Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-09 20:43
Johan14 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:19:
ANWB Energie 1 tm 5 december.Totale kosten € 76,00. Wel erg veel of niet? Als dit zo doorgaat kom ik richting de € 500,00 deze maand.
Niet per se? 76 euro met ~2 euro per m³ voor de afgelopen dagen is ongeveer 38 kuub. Deel dat over 5 dagen en je hebt ongeveer 7,6 kuub per dag verbruikt gemiddeld. Dat is voor veel huizen best een realistisch verbruik met dit koude weer.

Dat is wel het 'leuke' aan dynamische prijzen, je krijgt ineens heel veel inzicht in de echte kosten van je verbruik. En daarmee ook inzicht in hoeveel meer je in de winter eigenlijk aan energie verbruikt tegenover de goedkope zomermaanden.

[ Voor 20% gewijzigd door Sicco92 op 07-12-2022 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moshimoshi
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-02-2023
thaan schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:21:
[...]

Ik ben aan het snijden in- en bijhouden van een huishouden waar ik heel blij zou zijn met een rekening van €500,- want dat zou een besparing van 50% betekenen.

Het bedrag zelf zegt niet zoveel, als je een groot huis hebt wat je verwarmt, gaat dat al snel.
1000 euro per maand! Alleen december mag ik hopen of het hele jaar door.

Ik schaam me bijna om te zeggen dat mijn rekening nog steeds onder de 150 euro per maand is en dat in 2023 ook zo blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan14
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 13-05 06:27
Sicco92 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:22:
[...]

Niet per se? 76 euro met ~2 euro per m³ voor de afgelopen dagen is ongeveer 38 kuub. Deel dat over 5 dagen en je hebt ongeveer 7,6 kuub per dag verbruikt gemiddeld. Dat is voor veel huizen best een realistisch verbruik met dit koude weer.

Dat is wel het 'leuke' aan dynamische prijzen, je krijgt ineens heel veel inzicht in de echte kosten van je verbruik. En daarmee ook inzicht in hoeveel meer je in de winter eigenlijk aan energie verbruikt tegenover de goedkope zomermaanden.
Jammer dat ze in de app van de ANWB niet de totale kosten voor een m3 gas en een KwH stroom laten zien. Dit zou het inzichtelijk beter maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
anboni schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:14:
[...]

En dat is dus precies het scenario wat niet in dat artikel naar voren komt. Dat artikel gaat er (voor de meeste mensen vermoedelijk terecht) van uit dat zo'n thuisaccu wordt ingeplugd en verder relatief dom met vraag en aanbod omgaat. Als het in dit topic als optie benoemd wordt, is het uitgangspunt dat er veel actiever mee omgegaan wordt: goedkoop laden en duurder terugleveren. Als je op die manier 2 euro per dag weet te handelen heb je bijvoorbeeld een Sessy in een hele nette 4 jaar terugverdiend (en heb je een daadwerkelijke bijdrage geleverd aan loadleveling op het net).
Hou er wel rekening mee dat (duurder) terug leveren gebruik maakt van de salderingsregels, en die gaan veranderen.
Dat betekend dat je bij het terug leveren de komende jaren steeds minder belasting terugkrijgt (wat het verschil in basis prijs teniet kan doen).
Mits de op dit moment voorgestelde regels doorgaan natuurlijk :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:00

de Peer

under peer review

moshimoshi schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:24:
[...]

Ik schaam me bijna om te zeggen dat mijn rekening nog steeds onder de 150 euro per maand is en dat in 2023 ook zo blijft.
Ja ik ben ook niet meer welkom op verjaardagen en familiefeestjes :+
Mijn maandbedrag is omgerekend ongeveer 50 euro (Zonder zonnepanelen) en -1200 euro per maand (mét zonnepanelen). En ik ontvang de vermindering energiebelasting en de 2 x 190 euro compensatie in tweevoud omdat ik 2 slimme meters heb.

En toch zijn veel mensen huiverig/bang voor dynamische tarieven.

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 07-12-2022 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:40
de Peer schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:30:
[...]

Mijn maandbedrag is omgerekend ongeveer 50 euro (Zonder zonnepanelen) en -1200 euro per maand (mét zonnepanelen). En ik ontvang de vermindering energiebelasting en de 2 x 190 euro compensatie in tweevoud omdat ik 2 slimme meters heb.

En toch zijn veel mensen huiverig/bang voor dynamische tarieven.
Je hoeft bijna niet meer te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

mathijshooi schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:32:
[...]

Je hoeft bijna niet meer te werken.
haha nou het is dat dit maar 1 of 2 leuke jaren zullen zijn/worden, maar anders zou ik inderdaad 2 dagen per week minder gaan werken ja.

Geniet er van zo lang het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan14
[...]

The.Plaid gekocht. Kunnen we met z'n tweeën onder zitten en TV (voetbal), Netflix) kijken. De CV graadje lager en ook onze hond is er blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:39
DanTm schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:30:
[...]

Hou er wel rekening mee dat (duurder) terug leveren gebruik maakt van de salderingsregels, en die gaan veranderen.
Dat betekend dat je bij het terug leveren de komende jaren steeds minder belasting terugkrijgt (wat het verschil in basis prijs teniet kan doen).
Mits de op dit moment voorgestelde regels doorgaan natuurlijk :)
Zeker waar, ik schets het vooral als het scenario tegenover dat artikel. Zoals iedereen die het in dit topic bespreekt, zou ik het eerst zorgvuldig doorrekenen voor ik tot aanschaf over zou gaan. Voorlopig voor mij nog niet aan de orde, ik heb eerst nog aardig wat te klussen met verbruik verschuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwdd
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22-06-2024
Vraag, wie kan me wat advies geven: ik verbruik 2800 khw stroom, 1400 m3 gas.
Ik heb geen zonnepanelen, geen elektrische auto en kan maar minimaal schuiven qua stroomafname.

Maar Vattenfall rekent mij per 1 januari:
Stroom 0,95 euro (nu nog 0,49 euro)
Gas 3,21 euro (nu nog 2,02 euro)

Is het ondanks het aangekondigde prijsplafond wel interessant om te gaan voor dynamisch? de huidige dynamische tarieven zijn ook niet lager dan het prijsplafond Ik kan toch ook overstappen naar een andere leverancier (variabel of dynamisch) wanneer ik 1200m3 gasverbruik zie aankomen of mis ik iets?

Indien dynamisch voor mij wel interessant zou zijn, welke aanbieder? Zonneplan ?

Ik hoor het graag !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moshimoshi
de Peer schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:30:
[...]

Het vervelende is dat mensen doen alsof het geluk is, maar ik heb het zo gepland. Ik heb in 2019 mijn jaren-30 appartement verkocht vanwege het energielabel en ervoor terug nieuwbouw gekocht. Ben voor gek verklaard om mijn zeer populaire woning te verlaten voor nieuwbouw...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
dwdd schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:39:
Met je verbruik (praktisch) onder het prijsplafond, zou ik denk ik geen dynamische tarieven overwegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CarstenHouw
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11-09 12:37
dwdd schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:39:
Ik heb geen zonnepanelen, geen elektrische auto en kan maar minimaal schuiven qua stroomafname.

Maar Vattenfall rekent mij per 1 januari:
Stroom 0,95 euro (nu nog 0,49 euro)
Gas 3,21 euro (nu nog 2,02 euro)

Is het ondanks het aangekondigde prijsplafond wel interessant om te gaan voor dynamisch? de huidige dynamische tarieven zijn ook niet lager dan het prijsplafond Ik kan toch ook overstappen naar een andere leverancier (variabel of dynamisch) wanneer ik 1200m3 gasverbruik zie aankomen of mis ik iets?

Indien dynamisch voor mij wel interessant zou zijn, welke aanbieder? Zonneplan ?

Ik hoor het graag !
Ja, overstappen naar Zonneplan zal waarschijnlijk gunstig voor je zijn. Onder voorbehoud dat er geen wereldoorlog uitbreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iketot
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:37
anboni schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:41:
[...]

Met je verbruik (praktisch) onder het prijsplafond, zou ik denk ik geen dynamische tarieven overwegen.
@dwdd

Al zou alleen GAS dynamisch geen gek idee zijn, daar zit je net boven het plafond, maar toch is 200 x 3,21 euro 642 euro wat je dan moet aftikken, als dat dynamisch lager kan, why not..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

Waarom niet?
Ik verwacht dat de stroomprijzen in de zomer weer regelmatig in de 0-10ct range zullen zitten. daar kun je dan mooi van profiteren met dynamisch.

Voor gas is het een ander verhaal, dat loont maar minimaal waarschijnlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CarstenHouw
[...]

Als je dynamische tarief een keer onder het prijsplafond dipt, dan win je toch al...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 10:58

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
[...]

Leg uit,

De vraagsteller levert geen energie terug.
En met het prijs plafond betaal je dus effectief hetzelfde. Met de mogelijkheid om direct te profiteren als de prijzen dalen.
Ik zie absoluut geen reden om niet naar dynamisch over te stappen.
Ja @dwdd zit een wellicht heel klein beetje over het prijsplafond heen met 2800kWh en 1400m³

200m³ en -100kWh...
Maar de maximale schade blijft beperkt als de prijzen nogmaals exploderen.
Daar tegenover staat dat je best veel profijt kan hebben van de lagere prijzen als die zich voordoen ergens komend jaar.

zeker als zijn huidige aanbod 1 euro en 3,20 euro is. want die prijzen ben ik in mijn dynamische prijzen amper tegen gekomen.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:24
Zit iedereen al klaar om tussen 12 en 1 alles op te laden en de was te draaien? :+
CarstenHouw schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:43:
Als je dynamische tarief een keer onder het prijsplafond dipt, dan win je toch al...
Nee, want de kans is aanzienlijk dat ze bij dynamische tarieven per maand gaan middelen. Dus het maandgemiddelde zal onder het plafondbedrag moeten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 10:58

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
TheBrut3 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:52:
Zit iedereen al klaar om tussen 12 en 1 alles op te laden en de was te draaien? :+

[...]

Nee, want de kans is aanzienlijk dat ze bij dynamische tarieven per maand gaan middelen. Dus het maandgemiddelde zal onder het plafondbedrag moeten zitten.
afgelopen November was een voordelige maand 15cent excl (25cent incl), een dip kan ook iets langer duren dan uur ;).
Als je al 1 zo'n maand hebt komend jaar, bijvoorbeeld in het voorjaar. dan heb je je voordeel al te pakken.
dan hoef je niet eens het onderste uit de kan te halen.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-09 21:57
[...]

Nope, elke maand. Al jaren. De hogere tarieven waren daar nog niet eens in meegerekend.
En ook geen elektrische auto.

Ik heb ze sinds vandaag over naar Zonneplan & ruim 30-40% in het verbruik kunnen snijden, maar het blijft hoog. Maar het is dan ook een groot huis & altijd mensen thuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:02
CarstenHouw schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:28:
[...]

Is er een specifieke reden dat je bij Eneco blijft of ben je je pas net aan het oriënteren mbt. dynamische tarieven?
Nee gelukkig niet, stukje zelf bewustzijn dat ik het veel eerder had moeten doen. Ik ga over 3 dagen over naar Tibber maar zie al een aantal dagen de prijzen erg hoog gezien het weer.

Overigens ben ik er nog niet helemaal uit wat het voor mij gaat betekenen met een jaar verbruik van 9000 en een verwachte opwek van 5675 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-09 15:55
ANWB Energie 1 tm 5 december.Totale kosten € 76,00. Wel erg veel of niet? Als dit zo doorgaat kom ik richting de € 500,00 deze maand.
Ik ook. Maar wat is veel. het is koud, windstil... Reken maar de komende maanden op 500 pm. Wat zegt je grafiek in de back end, daar hebben ze op basis van je inpit een "voorspeld" maandbedrag staan.

Weet t soms wel beter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlyingPineapple
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23:23
cj1 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 10:24:
[...]

Maar wat betaal jij bij Tibber nou per kWh?

Oftewel wat is je persoonlijke gewogen gemiddelde uurtarief voor stroom in de desbetreffende maand volgens jouw Tibber factuur?

Bij mij is het voor de periode 14 - 30 nov 2022: 23,07 cent/kWh oftewel 29,8 cent inclusief EB en ODE.

Dat gemiddelde uurtarief is overigens een stukje lager dan online bij "Mijn kosten en verbruik" wordt getoond voor de maand november: 32 cent/kWh
Heb even voor je gekeken:

Stroomverbruik 7 nov. 2022 - 30 nov. 2022
84,33 kWh à 21,63 ct/kWh

Inclusief energiebelasting, ODE en netbeheerkosten waren de kosten: € 40,37

En die kosten zijn daarna weer volledig weggespeeld door de vermindering energiebelasting. (Zoals meerderen al terecht hadden opgemerkt)

Ik denk dat ik deze maand wel sowieso moet betalen aan Tibber, mede doordat de prijzen momenteel niet meer onder de € 0,30 per kwh liggen, maar ook omdat dit een maand is waar ik veel meer stroom gebruik dan normaal (vroeg donker, veel koken, veel thuis werken). :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:41
Ja, gas wordt momenteel duur verkocht maar is nog altijd een stuk goedkoper dan wat veel mensen momenteel binnen hun 'reguliere' contracten betalen. Ik kan niet wachten totdat m'n dynamische contract ingaat...

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan14
basjuh schreef op woensdag 7 december 2022 @ 12:05:
[...]

Ik ook. Maar wat is veel. het is koud, windstil... Reken maar de komende maanden op 500 pm. Wat zegt je grafiek in de back end, daar hebben ze op basis van je inpit een "voorspeld" maandbedrag staan.
206 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-09 15:55
Dan heb je heel laag ingezet qua jaarverbruik?

Maar goed, nogmaals, het is koud, windstil, gas wordt duurder. December tm februari zijn de duurste maanden.

Weet t soms wel beter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dwdd
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22-06-2024
TheBrut3 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:52:

[...]

Daar lijkt het wel op, onderstaand artikel wordt het duidelijk beschreven

"Wat betekent het prijsplafond voor dynamische energieprijzen?"

https://doe-duurzaam.nl/2...ynamische-energieprijzen/

[ Voor 5% gewijzigd door dwdd op 07-12-2022 13:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
Afgelopen maand 513,13 kWh gebruikt tegen 18,72 ct/kWh volgens Tibber. 253 kWh teruggeleverd op andere meter, dus netto 260 kWh gebruikt.

De teruglevering levert 68,68 kWh * 0,34 + 185,9 kWh * 0,38 = 93.42 op. Dus onder de streep kan ik de maand november in euro's bijna salderen. Daar kan ik mee leven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan14
basjuh schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:27:
[...]

Dan heb je heel laag ingezet qua jaarverbruik?

Maar goed, nogmaals, het is koud, windstil, gas wordt duurder. December tm februari zijn de duurste maanden.
Klopt … het afgelopen jaarverbruik doorgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
Modbreak:Probeer de neiging te onderdrukken om over thuisaccu's en SAP's te babbelen in dit topic. Daar zijn legio andere topics voor.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moshimoshi
Wat is jullie gemiddelde tarief trouwens over november?

Ik ben zelf Tibber-klant hier en mijn gemiddelde is 21,33ct/kWh (exclusief belastingen) en 28,06 ct/kWh (inclusief belastingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linker
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 05-04 15:36
Weet iemand of er een website bestaat waar de dynamische tarieven staan? Ik ben op zoek naar historische data. zeg van 1 januari 2020 t/m 31 december 2022. langer terug mag ook uiteraard. Maar ik weet niet of het al zolang bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moshimoshi
linker schreef op woensdag 7 december 2022 @ 16:59:
Weet iemand of er een website bestaat waar de dynamische tarieven staan? Ik ben op zoek naar historische data. zeg van 1 januari 2020 t/m 31 december 2022. langer terug mag ook uiteraard. Maar ik weet niet of het al zolang bestaat.
Er is recent een link gepost in dit topic, maar kan het zo snel niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarstenHouw
linker schreef op woensdag 7 december 2022 @ 16:59:
https://www.dynamische-en...l/actuele-energieprijzen/
moshimoshi schreef op woensdag 7 december 2022 @ 16:46:

Ik ben zelf Tibber-klant hier en mijn gemiddelde is 21,33ct/kWh (exclusief belastingen) en 28,06 ct/kWh (inclusief belastingen).
Tibber. November. 19,39 ct

[ Voor 29% gewijzigd door CarstenHouw op 07-12-2022 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:09

Tibber kaal tarief: 18,62 ct/kWh en incl. belasting en ODE 25,35 ct/kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greenman2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-11-2023

Zonneplan, november gemiddeld 24 cent inclusief en tlv gemiddeld 25 cent incl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjberkhof
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-12-2024
de Peer schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:56:
[...]

Inderdaad in Nederland krijg je al 600 euro per jaar voor alleen het hebben van een meetpunt/aansluiting.

Daarom heb ik 2 slimme meters >:)
Is dat echt zo? Ik dacht dat elk huishouden gewoon 600 euro belastingkorting kreeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

tjberkhof schreef op woensdag 7 december 2022 @ 19:24:
[...]

Is dat echt zo? Ik dacht dat elk huishouden gewoon 600 euro belastingkorting kreeg.
Ja maar die 600 euro wordt uitgedeeld per (slimme) meter. Dus als je er 2 hebt, krijg je alles in tweevoud.

Energieleverancier moet er eigenlijk op toezien dat het maar 1x per huishouden wordt uitgekeerd maar daar doen ze niet veel moeite voor dus in de praktijk krijg je het vaak gewoon per meetpunt.

[ Voor 23% gewijzigd door de Peer op 07-12-2022 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

Next energy, sinds 10 November, ongeveer 20 cent.
Vanaf 1 december al 31 cent

[ Voor 3% gewijzigd door Gé Brander op 07-12-2022 19:54 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04:08
Even afgezien dat het de vraag is of het in dit topic thuishoort - een link erin slingeren kunnen we allemaal natuurlijk. Dan heb je beperkte toegevoegde waarde in het topic. Heb je nog een toelichting of aanvulling wat betreft het artikel? Of een mening?

Ik zal een voorschot nemen:
Natuurlijk, een batterij kan helpen het netwerk te ontlasten. Maar, zegt Visser: ,,Maar alleen als wordt afgesproken ze alleen op te laden als de zon het felste schijnt. In de praktijk voorzie ik dat ze direct in de ochtend zullen worden opgeladen- ‘je weet immers maar nooit’ - en bovendien dat ze ook zullen worden opgeladen op winterse dagen wanneer er veel wind op zee is. Dan kunnen batterijen juist aanleiding geven tot extra netwerkbelasting.”
Tja, dit is nogal een aanname. Je kunt er wel van uit gaan dat men puur rationeel / zakelijk zal handelen met een thuisbatterij .Waarom zou je hem dan 's ochtends - op een duur moment - opladen? Het is veel rationeler om de batterij juist op te laden (i.c.m. een dynamische leverancier) door gebruik te maken van lage tarieven en te ontladen op piekmomenten (zoals in de ochtend).

PS: Ik denk dat het een relevante discussie is in dit topic - omdat het juist (in ieder geval nu) alleen interessant zou kunnen zijn in combinatie met een dynamische energieleverancier.

Belangrijk voor diegenen die pas instappen of nog niet alles hebben teruggelezen: stap in ieder geval over naar een energieleverancier die eerlijk saldeert/verrekent, dus vermijd EasyEnergy!

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Mijn gegevens over november 2022 (gemiddelde prijs is incl energiebelasting, ODE en BTW)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xOkTqjA98jxCiFlrlOEkDlq9gsE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SzCGQPcMDkhW2e1lHEKwKTdt.png?f=user_large
Opmerkingen:
  • Vanaf september 2022 klant bij Tibber
  • All electric woning, verbruik warmtepomp: 168 kWh
  • Overig verbruik: 250 kWh
  • Productie zonnepanelen: 214 kWh
  • Verbruik en productie zijn hoog door inzet van mijn accu.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• joep03nl
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14-09 07:57
joep03nl schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:07:
OPROEP !!!

We zien dat de prijzenfeeds op Enever (https://enever.nl/prijzen-feeds/) goed gebruikt worden. We zijn blij dat we jullie daar een plezier mee doen.

Echter, er zijn mensen die een onwaarschijnlijk aantal requests per dag doen.

Om een voorbeeld te geven: IP-adres 87.XXX.11.64 heeft gisteren 83.462 requests gedaan, vrijwel allemaal op /feed/stroomprijs_vandaag.php (een feed die slechts 1x per dag opgehaald hoeft te worden).

We willen de feeds graag gratis aan blijven bieden aan iedereen. We hanteren (voorlopig) geen maximum aantal requests per dag, maar deze aantallen zijn idioot hoog. We verzoeken iedereen dringend hun settings na te kijken en zelf te beoordelen of het aantal request reëel is. Mocht je hierbij hulp nodig hebben PM dan even jouw IP-adres. Mochten er mensen zijn die zulke aantal requests blijven doen, dan zullen wij helaas gepaste maatregelen moeten nemen.
Er zijn nog steeds mensen die hun scripts / settings niet hebben nagekeken en ontzettend veel requests doen naar de feeds. Ook zie ik dat er scripts/codes op internet rond gaan, waarmee de feeds iedere 30 seconden opgehaald worden. Dat is uiteraard niet de bedoeling. Zoals al aangekondigd moeten we hier gepaste maatregelen voor nemen.

Vanaf heden worden de betreffende IP-adressen automatisch voor 3 dagen geblokkeerd. Na 3 dagen wordt het IP-adres automatisch weer van de blokkade afgehaald.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Vanaf heden worden de betreffende IP-adressen automatisch voor 3 dagen geblokkeerd. Na 3 dagen wordt het IP-adres automatisch weer van de blokkade afgehaald.
Als dat niet helpt rogue json serveren met geswapte prijzen 🤡

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

moshimoshi schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:41:
[...]

Het vervelende is dat mensen doen alsof het geluk is, maar ik heb het zo gepland. Ik heb in 2019 mijn jaren-30 appartement verkocht vanwege het energielabel en ervoor terug nieuwbouw gekocht. Ben voor gek verklaard om mijn zeer populaire woning te verlaten voor nieuwbouw...
Niet om lullig te doen hoor maar je snapt dat het kunnen kopen van een huis, laat staan nieuwbouw, niet voor iedereen weg is gelegd?

Overigens heb je natuurlijk wel gelijk, nu komen allerlei mensen er achter dat die 'leuke jaren 30 woning' gewoon een totaal uit de tijd zijnd hok is. Heb dat sowieso nooit echt gesnapt. Voor de rest is het natuurlijk sowieso belangrijk je niet te veel van de mening van Jan met de Pet aan te trekken, dan bouw je kolencentrales en extra vliegvelden in een klimaatcrisis en datacentra op de vooravond van een totaal verstopt net. Zo gaan we over een paar jaar er ook achter komen dat dynamische energieprijzen ook de ongelijkheid vergroten. Een arme sloeber in een huur hut kan niet zo veel schuiven als iemand met een goed geïsoleerde eigen hut met PV, EV en batterijtje in de aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ren-z
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:11
joep03nl schreef op woensdag 7 december 2022 @ 20:43:
[...]

Er zijn nog steeds mensen die hun scripts / settings niet hebben nagekeken en ontzettend veel requests doen naar de feeds. Ook zie ik dat er scripts/codes op internet rond gaan, waarmee de feeds iedere 30 seconden opgehaald worden. Dat is uiteraard niet de bedoeling. Zoals al aangekondigd moeten we hier gepaste maatregelen voor nemen.

Alweer lijken er problemen te zijn opgetreden afgelopen nacht, nu krijg ik alweer een 404. Zoveel poll ik niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
joep03nl schreef op woensdag 7 december 2022 @ 20:43:
[...]

Er zijn nog steeds mensen die hun scripts / settings niet hebben nagekeken en ontzettend veel requests doen naar de feeds.
[...]
Dat soort problemen kan je verwachten bij het aanbieden van zo'n dienst. Ga er maar vanuit dat dat ook niet minder gaat worden door hier te posten. :)

Een statische file serven met correcte headers zou ook niet al te snel problemen hoeven geven...

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 02:54
Heeft iemand al de eerste €190 van Zonneplan ontvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virofi
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:09
Sjoan schreef op donderdag 8 december 2022 @ 08:09:
Nope. Wel de aankondiging en credit factuur. Zou uiterlijk vandaag moeten worden overgemaakt volgens de factuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-09 16:45
GoldenSample schreef op donderdag 8 december 2022 @ 00:09:
Zo gaan we over een paar jaar er ook achter komen dat dynamische energieprijzen ook de ongelijkheid vergroten. Een arme sloeber in een huur hut kan niet zo veel schuiven als iemand met een goed geïsoleerde eigen hut met PV, EV en batterijtje in de aanbouw
[/quote]

Op dit moment is dynamisch goedkoop (voor elektra) ook al schuif je nauwelijks.

Er ligt in de berichtgeving veel te veel nadruk op het schuiven als het gaat om dynamisch.

Wat wel een verschil uit kan maken: leveranciers zoals tibber rekenen ieder maand af wat je gebruikt hebt. Dus dat kan alleen als je genoeg buffer hebt om de dure winter maanden direct te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJ80
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-07 16:08
dwdd schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:40:
[...]

Daar lijkt het wel op, onderstaand artikel wordt het duidelijk beschreven

"Wat betekent het prijsplafond voor dynamische energieprijzen?"

https://doe-duurzaam.nl/2...ynamische-energieprijzen/
Ik wek zelf genoeg op met mijn zonnepanelen om daarvoor gebruik te blijven maken van de salderings regeling. Wel was ik van plan om met mijn gas over te stappen naar mijndomein. Maar ik blijf het onduidelijk vinden wat die 'langere periode' inhoud. Zou het anders verstandig zijn aangezien de dynamische gasprijzen nu ook op de plafondprijs zit. Ook met gas gewoon te blijven zitten. Het verbruik in de gaten houden en zodra ik over de 1000 m3 heen ben en dus richting het plafond van 1200 m3 ga over te stappen naar dynamisch.

Dit lijkt me toch voor nu het meest logische of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:38
Sjoan schreef op donderdag 8 december 2022 @ 08:09:
Ja, 6 December ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan14

Bij ANWB Energie gemiddeld in november € 0,20 incl BTW. Reken maar ongeveer € 0.07 aan belastingen. Maakt € 0,27

Miv 01-01-2023 wordt € 0,1525 aan belastingen betaald (21% BTW)

Gas wordt € 0.5927. Was (is) € 0,4920

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rossi46
phicoh schreef op donderdag 8 december 2022 @ 08:44:
[...]

[/quote]

Op dit moment is dynamisch goedkoop (voor elektra) ook al schuif je nauwelijks.

Er ligt in de berichtgeving veel te veel nadruk op het schuiven als het gaat om dynamisch.

Wat wel een verschil uit kan maken: leveranciers zoals tibber rekenen ieder maand af wat je gebruikt hebt. Dus dat kan alleen als je genoeg buffer hebt om de dure winter maanden direct te betalen.
Plus als er iets marktverstorends plaatsvindt, dan merk je dat met een dynamisch contract direct. Ook daar moet je de reserves voor hebben én je moet het goed kunnen interpreteren.

Ik kan me ergens wel indenken dat een dynamisch contract voor stress kan zorgen en dus zal het niet voor iedereen een verstandige zet zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phicoh
Rossi46 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 09:39:
Plus als er iets marktverstorends plaatsvindt, dan merk je dat met een dynamisch contract direct. Ook daar moet je de reserves voor hebben én je moet het goed kunnen interpreteren.

Ik kan me ergens wel indenken dat een dynamisch contract voor stress kan zorgen en dus zal het niet voor iedereen een verstandige zet zijn.
Je moet inderdaad geen last van stress hebben. Wat we wel hebben gezien is dat een verstoring van de markt gewoon doorwerkt in variabele contracten. Dus daar zit je niet veilig, en je betaalt ook gemiddeld genomen teveel.

Dus de keuze is eigenlijk tussen een vast en een dynamisch contract. Een goed vast contract als de prijzen stabiel zijn kan voor jaren rust zorgen. Maar als er, zoals nu, eigenlijk geen goede vaste contracten te vinden zijn, dan is dynamisch de juiste weg, mits je instaat bent om een buffer aan te leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

phicoh schreef op donderdag 8 december 2022 @ 09:53:
[...]

Je moet inderdaad geen last van stress hebben. Wat we wel hebben gezien is dat een verstoring van de markt gewoon doorwerkt in variabele contracten. Dus daar zit je niet veilig, en je betaalt ook gemiddeld genomen teveel.

Dus de keuze is eigenlijk tussen een vast en een dynamisch contract. Een goed vast contract als de prijzen stabiel zijn kan voor jaren rust zorgen. Maar als er, zoals nu, eigenlijk geen goede vaste contracten te vinden zijn, dan is dynamisch de juiste weg, mits je instaat bent om een buffer aan te leggen.
Ja wie geen buffer heeft zou dan juist naar dynamisch moeten. De besparing ten opzichte van variabel kun je dan direct apart zetten zodat er wel een buffer is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:51
de Peer schreef op donderdag 8 december 2022 @ 09:59:
[...]

Ja wie geen buffer heeft zou dan juist naar dynamisch moeten. De besparing ten opzichte van variabel kun je dan direct apart zetten zodat er wel een buffer is.
Precies wat ik ga doen. Nieuwe tarieven gekregen van GC, op basis daarvan "voorschot" berekend en dat bedrag zet ik ieder maand opzij.

Vanaf 1-1-23 dynamisch en wat over blijft van de "voorschot" gaat in potje als buffer :).

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21-09 13:50
Jazsie schreef op donderdag 8 december 2022 @ 10:05:
[...]

Precies wat ik ga doen. Nieuwe tarieven gekregen van GC, op basis daarvan "voorschot" berekend en dat bedrag zet ik ieder maand opzij.

Vanaf 1-1-23 dynamisch en wat over blijft van de "voorschot" gaat in potje als buffer :).
Ik zit ook bij GC en ga dan met je mee. Straks gelijk maar opzeggen. Het hoog tarief is al 87ct zag ik. Naar welke ga jij? Mijn gevoel ligt bij Frank Energie maar Tiber wordt erg aanbevolen. Ik wil de prijzen wel laden in Home Assistent. Iemand dan een aanbeveling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rossi46
LJ80 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 08:46:
[...]

Ik wek zelf genoeg op met mijn zonnepanelen om daarvoor gebruik te blijven maken van de salderings regeling. Wel was ik van plan om met mijn gas over te stappen naar mijndomein. Maar ik blijf het onduidelijk vinden wat die 'langere periode' inhoud. Zou het anders verstandig zijn aangezien de dynamische gasprijzen nu ook op de plafondprijs zit. Ook met gas gewoon te blijven zitten. Het verbruik in de gaten houden en zodra ik over de 1000 m3 heen ben en dus richting het plafond van 1200 m3 ga over te stappen naar dynamisch.

Dit lijkt me toch voor nu het meest logische of zie ik iets over het hoofd?
Ik denk dat je de redenatie op zich wel klopt, die is in ieder geval volledig safe en helder (waarschijnlijk ligt de prijs per m3 gas binnen een 'regulier' contract hoger dan het prijsplafond, dus betaal je altijd het prijsplafond tot die grens van 1.200 m3).

Je mist dan echter wel de mogelijkheid tot het profiteren van (tijdelijke) lage gasprijzen als die zich alsnog voor gaan doen. Neem bijvoorbeeld oktober 2022. In die maand lag de gemiddelde gasprijs ruim onder het prijsplafond. Als men besluit om het prijsplafond binnen dynamische contracten per maand te gaan middelen, dan betaal je over het verbruik in die maand dus minder dan het prijsplafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Willempie27 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 10:09:
[...]

Ik zit ook bij GC en ga dan met je mee. Straks gelijk maar opzeggen. Het hoog tarief is al 87ct zag ik. Naar welke ga jij? Mijn gevoel ligt bij Frank Energie maar Tiber wordt erg aanbevolen. Ik wil de prijzen wel laden in Home Assistent. Iemand dan een aanbeveling?
Ik ga ook van GC naar Tibber per 1/1. Mijn keuze is vrij simpel, ik heb alleen elektra, dus gas is helemaal geen overweging.

Voor de Home Assistant integratie, kijk even in de startpost, daar staan de nodige links. Ik gebruik de Nordpool integratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
[...]

Tibber, zoals je zelf ook al zegt. Bevalt erg goed. Voor Home Assistant zou ik trouwens een 'onafhankelijke' integratie aanraden, zoals https://github.com/custom-components/nordpool. Zo zet je jezelf niet vast aan 1 leverancier en kan je makkelijk wisselen, zonder dat je daarmee al je home automation dingen om moet gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
Even puur uit nieuwsgierigheid; wat zijn de voordelen van het kunnen integreren van de data in Home Assistant? Om daar je apparatuur slim op te kunnen laten schakelen?

Ik snap overigens dat dit off-topic is. Als het mijn interesse voldoende wekt dan zal ik verder gaan neuzen in het Home Assistant topic :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
[...]

Inderdaad lees ik ook overal Tibber, echter heb ik voor Zonneplan gekozen omdat ik ook gas heb en alles onder 1 dak wil hebben :).

Ook een beetje gemak :9.

Prijzen laad ik in met de nordpool integratie in HA. En deze kan je dan weer gebruiken voor automations...
Rossi46 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 10:20:
Even puur uit nieuwsgierigheid; wat zijn de voordelen van het kunnen integreren van de data in Home Assistant? Om daar je apparatuur slim op te kunnen laten schakelen?

Ik snap overigens dat dit off-topic is. Als het mijn interesse voldoende wekt dan zal ik verder gaan neuzen in het Home Assistant topic :)
Correct, slim aansturen van je apparaten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sicco92
@Rossi46 Ik stuur apparaten aan op de huidige en verwachte stroomprijs inderdaad. Op basis van de stroomprijzen bereken ik elke dag de beste starttijden voor verschillende apparaten, zoals de vaatwasser en wasmachine. Sommige apparaten moeten we rond die tijd handmatig schakelen, en andere kan ik via Home Assistant starten. Voor de wasdroger bijvoorbeeld zoek ik het goedkoopste tijdstip ergens in de 12 uur nadat de was in de droger wordt gestopt, zodat die dan automatisch kan worden gestart als het geselecteerde droogprogramma het minste kost. Ook schakel ik een keukenboiler in op goedkope uurtjes.

Hetzelfde slimme aansturen zou je kunnen doen voor een warmtepomp, elektrische auto, wasmachine, vaatwasser, boiler, aquarium, en wat je allemaal nog meer kan bedenken.

Daarnaast heb ik een dashboard gemaakt voor het tonen van prijzen en andere handige informatie, voor gebruik in de ruimte waar de wasmachine, droger, en vaatwasser staan. Alleen de informatie die wij willen zien staat daar op. Dat dashboard wordt nogal vaak gebruikt door mijn wederhelft, in tegenstelling tot de Tibber-app waar ze nauwelijks gebruik van maakt. Het is vooral een kwestie van de juiste informatie op het juiste moment hebben, zodat we zo comfortabel mogelijk van dynamische tarieven gebruik kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Sicco92 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 10:29:
@Rossi46 Ik stuur apparaten aan op de huidige en verwachte stroomprijs inderdaad. Op basis van de stroomprijzen bereken ik elke dag de beste starttijden voor verschillende apparaten, zoals de vaatwasser en wasmachine. Sommige apparaten moeten we rond die tijd handmatig schakelen, en andere kan ik via Home Assistant starten. Voor de wasdroger bijvoorbeeld zoek ik het goedkoopste tijdstip ergens in de 12 uur nadat de was in de droger wordt gestopt, zodat die dan automatisch kan worden gestart als het geselecteerde droogprogramma het minste kost. Ook schakel ik een keukenboiler in op goedkope uurtjes.

Hetzelfde slimme aansturen zou je kunnen doen voor een warmtepomp, elektrische auto, wasmachine, vaatwasser, boiler, aquarium, en wat je allemaal nog meer kan bedenken.

Daarnaast heb ik een dashboard gemaakt voor het tonen van prijzen en andere handige informatie, voor gebruik in de ruimte waar de wasmachine, droger, en vaatwasser staan. Alleen de informatie die wij willen zien staat daar op. Dat dashboard wordt nogal vaak gebruikt door mijn wederhelft, in tegenstelling tot de Tibber-app waar ze nauwelijks gebruik van maakt. Het is vooral een kwestie van de juiste informatie op het juiste moment hebben, zodat we zo comfortabel mogelijk van dynamische tarieven gebruik kunnen maken.
Ik vind het echt super gaaf wat je doet hoor, petje af _/-\o_ .. Maar heel eerlijk gezegd wil ik deze soort van "besparing" niet willen doen, het kost mij teveel energie/tijd om hier elke dag mee bezig te zijn wat ik liever besteed aan leukere dingen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sicco92
mierenfokker schreef op donderdag 8 december 2022 @ 10:31:
[...]

Ik vind het echt super gaaf wat je doet hoor, petje af _/-\o_ .. Maar heel eerlijk gezegd wil ik deze soort van "besparing" niet willen doen, het kost mij teveel energie/tijd om hier elke dag mee bezig te zijn wat ik liever besteed aan leukere dingen :)
Hetzelfde geldt voor mij, daarom automatiseer ik zoveel mogelijk zodat ik er daarna niet meer over hoef na te denken :)

Daarnaast was home automation sowieso al een hobby van me, ver voordat ik van dynamische tarieven gehoord had. Dus dat kostte ook geen extra moeite, en ik vind dit juist wel weer een leuke uitdaging.

[ Voor 16% gewijzigd door Sicco92 op 08-12-2022 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
Sicco92 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 10:29:

Wat gaaf zeg! :Y Waarbij ik me wel direct afvraag hoe ik mijn apparaten 'slim' het signaal geef om 'aan te gaan'. Wellicht dat onze apparatuur de ouderwets is, maar ik moet daarbij toch altijd een fysieke knop indrukken. Maar daarvoor zal ik eens gaan kijken in het HA topic. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
mierenfokker schreef op donderdag 8 december 2022 @ 10:31:
[...]

Daar is automation juist ideaal voor. Je richt het 1 keer in, daarna gaan dingen ofwel geheel automatisch, of je krijgt een notificatie als je een bepaalde handeling moet doen (wasmachine aanzetten, tijdstip van de legionellacyclus van de boiler aanpassen, etc). Hoef je er juist niet meer over na te denken en minimaal tijd aan te besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rijssel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-09 07:16
Idd, super gaat wat Sicco92 doet. Het is een doel an sich. Maar,....alle apparaten draaien op een specifieke tijd omdat dit bij de gezins-planning hoort. Dus vaatwasser na 't eten. Wassen/drogen na omkleden zodat e.e.a. weer schoon/droog is wanneer 't weer nodig is. Daarbij, was in wasmachine opslaan gaat stinken.

Ook kan ik div. apparaten niet starten vanuit HA vanwege veiligheid issues (Siemens).

Dus, theorie is leuk, maar aan de praktijk dient (straks bij ons) nog wel 't e.e.a. getweakt te worden. Tot die tijd ga ik de goedkoop ingekochte energie opslaan totdat de genoemde toestellen 't werk dienen te doen.

I-pace, Eve-Twin XL, 3x50Amp aansluiting, PLC system architect, 22xPV SE+Batt, Eenmans BV.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sicco92
rijssel schreef op donderdag 8 december 2022 @ 10:39:
Idd, super gaat wat Sicco92 doet. Het is een doel an sich. Maar,....alle apparaten draaien op een specifieke tijd omdat dit bij de gezins-planning hoort. Dus vaatwasser na 't eten. Wassen/drogen na omkleden zodat e.e.a. weer schoon/droog is wanneer 't weer nodig is. Daarbij, was in wasmachine opslaan gaat stinken.

Ook kan ik div. apparaten niet starten vanuit HA vanwege veiligheid issues (Siemens).

Dus, theorie is leuk, maar aan de praktijk dient (straks bij ons) nog wel 't e.e.a. getweakt te worden. Tot die tijd ga ik de goedkoop ingekochte energie opslaan totdat de genoemde toestellen 't werk dienen te doen.
Als je dat bij gezinsplanning vindt horen dan is dat natuurlijk prima, maar daar betaal je dan bij dynamische tarieven wel de eerlijke (lees: hoge) prijs voor omdat 'iedereen' dat bij hun dagelijkse routine vindt horen. Dynamische tarieven kunnen juist veel goedkoper voor je uitvallen als je de routines die 'iedereen' heeft, niet volgt en stroom gaat gebruiken wanneer ofwel het aanbod enorm hoog is, ofwel de vraag het laagst is.

Wij zetten de vaatwasser niet gelijk na het eten aan (is niet nodig), maar juist in de nacht. De was doen we in het weekend overdag, en de was kan prima een paar uur na het wassen blijven liggen in de droger tot die aan gaat. Een warmtepomp hoeft echt niet per se pas aan te gaan als je wakker wordt (en iedereen wakker wordt), maar je kunt het huis misschien ook een paar uur eerder opwarmen als de stroomprijzen veel lager liggen. Juist met dynamische tarieven ga je profijt hebben van dit anticyclisch denken en stroom verbruiken.

Het scheelt trouwens wel dat wij met z'n tweeën zijn. Met een groot gezin kan ik me voorstellen dat sommige dingen wat lastiger worden, maar zelfs dan kan het lonen om anticyclisch te denken. Of om een accu aan te schaffen, dan hoef je alleen die maar slim aan te sturen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• moshimoshi
Maar het hoeft toch niet helemaal 100% optimaal. Als je de volgende richtlijn aanhoudt dan heb je 80% van de besparing al te pakken met 20% van de moeite. Het is elke dag goedkoper tussen 23.00 en 7.00 en op weekdagen tussen 10.00 en 16.00. Ja, dit is een richtlijn want vandaag klopt het laatste niet.

Zelf start ik dus de vaatwasser als ik ga slapen rond 00.30 en de wasmachine stel ik zo in dat die om 6.00 of 7.00 klaar is op de ECO-stand (duurt 4 uur maar dat is prima 's nachts). Droger gebruik ik zo nu en dan en die start ik dan rond 10.00 of 11.00, maar eigenlijk hang ik de was voornamelijk gewoon buiten (overdekt, dus wel zon en wind maar geen regen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:48
moshimoshi schreef op donderdag 8 december 2022 @ 10:54:
Maar het hoeft toch niet helemaal 100% optimaal. Als je de volgende richtlijn aanhoudt dan heb je 80% van de besparing al te pakken met 20% van de moeite. Het is elke dag goedkoper tussen 23.00 en 7.00 en op weekdagen tussen 10.00 en 16.00. Ja, dit is een richtlijn want vandaag klopt het laatste niet.

Zelf start ik dus de vaatwasser als ik ga slapen rond 00.30 en de wasmachine stel ik zo in dat die om 6.00 of 7.00 klaar is op de ECO-stand (duurt 4 uur maar dat is prima 's nachts). Droger gebruik ik zo nu en dan en die start ik dan rond 10.00 of 11.00, maar eigenlijk hang ik de was voornamelijk gewoon buiten (overdekt, dus wel zon en wind maar geen regen).
Dat er daluren zijn in de middag is echt perfect voor de was, droger en soms de vaatwasser als die niet 's nachts heeft gedraaid. Bij de rest (was bij Eneco) betaal je gauw 87ct/kWh voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
moshimoshi schreef op donderdag 8 december 2022 @ 10:54:
Maar het hoeft toch niet helemaal 100% optimaal.
Nee hoor! Als je de dure uren zoveel mogelijk mijdt, dan heb je de grootste stap inderdaad al te pakken. Als ik niet aan home automation had gedaan, dan was het mijden van dure uren denk ik ook ons grootste aandachtspunt geweest.
Maar juist met home automation kan je het steeds meer optimaliseren zonder dat het (veel) comfort/gebruiksgemak kost. Je moet het dan ook vooral doen om persoonlijke redenen, want dat gaat niet de grootste stap in kostenbesparing opleveren, nee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Niet online
virofi schreef op donderdag 8 december 2022 @ 08:32:
[.Heeft iemand al de eerste €190 van Zonneplan ontvangen?..]

Nope. Wel de aankondiging en credit factuur. Zou uiterlijk vandaag moeten worden overgemaakt volgens de factuur.
Echt waar?
De hulp voor November in December uitbetalen?
Valt me tegen, Eneco betaalde netjes rond de 15e November.
Zit vanaf 1-12 bij Zonneplan.
Bedrijven zien weer winst met de oplopende rente rentetarieven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
NietGiftig schreef op donderdag 8 december 2022 @ 11:28:
[...]

Echt waar?
De hulp voor November in December uitbetalen?
Valt me tegen, Eneco betaalde netjes rond de 15e November.
Zit vanaf 1-12 bij Zonneplan.
Bedrijven zien weer winst met de oplopende rente rentetarieven.
Aangezien het puur bedoeld is om huishoudens te helpen met hun energierekening, is er helemaal niets op tegen om het ueberhaupt niet over te maken maar simpelweg in mindering te brengen op de factuur. Een paar dagen geleden in dit topic kwam al een quote voorbij uit de overheidsmaatregel die beschreef op welke manieren het ten gunste van de consument mag worden gebracht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Rossi46 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 10:34:
[...]

Wat gaaf zeg! :Y Waarbij ik me wel direct afvraag hoe ik mijn apparaten 'slim' het signaal geef om 'aan te gaan'. Wellicht dat onze apparatuur de ouderwets is, maar ik moet daarbij toch altijd een fysieke knop indrukken. Maar daarvoor zal ik eens gaan kijken in het HA topic. Dank!
Een vaatwasser en wasmachine zijn vrij eenvoudig te automatiseren. je start het programma en haalt gelijk de stroom eraf, en die laat je weer aan gaan op het gewenste tijdstip en het programma zal afgemaakt worden.
Dit werkt voor de meeste oude/domme apparatuur.

De stroom er weer op zetten doe je met een tijdschakelaar / smart switch. heel eenvoudig.

Ik heb nu net ook mijn laadpaal weten te modificeren zodat ik deze direct kan aansturen op basis van dynamische tarieven. Dat gaat een flinke besparing opleveren.

En mijn aquarium verwarmt nu ook alleen nog maar in de goedkope uurtjes.
En alles automatisch natuurlijk :) . geen omkijken meer naar.

In mijn geval overigens alles via Domoticz en Tibber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Niet online
anboni schreef op donderdag 8 december 2022 @ 11:43:
[...]

Aangezien het puur bedoeld is om huishoudens te helpen met hun energierekening, is er helemaal niets op tegen om het ueberhaupt niet over te maken maar simpelweg in mindering te brengen op de factuur. Een paar dagen geleden in dit topic kwam al een quote voorbij uit de overheidsmaatregel die beschreef op welke manieren het ten gunste van de consument mag worden gebracht.
Ah, dan is het goed, was even bang dat het eigen belang was!
Eigenlijk zijn het onze helden dus.
Bravo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

phicoh schreef op donderdag 8 december 2022 @ 09:53:
[...]

Uit eindelijk betaal je natuurlijk deels voor het wegnemen van risico, dat is uiteindelijk met elk termijn contract en/of verzekering zo (of het nu je auto of je zorgverzekering is). Als de onzekerheid groot is wordt de 'premie' die je betaald voor het wegnemen natuurlijk een stuk hoger, op het moment dat je die niet betaald en het uit eindelijk relatief mee valt (zoals nu, nadruk op relatief) is de discrepantie tussen het daadwerkelijke huidige risico en de premie natuurlijk groot.

Voor de rest heb je qua 'schuiven' van verbruik natuurlijk op het moment gelijk, deels door m'n eerdere punt maar zie ik dit in de toekomst wel sterk veranderen, het zal veel relevanter worden. Ook dan is de grote vraag of je KUNT schuiven in verbruik, op het moment dat je het wel zou kunnen/relatief makkelijk in de situatie komt dat je het zou kunnen heb je een risico mitigatie strategie welke ook weer niet voor iedereen beschikbaar is (Geld voor de investering, ruimte/toestemming/mogelijkheid voor batterijen/PV/EV etc.).

Punt wat ik wilde maken is meer of we het moeten willen dat de onzekerheid van de energiemarkt direct bij de eindgebruiker komt te liggen. Dat is een discussie die amper gevoerd wordt en wat jammer is, nu hobbelen we maar ergens heen. Let op, ik zeg niet dat dynamische tarieven specifiek slecht zijn, ik zeg vooral dat we niet moeten vergeten te denken aan de lange termijn implicaties en speciaal voor mensen die niet kunnen anticiperen. De discussie is ook breder dan enkel elektra, wat doen we in de toekomst met het restje gas, of water? Als we in de zomer nog grotere gebreken krijgen?
de Peer schreef op donderdag 8 december 2022 @ 09:59:
[...]

Zo werkt dat natuurlijk niet, je moet niet beginnen met risico nemen voordat je het risico kunt dragen.

[ Voor 7% gewijzigd door GoldenSample op 08-12-2022 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
NietGiftig schreef op donderdag 8 december 2022 @ 12:04:
[...]

Ah, dan is het goed, was even bang dat het eigen belang was!
Eigenlijk zijn het onze helden dus.
Bravo.
Raymond P in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."

succes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

GoldenSample schreef op donderdag 8 december 2022 @ 12:09:
[...]

Uit eindelijk betaal je natuurlijk deels voor het wegnemen van risico, dat is uiteindelijk met elk termijn contract en/of verzekering zo (of het nu je auto of je zorgverzekering is). Als de onzekerheid groot is wordt de 'premie' die je betaald voor het wegnemen natuurlijk een stuk hoger, op het moment dat je die niet betaald en het uit eindelijk relatief mee valt (zoals nu, nadruk op relatief) is de discrepantie tussen het daadwerkelijke huidige risico en de premie natuurlijk groot.

Voor de rest heb je qua 'schuiven' van verbruik natuurlijk op het moment gelijk, deels door m'n eerdere punt maar zie ik dit in de toekomst wel sterk veranderen, het zal veel relevanter worden. Ook dan is de grote vraag of je KUNT schuiven in verbruik, op het moment dat je het wel zou kunnen/relatief makkelijk in de situatie komt dat je het zou kunnen heb je een risico mitigatie strategie welke ook weer niet voor iedereen beschikbaar is (Geld voor de investering, ruimte/toestemming/mogelijkheid voor batterijen/PV/EV etc.).

Punt wat ik wilde maken is meer of we het moeten willen dat de onzekerheid van de energiemarkt direct bij de eindgebruiker komt te liggen. Dat is een discussie die amper gevoerd wordt en wat jammer is, nu hobbelen we maar ergens heen. Let op, ik zeg niet dat dynamische tarieven specifiek slecht zijn, ik zeg vooral dat we niet moeten vergeten te denken aan de lange termijn implicaties en speciaal voor mensen die niet kunnen anticiperen. De discussie is ook breder dan enkel elektra, wat doen we in de toekomst met het restje gas, of water? Als we in de zomer nog grotere gebreken krijgen?

[...]

Zo werkt dat natuurlijk niet, je moet niet beginnen met risico nemen voordat je het risico kunt dragen.
de vraag is welk risico groter is, als je krap bij kas zit. Nog maandenlang een vast (te) hoog bedrag betalen of een laag bedrag betalen dat misschien ooit hoger wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@GoldenSample Interessante invalshoek.
Je zou volgend jaar naar België kunnen kijken met hun uitvoer van het capaciteitstarief. Volgens mij is het de bedoeling dat er in heel Europa zoiets ingevoerd wordt.
De (Europese) bedoeling is sowieso dat je je verbruik tijdens de pieken minimaliseert, binnen een traditioneel model wordt je dan alsnog 'bestraft' als je dat niet voor elkaar krijgt. Uiteraard schuurt dat op bepaalde plekken, maar een gedragsverandering is noodzaak om een transitie mogelijk te maken.

Het zal ook wel middelen, denk ik. Momenteel staan er zo veel bedrijven te popelen om batterijen aan het Nederlands net te hangen dat er wordt nagedacht over het niet toestaan van (bedrijfsmatige) teruglevering via batterijen buiten toegestane uren. Ook wordt er (weer) geïnvesteerd in kernenergie en langdurige opslag van overproductie (waterstof).

M.a.w. je kan er imho net zo goed nu alvast aan wennen, zeker als je er weinig budget voor hebt, omdat het het komende jaar (of deel daarvan) praktisch risicoloos is.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Laatst online: 07:33
Ik overweeg de overstap naar Zonneplan. Weet iemand of het echt nodig is het apparaatje voor uitlezen van de slimme meter te gebruiken? Ik lees mijn meter al uit via DSMR. De slimme meter stuurt zelf het verbruik ook door naar Zonneplan neem ik aan?

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
manusjevanalles schreef op donderdag 8 december 2022 @ 13:16:
Ik overweeg de overstap naar Zonneplan. Weet iemand of het echt nodig is het apparaatje voor uitlezen van de slimme meter te gebruiken? Ik lees mijn meter al uit via DSMR. De slimme meter stuurt zelf het verbruik ook door naar Zonneplan neem ik aan?
Is verplicht, heb ik ook. Heb een splitter tussen hangen, voor Zonneplan en DSMR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
Jazsie schreef op donderdag 8 december 2022 @ 13:18:
[...]

Is verplicht, heb ik ook. Heb een splitter tussen hangen, voor Zonneplan en DSMR.
Is een simpele "domme" splitter zoals deze https://www.onlinekabelsh...1x-rj12-v-2x-rj12-v-zwart goed genoeg? Of moet ik die nog modificeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Zelf heb ik de Homewizard P1 splitter echter zou passief ook moeten werken, effe zoeken in deze topic.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ren-z
Jazsie schreef op donderdag 8 december 2022 @ 13:18:
[...]

Arghh daar gaan we weer. Deze discussie is een paar dagen eerder ook nog gevoerd. Dat is onjuist, het is NIET verplicht om de Zonneplan Connect te gebruiken. Zonneplan gebruikt de P4 poort via de netbeheerder.

De P1 dongle (lees Zonneplan Connect) is puur om het verbruik voor jezelf inzichtelijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
GoldenSample schreef op donderdag 8 december 2022 @ 12:09:
Probleem is natuurlijk 'marktwerking'. Het idee is dat energieleveranciers onafhankelijk aan prijsvorming doen. Dwingen is moeilijk. Neem bijv. de prijzen van modelcontracten. Ja, die zijn er verplicht. Maar als een leverancier toevallig geen klanten wil, dan betaal je de hoofdprijs.

Dus eigenlijk zou die hele marktwerking voor kleingebruikers weer teruggedraaid moeten worden. Maar met alleen leveranciers ben je er niet. Er moet ook produktie zijn. Dus de kans dat er op dit punt iets positiefs gebeurd is minimaal.

Op lange termijn is dynamisch voor iedereen eigenlijk wel beter. En dan bedoel ik prijzen die gedurende de dag varieren, niet zozeer inkopen op de day-ahead markt.

Het is veel beter als mensen stroom gebruiken als er veel stroom is uit wind of PV, en minder als we stroom uit opslag moeten halen.

Bij variabele en vaste contracten betaal je natuurlijk een opslag voor gebruik op dure tijden waar je niet onderuit komt. Dus dan heeft het weer geen zin om met verbruik te schuiven, en wordt het duurder voor alle klanten met een soort gelijk contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnwie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-04 14:21
Ren-z schreef op donderdag 8 december 2022 @ 13:39:
[...]

Arghh daar gaan we weer. Deze discussie is een paar dagen eerder ook nog gevoerd. Dat is onjuist, het is NIET verplicht om de Zonneplan Connect te gebruiken. Zonneplan gebruikt de P4 poort via de netbeheerder.

De P1 dongle (lees Zonneplan Connect) is puur om het verbruik voor jezelf inzichtelijk te maken.
Oooh goed om te horen. Ik heb ze net gebeld namelijk met de vraag of het nodig was en er werd gezegd dat het niet zonder kon. De app zou dan niet goed werken.
Ik heb namelijk al een Plugwise P1 en mijn laadpaal aan de slimme meter hangen en was net op zoek naar een splitter voor 3 componenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Raymond P schreef op donderdag 8 december 2022 @ 13:02:
Je zou volgend jaar naar België kunnen kijken met hun uitvoer van het capaciteitstarief. Volgens mij is het de bedoeling dat er in heel Europa zoiets ingevoerd wordt.
De (Europese) bedoeling is sowieso dat je je verbruik tijdens de pieken minimaliseert, binnen een traditioneel model wordt je dan alsnog 'bestraft' als je dat niet voor elkaar krijgt. Uiteraard schuurt dat op bepaalde plekken, maar een gedragsverandering is noodzaak om een transitie mogelijk te maken.
Ik vraag me af of hier twee soorten pieken door elkaar lopen. De ene is de piek in transport en de andere is de piek in gebruik terwijl er weinig aanbod is.

Als ik het goed heb gaat het in België om de eerste en in Europa om de tweede.

In beide gevallen zal je moeten zorgen dat iedereen een slimme meter krijgt. En daar is Nederland nog helemaal niet meebezig. Voor het afschaffen van het salderen gaat het alleen nog maar om een meter met gescheiden telwerken. En een slimme meter mag je gewoon nog 'dom' maken.

Het capaciteitstarief naar Belgisch voorbeeld zou denk ik in Nederland maar een heel specifiek probleem oplossen, namelijk dat 3x25A eigenlijk te goedkoop is. Bij gebrek aan slimme meters zou het verhogen van het 3x25A tarief veel logischer zijn.

Europa is op dit moment geinteresseerd in stroom omdat er weinig aardgas is. Er een grote kans dat tegen de tijd dat er een europees piektarief is, de situatie alweer normaal is en dat tarief niet nodig is. Iedereen kan natuurlijk vrijwillig kiezen voor day-ahead tarieven en op die manier op vrijwillige basis besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Ren-z schreef op donderdag 8 december 2022 @ 13:39:
[...]

Nope, Zonneplan gaat hier in op 1-1-23 en ook gevraagd of het zonder kon, was niet mogelijk zonder de P1 connect box...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
arnwie schreef op donderdag 8 december 2022 @ 13:57:
[...]

Oooh goed om te horen. Ik heb ze net gebeld namelijk met de vraag of het nodig was en er werd gezegd dat het niet zonder kon. De app zou dan niet goed werken.
Ik heb namelijk al een Plugwise P1 en mijn laadpaal aan de slimme meter hangen en was net op zoek naar een splitter voor 3 componenten.
Ik gebruik dus de homewizard P1 splitter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@phicoh Afaik bestaat de Europese maatregel uit twee delen; 5% verplichting om de vraag naar elektriciteit tijdens piekuren te verminderen en 10% totaalverbruik vermindering.
Dat stukje is ook volledig erdoorheen en geldt het komende jaar, lidstaten mogen zelf uitzoeken hoe ze dat voor elkaar krijgen.

Hoe Belgie het oplost is imho iets om van te leren, niet om te kopiëren.
Ik zie in Nederland ook niet zo'n model ontstaan, maar het is wel interessant om te zien hoeveel men het verbruik kan spreiden als er een 'boete' tegenover staat.

Dat piektarieven en piekbelasting geen overlap hoeven te hebben ben ik met je eens, mja ik doe ook maar een gok naar hoe ze dat hier op zouden willen lossen...
Voor hetzelfde geld gooien ze TATA een dagje dicht en roepen ze "we did it!".

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Jazsie schreef op donderdag 8 december 2022 @ 14:14:
[...]

Nope, Zonneplan gaat hier in op 1-1-23 en ook gevraagd of het zonder kon, was niet mogelijk zonder de P1 connect box...
Dan ben je dus verkeerd voorgelicht, want je hebt het fout.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 08-12-2022 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misanthropia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-09 11:08
Raymond P schreef op donderdag 8 december 2022 @ 14:25:

maar het is wel interessant om te zien hoeveel men het verbruik kan spreiden als er een 'boete' tegenover staat.
Dan kunnen de welgestelden gewoon hun gang blijven gaan. Een boete is gewoon een vergunning die je achteraf betaald.

Wat als iedereen naar hetzelfde moment spreid? De meeste mensen zitten toch in hetzelfde ritme van de dag en de handigste momenten vallen dan toch weer samen. Als zo'n moment dan het nieuwe piek-moment wordt, hoe gaan we dat oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23:39
phicoh schreef op donderdag 8 december 2022 @ 14:00:
[...]

In beide gevallen zal je moeten zorgen dat iedereen een slimme meter krijgt. En daar is Nederland nog helemaal niet meebezig.
Sterker nog, Liander -> 7 maanden wachttijd...

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@de Peer Nee, niet helemaal. :+
Het is enkel het aansluiten wat ze niet kunnen eisen. Het afnemen van de dongle + mogelijkheid tot aansluiten is wel een voorwaarde.
En als je 'm niet aansluit krijg je een verzoek 'm terug te sturen. Bestellen zónder gaat niet...

@Misanthropia Dat is dan gewoon de nieuwe piek, lijkt mij? In België lijken ze daar met deze methode omheen gewerkt (piekberekening per aansluiting per maand) te hebben, als het gros geen piekbelasting creëert dan is er geen piek. :+
Zoals @phicoh ook al aankaartte ligt het er echt aan vanaf welk niveau bekeken wordt om een oplossing te bedenken. Mja, met dynamische tarieven in het achterhoofd ligt het voor de hand dat verbruik tijdens goedkope uurtjes (= veel aanbod / lage belasting) exact is wat ze willen.

Wat er het komend jaar gedaan wordt: geen idee. En ja, gezien de tijdsdruk zal dat vast niet voor iedereen even eerlijk uitpakken.

Het langetermijnplan is ook een Plus artikel over geschreven: review: Betalen per kW vermogen - Nettarieven op basis van bandbreedte

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
de Peer schreef op donderdag 8 december 2022 @ 14:37:
[...]

Dan ben je dus verkeerd voorgelicht, want je hebt het fout.
Dat is mogelijk, kon contract niet afronden zonder dat ding te accepteren. Niet dat ik daar een probleem mee heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Laatst online: 04:25
Jazsie schreef op donderdag 8 december 2022 @ 14:14:
[...]
Geen idee hoe het bij zonneplan zit of aansluiten misschien toch verstandig is.

Tibber is bijvoorbeeld bereid om op basis van de Tibber Pulse de P1 gegevens te gebruiken voor facturering
( Ik heb op het moment namelijk een P4 verstoring)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Ohh ik sluit dat ding gewoon aan hoor @Domba, ik heb er geen problemen mee.

Hier werd gevraagd of het verplicht is en dat is mij wel zo verteld (kon ook contract niet afronden zonder)... maar blijkbaar klopt dit niet ?!

Don't shoot the messenger :+.

[ Voor 8% gewijzigd door Jazsie op 08-12-2022 15:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ren-z
arnwie schreef op donderdag 8 december 2022 @ 13:57:
[...]

Ik zat in hetzelfde schuitje. Heb uiteindelijk via 7er.nl een 5 poort splitter (1 in , 4 uit) gekocht. Echt een degelijk kastje en een vriendelijke meneer. Ik kwam op deze site via een andere Tweaker. Hij heeft ook een advertentie op Marktplaats staan. Dan ben je voor 25 euro inclusief verzendkosten klaar. Ik raadt deze 100% aan.

Ik heb nu dus ook de Zonneplan Connect aangesloten maar eigenlijk voor Jan met de korte achternaam. Het laat alleen je verbruik zien, qua kosten heb je geen idee hoeveel je kwijt bent. Ik had Home Assistant al draaien die alles netjes bijhoudt voor me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
Ik heb net via whatsapp gehoord van Zonneplan dat je ook prima zonder de dongle kunt werken, maar dat je dus niet live in de app je verbruik bij kunt houden.

Pagina: 1 ... 59 ... 299 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels