23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM
Nee, geen zonnepanelen.bert pit schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 09:32:
[...]
Mooie tarieven die mij doen twijfelen. Geen zonnepanelen zeker? Want dan moe5 je over dat deel nog wel terugleverkosten rekenen.
Overigens zijn de prijzen bij GC al weer een beetje aan het stijgen t.o.v. onderstaande tarieven van 28 juli:
All-in:
Normaal tarief €0,19765
Dal tarief €0,20975
2 augustus:
Normaal tarief: €0,2003
Dal tarief: €0,2124
lekker kort
ik zie t al, 2,48 is 2,05 + 21% btw
Hoe heb je dit gemaakt? Of komt dit van je energieleverancier?Raymond P schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 11:46:
M'n gewogen jaargemiddelde staat vanaf januari tot nu op 22.51ct (2.17 MWh, inclusief opslag/belastingen). Geen EV/PV/accu.
Wij houden beperkt rekening met dynamische tarieven en proberen dus niet het onderste uit de kan te halen. In praktijk hanteren we een vaste threshold; boven X uurtarief verbruik verschuiven indien mogelijk. Dat leeft het prettigst én is vol te houden.
[Afbeelding]
* Wellicht heeft iemand hier wat aan.
Dankjewel
EhmHijdaar95 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 14:59:
[...]
Hoe heb je dit gemaakt? Of komt dit van je energieleverancier?
Dankjewel
Elke minuut sla ik m'n meterstanden (per 5 minuten) op in MariaDB (SQL) uitgelezen vanaf de meter (P1).
Elk uur (en elke 5 min voor live view) pak ik het verschil tussen de laatste en een na laatste row, dat verbruik vermenigvuldig met het voor dat uur geldende day-ahead tarief (en opslag/belasting) en sla ik op in een table.
Op die laatste table met uur-data heb ik wat views zoals dagelijks/wekelijks. De screenshot is gemaakt van een Grafana dashboard waar de data op onder andere die manier zichtbaar is.
Mocht je er zelf aan beginnen sla dan ook de opslag, (vermindering) belastingen en maandlasten op ipv dat te hardcoden. Het is best interessant om dat (later) ook nog beschikbaar te hebben en maakt overstappen/herberekenen vele malen makkelijker.
- knip -
Dankjewel, goede tip.Raymond P schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 15:31:
[...]
Ehm![]()
Elke minuut sla ik m'n meterstanden (per 5 minuten) op in MariaDB (SQL) uitgelezen vanaf de meter (P1).
Elk uur (en elke 5 min voor live view) pak ik het verschil tussen de laatste en een na laatste row, dat verbruik vermenigvuldig met het voor dat uur geldende day-ahead tarief (en opslag/belasting) en sla ik op in een table.
Op die laatste table met uur-data heb ik wat views zoals dagelijks/wekelijks. De screenshot is gemaakt van een Grafana dashboard waar de data op onder andere die manier zichtbaar is.
Mocht je er zelf aan beginnen sla dan ook de opslag, (vermindering) belastingen en maandlasten op ipv dat te hardcoden. Het is best interessant om dat (later) ook nog beschikbaar te hebben en maakt overstappen/herberekenen vele malen makkelijker.
Ik heb een Youless aan de P1 poort hangen en als het goed is is mijn Enelogic account nog actief. Daar zou ik het verbruik per tijdsvak uit kunnen halen. Alleen met terugwerkende kracht de uurtarieven opzoeken lijkt me lastig. Alhoewel het vast nog ergens moet staan.
Het moet dan wel een Excel knutselwerk worden, als MDEV heb ik geen kaas gegeten van scripts en dergelijke.
[ Voor 4% gewijzigd door Hijdaar95 op 02-08-2024 16:09 ]
- opslaan van je P1 data en evt andere gebruiksdata (ev's, thuisbatterij, warmtepomp, boiler)
- je thuisbatterij maar ook je "grote gebruikers" "optimaal" aan/uit zetten zonder aan comfort in te leveren
- strategie naar keuze: minimize cost of minimize gridconsumption
- dashboard om "on the fly" tabellen als onderstaand op te vragen
/f/image/CFDtLEs8g2IUnWSHSpxT6iNM.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/0volXkKPFAKWWbIX8cionnBG.png?f=fotoalbum_large)
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
Ik ben september 2023 vertrokken en kan nog steeds verbruiks data zien tot zelfs per uurH92! schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 09:35:
[...]
Vraagje aan degenen die bij Tibber weg zijn gegaan/overgestapt zijn: kunnen jullie je verbruikshistorie (maand/dag) nog inzien? Bij mij laadt die pagina niet meer nu ik vertrokken ben.
in de onderbalk analyse en dan in volgende scherm in top menu de maand selecteren etc
Ik geef de voorkeur aan kale excl prijs voor vergelijk, onafhankelijk van welke dynamische aanbiederJohn245 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 09:45:
[...]
Hier gemiddeld:
Afname: 0,20795 Euro / kWh
Teruglevering: 0,28011 Euro / kWh
afname 0.57 ct/kWh (18,57ct/kWh incl alles ook de 4,84ct ANWB opslag)
Teruglevering 11,39ct/kWh (31,79ct/kWh incl alles ook de 4,84ct ANWB opslag)
Ik heb natuurlijk het voordeel van een thuisaccu in eilandbedrijf met netondersteuning en het grotere vermogen van de Deye hybride voor teruglevering.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Dat is ook mijn voorkeur en pas ik ook toe in mijn KPI overzicht. Maar als ze beginnen met de niet kale prijs is mijn kale prijs erg misleidendDomba schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 01:25:
[...]
Ik geef de voorkeur aan kale excl prijs voor vergelijk, onafhankelijk van welke dynamische aanbieder
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Zolang ik nog alles kan salderen dus tot 1-1-2027 (?) en voor zover mijn verbruik mijn teruglevering overschrijdt gebruik ik het tarief incl energiebelasting, opslag leverancier en incl. btw. Ik wil mijn werkelijke variabele kosten zien en het daarbij behorende tarief.John245 schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 06:25:
[...]
Dat is ook mijn voorkeur en pas ik ook toe in mijn KPI overzicht. Maar als ze beginnen met de niet kale prijs is mijn kale prijs erg misleidend
Dat geldt dus altijd voor alles wat ik inkoop (consumptie).
Voor teruglevering (productie) kan dat veranderen vanaf 2027 of als mijn eigen opwek omhoog gaat. Maar dit jaar laat de zon het afweten. Misschien toch nog maar een paar zonnepanelen bijleggen.
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
De prijzen voor gas en stroom van nieuwe contracten zijn in augustus gemiddeld genomen vrij stabiel gebleven.
Wel zijn er flinke verschillen tussen aanbieders en zijn dynamische prijzen nog altijd relatief voordelig.
Vaste prijzen hoger dan variabel en dynamisch
pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen
Als je voor vast kies teken je altijd bij de meest voordelige. Ik zie dat ze dat niet doen, Greenchoice kan je afsluiten voor 20/21 cent voor 1 jaar of iets duurder per kWh maar met €95 cashback. 22/23 cent voor 3 jaar vast.NielsvdBeek schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 21:39:
https://www.businessinsid...gas-stroom-augustus-2024/
De prijzen voor gas en stroom van nieuwe contracten zijn in augustus gemiddeld genomen vrij stabiel gebleven.
Wel zijn er flinke verschillen tussen aanbieders en zijn dynamische prijzen nog altijd relatief voordelig.
Vaste prijzen hoger dan variabel en dynamisch
Ze noemen 25 cent voor 1 jaar voor Greenchoice, sja, okay dan, dat vergelijking is dus alleen nuttig voor mensen die niet zoeken naar deals.
Voor 3000 kWh, helft in normaal, andere helft in dal, met €95 cashback komt 1 jaar vast op €485. Zonneplan, 1 van de goedkopere, schat het totaal op €535 bij een gemiddeld tarief van €0.22.
2023 gemiddelde was hier bij Zonneplan 27 cent, 2024 YTD is 23 cent, dus zij verwachten nog een cent er af te kunnen halen voor komende 12 maanden. Dat kan.
Maar zelfs dan is Greenchoice vast 1 jaar 10% goedkoper
Dan de eigen tarieven vast
Typ ik mijn verbruik in en opbrengst solar:
Met zonnepanelen zit er voor mij geen cashback bij Greenchoice wel 611 euro per jaar voor netto 776 kWh afname als uiteindelijk verbuik, nee dank u, Greenchoice
Met dat verbruik zit ik uiteindelijk op 0,78 ct/ kWh voor de afname van 776 KWh
[ Voor 26% gewijzigd door NielsvdBeek op 04-08-2024 22:19 ]
pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen
Ik krijg zojuist deze aanbieding bij GreenChoice:
Stroomtarief (all-in)
Leveringskosten normaaltarief : € 0,2003 /kWh (0-10000 kWh)
Leveringskosten daltarief : € 0,2124 /kWh (0-10000 kWh)
Teruglevering normaaltarief : € 0,2003 /kWh (0-10000 kWh)
Teruglevering daltarief : € 0,2124 /kWh (0-10000 kWh)
Wij verbruiken 3546 kWh normaal / 5491 kWh dal en leveren terug 86 kWh normaal en 36 kWh dal.
Gemiddeld zit ik bij tibber op een prijs van 21,5 cent per maand.
Kosten van thuisladen auto kan ik verrekenen met mn werkgever en dat maskeert mn gemiddelde prijs bij Tibber. Daar zit een grote component aan het laden van de EV in (die laad ik op daluren) maar daar heb ik zelf geen 'voordeel' van.
Deze avond zie ik weer pieken van tussen 28 en 45ct langskomen rond etenstijd.
Ik overweeg toch om over te stappen naar een continu tarief. In de praktijk hebben we bepaalde apparaten gewoon veel savonds aan (oven, inductieplaat en stoomoven).
Wat vinden jullie ?
Heb je bv. 3000kwh teruglevering (fictief getal), dan betaal je echter gigantisch veel terugleverboete en is de aanbieding een stuk minder leuk. Mss goed om die terugleverkosten ook toe te voegen aan je post.
Kun je aan je werk terugleveren van eigen gebruik, betaal je die "boete" natuurlijk niet.
Waar lees jij je Tibber prijzen?LastSamurai schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 11:50:
Hallo,
Stroomtarief (all-in)
Wij verbruiken 3546 kWh normaal / 5491 kWh dal en leveren terug 86 kWh normaal en 36 kWh dal.
Kosten van thuisladen auto kan ik verrekenen met mn werkgever en dat maskeert mn gemiddelde prijs bij Tibber. Daar zit een grote component aan het laden van de EV in (die laad ik op daluren) maar daar heb ik zelf geen 'voordeel' van.
Ik overweeg toch om over te stappen naar een continu tarief. In de praktijk hebben we bepaalde apparaten gewoon veel savonds aan (oven, inductieplaat en stoomoven).
Wat vinden jullie ?
De prijzen in de app wijken af van de factuur. De prijs op de factuur klopt en is significant lager dan de prijzen genoemd in de app.
https://wren.co/join/Devian
Ja ho. App is incl BTW, factuur verbruik is ex BTW en dan op pagina 1 bij de totalen wordt dan nog ff 21% bovenop gegooid.Devian schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 14:11:
[...]
Waar lees jij je Tibber prijzen?
De prijzen in de app wijken af van de factuur. De prijs op de factuur klopt en is significant lager dan de prijzen genoemd in de app.
Mijn laatste factuur zegt 7.69 + 10.88 = 18.57 cent ex BTW. x1.21 en het komt op 22.5 wat klopt met de app.
Hier geen zonnepanelen of EV, en doe geen gekke dingen maar betaal €45 incl btw voor 261kWh, dus 17,2ct.w00key schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 14:19:
[...]
Ja ho. App is incl BTW, factuur verbruik is ex BTW en dan op pagina 1 bij de totalen wordt dan nog ff 21% bovenop gegooid.
Mijn laatste factuur zegt 7.69 + 10.88 = 18.57 cent ex BTW. x1.21 en het komt op 22.5 wat klopt met de app.
De -9.09 vermindering energiebelasting tellen we niet mee he? Dat krijg je ook bij een vast/variabel contract waar dan ook.Devian schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 14:44:
[...]
Hier geen zonnepanelen of EV, en doe geen gekke dingen maar betaal €45 incl btw voor 261kWh, dus 17,2ct.
(45 + 9) / 261 = 20.7 cent wat heel normaal is.
[ Voor 8% gewijzigd door w00key op 05-08-2024 14:51 ]
- knip -
Tuurlijk tel ik die wel mee. De Eneco's, engies, oxxios rekenen die ook mee met hun voorbeeld berekeningen.w00key schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 14:50:
[...]
De -9.09 vermindering energiebelasting tellen we niet mee he?
(45 + 9) / 261 = 20.7 cent wat heel normaal is.
Nee, dat doen ze niet. Het model wat ze daarvoor moeten hanteren staat vast.Devian schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 14:52:
[...]
Tuurlijk tel ik die wel mee. De Eneco's, engies, oxxios rekenen die ook mee met hun voorbeeld berekeningen.
- knip -
Devian schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 14:52:
[...]
Tuurlijk tel ik die wel mee. De Eneco's, engies, oxxios rekenen die ook mee met hun voorbeeld berekeningen.
Als je nog minder verbruik kan je naar de nul gaan. Go for it!
Ik heb besloten om naar GC te gaan voor 1 jaar. Dat was op 28 juli, en toen lagen de prijzen bij GC nog 0,3 cent lager. Ook voor gas ga ik over a €1,12882 per m3.LastSamurai schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 11:50:
Hallo,
Stroomtarief (all-in)
Wat vinden jullie ?
Dit jaar zit ik gemiddeld op €0,2019 per kWh (Zonneplan), en dat is nog met redelijke sturing van het laden van de EV.
De laatste tijd zie je vaak dat de kale prijs in de goedkope uren rond 0 blijft hangen en niet (veel) negatief wordt, terwijl de dure pieken toenemen. Voor de winter zie ik dit alleen maar slechter worden als ik mijn glazen bol kijk
Dan moet je toch echt zelf beter kijken, via oxxio.nl aanmelden berekening:Raymond P schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 14:53:
[...]
Nee, dat doen ze niet. Het model wat ze daarvoor moeten hanteren staat vast.
Ik heb het idee dat hier regelmatig appels met peren worden vergeleken ipv appels met appels.Vermindering energiebelasting -€631,39
[ Voor 12% gewijzigd door Devian op 05-08-2024 16:30 ]
Dat wordt meegenomen in de berekening van je voorschot en absoluut niet bij het tonen van je tarief per eenheid.Devian schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 16:28:
[...]
Dan moet je toch echt zelf beter kijken, via oxxio.nl aanmelden berekening:
[...]
Ik heb het idee dat hier regelmatig appels met peren worden vergeleken ipv appels met appels.
Als je zo gaat rekenen dan vergelijk je inderdaad krom. Jouw verbruik is immers niet vanzelfsprekend gelijk met dat van je medeforumgenoten.
De vaste kosten en vermindering energiebelasting hebben daardoor voor iedereen een andere weging.
Hier vergelijkt men de variabele kosten inclusief mileubelasting, btw en opslag van de leverancier.
Idealiter zouden we enkel het kale tarief vergelijken, maar dat blijkt een stap te ver.
Het staat je natuurlijk vrij om voor jezelf je totale kosten te delen door het verbruik, maar dat kan je dan niet meer gebruiken om te vergelijken zonder een vertekend beeld te krijgen.
- knip -
@LastSamurai zegt dat hij ongeveer 120kWh teruglevert. Dat is wel erg weinig, dus ik ga er van uit dat hij een behoorlijke bak saldeert. Hou er rekening mee dat GC per gesaldeerde kWh iets van 11 cent rekent!bve1 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 15:07:
[...]
Ik heb besloten om naar GC te gaan voor 1 jaar. Dat was op 28 juli, en toen lagen de prijzen bij GC nog 0,3 cent lager. Ook voor gas ga ik over a €1,12882 per m3.
Dit jaar zit ik gemiddeld op €0,2019 per kWh (Zonneplan), en dat is nog met redelijke sturing van het laden van de EV.
De laatste tijd zie je vaak dat de kale prijs in de goedkope uren rond 0 blijft hangen en niet (veel) negatief wordt, terwijl de dure pieken toenemen. Voor de winter zie ik dit alleen maar slechter worden als ik mijn glazen bol kijk
De vaste contracten kun je nu in 2 groepen verdelen: lage/geen terugleverkosten en een tarief van ruim 30 cent, en hoge terugleverkosten en een tarief van ruim 20 cent.
Let ook op dat voor die terugleverkosten de retour teller gebruikt wordt, en niet het overschot na salderen!
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
[ Voor 95% gewijzigd door koboy op 05-08-2024 16:59 ]
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Precies dat, teruglever kosten is dan niet het overschot na salderen , maar de kosten voor opwek met zonnepanelen. Appels en peren. Dan is een laag tarief icm een jaar contract en laag tarief ineens niet interessant voor iemand met een zonnepaneel.koboy schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 16:56:
[...]
@LastSamurai zegt dat hij ongeveer 120kWh teruglevert. Dat is wel erg weinig, dus ik ga er van uit dat hij een behoorlijke bak saldeert. Hou er rekening mee dat GC per gesaldeerde kWh iets van 11 cent rekent!
De vaste contracten kun je nu in 2 groepen verdelen: lage/geen terugleverkosten en een tarief van ruim 30 cent, en hoge terugleverkosten en een tarief van ruim 20 cent.
Let ook op dat voor die terugleverkosten de retour teller gebruikt wordt, en niet het overschot na salderen!
Nee, ik heb heel weinig panelen. Heb er maar vier van ongeveer 10 jaar oud.koboy schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 16:56:
[...]
@LastSamurai zegt dat hij ongeveer 120kWh teruglevert. Dat is wel erg weinig, dus ik ga er van uit dat hij een behoorlijke bak saldeert. Hou er rekening mee dat GC per gesaldeerde kWh iets van 11 cent rekent!
Heb er zelf 10 van 270Wp, die draaien (ook door de gunstige ligging hier in Leiderdorp) 3000kWh+.LastSamurai schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 10:15:
[...]
Nee, ik heb heel weinig panelen. Heb er maar vier van ongeveer 10 jaar oud.
Je zit dan hoe qua eigen verbruik, of hebt een hoog basis verbruik van het huis (bij mij 170W)
....en mogelijk een Ferraris-kWhmeter, die slechts 120 kWh per verrekenjaar terugdraait.....en dus automatisch saldeert. "bofferd"!LastSamurai schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 10:15:
[...]
Nee, ik heb heel weinig panelen. Heb er maar vier van ongeveer 10 jaar oud.
Dus de tussentijdse teruglevering blijft nog onbelast.
Maar let op de komende terugleverkosten kunnen wel verrekend gaan worden als er straks via aparte telwerken gemeten gaat worden.
Ben bang dat GC voor dat 21 cent tarief een meter met teruglever telwerk verplicht stelt, zeker aangezien ze kunnen opvragen in de verplichte registratie of er PV aanwezig is.OpaDus schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 16:37:
[...]
....en mogelijk een Ferraris-kWhmeter, die slechts 120 kWh per verrekenjaar terugdraait.....en dus automatisch saldeert. "bofferd"!
Maar let op de komende terugleverkosten kunnen wel verrekend gaan worden als er straks via aparte telwerken gemeten gaat worden.
Zo zie je maar weer hoe snel dingen kunnen veranderen in de energie wereld. Ik kan me namelijk nog wel herinneren dat er hier soms personen op Tweakers waren die mensen een beetje voor alu-hoedje en complot denkers uitmaakten omdat die toch voorlopig wilden vasthouden aan hun Ferraris meter.OpaDus schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 16:37:
[...]
....en mogelijk een Ferraris-kWhmeter, die slechts 120 kWh per verrekenjaar terugdraait.....en dus automatisch saldeert. "bofferd"!
4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.
Ik wil Home Assistant nog wel bijhouden wat ik zou hebben betaald als ik bij Tibber was gebleven, weet iemand of die koppeling voor de stroomprijs via de Tibber integratie blijft werken als je niet meer bij ze zit? Dan kan ik volgend jaar een beter gewogen afweging maken of ik weer terug ga naar een dynamisch contract of niet.
Als je geen abonnementslogin gebruikt, dan kan je de integratie blijven gebruiken. En anders gebruik je Nordpool + Tibber opslag.svenk91 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 23:44:
Ik heb toch maar een overstap van Tibber naar GC aangevraagd. Als ik naar de afgelopen paar maanden kijk ben ik dan iets meer kwijt als ik bij GC had gezeten, maar het scheelt heel weinig.
Ik wil Home Assistant nog wel bijhouden wat ik zou hebben betaald als ik bij Tibber was gebleven, weet iemand of die koppeling voor de stroomprijs via de Tibber integratie blijft werken als je niet meer bij ze zit? Dan kan ik volgend jaar een beter gewogen afweging maken of ik weer terug ga naar een dynamisch contract of niet.
Ik blijf gewoon dynamisch zitten, men kijkt veel te veel naar de pieken en veel te weinig naar het gemiddelde.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Thanks!Taro schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 23:51:
[...]
Als je geen abonnementslogin gebruikt, dan kan je de integratie blijven gebruiken. En anders gebruik je Nordpool + Tibber opslag.
Mijn gemiddelde de afgelopen maanden zit volgens de factuur op 18 cent (excl. btw). Nou heb ik ook nog niet veel om op voordelige uren in te plannen. SWW gaat nog via gas bijv. Geen elektrische auto. Over een jaar heeft het misschien meer zin als ik wat verder ben met mijn woning moderniseren.Ik blijf gewoon dynamisch zitten, men kijkt veel te veel naar de pieken en veel te weinig naar het gemiddelde.
Hier de afgelopen maanden:svenk91 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 00:02:
[...]
Mijn gemiddelde de afgelopen maanden zit volgens de factuur op 18 cent (excl. btw). Nou heb ik ook nog niet veel om op voordelige uren in te plannen. SWW gaat nog via gas bijv. Geen elektrische auto. Over een jaar heeft het misschien meer zin als ik wat verder ben met mijn woning moderniseren.
Juli:
17,49 afname incl. BTW
19,39 teruglevering incl. BTW
Juni:
16,25 afname incl. BTW
20,19 teruglevering incl. BTW
Mei:
14,55 afname incl. BTW
19,63 teruglevering incl. BTW
SWW gaat hier ook nog via gas, verwarmen/koelen via 3 buiten/5 binnen units WP. Daarnaast een EV die we 100% thuisladen buiten de vakanties om.
Daarom zie ik geen enkele reden om op vast over te stappen.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Nee, ik heb een hele moderne slimme meter. Alleen heeft ons huis maar net genoeg panelen (4) om aan de EPC uit 2016 te voldoen. En zelf heb ik het nooit de moeite gevonden om te investeren in panelen.OpaDus schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 16:37:
[...]
nee die komt te vervallen, je gebruikt tenslotte een Tibber-token toch?svenk91 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 23:44:
Ik heb toch maar een overstap van Tibber naar GC aangevraagd. Als ik naar de afgelopen paar maanden kijk ben ik dan iets meer kwijt als ik bij GC had gezeten, maar het scheelt heel weinig.
Ik wist niet zeker of die token ook voor de entiteit met de prijzen werd gebruikt, of enkel om mijn gebruik op te halen. En van wat ik hier las kan je na het opzeggen van je abonnement online nog wel je gebruik terug zien (van toen je nog bij ze zat), dus misschien is de token dan ook nog geldig. Maar ik ga het wel zien eind deze maand als de overstap rond is. Anders gebruik ik de oplossing die @Taro aandroeg.de Peer schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 10:02:
[...]
nee die komt te vervallen, je gebruikt tenslotte een Tibber-token toch?
Nee de token vervalt direct nadat je contract verlopen is. Heb ik zelf mogen ervaren omdat ik deze token ook gebruikte voor mijn domotica.svenk91 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 10:08:
[...]
Ik wist niet zeker of die token ook voor de entiteit met de prijzen werd gebruikt, of enkel om mijn gebruik op te halen. En van wat ik hier las kan je na het opzeggen van je abonnement online nog wel je gebruik terug zien (van toen je nog bij ze zat), dus misschien is de token dan ook nog geldig. Maar ik ga het wel zien eind deze maand als de overstap rond is. Anders gebruik ik de oplossing die @Taro aandroeg.
Heb jij zonnepanelen? Mijn gemiddelde in de app is namelijk heel hoog omdat tibber dus niet kijkt naar je teruglevering en je verbuik tijdens het terugleveren. Alleen als je een power-up integratie hebt van je zonnepanelen. Heb zelf Enphase dus kan dat niet inzien. Van 08:00 tot 19:00 heb ik geen verbruik uit ‘t net.Taro schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 00:08:
[...]
Hier de afgelopen maanden:
Juli:
17,49 afname incl. BTW
19,39 teruglevering incl. BTW
Juni:
16,25 afname incl. BTW
20,19 teruglevering incl. BTW
Mei:
14,55 afname incl. BTW
19,63 teruglevering incl. BTW
SWW gaat hier ook nog via gas, verwarmen/koelen via 3 buiten/5 binnen units WP. Daarnaast een EV die we 100% thuisladen buiten de vakanties om.
Daarom zie ik geen enkele reden om op vast over te stappen.
Hoe bereken je dan ‘t gemiddelde? Heb pas 1x slim geladen dus daardoor zal t gemiddelde wel naar beneden gaan
Wat ik van het haal is nu voornamelijk sluipverbruik.
Augustus tot nu toe:
Afnamen van het net: 38 kWh voor 11 euro. Gemiddelde: 28,9 cent
Teruggeleverd in augustus: 122 kWh voor 26 euro.
Gemiddelde: 21,3 cent
[ Voor 10% gewijzigd door Flexiilex op 07-08-2024 11:45 ]
Ja, ik heb zonnepanelen, maar Zonneplan ipv Tibber en zie dus deze gemiddeldes gewoon in de App.Flexiilex schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 11:35:
[...]
Heb jij zonnepanelen? Mijn gemiddelde in de app is namelijk heel hoog omdat tibber dus niet kijkt naar je teruglevering en je verbuik tijdens het terugleveren. Alleen als je een power-up integratie hebt van je zonnepanelen. Heb zelf Enphase dus kan dat niet inzien. Van 08:00 tot 19:00 heb ik geen verbruik uit ‘t net.
Hoe bereken je dan ‘t gemiddelde? Heb pas 1x slim geladen dus daardoor zal t gemiddelde wel naar beneden gaan
Augustus tot nu toe:
Het is toch ook niet nodig dat Tibber kijkt naar je verbruik tijdens terugleveren. Het gaat toch om de prijs die je betaalt voor de afgenomen stroom.Flexiilex schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 11:35:
[...]
Heb jij zonnepanelen? Mijn gemiddelde in de app is namelijk heel hoog omdat tibber dus niet kijkt naar je teruglevering en je verbuik tijdens het terugleveren. Alleen als je een power-up integratie hebt van je zonnepanelen. Heb zelf Enphase dus kan dat niet inzien. Van 08:00 tot 19:00 heb ik geen verbruik uit ‘t net.
Augustus tot nu toe:
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Tibber kijkt nu alleen naar je afgenomen stroom en niet de stroom die je van zonne-energie direct verbruikt. Als je een omvormer koppelt dan doen ze dat wel. Gek, want met de Tibber Pulse kan je dit ook inzien dus snap niet helemaal waar daar perse een power-up voor nodig is. Tenslotte “neem ik stroom af” alleen door de zonnepanelen kan ik dat gelijk wegstrepen.John245 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 12:49:
[...]
Het is toch ook niet nodig dat Tibber kijkt naar je verbruik tijdens terugleveren. Het gaat toch om de prijs die je betaalt voor de afgenomen stroom.
In de gemiddelde grafiek staat ook dat ze naar directe zonne-strook verbruik kijken. Maar dus niet als je geen power-up hebt geconfigureerd
Klopt niet helemaal wat je zegt. De meter ziet niet direct wat er opgewekt wordt. Wat ze wel zien is hoeveel er verbruikt wordt of teruggeleverd wordt. Teruggeleverd is dan wat er opgewekt wordt min het verbruik. Wanneer de omvormer wordt gekoppeld aan Tibber dan kan je wel echt zien wat er opgewekt wordt.Flexiilex schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 13:31:
[...]
Tibber kijkt nu alleen naar je afgenomen stroom en niet de stroom die je van zonne-energie direct verbruikt. Als je een omvormer koppelt dan doen ze dat wel. Gek, want met de Tibber Pulse kan je dit ook inzien dus snap niet helemaal waar daar perse een power-up voor nodig is. Tenslotte “neem ik stroom af” alleen door de zonnepanelen kan ik dat gelijk wegstrepen.
In de gemiddelde grafiek staat ook dat ze naar directe zonne-strook verbruik kijken. Maar dus niet als je geen power-up hebt geconfigureerd
Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis
Klopt, maar wel jammer want iedereen die zonnepanelen heeft en bij tibber zit heeft dus geen juiste weergave van het gemiddelde. Tenzij je een power-up hebt gekoppeld maar dan moet die er wel zijn voor je omvormer. Iemand enig idee hoe je nu zelf je gemiddelde kan berekenen? Denk in mijn geval 0 op dit moment omdat er meer teruggeleverd word dan afgenomen.13art schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 13:53:
[...]
Klopt niet helemaal wat je zegt. De meter ziet niet direct wat er opgewekt wordt. Wat ze wel zien is hoeveel er verbruikt wordt of teruggeleverd wordt. Teruggeleverd is dan wat er opgewekt wordt min het verbruik. Wanneer de omvormer wordt gekoppeld aan Tibber dan kan je wel echt zien wat er opgewekt wordt.
Overigens kan het dus wel want bij Zonneplan lezen ze dus wel je direct verbruik uit. Zoals @Taro aangeeft
[ Voor 24% gewijzigd door Flexiilex op 07-08-2024 14:35 ]
Heb geduld, het gaat nog wel zakken. Bij mij was het in het begin ook hoog en later zakte het (vanaf de tweede maand meen ik). Het lijkt alsof Tibber in eerste instantie niet veel doet met de teruglevering in de berekeningen maar later wel.Flexiilex schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 11:35:
[...]
Augustus tot nu toe:
Het zou nog nauwkeuriger zijn als er een directe koppelingen met de omvormer is omdat ze dan echt letterlijk kunnen zien wat je opwekt en wat daarvan gebruikt wordt en wat terug naar het net gaat. Zonder een directe koppeling met de omvormer is dat niet mogelijk.
Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis
Zonneplan berekent alleen wat je bij ze afneemt en teruglevert, wat je zelf van de zonnepanelen verbruikt weten ze niet en doet er ook niet toe voor het gemiddelde. Het is dus een erg makkelijke calculatie en of je wel/niet zonnepanelen hebt heeft er geen enkele invloed op.Flexiilex schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 14:23:
[...]
Overigens kan het dus wel want bij Zonneplan lezen ze dus wel je direct verbruik uit. Zoals @Taro aangeeft
Sorry, verkeerd verwoord. i.i.g. maken hun een gemiddelde van je afname en teruglevering. Tibber dus pas aan het einde v/d maand oid. Tot nu toe iig nog niet.Taro schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 15:18:
[...]
Zonneplan berekent alleen wat je bij ze afneemt en teruglevert, wat je zelf van de zonnepanelen verbruikt weten ze niet en doet er ook niet toe voor het gemiddelde. Het is dus een erg makkelijke calculatie en of je wel/niet zonnepanelen hebt heeft er geen enkele invloed op.
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Je hebt geen zonnepanelen gekoppeld, dus rekent Tibber de gemiddelde prijs uit als:_eLMo_ schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 16:01:
Ik kijk gewoon in de app, lijkt me zeer sterk dat ze daar verkeerde cijfers laten zien.
[Afbeelding]
gemiddelde prijs per kWh = kosten voor import / import
Stel: je hebt 25 euro betaald voor 100 kWh import, dan is het gemiddelde 0,25 Euro/kWh.
Als je wel je panelen gekoppeld zou hebben, en je hebt naast die 100 kWh ook nog eens 100 kWh van je eigen dak verbruikt, dan is het gemiddelde ineens:
Gem. weergegeven prijs = kosten voor import / (import + eigen PV verbruik)
Dat wordt dan met dit voorbeeld:
25 Euro / 200 kWh = 0,125 Euro/kWh.
En dat terwijl je nog steeds precies evenveel hebt geïmporteerd, tegen dezelfde prijzen. Alleen als je je omvormer toevallig gekoppeld hebt, wordt er ineens een heel ander (veel lager) gemiddelde getoond in de app, omdat je kosten voor de import ook over de zelf gebruikte kWh's worden uitgesmeerd.
Daarmee wordt het vergelijken wel lastig tussen klanten met en zonder gekoppeld PV systeem bij Tibber...
[ Voor 3% gewijzigd door Gameboy op 07-08-2024 19:07 ]
6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh
EV die slim laad of geen zonnepanelen? Dan kan dit indd kloppen. Ik heb mn ev ook nog niet echt geladen op dal uren_eLMo_ schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 16:01:
Ik kijk gewoon in de app, lijkt me zeer sterk dat ze daar verkeerde cijfers laten zien.
[Afbeelding]
Dat klopt gewoon ook, andere tarief aanbiedingen rekenen ook geen zelfconsumptie mee. Ik zou dit niet meenemen in je tarief vergelijking.Gameboy schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 19:05:
[...]
Je hebt geen zonnepanelen gekoppeld, dus rekent Tibber de gemiddelde prijs uit als:
gemiddelde prijs per kWh = kosten voor import / import
Stel: je hebt 25 euro betaald voor 100 kWh import, dan is het gemiddelde 0,25 Euro/kWh.
Als je wel je panelen gekoppeld zou hebben, en je hebt naast die 100 kWh ook nog eens 100 kWh van je eigen dak verbruikt, dan is het gemiddelde ineens:
Gem. weergegeven prijs = kosten voor import / (import + eigen PV verbruik)
Dat wordt dan met dit voorbeeld:
25 Euro / 200 kWh = 0,125 Euro/kWh.
En dat terwijl je nog steeds precies evenveel hebt geïmporteerd, tegen dezelfde prijzen. Alleen als je je omvormer toevallig gekoppeld hebt, wordt er ineens een heel ander (veel lager) gemiddelde getoond in de app, omdat je kosten voor de import ook over de zelf gebruikte kWh's worden uitgesmeerd.
Daarmee wordt het vergelijken wel lastig tussen klanten met en zonder gekoppeld PV systeem bij Tibber...
EV die slim laad en 8kWp zonnepanelen. Geen accu’s.Flexiilex schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 19:45:
[...]
EV die slim laad of geen zonnepanelen? Dan kan dit indd kloppen. Ik heb mn ev ook nog niet echt geladen op dal uren
Het punt is dat Tibber dus een heel ander getal laat zien als je toevallig wel PV panelen hebt gekoppeld in de app met een PowerUp. Dan is vergelijken dus niet meer zo eenvoudig._eLMo_ schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 20:32:
[...]
Dat klopt gewoon ook, andere tarief aanbiedingen rekenen ook geen zelfconsumptie mee. Ik zou dit niet meenemen in je tarief vergelijking.
Dan moet je het "echte" gemiddelde inkooptarief weer terugrekenen vanuit het weergegeven gemiddelde, en de cijfers bij de import/zelfconsumptie...
Het kan wel, maar eenvoudig stroomtarieven vergelijken gaat dan mank...
Ik heb nu dit staan:
/f/image/hiCo1pmgXNEzP9hhsMiO065R.png?f=fotoalbum_large)
Mijn netto energierekening voor augustus tot nu toe is -3€. Ik heb geen power ups gekoppeld.
Toen ik een power up gekoppeld had, toen werd. Mijn zonnepanelen opbrengst meegenomen in mijn verbruik, waardoor de gemiddelde prijs omlaag ging. Vond ik oneerlijk, want tibber heeft niks te maken met mijn zonnepanelen eigen gebruik..
Uiteindelijk is het maar een raar getal. Zeker ook omdat bij mij een laagbhuishouden op 24 zit en bij @_eLMo_ een laag huishouden op 14 cent..
Het lage huishouden word berekend op wat je hebt ingevuld bij je profiel. Hoe oud is je huis, grootte, ev etc. Zou dus best kunnen kloppen?prein2 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 21:08:
Tibber rekent enkel de kosten voor energie inkoop. Niet netto, incl verkoop.
Ik heb nu dit staan:
[Afbeelding]
Mijn netto energierekening voor augustus tot nu toe is -3€. Ik heb geen power ups gekoppeld.
Toen ik een power up gekoppeld had, toen werd. Mijn zonnepanelen opbrengst meegenomen in mijn verbruik, waardoor de gemiddelde prijs omlaag ging. Vond ik oneerlijk, want tibber heeft niks te maken met mijn zonnepanelen eigen gebruik..
Uiteindelijk is het maar een raar getal. Zeker ook omdat bij mij een laagbhuishouden op 24 zit en bij @_eLMo_ een laag huishouden op 14 cent..
Jij hebt ook nog iets van per categorie? Dat heb ik iig ook niet in de app staan. Wat is dat precies
[ Voor 4% gewijzigd door Flexiilex op 07-08-2024 23:46 ]
Ja, goeie!Flexiilex schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 23:45:
[...]
Het lage huishouden word berekend op wat je hebt ingevuld bij je profiel. Hoe oud is je huis, grootte, ev etc. Zou dus best kunnen kloppen?
Jij hebt ook nog iets van per categorie? Dat heb ik iig ook niet in de app staan. Wat is dat precies
:strip_exif()/f/image/KhcG9HNi1u9tAiUICMGac73g.jpg?f=fotoalbum_large)
Nee want - zoals gezegd - je eigen verbruik van je pv-opbrengst wordt meegenomen in de berekening. De ene heeft 4 panelen, de ander 20. Die laatste heeft (bij een gelijke inkoop) een veel lagere gemiddelde prijs. Dus het zijn appels en peren ....Flexiilex schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 23:45:
[...]
Het lage huishouden word berekend op wat je hebt ingevuld bij je profiel. Hoe oud is je huis, grootte, ev etc. Zou dus best kunnen kloppen?
Voor mij geldt: inkoopprijs = alle variabele inkoopkosten (inc. belasting, opslag en BTW) / inkoophoeveelheid op de slimme meter. Dan maakt het niet uit of je ev, pv, oud huis, wp enz hebt.
Die prijzen laten zich m.i. beter onderling vergelijken.
Die prijzen vind ik ook het interessantst.. En volgens mij heb ik die, nu ik geen enkele power up heb toegevoegd..KC27 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 23:54:
[...]
Voor mij geldt: inkoopprijs = alle variabele inkoopkosten (inc. belasting, opslag en BTW) / inkoophoeveelheid op de slimme meter. Dan maakt het niet uit of je ev, pv, oud huis, wp enz hebt.
Die prijzen laten zich m.i. beter onderling vergelijken.
Erg slim van Tibber, zo lijkt iedereen veeeeeeel duurder te zijn omdat ze je eigen opwek meenemen in "hun prijs". Gratis stroom 👍
Op de website is bijvoorbeeld Zonneplan 195,-, maar op de sheet 320,-. Mis ik bepaalde kosten?
Als ik zo reviews kijk zijn Zonnplan en Tibber positief aangeschreven, waarbij het facturatiemodel van Tibber mij wel bevalt. Maar het is mij onduidelijk geworden zo. Ik heb geen zonnepanelen, maar wel een airco en EV (28kwh).
[ Voor 5% gewijzigd door Clevergyno op 08-08-2024 11:51 ]
Maar zo rekenen ze ook nietw00key schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 11:04:
Als je zo rekent kom je bij mensen die perfect salderen op een prijs uit van ~0. Of NaN, €0 betaald voor 0 kWh.
Erg slim van Tibber, zo lijkt iedereen veeeeeeel duurder te zijn omdat ze je eigen opwek meenemen in "hun prijs". Gratis stroom 👍
Er wordt in de Tibber gemiddelde-prijs-berekening niets gedaan met de salderingsregeling, alleen import en eigen verbruik. En die prijs is alleen precies 0, als je helemaal geen enkele kWh importeert vanuit het net, en *alle* verbruik in die periode uit je eigen opwek of accu haalt...
Met dynamisch moet je niet kijken naar de inschattingen, die gaan nergens over. Kijk naar het maandelijkse vastrecht, en de opslag per kwh/m3, meestal inkoopkosten genoemd.Clevergyno schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 11:50:
Mis ik iets? Als ik de Excel sheet gebruik en mijn gegokte verbruik invul: 3500kwh en 1250 kuub dan kom ik goedkoopste uit bij NextEnergy van 287,16. Als ik dezelfde verbruik invul op hun website krijg ik 210,-.
Op de website is bijvoorbeeld Zonneplan 195,-, maar op de sheet 320,-. Mis ik bepaalde kosten?
Als ik zo reviews kijk zijn Zonnplan en Tibber positief aangeschreven, waarbij het facturatiemodel van Tibber mij wel bevalt. Maar het is mij onduidelijk geworden zo. Ik heb geen zonnepanelen, maar wel een airco en EV (28kwh).
Ik vind het tabelletje van energievergelijk redelijk overzichtelijk en actueel.
https://www.energievergel...dynamisch-energiecontract
Qua kosten weet ik het niet. Maar die bedragen zijn natuurlijk sowieso 100% fictief en kun je 0 waarde aan hechten. Niemand weet immers wat de dynamische stroomprijs overmorgen, laat staan over een maand, is. Blijft wel vreemd dat het verschil zo groot in natuurlijk.Clevergyno schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 11:50:
Mis ik iets? Als ik de Excel sheet gebruik en mijn gegokte verbruik invul: 3500kwh en 1250 kuub dan kom ik goedkoopste uit bij NextEnergy van 287,16. Als ik dezelfde verbruik invul op hun website krijg ik 210,-.
Hoi!
Duidelijk. Dus dan is het voornamelijk naar de vaste kosten kijken en overige zaken zoals app en/of manier van betalen? Dan verwacht ik dat Tibber of Zonneplan bij mij het beste uitkomt.knakworst schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 11:56:
[...]
Met dynamisch moet je niet kijken naar de inschattingen, die gaan nergens over. Kijk naar het maandelijkse vastrecht, en de opslag per kwh/m3, meestal inkoopkosten genoemd.
Ik vind het tabelletje van energievergelijk redelijk overzichtelijk en actueel.
https://www.energievergel...dynamisch-energiecontract
Voor wat je het waard vindt, Tibber compenseert dmv certificaten en levert dus op papier 100% groene stroom, Zonneplan doet dit niet maar levert 'eerlijke' stroomClevergyno schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 12:02:
[...]
Duidelijk. Dus dan is het voornamelijk naar de vaste kosten kijken en overige zaken zoals app en/of manier van betalen? Dan verwacht ik dat Tibber of Zonneplan bij mij het beste uitkomt.

https://tibber.com/nl/stroometiket
https://www.zonneplan.nl/energie/groene-stroomElke 1000 kWh stroom die je als Tibber-klant verbruikt, herleiden we met Garanties van Oorsprong direct naar 1000 kWh stroom die is opgewekt in Europa.
Bij Zonneplan leveren we geen 100% groene of grijze stroom. We leveren je het eerlijke verhaal. Stroom is namelijk niet altijd groen of grijs. Het aanbod van wind- en zonne-energie bepaalt de energiemix uit jouw stopcontact. In de Zonneplan app zie jij precies hoe groen en goedkoop jouw stroom is. Stroom op papier vergroenen, dat doen we niet. Zonneplan betaalt dus niet voor GvO’s. Volgens het stroometiket van de ACM verkoopt Zonneplan Energie daarom grijze stroom.
maar ze rekenen mijn zon-opwek wel mee in de kWhen, terwijl het niet hun stroom is.. das een beetje fout...Gameboy schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 11:54:
[...]
Maar zo rekenen ze ook niet
Er wordt in de Tibber gemiddelde-prijs-berekening niets gedaan met de salderingsregeling, alleen import en eigen verbruik. En die prijs is alleen precies 0, als je helemaal geen enkele kWh importeert vanuit het net, en *alle* verbruik in die periode uit je eigen opwek of accu haalt...
volgens mij rekenen ze zonder integratie van je omvormer:
- totale inkoopvolume gedeeld door totale kosten
- (ze doen dus niets met energieverkoop)
met integratie van je omvormer wordt het:
- (totale inkoopvolume + omvormeropbrengst) gedeeld door totale kosten
- (ze doen hier ook niets met energieverkoop.
die laatste is vrij slordig. het is namelijk niet zo dat door mijn zonnepanelen mijn gemiddelde inkoopprijs daalt in die maand. want mijn zonnestroom is geen inkoop, is eigen productie, en hoe ik dat bij mezelf afreken bepaal ik zelf wel. Ik ben vooral geinteresseerd voor hoeveel geld ik gemiddeld inkoop via tibber..
Voor mensen met 38.4 kWh opslag en SAPJohn245 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 14:38:
Het was weer een mooie dynamische maand.
[Afbeelding]
Zonneplan hier, geen EV, geen zonnepanelen, geen batterij. Een doodgewoon huis dus. 22 cent. Heey, 1 cent minder dan vorige maand. Ik kan net zo goed voor een vast tarief kiezen, in de praktijk is dynamisch 22 tot 24 cent (in januari).
Die 38,4 kWh opslag pas sinds 24 juli. Daarvoor 19.2 kWh. Anders waren de cijfers nog mooierw00key schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 14:44:
[...]
Voor mensen met 38.4 kWh opslag en SAP
Zonneplan hier, geen EV, geen zonnepanelen, geen batterij. Een doodgewoon huis dus. 22 cent. Heey, 1 cent minder dan vorige maand. Ik kan net zo goed voor een vast tarief kiezen, in de praktijk is dynamisch 22 tot 24 cent (in januari).
Klopt, dat had ik hier vlak voor ook al gepost: Gameboy in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."prein2 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 13:57:
[...]
maar ze rekenen mijn zon-opwek wel mee in de kWhen, terwijl het niet hun stroom is.. das een beetje fout...
volgens mij rekenen ze zonder integratie van je omvormer:
- totale inkoopvolume gedeeld door totale kosten
- (ze doen dus niets met energieverkoop)
met integratie van je omvormer wordt het:
- (totale inkoopvolume + omvormeropbrengst) gedeeld door totale kosten
- (ze doen hier ook niets met energieverkoop.
die laatste is vrij slordig. het is namelijk niet zo dat door mijn zonnepanelen mijn gemiddelde inkoopprijs daalt in die maand. want mijn zonnestroom is geen inkoop, is eigen productie, en hoe ik dat bij mezelf afreken bepaal ik zelf wel. Ik ben vooral geinteresseerd voor hoeveel geld ik gemiddeld inkoop via tibber..
Dank voor het bevestigen van mijn uiteenzetting
Wil voor mijn moeder weten of het waard is over te stappen. Zit al voor energie bij Tibber. Als het niet veel uitmaakt, is het wel prettig voor alles in 1 factuur/overzicht.
Nee, heb wel vorige week "Zonneplan gas dynamisch" vergeleken met "Greenchoice gas 1 jaar vast" en ben voor Greenchoice gegaan, (afgesloten via Pricewise) bij GC ben ik nu €1.01 per m3 kwijt, bij Zonneplan was het op het moment van vergelijken €1.16 per m3 (nu op dit moment zelfs €1.22 per m3)Jazco2nd schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 17:08:
Heeft iemand hier weleens ANWB dynamisch gas vergeleken met Tibber gas?
Wil voor mijn moeder weten of het waard is over te stappen. Zit al voor energie bij Tibber. Als het niet veel uitmaakt, is het wel prettig voor alles in 1 factuur/overzicht.
Dus ben blij dat ik straks vanaf eind oktober doorgaat met 1 jaar vast bij Greenchoice.
Zeker weten dat dit inclusief btw is
Lijkt mij ook sterk, ik heb net afgelopen week 1 jaar Gas vast bij GC afgesloten voor €1,14, nét 1 dagje te laat besloten anders was het €1,12
Het is bij Tibber ook niet één factuur voor gas en stroom. Gas gaat via EnergyZero en is een andere factuur / incasso en ook de website is anders (gasverbruik.tibber.com). Tenminste een paar maanden geleden.Jazco2nd schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 17:08:
Heeft iemand hier weleens ANWB dynamisch gas vergeleken met Tibber gas?
Ketel Klets "Is dit het einde van dynamische tarieven?"
Het filmpje is naar aanleiding van een artikel op Solar Magazine
Ik zit te weinig in de materie om het precies te snappen, maar ik kan mij niet voorstellen dat de dynamische tarieven nu zouden gaan verdwijnen vanwege een vonnis van de rechtbank.
Kletsverhaal of niet ?
Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren
Zoals ik het zogauw lees, stelt de leverancier dat de klant een dynamisch contract heeft, maar is het in werkelijkheid een variabel contract met maandelijks wijzigende tarieven (vindt de rechter). Geen day-ahead dus, dus lijkt me niet dat dit het eind van dynamische contracten betekent. Hooguit het einde van verdraaiingen van de werkelijkheid door leveranciers als NHE.JukeboxBill schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 18:31:
Ik zit te weinig in de materie om het precies te snappen, maar ik kan mij niet voorstellen dat de dynamische tarieven nu zouden gaan verdwijnen vanwege een vonnis van de rechtbank.
Kletsverhaal of niet ?
Ja, want mijn verbruik is rond de 500m3, cashback is €92.50, wat resulteert in mijn persoonlijke geval dat ik dus maar €1.01 per m3 hoef te betalen.
Zou zomaar is waar kunnen zijn of veel hoger, ietsje lager.w00key schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 14:44:
[...]
Voor mensen met 38.4 kWh opslag en SAP
We gaan het zien in januari.
Tibber bepaalt het laadplan (hoewel ik de auto af en toe even moet helpen met stoppen met laden als ik ‘m net aangesloten heb)13art schreef op maandag 29 juli 2024 @ 08:54:
[...]
Heb geen Tesla dus het is vanaf hier alleen maar gissen. Bepaald bij jou de Tesla het laadplan of Tibber? De auto is neem ik aan wel aangesloten aan de laadpaal op het moment? En de Tibber app ziet ook dat de auto aan de laadpaal hangt?
Anders Tibber even een mailtje sturen waarom de laadknop bij jou niet zichtbaar is.
Ik heb ondertussen antwoord van Tibber dat de “direct laden” knop nog niet beschikbaar is voor klanten met alleen een geïntegreerde auto. Dat komt omdat het nog niet goed werkt voor alle automerken. Er wordt wel aan gewerkt om het op termijn beschikbaar te maken.
SR+ sept 2019 wit
Solar Magazine doet niet aan bron vermelding en geeft vaak de indruk van een gekleurde bril.JukeboxBill schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 18:31:
Dit kwam deze week langs in mijn aanbevelingen.
Ketel Klets "Is dit het einde van dynamische tarieven?"
Het filmpje is naar aanleiding van een artikel op Solar Magazine
Kletsverhaal of niet ?
Maar ik geloof dat om deze uitspraak gaat https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBMNE:2024:4292
NHE levert voornamelijk aan klein zakelijk en als je zoek optie gebruikt zal je zien dat NHE wel wat vaker voor bijkomt met aanvankelijk variabel contract per maand afgesloten worden en na paar maanden NHE een aangepast voorstel stuurt, waar klant niet op reageert en dan ineens een dynamisch EPEX contract zou hebben, met van ene op andere maand fors hogere maandfactuur/voorschot incasso, waar klant niet mee eens is uiteraard en naar de rechter stapt.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Ik zit erg in dubio wat handig is om te doen, aangezien ik geen idee heb wat die zonnepanelen voor ons gaan betekenen. Ons huidige verbruik is nu ongeveer 1400 kWh en de opbrengst van die zonnepanelen ligt rond de 3400 kWh. We hebben geen elektrische auto, dus ik verwacht dat we 2000 kWh gaan terug leveren. Ik zie overal veel verschillende TLV en TLK, wat dat betreft was het 10 jaar geleden een stuk overzichtelijker.
Ik heb nu een contract van 1-jarig contract bij Greenchoice aangevraagd (zit nog in de bedenktijd) met een terugleververgoeding van 0,14500 en terugleverkosten van 0,11500. Maar ik zie ook Budgetenergie met TLV van 0,04500 en TLK van 0,33. Het scheelt op jaarbasis met ons verwachte verbruik slechts 72 euro.
Qua gas leun ik op de statistieken van de vorige bewoner en dat is niet lastig, maar kies ik voor een 1 jarig contract om het allemaal even aan te kijken, kies ik voor 3 jaar in verband met de onzekere tijd in de wereld of kies ik voor dynamisch om dat eens te proberen. Is er iemand die hierover advies kan geven? Ik nijg zelf naar een 1-jarig contract om het aan te kijken, maar de vraag is dan welke optie beter is qua teruglevering: Greenchoice of Budgetenergie?
EV3 GT LR iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2
Paar puntjes: met een opbrengst van de panelen van 3400kWh en geen warmtepomp of EV schat ik dat er meer dan 2000 kWh retour door de meter gaat. Bij Budget kom je dan een schaal hoger uit dus op 66 cent per dag.THE_BASE schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 11:37:
Toch nog even hier een vraag stellen of een dynamisch contract wellicht een idee is voor ons: we verhuizen begin volgend jaar naar een ander huis waar we een gasaansluiting hebben en stroom met zonnepanelen. Nu hebben we enkel stroom en stadsverwarming.
Ik zit erg in dubio wat handig is om te doen, aangezien ik geen idee heb wat die zonnepanelen voor ons gaan betekenen. Ons huidige verbruik is nu ongeveer 1400 kWh en de opbrengst van die zonnepanelen ligt rond de 3400 kWh. We hebben geen elektrische auto, dus ik verwacht dat we 2000 kWh gaan terug leveren. Ik zie overal veel verschillende TLV en TLK, wat dat betreft was het 10 jaar geleden een stuk overzichtelijker.
Ik heb nu een contract van 1-jarig contract bij Greenchoice aangevraagd (zit nog in de bedenktijd) met een terugleververgoeding van 0,14500 en terugleverkosten van 0,11500. Maar ik zie ook Budgetenergie met TLV van 0,04500 en TLK van 0,33. Het scheelt op jaarbasis met ons verwachte verbruik slechts 72 euro.
Qua gas leun ik op de statistieken van de vorige bewoner en dat is niet lastig, maar kies ik voor een 1 jarig contract om het allemaal even aan te kijken, kies ik voor 3 jaar in verband met de onzekere tijd in de wereld of kies ik voor dynamisch om dat eens te proberen. Is er iemand die hierover advies kan geven? Ik nijg zelf naar een 1-jarig contract om het aan te kijken, maar de vraag is dan welke optie beter is qua teruglevering: Greenchoice of Budgetenergie?
Greenchoice rekent 11,5 cent per kWh die retour gaat door de meter.
In beide gevallen gaat het dus om alles wat retour gaat door de meter, ook het deel dat gesaldeerd wordt!
Ik denk dat je 2 opties hebt: dynamisch gaan, of voor zekerheid met een leverancier die geen terugleverkosten rekent maar alleen een paar euro verhoogde vaste leveringskosten. KWh tarief boeit niet omdat je je hele verbruik saldeert. Het zal duidelijk zijn dat beide door jou genoemde opties hier niet onder vallen......
Thanks voor je uitleg! Dynamisch heeft dan niet de voorkeur, ik moet dan ongetwijfeld in een ander topic zijn, maar zijn er nog leveranciers zonder TLK en alleen verhoogde terugleveringskosten dat je weet?koboy schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 12:21:
[...]
Paar puntjes: met een opbrengst van de panelen van 3400kWh en geen warmtepomp of EV schat ik dat er meer dan 2000 kWh retour door de meter gaat. Bij Budget kom je dan een schaal hoger uit dus op 66 cent per dag.
Greenchoice rekent 11,5 cent per kWh die retour gaat door de meter.
In beide gevallen gaat het dus om alles wat retour gaat door de meter, ook het deel dat gesaldeerd wordt!
Ik denk dat je 2 opties hebt: dynamisch gaan, of voor zekerheid met een leverancier die geen terugleverkosten rekent maar alleen een paar euro verhoogde vaste leveringskosten. KWh tarief boeit niet omdat je je hele verbruik saldeert. Het zal duidelijk zijn dat beide door jou genoemde opties hier niet onder vallen......
EV3 GT LR iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2
Je vraagt in eerste instantie of dynamisch een (goed) idee is, en nu geef je aan dat dynamisch geen voorkeur heeft.THE_BASE schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 12:49:
[...]
Thanks voor je uitleg! Dynamisch heeft dan niet de voorkeur, ik moet dan ongetwijfeld in een ander topic zijn, maar zijn er nog leveranciers zonder TLK en alleen verhoogde terugleveringskosten dat je weet?
Op basis van welke argumenten stel je dat?
Of, ook relevant: Wat is je doelstelling? Wat wil je bereiken met een ander energiecontract?
Wil je zekerheid en best wat meer betalen? Of wil je juist bij een grote en/of "bekende"leverancier zitten omdat je dat prettig vindt? Of wil je meer financieel voordeel halen uit je PV panelen? Of...?
Als je kunt aanduiden wat voor jou (en eventueel je partner
Ik heb jarenlang prima energie kunnen regelen voor de hele familie, maar merk dat ik er nu niet uitkom vanwege die zonnepanelen. Geen kaas van gegeten en weet niet wat ons verbruik zal zijn.Gameboy schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 13:44:
[...]
Je vraagt in eerste instantie of dynamisch een (goed) idee is, en nu geef je aan dat dynamisch geen voorkeur heeft.
Op basis van welke argumenten stel je dat?
Of, ook relevant: Wat is je doelstelling? Wat wil je bereiken met een ander energiecontract?
Wil je zekerheid en best wat meer betalen? Of wil je juist bij een grote en/of "bekende"leverancier zitten omdat je dat prettig vindt? Of wil je meer financieel voordeel halen uit je PV panelen? Of...?
Als je kunt aanduiden wat voor jou (en eventueel je partnerbelangrijk is, dan kan er ook wat meer gezegd worden over de opties die je hebt, en wellicht welk forum geschikt is voor je verdere vragen.
Dat zal overigens niet heel anders zijn dan voorheen: ongeveer 1400 kWh. De oplevering is volgens de huidige bewoners 3400 kWh en we hebben dus een overschot. Ik hoef er geen groot financieel voordeel uit te halen, ik wil geen boete of veel kosten hebben als ik geen stroom gebruik en teveel terug lever.
Uiteraard is zekerheid prettig, maar ik denk dat een 1-jarig contract een goede optie is om te checken wat het gaat worden in 2025. Daarna kunnen we dan kijken wat de volgende stappen zijn...
Je verbruikt maar 1400 kWh, dat is erg weinig. Ik verwacht dat je van de 3400 kWh PV opwek minimaal 75% zal terugleveren, dus minimaal ~ 2550 kWh, vanwege je lage eigen verbruik waarschijnlijk meer.THE_BASE schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 14:45:
[...]
Ik heb jarenlang prima energie kunnen regelen voor de hele familie, maar merk dat ik er nu niet uitkom vanwege die zonnepanelen. Geen kaas van gegeten en weet niet wat ons verbruik zal zijn.
Dat zal overigens niet heel anders zijn dan voorheen: ongeveer 1400 kWh. De oplevering is volgens de huidige bewoners 3400 kWh en we hebben dus een overschot. Ik hoef er geen groot financieel voordeel uit te halen, ik wil geen boete of veel kosten hebben als ik geen stroom gebruik en teveel terug lever.
Uiteraard is zekerheid prettig, maar ik denk dat een 1-jarig contract een goede optie is om te checken wat het gaat worden in 2025. Daarna kunnen we dan kijken wat de volgende stappen zijn...
De netto terugleververgoeding bij Green choice 1 jaar vast is 14.5 cent per kWh. Bij Zonneplan is je terugleververgoeding zo’n 20 cent, dus je verwacht voor PV terugleveren zo’n 140 euro per jaar meer te ontvangen bij Zonneplan vs. Greenchoice. Ik denk dus dat je bijna zeker goedkoper uit bent met dynamisch. Maar enorme bedragen zijn het niet gezien je lage verbruik.
Edit: post aangepast, want de tarieven van Greenchoice werken iets anders, zie het bericht hieronder van @koboy, waarvoor dank!
De conclusie dynamisch verwacht goedkoper blijft voor deze situatie wel staan.
[ Voor 7% gewijzigd door SebastiaanPs op 09-08-2024 16:49 ]
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Mja, je bent niet alleen. Er zijn op dit moment vele manieren waarop diverse energieleveranciers extra kosten doorberekenen aan zonnepanelenbezitters. En volgens mij doen ze dat inmiddels allemaal bij alle vaste/variabele contracten.THE_BASE schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 14:45:
[...]
Ik heb jarenlang prima energie kunnen regelen voor de hele familie, maar merk dat ik er nu niet uitkom vanwege die zonnepanelen. Geen kaas van gegeten en weet niet wat ons verbruik zal zijn.
Het vergelijken van die contracten is dan ook een hele lastige opgave geworden, door die wildgroei aan manieren om dit te realiseren.
Voor zover bij mij bekend zijn er geen leveranciers meer die niet op een of andere manier een panelenboete rekenen, behalve de dynamische leveranciers.
Als je doelstelling is dat je helemaal geen panelenboete meer wilt betalen, dan is er slechts 1 keuze: een dynamisch contract.
Alle andere contracten hebben allemaal een vorm van opslag/toeslag/meerkosten verwerkt in de tarieven. En dat kunnen de energietarieven zelf zijn (op elke kWh), of in de vaste levertarieven, of beide.
Ik ben zelf ook precies overgestapt naar dynamisch omdat ik geen boete/toeslagen wil betalen. Bovendien wil ik ook wat geld verdienen met mijn panelen, dus ook daarvoor is dynamisch gunstig.
Ik heb (ook) een flink overschot, dus een hoog teruglevertarief is voor mij van belang, en dat realiseer ik nu ook met een dynamisch tarief. Ik zit gemiddeld over 2024 tot nu to op 6,5 ct/kWh TLV excl. btw. En als ik het goed begrepen heb, krijg ik zelfs de btw daarover ook nog terug, wat de TLV dus al naar 7,9 ct/kWh zou brengen (ik heb de eindafrekening nog niet, dus dit is onder voorbehoud).
Maar goed, als je per se niet naar een dynamisch contract wilt, dan moet je dus hoe dan ook een panelenboete slikken. Hoeveel die is, en bij wie je dan alsnog de laagste boete moet betalen, is iets voor een ander topic denk ik. Wellicht is dit een startpunt:
De zonnepanelen-boete
Ben je ook in het bezit van een accu en/of electrische auto?Gameboy schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 15:06:
[...]
Mja, je bent niet alleen. Er zijn op dit moment vele manieren waarop diverse energieleveranciers extra kosten doorberekenen aan zonnepanelenbezitters. En volgens mij doen ze dat inmiddels allemaal bij alle vaste/variabele contracten.
Het vergelijken van die contracten is dan ook een hele lastige opgave geworden, door die wildgroei aan manieren om dit te realiseren.
Voor zover bij mij bekend zijn er geen leveranciers meer die niet op een of andere manier een panelenboete rekenen, behalve de dynamische leveranciers.
Als je doelstelling is dat je helemaal geen panelenboete meer wilt betalen, dan is er slechts 1 keuze: een dynamisch contract.
Alle andere contracten hebben allemaal een vorm van opslag/toeslag/meerkosten verwerkt in de tarieven. En dat kunnen de energietarieven zelf zijn (op elke kWh), of in de vaste levertarieven, of beide.
Ik ben zelf ook precies overgestapt naar dynamisch omdat ik geen boete/toeslagen wil betalen. Bovendien wil ik ook wat geld verdienen met mijn panelen, dus ook daarvoor is dynamisch gunstig.
Ik heb (ook) een flink overschot, dus een hoog teruglevertarief is voor mij van belang, en dat realiseer ik nu ook met een dynamisch tarief. Ik zit gemiddeld over 2024 tot nu to op 6,5 ct/kWh TLV excl. btw. En als ik het goed begrepen heb, krijg ik zelfs de btw daarover ook nog terug, wat de TLV dus al naar 7,9 ct/kWh zou brengen (ik heb de eindafrekening nog niet, dus dit is onder voorbehoud).
Maar goed, als je per se niet naar een dynamisch contract wilt, dan moet je dus hoe dan ook een panelenboete slikken. Hoeveel die is, en bij wie je dan alsnog de laagste boete moet betalen, is iets voor een ander topic denk ik. Wellicht is dit een startpunt:
De zonnepanelen-boete
ik sta voor dezelfde keuze: dynamisch of niet. Vind het een lastig verhaal
De term netto terugleververgoeding van Greenchoice is misleidend. Ze rekenen er nog steeds de terugleverkosten overheen. Kijk maar in de faq bij het tweede rekenvoorbeeld: 2500kWh afname, 3000kWh teruglevering; er wordt terugleverkosten gerekend over de 3000 en terugleververgoeding over 500.....SebastiaanPs schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 15:05:
[...]
Je verbruikt maar 1400 kWh, dat is erg weinig. Ik verwacht dat je van de 3400 kWh PV opwek minimaal 75% zal terugleveren, dus minimaal ~ 2550 kWh, vanwege je lage eigen verbruik waarschijnlijk meer.
De netto terugleververgoeding bij Green choice 1 jaar vast is 14.5 cent per kWh. Bij Zonneplan is je terugleververgoeding zo’n 20 cent, dus je verwacht voor PV terugleveren zo’n 140 euro per jaar meer te ontvangen bij Zonneplan vs. Greenchoice. Ik denk dus dat je bijna zeker goedkoper uit bent met dynamisch. Maar enorme bedragen zijn het niet gezien je lage verbruik.
@THE_BASE Als je (tegen huidige markt omstandigheden!) niet hoeft te kijken op 1 of 2 tientjes per maand, dan is een jaar dynamisch proberen de moeite waard. Terugrekenen om het jaar te vergelijken van dynamisch naar vast is een stuk makkelijker dan andersom. Er wordt nu een hoop geklaagd over het lage aantal uren met negatieve dynamische tarieven, maar we hebben nu ook een klote jaar qua zonnepanelen opbrengst.
Edit: er liggen panelen met ongeveer 3400kWh opbrengst, wat het signaal geeft dat de vorige bewoners die richting op gingen qua verbruik. Voor een gezin met kinderen en nog niet alles in de superzuinige versie is dit ook helemaal niet gek. Wij hebben 2 jonge kinderen (3 en
[ Voor 15% gewijzigd door koboy op 09-08-2024 16:04 ]
Wij zijn met slechts twee personen zonder kinderen en verbruiken echt niet veel stroom. Vorig jaar 775 kWh tijdens normaal en 625 kWh tijdens dal. Volgens statistieken verbruiken we minder dan een eenpersoons huishouden.koboy schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 15:49:
[...]
Edit: er liggen panelen met ongeveer 3400kWh opbrengst, wat het signaal geeft dat de vorige bewoners die richting op gingen qua verbruik. Voor een gezin met kinderen en nog niet alles in de superzuinige versie is dit ook helemaal niet gek. Wij hebben 2 jonge kinderen (3 en, een het basis verbruik (als we niet thuis zijn dus, een alles uit/standby staat) is ongeveer 4kWh per dag. Daar kun je per run van de wasmachine/droger/vaatwasser 1kWh bij optellen. 1400kWh per jaaris voor een gez in echt heel laag!
Leuk dus die zonnepanelen, maar we gaan blijkbaar meer terug leveren dan afnemen. En ik hoef geen zak met geld voor het terug leveren, maar wil niet bij hoeven te betalen. Voor nu heb ik dus Greenchoice voor een jaar afgesloten, maar ik twijfel of dat een wijs besluit is.
Er is ook nog geen plan voor een elektrische auto, we willen eerst een mild hybride. Eventueel kunnen we denken aan andere oplossingen om minder gas te verbruiken zoals een airco, maar dat kan ik pas volgend jaar beslissen.
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels