Ja goede tip. Mijn dealer adviseerde ook om e5 te tanken om die reden. Bovendien zit er steeds maar een kwart in en we rijden wel maandelijks wat langer dan de elektrische range.koboy schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 12:09:
[...]offtopic:
Let met die PHEV wel op dat benzine ook "bederft", zeker die E10 troep van tegenwoordig. Google even welk premium (E5) dino sap geen ethanol bevat, en tank per keer maar een portie voor een maand of 2.
Of het kapitalen kost, zou je inside info moeten hebben, alle hebben van ZP een P1 4G dongle, die informatie zou deels gebruikt kunnen worden voor directe handel, intraday/onbalans (pool)RemmyB83 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 12:10:
[...]
Misschien kun jij mijn uitleggen hoe het verdienmodel werkt bij zonneplan? Daar krijg je immers naast je leveringsvergoeding van 2ct terug, ook nog een 10% zonnebonus voor elke kWh die je invoed. Dus als een klant eerst 10000kWh invoed en vervolgens tegen gemiddeld dezelfde prijs afneemt, krijgt hij meer geld dan hij heeft betaald per kWh.
Dat klinkt ook alsof zonneplan meebetaalt aan jouw stroomrekening en ze kapitalen kost!?
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Meerdere investeringsfondsen zitten in Tibber. Ik vind een bericht uit januari dat Tibber over een IPO aan het nadenken is.....RemmyB83 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 12:10:
[...]
Misschien kun jij mijn uitleggen hoe het verdienmodel werkt bij zonneplan? Daar krijg je immers naast je leveringsvergoeding van 2ct terug, ook nog een 10% zonnebonus voor elke kWh die je invoed. Dus als een klant eerst 10000kWh invoed en vervolgens tegen gemiddeld dezelfde prijs afneemt, krijgt hij meer geld dan hij heeft betaald per kWh.
Dat klinkt ook alsof zonneplan meebetaalt aan jouw stroomrekening en ze kapitalen kost!?
Klinkt voor mij als het oppoetsen van de cijfers voor de beursgang.....
Zonneplan heeft geen externe aandeelhouders, is een puur in Nederland actief bedrijf met wellicht een efficiëntere bedrijfsvoering?
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Het is ook niet makkelijk om een website bij te houden.hremijn schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 11:50:
Hier ook al lange tijd problemen met Enever.
///
Ik zou de Enever API vermijden als je een andere alternatief hebt.
Je krijgt immers geen berichten van iedere provider.
Als ik de TS vergelijk met Enever, zijn er best wel veel verschillen.
Bij Enever staat nog steeds All-in-Power en AtoomAlliantie als leverancier.
Tevens staan Mijndomein- en Wout-energie genoemd, die bij de TS missen.
Bij Enever mist dan weer juist CleanEnergie, Coolblue, EnergieDirect, Energiek,
Essent, HeggEnergie, Innova, Quatt, Samsam en Vattenfall.
Van de providers die bij beide staan vermeld, verschillen dan weer de prijzen van
EasyEnergy, Eneco, EnergyZero, VandeBron, VrijOpNaam en ZonderGas.
Waarbij uit mijn steekproeven blijkt dat de TS telkens klopt...
Ik probeer het zelf op Spotswitch.net bij te houden, maar ik denk dat ik ook niet onfeilbaar ben.
https://spotswitch.net/tweakers-voorwaarden
Als van iedere provider een klant als kritische gebruiker het wil bijhouden, zou dat het ideaal zijn.
Helaas loopt het niet storm en blijken de meeste Tweakers toch liever zelf het wiel uit te vinden.
Dus heb ik geen feedback over iedere provider...
MijnDomein is een tijd geleden overgenomen door Hegg, dus vandaar dat die niet meer in de TS te vinden is. Wout Energie is hier in het topic alleen langsgekomen in een lijstje met tientallen resellers/labels die allemaal op hetzelfde adres gevestigd zijn. Die vind ik dus ook niet interessant om toe te voegen (tenzij iemand andere argumenten heeft natuurlijk).EmHaKa schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 12:42:
Als ik de TS vergelijk met Enever, zijn er best wel veel verschillen.
Bij Enever staat nog steeds All-in-Power en Atoomstroom als leverancier.
Tevens staan Mijndomein- en Wout-energie genoemd, die bij de TS missen.
Gelukkig maarWaarbij uit mijn steekproeven blijkt dat de TS telkens klopt...
Ik kon me altijd wel vinden in de prijzen van Tibber en Zonneplan, naar mijn mening geheel passend bij dynamische tarieven.Bschnitz schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 10:45:
[...]
Je hebt voor nu de keuze uit zonneplan of zonneplan en of zonneplan.
Als die ook nog hun prijzen of regels voor 2026 aanpassen zijn we de lul.
Daar is Tibber nu wel vanaf gevallen, die zit aan de knoppen voor meer winst te draaien.
MP II 5000 | 25kWh LFP | Solar 5.4kWp Oost / 1.2kWp Zuid / 1.7kWp West / 0.6kWp Noord | L/L & L/W WP | Tubbergen
https://jeroen.nl/dynamische-energie/aanbieders/vergelijkenPCJR schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 10:35:
[...]
[Afbeelding]
Ik zag, t alleen met slim aansturen van hun, en ook een negatieve tlv. Dus frank valt af.
Tibber of zonneplan... of doet zonneplan tzelfde.....
Magoed,ook zonder bonus bij frank of zonneplan...bij tibber loop ik vanaf 1jan dus 15.000kwh x 2.48 cent mis? Dat is serieus 420 euro...
Je kan je gegevens hier eens invullen, qua terugleververgoeding goed tekst bij zonneplan met tekst bij frank vergelijken voordat je verkeerde conclusie trekt door alleen tekst bij frank te lezen, een negatief bedrag aftrekken spreekt Jeroen van, voor de duidelijkheid. Feestje is het wel.
Jeroen.nl bevat helaas nog steeds (te)veel foutenVdvmark schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 16:31:
[...]
https://jeroen.nl/dynamische-energie/aanbieders/vergelijken
Je kan je gegevens hier eens invullen, qua terugleververgoeding goed tekst bij zonneplan met tekst bij frank vergelijken voordat je verkeerde conclusie trekt door alleen tekst bij frank te lezen, een negatief bedrag aftrekken spreekt Jeroen van, voor de duidelijkheid. Feestje is het wel.
Dit draadje bevat meer fouten.Faraz schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 17:11:
[...]
Jeroen.nl bevat helaas nog steeds (te)veel fouten
Sorry maar ik snap de frustratie niet tegenover een gratis dienst. Als je nu zou betalen snap ik het, maar voor niets gaat de zon op.hremijn schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 11:50:
[...]
Heeft vaste ip adres geblokkeerd om onduidelijke reden.
Ik beheer 2 domoticz systemen op verschillende adressen met verschillende email adressen en verschillende tokens.
Nu op beide systemen het token gedisabled.
Ik heb weer eens het contact formulier ingevuld. Kijken of er deze keer wel reactie komt.
Dus wees blij dat er diensten zijn die dit gratis aanbieden en neem ook voorlief dat wanneer je een configuratiefout maakt je IP of token geblokkeerd wordt.
De tarieven veranderen wel erg vaak en dat is moeilijk om bij te houden.
Zo zijn de onderstaande de tarieven, de tarieven van Pure Energie op dit moment.
Inkoopvergoeding: € 0,01999
Vaste leveringskosten: € 72,60 (€ 6,05 per maand)
Salderen
Netto teruglevering: € 0,03781 waarvan:
Teruglevering: € 0,05771
Verkoopvergoeding: € -0,01990
LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)
Ik was supporter van de site tot ik geblokt werd.BernardV schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 17:46:
[...]
Sorry maar ik snap de frustratie niet tegenover een gratis dienst. Als je nu zou betalen snap ik het, maar voor niets gaat de zon op.
Dus wees blij dat er diensten zijn die dit gratis aanbieden en neem ook voorlief dat wanneer je een configuratiefout maakt je IP of token geblokkeerd wordt.
Ik vind het nog steeds een goede website en de API werkt ook goed, alleen jammer dat als je geblokt wordt, niet te horen krijgt waarom je geblokt wordt.
Ik wil best betalen en geef in mijn emails ook aan dat ik dat wil doen. En ik weet als geen ander wat het is om een website te hebben. Ik heb vele jaren een date-site gehad en ook nu ben ik met een site bezig.PeteSplit schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 18:26:
[...]
De tarieven veranderen wel erg vaak en dat is moeilijk om bij te houden.
Zo zijn de onderstaande de tarieven, de tarieven van Pure Energie op dit moment.
Vaste leveringskosten: € 72,60 (€ 6,05 per maand)
Salderen
Netto teruglevering: € 0,03781 waarvan:
Teruglevering: € 0,05771
Verkoopvergoeding: € -0,01990
Was overigens ook volledig gratis.
Ik geef ook aan in mijn mails dat ik het onwijs tof vind wat hij doet.
Yep, maar dit draadje is geen standalone website & de reageerders verdienen er geen geld aan. Jeroen(.nl) wel.
Supporter als in; je betaalde 12,50 per jaar?hremijn schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 18:43:
[...]
Ik was supporter van de site tot ik geblokt werd.
Ik vind het nog steeds een goede website en de API werkt ook goed, alleen jammer dat als je geblokt wordt, niet te horen krijgt waarom je geblokt wordt.
Aan welke fout denk je dat Jeroen geld verdient ? Of wat vind jij een in het oog springende fout in het vergelijkings overzicht. Onduidelijke formulering is geen fout toch?Faraz schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 20:54:
[...]
Yep, maar dit draadje is geen standalone website & de reageerders verdienen er geen geld aan. Jeroen(.nl) wel.
Meerdere rekensommen en info kloppen niet (waaronder wel/niet vergoede opslagkosten en andere vaste kosten bij enkele leveranciers - bijv bij Budget Energie), waardoor de uiteindelijke vergelijkingen dus ook niet kloppen.Vdvmark schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 23:27:
[...]
Aan welke fout denk je dat Jeroen geld verdient ? Of wat vind jij een in het oog springende fout in het vergelijkings overzicht. Onduidelijke formulering is geen fout toch?
Daarnaast kloppen bijv. de getoonde netbeheerderkosten regelmatig niet (verkeerde netbeheer wordt meegenomen voor sommige postcodes). Maar dat zijn minimale verschillen van een paar euro op jaarbasis, dus als dat het enige zou zijn zou ik het door de vingers zien.
Jeroen vangt, gezien de affiliate links, affiliate-centjes voor in ieder geval de doorverwijzingen.
JaBernardV schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 22:12:
[...]
Supporter als in; je betaalde 12,50 per jaar?
ik zou even op de prijzenfeeds pagina van enever kijken, daar staat dat klaagmails niet in behandeling genomen worden en meerdere tokens is niet toegestaan. Ook bij verdenking van commercie is het niet toegestaan enever te gebruiken.hremijn schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 11:50:
[...]
Heeft vaste ip adres geblokkeerd om onduidelijke reden.
Ik beheer 2 domoticz systemen op verschillende adressen met verschillende email adressen en verschillende tokens.
Nu op beide systemen het token gedisabled.
Ik heb weer eens het contact formulier ingevuld. Kijken of er deze keer wel reactie komt.
Ik probeer te begrijpen waarom Frank zo negatief uit de verf komt, maar als ik dan bij Jeroen mijn gegevens invul (7500 kWh afname, 3500 kWh terugleveren) schelen Frank en Zonneplan niks qua eindbedrag. Zie ik dan iets over het hoofd bij Frank als het gaat om die terugleverkosten? Ik heb geen omvormer die ‘slim terugleveren’ ondersteunt.Vdvmark schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 16:31:
[...]
https://jeroen.nl/dynamische-energie/aanbieders/vergelijken
Precies dat laatste.Mooper schreef op zondag 30 november 2025 @ 09:38:
[...]
Ik probeer te begrijpen waarom Frank zo negatief uit de verf komt, maar als ik dan bij Jeroen mijn gegevens invul (7500 kWh afname, 3500 kWh terugleveren) schelen Frank en Zonneplan niks qua eindbedrag. Zie ik dan iets over het hoofd bij Frank als het gaat om die terugleverkosten? Ik heb geen omvormer die ‘slim terugleveren’ ondersteunt.
Jeroen gaat er blind vanuit dat je een geschikte omvormer hebt en dus 15% terugleverbonus krijgt. Want alleen dan klopt zijn vergelijking!
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
Nee vergelijking is zonder Zonneplan of Frank zonnebonus.Pim57 schreef op zondag 30 november 2025 @ 10:20:
[...]
Precies dat laatste.
Jeroen gaat er blind vanuit dat je een geschikte omvormer hebt en dus 15% terugleverbonus krijgt. Want alleen dan klopt zijn vergelijking!
De Zonneplan bonus stelt geen eisen aan jouw omvormer en Frank wel.Vdvmark schreef op zondag 30 november 2025 @ 10:22:
[...]
Nee vergelijking is zonder Zonneplan of Frank zonnebonus.
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
Deze post van je is niet foutPim57 schreef op zondag 30 november 2025 @ 10:25:
[...]
De Zonneplan bonus stelt geen eisen aan jouw omvormer en Frank wel.
Je kan bij Frank verschillende dynamische abonnementen afsluiten, bij alle abonnementen kan je eventueel de dienst Slim Terugleveren activeren. De dienst Slim Terugleveren veranderd niets aan de tariefstructuur van je abonnement.
1 van de tariefstructuren hoort bij een abonnement dat ook Slim Terugleveren heet, ook daarbij kun je de dienst Slim Terugleveren activeren, maar dat hoeft niet. De tariefstructuur bij abonnement Slim Terugleveren, met het vinkje bij afsluiten, geeft net als Zonneplan de opslag die geldt voor levering, bovenop de marktprijs terug bij teruglevering. Daarnaast zorgt het vinkje voor een hoger maandelijks abonnementstarief, die 87 euro bij Jeroen.
1 van de tariefstructuren hoort bij een abonnement dat ook Slim Terugleveren heet, ook daarbij kun je de dienst Slim Terugleveren activeren, maar dat hoeft niet. De tariefstructuur bij abonnement Slim Terugleveren, met het vinkje bij afsluiten, geeft net als Zonneplan de opslag die geldt voor levering, bovenop de marktprijs terug bij teruglevering. Daarnaast zorgt het vinkje voor een hoger maandelijks abonnementstarief, die 87 euro bij Jeroen.
Frank heeft hier een slechtere reputatie omdat ze in het verleden altijd dubbele kosten rekenden bij teruglevering (niet de inkoopkosten meesalderen, wel terugleverkosten rekenen voor iedere kWh) en daar ook slecht over communiceerden.Mooper schreef op zondag 30 november 2025 @ 09:38:
[...]
Ik probeer te begrijpen waarom Frank zo negatief uit de verf komt, maar als ik dan bij Jeroen mijn gegevens invul (7500 kWh afname, 3500 kWh terugleveren) schelen Frank en Zonneplan niks qua eindbedrag. Zie ik dan iets over het hoofd bij Frank als het gaat om die terugleverkosten? Ik heb geen omvormer die ‘slim terugleveren’ ondersteunt.
Recent is dat aangepast dat als je Frank je omvormer laat beheren, dat je dan geen dubbele kosten betaalt. Maar dat moet je dan maar net kunnen en willen.
Tussendoor hebben ze ook regelmatig hun voorwaarden aangepast. En eerlijk gezegd volg ik daardoor niet echt meer wat ze doen.
Ik zit vooralsnog gewoon goed bij Zonneplan. De enige wijziging in voorwaarden die ik heb meegemaakt is dat ze me die extra Zonnebonus geven...
Je kunt overige 's in dit topic de zoekfunctie gebruiken, bijvoorbeeld "ervaringen Frank" en kijken wat je aan reacties tegenkomt.
Binnen dit draadje zijn er voornamelijk foute posts over Frank, het is te ingewikkeld blijkbaar
[ Voor 5% gewijzigd door Vdvmark op 30-11-2025 10:45 ]
Dus uiteindelijk zijn Zonneplan en Frank dan alsnog hetzelfde qua maandbedrag, als je alle extra's en bonussen niet meeneemt? Ik meende namelijk te lezen dat je bij Frank dubbel genaaid wordt met de terugleververgoeding die je betaalt, maar bij salderen niet terugkrijgt (als ik het goed begrijp).
Wat je hier leest klopt niet altijd. Je moet het meer als waarschuwing lezen, als je blind iets afsluit betaal je waarschijnlijk dubbel bij Frank, waarbij die mensen vaak een hogere welkomstbonus kregen waardoor dat dubbelbetalen via gaslicht.com/independer bijvoorbeeld toch voordeliger kan uitpakken.Mooper schreef op zondag 30 november 2025 @ 10:50:
Dus uiteindelijk zijn Zonneplan en Frank dan alsnog hetzelfde qua maandbedrag, als je alle extra's en bonussen niet meeneemt? Ik meende namelijk te lezen dat je bij Frank dubbel genaaid wordt met de terugleververgoeding die je betaalt, maar bij salderen niet terugkrijgt (als ik het goed begrijp).
Wat je per maand betaalt is nog heel anders dan wat het je op jaarbasis per maand kost, ook zonder bonussen. Er zijn verschillen in hoe maandtermijnen/voorschotten gaan, dat heeft niks met uiteindelijke maandkosten te maken. De facturering verschilt.
[ Voor 5% gewijzigd door Vdvmark op 30-11-2025 11:08 ]
Volgens mij is binnen de afgelopen 20 posts meermalen uitgelegd waar dat van afhangtMooper schreef op zondag 30 november 2025 @ 10:50:
Ik zit hier nog even naar te kijken, en adhv eerder gekregen input wat scenario's met ChatGPT uitgerekend. Slim laden van mijn PHEV lijkt me erg belangrijk, maar kan dat met elke energieleverancier? Mijn laadpaal is een Alfen Eve Single Pro van dit jaar, en ik heb Mercedes C300e. Ik werk veel thuis, dus kan op veel dagen slim laden. Hoe kan ik dat goed in mijn overweging meenemen?LankHoar schreef op maandag 24 november 2025 @ 18:07:
Aha, als ze het al langer aanbieden dan zal het nog wel even blijven.
Ik heb inderdaad een modelcontract genomen van de zomer omdat ik nog niet in de woning woon, druk bezig met verbouwen. Dat zal binnen enkele maanden echter wel veranderen, vandaar dat ik nu ook kijk naar wat wellicht beter zal passen bij de nieuwe situatie. Ook staat de verwarming nu op 15 graden om enige vochtproblemen voor te zijn, dus gasverbruik is er inmiddels al wel
Maar goed, gezien de zonnebonus niet nieuw is, zal het ook niet een tijdelijke actie zijn, en kan ik ook nog wel even wachten tot ik er daadwerkelijk woon
Op dit moment lijken mijn berekeningen er op te wijzen dat ik 1000+ kan besparen met het aanbod van Zonneplan, dus dat is wel serieus geld (160 vs 270 euro per maand ongeveer).
[ Voor 7% gewijzigd door LankHoar op 30-11-2025 15:26 ]
When life throws you a curve, lean into it and have faith!
Als Zonneplan of Tibber of Frank en misschien wel anderen, je laadpaal of auto ondersteunen en dus kunnen bedienen!!!!! tijdens het laden, zijn er vaak extra vergoedingen buiten epexprijzen om. Omdat er een tekort kan zijn bij een leverancier of op t net geven ze een extra vergoeding als ze op die momenten t laden kunnen stoppen/uitstellen. Ik geloof dat dat bij Tibber het mooist gaat, ik zit er niet maar lees mooie posts, maar weet niet welke laadpalen of auto's je daarvoor moet hebben en misschien wordt t alleen beter gebracht en is t hetzelfde bij Zonneplan of Frank.
Gewoon een app laten bepalen wanneer epexprijzen het laagst zijn en je auto dan laten laden kan denk ik overal.
Gewoon een app laten bepalen wanneer epexprijzen het laagst zijn en je auto dan laten laden kan denk ik overal.
Kijk, dat klinkt wel goed! Het lijkt erop dat ik dan een extra kabel voor mijn laadpaal nodig heb. Nu zit er 1 datakabel aan, maar dynamic loadbalacing is volgens mij niet mogelijk. Dat was toen een extra optie en werd mij door het leasebedrijf afgeraden omdat ik maar 12 zonnepanelen heb. Hmm, misschien toch maar eens naar kijken. Als zoiets zelf aan te leggen is, dan is dit ook het overwegen waard natuurlijk. Kan ik maximaal dynamisch optimaliserenVdvmark schreef op zondag 30 november 2025 @ 15:59:
Als Zonneplan of Tibber of Frank en misschien wel anderen, je laadpaal of auto ondersteunen en dus kunnen bedienen!!!!! tijdens het laden, zijn er vaak extra vergoedingen buiten epexprijzen om. Omdat er een tekort kan zijn bij een leverancier of op t net geven ze een extra vergoeding als ze op die momenten t laden kunnen stoppen/uitstellen. Ik geloof dat dat bij Tibber het mooist gaat, ik zit er niet maar lees mooie posts, maar weet niet welke laadpalen of auto's je daarvoor moet hebben en misschien wordt t alleen beter gebracht en is t hetzelfde bij Zonneplan of Frank.
When life throws you a curve, lean into it and have faith!
Nou ik heb Tibber net uitgezwaaid
Na al een paar keer bijna op dat punt gestaan te hebben door rare aangekondigde tarief/incasso wijzigingen nu toch echt gedaan. Met 10.000 kWh teruglevering is de impact van hun voorstel toch aanzienlijk. Dan maar weer terug naar uurprijzen ipv kwartierprijzen. Heb ik eindelijk al mijn automatiseringen op orde... Nou ja 24 uurprijzen, is in ieder geval makkelijker aflezen dan 96 kwartieren.
ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
In het Frank draadje voor de onbalans accu, slim handelen, komt t wel eens ter sprake. In mijn geval bij Frank wordt mijn WallBox SB Copper (of zoiets) door Frank ondersteund(mn auto kunnen ze niks mee) dat werkt. Anderen hebben een niet ondersteunde laadpaal maar bijvoorbeeld een Tesla, en met die auto kan Frank weer wel communiceren en dus het laden aanpassen indien nodig, dat werkt dus ook. Er zijn geen extra kabels nodig, ik denk dat je online wel je laadpaal of auto moet kunnen bedienen, dat dat zo werkt. Ik heb wel loadbalancing, maar dat staat er los van.LankHoar schreef op zondag 30 november 2025 @ 16:16:
[...]
Kijk, dat klinkt wel goed! Het lijkt erop dat ik dan een extra kabel voor mijn laadpaal nodig heb. Nu zit er 1 datakabel aan, maar dynamic loadbalacing is volgens mij niet mogelijk. Dat was toen een extra optie en werd mij door het leasebedrijf afgeraden omdat ik maar 12 zonnepanelen heb. Hmm, misschien toch maar eens naar kijken. Als zoiets zelf aan te leggen is, dan is dit ook het overwegen waard natuurlijk. Kan ik maximaal dynamisch optimaliseren
Wat is de capaciteit in kWh van de batterij van je PHEV? Zal iets van 25 kWh zijn, waarmee je dus ook maar weinig verdiencapaciteit hebt.LankHoar schreef op zondag 30 november 2025 @ 15:25:
[...]
Ik zit hier nog even naar te kijken, en adhv eerder gekregen input wat scenario's met ChatGPT uitgerekend. Slim laden van mijn PHEV lijkt me erg belangrijk, maar kan dat met elke energieleverancier? Mijn laadpaal is een Alfen Eve Single Pro van dit jaar, en ik heb Mercedes C300e. Ik werk veel thuis, dus kan op veel dagen slim laden. Hoe kan ik dat goed in mijn overweging meenemen?
Op dit moment lijken mijn berekeningen er op te wijzen dat ik 1000+ kan besparen met het aanbod van Zonneplan, dus dat is wel serieus geld (160 vs 270 euro per maand ongeveer).
Belangrijker om deze gewoon steeds te laden wanneer de stroom het goedkoopst is. Dat kan ook makkelijk zonder slimme laadpaal. Kijk wat het goedkoopste blok uren is voor je het laden start. Al dan niet via de App.
Alternatief kun je kijken of Jedlix jouw auto ondersteunt. Dan heb je geen nieuwe laadpaal oid nodig. Dat ga je namelijk niet snel terugverdienen met zo'n kleine batterij.
Heb je al alles gesaldeerd wat te salderen viel bij Tibber?V_ger schreef op zondag 30 november 2025 @ 16:16:
Nou ik heb Tibber net uitgezwaaidNa al een paar keer bijna op dat punt gestaan te hebben door rare aangekondigde tarief/incasso wijzigingen nu toch echt gedaan. Met 10.000 kWh teruglevering is de impact van hun voorstel toch aanzienlijk. Dan maar weer terug naar uurprijzen ipv kwartierprijzen. Heb ik eindelijk al mijn automatiseringen op orde... Nou ja 24 uurprijzen, is in ieder geval makkelijker aflezen dann96 kwartieren.
Aan deze kant gaat het ook een paar honderd euro verlies opleveren als ik bij Tibber blijf.
Ongeacht de 'maandelijkse afreken opluchting' toen ik wisselde van Zonneplan naar Tibber, is de financiële motivatie dan toch groter om er maar aan te moeten wennen.
Ik schat in dat de arbitrage-marge per cyclus lager is, omdat het aanhouden van de uurprijs de extremen afvlakt. Ik heb het niet doorgerekend maar soms zitten er tussen de kwartieren best uitschieters. Maar goed, uiteindelijk verlies je bij Tibber enkele honderden euro's die bij Zonneplan met de extra's wel glad gestreken gaan worden, tenzij aankondigingen gaan volgen die dan weer een irriterende nasmaak oplevert.
214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900
*knip rantemielbf schreef op zondag 30 november 2025 @ 07:47:
[...]
ik zou even op de prijzenfeeds pagina van enever kijken, daar staat dat klaagmails niet in behandeling genomen worden en meerdere tokens is niet toegestaan. Ook bij verdenking van commercie is het niet toegestaan enever te gebruiken.
[ Voor 29% gewijzigd door Proton_ op 01-12-2025 09:21 ]
Mijn jaar liep tot begin november. Sindsdien heb ik nog niet echt een PV overschot weten te realiseren. 😉 Over die kwartieruitschieters, dat zal best, maar dat levert geen 250 op..Ersus schreef op zondag 30 november 2025 @ 17:35:
[...]
Heb je al alles gesaldeerd wat te salderen viel bij Tibber?
Aan deze kant gaat het ook een paar honderd euro verlies opleveren als ik bij Tibber blijf.
Ongeacht de 'maandelijkse afreken opluchting' toen ik wisselde van Zonneplan naar Tibber, is de financiële motivatie dan toch groter om er maar aan te moeten wennen.
Ik schat in dat de arbitrage-marge per cyclus lager is, omdat het aanhouden van de uurprijs de extremen afvlakt. Ik heb het niet doorgerekend maar soms zitten er tussen de kwartieren best uitschieters. Maar goed, uiteindelijk verlies je bij Tibber enkele honderden euro's die bij Zonneplan met de extra's wel glad gestreken gaan worden, tenzij aankondigingen gaan volgen die dan weer een irriterende nasmaak oplevert.
Ik ben wel benieuwd hoe lang ZP bij uurprijzen blijft.
ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Zoiets heb ik icm met Gemini in een PHP variant gemaakt. Een Collector script om dagen op te halen vanuit ENTSO-E en een Simulator die dit soort momenten pakt om te laden en ontladen. Zal vast niet correct zijn, maar dichtbij genoeg voor het idee. Onder andere dat de accu aan het begin leeg is, misschien is half/half een beter uitgangspunt.Stefannn schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 07:58:
[...]
Leuke formule,
Ik denk dat hij echter lichtelijk anders moet:
minSpread = ( prijsInkoop + aanschafPrijs / (aantalCycli×(MaxInhoud%/100−minInhoud%/100) × inhoud_kWh * RTE%/100 ) + winstOpslag )x(100/RTE% -1)
https://iserv.nl/files/vbat/
De code staat daar voor de mensen die interesse hebben. De simulator kan je opties geven om te sturen wat voor de persoonlijke situatie zou werken. Tevens een Solar Forecast script die een idee geeft hoeveel opwek er de volgende dag verwacht kan worden, als je daar behoefte aan hebt.
Er staan een paar voorbeeld logs bij hoe de output er uit ziet. Een vreemd voorbeeld is de 05-05, hier is overdag het goedkoopste, maar doordat de accu "leeg" is aan het begin worden de dure uren van 04:00-06:00 gemist. Iets dat in de praktijk anders uitpakt.
In theorie is dit uit te breiden in een lus waar de begin en eidnwaarde meegenomen wordt. Echter, voor even uit de pols denk ik een aardige start.
code:
1
2
| Usage: php Simulator.php <xml_file> <delta_price (€/MWh)> <capacity (Wh)> <charge_eff (%RTE)> <discharge_eff (%RTE)> <charge_power (W)> <discharge_power (W)> <buyin_cost (€/kWh)> <energy_tax (€/kWh)> <vat_rate (%) Example: php Simulator.php prices_20240101.xml 50.0 10000 97 95 2500 800 0.01652 0.10154 21 |
Nog niets in huis maar wel aan het orienteren, gezien de efficientie neig ik naar een oplossing van een PV omvormer in de Fronius Primo Gen24 Plus (want ook backupcontact). Deze ondersteunt af fabriek weinig, echter is er een Battery Emulator die o.a. auto accu's maar ook andere ondersteunt via een Canbus proxy. Het goede nieuws is dat er een nederlander is die een Dyness Tower werkend heeft met de CAN proxy. Iets minder ghetto.
Nou was ik niet van plan om een auto accu in de schuur te takelen, maar het kan.
Ik kan me voorstellen dat wijzigingen gedurende een contractjaar/saldeerjaar irritatie opwekken, het verdient geen schoonheidsprijs en er lijkt ook geen externe reden om dat subiet te doen, dus een aankondiging voor ieders volgend contractjaar/saldeerjaar was vriendelijker/netter/correcter geweest.Ersus schreef op zondag 30 november 2025 @ 17:35:
[...]
Bij mijn dynamische contract bij Frank is expliciet omschreven dat opslag en vaste maandkosten voor jaar gelijk blijven, tarieven van derden zoals energiebelasting en netbeheerkosten vallen daar niet onder uiteraard, maar dat wordt wel los vermeld. En er zal ergens anders in de kleine lettertjes nog wel een overmacht beding zijn, dat lijkt mij logisch, maar misschien is het er niet, genoeg kleine lettertjes voor vandaag
Ik vermoed dat de onbalanshandel accu's bij Zonneplan en Frank misschien wel van belang kunnen zijn in wat je consumenten ook zonder die accu's kan aanbieden, Tibber heeft daar misschien de boot gemist/ bewust laten varen? Of dat zo kan zijn heb ik onvoldoende kennis voor en of die onbalanskosten voor Tibber oplopen weet ik ook niet, uit Tomba's posts begreep ik dat Tibber wel enorm lean is.
Oh dus toch 7,25 euro per maand / 87 euro per jaar......en voor klanten zonder zonnepanelen 7 euro per maand ipv de eerder door jou geroepen 6 euro. En mijn eerdere berekeningen dus toch juist zijn ;-) En dat Zonneplan dus toch goedkoper is dan Frank Energie bij alleen 2500 kWh afname (dus zonder zonnepanelen).Vdvmark schreef op zondag 30 november 2025 @ 10:39:
energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 27 kWh LFP | EV 51 kWh|
Als jij naar gaslicht.com, independer, pricewise gaat is maandbedrag 6 euro bij de jouw geliefde -1,27ct terugleverkosten, met een cashback welkomstbonus van 155 euro.mrme12345 schreef op zondag 30 november 2025 @ 23:33:
[...]
Oh dus toch 7,25 euro per maand / 87 euro per jaar......en voor klanten zonder zonnepanelen 7 euro per maand ipv de eerder door jou geroepen 6 euro. En mijn eerdere berekeningen dus toch juist zijn ;-) En dat Zonneplan dus toch goedkoper is dan Frank Energie bij alleen 2500 kWh afname (dus zonder zonnepanelen).
Via VEH betaal je 4,80 per maand voor Frank Slim Teruglever abo, dus met toeslag ipv kosten op teruglevering, met of zonder bonus met wel of geen geschikte omvormer.
Alleen als je dolgraag wil dat Frank duurder is of blind afsluit kan Frank duurder zijn. Ik dacht dat bedoeling van al je grafiekjes was om mensen geinformeerd te laten kiezen, niet om eens te laten zien hoe je met dom gedrag duurder kan uitkomen.
Welke extra's?Ersus schreef op zondag 30 november 2025 @ 17:35:
[...]
Die bonus is een paar tientjes per jaar. Maar, altijd leuk natuurlijk. Ik verlies ook 16.000 kwh export x 2.48 cnt. Is 420 euro. Dus ik ga ook over naar zonneplan.
Helaas uurprijzen ipv 15min. Mijn accuaansturing kon daar net eindelijk lekker mee overweg magoed. Een 15min hoge piek van 50cnt, zal wel evenveel winst opleveren als een uur lang 40-45 cent en dan volledig 12kw ontladen. Ongeveer dan haha, 1 zonnige dag per maand gooit natuurlijk al de berekening omver
Gratis P1 meter ook prima. Al is het maar voor een jaartje, 2026. 1jan 2027 zal het vast wel weer allemaal anders uit gaan zien
Jammer is de facturatie... Ik wil gewoon elke maand in de zomer uitbetaald krijgen eigenlijk. Geen id hoe zonneplan het nu precies doet, t is wat t is...
[ Voor 4% gewijzigd door PCJR op 01-12-2025 12:19 ]
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
De extra's in de zin van de 10% en behoud van de 2ct.PCJR schreef op maandag 1 december 2025 @ 12:18:
[...]
Welke extra's?
Die bonus is een paar tientjes per jaar. Maar, altijd leuk natuurlijk. Ik verlies ook 16.000 kwh export x 2.48 cnt. Is 420 euro. Dus ik ga ook over naar zonneplan.
Helaas uurprijzen ipv 15min. Mijn accuaansturing kon daar net eindelijk lekker mee overweg magoed. Een 15min hoge piek van 50cnt, zal wel evenveel winst opleveren als een uur lang 40-45 cent en dan volledig 12kw ontladen. Ongeveer dan haha, 1 zonnige dag per maand gooit natuurlijk al de berekening omver![]()
Gratis P1 meter ook prima. Al is het maar voor een jaartje, 2026. 1jan 2027 zal het vast wel weer allemaal anders uit gaan zien
Jammer is de facturatie... Ik wil gewoon elke maand in de zomer uitbetaald krijgen eigenlijk. Geen id hoe zonneplan het nu precies doet, t is wat t is...
Tibber goodbey, maar misschien is dat ook met opzet of iets, geen idee. Eens kijken hoe lang we nog graag gezien worden bij Zonneplan als we massaal gaan injecteren en zuigen via hun afrekensysteem.
214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900
Wat mij steeds meer opvalt, is dat als ik de prijzen van (bv) Zonneplan zie,
dat deze toch wel in een rap tempo naar elkaar aan het groeien zijn.
Die paar cent verschil, daar kan je weinig tot niets mee, en zeker niet als salderen/belasting afgelopen is.
Dit zou dus.... moeten komen door "al" die thuisbatterijen, maar daar geloof ik weinig van.
Zouden werkelijk die "relatief paar" mensen het hele net "poef" kunnen stabiliseren?
en in een eigenlijk zéér korte tijdsbestek?
Of.... of is dat omdat e-boeren de aankomende bui(en) al zien hangen,
als straks 80% zijn (niet winters) nachtverbruik gaat afdekken met eigen energie
en "ze" dus 's nachts nihil verdienen?
Willen ze daarom de markt bespelen door de prijzen steeds dichter naar elkaar te brengen zodat de aanschaf van nóg meer batterijen afgeremd gaat worden?
Dit fenomeen komt écht niet alleen door "weersomstandigheden" daarvoor is het prominent.
Komen hierdoor de "vaste contracten" weer beter in zicht? en waarom kunnen dan nú ineens weer flinke bonussen "weggegeven" worden? ze zijn toch zielig? ten miste, dat roepen ze de laatste 2 jaren.
Waar willen "ze" ons naar toe manoeuvreren? en gaan wij dat doen?
Of hebben de tweakers dat te snel door.....
Die paar cent verschil, daar kan je weinig tot niets mee, en zeker niet als salderen/belasting afgelopen is.
Dit zou dus.... moeten komen door "al" die thuisbatterijen, maar daar geloof ik weinig van.
Zouden werkelijk die "relatief paar" mensen het hele net "poef" kunnen stabiliseren?
als straks 80% zijn (niet winters) nachtverbruik gaat afdekken met eigen energie
Willen ze daarom de markt bespelen door de prijzen steeds dichter naar elkaar te brengen zodat de aanschaf van nóg meer batterijen afgeremd gaat worden?
Dit fenomeen komt écht niet alleen door "weersomstandigheden" daarvoor is het prominent.
Komen hierdoor de "vaste contracten" weer beter in zicht? en waarom kunnen dan nú ineens weer flinke bonussen "weggegeven" worden? ze zijn toch zielig? ten miste, dat roepen ze de laatste 2 jaren.
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Trouwens, over die facturatie en voorschot, als je ingeeft dat je meer export hebt dan import dan heb je een negatief maandbedrag en dan heb je ook geen gezeik met voorschotErsus schreef op maandag 1 december 2025 @ 12:21:
[...]
De extra's in de zin van de 10% en behoud van de 2ct.
Tibber goodbey, maar misschien is dat ook met opzet of iets, geen idee. Eens kijken hoe lang we nog graag gezien worden bij Zonneplan als we massaal gaan injecteren en zuigen via hun afrekensysteem.
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Aha, dank goede tip!PCJR schreef op maandag 1 december 2025 @ 12:37:
[...]
Trouwens, over die facturatie en voorschot, als je ingeeft dat je meer export hebt dan import dan heb je een negatief maandbedrag en dan heb je ook geen gezeik met voorschot![]()
Het zullen niet alleen de consumenten zijn met thuisaccu's maar de gehele markt die inspeelt op de dynamische tarieven en het slim (af)schakelen.Hansieo schreef op maandag 1 december 2025 @ 12:31:
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Marktprijzen worden niet bepaald door de "e-boeren" maar door marktomstandigheden. Het weer, werkdagen, industrie, vraag & aanbod dus.Hansieo schreef op maandag 1 december 2025 @ 12:31:
Nu is er veel wind en is de grafiek vrij plat. Vorige week nog de batterij 2 cycli op één dag laten maken met 's ochtends én 's avonds pieken > 45ct/kWh.
Thuisaccu's zijn een druppel op de spreekwoordelijke plaat.
Bijvoorbeeld met 5000kWh overschot krijg je toch nog €100 extra door juist die 2ct. die neem ik graag mee op het geheel. Ik blijf erg benieuwd naar welke richting het zich ontwikkeld in deze energieke turbulente tijden.Hansieo schreef op maandag 1 december 2025 @ 12:31:
En dat is juist het gekke, dit kon de laatste 2 jaren niet? en boetes vliegen vrij rond?revolution-nl schreef op maandag 1 december 2025 @ 12:44:
[...]
Het zullen niet alleen de consumenten zijn met thuisaccu's maar de gehele markt die inspeelt op de dynamische tarieven en het slim (af)schakelen.
@Aardedraadje
e-boeren kopen in (markt ja..) maar daarná.... gaan ze wat vogelen met boetes, kosten, uplifts etc.
en daar mogen ze héél ver in gaan. ACM laat (bijna) allees door, "het is redelijk, en nee we hoeven geen boeken te zien".
@Ersus , tja, en hoeveel Henk& Ingrids hebben jouw hoeveelheid?
Ik snap best dat bedrijven met 10.000 panelen en tig opslag winst maken,
maar dat kon 2 jaar geleden niet? dus boetes en opslagen?
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
De markt is de markt en de EPEX-prijs per dag wordt door veel verschillende zaken bepaald. Gas is tegenwoordig weer ongeveer op hetzelfde niveau als in juni 2021, dus voor de grootschalige invasie in Oekraine en de enorme prijsstijging sindsdien. Dat drukt de prijzen op de momenten zonder zon en/of wind ook enorm.Hansieo schreef op maandag 1 december 2025 @ 12:31:
Maar even reagerend op het puntje over batterijen: dat wordt niet echt afgeremd door de EPEX-prijzen op dit moment. Ook met een vast contract is het vanaf 2027 zaak om zoveel mogelijk van de eigen productie op te vangen voor eigen gebruik. Die stroom levert dan immers niets meer op als je teruglevert. Alles wat je dan zelf opslaat en verbruikt scheelt je dan precies wat je anders betaalt voor import*. Oftewel: met een thuisbatterij kun je nog deels blijven salderen in de zomer.
Met een dynamisch tarief zullen er ook in de periode september-maart nog voldoende momenten zijn om inkopen tegen piekprijzenen te ontlopen.
Wat zeer waarschijnlijk wel verdwijnt is terugleveren met enorme batterijpakketten. Het aantal uren waarin de spread daarvoor groot genoeg is (Energiebelasting, eventuele inkoopvergoeding en -kosten, energieverliezen) zal drastisch verkleinen.
Ook het verdienmodel op de onbalansmarkt lijkt al te vervallen. Die markt is kennelijk ook al erg verzadigd. Dit is overigens een goed ding, want het voorkomt hogere netwerkkosten.
Kortom: het verdienmodel voor een grote thuisbatterij valt weg, maar met een goed gedimensioneerde batterij kan het zeker nog interessant zijn. Zeker omdat de prijzen per kWh opslag nu best al dalen. Bijvoorbeeld:
Als ik mijn zelfconsumptie kan verhogen van 45% naar 65% is dat ongeveer 800 kWh. De stroom die ik dan vervang in de avond- en nachturen is meestal wat duurder, zeg ongeveer EUR 0,25. Dan is dat EUR 200 per wat ik in de zomer verdien (ongeveer 80 dagen x 10 kWh). Let wel: dan moet ik die 10 kWh ook wel nuttig kunnen verbruiken in de uren zonder PV. Met een airco, de afwas, de close-in boiler zal dat wel lukken, maar hier moet je dus goed naar kijken voor je een te grote en dure batterij aanschaft.
De rest van het jaar kan ik de inkoopprijs op de duurdere pieken ontlopen. Dat is natuurlijk lastig algemeen te berekenen (vorig jaar pieken in november boven EUR 1 per kWh, dit jaar maximaal EUR 0,48). Maar stel dat ik toch gemiddeld mijn inkoop in de wintermaanden met EUR 0,04 per kWh kan drukken, dan scheelt me dat toch ook nog eens EUR 200 (november-maart ongeveer 5000 kWh verbruik door warmtepomp en kerstverlichting
Bij elkaar dus ongeveer EUR 400 per jaar te besparen en ik heb zojuist een thuisbatterij van 11,5 kWh aangeschaft voor EUR 3100. Die is dus in minder dan 8 jaar terug te verdienen en doet dan nog jaren dienst. Ook kan ik komend jaar nog wel profiteren van volop terugleveren in de nacht en zal ik dus een wat beter rendement kunnen verwachten in het eerste jaar. Ook is het een stukje verzekering tegen eventuele toekomstige prijsverstoringen.
Met een vast contract en stoken op gas zal dit weer anders uitpakken en dan heb je alleen het vergroten van de eigen consumptie. Maar als je in de zomermaanden een zwembad opgewarmd houdt met een schuurdak vol PV is dat weer een makkelijkere rekensom...
Kortom, kijk scherp naar je eigen situatie en of die investering wel of niet zinvol is.
*Disclaimer: dit is gebaseerd op hetgeen Greenchoice heeft aangekondigd voor hoe het vanaf 2027 gaat werken.
Nou,
Aanbod eigenlijk huis is binnen:
Budget Energie
0.19736 euro/kWh
0.14 euro/kWh terugelever vergoeding (774euro over geschatte 5500kWh teruglevering)
100euro welkomst bonus
Ik zit nu op vast contract bij Vattenfall en dat loopt 31dec af. Ik heb geen batterij (maar wil die komend half jaar wel aanschaffen), wel een EV en warmtepomp die ik beiden optimaliseer.
Ik heb het op basis van logging van de afgelopen maanden geanalyseerd.
Mijn conclusie exclusief welkomstbonus is:
- zal over nov/dec/jan/feb 300euro goedkoper zijn dan dynamisch
- maar over een heel jaar 200euro duurder dan dynamisch
Ik heb vorige week via overstappen.nl bij Greenchoice een separaat gas-contract afgesloten met 175euro welkomstbonus. Daarmee levert de combinatie Greenchoice/gas + dynamisch/electra een bonus op van 175euro versus 100euro budget/gas&electra.
==> nog 75euro bonus voordeel in het voordeel van dynamisch
En als de batterij er komt gaat dynamisch "nachtstroom a 0.25euro/kWh uitsparen" in plaats van budget/vast "nachtstroom a 0.19euro/kWh uitsparen".
Kortom.... na een heel leven vast ga ik de overstap naar dynamisch maken.
ik ga de overstap wel pas per 1 maart doen, dan loopt het Vattenfall tarief nog mooi even variabel door op 0.25euro/kWh (zonder batterij zat ik "dynamisch gesimuleerd" in oktober op 0.26euro/kWh en dat zal de komende 3 maanden niet beter zijn (Ik heb dan nog voldoende saldeerruimte over).
Ouch... spannend!
Aanbod eigenlijk huis is binnen:
Budget Energie
0.19736 euro/kWh
0.14 euro/kWh terugelever vergoeding (774euro over geschatte 5500kWh teruglevering)
100euro welkomst bonus
Ik zit nu op vast contract bij Vattenfall en dat loopt 31dec af. Ik heb geen batterij (maar wil die komend half jaar wel aanschaffen), wel een EV en warmtepomp die ik beiden optimaliseer.
Ik heb het op basis van logging van de afgelopen maanden geanalyseerd.
Mijn conclusie exclusief welkomstbonus is:
- zal over nov/dec/jan/feb 300euro goedkoper zijn dan dynamisch
- maar over een heel jaar 200euro duurder dan dynamisch
Ik heb vorige week via overstappen.nl bij Greenchoice een separaat gas-contract afgesloten met 175euro welkomstbonus. Daarmee levert de combinatie Greenchoice/gas + dynamisch/electra een bonus op van 175euro versus 100euro budget/gas&electra.
==> nog 75euro bonus voordeel in het voordeel van dynamisch
En als de batterij er komt gaat dynamisch "nachtstroom a 0.25euro/kWh uitsparen" in plaats van budget/vast "nachtstroom a 0.19euro/kWh uitsparen".
Kortom.... na een heel leven vast ga ik de overstap naar dynamisch maken.
ik ga de overstap wel pas per 1 maart doen, dan loopt het Vattenfall tarief nog mooi even variabel door op 0.25euro/kWh (zonder batterij zat ik "dynamisch gesimuleerd" in oktober op 0.26euro/kWh en dat zal de komende 3 maanden niet beter zijn (Ik heb dan nog voldoende saldeerruimte over).
Ouch... spannend!
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
En welke dynamische stroom leverancier gaat het worden? Weet je dat al?
Tot een paar dagen terug wilde ik tibber doen maar die voorkeur heeft een deuk.mpx200_05 schreef op maandag 1 december 2025 @ 16:05:
En welke dynamische stroom leverancier gaat het worden? Weet je dat al?
Als het zo blijft wordt het zonneplan maar ik wacht met kiezen tot eind januari (ik heb een maand opzegtermijn bij Vattenfall).
In de tussentijd blijf ik heel goed op dit forum lezen.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Ik zou je huidige verbruik (afgelopen jaar) eens tegen dynamische prijzen aan houden (op uur basis)Stefannn schreef op maandag 1 december 2025 @ 16:11:
[...]
Tot een paar dagen terug wilde ik tibber doen maar die voorkeur heeft een deuk.
Als het zo blijft wordt het zonneplan maar ik wacht met kiezen tot eind januari (ik heb een maand opzegtermijn bij Vattenfall).
In de tussentijd blijf ik heel goed op dit forum lezen.
En kijken wat voor verbruik je al dan niet zou kunnen sturen nu alvast en in de toekomst.
Want daar valt de winst te behalen.
Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti
Dat is dus exact wat ik gedaan heb. Op kwartierbasispsdata schreef op maandag 1 december 2025 @ 16:18:
[...]
Ik zou je huidige verbruik (afgelopen jaar) eens tegen dynamische prijzen aan houden (op uur basis)
En kijken wat voor verbruik je al dan niet zou kunnen sturen nu alvast en in de toekomst.
Want daar valt de winst te behalen.
En ik heb me de afgelopen maanden gedragen "alsof ik al dynamisch heb"
Warmtepomp en laadpaal geautomatiseerd om vooral in goedkope uren af te nemen.
En vaatwasser steeds met timer vanaf 24:00
Ik zie trouwens dat "op variabel blijven" eigenlijk niks oplevert. Variabel tarief zou over november net zo veel hebben gekost als dynamisch.
Ik blijf tot eind januari toch nog even variabel ==> mooie risico buffer voor als het echt koud wordt en kijken of zonneplan nog wat gaat veranderen.
Dan snap ik wel dat je graag een reden zou horen.
Vandaag bericht gehad van Energie VanOns over door te voeren prijsverhogingen voor dynamische contracten per 1 januari 2026. In het bericht staat onder meer het volgende:
"De nieuwe tarieven voor je dynamische contract zijn bekend! Vanaf 1 januari 2026 verhogen we de opslag levering voor gas met €0,009075 per m3 (incl. btw). In het nieuwe jaar betaal je € 0,09197 (incl. btw) aan opslag levering voor gas, in plaats van € 0,08289 per m3" en ook "Voor klanten met een dynamisch contract stijgen de vaste kosten van € 5 naar € 6,99 (incl. btw) per product. ".
Dit zijn wat mij betreft wel erg forse stijgingen. In de afgelopen tijd ook een aantal keren te maken gehad met systeemstoringen bij Energie VanOns. Daardoor was het een enkele keer niet mogelijk om bekend te zijn met de gebruikte uurtarieven. Wellicht tijd om op zoek te gaan naar een andere aanbieder.
"De nieuwe tarieven voor je dynamische contract zijn bekend! Vanaf 1 januari 2026 verhogen we de opslag levering voor gas met €0,009075 per m3 (incl. btw). In het nieuwe jaar betaal je € 0,09197 (incl. btw) aan opslag levering voor gas, in plaats van € 0,08289 per m3" en ook "Voor klanten met een dynamisch contract stijgen de vaste kosten van € 5 naar € 6,99 (incl. btw) per product. ".
Dit zijn wat mij betreft wel erg forse stijgingen. In de afgelopen tijd ook een aantal keren te maken gehad met systeemstoringen bij Energie VanOns. Daardoor was het een enkele keer niet mogelijk om bekend te zijn met de gebruikte uurtarieven. Wellicht tijd om op zoek te gaan naar een andere aanbieder.
Ik snap je overweging wel om tot eind januari te wachten. Ik zou alleen wel even kijken naar tot hoe ver terug je hebt gesimuleerd. Eind vorig jaar en begin dit jaar waren best duur.Stefannn schreef op maandag 1 december 2025 @ 16:25:
[...]
Dat is dus exact wat ik gedaan heb. Op kwartierbasis.
En ik heb me de afgelopen maanden gedragen "alsof ik al dynamisch heb"
Warmtepomp en laadpaal geautomatiseerd om vooral in goedkope uren af te nemen.
En vaatwasser steeds met timer vanaf 24:00
Ik zie trouwens dat "op variabel blijven" eigenlijk niks oplevert. Variabel tarief zou over november net zo veel hebben gekost als dynamisch.
Ik blijf tot eind januari toch nog even variabel ==> mooie risico buffer voor als het echt koud wordt en kijken of zonneplan nog wat gaat veranderen.
Bijv november 2024 gemiddelde tarief: 0,2784. Gemiddelde november 2025: 0,2401.
Tarieven zijn deze winter tot nu toe wat schappelijker dan vorig jaar.
Net zelf met 170 euro cashback dynamisch contract afgesloten.PCJR schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 22:21:
[...]
wat dan, zonneplan?
tibber valt sinds vandaag weer af denk ik
Naar welke aanbieder en via welke cashback site?mathijshooi schreef op maandag 1 december 2025 @ 21:01:
[...]
Net zelf met 170 euro cashback dynamisch contract afgesloten.
Ehh... Gemiddelde november 2025: 0,2401... is dat zonder belasting of opslag?bilgy_no1 schreef op maandag 1 december 2025 @ 19:51:
[...]
Ik snap je overweging wel om tot eind januari te wachten. Ik zou alleen wel even kijken naar tot hoe ver terug je hebt gesimuleerd. Eind vorig jaar en begin dit jaar waren best duur.
Bijv november 2024 gemiddelde tarief: 0,2784. Gemiddelde november 2025: 0,2401.
Tarieven zijn deze winter tot nu toe wat schappelijker dan vorig jaar.
Ik kom op 0,2579 euro/kWh gemiddeld november 2025 inclusief 0,0248 euro/kWh opslag (tibber), energiebelasting en 21%btw.
marktrpijs gemiddelde november 2025 heb ik dan via Jeroen.nl: 0,0911 euro/kWh marktprijs ex btw.
Voor mijn overstap moment monitor ik euro-dynamisch versus euro-variabel over eigen kWh gebruik op dagelijkse basis. Vast contract loopt tot eind december. Tegen die tijd is wel duidelijk of januari extreem koud gaat worden. Het verbruik in Januari zal waarschijnlijk meer lijken op deze december dan januari een jaar geleden.
Ik blijf het erg contra intuïtief vinden om een vast contract van 0,19euro/kWh af te wijzen want ik kan me niet herinneren wanneer de kWh prijs onder de 0,20euro dook. Maar de sommetjes laten zien dat het de juiste keuze gaat zijn dus ik ga ervoor.
HET gemiddelde bestaat niet. Alleen jouw eigen gerealiseerde gemiddelde. En het gaat niet alleen om de inkoopprijs, maar als je een beetje PV hebt, zeker ook om wat voor een verkoopprijs er te realiseren is.Stefannn schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 10:24:
[...]
Ehh... Gemiddelde november 2025: 0,2401... is dat zonder belasting of opslag?
Ik kom op 0,2579 euro/kWh gemiddeld november 2025 inclusief 0,0248 euro/kWh opslag (tibber), energiebelasting en 21%btw.
marktrpijs gemiddelde november 2025 heb ik dan via Jeroen.nl: 0,0911 euro/kWh marktprijs ex btw.
Voor mijn overstap moment monitor ik euro-dynamisch versus euro-variabel over eigen kWh gebruik op dagelijkse basis. Vast contract loopt tot eind december. Tegen die tijd is wel duidelijk of januari extreem koud gaat worden. Het verbruik in Januari zal waarschijnlijk meer lijken op deze december dan januari een jaar geleden.
Ik blijf het erg contra intuïtief vinden om een vast contract van 0,19euro/kWh af te wijzen want ik kan me niet herinneren wanneer de kWh prijs onder de 0,20euro dook. Maar de sommetjes laten zien dat het de juiste keuze gaat zijn dus ik ga ervoor.
Hier mijn gerealiseerde waardes over november 2025:
Inkoop: 0.2230 (over heel 2025 tot nu 0.195)
Verkoop: 0.3921 (over heel 2025 tot nu toe 0.303)
Eigenlijk zegt dat nog niet zoveel als je niet weet hoeveel kWh's er verhandeld zijn. Maar dat heb ik al eerder gepost.
Tarieven inclusief EB, BTW, inkoopvergoeding etc.
Ik blijf ook moeite hebben om dit aan mensen uitgelegd te krijgen. De crux zit m in de terugleverkosten, en inderdaad de sommen geven de waarheid aan. Gemiddelde terugleverkosten bij de vaste contracten is ongeveer 12 cent / kWh. Dit krijg je dus minder op de gesaldeerde inkoopprijs. Bij dynamisch krijg je jaarrond ongeveer 6 cent / kWh minder voor je teruglevering. En dan komt de som voor bijvoorbeeld 3000/3000 kWh:Stefannn schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 10:24:
dynamisch (afname 26 cent, teruglever 20 cent):
3000 * 0,26 - 3000 * 0,20 = 180 euro
vast (afname 20 cent, teruglever 8 cent):
3000 * 0,20 - 3000 * 0,08 = 360 euro
Dus in dit geval is vast een stuk duurder.
Disclaimer: getallen zijn voor mijn situatie en kunnen per persoon uiteraard iets verschillen. Blijf daarom de rekensom maken.
WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2
Ik heb in 2025 (tot en met november) in totaal 7901 kWh ingekocht tegen gemiddeld 23 cent all-in. Ik heb ook 5700 kWh teruggeleverd tegen een all-in prijs van 26,6 cent.V_ger schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 10:31:
[...]
HET gemiddelde bestaat niet. Alleen jouw eigen gerealiseerde gemiddelde. En het gaat niet alleen om de inkoopprijs, maar als je een beetje PV hebt, zeker ook om wat voor een verkoopprijs er te realiseren is.
Eigenlijk zegt dat nog niet zoveel als je niet weet hoeveel kWh's er verhandeld zijn. Maar dat heb ik al eerder gepost.
Dat betekent dat ik overall ruim 2200 kWh heb afgenomen voor € 300, ofwel all-in 13,7 cent voor elke afgenomen kWh.
November had ik 1466 kWh inkoop tegen 23,64 cent en 300 kWh verkoop tegen 35,29 cent.
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu
Weet iemand of alle energieleveranciers over zijn (of gaan) op kwartierprijzen? Wat zouden redenen kunnen zijn om het bij uurprijzen te houden, als er leveranciers zijn die geen kwartierprijzen gaan aanbieden?
Nee, er zijn er volgens mij nog meer niet over dan wel. Redenen weet ik niet allemaal. Eén van de redenen kan zijn dat de klanten wel relatief eenvoudig de 2 goedkoopste aaneengesloten uren van een dag kunnen bepalen om een wasje te draaien, maar het wordt een stuk lastiger om de 7 of 8 goedkoopste aaneengesloten kwartieren te vinden. Helemaal als je ook nog rekening wilt houden met wanneer in het programma de meeste energie verbruikt wordt...rik schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 10:54:
Weet iemand of alle energieleveranciers over zijn (of gaan) op kwartierprijzen? Wat zouden redenen kunnen zijn om het bij uurprijzen te houden, als er leveranciers zijn die geen kwartierprijzen gaan aanbieden?
Of de energieleveranciers echter deze keuze baseren op het gemak van de klanten dat betwijfel ik dan wel weer, die kijken meestal meer naar hun eigen gewin.
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu
Ah...V_ger schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 10:31:
[...]
HET gemiddelde bestaat niet. Alleen jouw eigen gerealiseerde gemiddelde. En het gaat niet alleen om de inkoopprijs, maar als je een beetje PV hebt, zeker ook om wat voor een verkoopprijs er te realiseren is.
Daar ga ik in mee.
Mijn eigen gerealiseerd gemiddeld was:
0,257 euro/kWh berekend tegen dynamisch tarief
0,278 euro/kWh zijnde mijn huidige Vattenfall vaste tarief dat eind december afloopt.
Zonder batterij dus nog, maar gebruik wel al geoptimaliseerd voor dynamisch tarief.
Variabel tarief dat ik van Vattenfall vanaf 1 januari krijg is 0,258euro/kWh maar... dat is met de 2026-energiebelasting, met de 2025 energiebelasting zou dat 0,270 euro/kWh zijn.
Over december ga ik gebruik tegen dynamisch tarief versus vast=0,270 evalueren. Tenzij de weersverwachting iets extreems laat zien verwacht ik dan dat januari wel ongeveer hetzelfde zal zijn.
Ahhhhh...... als het zo blijft in 2026 dus zo snel mogelijk naar dynamisch.........
Wat je hier niet meeneemt zijn de cashbacks die je op een vast contract kunt krijgen (100-200 euro voor elektra, 250-350 voor gas en elektra samen). De heffen een deel van het voordeel weer op.michaelvo schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 10:40:
[...]
Ik blijf ook moeite hebben om dit aan mensen uitgelegd te krijgen. De crux zit m in de terugleverkosten, en inderdaad de sommen geven de waarheid aan. Gemiddelde terugleverkosten bij de vaste contracten is ongeveer 12 cent / kWh. Dit krijg je dus minder op de gesaldeerde inkoopprijs. Bij dynamisch krijg je jaarrond ongeveer 6 cent / kWh minder voor je teruglevering. En dan komt de som voor bijvoorbeeld 3000/3000 kWh:
Disclaimer: getallen zijn voor mijn situatie en kunnen per persoon uiteraard iets verschillen. Blijf daarom de rekensom maken.
Wat wel weer nadelig kan zijn bij een vast contract zijn de hogere maandtarieven als je ook teruglevert. Je moet echt per geval kijken wat beter kan uitkomen, ook in combinatie met de moeite die je er voor wil en kan doen (gewoon afnemen of de grootverbruikers sturen (als je die tenminste hebt) naar de goedkopere momenten).
Overigens zelf dynamisch aangevraagd vanaf midden januari 2026 voor elektra, gas vast contract voor 1 jaar (met cashback van 175 euro). Was eerst Tibber, maar nu toch maar naar Zonneplan vanwege de geintroduceerde terugleverkosten bij Tibber. Helaas geen kwartierprijzen, hopelijk gaat ZP nog een keer over.
Ik kan de helft van mijn verbruik behoorlijk sturen (EV) en het aansturen daarvan wordt juist wat makkelijker met dynamische prijzen. Vanwege de terugleverkosten probeerde ik maximaal op eigen PV-stroom te laden (evcc), wat ingewikkelder is dan voluit laden op de goedkoopste momenten. Voelt ook beter om straks niet te hoeven laden als de dynamische prijzen hoog zijn, waar ik nu het PV overschot vanwege de terugleverkosten toch maar in de EV stop ipv op het net.
[ Voor 4% gewijzigd door Bravo op 02-12-2025 11:59 ]
Ioniq 6 LR Lounge 20" @ Elli Pro
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
michaelvo schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 10:40:
[...]
Ik blijf ook moeite hebben om dit aan mensen uitgelegd te krijgen. De crux zit m in de terugleverkosten, en inderdaad de sommen geven de waarheid aan. Gemiddelde terugleverkosten bij de vaste contracten is ongeveer 12 cent / kWh. Dit krijg je dus minder op de gesaldeerde inkoopprijs. Bij dynamisch krijg je jaarrond ongeveer 6 cent / kWh minder voor je teruglevering. En dan komt de som voor bijvoorbeeld 3000/3000 kWh:
:strip_exif()/f/image/YGJPKtqYM946Axk0dc7KYDrr.jpg?f=fotoalbum_large)
Door jaartje dynamisch te gaan en te handelen is de opbrengst 920 euro.
Als ik dat bij een vast contract zou doen
Op zoek naar een EPEX jaargemiddelde prijs ben ik hier beland. Het gaat mij om de grote lijn: per kalenderjaar, één gemiddelde prijs.
De gemiddelde prijs per maand, uur of dag van de week die ik nu al kan vinden, is (nog) niet interessant.
Hoe ontwikkelen de gemiddelde EPEX stroomprijzen (dus day ahead, de basis voor SDE/SCE) zich over de jaren? (zonder uitsluiting van negatieve prijzen, alle tijdsperiodes tellen mee)
@Maasluip http://www.maasluip.nl/energyprice/jaargemiddeld.html resulteert in een 404. Tijd voor een toevoeging, of is er al zo'n pagina met jaargemiddelden?
De gemiddelde prijs per maand, uur of dag van de week die ik nu al kan vinden, is (nog) niet interessant.
Hoe ontwikkelen de gemiddelde EPEX stroomprijzen (dus day ahead, de basis voor SDE/SCE) zich over de jaren? (zonder uitsluiting van negatieve prijzen, alle tijdsperiodes tellen mee)
@Maasluip http://www.maasluip.nl/energyprice/jaargemiddeld.html resulteert in een 404. Tijd voor een toevoeging, of is er al zo'n pagina met jaargemiddelden?
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, AHED-BMS, Energiek/Greenchoice 3j
Mijn gemiddelde over november is EUR 0,2401 all-in (inkoopvergoeding, Energiebelasting en BTW). Wat je realiseert is uiteraard afhankelijk van hoeveel je op welk moment verbruikt. In mijn geval is het gemiddelde gedrukt door het opladen van de auto op de goedkoopste momenten. Op jaarbasis zit ik nu gemiddeld op EUR 0,2341 per kWh.Stefannn schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 10:24:
[...]
Ehh... Gemiddelde november 2025: 0,2401... is dat zonder belasting of opslag?
En inderdaad lijkt het gek om dan toch voor dynamisch te blijven kiezen... Maar ik moet bij dat mooie EUR 0,19/ kWh contract op jaarbasis over bijna 2500 kWh een terugleverboete afrekenen... Dat zou ook alweer EUR 360 extra kosten. De 6000 kWh afname tegen het gemiddeld 4 cent hogere tarief kost me EUR 240 meer op jaarbasis. Blijft er ongeveer EUR 120 voordeel over. Naast dat het abonnement bij Zonneplan waarschijnlijk ook goedkoper is.
Waarmee ik concludeer dat een super goedkoop abonnement inclusief 'welkomstbonus' vergelijkbaar is met mijn dynamische contract over het afgelopen jaar. Maar hier komt de grote "maar": vorig jaar rond deze tijd werd een 1-jarig contract aangeboden met tarief van EUR 0,25 of meer per kWh. Met dynamisch bleef ik daar dus onder, ondanks relatief dure maanden in het begin van het jaar.
Nu bieden ze aan voor EUR 0,19. Dus wat zegt dat over de te verwachten stroomprijzen over de komende 12 maanden?
Neemt niet weg dat het nog steeds erg onduidelijk is allemaal. Hopelijk somt dit het goed op en heb ik het goed begrepen:bilgy_no1 schreef op zondag 30 november 2025 @ 15:23:
[...]
Volgens mij is binnen de afgelopen 20 posts meermalen uitgelegd waar dat van afhangt
Frank
Per kWh die je teruglevert = marktprijs minus inkoopvergoeding (0,0127)
Tibber
2025: Per kWh die je teruglevert = marktprijs + inkoopvergoeding (0,0248)
2026: Per kWh die je teruglevert = marktprijs
Daarmee krijg je nog steeds 0,0127 per kWh meer dan bij Frank per teruggeleverde kWh (?);
Zonneplan
Per kWh die je teruglevert = marktprijs + inkoopvergoeding (0,02 per kWh)+ 10%
[ Voor 28% gewijzigd door Mooper op 02-12-2025 17:07 ]
Klopt dat moeilijk is om uit te leggenmichaelvo schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 10:40:
[...]
dynamisch:
7500 * 0,26 - 1250 * 0,20 = 1700 euro
vast (mijn huidige contract budget energie)
7500 * 0,20 - 1250 * 0,08 = 1400 euro (en dan nog 200 euro cashback
Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA
je deelt heel weinig gegevens...JanAllElectric schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 17:18:
[...]
Klopt dat moeilijk is om uit te leggenNeem nu mijn situatie (met 15 kWh thuisaccu om teruglevering te verminderen):
dynamisch:
7500 * 0,26 - 1250 * 0,20 = 1700 euro
vast (mijn huidige contract budget energie)
7500 * 0,20 - 1250 * 0,08 = 1400 euro (en dan nog 200 euro cashback)
Maar dynamisch, en dan ook nog met thuisbatterij moet het mogelijk zin om de afname op een veel lagere euro/kWh te krijgen
Op basis van alles wat ik tot nog toe gemonitord heb zeggen mijn sommetjes over een heel jaar:
dynamisch 1078 euro tegen vast 1300euro
Waarbij vast = eigen huis/budget 0.1897 euro/kWh, 0.14 euro/kWh terugleverklosten
Op basis van 8500 kWh/jaar afname en 5500 kWh/jaar terugleveren
Op basis van eigen per kwartier gelogde verbruiks data
Maar...
- ik heb pas sinds kort de warmtepomp en laadpaal "dynamisch geoptimaliseerd"
- dit is MET EV en warmtepomp maar ZONDER thuisbatterij, die wil ik komend jaar wel nog aanschaffen
Ik denk kortom dynamsich nog wel wat lager uit te komen
Ik begrijp het voor situatie Frank anders.Mooper schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 16:41:
[...]
Frank
Per kWh die je teruglevert = marktprijs minus inkoopvergoeding (0,0127)
Volgens mij geldt wat jij zegt alleen voor netto terugleveren toch, dus het deel dat je méér teruglevert dan afneemt per jaar? Binnen je jaarlijkse kWh-inkoopvolume mag je terugleveren zonder extra kosten, en dan is het hetzelfde als bij TIbber (2025) en Zonneplan, dan krijg je marktprijs plus inkoopvergoeding terug.
Maar ik vind het dus wel ook erg lastig om dit nou duidelijk ergens terug te lezen bij Frank zelf, en niet af te gaan op allerlei interpretaties op Tweakers of op andere sites. Maar dat lijkt dus wel belangrijk om mee te nemen:
https://jeroen.nl/dynamis...aanbieders/frank-energie:
De prijsstelling van Frank is onnodig complex gemaakt. De bovenstaande terugleververgoedingen gelden alleen als je bij je aanmelding een vinkje zet bij “Ik geef Frank toestemming om mijn zonnepanelen aan te sturen.”
Daikin Altherma 3 R F 6 kW, EHVH 08 S23 EJ9W + ERGA 06 EA V3H. 18 x 435 Wp PV, Enphase IQ8MC-72-M-INT micro-omvormers, 5850 Wp.
Dus als ik 7500 afneem en 3500 teruglever zou dat van Frank niet van toepassing zijn bedoel je?luxus schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 18:13:
[...]
Ik begrijp het voor situatie Frank anders.
Volgens mij geldt wat jij zegt alleen voor netto terugleveren toch, dus het deel dat je méér teruglevert dan afneemt per jaar? Binnen je jaarlijkse kWh-inkoopvolume mag je terugleveren zonder extra kosten, en dan is het hetzelfde als bij TIbber (2025) en Zonneplan, dan krijg je marktprijs plus inkoopvergoeding terug.
Maar ik vind het dus wel ook erg lastig om dit nou duidelijk ergens terug te lezen bij Frank zelf, en niet af te gaan op allerlei interpretaties op Tweakers of op andere sites. Maar dat lijkt dus wel belangrijk om mee te nemen:
[...]
Dir was alleen een snel rekenvoorbeeld (toevallig met mijn eigen gegevens) a l @michaelvo om aan te geven hoe individueel de keuze dynamisch vs vast isStefannn schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 17:47:
[...]
je deelt heel weinig gegevens...
Maar dynamisch, en dan ook nog met thuisbatterij moet het mogelijk zin om de afname op een veel lagere euro/kWh te krijgen
.....
Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA
Zonneplan moet je bellen om je voorschot op 0 te laten zetten...
Hoe heb je dit voor elkaar gekregen? Kan je dit uitleggen? Ben bezig een slim laad plan te maken adhv de kwartierprijzen in mijn HA.GadgetFrank schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 20:23:
[...]
Ik kan met de EpexSpot sensor zelf instellen hoeveel tijden ik wil zien (kwartieren of uren) en de binary sensors gaan daarop automatisch aan/uit. Super makkelijk om automations te triggeren.
Ik ga voorlopig niet terug naar Entso-e...
[Afbeelding]
Frank is alleen het zelfde met Zonneplan met "slim terugleveren" en de juiste PV-omvormer hebt (Enphase IQ7/8, de M-serie is uit gesloten en Solaredge na 2017), waarbij je de controle over PV-opwek in handen geeft van Frank Energie.luxus schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 18:13:
[...]
[...]
(Tibber betaald van af 1-1-2026 alleen nog de marktprijs voor de teruglevering
)Per 1 januari 2026 voegen we een verkoopvergoeding toe. De verkoopvergoeding staat gelijk aan de inkoopvergoeding die Tibber voor teruggeleverde stroom, bovenop de marktprijs uitbetaalt. Concreet, krijg je vanaf dan altijd de beursprijs voor stroom bij terugleveren, plus de belastingen binnen salderen.
In andere gevallen wordt door Frank een inkoopvergoeding gevraagd voor afname als ook een verkoopvergoeding gerekend voor teruglevering.
Je kan ook de calculator op Frank Energie website gebruiken en kijken naar kostenopbouw met en zonder een vinkje bij "slim terugleveren"
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
1.Slim terugleveren is een dienst in de app die je met alle abovormen van Frank kan activeren mits je omvormer ondersteund wordt. Het staat volledig los van je abo.
2.Slim terugleveren is een abovorm die Frank aanbiedt, met hogere vaste abokosten, met circa 1,8 cent opslag voor inkoop en bij verkoop/teruglevering krijg je die circa 1,8 cent bovenop marktprijs.
1 en 2 zijn niet hetzelfde en 2 het abonnement omvat ook niet 1. de dienst
2.Slim terugleveren is een abovorm die Frank aanbiedt, met hogere vaste abokosten, met circa 1,8 cent opslag voor inkoop en bij verkoop/teruglevering krijg je die circa 1,8 cent bovenop marktprijs.
1 en 2 zijn niet hetzelfde en 2 het abonnement omvat ook niet 1. de dienst
Deze opmerking komt behoorlijk contextloos voorbij (althans: ik zie niet waar je op reageert, of wat je probeert te zeggen)...PCJR schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 20:35:
Kun je uitleggen wat je hiermee bedoelt, en waarom je dit eventueel al dan niet zou willen?
Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh
Plus voorschot naar 0 kan gewoon in de Zonneplan app... Mits het binnen de bandbreedte van je huidige voorschot ligt uiteraard.
WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2
Ik gok met deze uitbreiding: https://github.com/mampfes/ha_epex_spot_sensordarkfujita schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 21:02:
[...]
Hoe heb je dit voor elkaar gekregen? Kan je dit uitleggen? Ben bezig een slim laad plan te maken adhv de kwartierprijzen in mijn HA.
Die gebruik ik zelf ook in HomeAssistant.
Je stelt in hoeveel uren/kwartieren je wilt, aaneengesloten of los, goedkoop of duur. Werkt erg goed.
PV:12,4 kWp ~ 6 kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Y LR RWD ~ (85 kWh Leaf + 30 kWh Thuisaccu) = V2H: 85+30 kWh
Thanks, ik ga er even induiken. Ik zag trouwens dat Tibber (mijn leverancier) ook een integratie heeft. Ik zag ook dat er een functie is om slim laadplan te maken, dus ik ga dat even uit testen.GadgetFrank schreef op woensdag 3 december 2025 @ 09:08:
[...]
Ik gok met deze uitbreiding: https://github.com/mampfes/ha_epex_spot_sensor
Die gebruik ik zelf ook in HomeAssistant.
Je stelt in hoeveel uren/kwartieren je wilt, aaneengesloten of los, goedkoop of duur. Werkt erg goed.
Ps. Ja ik weet dat je ook slimladen kan aanzetten via Tibber; maar dit werkt niet voor mij. Heel vaak hit & miss, dus kan er niet op vertrouwen. Ik stuur liever zelf direct mijn laadpaal & auto aan adhv automation.
Dat heb ik niet nee, maar ik kan het zo voor je uitdraaien. Het zegt alleen niet veel vanwege de gascrisis in 2022 (nou ja, afgezien van dat 2020 toch wel best goedkoop was).cj1 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 15:50:
Op zoek naar een EPEX jaargemiddelde prijs ben ik hier beland. Het gaat mij om de grote lijn: per kalenderjaar, één gemiddelde prijs.
| jaar | prijs |
|---|---|
| 2020 | 0,03224 |
| 2021 | 0,10295 |
| 2022 | 0,24194 |
| 2023 | 0,09583 |
| 2024 | 0,07715 |
| 2025 | 0,08749 |
Signatures zijn voor boomers.
Ik krijg per jaar 900 euro retour. Dus ik ga en wil geen voorschot natuurlijk... via de app kwam ik niet lager dan 70 euro, na bellen en uitleg kon het dan naar 0Gameboy schreef op woensdag 3 december 2025 @ 08:49:
[...]
Deze opmerking komt behoorlijk contextloos voorbij (althans: ik zie niet waar je op reageert, of wat je probeert te zeggen)...
Kun je uitleggen wat je hiermee bedoelt, en waarom je dit eventueel al dan niet zou willen?
Maar, maar... als je zoveel geld terugkrijgt, waarom wil je dan uberhaupt een vast voorschot? De default bij ZP is dat je elke maand een bedrag betaalt (of ontvangt) op basis van je verwachte verbruik en teruglevering die maand.PCJR schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:57:
[...]
Ik krijg per jaar 900 euro retour. Dus ik ga en wil geen voorschot natuurlijk... via de app kwam ik niet lager dan 70 euro, na bellen en uitleg kon het dan naar 0
Met zo'n totaalbedrag ga ik er vanuit dat je elke maand geld ontvangt, waarom dan een vast voorschot, en dan ook nog eens 0? Waarom dan niet -900/12 = -75 euro voorschot?
Ik snap het nog steeds niet...
Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh
https://www.zonneplan.nl/energie/vast-voorschotGameboy schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:10:
[...]
Maar, maar... als je zoveel geld terugkrijgt, waarom wil je dan uberhaupt een vast voorschot? De default bij ZP is dat je elke maand een bedrag betaalt (of ontvangt) op basis van je verwachte verbruik en teruglevering die maand.
Met zo'n totaalbedrag ga ik er vanuit dat je elke maand geld ontvangt, waarom dan een vast voorschot, en dan ook nog eens 0? Waarom dan niet -900/12 = -75 euro voorschot?
Ik snap het nog steeds niet...
Een voorschot is er altijd, vast of dynamisch. Maar als het 0,00 euro is, dan heb ik wat ik wil hebben; net als bij tibber betaal ik gewoon elke maand de rekening, of ik krijg elke maand precies mijn verdiensten (van de vorige maand)
Ik heb ze nooit gebeld, maar we krijgen zelfs 4 euro elke maand terug van ze. Zal wel met SJV te maken hebben...PCJR schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 20:35:
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Hehe, ik had bij aanmelden opgegeven 4500 export en 4000 import, zodat ik een negatief voorschotbedrag zou krijgen, ik denk dat zal wel 0 worden dan. Zo deed ik dat ook de afgelopen jaren bij al die andere contracten, want ik wil gewoon betalen en niet honderden euros teveel bij een bedrijf stallen, ze zijn geen bank heRimco schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:29:
[...]
Ik heb ze nooit gebeld, maar we krijgen zelfs 4 euro elke maand terug van ze. Zal wel met SJV te maken hebben...
Maar in de middag na inlezen van mijn slimmemeter, hadden ze mijn extra data van afgelopen jaar, 18.000 kwh import en 16.000 export... de vrouw aan de telefoon vroeg of dat wel klopte...
Ik zeg jaja dat klopt, ze zegt ok maar dan moet je mogelijk wel bijbetalen eind van eht jaar omdat je meer import hebt dan export. Ik zeg nee want ik heb vorig jaar 900 euro terug gekregen, dat is nou het leuke aan een accu en handelen op de uurtarieven. Ahzo... ok...tja dan is het prima ik zet het op 0 euro voor je
Hey! Dat is nieuw! Toen ik klant werd bij Zonneplan was de default het dynamische voorschot, dus op basis van je verwachte verbruik en teruglevering van de komende maand.PCJR schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:24:
[...]
https://www.zonneplan.nl/energie/vast-voorschot
Een voorschot is er altijd, vast of dynamisch. Maar als het 0,00 euro is, dan heb ik wat ik wil hebben; net als bij tibber betaal ik gewoon elke maand de rekening, of ik krijg elke maand precies mijn verdiensten (van de vorige maand)
Dit stuk tekst doet vermoeden dat ze die default voor nieuwe contracten nu hebben gewijzigd naar een vast voorschot? Interesting, dat wist ik nog niet
Maar je hebt dan dus zelf een onjuiste voorstelling gegeven door je verwachte afname en teruglevering niet naar (je beste inschatting) van de waarheid te doen
Je kunt met opslag (accu's etc.) de prijzen voor afname en teruglevering behoorlijk beïnvloeden, maar daar houdt de AI voorspeller van ZP geen rekening mee
In zo'n geval kan ik me inderdaad goed voorstellen dat je het voorschot wilt verlagen, maar ook dat de app een "te laag" voorschot niet wil accepteren. Dat laatste is om je als klant tegen jezelf te beschermen...
Dat staat inderdaad in de overeenkomst van Frank, letterlijk: "Terugleververgoeding en salderen (...)luxus schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 18:13:
[...]
Volgens mij geldt wat jij zegt alleen voor netto terugleveren toch, dus het deel dat je méér teruglevert dan afneemt per jaar?
Als u zelf energie opwekt en een deel daarvan teruglevert wordt de salderingsregeling toegepast. Daarbij trekken we eerst het aantal door uw geleverde kWh af van de door uw verbruikte kWh". En op de website (archieflink): "Alle teruggeleverde kWh’s worden afgerekend tegende geldende tarieven op het moment van teruglevering. Als je netto teruglevert betaal je hierover ook een inkoopvergoeding".
Maar in de praktijk wordt over elke afgenomen kWh een inkoopvergoeding gerekend, en over elke teruggeleverde kWh een terugleververgoeding. Er wordt in het geheel niet gesaldeerd als het over de inkoop- of terugleververgoeding gaat, terwijl dit wel in de overeenkomst en op de website staat.
Ik heb hierover een bezwaarschrift ingediend (zie klacht 3 van de PDF), en dit bezwaarschrift ligt inmiddels bij de Geschillencommissie Energie. Ik hoop dat die met een bindende en publieke uitspraak gaan komen dat Frank de overeenkomst moet nakomen.
Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels
:strip_exif()/f/image/Vfx0f9PNI5c1bRHDT15qhFIY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hJqfzJjm3cLklbRUVxlDzkxy.jpg?f=fotoalbum_large)