10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
We bedoelen hetzelfde. Het kan 2 kanten op gaan. Daarom kun je nu niets concluderen.Hansieo schreef op maandag 16 december 2024 @ 16:50:
[...]
lol, dat weten Dynamische contract nemers idd óók pas over 3 jaren.... glazenbol staren...![]()
Waarbij Dynamisch géén zekerheid geeft en 3-jaar vast wel.
Wat is de waarde van 3 jaar geen omkijken?in deze hectische komende jaren?
Slechter kan niet met een 3-jaren vast, ramp tarieven vanwege slechte politiek kan wél....
De waarde van 3 jaar geen omkijken moet ieder voor zich bepalen.
De zekerheid van een vaste prijs die mogelijk te hoog is zou mij persoonlijk dan weer dwars zitten
[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 16-12-2024 17:01 ]
Vergis ik mij?de Peer schreef op maandag 16 december 2024 @ 17:00:
[...]
We bedoelen hetzelfde. Het kan 2 kanten op gaan. Daarom kun je nu niets concluderen.
De waarde van 3 jaar geen omkijken moet ieder voor zich bepalen.
De zekerheid van een vaste prijs die mogelijk te hoog is zou mij persoonlijk dan weer dwars zitten
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Er zijn de nodige leveranciers failliet gegaan afgelopen gascrisis, met dito gevolgen voor de klanten, dus daar ook geen zekerheid.Hansieo schreef op maandag 16 december 2024 @ 16:50:
[...]
lol, dat weten Dynamische contract nemers idd óók pas over 3 jaren.... glazenbol staren...![]()
Slechter kan niet met een 3-jaren vast, ramp tarieven vanwege slechte politiek kan wél....
Slechter kan in principe wel. 0 is namelijk niet de bodem. Genoeg negatieve prijzen gehad, 445 uur in 2024 met negatieve prijzen. Hoe meer wind en zon (en het neemt nog steeds toe), hoe meer negatieve prijzen.
Ook kan de economie een knauw krijgen, zoals in Duitsland nu al gebeurt door dramatisch beleid. VW fabrieken en allerlei toeleveranciers die vaker stil liggen en sluiten -> minder energieverbruik. Mensen ontslagen en minder geld -> minder energieverbruik.
3-jaren contract kan nóóit slechter worden... want zelfs een overheids wijziging is voor álle partijen.Bartjuh schreef op maandag 16 december 2024 @ 17:06:
[...]
Er zijn de nodige leveranciers failliet gegaan afgelopen gascrisis, met dito gevolgen voor de klanten, dus daar ook geen zekerheid.
Slechter kan in principe wel. 0 is namelijk niet de bodem. Genoeg negatieve prijzen gehad, 445 uur in 2024 met negatieve prijzen. Hoe meer wind en zon (en het neemt nog steeds toe), hoe meer negatieve prijzen.
Ook kan de economie een knauw krijgen, zoals in Duitsland nu al gebeurt door dramatisch beleid. VW fabrieken en allerlei toeleveranciers die vaker stil liggen en sluiten -> minder energieverbruik. Mensen ontslagen en minder geld -> minder energieverbruik.
Maar ook GC kan failliet, ik ga er vanuit de GC langjarig contracten heeft afgesloten met producenten maar ook daar kunnen rare dingen gebeuren.Hansieo schreef op maandag 16 december 2024 @ 17:08:
[...]
3-jaren contract kan nóóit slechter worden... want zelfs een overheids wijziging is voor álle partijen.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Hansieo schreef op maandag 16 december 2024 @ 17:08:
[...]
3-jaren contract kan nóóit slechter worden... want zelfs een overheids wijziging is voor álle partijen.
/f/image/CZaKzM0YyYSeDTKahWzkxzNx.png?f=fotoalbum_large)
Nagenoeg allemaal met nieuw contract.
https://www.gaslicht.com/...ergieleverancier-failliet
Punt is dus:
- Prijzen stijgen te veel met lage prijs contracten -> failliet -> geen zekerheid want nieuw contract.
- Prijzen dalen, je betaalt te veel.
[ Voor 10% gewijzigd door Bartjuh op 16-12-2024 17:16 ]
lol ja... ik ga niet beweren dat failliet gaan niet tot de mogelijkheden behoren, ook banken (bankrun) kan gebeuren en dan heb je een probleem.Bartjuh schreef op maandag 16 december 2024 @ 17:12:
[...]
[Afbeelding]
Nagenoeg allemaal met nieuw contract.
https://www.gaslicht.com/...ergieleverancier-failliet
Punt is dus:
- Prijzen stijgen te veel met lage prijs contracten -> failliet -> geen zekerheid want nieuw contract.
- Prijzen dalen, je betaalt te veel.
Maar zonder gekheid, een 3J contract bij een (niet cowboy) = zekerheid.
Komende 3 jaren met de huidige politiek én wereldtoestanden is een zéér onzekere (explosieve) mix.
Daar zou ik óók niet op in durven zetten voor het kleine(?) voordeeltje dat je zóu kunnen behalen. m2c
Hmm die vergelijking gaat niet helemaal op denk ik. Een falliete energieleverancier is nog wel iets gebruikelijker dan een brankrun volgens mijHansieo schreef op maandag 16 december 2024 @ 17:24:
[...]
lol ja... ik ga niet beweren dat failliet gaan niet tot de mogelijkheden behoren, ook banken (bankrun) kan gebeuren en dan heb je een probleem.
Maar zonder gekheid, een 3J contract bij een (niet cowboy) = zekerheid.
Komende 3 jaren met de huidige politiek én wereldtoestanden is een zéér onzekere (explosieve) mix.
Daar zou ik óók niet op in durven zetten voor het kleine(?) voordeeltje dat je zóu kunnen behalen. m2c
De groten zijn too big to fail, de kleintjes mogen omvallen. Bij Eneco zou ik me niet zo'n zorgen maken, die wordt net als de ABNAMRO wel overeind gehouden met belastinggeld. Ben alleen bang dat Greenchoice in de DSB categorie valt (over bankrun gesproken).DLSS schreef op maandag 16 december 2024 @ 17:39:
[...]
Hmm die vergelijking gaat niet helemaal op denk ik. Een falliete energieleverancier is nog wel iets gebruikelijker dan een brankrun volgens mij
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Banken zijn gebaseerd op vertrouwen. Als iedereen z'n geld wil opnemen, dan heb je pech. Het is er niet.koboy schreef op maandag 16 december 2024 @ 17:45:
[...]
De groten zijn too big to fail, de kleintjes mogen omvallen. Bij Eneco zou ik me niet zo'n zorgen maken, die wordt net als de ABNAMRO wel overeind gehouden met belastinggeld. Ben alleen bang dat Greenchoice in de DSB categorie valt (over bankrun gesproken).
Als de werkmaatschappij van Eneco die energie verkoopt morgen omvalt, gebeurt er niets. De levering gaat gewoon door. De levering loopt via de netbeheerders en die merken het niet eens. De productie wijzigt niet en de afname ook niet.
Je komt alleen onder een nieuwe (duur!) contract te hangen bij de moedermaatschappij, waar je pas na 1 of meer maanden vanaf komt (tegen ietsje lagere tarieven). Levering gaat door ja, maar tegen welke prijs?Hencksch schreef op maandag 16 december 2024 @ 17:50:
[...]
Banken zijn gebaseerd op vertrouwen. Als iedereen z'n geld wil opnemen, dan heb je pech. Het is er niet.
Als de werkmaatschappij van Eneco die energie verkoopt morgen omvalt, gebeurt er niets. De levering gaat gewoon door. De levering loopt via de netbeheerders en die merken het niet eens. De productie wijzigt niet en de afname ook niet.
N.B. de eerste 100k euro staan de andere banken/overheid ook garant voor bij het omvallen van een bank. Hierom springt de overheid bij als een grote bank dreigt om te vallen: dit zou de andere banken namelijk meenemen.
Maar de moeder maatschappij Eneco laat de overheid ook niet omvallen. Er moeten dan te veel klanten herverdeeld worden met alle risico's van dien je, nog afgezien van het vertrouwen in de energiemarkt.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Klopt. En daarnaast ook een dynamisch contract op mijn SAPHansieo schreef op maandag 16 december 2024 @ 17:06:
[...]
Vergis ik mij?of had jij niet zo lang geleden óók nog een meerjaren contract met mooie TLV??
Deze snap ik even niet. Twee energiecontracten? Hoe werkt dat? Ik ben nog nieuw in dit topic maar ik heb er nog nooit van gehoord.de Peer schreef op maandag 16 december 2024 @ 10:51:
[...]
Nee je kijkt op het verkeerde moment. de factor tijd is hierbij belangrijk. Het is net als de aandelenmarkt, achteraf is het makkelijk praten.
Het afsluiten van energiecontracten is een strategische aangelegenheid geworden waarin je verschillende routes kunt bewandelen om risico's te optimaliseren en maximaal te priofiteren.
Mijn strategie is om zowel een dynamisch contract als een vast contract af te sluiten. Daardoor van beide vormen wel de lusten maar niet de lasten.
Je kunt een tweede sap aansluiting nemen met een eigen contract. Hiermee kun je soms beter op de ene aansluiting terug leveren de andere is voor de afname. Ook een gas contract hoef je niet bij dezelfde energieboer af te nemen.Kerngezond schreef op maandag 16 december 2024 @ 18:55:
[...]
Deze snap ik even niet. Twee energiecontracten? Hoe werkt dat? Ik ben nog nieuw in dit topic maar ik heb er nog nooit van gehoord.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Staat genoteerd.BernardV schreef op zondag 15 december 2024 @ 21:49:
@Harvest2002 Je nieuwe contract, ik heb het over het afgelopen jaar. Laten we over een jaar weer kijken.
Zorgen dat je een 2e slimme meter hebt. Je kunt per slimme meter een los contract afsluiten. Bijvoorbeeld 1 dynamische en 1 vaste.Kerngezond schreef op maandag 16 december 2024 @ 18:55:
[...]
Deze snap ik even niet. Twee energiecontracten? Hoe werkt dat? Ik ben nog nieuw in dit topic maar ik heb er nog nooit van gehoord.
Waarom direct failliet, voor levering aan kleinverbruikers is vergunning nodig, die kan ook ingetrokken worden.habbekrats schreef op maandag 16 december 2024 @ 17:10:
[...]
Maar ook GC kan failliet, ik ga er vanuit de GC langjarig contracten heeft afgesloten met producenten maar ook daar kunnen rare dingen gebeuren.
De nieuwe energiewet geeft ACM andere bevoegdheden, als ook dat er nog een onderzoek komt naar oa marktmacht,
Niet geheel ondenkbaar, wel kleine kans, dat ACM er nog bevoegdheden erbij krijgt voor energiewet in werking treedt
In aanloop van de energiewet heeft ACM aangegeven dat een nieuw wettelijk instrument nodig is om concurrentieproblemen als stilzwijgende afstemming, informatie-asymmetrie of afhankelijkheidsrelaties aan te kunnen pakken.
Een punt wat niet overgenomen is in de wet, alsook bij beeindiging salderingswet geen maxima en minium tarieven achteraf mag vaststellen bij aangetoonde onredelijkheid.
De volgende aanpassing van energiewet is het wetsvoorstel energiedelen, waar dit zonder meer weer terugkomt.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Staat hier netjes uitgelegd https://coteqnetbeheer.nl...en-extra-meetpunt-van-pasKerngezond schreef op maandag 16 december 2024 @ 18:55:
En dan betreft het de parallelle aansluiting van een Secondair Allocatie Punt voor kleinverbruikers.
Let wel op de voorwaarden: https://coteqnetbeheer.nl...n-voor-een-extra-meetpunt
Want ik krijg de indruk dat sommigen zich niet houden aan de voorwaarde:
"De installaties achter de meetpunten mogen niet onderling met elkaar verbonden zijn"
[ Voor 23% gewijzigd door EmHaKa op 16-12-2024 20:19 ]
Het is een eerste sap (secundair allocation point), maar een tweede meter. Het nadeel is wel dat je twee keer vaste kosten betaald en niet kunt salderen van de ene naar de andere meter.habbekrats schreef op maandag 16 december 2024 @ 18:57:
[...]
Je kunt een tweede sap aansluiting nemen met een eigen contract. Hiermee kun je soms beter op de ene aansluiting terug leveren de andere is voor de afname. Ook een gas contract hoef je niet bij dezelfde energieboer af te nemen.
Dit! Plus je bent je voorschot kwijt. Niet zo erg als ze ergens in maart failiet gaan, wel jammer als ze juist voor de dure maanden de stekker eruit trekken.koboy schreef op maandag 16 december 2024 @ 18:30:
[...]
Je komt alleen onder een nieuwe (duur!) contract te hangen bij de moedermaatschappij, waar je pas na 1 of meer maanden vanaf komt (tegen ietsje lagere tarieven). Levering gaat door ja, maar tegen welke prijs?
Het niet kunnen salderen was in 2022 juist het voordeel. Stroom inkopen tegen dynamisch tarief tussen de 30 en 50 cent per kWh. En via de SAP PV opbrengst verkopen voor 110 cent per kWh. Dan wil je absoluut niet salderen. Veel te duur om die stroom van 110 cent per kWh zelf te verbruiken.deejeebv schreef op maandag 16 december 2024 @ 20:29:
[...]
Het is een eerste sap (secundair allocation point), maar een tweede meter. Het nadeel is wel dat je twee keer vaste kosten betaald en niet kunt salderen van de ene naar de andere meter.
Maar dat was wel een uitzonderlijke periode. Ik denk dat het nu moeilijk wordt om je PV opbrengst terug te leveren tegen een prijs die €0,13 hoger is dan je afnameprijs.de Peer schreef op maandag 16 december 2024 @ 20:49:
[...]
Het niet kunnen salderen was in 2022 juist het voordeel. Stroom inkopen tegen dynamisch tarief tussen de 30 en 50 cent per kWh. En via de SAP PV opbrengst verkopen voor 110 cent per kWh. Dan wil je absoluut niet salderen. Veel te duur om die stroom van 110 cent per kWh zelf te verbruiken.
Ook hier geldt: behaalde resultaten in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.
Zeker. Maar de energiemarkt is volop in beweging. Dus elk jaar is op zijn eigen manier uitzonderlijk te noemen. Elk jaar zijn er weer interessante kansen waarbij de SAP goed van pas komtdeejeebv schreef op maandag 16 december 2024 @ 20:55:
[...]
Maar dat was wel een uitzonderlijke periode. Ik denk dat het nu moeilijk wordt om je PV opbrengst terug te leveren tegen een prijs die €0,13 hoger is dan je afnameprijs.
Ook hier geldt: behaalde resultaten in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.
Dan ga je er vanuit dat er geen CCGT’s of CHP’s verhoogd worden weggezet (potentieel met lage of zelfs negatieve day ahead prijzen) om net aFRR down te kunnen leveren.w00key schreef op maandag 16 december 2024 @ 15:33:
[...]
Heh, je snapt dus niet hoe Picasso werkt dan.
De negatieve prijzen van day ahead, dus ongeveer een dag vooruit, hebben helemaal niets te maken met balans op minuut niveau.
Naam zegt het al, Platform for the International Coordination of Automated Frequency Restoration and Stable System Operation.
Die inzet is uiteindelijk een optimalisatie tussen de verschillende markten.
Quasi alle E-markten hebben invloed op ellaar, de ene al meer als de andere.
Als de leverancier niet meer levert mag je per direct overstappen toch? Of wat is hier precies het achterliggende issue?koboy schreef op maandag 16 december 2024 @ 18:30:
[...]
Je komt alleen onder een nieuwe (duur!) contract te hangen bij de moedermaatschappij, waar je pas na 1 of meer maanden vanaf komt (tegen ietsje lagere tarieven). Levering gaat door ja, maar tegen welke prijs?
N.B. de eerste 100k euro staan de andere banken/overheid ook garant voor bij het omvallen van een bank. Hierom springt de overheid bij als een grote bank dreigt om te vallen: dit zou de andere banken namelijk meenemen.
Maar de moeder maatschappij Eneco laat de overheid ook niet omvallen. Er moeten dan te veel klanten herverdeeld worden met alle risico's van dien je, nog afgezien van het vertrouwen in de energiemarkt.
Geen zorgen nergens voor nodig, nog een maandje en er is vrede in Oekraïne en in Israël/Palestina en de prijzen zullen drastisch gaan zakken en iedereen met een dynamisch contract zijn de lachende 3e.Hansieo schreef op maandag 16 december 2024 @ 16:50:
[...]
Er moet ook vrije installatie ruimte zijn (25x58cm) waar die meter kan worden geplaatst.de Peer schreef op maandag 16 december 2024 @ 19:38:
[...]
Zorgen dat je een 2e slimme meter hebt. Je kunt per slimme meter een los contract afsluiten. Bijvoorbeeld 1 dynamische en 1 vaste.
bron: Liander
Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results
Puur technisch/administratief zou het toch te regelen zijn om je slimme meter - als geheel - op een bepaald moment van contract A naar contract B te laten uitmelden.prein2 schreef op maandag 16 december 2024 @ 14:05:
[...]
Maar goed, een aanpassing zal nog wel een tijdje duren. Uiteindelijk zal de conclusie ook wel worden dat er een contractvorm moet komen waarin je zelf flexibeler inkoopt of zo. Dus eigenlijk dat je via je dynamisch contract een deel op de lange termijn markt moet kunnen inkopen. Want als het zo gaat, dan is het pas echt eerlijk.
Dat iemand nu voor dat "trucje" een SAP moet plaatsen (en 'zelf' gaat omstekkeren) om te kunnen overschakelen is, omdat het in software - bewust ? - niet mogelijk wordt/is gemaakt.
Natuurlijk ook omdat indruist tegen het momenteel opgetuigde systeem dat vooral de consument weinig keus laat.
Zeg in de nacht afnemen bij dynamisch en op instabielere momenten vanuit een ander contract afnemen of wie PV heeft, uitleveren.
Desnoods met de optie dat een ver/koper zegt: "sorry, uitverkocht en nu FF geen voorraad" en je dan een andere partij moet zoeken.
Pas dan krijg imo de "energie" de status van winkelhandel voor/door consumenten en iemand zelf kan zeggen, weet je wat, het komende uur (ver)koop ik de stroom bij Aldi en het uur daarna aan de Jumbo. Wil mij zelfs voorstellen dat de consument voor een komende periode een vaste hoeveelheid gaat uit/shoppen en dan, of je die nu wel of niet afneemt (-cq levert), een vaste volumeprijs betaald.
In dat verband ontstaan dan ook mogelijkheden om "stroom" tussen buren te leveren.
Dat hiervoor leveringskosten zijn, transport/netbeheer, is dan weer af te dekken door een vaste universele opslag per kWh. De overheid kan hier ook wat mee om BTW - belasting ter meerdere glorie moet toch ergens vandaan komen - heffen
Centrale registratie is de status van de slimme meter waarbij een gebruiker via een api/webformulier, kan instellen van (en naar) wie de stroom komt cq gaat.
Dus jij hebt je (gok) risico verdeeld, net als een aandelen portefeuille.de Peer schreef op maandag 16 december 2024 @ 18:54:
[...]
Klopt. En daarnaast ook een dynamisch contract op mijn SAP
Maar wát zou je doen als je één aansluiting had? (zoals denk ik 99% van de mensen..) in deze woelige tijden?
Vast 3 jaar, met nette tarieven, of gokken met Dynamisch?
ofwel, niet jóuw situatie maar van de bericht-plaatser?
Nope. De leverancier levert enkel facturen. Als dat niet meer mag of kan kom je in een scenario waarbij er zo snel mogelijk een nieuwe leverancier komt via verkoop klantenbestand of verspreid over aangewezen leveranciers. Ondertussen blijft de levering van stroom/gas gewoon door gaan.DLSS schreef op maandag 16 december 2024 @ 22:29:
[...]
Als de leverancier niet meer levert mag je per direct overstappen toch? Of wat is hier precies het achterliggende issue?
Na 1 maand mag je zelf weer kiezen (wat je gaat betalen).
@PtrO Zoals het nu geregeld is kan er aan een ean maar 1 contract hangen. Het is momenteel technisch onmogelijk om er meerdere te hebben.
Binnenkort gaat dat, geloof ik, wel veranderen. Verschillende contracten voor afname en teruglevering wordt dan wel mogelijk.
[ Voor 18% gewijzigd door Raymond P op 17-12-2024 09:01 ]
- knip -
Iets andere benadering:Hansieo schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 08:49:
[...]
Dus jij hebt je (gok) risico verdeeld, net als een aandelen portefeuille.
Maar wát zou je doen als je één aansluiting had? (zoals denk ik 99% van de mensen..) in deze woelige tijden?
Vast 3 jaar, met nette tarieven, of gokken met Dynamisch?![]()
Denk je dat de dynamische tarieven gaan stijgen als ze voor vast zulke nette tarieven aanbieden voor 3 jaar?
Zijn die vast aanbieders dan filantropische instellingen?
Klopt, denk jij dan dat de vast aanbieders hiervan niet geleerd hebben?Deikke schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 09:24:
Een ding wat je niet moet vergeten is dat bij de vorige crisis de mensen die een 3 jarig contract hadden afgesloten voor de crisis uiteindelijk de spekkopers waren. Dynamisch was toen inderdaad goedkoper als nieuw af te sluiten contracten, maar niet tov de oude contracten. Genoeg mensen gezien die lachend de energiecrisis doorkwamen met 20-25ct/kWh, daar kon dynamisch ook niet tegenop.
Maar dat is het verzekeringsaspect van een vast contract: je betaalt bijna altijd meer dan een dynamisch contract maar als het dan een keer goed misgaat dan heb je voordeel. De vraag is of het vaak genoeg goed misgaat zodat je over een langere periode ook voordeel hebt.Deikke schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 09:24:
Een ding wat je niet moet vergeten is dat bij de vorige crisis de mensen die een 3 jarig contract hadden afgesloten voor de crisis uiteindelijk de spekkopers waren. Dynamisch was toen inderdaad goedkoper als nieuw af te sluiten contracten, maar niet tov de oude contracten. Genoeg mensen gezien die lachend de energiecrisis doorkwamen met 20-25ct/kWh, daar kon dynamisch ook niet tegenop.
Tsja dat is nogal een wat-als scenario.Hansieo schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 08:49:
[...]
Dus jij hebt je (gok) risico verdeeld, net als een aandelen portefeuille.
Vast 3 jaar, met nette tarieven, of gokken met Dynamisch?![]()
Als ik maar 1 aansluiting had, dan zou ik mijn 3 jaar GC contract zonder terugleverkosten en met TLV van 11,5 ct/ kWh uitzitten tot en met 2027.
En wat als ik dat contract ook niet zou hebben? Eerst huilen, en dan zou ik denk ik een dynamisch contract nemen tót er een buitenkansje voorbij komt. Dus een vast contract met lage kosten en/of hoge cashback. Waarbij het goed mogelijk is dat dat buitenkansje niet komt en ik dus dynamisch blijf zitten de komende jaren.
Maargoed daar heb ik eigenlijk nooit lang over nagedacht, omdat het mijn situatie niet is.
[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 17-12-2024 09:41 ]
Dat waren alleen de mensen die toevallig net op tijd zo'n contract afgesloten hadden. En de mensen van wie het 3-jarig contract toevallig net afliep die waren de sjaak want die moesten een nieuw conctract afsluiten.Deikke schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 09:24:
vernieuwen kon toen voor 29 cent bij de beste provider (afgelopen juni, inclusief terugleveren door PV). Dus nu ben ik dynamisch, en ben van mening dat het vooral handig is als je flexibiliteit hebt. Anders kun je toch niets en kun je net zo goed voor vast kiezen. Ik ben dus ook een thuisbatterij gaan bouwen.
Mijn flexibiliteit zit in 2 EVs en een thuisbatterij. En natuurlijk moeten die EVs ook wel eens duur (30-35 cent) laden, maar het gros zit toch onder de 20 cent.
mijn gemiddeld inkooptarief is 19 cent tussen juni en gisteren, met 1000kWh per maand afname. En dan handelt de thuisbatterij ook af en toe wat kWhtjes terug als de prijzen echt de pan uit rijzen. Al heb ik dat redelijk beperkt (doe het enkel als ik meer dan 30% rendement ermee maak inclusief alles (batterij afshcrijving, RTE), anders vind ik t de moeite niet.
[ Voor 10% gewijzigd door prein2 op 17-12-2024 10:21 ]
Dat "onmogelijk" is omdat het nu zo - gericht op één contractpartij (bewust?) - is ingericht.Raymond P schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 08:57:
...
@PtrO Zoals het nu geregeld is kan er aan een ean maar 1 contract hangen. Het is momenteel technisch onmogelijk om er meerdere te hebben.
Binnenkort gaat dat, geloof ik, wel veranderen. Verschillende contracten voor afname en teruglevering wordt dan wel mogelijk.
Ik kan mij prima voorstellen dat de netbeheerder, toch al fungerend als administrateur; reeds per uur/periode bijhoudt hoeveel stroom per meternummer in- of uit is gegaan, dat aantal kWh's van/voor wie doormeldt. Overheid en teNNet kijkt mee bij elke transacties, ter controle/afdracht van doorbelasting zoals transport.
Producenten/gebruikers zitten in al of niet, in pools; en ter net-leverzekerheid is er een soort van "Verenigde" die garant staat voor voldoende levering door producenten.
Maar goed, ik ben met je eens dat het nu ijdele gedachten zijn en niet mogelijk. De inrichting daarvan lijkt ook niet in het belang van de sector zelf en zal daarom nog wel even gaan duren.
Wij, geen PV/EV en slapend op doorlopend variabel, werden ineens bruut wakker geschud met torenhoge vooruitzichten. Zijn toen door het gat van de dynamisch tunnel gegaan (--> all-in 2023: 23ct en 2024 wordt 21ct/kWh). Tot nu, een acceptabele uitwerking met als nadeel dat we naast aanpassing van gedrag, de onzekerheid* zijn gaan "assimileren".prein2 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 10:18:
hier zo iemand: Was ontzettend druk op werk en dus ben akkoord gegaan met een voorstel van een opdringerige verkoper voor 3 jaar. 21 cent.. beste keus in jaren, want door de crisis ging de belasting naar beneden waardoor ik op een gegeven moment nog maar 14 cent betaalde. dat topcontract liep afgelopen juni af. Ben achteraf nog nooit zo blij geweest met die opdringerige verkoper
Of we financieel door die oneindige "hobby", echt goedkoper zijn.... valt overigens te betwijfelen.
De smartplug/server/regeling en aanschaf, kost immers ook allerlei ijdele (energie)resources.
De netbeheerder is verantwoordelijk voor registratie maar heeft, voor zover ik weet, niet direct inzage in verbruik/opwek op EAN niveau. Op zich vind ik dat ook een prima uitgangspunt, wat ik op welk moment verbruik vind ik toch wel deel uitmaken van mijn privacy.
Wat technisch mogelijk is en waar je voor moet waken werkt meestal niet lekker hand in hand samen.
- knip -
Toch zeker niet in de winter.
[ Voor 22% gewijzigd door bottom line op 17-12-2024 12:56 ]
Morgen waait het ook lekker door.
- knip -
Ja en eind december zelfs rondom 0.Raymond P schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 13:02:
In de tweede helft van december lijkt dat redelijk normaal te zijn.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Ik denk dat wanneer je kunt kiezen, laat staan voor verschillende leveranciers, die vrijheid als verantwoordeljkheid idd ook als nadeel is te zienRaymond P schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 12:25:
@PtrO Klopt, dat lijkt allemaal bewust. En daar ben ik wel blij mee anders had ik meermaals al ongewenst meerdere leveranciers voor de zelfde kWh's gehad.
De netbeheerder is verantwoordelijk voor registratie maar heeft, voor zover ik weet, niet direct inzage in verbruik/opwek op EAN niveau. Op zich vind ik dat ook een prima uitgangspunt, wat ik op welk moment verbruik vind ik toch wel deel uitmaken van mijn privacy.
Wat technisch mogelijk is en waar je voor moet waken werkt meestal niet lekker hand in hand samen.
Wat ik stel dat het technisch wel zeker mogelijk is met een kwestie van willen doen en iemand zich dan idd kan afvragen of en voor wie dat hoe (on)gunstige uitpakt.
Globale spelers zullen dat in het belang van de (lange)termijnmarkt, niet willen en ik vermoed dat dynamische spelers het niets zal uitmaken ofg ze nu per dag of per uur contrac gaan dealen. Hooguit dat bij een frequente wisseling er een paar administratieve opslagcenten in rekening wordt gebracht.
De netbeheerder registreert momenteel, technisch, alle verbruikskwartieren in/uit van een slimme meter en zo ja er toestemming is voor uitlezen, mag een leverancier die P4-data opvragen als basis voor haar facturatie.
Niet heel moeilijk die registratie uit te breiden met wie welk uur de actieve afnemer/leverancier is.
Of als dat zg. niet mogelijk is bij de netbeheerder, elke belanghebbende ovv toestemming die P4 data kan/blijft/mag opvragen.
Dynamische leveranciers doen het reeds zo en anderen; net als mogelijk klanten die dan kunnen gaan uitshoppen, zijn huiverig voor de mogelijkheid. Een situatie die in de winkelsector heel normaal is.
Administratief en technisch, is buiten dat juridsch afpalen geen probleem. Gebruikers van die swapconstrcties, spreken simpel af dat de P4 registratie van de netbeheerder leidend is.
Wie dan wel of niet gerechtigd om transactie te factureren is een kwestie van overeenkomst en contractant(en) moeten alleen zelf oppassen dat die geen dubbele afspraken maken. Dubbel betalen is dan spijtig en dubbel uitleveren is simpelweg fraude.
Maar goed, ik weet ook dat dit nog heel lang niet gaat gebeuren omdat de marktspelers geen trek zullen hebben dat hun huidig - comfortabel - ver/dienmodel, anders wordt. We hebben sinds 10dec24 een ander energiewet en het zal mogelijk opnieuw 26 jaar duren voor dat die dingen anders gaan worden. En dan heb je gelijk dat de uitvoering onmogelijk is (gemaakt).
De Nederlandse Eerste Kamer heeft dinsdagmiddag ingestemd met het wetsvoorstel voor het afschaffen van de salderingsregeling. Daarmee is het voorstel er definitief doorheen en is het definitief dat de salderingsregeling op 1 januari 2027 zal verdwijnen.
[ Voor 32% gewijzigd door Hmmbob op 17-12-2024 14:12 ]
Sometimes you need to plan for coincidence
Precies. Veel productieprocessen staan al op halve kracht te draaien of staan al stil tot 2 januari.Raymond P schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 13:02:
In de tweede helft van december lijkt dat redelijk normaal te zijn.
Fijn dat het opwarmen van het huis nu qua prijs een beetje gecompenseerd kan worden met de eerste helft van december. Kan ik ook meteen de Thuisbezorgd bestelling annuleren voor morgenavond
The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW153. 3-fasen. CT003
Met de aangenomen Energiewet komt en is er een wettelijk basis voor een GUE (gegevensuitwisselingsentiteit).PtrO schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 12:03:
[...]
Dat "onmogelijk" is omdat het nu zo - gericht op één contractpartij (bewust?) - is ingericht.
Ik kan mij prima voorstellen dat de netbeheerder, toch al fungerend als administrateur; reeds per uur/periode bijhoudt hoeveel stroom per meternummer in- of uit is gegaan, dat aantal kWh's van/voor wie doormeldt. Overheid en teNNet kijkt mee bij elke transacties, ter controle/afdracht van doorbelasting zoals transport.
Producenten/gebruikers zitten in al of niet, in pools; en ter net-leverzekerheid is er een soort van "Verenigde" die garant staat voor voldoende levering door producenten.
Maar goed, ik ben met je eens dat het nu ijdele gedachten zijn en niet mogelijk. De inrichting daarvan lijkt ook niet in het belang van de sector zelf en zal daarom nog wel even gaan duren.
De netwerkbeheerder zijn gebonden aan de AVG met toezicht van AP (Autoriteit Persoonsgegevens),
voor gebruik, niet dat het via allerlei buitenlandse servers loopt voor verkoop van de data voor marketing en verzekeraars.
Het systeem zal ook aangepast moeten worden voor zoiets , met aangenomen energiewet en zo beeindiging salderen, moeten het systeem al flink aangepakt worden, nu zijn er de dag erna geen 100% geslaagde 1x per dag uitlezingen voor alle slimme meters. Met ACM met geen meter te veel toezicht, was het ook niet nodig daar 95% van huishoudens een vast of variabel contract heeft met minimale tijdperiode van maand of meer.
Als je zoiets al mogelijk zou zijn dient systeem opzet geschikt te zijn voor elk uur uitlezen.
Met de energiewet wordt afname telwerk en teruglevertelwerk onafhankelijk van elkaar met elk hun eigen EAN nummer. een SAP als je die hebt blijft waardevol.
Alleen al de vage definities die met beeindiging salderen worden geintroduceerd
Zoals teruglevering is alleen de zelf opgewerkte energie, bijv lid 8 en 10 zijn alleen dan van toepassing
deze beperken bijv welke kosten in rekening worden
mocht je een gerregistreerde thuisaccu hebben, wat je daar uit teruglevert, waar valt dat onder?
Het is ook uit te leggen dat energieleverancier vrij is in welke kosten die in rekening brengt bij huishoudelijke eindafnemer met geregistreerde thuisaccu of deze ook kan uitsluiten, dan ligt bewijslast bij thuisaccu bezitter dat om aan te tonen dat het zelfopgewekte energie is en niet van het net.
8. Kosten die gerelateerd zijn aan het terugleveren van zelfopgewekte hernieuwbare
elektriciteit door actieve afnemers, die tevens huishoudelijk eindafnemer of een microonderneming zijn, aan een marktdeelnemer, kunnen uitsluitend in rekening wordt gebracht bij
die actieve afnemers.
9. Indien een marktdeelnemer een leverings- en terugleveringsovereenkomst heeft met een
actieve afnemer, dan bedraagt de redelijke vergoeding, bedoeld in het zevende lid, tot 1 januari
2030 niet minder dan 50% van de voor de te leveren elektriciteit overeengekomen prijs.
10. Een actieve afnemer met een kleine aansluiting heeft het recht om zelfopgewekte
hernieuwbare elektriciteit terug te leveren aan zijn leverancier van elektriciteit.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Ik denk dat het punt is dat de kosten die worden veroorzaakt door teruglevering niet mogen worden uitgesmeerd over alle klanten, maar moeten landen bij de zonnepaneelbezitters zelf. (waar de heisa over was, 'socialisering' van de kosten is ongewenst).Domba schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 14:32:
[...]
mocht je een gerregistreerde thuisaccu hebben, wat je daar uit teruglevert, waar valt dat onder?
Het is ook uit te leggen dat energieleverancier vrij is in welke kosten die in rekening brengt bij huishoudelijke eindafnemer met geregistreerde thuisaccu of deze ook kan uitsluiten, dan ligt bewijslast bij thuisaccu bezitter dat om aan te tonen dat het zelfopgewekte energie is en niet van het net.
[...]
Klopt, maar het is een aanpassing van de energiewet zonder een goede omschrijving van de definitie van de deelgroep, een deel van die met een kleinverbruikersaansluiting, waardoor de wet vaag wordt,mdvmine schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 14:59:
[...]
Ik denk dat het punt is dat de kosten die worden veroorzaakt door teruglevering niet mogen worden uitgesmeerd over alle klanten, maar moeten landen bij de zonnepaneelbezitters zelf. (waar de heisa over was, 'socialisering' van de kosten is ongewenst).
De ACM heeft bij mij weten ook niet aangegeven dat ze op dit detail niveau ook toezicht kunnen houden.
De eerste 3 jaar zijn er 3 kostenposten, daarna 2,
Een vandaar is de onbalanskosten die zal uitgesplitst moeten worden uit de volledige portofolio, van de andere kleinverbruikers die zelfopgewekte energie terugleveren en de overige terugleveringen zoals epex-handel ( de spread moet groot zijn, maar niet onmogelijk) en onbalans handel, als ook SAP teruglevering als niet huishoudelijk zouden kunnen worden gezien.
Op dit moment sluit de MLOEA aansluit- en transportovereenkomst met netwerkbeheerder het gebruik voor
de woonfunctie uit.
Goed punt....Simpel360 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 09:10:
[...]
Iets andere benadering:
Denk je dat de dynamische tarieven gaan stijgen als ze voor vast zulke nette tarieven aanbieden voor 3 jaar?
maar het weer, de politiek, én oorlog (en) laten zich niet sturen, kortom onderbuikgevoel vs zekerheid.
Mwoah zo moet je dat niet zien. Lijkt alsof je het gevoel hebt dat het gemiddelde tussen dynamisch en vast ongeveer de tarieven van nu moeten zijn maar zo werkt het niet. Vaste tarieven zijn grofweg gebaseerd op de gasprijs voor levering in de toekomst, en de dynamische tarieven op de gasprijs voor levering morgen in combinatie met hoe de wind waait en de zon schijnt (of niet!). Verder ziet dynamisch de tekorten op de markt als hoge pieken zoals vorige week maar anders dan dat zijn dynamisch en vast onafhankelijk. Het is maar net wanneer je gas inkoopt, hoeveel vraag/aanbod er is en dus wat anderen ervoor bieden.Simpel360 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 09:10:
[...]
Iets andere benadering:
Die opzet kan/is nu al operationeel en afwachten of de "markt" de wettelijke basis verder gaat benutten.Domba schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 14:32:
[...]
Met de aangenomen Energiewet komt en is er een wettelijk basis voor een GUE (gegevensuitwisselingsentiteit).
....... nu zijn er dag erna geen 100% geslaagde 1x per dag uitlezingen voor alle slimme meters. ...
Als je zoiets al mogelijk zou zijn dient systeem opzet geschikt te zijn voor elk uur uitlezen.
De smartmeter kan desnoods elk kwartier en desnoods realtime (per 10sec) door netbeheer worden gelezen of gemonitord. Kwestie van klikopdracht vanuit de ESDN/CAS server.
Inzake verstrekking van 'meetdata' kan die plicht - net als nu simpel - worden belegd bij de aanleverende gebruiker met waar de netbeheerder bij twijfels, het recht heeft dit ter plaatse te komen controleren.
Iemand die zijn meter molesteert of geen uitlees/dekking biedt, valt dan buiten de onderhandelingsboot om stroom per uur te shoppen.
Het wordt en is (s)ws geen wettelijk recht dat een consument bij verschillende aanbieders, per uur stroom kan (ver)kopen. Het wordt met die GUE vooral wachten op partijen die dat wel zien zitten.
Wanneer P4 dataset (voor contractant/en) mislukt wordt met herhaling opnieuw, de P3 status van de gebruiker geprobeerd te verkrijgen. Desnoods door iemand, elke week, met een uitleeskop langs te sturen.
Het is sws vrij uitzonderlijk dat een eerste uitlezing mislukt. Zelf heb ik dat van 700x, 2x meegemaakt (althans, dat de uitlezing op een ander tijdstip dan gebruikelijk was).
Waar het vaker fout lijkt te gaan is dat de levernacier de data om IT redenen, de P4 data niet kan/mag uitlezen.
Reken maar dat als uitlezen structureel of laat staan een week niet lukt, iets iemand - netbeheer - op de trommel rammelend actie. Ook ik als gebruiker die wil weten wat gisterenmijn scha(n)de was.
De meter zelf heeft een beveiligd in/uit geheugen van 10dagen tijdstipmetingen per kwartier, 10 dagen cummulerend per uur, 40dagen totaal per dag en 13 maanden totaal per maand.
Dus bij issues kan tot een jaar later, voortschrijdend cummulatief, gereclameerd worden. Leidend is de meetinstallatie en als een afnemers iets anders vindt, zal die dat zelf maar moeten aantonen.
De vraag is dan of het eigen gebruik van teruglevering via of achter de meter plaats heeft gevonden. het tweede geval doet niets met de meetstand.Domba schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 14:32:
[...]
[...]
Gebruiken via de eigen meter, net als indirect met SAP, geeft twee getallen; levering en opname; wat dan imo simpel is te zien vergoeding bijdrage, betaling van gebruik die beiden verhoogd worden met netwerk kosten en een verrekening van BTW.
Mijn ervaring is anders,PtrO schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 16:40:
[...]
Die opzet kan/is nu al operationeel en afwachten of de "markt" de wettelijke basis verder gaat benutten.
De smartmeter kan desnoods elk kwartier en desnoods realtime (per 10sec) door netbeheer worden gelezen of gemonitord. Kwestie van klikopdracht vanuit de ESDN/CAS server.
Inzake verstrekking van 'meetdata' kan die plicht - net als nu simpel - worden belegd bij de aanleverende gebruiker met waar de netbeheerder bij twijfels, het recht heeft dit ter plaatse te komen controleren.
Iemand die zijn meter molesteert of geen uitlees/dekking biedt, valt dan buiten de onderhandelingsboot om stroom per uur te shoppen.
Het wordt en is (s)ws geen wettelijk recht dat een consument bij verschillende aanbieders, per uur stroom kan (ver)kopen. Het wordt met die GUE vooral wachten op partijen die dat wel zien zitten.
Wanneer P4 dataset (voor contractant/en) mislukt wordt met herhaling opnieuw, de P3 status van de gebruiker geprobeerd te verkrijgen. Desnoods door iemand, elke week, met een uitleeskop langs te sturen.
Het is sws vrij uitzonderlijk dat een eerste uitlezing mislukt. Zelf heb ik dat van 700x, 2x meegemaakt (althans, dat de uitlezing op een ander tijdstip dan gebruikelijk was).
Waar het vaker fout lijkt te gaan is dat de levernacier de data om IT redenen, de P4 data niet kan/mag uitlezen.
Het heeft mij zelfs dit jaar nog een tientje gekost die ik niet heb ontvangen voor teruggeleverde kWh's
Het heeft mij bijv meer dan 2 maanden gekost om een kapotte 3fase Sagecom vervangen te krijgen.
Die procedure is gewoon te lang en als energieleverancier niet meewerkt hang je.
Ook al ziet netwerkbeheerder medewerker dat deze met geen mogelijkheid uitgelezen krijgt, hadden ze nog steeds een verzoek van de energieleverancier nodig (was 2022)
Het heeft 15 maanden geduurt voor de nieuwe Ziva e077 bouwjaar 2022, voordat er een firmware versie opzat, dat de meter niet om de haverklap vastliep, die haalde nog geen 40 uitlezingen en in begin was het een race tegen de klok met dynamisch contract, als ik na 48 uur geen code 5 (in logboek) voor uitlezing melding maakte bij supportdesk om het binnen 9-10dagen voor elkaar te krijgen, tot ik een directe lijntje had met netwerkbeheerder.
de officiele periode is 2maanden (als het alleen communicatie is) en je moet geluk hebben met de energieleverancier bij een dynamisch contract P1 data wil gebruiken voor je.Reken maar dat als uitlezen structureel of laat staan een week niet lukt, iets iemand - netbeheer - op de trommel rammelend actie. Ook ik als gebruiker die wil weten wat gisterenmijn scha(n)de was.
Ik denk niet dat anno 2024 nog lukt.
De meter zelf heeft een beveiligd in/uit geheugen van 10dagen tijdstipmetingen per kwartier, 10 dagen cummulerend per uur, 40dagen totaal per dag en 13 maanden totaal per maand.
Dus bij issues kan tot een jaar later, voortschrijdend cummulatief, gereclameerd worden. Leidend is de meetinstallatie en als een afnemers iets anders vindt, zal die dat zelf maar moeten aantonen.
Ik snap je issue vanuit jouw levering gezien. Kweet niet waar/hoe je woont, maar de meter is in NL de verantwoording van de netbeheerder en die kan tot een jaar dat ding uitlezen. Ms om te onthouden bij doen van claims.Domba schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 18:40:
[...]
Mijn ervaring is anders,
Het heeft mij zelfs dit jaar nog een tientje gekost die ik niet heb ontvangen voor teruggeleverde kWh's
Het heeft mij bijv meer dan 2 maanden gekost om een kapotte 3fase Sagecom vervangen te krijgen.
Die procedure is gewoon te lang en als energieleverancier niet meewerkt hang je.
Ook al ziet netwerkbeheerder medewerker dat deze met geen mogelijkheid uitgelezen krijgt, hadden ze nog steeds een verzoek van de energieleverancier nodig (was 2022)
Het heeft 15 maanden geduurt voor de nieuwe Ziva e077 bouwjaar 2022, voordat er een firmware versie opzat, dat de meter niet om de haverklap vastliep, die haalde nog geen 40 uitlezingen en in begin was het een race tegen de klok met dynamisch contract, als ik na 48 uur geen code 5 (in logboek) voor uitlezing melding maakte bij supportdesk om het binnen 9-10dagen voor elkaar te krijgen, tot ik een directe lijntje had met netwerkbeheerder.
[...]
de officiele periode is 2maanden (als het alleen communicatie is) en je moet geluk hebben met de energieleverancier bij een dynamisch contract P1 data wil gebruiken voor je.
Ik denk niet dat anno 2024 nog lukt.
[...]
Ik denk (opr)echt als mijn meter kapot gaat en/of niets meer registreert, er binnen een week een vervanging zal zijn en zoniet mijn leverancier gebruik zal maken van de contractcausule dat zij zonder meting, een verbruik zal inschatten en dat zal factureren tegen de (gemiddelde) dagprijs.
Ik daarbij het recht heb dat, onderbouwd, te bestrijden. Zolang de P1/P2 het doet, is dit voor zowel netbeheerder als voor mij, eenvoudig een appeltje-eitje.
Hoe het zit met PV cq terugleveren, geen flauw idee. Jij hebt een contract en daar zullen dit soort dingen andersoms anders zijn vermeld en degene die jou stroom afneemt, weer geen direct belang heeft bij jouw tekorten van wel geleverde stroom. Hiebij genoemd dat je wel recht hebt op afname maar geen recht kan doen gelden op levering (tenzij geregisteerd op/in P2 van de meter).
Ik snap hoe het werktmdvmine schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 16:22:
[...]
Mwoah zo moet je dat niet zien. Lijkt alsof je het gevoel hebt dat het gemiddelde tussen dynamisch en vast ongeveer de tarieven van nu moeten zijn maar zo werkt het niet. Vaste tarieven zijn grofweg gebaseerd op de gasprijs voor levering in de toekomst, en de dynamische tarieven op de gasprijs voor levering morgen in combinatie met hoe de wind waait en de zon schijnt (of niet!). Verder ziet dynamisch de tekorten op de markt als hoge pieken zoals vorige week maar anders dan dat zijn dynamisch en vast onafhankelijk. Het is maar net wanneer je gas inkoopt, hoeveel vraag/aanbod er is en dus wat anderen ervoor bieden.
Ik zeg niet wat het in de toekomst kan zijn, zo goed is mijn glazen bol niet.
Wat ik zeg is dat als een vast leverancier denkt dat die voor 3 jaar een nette prijs kan maken, de keten ook na 2 jaar echt geen verlies gaat draaien.
Dat is heel sterk afhankelijk van de situatie, kapot ook display op zwart dan wordt er geschat en dan gaat stuk sneller ruim binnen de 10 werkdagen die er voor staat en als de stroom uitvalt dan zijn ze er binnen 2-4 uur.PtrO schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 20:11:
[...]
Ik snap je issue vanuit jouw levering gezien. Kweet niet waar/hoe je woont, maar de meter is in NL de verantwoording van de netbeheerder en die kan tot een jaar dat ding uitlezen. Ms om te onthouden bij doen van claims.
Ik denk (opr)echt als mijn meter kapot gaat en/of niets meer registreert, er binnen een week een vervanging zal zijn en zoniet mijn leverancier gebruik zal maken van de contractcausule dat zij zonder meting, een verbruik zal inschatten en dat zal factureren tegen de (gemiddelde) dagprijs.
Ik daarbij het recht heb dat, onderbouwd, te bestrijden. Zolang de P1/P2 het doet, is dit voor zowel netbeheerder als voor mij, eenvoudig een appeltje-eitje.
Ik had nieuwe ABB C25 automaten, die zijn bepaald niet stil als je tegen max met 25-26A teruglevert en beetje doet denken aan DC-vonkjes, een monteur stond er binnen 2 uur, na ik aan de telefoon support had mee laten luisten, door magnetisch veld van de stroom zou er een plaatje ergens in die automaten zitten die iets kan bewegen (was de verklaring van monteur, want die kon geen loscontact of andere afwijkingen vinden) Ik heb weken nodig gehad om er aan te wennen.
Als een energieleverancier volgens de regels schat en verdeeld naar profiel is dat niet heel eenvoudig terug te draaien, ook al konden als nog de P4 data opgehaald worden, (komt al snel bij handhavingsverzoek bij ACM uit, waarvoor je al snel half tot jaar verder bent met als nog een risico op prematuur als procedure start voor de jaarrekening.)
je hebt daar weinig tot geen voordelen aan P1 gevens of uitlezing door een energieportaal (exact dezelfde uitlezing via netwerkbeheerder als de energiekeverancier, als uitlezing na schatting is in tijd) en zijn dynamisch, zoals van de zero-energie groep labels die al na 72 uur schatten en niet (na 10 dagen ) als het echt niet meer uit de slimme meter opgehaald kan worden. (minder moeite kost, verlies nemen en overstappen naar een andere)
En met een thuisaccu met uitgestelde teruglevering ga je flink de boot in.
Want het standaard te gebruiken profiel is voor alleen PV, als zoiets voor een dag als 12 december gebeurt ipv >40 euro aan overhouden ga voor 60 euro de boot in, zomer maanden als mei-august, zijn er voldoende dagen dat je voor 10-20 euro per dag kunt mislopen als de slimme meter hapert.
Hoe het zit met PV cq terugleveren, geen flauw idee. Jij hebt een contract en daar zullen dit soort dingen andersoms anders zijn vermeld en degene die jou stroom afneemt, weer geen direct belang heeft bij jouw tekorten van wel geleverde stroom. Hiebij genoemd dat je wel recht hebt op afname maar geen recht kan doen gelden op levering (tenzij geregisteerd op/in P2 van de meter).
Yep maar goed om aan te geven dat P2-registratie in de meter zit en los van display, ook remote meestal dagelijks - tbv "monitoring"- tot een jaar terug door netbeheer kan worden uitgelezen naar P4. Blijkt dat de meter een fout heeft, heb je als klant ook geen onderzoekskosten.Domba schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 21:57:
[...]
Dat is heel sterk afhankelijk van de situatie,[knip]
Hoe dat zit met leveren en laat staan grotere PV installaties, kan ik weinig over zeggen.
Mijn ervaring was iig dat Tibber in de beginne, toen er nog kinderziektes waren met registratie, mijn P1-data zonder meer zou accepteren en die handmatig zou corrigeren. Een week later, toen P4 het kennelijk wel deed, was dat ook niet (meer) nodig.
Voor mij was Tibber ook goed gezind, alleen was de communicatie module voor P3 echt stuk.PtrO schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 22:47:
[...]
Yep maar goed om aan te geven dat P2-registratie in de meter zit en los van display, ook remote meestal dagelijks - tbv "monitoring"- tot een jaar terug door netbeheer kan worden uitgelezen naar P4. Blijkt dat de meter een fout heeft, heb je als klant ook geen onderzoekskosten.
Hoe dat zit met leveren en laat staan grotere PV installaties, kan ik weinig over zeggen.
Mijn ervaring was iig dat Tibber in de beginne, toen er nog kinderziektes waren met registratie, mijn P1-data zonder meer zou accepteren en die handmatig zou corrigeren. Een week later, toen P4 het kennelijk wel deed, was dat ook niet (meer) nodig.
Alleen werd na dat via netwerkbeheerder weer opgehaald konden worden, bij start van nieuwe maand voor bijna een maand de teruglevering vergeten werd, voor ik eindelijk de juiste pakken had.
De data via api waren toen nog veel erger, die kwam met verbruiken tot wel dubbele van alle 4 meterstanden opgeteld van de nieuwe meter (Ziva), die ook nog eens steeds vast liep voor uitlezing, wat al bekend was, alleen het oplossen ervan heeft lang geduurt.
Je hebt een slimme meterportaal nodig om tijdig de vastlopers te zien, want met P1 uitlezing zowel Tibber als Zonneplan zie je niet of de dag erna wel de gegevens van de netwerkbeheerder waren gekomen,
In mijn omgeving, niet die van mij, heb ik ook 1 Ziva gezien waarvan display en P1 het ineens niet meer deden.
Dit klopt niet. Mijn meter ging recent defect en was niet meer op afstand uit te lezen. Stedin bevestigde dat dat wel vaker gebeurt en dat ze dat altijd eerst twee weken aankijken want misschien lost het zichzelf op (??? niet dus).PtrO schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 16:40:
[...]
....
Reken maar dat als uitlezen structureel of laat staan een week niet lukt, iets iemand - netbeheer - op de trommel rammelend actie. Ook ik als gebruiker die wil weten wat gisterenmijn scha(n)de was.
....
Gevolg was dat mijn energieleverancier mij overzette van dynamisch naar variabel contract.
Snel een afspraak gemaakt om meter te vervangen (op mijn initiatief, niet Stedin) en daarna weer twee weken wachten om terug te gaan naar dynamisch i.v.m. bedenktijd.
Al met al 5 weken verder voordat het terug naar normaal was. Stedin neemt geen initiatief.
Gewoon proberen, is het niks voor je dan kun je er binnen korte tijd weer vanaf. Bij Zonneplan (en misschien ook bij anderen) na een dag.Wenzel schreef op donderdag 12 december 2024 @ 15:34:
In januari eindigt mijn 3-jarig contract bij Greenchoice. Dus ben ik op zoek naar een nieuw energieleverancier.
Volgens de laatste jaarafrekening nam ik af 3100 kWh en terug geleverd 3300 kWh. Aan gas heb ik 1500 m3 verstookt.
Nu heb ik aanbod een van VEH/Innova (3-jaar) €0,23 voor stroom en €1,23 voor gas. Tetugleverkosten €477,95 per jaar.
Ik overweeg ook een Dynamisch contract te nemen, maar twijfel of het wel geschikt is voor iemand met zonnepanelen. Ik heb wel EV en eigen laadpaal. Verder geen grote stroomverbruikers.
Wat zijn jullie ideeën hierover? Vast of Dynamisch.
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Het probleem is dat deze oplossing (twee energieleveranciers) niet voor iedereen toegankelijk is. Je hebt een SAP nodig. Sommigen zijn beperkt door het ontbreken van de specifieke kennis om dit te regelen, hebben de fysieke aansluitmogelijkheden niet, of wonen in een huurhuis, of er is een andere reden waarom het niet kan. Daarom is dit geen marktwerking en kun je dat vergelijk niet maken.phicoh schreef op maandag 16 december 2024 @ 14:12:
[...]
Ja het is ook moreel verwerpelijk dat mensen zomaar bij de goedkoopste winkel kunnen kopen. En dat online winkels gewoon wat ruimte op een bedrijventerrijn kunnen huren i.p.v. een dure winkel in de binnenstad.
Toch wel gek, we moeten zo nodig marktwerking. Maar als consumenten dan daadwerkelijk goedkoop gaan inkopen, dan is het moreel verwerpelijk.
Dan is de meter nog steeds lokaal uit te lezen. Ik meen zelfs dat intern voor opslag zelfs gebruik wordt gemaakt van een dubbel (versleuteld) checksum algoritme zodat hoegenaamd, eventuele malversaties daarin onmogelijk worden gemaakt.WillemD61 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 10:59:
[...]
Dit klopt niet. Mijn meter ging recent defect en was niet meer op afstand uit te lezen. Stedin bevestigde dat dat wel vaker gebeurt en dat ze dat altijd eerst twee weken aankijken want misschien lost het zichzelf op (??? niet dus).
Gevolg was dat mijn energieleverancier mij overzette van dynamisch naar variabel contract.
Snel een afspraak gemaakt om meter te vervangen (op mijn initiatief, niet Stedin) en daarna weer twee weken wachten om terug te gaan naar dynamisch i.v.m. bedenktijd.
Al met al 5 weken verder voordat het terug naar normaal was. Stedin neemt geen initiatief.
De zeer kleine kans dat de (nand) geheugenchips defect raken en dus niet meer, noch remote, kan worden uitgelezen is natuurlijk ook weer niet uit te sluiten. Ms was/ben jij wel die 1:1000.0000.
Dat men een onderzoek - stuk ingewikkelder, want personeel sturen & teardown - niet wil (uit)zoeken of zelfs pure onwil gaat voorwenden, is dan omdat dit het bedrijf resources kost. Neemt niet weg dat je rechten hebt.
Ik geef daarin toe dat de voorwaarden dusdanig zijn dat, zie jouw geval als terugzetten naar variabel, je als klant te weinig hebt in te brengen tegen het (v)oordeel van de netbeheerder en zaak aanspannen voor zeg €10 dispuut, meer energie kost.
Dat jouw leverancier niets onderneemt voor haar klant en wegduikt in een conditiewijziging, zou voor mij reden zijn om bye-bye te zeggen.
Heb verschillende automations middels EV Smart Charging die gebruik maken van deze tarieven.
De laatste weken is regelmatig het geval dat Entso-e geen tarieven heeft opgehaald waardoor die automations ook niet werken en dus de warmtepomp voor langere tijd wordt uitgeschakeld of de auto 's ochtends niet is opgeladen.
zijn er meer mensen die last hebben van een slecht werkende Entso-e plug-in of zijn er wellicht betere alternatieven.
Hoekwoning 1985, 0 op-de-meter sinds oktober 2022 --> WP: Bosch Compress 7800i LWF + 200mtr bodemlus | PV: 3kWp west + 4kWp oost/west
Bij mijn haalt hij het soms iets later op, maar verder komen de gegevens naar mijn weten wel dagelijks binnen. Het enigste wat ik er momenteel mee doe, is een grafiekje maken voor vandaag en morgen. Dus kijk er ook niet altijd naar.Duurzaamwarm schreef op woensdag 18 december 2024 @ 17:30:
Ik gebruik al een tijdje de plugin van Entso-e in Home Assistant voor het ophalen van dynamische tarieven.
Heb verschillende automations middels EV Smart Charging die gebruik maken van deze tarieven.
De laatste weken is regelmatig het geval dat Entso-e geen tarieven heeft opgehaald waardoor die automations ook niet werken en dus de warmtepomp voor langere tijd wordt uitgeschakeld of de auto 's ochtends niet is opgeladen.
zijn er meer mensen die last hebben van een slecht werkende Entso-e plug-in of zijn er wellicht betere alternatieven.
Ik zie alleen bij Entso-e dat op de 17e en de 18e december de prijs voor tussen 14:00 en 15:00 uur gewoonDuurzaamwarm schreef op woensdag 18 december 2024 @ 17:30:
miste in de API call.
Misschien raakt jouw plug-in daarvan in de war?
Wat heeft dat met marktwerking te maken? Het is ook marktwerking dat je stroom uit PV aan de hoogste bieder kan verkopen. Dat sommigen geen PV hebben doet daar niet aan af.its_me_ schreef op woensdag 18 december 2024 @ 13:56:
Het probleem is dat deze oplossing (twee energieleveranciers) niet voor iedereen toegankelijk is. Je hebt een SAP nodig. Sommigen zijn beperkt door het ontbreken van de specifieke kennis om dit te regelen, hebben de fysieke aansluitmogelijkheden niet, of wonen in een huurhuis, of er is een andere reden waarom het niet kan. Daarom is dit geen marktwerking en kun je dat vergelijk niet maken.
Ik weet niet hoe jouw plugin het doet maar mijn eigen software probeert dit te voorkomen. Eerst probeert hij ENTSOE en als de day-ahead prijzen nog niet beschikbaar zijn probeert hij het nog een aantal keren met exponential backoff. Als het dan nog niet lukt probeert hij EasyEnergy en vanaf 1 januari ook Tibber. Pas als het dan nog niet lukt geeft hij het op.Duurzaamwarm schreef op woensdag 18 december 2024 @ 17:30:
Ik gebruik al een tijdje de plugin van Entso-e in Home Assistant voor het ophalen van dynamische tarieven.
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
- knip -
Fijn om een aantal back-ups te hebben, ik zou alleen niet weten hoe ik dat moet instellen/integreren.cville schreef op woensdag 18 december 2024 @ 20:37:
[...]
Ik weet niet hoe jouw plugin het doet maar mijn eigen software probeert dit te voorkomen. Eerst probeert hij ENTSOE en als de day-ahead prijzen nog niet beschikbaar zijn probeert hij het nog een aantal keren met exponential backoff. Als het dan nog niet lukt probeert hij EasyEnergy en vanaf 1 januari ook Tibber. Pas als het dan nog niet lukt geeft hij het op.
ik gebruik momenteel deze plug-in: https://github.com/JaccoR/hass-entso-e
heb ook Tibber draaien maar krijg daar geen overzicht van de prijs per uur voor de hele dag, enkel de prijs van het huidige uur is te zien. Dus daar kan ik niets op plannen etc.
is dat bij EasyEnergy ook het geval?
Hoekwoning 1985, 0 op-de-meter sinds oktober 2022 --> WP: Bosch Compress 7800i LWF + 200mtr bodemlus | PV: 3kWp west + 4kWp oost/west
Als je het zelf niet kunt schrijven dan zou je kunnen overwegen een feature request te doen bij de door jou gelinkte git repo om wat meer redundancy ingebouwd te krijgen.
- knip -
https://github.com/custom-components/nordpool
[ Voor 79% gewijzigd door Blackraven op 19-12-2024 10:48 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt
Als de attribute 'tomorrow_valid' true wordt bereken ik een nieuwe plan.
Sinds versie 12.0 zit deze integratie in Home Assistant ingebakken
[ Voor 57% gewijzigd door Noshi op 19-12-2024 14:08 ]
Die mist wat features die de custom integration wel heeft, zat er pas eens naar te kijken om van custom naar built-in te gaan maar de werking is niet hetzelfde en is geen drop-in replacement.Noshi schreef op donderdag 19 december 2024 @ 14:07:
[...]
Sinds versie 12.0 zit deze integratie in Home Assistant ingebakken.
Ik vroeg me al af waar dit vandaan kwam...Noshi schreef op donderdag 19 december 2024 @ 14:07:
[...]
Sinds versie 12.0 zit deze integratie in Home Assistant ingebakken.
WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt
Omdat je de custom_component geinstalleerd hebt en nordpool tegenwoordig ingebouwd zit, is de custom_component een soort override op de standaard component (ze gebruiken intern hetzelfde domein, zeg maar dezelfde naam).Blackraven schreef op donderdag 19 december 2024 @ 14:49:
[...]
Ik vroeg me al af waar dit vandaan kwam...[Afbeelding]
Custom krijgt dan voorrang, en de frontend laat dat zien aan je.
[ Voor 37% gewijzigd door Hmmbob op 19-12-2024 15:34 ]
Sometimes you need to plan for coincidence
De inkoopvergoeding van gas klopte inderdaad niet meer (7,99 cent ipv 5,90), dus die heb ik aangepast. De rest lijkt nog wel te kloppen.mathijshooi schreef op donderdag 19 december 2024 @ 19:29:
@Smuggler kan het zijn dat de tarieven voor nextenergy niet kloppen?
Ik heb een vergelijkbaar gebruik en opwek profiel en heb het afgelopen halfjaar de grote verbruikers geregeld alsof we een dynamisch contract zouden hebben (EV opladen tegen lage tarieven, (af)wasmachine idem dito, zonnepanelen uit bij bruto tarieven <-2 cent).Striker2k2 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 09:02:
Ik heb zonnepanelen met verbruik/opwek van zo'n 3000kwh en zit ook te twijfelen om over te stappen naar dynamisch. Door de hoge terugleverkosten kom ik op de vergelijkingssites ruim 30 euro goedkoper uit per maand... maar twijfel of die berekeningen wel kloppen en rekening houden met negatieve prijzen in de zomer. Iemand ervaring hier met dynamisch en zonnepanelen?
In de HomeWizard app aangegeven dat ik een dynamisch tarief heb over deze periode en dan zie je de verbruikskosten direct verschijnen. Dit levert een klein voordeel op voor de dynamische tarieven vergeleken met wat ik de afgelopen weken op de vergelijkingssites aan tarieven heb gezien. Echter krijg je vaak ook nog een dikke welkomstbonus bij een vast contract, waardoor in mijn geval de terugleverkosten gedekt werden en ik onder de streep met een vast tarief toch goedkoper uit ben.
Maar toch kijk ik jaloers naar de nul tarieven terwijl ik de EV oplaadt
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Nee die 'kloppen' niet, want het is slechts een verwachting. Dat is speculatie op basis van je verbruikersprofiel en ook wat de dynamische prijzen gaan doen.Striker2k2 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 09:02:
Ik heb zonnepanelen met verbruik/opwek van zo'n 3000kwh en zit ook te twijfelen om over te stappen naar dynamisch. Door de hoge terugleverkosten kom ik op de vergelijkingssites ruim 30 euro goedkoper uit per maand... maar twijfel of die berekeningen wel kloppen en rekening houden met negatieve prijzen in de zomer. Iemand ervaring hier met dynamisch en zonnepanelen?
De negatieve prijzen kunnen ook juist een voordeel zijn voor je, want je krijgt dan geld toe voor stroomverbruik.
En ja er is in dit topic heel veel ervaring met dynamisch en zonnepanelen. lees en zoek maar eens een beetje, genoeg te vinden.
[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 20-12-2024 09:56 ]
En zo lang je je gedrag niet aanpast (als dat mogelijk is als je EV of warmtepomp hebt enz) is het te rooskleurig, want voor levering en teruglevering hanteren ze dezelfde verwachting. Terwijl teruglevering natuurlijk vooral plaats vindt op de goedkope uren en levering op de dure uren (winter mn). Dus te rooskleurig. Maar wel mooie incentive om je gedrag aan te passen en zo lagere kosten te realiseren, mits je die mogelijkheden hebt.de Peer schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 09:55:
[...]
Nee die 'kloppen' niet, want het is slechts een verwachting. Dat is speculatie op basis van je verbruikersprofiel en ook wat de dynamische prijzen gaan doen.
De negatieve prijzen kunnen ook juist een voordeel zijn voor je, want je krijgt dan geld toe voor stroomverbruik.
En ja er is in dit topic heel veel ervaring met dynamisch en zonnepanelen. lees en zoek maar eens een beetje, genoeg te vinden.
energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 24 kWh LFP | EV 51 kWh|
pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen
Interessant...Bravo schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 09:16:
[...]
Ik heb een vergelijkbaar gebruik en opwek profiel en heb het afgelopen halfjaar de grote verbruikers geregeld alsof we een dynamisch contract zouden hebben (EV opladen tegen lage tarieven, (af)wasmachine idem dito, zonnepanelen uit bij bruto tarieven <-2 cent).
In de HomeWizard app aangegeven dat ik een dynamisch tarief heb over deze periode en dan zie je de verbruikskosten direct verschijnen. Dit levert een klein voordeel op voor de dynamische tarieven vergeleken met wat ik de afgelopen weken op de vergelijkingssites aan tarieven heb gezien. Echter krijg je vaak ook nog een dikke welkomstbonus bij een vast contract, waardoor in mijn geval de terugleverkosten gedekt werden en ik onder de streep met een vast tarief toch goedkoper uit ben.
Maar toch kijk ik jaloers naar de nul tarieven terwijl ik de EV oplaadt
Welke gegevens/waardes heb jij ingevuld in de HomeWizzard?
Mijn app staat in het engels, dit zijn de stappen die ik doorlopen heb:Hansieo schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 10:41:
[...]
Interessant...![]()
Welke gegevens/waardes heb jij ingevuld in de HomeWizzard?
Tariffs -> Starting month: July
Power:
+ Add tariff
Supplier: random
Start date: 1 jul 2024
Power import: Dynamic
Additional costs per kWh: 0.129
VAT: 21%
de kosten per kWh zijn gebaseerd op de energiebelasting van 2024 (0.109) en ik heb met 0.02 opslag van de energieleverancier (Tibber/Zonneplan) gerekend.
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Is er iemand die dat toevallig al gerealiseerd heeft of die weet of dit ergens beschikbaar is? Ik kon het zelf zo 123 niet vinden.
[ Voor 18% gewijzigd door yulunga op 20-12-2024 12:10 ]
even googlen op energie weerbericht bijv... of in dit topic zoeken op "voorspelling prijzen week"... In elk geval is er bijvoorbeeld The Oxygent" die een weekvoorspelling doet. Wellicht kun je zoiets gebruiken als basis voor een eigen grafiek.yulunga schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 12:03:
Ik heb momenteel de zonneplan integratie in gebruik in home-assistant. Die geeft een mooie grafiek van de stroomprijzen voor de komende uren. Wat ik eigenlijk wel zou willen, is een andere grafiek met een soort van verwachting/voorspelling wat verder in de toekomst (2-3-4 dagen vooruit).
Is er iemand die dat toevallig al gerealiseerd heeft of die weet of dit ergens beschikbaar is? Ik kon het zelf zo 123 niet vinden.
Probleem met die verwachtingen is dat deze ook niet per se altijd waar is; net als het weerbericht er regelmatig naast zit.
Dat is al heel erg vaak gedeeld hier. Zoek maar even terug in dit topic.yulunga schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 12:03:
Ik heb momenteel de zonneplan integratie in gebruik in home-assistant. Die geeft een mooie grafiek van de stroomprijzen voor de komende uren. Wat ik eigenlijk wel zou willen, is een andere grafiek met een soort van verwachting/voorspelling wat verder in de toekomst (2-3-4 dagen vooruit).
Je kan in Home Assistant gewoon een webpagina toevoegen. Dit wordt dan een iframe in je HASS dashboard. Zo heb ik gewoon de website van theoxygent in mijn dashboard verwerkt en kan ik de voorspelde energieprijs voor de komende tijd zien. Kan gewoon vrij simpel dus...yulunga schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 12:03:
"A computer would deserve to be called intelligent if it could deceive a human into believing that it was human." - Alan Turing
Ja, bijna iedereen hier heeft ervaring met zonnepanelen en dynamisch...Striker2k2 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 09:02:
Stel dat opwekking en verbruik precies in balans zijn. Dan is voor jou de vergelijking als volgt:
Vast contract:
Verbruik saldeert nu nog volledig, dus je enige kostenposten zijn:
- Teruglevergoeding
- Abonnement
- Vaste aansluitkosten.
- Eventuele korting via een aansluitbonus
Dynamisch contract:
Je saldeert verbruik en opwekking op jaarbasis voor de Energiebelasting, maar de kale prijs voor verbruik en teruglevering wordt op uurbasis bepaald. Er kan dus een gemiddeld prijsverschil zijn tussen afnemen en terugleveren, omdat die niet altijd op hetzelfde moment plaatsvinden (overschot in zomer, tekort in winter). De kostenelementen zijn dan:
- Prijsverschil tussen afnemen en terugleveren op jaarbasis
- Abonnement (meestal goedkoper)
- Vaste aansluitkosten
De vaste aansluitkosten zijn gelijk en kun je buiten beschouwing laten. Abonnementen schelen een paar euro per maand.
De belangrijkste component voor jou is dus de vraag hoe het prijsverschil bij dynamisch vergelijkt met de terugleverkosten (minus eventuele bonus) bij een vast contract.
Dus deel die terugleverkosten op jaarbasis door 3000 (opwekking en verbruik). Zo groot moet het verschil zijn tussen afnemen en leveren bij een dynamisch contract voordat een vast contract gunstiger is. Eigenlijk moet je het door een iets kleiner getal delen, omdat je een deel van de opgewekte stroom direct verbruikt en daar zit dan bij dynamisch ook geen verschil tussen opwekking en verbruik.
Typisch is de terugleverboete ongeveer 10-12 cent per kWh. De meeste mensen hier hebben eerder een verschil van 4-6 cent over het hele jaar. Hoe beter je kunt sturen (bijv. EV opladen op momenten met negatieve prijzen in de zomer) hoe gunstiger het uitkomt.
Check bij dynamische leveranciers wel de voorwaarden voor terugleveren in de Topic Start, want er zijn er bij die dat ongunstig doen.
NB bovenstaande geldt alleen wanneer opwekking en verbruik (nagenoeg) gelijk zijn.
[ Voor 5% gewijzigd door bilgy_no1 op 20-12-2024 19:30 ]
Kun je de twijfels benoemen?Striker2k2 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 09:02:
De berekening laten kloppen is lastig, is regelmatig in dit topic genoemd.
De prijzen in de toekomst bij dynamische tarieven kan niemand voorspellen.
Dus een vergelijkingssite zal een aanname moeten doen.
Check de contracten en leg ze naast elkaar voor wat betreft je model wat je kiest.
Teruglever boete en eventuele cash back en nergens naar omkijken tot einde 2026. Daarna is salderen verleden tijd maar teruglever boete kan blijven bestaan. ( Duur van je contract)
Dynamische energie in de zomer en winter met wind en zon lage tarieven bij hoog aanbod en hoge(re) tarieven bij laag aanbod. Bij negatieve prijzen krijg je geld voor je verbruik of betaal je voor je overschot aan zonne stroom wat je niet meteen benut.
Vind je het spannend en slaap je onrustig van die wijzigende tarieven, kies een interessant vast contract
pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen
Zijn er ook tools waar je verbruik van dit jaar kan inzitten en dan berekend wat de kosten waren?NielsvdBeek schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 09:54:
[...]
Kun je de twijfels benoemen?
De berekening laten kloppen is lastig, is regelmatig in dit topic genoemd.
De prijzen in de toekomst bij dynamische tarieven kan niemand voorspellen.
Dus een vergelijkingssite zal een aanname moeten doen.
Check de contracten en leg ze naast elkaar voor wat betreft je model wat je kiest.
Teruglever boete en eventuele cash back en nergens naar omkijken tot einde 2026. Daarna is salderen verleden tijd maar teruglever boete kan blijven bestaan. ( Duur van je contract)
Dynamische energie in de zomer en winter met wind en zon lage tarieven bij hoog aanbod en hoge(re) tarieven bij laag aanbod. Bij negatieve prijzen krijg je geld voor je verbruik of betaal je voor je overschot aan zonne stroom wat je niet meteen benut.
Vind je het spannend en slaap je onrustig van die wijzigende tarieven, kies een interessant vast contract
Als je even in dit topic zoekt, vindt je er diverseBec80 schreef op zondag 22 december 2024 @ 15:27:
[...]
Zijn er ook tools waar je verbruik van dit jaar kan inzitten en dan berekend wat de kosten waren?
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
Wat voor slimme meter heb jij? Want als je slimme meter GPRS ondersteunt, geeft hij geloof ik maar eens per 10 minuten tellerstanden door?Domba schreef op donderdag 12 december 2024 @ 16:25:
Wat een delay heeft die Zonneplan, zowel app als de api, data lopen ~20 minuten achter voor de teruglevering
Ik heb een type ESMR5 bj 2022 met een telegram elke secondepa2ra schreef op zondag 22 december 2024 @ 22:39:
[...]
Wat voor slimme meter heb jij? Want als je slimme meter GPRS ondersteunt, geeft hij geloof ik maar eens per 10 minuten tellerstanden door?
Aan P1 heb ik een actieve splitter (van Homewizard) met voor extern nog een Tibber Pulse waarvan de API wel update elke <5sec.
Die loopt geen tot wel 7kWh achter zoals Zonneplan die APP en API niet veel vaker dan 3-4x per uur update.
Met de (gratis bruikleen) zonneplan P1 dongel krijg je in de live tab van de app elke 5 minuten een datapunt er bij....Domba schreef op zondag 22 december 2024 @ 23:13:
[...]
Ik heb een type ESMR5 bj 2022 met een telegram elke seconde
Aan P1 heb ik een actieve splitter (van Homewizard) met voor extern nog een Tibber Pulse waarvan de API wel update elke <5sec.
Die loopt geen tot wel 7kWh achter zoals Zonneplan die APP en API niet veel vaker dan 3-4x per uur update.
Reden voor mij om die dongel te gebruiken is puur een extra data route naar Zonneplan. Er was een dik half jaar geleden iemand (jij?) met een hoop gezeik met ANWB die de data niet doorkreeg (of wilde doorkrijgen), en dat had me wat paranoïde gemaakt.
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels