Eriko schreef op maandag 14 juli 2025 @ 08:43:
[...]
Deze bedragen zijn bij mij iets minder met 42kWh / 37 PVs / 1 EV / 1 all-electric warmte pomp. De investeringen moeten terugverdiend worden. Momenteel heb ik zeg maar 3000-4000 euro per jaar terugverdiend want mijn huis is gasloos. Een zeer grote opslag heeft geen nut want verdien-uren zijn vaak 4-5 uur per dag. Dus 4-5 uur ontladen en dan op later tijdstip opladen die ook weer 4-5 uur nodig heeft. Uiteraard bij 17kWh (3x 25A).
Ik moet het nuanceren, huidige opslag is 90kWh, de volgende 60kWh is al een tijd onderweg maar neem ik telkens al mee als zijnde 150kWh in totaal.
Het gaat niet alleen om de in- en verkoop via de opslag, maar ook bij minder PV opwek nog wat goedkope uren te snoepen die je dan zelf verbruikt. Na de salderingsregeling moet de eigen handel het juist van de PV opwek hebben.
Veel PV opwek met voldoende opslag levert dan nog altijd een mooie ROI, de panelen kosten niet meer veel en de kale tarieven zijn (nog) interessant.
Gisteren hadden we 13 uren boven de 10ct kaal en vandaag zijn het 11 uren. Met 13 uren kan je potentieel nog een omzetting bereiken van minimaal € 23,40- voor de ROI. Als er minder dan 10ct kaal of wat minder uren of minder PV beschikbaar is dan is het bedrag gewoonweg lager.
Zodoende ook de uitbreiding met 25*450Wp waarvan een deel op een SmartSolar 450 / 200 wordt gekoppeld voor komend jaar gepland.
Samen met de huidige 39*450kWp komen we op een totaal van 28.8kWp, dat is voor ons huishouden ook zeker overdreven veel met een opbrengst piek van 181kWh, absoluut!
Zoveel zullen we ook met een EV niet gaan rijden om die op te gaan krijgen, ik zou hooguit buren kunnen aanbieden tegen bijvoorbeeld 15ct/kWh de auto (evt nachtelijk) te laden als we straks niet meer zouden kunnen of mogen injecteren.
Nog kan ieder extra paneel potentieel tegen de €52,00 per jaar opleveren icm opslag. En natuurlijk moet je toezien dat het vermogen dat je beschikbaar hebt toereikend is om de opgewekte capaciteit kwijt te komen na aftrek van eigen verbruik. Dat was de initiële reden om niet de 5000VA te kiezen maar de 8000VA, juist om via opslag het volle vermogen te benutten van de huisaansluiting.
Testwijze heb ik de 3*25A huisaansluiting meermaals langdurig met 27A per fase belast, er zitten hier 25A C automaten. Checks met de Flir leverde geen abnormale temperaturen op.
Dan kun je 3 fases * 27A * 230V = 18,63kW vermogen over de netaansluiting jagen.
De Multiplus 3*8000VA (in geconditioneerde ruimte) onttrekt de opslag max 21kW aan vermogen.
Neem ik na de PV uitbreiding de opwek piek van 181kWh - 40kWh eigen verbruik, dan blijft er 141kWh in de opslag die ik dan kwijt moet komen, als ik dat verdeel over die 13 uur dan is dat 10,84kW vermogen waarmee ik dat moet doen.
Voor nu is het doel zoveel mogelijk injecteren zolang het nog kan.
Zodra de optie injecteren wegvalt is het gedaan met overgedimensioneerde (zoals hier overdreven) PV en opslag, dan is exact maatwerk nodig om geen geld overboord te gooien.
Daarom is die ROI looptijd nu nog zo belangrijk, pogen zoveel mogelijk eruit te halen voordat de regering en of netbeheerders maatregelen invoeren die injectie oninteressant maakt.
24.3kWp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | SmartSolar 450/200 | 150kWh LFP | Victron Multiplus 6x 8kVA / 48kVA | Gasloos | 500m2 bj 1900 | Fujitsu Split WP Boiler & Multisplit Airconditioner