Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:07
Aziona schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 14:32:
[...]

Wat zijn kWe en kWt voor eenheden? kWe is energie (stroom) en kWt is temperatuur (warmte)?

Staan er wel warmtepompen op de subsidielijst die 5kW vebruiken? Dat zou dan een 25-30kW WP zijn. Onze 5kW-WP verbruikt maximaal 1,4kW.
Zijn geen eenheden, ook niet toegestaan in SI:
5.4.2 Quantity symbols and unit symbols
Unit symbols must not be used to provide specific information about the quantity and should never be the sole source of information on the quantity.

vermogen:
  • electrisch: 10 kW,
  • thermisch: 20 kW.
zou dan een correcte variant zijn. Dan weer wel met een spatie tussen getal en eenheid (5.4.3). ;)

[ Voor 7% gewijzigd door The_Vice op 18-08-2025 22:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeEkIe
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 21:44
Ik heb het ook een keer gehad met een energieleverancier die zomaar uit de lucht gegrepen verklaarde dat "mijn adres" niet kredietwaardig zou zijn, wat grappig is gegeven de buurt/adres waar ik woon.

Ik gaf toen aan dat ik dat merkwaardig vond en dat ik dan naar een andere leverancier ging. Even later kreeg ik een mailtje dat zij de situatie nogmaals hadden beoordeeld en dat die borg niet meer hoefde. Ik heb ze terug gemaild dat gegeven hun gedrag zij op mij onbetrouwbaar overkwamen en dat zij als ik een klant van hen zou worden eerstens een borg van hen verwachtte. Dat was niet alleen ironisch bedoeld maar voor mijn gevoel kwamen zij écht onbetrouwbaar op mij over; alsof zij elk moment failliet konden gaan.

Overbodig te vertellen dat geen van de partijen ooit een borg aan de ander heeft betaald 🤡

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:24
@Deldenaar Je vroeg eerder of "slim terugleveren" wat was.

Ik kwam gisteren ook nog deze pagina tegen

15% terugleverbonus van Frank energie is een hoog PR gehalte.
Aan de 10% zonnebonus van zonneplan houdt je met de gegevens van rekenvoorbeeld meer over.

2,47% minder teruglevering en verlies aan 7,90 euro EB(incl BTW 2024=12,28ct) kom je op 64kWh die je met afschakeling verliest.
Voor 2600kWh heb een PV installatie van 3200-3700Wp en zijn het aantal afschakel uren ergens tenminste 17-20 uur. Dat is meer dan aantal consumente prijs /all in prijs negatieve uren.
Voor specifieke periode die FE gebruikt zou je moeten opzoek.

Met gegeven dat FE 15% terugleverbonus geeft en de 19 euro incl voor 2536kWh, kun je uit rekenen dat de de teruglevering gemiddeld 4,99ct/kwh is (als 15% 19 euro is dan is 100% 126,67 euro)

Met 3.05 euro voordeel zeggen ze dat die 64 kWh een gem -4,76ct/kWh zou hebben gekost als je wel terugleverde.
Onder streep houd je met dit voorbeeld 14,15 euro over waar direct eigen verbruik niet is meegenomen, maar je ben ook 3 euro per jaar meer kwijt aan vaste leverkosten. (moet er nog van afgetrokken worden)

Wat niet meegenomen wordt is het aantal kWh's in die uren wat normaal direct verbruik zou geweest zijn, dat is gissen , wat je wel weet is dat je die tegen 9,38ct all-in hebt moeten inkopen .

FE valt enkel met slim terugleveren in zelfde groep als ZP & Tibber, die leveringskosten zowel binnen als buiten salderen uitbetalen bij teruglevering.
Bij ZP verlies je niet de uren, tenzij je zelf bij negatieve all-in prijs afschakeld (wat de meeste zelf doen, bij de merken die FE ondersteund )
Als we uitgaan uit van volle 2600kWh teruglevering dan is dat bij zonneplan 131,52 euro. incl BTW.
Bij FE is de 15% over de marktprijs incl BTW, bij zonneplan is de 10% over de kale leverprijs incl BTW of wel marktprijs + inkoopvergoeding (10% van 131,52 + 52= 18.35 euro)
Dat is onder de streep 4,20 euro meer bij ZP dan je bij FE krijgt met "slim terugleveren" plus het verschil in vaste leverkosten.

Het voorbeeld van FE zegt niets over de jaar afname, daar is 0,18ct/kwh gunstiger voor wat meer afneemt dan teruglevert (alleen met slim terugleveren), maar er zijn ook een aantal kWh's direct eigenverbruik die je hebt moeten inkopen. Daarin tegen heb je het verschil in vaste leverkosten, die bij FE hoger zijn

De 15% terugleverbonus van FE is minder dan de10% zonnebonus van Zonneplan

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:45
Aanvulling rechtstreeks van Frank energie na vragen over onduidelijke dubbele voorschot

Hoi,

Frank Energie hanteert standaard een hoger voorschot dan de markt. Voor huiseigenaren maken we een uitzondering. De achtergrond daarbij is als volgt:

Frank richt zich met haar dynamisch contract en haar pakket van slimme diensten op de huiseigenaar. Bij deze huiseigenaar treffen we doorgaans de zonnepanelen, EV, thuisbatterij en warmtepomp aan. Met ons dynamisch contract en slimme diensten kunnen we juist voor die klant de energierekening flink omlaag (op termijn naar nul) brengen. Dat is onze missie, dat is waarom we ons op die doelgroep richten en dat is waarom we ons product voor die doelgroep aantrekkelijker (kunnen) maken.

Omdat we bij de niet-huiseigenaar doorgaans geen slimme diensten kunnen leveren en dus geen besparingen kunnen bewerkstelligen, is deze doelgroep minder aantrekkelijk voor ons. We hanteren om die reden een hoger voorschot dan bij de huiseigenaar (het voorschot wordt overigens altijd verrekend met de werkelijke kosten waardoor uiteindelijk hetzelfde wordt betaald).

Informatie over het dubbel voorschot vind je hier [https://www.frankenergie.nl/dubbel-voorschot]

Tja, dus voor huurders of vermeende huurders geld extra voorschot...

Heel apart dit, zie zelf geen logica hierin maarja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:03
Ik wil bij zonneplan eigenlijk niet met een voorschot werken, maar zie nergens dit uit te zetten. Moet ik misschien gewoon mijn verwachtte verbruik op nul zetten?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeEkIe
Deldenaar schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 17:03:
Aanvulling rechtstreeks van Frank energie na vragen over onduidelijke dubbele voorschot

Hoi,

Frank Energie hanteert standaard een hoger voorschot dan de markt. Voor huiseigenaren maken we een uitzondering. De achtergrond daarbij is als volgt:

Frank richt zich met haar dynamisch contract en haar pakket van slimme diensten op de huiseigenaar. Bij deze huiseigenaar treffen we doorgaans de zonnepanelen, EV, thuisbatterij en warmtepomp aan. Met ons dynamisch contract en slimme diensten kunnen we juist voor die klant de energierekening flink omlaag (op termijn naar nul) brengen. Dat is onze missie, dat is waarom we ons op die doelgroep richten en dat is waarom we ons product voor die doelgroep aantrekkelijker (kunnen) maken.

Omdat we bij de niet-huiseigenaar doorgaans geen slimme diensten kunnen leveren en dus geen besparingen kunnen bewerkstelligen, is deze doelgroep minder aantrekkelijk voor ons. We hanteren om die reden een hoger voorschot dan bij de huiseigenaar (het voorschot wordt overigens altijd verrekend met de werkelijke kosten waardoor uiteindelijk hetzelfde wordt betaald).

Informatie over het dubbel voorschot vind je hier [https://www.frankenergie.nl/dubbel-voorschot]

Tja, dus voor huurders of vermeende huurders geld extra voorschot...

Heel apart dit, zie zelf geen logica hierin maarja...
Het zou heel goed een leugen kunnen zijn en eerder met risico te maken hebben. De kans dat huurders een rekening nooit kunnen terug betalen is veel groter dan een huiseigenaar. Mogelijk mag je wettelijk die discriminatie niet om die reden doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
  • Laatst online: 17:57
Merken bouw je. Als een energieleverancier je bombardeert met reclame in je brievenbus waar steevast in gelogen wordt of waarin een valse voorstelling van zaken wordt gegeven, telkens opnieuw, dan zegt dat iets over die onderneming, over wie ze willen zijn. Dat er mensen zijn die klant zijn bij Zonneplan en vinden dat die onderneming bij hun past, en er krampachtig reclame voor proberen te maken, vind ik wel amusant. Maar voor mij is zo'n onderneming nimmer een optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeEkIe
Vdvmark schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 17:57:
Merken bouw je. Als een energieleverancier je bombardeert met reclame in je brievenbus waar steevast in gelogen wordt of waarin een valse voorstelling van zaken wordt gegeven, telkens opnieuw, dan zegt dat iets over die onderneming, over wie ze willen zijn. Dat er mensen zijn die klant zijn bij Zonneplan en vinden dat die onderneming bij hun past, en er krampachtig reclame voor proberen te maken, vind ik wel amusant. Maar voor mij is zo'n onderneming nimmer een optie.
Dit ging over Frank Energie. Ik heb nog niet gehoord dat Zonneplan niet de waarheid verteld in haar communicatie. Heb ik iets gemist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Vdvmark schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 17:57:
Moet ik mij aangesproken voelen?

Ik doe het wel op basis van door berekening en ik heb ook net zo goed kritiek op ZP als het de Nexus thuisaccu gebruiksmodel betreft (kijk maar eens naar posts rond Q1 24 van mij), dat zal ik je ook niet aanraden net zo min het gebruiksmodel van Frank Energie, wat betreft "passieve onbalans".
Als ook de marktsituatie verandert is en dat nu met EPEX meer gegenereert kan worden dan onbalans, dat lag anders in Q1-Q3 2024, maar je kon op je vingers na tellen dat er ingegrepen zou worden en thuisaccu's zijn zeker niet de enigste die mee gokken met passief meesturen voor de onbalans.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
@GeEkIe ZP heeft reclame gemaakt voor de Nexus "onbalans" thuisaccu, waarbij met name de flyers per gemeente echt de mensen op het verkeerde been kon zetten, van wie het iniatief was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
Ook ik heb in der loop der jaren zowel Tibber als ZP gehad maar als je soms leest hoe er over deze 2 leveranciers word gesproken zou je denken dat er iets te veel promotie tussen zit...

Mede daarom leek me FE niet verkeerd met die bonus van 130 Euro die ik laatst kreeg maar ze proberen wel aan alle kanten klanten weer weg te jagen die iets verder kijken naar hun beleid...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Deldenaar schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 18:42:
Ook ik heb in der loop der jaren zowel Tibber als ZP gehad maar als je soms leest hoe er over deze 2 leveranciers word gesproken zou je denken dat er iets te veel promotie tussen zit...

Mede daarom leek me FE niet verkeerd met die bonus van 130 Euro die ik laatst kreeg maar ze proberen wel aan alle kanten klanten weer weg te jagen die iets verder kijken naar hun beleid...
Frank energie kan gunstig zijn als je woningbezitter bent en alleen afname hebt.
En dat doen ze steeds openlijker, zoals in je reactie, die je kreeg..
Slim terugleveren vond ik de moeite omdat ik de bedragen zo klein vond overkomen.

De klant krijgt 10-11 euro per jaar in ruil dat FE de controle over je PV systeem achter de meter krijgt , die voor hun (nagenoeg) gratis is afhankelijk van hun resultaten ermee op de diverse markten .

Voor mij zit Frank energie in de laatste groep van momenteel 35 dynamische aanbieders waar ik niet snel zou kijken als ik het snel doorreken ben ik zeker 400 euro per jaar meer kwijt bij FE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deldenaar
Domba schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 19:04:
[...]

Frank energie kan gunstig zijn als je woningbezitter bent en alleen afname hebt.
En dat doen ze steeds openlijker, zoals in je reactie, die je kreeg..
Slim terugleveren vond ik de moeite omdat ik de bedragen zo klein vond overkomen.

De klant krijgt 10-11 euro per jaar in ruil dat FE de controle over je PV systeem achter de meter krijgt , die voor hun (nagenoeg) gratis is afhankelijk van hun resultaten ermee op de diverse markten .

Voor mij zit Frank energie in de laatste groep van momenteel 35 dynamische aanbieders waar ik zou kijken als ik het snel doorreken ben ik zeker 400 euro per jaar meer kwijt bij FE.
Mmm, 400 Euro is wel heel veel maar ligt er natuurlijk aan hoeveel overschot je hebt, ik persoonlijk maak bija alles op

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Deldenaar schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 19:13:
[...]
Mmm, 400 Euro is wel heel veel maar ligt er natuurlijk aan hoeveel overschot je hebt, ik persoonlijk maak bija alles op
Ik heb niet eens met overschot doorgerekend, ik ga voor teruglevering al bij ~75% van de afname door nul voor de jaarfactuur.
(voor 2e of 3e jaar op rij, met thuis accu heb je geen vaste afname en terugleverings bandbreedte, die zijn afhankelijk van hoe intensief je ernaast als er ruimte is met 1 cycl/dag in de accu bijlaadt voor latere terugleveren)

Rond 100 euro aan zonnebonus,
ZP kwam er 1 april mee, nog voor de beste zonnemaanden, FE komt ermee als de zon al in sterkte afneemt en zal je het van 2026 moeten hebben.
De rest is het verschil in inkoopkostenvergoeding 1,82ct/kWh en terugleverkostenvergoeding 1,27ct/kWh.
Bij ZP is die 2ct/kWh incl, die je ook bij teruglevering ontvangt

Zie onderschrift voor mijn systeem is ook niet juiste merk, maar FE sluit ook solaregde systemen met accu uit omdat ze daarmee geen afregelvermogen kunnen aanbieden op de energiemarkt.
Als ook dat ze nog ergens hebben staan dat ze thuisaccu uitsluiten voor slim terugleveren en onboarding enkel voor slim handelen kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:58

koboy

Heb een idee voor een icon

Domba schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 18:39:
@GeEkIe ZP heeft reclame gemaakt voor de Nexus "onbalans" thuisaccu, waarbij met name de flyers per gemeente echt de mensen op het verkeerde been kon zetten, van wie het iniatief was.
Klopt helemaal, en daar zijn ze door Radar en andere consumenten programmas voor aan de schandpaal genageld. Terecht, maar terwijl hun aanbod op dat moment wel klopte i.t.t. de accu cowboys die nu flyeren en waarvoor gewaarschuwd wordt.....

Wat mij opvalt is dat FE (en de paar anderen) die niet correct salderen nog niet een vergelijkbare behandeling hebben gehad terwijl dat klanten wel bakken geld kost. Ik weet van iemand die bij FE zit, PV en accu heeft, puur voor het kunnen handelen op de onbalans markt. FE graait hier dus euro's voor het terugleveren en geeft een niet nader uitgespecificeerd bedrag terug voor de onbalans handel (heb een maand factuur gezien).

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
koboy schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 20:17:
[...]
Wat mij opvalt is dat FE (en de paar anderen) die niet correct salderen nog niet een vergelijkbare behandeling hebben gehad terwijl dat klanten wel bakken geld kost. Ik weet van iemand die bij FE zit, PV en accu heeft, puur voor het kunnen handelen op de onbalans markt. FE graait hier dus euro's voor het terugleveren en geeft een niet nader uitgespecificeerd bedrag terug voor de onbalans handel (heb een maand factuur gezien).
Paar andere!
Ik geloof dat 20-25 van de 35 dynamische in de groep aanbieders vallen, die zowel binnen als buiten salderen een verkoopvergoeding vragen voor de teruglevering.

Voor die onbalans handel, even geduld hebben tot oktober en dan die iemand zijn jaaropbrengst proberen te laten op tellen ;)
Die kan onder 1000 euro gezakt zijn (wel voor gebruikelijke 3x25A, daar bij FE ook grotere systemen zitten met grotere aansluiting 3x50A) , als de goede maanden in eerst 3 kwartalen van 2024 niet meegnomen worden, die het gemiddelde opkrikken.
Als ook de balansdelta dan ruim 2 maanden terug is op 2 minuten vertraging zoals voor december 2024 gebruikelijk en een vergelijkbare goede maand uitblijft, moet dat aan het denken zetten.

Met 3x25A en voldoende grote thuisaccu, voor eigenverbruik eerst/ uitgestelde PV teruglevering en wanneer accu ruimte EPEX handel, kan ook na 2027 de energiefactuur nul zijn bij teruglevering van 125% van de afname of hoger.
(kan mogelijk lager starten als dynamische energieleverancier de EPEX volgt die naar kwartierbasis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02:13
GeEkIe schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 17:40:
[...]

Het zou heel goed een leugen kunnen zijn en eerder met risico te maken hebben. De kans dat huurders een rekening nooit kunnen terug betalen is veel groter dan een huiseigenaar. Mogelijk mag je wettelijk die discriminatie niet om die reden doen.
Ik denk niet dat dit onder de term discriminatie valt. Een huiseigenaar mag bijvoorbeeld rente aftrekken. Een huurder niet. Is ook geen discriminatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
La1974 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 22:16:
[...]
Ik denk niet dat dit onder de term discriminatie valt. Een huiseigenaar mag bijvoorbeeld rente aftrekken. Een huurder niet. Is ook geen discriminatie.
De doelgroep van Frank Energie is simpel de kapitaalkrachtige klant.
Het liefst met niet alleen PV, maar ook een warmtepomp, een elektrische auto en een thuisbatterij
(En dan geen tweaker, die checked te veel)
1e omdat die fluctuatie in energierekening makkelijk kan opvangen.
2e werkt beter voor de propositie van FE
wat nu lijkt te verschuiven naar woningbezitter en dat FE begint met een dealernet op te bouwen, als je een van de vier mist ze je daar mee kunnen helpen
Frank Energie is een van de portofolio bedrijven van investeerder APCreations

Pagina: 1 ... 294 295 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels