Ersus schreef op woensdag 26 november 2025 @ 01:49:
[...]
Dat is inderdaad ook een manier om het overzichtelijk te houden, maar wel een gedoe zeg. Dat is niet voor iedereen weggelegd om het zo gedisciplineerd bij te houden vermoed ik.
Maar je bent zo ontzettend thuis in de materie dat je er denk ik zelfs nog wat plezier uit haalt als ‘hobby’ ?
Je schakelt regelmatig on- off grid, dan pak je de lage tarieven om te laden en wat te handelen en dan ga je dus weer off grid. Ben je dan niet ook beter af bij Tibber?
Het voelde gewoon niet transparant bij Zonneplan, zal wel correct berekend worden maar je moet idd wat moeite doen om het inzichtelijk / begrijpelijk te maken.
Daarom voelde ik bij Tibber een enorme opluchting, iedere maand volledig afgewikkeld, behalve de EB idd als je een overschot hebt aan teruglevering.
Ik kan nog niet uitrekenen welke gunstiger is, Tibber met zijn kwartierprijzen of Zonneplan met uurprijzen en zonnebonus.
Met uitgestelde teruglevering kan ik deels sturen op wanneer de zon boven de horizon staat en ben benieuwd hoe dat in de periode nov-feb uitpakt. Tot nu toe heb ik gemiddeld 11 euro/mnd van de 10% zonnebonus.
Als gezegd administratief overzicht houden over langer dan een maand bij ZP, kost enige moeite, de jaarrekening is wel correct.
Ik handel in deze periode nov-feb maar zeer beperkt, ik stuur eigenlijk op alleen teruglevering als de spread gemiddeld groter is dan de EB (inkoop all-in minus verkoop excl EB , positief is)
Ik heb eigenlijk maar 2 maanden dat ik afgelopen jaar nog niet volledig de EB (1,58/3,16ct tekort) als verschil behaal, Februari & Maart, zonnebonus is pas sinds 1 april.
In 2026 hebben die maanden mogelijk ook zonnebonus en is de EB lager, zodat we op afname all-in plus paar cent kunnen proberen te sturen voor de terugleverprijs zonder EB, zoals na 2026.
Gemiddeld blijft een deel van de beste uurprijzen net na zonsondergang of voor zonsopgang vallen
(april-september heb ik ruim voldoende PV opwek en is afname alleen als er iets leukers voorbij komt dan alleen eigen PV terugleveren)
Ook in periode dat ik bij Tibber zat, maakte ik al gebruik van tijdelijk off-grid omdat het me dat op jaarbasis een paar honderd kWh scheelt aan systeem verliezen en ik geen last heb van perikelen op het net.
Waardoor het overal verlies minder is dan 10% op jaarbasis, door zoveel mogelijk DC-gekoppelde PV te gebruiken.
De RTE met 12k Deye's om 3x25A vol te maken is, zoals in de winterperiode ook niet heel geweldig met 84,2% waar met 1 Deye als de andere niet nodig is voor de PV en voldoende lage prijs uren voor laden RTE 87,1% is. (Die verlies kWh's hebben flink wat invloed omdat 60-70% belasting heffingen is)
Toevallig past het bij dat mijn middenspanningstation trafo, die is aangewezen om afgeschakeld te worden bij tekort aan transportcapaciteit op 150kV.
(ergens zie ik de logica om 1 uit te schakelen en 9-18 andere met een veelvoud aan aansluitingen niet uitvallen, alleen onderliggende info is heel summier, zoals tov April waar is de ruimte gebleven dat het 2 winters eerder al aangekondigd wordt?)
Ik verwacht het niet voorkomende winter tenzij een paar flinke ijsdagen op rij, maar er komen nog 3-4 winters voor verzwaring verlichting brengt, mits niet verder vertraagd, er is wat ademruimte met netbewust laden, alleen het aantal laadpalen is beperkt.
De informatie is veel minder openlijk als bijv provincie Utrecht met 10 stappenplan en technisch maar net te volgen en het is afwachten hoe de informatie voorziening gaat, de eerste keer zal een drempel hebben, wordt er zolang mogelijk gewacht en pas paar minuten van te voren of een dag van te voren op basis van een prognose al een waarschuwing wordt afgegeven en ruim de tijd om thuisaccu te laden.
(meeste draaiboek info is , als het al een feit is met teksten voor op de websites & social media, de vraag is of internet nog enige uren functioneert om dat te zien, concentraters, curbs en citypops benodigen ook stroom of hoeveel overlast gaat de (pers)riolering geven)
Ik heb al de ervaring uit het verleden dat eerst met auto een paar kilometer moet rijden voor mobile telefoon kunnen gebruiken (oude mast werd naar plan afgebroken en men was even vergeten vergunning aan te vragen voor een nieuwe mast)
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant