Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:23
koboy schreef op zondag 22 december 2024 @ 23:52:
[...]
Met de (gratis bruikleen) zonneplan P1 dongel krijg je in de live tab van de app elke 5 minuten een datapunt er bij....
Reden voor mij om die dongel te gebruiken is puur een extra data route naar Zonneplan. Er was een dik half jaar geleden iemand (jij?) met een hoop gezeik met ANWB die de data niet doorkreeg (of wilde doorkrijgen), en dat had me wat paranoïde gemaakt.
Klopt, De gegevens van ANWB komen ook nu al een tijd na overgestapt ben, nog steeds niet overeen met die van Umeter die ook bij netwerkneheerder ophaalt, dat klopt wel bij Zonneplan,
Dit is alleen P1 poort en voornamelijk die niet update elke 5 minuten voor productie, afname wordt wel vaker per uur afgevraagd volgens de api.

Niet te vergeten ik heb een thuisaccu in eiland setup met netondersteuning met 75% van de dag is er weinig activiteit voor de slimme meter vele uren met max 70Wh voor afname en max 30 Wh voor teruglevering..
(Ik ben op moment nieuwe firmware voor Deye aan uitproberen wel met zijwieltjes (netaansluiting actief). maar er zijn anders normaal ook veel dagen 10-18 uur/dag met enkel 2Wh per uur.)
bovenste is voor afname, onderste voor invoed telwerk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qySu-8Yon3m0v66H8cohvAUwQM4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/DTeJOaGotHBEtgSOSFHe5qMN.png?f=user_large

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07:57
Misschien een beetje off-topic, maar mijn vrouw wil ook graag rekening houden met de elk uur afwijkende stroomprijzen, maar het moet niet te ingewikkeld zijn.... Hoe doen jullie dat?
De ipad gaat hier elke dag aan dus ik zat te denken om een grafiek van de dag als startscherm ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
@BB-One Als je een voorzichtige intro wilt geven dan is een kleur gecodeerd tarief voor het huidige uur erg gebruiksvriendelijk.

Dagelijks een graph met 24 uur overzicht "ergens" is wel het minimale als je ook een beetje wilt schuiven. Hier push ik dat naar (bijvoorbeeld) Telegram.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Gewoon een bookmark die je elke dag even bezoekt.

Maar als je niet te veel wilt micromanagen kun je volgens mij ook best gewoon het schema aanhouden van in de winter vooral 's nachts en 's middags verbruiken. En als het even kan de grootverbruikers in de avond vermijden. En in de zomer vooral werken met uit het raam kijken en de verbruikers daarop aanzetten.

Volgens mij pak je 80 tot 90% al als je je daar aan houdt.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Laatst online: 07:57
ArthurMorgan schreef op maandag 23 december 2024 @ 08:17:
Gewoon een bookmark die je elke dag even bezoekt.

Maar als je niet te veel wilt micromanagen kun je volgens mij ook best gewoon het schema aanhouden van in de winter vooral 's nachts en 's middags verbruiken. En als het even kan de grootverbruikers in de avond vermijden. En in de zomer vooral werken met uit het raam kijken en de verbruikers daarop aanzetten.

Volgens mij pak je 80 tot 90% al als je je daar aan houdt.
Dat 'algemene' schema had ik ook al aangegeven en werkt totnutoe ook goed (auto wordt ook door haar indien mogelijk tijdens zon uren opgeladen etc) maar geheel onverwacht kwam vervolgens de vraag om meer detail informatie (met daarbij de voorwaarde: mits het niet te veel werk is...)... Hier maak ik dan graag gebruik van :)
Raymond P schreef op maandag 23 december 2024 @ 08:10:
@BB-One Als je een voorzichtige intro wilt geven dan is een kleur gecodeerd tarief voor het huidige uur erg gebruiksvriendelijk.

Dagelijks een graph met 24 uur overzicht "ergens" is wel het minimale als je ook een beetje wilt schuiven. Hier push ik dat naar (bijvoorbeeld) Telegram.
Het 'probleem' is waar en hoe komt dat overzicht tevoorschijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:25
BB-One schreef op maandag 23 december 2024 @ 09:27:
[...]

Dat 'algemene' schema had ik ook al aangegeven en werkt totnutoe ook goed (auto wordt ook door haar indien mogelijk tijdens zon uren opgeladen etc) maar geheel onverwacht kwam vervolgens de vraag om meer detail informatie (met daarbij de voorwaarde: mits het niet te veel werk is...)... Hier maak ik dan graag gebruik van :)

[...]

Weet niet of het wat mag kosten (en hoeveel) en hoe handig je zelf bent. Ik heb zelf een e-paper display (https://nl.aliexpress.com/item/1005002766306867.html) gecombineerd met een ESP32-S3 (https://nl.aliexpress.com/item/1005005078651330.html) en openepaper (https://github.com/OpenEPaperLink/OpenEPaperLink). Hierin zit standaard een schermpje om de stroomprijzen te laten zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
BB-One schreef op maandag 23 december 2024 @ 09:27:

[...]

Het "waar" is vooral afhankelijk van wat je al in je huis hebt en hoe je daar gebruik van wilt maken.
Je kunt heel tweaker-waardig een view toevoegen aan je magic mirror, aan de slag met een ESPtje al dan niet met een neopixel, een tabje in HomeAssistant of een cast naar een Nest Hub.
Day ahead blijkt vooral een goed excuus om te klooien met hardware, zowel groot als klein. :)
Het "hoe" lijkt mij vooral afhankelijk van hoe handig je bent. Als je minder handig bent en/of geen tijd hebt dan biedt de HomeAssistant route je de mogelijkheid om mee te liften op de handigheid/tijd van een ander.

Hier volgen we het "goedkoop genoeg" principe, alles onder drempelwaarde is "groen" / niet nadenken.
Veel meer dan de "simpele" graph die dagelijks als push message op de telefoons/tablets/computers verschijnt in het home automation kanaal (Telegram dus, al kan je met bijvoorbeeld Whatsapp vast hetzelfde) gebruiken wij eigenlijk niet. En die graph trek ik uit Grafana omdat ik de data daar al heb.
Fwiw: alle bovenstaande suggesties zijn hier ook aanwezig. :+

Hoe en wat voor jullie het beste werkt is ff aftasten. Wellicht is een bookmark zoals @ArthurMorgan voorstelt gewoon voldoende.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:10

bert pit

asdasd

BB-One schreef op maandag 23 december 2024 @ 07:19:
Misschien een beetje off-topic, maar mijn vrouw wil ook graag rekening houden met de elk uur afwijkende stroomprijzen, maar het moet niet te ingewikkeld zijn.... Hoe doen jullie dat?
De ipad gaat hier elke dag aan dus ik zat te denken om een grafiek van de dag als startscherm ofzo.
Ik heb de app 'Prijzen' van slim laden b.v. op m'n telefoon. Zeer overzichtelijk en druk je op een grafiekonderdeel (bv de laagte prijs) dan zie je precies de tijd in uren dat je je verbruik moet uitstellen. Heel handig.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09:55
Wij zitten bij Zonneplan en zowel ik als mijn vrouw hebben de app op onze respectievelijke telefoons geinstalleerd. Het overzicht met de prijzen is heel overzichtelijk, met de duurste blokken in oranje.

Ik weet niet bij welke Leverancier je zit, maar als die een app heeft is dat wel handig. Extra voordeel is dat ze ook meteen kan zien wat de kosten in de maand tot nu toe zijn, gemiddelde prijs etc.

Ik heb ook even bij Groene Strook Lokaal gezeten voorheen. Die hadden toen geen app, en dan moest het via de browser, zoals anderen ook voorstellen.

Alternatief maak je het zelf via Home Assistant en installeert ze die op haar telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteGatSnack
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 29-12-2024
Ik ben aan het onderzoeken of een dynamisch energiecontract voordelig voor mij is, maar ik merk dat ik niet helemaal begrijp hoe salderen precies werkt bij zo’n contract. Dit is mijn situatie:
  • Ik woon in een volledig elektrisch huis met een warmtepomp.
  • Jaarlijkse stroominkoop: 2600 kWh.
  • Teruglevering aan het net: 4130 kWh.
  • Direct gebruik van zonnestroom (PV): 1547 kWh.
  • Grootverbruikers: warmtepomp, vaatwasser en wasmachine. Deze apparaten kan ik redelijk flexibel aansturen.
Mijn vraag: Hoe werkt salderen bij een dynamisch energiecontract?

Op basis van de artikelen die ik heb gelezen, begrijp ik het volgende:
  • Energiebelasting: Dit is een vast bedrag per kWh en wordt op jaarbasis gesaldeerd, dus dat blijft eenvoudig.
  • Variabele kosten: Deze zijn afhankelijk van het uur en worden ook op uurbasis gesaldeerd.
  • BTW over variabele kosten: Dit wordt ook op uurbasis berekend.
Klopt dit ongeveer?

Op basis hiervan lijkt het erop dat je, afhankelijk van de variabele tarieven, soms beter 's nachts apparaten kunt laten draaien (bijvoorbeeld de warmtepomp om 3 uur ’s nachts aanzetten wanneer de tarieven laag zijn) in plaats van overdag zoveel mogelijk je eigen opgewekte stroom te gebruiken. Klopt deze redenering?

Overigens geven vergelijkingswebsites aan dat een dynamisch contract voor mij voordeliger is dan een vast contract. Waarschijnlijk komt dit doordat ik netto veel stroom teruglever en bij een vast contract relatief hoge terugleverkosten zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wakkie
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13-09 21:50
bilgy_no1 schreef op maandag 23 december 2024 @ 13:33:
[...]

Wij zitten bij Zonneplan en zowel ik als mijn vrouw hebben de app op onze respectievelijke telefoons geinstalleerd. Het overzicht met de prijzen is heel overzichtelijk, met de duurste blokken in oranje.
Idem. Als mijn vrouw de telefoon niet bij de hand heeft en ze is in de keuken dan wil ze wel eens roepen of de vaatwasser al aankan ;)

EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
ZwarteGatSnack schreef op maandag 23 december 2024 @ 13:35:
Ik ben aan het onderzoeken of een dynamisch energiecontract voordelig voor mij is, maar ik merk dat ik niet helemaal begrijp hoe salderen precies werkt bij zo’n contract. Dit is mijn situatie:
  • Grootverbruikers: warmtepomp, vaatwasser en wasmachine. Deze apparaten kan ik redelijk flexibel aansturen.

• Energiebelasting: Dit is een vast bedrag per kWh en wordt op jaarbasis gesaldeerd, dus dat blijft eenvoudig.
  • Variabele kosten: Deze zijn afhankelijk van het uur en worden ook op uurbasis gesaldeerd.
Klopt dit ongeveer?

Op basis hiervan lijkt het erop dat je, afhankelijk van de variabele tarieven, soms beter 's nachts apparaten kunt laten draaien (bijvoorbeeld de warmtepomp om 3 uur ’s nachts aanzetten wanneer de tarieven laag zijn) in plaats van overdag zoveel mogelijk je eigen opgewekte stroom te gebruiken. Klopt deze redenering?

Overigens geven vergelijkingswebsites aan dat een dynamisch contract voor mij voordeliger is dan een vast contract. Waarschijnlijk komt dit doordat ik netto veel stroom teruglever en bij een vast contract relatief hoge terugleverkosten zou hebben.
Welkom in het Topic.

Wat je schrijft over salderen klopt inderdaad. Je hebt het blijkbaar goed begrepen. Meer informatie kun je ook vinden in de Topic Start (eerste post van het topic); daar staat het uitgebreid beschreven. Verder kun je ook zoeken in dit topic, bijvoorbeeld op "salderen", dan vind je heeeeeeel veel posts waarin dit verder wordt uitgelegd.

En ja, het kan kloppen dat je inderdaad beter je eigen verbruik naar de goedkoopste momenten stuurt als dat betekent dat je overdag tegen een hogere prijs teruglevert. Omgekeerd moet je juist zorgen dat je zoveel mogelijk van je opgewekte PV zelf gebruikt als de prijzen negatief zijn. Dan is een warmtepomp waarschijnlijk niet zo nuttig (verwarmen als het al 30*C is buiten...), maar misschien kun je koelen. Een betere optie is dan om een EV op te laden (kan meer vermogen verwerken en heeft over het algemeen flinke capaciteit), een thuisbatterij (flinke investering vereist) of de omvomer uit laten schakelen bij negatieve prijzen.

Kan best kloppen inderdaad dat je voordeliger uit zult zijn met een dynamisch contract door de hoge terugleverkosten. Dat is ook waarom ik op dynamisch zit :*)

Succes met de keuze!

[ Voor 12% gewijzigd door bilgy_no1 op 23-12-2024 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:39

koboy

Heb een idee voor een icon

Klopt dit ongeveer?

Kleine toevoeging aan wat eerder is gezegd: niet alle dynamische leveranciers salderen de variabele kosten zoals het moet. Een aantal brengt bij jou zowel bij inkoop als verkoop een vergoeding in rekening, een aantal geeft je bij gesaldeerd terugleveren ook de vergoeding terug.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 15-09 10:37

Ja, zolang het salderen nog van toepassing is wordt het tijdstip van gebruik puur gedreven door het tarief, niet door de bron. Zodra het salderen vervalt wordt dit anders, dan kan het voordelig zijn zoveel mogelijk je eigen zonnestroom te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locke_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-09 17:22

Locke_

Iron within, Iron Without!

Kent iemand shave-energy(.nl)? Ik heb nog niet eerder van ze gehoord en ze staan ook niet in de TS.
Kreeg zojuist echter een e-mail van ze dat mijn nieuwe factuur voor gas (heb ik niet) klaar staat met een klantnummer en een oud rekeningsnummer waarvan ze gaan proberen te incasseren.

Als ik de website bezoek lijkt het een dynamische stroom & gas aanbieder.

E-mail heb ik onderzocht voor de reguliere markings voor spam & phishing, maar niets verdachts gevonden. PDF heeft ook geen rare dingen anders dan dat het de factuur voor de maand januari 2025 betreft met een ingevuld verbruik 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Locke_ op 23-12-2024 23:05 ]

"From iron cometh strength! From strength cometh will! From will cometh faith! From faith cometh honour! From honour cometh iron!"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:27
Locke_ schreef op maandag 23 december 2024 @ 23:01:
Kent iemand shave-energy(.nl)? Ik heb nog niet eerder van ze gehoord en ze staan ook niet in de TS.
Kreeg zojuist echter een e-mail van ze dat mijn nieuwe factuur voor gas (heb ik niet) klaar staat met een klantnummer en een oud rekeningsnummer waarvan ze gaan proberen te incasseren.

E-mail heb ik onderzocht voor de reguliere markings voor spam & phishing, maar niets verdachts gevonden. PDF heeft ook geen rare dingen anders dan dat het de factuur voor de maand januari 2025 betreft met een ingevuld verbruik 8)7
Hij staat (nog) niet op de lijst van ACM:
https://www.acm.nl/nl/ene...nciers-met-een-vergunning

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1

Dat klinkt anders nogal shady. Ik zou aangifte doen bij de politie. Vooropgesteld dat je ze niet kent en ook geen contract heb afgesloten bij die club...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locke_

Locke_

bilgy_no1 schreef op maandag 23 december 2024 @ 23:13:
[...]

Dat klinkt anders nogal shady. Ik zou aangifte doen bij de politie. Vooropgesteld dat je ze niet kent en ook geen contract heb afgesloten bij die club...
Ik was al aan het zoeken of en waar je dat online kan doen tegenwoordig (doe het niet zo vaak).

"From iron cometh strength! From strength cometh will! From will cometh faith! From faith cometh honour! From honour cometh iron!"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quas
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-09 12:07
Op het zelfde adres als waar shave-energy gevestigd is zit ook opensource energie en die hebben een vergunning bij de acm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locke_

Locke_

Quas schreef op maandag 23 december 2024 @ 23:18:
Op het zelfde adres als waar shave-energy gevestigd is zit ook opensource energie en die hebben een vergunning bij de acm.
Ook die heb ik nooit eerder van gehoord. Ik zit "gewoon" bij Tibber

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
Quas schreef op maandag 23 december 2024 @ 23:18:
En nog een berg meer handelsnamen
OpenSource Energie B.V.Beer EnergieHang(on)EnergieShave EnergyEnergie MonsterLive EnergyAtlas Dynamische EnergieFuture EnergieStroomerijWattkuubEAG EnergyWout EnergieOmnis EnergyZelf Besparen EnergieCompleet Duurzaam EnergyPrijspunten EnergieEasy StroomFullflex EnergieGroeno EnergieEvo EnergyRalectro EnergiePower EvolutionRenewa EnergyTrefZeker EnergieHelder Stroom EnergieClean Energy DynamicsQwat EnergyEnergievoordeelplan

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
Domba schreef op maandag 23 december 2024 @ 23:22:
[...]

En nog een berg meer handelsnamen
OpenSource Energie B.V.Beer EnergieHang(on)EnergieShave EnergyEnergie MonsterLive EnergyAtlas Dynamische EnergieFuture EnergieStroomerijWattkuubEAG EnergyWout EnergieOmnis EnergyZelf Besparen EnergieCompleet Duurzaam EnergyPrijspunten EnergieEasy StroomFullflex EnergieGroeno EnergieEvo EnergyRalectro EnergiePower EvolutionRenewa EnergyTrefZeker EnergieHelder Stroom EnergieClean Energy DynamicsQwat EnergyEnergievoordeelplan
Wat is dat voor een rookgordijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locke_

Locke_

JukeboxBill schreef op maandag 23 december 2024 @ 23:30:
[...]

Wat is dat voor een rookgordijn?
meest aparte is nog wel dat in de PDF het juiste EAN nummer staat.
Kunnen ze dat opvragen uit een DB ofzo?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:44
Locke_ schreef op maandag 23 december 2024 @ 23:32:
[...]

meest aparte is nog wel dat in de PDF het juiste EAN nummer staat.
Kunnen ze dat opvragen uit een DB ofzo?
bedoel je dit https://www.eancodeboek.nl/ is gewoon openbaar.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locke_

Locke_

ah, nooit geweten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Meest waarschijnlijk is foutieve switch (iemand anders jouw adresgegevens gebruikt). Contact opnemen met tibber die kunnen dat herstellen voor je en checken (onterechte switch).

energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Hier doen we dat zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DNkdgFI2FP9qFjca_JX9d_S_wxE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/v0NwfZ29SbNHZfddIuRnubZu.png?f=fotoalbum_large

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locke_

Locke_

mrme12345 schreef op maandag 23 december 2024 @ 23:46:
[...]

Meest waarschijnlijk is foutieve switch (iemand anders jouw adresgegevens gebruikt). Contact opnemen met tibber die kunnen dat herstellen voor je en checken (onterechte switch).
foutieve switch? Bedoel je dat iemand van Tibber is verhuist naar deze maatschappij en mijn adresgegevens hierbij zijn gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Locke_ schreef op maandag 23 december 2024 @ 23:52:
[...]

foutieve switch? Bedoel je dat iemand van Tibber is verhuist naar deze maatschappij en mijn adresgegevens hierbij zijn gebruikt?
Ja maar hoeft niet vanaf een tibber klant te zijn, kan willekeurige klant zijn die zich vergist heeft. Gebeurt vaker en zijn processen voor in de markt om te herstellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locke_

Locke_

mrme12345 schreef op maandag 23 december 2024 @ 23:53:
[...]

Ja maar hoeft niet vanaf een tibber klant te zijn, kan willekeurige klant zijn die zich vergist heeft. Gebeurt vaker en zijn processen voor in de markt om te herstellen
Oke, maar wat heeft tibber daar nu nog mee van doen? Ik heb met Tibber ook geen overeenkomst voor gas, aangezien ik geheel geen gas-levering heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

[...]

Belangrijker is dat ze je email adres hebben en oude bank gegevens. Dit wijst meer naar fishing dan wel oplichting. Een foutieve aanmelding van iemand anders zou deze gegevens van je niet moeten hebben.
Is die oude bankrekening nog actief?
Ik zou in elk geval even controleren met Tibber of je daar nog klant bent en of er een wisseling voor je is aangevraagd.
Staan er links in de email? Verwijzen die naar "normale" sites, dus nu iets als vriendelijke-juwelier.iets/abcdef1234/contact.html of nog erger 1 of andere link shortener?

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
[...]

Of een colporteur die een foutje maakt bij het aanmelden van een nieuwe klant.

[ Voor 6% gewijzigd door JukeboxBill op 24-12-2024 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locke_

Locke_

JukeboxBill schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 00:17:
[...]

Of een colporteur die een foutje maakt bij het aanmelden van een nieuwe klant.
Ik heb het bedrijf zelf via hun eigen email adres (niet degene in de email) de mail doorgestuurd met daarbij uitgelegd dat dit mogelijke spam in hun naam is of een administratieve fout aan hun kant. Dat ik geen enkele leveringsovereenkomst met hun heb en ze niet gemachtigd zijn voor automatische incasso.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Je drinkt alleen koffie in de daluren? Dat is echt naar als het hard waait 's nachts.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

V_ger schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 09:18:
[...]

Je drinkt alleen koffie in de daluren? Dat is echt naar al het hard waait 's nachts.
Ja. In de piekuren gaat het scherm ook uit, zonde van de stroom.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:01

knakworst

Get more sats!

V_ger schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 09:18:
[...]

Je drinkt alleen koffie in de daluren? Dat is echt naar als het hard waait 's nachts.
Je moet er wel een beetje moeite voor willen doen toch :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3QokE2EvG8kb2vqh9xYVr9W0l-w=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/eUELqNMEXE93oYAnC4hojzCR.gif?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Laatst online: 12:30

offtopic:
Al die EAN gegevens en welke energie leverancier je hebt liggen gewoon op straat.

Mijn ouders werden ook gebeld dat ze bij Eneco zaten en zonnepanelen hadden etc. Lekker vaag allemaal, vervolgens kregen ze aanbod voor een gratis thuisaccu en hoefden ze alleen even 150 euro over te maken.

Vervolgens maar eens gevraagd om welk bedrijf het ging:
https://nl.trustpilot.com/review/milieubewustnederland.nl
Deze partij heeft ook heel veel andere handelsnamen. Ik zeg niet dat shave-energy ook deze partij is, maar dat er een hoop obscure partijen zijn lijkt mij wel duidelijk.

Hieronder een van de reviews, kijk ook eens naar het dikgedrukte stuk. (nog steeds offtopic, maar anders werkte het dikgedrukte deel niet zo lekker)
Ik ben vandaag ook gebeld, wij hebben u geholpen met uw zonnepanelen en kunnen u gratis een thuisbatterij aanbieden namens uw energieleverancier. Blijkbaar hadden ze veel info, want wisten wie de leverancier was en ook persoonlijke gegevens.

Thuisbatterij was gratis en werd betaald door een subsidie die zij deden aan vragen, of ik even een offerte van 15.000 wilde ondertekenen, dan regelden zij de subsidie.

Verkoper was inderdaad heel pusherig en bleef maar aandringen om even op de onderteken knop te drukken. Ik kon in de offerte nergens ontbindende voorwaarde of de subsidie terug lezen.

Om subsidieaanvraag in te dienen hadden ze nog wat persoonlijke gegevens nodig zoals inkomen, hypotheek, auto, eventuele alimentatie enz. Allemaal heel vreemd en verdacht

Toen ik verstaanbaar maakte niet op basis van een telefoontje een offerte te ondertekenen en zeker niet mijn persoonlijke gegevens te delen werd het gesprek redelijk vlot en bits beëindigd.

Uiteraard ook even contact opgenomen met mijn energieleverancier en zij hadden nog nooit van het bedrijf gehoord.

Bij nader bestuderen van de offertes zat er ook een machtiging bij voor het afsluiten van energiecontracten met een opslag van 4 ct per kwh en 10 cent per m3 gas. Ook mis ik ontbindende voorwaarden indien de "subsidie" niet door gaat, dus het lijkt een bindende offerte.

Lijkt inderdaad weer een gevalletje te mooi om waar te zijn grenzend aan oplichting en opdringerige verkoop.

De energieleverancier ging het intern nog een navragen dus wordt vervolgd.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kreeg via DM vragen over de Home Assistant grafieken op het scherm, die heb ik vorige week hier gedeeld mocht je interesse hebben: Taro in "Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Locke_ schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 09:12:
[...]
Ik heb het bedrijf zelf via hun eigen email adres (niet degene in de email) de mail doorgestuurd met daarbij uitgelegd dat dit mogelijke spam in hun naam is of een administratieve fout aan hun kant. Dat ik geen enkele leveringsovereenkomst met hun heb en ze niet gemachtigd zijn voor automatische incasso.
Als je bij je huidige energieleverancier wilt blijven, stuur deze dan een berichtje dat je dat die overstap niet van je is. Vraag welke stappen je moet zetten of het nu een foutje is of opzettelijk.

Er zijn niet zoveel gegevens nodig , eventueel E-mail en een rekeningnummer de rest is op te zoeken, omdit te starten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koboy

koboy

[...]

Doe jezelf even een lol en neem ook contact op met Tibber om een in gang gezette overstap te blokkeren. Dit soort grapjassen halen dit soort trucs uit om vervolgens "wegens de feestdagen" niet te reageren op je mail, en ondertussen loopt de transitie periode wel door. Daarna zit je voor minimaal een maand aan die klojo's vast, en als het om een jaarcontract (of langer) gaat moet je een hoop moeite doen met advocaten om onder hun te dure contract uit te komen. Als je geen rechtsbijstand verzekering hebt is het goedkoper om dat dure contract uit te zitten, en dat is precies waar ze op rekenen.

Edit: aangezien het om gas gaat, en je geen gas gebruikt: ligt de aansluiting er nog? In dat geval het gas contract stuk blokkeren via de netbeheerder.

[ Voor 6% gewijzigd door koboy op 24-12-2024 12:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 15-09 10:37
[...]

Quote van consuwijzer :

Haalt iemand een bedrag van uw rekening via automatische incasso? En wilt u dit niet? Dan kunt u het geld storneren. Dit is het terugboeken van uw geld.

Een automatische incasso kan eenmalig of doorlopend zijn. Bij een doorlopende incasso schrijft het bedrijf regelmatig geld af, bijvoorbeeld het abonnementsgeld voor een tijdschrift.

Elke automatische incasso kunt u binnen 8 weken zelf terugboeken. Dit heet storneren. U kunt ook de bank vragen dit voor u te doen.
Is de automatische incasso onterecht? Dan heeft u 13 maanden om het bedrag terug te boeken. Dit doet u via de bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Laatst online: 12:30
rebelhearts schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 17:10:
Ik ben sinds 5 dagen van een vast contract over gegaan op dynamisch.
De boete voor terugleveren heeft mij over de strep getrokken om die richting op te gaan.

Mijn vrouw ook meteen de app van Zonneplan gegeven, maar die begint nu toch wel te klagen dat dit geen prijzen zijn.. ( ons voorstel zat op 0.31ct kwh. van de oude leverancier)

Het kost mij toch wel wat moeite om uit te leggen dat het maar 1 of max 3 uur lang is dat de prijs erg hoog is , maar de andere uren juist onder die 0.31 cent zit.

Nu vandaag zegt ze.. kijk eens wat het morgen word.. tja klopt,

Veel mensen zullen denken met dit soort dingen.. verkeerde keuze..
Ik wil ook nog niet meteen die conclusie gaan trekken maar snap het wel.
Gelukkig is dynamisch dagcontract dus het is gewoon even aanzien en mocht het niet bevallen dan kan je altijd gaan voor een 1 jarig contract..

Maar ik snap de schrik wel.. want ook ik had dat na 2 dagen "normale" prijzen.
Hoe hangt de vlag er ondertussen bij @rebelhearts ?

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 15-09 18:42
Ondanks dat morgen bijna alles stil ligt in de EU toch nog behoorlijke stroom prijzen, ja weinig wind en zon, maar is haast niet te geloven dat dit de reden is van deze hoge prijzen, weer enige speculaties om niks lijkt me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Locke_

Locke_

Domba schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 10:06:
[...]

Als je bij je huidige energieleverancier wilt blijven, stuur deze dan een berichtje dat je dat die overstap niet van je is. Vraag welke stappen je moet zetten of het nu een foutje is of opzettelijk.

Er zijn niet zoveel gegevens nodig , eventueel E-mail en een rekeningnummer de rest is op te zoeken, omdit te starten
Thanks, ik heb dit gelijk even gedaan.

Ik heb ook van Shave-energy een reactie dat ze de factuur gaan crediteren 8)7
Ze zullen wel bedoelen administratief verwijderen, maar zo niet dan wens ik ze veel succes dit alles te regelen met een al enige tijd niet meer bestaande bankrekening |:(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
WillemD61 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 14:03:
[...]

Quote van consuwijzer :

Haalt iemand een bedrag van uw rekening via automatische incasso? En wilt u dit niet? Dan kunt u het geld storneren. Dit is het terugboeken van uw geld.

Een automatische incasso kan eenmalig of doorlopend zijn. Bij een doorlopende incasso schrijft het bedrijf regelmatig geld af, bijvoorbeeld het abonnementsgeld voor een tijdschrift.

Elke automatische incasso kunt u binnen 8 weken zelf terugboeken. Dit heet storneren. U kunt ook de bank vragen dit voor u te doen.
Is de automatische incasso onterecht? Dan heeft u 13 maanden om het bedrag terug te boeken. Dit doet u via de bank.
Een ongewenste overstap kan je beter preventief tegenhouden, vergeet niet dat saldeervolume ook reset naar nul voor iemand met PV of teruglevering, als het een dag op andere energieleverancier heeft gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locke_

Locke_

koboy schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 12:29:
[...]

Doe jezelf even een lol en neem ook contact op met Tibber om een in gang gezette overstap te blokkeren. Dit soort grapjassen halen dit soort trucs uit om vervolgens "wegens de feestdagen" niet te reageren op je mail, en ondertussen loopt de transitie periode wel door. Daarna zit je voor minimaal een maand aan die klojo's vast, en als het om een jaarcontract (of langer) gaat moet je een hoop moeite doen met advocaten om onder hun te dure contract uit te komen. Als je geen rechtsbijstand verzekering hebt is het goedkoper om dat dure contract uit te zitten, en dat is precies waar ze op rekenen.

Edit: aangezien het om gas gaat, en je geen gas gebruikt: ligt de aansluiting er nog? In dat geval het gas contract stuk blokkeren via de netbeheerder.
Ja, er is een melding einde gebruik gedaan, maar de leiding moeten ze nog verwijderen.
Ik heb Liander ondertussen aan de lijn om te kijken of ze hier iets mee kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locke_

Locke_

WillemD61 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 14:03:
[...]

Quote van consuwijzer :

Klopt die ken ik, heb ik al vaker mee van doen gehad helaas. Echter nu willen ze incasseren vanuit een niet bestaande rekening dus denk dat de bank zelf ook al niet thuis gaat geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locke_

Locke_

Domba schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 15:08:
[...]

Een ongewenste overstap kan je beter preventief tegenhouden, vergeet niet dat saldeervolume ook reset naar nul voor iemand met PV of teruglevering, als het een dag op andere energieleverancier heeft gestaan.
Ik wil ook zeker niet overstappen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Kreeg van de week een mail van ANWB met deze grafiek:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y3PZf6glOqSC-rkuTWTyaQRCFrU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Fnb1nzUBvqIQfoLHEQPqUUQ9.png?f=fotoalbum_large

Januari 2023 was mijn overstap van variabel naar dynamisch.
Die winst heb ik i.i.g. al in de zak. Dat het nu wat minder gunstig is kan ik wel trekken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BigEagle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 20:01
Ik heb vandaag de knop doorgehakt en stap over van Vattenfall variabel naar Tibber dynamisch. Lang getwijfeld, maar neem nu toch de stap.

Op het dak thuis liggen 18 zonnepanelen en ik heb een 10kWh batterij. De batterij wordt nu niet opgeladen met deze donkere dagen en wil dat straks doen als de stroomprijs laag is in de nacht.

Vaatwasser en wasmachine zijn al 'smart' dus die ga ik aansturen, is het plan althans, met Home Assistant.

Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 15-09 12:24
BigEagle schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 16:20:
Ik heb vandaag de knop doorgehakt en stap over van Vattenfall variabel naar Tibber dynamisch. Lang getwijfeld, maar neem nu toch de stap.

Op het dak thuis liggen 18 zonnepanelen en ik heb een 10kWh batterij. De batterij wordt nu niet opgeladen met deze donkere dagen en wil dat straks doen als de stroomprijs laag is in de nacht.

Vaatwasser en wasmachine zijn al 'smart' dus die ga ik aansturen, is het plan althans, met Home Assistant.
Welkom bij de club! Wat was doorslaggevend in je beslissing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BigEagle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 20:01
JeroenVerweij schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 17:49:
[...]

Welkom bij de club! Wat was doorslaggevend in je beslissing?
Bedankt! Meerdere zaken eigenlijk:
  • Een Enphase batterij die niets staat te doen met deze donkere dagen,
  • De mogelijkheid om op tijden met lage kosten apparaten in te schakelen
  • Wordt nu niet opgescheept met duur ingekochte energie van Vattenfall
Zat eerst te denken om bij de ANWB in te stappen, maar ik las dat Tibber voor nu een betere optie is.

Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vogel6
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 08:22
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y8lctqm6uzhkthGRKeZ4HSsS53o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BeHMQkS09phKdxedOZBmqpHf.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sy3QHRRiEiLlAXilEGaIkhBRCGQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Okoawc0za0otuMtKehJ5G6UF.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Od_TPV3zFT66iOJPNVa4kRHoBo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/p4jDpMp11nq5WUk2qniLhyHG.png?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door vogel6 op 25-12-2024 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Wat een kleurrijke plaatjes. :p

- knip -

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bilgy_no1
JukeboxBill schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 15:44:
Kreeg van de week een mail van ANWB met deze grafiek:

[Afbeelding]

Januari 2023 was mijn overstap van variabel naar dynamisch.
Die winst heb ik i.i.g. al in de zak. Dat het nu wat minder gunstig is kan ik wel trekken.
En als je nu van ANWB overstapt naar bijv. Zonneplan betaal je meteen 2,8 cent minder per kWh en maak je geen verlies ten opzichte van dat gemiddelde...

Als je een beetje stuurt kun je nog flink lager uitkomen ook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15-09 23:24
@vogel6 Mooie plaatjes en leuk dat je vrouw er zo goed mee om gaat!

Wat mij opvalt in sheet1 staat de droger van 9-11 gepland en in sheet2 van 7-9. Verder kun je de wasmachine, tapwater en vaatwasser beter spreiden, want nu gaan ze alle 3 in hetzelfde uur gelijk aan.

[ Voor 3% gewijzigd door Pim57 op 25-12-2024 10:06 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Pim57 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 10:05:

Wat mij opvalt in sheet1 staat de droger van 9-11 gepland en in sheet2 van 7-9. Verder kun je de wasmachine, tapwater en vaatwasser beter spreiden, want nu gaan ze alle 3 in hetzelfde uur gelijk aan.
Laatste regel in zijn lap tekst is dat de cijfers in dit voorbeeld fictief zijn...

@vogel6 wat Ik me afvraag... Is het niet handiger om je elektrische installatie aan te passen aan wat je verbruikt?

Ik heb met 3x25A alles draaien wat jij ook hebt (warmtepomp, elektrisch koken op inductie, wassen, drogen, vaatwasser), behalve de batterij, maar wel een EV die tegen 11 kW laadt. Ik heb nog maar 1x de maximale capaciteit van de hoofdaansluiting benaderd. Nog nooit overschreden. De meeste apparaten gebruiken maar heel zelden het maximale vermogen en dan ook nog maar voor een korte tijd.

Dat scheelt je een hoop tijd en rekenwerk en dan kun je gewoon de HA en vrouwlief de goedkoopste momenten laten gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel6
Pim57 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 10:05:

goed gezien is hersteld ,verder de getallen zijn indicatief om overschrijding te laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

bilgy_no1 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 12:42:
[...]

Laatste regel in zijn lap tekst is dat de cijfers in dit voorbeeld fictief zijn...

@vogel6 wat Ik me afvraag... Is het niet handiger om je elektrische installatie aan te passen aan wat je verbruikt?

Ik heb met 3x25A alles draaien wat jij ook hebt (warmtepomp, elektrisch koken op inductie, wassen, drogen, vaatwasser), behalve de batterij, maar wel een EV die tegen 11 kW laadt. Ik heb nog maar 1x de maximale capaciteit van de hoofdaansluiting benaderd. Nog nooit overschreden. De meeste apparaten gebruiken maar heel zelden het maximale vermogen en dan ook nog maar voor een korte tijd.

Dat scheelt je een hoop tijd en rekenwerk en dan kun je gewoon de HA en vrouwlief de goedkoopste momenten laten gebruiken.
Wat je kunt zien in de plaatjes is dat @vogel6 op 1 van de fasen op de grens zit van de 3x25A aansluiting. Een upgrade naar 3x35A is prijzig qua netbeheer kosten.
Je kunt zoals hij doet per dag alles (gedeeltelijk) handmatig optimaliseren, maar zelf zou ik er eerder voor kiezen om het vermogen dat de batterij trekt op die fase naar een wat veiliger instelling te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:21
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UIY0G2jqpS94j3_HLHcSUTXHqTQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/dpajYpjPK7sp99t3CpPY4els.png?f=user_large

@vogel6 de hoofdzekeringen zijn niet echt snel, je kan minuten over de max heen. 28A+ voor een uur.

Oude smeltzekeringen zijn nog trager.

Ze beschermen vooral tegen kortsluiting, 75A of 3x is direct uit, anders extreem traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel6
w00key schreef op woensdag 25 december 2024 @ 13:48:
[Afbeelding]

@vogel6 de hoofdzekeringen zijn niet echt snel, je kan minuten over de max heen. 28A+ voor een uur.

Oude smeltzekeringen zijn nog trager.

Ze beschermen vooral tegen kortsluiting, 75A of 3x is direct uit, anders extreem traag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dFDaDFG8CAIZT2cOGZXplICEXh8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/HLHJIHWEhJmCwygxmRsvpzPZ.png?f=user_large

Voorbeeld van melding uit de Tibber app bij overschrijding van max.amp . dit kan gebeuren als je bv 1 uur inpland en het apparaat duurt bv 10 min langer in het volgende uur waar dan al iets anders in is gepland.
dus goed de duurtijd invullen in de excel blijft belangrijk.
De zekering is heel gebleven zal wel een T zekering zijn (beetje geluk mag ook wel)!
zijn bij mij oude smeltzekeringen waar ik niet bij kan.

[ Voor 22% gewijzigd door vogel6 op 25-12-2024 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:21
"Probeer het te vermijden" ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
koboy schreef op woensdag 25 december 2024 @ 12:58:
[...]

Wat je kunt zien in de plaatjes is dat @vogel6 op 1 van de fasen op de grens zit van de 3x25A aansluiting. Een upgrade naar 3x35A is prijzig qua netbeheer kosten.
Je kunt zoals hij doet per dag alles (gedeeltelijk) handmatig optimaliseren, maar zelf zou ik er eerder voor kiezen om het vermogen dat de batterij trekt op die fase naar een wat veiliger instelling te zetten.
Dat is precies waar ik op doelde met 'elektrische installatie aanpassen': kijken naar welke apparaten op welke groep en fase zitten met welk vermogen.

Anders had ik geschreven 'aansluiting verzwaren'... ;)

• Kerngezond
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01:43
bilgy_no1 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 22:04:
[...]

Dat is precies waar ik op doelde met 'elektrische installatie aanpassen': kijken naar welke apparaten op welke groep en fase zitten met welk vermogen.

Anders had ik geschreven 'aansluiting verzwaren'... ;)
Een aansluiting verzwaren is ook het aanpassen van je elektrische installatie. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:05

Bravo

Second Best

Bravo schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 11:24:
[...]

Mijn app staat in het engels, dit zijn de stappen die ik doorlopen heb:
Tariffs -> Starting month: July
Power:
+ Add tariff

Supplier: random
Start date: 1 jul 2024

Power import: Dynamic
Additional costs per kWh: 0.129
VAT: 21%

de kosten per kWh zijn gebaseerd op de energiebelasting van 2024 (0.109) en ik heb met 0.02 opslag van de energieleverancier (Tibber/Zonneplan) gerekend.
Er zit ergens een bug in de berekening van de dynamische kosten in de app van HomeWizard, waardoor de getallen niet juist zijn. Een vergelijking met een andere website (metsander) leverde een verschil van 120 euro op (!!)

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-09 23:55
Pdefarmer schreef op maandag 16 december 2024 @ 12:29:
Zojuist overgestapt van dynamisch naar 3 jaar vast voor 26 cent per kWh incl. belastingen.
De jaarlijkse kosten waren voor beide contracten gelijk.
Oorzaak zijn de hoge dynamische tarieven in de winter icm een lucht/lucht warmtepomp die ik niet zomaar uit of lager kan zetten ivm WAF.
Zelfs 's nachts zit dynamisch vaak rond de 30 cent tegenwoordig. Tenzij het hard waait.

Bijkomend voordeel is ook dat ik niet voortdurend met de tarieven bezig hoef te zijn.
Ook de toenemende geopolitieke spanningen spelen een rol in de beslissing. Het huidige overheidsbeleid waarbij kolencentrales worden gesloten en iedereen aan de warmtepomp en EV moet, helpen ook niet mee. Ik zit de komende 3 jaar safe en dat is ook wat waard.
Ik ga hierdoor toch weer een beetje twijfelen. Stond op het punt om naar dynamisch over te stappen, kom nu van een jaartje Greenchoice. Daarvoor Zonneplan (wat mij eigenlijk wel prima beviel).

Ik wek zo'n 10k kWh op per jaar, 7000 lever ik terug, verbruik zelf iets van 11k, heb een elektrische auto en rijd 40k per jaar.

Nu kan ik wel vrij flexibel opladen (niet perse alleen in de nacht). Tibber leek mij om die reden wel interessant, volgens Tibber kan het overweg met mijn laadpaal (een walbox) en mijn auto (Kia EV9).

Vorig jaar had ik nog geen last van alle teruglever boetes, volgens mij was het 50 eu in een jaar duurder bij Greenchoice. Maar nu zie ik door de bomen het bos niet meer. Volgens mijn nieuwe aanbod van Greenchoice ga ik meer dan 300 per maand betalen. Bij Tibber schat hij het toch even 100 euro per maand lager in, maar zeker weten doe je dat natuurlijk niet.

Zonneplan vond ik fijn werken, maar heeft niet die ondersteuning voor het net ontzien wat je bij Tibber kan aanzetten (werkt dat een beetje?) en vond ik vrij irritant dat je moet betalen op basis van een inschatting en dat de vorige maand verrekend wordt. De rekening werd niet duidelijker erop.

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15-09 16:43
DarkShadow schreef op donderdag 26 december 2024 @ 11:33:
[...]

Ik ga hierdoor toch weer een beetje twijfelen. Stond op het punt om naar dynamisch over te stappen, kom nu van een jaartje Greenchoice. Daarvoor Zonneplan (wat mij eigenlijk wel prima beviel).

Ik wek zo'n 10k kWh op per jaar, 7000 lever ik terug, verbruik zelf iets van 11k, heb een elektrische auto en rijd 40k per jaar.

Nu kan ik wel vrij flexibel opladen (niet perse alleen in de nacht). Tibber leek mij om die reden wel interessant, volgens Tibber kan het overweg met mijn laadpaal (een walbox) en mijn auto (Kia EV9).

Vorig jaar had ik nog geen last van alle teruglever boetes, volgens mij was het 50 eu in een jaar duurder bij Greenchoice. Maar nu zie ik door de bomen het bos niet meer. Volgens mijn nieuwe aanbod van Greenchoice ga ik meer dan 300 per maand betalen. Bij Tibber schat hij het toch even 100 euro per maand lager in, maar zeker weten doe je dat natuurlijk niet.

Zonneplan vond ik fijn werken, maar heeft niet die ondersteuning voor het net ontzien wat je bij Tibber kan aanzetten (werkt dat een beetje?) en vond ik vrij irritant dat je moet betalen op basis van een inschatting en dat de vorige maand verrekend wordt. De rekening werd niet duidelijker erop.
Het enige wat ik je kan vertellen op dit alles is misschien je stukje irritatie wegnemen, dmv het feit dat je bij Zonneplan nu ook een vast bedrag/voorschot kan kiezen per maand, hieronder de uitleg...

### Dynamisch Voorschot
- **Maandbedrag varieert:** Je betaalt elke maand voor je werkelijke verbruik en de actuele energieprijzen.
- **Directe afrekening:** Je rekent maandelijks af, waardoor verrassingen bij de jaarafrekening minimaal zijn.
- **Inzicht in verbruik:** Je krijgt scherp inzicht in je energieverbruik en kosten.

### Vast Voorschot
- **Stabiel maandbedrag:** Je betaalt elke maand hetzelfde bedrag, ongeacht je verbruik.
- **Voorspelbaarheid:** Ideaal voor wie stabiliteit en voorspelbaarheid in uitgaven wil.
- **Jaarlijkse verrekening:** Eventuele over- of onderbetaling wordt aan het eind van het jaar verrekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:48
[...]

Je hebt geen warmtepomp toch
dan is tibber denk ik altijd voordeliger

bovendien krijg je een factuur achteraf
geen gedoe met voorschotten

in jouw geval dus iedere maand geld terug

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
[...]

In redelijk vergelijkbare situatie heb ik persoonlijk weer voor vast gekozen.
- Terugleverkosten maken defacto dat je vaste kWh saldeerprijs daarmee verminderd wordt en dat je ongeveer op het lage tarief terecht komt dat je met dynamisch contract ook zou krijgen.
- de 3000kWh direct gebruik zit geheid in het lage dynamische tarief zodat je in geval van dynamisch juist in de dure tijd moet afnemen.

Wat ik komend jaar ga proberen is om het terugleveren te verminderen. Je betaalt immers enkel teruglever kosten over de teruglevering, dus meer direct gebruik is winst. Dus auto opladen als er een zonne energie overschot is.
Dynamisch stel ik uit tot 2027 en dan doe ik ook een accu.
Ik ga komend jaar wel monitoren wat een dynamisch tarief me had gekost.

Het blijft koffiedik kijken.
Met de onzekerheid van quatar die drijft met gas stoppen is mijn persoonlijke keuze nu voor een extra jaartje vast. Ik koop het risico van “enorm duur” af en denk dat ik met dynamisch enkel met heel veel moeite een klein beetje beter uit zou zijn.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Duurzaamwarm
  • Laatst online: 20-06 09:47
Duurzaamwarm schreef op woensdag 18 december 2024 @ 17:30:
Ik gebruik al een tijdje de plugin van Entso-e in Home Assistant voor het ophalen van dynamische tarieven.
Heb verschillende automations middels EV Smart Charging die gebruik maken van deze tarieven.

De laatste weken is regelmatig het geval dat Entso-e geen tarieven heeft opgehaald waardoor die automations ook niet werken en dus de warmtepomp voor langere tijd wordt uitgeschakeld of de auto 's ochtends niet is opgeladen.

zijn er meer mensen die last hebben van een slecht werkende Entso-e plug-in of zijn er wellicht betere alternatieven.
Even een update met betrekking tot bovenstaande. Aantal updates doorgevoerd van homeassistant zelf en van de entso-e integratie en nu werk alles al een aantal dagen stabiel.

Bedankt voor jullie reacties

Hoekwoning 1985, 0 op-de-meter sinds oktober 2022 --> WP: Bosch Compress 7800i LWF + 200mtr bodemlus | PV: 3kWp west + 4kWp oost/west

• JukeboxBill
Catdogsf schreef op donderdag 26 december 2024 @ 12:27:
[...]

Het enige wat ik je kan vertellen op dit alles is misschien je stukje irritatie wegnemen, dmv het feit dat je bij Zonneplan nu ook een vast bedrag/voorschot kan kiezen per maand, hieronder de uitleg...

### Dynamisch Voorschot
- **Maandbedrag varieert:** Je betaalt elke maand voor je werkelijke verbruik en de actuele energieprijzen.
- **Directe afrekening:** Je rekent maandelijks af, waardoor verrassingen bij de jaarafrekening minimaal zijn.
- **Inzicht in verbruik:** Je krijgt scherp inzicht in je energieverbruik en kosten.

### Vast Voorschot
- **Stabiel maandbedrag:** Je betaalt elke maand hetzelfde bedrag, ongeacht je verbruik.
- **Voorspelbaarheid:** Ideaal voor wie stabiliteit en voorspelbaarheid in uitgaven wil.
- **Jaarlijkse verrekening:** Eventuele over- of onderbetaling wordt aan het eind van het jaar verrekend.
Aanvullend:
bij een vast voorschot is er doorgaans de mogelijkheid om tussendoor het maandbedrag aan te passen.

• bottom line
  • Laatst online: 15-09 18:35
Raymond P schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 13:02:
In de tweede helft van december lijkt dat redelijk normaal te zijn.
Morgen waait het ook lekker door. :)
Ik heb nog maar weinig gemerkt hoor.
Wat vorig jaar zo was, kan je zeker niet als 'standaard' aanschouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
bottom line schreef op donderdag 26 december 2024 @ 16:38:
[...]

Ik heb nog maar weinig gemerkt hoor.
Wat vorig jaar zo was, kan je zeker niet als 'standaard' aanschouwen.
Hmm, mijn gewogen gemiddelde ligt lager dan '22 en '23.
De kersttarieven vallen inderdaad een beetje tegen. :p

- knip -

• DarkShadow
Stefannn schreef op donderdag 26 december 2024 @ 12:37:
[...]

In redelijk vergelijkbare situatie heb ik persoonlijk weer voor vast gekozen.
- Terugleverkosten maken defacto dat je vaste kWh saldeerprijs daarmee verminderd wordt en dat je ongeveer op het lage tarief terecht komt dat je met dynamisch contract ook zou krijgen.
- de 3000kWh direct gebruik zit geheid in het lage dynamische tarief zodat je in geval van dynamisch juist in de dure tijd moet afnemen.

Wat ik komend jaar ga proberen is om het terugleveren te verminderen. Je betaalt immers enkel teruglever kosten over de teruglevering, dus meer direct gebruik is winst. Dus auto opladen als er een zonne energie overschot is.
Dynamisch stel ik uit tot 2027 en dan doe ik ook een accu.
Ik ga komend jaar wel monitoren wat een dynamisch tarief me had gekost.

Het blijft koffiedik kijken.
Met de onzekerheid van quatar die drijft met gas stoppen is mijn persoonlijke keuze nu voor een extra jaartje vast. Ik koop het risico van “enorm duur” af en denk dat ik met dynamisch enkel met heel veel moeite een klein beetje beter uit zou zijn.
Voor welke vaste aanbieder ben jij gegaan? Dan zit ik vooral weer te kijken naar wat de teruglever kosten zijn.
Ik denk wel idd door meer overdag te laden dat ik die teruglevering naar beneden kan krijgen. Afgelopen jaar was dat niet relevant, dus vooral ‘s nachts geladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-09 20:56

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
Raymond P schreef op donderdag 26 december 2024 @ 16:49:
[...]

Hmm, mijn gewogen gemiddelde ligt lager dan '22 en '23.
Via Tibber laadt ik dan weer via de onbalans tarieven als dat voordeliger is,
En heb afgelopen nacht voor 11,2 Cent inclusief belastingen mijn auto (35kwh erbij) weer volgegooid.
Prima kersttarief als je het mij vraagt.

Vindt het nogsteeds een beetje lastig om daar een bedrag aan te hangen, want het telt wel mee voor dynamisch laden, maar eigenlijk is het dat niet.

De vergoedingen voor onbalans laden is dit jaar nu 90 euro alles bij elkaar.
Maar ik kan helaas niet zien hoeveel er nu werkelijk profijt is geweest. immers een deel van die 90 euro moet ik betalen omdat er geladen is op duurdere dynamische prijzen.
Heb het een paar laadsessies uitgezocht, denk dat de extra winst ongeveer 40 euro is voor dit jaar.
dat is toch weer mooi 1300 gratis kilometers met de elektrische auto :).

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• Stefannn
DarkShadow schreef op donderdag 26 december 2024 @ 17:13:
[...]

Voor welke vaste aanbieder ben jij gegaan? Dan zit ik vooral weer te kijken naar wat de teruglever kosten zijn.
Ik denk wel idd door meer overdag te laden dat ik die teruglevering naar beneden kan krijgen. Afgelopen jaar was dat niet relevant, dus vooral ‘s nachts geladen.
Ik ben naar Vattenfall gegaan, maar dat was een maand terug. Dat was toen het voordeligste. Ik wilde wel perse een enigszins grote aanbieder, geen eendagsvlieg.
Ik heb gewoon op gaslicht.nl gezocht en daarbij mijn teruglevering op 2000kWh minder gezet als afgelopen jaar (er dus vanuit gaande dat ik voor 2000kWh meer direct gebruik zou kunnen realiseren).
Inmiddels liggen de verhoudingen weer anders.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bilgy_no1
[...]

3000 kWh direct verbruik: deze maken niets uit voor welk contract je hebt.

Dan is er nog 7000 kWh productie. Wat je hier moet uitvogelen is of de boete die je bij vast betaalt groter of kleiner is dan het verschil in tarief tussen teruglevering en afname bij dynamisch. Meestal is de boete ongeveer €0,10-0,12 per kWh. De meeste mensen hier zie ik een verschil rapporteren tussen €0,03-0,06. Ga je uit van het ergste geval, dan is dynamisch hier ongeveer €0,04 per kWh goedkoper, over 7000 kWh is dat een verschil €280.

Dan is er nog 1000 kWh extra verbruik. Waarschijnlijk ben je daar gemiddeld iets goedkoper uit bij dynamisch.

Het hangt er wel vanaf of je enigszins kunt sturen in je verbruik. Is dat vooral de EV? Kun je die in de zomermaanden ook vooral overdag opladen als je panelen volop produceren? Zo nee, dan wordt vast relatief aantrekkelijker.

Tibber kan dit automatiseren, maar er zijn ook andere apps voor te vinden. Jedlix bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
Smuggler schreef op donderdag 26 december 2024 @ 18:45:
[...]

En heb afgelopen nacht voor 11,2 Cent inclusief belastingen mijn auto (35kwh erbij) weer volgegooid.

Vindt het nogsteeds een beetje lastig om daar een bedrag aan te hangen, want het telt wel mee voor dynamisch laden, maar eigenlijk is het dat niet.

Maar ik kan helaas niet zien hoeveel er nu werkelijk profijt is geweest. immers een deel van die 90 euro moet ik betalen omdat er geladen is op duurdere dynamische prijzen.
Heb het een paar laadsessies uitgezocht, denk dat de extra winst ongeveer 40 euro is voor dit jaar.
En Tibber is de enige die nu werkt met grid rewards toch? Ik vraag me af of het ook werkt met mijn Wallbox PulsarPlus.

Zonneplan doet niks met slim laden? (of alleen met eigen apparatuur als ik mij het goed herinner ).

Ik merk dat ik toch wat ben gaan twijfelen, zie via gaslicht dat ik bij Essent een tarief kan krijgen van 0,24 cent. Als ik dan de teruglevering wat probeer te beperken door meer overdag op te laden, dan kom ik wellicht toch goedkoper uit.

Als ik terug blader door het afgelopen jaar dan valt het mij toch wat tegen hoe goedkoop de stroom was met dynamische tarieven, zie: https://jeroen.nl/dynamis...24-12-27#prijzen_historie

Wel heel fijn dat zonneplan ook werkt met een vast tarief per maand, ik vind dat toch wat nadeliger, dat ik in de winter ineens heel veel per maand moet betalen en in de zomer vrijwel niets. Liever de voorspelbaarheid van een zelfde bedrag per maand.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:07

de Peer

under peer review

DarkShadow schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 11:48:
[...]

En Tibber is de enige die nu werkt met grid rewards toch?
Daar word je niet rijk van hoor. Is meer een compensatie voor het opgeven van de controle. Soms kost het je zelfs geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EmHaKa
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 11:13

EmHaKa

harêuh

Raymond P schreef op donderdag 26 december 2024 @ 16:49:
Maar we zijn ondertussen wel de 1,21 euro "klap" te boven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JN9-rhwGkJlbI2vGnlg2-bt2ixQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WX3c4JJpiM3vgTZzixZUbw14.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012

bert pit

asdasd

Smuggler schreef op donderdag 26 december 2024 @ 18:45:
[...]

Maar is het niet zo dat die onbalans tarieven pas op het laatste moment zichtbaar zijn en je daar dus automatisereing voor nodig hebt in plaats van planning?

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
de Peer schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 12:04:
[...]

Daar word je niet rijk van hoor. Is meer een compensatie voor het opgeven van de controle. Soms kost het je zelfs geld.
En waar moeten we dan aan denken op jaarbasis? Zou het dan goedkoper zijn om dit toch helemaal zelf te regelen met een HA automatisering (die gebruik ik nu al om pv overschot naar auto te sturen zover mogelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
mrme12345 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 14:55:
[...]

En waar moeten we dan aan denken op jaarbasis? Zou het dan goedkoper zijn om dit toch helemaal zelf te regelen met een HA automatisering (die gebruik ik nu al om pv overschot naar auto te sturen zover mogelijk).
Nee. Want je kan zelf alleen op de day ahead wat doen. Onbalans heb je geen toegang toe. Dat kan onbalans van de eigen leverancier zijn, of onbalans op het net. Maar daar kunnen alleen balans verantwoordelijken op handelen.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
V_ger schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 15:00:
[...]

Nee. Want je kan zelf alleen op de day ahead wat doen. Onbalans heb je geen toegang toe. Dat kan onbalans van de eigen leverancier zijn, of onbalans op het net. Maar daar kunnen alleen balans verantwoordelijken op handelen.
Ja daar ben ik van op de hoogte. Maar het ging er mij om wat theoretisch per saldo het meeste potentieel heeft:
- onbalans via laadpaal sturing tibber
- day ahead dynamisch via zelf sturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
mrme12345 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 15:26:
[...]

Ja daar ben ik van op de hoogte. Maar het ging er mij om wat theoretisch per saldo het meeste potentieel heeft:
Puur theoretisch uiteraard day ahead.
Als je voor een gelijke waarde als EV föhnen aanschaft kan je de gehele zomer geautomatiseerd los gaan.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

mrme12345 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 14:55:
[...]

En waar moeten we dan aan denken op jaarbasis?
Geen idee, hooguit een paar tientjes denk ik, in de plus of in de min. Het zou mij de moeite niet waard zijn.

als de vergoeding 5 x hoger was zou het voor mij pas interessant worden. Nu is het vooral een marketing-dingetje waar veel mensen in trappen omdat ze denken er voordeel van te hebben, terwijl het vooral de energieleverancier is die er van profiteert.

[ Voor 31% gewijzigd door de Peer op 27-12-2024 15:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
  • Laatst online: 15-09 18:35
mrme12345 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 15:26:
[...]

Theoretisch, onbalans. Omdat de spread tussen aankoop / verkoop veel hoger ligt, dan op de day ahead markt. En als je dan 2x per dag je batterij/panelen kan laten handelen op onbalans, dan gaat het erg snel. Of je EV 100% probeert te laden op stroom teveel op onbalans markt.
MAAR, energieleverancier zal wel met de meeste winst lopen.
En jij betaalt nog steeds de eventueel duurdere energietarieven, die je niet had als je gewoon op het laagst moment je stroom had gekocht voor s'avonds.

Dus in realiteit, ben je veiliger af met day ahead en zelf sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
bottom line schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 16:49:
[...]

Theoretisch, onbalans. Omdat de spread tussen aankoop / verkoop veel hoger ligt, dan op de day ahead markt. En als je dan 2x per dag je batterij/panelen kan laten handelen op onbalans, dan gaat het erg snel. Of je EV 100% probeert te laden op stroom teveel op onbalans markt.
MAAR, energieleverancier zal wel met de meeste winst lopen.
En jij betaalt nog steeds de eventueel duurdere energietarieven, die je niet had als je gewoon op het laagst moment je stroom had gekocht voor s'avonds.

Dus in realiteit, ben je veiliger af met day ahead en zelf sturen.
Dus kan eigenlijk net zo goed voor zonneplan gaan, zonder alle poespas. Zijn er andere manieren om via een wallbox je laadtijden te automatiseren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

DarkShadow schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 19:41:
[...]

Dus kan eigenlijk net zo goed voor zonneplan gaan, zonder alle poespas. Zijn er andere manieren om via een wallbox je laadtijden te automatiseren?
Ja gewoon via je eigen domotica zodat je niet van cloud diensten en je energieleverancier afhankelijk bent voor zaken je die ook gewoon zelf lokaal en leverancieronafhankelijk kunt regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bart155
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15-09 16:36
DarkShadow schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 19:41:
[...]

Je zou eens naar EV Smart Charging kunnen kijken voor HA. Werkt perfect!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Locke_

Locke_

Locke_ schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 15:04:
[...]

Thanks, ik heb dit gelijk even gedaan.

Ik heb ook van Shave-energy een reactie dat ze de factuur gaan crediteren 8)7
Ze zullen wel bedoelen administratief verwijderen, maar zo niet dan wens ik ze veel succes dit alles te regelen met een al enige tijd niet meer bestaande bankrekening |:(
Nog even ter volledigheid de reactie van Tibber op mijn mail:
Bedankt voor je bericht. Vervelend om te lezen dat dit gebeurt, het is echter bekend bij deze maatschappij. We willen je vragen om een officiële melding te maken bij de ACM omtrent deze gang van zaken. Zolang er genoeg meldingen binnenkomen, zullen zij dit aanpakken.

Ik zie momenteel geen vooraankondiging van een overstap, dus dat gaat goed. Deze systemen zijn echter volledig automatisch ingericht en geven enkel een moment opname. Wegens concurrentiebeding is het voor ons niet mogelijk om een overstap te blokkeren, ook al hebben wij goede redenen hiervoor.

Mocht je dus een mail van ons krijgen over einde levering, laat het dan even weten. We zorgen dan via een andere weg voor een oplossing.

Met vriendelijke groet,

Wouter
​Backoffice
Melding bij de ACM heb ik ondertussen gedaan. Van Shave energy heb ik na de laatste mail niets meer gehoord.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Dat was een close shave dan ;)
</dad-jokes>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• david033
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 13-01 19:36
In de winter valt dynamisch gewoon tegen, vooral als je warmtepomp en ev hebt. Ik had lang dynamisch maar vind in de winter altijd 16 cent nu toch wel erg lekker. Zeker met laden ev en de warmtepomp in de nacht voor 16 cent 👍 of ik dat contract ook hou weet ik nog niet want dynamisch vind ik mooi principe. Ik had niet verwacht dat dynamisch nu in de winter zo duur zou worden, maar dat laat ook goed de risico’s zien van dynamisch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• markjanssen
  • Niet online
david033 schreef op maandag 30 december 2024 @ 11:39:
In de winter valt dynamisch gewoon tegen, vooral als je warmtepomp en ev hebt. Ik had lang dynamisch maar vind in de winter altijd 16 cent nu toch wel erg lekker. Zeker met laden ev en de warmtepomp in de nacht voor 16 cent 👍 of ik dat contract ook hou weet ik nog niet want dynamisch vind ik mooi principe. Ik had niet verwacht dat dynamisch nu in de winter zo duur zou worden, maar dat laat ook goed de risico’s zien van dynamisch.
Ik maak me er niet zo druk over... ja mijn stroomrekening is 2x zo hoog als in juni-juli-augustus (vooral omdat de verwarming nu aan staat), maar gemiddeld zit ik deze maand op 25.5ct/kwh (incl belasting), dat is nog altijd ruim onder een vast contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthknake
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-07 11:59
Via wie heb je 16 cent (is dat inc belasting of ex)? En wanneer afgesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timenator
  • Laatst online: 09:49
Heb je dat wel goed? Alleen de belasting en toeslagen zijn al 16 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 15-09 18:42
timenator schreef op maandag 30 december 2024 @ 13:01:
[...]

Heb je dat wel goed? Alleen de belasting en toeslagen zijn al 16 cent.
Of ontiegelijk veel zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Deldenaar schreef op maandag 30 december 2024 @ 13:23:
[...]

Of ontiegelijk veel zonnepanelen
Nou, je hoeft slechts je eigen verbruik aan opwek te hebben om de EB te kunnen salderen ;)

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markjanssen
  • Niet online
Tibber is weer wat laat met de prijzen voor morgen? Zonneplan website heeft ze ook nog niet. Iemand al een grafiekje/linkje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Niet online
markjanssen schreef op maandag 30 december 2024 @ 14:15:
Tibber is weer wat laat met de prijzen voor morgen? Zonneplan website heeft ze ook nog niet. Iemand al een grafiekje/linkje?
Ah, enever heeft 'm wel al: https://enever.nl/grafieken-stroomprijs-vandaag-morgen/

Dus om 20:00 de auto maar inprikken ipv rond 00:00 pas ;)
Pagina: 1 ... 254 ... 298 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels