Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jusch
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-05 08:37

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

mdvmine schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:51:
[...]

Ach, als je het 1 keer fout doet scheelt het een paar dubbeltjes, misschien een euro, dat overleef je wel. Leergeld ;)
Gewoon blijven vergelijken met een variabel tarief, dan valt alles relatief weer heel erg mee.
Greenchoice bijvoorbeeld vraagt nu € 0,8899 /kWh 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Henno Keers
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17-09 18:45
moshimoshi schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:49:
Verbruiken op het goedkoopste moment gaat er hier thuis nog niet helemaal in. Werd vanmorgen wakker staat de oven aan voor zes Piccolinis á 69 ct/kW en vervolgens ga ik de was ophangen en kom ik erachter dat de wasmachine gisternacht niet heeft gedraaid. Die staat nu aan voor 64 ct/kW ipv 37 ct/kW.
Ja, het vereist aandacht en schakelen. Wij hebben nu sinds vorig jaar voorjaar zonnepanelen en een EV en dat moet je al gaan omdenken naar de momenten dat de zon schijnt.
Met ingang van vandaag van energiedirect naar Frank, nog meer plannen en aanpassen.
Soms lukt het niet... adem in... adem uit.... en weer door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:16
Ahja, de fails horen er ook bij.

M'n vriendin die onenigheid heeft met de automatisering en uiteindelijk maar roept: "hey google, zet alles aan" en tevreden met het resultaat een serie is gaan kijken. :+

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:22
Henno Keers schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:07:
[...]

Ja, het vereist aandacht en schakelen. Wij hebben nu sinds vorig jaar voorjaar zonnepanelen en een EV en dat moet je al gaan omdenken naar de momenten dat de zon schijnt.
Met ingang van vandaag van energiedirect naar Frank, nog meer plannen en aanpassen.
Soms lukt het niet... adem in... adem uit.... en weer door.
Dingen als EV opladen moet je niet met de hand willen timen, dat moet je automatiseren. En voor alle dingen die je wel handmatig blijft doen: don't let perfect be the enemy of good. Wasmachine een keer op een minder gunstig tijdstip scheelt je 'n paar cent. Het telt op, maar is niet zo significant dat je dat je 'm echt niet meer op een duurder tijdstip 'mag' laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 00:33
De auto opladen doe ik nog steeds op straat op 5 minuten lopen, 20 tot 24 cent/kWh incl btw afhankelijk welke paal ik pak. Plus een vaste opslag van 24 cent per laadsessie, geen abonnement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
pirke schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:15:
De auto opladen doe ik nog steeds op straat op 5 minuten lopen, 20 tot 24 cent/kWh incl btw afhankelijk welke paal ik pak. Plus een vaste opslag van 24 cent per laadsessie, geen abonnement.
Zo dat is wel goedkoop. Hier inmiddels 61 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jusch

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

Dan is vehicle to grid al snel interessant.
Helaas nog niet zo veel EV's met die functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
offtopic:
Met welke pas? Of is dat specifiek voor jouw gemeente/provincie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Z___Z schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:24:
[...]

offtopic:
Met welke pas? Of is dat specifiek voor jouw gemeente/provincie?
E-flux pas

De meeste palen hier zijn 20 tot 24 cent, Vattenfall palen uit m'n hoofd.

Het laadsessie tarief is 24 cent ex btw zie ik. Dan is de kans groot dat de laadpalen ook ex btw zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door pirke op 12-12-2022 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:54
pirke schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:31:
[...]

E-flux pas

De meeste palen hier zijn 20 tot 24 cent, Vattenfall palen uit m'n hoofd.
Yep, hier ook (en met de vattenvall laadpas/app bespaar je nog eens 0,002 EUR per kWh ;) ).

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moshimoshi
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-02-2023
Ik denk overigens dat de de 1 euro/kW gaan doorbreken deze week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
moshimoshi schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:45:
Ik denk overigens dat de de 1 euro/kW gaan doorbreken deze week.
Ik denk dat dat wel meevalt. Het gaat weer meer waaien, niet veel, maar toch. Dat scheelt een hoop op de prijs.

Plus dat het meer zonnig is en dat daarmee de prijs overdag ook gedrukt wordt.

[ Voor 12% gewijzigd door Ep Woody op 12-12-2022 10:48 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• joep03nl
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14-09 07:57
jusch schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:01:
[...]

Gewoon blijven vergelijken met een variabel tarief, dan valt alles relatief weer heel erg mee.
Greenchoice bijvoorbeeld vraagt nu € 0,8899 /kWh 8)7
Inderdaad! Ik heb een scriptje gemaakt die iedere dag de 'tussenstand' naar een Telegram bot stuurt.
Iedere dag zie ik dat ik de juiste keuze heb gemaakt door van Eneco naar Zonneplan over te stappen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bxUAJavJkED7_2TX0_GywHdamas=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qPb6sHD2OhwT7zdaFP0cTJeg.jpg?f=user_large

Qua verschuiving van energie heb ik alleen nu op de 8 duurste uren van de dag de thermostaat van mijn aquaria uit en de wasmachine/vaatwasser draaien op de goedkoopste uren.

[ Voor 11% gewijzigd door joep03nl op 12-12-2022 10:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12:34
Ep Woody schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:48:
[...]

Ik denk dat dat wel meevalt. Het gaat weer meer waaien, niet veel, maar toch. Dat scheelt een hoop op de prijs.

Plus dat het meer zonnig is en dat daarmee de prijs overdag ook gedrukt wordt.
De vraag is meer wat voor paniek er medio februari ontstaat wanneer we richting de 30% vulgraad van de voorraden gaan:

https://agsi.gie.eu/#/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• factor15
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:37
Ik zou graag overstappen naar een leverancier met dynamisch contract. Nu blijkt alleen onze slimme meter de standen niet door te geven. Aanvankelijk ging dat onregelmatig maar nu helemaal niet meer. Iemand daar ervaring mee?
Liamder geeft aan dat in het geval van een defecte meter het 7 maanden kan duren om te vervangen. Lijkt mij bizar dat ik hierdoor niet over zou kunnen stappen. Volgens mij kan de meter alleen standen met een interval - 15 minuten - doorgeven maar niet loggen en dan doorgeven.

*** www.afsluitboete.nl *** Dossier factor15 gas gratis de deur uit ***

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:54
factor15 schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:57:
Ik zou graag overstappen naar een leverancier met dynamisch contract. Nu blijkt alleen onze slimme meter de standen niet door te geven. Aanvankelijk ging dat onregelmatig maar nu helemaal niet meer. Iemand daar ervaring mee?
Liamder geeft aan dat in het geval van een defecte meter het 7 maanden kan duren om te vervangen. Lijkt mij bizar dat ik hierdoor niet over zou kunnen stappen. Volgens mij kan de meter alleen standen met een interval - 15 minuten - doorgeven maar niet loggen en dan doorgeven.
Als je meter een RJ11 P1 poort heeft, neem eens contact op met Tibber (alleen elektra, leveren geen gas)
of ze bereid zijn op basis van Tibber Pulse ( extra kosten of als referral code gebruikt kan het van het te goed) bereid zijn te factureren tot het opgelost is.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• p88l2
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-09 17:19
factor15 schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:57:
Je zou kunnen vragen bij Tibber of ze de output van de Pulse accepteren voor de berkening (ervanuitgaande dat je P1 poort goed werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Op het moment dat deze klant in februari op vakantie gaat kan hij in de resterende maanden
van het jaar het misgelopen volume inhalen. Maar hij kan niet compenseren met de maand
januari, omdat die in een andere verrekenperiode valt.
Hmmm, wat tibber en de andere leveranciers nu melden kon nog wel eens strijdig zijn met de uitleg van het prijsplafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timminater
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17-09 00:41
Kan iemand mij uitleggen wat precies het risico zou zijn als ik van mijn variabel contract met stroom en gas alleen mij gas omzet naar ANWB energie?

Ik wil mijn stroom graag bij Greenchoice houden zodat ik over mijn hele jaar nog kan salderen. Ik wek zon 1000kWh meer op dan ik verbruik, dus als ik het goed heb is het afname tarief dan niet erg interessant.

Het gastarief daarentegen kan ik als ik het goed begrijp profiteren van de dagprijs, en straks met het prijsplafond profiteer ik als de gemiddelde maandprijs lager is dan het plafond. Ik verwacht namelijk niet dat Greenchoice in heel het komende jaar ergens gaat zakken naar een prijs onder het plafond (waarom zouden ze ook). Blijft de gasprijs boven het plafond reken ik de plafond prijs af en zal ik bij zowel Greenchoice als ANWB energie ongeveer hetzelfde kwijt zijn voor gas toch?

Ik blijf zowel met mijn stroom (na salderen) en gas onder de grens van het plafond trouwens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
timminater schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:04:
Kan iemand mij uitleggen wat precies het risico zou zijn als ik van mijn variabel contract met stroom en gas alleen mij gas omzet naar ANWB energie?

Ik wil mijn stroom graag bij Greenchoice houden zodat ik over mijn hele jaar nog kan salderen. Ik wek zon 1000kWh meer op dan ik verbruik, dus als ik het goed heb is het afname tarief dan niet erg interessant.

Het gastarief daarentegen kan ik als ik het goed begrijp profiteren van de dagprijs, en straks met het prijsplafond profiteer ik als de gemiddelde maandprijs lager is dan het plafond. Ik verwacht namelijk niet dat Greenchoice in heel het komende jaar ergens gaat zakken naar een prijs onder het plafond (waarom zouden ze ook). Blijft de gasprijs boven het plafond reken ik de plafond prijs af en zal ik bij zowel Greenchoice als ANWB energie ongeveer hetzelfde kwijt zijn voor gas toch?

Ik blijf zowel met mijn stroom (na salderen) en gas onder de grens van het plafond trouwens
Dit is het risico: mathijshooi in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic." maar als je binnen het prijsplafond blijft en er wordt over een lange periode gerekend is het risico niet groot of zelfs heel klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-09 23:43
Ep Woody schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:03:
[...]

Hmmm, wat tibber en de andere leveranciers nu melden kon nog wel eens strijdig zijn met de uitleg van het prijsplafond.
Waar lees je dit? Hun support-pagina is niet bijgewerkt met deze informatie namelijk, en deze (nieuwe?) informatie lijkt hun pagina tegen te spreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Sicco92 schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:07:
[...]

Waar lees je dit? Hun support-pagina is niet bijgewerkt met deze informatie namelijk, en deze (nieuwe?) informatie lijkt hun pagina tegen te spreken.
In: https://www.tweedekamer.n...2022Z24818&did=2022D53325 bundeldocument stukken actieve openbaarmaking pagina 88.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• factor15
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:37
@Domba & @p88l2 dankjewel, ik zal Tibber vragen. Dus eerst checken of de P1 poort goed werkt.

*** www.afsluitboete.nl *** Dossier factor15 gas gratis de deur uit ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Domba schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:03:
[...]

Als je meter een RJ11 P1 poort heeft, neem eens contact op met Tibber (alleen elektra, leveren geen gas)
of ze bereid zijn op basis van Tibber Pulse ( extra kosten of als referral code gebruikt kan het van het te goed) bereid zijn te factureren tot het opgelost is.
Mijn ervaring met Tibber Pulse is dat als je Wifi weg is, dat je ook geen data meer logt. Het wordt ook niet meer bij herstel van de verbinding nagestuurd. Het lijkt dat de Pulse geen of heel weinig storage heeft. Lijkt mij niet dat een leverancier op basis hiervan wil factureren. Het is leuk voor inzicht, maar niet betrouwbaar IMHO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:25
Denk ik ook gelijk één van de redenen dat Zonneplan alles via 4G doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Bij Tibber is de verrekenperiode per maand omdat elke maand een eindrekening wordt opgemaakt. Derhalve kan ongebruikt plafondtegoed niet worden meegenomen.

Of krijg je bij Tibber niet elke maand een eindrekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Wolly schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:17:
[...]

Bij Tibber is de verrekenperiode per maand omdat elke maand een eindrekening wordt opgemaakt. Derhalve kan ongebruikt plafondtegoed niet worden meegenomen.

Wel elke maand een factuur, maar vervolgens word aan het einde van het jaar wel een eindbalans op gemaakt voor EB/BTW/ODE. Dus het is een beetje half/half.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-09 16:12
Maar dan zal Tibber toch een aanpassing kunnen doen dat ze eind van het jaar een verrekening gaan uitvoeren?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Z___Z schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:11:
[...]

Mijn ervaring met Tibber Pulse is dat als je Wifi weg is, dat je ook geen data meer logt. Het wordt ook niet meer bij herstel van de verbinding nagestuurd. Het lijkt dat de Pulse geen of heel weinig storage heeft. Lijkt mij niet dat een leverancier op basis hiervan wil factureren. Het is leuk voor inzicht, maar niet betrouwbaar IMHO.
Het is mij aangeboden ivm een code 012 op de P4 die naar verwachting niet meer in Decembert opgelost lijkt te kunnen worden, wat ik ook probeer om diagnose te bespoedigen .

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Z___Z Default 4MB, daar past best wat op... Voor zover ik 't bekeken heb gaat elke SMR telegram direct naar een MQTT server en wordt er dus inderdaad niets opgeslagen. Gezien je channel overschreven wordt met het volgende bericht is die manier van ontvangen dus niet handig om een hele reeks te sturen.

Daarmee doet 'ie exact hetzelfde als mijn brouwsel, maar heeft niet de mogelijkheid ook (enkel lukt wel) naar mijn MQTT server een push te doen dus de Pulse ligt hier in de kast.

@Ep Woody Dat stuk is wel van 21-10? Dat is dan relatief oud.

@SkullboyNL Tibber stelt dat dat niet mag. Waarom dat niet mag moet nog blijken, het zit er dik in dat het samenhangt met gedoe rondom salderen.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
joep03nl schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:52:
[...]

Inderdaad! Ik heb een scriptje gemaakt die iedere dag de 'tussenstand' naar een Telegram bot stuurt.
Iedere dag zie ik dat ik de juiste keuze heb gemaakt door van Eneco naar Zonneplan over te stappen:

[Afbeelding]

Qua verschuiving van energie heb ik alleen nu op de 8 duurste uren van de dag de thermostaat van mijn aquaria uit en de wasmachine/vaatwasser draaien op de goedkoopste uren.
Cool, care to share script?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
mathijshooi schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:53:
[...]

De vraag is meer wat voor paniek er medio februari ontstaat wanneer we richting de 30% vulgraad van de voorraden gaan:

https://agsi.gie.eu/#/
Waarschijnlijk geen.
Die paniek komt pas als we erachter komen dat er niet voldoende capaciteit is om al die binnenkomende LNG op te warmen naar gas om 10/'23 die voorraden weer gevuld te hebben.
De inkoopconcurrentie binnen Europa is nu al begonnen... :9

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joep03nl
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14-09 07:57
Jazsie schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:48:
[...]

Cool, care to share script?
Staat al een tijdje op Enever.nl ;)

https://enever.nl/prijzennotificatie-via-telegram/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rastapopoulos
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:18
Heeft iemand bij Zonneplan al iets vernomen van ze of je de niet verbruikte kWh/m3 kan "meenemen" naar volgende maanden?

De info die ik op hun website zie staat is voor het laatst geüpdatet op 28 november en meldt niks over al dan niet mee kunnen nemen.

Ik denk erover om van Tibber naar Zonneplan over te stappen als dit bij hen wel kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Rastapopoulos Yes! Rob kan je er alles over vertellen. De rest van ons zal gewoon ff moeten wachten, dat doet Zonneplan dan (imho) ook netjes.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-09 07:09
jusch schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:20:
[...]

Dan is vehicle to grid al snel interessant.
Helaas nog niet zo veel EV's met die functie.
Hier is Vehicle-to-Grid niet voor bedoeld. Een laadpaal met een vasttarief gaat hier niet mee samen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Die kende ik al maar is toch wat anders dan wat ik hier zie staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bxUAJavJkED7_2TX0_GywHdamas=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qPb6sHD2OhwT7zdaFP0cTJeg.jpg?f=user_large

Misschien kijk ik verkeerd maar zie geen code hoe je deze berekening maakt, enkel hoe je bericht via telegram kan sturen met de huidige prijzen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Day ahead piek stijgt verder in NL de extreme UK zakken (1,40-1,53/kWh) zijn morgen fors lager niveau van onze NL tarieven morgen

[ Voor 21% gewijzigd door Domba op 12-12-2022 13:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dwdd
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22-06-2024
Rastapopoulos schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:45:
Heeft iemand bij Zonneplan al iets vernomen van ze of je de niet verbruikte kWh/m3 kan "meenemen" naar volgende maanden?

De info die ik op hun website zie staat is voor het laatst geüpdatet op 28 november en meldt niks over al dan niet mee kunnen nemen.

Ik denk erover om van Tibber naar Zonneplan over te stappen als dit bij hen wel kan.
Zojuist contact gehad met Zonneplan, het is nog niet duidelijk hoe dit bij hun zal uitpakken, helaas.

Bij meenemen van niet verbruikte energie naar de volgende maanden, is dan de 1e maand Januari niet nadelig wanneer je er direct boven zit, want dan valt er nog niets te verrekenen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Der Rudi
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:23
He, zag een artikel over slimladen.nl in de Limburger en Telegraaf (helaas achter betaalmuur).
Lijkt me een onafhankelijke tool, niet gekoppeld aan energieleverancier. Iemand al ervaring hiermee?

Toevoeging: zie nu dat men betatesters zoekt.

[ Voor 17% gewijzigd door Der Rudi op 12-12-2022 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainstorm86
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-09 18:40
dwdd schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:14:
[...]

Zojuist contact gehad met Zonneplan, het is nog niet duidelijk hoe dit bij hun zal uitpakken, helaas.

Bij meenemen van niet verbruikte energie naar de volgende maanden, is dan de 1e maand Januari niet nadelig wanneer je er direct boven zit, want dan valt er nog niets te verrekenen ?
Wel, als je over het hele jaar er onder blijft. Dan moet je toch bijbetalen in januari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-09 11:38

bert pit

asdasd

vn2000 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:37:
@tler

Voor dynamisch gaan ze naar een maandgemiddelde prijs.
Dit is voor onze (ik per 13-12 naar zonneplan) niet voordelig.
Maar het hoeft zeker niet negatief uit te pakken.
Alleen de prijsperuur voordelen vallen weg/worden gematigd.

Ik zit nog bij energiedirect variabel sinds feb dit jaar.
Tarieven zijn belachelijk, maar dit komt door de rekensom die zij hanteren. Ik draag lekker bij aan de langlopende contracten waar energiedirect verlies op maakt.

En dat heb je niet bij dynamische partijen.
Los daarvan kan je per dag opzeggen bij de dynamische leverancier.
Dat gaf voor mij de doorslag.

En ik gun het de grote energiereuzen niet, maar dat is wat anders
Ik zit ook bij Energiedirect en ben me aan het oriënteren. Ik heb al jaren een variabel contract en kan dus zo weg. Aanvankelijk nog een redelijk tarief gehad maar nu de hoofdprijs bij Energiedirect.

Komend jaar komt er een EV en ik heb zonnepanelen. Dus ik blijf waarschijnlijk onder het plafond. Nu heb ik geen goede kijk op een dynamische leverancier. Wat zijn de voordelen?

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik heb vanmorgen van Tibber een reactie gehad:

Dag ....,

We begrijpen de teleurstelling maar al te goed. Helaas zijn we gebonden aan de wet en regelgeving omtrent deze regeling.

De traditionele energieleveranciers hebben een grotere lobby om de implementatie van deze regelingen te beïnvloeden, als dynamische spelers hebben we gewoonweg een stuk minder te zeggen. We hadden het graag zelf ook anders gezien, maar het is momenteel niet anders.

Mocht je verder nog vragen hebben, dan hoor ik het graag. Anders wens ik je een fijne dag!

Met vriendelijke groet,
....
Customer Support
Als ik er over nadenk hebben mensen met zonnepanelen eigenlijk wel voordeel met het per maand toepassen van het plafond. Je komt anders op jaarbasis wellicht nog een stuk lager uit met een jaarplafond. Bovendien zijn in de wintermaanden de dynamische prijzen waarschijnlijk hoger dan in de zomermaanden.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mahagen
  • Laatst online: 13-09 19:52
bert pit schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:41:
[...]

Ik zit ook bij Energiedirect en ben me aan het oriënteren. Ik heb al jaren een variabel contract en kan dus zo weg. Aanvankelijk nog een redelijk tarief gehad maar nu de hoofdprijs bij Energiedirect.

Komend jaar komt er een EV en ik heb zonnepanelen. Dus ik blijf waarschijnlijk onder het plafond. Nu heb ik geen goede kijk op een dynamische leverancier. Wat zijn de voordelen?
Als je die EV thuis gaat laden moet je wel heel veel panelen hebben om onder het plafond te blijven.

Voordeel/nadeel dynamisch zoals ik het zie:

Nadeel: Vooralsnog lijkt het erop dat je bij dynamische aanbieders een maandelijks plafond budget krijgt. Als je minder gebruikt (zonnige maand) kan je dat dus niet meenemen naar een volgende maand (koude donkere maand).

Voordeel: Op sommige momenten ligt de prijs onder de plafondprijs, als je op die momenten je EV laadt kan je dus voordeliger uit zijn.

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + Proxmox HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Dat zonnetje is wel lekker met de prijzen op dit moment. Ik heb alweer 11 kWh teruggeleverd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moshimoshi
KC27 schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:55:
Ik heb vanmorgen van Tibber een reactie gehad:

[...]

Als ik er over nadenk hebben mensen met zonnepanelen eigenlijk wel voordeel met het per maand toepassen van het plafond. Je komt anders op jaarbasis wellicht nog een stuk lager uit met een jaarplafond. Bovendien zijn in de wintermaanden de dynamische prijzen waarschijnlijk hoger dan in de zomermaanden.
Inderdaad, ik vraag mij af hoe problematisch het werkelijk is. Persoonlijk zit ik net iets boven het laagste verbruik in de zomer, zo'n 10 kW dus dat betekent al dat het mij eigenlijk weinig kan schelen. Maar zelfs als het mij wel zou uitmaken dan kan ik mij haast niet voorstellen dat de tarieven in de zomer gemiddeld boven de 40ct/kW gaan uitkomen dus waarschijnlijk is het plafond niet eens van toepassing.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cannius
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 27-02-2023
Henno Keers schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:33:
[...]
De bedoeling is dat je kijkt en dat je gaat verbruiken als het goedkoop is.
O joh! Echt?

Ik hou er zo veel mogelijk rekening mee, bijvoorbeeld door de extra monitor naast de laptop uit te zetten tussen 17 en 18.00 uur. Wasmachine gebruiken in daluren. Verder heb ik 25 Hue-lampen in huis, waarvan ik ze vroeger allemaal aanhad in de woonkamer, maar nu doe ik er 1 of 2 aan tijdens piekuren. Het is allemaal peanuts, maar je moet wat...

Het fantastische aanbod voor een jaar vast van Essent dat ik pas heb afgeslagen ging uit van 71 cent (hoog) en 52 cent (laag) en 2,53 voor gas. Zo lang ik daar onder blijf, ben ik tevreden. Dat is tot nu toe ruimschoots het geval.

Wat ik wel frustrerend vind is dat ik ondanks een (relatief) koud en ongezellig huis nog steeds 3x zo veel betaal als vorig jaar, en ook veel meer dan in alle buur- en andere landen, ondanks onze gasbel + Noordzeevoorraden, alleen maar omdat we hier de hoogste belastingen hebben en een stel onbenullen in het kabinet. Maar ja, daar is verder weinig aan te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moshimoshi
Mijn grote bespaarder hier is een daglichtlamp van zes watt recht boven mijn bureau. Die vervangt 10 andere led-lampen die allemaal aan zouden moeten om voldoende licht te hebben om te werken.

[ Voor 23% gewijzigd door moshimoshi op 12-12-2022 14:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
cannius schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:05:
[...]

O joh! Echt?

Ik hou er zo veel mogelijk rekening mee, bijvoorbeeld door de extra monitor naast de laptop uit te zetten tussen 17 en 18.00 uur. Wasmachine gebruiken in daluren. Verder heb ik 25 Hue-lampen in huis, waarvan ik ze vroeger allemaal aanhad in de woonkamer, maar nu doe ik er 1 of 2 aan tijdens piekuren. Het is allemaal peanuts, maar je moet wat...

Het fantastische aanbod voor een jaar vast van Essent dat ik pas heb afgeslagen ging uit van 71 cent (hoog) en 52 cent (laag) en 2,53 voor gas. Zo lang ik daar onder blijf, ben ik tevreden. Dat is tot nu toe ruimschoots het geval.

Wat ik wel frustrerend vind is dat ik ondanks een (relatief) koud en ongezellig huis nog steeds 3x zo veel betaal als vorig jaar, en ook veel meer dan in alle buur- en andere landen, ondanks onze gasbel + Noordzeevoorraden, alleen maar omdat we hier de hoogste belastingen hebben en een stel onbenullen in het kabinet. Maar ja, daar is verder weinig aan te doen.
https://www.electronicshu...use-electricity-when-off/

Hue gebruikt 0.3 watt per stuk, dus bij 25 lampen verbruik je 7.5 watt continu, kan je als je geen slimme lampen had gewoon 1-2 lampen 24/7 voor laten branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cannius
Z___Z schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:21:
[...]

https://www.electronicshu...use-electricity-when-off/

Hue gebruikt 0.3 watt per stuk, dus bij 25 lampen verbruik je 7.5 watt continu, kan je als je geen slimme lampen had gewoon 1-2 lampen 24/7 voor laten branden.
Als ze uit staan, bedoel je. Dat is waar. Het kost me 0,0075 kW per maand, zelfs als ze uit staan. Uitgaande van 0,45 euro per kW is dat toch al snel het lieve sommetje van 0,0033 euro 8)7

Edit: 4 cent per jaar... ik denk toch dat ik ze maar hou.

[ Voor 5% gewijzigd door cannius op 12-12-2022 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
cannius schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:38:
[...]

Als ze uit staan, bedoel je. Dat is waar. Het kost me 0,0075 kW per maand, zelfs als ze uit staan. Uitgaande van 0,45 euro per kW is dat toch al snel het lieve sommetje van 0,0033 euro 8)7

5,4 kWh per maand, nog steeds niet veel, maar wel 1000x meer ;)

7,5 * 24 * 30 / 1000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:25
Nee, 0,3 watt per stuk * 25 = 7,5 watt.
Dat kost je op jaarbasis dan 66kWh.

Iets meer dan jij rekent :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BigSurf
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:12
cannius schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:38:
[...]

1 Watt verbruik is bij 0.45 euro per kWh 4 euro per jaar (1 * 24 * 365 / 1000 * 0.45). Dus voor 7.5W continueverbruik is dat iets van 30 euro per jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JML
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 16-09 16:58

JML

moshimoshi schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:02:
[...]

Inderdaad, ik vraag mij af hoe problematisch het werkelijk is. Persoonlijk zit ik net iets boven het laagste verbruik in de zomer, zo'n 10 kW dus dat betekent al dat het mij eigenlijk weinig kan schelen. Maar zelfs als het mij wel zou uitmaken dan kan ik mij haast niet voorstellen dat de tarieven in de zomer gemiddeld boven de 40ct/kW gaan uitkomen dus waarschijnlijk is het plafond niet eens van toepassing.
Salderen per jaar is toch sowieso voordeliger dan per uur? Ik denk dat ik per 1 januari maar switch naar flexibel bij Samenom. Tarieven zijn niet slecht (https://www.samenom.nl/Ta...101%20Tarieven%20Flex.pdf) en ik steun de grote graaiers dan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Hebben ze die plafondverlichting inmiddels al van de Hue bridge gehaald? Want die nemen jullie niet mee in de berekening. :P

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cannius
BigSurf schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:43:
[...]

1 Watt verbruik is bij 0.45 euro per kWh 4 euro per jaar (1 * 24 * 365 / 1000 * 0.45). Dus voor 7.5W continueverbruik is dat iets van 30 euro per jaar.
Oeps, dat is wel wat meer dus. Hopelijk is de prijs over het hele jaar genomen minder dan 45 cent. Maar gemak en luxe hebben ook een prijs natuurlijk 8)

Edit: volgens dit artikel is het geen 0,3 maar gemiddeld 0,15 watt in het ruimste scenario.

https://www.ad.nl/tech/ho...D%20verwaarloosbaar%20dus.

[ Voor 23% gewijzigd door cannius op 12-12-2022 15:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:57
cannius schreef op zondag 11 december 2022 @ 17:53:
Sinds kort zit ik bij de ANWB met een dynamisch contract. Morgen wordt het gas een cent goedkoper dan vandaag, maar de stroom… poeh! 0,64 euro in het duurste uurtje, tussen 17 en 18.00 uur. Is dat een record?
Heb je al naar de piek van morgen (dinsdag) gekeken? ;) Wel echt een uitschieter hoor, gemiddeld een heel stuk lager.

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
  • Laatst online: 13-09 19:52
Jazsie schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:08:
[...]

Die kende ik al maar is toch wat anders dan wat ik hier zie staan:
[Afbeelding]

Misschien kijk ik verkeerd maar zie geen code hoe je deze berekening maakt, enkel hoe je bericht via telegram kan sturen met de huidige prijzen...
Ik ook en tevens nieuwsgierig hoe je je verbruik per uur ophaalt.

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + Proxmox HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cannius
Rossi46 schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:10:
[...]

Heb je al naar de piek van morgen (dinsdag) gekeken? ;) Wel echt een uitschieter hoor, gemiddeld een heel stuk lager.
Het wordt tijd dat het weer gaat waaien. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
cannius schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:14:
[...]
Het wordt tijd dat het weer gaat waaien. ;)
Nee de zon moet schijnen overdag als ik teruglever! Daarvoor en daarna mag het best waaien 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
pirke schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:26:
[...]

Nee de zon moet schijnen overdag als ik teruglever! Daarvoor en daarna mag het best waaien 8)
Morgenochtend best veel zon, later op de dag minder. Vandaag redelijk andersom...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

pirke schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:26:
[...]

Voor mij graag allebei tegelijk :+
(ik doe inkoop via dynamisch op de SAP en verkoop zonnestroom via ander contract op de PAP)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
de Peer schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:28:
[...]

Voor mij graag allebei tegelijk :+
(ik doe inkoop via dynamisch op de SAP en verkoop zonnestroom via ander contract op de PAP)
En als de stroom dynamisch echt duur wordt gaan we de accu laden in de goedkope uren en terugleveren via Tibber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jusch

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

Is er al een positieve case voor een thuisaccu, alleen voor gebruik om geld mee te verdienen?
Bijvoorbeeld om vanacht te laden voor 38 cent en om 17.00 weer met 11kw/3 fase terug te leveren aan 80 cent (prijs zonneplan morgen om 17.00) Als je dat nog aanvult met zon kan dat toch best wat opleveren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
jusch schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:51:
Is er al een positieve case voor een thuisaccu, alleen voor gebruik om geld mee te verdienen?
Bijvoorbeeld om vanacht te laden voor 38 cent en om 17.00 weer met 11kw/3 fase terug te leveren aan 80 cent (prijs zonneplan morgen om 17.00) Als je dat nog aanvult met zon kan dat toch best wat opleveren.
Yep zie onderstaande grafiek.
Mijn winst (minder kosten) morgen : 5 euro
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lQrbME8dQb6jucYgGvtqX7FCQRU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5uA2tkp7tdOzyJdm0T9l9bi2.png?f=fotoalbum_large

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jusch

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

KC27 schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:59:
[...]

Yep zie onderstaande grafiek.
Mijn winst (minder kosten) morgen : 5 euro
[Afbeelding]
Netjes!, mooi overzicht ook. _/-\o_
Ik zie ook nog wel mogelijkheden voor mensen met een EV (v2g) om terug te leveren in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeeDeWee
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-09 09:42
Wolly schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:17:
[...]

Ik heb het document ook eens bekeken en hier wordt gesproken over een "contractverandering". De verdeling per maand is alleen om ervoor te zorgen dat leveranciers niet aan elkaar ongebruikte prijsplafonds hoeven door te geven.

Als je niet van contract verandert, dan mag je gewoon plafonds verschuiven en je moet ze zelfs verrekenen met opwek van zonnepanelen. Dat lijkt me ook logisch.

In mijn geval: warmtepomp en zonnepanelen wil ik dit het liefste doen per jaar. In december ben ik al in 10 dagen over het prijsplafond, terwijl ik het in juni, juli nooit ga bereiken om dat ik in die maanden meer teruglever dan verbruik.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hremijn
  • Laatst online: 21-08 19:14
De plafond regeling staat nu op de website van de tweede kamer.
https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=2022D53484

Als je in het document zoekt op dynamische of eindfactuur heb je waarschijnlijk wel alles gevonden wat met dynamische contracten te maken heeft.

[ Voor 37% gewijzigd door hremijn op 12-12-2022 17:19 . Reden: Veruidelijking ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Dat is een hoop text :+

Ff één zin eruit gepakt van pagina #62:
Ook contracten met dynamische tarieven vallen onder het prijsplafond. Hiervoor gelden dezelfde regels als voor andere contracten.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-09 13:21
Raymond P schreef op maandag 12 december 2022 @ 17:13:
Ff één zin eruit gepakt van pagina #62:
[...]
Dat klopt, behalve dat er een paar regels specifiek verzonnen zijn voor dynamische contracten (om ze te benadelen) die niet van toepassing zijn op de variabele contracten :)

Wel slim die brutomarge controle voor de energieleveranciers. Had je bij een lage gasprijs onder de streep bijv 10% marge, heb je nu bij een 10x zo hoge gasprijs ook recht op 10x zoveel winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
mdvmine schreef op maandag 12 december 2022 @ 17:17:
[...]

Dat klopt, behalve dat er een paar regels specifiek verzonnen zijn voor dynamische contracten (om ze te benadelen) die niet van toepassing zijn op de variabele contracten :)

Wel slim die brutomarge controle voor de energieleveranciers. Had je bij een lage gasprijs onder de streep bijv 10% marge, heb je nu bij een 10x zo hoge gasprijs ook recht op 10x zoveel winst.
De financiele risico's van de genomen posities zijn ook navenant hoger.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
mdvmine schreef op maandag 12 december 2022 @ 17:17:
[...]

[...]
Waar lees ik dan overheen?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:58

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
BarryH schreef op maandag 12 december 2022 @ 17:19:
[...]

Dat valt wel mee, je pakt 30% marge, mocht het dan meevallen, dan stort je die 20% af, en heb je nogsteeds die 10% marge winst over.

Zou ik ook wel willen in mijn bedrijf een soort gegarandeerd inkomen, en als de prijzen hoger worden het inkomen ook meteen.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
BarryH schreef op maandag 12 december 2022 @ 17:19:
[...]
Die risico's zijn beperkt omdat het gros van de levering gedekt is met al ingekochte contracten als het goed is. Het kan wel tegenvallen (zoals nu dat het kouder blijkt dan geschat), maar in oktober was het weer warmer dan verwacht. En deze risico's zullen ook wel verzekerd zijn, en dat valt weer onder de inkoopkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
Bijvoorbeeld:
CLEkva: het gemiddelde contractuele leveringstarief voor elektriciteit in € per kWh per kleinverbruikaansluiting, op basis van de leveringstarieven in € per kWh die in 2023 door de subsidieontvanger in rekening zijn gebracht aan de kleinverbruikaansluiting gewogen naar de hoeveelheid elektriciteit die in 2023 is geleverd aan deze kleinverbruikaansluiting
Deze definitie lijkt precies zo te zijn opgesteld dat je niet de echte kWh prijzen per uur vergoed krijgt. Bij variabele contracten maakt het weinig uit (alhoewel je daar natuurlijk ook piek/dal hebt), maar voor dynamische wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@mdvmine Dat lijkt mij een bijkomend effect in plaats van targeting. Bij variabele contracten kan het tarief ook drastisch verschillen van maand tot maand.
Dat het een gewogen gemiddelde per maand werd was overigens al wel duidelijk (en imo logisch).

Waar ik vooral op doel is dat er geen specifieke uitzonderingen lijken te zijn voor dynamisch en ik geen basis zie voor de door Tibber gemelde text. Als je mag sparen bij variabel mag dat ook bij dynamisch zolang je een jaarnota krijgt, en dat maakt een best groot verschil voor een hoop gebruikers.

(voor mij niet, ik zit elke maand boven het plafond en ben nog steeds PV-loos).

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mdvmine schreef op maandag 12 december 2022 @ 17:26:
[...]

Die risico's zijn beperkt omdat het gros van de levering gedekt is met al ingekochte contracten als het goed is. Het kan wel tegenvallen (zoals nu dat het kouder blijkt dan geschat), maar in oktober was het weer warmer dan verwacht. En deze risico's zullen ook wel verzekerd zijn, en dat valt weer onder de inkoopkosten.
Juist in die (véél) mindere afname als gevolg van warm weer en bezuinigingen bij klanten in combinatie met vooraf ingekochte energie zit een groot risico voor de traditionele leveranciers.
Want alles wat is ingekocht moet betaald worden! Ook als de klanten het niet afnemen. Inclusief de kosten voor de gereserveerde transportcapaciteit.

Die overtollige energie wordt vervolgens op de day-ahead markt weer doorverkocht. En leidt tot relatief lage energieprijzen voor de mensen bedrijven met dynamische contracten als er zachte weersomstandigheden zijn. Maar dat betekent ook dat er flinke hoeveelheden energie met verlies worden doorverkocht door de traditionele energieleverancier.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
mdvmine schreef op maandag 12 december 2022 @ 17:26:
[...]

Gaan een beetje naar duurzame kroeg discussie, maar volgens mij zijn hier geen verzekeraars voor. Waarom denk je dat Unipro omviel? Geen dekking meer voor de aangegane leververplichting.
Alleen de 100% dynamische prijs partijen hebben een beperkt risico (nl het betalen door de klanten). Paar dagen -10 , gasprijs Eur 5 en wat gebeurt er dan?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
hremijn schreef op maandag 12 december 2022 @ 17:05:
De plafond regeling staat nu op de website van de tweede kamer.
https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=2022D53484

Als je in het document zoekt op dynamische of eindfactuur heb je waarschijnlijk wel alles gevonden wat met dynamische contracten te maken heeft.
Bijlage 2 heeft de verdeling van het plafond per dag. Alleen snap ik de eenheid niet... Euro per kWh per dag? Of zouden ze gewoon kWh bedoelen?

Standaardvolumefracties elektriciteit in € per kWh per dag

Standaardvolumefracties gas in € per m3(n) per dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hremijn
Raymond P schreef op maandag 12 december 2022 @ 17:45:
@mdvmine Dat lijkt mij een bijkomend effect in plaats van targeting. Bij variabele contracten kan het tarief ook drastisch verschillen van maand tot maand.
Dat het een gewogen gemiddelde per maand werd was overigens al wel duidelijk (en imo logisch).

Waar ik vooral op doel is dat er geen specifieke uitzonderingen lijken te zijn voor dynamisch en ik geen basis zie voor de door Tibber gemelde text. Als je mag sparen bij variabel mag dat ook bij dynamisch zolang je een jaarnota krijgt, en dat maakt een best groot verschil voor een hoop gebruikers.

(voor mij niet, ik zit elke maand boven het plafond en ben nog steeds PV-loos).
Na het sturen van de eindfactuur mag het niet verbruikte plafond niet worden meegenomen naar de volgende periode.
Kennelijk stuurt Tibber elke maand een eindfactuur.
Ik weet niet of alle dynamische leveranciers elke maand een eindfactuur sturen.
Ze kunnen natuurlijk die eindfactuur ook gewoon aan het eind van het contractjaar sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@hremijn Dat doet Tibber niet, in ieder geval niet als je ook teruglevert want dat is in strijd met de wet.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Tibber mag het artkel nog weleens updaten, want het aantal kWh dat in aanmerking komt voor prijsplafond voor Januari is 339,499 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hremijn
Raymond P schreef op maandag 12 december 2022 @ 18:38:
@hremijn Dat doet Tibber niet, in ieder geval niet als je ook teruglevert want dat is in strijd met de wet.
Dat staat dan waarschijnlijk in de energiewet?
Maar waar staat dat dan en wat is het doel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Raymond P schreef op maandag 12 december 2022 @ 18:38:
Het zit in de definitie eindfactuur in de regeling
eindfactuur: factuur als bedoeld in artikel 2 van het Besluit factuur, verbruiks- en indicatief kostenoverzicht energie;
§ 2. Factuur
Artikel 2
1Een energieleverancier of een leverancier van brandstof verstrekt ten minste eenmaal per jaar een factuur aan een eindafnemer of een doorleverancier voor de afgenomen energie of voor de afgenomen brandstof.

2Een doorleverancier verstrekt ten minste eenmaal per jaar een factuur aan een eindgebruiker voor de afgenomen warmte of koude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hremijn
Domba schreef op maandag 12 december 2022 @ 19:08:
[...]

[...]

[...]
Daar staat toch dat de eindfactuur eens per jaar verstuurd moet worden.
Waarom doet Tibber het dan elke maand?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oaquasis
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-09 21:31
hremijn schreef op maandag 12 december 2022 @ 19:17:
[...]

"*ten minste* eenmaal per jaar"... dan is maandelijks dus ook goed ;)

[ Voor 64% gewijzigd door Oaquasis op 12-12-2022 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:35
hremijn schreef op maandag 12 december 2022 @ 19:17:
[...]

Omdat Tibber er voor gekozen heeft om geen voorschot te innen. Dus je rekent per maand af wat je gebruikt. Van een telefoonabonnement of van een creditcard krijg je ook eens per maand een rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebo
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 25-10-2023
Veel zon vandaag maar morgen aardig hoge tarieven, wel flink koud natuurlijk dus ook veel vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
hremijn schreef op maandag 12 december 2022 @ 18:15:
[...]

Na het sturen van de eindfactuur mag het niet verbruikte plafond niet worden meegenomen naar de volgende periode.
Kennelijk stuurt Tibber elke maand een eindfactuur.
Ik weet niet of alle dynamische leveranciers elke maand een eindfactuur sturen.
Ze kunnen natuurlijk die eindfactuur ook gewoon aan het eind van het contractjaar sturen.
Als je kijkt naar de definitie van eindfactuur wordt je geleid naar Artikel 2 Besluit factuur, verbruiks- en indicatief kostenoverzicht energie
https://wetten.overheid.n...z=2022-03-26&g=2022-03-26

Die definitie is niets meer dan minimaal 1 factuur per jaar. Stuur je dus 12 facturen dat zijn dat 12 eindfacturen.

Het woordje eind zegt in mijn ogen verder niets en is ook niet verder uitgelegd in de definitie.
Bij nader inzien, eind zal slaan op de definitieve afrekening over een periode. Als je bij Tibber daadwerkelijk elke maand betaalt wat je hebt verbruikt en dus geen voorschot oud dan is dat de eindfactuur.

[ Voor 10% gewijzigd door Wolly op 12-12-2022 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CP1977
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 21:23
Vandaag in chat met tibber

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tybnU4lllUH9RJJgapsPH9mxmdI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SDCfJgkebXMRylB1gBwkjcyT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mxmemx
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-09 14:41
Op de dag dat mijn dynamisch contract in gaat, te horen krijgen dat oxxio je tarieven onterecht heeft verhoogd en je de prijzen uit februari had moeten krijgen.
Altijd net buiten de bedenktijd komen dit soort dingen naar voren, om gek van te worden, maar goed ik krijg nu wel vanaf 26 aug tm 9dec geld terug wat teveel betaald is.

Nu maar hopen dat dynamisch niet extreem veel duurder wordt dan de 1,57 er m3 die ik anders had en 38ct kwh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Wij zijn net over naar Tibber (sinds November) maar weet nou niet of dit prijsplafond nu zo goed gaat uitpakken.

Wij hebben zelf prive een EV, maar die laden we met de Tibber app altijd op het goedkoopste moment op. In de maand december nu al 138 kWh.

Daarnaast zelf ook 3,5 kWp zonnepanelen (en in februari naar 7,5 kWp.) En Q1 straks ook nog een warmtepomp

Dan kan ik wel dag zeggen tegen het prijsplafond.

i.c.m. zeker wel slimme dingen te bedenken zoals laden op goedkoopste moment, huis verwarmen op goedkoopste moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Domba schreef op maandag 12 december 2022 @ 19:08:
[...]

[...]

[...]
Ja, maar dan zou er dus ook maandelijks een definitieve afrekening belasting en heffingen moeten zijn. En die is er niet want dat doen ze op de jaarnota/eindnota.
De definitie is niet nieuw maar gewoon recycled, daar verandert dus ook niets.

@hremijn Wet belastingen op milieugrondslag.
De daadwerkelijke belasting en heffingen betaal je per jaar. Het is immers mogelijk (hoewel onwaarschijnlijk) meer of minder te verbruiken waardoor (gedeeltelijk) een ander tarief geldt. En de salderingsregeling zorgt ervoor dat teruglevering op jaarbasis die belasting en heffingen te verrekenen blijft.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Raymond P schreef op maandag 12 december 2022 @ 19:38:
[...]

Ja, maar dan zou er dus ook maandelijks een definitieve afrekening belasting en heffingen moeten zijn. En die is er niet want dat doen ze op de jaarnota/eindnota.
De definitie is niet nieuw maar gewoon recycled, daar verandert dus ook niets.

@hremijn Wet belastingen op milieugrondslag.
De daadwerkelijke belasting en heffingen betaal je per jaar. Het is immers mogelijk (hoewel onwaarschijnlijk) meer of minder te verbruiken waardoor (gedeeltelijk) een ander tarief geldt. En de salderingsregeling zorgt ervoor dat teruglevering op jaarbasis die belasting en heffingen te verrekenen blijft.
Er is wel degelijk elke maand een afrekening van belasting en heffingen.

En als je teveel hebt gekregen sturen ze jou aan het einde een factuur daarvoor.

Zie https://support.tibber.co...n-terugleveren-bij-tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Wolly Feitelijk gezien wordt dan alsnog je nota op jaarbasis gemaakt? Ze zullen immers moeten uitrekenen óf je ze iets verschuldigd bent.
In scenario 1 is er geen correctie nodig, ik neem aan dat je dan een nulfactuur krijgt, dat zou in lijn zijn met de wet.
(fwiw, de maandelijkse facturering snap ik)

Is er iemand al vertrokken bij Tibber die geen eindnota heeft gehad?

[ Voor 6% gewijzigd door Raymond P op 12-12-2022 20:04 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivarv
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-06 21:28
Voor mijn beeldvorming, er wordt veel over gesproken in dit topic maar ik kan geen bevestiging vinden op mijn situatie.

Ik ga maandelijks niet over het voorgestelde plafond heen. Ik heb nu GC, met minimaal 0,40 EUR per kWh, ik zie het niet gebeuren dat zij op enig moment onder dat plafond gaan zitten (correct me if I'm wrong) - ook al gaan zij het maandelijks indexeren.

Als ik bv. naar Tibber overstap, dan profiteer ik van prijzen onder de 0,40 EUR, en prijzen boven de 0,40 EUR worden berekend op basis van een 'gewogen gemiddelde'. Toch?

Qua timing is het dan handig om bv. in april over te stappen, als de prijzen vanwege PV energie waarschijnlijk weer zullen dalen, lijkt mij?

https://support.tibber.co...het-prijsplafond-van-2023

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• anboni
ivarv schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:01:
Als ik bv. naar Tibber overstap, dan profiteer ik van prijzen onder de 0,40 EUR, en prijzen boven de 0,40 EUR worden berekend op basis van een 'gewogen gemiddelde'. Toch?
Nee, zoals ik het begrijp wordt al je verbruik gemiddeld. Als je dus 160kWh voor 30ct verbruikt en 160kWh voor 50ct, komt je gemiddeld precies op die 40 uit en krijg je dus geen vergoeding uit de prijsplafondregeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivarv
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-06 21:28
anboni schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:12:
[...]

Nee, zoals ik het begrijp wordt al je verbruik gemiddeld. Als je dus 160kWh voor 30ct verbruikt en 160kWh voor 50ct, komt je gemiddeld precies op die 40 uit en krijg je dus geen vergoeding uit de prijsplafondregeling.
En als ik 160kWh voor 0,30 EUR en 160kWh voor 0,60 EUR verbruik = gewogen gemiddeld van 0,45 EUR.

Dan wordt dat gelimiteerd tot 0,40 vanwege het plafond? Of juist niet vanwege de politieke beslissing mbt. dynamische leveranciers van vorige week (geloof ik)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarpo
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 20-09 07:31
ivarv schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:24:
[...]

En als ik 160kWh voor 0,30 EUR en 160kWh voor 0,60 EUR verbruik = gewogen gemiddeld van 0,45 EUR.

Dan wordt dat gelimiteerd tot 0,40 vanwege het plafond? Of juist niet vanwege de politieke beslissing mbt. dynamische leveranciers van vorige week (geloof ik)?
het is allemaal nog vers, even laten uitkristalliseren. Zie ook bij de Tibber post hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
ivarv schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:24:
[...]

Die politieke beslissing is juist om het gemiddelde te nemen. Zonder die beslissing zou je voor die eerste 160kWh 30ct per betalen en voor de tweede 40ct per.
Pagina: 1 ... 63 ... 299 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels