12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
Zit nu voor december op gemiddeld 21ct/kWh all in. Dat vind ik lang niet slecht voor de decembermaand. Overigens juist dankzij de EV (en grid rewards).david033 schreef op maandag 30 december 2024 @ 11:39:
In de winter valt dynamisch gewoon tegen, vooral als je warmtepomp en ev hebt. Ik had lang dynamisch maar vind in de winter altijd 16 cent nu toch wel erg lekker. Zeker met laden ev en de warmtepomp in de nacht voor 16 cent 👍 of ik dat contract ook hou weet ik nog niet want dynamisch vind ik mooi principe. Ik had niet verwacht dat dynamisch nu in de winter zo duur zou worden, maar dat laat ook goed de risico’s zien van dynamisch.
Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis
Lijkt er op dat de Tibber app dan nog wat achterblijft.cville schreef op maandag 30 december 2024 @ 14:22:
[...]
Al meer dan een uur beschikbaar:
[Afbeelding]
Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis
Download van ENTSOE; normaal vanaf 13:08 beschikbaar.13art schreef op maandag 30 december 2024 @ 14:24:
[...]
Lijkt er op dat de Tibber app dan nog wat achterblijft.
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Hier begint Victron vandaag al met laden. En de goedkope stroom gaan we gebruiken voor oliebollen bakken.habbekrats schreef op maandag 30 december 2024 @ 15:06:
Zonneplan en Victrn ess heeft ze al binnen. Er gaat aankomende nacht 18 kwh geladen worden en overdag weer terug leveren. Van de zon moeten we het niet hebben deze dagen.
[ Voor 8% gewijzigd door John245 op 30-12-2024 15:26 ]
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Dan vergelijk je met een erg duur contract. Regelmatig zijn er aanbiedingen voor 21 cent of minder, heb zelf bij GC 20 piek 21 dal.markjanssen schreef op maandag 30 december 2024 @ 12:39:
[...]
Ik maak me er niet zo druk over... ja mijn stroomrekening is 2x zo hoog als in juni-juli-augustus (vooral omdat de verwarming nu aan staat), maar gemiddeld zit ik deze maand op 25.5ct/kwh (incl belasting), dat is nog altijd ruim onder een vast contract.
Zelfs nu, op dit moment met onrust, is er een aanbieding van Oxxio van 27 piek 23 dal, €100 cashback beschikbaar. Op een verbruik van 5000 kWh is €100/5000 omgerekend 2 cent korting dus 25/21 cent en nog goedkoper per kWh als je minder verbruik.
Met een warmtepomp dus 2-3000 kWh extra verbruik in de winter is een vast contract vaak voordeliger. Of je moet heel veel zonnepannelen hebben, en daar geldt ook, gooi het in een vergelijker en degene met minder terugleverkosten staan bovenaan.
Normaal 0,26954 Dal € 0,22961 en inderdaad cashback lijkt goed maar dan:
Terugleverkosten € 0,143 × 2.700 kWh = € 386,10
Van 4400kWh (4100wp)
Alleen al vanwege die terugleverkosten heb ik nu dynamisch van Tibber en gas nog bij anwb.
[ Voor 4% gewijzigd door bite op 30-12-2024 20:01 ]
Vul dat dan lekker in op een vergelijker als Pricewise. Kom je uit op bijvoorbeeld Mega, 5ct terugleverkosten en een "verschikkelijk" tarief van 30 cent en €187 cashback.bite schreef op maandag 30 december 2024 @ 19:59:
Oxxio:
Van 4400kWh (4100wp)
Alleen al vanwege die terugleverkosten heb ik nu dynamisch van Tibber en gas nog bij anwb.
Maar als je 3000 afneemt en 2700 van terug (+2000 zelfverbruik = 5k totaal) in het net stouw kom je dan incl vaste kosten en netbeheer op €13 per maand uit. Woo. Niet zo spannend
Wat betaal je voor gas per m3 de afgelopen week bij ANWB?bite schreef op maandag 30 december 2024 @ 19:59:
Oxxio:
Van 4400kWh (4100wp)
Heb Zonneplan en zit nu op €1.35 per m3 inclusief energiebelasting all in.
[ Voor 4% gewijzigd door Otto Jans op 30-12-2024 21:07 ]
Gaskosten € 6,99
Variabele kosten € 9,69
Energiebelasting € 8,94
Inkoopkosten € 0,75
Vaste kosten€ 4,96
Netbeheerkosten gas € 3,35
Vaste leveringskosten € 1,61
Edit:
1,374 als ik het goed uitreken maar inclusief kosten wel duur.
De maand december 1,30 (en totaal 161,06 voor 107,72m3)
[ Voor 23% gewijzigd door bite op 30-12-2024 21:18 ]
Is toch over al online te vinden: https://enever.nl/prijzenfeeds/Otto Jans schreef op maandag 30 december 2024 @ 21:03:
[...]
Wat betaal je voor gas per m3 de afgelopen week bij ANWB?
Heb Zonneplan en zit nu op €1.35 per m3 inclusief energiebelasting all in.
Rechts onderaan zie je het gas overzicht van "bijna" alle Dynamische leveranciers
Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti
Dank. Nagenoeg hetzelfds dus dan Zonneplan vs ANWB qua gas.psdata schreef op maandag 30 december 2024 @ 21:10:
[...]
Is toch over al online te vinden: https://enever.nl/prijzenfeeds/
Rechts onderaan zie je het gas overzicht van "bijna" alle Dynamische leveranciers
Iedereen moet heel goed naar zijn eigen situatie kijken en ook naar de voorwaarden die worden gehanteerd.w00key schreef op maandag 30 december 2024 @ 20:58:
[...]
Vul dat dan lekker in op een vergelijker als Pricewise. Kom je uit op bijvoorbeeld Mega, 5ct terugleverkosten en een "verschikkelijk" tarief van 30 cent en €187 cashback.
Maar als je 3000 afneemt en 2700 van terug (+2000 zelfverbruik = 5k totaal) in het net stouw kom je dan incl vaste kosten en netbeheer op €13 per maand uit. Woo. Niet zo spannend
Die mooie tarieven die de een krijgt aangeboden krijgt een ander niet ook per se. Ik heb bij Greenchoice regelmatig gekeken en kreeg nooit die €0,21 aangeboden. Wellicht heeft het te maken met het feit dat ik zonnepanelen heb. Of in een andere regio woon. Maar die terugleverkosten van nu maken het voor mij al snel onaantrekkelijk.
Er zullen ook situaties zijn waar het vaste contract wel werkt. Maar ik zit nu in de duurste maand met de enorme piek prijzen deze herfst gemiddeld op €0,26. En dat is sinds 1 oktober. We zijn de donkerste week alweer voorbij, dus vanaf nu wordt het weer goedkoper. Ik sluit niet uit dat ik gemiddeld in het jaar op €0,23 uitkom.
We zien het wel.
En daarom gebruik je een vergelijker. Ook de Greenchoice tarieven (keuze uit lage kWh prijs of cashback) was niet te krijgen door zelf naar greenchoice.nl te gaan. Greenchoice is nooit goedkoop geweest voor mensen met zonnepanelen, ze hebben er zoveel van dat hun prijs itt tot bijna elk ander leverancier omgekeerd was, piek tarief / dag is goedkoper dan nacht.bilgy_no1 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 00:15:
[...]
Iedereen moet heel goed naar zijn eigen situatie kijken en ook naar de voorwaarden die worden gehanteerd.
Die mooie tarieven die de een krijgt aangeboden krijgt een ander niet ook per se. Ik heb bij Greenchoice regelmatig gekeken en kreeg nooit die €0,21 aangeboden. Wellicht heeft het te maken met het feit dat ik zonnepanelen heb. Of in een andere regio woon. Maar die terugleverkosten van nu maken het voor mij al snel onaantrekkelijk.
Er zullen ook situaties zijn waar het vaste contract wel werkt. Maar ik zit nu in de duurste maand met de enorme piek prijzen deze herfst gemiddeld op €0,26. En dat is sinds 1 oktober. We zijn de donkerste week alweer voorbij, dus vanaf nu wordt het weer goedkoper. Ik sluit niet uit dat ik gemiddeld in het jaar op €0,23 uitkom.
We zien het wel.
De terugleverkosten worden netjes meegenomen en samen tot een prijs per jaar en maand omgerekend.
Het lijkt echter dat ik 200 euro kan besparen door over te stappen via independer.
Nu kreeg ik van budget energie na aanmelden via independer een (budget energie dynamisch) contract zonder deze korting. Zij schuiven het af op een prijsfout van independer bij contact via de klantenservice. Er is alleen sprake van korting bij vast of variabel contract, niet bij dynamisch.
Normaal gezien, verhoogt men de tarieven voordat men korting geeft. Het lijkt hier dat Independer alleen het geschatte beurstarief voor stroom en gas verhoogt. Dit heeft natuurlijk geen impact bij een dynamisch contract, daar die prijzen later gelijk zijn aan de daadwerkelijke marktprijzen. Zijn er anderen bezig met een overstap via independer? Krijgen jullie wel de beloofde 200 euro in jullie contract dat de leverancier uiteindelijk verstuurt?
Het lijkt me dat Independer de vaste leveringskosten of inkoopvergoeding had moeten verhogen alvorens zoveel korting te geven. Dit is misschien niet helemaal goed gegaan. Next energy is een alternatief met bijna dezelfde prijzen en korting, waarbij je op hun eigen site veel minder krijgt. Alleen, voor ik opnieuw ga afsluiten ben ik benieuwd of die 200-220 euro reductie op de jaarrekening uiteindelijk ook in het contract staat.
Edit: @Oekol heb jij uiteindelijk iets afgesloten met korting? Stond de korting ook in je contract mocht dat via independer zijn gegaan? Ik zie dat jij dezelfde verontwaardiging hebt gehad als ik over Frank na je bericht van 7 december
Heb hoe dan ook al melding gedaan bij de ACM voor misleiding, want adverteren met korting en daarna na afsluiten een contract opsturen zonder is wel heel naar.
[ Voor 13% gewijzigd door cedrix5 op 31-12-2024 14:19 ]
Ik heb het idee dat independer alleen een (verkeerd) doorgeefluik is die daar een fee voor krijgt. De korting wordt door de energieboer uitgekeerd.
Na het binnen krijgen van een contract kun je er binnen 14 dagen nog vanaf zonder kosten. Heb ik 3 jaar terug ook eens gedaan om van de Bron over te gaan naar GC met een veel beter aanbod via VEH.
Ik zie nog steeds korting staan:habbekrats schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 14:41:
@cedrix5 Via independer zie ik bij een dynamisch contract geen korting (meer) staan. Wel zoals bij meesten voor een vast contract.
Ik heb het idee dat independer alleen een (verkeerd) doorgeefluik is die daar een fee voor krijgt. De korting wordt door de energieboer uitgekeerd.
Na het binnen krijgen van een contract kun je er binnen 14 dagen nog vanaf zonder kosten. Heb ik 3 jaar terug ook eens gedaan om van de Bron over te gaan naar GC met een veel beter aanbod via VEH.
:strip_exif()/f/image/O0T5osjZN3l0Ws2Cu4MuVk8n.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is het punt van discussie momenteel. Independer zegt dat ik er recht op heb, de verkoopafdeling van budget zou me nog bellen vandaag.
Nederland zit aan de hoge kant, maar het kan erger elders in Europe. De reden dat wij echt hoge elektriciteitsprijzen betalen zit ook in de netwerkkosten en vooral de belasting en BTW op elektriciteit.

Energiebelasting wijzigt. Tibber is was ook van streek. Is ook allemaal heul veul moeilijk natuurlijk....EmHaKa schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 16:42:
De prijzen feeds zijn een beetje van slag:
[Afbeelding]
Weet iemand waarom? Zonneplan veranderd zijn tarieven toch niet per 1 januari bijvoorbeeld?
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Lijkt er op dat ze een plus en een min omgedraaid hebben van ca 0,7 eurocent bij een prijswijziging per 1-1.....lekker knulligEmHaKa schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 16:42:
De prijzen feeds zijn een beetje van slag:
[Afbeelding]
Weet iemand waarom? Zonneplan veranderd zijn tarieven toch niet per 1 januari bijvoorbeeld?
energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB
Niks ten nadele van Zonneplan, jij hebt helemaal gelijk. Zonneplan's API geeft inclusief en ikV_ger schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 17:01:
[...]
Energiebelasting wijzigt. Tibber is was ook van streek. Is ook allemaal heul veul moeilijk natuurlijk....

:strip_exif()/f/image/hKu91Su6WABwZNzYmKgphF4q.jpg?f=fotoalbum_large)
Echt iedereen weer last van, mensen kunnen wijzigingen echt moeilijk aanEmHaKa schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 17:16:
[...]
Niks ten nadele van Zonneplan, jij hebt helemaal gelijk. Zonneplan's API geeft inclusief en ikcorrigeerde met oude 2024 tarieven:
[Afbeelding]
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Aangepast! Ik heb nog niks gehoord over andere resellers en de proefberekeningen op de website geven ook nog steeds het oude tarief aan, dus die heb ik nog niet aangepast. Als iemand communicatie heeft van andere resellers (of EnergyZero zelf), dan pas ik het aan.Raymond P schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 14:29:
@Smuggler per 1 februari een verhoging opslag gas bij Tibber naar 8.5ct.
[Afbeelding]
(De rest van de EZ resellers zal vast volgen)
Overigens is die 8,5 cent exclusief BTW. Je gaat dus 10,36 cent per m³ betalen.
Wat dacht je van de overstap naar kwartierprijzen in maart a.s.?V_ger schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 17:27:
[...]
Echt iedereen weer last van, mensen kunnen wijzigingen echt moeilijk aan. Volgende keer is eind maart, iets met een klok.
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
Oh, die was bij mij nog niet geland..KC27 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 17:59:
[...]
Wat dacht je van de overstap naar kwartierprijzen in maart a.s.?
Sorry, is voorlopig uitgesteld naar 11 juni 2025:
https://www.nordpoolgroup...ute-market-time-unit-mtu/
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
Ben uiteindelijk overgestapt op de andere vorm van Frank en moet er nog 'n keer naar kijken. Overigens 200 euro cashback op 'n dynamisch contract welke je maandelijks kan opzeggen lijkt me een gevalletje to good to be true niet?cedrix5 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 14:12:
Edit: @Oekol heb jij uiteindelijk iets afgesloten met korting? Stond de korting ook in je contract mocht dat via independer zijn gegaan? Ik zie dat jij dezelfde verontwaardiging hebt gehad als ik over Frank na je bericht van 7 december
Heb hoe dan ook al melding gedaan bij de ACM voor misleiding, want adverteren met korting en daarna na afsluiten een contract opsturen zonder is wel heel naar.
Wij gebruiken dusdanig weinig gas (170 M3) dat het niet echt haast heeft. Grootste besparing zou gasloos zijn, maar dat moet ik echt nog een keer goed uitzoeken. Enige waar we gas voor gebruiken is douchen, koken en warm water tappen.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Is een installateur bellen en dan is het snel besparen met paar m3 gas...is het een kleine stap en "zonde geld"
En of Frank de meest gunstige leverancier is dan even het topic naslaan. Zeker wanneer je zonnepanelen hebt. Of wat een andere vorm Frank?
[ Voor 10% gewijzigd door NielsvdBeek op 31-12-2024 19:08 ]
pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen
Waarop baseer je hoge prijzen? En netwerkkosten zitten niet in deze prijzen. Beter deze post verwijderen.japie06 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 15:00:
Gemiddelde Wholesale Electricity Prices - 2024
Nederland zit aan de hoge kant, maar het kan erger elders in Europe. De reden dat wij echt hoge elektriciteitsprijzen betalen zit ook in de netwerkkosten en vooral de belasting en BTW op elektriciteit.
[Afbeelding]
@japie06 Ik denk ook dat het niet klopt, CZ heb ik nooit duurder gezien dan NL.mathijshooi schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 21:26:
[...]
Waarop baseer je hoge prijzen? En netwerkkosten zitten niet in deze prijzen. Beter deze post verwijderen.
Heb je een bron?
[ Voor 4% gewijzigd door franssie op 31-12-2024 23:01 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Allereerst de beste wensen voor iedereen
Ik heb een kort vraagje; heb het forum doorzocht maar zie het antwoord niet.
Ik stap met een paar dagen over naar een dynamisch energiecontract van anwb energie.
Nu wil ik mijn solaredge installatie zo instellen dat hij mijn panelen uitzet wanneer de marktprijzen negatief zijn en ik dus niet teruglever en kan betalen.
Ik weet hoe dat moet en heb die functie aangezet.
Wat ik alleen niet weet;
- je hebt negatieve tariefoptimalisatie, dit heb ik logischerwijs aangezet.
- vervolgens kan je dus de aanvullende kosten voor zowel IMPORT en EXPORT instellen.
- dit moet volgens mij de energiebelasting + handling fee zijn en dan kom je op 0,17126 uit.
- maar vul ik dit zelfde bedrag nu in bij aanvullende kosten import en hetzelfde bij export? Of bij 1 van de 2?
Hoop dat iemand mij kan helpen
Dank voor de aandacht en eventuele reactie.
psn: HertogJack
Rechargingshow | rechargingshow.com
wat voor systeem heb je ?HertogJack schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 20:43:
Goedenavond allen,
Allereerst de beste wensen voor iedereen
Ik heb een kort vraagje; heb het forum doorzocht maar zie het antwoord niet.
Ik stap met een paar dagen over naar een dynamisch energiecontract van anwb energie.
Nu wil ik mijn solaredge installatie zo instellen dat hij mijn panelen uitzet wanneer de marktprijzen negatief zijn en ik dus niet teruglever en kan betalen.
Ik weet hoe dat moet en heb die functie aangezet.
Wat ik alleen niet weet;
- je hebt negatieve tariefoptimalisatie, dit heb ik logischerwijs aangezet.
- vervolgens kan je dus de aanvullende kosten voor zowel IMPORT en EXPORT instellen.
- dit moet volgens mij de energiebelasting + handling fee zijn en dan kom je op 0,17126 uit.
- maar vul ik dit zelfde bedrag nu in bij aanvullende kosten import en hetzelfde bij export? Of bij 1 van de 2?
Hoop dat iemand mij kan helpen
Dank voor de aandacht en eventuele reactie.
Solaredge app versie 2.32.1(1)
Solaredge se4k en 2200h aan elkaar gekoppeld tot 1 installatie (destijds waren de converters schaars)
21 panelen.
Bedoel je dit met systeemdetails?
Ik kan het ook niet verklaren. Interessant inderdaad. Hoe is de wind morgenochtend? Want als de wind tijdelijk gaat liggen kan ik me voorstellen dat het kostbaar is om voor korte tijd een gascentrale aan te slingeren of zoiets.Url schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 21:52:
Gekke prijzen vannacht, ja de wind gaat liggen maar een piek van 32 cent...? Gewoon nieuwsgierig, heeft iemand hier een verklaring voor? Namelijk nog nooit gezien dit (niet dat ik herriner).
- Nieuwe energiebelasting per kWh is € 0,12286 incl btw, dat is € 0,10154 excl btw.
- Ik heb Zonneplan, inkoopvergoeding ongewijzigd € 0,02 per kWh incl btw, dat is € 0,0165 excl btw.
- Wat je invult in de HomeWizard app is de som van de tarieven excl btw, dus € 0,10154 + € 0,0165 =€0,11804.
Homewizard app openen > settings > tarieven. Onder stroom nieuw tarief toevoegen vanaf 1 jan. Vul bij “overige kosten per kWh” € 0,11804 in en btw uiteraard 21%. Zelfde voor teruglevering.
Nu moeten de tarieven weer kloppen.
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Wind= bijna windstil en dagenlang bewolkt weer zonder zon is combi die dodelijk is voor de dynamische stroomprijs.
Zondag gaat het pas weer een beetje waaien, tot aan zondag windstil weer.
[ Voor 15% gewijzigd door Otto Jans op 01-01-2025 23:29 ]
Mooi. Dan gaan we een paar dagen op reis. Warmtepomp op vakantiestand en dan ben ik er zondag weer...Otto Jans schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 23:25:
Ik voorzie tegen het weekend aan weer hoge stroom uurprijzen in het dynamische segment.
Wind= bijna windstil en dagenlang bewolkt weer zonder zon is combi die dodelijk is voor de dynamische stroomprijs.
Alle gekheid op een stokkie: ik zag vorige week een interessante analyse over die piekprijzen van vorige maand. De conclusie was dat er voldoende capaciteit in Europa is om zelfs bij afwezigheid van wind en zon aan de piekvraag te kunnen voldoen.
Op die momenten waarvan iedereen zo schrok zou nog niet de helft van de Duitse thermische capaciteit hebben gedraaid.
Dus wat er anders is dan een maand geleden: het is nog vakantie en het gaat om het weekend, waardoor de vraag waarschijnlijk lager is. Verder moet nog blijken of die thermische capaciteit in Duitsland wel meer gaat draaien.
Ondertussen kon ik lekker laden voor €0,14 per kWh de afgelopen nacht...
Wat wordt er bedoeld met die thermische capaciteit in Duitsland?bilgy_no1 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 23:53:
[...]
Mooi. Dan gaan we een paar dagen op reis. Warmtepomp op vakantiestand en dan ben ik er zondag weer...
Alle gekheid op een stokkie: ik zag vorige week een interessante analyse over die piekprijzen van vorige maand. De conclusie was dat er voldoende capaciteit in Europa is om zelfs bij afwezigheid van wind en zon aan de piekvraag te kunnen voldoen.
Op die momenten waarvan iedereen zo schrok zou nog niet de helft van de Duitse thermische capaciteit hebben gedraaid.
Dus wat er anders is dan een maand geleden: het is nog vakantie en het gaat om het weekend, waardoor de vraag waarschijnlijk lager is. Verder moet nog blijken of die thermische capaciteit in Duitsland wel meer gaat draaien.
Ondertussen kon ik lekker laden voor €0,14 per kWh de afgelopen nacht...
Energyzero zelf ook:Sicco92 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 17:28:
[...]
Aangepast! Ik heb nog niks gehoord over andere resellers en de proefberekeningen op de website geven ook nog steeds het oude tarief aan, dus die heb ik nog niet aangepast. Als iemand communicatie heeft van andere resellers (of EnergyZero zelf), dan pas ik het aan.
Overigens is die 8,5 cent exclusief BTW. Je gaat dus 10,36 cent per m³ betalen.
:strip_exif()/f/image/LOmRlPzkYvAul6sormwkz9WT.jpg?f=fotoalbum_large)
Verbruik je meer dan je opwekt?HertogJack schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 22:05:
[...]
Solaredge se4k en 2200h aan elkaar gekoppeld tot 1 installatie (destijds waren de converters schaars)
21 panelen.
Ik dat geval zal ik 't lekker laten zitten..
In 2024 hebben we het over 6 uren. Had je in totaal misschien een euro gekost. Tijdens die uren regent het hier berichten over omvormers die niet uitschakelen terwijl ze dat wel zouden moeten en daarna niet meer aan schakelen. Kost misschien wel meer dan die verloren euro...
Als je meer opwekt dan verbruikt dan gaat het om meer (450 uur in 2024 ongeveer). Dan kan het nog de moeite waard zijn. Maar dan geldt ook weer dat je op een gegeven moment zo vaak je zonnepanelen uitzet dat je weer minder opwekt dan verbruikt. Dat moet je dus in de gaten houden..
Vanaf 2027 is alles hopelijk makkelijker 😊
Dank, voor TIBBER zou dit dan 0,12203 per kWh zijn (excl BTW), toch?SebastiaanPs schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 22:27:
Even de nieuwe belastingtarieven in mijn HomeWizard app ingevuld. Ik dacht ik deel het even, misschien bespaar ik anderen zo wat moeite.
- Nieuwe energiebelasting per kWh is € 0,12286 incl btw, dat is € 0,10154 excl btw.
- Ik heb Zonneplan, inkoopvergoeding ongewijzigd € 0,02 per kWh incl btw, dat is € 0,0165 excl btw.
- Wat je invult in de HomeWizard app is de som van de tarieven excl btw, dus € 0,10154 + € 0,0165 =€0,11804.
Homewizard app openen > settings > tarieven. Onder stroom nieuw tarief toevoegen vanaf 1 jan. Vul bij “overige kosten per kWh” € 0,11804 in en btw uiteraard 21%. Zelfde voor teruglevering.
Het grappige is dat ondanks die hoge prijzen in december, mijn gemiddelde stroomprijs in december lager was dan in november....Otto Jans schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 23:25:
Ik voorzie tegen het weekend aan weer hoge stroom uurprijzen in het dynamische segment.
Sometimes you need to plan for coincidence
Hah, nice find, hier ook, het scheelt echt vrij weinig. Uiteindelijk op 29,2 ct uitgekomen, maar dat is de zomer ruimschoots gecompenseerd, gemiddeld over het jaar zo'n 24ct betaald (ik kan het exacte getal niet vinden in de tibber app, appartement, geen EV, eigenlijk alleen maar wasmachine/droger/vaatwasser op goedkope momenten aangezet). Dat is toch goedkoper dan een vast contract van een jaarHmmbob schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 09:03:
[...]
Het grappige is dat ondanks die hoge prijzen in december, mijn gemiddelde stroomprijs in december lager was dan in november....
Ja klopt ik ben nu ook overtuigd dat het een prijsfout is van independer. Ze hebben de geschatte beursprijs verhoogd ipv de vaste leveringskosten en/of inkoopvergoeding. Normaal compenseert de verhoging de korting en betaal je netto evenveel als het contract zonder korting met lagere tarieven van de fabrikant's eigen website. Heb nu via next afgesloten op eigen site met 50 euro korting. Is ook goedkoper dan ons oude Frank contract.Oekol schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 18:53:
[...]
Ben uiteindelijk overgestapt op de andere vorm van Frank en moet er nog 'n keer naar kijken. Overigens 200 euro cashback op 'n dynamisch contract welke je maandelijks kan opzeggen lijkt me een gevalletje to good to be true niet?
Wij gebruiken dusdanig weinig gas (170 M3) dat het niet echt haast heeft. Grootste besparing zou gasloos zijn, maar dat moet ik echt nog een keer goed uitzoeken. Enige waar we gas voor gebruiken is douchen, koken en warm water tappen.
Hier 27 cent over december, was ook lager dan november. Sommige dagen was er echt goedkope stroom. Na dik een jaar dynamisch contract wel blij mee, dingen als pyrolyse/wasdroger/vaatwasser slim aan zetten scheelt veel en is weinig moeite. Wil alleen nog graag ergens een oude smartphone ophangen ofzo die elke dag het grafiekje toont met de prijzen, zelf altijd in de app kijken is beetje mwa, al kan je het ook makkelijk schatten door moment van de dag en het weer te combineren.LigeTRy schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 09:11:
[...]
Hah, nice find, hier ook, het scheelt echt vrij weinig. Uiteindelijk op 29,2 ct uitgekomen, maar dat is de zomer ruimschoots gecompenseerd, gemiddeld over het jaar zo'n 24ct betaald (ik kan het exacte getal niet vinden in de tibber app, appartement, geen EV, eigenlijk alleen maar wasmachine/droger/vaatwasser op goedkope momenten aangezet). Dat is toch goedkoper dan een vast contract van een jaar
Een mooi moment om in de wondere wereld van Home Assistant te duiken, zelf heb ik zo'n kaartje op m'n dashboard, ik open Home assistant meermaals op m'n telefoon/pc per dag, dus dan zie ik de grafiek vanzelf voorbij komencedrix5 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 09:23:
Wil alleen nog graag ergens een oude smartphone ophangen ofzo die elke dag het grafiekje toont met de prijzen, zelf altijd in de app kijken is beetje mwa, al kan je het ook makkelijk schatten door moment van de dag en het weer te combineren.
:strip_exif()/f/image/fwihpcZXTuA7dLLGmwUVz43e.png?f=user_large)
ik wek inderdaad meer op dan ik verbruik.. 6.3mwh opgewekt in 2024 en iets van 5mwh afgenomen van het reguliere net.prein2 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 07:04:
[...]
Verbruik je meer dan je opwekt?
Ik dat geval zal ik 't lekker laten zitten..
In 2024 hebben we het over 6 uren. Had je in totaal misschien een euro gekost. Tijdens die uren regent het hier berichten over omvormers die niet uitschakelen terwijl ze dat wel zouden moeten en daarna niet meer aan schakelen. Kost misschien wel meer dan die verloren euro...
Als je meer opwekt dan verbruikt dan gaat het om meer (450 uur in 2024 ongeveer). Dan kan het nog de moeite waard zijn. Maar dan geldt ook weer dat je op een gegeven moment zo vaak je zonnepanelen uitzet dat je weer minder opwekt dan verbruikt. Dat moet je dus in de gaten houden..
Vanaf 2027 is alles hopelijk makkelijker 😊
en gas?SebastiaanPs schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 22:27:
Even de nieuwe belastingtarieven in mijn HomeWizard app ingevuld. Ik dacht ik deel het even, misschien bespaar ik anderen zo wat moeite.
Die 50 euro is dan via een cashback site? Zie het zo snel niet op hun website staan.cedrix5 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 09:23:
[...]
Ja klopt ik ben nu ook overtuigd dat het een prijsfout is van independer. Ze hebben de geschatte beursprijs verhoogd ipv de vaste leveringskosten en/of inkoopvergoeding. Normaal compenseert de verhoging de korting en betaal je netto evenveel als het contract zonder korting met lagere tarieven van de fabrikant's eigen website. Heb nu via next afgesloten op eigen site met 50 euro korting. Is ook goedkoper dan ons oude Frank contract.
Korte berekening kost het 42 euro per maand ipv zoals het nu lijkt 50 euro bij Frank.
Maar dat is flauw want dat is het nu en in de zomer liggen die kosten stuk lager als het goed is.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Nee cashbackxl gaf geen cashback, was afgesloten de 31ste met een 2024 kortingscode via nextenergy site zelf. Misschien doen ze wel weer een actie dit jaar ofzo. Het kan nu ook via de vriendenkorting als je iemand kent die al bij next zit denk ik, dan krijgen beiden 50 euro korting lijkt het.Oekol schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:07:
[...]
Die 50 euro is dan via een cashback site? Zie het zo snel niet op hun website staan.
Korte berekening kost het 42 euro per maand ipv zoals het nu lijkt 50 euro bij Frank.
Maar dat is flauw want dat is het nu en in de zomer liggen die kosten stuk lager als het goed is.
Super bedankt zeg! Erg hulpzaam!SebastiaanPs schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 22:27:
Vraagje, wat waren de tarieven van 2024 om in te voeren in de app? Deze had ik nog niet.
BP on the move!!!
In 2024 moest je voor Zonneplan elektriciteit een tarief van 0.1253 invullen in home wizard (excl btw).
Zie: SebastiaanPs in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."
Die voer je dan in per 1 januari 2024 en de nieuwe als een extra tarief invoeren per 1 januari 2025.
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Top, bedankt voor je snelle reactie.SebastiaanPs schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:52:
@BasPost
In 2024 moest je voor Zonneplan elektriciteit een tarief van 0.1253 invullen in home wizard (excl btw).
Zie: SebastiaanPs in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."
Die voer je dan in per 1 januari 2024 en de nieuwe als een extra tarief invoeren per 1 januari 2025.
Ik moet dan ook in mijn SolarEdge app de tarieven aanpassen.
BP on the move!!!
Gastarieven invoeren in Homewizard voor Zonneplan
2025 nieuwe energiebelasting € 0,69957 per m3 gas incl btw, dat is € 0,5782 excl btw.
Inkoopvergoeding € 0,08 incl btw per m3 gas incl btw, dat is € 0,0661 excl btw.
Som is € 0,6443 excl btw.
Dus je vult in de HomeWizard app per 1 januari 2025 nieuw gastarief in, “overige kosten” € 0,6443 per m3 gas. Btw uiteraard 21%.
Als iemand even wil controleren heel graag, maar ik denk dat dit moet kloppen.
Tarieven Tibber invoeren in de HomeWizard appremc1979 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 08:28:
[...]
Dank, voor TIBBER zou dit dan 0,12203 per kWh zijn (excl BTW), toch?
Even rekenen:
Stroom:
Nieuwe energiebelasting per kWh is € 0,12286 incl btw, dat is € 0,10154 excl btw.
Inkoopvergoeding ex btw € 0,0250 0,020496
Som ex btw € 0,12654 0,122036
Dus in de HomeWizard app naar settings > tarieven. Nieuw tarief stroom invoeren per 1 januari 2025.
Vul bij “overige kosten per kWh” € 0,12204 in en btw uiteraard 21%. Zelfde voor teruglevering.
Gas:
2025 nieuwe energiebelasting € 0,69957 per m3 gas incl btw, dat is € 0,57816 ex btw.
Inkoopvergoeding ex btw € 0,08561
Som ex btw € 0,66377
Dus in de Homewizard app naar settings > tarieven.
Nieuw tarief gas invoeren per 1 januari 2025. Vul bij “overige kosten per m3” € 0,66377 in en btw uiteraard 21%.
Bron voor Tibber inkoopvergoeding: hier een prijscalculatie maken, dan kijken onder details.
Ik neem aan dat ze zonder btw bedoelen?
Als iemand weer even mee kan controleren of dit allemaal klopt, heel graag. Bijv. op deze manier berekenen en dan kijken of het klopt met de totale tarieven incl btw in de Tibber app. Ik heb zelf geen Tibber.
:strip_exif()/f/image/yjuuSaMaBRK5XPh6SGVI0NJN.png?f=user_large)
[ Voor 43% gewijzigd door Domba op 02-01-2025 13:29 ]
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Wind die gaat liggen?Domba schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 13:25:
Een vreemde day ahead uurprijzen met de start van 2025, morgen om 23 u tot middernacht 19,27 ct kale marktprijs
[Afbeelding]
Geloof ik niet, voor >10ct verschil met buurlanden zou je verwachten dat er wel import interesse is.
Winddata van europlatform 2 op de noordzee
/f/image/0sLgx5jdIDoGXTAphUjwmLdM.png?f=fotoalbum_large)
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
@SebastiaanPs Je hebt een klein foutje gemaakt in het E-tarief van Tibber. De inkoopvergoeding ex. BTW van Tibber is geen € 0,0250 maar € 0,0205 (of eigenlijk € 0,020496).SebastiaanPs schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 12:23:
[...]
Tarieven Tibber invoeren in de HomeWizard app
Even rekenen:
Stroom:
Nieuwe energiebelasting per kWh is € 0,12286 incl btw, dat is € 0,10154 excl btw.
Inkoopvergoeding ex btw € 0,0250
Som ex btw € 0,12654
Dus in de HomeWizard app naar settings > tarieven. Nieuw tarief stroom invoeren per 1 januari 2025.
Vul bij “overige kosten per kWh” € 0,12654 in en btw uiteraard 21%. Zelfde voor teruglevering.
Gas:
2025 nieuwe energiebelasting € 0,69957 per m3 gas incl btw, dat is € 0,57816 ex btw.
Inkoopvergoeding ex btw € 0,08561
Som ex btw € 0,66377
Dus in de Homewizard app naar settings > tarieven.
Nieuw tarief gas invoeren per 1 januari 2025. Vul bij “overige kosten per m3” € 0,66377 in en btw uiteraard 21%.
Bron voor Tibber inkoopvergoeding: hier een prijscalculatie maken, dan kijken onder details.
Ik neem aan dat ze zonder btw bedoelen?
Als iemand weer even mee kan controleren of dit allemaal klopt, heel graag. Bijv. op deze manier berekenen en dan kijken of het klopt met de totale tarieven incl btw in de Tibber app. Ik heb zelf geen Tibber.
De in te vullen parameter in HW als Tibber-klant, wordt daarmee 0,12204 (0,122036).
Gewoon conventionele stoomturbine-eenheden, ofwel stoomketels gestookt met gas/kolen/bruinkool leveren stoom naar turbines waar generator aan vast zit. Dit in plaats van windturbines/zonnepanelen etc.Kerngezond schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 00:24:
[...]
Wat wordt er bedoeld met die thermische capaciteit in Duitsland?
Het zal wel te maken hebben metDomba schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 13:25:
Een vreemde day ahead uurprijzen met de start van 2025, morgen om 23 u tot middernacht 19,27 ct kale marktprijs
[Afbeelding]
- Voorspelt kouder weer
- Gasreserve die al minder is dan vorig jaar
- Stoppen van Rusland dat gas levert (al zagen we dit al ver van te voren aankomen)
Kan echter waarom 2* zoveel als in Duitsland? Daar wordt het ook kouder.Url schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 16:24:
[...]
Het zal wel te maken hebben metVind ik de prijzen alsnog hoog zo in de nacht opeens maarja... name of the game. Iets beter opletten wanneer de auto op te laden dan maar.
- Voorspelt kouder weer
- Stoppen van Rusland dat gas levert (al zagen we dit al ver van te voren aankomen)
Geen idee... Het is ook "opeens" sinds januari. Is dit toeval of er is misschien iets aan de hand sinds 2025? Wist ik het maarMajaMestreech schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 16:58:
[...]
Kan echter waarom 2* zoveel als in Duitsland? Daar wordt het ook kouder.
Thanks!! AangepastSimmersnie schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 16:11:
[...]
@SebastiaanPs Je hebt een klein foutje gemaakt in het E-tarief van Tibber. De inkoopvergoeding ex. BTW van Tibber is geen € 0,0250 maar € 0,0205 (of eigenlijk € 0,020496).
De in te vullen parameter in HW als Tibber-klant, wordt daarmee 0,12204 (0,122036).
Het hele europesche net is aan elkaar gekoppelt en dan gaat die glooiend met de tijd omhoog niet zo a-typisch als nu.Url schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 16:24:
[...]
Het zal wel te maken hebben metVind ik de prijzen alsnog hoog zo in de nacht opeens maarja... name of the game. Iets beter opletten wanneer de auto op te laden dan maar.
- Voorspelt kouder weer
We exporteren morgen elk uur van de dag meer dan we importeren en we hebben wel hogere prijzen dan de omliggende landen,
Dat stinkt naar gaming of wel marktfalen dat de handelende partijen zijn te groot zijn voor de markt, daar is ook prima aan te verdienen.
Niet te vergeten Duitsland import ook nog steeds 100-300GWh per dag, ze hebben voldoende strategische opwek als ze deze zouden opstarten, maar nu hebben ze ook nog schone lucht.
Deze meneer geeft wat uitleg over Solaredge. YouTube: SolarEdge: Zonnepanelen uitschakelen bij negatieve stroomprijsHertogJack schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 22:05:
[...]
21 panelen.
Inderdaad:Url schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 16:24:
[...]
Het zal wel te maken hebben met
- Voorspeld kouder weer
https://www.nu.nl/economi...eau-in-een-jaar-tijd.html
Maar dit was te verwachten, en al veel verder vooruit: Poetin doet alles om de energiemarkt te frustreren.
O.a. omdat DE bij NL gas inkoopt voor een klein prijsje. Moet geld bij door NL. Langetermijn verplichting en iets met een gesloten gasbelUrl schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 17:00:
[...]
Geen idee... Het is ook "opeens" sinds januari. Is dit toeval of er is misschien iets aan de hand sinds 2025? Wist ik het maar
Was onderweg vandaag, vandaar laat antwoord... Thermisch omvat alle opwekking door verbranding van gas, kolen. Eigenlijk ook biomassa, maar die wordt apart gecategoriseerd.Kerngezond schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 00:24:
[...]
Wat wordt er bedoeld met die thermische capaciteit in Duitsland?
Filmpje met analyse was deze:
YouTube: Why Europe Never Has BLACKOUTS
Ik snap het, maar ik kende de term nog niet. Ik dacht dat ermee bedoeld zou worden dat thermische energie puur voor stadsverwarming en dergelijke is, maar dat zal niet uit Duitsland hiernaartoe vervoerd worden.bilgy_no1 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 19:45:
[...]
Was onderweg vandaag, vandaar laat antwoord... Thermisch omvat alle opwekking door verbranding van gas, kolen. Eigenlijk ook biomassa, maar die wordt apart gecategoriseerd.
Filmpje met analyse was deze:
YouTube: Why Europe Never Has BLACKOUTS
draaiend ijzer ook wel genoemd, daar vallen kerncentrales ook onder.Kerngezond schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 19:54:
[...]
Ik snap het, maar ik kende de term nog niet. Ik dacht dat ermee bedoeld zou worden dat thermische energie puur voor stadsverwarming en dergelijke is, maar dat zal niet uit Duitsland hiernaartoe vervoerd worden.
Dank je wel en ik had eerder een soortgelijk filmpje gezien.habbekrats schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 18:11:
[...]
Deze meneer geeft wat uitleg over Solaredge. YouTube: SolarEdge: Zonnepanelen uitschakelen bij negatieve stroomprijs
Probleem is alleen dat dit een oud filmpje is; je kan nu dus aanvullende kosten definiëren voor energietarief import en voor energietarief export en voorheen was dat niet en was het gewoon 1 optie voor een aanvullend tarief in de solaredge app.
Daar zit bij mij de onduidelijkheid; de vraag is dus moet ik aanvullende kosten invullen bij energietarief export? Of bij import? En beide hetzelfde tarief of weer niet etc
Voor nu heb ik alleen de kosten gedefinieerd bij energie tarief export.
Mbt het filmpje; waarom betaald die meneer geen energiebelasting en btw? Dat geeft hij aan, omdat hij een bedrijf is oid? Ik heb destijds wel gebruik gemaakt van die regeling om de btw terug te krijgen op die omslachtige manier (kor?) maar neem aan dat ik gewoon energiebelasting en btw moet betalen op mn stroom, in het filmpje definieert hij alleen de handling fee en laat hij de btw en energiebelasting buiten beschouwing
Door het salderen? Meer terugleveren dan verbruiken...dan betaal je geen belasting en BTW.HertogJack schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 20:40:
[...]
Mbt het filmpje; waarom betaald die meneer geen energiebelasting en btw? Dat geeft hij aan, omdat hij een bedrijf is oid?
Ik wek dus ongeveer 6100kwh op en neem 5000kwh af van het reguliere net. Dus dan moet ik niet de energiebelasting opgeven in de aanvullende kosten? En dus alleen de handling fee van anwb energie?MajaMestreech schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 21:40:
[...]
Door het salderen? Meer terugleveren dan verbruiken...dan betaal je geen belasting en BTW.
dit uitzoeken vind ik me toch een drama, heel onduidelijk is het voor me😂
Dank voor reactie
[ Voor 6% gewijzigd door HertogJack op 02-01-2025 22:35 ]
Hier uiteindelijk uitgekomen op:LigeTRy schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 09:11:
[...]
Hah, nice find, hier ook, het scheelt echt vrij weinig. Uiteindelijk op 29,2 ct uitgekomen, maar dat is de zomer ruimschoots gecompenseerd, gemiddeld over het jaar zo'n 24ct betaald (ik kan het exacte getal niet vinden in de tibber app, appartement, geen EV, eigenlijk alleen maar wasmachine/droger/vaatwasser op goedkope momenten aangezet). Dat is toch goedkoper dan een vast contract van een jaar
November 2024: Afname: 25,36 / Teruglevering: 32,48
December 2024: Afname: 23,07 / Teruglevering: 41,82 (4 en later 12 kWh thuisaccu in gebruikgenomen)
Heel 2024: Afname: 21,31 / Teruglevering: 21,08 (Verbruik meer dan de zonnepanelen opleveren)
Doel voor 2025: Onder de 20 ct/kWh incl. belastingen
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Ik had het volgende in Home Assistant staan voor Zonneplan:SebastiaanPs schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 22:27:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| sensor: - platform: nordpool VAT: False currency: "EUR" price_in_cents: false low_price_cutoff: 0.9 region: "NL" precision: 3 price_type: kWh additional_costs: > {% set VAT = 0.21 %} {% set tax_kWh = 0.10880 %} {% set opslag = 0.0165 %} {{ (current_price * VAT ) + (tax_kWh + opslag) * (1 + VAT)|float }} |
Moet dat dan het volgende worden?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| sensor: - platform: nordpool VAT: False currency: "EUR" price_in_cents: false low_price_cutoff: 0.9 region: "NL" precision: 3 price_type: kWh additional_costs: > {% set VAT = 0.21 %} {% set tax_kWh = 0.10154 %} {% set opslag = 0.0165 %} {{ (current_price * VAT ) + (tax_kWh + opslag) * (1 + VAT)|float }} |
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Situatie is als volgt:
- 5 jaar geleden een gunstig energiecontract afgesloten
- Afgelopen 5 jaar totaal niet nagedacht over de energieprijzen en wat te doen
- Contract loopt per februari af en ben nu aan het uitzoeken wat het meest gunstig is qua prijs
- Jaar verbruik stroom is ongeveer 12000 kWh
- Jaar teruglevering is ongeveer 10000kWh
- Jaar verbruik gas is ongeveer 800m3
- Ja bovenstaande getallen kloppen en ik weet dat het geen gebruikelijke cijfers zijn
/f/image/dP8BU6IFjHbNBowMnf0AYpzJ.png?f=fotoalbum_large)
Goed om te weten is dat er weinig gestuurd gaat worden op wanneer er wordt verbruikt. Die mogelijkheid is er slechts beperkt. Er kan nog wel besparing van elektra plaatsvinden, maar verschuiving over de dag wordt in de meeste gevallen te ingewikkeld.
Nu de hamvraag
Ik heb natuurlijk gekeken naar de verschillende vergelijkers, maar daar wordt ik niet echt wijs uit... Alle dynamische aanbieders komen met bovenstaande getallen ongeveer 1000 euro per jaar goedkoper uit dan de goedkopere vaste aanbieders. Dat zijn echter allemaal inschattingen en niet gebaseerd op wat er in mijn situatie daadwerkelijk gebeurd.
Als je die gegevens ook nog per uur hebt kan je zelf het afgelopen jaar simuleren t.o.v. een dynamisch contract. Even de prijzen er naast zetten en je weet het precies. Is natuurlijk geen garantie voor de toekomst maar geeft een idee hoe dit zich verhoudt t.o.v. vast or variabel contract.Mystic Spirit schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 10:43:
Hopelijk hebben jullie mede-tweakers wat advies voor mijn situatie en of het kan lonen om over te stappen op dynamische energie.
Situatie is als volgt:Afgelopen 7 maanden heb ik in Home Assistant het energie verbruik gemonitord via de P1 dat levert het volgende beeld op:
- Contract loopt per februari af en ben nu aan het uitzoeken wat het meest gunstig is qua prijs
- Ja bovenstaande getallen kloppen en ik weet dat het geen gebruikelijke cijfers zijn
[Afbeelding]
Goed om te weten is dat er weinig gestuurd gaat worden op wanneer er wordt verbruikt. Die mogelijkheid is er slechts beperkt. Er kan nog wel besparing van elektra plaatsvinden, maar verschuiving over de dag wordt in de meeste gevallen te ingewikkeld.
Nu de hamvraagIs het in deze situatie naar jullie inschatting gunstig om te gaan voor een dynamisch contract? En wat zouden jullie voor tips of aanraders voor mij hebben?
Ik heb natuurlijk gekeken naar de verschillende vergelijkers, maar daar wordt ik niet echt wijs uit... Alle dynamische aanbieders komen met bovenstaande getallen ongeveer 1000 euro per jaar goedkoper uit dan de goedkopere vaste aanbieders. Dat zijn echter allemaal inschattingen en niet gebaseerd op wat er in mijn situatie daadwerkelijk gebeurd.
Hou ook rekening met terugleverboete in nieuwe vaste of variabele contracten !!!
Ik heb even naar de bedragen in je HA Energy Dashboard gekeken, en ik trek de volgende (voorlopige) conclusies:Mystic Spirit schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 10:43:
Hopelijk hebben jullie mede-tweakers wat advies voor mijn situatie en of het kan lonen om over te stappen op dynamische energie.
<knip>
- Je hebt bij je prijs-sensor voor inkoop een tarief excl. energiebelasting en BTW, correct? (Ik bereken ca. € 0,15 / kWh op basis van de getoonde getallen). Dit is met de aanname dat je over het hele jaar ook de prijs-sensor hebt/had gekoppeld aan je import en export...
- Je export-tarief is gemiddeld nog geen 0,03 / kWh (ook met dezelfde aannames als hierboven).
Ik stuur ook weinig qua verbruik, en ik heb heel veel minder import en export over een jaar, maar toch denk ik dat het patroon van verbruik en export wel enigszins vergelijkbaar kan zijn, dus wanneer je veel afneemt (nacht/winter) en wanneer je veel exporteert (overdag/zomer), zal grofweg corresponderen met dezelfde tijden als bij mij, en dus met dezelfde tarieven geweest zijn...
Mijn gemiddelde importtarief is over heel 2024 ca. € 0,26 / kWh (inclusief EB en BTW), ofwel ca. € 0,11 / kWh kale prijs (EPEX + inkoopvergoeding).
Mijn gemiddelde exporttarief over heel 2024 is ca. € 0,07 / kWh (excl. belastingen, incl. inkoopvergoeding die ik ook krijg bij export). Met BTW erbij is dat ruim 8 ct/ kWh (bij sommige dynamische leveranciers mag je de BTW over je export-overschot ook houden)...
Ik heb dus in mijn situatie ca. 5 ct / kWh minder betaald dan jij, en ook ca. 5 ct / kWh meer ontvangen voor mijn export dan jij.
Let wel: de situaties zijn niet 1-op-1 vergelijkbaar, maar in zijn algemeenheid zeggen dat je mogelijk flinke winst kunt halen met een dynamisch contract durf ik wel aan
6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh
Je aannames kloppen niet helemaal, maar dat komt ook doordat ik pas vanaf half september de prijs in HA heb ingevoerd (inclusief EB en BTW) en de prijzen in de bijgevoegde afbeelding dus niet representatief zijn voor de weergegeven periode. Ik heb geen idee hoe ik eventueel tarieven met terugwerkende kracht in HA kan verwerken, dus die getallen gaan ook niet representatiever worden.Gameboy schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 12:07:
[...]
Ik heb even naar de bedragen in je HA Energy Dashboard gekeken, en ik trek de volgende (voorlopige) conclusies:Indien dat correct is, zou ik absoluut naar een dynamisch contract gaan.
- Je hebt bij je prijs-sensor voor inkoop een tarief excl. energiebelasting en BTW, correct? (Ik bereken ca. € 0,15 / kWh op basis van de getoonde getallen). Dit is met de aanname dat je over het hele jaar ook de prijs-sensor hebt/had gekoppeld aan je import en export...
- Je export-tarief is gemiddeld nog geen 0,03 / kWh (ook met dezelfde aannames als hierboven).
Ik stuur ook weinig qua verbruik, en ik heb heel veel minder import en export over een jaar, maar toch denk ik dat het patroon van verbruik en export wel enigszins vergelijkbaar kan zijn, dus wanneer je veel afneemt (nacht/winter) en wanneer je veel exporteert (overdag/zomer), zal grofweg corresponderen met dezelfde tijden als bij mij, en dus met dezelfde tarieven geweest zijn...
Mijn gemiddelde importtarief is over heel 2024 ca. € 0,26 / kWh (inclusief EB en BTW), ofwel ca. € 0,11 / kWh kale prijs (EPEX + inkoopvergoeding).
Mijn gemiddelde exporttarief over heel 2024 is ca. € 0,07 / kWh (excl. belastingen, incl. inkoopvergoeding die ik ook krijg bij export). Met BTW erbij is dat ruim 8 ct/ kWh (bij sommige dynamische leveranciers mag je de BTW over je export ook houden)...
Ik heb dus in mijn situatie ca. 5 ct / kWh minder betaald dan jij, en ook ca. 5 ct / kWh meer ontvangen voor mijn export dan jij.
Let wel: de situaties zijn niet 1-op-1 vergelijkbaar, maar in zijn algemeenheid zeggen dat je mogelijk flinke winst kunt halen met een dynamisch contract durf ik wel aan
De afbeelding zit er dan ook vooral bij voor het patroon. Grof gezegd vooral opwek / teruglevering in de zonnigere periode van het jaar en hoger verbruik in de donkerdere dagen van het jaar.
In de winter wordt er voornamelijk ook met de airconditioning verwarmd. Als het qua kosten gunstiger is, dan kan ik eventueel op de momenten dat elektra duur is, overschakelen op verwarmen met de CV-installatie.
Als het patroon in jouw geval redelijk gelijk verloopt is dat een mooie indicatie van dat het ook voor mij zou kunnen werken. Natuurlijk de nodige slagen om de arm, maar een beetje risico ben ik wel bereid om te nemen. Als ik geen risico zou willen nemen, moet ik sowieso niet aan een dynamisch contract beginnen.
je zal een inschatting moeten doen, en kijken of je daarmee uitkomt. maar ook dan. de tarieven kunnen schommelen, en als dat gebeurt wordt ene nieuw vast contract waarschijnlijk ook duurder of goedkoper.
dus ook op basis daarvan kun je een inschatting maken.
wellicht dat een bnus die je nu krijgt dan nog iets is om je over de streep te trekken, en de pijn te verzachten als een vast jaarcontract achteraf toch duurder was.
Ah ja, dan is er inderdaad eigenlijk niets te zeggen over de berekende tarievenMystic Spirit schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:16:
[...]
Je aannames kloppen niet helemaal, maar dat komt ook doordat ik pas vanaf half september de prijs in HA heb ingevoerd (inclusief EB en BTW) en de prijzen in de bijgevoegde afbeelding dus niet representatief zijn voor de weergegeven periode. Ik heb geen idee hoe ik eventueel tarieven met terugwerkende kracht in HA kan verwerken, dus die getallen gaan ook niet representatiever worden.
Maar een dynamisch contract is doorgaans ook niet duurder dan een vast/variabel/modelcontract, met als bijkomende voordelen:
- Op elk moment opzegbaar, je zit nergens aan vast;
- Geen "boetes"/kosten voor teruglevering;
- Je krijgt altijd een eerlijke (want de echte) prijs voor je ge-exporteerde stroom;
Uiteraard kun je in je HA Energy Dashboard ook de prijs-sensoren voor de dynamische tarieven koppelen aan je import/export meters, en zo de getoonde bedragen laten kloppen met een dynamisch contract.
Dat kun je dan per maand vergelijken met wat je vaste/variabele contract je kost/oplevert, en zo een goede vergelijking maken die correct is voor jouw specifieke situatie.
Je bent in de war met een variabel contract denk ik. De meeste dynamische contracten zijn direct opzegbaarengelbertus schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:24:
een dynamisch contract heeft een opzegtermijn van een maand. dus proberen kan altijd.
oh dat kan idd.. dacht dat het minimaal 1 maand was, maar in ieder gevak niet iets waar je heel lang aanvast zit, terwijl het je dan erg veel zou kosten.de Peer schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:42:
[...]
Je bent in de war met een variabel contract denk ik. De meeste dynamische contracten zijn direct opzegbaar
Begin steeds beter te gebrijpen waarom ons stroomnetwerk overbelast is.. mijn god wat een verbruik. Dat is van een bedrijf aan huis mag ik hopen? Dit is toch geen particulier verbruik?Mystic Spirit schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 10:43:
Situatie is als volgt:Afgelopen 7 maanden heb ik in Home Assistant het energie verbruik gemonitord via de P1 dat levert het volgende beeld op:
[Afbeelding]
Nu de hamvraagIs het in deze situatie naar jullie inschatting gunstig om te gaan voor een dynamisch contract? En wat zouden jullie voor tips of aanraders voor mij hebben?
Ik vind het helemaal niet veel eigenlijk. Als je een beetje kilometers maakt met een EV en je hebt een warmtepomp dan kom je daar ook wel aan.Tmaster schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 16:16:
[...]
Begin steeds beter te gebrijpen waarom ons stroomnetwerk overbelast is.. mijn god wat een verbruik. Dat is van een bedrijf aan huis mag ik hopen? Dit is toch geen particulier verbruik?
engelbertus schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:24:
een dynamisch contract heeft een opzegtermijn van een maand. dus proberen kan altijd.
je zal een inschatting moeten doen, en kijken of je daarmee uitkomt. maar ook dan. de tarieven kunnen schommelen, en als dat gebeurt wordt ene nieuw vast contract waarschijnlijk ook duurder of goedkoper.
dus ook op basis daarvan kun je een inschatting maken.
wellicht dat een bnus die je nu krijgt dan nog iets is om je over de streep te trekken, en de pijn te verzachten als een vast jaarcontract achteraf toch duurder was.
Natuurlijk kan ik het gewoon proberen, maar opzeggen over een paar maanden is wat mij betreft dan weinig zinvol. In mijn beleving moet ik het dan voor een jaar proberen om een beetje representatieve gegevens te krijgen.Gameboy schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:29:
[...]
Ah ja, dan is er inderdaad eigenlijk niets te zeggen over de berekende tarievenDie kloppen dan van geen kanten met enige werkelijkheid...
Maar een dynamisch contract is doorgaans ook niet duurder dan een vast/variabel/modelcontract, met als bijkomende voordelen:Je kunt het dus ook gewoon proberen (en dan niet voor korte tijd, je wilt je gerealiseerde gemiddeldes over langere tijd kunnen bepalen). Als het echt niet bevalt, kun je op elk moment weg naar iets anders.
- Op elk moment opzegbaar, je zit nergens aan vast;
- Geen "boetes"/kosten voor teruglevering;
- Je krijgt altijd een eerlijke (want de echte) prijs voor je ge-exporteerde stroom;
Uiteraard kun je in je HA Energy Dashboard ook de prijs-sensoren voor de dynamische tarieven koppelen aan je import/export meters, en zo de getoonde bedragen laten kloppen met een dynamisch contract.
Dat kun je dan per maand vergelijken met wat je vaste/variabele contract je kost/oplevert, en zo een goede vergelijking maken die correct is voor jouw specifieke situatie.
Welke aanbieder zou je mij aanraden met mijn verwachte patroon?
Ik zit zelf aan Frank Energie te denken. Die lijkt qua opslagen vrij voordelig. Er zijn best wat aanbieders, maar de meeste (naast Zonneplan en ANWB) zeggen mij helemaal niets.
Het is een combinatie van meerdere factoren, waaronder inderdaad bedrijf aan huis, maar ook grote verbruikers als warmtepomp, elektrische auto, warm water middels boiler etc.Tmaster schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 16:16:
[...]
Begin steeds beter te gebrijpen waarom ons stroomnetwerk overbelast is.. mijn god wat een verbruik. Dat is van een bedrijf aan huis mag ik hopen? Dit is toch geen particulier verbruik?
Vooral verbruikers waar ik vrij weinig aan verschuiven kan in tijd van gebruik. Bedrijf is grotendeels overdag. Warmtepomp draait eigenlijk altijd, en de auto en boiler kan ik nog wel iets mee schuiven naar de nacht, maar ik kan moeilijk schuiven naar goedkope uren op het moment dat er veel zonnestroom wordt opgewekt.
Overigens valt het wel mee met de overbelasting van het net op mijn locatie. In de afgelopen 8 jaar dat de zonnepanelen op het dak liggen zijn ze nooit uitgeschakeld geweest vanwege overbelasting op het net. Dat is in andere regio's wel eens anders.
[ Voor 18% gewijzigd door Mystic Spirit op 03-01-2025 16:32 ]
Persoonlijk zou ik juist *niet* voor ANWB of Frank energie gaan. Genoeg minder goede ervaringen van anderen hier in dit topic, al heb ik er zelf helemaal geen ervaringen mee.Mystic Spirit schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 16:18:
[...]
[...]
Natuurlijk kan ik het gewoon proberen, maar opzeggen over een paar maanden is wat mij betreft dan weinig zinvol. In mijn beleving moet ik het dan voor een jaar proberen om een beetje representatieve gegevens te krijgen.
Welke aanbieder zou je mij aanraden met mijn verwachte patroon?
Ik zit zelf aan Frank Energie te denken. Die lijkt qua opslagen vrij voordelig. Er zijn best wat aanbieders, maar de meeste (naast Zonneplan en ANWB) zeggen mij helemaal niets.
Maar bij Frank (en volgens mij ook bij ANWB), betaal je een extra hoge vergoeding voor het terugleveren, terwijl je juist de inkoopvergoeding zou moeten ontvangen bij export.
Bij Tibber en Zonneplan (ik heb zelf hands-on ervaring met deze beide leveranciers), krijg je voor je export ook netjes dezelfde inkoopvergoeding als welke je betaalt voor je import. Bovendien mag je bij deze beide leveranciers ook nog eens de BTW over je export houden (ook voor je overschot na salderen), dat levert dus 21% extra exporttarief op.
Tibber en Zonneplan hebben ook beiden een hele duidelijke app, en zeer duidelijke facturen, waarop precies en eenvoudig te zien is wat je betaalt, en waarvoor. Ze verschillen wel iets qua werkwijze met voorschotten en afrekening, maar uiteindelijk klopt alles helemaal op de jaar-/eindafrekening. Bij Tibber moet je betalen voor een P1 meter, maar als je via een bestaande Tibber-klant gerefereerd wordt, krijgen beiden (jij en degene die je refereert) € 50,- shoptegoed, wat ook kan worden aangewend voor die P1 meter.
Bij Zonneplan krijg je de P1 meter gratis in bruikleen.
Ik zou allebei aanraden, qua kosten ontlopen ze elkaar zeer weinig, maar met veel verbruik (wat jij hebt), is een lagere inkoopvergoeding wellicht net iets voordeliger dan een lage maandelijkse bijdrage.
Kortom, wat mij betreft zijn alleen Tibber of Zonneplan kandidaten voor een dynamisch contract met veel verbruik en veel teruglevering.
Het makkelijkste is de afname en teruglevering per uur downloaden in een spreadsheet.Mystic Spirit schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 11:50:
@WillemD61 Ik heb de gegevens per uur gewoon in HA zitten, dus die zou ik daarvoor ook kunnen gebruiken. Ben er alleen niet heel erg in thuis. Hoewel dit geen HA topic is, heb je wellicht een tip hoe ik de simulatie kan doen?
Dan een download doen van de prijzen per uur en die er naast zetten.
Vermenigvuldigen, eventueel btw, energiebelasting, inkoopvergoeding er bij.
Dan gewoon optellen, delen etc (kan ook b.v. door pivot table / draaitabel)
DankjewelGameboy schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 16:33:
[...]
Persoonlijk zou ik juist *niet* voor ANWB of Frank energie gaan. Genoeg minder goede ervaringen van anderen hier in dit topic, al heb ik er zelf helemaal geen ervaringen mee.
Maar bij Frank (en volgens mij ook bij ANWB), betaal je een extra hoge vergoeding voor het terugleveren, terwijl je juist de inkoopvergoeding zou moeten ontvangen bij export.
Bij Tibber en Zonneplan (ik heb zelf hands-on ervaring met deze beide leveranciers), krijg je voor je export ook netjes dezelfde inkoopvergoeding als welke je betaalt voor je import. Bovendien mag je bij deze beide leveranciers ook nog eens de BTW over je export houden (ook voor je overschot na salderen), dat levert dus 21% extra exporttarief op.
Tibber en Zonneplan hebben ook beiden een hele duidelijke app, en zeer duidelijke facturen, waarop precies en eenvoudig te zien is wat je betaalt, en waarvoor. Ze verschillen wel iets qua werkwijze met voorschotten en afrekening, maar uiteindelijk klopt alles helemaal op de jaar-/eindafrekening. Bij Tibber moet je betalen voor een P1 meter, maar als je via een bestaande Tibber-klant gerefereerd wordt, krijgen beiden (jij en degene die je refereert) € 50,- shoptegoed, wat ook kan worden aangewend voor die P1 meter.
Bij Zonneplan krijg je de P1 meter gratis in bruikleen.
Ik zou allebei aanraden, qua kosten ontlopen ze elkaar zeer weinig, maar met veel verbruik (wat jij hebt), is een lagere inkoopvergoeding wellicht net iets voordeliger dan een lage maandelijkse bijdrage.
Kortom, wat mij betreft zijn alleen Tibber of Zonneplan kandidaten voor een dynamisch contract met veel verbruik en veel teruglevering.
Tibber en Zonneplan komen met mijn gegevens op ongeveer dezelfde kosten uit.
Frank Energie en ANWB komen beide ongeveer 300 euro op jaarbasis goedkoper uit dan Tibber en Zonneplan.
Geen van allen is in de berekening erg transparant over hoe ze tot die berekening/inschatting komen.
Het ligt hoe dan ook ruim onder een contract berekening voor 1 jaar vast.
Handwerk dusWillemD61 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 16:46:
[...]
Het makkelijkste is de afname en teruglevering per uur downloaden in een spreadsheet.
Dan een download doen van de prijzen per uur en die er naast zetten.
Vermenigvuldigen, eventueel btw, energiebelasting, inkoopvergoeding er bij.
Dan gewoon optellen, delen etc (kan ook b.v. door pivot table / draaitabel)
Heb je een tip waar ik de uurtarieven van het afgelopen jaar kan downloaden?
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels