phicoh schreef op donderdag 8 december 2022 @ 09:53:
[...]
Je moet inderdaad geen last van stress hebben. Wat we wel hebben gezien is dat een verstoring van de markt gewoon doorwerkt in variabele contracten. Dus daar zit je niet veilig, en je betaalt ook gemiddeld genomen teveel.
Dus de keuze is eigenlijk tussen een vast en een dynamisch contract. Een goed vast contract als de prijzen stabiel zijn kan voor jaren rust zorgen. Maar als er, zoals nu, eigenlijk geen goede vaste contracten te vinden zijn, dan is dynamisch de juiste weg, mits je instaat bent om een buffer aan te leggen.
Uit eindelijk betaal je natuurlijk deels voor het wegnemen van risico, dat is uiteindelijk met elk termijn contract en/of verzekering zo (of het nu je auto of je zorgverzekering is). Als de onzekerheid groot is wordt de 'premie' die je betaald voor het wegnemen natuurlijk een stuk hoger, op het moment dat je die niet betaald en het uit eindelijk relatief mee valt (zoals nu, nadruk op relatief) is de discrepantie tussen het daadwerkelijke huidige risico en de premie natuurlijk groot.
Voor de rest heb je qua 'schuiven' van verbruik natuurlijk op het moment gelijk, deels door m'n eerdere punt maar zie ik dit in de toekomst wel sterk veranderen, het zal veel relevanter worden. Ook dan is de grote vraag of je KUNT schuiven in verbruik, op het moment dat je het wel zou kunnen/relatief makkelijk in de situatie komt dat je het zou kunnen heb je een risico mitigatie strategie welke ook weer niet voor iedereen beschikbaar is (Geld voor de investering, ruimte/toestemming/mogelijkheid voor batterijen/PV/EV etc.).
Punt wat ik wilde maken is meer of we het moeten willen dat de onzekerheid van de energiemarkt direct bij de eindgebruiker komt te liggen. Dat is een discussie die amper gevoerd wordt en wat jammer is, nu hobbelen we maar ergens heen. Let op, ik zeg niet dat dynamische tarieven specifiek slecht zijn, ik zeg vooral dat we niet moeten vergeten te denken aan de lange termijn implicaties en speciaal voor mensen die niet kunnen anticiperen. De discussie is ook breder dan enkel elektra, wat doen we in de toekomst met het restje gas, of water? Als we in de zomer nog grotere gebreken krijgen?
Zo werkt dat natuurlijk niet, je moet niet beginnen met risico nemen voordat je het risico kunt dragen.
[
Voor 7% gewijzigd door
GoldenSample op 08-12-2022 12:09
]