Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:18

de Peer

under peer review

SebastiaanPs schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 11:03:
[...]

Dank voor het delen!
De titel is typische click bait, terwijl de inhoud van het stuk een stuk meer genuanceerd is.

Wat ze hebben vergeleken:

[...]

Dus niet gerekend met aangepast gedrag van de gebruiker?

Verder belangrijk om te vermelden dat er flinke cashbacks zijn meegerekend, die vooral hoog zijn bij vaste contracten. Stapt iedereen echt elk jaar over?

Met de genoemde methode krijg je dit als resultaat voor de verschillende groepen:
[Afbeelding]
De verschillen zijn hier minimaal zo te zien, dat terwijl je wel het risico loopt van een flinke tariefverhoging als er zaken fout gaan in de wereld. Dat zou je ook mee moeten nemen in de afweging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:38

bert pit

asdasd

Dit heeft alles te maken met hèt instap moment van een vast contract. Juni 2024 was heel goedkoop, net als nu. Elk ander instap moment zou een ander (hogere) uitslag gegeven hebben.

Maar ik blijf erbij: je moet een beetje een nerd zijn, of het een sport vinden om te besparen, om optimaal gebruik te maken van een dynamisch contract en dat is dus niet voor iedereen weggelegd.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie07
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18-09 13:40
Omdat ik ga verhuizen naar een eigen appartement (hiervoor woonde ik in een studentenhuis met 1 huisgenoot) ben ik aan het kijken naar een nieuw energiecontract. In mijn oude woning hadden we Tibber, met een verbruik van 1376 kWh per jaar.

Als ik even met die waardes reken in mijn nieuwe woning: 688 piek, 688 dal. Dan zie ik bijvoorbeeld op Gaslicht een United Consumers 3 jaar aanbieding voor:
€0,2727 kWh piek
€0,2376 kWh dal

Totale stroomkosten zouden dus zijn: €351,09. De vaste leveringskosten zijn €99,96 per jaar. Daarbij krijg ik een bonus van €300,-, dus €100,- per jaar. Totale kosten per jaar zijn dus: €351,05.

De vaste kosten bij Tibber zijn €71,88. Als ik dan naar het totaalbedrag van UC kijk en de vaste Tibberkosten eraf haal, dan heb ik nog €279,17 over voor 1376 kWh. Dat is €0,203 per kWh wat ik gemiddeld bij Tibber zou moeten halen om voordeliger uit te zijn dan bij United Consumers. Stel dat ik alleen maar stroom op de piekmomenten zou gebruiken zou het €0,22 per kWh zijn. Beide heb ik de afgelopen maanden niet gehaald in mijn oude appartement, en is in de winter volgens mij ook vrijwel onmogelijk. Maar het zou natuurlijk kunnen dat de prijzen de komende jaren nog veel goedkoper worden, maar die kans lijkt mij klein.

Of zie ik hier iets over het hoofd?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:58

koboy

Heb een idee voor een icon

bert pit schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 11:27:
[...]

Dit heeft alles te maken met hèt instap moment van een vast contract. Juni 2024 was heel goedkoop, net als nu. Elk ander instap moment zou een ander (hogere) uitslag gegeven hebben.

Maar ik blijf erbij: je moet een beetje een nerd zijn, of het een sport vinden om te besparen, om optimaal gebruik te maken van een dynamisch contract en dat is dus niet voor iedereen weggelegd.
Het is een rapport met wel degelijk correcte data (net als dat thuisbatterij rapport van een paar dagen geleden), maar ook hier weer een flink WC eend gehalte.

Zoals je al aanhaalt waren de contracten juni vorig jaar goedkoop, maar ook begonnen toen net de cashbacks weer los te komen. Als de meetperiode een of twee maanden eerder was gestart was er een heel ander beeld uit gekomen. Cashbacks waren er toen nauwelijks, hogere tarieven en wel al terugleverkosten bij veel leveranciers.

De conclusie is ook (in de AD samenvatting) dat vast loont door de cashbacks en ieder jaar overstappen. Laat dat overstappen nou net zijn waar keuze.nl aan verdient......
Ook wordt er volgens mij geen gebruik gemaakt van de dynamisch stroom met een vast gas contact....

Over een paar weken is mijn eerste jaarrekening binnen, en komt er een vergelijking met het vaste contract dat ik anders had afgesloten.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Japie07 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 11:28:
Omdat ik ga verhuizen naar een eigen appartement (hiervoor woonde ik in een studentenhuis met 1 huisgenoot) ben ik aan het kijken naar een nieuw energiecontract. In mijn oude woning hadden we Tibber, met een verbruik van 1376 kWh per jaar.

Als ik even met die waardes reken in mijn nieuwe woning: 688 piek, 688 dal. Dan zie ik bijvoorbeeld op Gaslicht een United Consumers 3 jaar aanbieding voor:
€0,2727 kWh piek
€0,2376 kWh dal

Totale stroomkosten zouden dus zijn: €351,09. De vaste leveringskosten zijn €99,96 per jaar. Daarbij krijg ik een bonus van €300,-, dus €100,- per jaar. Totale kosten per jaar zijn dus: €351,05.

De vaste kosten bij Tibber zijn €71,88. Als ik dan naar het totaalbedrag van UC kijk en de vaste Tibberkosten eraf haal, dan heb ik nog €279,17 over voor 1376 kWh. Dat is €0,203 per kWh wat ik gemiddeld bij Tibber zou moeten halen om voordeliger uit te zijn dan bij United Consumers. Stel dat ik alleen maar stroom op de piekmomenten zou gebruiken zou het €0,22 per kWh zijn. Beide heb ik de afgelopen maanden niet gehaald in mijn oude appartement, en is in de winter volgens mij ook vrijwel onmogelijk. Maar het zou natuurlijk kunnen dat de prijzen de komende jaren nog veel goedkoper worden, maar die kans lijkt mij klein.

Of zie ik hier iets over het hoofd?
Als je geen grote hoeveelheden stroom kunt verleggen naar goedkope momenten: gewoon vast nemen. En je gebruikt geen grote hoeveelheid energie, dus…

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:54
SebastiaanPs schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 11:03:
[...]

Dank voor het delen!
De titel is typische click bait, terwijl de inhoud van het stuk een stuk meer genuanceerd is.

Wat ze hebben vergeleken:

[...]

Dus niet gerekend met aangepast gedrag van de gebruiker?

Verder belangrijk om te vermelden dat er flinke cashbacks zijn meegerekend, die vooral hoog zijn bij vaste contracten. Stapt iedereen echt elk jaar over?

Met de genoemde methode krijg je dit als resultaat voor de verschillende groepen:
[Afbeelding]
Het is appels met peren vergelijken.
Geven een voorbeeld van kosten bij twee personen en werken verder alles uit met vier personen waarbij je vraagteken kan zetten bij de uitwerking. Niet duidelijk is met welke getallen er is gerekend.
Zowel met het gas- en het stroomverbruik alsmede de hoeveel kWh teruglevering wordt met verschillende getallen gerekend.
De vraag is natuurlijk hoe rijmt dit met een onderzoek van 1Kpd in opdracht van energieleverancier NextEnergy d.d.18-06-2025 waarbij gesteld wordt dat een dynamisch energiecontract gemiddeld 23 procent lagere energierekening geeft
https://www.warmte365.nl/...giecontract-66A7ADAD.html
Huishoudens met warmtepomp én dynamisch energiecontract hebben een energierekening die 23 procent lager is dan huishoudens met vast energiecontract
Of een dramatische contract bij je past is geheel afhankelijk van je persoonlijke situatie en je zal zelf goed inzicht moeten hebben in je verbruik

In het rekenmodel worden bij de dynamische prijs tweemaal inkoop kosten berekend eenmaal van € 0,02 en op een andere plaats tellen ze nogmaal € 0,03 per kWh er bij dus totaal inkoopkosten € 0,05 per kWH

[ Voor 9% gewijzigd door clodders op 24-06-2025 15:54 ]

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeDeeZet
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 31-08 04:12
Smuggler schreef op maandag 23 juni 2025 @ 17:34:
[...]

Even heel snel,
je levert bijna 3000kwh terug.
Bij Frank moet je daarvoor 4 cent? betalen = 120 euro.
Ook betaal je meer voor inkoop (is 60 euro meer?).
dus frank is zonder de overstap bonus al 180 euro duurder dan zonneplan (groffe berekening).

De overstap bonus is 1x. als je blijft zitten is het jaar daarna dus duurder.
Dus volgend jaar zelfde tijd weer overstappen.

Frank is heel goed in marketing en hoge prijzen. lees het topic maar eens door.
Verder hebben ze best vaak de prijzen halverwege veranderd, als het omhoog gaat gaat iedereen mee. en evenlater gaat het weer naar beneden, maar blijf je hangen als je geen telefoontje pleegt.
Bedankt voor de reacties.Uiteraard zal ik na de eenmalige bonus opnieuw overstappen, maar ik heb het idee dat deze zelfs niet dekkend gaat zijn. Ik krijg echt nauwelijks iets terug voor teruglevering lijkt het...

Hierbij ook nog een screenshot van de maand juni zoals uit de Frank app.
Je ziet dat ik deze maand 233kwh heb teruggeleverd, en dit afgerekend wordt voor EUR 0,93 :-(Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UwFJNO_efbGKSTXyAKYwSir86fk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7WRcp6Nes86Ypbr03B7UF2jM.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Khmvcv7VcjwuWyYyG2CozxbZRP8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6Ayro8zwDrZPac9a0Dj0pF7N.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door GeeDeeZet op 24-06-2025 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 18:39
GeeDeeZet schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 12:07:
[...]

Bedankt voor de reacties.Uiteraard zal ik na de eenmalige bonus opnieuw overstappen, maar ik heb het idee dat deze zelfs niet dekkend gaat zijn. Ik krijg echt nauwelijks iets terug voor teruglevering lijkt het...

Je ziet dat ik deze maand 233kwh heb teruggeleverd, en dit afgerekend wordt voor EUR 0,93 :-([Afbeelding][Afbeelding]
Hoe is je orientatie van je zonnepanelen? Dat kan ook schelen in je opbrengst per kWh. Hier ligt het grofweg oost-west en dus pak ik de dure ochtend en avonduren zo maximaal mogelijk mee. Bij Tibber levert de 918 kWh die ik tot nu toe in juni heb teruggeleverd mij ongeveer € 47 op (dit is kale stroomprijs dus de energiebelasting laat ik buiten beschouwing).

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeEkIe
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 17:21
de Peer schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 11:12:
[...]
terwijl je wel het risico loopt van een flinke tariefverhoging als er zaken fout gaan in de wereld.
Dat werkt ook de andere kant op: als vast contract loop je ook risico van het missen van flinke tariefverlagingen.

Stel bijvoorbeeld dat je nu met een vast contract zit en dat vergelijkt met de vooralsnog hypothetische situatie dat er een goed staakt-het-vuren bestand met Iran komt, zij zich gaan gedragen en weer op de wereldmarkt met hun gas en olie komt, en er bijvoorbeeld ook nog eens de verwachte prijsoorlog binnen OPEC+ komt, dan mis je dat allemaal als vast contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

GeEkIe schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 12:54:
[...]

Dat werkt ook de andere kant op: als vast contract loop je ook risico van het missen van flinke tariefverlagingen.
niet echt hoor, dat komt in de praktijk bijna nooit voor.
Stel bijvoorbeeld dat je nu met een vast contract zit en dat vergelijkt met de vooralsnog hypothetische situatie dat er een goed staakt-het-vuren bestand met Iran komt, zij zich gaan gedragen en weer op de wereldmarkt met hun gas en olie komt, en er bijvoorbeeld ook nog eens de verwachte prijsoorlog binnen OPEC+ komt, dan mis je dat allemaal als vast contract.
Bovendien kun je een vast contract gewoon opzeggen. Als je veel zonnepanelen hebt betaal je dan volgens mij geen boete.

Persoonlijk heb ik nog een 2e troef. Een SAP (2e slimme meter) waardoor ik altijd op elk moment een extra contract kan afsluiten. Maargoed dat is mijn specifieke situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
de Peer schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 13:08:
[...]
niet echt hoor, dat komt in de praktijk bijna nooit voor.
Statistisch komen stijgingen even vaak voor als dalingen, trenzij er een fundamentele verschuiving is, zoals bijvoorbeeld met de overgang van Europa van pijpleidingen gas op LNG. Maar als bv Rusland weer een normaal land wordt en wij weer gas van hen gaan afnemen, dan zal ook die fundamentele verschuiving slechts een golf zijn geweest die ook weer naar beneden is gegaan.

Vooral degenen die vaste contracten kiezen om risico te mijden zijn geneigd alleen maar risico's te zien en geen kansen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Waarom zou je voor elektra een dynamische energieleverancier kiezen met een cashback?

Ik heb in de dataset gekeken, want die getallen waren wel super merkwaardig.

Van die ik weet die een cashback hadden/hebben ook een afslag (kosten) rekenen voor de teruglevering
wat niet in senario zit, die rekent alleen met 2ct/kWh onkosten vergoeding en correct salderen.
(van die ik met cashback weet maakt dat 60 euro duurder en geen dynamisch senario zou voordeliger zijn door de overige twijfelachtige aannames)

Bijv voor die senario's met zonnepanelen die leveren standaard alle dagen van 7 tot 18 uur terug ook in december als de zon rond 16:30 uur ondergaat.
Die met PV verbruiken meer stroom in de zomer ondanks direct eigenverbruik van PV.
Als ook die niet met 1500m3 gas verwarmen maar 600kWh meer elektraverbruik hebben en ook nog eens evenredig over het jaar verdeelt terwijl wel per EPEX tarieven per uur worden gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L5UehwNGep6E-51cb7VnkrORoeo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kA4AF5RGvMGJPvr4Qa3iQv20.png?f=fotoalbum_large

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

GeEkIe schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 13:16:
[...]

Statistisch komen stijgingen even vaak voor als dalingen
ik doelde op een plotselinge grote stijging zoals we die gezien hebben toen de oorlog in Oekraine startte.
Een daling gaat meestal vrij geleidelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeEkIe
de Peer schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 13:22:
[...]

ik doelde op een plotselinge grote stijging zoals we die gezien hebben toen de oorlog in Oekraine startte.
Een daling gaat meestal vrij geleidelijk.
De daling ging net zo hard:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yk1CRX-iq3yH-ZfP_GllWr0AAOM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/USceL0nAP3nZ6OpLntAxIA7w.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

GeEkIe schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 13:32:
[...]

De daling ging net zo hard:
Nee, dat is niet de prijs van de energiecontracten, maar van de beurs. daar heb je als consument niet direct mee te maken. Dat is juist het hele punt. de energiecontracten werden prijzig en bleven dat nog lange tijd, men ging zelfs extra marge inbouwen vanwege het risico dat er was voor de leveranciers.

[ Voor 24% gewijzigd door de Peer op 24-06-2025 13:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeEkIe
de Peer schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 13:39:
[...]

Nee, dat is niet de prijs van de energiecontracten, maar van de beurs. daar heb je als consument niet direct mee te maken. Dat is juist het hele punt. de energiecontracten werden prijzig en bleven dat nog lange tijd, men ging zelfs extra marge inbouwen vanwege het risico dat er was voor de leveranciers.
Dynamische energie wordt direct van de dag/spot markt gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

GeEkIe schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 13:41:
[...]

Dynamische energie wordt direct van de dag/spot markt gekocht.
dan is er een misverstand, ik dacht dat we het over vaste contracten hadden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeEkIe
de Peer schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 13:42:
[...]

dan is er een misverstand, ik dacht dat we het over vaste contracten hadden.
Nou raak ik in de war :)

We hebben het toch juist over de vergelijking van vaste en dynamische contracten en prijsvorming?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dollyking
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19-09 14:51

dollyking

duck tape

ik moest ook even in de data set kijken waarom dynamisch duurder zou zijn.
de verbruiksmomenten zijn standaard gelijk genomen.
ik kan de data uit die tabel hier niet zo goed plakken, maar ik ga er toch stiekum vanuit dat iemand met een dynamisch tarief goed kan sturen met zijn verbruik, de een wat meer dan de ander.
en daar ligt het grote verschil maar dat voor iedereen ander is.
er zijn hier ook mensen op het forum die negatief uitkomen over het jaar met veel accu's en alleen in het allergoedkoopste moment stroom afnemen.
Als je dus niet je verbruiks moment aanpast naar dynamisch ben je duurder uit. Dat klopt dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsvdBeek
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 18:46
dollyking schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 13:47:
..
Als je dus niet je verbruiks moment aanpast naar dynamisch ben je duurder uit. Dat klopt dan.
wanneer er sprake is van een cashback.

pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

GeEkIe schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 13:43:
[...]

Nou raak ik in de war :)

We hebben het toch juist over de vergelijking van vaste en dynamische contracten en prijsvorming?
Ja en mijn punt was dat in 2022 de vaste contracten de lucht in gingen (plots) qua prijs, en dat ze vervolgens hoog bleven. En dat dergelijke vaste contracten niet 'plots' dalen, maar heel geleidelijk.

Maar jij hebt gelijk dat dynamisch flink steeg, maar vervolgens ook weer snel daalde. een korte hevige piek dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeEkIe
Een dynamisch contract zal op de langere termijn altijd goedkoper zijn dan een vast contract als er niet steeds wordt gewisseld voor de bonus dus bonussen buiten beschouwing worden gelaten. Simpelweg omdat het dezelfde gas is maar vaste contracten een risico-opslag hebben vanwege het feit dat het (deels) termijncontracten zijn. Slim eigen verbruik kiezen verhoogt het voordeel.

Echter kan je met vaste contracten goedkoper uit zijn door bonussen en door de markt te verslaan door op het juiste moment het vaste contract aan te gaan.

Dit een goede samenvatting? :)

[ Voor 3% gewijzigd door GeEkIe op 24-06-2025 14:51 . Reden: aanvulling & verbetering ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

GeEkIe schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 13:57:
[...]

Een dynamisch contract zal op de langere termijn altijd goedkoper zijn dan een vast contract als er niet steeds wordt gewisseld voor de bonus dus bonussen buiten beschouwing worden gelaten.
dat is op dit moment simpelweg niet waar. Volledig kunnen salderen is een groot voordeel bij een vast contract, zeker als je nog een contract hebt zonder terugleverkosten. Vast contract is dan véél goedkoper.

Straks, als salderen afgeschaft is, denk ik dat jouw verhaal klopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeEkIe
de Peer schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 14:10:
[...]

dat is op dit moment simpelweg niet waar. Volledig kunnen salderen is een groot voordeel bij een vast contract, zeker als je nog een contract hebt zonder terugleverkosten. Vast contract is dan véél goedkoper.

Straks, als salderen afgeschaft is, denk ik dat jouw verhaal klopt.
Je hebt gelijk: ik was vergeten de salderingssubsidie buiten beschouwing te laten en ging alvast uit van de situatie vanaf '27.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Als je er van uitgaat dat niet de gehele goegemeente zijn energiecontract start in juni 2024, maar ook in mei, apri, maart, etc. dan kom je op een ander plaatje. En dat is niet doorgerekend.
bovendien weten wij hier allemaal: je moet kunnen schuiven met bijvoorbeeld EV laden, anders is het zinloos.

[ Voor 22% gewijzigd door bert pit op 24-06-2025 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
De discussie over vAst en variabele in het artikel klinkt niet heel grondig. Via tibber krijg je tegenwoordig de gemiddelde kwh prijs gepresenteerd, dat is volgens mij wel een aardige graadmeter.

Is die hoger dan de huidige vaste contracten kWh prijs, dan zou vast de juiste keuze zijn. Is die lager ( door gedrag of door werkelijk de prijs) is dynamische goedkoper.

Mijn kwh prijs over 2024 was op de tibber manier 15.5 cent (ik verwarm electrisch en heb zonnepanelen en 2 sessies) voor 2025 tot nu toe is het 16.6 cent per kWh.

Ik denk dat ik nog even bij rubber blijf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koboy

koboy

GeeDeeZet schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 12:07:
[...]

Je ziet dat ik deze maand 233kwh heb teruggeleverd, en dit afgerekend wordt voor EUR 0,93 :-([Afbeelding][Afbeelding]
Tsja, bijna een halve cent is niet veel. Maar toen je afsloot wist je dat je de bonus voor een heel groot deel zou "opeten" met het boeven gedrag van Frank. Met 3000kWh teruglevering blijft er een paar tientjes van de bonus over.

Ter vegelijk: ik heb deze maand 223kWh teruggeleverd tegen 4,6 cent bij Zonneplan. Panelen liggen vrijwel vol zuid, met alleen een (vaat)was als sturing.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19-09 15:16
Domba schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 13:17:
[...]

Waarom zou je voor elektra een dynamische energieleverancier kiezen met een cashback?

Ik heb in de dataset gekeken, want die getallen waren wel super merkwaardig.

Van die ik weet die een cashback hadden/hebben ook een afslag (kosten) rekenen voor de teruglevering
wat niet in senario zit, die rekent alleen met 2ct/kWh onkosten vergoeding en correct salderen.
(van die ik met cashback weet maakt dat 60 euro duurder en geen dynamisch senario zou voordeliger zijn door de overige twijfelachtige aannames)

Bijv voor die senario's met zonnepanelen die leveren standaard alle dagen van 7 tot 18 uur terug ook in december als de zon rond 16:30 uur ondergaat.
Die met PV verbruiken meer stroom in de zomer ondanks direct eigenverbruik van PV.
Als ook die niet met 1500m3 gas verwarmen maar 600kWh meer elektraverbruik hebben en ook nog eens evenredig over het jaar verdeelt terwijl wel per EPEX tarieven per uur worden gebruikt.

[Afbeelding]
Als je echt wilt vergelijken voor jouw situatie, zou je data moeten bijhouden per uur (ik heb die voor een aantal jaar op minuut-niveau) en dan doorrekenen, maar dat hoeft helemaal niet.... want dit is een onderzoek met een volstrekt logische uitkomst.

Dynamisch tarief betekent dat je op jaarbasis een gemiddelde prijs betaalt per afgenomen kWh en dat je een gemiddelde prijs krijgt per ingevoede kWh. De gemiddelde prijs voor afgenomen kWh MOET hoger zijn dan de gemiddelde prijs voor ingevoede kWh, want daar zit de winstmarge voor het bedrijf. Zij kopen stroom van jou verkopen die aan iemand anders tegen een iets hoger tarief.
Kortom, over alle kWh die omgezet wordt betaal je een paar cent.

Bij een vast tarief is het iets ingewikkelder. Je betaalt een bedrag per afgenomen kWh, maar je krijgt ook dat bedrag per ingevoede kWh tot aan de salderingsgrens. Boven de salderingsgrens krijg je een minimaal bedrag per teruggeleverde kWh. Daarnaast betaal je terugleverkosten, wat niets anders is dan een opslag per ingevoede kWh (al dan niet in staffels).

De totale som van al deze bedragen zal gemiddeld per leverancier hetzelfde zijn als bij een dynamisch contract. Is dat niet zo, dan is die leverancier namelijk structureel goedkoper dan alle andere en dat duurt in een markt met veel concurrentie nooit lang.

Gemiddeld moet het dus zo zijn dat dynamisch of vast even duur is.

Dan is de vraag wat in jouw specifieke situatie voordeliger is. Dat is eigenlijk alleen achteraf vast te stellen. Als je dat vooraf zeker wist, dan wist de leverancier dat dus ook en zou dat contract niet aangeboden worden (met enige vertraging wellicht).

Mensen die vaste contracten afsluiten zijn meer geneigd om langer te blijven. Daar gokken de maatschappijen op met hun welkomstbonussen, zeker als je ook gas afneemt. Op gas zitten immers hogere marges omdat er minder onzekerheid in zit. Dat gokken doen ze met welkomstbonussen. Je hebt dus geen onderzoek nodig om vast te stellen dat vaste contracten met welkomstbonussen, in algemene zin, voordeliger uitpakken dan dynamische contracten.

Alleen voor diegenen die relatief veel overproductie hebben zijn dynamische contracten het meest interessant. Dat komt omdat de terugleverkosten bij vaste contracten vaak niet lineair oplopen, maar juist steeds hoger worden (per kWh) naarmate je meer invoedt.

Als er staffels gebruikt worden en je komt sowieso in de hoogste staffel kan het weer zo zijn dat een vast contract interessant is omdat de kosten per kWh lager worden.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
ik moest ook even in de data set kijken waarom dynamisch duurder zou zijn.
de verbruiksmomenten zijn standaard gelijk genomen.
ik kan de data uit die tabel hier niet zo goed plakken, maar ik ga er toch stiekum vanuit dat iemand met een dynamisch tarief goed kan sturen met zijn verbruik, de een wat meer dan de ander.
en daar ligt het grote verschil maar dat voor iedereen ander is.
er zijn hier ook mensen op het forum die negatief uitkomen over het jaar met veel accu's en alleen in het allergoedkoopste moment stroom afnemen.
In de grote aannames zit punten die niet te volgen is.

2 personen, stroom en gas // verbruik 2500kWh/j
4 personen, stroom en gas // verbruik 2900kWh/j
4 personen, zonnepanelen, gas // verbruik 2900kWh/jaar teruglevering 2800kWh/j
4 personen, zonder gas, zonder zonnepanelen // verbruik 3500kWh/j
4 personen, zonder gas, met zonnepanelen // verbruik 3370kWh/jaar Teruglevering 2000kWh/j

1500m3/j vervangen door 600kWh/j meer elektraverbruik per jaar , knap :X
maar 130kWh minder verbruik PV zonder gas, wat lijkt dat direct PV verbruik wordt wel meegenomen in senario zonder gas, maar niet in senario met gas, maar dan is die 800kWh minder teruglevering met PV&WP niet te volgen om (670kWh/j in niets verdwijnen, is ongeveer evenveel als 600kWh voor 1500m3 gas, maar dan voor 2e keer) en met all-electric verwacht je meer stroomverbruik in de winter, niet evenredig over jaar verdeelt

Ik kan niet anders concluderen dat met de aannames het een, appels met peren vergelijk is geworden, want ik kan de die aannames niet volgen.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeDeeZet
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 31-08 04:12
koboy schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 14:38:
[...]

Tsja, bijna een halve cent is niet veel. Maar toen je afsloot wist je dat je de bonus voor een heel groot deel zou "opeten" met het boeven gedrag van Frank. Met 3000kWh teruglevering blijft er een paar tientjes van de bonus over.

Ter vegelijk: ik heb deze maand 223kWh teruggeleverd tegen 4,6 cent bij Zonneplan. Panelen liggen vrijwel vol zuid, met alleen een (vaat)was als sturing.
Dat snap ik, ik wil dan ook bekijken of ik niet alsnog beter naar zonneplan kan overstappen.
Daarom vraag ik me af of ik bij zonneplan (geen cashback, wel betere voorwaarden) na een jaar goedkoper uit zou zijn dan 1 jaar Frank met cashback.
Had namelijk wel verwacht dat er onderaan de streep niet veel over zou blijven bij de maand, maar het lijkt er nu op dat ik dik moet gaan betalen voor de maand Juli, dan vrees ik al voor de minder zonnige maanden.
Aangezien het een dynamisch contract is, kan ik alsnog ieder moment opzeggen.

Voorheen had ik een jaar vast bij delta, nog net afgesloten voordat ze terugleververgoeding gingen vragen. Life was good back then ;)
Sportmind schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 12:47:
[...]

Hoe is je orientatie van je zonnepanelen? Dat kan ook schelen in je opbrengst per kWh. Hier ligt het grofweg oost-west en dus pak ik de dure ochtend en avonduren zo maximaal mogelijk mee. Bij Tibber levert de 918 kWh die ik tot nu toe in juni heb teruggeleverd mij ongeveer € 47 op (dit is kale stroomprijs dus de energiebelasting laat ik buiten beschouwing).
Panelen liggen overigens compleet op het zuiden.

Zou het in mijn situatie overigens zin hebben een zonneplan thuisbatterij aan te schaffen? Kan helaas mijn auto niet opladen, dus grote thuisverbruikers behalve de vaatwasser, wachmachine, droger en elektrische kookplaat heb ik niet

[ Voor 31% gewijzigd door GeeDeeZet op 24-06-2025 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
Domba schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 15:20:
[...]

In de grote aannames zit punten die niet te volgen is.

2 personen, stroom en gas // verbruik 2500kWh/j
4 personen, stroom en gas // verbruik 2900kWh/j
4 personen, zonnepanelen, gas // verbruik 2900kWh/jaar teruglevering 2800kWh/j
4 personen, zonder gas, zonder zonnepanelen // verbruik 3500kWh/j
4 personen, zonder gas, met zonnepanelen // verbruik 3370kWh/jaar Teruglevering 2000kWh/j

1500m3/j vervangen door 600kWh/j meer elektraverbruik per jaar , knap :X
maar 130kWh minder verbruik PV zonder gas, wat lijkt dat direct PV verbruik wordt wel meegenomen in senario zonder gas, maar niet in senario met gas, maar dan is die 800kWh minder teruglevering met PV&WP niet te volgen om (670kWh/j in niets verdwijnen, is ongeveer evenveel als 600kWh voor 1500m3 gas, maar dan voor 2e keer) en met all-electric verwacht je meer stroomverbruik in de winter, niet evenredig over jaar verdeelt

Ik kan niet anders concluderen dat met de aannames het een, appels met peren vergelijk is geworden, want ik kan de die aannames niet volgen.
In het rekenmodel worden bij de dynamische prijs tweemaal inkoop kosten berekend eenmaal van € 0,02 en op een andere plaats wordt er nogmaals € 0,03 per kWh er geteld bij dus totaal inkoopkosten € 0,05 per kWh

[ Voor 7% gewijzigd door clodders op 24-06-2025 16:11 ]

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olympusdenk
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 08:19
Er valt veelt te besparen met dynamisch contract voornamelijk met sturing van verbruik maar @GeeDeeZet ik ook óók rekening houdend dat Frank de bonus pas na een afgerond jaar hun bonus uitbetaalt maar jij wel met het risico zit, je moet het zelf weten maar ik zou het persoonlijk niet waard vinden. In beleggingswereld hebben ze er een term voor ‘picking up Penny’s in front of a steamroller’, het risico zoals eerder aangehaald als de voorwaarden tussendoor financieel nadelig wijzigt ligt bij Frank historisch gezien hoger.

[ Voor 5% gewijzigd door olympusdenk op 24-06-2025 15:57 ]

Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:09

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Hier zit een denkfout:
Blihi schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 15:00:
[...]
Dynamisch tarief betekent dat je op jaarbasis een gemiddelde prijs betaalt per afgenomen kWh en dat je een gemiddelde prijs krijgt per ingevoede kWh. De gemiddelde prijs voor afgenomen kWh MOET hoger zijn dan de gemiddelde prijs voor ingevoede kWh, want daar zit de winstmarge voor het bedrijf.
Daar zit de winstmarge niet :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
@Blihi Ik ben een dynamische klant zie mijn onderschrift, niet in een van de onderzoeksgroepen past,
Gemiddelde afname prijs all-in gemiddeld 23,77ct/kWh en 33,16ct/kWh voor teruglevering voor lopende saldeerjaar.

Het gaat erom dat de data van dat onderzoek niet kloppen.
Zonder gas heb je meer elektraverbruik in de winter niet automatisch ook in de zomer, je warmwater kan je met direct gebruik van PV doen.
1500m3 gas of wel ~12 000 kWh warmte verbruik met 600kWh elektrisch meer opvangen, een WP met een COP >15 of zo voor nodig.

Niet consequent de PV opwek tussen de groepen wordt verrekend op de zelfde manier en geen rekening wordt gehouden met uren dagicht varieert over het jaar terwijl je wel dynamische uurprijzen gebruikt.
Het gevolg is dat PV teruglevering krijgt zoals in december terwijl de zon niet schijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17-09 22:29

V-8

Blihi schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 15:00:
[...]

Dynamisch tarief
-knip-
Zij kopen stroom van jou verkopen die aan iemand anders tegen een iets hoger tarief.
Hoe verkoopt een dynamische leverancier stroom van jou aan iemand anders tegen een hoger tarief?

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:13
V-8 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 15:59:
[...]

Hoe verkoopt een dynamische leverancier stroom van jou aan iemand anders tegen een hoger tarief?
Nou, als je niet bij Tibber of Zonneplan zit, dan krijg je voor je export minder dan wat een andere klant van diezelfde toko moet betalen voor diens import ;)

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
Domba schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 15:56:
@Blihi Ik ben een dynamische klant zie mijn onderschrift, niet in een van de onderzoeksgroepen past,
Gemiddelde afname prijs all-in gemiddeld 23,77ct/kWh en 33,16ct/kWh voor teruglevering voor lopende saldeerjaar.

Het gaat erom dat de data van dat onderzoek niet kloppen.
Zonder gas heb je meer elektraverbruik in de winter niet automatisch ook in de zomer, je warmwater kan je met direct gebruik van PV doen.
1500m3 gas of wel ~12 000 kWh warmte verbruik met 600kWh elektrisch meer opvangen, een WP met een COP >15 of zo voor nodig.

Niet consequent de PV opwek tussen de groepen wordt verrekend op de zelfde manier en geen rekening wordt gehouden met uren dagicht varieert over het jaar terwijl je wel dynamische uurprijzen gebruikt.
Het gevolg is dat PV teruglevering krijgt zoals in december terwijl de zon niet schijnt.
Bovendien wordt er In het rekenmodel bij de dynamische prijs tweemaal inkoopkosten berekend eenmaal van € 0,02 en op een andere plaats wordt er nogmaals € 0,03 per kWh er geteld bij dus totaal inkoopkosten € 0,05 per kWh.

Bronnen voor dit onderzoek:
Prijsdata energievergelijker Keuze.nl
EPEX day-ahead beursprijzen (dynamische stroomprijs)
LEBA/TTF spotmarkt (dynamische gasprijs)
Download de volledige dataset met ons onderzoek (xlsx-bestand, 4,5 MB)

[ Voor 6% gewijzigd door clodders op 24-06-2025 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
clodders schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 16:21:
[...]

Bovendien wordt er In het rekenmodel bij de dynamische prijs tweemaal inkoopkosten berekend eenmaal van € 0,02 en op een andere plaats wordt er nogmaals € 0,03 per kWh er geteld bij dus totaal inkoopkosten € 0,05 per kWh
Ik heb die al gedownload.
Het onderzoek zou gaan over periode 1-6-24 tot 31-5-25, over welke periode zie je dat ze het gasverbruik meenemen?
Ik zie namelijk bij tabblad "gasverbruik" dat die gedownloaded dataset van 2024-01-01 tot 2024-12-31 loopt.
Ik heb geen gas, kan minder makkelijk controleren of de dynamische gasprijzen kloppen.

Edit: 2025 had tot juni 15% meer gewogen graaddagen dan zelfde periode in 2024.

[ Voor 5% gewijzigd door Domba op 24-06-2025 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

GeeDeeZet schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 15:46:
[...]

Dat snap ik, ik wil dan ook bekijken of ik niet alsnog beter naar zonneplan kan overstappen.
Daarom vraag ik me af of ik bij zonneplan (geen cashback, wel betere voorwaarden) na een jaar goedkoper uit zou zijn dan 1 jaar Frank met cashback.
Had namelijk wel verwacht dat er onderaan de streep niet veel over zou blijven bij de maand, maar het lijkt er nu op dat ik dik moet gaan betalen voor de maand Juli, dan vrees ik al voor de minder zonnige maanden.
Aangezien het een dynamisch contract is, kan ik alsnog ieder moment opzeggen.

Voorheen had ik een jaar vast bij delta, nog net afgesloten voordat ze terugleververgoeding gingen vragen. Life was good back then ;)

[...]

Panelen liggen overigens compleet op het zuiden.

Zou het in mijn situatie overigens zin hebben een zonneplan thuisbatterij aan te schaffen? Kan helaas mijn auto niet opladen, dus grote thuisverbruikers behalve de vaatwasser, wachmachine, droger en elektrische kookplaat heb ik niet
De extra kosten bij Frank zitten in de teruglevering, die logischerwijs voornamelijk in de zonnige maanden valt. In de donkere maanden zijn die extra kosten heel klein.
Eerder hebben we je voorgerekend dat het voordeel bij Frank in een paar tientjes ging zitten OVER HET HELE EERSTE JAAR. Nu overstappen betekent verlies pakken omdat je de donkere maanden mist waarin je weinig extra kosten maakt maar wel meer bonus opbouwt.
Gewoon een jaartje op je handen blijven zitten. Ook al zou Frank de tarieven weer eens wijzigen kom je op zijn slechtst ongeveer even duur uit. Eventueel de laaste maanden overslaan, die kosten je weer "netto geld".

Die elektrische kookplaat geeft waarschijnlijk het iets grotere verschil dan verwacht met mij. We koken op gas, en pakken hierdoor in de vroege avond nog wat "dure" teruglevering mee.

Mocht je het al van plan zijn kun je het eerder kopen van een (stekker) thuisaccu overwegen. Hiermee kun je een stuk van de teruglevering naar de duurdere uren verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
Domba schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 16:31:
[...]

Ik heb die al gedownload.
Het onderzoek zou gaan over periode 1-6-24 tot 31-5-25, over welke periode zie je dat ze het gasverbruik meenemen?
Ik zie namelijk bij tabblad "gasverbruik" dat die gedownloaded dataset van 2024-01-01 tot 2024-12-31 loopt.
Ik heb geen gas, kan minder makkelijk controleren of de dynamische gasprijzen kloppen.

Edit: 2025 had tot juni 15% meer gewogen graaddagen dan zelfde periode in 2024.
Bij het gasverbruik 1100 en 1500 m3 zijn ze uitgegaan van het gehele jaar 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19:14
NielsvdBeek schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 09:26:
[...]

kun je wat meer info delen hoe je komt tot dit vergelijk?
2024 dynamisch kwam ik uit op een gemiddelde prijs van 22,1 ct en met dynamisch 2025 tot niu 24,6ct gemiddeld. Met name de verwaming met de warmtepomp zorgt voor dit gemiddelde (23ct kostte dat gemiddeld in 2025). Dan heb ik het nog niet over de teruglevering van het overschot (niet meegerekend in het gemiddelde tarief).
Ik integreer “energie gebruik van P1 (in kW dus) met euro/kWh” en dat dan in 2 aparte sommetjes: 1x tegen actuele dynamische tarief inclusief belasting, 1x tegen vaste tarief verminderd met terugleverkorting in geval van terugleveren.
In geval van dynamisch schakel ik de pv virtueel uit bij negatieve prijzen inclusief belasting. (Dat gebeurt zo weinig dat het op het totaal niet superveel uitmaakt).

Zoals gezegd: sinds 7 april dus nog zonder stookseizoen.

[ Voor 3% gewijzigd door Stefannn op 24-06-2025 18:19 ]

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Laatst online: 19:17
Dat hele onderzoek is gedaan door een partij die er baat bij heeft om energiecontracten te verkopen van de non-dynamische partijen, logisch dat ze tot die conclusie komen.

Zo'n onderzoek kan ik ook, maar dan voor mensen met veel PV overschot, met de conclusie "wie op de juiste momenten was overgestapt had de afgelopen jaren en tot het einde salderingsregeling veel meer geld kunnen verdienen aan een vast contract dan dynamisch".

(Dat is volledig correct, maar betekent niet dat ik adviseer om nu een vast contract te nemen.)

[ Voor 10% gewijzigd door HandyLumberjack op 24-06-2025 19:21 ]

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsvdBeek
Stefannn schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 18:18:
[...]

Ik integreer “energie gebruik van P1 (in kW dus) met euro/kWh” en dat dan in 2 aparte sommetjes: 1x tegen actuele dynamische tarief inclusief belasting, 1x tegen vaste tarief verminderd met terugleverkorting in geval van terugleveren.
In geval van dynamisch schakel ik de pv virtueel uit bij negatieve prijzen inclusief belasting. (Dat gebeurt zo weinig dat het op het totaal niet superveel uitmaakt).

Zoals gezegd: sinds 7 april dus nog zonder stookseizoen.
Dan valt mij op het hogere tarief dan bij mijn tibber contract,
Hoe neem je de opbrengst van je zonnepanelen energie mee in een dergelijk vergelijk? Zoals eigen consumptie direct en teruglevering?

Vs bijvoorbeeld een vast contract met x teruglevering opbrengst en kosten en een evt bonus bedrag?

2025 kom ik op 955 euro voor 5154kw dynamisch contract

pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Laatst online: 19:14
NielsvdBeek schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 19:40:
[...]

Dan valt mij op het hogere tarief dan bij mijn tibber contract,
Hoe neem je de opbrengst van je zonnepanelen energie mee in een dergelijk vergelijk? Zoals eigen consumptie direct en teruglevering?

Vs bijvoorbeeld een vast contract met x teruglevering opbrengst en kosten en een evt bonus bedrag?

2025 kom ik op 955 euro voor 5154kw dynamisch contract
Ik kijk puur op de P1 poort van de meter van het elektriciteitsbedrijf. Dus wat er netto mijn huis in danwel uit gaat.
En bereken de kosten dus exact zoals het electricteitsbedrijf het doet.
Nb, voor dynamisch gebruik ik de Tibber opslag bovenop dagelijks gedownloade dynamisch kale prijs plus de belastingen.
Direct gebruik “komt niet door de meter” dus zie je noch dynamisch, noch vast.
(Ik monitor de zonnepanelen wel apart zodat ik wel weet hoeveel ik direct gebruik, maar dat staat los van deze euro evaluatie)

In onderstaand screenshot van vandaag, 20:12 zie je precies het dag, week (afgelopen 7 dagen), maand (afgelopen 30 dagen) en jaar (afgelopen 365 dagen) gebruik.
Met de kanttekening dat de euro-jaar rapportage dus geen geen 365 dagen is maar enkel alles sinds 7 april 2025.
Jouw “2025” is inclusief 3 wintermaanden en dus sowieso niet vergelijkbaar.

Bonus en andere vaste kosten zitten hier niet in. Puur de euro’s per kWh.

NB, mijn conclusie, voor mijn situatie,
- zelfs als ik goed mijn best doe om gebruik te sturen levert een dynamisch contract me in de zomermaanden niet of nauwelijks voordeel.
- vanaf oktober ga ik kijken of dat in het stookseizoen anders is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kdWNFj66DU8RuYbBy1bBgHqSvbY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oylOCYkDS67pCAMEwGCkEIKG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Stefannn op 24-06-2025 20:22 ]

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olympusdenk
Voor de Tweakers die zoals ik meer tijd op GoT doorbrengen dan op de FP, vandaag kwam ik toevallig op de FP deze ludieke actie tegen. Het is overduidelijk wel een marketing actie van Coolblue die waarschijnlijk de paar cent per was toegeschoven krijgt van Samsung in ruil voor commissie: nieuws: Coolblue Energie-klanten met Samsung-wasmachines wassen 's middags gr...

Al juich ik persoonlijk elke incentive voor slim en dynamisch met stroom omspringen toe

Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olympusdenk
Je krijgt dus overigens ook je belasting dus cadeau van Coolblue en Samsung dat is nog wel noemenswaardig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
de Peer schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 13:08:
[

[...]

Bovendien kun je een vast contract gewoon opzeggen. Als je veel zonnepanelen hebt betaal je dan volgens mij geen boete.
Hier vlieg je toch echt wel uit de bocht. Er zijn in het verleden wel situaties met hoge terugleverkosten geweest dat dat kon, maar nu gewoon onmogelijk.
Als de prijzen omlaag gaan zul je een hoge boete moeten betalen bij een vast contract. Andersom zal wel gratis kunnen, maar dat wil niemand.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Gerardus1956 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 21:30:
[...]

Hier vlieg je toch echt wel uit de bocht. Er zijn in het verleden wel situaties met hoge terugleverkosten geweest dat dat kon, maar nu gewoon onmogelijk.
Als de prijzen omlaag gaan zul je een hoge boete moeten betalen bij een vast contract. Andersom zal wel gratis kunnen, maar dat wil niemand.
Oke I stand corrected, Zelf geen ervaring mee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Laatst online: 19:17
Gerardus1956 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 21:30:
[...]

Ik denk dat het wel mee valt met uit de bocht vliegen.

Ik heb een contract met overstapboete bij powerpeers met 1,5 jaar resterende looptijd en een flink PV-overschot, tarieven zijn momenteel flink lager dan destijds maar volgens hun website betaal ik €0,- als ik nu zou opzeggen.

[ Voor 4% gewijzigd door HandyLumberjack op 24-06-2025 22:09 ]

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
clodders schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 16:21:
[...]

Bovendien wordt er In het rekenmodel bij de dynamische prijs tweemaal inkoopkosten berekend eenmaal van € 0,02 en op een andere plaats wordt er nogmaals € 0,03 per kWh er geteld bij dus totaal inkoopkosten € 0,05 per kWh.

Bronnen voor dit onderzoek:
Prijsdata energievergelijker Keuze.nl
EPEX day-ahead beursprijzen (dynamische stroomprijs)
LEBA/TTF spotmarkt (dynamische gasprijs)
Inmiddels heeft Keuze.nl bij monde van hun CEO ook al toegegeven dat ze een grote fout hebben gemaakt in het onderzoek. Er is nog veel meer aan te merken zoals de gebruikte verbruiks- en terugleverprofielen en een rectificatie van de AD journalist zal er waarschijnlijk niet in zitten dus de schade is jammer genoeg al gedaan.

We (ik en onze Markt Expert) zijn gelijk in de data gedoken en het is per e-mail teruggekoppeld aan Keuze.nl en alsnog duurde het nog tot het eind van de middag voordat ze hun fout toegaven en een rectificatie helemaal onderaan het artikel plaatste.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VXSXO51dB3MFoTDMku3qFprZ9-M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pcvCz8yTTkoOYNVrQydOrRbg.png?f=fotoalbum_large

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

HandyLumberjack schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 22:03:
[...]

Ik denk dat het wel mee valt met uit de bocht vliegen.

Ik heb een contract met overstapboete bij powerpeers met 1,5 jaar resterende looptijd en een flink PV-overschot, tarieven zijn momenteel flink lager dan destijds maar volgens hun website betaal ik €0,- als ik nu zou opzeggen.
Een poos geleden (edit: juni 2023) zijn de opzeg-vergoedingen gewijzigd van een vast bedrag naar (een schatting van) de daadwerkelijke gemiste inkomsten. Voor energie is dat dus bij netto terugleveren nul.

Edit: de totale berekening is:
(Prijs bij afsluiten - prijs bij opzeggen) x nog te leveren volume
Uiteraard alleen bij een positief bedrag, je krijgt geen geld toe bij opzeggen

[ Voor 14% gewijzigd door koboy op 24-06-2025 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8

V-8

Gameboy schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 16:15:
[...]

Nou, als je niet bij Tibber of Zonneplan zit, dan krijg je voor je export minder dan wat een andere klant van diezelfde toko moet betalen voor diens import ;)
Ja, maar het gaat hier toch over dynamische tarieven, daarbij speelt dit niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
V-8 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 08:13:
[...]

Ja, maar het gaat hier toch over dynamische tarieven, daarbij speelt dit niet ;)
Jazeker wel! Want bovenop de EPEX prijs betaal je voor import ook nog een opslag (inkoopvergoeding) aan de leverancier. En bij andere leveranciers krijg je die niet terug, of een kleinere, of je moet zelfs ook voor je export die opslag (afslag) extra betalen ;)

Bij Tibber en Zonneplan krijg je voor je export hetzelfde (EPEX + inkoopvergoeding + BTW) als wat je moet betalen voor je import. Maar dus niet overal ;)

Er zit dus wel degelijk verschil tussen import en exportprijzen bij verschillende dynamische leveranciers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
Gameboy schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 08:20:
[...]

Jazeker wel! Want bovenop de EPEX prijs betaal je voor import ook nog een opslag (inkoopvergoeding) aan de leverancier. En bij andere leveranciers krijg je die niet terug, of een kleinere, of je moet zelfs ook voor je export die opslag (afslag) extra betalen ;)

Bij Tibber en Zonneplan krijg je voor je export hetzelfde (EPEX + inkoopvergoeding + BTW) als wat je moet betalen voor je import. Maar dus niet overal ;)

Er zit dus wel degelijk verschil tussen import en exportprijzen bij verschillende dynamische leveranciers.
Bij de ANWB worden dezelfde import en exportprijzen gehanteerd, door de saldering worden de inkoop en verkoopvergoeding tegen elkaar weg gestreept

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
clodders schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 08:32:
[...]

Bij de ANWB worden dezelfde import en exportprijzen gehanteerd, door de saldering worden de inkoop en verkoopvergoeding tegen elkaar weg gestreept
Dat is niet geheel evident. Op de website van de ANWB kan ik niet heel expliciet een tekst of rekenvoorbeeld vinden waarbij ze voor je export ook dezelfde inkoopvergoeding betalen als welke jij voor je import moet betalen.

Het enige wat ze ergens in een van hun teksten op https://www.anwb.nl/energie/salderen-zonnepanelen onder het kopje "Als je meer stroom teruglevert in een jaar dan je verbruikt (overschot)?" vermelden is:
Bij een dynamisch contract daarentegen betaal je altijd de marktprijs. Let op: in geval van overschot krijg je voor je teruggeleverde stroom geen energiebelasting, eventuele inkoopkosten en overheidsheffingen vergoed.
Dit doet dus vermoeden dat ANWB voor een export-overschot juist *geen* inkoopvergoeding en BTW uitkeert, terwijl dat bij andere leveranciers wel gebeurt.

Bovendien (even een zijstraat) hanteert ANWB een minimum-maandbedrag van € 15,-, ongeacht je import/export-balans. Zelfs als je een flink export-overschot zou hebben, dan nog moet je minimaal € 15,- elke maand aan hen betalen, terwijl je bij andere leveranciers gewoon ontvangt wat je zou moeten ontvangen.

Of je je energieleveranciers als bank zonder rente wilt gebruiken, mag je zelf bepalen natuurlijk, maar dit zijn wel zaken om rekening mee te houden als je export-overschot hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
Gameboy schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 09:01:
[...]

Dat is niet geheel evident. Op de website van de ANWB kan ik niet heel expliciet een tekst of rekenvoorbeeld vinden waarbij ze voor je export ook dezelfde inkoopvergoeding betalen als welke jij voor je import moet betalen.

Het enige wat ze ergens in een van hun teksten op https://www.anwb.nl/energie/salderen-zonnepanelen onder het kopje "Als je meer stroom teruglevert in een jaar dan je verbruikt (overschot)?" vermelden is:

[...]

Dit doet dus vermoeden dat ANWB voor een export-overschot juist *geen* inkoopvergoeding en BTW uitkeert, terwijl dat bij andere leveranciers wel gebeurt.

Bovendien (even een zijstraat) hanteert ANWB een minimum-maandbedrag van € 15,-, ongeacht je import/export-balans. Zelfs als je een flink export-overschot zou hebben, dan nog moet je minimaal € 15,- elke maand aan hen betalen, terwijl je bij andere leveranciers gewoon ontvangt wat je zou moeten ontvangen.

Of je je energieleveranciers als bank zonder rente wilt gebruiken, mag je zelf bepalen natuurlijk, maar dit zijn wel zaken om rekening mee te houden als je export-overschot hebt...
Heb zelf een contract lopen bij de ANWB dus weet waarover ik praat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
clodders schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 09:13:
[...]

Heb zelf een contract lopen bij de ANWB dus weet waarover ik praat
Ah kijk! Dat is interessant!

Heb je zelf ook een export-overschot op jaarbasis, en zou je eventueel bereid zijn om een stukje van je maandfactuur te delen waarop staat vermeld wat je ontvangt voor je geexporteerde energie(overschot)?

Ben wel benieuwd hoe dat eruit ziet ;)

Toevoeging: of (als je die hebt) een jaarafrekening over een jaar waarin je export-overschot hebt gehad?

Aangezien ze een minimum-bedrag van € 15,- per maand rekenen, moeten ze daar op de jaarafrekening een correctie voor maken. Wellicht zit er dan ook een stukje correctie in voor het teveel aan uitgekeerde inkoopvergoeding?

Het zou dus kunnen zijn dat je op de maandfacturen wel een bedrag ziet staan wat klopt met dezelfde prijs als voor import, maar dat er op de jaarafrekening een correctie voor plaatsvindt, omdat dan ook precies bekend is hoeveel overschot je hebt gehad?

Iets soortgelijks vindt bij Tibber plaats, maar dan alleen voor de Energiebelasting. Die krijg je daar voor al je export, ook voor een overschot. Maar dat wordt op de jaar-/eindafrekening gecorrigeerd. Dan moet je de teveel ontvangen Energiebelasting terugbetalen aan hen.

Ik ben oprecht benieuwd hoe de ANWB daarmee omgaat.

[ Voor 50% gewijzigd door Gameboy op 25-06-2025 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dollyking
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19-09 14:51

dollyking

duck tape

Backpacker schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 22:35:
[...]

Inmiddels heeft Keuze.nl bij monde van hun CEO ook al toegegeven dat ze een grote fout hebben gemaakt in het onderzoek. Er is nog veel meer aan te merken zoals de gebruikte verbruiks- en terugleverprofielen en een rectificatie van de AD journalist zal er waarschijnlijk niet in zitten dus de schade is jammer genoeg al gedaan.

We (ik en onze Markt Expert) zijn gelijk in de data gedoken en het is per e-mail teruggekoppeld aan Keuze.nl en alsnog duurde het nog tot het eind van de middag voordat ze hun fout toegaven en een rectificatie helemaal onderaan het artikel plaatste.

[Afbeelding]
Het verbruikers profiel per uur hebben ze ook een op een overgenomen, Ik kan me niet voorstellen dat mensen met een dynamisch contract vanavond de auto om 21:00 aan de stekker leggen als de stroom 44ct is. mensen met een vast contract staan daar niet bij stil.
voor mensen met een laag verbuik en geen sturing, kies lekker een vast contract met bonus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
Gameboy schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 09:21:
[...]

Ah kijk! Dat is interessant!

Heb je zelf ook een export-overschot op jaarbasis, en zou je eventueel bereid zijn om een stukje van je maandfactuur te delen waarop staat vermeld wat je ontvangt voor je geexporteerde energie(overschot)?

Ben wel benieuwd hoe dat eruit ziet ;)

Toevoeging: of (als je die hebt) een jaarafrekening over een jaar waarin je export-overschot hebt gehad?

Aangezien ze een minimum-bedrag van € 15,- per maand rekenen, moeten ze daar op de jaarafrekening een correctie voor maken. Wellicht zit er dan ook een stukje correctie in voor het teveel aan uitgekeerde inkoopvergoeding?

Het zou dus kunnen zijn dat je op de maandfacturen wel een bedrag ziet staan wat klopt met dezelfde prijs als voor import, maar dat er op de jaarafrekening een correctie voor plaatsvindt, omdat dan ook precies bekend is hoeveel overschot je hebt gehad?

Iets soortgelijks vindt bij Tibber plaats, maar dan alleen voor de Energiebelasting. Die krijg je daar voor al je export, ook voor een overschot. Maar dat wordt op de jaar-/eindafrekening gecorrigeerd. Dan moet je de teveel ontvangen Energiebelasting terugbetalen aan hen.

Ik ben oprecht benieuwd hoe de ANWB daarmee omgaat.
Ik krijg alleen een maandfactuur van € 15,— die bij de afrekening wordt verrekend.
Mijn jaarlijks stroom verbruik is ca 6.000 kWh
Hierbij mijn overzicht van de laatste afrekening
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/umoVWbWO8Rjp79rYxlPqUPDofpk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jDNI6eqFEwQKvMxksctn4LH6.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flitskikker
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19-09 11:17

Flitskikker

Forumkikker

Wat een tarieven weer vanavond...

Ik heb sowieso het gevoel dat de tarieven deze zomer veel hoger liggen dan vorig jaar. Toen ging het zelfs inclusief kosten nog weleens richting de 0 cent.

Weet iemand of je in Tibber ergens je verbruik uitgesplitst in dal/overdag kunt zien?
Misschien toch maar weer eens kijken naar een vast contract.
Ik heb geen EV of panelen (want appartement), dus al die voordelen met terugleveren en strategisch laden zijn toch allemaal niet op mij van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
clodders schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 10:29:
[...]

Ik krijg alleen een maandfactuur van € 15,— die bij de afrekening wordt verrekend.
Mijn jaarlijks stroom verbruik is ca 6.000 kWh
Hierbij mijn overzicht van de laatste afrekening
[Afbeelding]
Dank voor het delen!

Alleen is dit niet een jaar-/eindafrekening van een gebruiker met een export-overschot ;) Je valt helemaal binnen de saldering met je export, en dat je dan de inkoopvergoeding en BTW over je export ook gesaldeerd krijgt, is logisch. Dat is bij iedere leverancier het geval (als het goed is).

Echter, voor een huis(houden) met een export-overschot kan de prijs voor dat export-overschot anders berekend worden, en dat is op deze factuur niet van toepassing.

Het is dus nog steeds onduidelijk hoe ANWB daarmee omgaat. En aangezien de enige (bij mij) bekende informatie, die op hun eigen website, aangeeft dat je voor een export-overschot *geen* inkoopvergoeding en BTW ontvangt, moet ik voorlopig daar vanuit blijven gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:21
@koboy @Gerardus1956 Bedankt voor jullie inzichten! Besloten om per 1 juli over te stappen naar Zonneplan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
Gameboy schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 11:00:
[...]

Dank voor het delen!

Alleen is dit niet een jaar-/eindafrekening van een gebruiker met een export-overschot ;) Je valt helemaal binnen de saldering met je export, en dat je dan de inkoopvergoeding en BTW over je export ook gesaldeerd krijgt, is logisch. Dat is bij iedere leverancier het geval (als het goed is).

Echter, voor een huis(houden) met een export-overschot kan de prijs voor dat export-overschot anders berekend worden, en dat is op deze factuur niet van toepassing.

Het is dus nog steeds onduidelijk hoe ANWB daarmee omgaat. En aangezien de enige (bij mij) bekende informatie, die op hun eigen website, aangeeft dat je voor een export-overschot *geen* inkoopvergoeding en BTW ontvangt, moet ik voorlopig daar vanuit blijven gaan.
Hierbij overzicht jaar 2023 -2024 waarbij ik meer teruglevert dan afneemt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xmQ4WV6l5JqjLoIDnUUJ9s212cI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Ib9Hrp0MtGBtBLrIBMDiOIc0.png?f=fotoalbum_large

Dynamische terugleververgoeding ANWB volgens de site
Je terugleververgoeding is dus hetzelfde als het stroomtarief dat je op dat moment zou betalen voor je verbruik, inclusief energiebelasting. Als je over een jaar bekeken méér teruglevert dan je verbruikt van het net, dan is je terugleververgoeding voor elke kWh 'overschot' exclusief alle energiebelastingen en bijkomende inkoopkosten.

[ Voor 13% gewijzigd door clodders op 25-06-2025 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
clodders schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 11:20:
[...]

Hierbij overzicht jaar 2023 -2024 waarbij ik meer teruglevert dan afneemt
[Afbeelding]
Wederom dank!

Helaas is het niet duidelijk hoe dat tarief is opgebouwd, dat is ook eigenlijk niet na te rekenen (tenzij je zelf o.b.v. de uurprijzen je eigen totaaltarief berekent en dat kunt vergelijken, zoals bv. in HomeAssistant of vergelijkbare tools).

Het is wel duidelijk dat in het jaar met de overschot de gemiddelde exportprijs flink veel lager is. Maar een groot deel daarvan (of alles?) is de Energiebelasting die je niet ontvangt voor je export-overschot.

Maar of daarmee het hele prijsverschil te verklaren is, is heel lastig na te rekenen op basis van deze totaalbedragen.

Toch een poging ;)

Aannemende dat bij de "Stroomkosten" ook de vaste kosten zitten, en de vermindering energiebelasting in 2024 € 631.39 bedroeg, heb je voor je import van 5580 kWh gemiddeld betaald:

€ 1378.20 - € 631.39 + (€ 7.00 * 12) = € 830.81

gedeeld door 5580 kWh = € 0.1489 / kWh (inclusief inkoopvergoeding, Energiebelasting en BTW)

En voor je export van 5276 kWh heb je ontvangen:

€ 1492.62 / 5276 kWh = € 0.2829 / kWh (inclusief inkoopvergoeding, Energiebelasting en BTW

Voor 2023 is datzelfde verhaal voor je import:

€ 1067.40 - € 595.85 + (€ 7 * 12) = € 555.55

gedeeld door 4206 kWh = € 0.1321 / kWh (inclusief inkoopvergoeding, Energiebelasting en BTW)

En voor de export:

€ 1146.27 / 5149 kWh = € 0.2226 / kWh

En hier worden de conclusies lastig te trekken. Je hebt voor je import een gemiddeld tarief gerealiseerd wat in 2023 en 2024 aardig overeenkomt, het scheelt 1.7 ct/kWh, ca 11% lager .

Als we een (hele grote) aanname doen dat het voor je export ook ongeveer geldt, dan zou je over 2023 gemiddeld ongeveer € 0.25 / kWh hebben kunnen verwachten, op basis van dezelfde 11% lager tarief versus 2024.

Je hebt € 0.2226 / kWh gerealiseerd, wat voor een deel komt door het niet kunnen salderen van in ieder geval de Energiebelasting.

Voor het stuk export wat je wel kon salderen, heb je (heeeel erg duimgezogen) die € 0.25 / kWh kunnen krijgen, wat neerkomt op ca. 4200 kWh * € 0.25 / kWh = € 1050 (met mogelijk een flinke foutmarge).

Dan blijft er nog 943 kWh over die niet gesaldeerd is, waarvoor je dan het restant van € 1146.27 - € 1050 = ca. € 96 hebt ontvangen.

Dat is ca. € 96 / 943 kWh = ca. € 0.1018 / kWh tarief voor je export-overschot (ik verwacht zonder BTW).

Dat is dan weer ca. € 0.15 / kWh lager dan voor de gesaldeerde export. En in 2023 was de Energiebelasting € 0.12599 / kWh excl. BTW, ofwel €0.1524 incl. BTW.

Ondanks dat er hier heel veel aannames in zitten, lijkt het er op basis van deze cijfers op dat het gerealiseerde verschil in tarieven voor je gesaldeerde export versus de niet-gesaldeerde export mogelijk volledig zou kunnen worden verklaard door alleen het niet uitkeren van de Energiebelasting over het niet gesaldeerde deel van je export.

Zoals gezegd is dit heeel erg grofmazig en gestoeld op vele aannames, dus neem dit zeker niet als garantie of bevestiging van vermoedens ;)

Als we dit ook nog een keertje naast een gemiddeld berekend tarief vanuit HA of een andere tool kunnen leggen (over eenzelfde periode), zou dat wellicht wel een extra bevestiging kunnen zijn dat ANWB ook de inkoopvergoeding voor export-overschot netjes uitkeert ;)

Toevoeging:

Je meldt nu zelf ook al dat ze zeggen:

"Als je over een jaar bekeken méér teruglevert dan je verbruikt van het net, dan is je terugleververgoeding voor elke kWh 'overschot' exclusief alle energiebelastingen en bijkomende inkoopkosten."

Dat blijkt niet direct en overduidelijk uit mijn berekeningen. Een verschil van 4 of 5 cent (excl. resp. incl. btw) vind ik nogal significant.

Het zou kunnen dat mijn berekeningen en de achterliggende aannames heel ver van de waarheid liggen, maar dan nog vind ik het een groot verschil.

[ Voor 7% gewijzigd door Gameboy op 25-06-2025 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
Gameboy schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 12:17:
[...]

Wederom dank!

Helaas is het niet duidelijk hoe dat tarief is opgebouwd, dat is ook eigenlijk niet na te rekenen (tenzij je zelf o.b.v. de uurprijzen je eigen totaaltarief berekent en dat kunt vergelijken, zoals bv. in HomeAssistant of vergelijkbare tools).

Het is wel duidelijk dat in het jaar met de overschot de gemiddelde exportprijs flink veel lager is. Maar een groot deel daarvan (of alles?) is de Energiebelasting die je niet ontvangt voor je export-overschot.

Maar of daarmee het hele prijsverschil te verklaren is, is heel lastig na te rekenen op basis van deze totaalbedragen.

Toch een poging ;)

Aannemende dat bij de "Stroomkosten" ook de vaste kosten zitten, en de vermindering energiebelasting in 2024 € 631.39 bedroeg, heb je voor je import van 5580 kWh gemiddeld betaald:

€ 1378.20 - € 631.39 + (€ 7.00 * 12) = € 830.81

gedeeld door 5580 kWh = € 0.1489 / kWh (inclusief inkoopvergoeding, Energiebelasting en BTW)

En voor je export van 5276 kWh heb je ontvangen:

€ 1492.62 / 5276 kWh = € 0.2829 / kWh (inclusief inkoopvergoeding, Energiebelasting en BTW

Voor 2023 is datzelfde verhaal voor je import:

€ 1067.40 - € 595.85 + (€ 7 * 12) = € 555.55

gedeeld door 4206 kWh = € 0.1321 / kWh (inclusief inkoopvergoeding, Energiebelasting en BTW)

En voor de export:

€ 1146.27 / 5149 kWh = € 0.2226 / kWh

En hier worden de conclusies lastig te trekken. Je hebt voor je import een gemiddeld tarief gerealiseerd wat in 2023 en 2024 aardig overeenkomt, het scheelt 1.7 ct/kWh, ca 11% lager .

Als we een (hele grote) aanname doen dat het voor je export ook ongeveer geldt, dan zou je over 2023 gemiddeld ongeveer € 0.25 / kWh hebben kunnen verwachten, op basis van dezelfde 11% lager tarief versus 2024.

Je hebt € 0.2226 / kWh gerealiseerd, wat voor een deel komt door het niet kunnen salderen van in ieder geval de Energiebelasting.

Voor het stuk export wat je wel kon salderen, heb je (heeeel erg duimgezogen) die € 0.25 / kWh kunnen krijgen, wat neerkomt op ca. 4200 kWh * € 0.25 / kWh = € 1050 (met mogelijk een flinke foutmarge).

Dan blijft er nog 943 kWh over die niet gesaldeerd is, waarvoor je dan het restant van € 1146.27 - € 1050 = ca. € 96 hebt ontvangen.

Dat is ca. € 96 / 943 kWh = ca. € 0.1018 / kWh tarief voor je export-overschot (ik verwacht zonder BTW).

Dat is dan weer ca. € 0.15 / kWh lager dan voor de gesaldeerde export. En in 2023 was de Energiebelasting € 0.12599 / kWh excl. BTW, ofwel €0.1524 incl. BTW.

Ondanks dat er hier heel veel aannames in zitten, lijkt het er op basis van deze cijfers op dat het gerealiseerde verschil in tarieven voor je gesaldeerde export versus de niet-gesaldeerde export mogelijk volledig zou kunnen worden verklaard door alleen het niet uitkeren van de Energiebelasting over het niet gesaldeerde deel van je export.

Zoals gezegd is dit heeel erg grofmazig en gestoeld op vele aannames, dus neem dit zeker niet als garantie of bevestiging van vermoedens ;)

Als we dit ook nog een keertje naast een gemiddeld berekend tarief vanuit HA of een andere tool kunnen leggen (over eenzelfde periode), zou dat wellicht wel een extra bevestiging kunnen zijn dat ANWB ook de inkoopvergoeding voor export-overschot netjes uitkeert ;)
De laatste conclusie is juist. Vanaf 1 juni 2024 zijn bij mijn de batterijen geplaatst en de warmtepomp wordt prijs bewust aangestuurd dus mijn nota is moeilijk te controleren door een buitenstaande.
Ook heb ik een Excel bestand waarin ik per uur de kosten worden berekenen en deze komen ook overeen met de nota. Ook heb ik een HomeWizard P1 Meter hangen met dezelfde prijsinstelling en de gegevens hiervan komen overeen met die van de ANWB. Mijn klopt de afrekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
clodders schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 12:59:
[...]

De laatste conclusie is juist. Vanaf 1 juni 2024 zijn bij mijn de batterijen geplaatst en de warmtepomp wordt prijs bewust aangestuurd dus mijn nota is moeilijk te controleren door een buitenstaande.
Ook heb ik een Excel bestand waarin ik per uur de kosten worden berekenen en deze komen ook overeen met de nota. Ook heb ik een HomeWizard P1 Meter hangen met dezelfde prijsinstelling en de gegevens hiervan komen overeen met die van de ANWB. Mijn klopt de afrekening.
Ah kijk! Batterijen kunnen de import en export behoorlijk verschuiven, en een aanzienlijk verschil tussen de tarieven opleveren. Daarmee is mijn hele relaas dus alweer onderuit geschoffeld ;)

Maar goed om te vernemen dat het klopt met je eigen berekende tarieven/kosten!

Ik heb in HomeAssistant ook de uurprijzen voor import en export in het Energy dashboard geknoopt, en bij mij kloppen de facturen ook heel erg goed met de sommaties in HomeAssistant. Dat geeft mij vertrouwen dat mijn berekeningen kloppen, en dat de leverancier de correcte prijzen hanteert ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsvdBeek
Flitskikker schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 10:38:

Ik heb sowieso het gevoel dat de tarieven deze zomer veel hoger liggen dan vorig jaar. Toen ging het zelfs inclusief kosten nog weleens richting de 0 cent.

Weet iemand of je in Tibber ergens je verbruik uitgesplitst in dal/overdag kunt zien?
Ik heb geen EV of panelen (want appartement), dus al die voordelen met terugleveren en strategisch laden zijn toch allemaal niet op mij van toepassing.
Je kunt je gemiddelde stroom prijs goed zien in tibber app daar zit je verwacht nog wel goed? De paar uren hoog zijn ook weer laag te vinden. Sturen kun je doen om je prijs gunstig te beïnvloeden , hoeft niet.. Is het allemaal te spannend dan zou ik voor een goede nachtrust zeker niet met dynamische stroomprijzen grafiek veel bezig zijn. of inderdaad een ander contract .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jewie
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-09 16:59

Ik heb vandaag ook besloten om terug te gaan naar een vast contract voor gas & electra. Precies wat je zegt, zonder een EV kun je weinig sturen en als ik terugkijk naar het gemiddelde tarief van vorig jaar dynamisch (met de voordelen in de zomer, maar de nadelen in de winter) zit ik er nu beter bij dan met dynamisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8

V-8

Gameboy schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 08:20:
[...]

Eens, maar dat is gevoelsmatig niet helemaal hetzelfde als 'bij jou goedkoop inkopen en aan de buurman duur verkopen' :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
V-8 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 19:24:
[...]

Eens, maar dat is gevoelsmatig niet helemaal hetzelfde als 'bij jou goedkoop inkopen en aan de buurman duur verkopen' :-)
Voor mijn gevoel wel ;)

Die leveranciers betalen voor jouw stroom dan EPEX - vergoeding, en krijgen er dan weer EPEX + vergoeding voor terug...

Ze verdienen dan 2x de inkoopvergoeding aan dezelfde kWh. Jij betaalt die voor de export, en je buurman betaalt die voor de import...

[ Voor 12% gewijzigd door Gameboy op 25-06-2025 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:49
Jewie schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 17:35:
[...]

Ik heb vandaag ook besloten om terug te gaan naar een vast contract voor gas & electra. Precies wat je zegt, zonder een EV kun je weinig sturen en als ik terugkijk naar het gemiddelde tarief van vorig jaar dynamisch (met de voordelen in de zomer, maar de nadelen in de winter) zit ik er nu beter bij dan met dynamisch.
Ik snap je, ik zit sinds eind 2022 bij Zonneplan, moest toen wel kiezen door omvallen van de maatschappij waar ik zat.
Zonnepanelen heb ik niet en ook geen EV, misschien had ik kunnen besparen door vast te gaan vorig jaar, maar het idee om gewoon te betalen wat het kost spreekt me wel aan.
Als ik vast was gegaan eind 2022 was ik 100den euro’s meer kwijt geweest.

Ik laat het dynamisch en zie wel wat er komt, ik verbruik ongeveer 6000kWh op jaarbasis en tja.. een cent verschil is 60,-.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeEkIe
BernardV schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 19:59:
[...]

Ik snap je, ik zit sinds eind 2022 bij Zonneplan, moest toen wel kiezen door omvallen van de maatschappij waar ik zat.
Zonnepanelen heb ik niet en ook geen EV, misschien had ik kunnen besparen door vast te gaan vorig jaar, maar het idee om gewoon te betalen wat het kost spreekt me wel aan.
Als ik vast was gegaan eind 2022 was ik 100den euro’s meer kwijt geweest.

Ik laat het dynamisch en zie wel wat er komt, ik verbruik ongeveer 6000kWh op jaarbasis en tja.. een cent verschil is 60,-.
Een risico dat zelden wordt besproken maar tegenwoordig wel reëel is, is dat een energiemaatschappij failliet kan gaan. Met vaste contracten komt het geregeld voor dat je meer hebt betaald dan verbruikt: dat kunnen flinke bedragen zijn. Als je energiemaatschappij failliet gaat ben je dat voorschot aan je energiemaatschappij wel kwijt. Hetzelfde voor een eventuele bonus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8

V-8

Gameboy schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 19:53:
[...]

Voor mijn gevoel wel ;)

Die leveranciers betalen voor jouw stroom dan EPEX - vergoeding, en krijgen er dan weer EPEX + vergoeding voor terug...

Ze verdienen dan 2x de inkoopvergoeding aan dezelfde kWh. Jij betaalt die voor de export, en je buurman betaalt die voor de import...
Dat klopt..

Maar gelukkig zijn er steeds meer dynamische leveranciers die de inkoopvergoeding ook netjes aan je vergoeden idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:12
is het nu idee van mij dat de prijzen (kijkend op de zonneplan app) niet al te veel meer schommelen ondanks dat het weer toch wel sterk varieert ??

Houden "ze" de prijzen kunstmatig binnen een bandbreedte? om niet teveel "terug te betalen" ??

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gameboy
Hansieo schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 10:11:
is het nu idee van mij dat de prijzen (kijkend op de zonneplan app) niet al te veel meer schommelen ondanks dat het weer toch wel sterk varieert ??

Houden "ze" de prijzen kunstmatig binnen een bandbreedte? om niet teveel "terug te betalen" ??
"Ze" is de hele EPEX markt, en die is heel breed. Er zijn behoorlijk wat partijen in vele Europese landen die gezamenlijk handelen op die markt:

https://www.epexspot.com/en/exchangemembers

Zonneplan kan niet afwijken van de vastgestelde EPEX prijzen, dus deze prijzen gelden voor iedereen met een dynamisch contract in heel Nederland.

Als je daar een complot in wilt zien, prima hoor, maar ik denk dat dat niet op realiteit gestoeld is ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:03
Ah, er is weer een (tegen)onderzoek. Uiteraard is nu dynamisch goedkoper.

https://www.zonneplan.nl/...r-in-afgelopen-12-maanden

Het WC eend gehalte is immens bij alle onderzoekers.

Note: Ik heb zelf dynamisch en zou niet anders willen. Ik krijg voor mijn verkochte stroom meer per kWh dan voor mijn afgenomen stroom. Dat zou ik anders niet voor elkaar krijgen.

[ Voor 37% gewijzigd door V_ger op 26-06-2025 10:22 ]

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gameboy
V_ger schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 10:21:
Ah, er is weer een (tegen)onderzoek. Uiteraard is nu dynamisch goedkoper.

https://www.zonneplan.nl/...r-in-afgelopen-12-maanden

Het WC eend gehalte is immens bij alle onderzoekers.

Note: Ik heb zelf dynamisch en zou niet anders willen. Ik krijg voor mijn verkochte stroom meer per kWh dan voor mijn afgenomen stroom. Dat zou ik anders niet voor elkaar krijgen.
Dit is geen onderzoek, maar een nuancering van een artikel van Keuze.nl, met data en statistieken van het CBS, je weet wel, het Nederlandse instituut dat (onafhankelijk) statistieken bijhoudt over van alles en nog wat.

Je kunt de bron-data zelf ook downloaden en verwerken. Wat haal jij daar uit? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
Gameboy schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 10:20:
[...]

"Ze" is de hele EPEX markt, en die is heel breed. Er zijn behoorlijk wat partijen in vele Europese landen die gezamenlijk handelen op die markt:

Zonneplan kan niet afwijken van de vastgestelde EPEX prijzen, dus deze prijzen gelden voor iedereen met een dynamisch contract in heel Nederland.

Als je daar een complot in wilt zien, prima hoor, maar ik denk dat dat niet op realiteit gestoeld is ;)
lol, voor mijn gevoel is het gewoon té toevallig dat "ons net" klaagt dat het vol is,
en dan mij minimale wind én minimale zonne-energie, nog steeds RUK aan het betalen is...rara 7(8)7

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gameboy
Hansieo schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 10:27:
[...]

lol, voor mijn gevoel is het gewoon té toevallig dat "ons net" klaagt dat het vol is,
en dan mij minimale wind én minimale zonne-energie, nog steeds RUK aan het betalen is...rara 7(8)7
Onderbuikgevoel telt niet als bron he? ;)

Het waait niet en de zon schijnt niet vandaag. Dat is *precies* het soort omstandigheden waarbij een redelijk vlak prijsprofiel past, met gemiddeld prijzen van meerdere centen positief.

Wat had je dan verwacht? Wel lage prijzen terwijl er geen wind en zon is? Waar komt je stroom dan vandaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
Gameboy schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 10:27:
[...]

Dit is geen onderzoek, maar een nuancering van een artikel van Keuze.nl, met data en statistieken van het CBS, je weet wel, het Nederlandse instituut dat (onafhankelijk) statistieken bijhoudt over van alles en nog wat.

Je kunt de bron-data zelf ook downloaden en verwerken. Wat haal jij daar uit? ;)
Mijn ervaring is dat als je kan sturen, je de markt kan verslaan en dus dynamisch goedkoper is en meer oplevert voor je PV verkoop.
Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg en is een vast contract beter geschikt voor je.

Mijn mening is dat dyanmisch op zijn minst eerlijker is. Immers reken je de stroom af voor de marktwaarde op dat moment. Of je daar blij van wordt of dat je er financieel beter van wordt is een andere vraag.

Edit: Ik heb eigen data vanaf begin 2021 en ben dynamisch sinds eind 22. Voor dit kalenderjaar is de situatie bij totaal volume van circa 5K kWh als volgt:
- Inkoop 0.200 EUR/kWH
- Verkoop: 0.301 EUR/kWH
Tarieven inclusief alle heffingen etc.

[ Voor 12% gewijzigd door V_ger op 26-06-2025 10:41 ]

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
V_ger schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 10:35:
[...]

Mijn ervaring is dat als je kan sturen, je de markt kan verslaan en dus dynamisch goedkoper is en meer oplevert voor je PV verkoop.
Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg en is een vast contract beter geschikt voor je.

Mijn mening is dat dyanmisch op zijn minst eerlijker is. Immers reken je de stroom af voor de marktwaarde op dat moment. Of je daar blij van wordt of dat je er financieel beter van wordt is een andere vraag.

Edit: Ik heb eigen data vanaf begin 2021 en ben dynamisch sinds eind 22. Voor dit kalenderjaar is de situatie bij totaal volume van circa 5K kWh als volgt:
- Inkoop 0.200 EUR/kWH
- Verkoop: 0.301 EUR/kWH
Tarieven inclusief alle heffingen etc.
Ja dit is logisch. Natuurlijk is een dynamisch contract gunstig als je je import en export kunt sturen. En dat is dan ook precies de reden dat Zonneplan een nuancering geeft op het artikel van Keuze.nl!

Je staaft hiermee precies wat ze zeggen, maar toch beticht je hen van WC-eend-gedrag? Met data van een onafhankelijke bron?

Dat rijmt bij mij niet helemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
Gameboy schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 10:44:
[...]

Ja dit is logisch. Natuurlijk is een dynamisch contract gunstig als je je import en export kunt sturen. En dat is dan ook precies de reden dat Zonneplan een nuancering geeft op het artikel van Keuze.nl!

Je staaft hiermee precies wat ze zeggen, maar toch beticht je hen van WC-eend-gedrag? Met data van een onafhankelijke bron?

Dat rijmt bij niet helemaal.
Wat ik bedoel te zeggen is dat iedereen dezelfde data zo interpreteert (of manipuleert?) dat de uitkomst in hun eigen straatje past. Dat staat los van wie er "gelijk" heeft.
Het is erg genoeg dat partijen in de verdediging gedwongen worden door publicaties van anderen.

Statistiek... De statisticus verdronk in een vijver van gemiddeld maar 1cm diep.

[ Voor 8% gewijzigd door V_ger op 26-06-2025 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
Gameboy schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 10:20:
[...]

En als ik naar de 7-daagse zonne-energie voorspelling kijk https://ned.nl/zonne-energievoorspeller dan zijn deze prijzen wel te verwachten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18:40

Ja, als je niet substantieel PV hebt (zodat je geen last hebt van terugleverboetes) en geen EV (of andere grote verbruiker waarmee je de gemiddelde prijs per kWh goed kunt drukken) dan is een vast contract uitzoeken met een gunstig tarief en een mooie bonus zeer waarschijnlijk gunstiger.

Eigenlijk zou de tabel in de topic start moeten worden aangepast aan de nieuwe situatie:

- terugleverboetes
- "Hoge TLV" bestaat niet meer
- Salderen wordt afgeschaft
- Bezit van een EV of thuisbatterij is relevanter geworden (en komt vaker voor)
- Verdienmodel rondom SAP gewijzigd? (hier ben ik zelf niet zo in thuis)

In elk geval zal er per begin 2027 een nieuwe situatie gelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeEkIe

Wat velen vaak missen is dat import/export een grote invloed kan hebben, beide kanten op: hogere of lagere prijzen. Er zijn momenten dat landen wel de helft van alle stroom importeren.

[ Voor 2% gewijzigd door GeEkIe op 26-06-2025 11:45 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18:40

De marktpartijen hebben er een aanzienlijk financieel belang bij om de vraag en aanbod in hun dagelijkse programma zo goed mogelijk te voorspellen (over hun hele portfolio van klanten). Die worden daar dus steeds beter in.

Wat bijvoorbeeld helpt is dat een leverancier als Zonneplan de omvormers (bij hun PV-klanten) kan uitschakelen. Zo voorkomen ze dat ze een overschot moeten dumpen en hebben ze lagere kosten. Idem dito met hun batterijen.

Maar ook als de Leverancier het niet zelf kan aansturen kunnen ze beter worden in voorspellen. Eigenaren met PV zullen bij sterk negatieve prijzen hun omvormer uitschakelen en/of een EV inpluggen en/of een batterij opladen. De Leverancier kan dit allemaal vrij goed zien in data die uit de slimme meters komen. En dus profielen maken van wat er in een aansluiting gebeurt.

En daarnaast zullen grote PV-parken en windparken ook steeds meer curtailen.

Gezamenlijk betekent dit dat de markt minder snel diep in de min duikt.

Maar als klant is dat niet per se slecht wanneer dit betekent dat de gemiddelde stroomprijs over het jaar lager wordt. Mijn gemiddelde inkoop zit nu op EUR 0,24 per kWh. Ongeveer dezelfde prijs als waartegen ik een vast contract kon afsluiten, maar dan wel met een terugleverboete erbij... Vorig jaar rond deze tijd had ik nog een vast contract (nog zonder boete) van EUR 0,27 per kWh...

Even in perspectief: die EUR 0,24 zit dicht op wat ik in 2019 nog betaalde in een vast contract.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

Als je met "ze" de weergoden bedoelt..... Zon en wind wisselen een beetje af de laatste dagen.
Vergeet ook niet dat de halve provincie ZH op slot zit en al die ambtenaren uit Den Haag vrij hebben genomen of thuis werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Gisteren was er een gigantische spread: tussen de 16 en 46 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
bert pit schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 12:11:
[...]

Gisteren was er een gigantische spread: tussen de 16 en 46 cent.
precies mijn punt.... die ondergrens van 16ct en al dagen redelijk "stabiel"
En samen met alle punten/toelichtingen hier voorbij gekomen, komt dat op mij vreemd over.
Toekomst gaat het leren.
Zouden de (alle particulieren) batterijen hier nú al aan bijdragen??

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jackaubrey
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19-09 15:53
hier in de flevopolder staan de meeste windmolens in de middag stil, gok dat dat soort dingen vooral bijdragen hieraan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeEkIe
Hoe lager de prijs, hoe meer mensen ook gaan opladen, dus dat begrenst tegenwoordig natuurlijk ook enigszins.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Hansieo schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 17:23:
[...]

precies mijn punt.... die ondergrens van 16ct en al dagen redelijk "stabiel"
En samen met alle punten/toelichtingen hier voorbij gekomen, komt dat op mij vreemd over.
Toekomst gaat het leren.
Zouden de (alle particulieren) batterijen hier nú al aan bijdragen??
Het is voor mij nog steeds een soort black box hoe de uurprijzen tot stand komen. Maar het viel mij inderdaad ook al op dat de bodem vaak rond de 14 cent ligt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• V_ger
bert pit schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 18:24:
[...]

Het is voor mij nog steeds een soort black box hoe de uurprijzen tot stand komen. Maar het viel mij inderdaad ook al op dat de bodem vaak rond de 14 cent ligt.
Dat is kaal ongeveer 0. Op zich logisch toch. Want als jij producent bent en je moet betalen om te leveren, dan regel je toch terug als je die mogelijkheid hebt?

Onder 0 is alleen maar door OF echt bijzonder weinig vraag OF zon & wind met oude subsidieregelingen die altijd uit betalen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 12:13
Vraag en aanbod.... Het is net alsof het werkt :+

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Vergeet je dan ook direct de super lage of zelfs negatieve uren die er zijn geweest? Het gaat om het gemiddelde tarief over een heel jaar heen, niet om een paar duurdere uurtjes. Helaas focussen teveel mensen alleen op de wat duurdere pieken die af en toe langskomen en vergeten ze de lage tarieven en het gemiddelde. En hoeveel neem je af in zo'n duur uur, zal toch wel meevallen?

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:24
"Het gevoel" is sowieso lastig om mee te gaan vergelijken.
Ik kijk liever naar cijfertjes, bijvoorbeeld mijn eigen gewogen gemiddelde...
(Geen EV/PV)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n_VLopDRWjJys0K51RUXXAooZKE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/iqogAJQb6lHcen0tj8OtLHOw.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gd4YTLPCiht_AYoD3AcClwCsfUc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/8ImETO5VVp2Tg6A7wzp6oyBX.jpg?f=user_large

- knip -

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Raymond P schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 22:30:
"Het gevoel" is sowieso lastig om mee te gaan vergelijken.
Ik kijk liever naar cijfertjes, bijvoorbeeld mijn eigen gewogen gemiddelde...
(Geen EV/PV)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Exact, ik zie nergens 40+ ct gemiddeld staan ;)

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Nog een datapunt, mijn gemiddelden (met EV en warmtepomp, en een <1kWp solar-setje)
2025/06: 16ct
2025/05: 11.6ct
2025/04: 14.5ct
2025/03: 18.1ct
2025/02: 27.1ct
2025/01: 26.0ct
2024/12: 25.2ct
2024/11: 25.3ct
2024/10: 22.1ct
2024/09: 18.6ct
2024/08: 16.4ct
2024/07: 14.2ct
2024/06: 14.8ct
2024/05: 13.2ct
2024/04: 15.5ct
2024/03: 19.0ct

Dus ja, in de winter wat duurder (en vast ook wat meer gebruik), maar sommige maanden ook eigenlijk 'gratis' (ex belastingen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:24
Taro schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 22:48:
[...]

Exact, ik zie nergens 40+ ct gemiddeld staan ;)
In februari leek het daar wel naartoe te gaan. :+
Mja, dat was grotendeels enkel een standby verbruik van 3kWh/dag.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
jackaubrey schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 17:59:
hier in de flevopolder staan de meeste windmolens in de middag stil, gok dat dat soort dingen vooral bijdragen hieraan
rest my case... again.

nagenoeg geen wind, en de zon is óók al even weg,
dus de "terugbetaling prijzen" zouden een stuk hoger moeten zijn.

En ja, als we uit de buurlanden kopen, die minder PV en wind hebben, dan betalen we daar flink voor,
waarom dan niet gewoon "van onszelf" inkopen? krijgen jullie voor je opwek nu vette prijzen?

ik blijf er wantrouwend tegenaan kijken... sry

[ Voor 4% gewijzigd door Hansieo op 27-06-2025 08:53 ]

Pagina: 1 ... 286 ... 299 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels