• Mooper
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 20:13
Ik zag dat Frank Energie voortaan 'slim verwarmen' aanbiedt voor warmtepompen. Hier ben ik dan ook wel benieuwd naar, maar ik zie verder erg veel negatieve reviews over Frank Energie. Waar ligt dat precies aan, als iemand de moeite wil nemen om het samen te vatten?

Ik zit nu bij Tibber, met een afname van zo'n 9500 kWh en teruglevering van 4000 kWh. Geen gas.

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 21:18
Even een rare zijsprong: houdt mn Mac me voor de gek of staat Tibber niet meer in het overzicht van dynamische contracten ACM monitor ? Ze stonden er toch wel in eerder ? ACM zegt toch overzicht te geven van alle dynamische contracten die per november er waren ?

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:11
Vdvmark schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 16:46:
Even een rare zijsprong: houdt mn Mac me voor de gek of staat Tibber niet meer in het overzicht van dynamische contracten ACM monitor ? Ze stonden er toch wel in eerder ? ACM zegt toch overzicht te geven van alle dynamische contracten die per november er waren ?
Tibber staat alleen bij elektriciteit in de lijst en als label bij Energyzero voor gas in 2e kolom

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Hencksch
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:34
Mooper schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 16:16:
Ik zag dat Frank Energie voortaan 'slim verwarmen' aanbiedt voor warmtepompen. Hier ben ik dan ook wel benieuwd naar, maar ik zie verder erg veel negatieve reviews over Frank Energie. Waar ligt dat precies aan, als iemand de moeite wil nemen om het samen te vatten?

Ik zit nu bij Tibber, met een afname van zo'n 9500 kWh en teruglevering van 4000 kWh. Geen gas.
#shelfware. Ofwel even lekker op de plank laten liggen en dan lezen wat de ervaringen van anderen zijn.

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:57

Ersus

Zuid-Limburg

Absoluut, mocht ook wel weer eens voor de afwisseling. Ik vindt het nog steeds vervelend dat HW geen rekening houdt met de kwartierprijzen.

De berekende prijs wijkt daardoor af. Het tarief waarmee het uur start blijft het hele uur actief. De afwijking is het grootst als er meer spread is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dQfuorBGe_dZBMF0YWOIq2T4Wcw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hhGNCEQwpqJwKGQM7ASmo8H1.png?f=fotoalbum_large

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:49
Ersus schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:22:
[...]

Absoluut, mocht ook wel weer eens voor de afwisseling. Ik vindt het nog steeds vervelend dat HW geen rekening houdt met de kwartierprijzen.

De berekende prijs wijkt daardoor af. Het tarief waarmee het uur start blijft het hele uur actief. De afwijking is het grootst als er meer spread is.

[Afbeelding]
Goed punt. Wellicht kun je ze eens mailen? Heb hier zelf ZP. Gaat per uur.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

Devke schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:29:
[...]

Goed punt. Wellicht kun je ze eens mailen? Heb hier zelf ZP. Gaat per uur.
Heb ik gedaan en het antwoord was dat ze er aan werken maar geen releasedatum konden geven.

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

In het appartementje hadden we Zonneplan, maar mij stoorde die berekening met voorschotten.

Tibber had ik voor het aangekochte huis gekozen, dat was een verademing wat de maandafrekening aangaat, gewoon simpel achteraf.

Met een vrij hoge negatieve jaarafrekening komt er iedere maand geld uit. Mja goed, met deze donkere maanden niet, dan betalen we een kleine bijdrage die we dan voldoen vanuit de uitgekeerde maandbedragen.

Zolang ze niet omkiepen, en als, dan hebben we een slechte maand.

Tot nu toe werkt dat voor ons het prettigst, alhoewel de app van Zonneplan overzichtelijker is.

• Domba
Ersus schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 21:40:
In het appartementje hadden we Zonneplan, maar mij stoorde die berekening met voorschotten.

Tibber had ik voor het aangekochte huis gekozen, dat was een verademing wat de maandafrekening aangaat, gewoon simpel achteraf.

Met een vrij hoge negatieve jaarafrekening komt er iedere maand geld uit. Mja goed, met deze donkere maanden niet, dan betalen we een kleine bijdrage die we dan voldoen vanuit de uitgekeerde maandbedragen.

Zolang ze niet omkiepen, en als, dan hebben we een slechte maand.

Tot nu toe werkt dat voor ons het prettigst, alhoewel de app van Zonneplan overzichtelijker is.
Voor het bijhouden administratief van zonneplan heb je een excel sheet nodig, vanwege EB als eventueel 1/12 vaste kosten post in voorschot zit en alleen bij jaarrekening wordt verwerkt.

Ik heb de helft aan de download voor vandaag & 2 cycles, ik denk dat ik 1/4 van je systeem heb.
Voor mij is het zo dat door EB niet geint wordt, dat ik 9-10maanden minder betaald heb dan de werkelijke meterstanden situatie en aantal nog te kunnen salderen kWh's zelf bijhoud voor een compleet overzicht

Voor het gehele saldeer jaar ben ik met je mee eens dat Tibber daar overzichtelijker is en P1 meter van Tibber is ook vele malen sneller, elke 30 seconden (ik heb die nog steeds incl weergave in app en api), waar ZP eens per 5 minuten is als teruglevert, maar de delay is wel wat meer dan de 1,5kWh bij 17kw invoeding en het kan zijn dat je een half uur moet wachten voor je zeker bent dat het gelijk is getrokken, na je gestopt bent met invoeden, stopt ook de update voor teruglevering enige tijd. (als accu SOC>20% ga ik seconden na einde invoeden off-grid en dan stopt de update voor invoeden, tot ik weer on-grid ga)
Aan de logs te zien lijkt het al wel iets beter te gaan, niet de 5 minuten, maar de delay waardoor het verschil soms groter is dan max 1,5kwh met eigen P1 metingen en dat blijft irritant.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

Domba schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 23:05:
[...]

Voor het bijhouden administratief van zonneplan heb je een excel sheet nodig, vanwege EB als eventueel 1/12 vaste kosten post in voorschot zit en alleen bij jaarrekening wordt verwerkt.

Ik heb de helft aan de download voor vandaag & 2 cycles, ik denk dat ik 1/4 van je systeem heb.
Voor mij is het zo dat door EB niet geint wordt, dat ik 9-10maanden minder betaald heb dan de werkelijke meterstanden situatie en aantal nog te kunnen salderen kWh's zelf bijhoud voor een compleet overzicht

Voor het gehele saldeer jaar ben ik met je mee eens dat Tibber daar overzichtelijker is en P1 meter van Tibber is ook vele malen sneller, elke 30 seconden (ik heb die nog steeds incl weergave in app en api), waar ZP eens per 5 minuten is als teruglevert, maar de delay is wel wat meer dan de 1,5kWh bij 17kw invoeding en het kan zijn dat je een half uur moet wachten voor je zeker bent dat het gelijk is getrokken, na je gestopt bent met invoeden, stopt ook de update voor teruglevering enige tijd. (als accu SOC>20% ga ik seconden na einde invoeden off-grid en dan stopt de update voor invoeden, tot ik weer on-grid ga)
Aan de logs te zien lijkt het al wel iets beter te gaan, niet de 5 minuten, maar de delay waardoor het verschil soms groter is dan max 1,5kwh met eigen P1 metingen en dat blijft irritant.
Dat is inderdaad ook een manier om het overzichtelijk te houden, maar wel een gedoe zeg. Dat is niet voor iedereen weggelegd om het zo gedisciplineerd bij te houden vermoed ik.

Maar je bent zo ontzettend thuis in de materie dat je er denk ik zelfs nog wat plezier uit haalt als ‘hobby’ ?

Je schakelt regelmatig on- off grid, dan pak je de lage tarieven om te laden en wat te handelen en dan ga je dus weer off grid. Ben je dan niet ook beter af bij Tibber?

Het voelde gewoon niet transparant bij Zonneplan, zal wel correct berekend worden maar je moet idd wat moeite doen om het inzichtelijk / begrijpelijk te maken.

Daarom voelde ik bij Tibber een enorme opluchting, iedere maand volledig afgewikkeld, behalve de EB idd als je een overschot hebt aan teruglevering.

Ik starte op het kleine appartementje ooit eens met een Sessy 5kWh en Zonneplan. Dat was ontnuchterend, en hoe.

Dat was alsof je een te enge broek aan had met ook nog eens lege zakken. En ik denk dat 10kWh net zo gevoeld zou hebben, daarom startte ik in het nieuwe huis met 30kWh en merkte ook daar al snel beperkingen met PV. Er sijpelde nog veel te veel het net op.

De dynamische tarieven vroegen om iets meer opslag om zinvol iets te kunnen. En zo groeide het snel tot de 214kWh en de verhouding tussen investering en de inzetbaarheid is in onze situatie ideaal met deze installatie omvang. Het is de ratio tussen investering en inzetbaarheid van het totale systeem.

Valt salderen weg kan alle dagelijkse PV de opslag in om tijdverschoven nog terug te kunnen leveren.

Valt het terugleveren weg dan heb ik misschien al de elektrische werkbus aangeschaft die iedere dag geladen moet worden in de avond / nacht. Alle PV kan er dan makkelijk in van de zomer. En in de winter kan geladen worden aan minstens wat lagere tarieven, mits met verliezen de spread groot genoeg is.

En als we niet meer met 20/21 kW vermogen kunnen zuigen dan moet het maar verdeeld worden over 24u of zelfs meerdere dagen. Wie weet hoe het met de nieuwe nettarieven in de praktijk gaat.

Kortom, voldoende opslag en vermogen geeft je de meeste waarde voor de investering op de lange termijn maar ook op de korte termijn icm dynamisch handelen.

• Domba
Ersus schreef op woensdag 26 november 2025 @ 01:49:
[...]
Dat is inderdaad ook een manier om het overzichtelijk te houden, maar wel een gedoe zeg. Dat is niet voor iedereen weggelegd om het zo gedisciplineerd bij te houden vermoed ik.
Maar je bent zo ontzettend thuis in de materie dat je er denk ik zelfs nog wat plezier uit haalt als ‘hobby’ ?

Je schakelt regelmatig on- off grid, dan pak je de lage tarieven om te laden en wat te handelen en dan ga je dus weer off grid. Ben je dan niet ook beter af bij Tibber?

Het voelde gewoon niet transparant bij Zonneplan, zal wel correct berekend worden maar je moet idd wat moeite doen om het inzichtelijk / begrijpelijk te maken.

Daarom voelde ik bij Tibber een enorme opluchting, iedere maand volledig afgewikkeld, behalve de EB idd als je een overschot hebt aan teruglevering.
Ik kan nog niet uitrekenen welke gunstiger is, Tibber met zijn kwartierprijzen of Zonneplan met uurprijzen en zonnebonus.
Met uitgestelde teruglevering kan ik deels sturen op wanneer de zon boven de horizon staat en ben benieuwd hoe dat in de periode nov-feb uitpakt. Tot nu toe heb ik gemiddeld 11 euro/mnd van de 10% zonnebonus.
Als gezegd administratief overzicht houden over langer dan een maand bij ZP, kost enige moeite, de jaarrekening is wel correct.

Ik handel in deze periode nov-feb maar zeer beperkt, ik stuur eigenlijk op alleen teruglevering als de spread gemiddeld groter is dan de EB (inkoop all-in minus verkoop excl EB , positief is)
Ik heb eigenlijk maar 2 maanden dat ik afgelopen jaar nog niet volledig de EB (1,58/3,16ct tekort) als verschil behaal, Februari & Maart, zonnebonus is pas sinds 1 april.
In 2026 hebben die maanden mogelijk ook zonnebonus en is de EB lager, zodat we op afname all-in plus paar cent kunnen proberen te sturen voor de terugleverprijs zonder EB, zoals na 2026.
Gemiddeld blijft een deel van de beste uurprijzen net na zonsondergang of voor zonsopgang vallen
(april-september heb ik ruim voldoende PV opwek en is afname alleen als er iets leukers voorbij komt dan alleen eigen PV terugleveren)

Ook in periode dat ik bij Tibber zat, maakte ik al gebruik van tijdelijk off-grid omdat het me dat op jaarbasis een paar honderd kWh scheelt aan systeem verliezen en ik geen last heb van perikelen op het net.
Waardoor het overal verlies minder is dan 10% op jaarbasis, door zoveel mogelijk DC-gekoppelde PV te gebruiken.
De RTE met 12k Deye's om 3x25A vol te maken is, zoals in de winterperiode ook niet heel geweldig met 84,2% waar met 1 Deye als de andere niet nodig is voor de PV en voldoende lage prijs uren voor laden RTE 87,1% is. (Die verlies kWh's hebben flink wat invloed omdat 60-70% belasting heffingen is)

Toevallig past het bij dat mijn middenspanningstation trafo, die is aangewezen om afgeschakeld te worden bij tekort aan transportcapaciteit op 150kV.
(ergens zie ik de logica om 1 uit te schakelen en 9-18 andere met een veelvoud aan aansluitingen niet uitvallen, alleen onderliggende info is heel summier, zoals tov April waar is de ruimte gebleven dat het 2 winters eerder al aangekondigd wordt?)
Ik verwacht het niet voorkomende winter tenzij een paar flinke ijsdagen op rij, maar er komen nog 3-4 winters voor verzwaring verlichting brengt, mits niet verder vertraagd, er is wat ademruimte met netbewust laden, alleen het aantal laadpalen is beperkt.
De informatie is veel minder openlijk als bijv provincie Utrecht met 10 stappenplan en technisch maar net te volgen en het is afwachten hoe de informatie voorziening gaat, de eerste keer zal een drempel hebben, wordt er zolang mogelijk gewacht en pas paar minuten van te voren of een dag van te voren op basis van een prognose al een waarschuwing wordt afgegeven en ruim de tijd om thuisaccu te laden.
(meeste draaiboek info is , als het al een feit is met teksten voor op de websites & social media, de vraag is of internet nog enige uren functioneert om dat te zien, concentraters, curbs en citypops benodigen ook stroom of hoeveel overlast gaat de (pers)riolering geven)
Ik heb al de ervaring uit het verleden dat eerst met auto een paar kilometer moet rijden voor mobile telefoon kunnen gebruiken (oude mast werd naar plan afgebroken en men was even vergeten vergunning aan te vragen voor een nieuwe mast)

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

Domba schreef op woensdag 26 november 2025 @ 14:41:
[...]

Ik kan nog niet uitrekenen welke gunstiger is, Tibber met zijn kwartierprijzen of Zonneplan met uurprijzen en zonnebonus.
Met uitgestelde teruglevering kan ik deels sturen op wanneer de zon boven de horizon staat en ben benieuwd hoe dat in de periode nov-feb uitpakt. Tot nu toe heb ik gemiddeld 11 euro/mnd van de 10% zonnebonus.
Als gezegd administratief overzicht houden over langer dan een maand bij ZP, kost enige moeite, de jaarrekening is wel correct.

Ik handel in deze periode nov-feb maar zeer beperkt, ik stuur eigenlijk op alleen teruglevering als de spread gemiddeld groter is dan de EB (inkoop all-in minus verkoop excl EB , positief is)
Ik heb eigenlijk maar 2 maanden dat ik afgelopen jaar nog niet volledig de EB (1,58/3,16ct tekort) als verschil behaal, Februari & Maart, zonnebonus is pas sinds 1 april.
In 2026 hebben die maanden mogelijk ook zonnebonus en is de EB lager, zodat we op afname all-in plus paar cent kunnen proberen te sturen voor de terugleverprijs zonder EB, zoals na 2026.
Gemiddeld blijft een deel van de beste uurprijzen net na zonsondergang of voor zonsopgang vallen
(april-september heb ik ruim voldoende PV opwek en is afname alleen als er iets leukers voorbij komt dan alleen eigen PV terugleveren)

Ook in periode dat ik bij Tibber zat, maakte ik al gebruik van tijdelijk off-grid omdat het me dat op jaarbasis een paar honderd kWh scheelt aan systeem verliezen en ik geen last heb van perikelen op het net.
Waardoor het overal verlies minder is dan 10% op jaarbasis, door zoveel mogelijk DC-gekoppelde PV te gebruiken.
De RTE met 12k Deye's om 3x25A vol te maken is, zoals in de winterperiode ook niet heel geweldig met 84,2% waar met 1 Deye als de andere niet nodig is voor de PV en voldoende lage prijs uren voor laden RTE 87,1% is. (Die verlies kWh's hebben flink wat invloed omdat 60-70% belasting heffingen is)

Toevallig past het bij dat mijn middenspanningstation trafo, die is aangewezen om afgeschakeld te worden bij tekort aan transportcapaciteit op 150kV.
(ergens zie ik de logica om 1 uit te schakelen en 9-18 andere met een veelvoud aan aansluitingen niet uitvallen, alleen onderliggende info is heel summier, zoals tov April waar is de ruimte gebleven dat het 2 winters eerder al aangekondigd wordt?)
Ik verwacht het niet voorkomende winter tenzij een paar flinke ijsdagen op rij, maar er komen nog 3-4 winters voor verzwaring verlichting brengt, mits niet verder vertraagd, er is wat ademruimte met netbewust laden, alleen het aantal laadpalen is beperkt.
De informatie is veel minder openlijk als bijv provincie Utrecht met 10 stappenplan en technisch maar net te volgen en het is afwachten hoe de informatie voorziening gaat, de eerste keer zal een drempel hebben, wordt er zolang mogelijk gewacht en pas paar minuten van te voren of een dag van te voren op basis van een prognose al een waarschuwing wordt afgegeven en ruim de tijd om thuisaccu te laden.
(meeste draaiboek info is , als het al een feit is met teksten voor op de websites & social media, de vraag is of internet nog enige uren functioneert om dat te zien, concentraters, curbs en citypops benodigen ook stroom of hoeveel overlast gaat de (pers)riolering geven)
Ik heb al de ervaring uit het verleden dat eerst met auto een paar kilometer moet rijden voor mobile telefoon kunnen gebruiken (oude mast werd naar plan afgebroken en men was even vergeten vergunning aan te vragen voor een nieuwe mast)
De informatie kan karig zijn en je hebt het er maar mee te doen. Je bent voorbereid en dat scheelt al veel voor de gemoederen.

In onze plaats is op 3 jaar twee keer een onderbreking van een paar uur geweest. Maar dat was een storing schuld. Maar het kan je zonder waarschuwing wel wat overvallen.

Die twee keer hadden we deze batterij nog niet, toen moest een kleine generator even dienst doen. Die koppeling maakte ik dan in de meterkast en schakelde de hoofdzekeringen en ook te zware devices even uit. Gelukkig niet meer nodig nu.

De handel met de dynamische tarieven voor november zien er uiteindelijk, na die paar mooie pieken, wel nog goed uit.

Door de massa aan kWh’s heen en weer te schuiven kan toch nog met zulke pieken een en ander rechtgetrokken worden. Ik klaag zeker niet met zo’n hoog verbruik. PV opwek zat op 306kWh t/m gisteren.

Als ik de tussentijdse stand neem dan komt het heel simpel genomen €64 / 1000kWh op 6.4ct all in per kWh uit door de Handel. Scheelt zo weer zeker €150 euro als ik het zo mag zeggen.

Voor november tm gisteren
Inkoop 22.97ct all in
Verkoop 32.51ct all in

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hO1IHTC7_p1D-5jz0ociSjf2p5U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/y0BFzaxqar9CRqbe13i4aJQB.png?f=fotoalbum_large

• timvanloon
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 31-01 17:35

timvanloon

Intel or AMD?

Bij vattenvall hebben ze nu ook iets nieuws tijprijsvast met vastgestelde daluren met stuk lager kwh prijzen als ik het invul op mijn adres.

3 x Marstek V3.0 v147 VNS117 BMS 112 LAN - CT003 v122 - 14 st zonnepaneel Jinko 425 N-Type / 5950Wp / 6150 KWh / 3 x 25A / Shell Recharge laadpaal / Tesla model Y bj 2024

• Domba
timvanloon schreef op woensdag 26 november 2025 @ 19:30:
Bij vattenvall hebben ze nu ook iets nieuws tijprijsvast met vastgestelde daluren met stuk lager kwh prijzen als ik het invul op mijn adres.
Met PV in je onderschrift denk ik dat je speciaal het salderen bij dit produkt helder moet krijgen.
Het is natuurlijk wel een slimme zet voor na 2026, waarin de wet vastgelegd is dat TLV 50% van afname tarief dient te zijn.
Bij TijdPrijs houden we je verbruik en/of teruglevering per kwartier bij
Hoe werkt het?
Per kwartier kijken we of je meer stroom gebruikt of meer teruglevert
Gebruik je meer stroom dan je teruglevert? Dat onthouden we dat.
Lever je meer stroom terug dan je gebruikt? Deze terugleverstroom wordt verdeeld over alle kwartieren en vervolgens afgetrokken van de stroom die je nog moet betalen. Wat er dan overblijft betaal je tegen de prijs die in dat blok geldt.
Voorbeeld:
's Middags: je zonnepanelen leveren meer stroom dan je gebruikt → we houden bij hoeveel stroom je extra teruglevert
's Avonds: je gebruikt meer stroom dan je opwekt, de stroom van ’s middags wordt dan evenredig verdeeld over de kwartieren waar je nog stroom moet betalen.
Aan het eind van het jaar: de overgebleven stroom die betaal je tegen de prijs van dat kwartier. Heb je meer stroom teruggeleverd dan verbruikt, dan ontvang je het teruglevertarief.

[ Voor 49% gewijzigd door Domba op 26-11-2025 20:12 ]

• timvanloon

timvanloon

Intel or AMD?

Domba schreef op woensdag 26 november 2025 @ 19:57:
[...]

Met PV in je onderschrift denk ik dat je speciaal het salderen bij dit produkt helder moet krijgen.
Het is natuurlijk wel een slimme zet voor na 2026, waarin de wet vastgelegd is dat TLV 50% van afname tarief dient te zijn.

[...]
Ik heb 15kwh aan accu voor opslag, warmtepomp voor zwembad dus weinig teruglevering aan het net

3 x Marstek V3.0 v147 VNS117 BMS 112 LAN - CT003 v122 - 14 st zonnepaneel Jinko 425 N-Type / 5950Wp / 6150 KWh / 3 x 25A / Shell Recharge laadpaal / Tesla model Y bj 2024

• timvanloon

timvanloon

Intel or AMD?

Toch wel interessant denk ik voor mensen die niet al teveel risico willen lopen met dynamisch maar redelijk hun verbruik kunne sturen en een keer duidelijk uitgelegd / gevisualiseerd ook is;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AjvTGJArYJ3z3s6V3lnLs-iKSLI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/q8IU2kR91jfgOdZ9eascBGdK.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u_kq2kE_IV0HEJAS5a6vLtitWzM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/43CUrSTWirVCDVimKqgMFOat.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door timvanloon op 27-11-2025 11:45 ]

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:09
@timvanloon Ik heb een compare lopen. Oktober en november hadden voor mij ~2 en ~3 ct/kwh duurder geweest dan met dynamisch (Tibber). De zomermaanden waren ongeveer gelijk.

N.b. ik heb verder weinig gestuurd, en heb geen ev/pv.

- knip -

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:23
timvanloon schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:44:
Toch wel interessant denk ik voor mensen die niet al teveel risico willen lopen met dynamisch maar redelijk hun verbruik kunne sturen en een keer duidelijk uitgelegd / gevisualiseerd ook is;

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het principe is wel leuk, ik heb er ook naar gekeken.
Ik heb geen compare lopen zoals @Raymond P,
Maar ik kreeg het idee:
- in de dure uren is het duurder dan met een vast contract.
- in de goedkope uren weliswaar goedkoper dan vast maar de terugleverkorting is net zo hoog als met een vast contract waardoor je veel minder voor je PV terug krijgt.
- En juist met PV heb je op die goedkope uren heel weinig afname en krijgt dan dus ook nog eens minder terug.
Kortom: "leuk zonder PV maar met PV niet handig"

Ik ben benieuwd wat de compare van @Raymond P oplevert. Voor een echt indicatief resultaat moeten we dan wel wachten tot het weer serieus zonnig is, dat wordt wel april of zo. En dat is dan weer sneu want dan zijn er geen 12 maanden meer totdat de saldering afloopt en alles anders wordt.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Raymond P
@Stefannn Klopt, ik kijk in juli of het goedkoper had kunnen zijn, puur uit nieuwsgierigheid. Gezien de 350
Euro cashback die aangeboden werd denk ik wel dat het daarop uit komt.

- knip -

• Stefannn
Raymond P schreef op donderdag 27 november 2025 @ 13:11:
@Stefannn Klopt, ik kijk in juli of het goedkoper had kunnen zijn, puur uit nieuwsgierigheid. Gezien de 350
De 350 cashback is voor gas&electra gecombineerd.
Ik heb via overstappen.nl een apart gascontract met 175euro cashback bij Greenchoice afgesloten. Dan is de "cashback delta tussen dynamisch & vast" nog maar 175euro.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• timvanloon

timvanloon

Intel or AMD?

Raymond P schreef op donderdag 27 november 2025 @ 13:11:
je krijgt nu 400 cashback.

• Domba
Hoeveel tarieven zijn er nu voor die blokken?
ik heb aantal maanden terug aangerekend voor iemand zonder PV of thuisaccu en toen waren er maar 2 tarieven en was al vattenfall klant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NtInFQDyfmXiMGZmP8ad98f3aUY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YbDCdYsk15kzPVTKCPOpnQhj.png?f=user_large

• Raymond P
@Domba Mijn berekening loopt op basis van dit:
Raymond P in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."

Er zijn dus (nog steeds) 6 tarieven.

- knip -

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:39
timvanloon schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:44:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Maar hoort dit nu in het dynamische tarieven topic? Het is gewoon vast contract met een andere invulling van Piek en Dal toch?

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
bilgy_no1 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 16:09:
[...]

Maar hoort dit nu in het dynamische tarieven topic? Het is gewoon vast contract met een andere invulling van Piek en Dal toch?
Is de vraag of iets hier thuis hoort in het topic wel iets dat hier in het topic thuishoort? Is de rapporteer functie toch voor?

Zelf las ik met interesse mee en vind het niet anders dan verdiensten met thuis-acccu’s etc. Het
lijkt me wat een combinatie van vast en dynamisch gezien de uren waarbij dynamisch vaak ook lagere tarieven heeft.

• Raymond P
De gebruikte tijdslots komen ook bijna exact overeen met zoals ik gewend ben van dynamisch, dus persoonlijk vind ik de financiele vergelijking best interessant. :)

- knip -

• Arjanski
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 11-12-2025
Goh dat Enever.nl heeft een geweldige feedback zeg maar gerust totaal niet.
Wat een zooi zeg. Totaal maar dan ook totaal geen reactie via de mail.
Wat voor flippos's zitten daar zeg???? 12.50 per jaar, maar kan niet meer op de site komen.

Ik krijg het gewoon niet voor elkaar om de juiste ANWB (all in). Iedereen roept dat het simpel is maar iedere poging die ik doe geeft het niet juist weer. Wie kan mij helpen met ECHT de juiste prijzen met alles er op en er aan voor de ANWB in Home Assistant. Dit vind ik gewon echt heel slecht geregheld bij vrijwel alle dynamische tarieven leveranciers.

Ik bedoel dus dat ik de volledige prijs in Home Assistant wil zien. Van stroom en Gas.

Allerlei omrekentemplates vind ik, maar geen enkele geeft de huidige juiste prijs weer.

Met Enever was het zo makkelijk.

Sorry beetje gefrustreerd.

Meer mensen ervaring met enever qua feedback???

[ Voor 15% gewijzigd door Arjanski op 27-11-2025 20:56 ]

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 01-02 08:02
en dat is het nog steeds, je kunt deze url gewoon gebruiken voor de 15min prijzen van ANWB, de x's even vervangen door je token uiteraard. Gratis tot 250 calls per maand:
https://enever.nl/apiv3/s...lution=15&price=prijsANWB

Ik neem aan dat je de HA kant zelf wel weet, ik gebruik geen HA

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:36

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ben toch ook met een schuin oog naar dynamische prijzen aan het kijken. Maar krijg het niet beredeneerd.
Heb een warmtepomp, wat airco's, een PHEV, zwembadverwarming en 11,5kw Accu staan. En 24 panelen op het dak. Zoals velen veel verbruik in de winter, veel over in de zomer.

Ben voor mezelf begonnen met het simuleren van de prijzen. Maar denk dat het lastig is hier met alleen data uit de winter een conclusie aan te verbinden. Was een eind op weg, maar vergeten de belastingen toe te voegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/swnSmu8g4v4VlJZIXCGjm_CLKZQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rfD2FSB6jVy5YGt1tr8SpGQ6.png?f=fotoalbum_large

code beschikbaar op:
MikeyMan in "Home Assistant - Show je setup"

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 28-11-2025 11:42 ]

• howareyou2day
  • Laatst online: 30-01 06:41
MikeyMan schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 11:35:
Ben toch ook met een schuin oog naar dynamische prijzen aan het kijken. Maar krijg het niet beredeneerd.
Heb een warmtepomp, wat airco's, een PHEV, zwembadverwarming en 11,5kw Accu staan. En 24 panelen op het dak. Zoals velen veel verbruik in de winter, veel over in de zomer.

Ben voor mezelf begonnen met het simuleren van de prijzen. Maar denk dat het lastig is hier met alleen data uit de winter een conclusie aan te verbinden. Was een eind op weg, maar vergeten de belastingen toe te voegen.

[Afbeelding]
Volgens mij is dynamische sowieso goedkoper, ook al stuur je niks.
Heb beetje dezelfde situatie: warmtepomp, warmtepomp voor het zwembad, EV en zonnepanelen. Hou alleen rekening mee dat ik de auto goedkoop laad. Zolang salderen er is zit je volgens mij prima, en daarna heb je een accu voor de zomermaanden. Zou vooral kijken naar de inkoopvergoeding en hoe ze daarmee omgaan met terugleveren.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

howareyou2day schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 11:44:
[...]

Heb beetje dezelfde situatie: warmtepomp, warmtepomp voor het zwembad, EV en zonnepanelen. Hou alleen rekening mee dat ik de auto goedkoop laad. Zolang salderen er is zit je volgens mij prima, en daarna heb je een accu voor de zomermaanden. Zou vooral kijken naar de inkoopvergoeding en hoe ze daarmee omgaan met terugleveren.
Ja dat vraag ik me dus af... De warmtepomp staat hele dagen te stampen op de duurste uren van het jaar.

In de zomer kan ik het redelijk gelijk trekken allemaal. Maar het bij voorbaad uitrekenen is een hele toer...

Als ik de gemiddelde maandprijzen pak zit daar minder spreiding in dan ik had verwacht:
Month (2025)EPEX (Raw)All-in Price*
January€0.095€0.27
February€0.076€0.25
March€0.071€0.24
April€0.063€0.23
May€0.068€0.24
June€0.074€0.25
July€0.071€0.24
August€0.081€0.25
September€0.084€0.26
October€0.091€0.27
November (Est)€0.125€0.31

[ Voor 51% gewijzigd door MikeyMan op 28-11-2025 11:54 ]

• howareyou2day
MikeyMan schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 11:46:
[...]

Ja dat vraag ik me dus af... De warmtepomp staat hele dagen te stampen op de duurste uren van het jaar.

In de zomer kan ik het redelijk gelijk trekken allemaal. Maar het bij voorbaad uitrekenen is een hele toer...

Als ik de gemiddelde maandprijzen pak zit daar minder spreiding in dan ik had verwacht:
January€0.095€0.27
February€0.076€0.25
March€0.071€0.24
April€0.063€0.23
May€0.068€0.24
June€0.074€0.25
July€0.071€0.24
August€0.081€0.25
September€0.084€0.26
October€0.091€0.27
Heb nu in november gemiddeld 25,5 ct per kwh, inclusief belasting en alles.
Niet veel verschil met een vast tarief idd, maar het verschil zit er vooral in dat je geen terugleverboete hebt.

• bite
  • Niet online
Meestal geen terugleverboete/kosten bij dynamisch zoals anders gebruikelijk is, maar lees hier dat er soms toch kosten zijn voor teruglevering maar die misschien wordt gecompenseerd met een bonus (Frank energie meen ik) en soms krijg je juist iets extra zoals de zonnebonus van Zonneplan.
Punt is wel dat in de lente en zomer de waarde van wat je teruglevert onder die gemiddelden zijn en piek-uren duurder maar dat is het met dynamisch: kun je de lage tarieven benutten en de hoge vermijden of zelf je voordeel er mee doen met een accu dan is het vaak voordeliger.
De tarieven zijn in de basis het zelfde maar bijkomende kosten of voordelen kunnen toch wat verschillen.

Een warmtepomp zal vaak in de dure periode/uren draaien maar met die accu kan je mogelijk wel de piekuren overbruggen of laten ontladen dan.

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
howareyou2day schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 12:03:
[...]

Niet veel verschil met een vast tarief idd, maar het verschil zit er vooral in dat je geen terugleverboete hebt.
Tja, het hangt er echt vanaf hoeveel je kan sturen op de goedkopere momenten. november gemiddeld 19,5 cent/kWh incl. belasting etc. bij een verbruik van 989 kWh (251 kWh geproduceerd). Dat t.o.v. de 8,9 cent/kWh gemiddeld in september dit jaar etc.

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Zonneplan, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

• howareyou2day
Mirabis schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 12:47:
[...]

Tja, het hangt er echt vanaf hoeveel je kan sturen op de goedkopere momenten. november gemiddeld 19,5 cent/kWh incl. belasting etc. bij een verbruik van 989 kWh (251 kWh geproduceerd). Dat t.o.v. de 8,9 cent/kWh gemiddeld in september dit jaar etc.
Ja ik heb echt een belachelijk hoog verbruik wat ik bijna niet kan sturen. Alleen de auto eigenlijk

• NielsvdBeek
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 01-02 10:55
In mijn situatie heeft dynamisch de voorkeur door de aanwezigheid van de hoeveelheid PV. Een aanbod VEH van budget energie is met tarief van 0,19736 , opwek pv heeft aan teruglever kosten 1224 euro. Op jaarbasis met mijn verbruik de kosten van budget energie 1 jarig € 1.249,79

Verbruik

10000 kWh / jaar

Teruglevering

9000 kWh / jaar

Einde jaar zit ik met dit verbruik dit jaar tegen of onder de 1000 euro op jaarbasis met een dynamisch contract. Geen batterij en geen EV aanwezig bij ons en beperkte sturing.

Een batterij zou mij sluipverbruik uit pv kunnen dekken. Op jaarbasis is dat 500 euro goedkoper in verbruik met een flinke batterij (16)

[ Voor 13% gewijzigd door NielsvdBeek op 28-11-2025 12:59 ]

pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 01:19
howareyou2day schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 11:44:
[...]

Ben ik niet met je eens.
Hier nu een vast contract via VEH bij budget energie voor 19,4ct, en kan de terugleverkosten aardig dekken met de welkomstbonus. Vorig jaar dynamisch 26ct voor afname en 20ct voor teruglevering.
Ik neem meer af dan ik verbruik.
Vorig jaar in de winter met verwarmen veel geprobeerd te de dure uren te vermijden, en nu niet meer. En ben goedkoper uit. Ik pak nu 6.5ct per kWh die ik afneem tov vorig jaar. Dat is natuurlijk geen garantie voor komend jaar, maar toch.
Dynamich is dus niet altijd goedkoper, ook al stuur je niets....

Pijnacker Oost/West

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:02

Japie.G

Colour Classic

NielsvdBeek schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 12:56:
In mijn situatie heeft dynamisch de voorkeur door de aanwezigheid van de hoeveelheid PV. Een aanbod VEH van budget energie is met tarief van 0,19736 , opwek pv heeft aan teruglever kosten 1224 euro. Op jaarbasis met mijn verbruik de kosten van budget energie 1 jarig € 1.249,79

Verbruik

10000 kWh / jaar

Teruglevering

9000 kWh / jaar

Einde jaar zit ik met dit verbruik dit jaar tegen of onder de 1000 euro op jaarbasis met een dynamisch contract. Geen batterij en geen EV aanwezig bij ons en beperkte sturing.

Een batterij zou mij sluipverbruik uit pv kunnen dekken. Op jaarbasis is dat 500 euro goedkoper in verbruik met een flinke batterij (16)
Met deze cijfers kun je beter een vandebron/energiek modelcontract nemen. Echter heb je dan een onzekerheid wat er op 1juli 2026 gaat gebeuren met terugleverkosten in modelcontracten.

Ik heb een 48kwh victron systeem in gebruik genomen. Ik ga vanaf januari toch maar eens naar dynamisch (FRANK veh aanbod). Doordat ik flink kan sturen lijkt me dat wel interessant te worden. Tegenargumenten?

[ Voor 9% gewijzigd door Japie.G op 28-11-2025 13:15 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

howareyou2day schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 12:03:
[...]

Ik heb nu hoog/laag 23ct per kWh. En das in de duurste maanden. Kan de phev wel wat meer richting de nacht pushen. Maar even zien of dat in de winter ook het goedkoopst is. De warmtepomp wat minder flexibel.

Zou in de zomer kunnen sturen op zo mij mogelijk terugleveren en in de zomer vooral op kosten met de accu. Maar het zijn zoveel variabelen bij elkaar :X

Denk dat ik nog een jaartje vast doe, en de simulatie afwacht.

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 28-11-2025 13:24 ]

• bite
  • Niet online
MikeyMan schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 13:20:
[...]
Ik heb nu hoog/laag 23ct per kWh. En das in de duurste maanden. Kan de phev wel wat meer richting de nacht pushen. Maar even zien of dat in de winter ook het goedkoopst is. De warmtepomp wat minder flexibel.

Zou in de zomer kunnen sturen op zo mij mogelijk terugleveren en in de zomer vooral op kosten met de accu. Maar het zijn zoveel variabelen bij elkaar :X

Denk dat ik nog een jaartje vast doe, en de simulatie afwacht.
Probleem met simulatie is misschien dat je nu dus niets aanpast en voordeel dat je kan bepalen of dat al verschil maar.
Als je wel verbruik wilt sturen naar goedkope uren, wellicht met name EV laden en is ook wel gemakkelijker te doen zonder dat je er nadeel van hebt, en de zwembadverwarming mogelijk idem (met wat automatiseren evt) dan is misschien dit met ‘tijdprijs’ nog een middenweg om te overwegen: timvanloon in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."

[ Voor 3% gewijzigd door bite op 28-11-2025 13:46 ]

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 20:31
Mirabis schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 12:47:
[...]

Die 19.5cent/kwh incl is dan met Tibber de prijs incl eigen PV direct verbruik. Anders kom je niet aan die 19.5 cent. Dat geeft wel een scheef beeld, want bij vast heb je ook direct verbruik.

Hier met Tibber gemiddeld 21.9cent in november. Maar als ik puur kijk naar inkoop zit ik 25.5cent en teruglevering op 26.3 cent.

• Stefannn
MikeyMan schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 11:46:
[...]

January€0.095€0.27
February€0.076€0.25
March€0.071€0.24
April€0.063€0.23
May€0.068€0.24
June€0.074€0.25
July€0.071€0.24
August€0.081€0.25
September€0.084€0.26
October€0.091€0.27
Met dien verstande dat je in de zomer dynamisch tegen dat tarief teruglevert zonder boete en dat je daar met vast contract een boete van 0.12 tot 0.15euro/kWh op betaalt.

Midden op een zonnige dag levert dynamisch terugleveren niet heel veel op, maar..... als je een accu hebt gooi je die dan vol en met een EV kan je dan "vrijwel gratis laden".
Met name in de late ochtend en vroege avond zijn de dynamische terieven ook zomers behoorlijk hoog dus levert terugleveren behoorlijk veel op.
historische prijzen kan je vinden op Jeroen.nl. Als je een gratis account maakt kan je historische uur en kwartierprijzen downloaden van de afgelopen paar jaar.

Ik vergelijk nu al een paar maanden dynamisch & vast (ik reken live vaste en dynamische kosten uit)
- Over de zomermaanden was dynamisch alles bij elkaar 300..400euro goedkoper
- in oktober ongeveer gelijk
- Over de afgelopen 30 dagen zou dynamisch me gemiddeld 0.25euro/kWh hebben gekost

• Pakhaas
Net een mail van Tibber:
2026 staat voor de deur. Om je goed voorbereid het nieuwe jaar in te laten gaan, informeren we je graag over de tarieven en aanvullende voorwaarden die per 1 januari 2026 gelden.

Door klant te blijven op 1 januari 2026 ga je automatisch akkoord met de nieuwe tarieven en aanvullende voorwaarden. Je hoeft hier niets voor te doen. Indien je niet akkoord bent kun je zonder opzegvergoeding overstappen.

Wijzigingen tarieven Tibber per 1 januari 2026

Elektriciteit
Onze inkoopkosten voor elektriciteit zijn stabiel. Daarom blijft onze inkoopvergoeding ongewijzigd op 2,48 ct/kWh (incl. btw). Mochten de kosten in de toekomst veranderen, dan passen we ze aan. Óok als dit in jouw voordeel is!

Gas
Goed nieuws, de inkoopkosten voor gas zijn gedaald. Daarom verlagen we de inkoopvergoeding voor gas van €0,1056 per m³ naar €0,08835 per m³ (incl. btw).

Verkoopvergoeding bij teruglevering

Bij Tibber betalen we voor elke kWh die je teruglevert, de beursprijs, belastingen én inkoopvergoeding aan je uit. We maken echter wel kosten voor het verhandelen van deze stroom. Om deze kosten te kunnen dekken, voeren we per 1 januari een verkoopvergoeding in van 2,48 ct/kWh (incl. btw) over de teruggeleverde stroom. Je leest er in dit artikel meer over.

Wijzigingen aanvullende leveringsvoorwaarden Tibber

De aanvullende leveringsvoorwaarden van Tibber worden per 1 januari 2026 aangepast. Je vindt de meest recente versie hier. Samenvattend voeren we de volgende wijzigingen door:

We schorten de mogelijkheid op om een dynamisch tarief om te zetten naar een modelcontracttarief, zonder een nieuw contract af te sluiten.

We passen de voorwaarden voor teruglevering aan ter voorbereiding op het beëindigen van de salderingsregeling in 2027.

We voegen een verkoopvergoeding toe aan onze voorwaarden voor teruglevering.

Wijzigingen vanuit de overheid in 2026

De overheid past de energiebelasting aan. In 2026 gaat de belasting op stroom iets omlaag. Belasting op gas stijgt weer een beetje en de vermindering energiebelasting wordt lager.

Energiebelasting stroom

Verbruik per jaar per kWh 2025 (incl. BTW) 2026 (incl. BTW)
0 t/m 10.000 € 0,1228
€ 0,1108
10.001 t/m 50.000 € 0,0840
€ 0,0807
50.001 t/m 10.000.000 € 0,0468 € 0,0452
Energiebelasting gas

2025 (incl. BTW) 2026 (incl. BTW)
€ 0,6996 per m³ € 0,7267 per m³
Vermindering energiebelasting

2025 (incl. BTW) 2026 (incl. BTW)
€ 635,19 € 628,96
Netbeheerkosten
De netbeheerkosten stijgen naar verwachting met gemiddeld circa 3,5% voor huishoudens en kleine bedrijven in 2026. Dit komt neer op ongeveer €25 extra per jaar. Deze kosten berekenen we 1-op-1 door. Ze verschillen per regio en aansluiting. Voor exacte details kun je terecht op de website van je netbeheerder.
Ze gaan 2.48ct per kwh in rekening brengen voor teruglevering. Eigenlijk een verkapte terugleverboete. Nog een reden om komende jaar met een batterij aan de slag te gaan.

• DanTm
  • Niet online
Die kreeg ik ook net, per 1 Jan dan maar naar zonneplan... tenzij die hetzelfde gaan doen

https://support.tibber.co...j-tibber?lid=j0u0cqy0d85t

[ Voor 17% gewijzigd door DanTm op 28-11-2025 14:48 ]

• Pakhaas
DanTm schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 14:48:
[...]

Die kreeg ik ook net, per 1 Jan dan maar naar zonneplan... tenzij die hetzelfde gaan doen

https://support.tibber.co...j-tibber?lid=j0u0cqy0d85t
Ja ik moet eerst even mijn winter verbruik weg salderen. Maar blij dat ik eerst voor Tibber heb gekozen. Kan ik straks over naar ZP de rest van het jaar.

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 31-01 21:57

Bravo

Second Best

Pakhaas schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 14:47:
Net een mail van Tibber:

[...]

Ze gaan 2.48ct per kwh in rekening brengen voor teruglevering. Eigenlijk een verkapte terugleverboete. Nog een reden om komende jaar met een batterij aan de slag te gaan.
Jemig, ze weten het wel heel moeilijk te verwoorden.
Er komt een terugleververgoeding die gelijk is aan de inkoopvergoeding (die ook in de prijs is verwerkt bij terugleveren) waardoor je dus effectief de kale stroomprijs krijgt bij teruglevering?
Of snap ik het helemaal niet meer...

Net gisteren Tibber afgesloten, misschien vandaag al wel weer weg -O-

Ioniq 6 LR Lounge 20" @ Elli Pro
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

• Deikke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:07
Dus je krijgt eerst de inkoopvergoeding terug, en betaald dan een verkoopvergoeding. Onder de streep krijg je alleen dus het kale tarief + eb + btw?

• martijn22222
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 27-01 13:43
Ben benieuwd naar jullie ervaring en kijk op de volgende situatie:

- 350 zonnepanelen Canadian Kupower 295Wp
- 3 x solaredge 27.6SE - K12.5S en optimizers
- 100.000 kwh opbrengst per jaar
- 95.000 kwh terug levering
- Overig is zelf verbruik en 4000 afname van het net in de avonduren (24/7 +/- zelfde eigen verbruik)
- Mijn 5 jarig contract loopt af (+/- 3,5 cent per terug geleverde KWH en 0,20 afname net.)
- Geen accu en heb daar ook geen interesse in
- SDE subsidie die aanvult tot 10,5 cent op basis van de gemiddelde marktprijs over het jaar gemiddeld.

Twijfel tussen:
- Dynamisch of vast contract
- Bij vast heb je ook geen voordeel van hoge stroomtarieven, wel het voordeel dat je niet verrast wordt met negatieve tarieven.
- Dynamisch voordeel op moment dat de tarieven wat hoger zijn + ik hoor dat de verwachting is dat er minder pieken en dalen zijn. Dus minder velen uren flink in de min in de zomermaanden. Afgelopen jaar waren dit +/- 250 min uren als het klopt wat ik gehoord heb.

- Bij Dynamisch zou ik kunnen overwegen om Curtailen te doen. Welke oplossing adviseren jullie hiervoor?
- Kan ik dit ook zélf doen (geautomatiseerd) via een app of device en daarbij instellen dat ze minder opwekken op moment dat de marktprijs bv. min 0,05 is. (niet volledig uit ivm eerder defecten)

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:55

koboy

Heb een idee voor een icon

Pakhaas schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 14:51:
[...]

Ja ik moet eerst even mijn winter verbruik weg salderen. Maar blij dat ik eerst voor Tibber heb gekozen. Kan ik straks over naar ZP de rest van het jaar.
Om dan eind volgend jaar de kosten te pakken van het winter verbruik niet weg kunnen salderen. Kun je beter per 1 Jan overstappen en zo lang mogelijk profiteren van de net wat gunstiger voorwaarden van Zonneplan.

Blijft natuurlijk afwachten wat Zonneplan gaat doen.
Maar jemig zeg wat doen ze bij Tibber moeilijk. We betalen de inkoop vergoeding terug bij terugleveren, maar gaan ook verkoop kosten in rekening brengen die gelijk zijn aan de inkoop vergoeding...... Mijn alu-hoedje zegt dat hier nog een tarief wijziging aan zit te komen die hier onder de streep wel kosten uit laat komen.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:22
Ze hebben er ongetwijfeld kosten aan, maar als er veel teruggeleverd wordt is de beursprijs laag. Je maakt mij niet wijs dat de kosten dan van dezelfde ordegrootte zijn als de beursprijs.

Toch wel weer ruk.. nou ja verschuiven we alvast wat eerder naar het "eigen stroom eerst" model.

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• nerovectra
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23:26
RemmyB83 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 13:13:
[...]

Ben ik niet met je eens.
Hier nu een vast contract via VEH bij budget energie voor 19,4ct, en kan de terugleverkosten aardig dekken met de welkomstbonus. Vorig jaar dynamisch 26ct voor afname en 20ct voor teruglevering.
Vorig jaar in de winter met verwarmen veel geprobeerd te de dure uren te vermijden, en nu niet meer. En ben goedkoper uit. Ik pak nu 6.5ct per kWh die ik afneem tov vorig jaar. Dat is natuurlijk geen garantie voor komend jaar, maar toch.
Oei, dan is 't hopen dat niet te veel mensen voor die 19,4 ct van budget energie gekozen hebben. Dan is 't net alsof budget energie meebetaalt aan jouw stroomrekening en kost ze kapitalen!

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:42
martijn22222 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 14:57:

- Overig is zelf verbruik en 4000 afname van het net in de avonduren (24/7 +/- zelfde eigen verbruik)
- Mijn 5 jarig contract loopt af (+/- 3,5 cent per terug geleverde KWH en 0,20 afname net.)
- SDE subsidie die aanvult tot 10,5 cent op basis van de gemiddelde marktprijs over het jaar gemiddeld.

Twijfel tussen:
- Bij vast heb je ook geen voordeel van hoge stroomtarieven, wel het voordeel dat je niet verrast wordt met negatieve tarieven.
- Dynamisch voordeel op moment dat de tarieven wat hoger zijn + ik hoor dat de verwachting is dat er minder pieken en dalen zijn. Dus minder velen uren flink in de min in de zomermaanden. Afgelopen jaar waren dit +/- 250 min uren als het klopt wat ik gehoord heb.

- Bij Dynamisch zou ik kunnen overwegen om Curtailen te doen. Welke oplossing adviseren jullie hiervoor?
- Kan ik dit ook zélf doen (geautomatiseerd) via een app of device en daarbij instellen dat ze minder opwekken op moment dat de marktprijs bv. min 0,05 is. (niet volledig uit ivm eerder defecten)
Je kunt op dezelfde voet doorgaan. Een vast contract tot 2027 levert nu ook 3,5 cent per kWh op. Dat is ongeveer gelijk aan de verwachte dynamische waarde. Het hangt van jouw eigen voorkeuren of af je zekerheid wil of een gokje wil wagen. Mocht je dynamisch proberen dan zou je https://www.zonnedimmer.nl/ kunnen gebruiken om bij negatieve prijzen automatisch af te schalen als je omvormers tenminste online zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Sendak239 op 28-11-2025 15:17 ]

• workzone
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 23:56
V_ger schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:05:
Ze hebben er ongetwijfeld kosten aan, maar als er veel teruggeleverd wordt is de beursprijs laag. Je maakt mij niet wijs dat de kosten dan van dezelfde ordegrootte zijn als de beursprijs.

Toch wel weer ruk.. nou ja verschuiven we alvast wat eerder naar het "eigen stroom eerst" model.
Kan me haast niet voorstellen dat dit voor Tibber de echte kosten zijn per kWh maar goed daar zullen we nooit inzage in krijgen.

Mocht zonneplan dit ook gaan doen is voor mij (zonder EV) vanaf 2027 waarschijnlijk een vast contract met NOM een betere optie.

MP II 5000 | 25kWh LFP | Solar 5.4kWp Oost / 1.2kWp Zuid / 1.7kWp West / 0.6kWp Noord | L/L & L/W WP | Tubbergen

• koboy

koboy

martijn22222 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 14:57:

Twijfel tussen:

Grootste onbekende in dit verhaal is hoe het zit met die SDE subsidie. Is die aanvulling naar 10,5 cent voor of na eventuele terugleverkosten? Hoe lang loopt die subsidie nog? Wat doet die subsidie bij negatieve tarieven?

Wat betreft curtailen: SolarEdge gaat heel netjes naar uit/nul via de app. Dit gaat gecontroleerd en geeft geen extra slijtage. Ga voor 2027 en verder eens kijken naar nul op de meter draaien bij matig negatieve tarieven met ofwel home assistant ofzo of een oplossing waarmee je installateur komt op basis van bijvoorbeeld SolarEdge.

En meedenkend voor 2027 en verder: zeker het overwegen waard om een accu te plaatsen waarmee je je rest verbruik kan afdekken. Waarschijnlijk heb je het hele jaar door genoeg opwek per dag voor het hele dag verbruik. Je ruilt dan 5000kWh op jaarbasis in (op basis van 80% RTE) voor een nul-afname rekening.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• Pakhaas
koboy schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 14:58:
[...]

Om dan eind volgend jaar de kosten te pakken van het winter verbruik niet weg kunnen salderen. Kun je beter per 1 Jan overstappen en zo lang mogelijk profiteren van de net wat gunstiger voorwaarden van Zonneplan.
Dat klopt niet.

Ik heb ongeveer eind april mijn winter verbruik opgewekt. Als ik dan overstap naar ZP kan ik in de maanden mei tm september voldoende teruglevereren om te salderen in de maanden okt tm dec. Wij wekken ongeveer 6500kwh op en verbruiken zo'n 3500kwh.

Zit nu bij tibber vanaf 1-11. Op deze manier kan ik het volledige jaar salderen ipv tot 1-11-2026.

[ Voor 25% gewijzigd door Pakhaas op 28-11-2025 16:21 ]

• koboy

koboy

Pakhaas schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 16:19:
[...]

Dat klopt niet.

Ik heb ongeveer eind april mijn winter verbruik opgewekt. Als ik dan overstap naar ZP kan ik in de maanden mei tm september voldoende teruglevereren om te salderen in de maanden okt tm dec. Wij wekken ongeveer 6500kwh op en verbruiken zo'n 3500kwh.

Zit nu bij tibber vanaf 1-11. Op deze manier kan ik het volledige jaar salderen ipv tot 1-11-2026.
Klopt helemaal. Had er een disclaimer bij moeten zetten: tenzij je veel overschot hebt of een salderingsjaar hebt dat eindigt in de eerste (donkere) maanden van 2026.
Bedoeling was om even wat rekenwerk te triggeren, en dat heb je gedaan.

• Pakhaas
Deikke schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 14:56:
Dus je krijgt eerst de inkoopvergoeding terug, en betaald dan een verkoopvergoeding. Onder de streep krijg je alleen dus het kale tarief + eb + btw?
Oke dus nu krijg ik bij Tibber geen inkoopvergoeding? En straks wel een inkoopvergoeding en verkoopvergoeding, dus per slot saldo blijft het gelijk als wat het nu is?

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:18
Pakhaas schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 16:36:
[...]

Oke dus nu krijg ik bij Tibber geen inkoopvergoeding? En straks wel een inkoopvergoeding en verkoopvergoeding, dus per slot saldo blijft het gelijk als wat het nu is?
Nee, je krijgt nu bij Tibber ook de inkoopvergoeding uitbetaald bij stroom die je verkoopt. Dat blijft vanaf 1 januari ook zo, maar daar zetten ze dan een verkoopvergoeding (ter hoogte van de huidige inkoopvergoeding) tegenover. In de praktijk ga je er dus netto 2,48 cent per kWh op achteruit vanaf 1 januari.

• Gameboy
  • Laatst online: 19:40
Pakhaas schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 16:36:
[...]

Nee, je ontvangt voor je export bij Tibber nu *wel* de inkoopvergoeding over je export.

Vanaf 1-1-2026 ontvang je dan dus *geen* inkoopvergoeding meer, omdat de "verkoopvergoeding" even hoog is als die inkoopvergoeding.

Dus je gaat er effectief 1x die inkoopvergoeding voor export op achteruit, per kWh...Tot 1-1-2026 krijg je EPEX + inkoopvergoeding voor je export, en na 1-1-2026 alleen nog maar de EPEX prijs, meer niet.

Althans, zo interpreteer ik (en anderen) deze nieuwe ontwikkeling bij Tibber...

Toevoeging: Mogelijk hanteren ze deze terminologie en rekenmethode om de deur open te houden naar een hogere "verkoopvergoeding". Waarmee ze de ANWB en Frank achterna gaan...

"You bastards!" ;)

Dan blijft eigenlijk alleen Zonneplan nog over als "fatsoenlijke" dynamische leverancier. Tenzij die ook dit soort trucs gaat toepassen. Maar op dit moment pronkt er nog dit op hun site (https://www.zonneplan.nl/...epanelen/terugleverkosten) onder anderen deze tekst:
"Bij Zonneplan geloven we namelijk dat zonnepaneleneigenaren niet gestraft moeten worden. Zonnepanelen zijn juist onderdeel van de oplossing, Dat moet je juist belonen! Wij kiezen voor een transparant en eerlijk model, met beloningen voor zonnestroom. Slim, eerlijk en precies zoals het hoort."

[ Voor 33% gewijzigd door Gameboy op 28-11-2025 16:45 ]

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• love-nijntje
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 18:00
Gameboy schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 16:40:
[...]

Dan blijft eigenlijk alleen Zonneplan nog over als "fatsoenlijke" dynamische leverancier. Tenzij die ook dit soort trucs gaat toepassen. Maar op dit moment pronkt er nog dit op hun site (https://www.zonneplan.nl/...epanelen/terugleverkosten) onder anderen deze tekst:

[...]
Deze is nog mooier:
Bij Zonneplan worden er geen kosten in rekening gebracht voor het terugleveren van zonnestroom, en dit zal ook in de toekomst zo blijven.

• Pakhaas
Helder, dan is het zaak om zo snel mogelijk winter verbruik te salderen en dan richting ZP

• Urbanized
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 01-02 01:36
Wat is momenteel goedkoopste aanbieder elektra/gas? Ik heb geen zonnepanelen en ben alleenstaande.

Waarom kan ik de rekensheet niet meer aanpassen naar mijn verbruik: https://docs.google.com/s...KU3d1s1Y/edit?usp=sharing

• Gameboy
  • Laatst online: 19:40
Die zocht ik idd ook nog, maar vond 'm niet zo snel ;)

Deze neem ik echter wel met een korreltje zout hoor. Beloftes maken is een ding, maar de realiteit is soms weerbarstiger dan je roze-bril-ideeen.

Dat gezegd hebbende, het zou me ook niet verbazen als ze dit gewoon willen waarmaken. Ik blijf voorlopig nog wel ff bij ZP plakken!

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• Pakhaas
Urbanized schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 16:56:
Wat is momenteel goedkoopste aanbieder elektra/gas? Ik heb geen zonnepanelen en ben alleenstaande.

Waarom kan ik de rekensheet niet meer aanpassen naar mijn verbruik: https://docs.google.com/s...KU3d1s1Y/edit?usp=sharing
Ik denk dat je beter je vraag in dit topic kan stellen:
Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic

• Urbanized
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 01-02 01:36
Dank u.

• RemmyB83
nerovectra schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:10:
[...]

Oei, dan is 't hopen dat niet te veel mensen voor die 19,4 ct van budget energie gekozen hebben. Dan is 't net alsof budget energie meebetaalt aan jouw stroomrekening en kost ze kapitalen!
Ik denk dat het wel meevalt. De bedrijven met vaste contracten hebben denk ik voordelen die een dynamischbedrijf niet heeft. Er gaan ook zoveel subsidies in om waarbij ze hun targets moeten halen. Dat ze misschien juist door mijn binnen te halen meer geld binnen halen, dan als ik dynamisch was gebleven. Ze weten dan in ieder geval 100% als ik geen klant bij ze zou worden, dat ze niets aan mijn verdiend hadden en hun concurrent wel.

Pijnacker Oost/West

• Japie.G
  • Laatst online: 23:02

Japie.G

Colour Classic

Ik krijg via de veh deal de volgende tarieven van Frank. Ik ben de draad even compleet lwijt voor wat betreft de post ‘inkoopvergoeding teruglevering’ .
Overal in dit topic zie ik negatieve bedragen bij deze post staan als ik zoek op Frank Energy. In mijn contract is die post positief.

Is dit nu positief of negatief (🤪) voor de portemonnee…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cw3Tw6-KuwL9rV4U3E7soy3ZxIM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4L74DDmlF86wYbTlzvQCeMMQ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 56% gewijzigd door Japie.G op 28-11-2025 20:47 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:27
Japie.G schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 20:43:
Ik krijg via de veh deal de volgende tarieven van Frank. Ik ben de draad even compleet lwijt voor wat betreft de post ‘inkoopvergoeding teruglevering’ .
Overal in dit topic zie ik negatieve bedragen bij deze post staan als ik zoek op Frank Energy. In mijn contract is die post positief.

Is dit nu positief of negatief (🤪) voor de portemonnee…

[Afbeelding]
Zijn wel betere deals te vinden

• howareyou2day
RemmyB83 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 13:13:
[...]

Ben ik niet met je eens.
19ct heb ik echt nog niet kunnen vinden.

• RemmyB83
howareyou2day schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 22:14:
[...]

19ct heb ik echt nog niet kunnen vinden.
Was begin september bij VEH collectieve inkoop energie. Aanbieding is dus nu niet meer actief. Weet ook niet of er nu een vergelijkbare aanbieding is.

Pijnacker Oost/West

• PCJR
  • Laatst online: 30-01 09:56
mathijshooi schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 20:54:
[...]

Zijn wel betere deals te vinden
wat dan, zonneplan?
tibber valt sinds vandaag weer af denk ik

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

• Recci
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 26-01 17:22
Welke dynamische leverancier heeft dezelfde 'slim laden' functionaliteit als Tibber heeft met Tesla? Bij Zonneplan lijkt dat alleen de kunnen met hun eigen laadpaal?

• basto11
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23:17
Ik laad mijn Tesla met Jedlix. Niets extra voor nodig behalve de app

• PCJR
Gameboy schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 16:40:
[...]

Nee, je ontvangt voor je export bij Tibber nu *wel* de inkoopvergoeding over je export.

Vanaf 1-1-2026 ontvang je dan dus *geen* inkoopvergoeding meer, omdat de "verkoopvergoeding" even hoog is als die inkoopvergoeding.

Dus je gaat er effectief 1x die inkoopvergoeding voor export op achteruit, per kWh...Tot 1-1-2026 krijg je EPEX + inkoopvergoeding voor je export, en na 1-1-2026 alleen nog maar de EPEX prijs, meer niet.

Althans, zo interpreteer ik (en anderen) deze nieuwe ontwikkeling bij Tibber...

Toevoeging: Mogelijk hanteren ze deze terminologie en rekenmethode om de deur open te houden naar een hogere "verkoopvergoeding". Waarmee ze de ANWB en Frank achterna gaan...

"You bastards!" ;)

[...]
Zonneplan GEEFT je 10% + 2cnt op elke kwh (marktprijs dan)
Frank GEEFT je 15% + 1.8cnt

Met wat adders natuurlijk, maar ff kort door de bocht. En Frank heeft weer andere nadelen/verschillen. Vraag is dus, wat gaan we doen :+

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

• V_ger
PCJR schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 07:43:
[...]

Met wat adders natuurlijk, maar ff kort door de bocht. En Frank heeft weer andere nadelen/verschillen. Vraag is dus, wat gaan we doen :+
Nou deze tibber grap kost (levert minder op) me naar verwachting zo'n 250 euro in 2026. Dus even aanzien. Nou begint het serieus terugleveren toch pas in maart/april, dus anderen hebben ook nog volop de tijd om het aan te passen.
Of juist niet en door een gerichte marketing campagne allemaal tibber klanten te werven.

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• PCJR
V_ger schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 08:18:
[...]

Nou deze tibber grap kost (levert minder op) me naar verwachting zo'n 250 euro in 2026. Dus even aanzien. Nou begint het serieus terugleveren toch pas in maart/april, dus anderen hebben ook nog volop de tijd om het aan te passen.
Of juist niet en door een gerichte marketing campagne allemaal tibber klanten te werven.
Hier gaat de accu ook in de winter niet in slaapstand. Is iets te zeggen over de misgelopen opbrengst in mijn geval?:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qRX3qJpqPUERb0LVrSBalTOCa-g=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/RI1rlf9k0XbnhqXiWbQYnsnn.jpg?f=user_large

• V_ger
PCJR schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 08:22:
[...]

Hier gaat de accu ook in de winter niet in slaapstand. Is iets te zeggen over de misgelopen opbrengst in mijn geval?:
[Afbeelding]
Euh teruglevering keer tarief. Dus afgerond 15000*2,5 cent.

• Pakhaas
Ik denk dat het een kwestie van tijd is dat ZP ook overgaat. Eerst werden de PV eigenaren weggejaagd bij de vaste contracten aanbieders door terugleverboetes in rekening te brengen en nu verschuift dat ook naar de dynamische contracten. PV eigenaren zijn de paria van de energieboeren geworden.

• Devke
Pakhaas schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 08:41:
Ik denk dat het een kwestie van tijd is dat ZP ook overgaat. Eerst werden de PV eigenaren weggejaagd bij de vaste contracten aanbieders door terugleverboetes in rekening te brengen en nu verschuift dat ook naar de dynamische contracten. PV eigenaren zijn de paria van de energieboeren geworden.
Dat is typische Nederland. Ben met mijn setup i.c.m. Zonneplan nog steeds tevreden. Sinds eind maart klant. We lopen binnenkort december in. Ik laad sinds Juni de EV ook thuis op. Als ik dan onderstaande plaatje zie dan kan ik daarvan genieten. Met een beetje geluk rijden we de EV qua stroom verbruik gratis in een jaar. Normaliter zou dit maandelijks kosten hebben opgeleverd aan de openbare laadpaal. Die strepen we weg. De zonnebonus was een ruime 5 euro vorige maand. Is toch een goede 20 kWh voor de EV weer.

Netto 500 kWh verbruikt..... nog steeds centjes terug 😊.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PYBj4QhFyFcKeiwy3aotBw5oT5M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tYwdY29rbV2DnnayuBRRGaJL.jpg?f=fotoalbum_large

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Pakhaas
@Devke ik ben ook zeker blij dat wij in 2016 bij aanschaf woning direct de daken vol hebben gelegd met PV. Die hebben we jaren geleden er al ruim uit en zelfs op verdiend doordat we een goede terugleververgoeding hadden.

Sinds november een EV en PHEV en sindsdien niet meer getankt. Gisteren even uitgerekend dat dat ons in een maand al zeker 250 euro heeft bespaard aan benzine, terwijl we er ongeveer voor 25 euro aan stroom in hebben gedaan, want nog lager wordt als we straks weer meer opwekken dan verbruiken over het jaar.

• PCJR
V_ger schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 08:24:
[...]

Euh teruglevering keer tarief. Dus afgerond 15000*2,5 cent.
En als ik naar
1. Zonneplan ga krijg ik over de eerste 7500kwh 2cnt erbij plus 10%(kale marktprijs), zeg 150 euro
2. Bij frank 1.8cnt (over 15.000kwh?) Plus 15%. Dus nog meer dan bij zonneplan?

Waarom dan bij Tibber blijven :|

• PCJR
Pakhaas schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 08:41:
Zoals aangegeven hebben zonneplan en frank bonus in % en nog 1.8 of 2cnt erop. Dus die hebben nog 2 extra struikelblokken voor ze zijn aangekomen bij mindering van het teruglevertarief. Of ik zie het verkeerd hehe

• EmHaKa
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 31-01 18:26

EmHaKa

harêuh

PCJR schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 07:43:
[...]
Of de TS is niet goed (want ik heb zelf gelukkig geen Frank) maar jouw "plus" moet zijn "min", dus:
Frank GEEFT je 15% - 1.8cnt

• Devke
Pakhaas schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 09:27:
@Devke ik ben ook zeker blij dat wij in 2016 bij aanschaf woning direct de daken vol hebben gelegd met PV. Die hebben we jaren geleden er al ruim uit en zelfs op verdiend doordat we een goede terugleververgoeding hadden.

Sinds november een EV en PHEV en sindsdien niet meer getankt. Gisteren even uitgerekend dat dat ons in een maand al zeker 250 euro heeft bespaard aan benzine, terwijl we er ongeveer voor 25 euro aan stroom in hebben gedaan, want nog lager wordt als we straks weer meer opwekken dan verbruiken over het jaar.
Hier zijn de panelen van 2012. Dik terug. Wilde ze vorig jaar vervangen maar niet gedaan. TVT wordt imo te lang. Opwek per jaar huidige systeem rond de 3000 kWh. Normaal genoeg voor ons gezin. Met EV te weinig. Benieuwd of ik een heel jaar NOF (Nul Op de Factuur) ga redden. Zal krap aan worden maar wie niet waagt..... 😊

• Domba
PCJR schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 09:30:
[...]
En als ik naar
1. Zonneplan ga krijg ik over de eerste 7500kwh 2cnt erbij plus 10%(kale marktprijs), zeg 150 euro
2. Bij frank 1.8cnt (over 15.000kwh?) Plus 15%. Dus nog meer dan bij zonneplan?

Waarom dan bij Tibber blijven :|
Voor Frank Energie met slim terugleveren zal je wel de juiste PV omvormer moeten hebben, daar ze in ruil voor de 15% de controle over de PV opwek willen en als de omvormer een thuisaccu heeft, was die uitgesloten toen ik dit vergelijk maakte. En dat was al na eerste detail wijzingen voor slim terugleveren, zonder meer checken of er nog meer aanpassingen zijn geweest sindsdien.

• PCJR
Domba schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 10:25:
[...]

Voor Frank Energie met slim terugleveren zal je wel de juiste PV omvormer moeten hebben, daar ze in ruil voor de 15% de controle over de PV opwek willen en als de omvormer een thuisaccu heeft, was die uitgesloten toen ik dit vergelijk maakte. En dat was al na eerste detail wijzingen voor slim terugleveren, zonder meer checken of er nog meer aanpassingen zijn geweest sindsdien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1_66c2L_p97GVb5Xjai34aFi-9E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xoPvN9mUBTxcPCCpw8kGEMMY.jpg?f=fotoalbum_large
Ik zag, t alleen met slim aansturen van hun, en ook een negatieve tlv. Dus frank valt af.

Tibber of zonneplan... of doet zonneplan tzelfde.....

Magoed,ook zonder bonus bij frank of zonneplan...bij tibber loop ik vanaf 1jan dus 15.000kwh x 2.48 cent mis? Dat is serieus 420 euro... :|

[ Voor 6% gewijzigd door PCJR op 29-11-2025 10:36 ]

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:04
PCJR schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 10:35:
[...]

[Afbeelding]
Ik zag, t alleen met slim aansturen van hun, en ook een negatieve tlv. Dus frank valt af.

Magoed,ook zonder bonus bij frank of zonneplan...bij tibber loop ik vanaf 1jan dus 15.000kwh x 2.48 cent mis? Dat is serieus 420 euro... :|
Je hebt voor nu de keuze uit zonneplan of zonneplan en of zonneplan.

Als die ook nog hun prijzen of regels voor 2026 aanpassen zijn we de lul.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• Domba
PCJR schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 10:35:
[...]

[Afbeelding]

Zonneplan ls een simpeler product, dan Frank, wel rekening meehouden die 7500kWh max is voor als zon boven horizon staat.
Zonneplan heeft voorlopig nog uurprijzen, tov kwartierprijzen van Tiber.
Tot deze wijzing van Tibber kon ik nog niet bepalen welke nu gunstiger zou zijn voor mij met thuisaccu
10-11 euro zonnebonus van ZP vs Tibber met zijn kwartierprijzen.

• PCJR
Bschnitz schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 10:45:
[...]

Naja de lul, we hebben jarenlang kunnen cashen, ik klaag niet, maar ik zoek wel altijd de meeste efficiente route

• NielsvdBeek
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 01-02 10:55
Ik ga per 1 januari naar Zonneplan. Tibber contract had ik twee jaar geleden op 1-1 afgesloten. Komende jaar maar een batterij erbij. Zonnepanelen zijn inmiddels in 3.5 jaar terugverdiend.

pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen

• Domba
Bschnitz schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 10:45:
[...]

Niet helemaal, als netto gebruiker op jaarbasis zijn er nog een aantal die binnen saldeervolume leveringskosten uitbetalen bij teruglevering, maar voor een rangorde is het wachten tot na 1 december
Hegg Energy, ANWB, Budget Energie, EnergyZero (kwartierprijzen in 2026)

en buiten salderen een vergoeding vragen
Eneco, Vandebron, SamSam, Essent

Tibber is nu een nieuwe categorie met alleen de marktprijs voor terugleveren volgens dit niet lijkt gekoppeld te zijn aan afnamevolume.
Update:
Per 1 januari 2026 voegen we een verkoopvergoeding toe. De inkoopvergoeding die Tibber voor terugleveren van stroom bovenop de marktprijs betaalde, stopt per 1 januari 2026. Concreet, je krijgt vanaf dan altijd de beursprijs voor stroom bij terugleveren.

• Arjanski
emielbf schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 07:16:
[...]

en dat is het nog steeds, je kunt deze url gewoon gebruiken voor de 15min prijzen van ANWB, de x's even vervangen door je token uiteraard. Gratis tot 250 calls per maand:
https://enever.nl/apiv3/s...lution=15&price=prijsANWB

Ik neem aan dat je de HA kant zelf wel weet, ik gebruik geen HA
Dank voor je reactie, maar het is een link naar enever en daar ben ik geblokkeerd. Waarom weet ik dus echt niet. Ik heb via mijn mobiele internet (dus een ander ip) op het forum gekeken daar. Laatste post daar was een jaar geleden. Ik denk dat de eigenaar niks meer met de site doet en dat je automatisch gelokkeerd wordt. Ik kan mij alleen niet voorstellen dat ik boven die 250 ben geweest.

Maar inmiddels heb ik voor Gas een betere template gevonden waardoor in ieder geval de gasprijs nu precies overeen komt met behulp van Energyzero. Echter bij die site heben ze vandaag de prijs niet voor gas hahahahaha.

• Arjanski
NielsvdBeek schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 10:46:
Ik ga per 1 januari naar Zonneplan. Tibber contract had ik twee jaar geleden op 1-1 afgesloten. Komende jaar maar een batterij erbij. Zonnepanelen zijn inmiddels in 3.5 jaar terugverdiend.
Ik zit te denken om van ANWB naar Zonneplan te gaan.

• Stefannn
Arjanski schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 11:17:
[...]

Dank voor je reactie, maar het is een link naar enever en daar ben ik geblokkeerd. Waarom weet ik dus echt niet. Ik heb via mijn mobiele internet (dus een ander ip) op het forum gekeken daar. Laatste post daar was een jaar geleden. Ik denk dat de eigenaar niks meer met de site doet en dat je automatisch gelokkeerd wordt. Ik kan mij alleen niet voorstellen dat ik boven die 250 ben geweest.

Maar inmiddels heb ik voor Gas een betere template gevonden waardoor in ieder geval de gasprijs nu precies overeen komt met behulp van Energyzero. Echter bij die site heben ze vandaag de prijs niet voor gas hahahahaha.
brom brom...
betreffende eigenaar zit gewoon op dit forum en heeft recentelijk de api's nog aangepast.
werkt prima

• Arjanski
Stefannn schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 11:19:
[...]

brom brom...
betreffende eigenaar zit gewoon op dit forum en heeft recentelijk de api's nog aangepast.
werkt prima
Waarom reageerd hij dan niet op emails????
Ik heb inderdaad gezien dat er iets veranderd is. Maar mijn vaste ip is geblokkeerd. Hij of zij reageerd gewoon totaal niet terwijl ik ook nog eens aangeef dat ik best jaarlijks wil sponsoren.

Mag ik weten hoe hij of zij heet op dit forum?

• Stefannn
Arjanski schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 11:22:
[...]

Waarom reageerd hij dan niet op emails????
Ik heb inderdaad gezien dat er iets veranderd is. Maar mijn vaste ip is geblokkeerd. Hij of zij reageerd gewoon totaal niet terwijl ik ook nog eens aangeef dat ik best jaarlijks wil sponsoren.

Mag ik weten hoe hij of zij heet op dit forum?
een search op "enever" doet wonderen

• Arjanski
Stefannn schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 11:23:
[...]

een search op "enever" doet wonderen
Hahaha ow ja zit wat in :D hahaha dank

• hremijn
  • Laatst online: 28-01 23:41
Arjanski schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 11:23:
[...]

Hahaha ow ja zit wat in :D hahaha dank
Hier ook al lange tijd problemen met Enever.
Heeft vaste ip adres geblokkeerd om onduidelijke reden.
Ik beheer 2 domoticz systemen op verschillende adressen met verschillende email adressen en verschillende tokens.
Nu op beide systemen het token gedisabled.
Ik heb weer eens het contact formulier ingevuld. Kijken of er deze keer wel reactie komt.

Ik zou de Enever API vermijden als je een andere alternatief hebt.

• koboy

koboy

Pakhaas schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 09:27:

offtopic:
Let met die PHEV wel op dat benzine ook "bederft", zeker die E10 troep van tegenwoordig. Google even welk premium (E5) dino sap geen ethanol bevat, en tank per keer maar een portie voor een maand of 2.

• RemmyB83
nerovectra schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:10:
[...]

Misschien kun jij mijn uitleggen hoe het verdienmodel werkt bij zonneplan? Daar krijg je immers naast je leveringsvergoeding van 2ct terug, ook nog een 10% zonnebonus voor elke kWh die je invoed. Dus als een klant eerst 10000kWh invoed en vervolgens tegen gemiddeld dezelfde prijs afneemt, krijgt hij meer geld dan hij heeft betaald per kWh.
Dat klinkt ook alsof zonneplan meebetaalt aan jouw stroomrekening en ze kapitalen kost!?

Pijnacker Oost/West

Pagina: 1 ... 309 ... 320 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels