Acties:
  • +3 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:38
Mystic Spirit schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 17:26:
[...]

Frank Energie en ANWB komen beide ongeveer 300 euro op jaarbasis goedkoper uit dan Tibber en Zonneplan.
Geen van allen is in de berekening erg transparant over hoe ze tot die berekening/inschatting komen.
In de startpost staat een tabel met de vaste maandelijkse kosten en de per KWH kosten. Juist Dynamische tarieven zijn relatief makkelijk bij alleen verbruik. Bij teruglevering is Frank de partij waar je niet wil zitten, naar mijn mening schiet je jezelf met Frank in je eigen voet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:54
Mystic Spirit schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 16:18:

Vooral verbruikers waar ik vrij weinig aan verschuiven kan in tijd van gebruik. Bedrijf is grotendeels overdag. Warmtepomp draait eigenlijk altijd, en de auto en boiler kan ik nog wel iets mee schuiven naar de nacht, maar ik kan moeilijk schuiven naar goedkope uren op het moment dat er veel zonnestroom wordt opgewekt.
Ik heb vergelijkbaar gebruik en opwek. En inderdaad ook warmtepomp en EV.
Maar ik heb juist het idee dat ik heel veel kan verschuiven:
- warmtepomp kan je ‘s nachts harder laten werken dan overdag.
- EV kan je swinters ‘s nachts laden
- EV kan ik in mijn geval zomers toch zeker 80% van de tijd overdag aan de lader hebben.

Ik gebruik 13000kWh en wek 9000kWh op.
Mijn huis heeft een “stabiel gebruik” van rond de 300watt, dat is 7.2kWh per dag = 2628kWh per jaar.
Dat betekent dat ongeveer 10.000kWh “variabel” is en dus stuurbaar. Waarschijnlijk niet voor de volle 100% maar toch zeker grotendeels.

Ik heb nu nog vast contract maar ben bezig bovenstaande verschuivingen te automatiseren en vervolgens naar dynamisch over te stappen.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-03 06:28

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

feelthepower schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 17:39:
[...]

In de startpost staat een tabel met de vaste maandelijkse kosten en de per KWH kosten. Juist Dynamische tarieven zijn relatief makkelijk bij alleen verbruik. Bij teruglevering is Frank de partij waar je niet wil zitten, naar mijn mening schiet je jezelf met Frank in je eigen voet.
Goed dat je nog even hebt gewezen op de tabel in de startpost. Die had ik even gemist. Ik was gefocust op de rekensheet die ook in de startpost staat.
Hierdoor heb ik er nog een aanbieder bij gevonden. Eneco, Tibber en Zonneplan lijken vergelijkbare voorwaarden en tarieven te hebben en gunstig te zijn bij teruglevering.
Frank was al afgevallen, maar misschien is Eneco dus ook nog wel een overweging naast Tibber en Zonneplan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:01
Mystic Spirit schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 23:09:
[...]

<knip>

Frank was al afgevallen, maar misschien is Eneco dus ook nog wel een overweging naast Tibber en Zonneplan.
Reminder: mocht je uiteindelijk voor Tibber kiezen, kijk dan of je in je omgeving iemand kunt vinden die reeds klant is, en je een referentie wil geven, voor dat shoptegoed.

Vraag/aanbod van dergelijke referenties mag niet via dit forum, conform de huisregels, dus vraag dat niet hier (en ik ben zelf ook geen klant meer) ;)

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:13
Gameboy schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 16:33:
[...]

Bij Tibber en Zonneplan (ik heb zelf hands-on ervaring met deze beide leveranciers), krijg je voor je export ook netjes dezelfde inkoopvergoeding als welke je betaalt voor je import. Bovendien mag je bij deze beide leveranciers ook nog eens de BTW over je export houden (ook voor je overschot na salderen), dat levert dus 21% extra exporttarief op.
Dit word toch op jaar factuur gecorrigeerd, en moet je alle btw terug betalen.
Of heb jij ervaring dat ze dit niet doen? Ik heb het van innova ook wel eens onterecht gekregen.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NielsvdBeek
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19:40
Bij dynamische tarieven is het niet erg raadzaam dat je de rooskleurige berekening als aannames van een leverancier voor je keuze gebruikt. Immers de tarieven zijn dynamisch en dezelfde bij een dynamische leverancier. Kijk zoals in de topic start verwoord hoe je kunt kiezen op basis van de additionele kosten per kWh e.d.

[ Voor 7% gewijzigd door NielsvdBeek op 04-01-2025 13:27 ]

pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
reneeke1970 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 12:16:
[...]

Dit word toch op jaar factuur gecorrigeerd, en moet je alle btw terug betalen.
Of heb jij ervaring dat ze dit niet doen? Ik heb het van innova ook wel eens onterecht gekregen.....
Nee, de BTW ontvang je elke maand, en hoef je aan het eind *niet* terug te betalen. Alleen de EB (en de BTW over alleen die EB) wordt verrekend bij Tibber.

Bij Zonneplan geef je van tevoren je verwachte import/export op, en als je meer export dan import hebt, wordt helemaal geen EB in rekening gebracht. Elke maand krijg je voor je export de prijzen inclusief BTW, en die mag je ook bij Zonneplan houden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:13
Gameboy schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 13:33:
[...]

Nee, de BTW ontvang je elke maand, en hoef je aan het eind *niet* terug te betalen. Alleen de EB (en de BTW over alleen die EB) wordt verrekend bij Tibber.

Bij Zonneplan geef je van tevoren je verwachte import/export op, en als je meer export dan import hebt, wordt helemaal geen EB in rekening gebracht. Elke maand krijg je voor je export de prijzen inclusief BTW, en die mag je ook bij Zonneplan houden...
Aha, nou dan word het toch interssant om via dynamisch terug te gaan leveren. (Krijg nu 11 cent)
Ga nog even aankijken hoever de prijzen gaan zakken richting zomer. Anders beetje zonde van de overstap boete

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 19:37
Mystic Spirit schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 17:26:
[...]
Handwerk dus :| was al bang dat ik daar niet aan zou ontkomen...
Heb je een tip waar ik de uurtarieven van het afgelopen jaar kan downloaden?
Ik haal ze zelf van de ftp site van transparency.entsoe.eu.
Hier de handleiding:
https://transparency.ents...%20base/SFTP%20guide.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1traat
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-06 22:13
zie topicwarning

[ Voor 94% gewijzigd door Proton_ op 04-01-2025 17:36 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• zap681
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:52
De afgelopen twee jaar heb ik een dynamisch energie contract gehad (eerst bij Frank, daarna Tibber). Het was leuk om te zien hoe die markt werkt maar je moet ‘m wel steeds in de gaten houden. Vorig jaar heb ik mijn gascontract dan ook reeds veranderd naar een vast contract, gasverbruik kan je niet echt sturen tenzij je in de kou gaat zitten. Maar ik ook met stroom ben ik er nu wel klaar mee en ga ik terug naar een vast contract.
Het is leuk om uit te vogelen op welke uren je het beste je auto kan laden en om soms zelfs geld hiermee te verdienen maar als ik het afgelopen jaar naar mijn gemiddelde prijs per kWh kijk (22.5ct over 2024) dan is het toch een hoop gedoe geweest met weinig opbrengst als je nu een vast contract kunt afsluiten voor 23ct/kWh.

Ik heb geen spijt van de afgelopen twee jaar en heb er ook echt wel wat geld mee bespaard maar een contract met een vaste redelijk lage prijs waarbij je niet hoeft na te denken is mij ook wat waard. Stroom is ook maar gewoon een utility.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsvdBeek
Je kunt ook het gewoon zo laten en er niet op letten, dan haal je ook wel de 22ct?

pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1456812

zap681 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 19:32:
De afgelopen twee jaar heb ik een dynamisch energie contract gehad (eerst bij Frank, daarna Tibber). Het was leuk om te zien hoe die markt werkt maar je moet ‘m wel steeds in de gaten houden. Vorig jaar heb ik mijn gascontract dan ook reeds veranderd naar een vast contract, gasverbruik kan je niet echt sturen tenzij je in de kou gaat zitten. Maar ik ook met stroom ben ik er nu wel klaar mee en ga ik terug naar een vast contract.
Het is leuk om uit te vogelen op welke uren je het beste je auto kan laden en om soms zelfs geld hiermee te verdienen maar als ik het afgelopen jaar naar mijn gemiddelde prijs per kWh kijk (22.5ct over 2024) dan is het toch een hoop gedoe geweest met weinig opbrengst als je nu een vast contract kunt afsluiten voor 23ct/kWh.

Ik heb geen spijt van de afgelopen twee jaar en heb er ook echt wel wat geld mee bespaard maar een contract met een vaste redelijk lage prijs waarbij je niet hoeft na te denken is mij ook wat waard. Stroom is ook maar gewoon een utility.
Waar sluit jij een vast contract af voor 23ct/kWh? Alles wat ik invul is gemiddeld 25/28 cent namelijk. Ik ben wel van gas af, denk dat daardoor mijn energieprijzen standaard hoger zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zap681
Niet met een EV, dan moet je echt wel opletten op welk tijdstip je gaat laden. Einde van de middag, begin van de avond zijn de prijzen redelijk hoog, begrijpbaar want dynamisch.

Het contract wat ik heb afgesloten was een paar weken geleden op gaslicht.com bij BudgetEnergie 0.2306/kWh, het ligt natuurlijk ook aan de prijs die je netbeheerder rekent.

[ Voor 33% gewijzigd door zap681 op 04-01-2025 20:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23-06 19:12
Anoniem: 1456812 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 20:06:
[...]

Waar sluit jij een vast contract af voor 23ct/kWh? Alles wat ik invul is gemiddeld 25/28 cent namelijk. Ik ben wel van gas af, denk dat daardoor mijn energieprijzen standaard hoger zijn.
Klopt, mensen snappen nog niet allemaal dat je tarieven krijgt op basis van gebruikt en aansluiting.

Elektrische only contracten zijn vaak enorm duur qua kWh prijs vs met gas.

Je bent eigenlijk min of meer gedwongen om dynamisch te gaan als je elektrische only bent met zonnepanelen anno 2025.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:57
Bschnitz schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 20:32:
[...]

Klopt, mensen snappen nog niet allemaal dat je tarieven krijgt op basis van gebruikt en aansluiting.

Elektrische only contracten zijn vaak enorm duur qua kWh prijs vs met gas.

Je bent eigenlijk min of meer gedwongen om dynamisch te gaan als je elektrische only bent met zonnepanelen anno 2025.
Ik zie nu een 23/27 cent contract van Oxxio, alleen stroom, via Pricewise. €100 cashback, dus als je 4000 afneemt is dat 2.5 cent korting of 20.5/24.5 cent inclusief cashback.

Mijn 2024 jaargemiddelde bij Zonneplan is 24 cent dus Oxxio is gewoon goedkoper.

Er wordt hier constant gezegt hoe duur een vast contract is maar elke keer dat ik kijk vind ik wel iets onder de 23 cent incl cashback. Alleen als je een bizar hoog verbruik heb of veel teruglevering is dynamisch interessant. Of een accu natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
w00key schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 21:41:
[...]

Ik zie nu een 23/27 cent contract van Oxxio, alleen stroom, via Pricewise. €100 cashback, dus als je 4000 afneemt is dat 2.5 cent korting of 20.5/24.5 cent inclusief cashback.

Mijn 2024 jaargemiddelde bij Zonneplan is 24 cent dus Oxxio is gewoon goedkoper.

Er wordt hier constant gezegt hoe duur een vast contract is maar elke keer dat ik kijk vind ik wel iets onder de 23 cent incl cashback. Alleen als je een bizar hoog verbruik heb of veel teruglevering is dynamisch interessant. Of een accu natuurlijk.
Zoals ik zeg, bedankt voor mijn punt maken.

Ik krijg dat contract dus niet eens. Fijn dat jij er wel een krijgt. Iedereen heeft een ander gebruik en dan krijg je dus andere opties.

Mijn beste aanbod vast: via pricewise (via gaslicht nog slechter)

Delta: 10€ cashback 😂, 26cent en nog wat kleins. Boete ook nog natuurlijk 😘

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10:33
zap681 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 19:32:

De denkfout die je maakt is dat je jouw gerealiseerde prijs per kWh over vorig jaar vergelijkt met wat je nu als tarief krijgt aangeboden voor het komende jaar.

De juiste vergelijking is welk tarief je een jaar geleden kon vastleggen voor 2024. Dat zat waarschijnlijk rond €0,30 per kWh. Afhankelijk van de aanbieder en je persoonlijke situatie.

Als je nu een aanbod van €0,23 wilt vergelijken met jouw €0,225 van vorig jaar, moet je sowieso rekening houden met de verlaagde Energiebelasting. Dat scheelt €0,01 per kWh, oftewel als je niets verandert en de tarieven zijn precies hetzelfde als in 2024, dan kom je in 2025 uit op €0,215 per kWh.

De grote vraag is wat de tarieven gaan doen dit jaar. Dat kan niemand je met zekerheid vertellen. En als je je daar geen zorgen over wilt maken en je vindt €0,23 acceptabel dan kun je je daar in elk geval geen buil aan vallen.

Maar ik vind wel dat we de vergelijkingen zuiver moeten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Bschnitz schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 22:09:
[...]

Zoals ik zeg, bedankt voor mijn punt maken.

Ik krijg dat contract dus niet eens. Fijn dat jij er wel een krijgt. Iedereen heeft een ander gebruik en dan krijg je dus andere opties.

Mijn beste aanbod vast: via pricewise (via gaslicht nog slechter)

Delta: 10€ cashback 😂, 26cent en nog wat kleins. Boete ook nog natuurlijk 😘
Wat voor geks vul je dan in. Dit is gewoon stroom, geen gas, wel slimme meter en verbruik erin. Gas heeft nog regiotoeslag, maar zo ver ik weet is stroom gewoon stroom.

Net 3 postcodes ingetypt, Rotterdam, Den Haag, Hengelo. Alle 3 Oxxio beschikbaar. Ben benieuwd waarom je een ander aanbod krijg.

[ Voor 9% gewijzigd door w00key op 04-01-2025 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:58
[...]

Als je cashback meeneemt in de verrekeningen, dien je ook het verschil in vaste leveringskosten mee te nemen. Is tussen deze twee een kwart van de cashback.

Cashback is in dit geval van Oxio ook €100 als postcode geen gasaansluiting heeft,
Heb je PV is er geen cashback.
Voor gas is cashback €170 van deze actie

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thepawn
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17-06 21:43
het onderwerp gaat over dynamische contracten. Ik zou een discussie verwachten met waardevolle inhoud over hoe je het beste gebruik kunt maken van een dynamisch contract, om kosten te verlagen of er zelfs winst mee te maken. Naast de mensen die hun EPEX-handelssystemen aanpassen, zie ik nog steeds veel mensen die hopen dat een bedrijf hen toestaat om om 18:00 uur goedkoop grijze energie van het net te halen en een korting van 2 cent te vieren.

6kWp PV, 15kWh Deye thuisaccu, EV, Zonneplan, HA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bschnitz
w00key schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 23:32:
[...]

Wat voor geks vul je dan in. Dit is gewoon stroom, geen gas, wel slimme meter en verbruik erin. Gas heeft nog regiotoeslag, maar zo ver ik weet is stroom gewoon stroom.

Net 3 postcodes ingetypt, Rotterdam, Den Haag, Hengelo. Alle 3 Oxxio beschikbaar. Ben benieuwd waarom je een ander aanbod krijg.
Dat is niet gek. Dat zijn gewoon zonnepanelen. Vrij normaal met een A++++ huis en een warmtepomp, soms ook nog elektrisch laden, zo 150kWh per maand.

In de december en januari gebruik je gewoon rond 1000kWh of meer per maand. Er is dan geen zon voor zelfgebruik.

Met een dynamisch contract kom ik op -€350 per jaar uit en dat op een basis van 26cent gemiddeld, wat in realiteit nog veel lager zal zijn. 20-22cent ga ik nu vanuit.

Met een vast contract kom ik uit op +€150. Bijna 27cent+boetes.

3000kWh gebruik en 7000kWh terug. Vul zelf maar in.

Dit jaar ga ik met de batterij testen hoe het gaat om tijdens de goedkope uurtjes te laden en dat te gebruiken heel de dag, dus bijvoorbeeld vanavond voor 17cent.

Tot nu toe in januari zit ik op 24cent gemiddeld, morgen denk ik eerder 22cent. Als het goed is gaat het vanaf nu alleen maar omlaag, de piek is nu namelijk geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomster
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07:14
Bschnitz schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 20:32:
[...]

Dit is in mijn geval zo, All-electric en overschot zonnestroom.
Kan je deze opmerking onderbouwen? Ik twijfel nl behoorlijk. Zit nu nog variabel tegen 30 cent/kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Boomster schreef op zondag 5 januari 2025 @ 09:07:
[...]

Dit is in mijn geval zo, All-electric en overschot zonnestroom.
Kan je deze opmerking onderbouwen? Ik twijfel nl behoorlijk. Zit nu nog variabel tegen 30 cent/kWh
Dat kan je simpelweg online doen. Zie mijn vorige post €500 verschil en dat is worstcase.

Gaslicht met vinkje aan voor dynamische tarieven of Jeroen geeft je ook een aardig beeld qua vergelijking.

Dan krijg je een aardig beeld, hou rekening ermee dat de gemiddelde tarieven een tikje overdreven bij de sites. Over het algemeen als je dit topic volgt merk dat mensen betere tarieven hebben gemiddeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Domba schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 23:44:
[...]

Als je cashback meeneemt in de verrekeningen, dien je ook het verschil in vaste leveringskosten mee te nemen. Is tussen deze twee een kwart van de cashback.

Cashback is in dit geval van Oxio ook €100 als postcode geen gasaansluiting heeft,
Heb je PV is er geen cashback.
Voor gas is cashback €170 van deze actie
Ik krijg ook met PV dan wel een loyaliteitsbonus van €100 aangeboden, maar ook een terugleverboete van €0,143 per kWh. Dat is gelijk de hoogste die ik heb gezien tot nu toe. Hier thuis noemen we dat een sigaar uit eigen doos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jassie256
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-05 08:21
Zijn er meer mensen die geen reading van anwb (gas) zien in hun anwb (en bijv slimmemeter. Nl) portal?
Daarnaast is het door de hoge gasprijs toch wel spannend ineens dynamisch
Edit; tibber mis ik ook de gegevens zie ik nu.

[ Voor 11% gewijzigd door jassie256 op 05-01-2025 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomster
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07:14
@Bschnitz Bedankt voor je reactie.
We zijn net verhuisd naar een nieuwe woning alwaar we direct all-electric zijn gegaan.
Ik heb dus geen idee van het representatieve verbruik van deze woning.
De vorige eigenaren stookten niet of nauwelijks (lees: houtkachel). Dit had tot gevolg dat er redelijk wat vocht problemen waren in de rest van de woning.

Ik denk dat we eerst een jaar aan gaan kijken zodat we weten wat ons verbruik ongeveer zal zijn en dan de keuze maken.

Blijf het lastig vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zap681
bilgy_no1 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 23:02:
[...]

De denkfout die je maakt is dat je jouw gerealiseerde prijs per kWh over vorig jaar vergelijkt met wat je nu als tarief krijgt aangeboden voor het komende jaar.

De juiste vergelijking is welk tarief je een jaar geleden kon vastleggen voor 2024. Dat zat waarschijnlijk rond €0,30 per kWh. Afhankelijk van de aanbieder en je persoonlijke situatie.

Als je nu een aanbod van €0,23 wilt vergelijken met jouw €0,225 van vorig jaar, moet je sowieso rekening houden met de verlaagde Energiebelasting. Dat scheelt €0,01 per kWh, oftewel als je niets verandert en de tarieven zijn precies hetzelfde als in 2024, dan kom je in 2025 uit op €0,215 per kWh.

De grote vraag is wat de tarieven gaan doen dit jaar. Dat kan niemand je met zekerheid vertellen. En als je je daar geen zorgen over wilt maken en je vindt €0,23 acceptabel dan kun je je daar in elk geval geen buil aan vallen.

Maar ik vind wel dat we de vergelijkingen zuiver moeten houden.
Daar heb je helemaal gelijk in en daar heb ik ook echt wel over nagedacht maar dat gaan we aan het einde van het jaar zien. Het gaat mij er meer om dat ik na twee jaar dagelijks energieprijs apps checken en autolaadschema’s instellen er wel een beetje klaar mee was voor die paar tientjes winst. De huidige prijzen vind ik redelijk en dan is het gewoon een luxe om 1 vaste prijs te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
bilgy_no1 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 09:22:
[...]

Ik krijg ook met PV dan wel een loyaliteitsbonus van €100 aangeboden, maar ook een terugleverboete van €0,143 per kWh. Dat is gelijk de hoogste die ik heb gezien tot nu toe. Hier thuis noemen we dat een sigaar uit eigen doos.
Ik heb wat verbruikgegevens vanuit mijn omgeving gebruikt met hun postcode, voor die met PV, zat er geen tussen met een kickback
Oxio is zelfs tov van andere reguliere met PV gewoon duur, in 1 geval was die zelfs meer dan het dubbele van Delta 1j/NL groen stroom

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hremijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-06 23:34
zap681 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 20:07:
Niet met een EV, dan moet je echt wel opletten op welk tijdstip je gaat laden. Einde van de middag, begin van de avond zijn de prijzen redelijk hoog, begrijpbaar want dynamisch.

Het contract wat ik heb afgesloten was een paar weken geleden op gaslicht.com bij BudgetEnergie 0.2306/kWh, het ligt natuurlijk ook aan de prijs die je netbeheerder rekent.
Wat je netbeheerder rekent is een vast bedrag onafhankelijk van de dynamische prijs.
Dat moet je niet in de vergelijking betrekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bilgy_no1
zap681 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 11:19:
[...]

Daar heb je helemaal gelijk in en daar heb ik ook echt wel over nagedacht maar dat gaan we aan het einde van het jaar zien. Het gaat mij er meer om dat ik na twee jaar dagelijks energieprijs apps checken en autolaadschema’s instellen er wel een beetje klaar mee was voor die paar tientjes winst. De huidige prijzen vind ik redelijk en dan is het gewoon een luxe om 1 vaste prijs te hebben.
Je bent helemaal vrij om te kiezen wat je wilt.

Ik heb zelf ook een EV en ik zit helemaal niet zo met laadschema's instellen. In de zomer kijk ik liefst wel in de weekends wat vooruit en dan heb ik wel eens het laden op 3 kW gezet en verspreid over zaterdag en zondag om diep negatieve terieven te ontlopen. Verder kies ik gewoon het goedkoopste blok op de dag dat ik moet gaan laden.

Vandaag is dat na 20:00 uur, maar uiteraard wacht ik even tot 13:00 uur om te zien wat de nacht doet.

Anyway, ik probeer je ook niet om te praten of zo. Ik hoop alleen dat je met het laden van je EV nog wel een beetje rekening houdt met de netbelasting en dus niet om 18:00 uur in de winter het laden start...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Domba schreef op zondag 5 januari 2025 @ 11:24:
[...]

Ik heb wat verbruikgegevens vanuit mijn omgeving gebruikt met hun postcode, voor die met PV, zat er geen tussen met een kickback
Oxio is zelfs tov van andere reguliere met PV gewoon duur, in 1 geval was die zelfs meer dan het dubbele van Delta 1j/NL groen stroom
Ja, ik pleit ook niet voor Oxxio. Maar de voorbeelden hier onderstrepen wel het probleem met het roepen van tarieven hier. Iedereen krijgt kennelijk wat anders aangeboden.

Ik blijf voorlopig wel bij dynamisch. Ik heb echt geen zin om terugleverboetes te betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
[...]

Je vergelijkt hierbij prijzen uit het verleden met een contract voor de toekomst.

Kon je afgelopen januari 2024 voor 24 cent een jaar contract afsluiten?

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hremijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-06 23:34
mhr-zip schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:34:
[...]

Je vergelijkt hierbij prijzen uit het verleden met een contract voor de toekomst.

Niet bij Oxxio.

https://www.energievergel...js-voor-een-vast-contract

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gameboy
TL;DR, over 2024:

Oxxio 1 jaar vast: 0,32 / kWh
Dynamisch (Zonneplan): 0,24 / kWh

Hmm, wat is toch goedkoper? :P

Als een leverancier nu 0,23 / kWh biedt voor een jaarcontract, dan zullen de dynamische prijzen daar naar verwachting ook weer flink onder gaan uitkomen.

Een leverancier heeft namelijk ook een opslag/toeslag voor onzekerheid in de prijs opgenomen, om er zeker van te zijn dat ze nooit een te laag tarief over het hele jaar vaststellen. Het is dus eigenlijk altijd al "te hoog" vastgesteld...

Alleen dat feit al is zo ongeveer een garantie dat dynamische tarieven gemiddeld over langere tijd *altijd* onder de vaste tarieven over die tijd zullen uitkomen.

Toevoeging: uitgezonderd bijzondere situaties zoals oorlogen of andere gekke zaken die de prijzen ernstig beïnvloeden...maar dat is een risico wat lastig in te schatten is.

[ Voor 8% gewijzigd door Gameboy op 05-01-2025 14:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Gameboy schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:55:
[...]

TL;DR, over 2024:

Oxxio 1 jaar vast: 0,32 / kWh
Dynamisch (Zonneplan): 0,24 / kWh

Hmm, wat is toch goedkoper? :P

Als een leverancier nu 0,23 / kWh biedt voor een jaarcontract, dan zullen de dynamische prijzen daar naar verwachting ook weer flink onder gaan uitkomen.

Een leverancier heeft namelijk ook een opslag/toeslag voor onzekerheid in de prijs opgenomen, om er zeker van te zijn dat ze nooit een te laag tarief over het hele jaar vaststellen. Het is dus eigenlijk altijd al "te hoog" vastgesteld...

Alleen dat feit al is zo ongeveer een garantie dat dynamische tarieven gemiddeld over langere tijd *altijd* onder de vaste tarieven over die tijd zullen uitkomen.
Dan hou je geen rekening met tijd. De vaste tarieven zijn gebaseerd op huidige marktomstandigheden en prijzen en worden van tevoren ingekocht door een leverancier. Dus een reflectie van huidige prijzen incl risicotoeslagen. De dynamische prijzen zijn 1 dag bekend en niet bekend voor langere tijd en afhankelijk van allerlei omstandigheden:
- wind
- zon
- beschikbaarheid centrales
- export en import capaciteit
- geopolitieke ontwikkelingen enz

Dus als prijs nu relatief laag is voor een vast contract is potentieel voordeel van een dynamisch contract meer beperkt. Met vast contract lock je relatief lage prijzen in en met dynamich moet je afwachten hoe de markt zich ontwikkelt de komende maanden. Er zijn geen garanties helaas.

energienerds, gasloos, 11,5kWp, 14 kWh accu, EV, Atlantic WPB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simmersnie
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21:54
jassie256 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 09:30:
Zijn er meer mensen die geen reading van anwb (gas) zien in hun anwb (en bijv slimmemeter. Nl) portal?
Daarnaast is het door de hoge gasprijs toch wel spannend ineens dynamisch
Edit; tibber mis ik ook de gegevens zie ik nu.
Blijkbaar is (was?) er een probleem bij EDSN, m.a.w. bij meerdere marktpartijen.
Zie ook: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/81215758

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Met beetje aandacht voor de markt kan je vast prima inkopen. Ik heb in juni 2024 de prijs 2 jaar vastgezet voor 20 cent piek, 21 dal, daar gaat nog eens een cent van af nu door EB 2025. Maar je moet wel af en toe kijken. Nee die prijs krijg je nu niet meer, zelfs bij dynamisch kom je met alleen afname en geen EV nooit lager uit.

En hoeveel scheelt "te duur" inkopen nou eigenlijk? Mocht je 5 hele centen naast zitten, wat behoorlijk grof is, dan is dat op een gemiddeld 3 mensen huishouden van 3250 kWh maar €14 per maand.

Ik heb nog 1 woning en bijna een miljoen kWh aan grootzakelijk stroom op EPEX prijzen zitten, ik ben echt geen liefhebber van traditionele leveranciers. Maar helemaal niet kijken voor goede vaste prijzen is een domme zet voor de meeste mensen, zelfs met zonnepanelen en ongeveer gelijk opwek en verbruik dus netto nul op de meter kan je mooie deals scoren - 5 cent terugleverkosten is niet veel meer het verschil tussen dagen met veel en weinig zon. 3000 kWh salderen / ruilen kost maar €150 euro, ja misschien is dynamisch wel nog goedkoper maar boeiend? Nul verschil wordt het nooit, vanaf april veroorzaakt elke zonnige middag een dip in prijs.

En nee, sommige leveranciers vragen meer dan 5 cent. Ga daar dan niet zitten, de vergelijker zoekt het voor je uit.

Als ik weer een aanbieding zie voor ~7 cent kaal ga ik de rest ook vast zetten. Voor nu scheelt het linksom of rechtsom te weinig, EPEX is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-06 12:33
mrme12345 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:08:
[...]

Dan hou je geen rekening met tijd. De vaste tarieven zijn gebaseerd op huidige marktomstandigheden en prijzen en worden van tevoren ingekocht door een leverancier. Dus een reflectie van huidige prijzen incl risicotoeslagen. De dynamische prijzen zijn 1 dag bekend en niet bekend voor langere tijd en afhankelijk van allerlei omstandigheden:
- wind
- zon
- beschikbaarheid centrales
- export en import capaciteit
- geopolitieke ontwikkelingen enz

Dus als prijs nu relatief laag is voor een vast contract is potentieel voordeel van een dynamisch contract meer beperkt. Met vast contract lock je relatief lage prijzen in en met dynamich moet je afwachten hoe de markt zich ontwikkelt de komende maanden. Er zijn geen garanties helaas.
Hierbij komen nog terugleverkosten en later einde salderingsregeling. En hoeveel je verbruikt en opwekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
mhr-zip schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:34:
[...]

Dan gaan we toch lekker kijken naar de toekomst? Juli 2024 - Juni 2026 is de benchmark, vaste tarief is 20.5 cent in 2024, 19.7 nu met verlaagde EB, ik denk niet dat dynamisch lager gaat uitkomen maar !remindme 18 months.

Overigens is antwoord op je vraag waarschijnlijk ja. De ENDEX 1 jaar vooruit prijs in half januari 2024 was lager met €80/MWh dan juni 2024, vaste contracten waren dus nog goedkoper dan in de zomer. Maar zelfs als je 1/1 neem en 9.2 x 1.21 + 11 EB reken is de prijs maar 22 cent. Daar gaat nog iets van marge overheen maar ervaring leert, niet veel. Er is altijd 1 leverancier die teveel heeft ingekocht en wat meer volume zoekt met een actie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wuBHGVh4B4Izhsd3uLLBghm6z5w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dr5TjfGS4VGZFq8CQzKzUybL.png?f=fotoalbum_large

Mijn 21/20 contract was van juni, dat is lang niet de beste tijd geweest, eerder in het jaar was de prijs nog veel mooier. En in oktober heb ik offertes ontvangen voor 8-10 cent kaal voor grootzakelijk, 80 tot 100/MWh x ~1000 stuks.

Het is nu wachten op de volgende dip. 70ish is een mooie prijs, dan kom je op 19-20 cent uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:42
[...]

Mijn 2024 jaargemiddelde bij Zonneplan is 24 cent...
Vlgs mij bedondert Zonneplan ons met dat jaargemiddelde.
Ik volg twee aansluitingen, 1 met PV, met totaal verschillend verbruik. Allebei 24ct gemiddeld over 2024...

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 22:59
Wow, mooi plaatje maar nu nog eens een beetje meer zon met zo'n terugleverings Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0QoTA3eIzj_6Uj2zYIRI7NqDhEA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wQdVDEjcd1geimL6mGnYZIu7.jpg?f=fotoalbum_largebedrag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21-06 15:05
HansAuutB schreef op zondag 5 januari 2025 @ 17:59:
[...]

Ik volg twee aansluitingen, 1 met PV, met totaal verschillend verbruik. Allebei 24ct gemiddeld over 2024...
Nou, dan wordt ik meer bedonderd dan jouw met 26ct afname en 20ct teruglevering.
Hopelijk kun je nu beter slapen 😜

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-06 12:33
RemmyB83 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 18:12:
[...]

Nou, dan wordt ik meer bedonderd dan jouw met 26ct afname en 20ct teruglevering.
Hopelijk kun je nu beter slapen 😜
Teruglevering is bijna 0 kwh, niet echt representatief toch ?

Ikzelf zit op 28c met 3kwh opgewekt 🤪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
HansAuutB schreef op zondag 5 januari 2025 @ 17:59:
[...]

Zonneplan doet niets anders dan de prijzen berekenen zoals het hoort. Import in een uur, maal het tarief in dat uur. En dan dat optellen over een maand.

En dat kun je zelf ook. Ik houd zelf ook de import bij in HA, en de prijzen per uur maal de import per uur (standaard Energy Dashboard functionaliteit). Dat levert exact dezelfde getallen op als op de facturen van Zonneplan.

Dus ik begrijp niet helemaal waar je sentiment vandaan komt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hwopereis
  • Laatst online: 18-06 10:25
Hoi,

Ik zit op het moment bij Hegg energie (als oud mijn-domein klant) en nu viel me iets op in mijn grafieken.
Er zit over 2024 een flinke deuk in mijn teruglevering, die ik niet in mijn omvormer grafiek zie.
Zie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SROibCZE_Rj5cvbt2uGHuAI_WwQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8FuKiwiQ4MiUHj1whj4QaFWu.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IPD5MXRH7oH1MzOq91BxTUhOjfU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Y7v2P8OqKJnystyrPDHOOGxo.png?f=user_large

Nou heb ik het even nagekeken, en nu blijkt dat er zomaar meer dan een maand geen meterstanden doorgegeven zijn, maar wel super convenient voor hen, midden in de zomer maanden.
Zie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IHgkGwrx2rMLsSKZzB7vIkJCRJY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/LGeCUnO3zV17Dc9c0lrYEg5A.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5XaScyjQ1zBkGUt8Vg1GMJPo4AA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/XTvbDdHjH5oSQ7BbBDQbU67n.png?f=user_large

Nou heb ik om een reden (die ik niet meer weet) op 25 juni 2024 Hegg gebeld. Waarschijnlijk omdat in mijn app de waarden niet meer bijgehouden werden. Vanaf toen kwam er ook weer data binnen.

Naja.. kan gebeuren denk je dan... misschien dat de meter niet goed werkte.. Hegg heeft daarna ook aangegeven dat ze de meter moesten verwisselen omdat er wat mis mee was, of eigenlijk de energiewacht, (dat is 24 juli 2024 gebeurd).

Maaaarrrr.. waar is mijn terugleververgoeding voor die maanden? Zowel de stroomverbruik als de teruglevering op die momenten is over die hele periode 0 euro. Terwijl ik die periode netto zo'n 2000 kWh teruggeleverd heb.

Vervelender nog is: dit hebben ze met mijn gas grafiek gedaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lVZ0_5k33nhToJ1rrYVgjmDDEhs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/yJ2TcjOtCeEobmTNJRqPsLLV.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p0_Rboa7jcMBPA41FOcz0le5Etw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CIRa5Et8hVAm99fPlf2mSl2B.png?f=fotoalbum_large

Eerst is het verbruik vrij piekerig, wat je zou verwachten in die maanden. Maar opeens, een heel strak verbruik per dag. Alsof het verbruik van die periode strak uitgespreid is over de periode van gemiste meterstanden.

Dus ze waren wel te beroerd om iets met de stroom (netto teruglevering) te doen, maar niet om iets te doen met de gasafname.

Ik ga ze morgen sowieso hierover bellen, want whattheheck 8)7 .. maar ik ben ook benieuwd of ik de enige ben. Iemand anders zoiets meegemaakt bij Hegg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hwopereis
Gaat trouwens niet om het grootste bedrag zie ik nu net.. gok dat het zo'n 20 euro zal zijn in teruglever-vergoeding, want de gemiddelde marktprijs was niet erg hoog die maanden, zo'n 0.5 a 1 ct.

Misschien moet ik me hier niet zo druk over maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:22

franssie

Save the albatross

hwopereis schreef op zondag 5 januari 2025 @ 21:25:
Gaat trouwens niet om het grootste bedrag zie ik nu net.. gok dat het zo'n 20 euro zal zijn in teruglever-vergoeding, want de gemiddelde marktprijs was niet erg hoog die maanden, zo'n 0.5 a 1 ct.

Misschien moet ik me hier niet zo druk over maken...
Nee maar wel goed om ze scherp te houden

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
@hwopereis De keten van slimme meter tot bij de energieleverancier, heeft een hoop schakels, waar het mis kan gaan.
Ik heb specifiek voordat doel ook nog een ODA (Umeter) die de gegevens ook bij de netbeheerder ophaalt en of dat lukt.

De energieleverancier houdt ik op dit punt altijd standaard scherp in de gaten, want na 10 dagen zijn er geen kwartierdata meer en dat loopt bij mij snel in de euro's daar ik de PV opwek alleen op de 3 hoogste uurprijzen uren van de dag teruglever met thuisaccu.
Als de ODA wel de uitlezing kan ophalen en de energieleverancier niet, dan ben ik een lastige klant voor de helpdesk.

Hegg is Energyzero en die hebben de nodige storingen tussen Februari en Juli gehad.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• workzone
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 21:59
SlimmemeterPortal.nl is ook een prima optie om een uitlees storing in de slimme meter tijdig te detecteren.

Je kunt zo af en toe zelf inloggen om het uitlezen te controleren, maar ze sturen zelf ook een mail als de meter niet uitgelezen kan worden.

MP II 5000 | 25kWh LFP | Solar 5.4kWp Oost / 1.2kWp Zuid / 1.7kWp West / 0.6kWp Noord | L/L & L/W WP | Tubbergen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hwopereis
Domba schreef op zondag 5 januari 2025 @ 23:11:
@hwopereis De keten van slimme meter tot bij de energieleverancier, heeft een hoop schakels, waar het mis kan gaan.
Ik heb specifiek voordat doel ook nog een ODA (Umeter) die de gegevens ook bij de netbeheerder ophaalt en of dat lukt.

De energieleverancier houdt ik op dit punt altijd standaard scherp in de gaten, want na 10 dagen zijn er geen kwartierdata meer en dat loopt bij mij snel in de euro's daar ik de PV opwek alleen op de 3 hoogste uurprijzen uren van de dag teruglever met thuisaccu.
Als de ODA wel de uitlezing kan ophalen en de energieleverancier niet, dan ben ik een lastige klant voor de helpdesk.

Hegg is Energyzero en die hebben de nodige storingen tussen Februari en Juli gehad.
Goed punt/plan. Heb daar met terugwerkende kracht niet zoveel aan, maar ik denk dat ik wel een script kan schrijven dat via hun API data ophaalt en checkt of er wat binnen komt. Komt data niet op tijd binnen dan kan dat script me een berichtje sturen. Hoeft dit niet nog eens te gebeuren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hwopereis
workzone schreef op maandag 6 januari 2025 @ 00:42:
SlimmemeterPortal.nl is ook een prima optie om een uitlees storing in de slimme meter tijdig te detecteren.

Je kunt zo af en toe zelf inloggen om het uitlezen te controleren, maar ze sturen zelf ook een mail als de meter niet uitgelezen kan worden.
Hier kost de API helaas geld.. dus dan wordt dat toch die andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsvdBeek
Je hebt altijd je meterstanden nog.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

2024 afgesloten als eerste (halve) jaar dynamische elektriciteit.

Als duiding:
- Hoofdverwarming met airco (woonkamer, ~1500kWh, 24/7 aan maar uit op 2 duurste uren van de dag)
- Bijverwarming CV op gas (niet dynamisch, ~250 kuub inclusief warm water)
- Elektrische auto (Tesla Model Y, 32.000km/jaar), met gestuurd laden maar geen grid rewards
- Geen thuis accu
- Wel zonnepanelen (4400Wp op ZZW 45 graden en 3700Wp ook ZZW maar 8 graden en schaduw), ~7MWh / jaar opwek, ~30% zelfconsumptie).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R0V55zKqfVyJQXMd9AHTx9DS2IA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/IS88W4UQGBgmQ7zggz1dmkmz.png?f=user_large

Blijft bizar dat ik nu dus ongeveer €100/maand betaal voor alle elektra thuis, waar ik vroeger alleen al €300/maand tankte. Groen is goedkoop *O*

[ Voor 9% gewijzigd door _eLMo_ op 07-01-2025 16:55 . Reden: PV vergeten |:( ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:21
Ik probeer gebruik te maken van Jedlix, auto (Kia Ev9) en Wallbox lader succesvol verbonden, nu twee keer een heel korte laadsessie gehad, maar hij disconnect dan direct in de app (terwijl het echte laden gewoon door gaat).

Nog meer mensen hier last van?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
Tijd om de dynamische tarief balans op te maken. Wat heb ik gerealiseerd in 2024?
Onderstaande bedragen zijn puur de tarieven per kWh. Geen verrekening, compensatie, correctie of whatever voor de vaste kosten, teruggaaf belasting of wat dan ook.

Gekocht kleine 11 MWh tegen gemiddeld 0.201 EUR/kWh.
Verkocht 9276 kWh tegen gemiddeld 0.296
Eigen opwek circa 13 MWh
Verlies van de thuisaccu circa 2100 kWh.... RTE is circa 82%.
November was het duurste met net iets meer dan 25 cent per kWh.

Dat betekent dat ik 1516 kWh heb afgenomen van het net en daarvoor gemiddeld 0.38 EUR/kWh voor heb gekregen.

Bovenstaande is met WP, PV, thuisaccu en EV. Geen gas. Wel tijd voor meer PV.
Groen is zeker goedkoop en dynamisch is de juiste contractvorm als je kan sturen.

Commentaar over dat > 10000 kWh echt teveel is of iets anders in die strekking mag je voor je houden.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:06

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

situatie:
- 30kWh thuisaccu (3x MP5000)
- 2xEV, 1x laadpaal, handmatig planning in te zetten
- heel klein beetje PV (3kWp)

- afname 2024 juni-december: 8459 kWh voor €1731 = 20,5 cent gemiddeld
- teruglevering: 2947kWh voor €1007 = 34,2 cent gemiddeld
- eigen PV opwek: 1400 kWh (overigens historisch weinig)

prima eerste 7 maanden dynamisch. Kijken wat 2025 gaat brengen.

Edit: snel rekenen komt uit op 13 cent per kWh overall. Ben ik tevreden mee

[ Voor 13% gewijzigd door prein2 op 06-01-2025 15:16 ]

PVoutput

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NielsvdBeek
2024 Tibber (tarieven):

Verbruik van 10106 kWh voor 24,6 ct per kWh gemiddeld
PV productie 7335 kWh voor 19ct per kWh gemiddeld (leverde dat op)
36% zonneenergie direct verbruikt, de rest afgenomen en nog teruggeleverd

Verbruik verwarming en tapwater:
2945 kWh warmtepomp verwarming met radiatoren in een vrijstaand huis uit 1996, 6 volwassen personen , tegen 25,4 ct per kwh geen sturing op kwh prijs.
1356 kWh tapwater warmtepomp en af en toe element bij veel zon of comfort, 300L 6 personen tegen 23ct per kWh klein beetje sturing op kwh prijs bij overschot PV.

geen accu, amper sturing (overschot pv tapwater en de vaatwasser)

Alleen tarief m3 of kwh prijs (excl alle andere belastingen en leveringskosten)
netto kosten electra (gasloos) EUR 1067 voor 2024
netto kosten gas en electra 2023 (deels gasloos vanaf oktober) EUR 1700

Indicatie alleen Gas 2023:
Werkelijke kosten incl leveren EUR 1964 voor gas in 2023 (per oktober 2023 gasloos)
Electra 2023
343 euro ontvangen van Engie voor electra (gunstig teruglever tarief gelijk aan afname tarief, variabel contract en overschot aan PV).

[ Voor 6% gewijzigd door NielsvdBeek op 08-01-2025 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morales79
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 06:47
Vandaag na 2 jaar Zonneplan overgestapt naar een vast contract bij Oxxio

Situatie: 5500 Kwh stroom / 800m3 gas
Geen zonnepanelen/warmtepomp
EV (lease) 3500 Kwh, hiervan krijg ik van mijn werkgever 35ct/kwh terug

2 goede jaren gehad bij Zonneplan maar de laatste maanden bleef de gasprijs maar oplopen, nu al 1,37eu en veel onzekerheid voor het komende jaar.
Over 2024 haalde ik 1,20eu/m3 en 21ct stroom

Oxxio biedt 1,279eu/m3 en stroom voor 23ct dal 27ct piek voor 1 jaar vast
Cashback van 270 euro komt daar nog bovenop.

In de praktijk merk ik dat de auto laden toch prettiger is om gewoon snachts te doen ipv de goedkoopste uurtjes sprokkelen overdag.
Overigens zag ik dat Oxxio ook een hybride contract aanbiedt met stroom dynamisch en gas vast. Dat had ik wel willen doen maar dan was de cashback niet van toepassing. Die is toch wel significant.

[ Voor 13% gewijzigd door Morales79 op 06-01-2025 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rastapopoulos
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22:28
Ik ben weer overgestapt op dynamisch. Via gaslicht krijg je € 110 per aansluiting terug naar rato als je overstapt op Next Energy. Effectief dus vaste kosten gratis, plus nog een beetje per kWh en/of m3. Doe er je voordeel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Otto Jans
  • Laatst online: 01-06 21:24
Rastapopoulos schreef op maandag 6 januari 2025 @ 15:46:
Ik ben weer overgestapt op dynamisch. Via gaslicht krijg je € 110 per aansluiting terug naar rato als je overstapt op Next Energy. Effectief dus vaste kosten gratis, plus nog een beetje per kWh en/of m3. Doe er je voordeel mee.
Goede tip. En dan moet je dus minimaal een jaar klant zijn voor die cashback/actie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thepawn
op de prijsdetails voor de volgende energie lees ik nu Inkoopvergoeding: € 0,1598 /m³, het dubbele van het bedrag dat in de eerste post van deze thread staat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bilgy_no1
Dat is leuk voor mensen zonder PV of met heel weinig PV. Want voor terugleveren rekent NextEnergy 2x de inkoopvergoeding. Oftewel met PV betaal je deze EUR 110 helemaal zelf als je het vergelijkt met een leverancier als Tibber of Zonneplan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thepawn
Otto Jans schreef op maandag 6 januari 2025 @ 15:50:
[...]

Goede tip. En dan moet je dus minimaal een jaar klant zijn voor die cashback/actie?
Je krijgt 9 euro per maand per aansluiting. Als je één van de leveringen stopzet, stopt de promotie helemaal. Dit betekent dat je de gasprijs een jaar lang niet kunt vastzetten, anders verlies je de bonus. Bovendien betalen ze blijkbaar minder voor de teruggeleverde energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 19:37
hwopereis schreef op zondag 5 januari 2025 @ 21:09:

knip ...

Naja.. kan gebeuren denk je dan... misschien dat de meter niet goed werkte.. Hegg heeft daarna ook aangegeven dat ze de meter moesten verwisselen omdat er wat mis mee was, of eigenlijk de energiewacht, (dat is 24 juli 2024 gebeurd).

Maaaarrrr.. waar is mijn terugleververgoeding voor die maanden? Zowel de stroomverbruik als de teruglevering op die momenten is over die hele periode 0 euro. Terwijl ik die periode netto zo'n 2000 kWh teruggeleverd heb.

knip..
Dus ze waren wel te beroerd om iets met de stroom (netto teruglevering) te doen, maar niet om iets te doen met de gasafname.

Ik ga ze morgen sowieso hierover bellen, want whattheheck 8)7 .. maar ik ben ook benieuwd of ik de enige ben. Iemand anders zoiets meegemaakt bij Hegg?
Je kan in ieder geval niet zomaar verbruik of teruglevering kwijt zijn, want bij meterwisseling worden de eindstanden genoteerd en doorgegeven aan je energiemaatschappij. Het kan zijn dat je energiemaatschappij dan de spreiding over de periode anders doet dan die in werkelijkheid was, maar de totale hoeveelheden moeten nog steeds kloppen.

Bij problemen met het uitlezen van mijn meterstanden werd ik door de energiemaatschappij gedwongen overgezet van dynamisch naar variabel contract en daarmee was de spreiding over de uren geen issue meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Otto Jans
  • Laatst online: 01-06 21:24
bilgy_no1 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:12:
[...]

Dat is leuk voor mensen zonder PV of met heel weinig PV. Want voor terugleveren rekent NextEnergy 2x de inkoopvergoeding. Oftewel met PV betaal je deze EUR 110 helemaal zelf als je het vergelijkt met een leverancier als Tibber of Zonneplan.
Goede. Dan laat maar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hwopereis
WillemD61 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 17:34:
[...]

Je kan in ieder geval niet zomaar verbruik of teruglevering kwijt zijn, want bij meterwisseling worden de eindstanden genoteerd en doorgegeven aan je energiemaatschappij. Het kan zijn dat je energiemaatschappij dan de spreiding over de periode anders doet dan die in werkelijkheid was, maar de totale hoeveelheden moeten nog steeds kloppen.

Bij problemen met het uitlezen van mijn meterstanden werd ik door de energiemaatschappij gedwongen overgezet van dynamisch naar variabel contract en daarmee was de spreiding over de uren geen issue meer.
De stroommeter heeft volgens mij over die periode gewoon helemaal niets opgenomen, maar de gasmeter wel, want dat is een ander apparaat.
Dus geen standen, ook niet op het apparaat zelf.
Ze hebben hem volgens mij na dat telefoontje gereset op afstand, en toen was het weer goed.

Maar goed, ik vraag me af of ze in de winter ook niets hadden gedaan, of dat ze dan wel een "schatting" hadden gemaakt op basis van historische gegevens. Het is een geluk bij een ongeluk dat we zo'n 4000 kWh overproductie hebben, waardoor het maar om zo'n 15 euro gaat. Als ik quitte had geproduceerd had ik flink mogen betalen.

Morgen bel ik ze erover. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars2020
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:22
Weet iemand of de tabel” Variabele opslag stroom per kWh* in de topic start up to date is?
Als ik de prijzen op enever.nl zie lijkt het erop dat de inkoopkosten bij ANWB zijn gezakt omdat het verschil in tarief met andere aanbieders kleiner is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rastapopoulos
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22:28
Thepawn schreef op maandag 6 januari 2025 @ 15:59:
[...]

op de prijsdetails voor de volgende energie lees ik nu Inkoopvergoeding: € 0,1598 /m³, het dubbele van het bedrag dat in de eerste post van deze thread staat
Vreemd, dat staat er bij mij toch echt niet. Gewoon de € 0,0799 per m3 staat er in mijn contract.

Wat ik wel gek vind is dat er op gaslicht stond dat de € 110 naar rato wordt uitgekeerd bij opzegging, maar in de meegestuurde voorwaarden staat er twee opties zonder dat erbij staat welke er hier van toepassing is. (Dus of pas na een jaar of pro rato)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:04
Mars2020 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 21:54:
Weet iemand of de tabel” Variabele opslag stroom per kWh* in de topic start up to date is?
Als ik de prijzen op enever.nl zie lijkt het erop dat de inkoopkosten bij ANWB zijn gezakt omdat het verschil in tarief met andere aanbieders kleiner is geworden.
Als je een proefberekening doet bij ANWB dan heb je je antwoord. :)

Volgens mij is 'ie up to date, en als dat niet zo is dan kan je @Smuggler (hier) een heads up geven. Zo houden we 'm samen kloppend.

[ Voor 3% gewijzigd door Raymond P op 07-01-2025 06:36 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellbringer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-06 15:26

hellbringer

Weeeeeeee!

Is het normaal dat gaslicht.com bepaalde aanbieders weg laat?
Zo probeer ik mijn huidige aanbieder (Frank energie) te vergelijken met andere aanbieders maar dat is niet mogelijk omdat "Op dit moment vinden er onderhoudswerkzaamheden plaats."
Is er een site die wel alle energieleveranciers vergelijkt? Ik zie nu maar 45 reguliere en 6 dynamische aanbieders namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KikkerMario
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16:15
hellbringer schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 10:01:
Ze zeggen zelf: "Met rond de 25 energieleveranciers in de vergelijker is Gaslicht.com de meest volledige energievergelijker."

De "meest volledige", maar dus niet een volledige.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:47

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
Zo probeer ik mijn huidige aanbieder (Frank energie) te vergelijken met andere aanbieders maar dat is niet mogelijk omdat "Op dit moment vinden er onderhoudswerkzaamheden plaats."
Is er een site die wel alle energieleveranciers vergelijkt? Ik zie nu maar 45 reguliere en 6 dynamische aanbieders namelijk.
de topicstart, is aardig compleet.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:09
Mars2020 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 21:54:
Zit bij ANWB voor stroom, maar ik heb geen melding van ze gehad over een wijziging in de tarieven. Alleen iets over de belasting, maar dat is voor alle aanbieders hetzelfde.
Dus Enever zit fout of de andere aanbieders hebben hun tarieven verhoogd.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KikkerMario
Smuggler schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 10:10:
[...]

de topicstart, is aardig compleet.
Ik neem zelf energie af bij Pure Energie. Nu nog variabel, maar ik wil over naar dynamisch en dat hebben ze ook. Ik zie die leverancier niet in de topicstart staan. Zou je die erbij willen zetten?

De lijst op jeroen.nl ziet er trouwens ook mooi overzichtelijk uit (geen idee hoe compleet die is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hellbringer

hellbringer

Weeeeeeee!

KikkerMario schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 10:09:
[...]

Ze zeggen zelf: "Met rond de 25 energieleveranciers in de vergelijker is Gaslicht.com de meest volledige energievergelijker."

De "meest volledige", maar dus niet een volledige.
Gaslicht.com vergelijkt objectief alle energieleveranciers
staat bij mijn onder aan die pagina?
en hierbij staat Frank energie ook expliciet vermeld maar die komt dus nooit in een resultaat terecht en bijvoorbeeld CoolBlue ook niet.
De onafhankelijke energievergelijker
moet dus blijkbaar ook met een behoorlijke korrel zout genomen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:15

knakworst

Get more sats!

KikkerMario schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 10:16:
[...]

Ik neem zelf energie af bij Pure Energie. Nu nog variabel, maar ik wil over naar dynamisch en dat hebben ze ook. Ik zie die leverancier niet in de topicstart staan. Zou je die erbij willen zetten?

De lijst op jeroen.nl ziet er trouwens ook mooi overzichtelijk uit (geen idee hoe compleet die is).
Wat is het maandelijkse vastrecht?

Ik kon wel de inkoopvergoedingen vinden:

Het all-in tarief zijn de leveringskosten incl. btw en energiebelasting. De inkoopvergoeding (stroom € 0,025 per kWh en gas € 0,075 per m3) ontbreekt in dit tarief.

Maar de maandelijkse vergoedingen kan ik zo snel niet vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellbringer

hellbringer

Weeeeeeee!

[...]
Jeroen.nl geeft inderdaad wel een volledige (of in ieder geval meer volledige) lijst met o.a. Frank Energie en CoolBlue ook als aanbieder. _/-\o_

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• jorick570
  • Niet online
@Smuggler @Sicco92 Toevallig heb ik de TS net doorgelopen of de info van de leveranciers nog actueel is voor het nieuwe jaar. Ik ben de websites van de aanbieder doorgelopen om de tabel te updaten.
Hier op alfabetische volgorde:

ANWB Energie: geen aanpassing nodig
Atoom Alliantie: Bestaat niet meer, verwijst alles door naar Shave Energy
Budget Energie: geen aanpassing nodig
Clean Energy: geen aanpassing nodig
Coolblue Energie: Vaste leveringstarief aanpassen naar € 5,99 p/m
easyEnergy: Aanvullen salderen. Van de eigen website van Easyenergy: geldt een terugleveropslag van 1,21 ct/kWh over het gesaldeerd volume per maand (verschil tussen levering en teruglevering).
Eneco: Inkoopvergoeding stroom is: 0.02534/kWh en gas is 0.07878/m3
Energie VanOns: Net als alle resellers van EnergyZero is de inkoopvergoeding van gas 0.10359/m3
EnergyZero: inkoopvergoeding van gas 0.10359/m3
Frank Energie: geen aanpassing nodig
GroeneStroomLokaal: inkoopvergoeding van gas 0.10359/m3
Hegg Energy: inkoopvergoeding van gas 0.10359/m3
Innova: Vaste leveringskosten zijn excl btw. in de TS. Moet zijn 7.97 voor gas en stroom
NextEnergy: geen aanpassing nodig
Tibber: geen aanpassing nodig
SamSam: inkoopvergoeding van gas 0.10359/m3
Vandebron: geen aanpassing nodig
Vattenfall: geen aanpassing nodig
Vrijopnaam: Vaste leveringskosten zijn € 8,00 per maand voor stroom en € 7,50 per maand voor gas.
ZonderGas: inkoopvergoeding van gas 0.10359/m3
Zonneplan: aanvulling Factuurbedrag per maand: klant kan zelf kiezen voor vast of wisselend maandbedrag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KikkerMario
[...]
Zou je die erbij willen zetten?
(Geen aandelen of ander direct belang trouwens. Ik steun gewoon graag de leveranciers die hoog scoren op het groen-lijstje van Consumentenbond, Natuur & Milieu en WISE.)
knakworst schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 10:20:
[...]

Wat is het maandelijkse vastrecht?
De website is inderdaad niet heel overzichtelijk. Als ik op "Aanmelden" klik en dan wat gegevens invul, dan zie ik € 72,60 per jaar (plus netbeheerkosten minus vermindering energiekosten), dus € 6,05 per maand. Op Jeroen.nl staat € 5,99, dus misschien zijn ze 6 cent omhoog gegaan?

[ Voor 0% gewijzigd door KikkerMario op 07-01-2025 10:59 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:15

knakworst

Get more sats!

KikkerMario schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 10:32:
[...]

(Geen aandelen of ander direct belang trouwens. Ik steun gewoon graag de leveranciers die hoog scoren op het groen-lijstje van Consumentenbond, Natuur & Milieu en WISE.)
Greenwashing met certificaten levert een 10 op.

Spijtig dat shave energy / atoom alliantie er niet in staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Energievergelijkers zijn commercieel, de vermelde energieleveranciers geven op de een of andere manier inkomsten voor de energievergelijker of voor de vermelding of provisie voor elk uiteindelijk afgesloten contract.
Door de overeenkomt met de energievergelijker kan energieleverancier met condities en voorwaarden voor een aanbieding een specifiek type klanten werven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faraz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23-06 19:04
_eLMo_ schreef op maandag 6 januari 2025 @ 10:08:
2024 afgesloten als eerste (halve) jaar dynamische elektriciteit.

Als duiding:
- Hoofdverwarming met airco (woonkamer, ~1500kWh, 24/7 aan maar uit op 2 duurste uren van de dag)
- Bijverwarming CV op gas (niet dynamisch, ~250 kuub inclusief warm water)
- Elektrische auto (Tesla Model Y, 32.000km/jaar), met gestuurd laden maar geen grid rewards
- Geen thuis accu

[Afbeelding]

Blijft bizar dat ik nu dus ongeveer €100/maand betaal voor alle elektra thuis, waar ik vroeger alleen al €300/maand tankte. Groen is goedkoop *O*
Heb je enig idee hoeveel van je PV opwekking je zelf direct verbruikt (met EV & huis)? 32.000 km met je EV en dan minder dan 3800 totaal verbruik voor huis EN EV lijkt mij (heel) laag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

Faraz schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:14:
[...]

Heb je enig idee hoeveel van je PV opwekking je zelf direct verbruikt (met EV & huis)? 32.000 km met je EV en dan minder dan 3800 totaal verbruik voor huis EN EV lijkt mij (heel) laag.
Dat was heel dom van mij om te vergeten |:( We hebben mega zonnepanelen.
Ik heb het erbij gezet, ~7MWh / jaar opwek, waarvan ~28% zelfconsumptie. De auto word niet gestuurd op zon, puur op uurtarief (want ik lever liever terug bij duurbetaald ;) ).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_fITSAQoXWljC1147kUOyIl4UsE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/E7m3Cr2PAx1A0gQfF2zpEVEr.png?f=fotoalbum_large
dit is een heel jaar, mijn dynamische samenvatting in de vorige post niet! "Home" is hele huis, dus inclusief autolader.

[ Voor 6% gewijzigd door _eLMo_ op 07-01-2025 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
_eLMo_ schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 16:57:
[...]

Dat was heel dom van mij om te vergeten |:( We hebben mega zonnepanelen.
Ik heb het erbij gezet, ~7MWh / jaar opwek, waarvan ~28% zelfconsumptie. De auto word niet gestuurd op zon, puur op uurtarief (want ik lever liever terug bij duurbetaald ;) ).

[Afbeelding]
dit is een heel jaar, mijn dynamische samenvatting in de vorige post niet! "Home" is hele huis, dus inclusief autolader.
Aha! Vandaar, ik dacht al. ;)
De auto word niet gestuurd op zon, puur op uurtarief (want ik lever liever terug bij duurbetaald ;) ).
Wat bedoel je precies met "duurbetaald"? En waarom wil je niet direct met (o.a.) zonnestroom laden? Ik dacht juist dat dat het allergunstigste zou zijn, omdat je dat deel van je stroomverkoop dan helemaal niet meer hoeft in te kopen (waardoor je dus ook geen btw, energiebelasting etc. hoeft te betalen). Of zie ik iets over het hoofd?

Is dat overigens een screenshot uit HA?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:42
jorick570 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 10:26:
@Smuggler @Sicco92 Toevallig heb ik de TS net doorgelopen of de info van de leveranciers nog actueel is voor het nieuwe jaar. Ik ben de websites van de aanbieder doorgelopen om de tabel te updaten.

easyEnergy: Aanvullen salderen. Van de eigen website van Easyenergy: geldt een terugleveropslag van 1,21 ct/kWh over het gesaldeerd volume per maand (verschil tussen levering en teruglevering).
Energie VanOns: Net als alle resellers van EnergyZero is de inkoopvergoeding van gas 0.10359/m3
Innova: Vaste leveringskosten zijn excl btw. in de TS. Moet zijn 7.97 voor gas en stroom
Vrijopnaam: Vaste leveringskosten zijn € 8,00 per maand voor stroom en € 7,50 per maand voor gas.
Zonneplan: aanvulling Factuurbedrag per maand: klant kan zelf kiezen voor vast of wisselend maandbedrag.
Aangepast! Dankjewel voor het uitzoeken! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
[...]

Toegevoegd, dankjewel voor het doorgeven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 23:03
jorick570 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 10:26:

Ik zag de opslag voor teruglevering ook net bij EasyEnergy. De eerste in de rij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

Faraz schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 17:42:
[...]

Aha! Vandaar, ik dacht al. ;)

[...]

Wat bedoel je precies met "duurbetaald"? En waarom wil je niet direct met (o.a.) zonnestroom laden? Ik dacht juist dat dat het allergunstigste zou zijn, omdat je dat deel van je stroomverkoop dan helemaal niet meer hoeft in te kopen (waardoor je dus ook geen btw, energiebelasting etc. hoeft te betalen). Of zie ik iets over het hoofd?

Is dat overigens een screenshot uit HA?
Saldering bestaat nog. Dus ik verkoop mijn zon tegen 23 cent als ik ‘s nachts tegen 13 cent kan laden.
Na saldering gaat eigen zonne-energie meetellen.

Dat is home assistant idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
_eLMo_ schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 19:10:
[...]

Saldering bestaat nog. Dus ik verkoop mijn zon tegen 23 cent als ik ‘s nachts tegen 13 cent kan laden.
Na saldering gaat eigen zonne-energie meetellen.

Dat is home assistant idd.
Ah op die fiets. ;) dacht dat je refereerde naar een energieboer met degelijke TLV, maar dit is natuurlijk het dynamische topic.

Die 23 cent die je noemt is natuurlijk wel afhankelijk van de dynamische prijs en wanneer je exact opwekt.. bedoel je dat je in 2024 voor gemiddeld 23 cent hebt teruggeleverd?

Is dat specifiek het HA “energy dashboard” waar men het soms hier over heeft? Moet zelf namelijk nog HA + systeem ‘aanschaffen’.

[ Voor 16% gewijzigd door Faraz op 07-01-2025 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

Faraz schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 20:13:
[...]

Ah op die fiets. ;) dacht dat je refereerde naar een energieboer met degelijke TLV, maar dit is natuurlijk het dynamische topic.

Die 23 cent die je noemt is natuurlijk wel afhankelijk van de dynamische prijs en wanneer je exact opwekt.. bedoel je dat je in 2024 voor gemiddeld 23 cent hebt teruggeleverd?

Is dat specifiek het HA “energy dashboard” waar men het soms hier over heeft? Moet zelf namelijk nog HA + systeem ‘aanschaffen’.
Voor tweede helft 2024 (sinds ik dynamisch heb) had ik gemiddeld (per maand, niet gewogen!) 22 cent, zie mijn eerdere post.

Dit is het HA energy dashbaord idd, dus zolang je je hoofdmeter in HA krijgt, krijg je een boel van deze info. Als je je opwek apart wil zien van teruglevering moet je die ook apart meten. Er loopt een HA topic ook met meer mensen die dit doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
_eLMo_ schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 20:33:
[...]

Voor tweede helft 2024 (sinds ik dynamisch heb) had ik gemiddeld (per maand, niet gewogen!) 22 cent, zie mijn eerdere post.

Dit is het HA energy dashbaord idd, dus zolang je je hoofdmeter in HA krijgt, krijg je een boel van deze info. Als je je opwek apart wil zien van teruglevering moet je die ook apart meten. Er loopt een HA topic ook met meer mensen die dit doen.
Als ik jou was zou ik toch de gewogen waardes proberen boven water te halen, want volgens jouw eigen post is jouw verbruik niet (richting) de eerdergenoemde 13 cent, maar 24 cent (ja, niet alleen voor je EV). En je niet-gewogen teruglevering van 22 cent zit daar dus wel degelijk onder, oftewel jij verliest juist wat centjes als je niet op zonnestroom - en dus niet op eigen verbruik - stuurt dan wel.

Vooral in de zomer zijn de dynamische tarieven overdag juist laag, en ‘s nachts relatief wat hoger (geen zon), En jouw meeste opwekking vindt juist dan plaatst, hetgeen betekent dat je ook minder teruglevering-euries ontvangt tijdens diezelfde zonnige uren in de zomer.

Kun je trouwens niet gewoon je gewogen gemiddelden uit de app van je dynamische leverancier halen? Ik namelijk wel (Tibber).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Domba
Faraz schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 20:45:
[...]
Kun je trouwens niet gewoon je gewogen gemiddelden uit de app van je dynamische leverancier halen? Ik namelijk wel (Tibber).
Kan die ook uit die eerdere post met tabel halen 3786kWh die 955 euro kost ofwel 25,23ct/kWh, idem voor teruglevering 20,4ct/kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

Faraz schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 20:45:
[...]

Als ik jou was zou ik toch de gewogen waardes proberen boven water te halen, want volgens jouw eigen post is jouw verbruik niet (richting) de eerdergenoemde 13 cent, maar 24 cent (ja, niet alleen voor je EV). En je niet-gewogen teruglevering van 22 cent zit daar dus wel degelijk onder, oftewel jij verliest juist wat centjes als je niet op zonnestroom - en dus niet op eigen verbruik - stuurt dan wel.

Vooral in de zomer zijn de dynamische tarieven overdag juist laag, en ‘s nachts relatief wat hoger (geen zon), En jouw meeste opwekking vindt juist dan plaatst, hetgeen betekent dat je ook minder teruglevering-euries ontvangt tijdens diezelfde zonnige uren in de zomer.

Klok klepel, je probeert me te adviseren op basis van aannames die je doet door mijn posts zeer letterlijk te nemen. Mijn auto laad niet altijd 's nachts ;) Ik geef gechargeerde voorbeelden zodat de strekking duidelijk is.

Het gewogen gemiddelde zegt verder weinig, omdat mijn afname tarief waarschijnlijk hoger was geweest door de auto te zonneladen (alle afname is dan niet verplaatsbaar).

Mijn HA draait een automatisering die optimaliseert op basis van ENTSO-E prijzen rekening houdend met opslag leverancier en BTW. Als de prijzen het laagst zijn overdag, dan laad mijn auto ook overdag ;) Dan verbruikt hij dus automatisch de zonnestroom.

De formule is simpel, zonnestroom kan ik niet verplaatsen, de auto wel. Dus als er om 13:00 4kW aan zonnestroom is, maar 1 uur later is het bewolkt maar de stroom goedkoper, dan laad mijn auto een uur later. Je kan niet meer dan optimaliseren op die dag en (na 13:00) de volgende dag.

Op dit moment houd ik daar nog geen rekening met de opslag van 2ct. Zodra salderen eraf gaat ga ik dit systeem evalueren. De volgende release van die automatisering voegt ook zonneladen toe, wat vooral nuttig is voor na salderen, al zouden de netbeheerders liever hebben dat ik er nu aan begin :+

[ Voor 11% gewijzigd door _eLMo_ op 07-01-2025 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
_eLMo_ schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:01:
[...]

Klok klepel, je probeert me te adviseren op basis van aannames die je doet door mijn posts zeer letterlijk te nemen. Mijn auto laad niet altijd 's nachts ;) Ik geef gechargeerde voorbeelden zodat de strekking duidelijk is.

Het gewogen gemiddelde zegt verder weinig, omdat mijn afname tarief waarschijnlijk hoger was geweest door de auto te zonneladen (alle afname is dan niet verplaatsbaar).

Mijn HA draait een automatisering die optimaliseert op basis van ENTSO-E prijzen rekening houdend met opslag leverancier en BTW. Als de prijzen het laagst zijn overdag, dan laad mijn auto ook overdag ;) Dan verbruikt hij dus automatisch de zonnestroom.

De formule is simpel, zonnestroom kan ik niet verplaatsen, de auto wel. Dus als er om 13:00 4kW aan zonnestroom is, maar 1 uur later is het bewolkt maar de stroom goedkoper, dan laad mijn auto een uur later. Je kan niet meer dan optimaliseren op die dag en (na 13:00) de volgende dag.

Op dit moment houd ik daar nog geen rekening met de opslag van 2ct. Zodra salderen eraf gaat ga ik dit systeem evalueren. De volgende release van die automatisering voegt ook zonneladen toe, wat vooral nuttig is voor na salderen, al zouden de netbeheerders liever hebben dat ik er nu aan begin :+
Je geeft ons informatie en dan neem je het men kwalijk als iemand reageert op basis van diezelfde informatie (die overigens vanaf het begin al onvolledig en niet kloppend was, zie onze eerdere berichten hierboven)?

In feite doe je dan dus hetzelfde als Tibber middels slim laden in de app ook doet, alleen voorspelt Tibber dan met z’n eigen algoritmes een hele week vooruit (ipv max 45 uur), en past dit zo nodig continu aan.

Anyways, dank voor de opheldering. Zo leren we allemaal weer van elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

Faraz schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:15:
[...]

In feite doe je dan dus hetzelfde als Tibber middels slim laden in de app ook doet, alleen voorspelt Tibber dan met z’n eigen algoritmes een hele week vooruit (ipv max 45 uur), en past dit zo nodig continu aan.

Anyways, dank voor de opheldering. Zo leren we allemaal weer van elkaar.
Klopt, ik doe hetzelfde als Tibber, dat is ook de makkelijkere oplossing voor de meeste mensen. Ik houd het graag zelf in de hand. Een hele week vooruit is natuurlijk niet erg nuttig gezien prijzen zeer afhangen van regionale verschillen in weer en bijvoorbeeld feestdagen. Tevens laad je je auto bijna nooit pas 2+ dagen later. Ik wordt al zenuwachtig als mijn auto 1 dag op 30% staat te wachten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars2020
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:22
Sicco92 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 18:16:
[...]

Aangepast! Dankjewel voor het uitzoeken! :)
Zou het kunnen dat de bedragen op enever.nl niet juist zijn?
Tussen ANWB en Tibber is volgens de topicstart een verschil van €0,0236 in inkoopkosten (€0,0484 - €0,0284).
Op enever.nl zie ik een verschil van €0,014 tussen beide uurtarieven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faraz
_eLMo_ schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:23:
[...]

Klopt, ik doe hetzelfde als Tibber, dat is ook de makkelijkere oplossing voor de meeste mensen. Ik houd het graag zelf in de hand. Een hele week vooruit is natuurlijk niet erg nuttig gezien prijzen zeer afhangen van regionale verschillen in weer en bijvoorbeeld feestdagen. Tevens laad je je auto bijna nooit pas 2+ dagen later. Ik wordt al zenuwachtig als mijn auto 1 dag op 30% staat te wachten :+
Tibber houdt natuurlijk (juist) rekening met het weer, maar feestdagen.. dat weet ik eerlijk gezegd niet. De dynamische prijzen zijn immers enorm afhankelijk van het weer, en dus aanbod. En voor nationale EPEX prijzen doen inter-provenciale verschillen in het weer er toch helemaal niet toe?

En dat laatst verschilt van persoon tot persoon, en per auto/EV. Ik vind het niet erg om die van mij (met bijna 80 kWh) op 15-20% te laten staan hoor. En als je opgeeft dat hij op dag X op tijdstip Y vol of tot Z% geladen moet zijn, dan zorgt de app daar vanzelf voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
Mars2020 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:34:
[...]

Tussen ANWB en Tibber is volgens de topicstart een verschil van €0,0236 in inkoopkosten (€0,0484 - €0,0284).
Geen idee, ik kijk daar nooit. In de tabel in de TS staan bedragen die hier door mensen genoemd worden en/of bedragen die ik in de rekentools (of websites) van leveranciers heb kunnen vinden. Bedragen kunnen natuurlijk tussentijds veranderen, dus ik zet er ook bij wanneer ik de bedragen voor het laatst heb geüpdatet.

Als je het zeker wilt weten, zou ik vooral de rekentools van ANWB en Tibber zelf checken. De bron heeft altijd gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Mars2020 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:34:
[...]

Precies eerder vandaag heeft een mede tweaker alle websites van alle aanbieders nagelopen of de tabel in de topic start nog klopt:

jorick570 in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."
Pagina: 1 ... 256 ... 286 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels