@
Deldenaar Je
vroeg eerder of "slim terugleveren" wat was.
Ik kwam gisteren ook nog
deze pagina tegen
15% terugleverbonus van Frank energie is een hoog PR gehalte.
Aan de 10% zonnebonus van zonneplan houdt je met de gegevens van rekenvoorbeeld meer over.
2,47% minder teruglevering en verlies aan 7,90 euro EB(incl BTW 2024=12,28ct) kom je op 64kWh die je met afschakeling verliest.
Voor 2600kWh heb een PV installatie van 3200-3700Wp en zijn het aantal afschakel uren ergens tenminste 17-20 uur. Dat is meer dan aantal consumente prijs /all in prijs negatieve uren.
Voor specifieke periode die FE gebruikt zou je moeten opzoek.
Met gegeven dat FE 15% terugleverbonus geeft en de 19 euro incl voor 2536kWh, kun je uit rekenen dat de de teruglevering gemiddeld 4,99ct/kwh is (als 15% 19 euro is dan is 100% 126,67 euro)
Met 3.05 euro voordeel zeggen ze dat die 64 kWh een gem -4,76ct/kWh zou hebben gekost als je wel terugleverde.
Onder streep houd je met dit voorbeeld 14,15 euro over waar direct eigen verbruik niet is meegenomen, maar je ben ook 3 euro per jaar meer kwijt aan vaste leverkosten. (moet er nog van afgetrokken worden)
Wat niet meegenomen wordt is het aantal kWh's in die uren wat normaal direct verbruik zou geweest zijn, dat is gissen , wat je wel weet is dat je die tegen 9,38ct all-in hebt moeten inkopen .
FE valt enkel met slim terugleveren in zelfde groep als ZP & Tibber, die leveringskosten zowel binnen als buiten salderen uitbetalen bij teruglevering.
Bij ZP verlies je niet de uren, tenzij je zelf bij negatieve all-in prijs afschakeld (wat de meeste zelf doen, bij de merken die FE ondersteund )
Als we uitgaan uit van volle 2600kWh teruglevering dan is dat bij zonneplan 131,52 euro. incl BTW.
Bij FE is de 15% over de marktprijs incl BTW, bij zonneplan is de 10% over de kale leverprijs incl BTW of wel marktprijs + inkoopvergoeding (10% van 131,52 + 52= 18.35 euro)
Dat is onder de streep 4,20 euro meer bij ZP dan je bij FE krijgt met "slim terugleveren" plus het verschil in vaste leverkosten.
Het voorbeeld van FE zegt niets over de jaar afname, daar is 0,18ct/kwh gunstiger voor wat meer afneemt dan teruglevert (alleen met slim terugleveren), maar er zijn ook een aantal kWh's direct eigenverbruik die je hebt moeten inkopen. Daarin tegen heb je het verschil in vaste leverkosten, die bij FE hoger zijn
De 15% terugleverbonus van FE is minder dan de10% zonnebonus van Zonneplan
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant