Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 13:32
Ik zie nog geen uitsluitsel: door de toename van opslag (thuis/wijk/regio/landelijk) zal de onbalans minder worden dus zou het economisch model van de verschillende methoden combineren minder aantrekkelijk wordt.

Maar stijgt aan de andere kant de onbalans nou wél of niet door een toename aan zonnepanelen en windmolens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
Want als daardoor juist weer een toename van de onbalans is, dan blijft het wel financieel interessant met de genoemde methodiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Domba schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 19:45:
[...]

Ik gebruik mijn thuisaccu als eerste om mijn eigenverbruik te voorzien, is er over of ruimte dan kijken we voor goedkoop inkopen en later terugleveren.
Het aandeel van de accu dat gebruikt wordt voor besparen varieert door het jaar van 20% tot 100% op sommige dagen in de winter.

Ik heb effectief wel dubbele accu capaciteit en kom ook op een paar honderd euro negatieve jaarrekening als niet voortijdig overstap. (ik heb geen aangepast gebruik, kWh inkoop ~2000 euro/jaar all-in).

Iets wat wel te vergelijken is, (is op basis van slimme meter data), ik kom op 51euro/kWh per jaar opslag als rendement.

Zoals modulering aannames zijn, zijn die veel beter dan de praktijk resultaten, zou ieder een negatieve jaarrekening moeten hebben, zolang minder dan 3x hun aangenomen huishoudelijk verbruik hebt. <10MWh/j., als ik naar https://onbalansmarkt.com/ kijk is het eerder de helft
Met die €51/kWh vs €400 aanschafkosten (€8000 voor 20 kWh, goedkoopste kant en klare niet DIY oplossing van Zonneplan) kom je op 8 jaar terugverdientijd, met salderen energiebelasting nu. En dat komt redelijk overeen met kopje "beloning via energiemarkten", zonder EB, ~7 jaar.

Straks wordt handelen compleet niet meer voordelig en kan je eigenlijk alleen maar voor eigen gebruik inkopen, ik verwacht een gat in de opbrengst en is daarmee 10+ jaar de voorspelling. Daar gaat het voornamelijk om in dat onderzoek, hoe gaat het na 2027?

Nou, dat lijkt nogal slecht, voor zelf gebruik en handel zit terugverdientijd op 21 en 25 jaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8FXjMncNQs-HixdI1fMoV2FiHt8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h68DYVtD7ZSaXegxmSftyhyA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
JanAllElectric schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 17:37:
[...]

Mijn grootste probleem met het artikel is dat je de combinatie de onbalansmarkt, day-ahead en eigen PV/NOM niet als privé persoon kan combineren met de huidige wetgeving:
- bij onbalansmarkt ben je afhankelijk van een 3e partij
- alleen bij 100% onbalans mag je BTW aftrekken
- vanaf 2027 dubbele BTW per kWh. Bij koop en verkoop.

Mijn strategie is dan ook zo goedkoop mogelijk thuisbatterijen aanschaffen _/-\o_ . Lekker zoveel mogelijk eigen PV opmaken in de zomer en in de winter op lage tariefmoment inkopen. Verder niet naar terugverdientijd kijken.
Je mag btw aftrekken ook al heb je alleen een dynamisch contract, geen onbalans voor nodig. Destijds stond nergens dat je perse op de onbalans moet of dat is alweer veranderd.

Zover ik weet betaal je geen btw nu en na 2027 op je geleverde stroom? Tenminste niet bij dynamisch. Wellicht wel bij onbalans?

Je krijgt alleen geen btw uitgekeerd zover ik weet en nu wel. Maar betalen betwijfel ik zeer.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-09 09:10
Bschnitz schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 21:46:
[...]

Je mag btw aftrekken ook al heb je alleen een dynamisch contract, geen onbalans voor nodig. Destijds stond nergens dat je perse op de onbalans moet of dat is alweer veranderd.

Zover ik weet betaal je geen btw nu en na 2027 op je geleverde stroom? Tenminste niet bij dynamisch. Wellicht wel bij onbalans?

Je krijgt alleen geen btw uitgekeerd zover ik weet en nu wel. Maar betalen betwijfel ik zeer.
Ik heb mij waarschijnlijk ongelukkig/verkeerd uitgedrukt.

Ik dacht dat je bij handelen op de onbalansmarkt met accu "ondernemer voor de belasting" moest zijn om BTW terug te krijgen. Dan mag je dus niet voor eigen gebruik gaan en kan de combinatie dus niet (of je moet dat ingewikkeld gaan meten en administreren).

Met BTW bedoel ik de energiebelasting incl BTW die je na stoppen salderen niet meer terug krijgt. Veel terug leveren zoals bij handelen op de onbalansmarkt levert dan een aanzienlijke vermindering van het rendement op.

Ik zou zelf graag (zomers) 10kWh voor eigengebruik willen en de overige 5kWh voor handelen op day-ahead of onbalans. In de winter zal ik die 5kWh wel zelf nodig hebben (warmtepomp).

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:17
w00key schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 21:37:
[...]

Met die €51/kWh vs €400 aanschafkosten (€8000 voor 20 kWh, goedkoopste kant en klare niet DIY oplossing van Zonneplan) kom je op 8 jaar terugverdientijd, met salderen energiebelasting nu. En dat komt redelijk overeen met kopje "beloning via energiemarkten", zonder EB, ~7 jaar.

Straks wordt handelen compleet niet meer voordelig en kan je eigenlijk alleen maar voor eigen gebruik inkopen, ik verwacht een gat in de opbrengst en is daarmee 10+ jaar de voorspelling. Daar gaat het voornamelijk om in dat onderzoek, hoe gaat het na 2027?

Nou, dat lijkt nogal slecht, voor zelf gebruik en handel zit terugverdientijd op 21 en 25 jaar.
Dat is het vervelende, je moet echte gegevens gebruiken en geen aannames en ook chronologisch door rekenen.

In mijn specifieke geval is theoretisch het gat 2500-3000kWh dat minder zou afgenomen worden, maar ook 220 uur minder laadtijd en 450kWh minder verlies en een lagere gemiddelde afname prijs.
Maar dat is enorm afhankelijk van de spread op Day Ahead, als naar afgelopen Q4 & Q1 kijk, is echter maar ~500kWh, vanwege de opbrengst per kwh teruglevering hoger was dan de afname all-in prijs een kWh.
Maar dat is geen garantie voor de toekomst, ik verwacht geen lagere spread met overgang naar per kwartier.
Maar het is niet de grootste inkomsten ~250 euro
De grootste inkomstenbron bij mij is de uitgestelde teruglevering van PV-opwek en met 14-18ct/kWh excl energiebelasting is die best aardig.

Door de aannames die Berenschot doet heeft salderen geen invloed op opbrengst per kWh alleen het aantal cycles.
Berenschot komt met of zonder salderen en of het nu onbalans of gecombineerde strategie is op 21ct/kWh

Als je naar de praktijk resultaten kijkt is afgelopen 8 maanden het maand gemiddelde niet boven 13,5ct/kWh gekomen voor de powerplay gebruikers. De laatste keer maand gemiddelde > 20ct was September 2024

Met "hogere inkoopprijs maakt de batterij minder winst per cycle" wordt je op verkeerde been gezet, met niet meer kunnen salderen is zelfs paar cent hoger per cycle

€ 2.375 / 556 = € 4,27/cycle
€ 1.420 / 327 = € 4,34/cycle
€ 2.921 / 693 = €4.21/cycle
€ 1.597 / 375 = € 4,26/cycle
Door de hogere inkoopprijs maakt de batterij minder winst per cycle en daalt het aantal cycli per jaar. Bij handelen op onbalans daalt het aantal cycli van 556 naar 327 per jaar, en de nettowinst van € 2.375 naar € 1.420. De combinatiestrategie vertoont een vergelijkbaar effect, met een daling van 693 naar 375 cycli, en de netto winst daalt van € 2.921 naar € 1.597
bron

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
JanAllElectric schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 22:34:
[...]

Ik heb mij waarschijnlijk ongelukkig/verkeerd uitgedrukt.

Ik dacht dat je bij handelen op de onbalansmarkt met accu "ondernemer voor de belasting" moest zijn om BTW terug te krijgen. Dan mag je dus niet voor eigen gebruik gaan en kan de combinatie dus niet (of je moet dat ingewikkeld gaan meten en administreren).

Met BTW bedoel ik de energiebelasting incl BTW die je na stoppen salderen niet meer terug krijgt. Veel terug leveren zoals bij handelen op de onbalansmarkt levert dan een aanzienlijke vermindering van het rendement op.

Ik zou zelf graag (zomers) 10kWh voor eigengebruik willen en de overige 5kWh voor handelen op day-ahead of onbalans. In de winter zal ik die 5kWh wel zelf nodig hebben (warmtepomp).
Nee, want handelen doe je ook op de day ahead markt. Dus een dynamisch contract is voldoende om btw terug te krijgen. Alleen met een vast of variabel contract mag het dus niet, want dan handel je niet. Zijn sites voor die dit voor €100 voor je regelen met alle administratieve zaken. Dan moet je inderdaad de KOR in kunnen.

Wat je wilt kan gewoon, nog veel sterker ik doe het zelf :p

Knap trouwens dat je maar 5kWh nodig hebt in de winter voor de WP. Denk dat je eerder richting de 10kWh moet gaan denken, tenzij de temperatuur boven de 5c blijft. Onder de 5c zit ik toch al snel aan 15 of meer kWh per dag en dat met maar 19/20c in de vloer. Maar wellicht hoef je maar 1 of 2 kamers te verwarmen, dan red je dat denk ik wel. Weet natuurlijk niet hoe je woonsituatie is.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-09 21:24
De grafiek met de TVT per scenario is wel duidelijk. Eigenlijk alleen icm de Onbalans is het interessant. Probleem vind ik echter dat de verdiensten voor de eigenaar van de batterij geheel ontransparant zijn. Je bent afhankelijk van je Leverancier als die het aanbiedt.

Qua optimaliseren op DA kijk ik even naar afgelopen januari. ~1000 kWh gekocht tegen gemiddeld €0,27 (incl warmtepomp en EV een aantal keer laden). Als ik de inkoop kan verlagen naar €0,21 per kWh bespaar ik dus €60 in die maand. Ik verwacht echter niet dat alle inkoop zo laag zou zijn geweest, want bijv. de EV laadt in 4-6 uur op en dan heb je altijd wel iets duurdere momenten erbij.

Maar goed. In de wintermaanden (nov-mrt) heb ik in totaal 4000 kWh verbruikt, wat een besparing van €240 zou zijn.

In de zomermaanden is de business case anders. Iets meer van de PV opwekking zelf gebruiken levert theoretisch het meest op. Bijv. vandaag tussen 21 en 22 uur wel €0,36 per kWh. Probleem hier is dat ons normale verbruik op dat moment heel laag is en zelfs dat is nu nog volledig afgedekt door de PV. Moet ik dan de droger aan gaan zetten om een hoger theoretisch rendement te halen? De batterij geeft dan dus vooral vrijheid en betekent dat ik nagenoeg alles zelf opwek. Echter, ik heb vorige maand gemiddeld €0,15 aan inkoop en €0,18 aan teruglevering (na einde salderen €0,05). In feite bespaar ik dan 400 kWh aan inkoop (400 * €0,15 = €60), maar lever ik diezelfde hoeveelheid minder terug (400 * €0,05 = €20). Besparing ongeveer €40 per maand. En dat voor de overige 7 maanden.

Totaal dus ongeveer €500 per jaar te besparen na afschaffen salderen in een behoorlijk optimistisch scenario zonder zelfs rekening te houden met verliezen. Voor het gemak even afronden op €400, dan is de terugverdientijd op een batterij van €8000 inderdaad 20 jaar.

Echter... Als je dmv de Onbalans de batterij al in 5 jaar terug hebt verdiend, dan is deze besparing per jaar toch echt rendement. Ook al gaat de onbalansmarkt verder niets meer opleveren na die tijd.

Belangrijkste conclusie lijk me echter dat de prijzen van batterijen flink moeten dalen. Autofabrikanten in China betalen tegenwoordig $50 per kWh. Een pakket van 20 kWh zou dan $1000 moeten kosten als thuisbatterijen net zo opschalen. BMS, garantie, installatie en winst voor de fabrikant erbij en dan is €2500-3000 geen gekke prijs. Dan zit je zelfs zonder onbalanshandel op een terugverdientijd van 5-7 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
bilgy_no1 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 23:44:
De grafiek met de TVT per scenario is wel duidelijk. Eigenlijk alleen icm de Onbalans is het interessant. Probleem vind ik echter dat de verdiensten voor de eigenaar van de batterij geheel ontransparant zijn. Je bent afhankelijk van je Leverancier als die het aanbiedt.
Als je in fabeltjes gelooft moet je bij dat PR rapport van Berenschot blijven.

De aannames voor modulatie is nogal wat op aan te merken, ook voor onbalans,
of conclusie niet eens overeenkomt met eigen al twijfelachtige getallen (zie mijn vorige post)

Het is nog afwijkend van de praktijk werkelijke resultaat, als je afgelopen maand een jaar fysiek een Nexus 10kW/20kWh had was het bedrag op de jaar factuur ~ €1750 euro en na verrekening met andere factuurposten wat overblijft voor je bankrekening en niet de € 2.754 van Berenschot zijn model.

De aanname van de voorkennis is veel te roze kleurig, die factor is geen 0,78, maar eerder 0.64
65% van het werkelijke jaar resultaat is van de eerste 6 maanden als de delay voor balansdelta 2 minuten was voor Tennet deze publiceerde, de 2e half jaar was die delay 5 minuten. (omdat data van iemand die sinds April '24 zo'n systeem heeft, gebruik)
In week 27 of 28 gaat balansdelta weer naar 2 minuten als test, mogelijk tot september als de oscillaties van de systeembalans niet veel erger worden dan ze nu al zijn.
Op moment is pas 5 minuten na het kwartier bekend of de kwh's iets opbrengen of betaald moeten worden omdat regelstatus 2 opgetreden is voor dat kwartier, wat op moment voor bijna 20% van de kwartieren het geval is.

In gecombineerde strategie wordt maar 10% van accu met maxinium van 464kWh/j ingezet voor eigenverbruik en niet een wisselend deel naar behoefte, welke het meeste oplevert voordat moment.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:47

The Third Man

The Third Jellyfish

bilgy_no1 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 23:44:
Duidelijk betekent niet automatisch kloppend. En het gaat eraan voorbij dat de onbalansvergoeding nergens wordt gegarandeerd, zowel niet of het nog blijft bestaan en indien wel wat het zou opleveren. Jaren terug had men je ook voor gek verklaard als je over terugleverboetes zou beginnen. Oftewel zelfs al zouden de batterijen naar 3000 euro voor 20 kWh gaan, als het een schijntje oplevert ben je alsnog lang bezig.

[ Voor 31% gewijzigd door The Third Man op 19-06-2025 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@The Third Man Het is als of een AI het rapport heeft gemaakt en niet zorgvuldig genoeg gecontroleerd is.

Zelfs overnames met verwijzing naar bron kloppen niet eens.

bijv
Zo zijn er in 2024 24.000 systemen geïnstalleerd en stond het totaal aantal
thuisbatterijen op 40.000 eind 2024 .2
Met verwijzing naar Change.Inc artikel die over cijfers voor 2023 gaat van Trend rapport 24/25.

Heb je misschien een logische verklaring, waarom de terugverdientijd met nettarieven voor "Beloning
via energiemarkten", ruim 3x zolang wordt?

Ik zie hem niet.
Bij mijn thuisaccu verkort het juist de terugverdientijd en wordt het rendement een paar honderd euro per jaar hoger met de 1e concept cijfers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Domba schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 13:38:
@The Third Man Het is als of een AI het rapport heeft gemaakt en niet zorgvuldig genoeg gecontroleerd is.

Zelfs overnames met verwijzing naar bron kloppen niet eens.
Ik vraag het me af, zelfs voor GPT zit het wel vol basis-stijlfouten. Bijlage II wordt genoemd en heb ik nog niet terug kunnen vinden. Opsommingen worden gewoon in de tekst gedaan met dit en dit en dit en dit en dit in plaats even wat bullet points te gebruiken. Inleidingen met 'eerst gaan we nu dit en dan gaan we dat':
In dit hoofdstuk wordt eerst uitgelegd hoe deze strategieën gemodelleerd zijn om tot een businesscase te komen. Daarna worden de resultaten van de businesscase gepresenteerd
Is weer typisch schoolstijl. Ook het gebruik van grafieken als de enige weergave is typisch, een rapport rekent normaal gesproken voor (en dus in een tabel) en zet het grafiek ernaast als illustratie. Met dan weer ipv een legenda een uitleg in de titel van de grafiek:
Gevoeligheidsanalyse ‘beloning via netbeheerders’- strategie. Groen betekent een positief effect op de businesscase, rood betekent een negatief effect op de businesscase
Zou ik niet van een GPT verwachten, die flanst er standaard een legenda bij.

Waar staat uberhaupt wat de 'gevoeligheidsanalyse' aan vector toont? Ik zie allerlei getallen maar wat het betekent? Kortom die lijkt meer iets dat de stagiair heeft gemaakt.
Heb je misschien een logische verklaring, waarom de terugverdientijd met nettarieven voor "Beloning
via energiemarkten", ruim 3x zolang wordt?

Ik zie hem niet.
Het figuur op pagina 4 (de auteur heeft er geen nummer bij gezet, figuur 1 komt pas erna) heeft als geel bijschriftje dat het om het tijdgebonden netwerktarief gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door The Third Man op 19-06-2025 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17-09 22:29

V-8

Ik vind de prijzen deze zomer nog niet zo geweldig, incl. belasting kom je nauwelijks onder de €0,14 per kWh als laagste dagtarief..

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 19-09 12:13
Wat dus eigenlijk "gratis stroom" is, ware het niet dat onze politiek zelfs gratis stroom wil belasten.

Ik vind het dus wel meevallen. Het is ook een teken dat productie en vraag op een gelijk niveau zitten (weliswaar waarschijnlijk door afschakelen van producenten, maar toch).

Bij waardes onder de 14ct is er (grote) overproductie, da's ook voor niemand goed. Dat je toch 14ct moet betalen is inderdaad stom, maar een politiek besluit.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
The Third Man schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 16:18:
[...]
Het figuur op pagina 4 (de auteur heeft er geen nummer bij gezet, figuur 1 komt pas erna) heeft als geel bijschriftje dat het om het tijdgebonden netwerktarief gaat.
Tijdsgebonden nettarieven is ook van Berenschot in opdracht van de netwerkbeheerders, wat op moment door netwerkbeheerders verder uitgewerkt wordt. Ik zie alleen niet het conflict met de laadblokken van het model (geel 22u-6u&11u-16u in fig. 8 ), die een factor >3 zou kunnen verklaren in terugverdientijd.

De belangrijkste afhankelijkheid van combinatie en beloning (balanceringsdiensten)via netbeheerders strategie, wordt met geen woord genoemd en dat is de info mbt de systeem balans.
Niet alleen balansdelta kan vertraagd worden, maar ook de prijs kan pas na het kwartier gepubliceerd worden met kleine aanpassing van de netcode.

In week 27 of 28 weer naar 2 minuten als test, maar die oscillaties tot 1GW zijn niet geweldig.
Tennet heeft al aangegeven wat de volgende stappen zijn als die weer toenemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s2fQpyxphiPGj5rSZH2Qg8hdjgM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1ABawLu9MLGF7mwpDNcrPOjg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8

V-8

Hmmbob schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 16:28:
Wat dus eigenlijk "gratis stroom" is, ware het niet dat onze politiek zelfs gratis stroom wil belasten.

Ik vind het dus wel meevallen. Het is ook een teken dat productie en vraag op een gelijk niveau zitten (weliswaar waarschijnlijk door afschakelen van producenten, maar toch).

Bij waardes onder de 14ct is er (grote) overproductie, da's ook voor niemand goed. Dat je toch 14ct moet betalen is inderdaad stom, maar een politiek besluit.
Begrijp ik, ik weet hoe het werkt. Maar had toch wat meer negatieve prijzen verwacht net zoals vorig jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:38

bert pit

asdasd

V-8 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 17:27:
[...]

Begrijp ik, ik weet hoe het werkt. Maar had toch wat meer negatieve prijzen verwacht net zoals vorig jaar.
Vorig jaar in juni waren de prijzen veel hoger, de zondag uitgezonderd.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
Hmmbob schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 16:28:

Je vergeet daarbij dat je ook ongeacht je verbruik €524,95 ex BTW teruggave energiebelasting krijgt.

Efficiënt is het niet echt: eerst belasting heffen en daarna speciaal voor die belasting een teruggave doen. Maar netto betalen huishoudens geen/nauwelijks energiebelasting.

Van de ongeveer 7.000 kWh die ik per jaar afneem (naast eigen opwekking die ik direct verbruik) krijg ik over 4800 kWh de energiebelasting terug via die vaste teruggave. Voor de overige 2200 kWh krijg ik het (nu nog) terug via salderen.

Dat dekt al mijn betaalde energiebelasting, en dekt mijn energie voor regulier verbruik, koken, verwarmen en een flink deel van de kilometers die ik per jaar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11:56
Iemand toevallig de overige stroom kosten voor de homewizard p1 bij de hand van Frank energie :?

[ Voor 3% gewijzigd door Deldenaar op 19-06-2025 21:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
Deldenaar schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 20:28:
Iemand toevallig de overige stroom kosten voor de homewizard p1 bij de hand van Frankrijk energie
Frankrijk energie?

Voor Frank staan ze in de topic start lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
V-8 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 16:21:
Ik vind de prijzen deze zomer nog niet zo geweldig, incl. belasting kom je nauwelijks onder de €0,14 per kWh als laagste dagtarief..
Deze maand tot nu toe +-14 ct/kWh inderdaad, maar vorige maand hier 9,93 ct/kWh gehaald, april 12,29 ct/kWh, dus prima toch?

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:33
Hier ook circa 14 cent. Ofwel rond de 0 kaal tarief. De enige manier om daaronder te komen is je eigen zonneenergie gebruiken. Dus leuk gemiddeld 14, maar ik koop ook maar weinig nu.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
Morgen liggen de goedkoopste uren al om 10 uur. Dan iets up om heel flauw weer iets te zakken. Was me van de week ook al x opgevallen.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Devke schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 18:36:
Morgen liggen de goedkoopste uren al om 10 uur. Dan iets up om heel flauw weer iets te zakken. Was me van de week ook al x opgevallen.
Er wordt ook morgen, heel flauw, periodes met bewolking verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
The Third Man schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 18:52:
[...]
Er wordt ook morgen, heel flauw, periodes met bewolking verwacht.
Was me van de week ook al een x opgevallen. Nooit eerder gezien, vandaar.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02:42
De lage prijzen op zondag lijken vooral gedreven te worden door een lage vraag. Bijna onafhankelijk van het weer op zondag zijn de prijzen laag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

V_ger schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 11:32:
Hier ook circa 14 cent. Ofwel rond de 0 kaal tarief. De enige manier om daaronder te komen is je eigen zonneenergie gebruiken. Dus leuk gemiddeld 14, maar ik koop ook maar weinig nu.
Idd. Je kunt eigenlijk niet zichtbaar onder dat tarief komen, omdat je het dan niet inkoopt. Enige manier om het gemiddelde afnametarief te berekenen is al het verbruik en alle opwek inzichtelijk te maken. Maar is hier niet te doen.

Deze maand tot nu toe 750+ kWh opgewekt en 607 kWh teruggeleverd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/STTWn2biDkkwfphKjjfgAKcDhfs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fpSlVZnHWffL6XYBvfzR8OdY.png?f=fotoalbum_large

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09:56
Dit is mijn plaatje, nu voor het eerst dynamisch deze maand.
1 EV die afgelopen maand weinig is gebruikt.
Geen thuisaccu, wel een multi split airco.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rYAbrwzhGoPKiLv1KKlZiQKuLdY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3QLg8RPd78RCKN7q6scqEgXr.png?f=fotoalbum_large

Het grote verschil is natuurlijk de afname omdat we niet in stroom handelen.

En je afname is een factor 5 groter terwijl je wel meer geld terugkrijgt.

[ Voor 6% gewijzigd door elektriekert op 22-06-2025 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn plaatje voor deze maand (8 juni gestart bij Tibber)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8UxRV9eE9qVR4btCTVmeCwF7Els=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m5ERTXqJGGVX671BeiqDGnJS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:49

de Peer

under peer review

Verwijderd schreef op zondag 22 juni 2025 @ 12:48:
Mijn plaatje voor deze maand (8 juni gestart bij Tibber)
[Afbeelding]
Maar netto betaal je voor je energierekening?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

de Peer schreef op zondag 22 juni 2025 @ 12:57:
[...]

Maar netto betaal je voor je energierekening?
Nee, bovenop de €96 die ik nu verdiend heb komt nog -€8,76 maandelijkse kosten: dus t/m gisteren heb ik €104 verdiend. Mijn maandelijkse "energierekening" is nagenoeg het hele jaar negatief.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Tijd voor de zondagavond update :)

Vandaag 68 kWh afgenomen, maar alsnog in de min geëindigd:

Met belasting:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xblbCn4SHW5Mco6f_NCuR0JsujI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JuRzMwbyHJHGK5N6GajHKnoD.jpg?f=fotoalbum_large

Zonder belasting:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zNFMbBXAnC9iyq49ecxYpJJStbQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZJsk6fbQLOS5if6K9s9DO0R6.jpg?f=fotoalbum_large

Deze maand ook mooi onderweg onder de 14 ct/kWh en 2x zo hoog teruglevertarief:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Qcd8eKDEAHh3Vqg8zxcTah0cFo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VQU3dqH3DZz4FIuyJdPvaqzN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gquaSj70-x5E0ftaG7KdjaK8q1Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qq8ttcXBp3iIb1j0OxwNNZBX.jpg?f=fotoalbum_large

En over heel dit jaar heen mooi onderweg naar de 0 Euro én inmiddels onder het gestelde doel van 18 ct/kWh gemiddeld incl. belasting:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RFFpFfoUnKa-LMxuzKcV0y2vKmo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PoRPQW8eBtQqCzhwl6GRqPdn.jpg?f=fotoalbum_large

En zonder belasting:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DfostEeGEzKphr7A78mBJH-r5Eg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AuCaHYS1i8CKPloClSnmHIM6.jpg?f=fotoalbum_large

Op verzoek van @vogel6 hou ik nu ook de PV opbrengst bij, in dit geval vanaf 3 juni, dus zal 760+ kWh zijn vanaf 1 juni:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nRTGNS1Ib0bftqqSssiaeE-qyH4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ddbY7NwMwCl6qwzuYRZvTQsr.png?f=user_large

En 334.2 kWh geladen met de 2 EV's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mz7GC4nKD_E-XpbzlUC2SKjX84A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/axCrJJ0GFuc0fdZlRlobKafU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:47
Taro schreef op zondag 22 juni 2025 @ 23:24:
Tijd voor de zondagavond update :)

Vandaag 68 kWh afgenomen, maar alsnog in de min geëindigd:

Met belasting:
[Afbeelding]

Zonder belasting:
[Afbeelding]

Deze maand ook mooi onderweg onder de 14 ct/kWh en 2x zo hoog teruglevertarief:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

En over heel dit jaar heen mooi onderweg naar de 0 Euro én inmiddels onder het gestelde doel van 18 ct/kWh gemiddeld incl. belasting:
[Afbeelding]

En zonder belasting:
[Afbeelding]

Op verzoek van @vogel6 hou ik nu ook de PV opbrengst bij, in dit geval vanaf 3 juni, dus zal 760+ kWh zijn vanaf 1 juni:
[Afbeelding]

En 334.2 kWh geladen met de 2 EV's:
[Afbeelding]
Welke app is dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09:56
Zonneplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19-09 17:22

Rzaan

Altijd zoekende

Ik wilde mijn probleem even voorleggen aan mensen die meer inzicht hebben in dynamische contracten.

Zit nu bij Vattenfall met een modelcontract.
Over vorig jaar kreeg ik € 467,34 terug.
Nu doen ze me een aanbod waarbij ik in een jaar € 580,36 zou moeten gaan betalen.

Dus heb mijn gegevens van 2024 bij o.a. Tibber ingevuld.
Dan komt een teruggave van € 475 naar voren.
Bij Zonneplan een teruggave van € 315.
Next Energy doet er nog een schepje bovenop en geeft dan € 590 terug.

Nu is dat bij Tibber en Zonneplan en Next Energy volgens mij een Dynamisch contract en zoals ik begrepen heb is zo'n contract niet gunstig als je veel overproductie hebt.
Dat heb ik. Ik heb een overschot van meer dan 8.000 kWh.
Dus schotelen ze me niet een veel te gunstig scenario voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 10:30
Rzaan schreef op maandag 23 juni 2025 @ 10:41:
Ik wilde mijn probleem even voorleggen aan mensen die meer inzicht hebben in dynamische contracten.

Nu doen ze me een aanbod waarbij ik in een jaar € 580,36 zou moeten gaan betalen.

Nu is dat bij Tibber en Zonneplan volgens mij een Dynamisch contract en zoals ik begrepen heb is zo'n contract niet gunstig als je veel overproductie hebt.
Om alleen die laatste vraag te beantwoorden. Ja, dat zou kunnen. Zij weten niet wanneer jij gaat gebruiken en wanneer je teruglevert. Dat weten wij ook niet, omdat je alleen maar hebt over netto getallen. Het enige wat je aan omstandigheden verteld is dat je meer teruglevert dan gebruikt. Dat laatste hoeft zeker geen belemmering te zijn voor een dynamisch contract.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsvdBeek
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 12:56

Nu is dat bij Tibber en Zonneplan volgens mij een Dynamisch contract en zoals ik begrepen heb is zo'n contract niet gunstig als je veel overproductie hebt.
Lees de topicstart even goed door.

Dynamische tarieven zijn overal gelijk. De leveringskosten daar zit een verschil in.
Tibber en Zonneplan zijn inderdaad goed om te bekijken. Zonneplan zou juist positief moeten uitvallen.

pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Gerardus1956 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:05:
[...]

Om alleen die laatste vraag te beantwoorden. Ja, dat zou kunnen. Zij weten niet wanneer jij gaat gebruiken en wanneer je teruglevert. Dat weten wij ook niet, omdat je alleen maar hebt over netto getallen. Het enige wat je aan omstandigheden verteld is dat je meer teruglevert dan gebruikt. Dat laatste hoeft zeker geen belemmering te zijn voor een dynamisch contract.
Ik heb iets van 12.400 Wp op het dak liggen. Opbrengst in 2024 was iets meer dan 11.000 kWh.
De meeste stroom wordt gebruikt door een vooral in de winter draaiende warmtepomp.
Geeft dit enig inzicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

NielsvdBeek schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:06:
[...]

Lees de topicstart even goed door.

Dynamische tarieven zijn overal gelijk. De leveringskosten daar zit een verschil in.
Tibber en Zonneplan zijn inderdaag goed om te bekijken. Zonneplan zou juist positief moeten uitvallen.
Wat bedoel je met de laatste zin?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bilgy_no1

Bij een overschot is een vast contract juist niet meer gunstig: er worden dusdanige terugleverboetes gerekend dat een kWh terugleveren niets meer oplevert. De tijd van hoge terugleververgoedingen ("Hoge TLV" in de tabel in de topic start) is allang voorbij.

Bij een dynamisch contract heb je kans om nog wel een bedrag terug te krijgen voor je overproductie. Daarom zie je ook dat je bij de dynamische leveranciers nog wel geld terug krijgt, terwijl je bij Vattenfall moet gaan betalen op jaarbasis.
Next Energy staat ook in de tabel met dynamische leveranciers.

Ik realiseer tot nu toe dit jaar een terugleverprijs van gemiddeld €0,19 per kWh zonder batterij, wel met EV laden (maar minder vaak dan gepland wegens veel minder kilometers gereden dit jaar). Dat is een kale prijs van €0,06. Bij Next zou dat €0,04 zijn wegens de extra kosten die ze rekenen. Bij een vaste aanbieder levert een kWh overproductie helemaal niets meer op (€0,0025 bij Greenchoice bijvoorbeeld niet 2,5 cent maar 0,25 cent...).

Waar je bij een keuze tussen dynamische leveranciers op moet letten wanneer je veel PV hebt:

- de schattingen die ze opgeven hangen af van hun voorspelling van wat de energiemarkt gaat doen en op welke momenten jij teruglevert. Die totaalbedrag zijn dus nutteloos om tussen verschillende dynamische leveranciers te kiezen.
- je moet vooral kijken naar de precieze voorwaarden die leveranciers hanteren voor teruglevering. Zie de topic start hiervoor. Next rekent een inkoopvergoeding zowel bij afname als bij teruglevering. Zonneplan en Tibber doen dit niet. Zonneplan geeft je ook nog een Zonnebonus (met voorwaarden).
- bedenk hoe je zo goed mogelijk je verbruik kunt sturen naar de momenten waarop de PV het goedkoopst is. Een EV is daarvoor handig: opladen in zomerse weekends tegen zeer lage of negatieve prijs. Batterij is ook mogelijk, maar is een ander verdienmodel met een flinke investering.
- kun je de omvormer dynamisch aansturen (automatisch uitschakelen bij negatieve prijs)?

Succes.

En nog een tip. Veelal staat deze informatie al eerder in het topic. Te vinden met de zoekfunctie. Ik kreeg een soort déjà-vu toen ik dit antwoord typte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

bilgy_no1 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:23:
[...]
En nog een tip. Veelal staat deze informatie al eerder in het topic. Te vinden met de zoekfunctie. Ik kreeg een soort déjà-vu toen ik dit antwoord typte :)
Ik ga het hele topic doorspitten.
Dat ik dit niet eerder gedaan heb, komt doordat ik de veronderstelling was dat een dynamisch contract voor veel panelen en overschot niet geschikt was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
bilgy_no1 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:23:
[...]
- de schattingen die ze opgeven hangen af van hun voorspelling van wat de energiemarkt gaat doen en op welke momenten jij teruglevert. Die totaalbedrag zijn dus nutteloos om tussen verschillende dynamische leveranciers te kiezen.
Is het niet juist zo dat de voorgestelde bedragen van dynamische energiecontracten in vergelijkers gebaseerd zijn op prijzen van het afgelopen jaar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bilgy_no1
Rzaan schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:19:
[...]

Ik heb iets van 12.400 Wp op het dak liggen. Opbrengst in 2024 was iets meer dan 11.000 kWh.
De meeste stroom wordt gebruikt door een vooral in de winter draaiende warmtepomp.
Geeft dit enig inzicht?
Goed dat je dit nog toevoegde... Technisch gezien gebruikt jouw warmtepomp in de winter dus niet die stroom die je vooral in de zomer opwekt. Dat is het hele gedoe rondom de afschaffing van het salderen.

Vaste leveranciers rekenen dus een enorme boete voor zulke productie en teruglevering. En dat zie je nu in het aanbod van Vattenfall terug.

Hoe dan ook: hoe meer je van die opwekking zelf gebruikt, hoe gunstiger. Dat geldt zowel voor vast als dynamisch contract.

Een EV is helemaal gunstig als je inderdaad wat flexibiliteit hebt om te laden op de momenten met meeste PV opwekking (en laagste prijzen): het rijdt sowieso voordeliger en je vervangt je benzine-inkoop door PV waar je anders weinig voor krijgt.

Maar dikke kans dat jij flink gunstiger uit zult zijn met een dynamisch contract. Let alleen wel op de voorwaarden voor terugleveren. Zie tabel in de topic start.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeEkIe
Rzaan schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:29:
[...]

Ik ga het hele topic doorspitten.
Dat ik dit niet eerder gedaan heb, komt doordat ik de veronderstelling was dat een dynamisch contract voor veel panelen en overschot niet geschikt was.
Voor het vergelijken van dynamische energiecontracten op kosten kan je hier terecht. Maar let op: niet alles is daarmee bekend. Kijk zoals eerder aangegeven ook bij op de eerste pagina van dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
En lees absoluut die pagina over dynamische energie bij Energievergelijk! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:12
GeEkIe schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:31:
[...]

Voor het vergelijken van dynamische energiecontracten op kosten kan je hier terecht. Maar let op: niet alles is daarmee bekend. Kijk zoals eerder aangegeven ook bij op de eerste pagina van dit topic.
Kijk ook op de site van ACM https://public.tableau.co...arktEnergie/Overdemonitor
Door hier de parameters in te vullen krijg je snel een overzicht. Let op de tarieven worden altijd aan het begin van de maand aangepast.

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

We hebben een gasloos huis. SWW door WPB en Quooker. Ook WP.
Verder Airco en een hybride auto (die ook nog eens weinig gebruikt wordt)
Ik ga eens even alles goed doorkijken.
Werd getriggerd door een commercial van Zonneplan. Maar ja, een commercial belooft altijd vanalles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
Rzaan schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:35:
Werd getriggerd door een commercial van Zonneplan. Maar ja, een commercial belooft altijd vanalles.
Zonneplan is wel een van de meest gunstige en een van de meest afgesloten dynamische contracten met zonnepanelen als ik het hier zo'n beetje lees. Ik had het ook (geen zonnepanelen) maar ga volgende maand over op Energiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:33
Rzaan schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:35:
Je moet vooral zorgen dat je kan sturen. Nu is bijvoorbeeld de kale prijs negatief (en dat is relevant want je levert meer terug dan dat je afneemt). Als je geen batterij hebt om je PV stroom in te dumpen (EV of thuisbatterij) dan moet je zorgen dat je je PV kan terugregelen. Echt 0 op de meter hoeft niet perse, maar productie terugschroeven is wel een must.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:07

koboy

Heb een idee voor een icon

clodders schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:34:
[...]

Kijk ook op de site van ACM https://public.tableau.co...arktEnergie/Overdemonitor
Door hier de parameters in te vullen krijg je snel een overzicht. Let op de tarieven worden altijd aan het begin van de maand aangepast.
De monitor van de ACM us nutteloos in geval je teruglevert. Ze hebben alleen profielen voor puur afname.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

V_ger schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:38:
[...]

Je moet vooral zorgen dat je kan sturen. Nu is bijvoorbeeld de kale prijs negatief (en dat is relevant want je levert meer terug dan dat je afneemt). Als je geen batterij hebt om je PV stroom in te dumpen (EV of thuisbatterij) dan moet je zorgen dat je je PV kan terugregelen. Echt 0 op de meter hoeft niet perse, maar productie terugschroeven is wel een must.
Dat kan ik volgens mij nog niet.
Ik kan natuurlijk wel mijn omvormer handmatig uitzetten. Maar heb niets wat ik kan sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

koboy schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:40:
[...]

De monitor van de ACM us nutteloos in geval je teruglevert. Ze hebben alleen profielen voor puur afname.
Aha, ik zat me al gek te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

GeEkIe schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:38:
[...]

Zonneplan is wel een van de meest gunstige en een van de meest afgesloten dynamische contracten met zonnepanelen als ik het hier zo'n beetje lees. Ik had het ook (geen zonnepanelen) maar ga volgende maand over op Energiek.
Waarom dan niet over op Zonneplan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:51
Omdat ik soms van die rare fouten maak in m’n eigen gedachtenproces :+ wil ik toch even het volgende toetsen:

Totaal 12 kWp zonnepannelen, 10 kWh thuisbatterij (Growatt) met 10k omvormer.

Tot 1-10 heb ik nog een vast contract zonder terugleverkosten bij Greenchoice. Ik lever netto terug (kantelpunt over 2 weken) en dan krijg ik 8 cent per kWh terugleververgoeding.

Volgens mij is het interessanter om op het moment dat ik netto teruglever te wisselen naar dynamisch (Zonneplan of Tibber), omdat over het algemeen ik dan meer krijg voor de teruggeleverde stroom. En met slim terugleveren kan ik dat bedrag per kWh nog omhoog ‘sturen’.

Dus: Op het kantelpunt gelijk overstappen of gewoon uitzitten bij Greenchoice?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

Rzaan schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:41:
[...]

Dat kan ik volgens mij nog niet.
Ik kan natuurlijk wel mijn omvormer handmatig uitzetten. Maar heb niets wat ik kan sturen.
Neus rond hier op andere delen van het forum, bijvoorbeeld door even te zoeken naar de fabrikant van de omvormer.
De meesten zijn terug te regelen via een domotica systeem als home assistant, maar sommigen kun je ook laten uitschakelen op dynamisch tarief via de app zoals SolarEdge en dacht ook Enphase en ook anderen.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsvdBeek
[...]

Wat bedoel je met de laatste zin?
Zonneplan heeft zonnestrooom " bonus "

pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

GeEkIe schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:33:
En lees absoluut die pagina over dynamische energie bij Energievergelijk! :)
Welke pagina bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

NielsvdBeek schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:50:
[...]

Zonneplan heeft zonnestrooom " bonus "
Ik had ook gedacht dat die dan het hoogste bedrag zou opleveren. Maar toch is dat niet zo.
Volgens mij komt dat omdat er restricties aan die bonus zitten. Bij negatieve prijzen krijg je de bonus volgens mij niet bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
Rzaan schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:52:
[...]

Welke pagina bedoel je?
Die pagina waarnaar ik verwees maar dan de tekst eronder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
Rzaan schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:43:
[...]

Waarom dan niet over op Zonneplan?
Ja. Ook hierom https://www.zonneplan.nl/...n-introduceert-zonnebonus

[ Voor 19% gewijzigd door GeEkIe op 23-06-2025 11:59 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

firecaps30 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:45:
Omdat ik soms van die rare fouten maak in m’n eigen gedachtenproces :+ wil ik toch even het volgende toetsen:

Tot 1-10 heb ik nog een vast contract zonder terugleverkosten bij Greenchoice. Ik lever netto terug (kantelpunt over 2 weken) en dan krijg ik 8 cent per kWh terugleververgoeding.

Volgens mij is het interessanter om op het moment dat ik netto teruglever te wisselen naar dynamisch (Zonneplan of Tibber), omdat over het algemeen ik dan meer krijg voor de teruggeleverde stroom. En met slim terugleveren kan ik dat bedrag per kWh nog omhoog ‘sturen’.

Als het besluit over te stappen genomen is zo snel mogelijk doen. Voor alles rond is ben je wel een poosje verder en ben je aan het netto terugleveren bij Greenchoice (op een oud 3 jaar contract?)
Belangrijker is dat je dan vrijwel een half jaar hebt na je eerste jaarrekening tot einde van de salderingsregeling. Op die manier profiteer je maximaal van het salderen (grafiek van opwek en verbruik hebben beide een spiegel lijn in de zomer). Omdat je netto teruglevert kan dat wel wat later, maar denk dat oktober te laat is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-09 16:52

Bravo

Second Best

koboy schreef op maandag 23 juni 2025 @ 12:00:
[...]

Als het besluit over te stappen genomen is zo snel mogelijk doen. Voor alles rond is ben je wel een poosje verder en ben je aan het netto terugleveren bij Greenchoice (op een oud 3 jaar contract?)
Belangrijker is dat je dan vrijwel een half jaar hebt na je eerste jaarrekening tot einde van de salderingsregeling. Op die manier profiteer je maximaal van het salderen (grafiek van opwek en verbruik hebben beide een spiegel lijn in de zomer). Omdat je netto teruglevert kan dat wel wat later, maar denk dat oktober te laat is.
Let er wel op dat als je bij GreenChoice een (welkomst)bonus hebt afgesproken bij het afsluiten, deze vaak pas wordt uitgekeerd en verrekend bij het uitdienen van het contract. Is toch zonde van de 300 euro als je een maandje eerder vertrekt (tenzij dynamisch zoveel meer voor je oplevert).

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardus1956
[...]

Geeft dit enig inzicht?
Je hebt al heel veel goede adviezen gekregen. Je zult alleen niet veel kunnen sturen. Beste tip is volgende auto een EV. Uitschakelen bij negatieve prijzen is natuurlijk leuk, maar ga ik ook niet doen. Als ik dit jaar kijk zijn de stroomprijzen zonder belasting bijna niet negatief. Je kunt dus verreweg het meeste van je stroom goed verkopen.
Voor de mega terugleverboete die je moet betalen met een vast contract, kun je in de winter best eens een paar uurtjes stroom van boven de €1, - betalen voor je warmtepomp. Een warmtepomp kun je dan het best 24/7 laten draaien voor het hoogste comfort en de laagste gemiddelde prijs.
WPB zou je op een tijdschakelklok kunnen zetten, om die te laten draaien op de goedkoopste uren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

Rzaan schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:55:
[...]

Ik had ook gedacht dat die dan het hoogste bedrag zou opleveren. Maar toch is dat niet zo.
Volgens mij komt dat omdat er restricties aan die bonus zitten. Bij negatieve prijzen krijg je de bonus volgens mij niet bijvoorbeeld.
Die restricties hebben er niet mee te maken. Je krijgt pas geen bonus als het tarief inclusief belasting en inkoop vergoeding negatief wordt. Dat is dit jaar pas een paar uur geweest.
Het verschil tussen de verschillende aanbieders zit puur in:

* hoe ze omgaan met salderen; sommigen rekenen kosten bij afname EN terugleveren. De meesten salderen naast de energiebelasting ook de in/verkoop kosten
* Hoe wordt er omgegaan met het netto terugleveren deel; de ene leverancier rekent dan inkoop kosten, anderen geven je ook dan de in/verkoop kosten en BTW terug bovenop het uur-tarief (Zonneplan en dacht ik ook Tibber)
* Hoogte van de maandelijkse kosten

De zonnebonus van Zonneplan is een mooi extraatje. Voor mij met ongeveer 2000kWh terugleveren (netto enige honderden) gaat het om waarschijnlijk twee tientjes.

Grote verschil in de berekeningen op de websites zit vooral in de manier waarop het verwachte gemiddelde tarief wordt bepaald. Dit is niet gestandaardiseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:07

Mmm.... Next Energy geeft met een vast contract (€ 590 retour) méér dan dynamisch??

Mogen we die offerte/voorbeeld eens zien?

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardus1956
firecaps30 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:45:

Ik ga voor uitzitten. Je krijgt nu 8 cent zonder energiebelasting. Ook bij dynamisch krijg je die niet terug. Moet je rekenen met de prijs zonder EB. Zonder energiebelasting zou ik deze maand ook maar 4 cent krijgen voor mijn teruggeleverde stroom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koboy

koboy

Gerardus1956 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 12:34:
[...]

Ik ga voor uitzitten. Je krijgt nu 8 cent zonder energiebelasting. Ook bij dynamisch krijg je die niet terug. Moet je rekenen met de prijs zonder EB. Zonder energiebelasting zou ik deze maand ook maar 4 cent krijgen voor mijn teruggeleverde stroom.
Let wel op dat je waarschijnlijk in de periode oktober '26 - december '26 niet voldoende salderingsruimte hebt opgebouwd waardoor je meer energiebelasting (13 cent) betaalt, EN dat @firecaps30 een thuisbatterij heeft waardoor hij makkelijk boven de 4 cent komt en waarschijnlijk wel hoger dan de 8 cent afgaand op de post van @Taro op de vorige pagina......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Hansieo schreef op maandag 23 juni 2025 @ 12:25:
[...]

Mmm.... Next Energy geeft met een vast contract (€ 590 retour) méér dan dynamisch??

Mogen we die offerte/voorbeeld eens zien?
Nee, is ook dynamisch. Ging er vanuit dat dit in de context duidelijk was. Niet dus. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Gerardus1956 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 12:05:
[...]

Je hebt al heel veel goede adviezen gekregen. Je zult alleen niet veel kunnen sturen. Beste tip is volgende auto een EV. Uitschakelen bij negatieve prijzen is natuurlijk leuk, maar ga ik ook niet doen. Als ik dit jaar kijk zijn de stroomprijzen zonder belasting bijna niet negatief. Je kunt dus verreweg het meeste van je stroom goed verkopen.
Voor de mega terugleverboete die je moet betalen met een vast contract, kun je in de winter best eens een paar uurtjes stroom van boven de €1, - betalen voor je warmtepomp. Een warmtepomp kun je dan het best 24/7 laten draaien voor het hoogste comfort en de laagste gemiddelde prijs.
WPB zou je op een tijdschakelklok kunnen zetten, om die te laten draaien op de goedkoopste uren.
Volgende auto wordt een EV. Wacht nog op mooi model dat ik ook als thuisaccu kan gebruiken.
WP draait altijd 24/7.

Nu nog even kijken naar welke maatschappij ik ga overstappen.
Ik kan zelf helemaal geen zoekprogramma maken, maar ik had wel verwacht dat er al zoekprogramma's zouden zijn waar je meer variabelen zou kunnen invullen. Zoals WP gebruik in de winter.
Maar wellicht ook onmogelijk om zoiets te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ook op de pagina van Energievergelijk stond dit:

[i]Uitzonderingen
Is het hebben van zonnepanelen dan altijd nadelig met een dynamisch energiecontract?

Nee, er zijn een paar uitzonderingen:
  • Als je zonnepanelen oostelijk en westelijk gericht zijn en dus vooral in de ochtend en avond de meeste stroom opwekken (wanneer de stroomprijs gemiddeld hoger ligt).
  • Als je stroomverbruik overdag juist hoger ligt, bijvoorbeeld door je elektrische auto bewust overdag op te laden of dan de wasjes te draaien.
  • Als je de opgewekte stroom overdag deels kunt opslaan met een thuisbatterij, je kunt er dan voor kiezen om terug te leveren tijdens de hogere uurprijzen.[/i][/li]
Ik voldoen aan geen van deze eisen (ja, was draaien en vaatwasser overdag)
Dus daarom was ik in de veronderstelling dat een dynamisch contract niks voor mij was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:07
Rzaan schreef op maandag 23 juni 2025 @ 12:55:
[...]

Nee, is ook dynamisch. Ging er vanuit dat dit in de context duidelijk was. Niet dus. :)
lol, nee, in je éérste post had je het alleen over Tibber en ZP.. ;)

Als ik zélf even bij Next Energiy check kom ik bij een véél lagere vergoeding uit terwijk ik óók best wel wat opwek/teruglever

Mogen wij bij die 590,= retour eens meekijken? :P

wat ik zie met mijn gegevens:

Verwachte kosten per maand€ -14,64
Verwachte kosten per jaar€ -175,72
Alle getoonde bedragen zijn inclusief 21% btw.

Stroom
€ -175,72
Levering (2800 kWh)
€ 307,24
Verwachte beursprijs: € 0,0878 /kWh
€ 245,93
Inkoopvergoeding: € 0,0219 /kWh
€ 61,32
Teruglevering (-6000 kWh)
€ -395,58
Verwachte beursprijs: € 0,0878 /kWh
€ -526,98
Inkoopvergoeding: € -0,0219 /kWh
€ 131,40
Energiebelasting (0 kWh)
€ 0,00
0 t/m 2900 kWh: € 0,1229 /kWh
€ 0,00
Vast per periode
€ -87,39
Vaste leveringskosten: € 5,9900 /maand
€ 71,88
Netbeheerkosten
€ 475,92
Vermindering energiebelasting
€ -635,19

----------------------------

en hiermee veel slechter dan de 2 andere genoemde..

[ Voor 45% gewijzigd door Hansieo op 23-06-2025 13:31 ]

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Hansieo schreef op maandag 23 juni 2025 @ 13:28:
lol, nee, in je éérste post had je het alleen over Tibber en ZP.. ;)

en hiermee veel slechter dan de 2 andere genoemde..
Ik heb het inmiddels aangepast.
Wellicht had ik iets onvolledig ingevuld.

Zit nu al de hele tijd te lezen en denk dat ik naar Zonneplan overstap vandaag.
Het verschil zal echt niet heel groot zijn tussen Tibber en Zonneplan.
Zolang ik maar niet zoveel kwijt ben als bij Vattenfall.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ik begrijp nog steeds niet waarom je niet overstapt naar Zonneplan.
De link ken ik en daar lijkt Zonneplan de beste keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeEkIe
Rzaan schreef op maandag 23 juni 2025 @ 13:57:
[...]

Ik begrijp nog steeds niet waarom je niet overstapt naar Zonneplan.
De link ken ik en daar lijkt Zonneplan de beste keuze.
Ik kom juist van Zonneplan met 3 contracten/adressen maar heb bij geen daarvan zonnepanelen. In dat geval is Energiek de goedkoopste als je kortingen buiten beschouwing laat. Ik ben ook van mening dat in het geval van zonnepanelen Zonneplan het beste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeDeeZet
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 31-08 04:12
Hebben jullie het idee dat de Zonneplan bonus opweegt tegen de overstap korting die ik krijg bij Frank Energie?

Krijg het qua berekening niet helemaal voor elkaar, sorry...

Stroom normaal
1336kWh
Stroom dal
1205kWh
Gas
574m³

Ik heb een dubbele én slimme meter
Ik heb zonnepanelen
Ik lever terug
(normaal)
1940kWh
Ik lever terug
(dal)
888kWh

Ben net overgestapt naar Frank Energie, lever meer terug voor juli dan ik verbruik maar zit toch op kosten die inmiddels 2x zo hoog liggen dan als verwacht...
Helaas kan ik mijn EV niet thuis laden. Nog niet in het bezit van een thuisbatterij...

Overstap korting is €270 aan het eind van het jaar (wordt bij vervroegd stoppen berekend per maand)

Als er iemand is die zijn kritische blik erop kan werpen, 1000x Dank ;).

[ Voor 4% gewijzigd door GeeDeeZet op 23-06-2025 17:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:03

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
GeeDeeZet schreef op maandag 23 juni 2025 @ 17:18:
Hebben jullie het idee dat de Zonneplan bonus opweegt tegen de overstap korting die ik krijg bij Frank Energie?

Krijg het qua berekening niet helemaal voor elkaar, sorry...

Stroom normaal
1336kWh
Stroom dal
1205kWh
Gas
574m³

Ik heb een dubbele én slimme meter
Ik heb zonnepanelen
Ik lever terug
(normaal)
1940kWh
Ik lever terug
(dal)
888kWh

Ben net overgestapt naar Frank Energie, lever meer terug voor juli dan ik verbruik maar zit toch op kosten die inmiddels 2x zo hoog liggen dan als verwacht...
Helaas kan ik mijn EV niet thuis laden. Nog niet in het bezit van een thuisbatterij...

Overstap korting is €270 aan het eind van het jaar (wordt bij vervroegd stoppen berekend per maand)

Als er iemand is die zijn kritische blik erop kan werpen, 1000x Dank ;).
Even heel snel,
je levert bijna 3000kwh terug.
Bij Frank moet je daarvoor 4 cent? betalen = 120 euro.
Ook betaal je meer voor inkoop (is 60 euro meer?).
dus frank is zonder de overstap bonus al 180 euro duurder dan zonneplan (groffe berekening).

De overstap bonus is 1x. als je blijft zitten is het jaar daarna dus duurder.
Dus volgend jaar zelfde tijd weer overstappen.

Frank is heel goed in marketing en hoge prijzen. lees het topic maar eens door.
Verder hebben ze best vaak de prijzen halverwege veranderd, als het omhoog gaat gaat iedereen mee. en evenlater gaat het weer naar beneden, maar blijf je hangen als je geen telefoontje pleegt.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 11:54
Rzaan schreef op maandag 23 juni 2025 @ 13:02:
[...]

Volgende auto wordt een EV. Wacht nog op mooi model dat ik ook als thuisaccu kan gebruiken.
Ik wacht hier ook op maar vrees dat dát nog wel even kan gaan duren. Ik heb een Leaf die qua model al sinds 2013 kan terugleveren. Technisch gezien dan. Maar in Nederland zijn er voor zover ik weet niet veel (geen?) betaalbare bidirectionele laadpunten voor thuis. En nieuwe auto's die "ready" zijn voor bidirectioneel laden worden nu al door de fabrikant zelf gelimiteerd in de hoeveelheid kWh die teruggeleverd mag worden of de hoogte van afgegeven vermogen.

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
Sportmind schreef op maandag 23 juni 2025 @ 17:45:
[...]
En nieuwe auto's die "ready" zijn voor bidirectioneel laden worden nu al door de fabrikant zelf gelimiteerd in de hoeveelheid kWh die teruggeleverd mag worden of de hoogte van afgegeven vermogen.
Wat raar. Is bekend waarom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V-8

V-8

GeEkIe schreef op maandag 23 juni 2025 @ 17:51:
[...]

Wat raar. Is bekend waarom?
Mij lijkt dat dit vooral met garantie / productaansprakelijkheid etc. te maken heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olympusdenk
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 08:19
bilgy_no1 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 09:51:
[...]

@Linalina En als aanvulling hierop: ondertussen de voorwaarden van Frank zeer scherp in de gaten houden. Ze hebben best wel wat gewijzigd in verschillende tarieven voor zover ik vanuit dit topic begrijp. Ook vind ik hun transparantie over de tarieven en de wijze van berekenen ondermaats.

Eerlijk gezegd zit ik prima bij Zonneplan. Ook al zou ik een paar tientjes kunnen besparen door naar Frank te gaan, dan kan me dat gestolen worden. Bij Zonneplan heb ik geen probleem gehad en de ervaring met hun PV installatieproces was ook positief. De zonnebonus is een leuk extra gebaartje wat nadien is gekomen.
@GeeDeeZet zie ook deze bijdrage van 18 juni over Frank Energie. Ik ben zelf recent overgestapt maar toch voor (bij mij 9 panelen PV) paar euro verschil op jaarbasis besloten gewoon lekker direct via Zonneplan op dynamisch over te stappen

Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11:56
Mmmm, dus niemand hier frank met homewizard...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportmind
V-8 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 18:19:
[...]

Mij lijkt dat dit vooral met garantie / productaansprakelijkheid etc. te maken heeft
Bij volkswagen 10000 kWh of 4000 uur gebruik.

Overigens vraag ik me af wat meer van een accu vergt; vol optrekken op de snelweg en vervolgens 2 uur 100 km/h rijden of een tijd met 5 kW ontladen naar je huis. Ik gok dat het eerste meer impact heeft...

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Sportmind schreef op maandag 23 juni 2025 @ 18:45:
[...]

Overigens vraag ik me af wat meer van een accu vergt; vol optrekken op de snelweg en vervolgens 2 uur 100 km/h rijden of een tijd met 5 kW ontladen naar je huis. Ik gok dat het eerste meer impact heeft...
Beide zijn beter dan calendar aging, dus flink gebruiken zou ik zeggen. Batterijen gaan veel langer mee dan men jaren geleden vermoedde. Zeker langer dan de gemiddelde levensduur van een gemiddelde ICE.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kerngezond
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 00:33
Sportmind schreef op maandag 23 juni 2025 @ 18:45:
[...]

Ik zou zeggen dat vol optrekken wel een bescheiden tik geeft aan een batterij dus als je je best wil doen om je batterij te ontzien dan zou ik gewoon rustiger optrekken. Maar 2 uur lang 100 km/h rijden vraagt veel minder vermogen dan optrekken dus daar zou ik me vooral geen zorgen over maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
Het is in ieder geval triest te lezen dat auto's in de praktijk nog niet kunnen terugleveren. Het zou enorm veel geld kunnen besparen en het stroomnet enorm veel stabieler kunnen maken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

GeEkIe schreef op maandag 23 juni 2025 @ 20:05:
Het is in ieder geval triest te lezen dat auto's in de praktijk nog niet kunnen terugleveren. Het zou enorm veel geld kunnen besparen en het stroomnet enorm veel stabieler kunnen maken!
Absoluut. De Vereniging van Elektrische Rijders (of hoe ze ook heten) pleit hier al tijden voor.
Zij verwachten dat 2027/2028 het jaar wordt dat er een soort van overeenstemming komt voor welk systeem men kiest.
Sorry voor het off topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:30
GeEkIe schreef op maandag 23 juni 2025 @ 20:05:
offtopic:
Ja maar als autofabrikant zit je ook niet te wachten op een slechte naam omdat je auto slecht is met 10.000 km op de teller omdat iemand dat ding als accu gebruikt.

En (private) leasemaatschappijen zitten hier ook niet zo op te wachten.

En nu weer on topic!

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportmind
Kerngezond schreef op maandag 23 juni 2025 @ 19:09:
[...]

Ik zou zeggen dat vol optrekken wel een bescheiden tik geeft aan een batterij dus als je je best wil doen om je batterij te ontzien dan zou ik gewoon rustiger optrekken. Maar 2 uur lang 100 km/h rijden vraagt veel minder vermogen dan optrekken dus daar zou ik me vooral geen zorgen over maken.
Ik maakte me daar ook geen zorgen over (y) . Ik doelde meer op het feit dat in de berichtgeving vaak moeilijk wordt gedaan als het gaat om een autoaccu ontladen voor een huis. Terwijl het rijden van die auto eigenlijk één groot ontlaadfestijn is, veel harder dan een huis dat normaal zou doen. Precies ook wat je aangeeft over optrekken. Maar ik verwoorde het niet zo goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kerngezond
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 00:33
Sportmind schreef op maandag 23 juni 2025 @ 22:11:
[...]

Ik maakte me daar ook geen zorgen over (y) . Ik doelde meer op het feit dat in de berichtgeving vaak moeilijk wordt gedaan als het gaat om een autoaccu ontladen voor een huis. Terwijl het rijden van die auto eigenlijk één groot ontlaadfestijn is, veel harder dan een huis dat normaal zou doen. Precies ook wat je aangeeft over optrekken. Maar ik verwoorde het niet zo goed.
Ah, zo. In dat geval, ja, je hebt helemaal gelijk. Lekker rustig rijden op de snelweg vraagt al meer vermogen dan een huishouden waar iedereen thuis is en even goed optrekken vraagt kortstondig meer vermogen dan een compleet huizenblok.

Edit, leuk voorbeeld: Een Tesla model S kan optrekken met 400 à 800 kW. Dat lever je natuurlijk maar kortstondig, maar dat is wel het vermogen waar de hele straat mee toe kan. En als we het hebben over de capaciteit van zo’n accu, die is makkelijk 80 kWh. Ik heb verder geen warmtepomp, dus daarmee doe ik wel een weekje.

[ Voor 18% gewijzigd door Kerngezond op 23-06-2025 22:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Renault heeft gewoon zo'n auto die de grid voedt als hij aan de paal hangt. In Utrecht wordt een project opgestart.
Het project heet “Utrecht Energized”, een samenwerking tussen de Gemeente Utrecht, Renault Group (Mobilize), We Drive Solar en auto-deelplatform MyWheels. Hiermee is Utrecht de eerste stad in Europa met een grootschalige Vehicle-to-Grid (V2G) dienst.

En om het weer even on topic te brengen:
We Drive Solar sluit voor elke bidirectionele laadpaal een dynamisch energiecontract af. Zo wordt het opladen en terugleveren afgestemd op actuele tarieven, die opladen goedkoop maken bij veel zon of wind, en terugleveren winstgevend bij piekvraag.

Auto's staan 98% van de tijd stil en deel auto's 85% van de tijd. dus in die 85% tijd kunnen de auto's geld opleveren met handel in energie. Ik meen dat ze met 500 auto's beginnen maar het kunnen er oom meer zijn. A'dan, R'dan en ik meen Den haag volgen.

[ Voor 16% gewijzigd door bert pit op 23-06-2025 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:16
Als je net zoveel verbruikt als dat je opwekt en altijd je auto altijd op bijna alle momenten kan opladen (laagste tarieven + overschot zonnepanelen). Is Dynamisch dan voordeliger dan een goedkoop contractje a 20c per kWh?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
kx22 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 06:59:
Als je net zoveel verbruikt als dat je opwekt en altijd je auto altijd op bijna alle momenten kan opladen (laagste tarieven + overschot zonnepanelen). Is Dynamisch dan voordeliger dan een goedkoop contractje a 20c per kWh?
waarschijnlijk wel...
als je net zoveel verbruikt als opwekt wil je dat het verschil tussen wat je betaald en wat je krijgt zo klein mogelijk is, de daadwerkelijke prijzen maken daarbij niet echt uit.
Bij het goedkope contractje van 20c zitten waarschijnlijk terugleverkosten van > 0.10 per kWh.
Bij dynamisch ligt het aan je verbruiksprofiel, maar minder dan 0.10 moet wel te doen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Het is een momentopname. Als je op een gunstig moment een lang vast contract kan afsluiten, kan dat aantrekkelijk zijn. Of het goedkoper is, weten we in de toekomst. Dus wil je zekerheid, pak dat vaste contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Je geeft amper informatie en verwacht een eenduidig antwoord... Er staat heel veel informatie in dit topic die met de zoekfunctie (of soms een paar pagina's terug kijken) al te vinden is. En dan is er de topic start met een heel goede basis-uitleg...

Maar: als je inderdaad een EV hebt die je veelal kunt laden op de goedkoopste momenten en daarmee veel van je PV overschot kunt opvangen, dan is een dynamisch contract waarschijnlijk voordeliger. Let echter wel goed op de voorwaarden die de dynamische leverancier hanteert voor salderen en netto terugleveren. Ze doen dit niet allemaal op dezelfde manier en sommigen zijn beduidend ongunstiger (en mogelijk zelfs minder gunstig dan een vast contract met een bonus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:47
De gasprijs inmiddels op -11%, dat is een goed teken voor morgen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11:16
Sinds 7 april heb ik aan mijn home automation een euro-monitor toegevoegd die bijhoud hoeveel euro ik per kWh met mijn huidige vaste contract van 0.27euro/kWh en 0.10euro/kWh terugleverkosten kwijt ben, en ook hoeveel dat met een dynamisch contract zou zijn.
In februari loopt mijn contract af en dan heb ik weer een nieuwe keuze.
Ik heb zonnepanelen maar gebruik meer dan ik opwek.
Ik heb een EV en die laad ik sindsdien enkel met zonne energie behalve als de accu leeg is en ik de volgende dag moet rijden maar dat is niet zo vaak. Afwassen en wassen doen we sinds die tijd altijd op goedkope dynamische momenten.
Om het eerlijk te maken schakel ik de PV “virtueel uit” bij negatieve energie prijzen ten faveure van de dynamische rapportage.
Nu, na 2.5 maand staat de teller op:
-165euro vast
-172euro dynamisch

Kortom…. Dynamisch was met mijn best wel dure vaste contract 7 euro voordeliger geweest.
Zonder accu zie ik dus nog niet hoe je in de zomer dynamisch voordeliger zou moeten zijn.

Zonnepanelen hebben welliswaar terugleverkosten maar leveren (in mijn geval) altijd nog 0.17euro/kWh op. Bij dynamisch leveren die tussen 11:00 en 16:00 niet zo veel meer op, daarvoor en daarna juist meer dus met accu is er wel degelijk veel te halen.
In dit geval speelt de “relatieve duurheid” van mijn contract wel in het voordeel van vast. Bij 0.20euro/kWh met dezelfde terugleverkosten was het dynamische contract ongeveer 150euro voordeliger geweest.

Ik heb ook een warmtepomp waarvan ik het gebruik kan sturen. Vanaf oktober zal ik gaan zien wat daarmee te halen is.

Vanaf 2027 wordt het natuurlijk compleet anders. Dan gaat hier zeker een accu komen met dynamisch tarief.

Anyway… “meten is weten”.
Niks weerhoud je om het een poosje bij te houden. Bij voorkeur automatisch maar handmatig kom je ook een eind.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsvdBeek
Stefannn schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 09:08:
[...]

Sinds 7 april heb ik aan mijn home automation een euro-monitor toegevoegd die bijhoud hoeveel euro ik per kWh met mijn huidige vaste contract van 0.27euro/kWh en 0.10euro/kWh terugleverkosten kwijt ben, en ook hoeveel dat met een dynamisch contract zou zijn.
In februari loopt mijn contract af en dan heb ik weer een nieuwe keuze.
Ik heb zonnepanelen maar gebruik meer dan ik opwek.
Ik heb een EV en die laad ik sindsdien enkel met zonne energie behalve als de accu leeg is en ik de volgende dag moet rijden maar dat is niet zo vaak. Afwassen en wassen doen we sinds die tijd altijd op goedkope dynamische momenten.
Om het eerlijk te maken schakel ik de PV “virtueel uit” bij negatieve energie prijzen ten faveure van de dynamische rapportage.
Nu, na 2.5 maand staat de teller op:
-165euro vast
-172euro dynamisch

Kortom…. Dynamisch was met mijn best wel dure vaste contract 7 euro voordeliger geweest.
Zonder accu zie ik dus nog niet hoe je in de zomer dynamisch voordeliger zou moeten zijn.

Zonnepanelen hebben welliswaar terugleverkosten maar leveren (in mijn geval) altijd nog 0.17euro/kWh op. Bij dynamisch leveren die tussen 11:00 en 16:00 niet zo veel meer op, daarvoor en daarna juist meer dus met accu is er wel degelijk veel te halen.
In dit geval speelt de “relatieve duurheid” van mijn contract wel in het voordeel van vast. Bij 0.20euro/kWh met dezelfde was het dynamische contract ongeveer 150euro voordeliger geweest.

Ik heb ook een warmtepomp waarvan ik het gebruik kan sturen. Vanaf oktober zal ik gaan zien wat daarmee te halen is.

Vanaf 2027 wordt het natuurlijk compleet anders. Dan gaat hier zeker een accu komen met dynamisch tarief.

Anyway… “meten is weten”.
Niks weerhoud je om het een poosje bij te houden. Bij voorkeur automatisch maar handmatig kom je ook een eind.
kun je wat meer info delen hoe je komt tot dit vergelijk?
2024 dynamisch kwam ik uit op een gemiddelde prijs van 22,1 ct en met dynamisch 2025 tot niu 24,6ct gemiddeld. Met name de verwaming met de warmtepomp zorgt voor dit gemiddelde (23ct kostte dat gemiddeld in 2025). Dan heb ik het nog niet over de teruglevering van het overschot (niet meegerekend in het gemiddelde tarief).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Gerardus1956
Het onderzoek is tevens gebruikt in de DPG kranten.
Hier staat het https://www.ad.nl/economi...n-vast-contract~a62a7110/

Ik begon direct aan een spreekwoord te denken. Namelijk: wiens brood men eet, wiens woorden men spreekt. Een energievergelijker heeft natuurlijk weinig te verdienen aan dynamische contracten. Ik kon ze ook niet echt op een leugen betrappen. Al hebben ze het nog wel over salderen, maar die oude contracten bieden ze natuurlijk niet meer aan.
Mooie conclusie dat een bonus het verschil kan maken.
Een andere conclusie kan zijn. Ja het kan dat er mensen zijn die goedkoper uit zijn met een vast contract, maar voor veel mensen die nu een vast contract hebben zouden goedkoper uit zijn met dynamisch.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 09:01
Dank voor het delen!
De titel is typische click bait, terwijl de inhoud van het stuk een stuk meer genuanceerd is.

Wat ze hebben vergeleken:
- Voor vaste energiecontracten zijn we uitgegaan van de laagste aanbiedingen die in juni 2024 beschikbaar waren (data uit de prijsvergelijker van Keuze.nl).
- Voor dynamische contracten gebruikten we de marktprijzen op uur- en dagniveau van 1 juni 2024 t/m 31 mei 2025, inclusief de gemiddelde inkoopvergoeding voor stroom en gas (data van de day-ahead beurzen).

In de analyse is gerekend met een verbruiksprofiel per uur en het gemiddelde energieverbruik per dag (meer in de winter, minder in de zomer). Voor de zonnepanelen hebben we gerekend met een ligging op het zuiden.
Dus niet gerekend met aangepast gedrag van de gebruiker?

Verder belangrijk om te vermelden dat er flinke cashbacks zijn meegerekend, die vooral hoog zijn bij vaste contracten. Stapt iedereen echt elk jaar over?

Met de genoemde methode krijg je dit als resultaat voor de verschillende groepen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RUOMJq_3EYUHdFpY08nXbZtinUw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FcdTeF5BkPlurAn8b5kkZLQp.jpg?f=fotoalbum_large

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Pagina: 1 ... 285 ... 299 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels