compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Maar ook met EV lever je nog steeds terug, tenzij je je PV in nul op de meter zet, en dat heeft kosten tot gevolg!THE_BASE schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 04:38:
[...]
Jullie hebben beiden gelijk: ik ga over het opgewekte heen vanwege de EV. Dat is aankomend jaar nog niet zo erg. En daar zat ik aan te denken.
Niet nagedacht dat je alsnog teruglevert vanaf 2027 op dagen dat je niets met de opgewekte energie doet.
Misschien aankomend jaar nog maar kiezen voor een vast contract en de keuze uitstellen.
Het gaat om wat er op je teruglever teller staat, niet om het netto saldeer resultaat. Daarna ga je kijken wat die teruggeleverde kWh's je opleveren:
- salderen plus stukje bonus minus terugleverkosten bij vast
Of
- salderen met tarief verschil
Zelfs met PV op vrijwel vol zuid levert een kWh mij bij Zonneplan nu 19 a 20 cent inclusief alles gemiddeld op. Zonder belastingen, wat belangrijk is vanaf 2027, ongeveer 7 cent.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Gas heb ik op zijn verzoek eerst laten staan bij Vattenfall. Maar met 1,33 per m3 vind ik dat best aan de prijs. Is het verstandig om daar (met het zicht op de onrustige tijden in de wereld) te blijven? Vaste prijs tot 31 oktober 2027. Het is lastig schatten momenteel.
People who live in glass houses shouldn't throw stones.
Dat is alleen achteraf te zeggen. Een vaste prijs kan je zien als een soort verzekering op prijsstijgingen. Als je vader zich daar prettiger bij voelt, dan zou ik het persoonlijk zo laten. Niet iedereen houdt van maximaal risico nemen voor een potentiële opbrengst.Saeverix schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 09:57:
Gas heb ik op zijn verzoek eerst laten staan bij Vattenfall. Maar met 1,33 per m3 vind ik dat best aan de prijs. Is het verstandig om daar (met het zicht op de onrustige tijden in de wereld) te blijven? Vaste prijs tot 31 oktober 2027. Het is lastig schatten momenteel.
Die staffels ken ik inderdaad, zat naar Budget Energie te kijken. Maar die kijken voor de staffels naar de afname. Zonder EV nog aardig oké, maar nu met hogere afname erg hoge TLB.Stefannn schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 07:44:
[...]
Je ziet het een beetje verkeerd.
Terugleverkosten gaan vaak in staffels (om de wet te omzeilen) maar komen neer op 0.10euro tot 0.15euro per kWh.
Jij gebruikt nu 1700kWh en levert 3400kWh terug. Met auto gok je dat je verbruik 1700kWh omhoog gaat en dat je dus net zoveel terug levert als dat je opwekt. Je gaat dus ongeveer 100% salderen en houd niks meer over.
Check op het aanbod van 0.26euro hoeveel terugleverkosten daarop zitten. Stel dat is 0.12euro:
Defacto krijg je dan voor elke kWh terugleveren 0.26-0.12 =0.14 euro per kWh
En je betaalt gewoon de 0.26 euro per afgenomen kWh.
Zeker als je je EV grotendeels op redelijk gunstige tijden kan laden ga je dynamisch voordeliger uit zijn.
- die 0.26euro voor afname ga je waarschijnlijk dynamisch wel redden
- die 0.14euro voor terugleveren ga je dynamisch overtreffen
:strip_exif()/f/image/He46MLM75ku8Gwp1npv7h6WD.jpg?f=fotoalbum_large)
Kia EV3 GT LR iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2
Zonder energiebelasting kost 350 m3 (alleen warm water) €182, en ik krijg daar €170 van terug via bonus.
Dus volgend jaar betaal ik bijna alleen maar energiebelasting en Stedin, ook bij dynamisch moet dat. Maar de kale prijs zakt van ~47 cent naar 3.5 cent. Te mooi om te laten liggen.
Ik geloof niet dat staffel op basis van afname is. Is eigenlijk altijd op basis van "te verwachten teruglevervolume".THE_BASE schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 11:59:
[...]
Die staffels ken ik inderdaad, zat naar Budget Energie te kijken. Maar die kijken voor de staffels naar de afname. Zonder EV nog aardig oké, maar nu met hogere afname erg hoge TLB.
[Afbeelding]
Maar goed.... ze verzinnen elke keer wat... dus ik steek mijn hand er niet voor in het vuur.
Hoe je het echter ook wend of keert:
Als jij met dit aanbod 3400kWh teruglevert betaal je effectief 438euro/3400kWh =0,129 euros/kWh
Voor alles dat je kan salderen krijg je 0,25112 -0,129 =0,122 euro/kWh
Voor alles dat je teruglevert boven het saldeer volume krijg je 0,01 -0,129 = -0,119 euro/kWh
Kortom: dat is negatief, dus boven het saldeervolume BETAAL je om terug te leveren
Met EV ga je dat denk ik wel voorkomen, maar zonder EV kost het terugleveren je 1700kWh x 0,119euro/kWh = 202,30euro!
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Ja precies. Ik ga even zoeken naar een mooi 1 of 2 jarig vast alternatief, want ik zie dat 1,33 echt veel te veel is. Dan heeft hij wel de zekerheid voor minder geld.Sicco92 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 11:37:
[...]
Dat is alleen achteraf te zeggen. Een vaste prijs kan je zien als een soort verzekering op prijsstijgingen. Als je vader zich daar prettiger bij voelt, dan zou ik het persoonlijk zo laten. Niet iedereen houdt van maximaal risico nemen voor een potentiële opbrengst.
People who live in glass houses shouldn't throw stones.
Het leek een goed aanbod, ze komen bovenaan de lijsten zonder EV. Maar dan sla ik het voor nu af. Het is natuurlijk pas in januari echt aan de orde, maar de tarieven zijn doorgaans in de zomer wat lager en dus dacht ik het alvast vast te leggen.Stefannn schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 12:08:
[...]
Ik geloof niet dat staffel op basis van afname is. Is eigenlijk altijd op basis van "te verwachten teruglevervolume".
Maar goed.... ze verzinnen elke keer wat... dus ik steek mijn hand er niet voor in het vuur.
Als jij met dit aanbod 3400kWh teruglevert betaal je effectief 438euro/3400kWh =0,129 euros/kWh
Voor alles dat je teruglevert boven het saldeer volume krijg je 0,01 -0,129 = -0,119 euro/kWh
Kortom: dat is negatief, dus boven het saldeervolume BETAAL je om terug te leveren
Met EV ga je dat denk ik wel voorkomen, maar zonder EV kost het terugleveren je 1700kWh x 0,119euro/kWh = 202,30euro!
Maar even afwachten nog waar VEH nog mee komt en anders dynamisch eens proberen.
Kia EV3 GT LR iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2
Welke leverancier.w00key schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 12:01:
Zojuist gas naar 1 jaar vast geswitchd.
Zonder energiebelasting kost 350 m3 (alleen warm water) €182, en ik krijg daar €170 van terug via bonus.
Dus volgend jaar betaal ik bijna alleen maar energiebelasting en Stedin, ook bij dynamisch moet dat. Maar de kale prijs zakt van ~47 cent naar 3.5 cent. Te mooi om te laten liggen.
Bij Innova krijg je 270€ terug (wel 700m3 gas gerekend)
Ik heb zelf ook ZP voor dynamisch stroom, voor gas wel een vast contract. Naast welk tarief het beste is voor vast gas (waarvoor je beter even in energie vergelijk draadje kunt kijken), ik ben zelf ook erg tevreden dat ik nog vast gas heb gehouden omdat er dan arbitrage mogelijk is.Saeverix schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 09:57:
Ik heb mijn vader met stroom (en zonnepanelen) overgezet van Vattenfall (0,22 cent per kWh, terugleververgoeding na saldering 245 kWh -30,14 euro, en vaste terugleverkosten van 165 euro per jaar) overgezet naar Zonneplan.
De dynamische stroomprijs is sterk gecorreleerd aan gas day ahead prijs. Maar je kunt met vaste gas contract altijd terugvallen op vaste prijs je m3’s gas af te nemen, maar je tegelijkertijd de uren dat dynamisch erg goedkoop is ‘s winters van voordeel profiteren met elektrisch verwarmen (bijvoorbeeld met infrarood paneel).
Ik ben al de voorbereidingen aan het treffen om met Home Assistant flows te maken die op basis van ZP uurprijs tussen verwarmingsbron schakelt. Dit kan ook met HomeWizard sockets
Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA
'It isn't over until the fat lady sings'; het wordt met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid toch verplicht om een aparte fysieke meter te hebben, middels nog in bewerking zijnde onderliggende regelgeving. Daarmee zal er niets veranderen versus huidige MLOEA.Verwijderd schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 22:10:
[...]
Klopt, administratief met slimme meter
Nieuwe energiewet gaat 2026 in, benieuwd of/hoe snel aanbod van leveranciers op gang komt
Dat van terugleverkosten boven het saldeer volume is niet waar voor zover ik kan zien:Stefannn schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 12:08:
[...]
Ik geloof niet dat staffel op basis van afname is. Is eigenlijk altijd op basis van "te verwachten teruglevervolume".
bron:gaslicht vergelijkerDe hoogte van uw terugleverkosten bij Budget Energie hangt af van de hoeveelheid stroom die u afneemt van het net. U kunt de ingekochte stroom namelijk wegstrepen tegen de teruggeleverde stroom. U betaalt alleen terugleverkosten over deze gesaldeerde stroom. Levert u meer stroom terug dan u afneemt? Dan ontvangt u over dit deel een terugleververgoeding. Dit deel van de teruggeleverde stroom wordt bij Budget Energie niet meegenomen in de berekening van uw terugleverkosten.
Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA
1/ helemaal gelijk, en ik heb weer wat geleerd.JanAllElectric schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 09:31:
[...]
Dat van terugleverkosten boven het saldeer volume is niet waar voor zover ik kan zien:
[...]
bron:gaslicht vergelijker
2/ waarmee het allemaal nog ingewikkelder wordt.
@THE_BASE : die 200euro boete is er dus niet.
Ik heb toevallig over afgelopen 6 maanden op basis van kwartier_meterstanden en uur_dynamische tarieven en vaste_tarieven bekeken wat voordeliger is.
11500kWh jaargebruik
9000kWh jaar opwek
6000kWh jaar salderen
Dus 2500kWh netto jaar gebruik
dynamisch: 482euro ontvangen (netto PV winst dus)
Vast, huidig contract, 0.27euro, 0.1euro terugleverkosten: 435euro ontvangen (PV winst)
Vast, best nu verkrijgbaar contract, 0.24euro, 0.125euro terugleverkosten: 200euro ontvangen (PV winst)
Daarbij heb ik een EV die ik sinds het voorjaar strikt op zonne-energie laad.
En ik heb een warmtepomp die ik nog moet optimaliseren
Ik weet nog niet wat de winter gaat doen,
In het najaar ga ik mijn warmtepomp optimaliseren en kijk hoe het gaat tot en met januari.
Eind januari moet ik een nieuwe beslissing maken omdat mijn huidige vaste contract dan afloopt.
Beste nieuwe contract levert wel een bonus van 350euro op en op mijn huidige contract had ik ook een bonus.
Kortom:
- op Variabele tarieven is voor mij dynamisch erg voordelig in de zomermaanden. winter moet ik nog bezien.
- Met de bonussen ligt het dichter bij elkaar
Dus is het sowieso niet een heel groot verschil vanwege de bonussen.Stefannn schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 13:29:
[...]
1/ helemaal gelijk, en ik heb weer wat geleerd.
2/ waarmee het allemaal nog ingewikkelder wordt.
@THE_BASE : die 200euro boete is er dus niet.
Ik heb toevallig over afgelopen 6 maanden op basis van kwartier_meterstanden en uur_dynamische tarieven en vaste_tarieven bekeken wat voordeliger is.
11500kWh jaargebruik
9000kWh jaar opwek
6000kWh jaar salderen
Dus 2500kWh netto jaar gebruik
dynamisch: 482euro ontvangen (netto PV winst dus)
Vast, huidig contract, 0.27euro, 0.1euro terugleverkosten: 435euro ontvangen (PV winst)
Vast, best nu verkrijgbaar contract, 0.24euro, 0.125euro terugleverkosten: 200euro ontvangen (PV winst)
Daarbij heb ik een EV die ik sinds het voorjaar strikt op zonne-energie laad.
En ik heb een warmtepomp die ik nog moet optimaliseren
Ik weet nog niet wat de winter gaat doen,
In het najaar ga ik mijn warmtepomp optimaliseren en kijk hoe het gaat tot en met januari.
Eind januari moet ik een nieuwe beslissing maken omdat mijn huidige vaste contract dan afloopt.
Beste nieuwe contract levert wel een bonus van 350euro op en op mijn huidige contract had ik ook een bonus.
Kortom:
- op Variabele tarieven is voor mij dynamisch erg voordelig in de zomermaanden. winter moet ik nog bezien.
- Met de bonussen ligt het dichter bij elkaar
Ik begrijp de gedachte achter Budget Energie niet echt. Dus ik wek 3400 kWh op en verbruik dit ook naar de EV toe. Dat is dus gesaldeerde stroom. Ik heb 350 kWh extra nodig in een jaar en betaal dan toch over de gehele afname de boete? Zo lees ik het bij de vergelijkers, als ik invul wat ons verbruik zonder EV is dan is de boete slechts 160 euro. En met een bonus van 140 euro vond ik dat acceptabel.
Bij hoger verbruik met EV is het meer dan 450 euro boete. Dat ben ik niet van plan.
Nee in principe betaal je alleen de boete over wat je saldeert. Budget Energie is vooral interessant als je weinig afneemt, dan is die boete laag. Ga je wat meer afnemen (wat je ook teruglevert) worden de kosten flink hoger. Er zit gewoon ergens een grens waar je overheen bent gegaan met je extra EV verbruik gok ik zo.THE_BASE schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 14:05:
[...]
Ik begrijp de gedachte achter Budget Energie niet echt. Dus ik wek 3400 kWh op en verbruik dit ook naar de EV toe. Dat is dus gesaldeerde stroom. Ik heb 350 kWh extra nodig in een jaar en betaal dan toch over de gehele afname de boete? Zo lees ik het bij de vergelijkers, als ik invul wat ons verbruik zonder EV is dan is de boete slechts 160 euro. En met een bonus van 140 euro vond ik dat acceptabel.
Je hebt gelijk, maar @mdvmine ook.THE_BASE schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 14:05:
[...]
Dus is het sowieso niet een heel groot verschil vanwege de bonussen.
Bij hoger verbruik met EV is het meer dan 450 euro boete. Dat ben ik niet van plan.
Je betaalt boete over alles dat je terug levert en later weer opneemt.
Je zou kunnen zeggen dat “salderen je 0.12euro per gesaldeerde kWh kost”.
Je kan ook zeggen dat je kWh “binnen het saldeer volume” tegen 0,25112 -0,129 =0,122 euro/kWh teruglevert en dat je later je energie gewoon tegen 0,25122euro/kWh weer koopt.
Maakt kwa euro’s niks uit. Maar maakt je meer bewust van “wat je op het moment zelf doet”.
Maar… zoals @mdvmine zegt of in ieder geva” bedoelt…
Als je je EV “smart” gaat laden, dus “op het moment dat de PV de energie opwekt”, dan gaat die energie helemaal niet naar de energie boer.
Je wekt het nog wel op.
Mara het gaat direct in de auto.
Dan gaat je teruglever volume omlaag en geraak je in een lagere staffel.
Waarschijnlijk blijven je teruglever kosten ongeveer 0.12euro per kWh.
Als ik daar dan op voortborduur dan moet ik zoveel mogelijk stroom in die auto laden. Maar die zit een keer vol. Bovendien zijn er dus drie dagen in de week waarop hij op de oprit staat.Stefannn schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 15:15:
[...]
Je hebt gelijk, maar @mdvmine ook.
Je betaalt boete over alles dat je terug levert en later weer opneemt.
Je zou kunnen zeggen dat “salderen je 0.12euro per gesaldeerde kWh kost”.
Je kan ook zeggen dat je kWh “binnen het saldeer volume” tegen 0,25112 -0,129 =0,122 euro/kWh teruglevert en dat je later je energie gewoon tegen 0,25122euro/kWh weer koopt.
Maakt kwa euro’s niks uit. Maar maakt je meer bewust van “wat je op het moment zelf doet”.
Maar… zoals @mdvmine zegt of in ieder geva” bedoelt…
Als je je EV “smart” gaat laden, dus “op het moment dat de PV de energie opwekt”, dan gaat die energie helemaal niet naar de energie boer.
Je wekt het nog wel op.
Mara het gaat direct in de auto.
Dan gaat je teruglever volume omlaag en geraak je in een lagere staffel.
Waarschijnlijk blijven je teruglever kosten ongeveer 0.12euro per kWh.
Wat dat betreft lijkt het mij een zeer ongunstig contract.
Bedankt voor je uitleg, ik nam weinig af, maar nu met EV een stuk meer. Gelukkig kan ik nog een week annuleren.mdvmine schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 14:36:
[...]
Nee in principe betaal je alleen de boete over wat je saldeert. Budget Energie is vooral interessant als je weinig afneemt, dan is die boete laag. Ga je wat meer afnemen (wat je ook teruglevert) worden de kosten flink hoger. Er zit gewoon ergens een grens waar je overheen bent gegaan met je extra EV verbruik gok ik zo.
"Vanaf 1 oktober 2025 rekent de stroommarkt in kwartieren in plaats van uren. Het dynamisch contract verandert niet. En om het overzichtelijk te houden, rekenen we de vier kwartierprijzen per uur voor je om naar één gemiddelde uurprijs. Zo verandert er voor jou ook niets in hoe je jouw prijs op de website of in de Essent app ziet. Heb je ook gas? Dat blijft gewoon een dagprijs."
Nu vraag ik mij het volgende af:
Stel dat de stroomprijs van 13:00 tot 13:15 0,11 cent bedraagt en van 13:45 tot 14:00 0,12 cent.
Als ik in het eerste kwartier veel verbruik en in de andere kwartieren niets, betaal ik dan voor dat uur de prijs van 0,11 cent over mijn afgenomen stroom, of wordt er een gemiddelde prijs van 0,115 cent gerekend?
[ Voor 12% gewijzigd door ndjong op 29-08-2025 15:06 ]
De gemiddelde uurprijs is in jouw voorbeeld (0,11+0,12+0,12+0,12)/4 =0,118. Dus als Essent verder niets geks doet in die berekening dan rekent Essent je het verbruik van het hele uur voor die prijs.ndjong schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 15:03:
Bericht van Essent:
"Vanaf 1 oktober 2025 rekent de stroommarkt in kwartieren in plaats van uren. Het dynamisch contract verandert niet. En om het overzichtelijk te houden, rekenen we de vier kwartierprijzen per uur voor je om naar één gemiddelde uurprijs. Zo verandert er voor jou ook niets in hoe je jouw prijs op de website of in de Essent app ziet. Heb je ook gas? Dat blijft gewoon een dagprijs."
Nu vraag ik mij het volgende af:
Stel dat de stroomprijs van 13:00 tot 13:15 0,11 cent bedraagt en van 13:45 tot 14:00 0,12 cent.
Als ik in het eerste kwartier veel verbruik en in de andere kwartieren niets, betaal ik dan voor dat uur de prijs van 0,11 cent over mijn afgenomen stroom, of wordt er een gemiddelde prijs van 0,115 cent gerekend?
Oké dat is dan jammer, dan heb ik als klant dus niets aan de kwartierprijzen.Torch1969 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 15:11:
[...]
De gemiddelde uurprijs is in jouw voorbeeld (0,11+0,12+0,12+0,12)/4 =0,118. Dus als Essent verder niets geks doet in die berekening dan rekent Essent je het verbruik van het hele uur voor die prijs.
Dan ga je naar een leverancier die wel kwartier prijzen gaat hanteren. Tibber bijvoorbeeld.ndjong schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 15:13:
[...]
Oké dat is dan jammer, dan heb ik als klant dus niets aan de kwartierprijzen.
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Niet perse niks... als je juist veel stroom gebruikt in 't duurste kwartiertje, wordt die toch afgerekend voor de gemiddelde uurprijsndjong schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 15:13:
[...]
Oké dat is dan jammer, dan heb ik als klant dus niets aan de kwartierprijzen.
Goed plan.V_ger schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 15:14:
[...]
Dan ga je naar een leverancier die wel kwartier prijzen gaat hanteren. Tibber bijvoorbeeld.
Ja dan moet ik wel met heel veel zaken rekening houden, ik stap wel over!markjanssen schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 15:22:
[...]
Niet perse niks... als je juist veel stroom gebruikt in 't duurste kwartiertje, wordt die toch afgerekend voor de gemiddelde uurprijs
Als je al dynamisch hebt, kan je i.v.m. salderen toch het beste het jaar eerst volmaken bij je huidige leverancier?V_ger schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 15:14:
[...]
Dan ga je naar een leverancier die wel kwartier prijzen gaat hanteren. Tibber bijvoorbeeld.
Goed dat ze het doen zou ik zeggen.
[ Voor 4% gewijzigd door Hijdaar95 op 29-08-2025 15:43 ]
Je hoeft er bij Essent toch juist geen rekening mee te houden? Het lijkt erop dat ze in hun app ook alleen maar de gemiddelde prijs voor het uur gaan laten zien. Alles blijft dan voor jou bij het oude.ndjong schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 15:24:
[...]
Ja dan moet ik wel met heel veel zaken rekening houden, ik stap wel over!
Denk je echt dat je als consument veel kunt profiteren van die kwartierprijzen? Dan moet je inderdaad overstappen. Maar de kans daarop lijkt me nogal klein.
Waar ik op een weekenddag met veel zon vaak alleen de vaste energie belasting moest betalen (15,5 cent ofzo), had ik nul cent of minus 1 cent teruglever waarde. Die Delta tussen inkoop prijs en teruglever prijs was altijd dat, ongeveer 15.5 cent. Tegenwoordig is de teruglever prijs aanzienlijk negatiever op een dag als vandaag, minus 5 cent. Iets wat ik ook terug zie op een doordeweekse dag. Gezien ik ongeveer 4000 kW produceer per jaar wordt er met deze wijziging mooi 200€ door mijn neus geboord.
Ik zie er niets van terug in de communicatie van Pure energie. Heeft iemand hetzelfde ervaren bij Pure energie of bij een andere dynamische energie Maatschappij?
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
Zie tabel in topic start.XanderDrake schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 09:01:
Ik heb een dynamisch contact bij Pure energie. Ik ben overgestapt vorig jaar, omdat ik niet te spreken ben over de zonneenergie terugkeer boete die je overal ziet. Pure energie heeft dat niet, met als downside dat mijn teruggeleverde stroom vaak niets waard is. Dat had ik er voor over. Ik was altijd redelijk tevreden met mijn contract, maar sinds begin augustus is er iets veranderd aan, denk ik, met de terug lever prijs van mijn zonneenergie.
Waar ik op een weekenddag met veel zon vaak alleen de vaste energie belasting moest betalen (15,5 cent ofzo), had ik nul cent of minus 1 cent teruglever waarde. Die Delta tussen inkoop prijs en teruglever prijs was altijd dat, ongeveer 15.5 cent. Tegenwoordig is de teruglever prijs aanzienlijk negatiever op een dag als vandaag, minus 5 cent. Iets wat ik ook terug zie op een doordeweekse dag. Gezien ik ongeveer 4000 kW produceer per jaar wordt er met deze wijziging mooi 200€ door mijn neus geboord.
Ik zie er niets van terug in de communicatie van Pure energie. Heeft iemand hetzelfde ervaren bij Pure energie of bij een andere dynamische energie Maatschappij?
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Snel overstappen op tibber of zonneplan, daar halen ze niet dit soort trucjes uit met forse kosten op teruglevering enzXanderDrake schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 09:01:
Ik heb een dynamisch contact bij Pure energie. Ik ben overgestapt vorig jaar, omdat ik niet te spreken ben over de zonneenergie terugkeer boete die je overal ziet. Pure energie heeft dat niet, met als downside dat mijn teruggeleverde stroom vaak niets waard is. Dat had ik er voor over. Ik was altijd redelijk tevreden met mijn contract, maar sinds begin augustus is er iets veranderd aan, denk ik, met de terug lever prijs van mijn zonneenergie.
energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB
Stroom: van € 0,0484 naar € 0,02 per kWh
Gas: blijft € 0,05911 per m³
[ Voor 4% gewijzigd door evleerdam op 30-08-2025 10:52 ]
It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.
[ Voor 99% gewijzigd door evleerdam op 30-08-2025 10:52 ]
It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.
Hopelijk volgen er dan meer, als dit klopt...evleerdam schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 10:51:
Krijg net bericht van ANWB. Inkoopkosten gaan omlaag voor stroom naar 2 cent per kWh per 1 oktober.
Ze moesten eigenlijk ook wel want ze waren de duurste hiermee
[ Voor 8% gewijzigd door Deldenaar op 30-08-2025 11:45 ]
Het kan goedkoper.evleerdam schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 10:51:
Krijg net bericht van ANWB. Inkoopkosten gaan omlaag voor stroom naar 2 cent per kWh per 1 oktober.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Ze rekenen 5,9 ct/kWh verkoopkosten zowel binnen als buiten salderen en op afname inkoopkosten die je niet terug ontvangt.
Waar je bij zonneplan de inkoopkosten terugontvangt bij de teruglevering zowel bij binnen als buiten salderen.
Volgens mij vergelijk je Pure Energie variabel contract met dynamisch contract van Zonneplan en niet dynamisch met dynamisch.
Die rekenvoorbeelden van Pure Energie zijn altijd al zo super onduidelijk welke contractvorm het nu is.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Nee de screenshots komen zo van de websites dit is het overzicht zoals zij het presenteren.Domba schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 13:04:
@habbekrats kun je mij die uitleggen hoe Pure Energie op -169.26 uitkomt.
Ze rekenen 5,9 ct/kWh verkoopkosten zowel binnen als buiten salderen en op afname inkoopkosten die je niet terug ontvangt.
Waar je bij zonneplan de inkoopkosten terugontvangt bij de teruglevering zowel bij binnen als buiten salderen.
Volgens mij vergelijk je Pure Energie variabel contract met dynamisch contract van Zonneplan en niet dynamisch met dynamisch.
Die rekenvoorbeelden van Pure Energie zijn altijd al zo super onduidelijk welke contractvorm het nu is.
Bij alle 2 dezelfde gegevens gebruikt, zonneplan is wat minder gespecificeerd.
Het zijn ook voorbeelden met een dynamisch tarief, de weergave zal gebaseerd zijn op een rekenmodel uit het verleden denk ik. Je bent zelf van grote invloed op de uiteindelijke bedragen, bv met een accu op de dure uren terug leveren ipv midden overdag.
[ Voor 13% gewijzigd door habbekrats op 30-08-2025 13:20 ]
Zonneplan is best wel gespecificeerd, alleen moet je dan wel op al die kleine pijltjes aan de rechterkant klikken.habbekrats schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 13:18:
[...]
Nee de screenshots komen zo van de websites dit is het overzicht zoals zij het presenteren.
Het zijn ook voorbeelden met een dynamisch tarief, de weergave zal gebaseerd zijn op een rekenmodel uit het verleden denk ik. Je bent zelf van grote invloed op de uiteindelijke bedragen, bv met een accu op de dure uren terug leveren ipv midden overdag.
Kijk nog maar eens goed naar de posten op de berekening en dat je niet in de gaten hebt dat je de gegevens voor een variabel contract voorgescholteld krijgthabbekrats schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 13:18:
[...]
Nee de screenshots komen zo van de websites dit is het overzicht zoals zij het presenteren.
Anders kijk maar eens bij een energievergelijker als jeroen.nl wat daar uit komt
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Noem je dat een energie vergelijker?Domba schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 13:28:
[...]
Kijk nog maar eens goed naar de posten op de berekening en dat je niet in de gaten hebt dat je de gegevens voor een variabel contract voorgescholteld krijgt
Anders kijk maar eens bij een energievergelijker als jeroen.nl wat daar uit komt
Vind het meer een site om hard bij weg te rennen met al die vragen die nergens over gaan
1 PVoutput . Dongen NB
Het is de enigste energievergelijker waarvan ik weet dat ze beide opstaan en @habbekrats aan te zetten om nog eens heel goed te kijken, hoe die om de tuingeleid wordt met die berekening.reneeke1970 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 13:35:
[...]
Noem je dat een energie vergelijker?
Vind het meer een site om hard bij weg te rennen met al die vragen die nergens over gaan
Het verschil is een ~490 euro als die het met de hand zou uitrekenen.
Het was een voorbeeld hoe bedrijfswebsite jou iets voorspiegeld., en ik trap er ook niet in.Domba schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 13:41:
[...]
Het is de enigste energievergelijker waarvan ik weet dat ze beide opstaan en @habbekrats aan te zetten om nog eens heel goed te kijken, hoe die om de tuingeleid wordt met die berekening.
Het verschil is een ~490 euro als die het met de hand zou uitrekenen.
Bij een dynamisch contract kan het ook slechts een voorbeeld zijn, mijn glazen bol is in reparatie dus ik kan je de dynamische tarieven niet voorspellen.Domba schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 13:28:
[...]
Kijk nog maar eens goed naar de posten op de berekening en dat je niet in de gaten hebt dat je de gegevens voor een variabel contract voorgescholteld krijgt
De Day ahead markt prijs is het zelfde, het verschil zit in inkoop- /.verkoopkosten en over welk deel van de teruglevering die berekend wordt, als ook de vaste leverkosten in mindere mate.habbekrats schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 14:19:
[...]
Bij een dynamisch contract kan het ook slechts een voorbeeld zijn, mijn glazen bol is in reparatie dus ik kan je de dynamische tarieven niet voorspellen.
Dynamisch met teruglevering is Pure Energie de duurste of tenminste top 5 duurste, die je vergelijkt met een van de goedkoopste op moment
Alleen al de opslag /afslag
zonneplan is 2200kWh x +2xt = 44 euro (ontvangen)
Pure Energie is 3800kwh x-2,5ct + 6000x -5,9ct= -449 euro (betalen)
Pure Energie doet dat al veel langer wat zij denken wat beste aanbod is weergeven en niet waarvoor je denkt in te vullen, ik heb er al paar gehad soms nog binnen bedenktijd
Bedankt voor het artikel GeEkIe! Als ik het goed begrijp is met veel terugleveren Zonneplan het voordeligst? Ik zit nu bij Coolblue Dynamisch en wilde overstappen naar FrankEnergie. Hieronder heb ik mijn verbruik en teruglevering bijgevoegd. Ik kan vrijwel altijd gebruik maken van de dalprijzen. Ben ik dan het beste af bij Zonneplan? Alvast bedankt!!GeEkIe schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 15:59:
Dit artikel kan nuttig zijn in deze discussie:
[...]
Stroomverbruik (normaal): 555
Stroomverbruik (dal): 546
Teruglevering (normaal): 1682
Teruglevering (dal): 786
[ Voor 5% gewijzigd door Mastasidaz op 31-08-2025 14:37 ]
Als ik zo'n beetje de discussies hier volg is Zonneplan inderdaad verreweg het meest gekozen als je kiest voor een dynamisch energiecontract met zonnepanelen.Mastasidaz schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 14:36:
[...]
Bedankt voor het artikel GeEkIe! Als ik het goed begrijp met veel terugleveren Zonneplan het voordeligst? Ik zit nu bij Coolblue Dynamisch en wilde overstappen naar FrankEnergie. Hieronder heb ik mijn verbruik en teruglevering bijgevoegd. Ben ik het beste af bij Zonneplan? Alvast bedankt!!
Stroomverbruik (normaal): 555
Stroomverbruik (dal): 546
Teruglevering (normaal): 1682
Teruglevering (dal): 786
Zoek ook eens in dit topic op FrankEnergie
NB Een goede tweede is Energiek. Zij hebben lagere inkoopkosten en vastrecht. Daar staat de Zonnebonus van Zonneplan weer tegenover. Echter heeft Energie weer de anti-graai "bonus". Maar Zonneplan heeft weer de semi-live verbruik App die je aansluit op de P1.
[ Voor 16% gewijzigd door GeEkIe op 31-08-2025 14:51 . Reden: aanvulling ]
Vergeet niet Energiek ook kosten rekent bij terugleveren net als Frank.....GeEkIe schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 14:40:
[...]
Als ik zo'n beetje de discussies hier volg is Zonneplan inderdaad verreweg het meest gekozen als je kiest voor een dynamisch energiecontract met zonnepanelen.
Zoek ook eens in dit topic op FrankEnergie
NB Een goede tweede is Energiek. Zij hebben lagere inkoopkosten en vastrecht. Daar staat de Zonnebonus van Zonneplan weer tegenover. Echter heeft Energie weer de anti-graai "bonus". Maar Zonneplan heeft weer de semi-live verbruik App die je aansluit op de P1.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
:strip_exif()/f/image/F5HAWaK74WjVmTFYygjf4NXj.jpg?f=fotoalbum_large)
Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA
Ga nu naar een contract voor 1,24€ per m3.
Geschat 700m3 aankomend jaar en dan 275€ terug op de eindafrekening komt op 0,85€/m3
Schrale atser.elektriekert schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 22:09:
Ik ben voor gas alsnog naar een jaarcontract overgestapt.
Ga nu naar een contract voor 1,24€ per m3.
Geschat 700m3 aankomend jaar en dan 275€ terug op de eindafrekening komt op 0,85€/m3
Oei, ja, dat was ik inderdaad helemaal vergeten ook te zeggen. Goed dat jij het nog even noemt!koboy schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 20:53:
[...]
Vergeet niet Energiek ook kosten rekent bij terugleveren net als Frank.....
Augustus 2025 €-126,48
Afname 141kWh, 11,6ct. Teruglevering 662kWh, 21,6ct
Mooi dat je het effect goed kan zien, zelfs met een stekker accu. Die van mij is iets groter, maar ook hier zie je het duidelijk. Afname is 99% EV, die laad ik eigenlijk altijd op zaterdag/zondag als het goedkoopste moment er is.olympusdenk schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 22:00:
Hier ook toch blij met maandoverzicht, al paar maanden veel gedrag aangepast op dynamisch, en toen stekker accu mooie aanbieding was voor MT sinds twee weken ook een thuisbatterij nu de eerste maand negatief (t.o.v. €4.11 bijbetalen)
[Afbeelding]
/f/image/BYafB7croR3jJ0PdtRpk9XRA.png?f=fotoalbum_large)
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.
Verbruik: 340kWh / € 53,06 => € 0,156 / kWh
Teruglevering: 653kWh / € 193,62 => € 0,297 / kWh
Met 32kWh thuisaccu...
Eigen verbruik van zonnestroom afgelopen maand "slechts" 45%, maar toch een mooi resultaat door op de juiste momenten terug te leveren.
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu
- Ik heb een thuisbatterij.
- In het model ga ik ervan uit dat ik 90% van mijn verbruik via de thuisbatterij tegen het laagste daguurtarief kan afdekken.
- Ik ga er tevens van uit dat ik 10% tegen het hoogste daguurtarief ga verbruiken.
- Het efficiency verlies door laden/ontladen is gezet op 20%.
- Ik heb alleen stroom nodig in maanden oktober tot en met februari, de rest van het jaar heb ik voldoende aan mijn zonnepanelen.
- Er is berekend met het werkelijke verbruik in 2024.
- Geen PV-opbrengst in de periode oktober tot en met februari ivm direct verbruik
- Ik ga niet handelen
Ik denk dat ik in deze berekening erg kort door de bocht ga, in het voordeel van Dynamisch tarief. Ik kan namelijk niet mijn hele batterij volladen tegen het laagste tarief. Als ik dat niet doe dan wordt het verschil nog minder voordelig.
Doe ik iets zeer fout waardoor het verschil veel groter zou moeten zijn? De conclusies en parameters staan onderaan de tabel.
[edit] had geen rekening gehouden met de inkoopvergoeding. Deze toegevoegd waardoor het verschil voor de periode oktober tot en met februari marginaal is geworden.
(Kosten 32kWh thuisbatterij: 32 x Eve 314kWh-cellen 2.000€, twee Luyuan boxen en JK v19 bms 700€, 6K Deye omvormer 800€, kabels en zekeringen 500€, totaal 4.000€)
[ Voor 13% gewijzigd door Aziona op 02-09-2025 11:03 ]
WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh
Prima overzicht voor de huidige situatie.Aziona schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 09:57:
Ik heb momenteel een variabel contract van 0,24€ per kWh. Ik heb een simpel spreadsheet model gemaakt om te bepalen of een dynamisch contract interessant is voor mij.Ik heb berekend dat het gemiddelde tarief zou uitkomen op 22 cent terwijl ik nu 24 cent betaal. Dat verschil vind ik niet interessant genoeg aangezien de potentiele besparing maximaal 151 euro zou zijn op jaarbasis.
- In het model ga ik ervan uit dat ik 90% van mijn verbruik via de thuisbatterij tegen het laagste daguurtarief kan afdekken.
- Ik ga er tevens van uit dat ik 10% tegen het hoogste daguurtarief ga verbruiken.
- Ik heb alleen stroom nodig in maanden oktober tot en met februari, de rest van het jaar heb ik voldoende aan mijn zonnepanelen.
Ik denk dat ik in deze berekening erg kort door de bocht ga, in het voordeel van Dynamisch tarief. Ik kan namelijk niet mijn hele batterij volladen tegen het laagste tarief. Als ik dat niet doe dan wordt het verschil nog minder voordelig.
Doe ik iets zeer fout waardoor het verschil veel groter zou moeten zijn? De conclusies en parameters staan onderaan de tabel.
Waar je nog geen rekening mee hebt gehouden is de situatie na 1 jan 2027 (geen salderen meer, geen teruggave Energiebelasting bij levering), waardoor iedere kWh van je zonnepanelen ca 12 ct goedkoper is dan een afgenomen kWh uit het grid.
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Ik haal niet zulke hoge prijzen per teruggeleverde kWh als sommigen hier, maar ik heb zo te zien wel een erg lage netafname. Slechts een halve kWh in de hele maand augustus. En dat met een thuisaccu van slechts 5 kWh.Devke schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 21:48:
Bah wat vervelend allemaal. Netto verbruiken en dan toch centjes erbij krijgen. Zeer verslavende hobby 😜
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/AvCRckapMDGWoIZphmB1mHRK.jpg?f=fotoalbum_large)
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Even hierop inhakend een niet onbelangrijk verschil maar zou even kortgezegd afwegen:Aziona schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 09:57:
4. Het efficiency verlies door laden/ontladen is gezet op 20%.
- 24% verlies bij de wat meer budget stekker-accu's voor €1300 (dus 76-78% RTE, zoals bij stekker-accu in mijn signature)
- 20% verlies, dus lager als je wat meer richting vaste installatie wilt / DC direct op zonnepanelen maar wel al snel meer opstartkosten startend vanaf paar duizend euro
En dit is even kort door de bocht , maar ook al is het paar procentpunt verschil het weegt wel mee in je berekening.
Als je op een bepaald moment die factor wat scherper wilt hebben en doorrekenen kun je hier dieper induiken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic, of wat meer om te sparren over je berekeningen: Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Dank je wel.Bravo schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 10:06:
[...]Prima overzicht voor de huidige situatie.
WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh
In de periode oktober tot en met februari houd ik nauwelijks over, onder meer vanwege de warmtepomp, daarom heb ik daar geen rekening mee gehouden.Bravo schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 10:06:
[...]Waar je nog geen rekening mee hebt gehouden is de situatie na 1 jan 2027 (geen salderen meer, geen teruggave Energiebelasting bij levering), waardoor iedere kWh van je zonnepanelen ca 12 ct goedkoper is dan een afgenomen kWh uit het grid.
Ik had erbij moeten zetten dat deze berekening inderdaad gedaan is om te bepalen of ik na 1-1-2027 voor dynamisch zou moeten gaan.
Met welke dynamische aanbieder heb je gerekend? Het maakt nogal verschil of je op teruglevering en paar cent per kWh verliest. Zie de tabel met aanbieders in de topic start.Aziona schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 09:57:
Ik heb momenteel een variabel contract van 0,24€ per kWh. Ik heb een simpel spreadsheet model gemaakt om te bepalen of een dynamisch contract interessant is voor mij.Ik heb berekend dat het gemiddelde tarief zou uitkomen op 22 cent terwijl ik nu 24 cent betaal. Dat verschil vind ik niet interessant genoeg aangezien de potentiele besparing maximaal 151 euro zou zijn op jaarbasis.
Je vergelijkt nu op gemiddeld tarief, maar bij een variabele leverancier krijg je ook nog een terugleverboete voor je kiezen. Dat maakt op het totaal een aanzienlijk verschil.
Ik trek alleen uit het net in de periode oktober tot en met februari, dan heb ik geen teruglevering aangezien de opbrengst marginaal is in deze periode en ik de PV-opbrengst gelijk weer verbruik.bilgy_no1 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 10:41:
[...]Met welke dynamische aanbieder heb je gerekend? Het maakt nogal verschil of je op teruglevering en paar cent per kWh verliest. Zie de tabel met aanbieders in de topic start. Je vergelijkt nu op gemiddeld tarief, maar bij een variabele leverancier krijg je ook nog een terugleverboete voor je kiezen. Dat maakt op het totaal een aanzienlijk verschil.
Maar je maakt wel een goed punt (!!) aangezien ik geen rekening heb gehouden met een inkoopvergoeding. Ik heb het spreadsheet aangepast waardoor het verschil marginaal is geworden.
[ Voor 18% gewijzigd door Aziona op 02-09-2025 10:58 ]
Je hebt een nette vergoeding voor teruglevering. Je kunt dat opkrikken door goedkoper stroom in de kopen en te verkopen bij wat duurdere uren. Daarnaast heb ik een EV dus dan gaat het wel hard. In mijn geval komt er dus bij netto afname nog geld deze kant oprollen. Benieuwd naar de wintermaanden. Ik ben pas paar maanden dynamisch.antonboonstra schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 10:19:
[...]
Ik haal niet zulke hoge prijzen per teruggeleverde kWh als sommigen hier, maar ik heb zo te zien wel een erg lage netafname. Slechts een halve kWh in de hele maand augustus. En dat met een thuisaccu van slechts 5 kWh.
[Afbeelding]
Edit : Dan staat er een 14 kWh opslagcapaciteit. Waar er 8 standaard ingezet wordt voor net support.
[ Voor 5% gewijzigd door Devke op 02-09-2025 10:58 ]
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Hoe zet jij je 32 kWh batterij nu in? Puur om de nacht door te komen en weer vol te laden?Aziona schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 10:44:
[...]
Ik trek alleen uit het net in de periode oktober tot en met februari, dan heb ik geen teruglevering aangezien de opbrengst marginaal is in deze periode en ik de PV-opbrengst gelijk weer verbruik.
Maar je maakt wel een goed punt (!!) aangezien ik geen rekening heb gehouden met een inkoopvergoeding. Ik heb het spreadsheet aangepast waardoor het verschil marginaal is geworden.
Je zou (zeker in de zomermaanden) je financiele opbrengst kunnen vergroten door in de duurste uren je overtollige energie uit de batterij op het net te zetten, in de goedkopere uren vanuit je PV de batterij op te laden en de rest op het net te laten stromen. Per verschoven kWh zou je hier toch minimaal 7-10 ct extra kunnen pakken.
Voorbeeldje uit mijn simulatie gisteren:
/f/image/CQM3hbNCpePSg9J0rmIsG1Cn.png?f=fotoalbum_large)
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Je trekt alleen uit het net in de winter, maar in de zomer zul je waarschijnlijk ook gaan terugleveren. Ik heb dagen dat ik in de zomer tegen de 30 kWh opwek. Dat zou ik in een grote batterij op kunnen slaan, maar die zit dan heel snel vol.Aziona schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 10:44:
[...]
Ik trek alleen uit het net in de periode oktober tot en met februari, dan heb ik geen teruglevering aangezien de opbrengst marginaal is in deze periode en ik de PV-opbrengst gelijk weer verbruik.
Bijv 30 juni:
27 kWh opwekking
Teruglevering 19 kWh
Afname 3 kWh (dus afgenomen op uren dat de panelen niets opleverden).
Dagverbruik was die dag dus 11 kWh. De overige 16 kWh opgewekte energie gaat toch echt terug het net op en zal bij een variabel contract tot een boete leiden.
Met een batterij en perfecte sturing kan ik die 3 kWh afname voorkomen. Dan gaat er dus nog 13 kWh via de batterij terug naar het net. Die moet wel terugleveren, want anders kan hij de volgende dag niets van de panelen opnemen. En dus spelen de terugleverboetes een rol bij Variabele contracten en sommige dynamische aanbieders.
[ Voor 3% gewijzigd door bilgy_no1 op 02-09-2025 12:12 ]
Heel netjes, ik heb ook 5kWh accu, maar wat meer afname (en draai nog een slimme strategie voor minimaliseren kosten).antonboonstra schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 10:19:
[...]
Ik haal niet zulke hoge prijzen per teruggeleverde kWh als sommigen hier, maar ik heb zo te zien wel een erg lage netafname. Slechts een halve kWh in de hele maand augustus. En dat met een thuisaccu van slechts 5 kWh.
[Afbeelding]
Als ik je grafiek zo zie, dan denk ik dat het volgende op jou van toepassing is:
- je draait NOM met je accu
- je hebt weinig grote verbruikers, en het grote verbruik dat je hebt, kun je goed verplaatsen naar de uren met zo’n opbrengst
- je hebt veel zonnepanelen opwek.
Klopt dit wat? En heb je nog tips hoe je de afname zo beperkt kunt houden?
Dat klopt zo ongeveer wel. M'n Marstek accu stuur ik zelf aan via modbus.Torch1969 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 12:49:
[...]
Heel netjes, ik heb ook 5kWh accu, maar wat meer afname (en draai nog een slimme strategie voor minimaliseren kosten).
Als ik je grafiek zo zie, dan denk ik dat het volgende op jou van toepassing is:
- je draait NOM met je accu
- je hebt weinig grote verbruikers, en het grote verbruik dat je hebt, kun je goed verplaatsen naar de uren met zo’n opbrengst
- je hebt veel zonnepanelen opwek.
Klopt dit wat? En heb je nog tips hoe je de afname zo beperkt kunt houden?
- Laden tijdens de goedkoopste uren, maar alleen op zonoverschot.
- Ontladen op alle momenten dat er afname uit het net 'dreigt'. Om afname te minimaliseren, regel ik niet op nul-op-de-meter, maar 100W teruglevering op de meter. Hiermee ben ik het inschakelen van bijvoorbeeld koelkast/vriezer voor.
- Mijn EV is een grote verbruiker, maar die laad ik bewust alleen op momenten met zonopbrengst. M'n laadpaal (Zappi) varieert hierbij de laadsnelheid a.d.h.v. het zonoverschot
- Warmtepomp (airco) uiteraard een grote verbruiker, maar die heeft afgelopen maand niet hoeven draaien.
- Ik heb inderdaad vrij veel zonnepanelen waarmee ik ca 1700 kWh meer opwek, dan verbruik over het jaar.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Je hebt 13kWp PV liggen. De helft van het jaar brengt die waarschijnlijk meer op dan je op een dag verbruikt en zelfs je accu aankan. Prima om dan de accu in te zetten om terug te leveren tegen ongeveer 20 cent ex belasting zoals vandaag dan puur en alleen de accu voor eigen gebruik in te zetten.Aziona schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 10:44:
[...]
Qua afname zullen je berekeningen kloppen, maar als je kijkt naar de terugleverkosten die nu vast gerekend worden houd je eigelijk alleen de energiebelasting over dus straks niets.
De Day ahead gaat per 1 oktober over naar per kwartier basis, een paar dynamische energieleveranciers zullen direct volgen (zoals Tibber) andere op een later tijdstip (zoals EnergyZero per 1-1-26 ), voor na 2027 is nog 15 maanden.
/f/image/1NU6oT1gasm60HNYXuPEoNiV.png?f=fotoalbum_large)
In combinatie met terugleveren gaat het verhaal er nu wel anders uit zien. Op naar Dynamisch...
Vattenfall slogan: op weg naar een fossielvrij leven.....Aziona schreef op woensdag 3 september 2025 @ 09:44:
@Bravo @olympusdenk @bilgy_no1 @koboy @Domba Heb toevallig gisteren ook mijn gasaansluiting opgezegd bij Liander en Vattenfall. Bijkbaar is dit reden voor Vattenfall om mijn "Blijven Loont" korting te annuleren waardoor mijn kWh tarief met vier cent stijgt. [Afbeelding]
In combinatie met terugleveren gaat het verhaal er nu wel anders uit zien. Op naar Dynamisch...
maar als je stappen neemt dan krijg je straf.
Vreemde actie, want "blijven loont" korting is sowieso alleen op stroom.
Ze zullen vast wel ergens in de voorwaarden daar iets over hebben staan.Aziona schreef op woensdag 3 september 2025 @ 09:44:
@Bravo @olympusdenk @bilgy_no1 @koboy @Domba Heb toevallig gisteren ook mijn gasaansluiting opgezegd bij Liander en Vattenfall. Bijkbaar is dit reden voor Vattenfall om mijn "Blijven Loont" korting te annuleren waardoor mijn kWh tarief met vier cent stijgt. [Afbeelding]
in van die kleine lettertjes
JaAziona schreef op woensdag 3 september 2025 @ 14:00:
Mijn afrekening loopt van mei tot en met juni bij Vattenfall. Van juni tm Augustus heb ik meer teruggeleverd dan verbruikt. Ben ik in verband met de salderingsregeling dat voordeel dan kwijt (als ik nu overstap) en kan ik beter wachten tot ik in de winter weer "quite" draai?
Voor de volledigheid: incl. 3209 kWh verbruik door 2 EV's sinds 1 januari, dus daardoor meer afname en minder teruglevering dan veel anderen.
Augustus met en zonder BTW/Belasting:
:strip_exif()/f/image/wqUq8NCpvAZEuwldbxmYE6ck.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eXWUFSHYQApxfPuuAnb1TzFl.jpg?f=fotoalbum_large)
2025 met en zonder BTW/Belasting:
:strip_exif()/f/image/wx5ZLKl8KN06itEcnMIpgwBJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MxlWuxHo7XInS88o0NjiiP6X.jpg?f=fotoalbum_large)
PV opwek augustus: 923 kWh
/f/image/Ipe2KQmyyjggSHcdCD3np5os.png?f=fotoalbum_large)
Laadpaal verbruik voor de 2 EV's in augustus: 419,82 kWh
/f/image/GJZbeTM8tjbPdkrfJqhh4WEU.png?f=fotoalbum_large)
Hopelijk kan ik die <18 ct/kWh afname tot 31-12 volhouden
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Ben benieuwd hoe de wintermaanden eruit gaan zien. Sinds vorige maand een WP Boiler en Airco's voor koeling / verwarming.
Hierbij mijn overzichten:
Met energiebelasting
:strip_exif()/f/image/RlK6YW37z4VssmNn2EQT2Mw4.jpg?f=fotoalbum_large)
Zonder energie belasting
:strip_exif()/f/image/YQGUbqDsFCb6u7zO066Jh4qW.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door SHIFTER [NL] op 04-09-2025 09:21 ]
3x Victron MP2-5000 | 32 kWh thuisaccu | 7.230 Wp Zonnepanelen | Gasloos | WP Boiler | Lucht-Lucht WP
Signatures zijn voor boomers.
- ik (alleenstaand), 36 jaar,
- geen elektrische auto,
- Verbruik van ~880 kWh (normaal), ~2250 kWh (dal)
- 7 zonnepanelen op zuidoosten, ~1900 kWh teruglevering.
- Warmtepomp
- Kokendwaterkraan
- Geen thuisbatterij
- Geen home assistent snufjes, waarmee ik bijvoorbeeld de warmtepomp tijdens een goedkoop tarief zou kunnen aanzetten...
Heeft het überhaupt zin om een dynamisch contract te nemen? Ik probeer mij in te lezen al paar dagen. Alleen zie door de bomen het bos niet meer...
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Het heeft zo en zo zin om alvast met HA je verbruik te monitoren incl dedicated je P1, WP en PV.Chip. schreef op donderdag 4 september 2025 @ 17:35:
Vraagje, geen idee of iemand hier iets zinnigs over kan zeggen;
Heeft het überhaupt zin om een dynamisch contract te nemen? Ik probeer mij in te lezen al paar dagen. Alleen zie door de bomen het bos niet meer...
Dit geeft zoveel inzicht in je echte verbruik en wanneer.
Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti
Denk het niet.Chip. schreef op donderdag 4 september 2025 @ 17:35:
Vraagje, geen idee of iemand hier iets zinnigs over kan zeggen;
- ik (alleenstaand), 36 jaar,
- geen elektrische auto,
- Verbruik van ~880 kWh (normaal), ~2250 kWh (dal)
- 7 zonnepanelen op zuidoosten, ~1900 kWh teruglevering.
- Warmtepomp
- Kokendwaterkraan
- Geen thuisbatterij
- Geen home assistent snufjes, waarmee ik bijvoorbeeld de warmtepomp tijdens een goedkoop tarief zou kunnen aanzetten...
Vooral zoeken naar vast 1jarig contract met lage terugleverkosten en hoge aanmeldings bonus.
En komende tijd speuren naar een batterij aanbieding van rond de 5kWh want zonder dat ga je vanaf 2027 niet zoveel profijt meer hebben van je panelen.
[ Voor 100% gewijzigd door Batavia op 04-09-2025 18:24 ]
Proton_ schreef op donderdag 4 september 2025 @ 17:39:
@Chip. Inzicht in je profiel uit de P1 data is sowieso nuttig, al was het maar om je rekening te kunnen voorspellen. Met een klokthermostaat kan je al veel verbruik sturen (nouja, wegjagen van de dure uren).
Oh ja, dat heb ik nog vergeten te zeggen, ik heb (nieuwbouw, 2023 opgeleverd) vloerverwarming, dus de temperatuur staat altijd vast.psdata schreef op donderdag 4 september 2025 @ 17:41:
[...]
Het heeft zo en zo zin om alvast met HA je verbruik te monitoren incl dedicated je P1, WP en PV.
Dit geeft zoveel inzicht in je echte verbruik en wanneer.
Wat bedoel je met P1 data? Ik geloof dat jullie bedoelen https://www.homewizard.com/nl/p1-meter/?
Ik kijk nu vooral op https://www.slimmemeterportal.nl/, heb een 'slimme' meter. Alleen ik schat dat jullie aanbevelen om nog nauwkeuriger te gaan meten, P1 meter voor de slimmemeter, meter voor de zonnenpanelen (PV) en meter voor de Warmtepomp?
M.a.w. echt aan de slag gaan met homeassistent.
P1 meter staat los van eventuele HA project starten. De P1 meter steek je direct in slimme meter en hoef je alleen WiFi in te stellen (om data te exporteren wel wat extra stappen, zoek even op HomeWizard P1 topic hier). Home Assistant is een besturingssysteem wat vaak op een mini pc zoals Raspberry Pi draait (om apparaten aan te sturen)Chip. schreef op donderdag 4 september 2025 @ 18:13:
[...] Alleen ik schat dat jullie aanbevelen om nog nauwkeuriger te gaan meten, P1 meter voor de slimmemeter, meter voor de zonnenpanelen (PV) en meter voor de Warmtepomp?
M.a.w. echt aan de slag gaan met homeassistent.
Het klopt dat je met vloerverwarming geen echte nachtverlaging moet proberen, maar met dynamische prijzen wil je wat anders: dan wil je dat de warmtepomp de duurste uurtjes overslaat. Voor dat doel is de temperatuur een halve graad lager instellen tussen 17:00 en 21:00 voldoende.
In vier uurtjes, ook nog de uren waar gekookt wordt, koelt een 2023 huis niet merkbaar af.
Omgekeerd kan je met een uurtje het setpoint een halve graad omhoog weer de goedkope (solar) uren forceren.
Precies dat gebeurt in de assemblagehal op mijn werk waar 2x100 kW warmtepompen die beroerd zijn ingeregeld zo nog een beetje zinnig gedrag vertonen.
/f/image/FKjTaa3J25VIc4JXle4gudSN.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 27% gewijzigd door Proton_ op 04-09-2025 18:53 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Eigenhuis heeft weer een collectieve inkoop aanbieding (ook als je geen lid bent).
Ik krijg als aanbod:
budget energie
stroom
0.193euro/kWh inc btw afname
0.144euro/kWh inc btw terugleverkosten (omgerekend van 504euro bij 3500kWh terugleveren)
100euro bonus
gas
1.12euro/m3
ook 100euro bonus
met die prijzen wordt het wel lastig om met dynamisch te concurreren.
Zomers is dit vrij zeker geen goede deal. Goedkope energie maar vrijwel niks terug voor de PV.
Swinters daarentegen,... met warmtepomp... behoorlijk stoer.
Ruim 14 cent terugleverkosten? Dat is het dubbele van mijn verschil tussen gemiddeld inkoop en verkoop. Keiharde pass dus voor mij zeker met salderen. Die gasten vragen je gewoon iets van 7 cent per teruggeleverde kWh te BETALEN!Stefannn schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 16:54:
Oef...
Eigenhuis heeft weer een collectieve inkoop aanbieding (ook als je geen lid bent).
Ik krijg als aanbod:
budget energie
stroom
0.193euro/kWh inc btw afname
0.144euro/kWh inc btw terugleverkosten (omgerekend van 504euro bij 3500kWh terugleveren)
100euro bonus
gas
1.12euro/m3
ook 100euro bonus
met die prijzen wordt het wel lastig om met dynamisch te concurreren.
Zomers is dit vrij zeker geen goede deal. Goedkope energie maar vrijwel niks terug voor de PV.
Swinters daarentegen,... met warmtepomp... behoorlijk stoer.
Bedragen zijn op basis van 1200 kWh verbruik, 3000 kWh teruglevering.
Tarieven voor 2 jaar:
:strip_exif()/f/image/9TOXkr0jTfTOGN5SvEqBvkOg.png?f=user_large)
Tarieven voor 1 jaar:
:strip_exif()/f/image/8mNLLShtgoy5ul4JyrNs8tZK.png?f=user_large)
Er is ook een aanbod voor dynamisch:
/f/image/WOKcB0SU6G3D4R3bRrY8WiG7.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb meegedaan met de vorige actie, en 1/8 dus bij budgetthuis klant geworden. Nog even 2 maandjes 'gratis stroom' in 't weekend mee kunnen pakken.Stefannn schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 16:54:
budget energie
Nou worden deze gewoon (in de app/factuur etc) vol aangerekend, maar de support verteld mij dat dit dan in de eindafrekening wordt verrekend... dus nu te veel betalen, en later (hopelijk) terugontvangen. (Naast dat je al 200,- borg betaald, en 1 maandtarief vooraf).
Ik hoop maar dat 't goed gaat, maar als je weinig tot geen solar hebt (zoals ik), is het wel een goede deal.
Kan nu zonder nadenken altijd de auto in prikken, en slechts 20ct betalen (of 13 in de gratis weekenduurtjes). Het afgelopen jaar met tibber ben ik met alleen op de goedkoopste uren laden gemiddeld niet onder de 20ct gekomen. (Terwijl ik vrij veel van mijn gebruik kan shiften)
Lastig...koboy schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 17:26:
[...]
Ruim 14 cent terugleverkosten? Dat is het dubbele van mijn verschil tussen gemiddeld inkoop en verkoop. Keiharde pass dus voor mij zeker met salderen. Die gasten vragen je gewoon iets van 7 cent per teruggeleverde kWh te BETALEN!
Ik heb nu vast.
Ik heb meterstanden over maart t/m augustus.
Over die periode zou ik met dit aanbod 100euro terugkrijgen tegen 480dynamisch dus 380euro "minder voordelig"
Maar... december/januari/februari zijn grote "afneem maanden", vooral met warmtepomp. Dan is 0.19euro wel erg voordelig.
Maar goed... dat scheelt 0.05euro met een "gemiddeld 0.24euro tarief".
Als ik in die maanden 4500kWh afneem a 0.05euro duurder dan is dat 225euro "voordeliger"
Tja... over een jaar wellicht 155euro minder voordelig dan dynamisch.... maar wel erg vast...
Ik denk er nog even over na.
Mijn huidige vaste contract loopt 31 december af.
Dit gedrag is precies waarom ik wel voorstander ben van dynamische contracten. Of als 2nd best evt. andere soorten contracten met lage prijzen tijdens daluren met PV overschot.markjanssen schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 17:52:
Kan nu zonder nadenken altijd de auto in prikken, en slechts 20ct betalen (of 13 in de gratis weekenduurtjes).
Het stimuleert mensen om energie te gebruiken als er een overschot aan duurzame energie is. Beter voor klimaat en grid.
[ Voor 10% gewijzigd door SebastiaanPs op 05-09-2025 18:00 ]
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Ik heb zelfde vast aanbiedingenWiebeltje schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 17:51:
Ik had het aanbod van VEH een paar dagen terug ook binnen gekregen. Ik blijf lekker bij Zonneplan. Ik moet betalen om terug te leveren...
Bedragen zijn op basis van 1200 kWh verbruik, 3000 kWh teruglevering.
Tarieven voor 2 jaar:
[Afbeelding]
Tarieven voor 1 jaar:
[Afbeelding]
Er is ook een aanbod voor dynamisch:
[Afbeelding]
Maar geen dynamisch (raar genoeg)
ik snap dat dynamisch aanbod echter niet. Dat zou toch op basis van day ahead moeten zijn?
0.01euro opslag is wel "rock bottom" alleen betaal je dat bij salderen dus ook.
Ahh... met mijn 5500kWh salderen (volgend jaar wellicht 3500 mocht ik dan een accu hebben) is tibber beter lijkt me.
Oh, ik prik mijn auto ook nog 99% van de tijd gewoon tijdens de 'goedkope' uurtjes in... ookal betaal ik nu een vast bedrag, maar las 't een keertje niet uitkomt, hoef ik er ook niet heel hard over na te denken.SebastiaanPs schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 17:58:
[...]
Dit gedrag is precies waarom ik wel voorstander ben van dynamische contracten. Of als 2nd best evt. andere soorten contracten met lage prijzen tijdens daluren met PV overschot.
Het stimuleert mensen om energie te gebruiken als er een overschot aan duurzame energie is. Beter voor klimaat en grid.
Ik kan voorlopig af met alleen in 't weekend laden (thuiswerken++), dus dat doe ik dan ook eigenlijk altijd.
Ik gok dat het doosje eieren in de winkel duurder is dan morgen de totaal prijs voor de EV laden
:strip_exif()/f/image/pKZflL53ECPv9QlEsUaghiO2.png?f=user_large)
[ Voor 11% gewijzigd door Devke op 06-09-2025 16:57 ]
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels