Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
Dit gaat over de onbalansmarkt, niet over day-ahead. Ik had in een ander onderzoek gelezen dat er weinig impact is op day ahead.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23:24
Flexiilex schreef op zondag 28 juli 2024 @ 08:51:
Vraagje; Ik heb zojuist m’n tesla gekoppeld aan tibber voor slim laden, enige waar ik aan twijfel is m’n laadpaal settings. Is het dlim om de zappi 2.1 op eco+ te zetten (alleen zonnestroom) of gewoon fast? (Max 11kWh). Hij verwacht nu van 10 tot 6 te laden op basis van 4,72 kW vermogen (door de vorige eco+ sessies). Ik verreken m’n stroom met de werkgever via e-flux dus ben nieuwsgierig of je dan niet beter volledig op zonnepanelen kan laden of maximaal vermogen.
Volgens mij werkt de Zappi niet met Tibber slim laden en grid rewards. Je kunt gewoon de Zappi zelf instellen om met de laagste dynamische prijzen te laden. Is dat niet jouw bedoeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-09 07:43
John245 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 19:55:
Dit gaat over de onbalansmarkt, niet over day-ahead. Ik had in een ander onderzoek gelezen dat er weinig impact is op day ahead.
Als we 100% groene energie willen dan zal er een groot deel van de tijd een overschot zijn. Dat komt voornamelijk doordat opslag duur is. Dus voor de marginale dagen, weinig wind, bewolkt heeft het meer zin om een overschot aan wind en PV te hebben dan stroom uit opslag te produceren.

Waar we nu zitten is dat de afgelopen jaren het aanbod van PV en wind sterk gegoeid is, maar dat voor afname het elektriciteitsnet vol zit. We kunnen dus een onverwacht groot overschot verwachten de komende jaren.

Voor het handelen met accu's op de onbalansmarkt met stroom uit gas en kolen duur genoeg zijn. En dat is die denk ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-08 21:10
MajaMestreech schreef op zondag 28 juli 2024 @ 21:21:
[...]

Volgens mij werkt de Zappi niet met Tibber slim laden en grid rewards. Je kunt gewoon de Zappi zelf instellen om met de laagste dynamische prijzen te laden. Is dat niet jouw bedoeling?
Slim laden werkt direct met de auto niet met de laadpaal dus niet nodig. Alleen voor grid rewards heb je een ondersteunende laadpaal nodig. Dat Laatste kan indd ook, zal eens kijken wat voor behaviour zappi heeft als t via zappi zelf verloopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16-09 15:14
MajaMestreech schreef op zondag 28 juli 2024 @ 21:21:
[...]

Is Zappi hetzelfde als Zaptec? Laatst heb ik gevraagd welke wallboxen werken met grid rewards. Dit was het antwoord:
Op dit moment hebben alleen Easee, Zaptec, Wallbox, Go-e en Charge Amps een integratie en Grid Rewards.

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23:24
RikHa schreef op zondag 28 juli 2024 @ 22:16:
[...]

Is Zappi hetzelfde als Zaptec? Laatst heb ik gevraagd welke wallboxen werken met grid rewards. Dit was het antwoord:

[...]
Nee, Zappi is van MyEnergi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDoc
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 09:14
RikHa schreef op zondag 28 juli 2024 @ 22:16:
[...]
[...]
Zappi is iets anders dan Zaptec. Ik heb een Zaptec Go en die werkt prima met grid rewards en ook met slim laden via de Zaptec. De Zappi heeft voor zover ik het in dit forum lees meer mogelijkheden uit zichzelf. Maar met de combinatie Zaptec/Tibber heb ik zelf alle functies die worden geboden terwijl mijn auto nergens verbinding mee heeft (beetje nieuw merk, nog geen integratie).

De avatar is een echte foto..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Zappi werkt (nog) niet met Grid Rewards idd, ik heb een Easee aangeschaft. Maar ik vond "Slim laden" van Tibber niet instelbaar genoeg, en hij deed niet wat ik wilde.

Ik heb 'm helemaal van Tibber afgehaald en volledig zelf geautomatiseerd met een HA plugin ev_smart_charging en zelfs de loadbalancing doe ik nu zelf. Tibber Pulse kan op marktplaats. Iemand hier geïntresseerd?

Grote voordeel: mijn vrouw heeft in de gang nu gewoon een knop "Zak door de grond met je automation en blaf nu die auto vol" :o })

Zie hier de knop in gebruik (rode lijn) net tijdens gele uren (uurtarief >€0,26/kWh) :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1nY-F7PoiZv4o0i9hh-uKWbsCt0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JY6L7KDeHyLgQ53MAU9S8ZHo.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door _eLMo_ op 28-07-2024 22:39 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDoc
Wimlem schreef op zondag 28 juli 2024 @ 08:39:
[...]
Dit was echt een storing bij Tibber. Gister aan het eind van de middag werkte het weer.
Kijk aan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDoc
_eLMo_ schreef op zondag 28 juli 2024 @ 22:37:
Zappi werkt (nog) niet met Grid Rewards idd, ik heb een Easee aangeschaft. Maar ik vond "Slim laden" van Tibber niet instelbaar genoeg, en hij deed niet wat ik wilde.
Wat miste je bij Tibber? Ik vind het wel fijn: instellen op welk tijdstip je de auto vol wil hebben en Tibber zorgt ervoor dat dat zo goedkoop mogelijk gebeurt. En er is ook een "nu laden" knop als override. Er is dan verder inderdaad weinig aan bij te sturen. Tegelijk, als je tussendoor toch even weggaat en weer terugkomt en weer inplugt, dan maakt hij gewoon weer een nieuw schema om ervoor te zorgen dat je de volgende ochtend weer zo vol zit als je hebt ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23:06
Zag op de website trouwens dat Tibber Zappi integratie er eind 2024 aankomt! Wel beetje langzaam want met beetje hobbyen is het ook te fixen naar toch leuk :)

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schrobz
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:40
HDoc schreef op zondag 28 juli 2024 @ 22:44:
[...]

Wat miste je bij Tibber? Ik vind het wel fijn: instellen op welk tijdstip je de auto vol wil hebben en Tibber zorgt ervoor dat dat zo goedkoop mogelijk gebeurt. En er is ook een "nu laden" knop als override. Er is dan verder inderdaad weinig aan bij te sturen. Tegelijk, als je tussendoor toch even weggaat en weer terugkomt en weer inplugt, dan maakt hij gewoon weer een nieuw schema om ervoor te zorgen dat je de volgende ochtend weer zo vol zit als je hebt ingesteld.
Waar zit die “nu laden” knop? Ik heb ‘m niet

SR+ sept 2019 wit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:29

13art

Moderator Mobile
Schrobz schreef op maandag 29 juli 2024 @ 00:10:
[...]

Waar zit die “nu laden” knop? Ik heb ‘m niet
Wanneer je auto aangesloten is, zowel onder de tegel van de lader als onder de tegel van de auto.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schrobz
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:40
13art schreef op maandag 29 juli 2024 @ 07:49:
[...]

Wanneer je auto aangesloten is, zowel onder de tegel van de lader als onder de tegel van de auto.
Ik heb geen power-up voor de lader, maar onder de tegel van de auto (Tesla) zit die knop niet. Raar.

SR+ sept 2019 wit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Schrobz schreef op maandag 29 juli 2024 @ 08:36:
[...]

Ik heb geen power-up voor de lader, maar onder de tegel van de auto (Tesla) zit die knop niet. Raar.
Heb geen Tesla dus het is vanaf hier alleen maar gissen. Bepaald bij jou de Tesla het laadplan of Tibber? De auto is neem ik aan wel aangesloten aan de laadpaal op het moment? En de Tibber app ziet ook dat de auto aan de laadpaal hangt?

Anders Tibber even een mailtje sturen waarom de laadknop bij jou niet zichtbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
HDoc schreef op zondag 28 juli 2024 @ 22:44:
[...]

Tweeledig.
De grootste? Ik ga mijn vrouw niet opzadelen met een app van Tibber als ze die auto vol wil hebben.

Voor mijzelf: Tibber wil aaneengesloten laden, mijn integratie laad gewoon op de goedkoopste uren op de dag, ongeacht of dat aaneengesloten is. En hij kijkt ook naar mijn agenda of ik morgen weg ben, zo nee, dan kijkt hij of morgen goedkoper is en laad hij dan morgen pas. Mits de auto >20% zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Schrobz schreef op maandag 29 juli 2024 @ 08:36:
[...]

Ik heb een Tesla en die knop "Direct Laden" is zichtbaar onder de auto tegel wanneer hij wacht op laden tot goedkope uren. Als hij al vol zit, of niet aangesloten is, is de knop niet zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GvNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01:36
Hoe is jullie ervaring met Grid Rewards bij Tibber? Ik gebruik Tibber in combinatie met mijn Zaptec Go-laadpaal en slim laden. Meestal werkt dit goed. Door Grid Rewards wordt het laden af en toe gestopt en krijg ik daar een kleine vergoeding voor. Het probleem is echter dat de Tibber-app vervolgens geen rekening meer houdt met het laadpercentage van mijn Kia Niro EV, met als gevolg dat het laden veel te lang wordt gepauzeerd. Er wordt door de app ook geen inschatting gemaakt van de duur waarin het laden gepauzeerd kan worden.

Is het mogelijk om Grid Rewards uit te zetten? Ik wil gewoon zelf bepalen wanneer ik mijn auto oplaad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rCPUNb6BVY32bGueYk4QAoEzlKY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bIUul5mWLFCndnt3BHGC1v5K.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door GvNL op 29-07-2024 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDoc
_eLMo_ schreef op maandag 29 juli 2024 @ 09:48:
[...]
De grootste? Ik ga mijn vrouw niet opzadelen met een app van Tibber als ze die auto vol wil hebben.

Voor mijzelf: Tibber wil aaneengesloten laden, mijn integratie laad gewoon op de goedkoopste uren op de dag, ongeacht of dat aaneengesloten is. En hij kijkt ook naar mijn agenda of ik morgen weg ben, zo nee, dan kijkt hij of morgen goedkoper is en laad hij dan morgen pas. Mits de auto >20% zit.
Punt 1 is geen speld tussen te krijgen. Als mijn vrouw ook een EV zou rijden, zou ik met exact het zelfde zitten.

Punt 2 klopt voor mij althans niet: als ik nu mijn auto aansluit, maakt Tibber een nieuw laadplan om mijn auto vol te hebben op het volgende ingeprogrammeerde moment. Dat bestaat soms uit één, maar soms ook uit een aantal laadmomenten die los van elkaar staan. En soms komen daar Grid Rewards tussendoor waarbij het laadplan dan dynamisch wordt aangepast. Het enige probleem dat ik zelf heb is dat wanneer twee laadpunten meer dan circa 6 uur tussenpauze hebben, mijn auto niet meer accepteert dat er weer opgeladen gaat worden - dat ligt aan de auto die ik dan weer via de app van de auto moet heractiveren.

[ Voor 11% gewijzigd door HDoc op 29-07-2024 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
HDoc schreef op maandag 29 juli 2024 @ 12:34:
[...]

Punt 1 is geen speld tussen te krijgen. Als mijn vrouw ook een EV zou rijden, zou ik met exact het zelfde zitten.

Punt 2 klopt voor mij althans niet: als ik nu mijn auto aansluit, maakt Tibber een nieuw laadplan om mijn auto vol te hebben op het volgende ingeprogrammeerde moment. Dat bestaat soms uit één, maar soms ook uit een aantal laadmomenten die los van elkaar staan. En soms komen daar Grid Rewards tussendoor waarbij het laadplan dan dynamisch wordt aangepast.
Ah, dat laatste kwam bij mij nooit voor. En de Grid Rewards heb ik nooit kunnen aanzetten, en Tibber weet niet waarom 7(8)7 . Terwijl ik zowel Tibber Pulse, Easee lader als Tesla auto gekoppeld had als powerup :F

Uiteindelijk de grid rewards gelaten voor wat het is dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HDoc
_eLMo_ schreef op maandag 29 juli 2024 @ 12:44:
[...]
Ah, dat laatste kwam bij mij nooit voor. En de Grid Rewards heb ik nooit kunnen aanzetten, en Tibber weet niet waarom 7(8)7 . Terwijl ik zowel Tibber Pulse, Easee lader als Tesla auto gekoppeld had als powerup :F

Uiteindelijk de grid rewards gelaten voor wat het is dus.
Aii, dat is duidelijk. Vervelend voor je, fijn dat je zelf een work-around hebt kunnen maken. Misschien is het de combinatie van Easee en Tesla waar Tibber niet goed mee om kan gaan. Bij mij werkt het "as advertised" en ik ben er dus wel tevreden mee, terwijl ik mijn auto niet heb gekoppeld, omdat dat (nog?) niet kan.

Bijgaand hoe het er bij mij uit ziet als de grid rewards in actie zijn. Die zie je van tevoren overigens niet aankomen, je moet maar zien, wanneer dat komt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5WrIy-F3SVQ5PiAqZpIfk8KGdH0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/g798NoSfiqdqeOoM7fuamrEZ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Vandaag exact hetzelfde aantal uren met een negatieve prijs bereikt als 29 juli 2024. En morgen stijgt het nog lekker door. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PO65No3CalZEkzDtf6AQsaZnwXU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jpUpIjax0q1iaDeMnGwEXPDA.png?f=fotoalbum_large

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDoc
Voor wat betreft de Tibber Grid Rewards: ik begrijp niet, hoe het in de praktijk wordt ingezet. Weet iemand, hoe dat nu precies zit?

De Grid Rewards zie ik met name starten als alle zonnepanelen inclusief de mijne lekker in de zon aan het bakken zijn. Juist dan zou het naar mijn idee handig zijn dat ik wél met de 6 kW van mijn eigen panelen mijn eigen auto oplaad in plaats van teruglever aan het volle net. Ik laat het altijd maar, omdat het er op lijkt dat de Grid Rewards meer opleveren maar begrijpen doe ik het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:54
HDoc schreef op maandag 29 juli 2024 @ 13:53:
Voor wat betreft de Tibber Grid Rewards: ik begrijp niet, hoe het in de praktijk wordt ingezet. Weet iemand, hoe dat nu precies zit?

De Grid Rewards zie ik met name starten als alle zonnepanelen inclusief de mijne lekker in de zon aan het bakken zijn. Juist dan zou het naar mijn idee handig zijn dat ik wél met de 6 kW van mijn eigen panelen mijn eigen auto oplaad in plaats van teruglever aan het volle net. Ik laat het altijd maar, omdat het er op lijkt dat de Grid Rewards meer opleveren maar begrijpen doe ik het niet.
Je krijgt geld voor onbalans als er een verschil zit in verwachtte opwek en afname 1 dag eerder bij de day ahead veiling, vs werkelijkheid de volgende dag.

De balans providers krijgen constant een seintje of er meer moet worden afgenomen, dus snel laden, of juist even een tekort is door een onverwacht wolkje. De kans daarop is het hoogst als er flink wat zon is voorspelt en toch iets tegen valt, of het is zonniger dan verwacht. Bij bewolkt weer is er veel minder variatie. Dus ja, je krijgt meer kans op grid reward als het zonnig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09-09 16:30
GvNL je kunt in de app van Tibber het slim laden uitzetten en dan op afstand het laden weer aanzetten. Wat ik wel ontdek dat Tibber toch steeds probeert om met die Grid Rewards aan de gang te gaan.
Ik doe liever gebruik maken van het goedkope tarief.
Heb trouwens dezelfde configuratie als jou. Zaptec en Kia Nero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:03
HDoc schreef op maandag 29 juli 2024 @ 13:53:

Dat zal wel komen omdat de markt in zo'n situatie zit dat er meer als verwacht, stroom op het net wordt gezet. Dus dankzij jou actie om het net te ontlasten, krijg je dus een extra vergoeding.
Op het moment dat de voorspelling anders draait (dus meer vraag als aanbod), dan wordt je laden gepauzeerd en krijg je ook Grid Rewards.

Op andere momenten (vraag = aanbod, volgens day ahead voorspelling) krijg je deze niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:34
Hallo allen,
Ik probeer ook met Tibber dynamisch laden/grid rewards te werken.
Ik heb een eNiro MY 2019, 1 fase laden, en deze auto kan niet worden geïntegreerd met de Tibber power ups. De wat nieuwere eNiro wel, maar deze dus niet.
Laadbox, Zaptec Go.
Een poging in de afgelopen week, auto aangesloten en slim laden activeren, en afwachten maar. Dit resulteerde in 12% bijgeladen in 36 uur, en rewards van net 50 cent. Of er ook tegen lagere tarieven is geladen heb ik niet kunnen vaststellen, maar ik vrees dat dit niet zo is.
Vandaag nog eens geprobeerd, maar er wordt niet geladen met de lage tarieven deze middag, vrees dat straks als de tarieven hoog/hoger zijn, mogelijk na 1700 uur, er plots wel onbalans wordt gedetecteerd en aan de lader doorgegeven en er in blokjes van enkele minuten geladen wordt, maar dan weer een paar procent per avond. En de day ahead tarieven zijn dan aanzienlijk hoger.
Ik zie ook dat het laadplan sterk afhankelijk is van je ingestelde vertrektijd, wat op zich logisch is, maar op die manier heb je er dus wel omkijken naar.
Ik kan ook het laaddoel niet instellen (ook logisch, er is geen communicatie van de auto met Tibber).
Iemand adviezen?

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

John245 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 12:57:
Vandaag exact hetzelfde aantal uren met een negatieve prijs bereikt als 29 juli 2024. En morgen stijgt het nog lekker door. :)

[Afbeelding]
Oi! Dat is mijn grafiek! ;)

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Ik ben je ook heel dankboor voor die overzichten _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

John245 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 19:45:
[...]

We zullen in 2026 het antwoord weten :)
Inderdaad. Het zijn twee effecten die elkaar tegen gaan werken. We zullen zien welk effect het sterkste is, maar met het afschaffen van de saldering zal de groei van de zonnepanelen wel een beetje afzwakken.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDoc
EVfan schreef op maandag 29 juli 2024 @ 16:01:
Hallo allen,
Ik heb een eNiro MY 2019, 1 fase laden, en deze auto kan niet worden geïntegreerd met de Tibber power ups. Laadbox, Zaptec Go.

Ik kan ook het laaddoel niet instellen (ook logisch, er is geen communicatie van de auto met Tibber).
Iemand adviezen?
Ik heb het volgende gedaan:
1. Maak een dummy auto aan als power-up (en geef deze voor het gemak de naam van je auto of zo)
2. Kies op het beginscherm van Tibber dan je auto, daar kan je dan het slimme laadplan aan- of uitzetten, en ook de huidige state-of-charge (SOC) aangeven. Als je auto wel contact met Tibber zou hebben, zou Tibber de SOC van je auto kunnen uitlezen, nu moet je dat zelf doen. Ik doe dat altijd maar een beetje op de gok, eigenlijk laat ik hem meestal op 20% staan, dan weet ik zeker dat er genoeg geladen wordt als ik de auto inprik.
3. Op het scherm van je auto kan je het tandwieltje rechtsboven aantikken en daar kan je je gewenste vertrektijden aangeven.

Hieronder wat voorbeeldjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jj3krki46CFsdQpawfjXt3m9ObI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gFvf7qj7qCkSXl4CmHbKtdq5.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eRiBjD0noaTFYDv8CNKcV5UxgdM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/haSrAyRYGmOFnwrfMrGRtdyb.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tf5rSxpmiS0f94jr6in_Cp2kBQE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oM0oovANXVQBTMk3Di8m4J3B.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vz9ahBK85oVjIU5NdyaqkuA-y4I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kGiERDbXwm7CqeqCvpjC6psX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
EVfan schreef op maandag 29 juli 2024 @ 16:01:
Hallo allen,
Ik heb een eNiro MY 2019, 1 fase laden, en deze auto kan niet worden geïntegreerd met de Tibber power ups. De wat nieuwere eNiro wel, maar deze dus niet.
Laadbox, Zaptec Go.
Een poging in de afgelopen week, auto aangesloten en slim laden activeren, en afwachten maar. Dit resulteerde in 12% bijgeladen in 36 uur, en rewards van net 50 cent. Of er ook tegen lagere tarieven is geladen heb ik niet kunnen vaststellen, maar ik vrees dat dit niet zo is.
Vandaag nog eens geprobeerd, maar er wordt niet geladen met de lage tarieven deze middag, vrees dat straks als de tarieven hoog/hoger zijn, mogelijk na 1700 uur, er plots wel onbalans wordt gedetecteerd en aan de lader doorgegeven en er in blokjes van enkele minuten geladen wordt, maar dan weer een paar procent per avond. En de day ahead tarieven zijn dan aanzienlijk hoger.
Ik zie ook dat het laadplan sterk afhankelijk is van je ingestelde vertrektijd, wat op zich logisch is, maar op die manier heb je er dus wel omkijken naar.
Iemand adviezen?
Troost je, ook met een My21 kan je maar beperkt doelen instellen aangezien de communicatie met de auto momenteel niet werkt (breed probleem aldus Tibber). Tibber kan de accustand niet uitlezen (krijgen de pincode niet door om de boel uit te lezen). Dus ook met een nieuwere e-Niro moet je alsnog handmatig de actuele accustand invoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
13art schreef op maandag 29 juli 2024 @ 16:58:
[...]

Troost je, ook met een My21 kan je maar beperkt doelen instellen aangezien de communicatie met de auto momenteel niet werkt (breed probleem aldus Tibber). Tibber kan de accustand niet uitlezen (krijgen de pincode niet door om de boel uit te lezen). Dus ook met een nieuwere e-Niro moet je alsnog handmatig de actuele accustand invoeren.
Dank je, gedeelde smart is halve smart. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
[quote]HDoc schreef op maandag 29 juli 2024 @ 16:17:
[...]

1. Maak een dummy auto aan als power-up (en geef deze voor het gemak de naam van je auto of zo)
2. Kies op het beginscherm van Tibber dan je auto, daar kan je dan het slimme laadplan aan- of uitzetten, en ook de huidige state-of-charge (SOC) aangeven. Als je auto wel contact met Tibber zou hebben, zou Tibber de SOC van je auto kunnen uitlezen, nu moet je dat zelf doen. Ik doe dat altijd maar een beetje op de gok, eigenlijk laat ik hem meestal op 20% staan, dan weet ik zeker dat er genoeg geladen wordt als ik de auto inprik.
3. Op het scherm van je auto kan je het tandwieltje rechtsboven aantikken en daar kan je je gewenste vertrektijden aangeven.

@HDoc
Dank je, ga ik proberen.Maar zoals ik al vreesde, het is niet plug en load, zoals Tibber doet geloven.
En inderdaad, de Kia tobt ermee, maar de Audi Etron is geen haar beter. ;)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17-09 19:13
Dit wordt steeds meer een Tibber / grid rewards topic, zouden we dat kunnen verplaatsen naar een Tibber topic oid? Veel ruis en na zoveel berichten niet erg on-topic vind ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GvNL
sunnybird schreef op maandag 29 juli 2024 @ 15:30:
GvNL je kunt in de app van Tibber het slim laden uitzetten en dan op afstand het laden weer aanzetten. Wat ik wel ontdek dat Tibber toch steeds probeert om met die Grid Rewards aan de gang te gaan.
Ik doe liever gebruik maken van het goedkope tarief.
Heb trouwens dezelfde configuratie als jou. Zaptec en Kia Nero.
Dank, dit kan inderdaad. Liever heb ik dat automatisch gebruik wordt gemaakt van de lage tarieven. Daarvoor heb ik dit hele systeem. Helaas kiest Tibber nu steeds voor die Grid Rewards waardoor mijn auto niet meer automatisch laadt.

Merk ook dat de communicatie met mijn Niro EV niet goed loopt bij Tibber. Als hij 100% is geladen, blijft de Tibber-app een lager percentage geven. Wel grappig dat ik daardoor soms echt urenlang Grid Rewards krijg. Het laden is inmiddels zelfs gratis en ik krijg geld toe, haha.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FLJ2Ov462-eYrkcIMgNIgds41kE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cuJIpb95H9T5K2z31kbudMg8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
In 3,5 uur van 15% naar 30% schiet niet op nee. In die tijd ga ik van 15 naar 75%. Gewoon 11kW op 60kWh auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
HDoc schreef op maandag 29 juli 2024 @ 16:17:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Op Facebook is een heel topic/forum gewijd aan Tibber, (“Tibber gebruikers”) en momenteel is grid rewards, en waarom het wel/niet werkt en hoe een hot item. De Kia en Hyundai EV’s staan in deze context bekend als “moeilijk aan te sturen auto’s “ omdat alle communicatie via voeding van de 12V accu gaat, met daardoor de beperking in hoe vaak de informatie kan worden opgevraagd.
Erg waardevolle informatie (voor mij althans ;) ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GvNL
EVfan schreef op maandag 29 juli 2024 @ 21:12:
[...]

Op Facebook is een heel topic/forum gewijd aan Tibber, (“Tibber gebruikers”) en momenteel is grid rewards, en waarom het wel/niet werkt en hoe een hot item. De Kia en Hyundai EV’s staan in deze context bekend als “moeilijk aan te sturen auto’s “ omdat alle communicatie via voeding van de 12V accu gaat, met daardoor de beperking in hoe vaak de informatie kan worden opgevraagd.
Dit is goed om te weten. Ik zag geen topic op Tweakers. Dan ga ik hiervoor nu verder op Facebook. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
EVfan schreef op maandag 29 juli 2024 @ 21:12:
[...]

Misschien handig om meteen te linken naar deze fb pagina (al is het maar de vraag in hoeverre die pagina te lezen is voor de niet FB gebruikers onder ons)?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
13art schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 07:14:
[...]

Misschien handig om meteen te linken naar deze fb pagina (al is het maar de vraag in hoeverre die pagina te lezen is voor de niet FB gebruikers onder ons)?
Ja dat zijn er heel veel. Ik zit niet voor niets op tweakers.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16-09 15:14
KC27 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 08:15:
[...]

Ja dat zijn er heel veel. Ik zit niet voor niets op tweakers.
Precies. Ik heb facebook tot op heden altijd buiten de deur weten te houden en dat wil ik graag zo laten. Dus, al ben ik nieuwsgierig naar de wederwaardigheden omtrent het laden met grid rewards, geen facebook voor mij!

Nu heb ik al een tijdje het idee om mijn thuisbatterij aan de laadpaal met grid rewards te hangen maar ik draai nu met Victron DESS sinds 3 weken en dat levert nu al € 182,- op. Is er iemand die in kan schatten wat er gebeurd, financieel, als ik laad via de laadpaal? Nu verwacht ik niet dat dat veel oplevert eerlijk gezegd want de opbrengsten komen voornamelijk van ontladen bij hoge tarieven.

Batterij: 75 kWh. Laden: 12 kW.

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EVfan
RikHa schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 09:45:
[...]

Precies. Ik heb facebook tot op heden altijd buiten de deur weten te houden en dat wil ik graag zo laten. Dus, al ben ik nieuwsgierig naar de wederwaardigheden omtrent het laden met grid rewards, geen facebook voor mij!

Nu heb ik al een tijdje het idee om mijn thuisbatterij aan de laadpaal met grid rewards te hangen maar ik draai nu met Victron DESS sinds 3 weken en dat levert nu al € 182,- op. Is er iemand die in kan schatten wat er gebeurd, financieel, als ik laad via de laadpaal? Nu verwacht ik niet dat dat veel oplevert eerlijk gezegd want de opbrengsten komen voornamelijk van ontladen bij hoge tarieven.

Batterij: 75 kWh. Laden: 12 kW.
Ik ben ook verre van een Facebook fan, eigenlijk het tegenovergestelde. Maar er zijn nuttige gebruikersfora. Dit is er een van.
Dus het kind niet met het badwater weggooien.
In dat Facebook forum zit ook een expert, namens of van (dat weet ik niet), die zowel contact persoon is, alswel de meeste vragen direct kan beantwoorden.
De teneur is daar wel dat de Tibber rewards functie verre van ideaal werkt, en er veel voor van de gebruikers onduidelijk is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07:24
EVfan schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 14:31:
[...]

Ik ben ook verre van een Facebook fan, eigenlijk het tegenovergestelde. Maar er zijn nuttige gebruikersfora. Dit is er een van.
Dus het kind niet met het badwater weggooien.
In dat Facebook forum zit ook een expert, namens of van (dat weet ik niet), die zowel contact persoon is, alswel de meeste vragen direct kan beantwoorden.
De teneur is daar wel dat de Tibber rewards functie verre van ideaal werkt, en er veel voor de gebruikers onduidelijk is.
Jammer dus dat je bij Tibber voor zoiets alleen terecht kunt bij Facebook. Dat kunnen ze makkelijk elders realiseren op een veel privacy-vriendelijker manier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remc1979
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 17-09 18:45
Vanaf 1-8 hanteert TIBBER een ander tarief voor de vaste kosten. Welk tarief moet ik nu bij mijn solaredge omvormer invullen wil deze uitschakelen bij negatieve uurprijzen?

Dank voor de reacties!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-09 16:50
remc1979 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 09:18:
Vanaf 1-8 hanteert TIBBER een ander tarief voor de vaste kosten. Welk tarief moet ik nu bij mijn solaredge omvormer invullen wil deze uitschakelen bij negatieve uurprijzen?

Dank voor de reacties!
Wat dacht je van het nieuwe tarief? :)

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-08 21:10
Ecological schreef op zondag 28 juli 2024 @ 22:54:
Zag op de website trouwens dat Tibber Zappi integratie er eind 2024 aankomt! Wel beetje langzaam want met beetje hobbyen is het ook te fixen naar toch leuk :)
Waar zag je dit precies?

Edit; Ah ik zie het inderdaad. Dat staat er dan sinds deze week :) Als je de laadpaal wilt bestellen in de store staat dat erbij.

[ Voor 18% gewijzigd door Flexiilex op 31-07-2024 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:29
remc1979 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 09:18:

Dank voor de reacties!
Tarief voor vaste kosten is toch niet relevant voor uitschakelen van je omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gammo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Batavia schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 19:01:
[...]

Tarief voor vaste kosten is toch niet relevant voor uitschakelen van je omvormer?
Nee, hij bedoelt de inkoopvergoeding, die op 1-8 verandert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remc1979
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 17-09 18:45
Gammo schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 20:16:
[...]

Nee, hij bedoelt de inkoopvergoeding, die op 1-8 verandert.
Dank je Gammo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bve1
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 28-08 23:37
Tot nu toe zit ik dit jaar gemiddeld op €0,2019 per kWh (Zonneplan) - en dat is nog met redelijke sturing van het laden van de EV. Maar het lukt bijvoorbeeld niet altijd in het weekend. Jaarverbruik is +/- 9000 kWh.
Al met al heb ik besloten om een jaarcontract te nemen bij Greenchoice, ook vanwege de geopolitieke onzekerheid.

Stroom inclusief BTW:
Normaal tarief €0,19765
Dal tarief €0,20975 (dit klopt, dal is wat duurder bij GC)
Levering is 3 Euro per maand duurder dan bij Zonneplan.

Gas inclusief BTW: €1,12882 per m3
De leverkosten zijn 2 Euro meer dan bij Zonneplan.

Ik vind het ergens jammer om weer voor vast te gaan, maar dit is voor mij nu de meest rationele keuze. En mijn vrouw was ook niet altijd blij met het "sturen", dat vond ze maar gedoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
bve1 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 22:38:
Tot nu toe zit ik dit jaar gemiddeld op €0,2019 per kWh (Zonneplan) - en dat is nog met redelijke sturing van het laden van de EV. Maar het lukt bijvoorbeeld niet altijd in het weekend.
Yep moet je nagaan hoe het is zonder EV. Ik zat snel op 23-26 cent gemiddeld in een maand, je kan de air fryer en oven niet echt sturen, die gaan voor €€€ in de avondpiek helaas.

Dus yeah, ik zit nu ook bij Greenchoice, maar jouw tarieven zijn nog een cent mooier dan de mijne van een maand terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Ik zit sinds de 18e dynamisch bij Tibber, maar niet zo denderend idd. Met goede sturing van EV laden kom ik uit op €50 nu voor 223kWh, dus €0,225/kWh.

Ik twijfel ook over het Greenchoice aanbod. Dit is nog wel de “goedkope” zomer? Hoezo balans problemen?

Kan nog beter een SAP puur voor autoladen aanvragen, en daar Tibber op gooien.

[ Voor 25% gewijzigd door _eLMo_ op 31-07-2024 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:38
Weet iemand wat ik per 1 augustus in de homewizard app moet invullen bij additional cost per kwh voor tibber? Ik heb even een blackout qua rekenen merk ik :)

Edit: volgens mij moet het 0,1293 zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door CopyCatz op 01-08-2024 00:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gammo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
CopyCatz schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 23:44:
Weet iemand wat ik per 1 augustus in de homewizard app moet invullen bij additional cost per kwh voor tibber? Ik heb even een blackout qua rekenen merk ik :)

Edit: volgens mij moet het 0,1293 zijn.
Dat klopt.

Het is exclusief btw de energiebelasting + inkoopvergoeding
Dus: 10,88 + 2,05 = 12,93 cent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
_eLMo_ schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 23:43:
Ik zit sinds de 18e dynamisch bij Tibber, maar niet zo denderend idd. Met goede sturing van EV laden kom ik uit op €50 nu voor 223kWh, dus €0,225/kWh.

Ik twijfel ook over het Greenchoice aanbod. Dit is nog wel de “goedkope” zomer? Hoezo balans problemen?

Dat moet veel beter kunnen zou ik zeggen. Ikzelf kom op 19,1 cent per kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:42

Je moet wel de auto in de goedkope uren laten laden he?

Hier ook Tibber en zonder EV laden heb ik over juni 17,2ct/kWh betaald..

Maar op de maand factuur zijn de daadwerkelijke kosten beter zichtbaar vanwege de energiebelasting en wat andere zaken die je normaal niet snel ziet.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
@Devian @John245 zoiets?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tBaTeumfz26iYHcJxZAtG8RJ8Qo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NyoXOg3XlBZHsoyFVy4vo33a.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tulbqu9d7qLdiCV1Ww1W8Rpgm5U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X0OzJf65b6L7uN5QSQvC4Y40.jpg?f=fotoalbum_large

Zo laad ik de auto nu, waarvoor ik hem dus soms overnight op 30% laat staan.

En dit toont Tibber mij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RT1oPFwu5D1XwcbWbrweBWRkB04=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OMzjBu3L7C2rjyeApyzfVhqA.jpg?f=fotoalbum_large

Krijg ik een factuur per eind maand of per maand dat ik stroom heb (startdatum)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:28
Mijn eerste factuur bij Tibber was over 21 dagen. Afaik krijgt iedereen de facturen tegelijk.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
_eLMo_ schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 07:21:
@Devian @John245 zoiets?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zo laad ik de auto nu, waarvoor ik hem dus soms overnight op 30% laat staan.

En dit toont Tibber mij:
[Afbeelding]

Krijg ik een factuur per eind maand of per maand dat ik stroom heb (startdatum)?
Nog iets meer naar de goedkope uren schuiven indien mogelijk.

Ik kreeg de eerste einde maand. Meestal komt de factuur zo rond de 6e - 10e van de opvolgende maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
John245 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 07:34:
[...]

Nog iets meer naar de goedkope uren schuiven indien mogelijk.

Ik kreeg de eerste einde maand. Meestal komt de factuur zo rond de 6e - 10e van de opvolgende maand.
Maar dit zijn de goedkope maanden…? Ik heb ook nog een leven waarin die auto gebruikt wordt… Hoeveel mensen kunnen überhaupt hun auto alleen overdag tussen 12 en 4 laden?
Ik had verwacht uit te komen op 16ct ofzo. Als vaste contracten 21ct zijn, en dynamische in de winter duurder zijn dan nu….

Ik wacht mijn eerste factuur af en dan beslis ik.

[ Voor 6% gewijzigd door _eLMo_ op 01-08-2024 08:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
_eLMo_ schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 08:03:
[...]

Maar dit zijn de goedkope maanden…? Ik heb ook nog een leven waarin die auto gebruikt wordt… Hoeveel mensen kunnen überhaupt hun auto alleen overdag tussen 12 en 4 laden?
Ik had verwacht uit te komen op 16ct ofzo. Als vaste contracten 21ct zijn, en dynamische in de winter duurder zijn dan nu….

Zoals je kan zien variëren de prijzen niet zo veel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HMZiMQCrEAyrMbyXjkZWHr_ChBg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/W2NybiNgnF1Vg5pqs9ibBf2N.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
John245 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 08:10:
Zoals je kan zien variëren de prijzen niet zo veel.
Wat wel varieert is waar de goedkope uren zitten. In de winter is dat meer in de nacht, vooral bij veel wind. Het verschil tussen goedkope en dure uren is ook minder groot dan in de zomer, dus je kunt iets minder profiteren door te sturen (behalve dagen/nachten met veel wind). De avondpiek begint ook eerder. Voor laden van een accu of EV maakt dat misschien minder uit, maar voor andere verbruikers ben je al snel wat duurder uit als je 's nachts slaapt.

Zie Domba in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic." en http://www.maasluip.nl/energyprice/maandgemiddeld.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsvdBeek
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 17-09 19:49
_eLMo_ schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 08:03:
[...]

Vanwaar de onrust? Je zult geen buil vallen aan een dynamisch contract, zeker gemiddeld gezien over een heel jaar genomen. Helpt je meteen (mocht je zonnepanelen hebben) te wennen aan je eigen gedrag aan te passen, mocht je daar zin in hebben. Geen zin in dynamisch dan gewoon overstappen naar vast, je kunt elk moment switchen naar dynamisch en opzeggen van dynamisch.

Voor mij persoonlijk zit ik nu op 19ct gemiddeld in Juli (naar boven afgerond) met PV zonder EV en betrekkelijk weinig sturing naar de goedkopere uren (met name met alleen de vaatwasser en warmtepompboiler)

pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
NielsvdBeek schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 09:44:
[...]

Vanwaar de onrust? Je zult geen buil vallen aan een dynamisch contract, zeker gemiddeld gezien over een heel jaar genomen. Helpt je meteen (mocht je zonnepanelen hebben) te wennen aan je eigen gedrag aan te passen, mocht je daar zin in hebben. Geen zin in dynamisch dan gewoon overstappen naar vast, je kunt elk moment switchen naar dynamisch en opzeggen van dynamisch.

Voor mij persoonlijk zit ik nu op 19ct gemiddeld in Juli (naar boven afgerond) met PV zonder EV en betrekkelijk weinig sturing naar de goedkopere uren (met name met alleen de vaatwasser en warmtepompboiler)
Let op dat je de juiste prijs pak - als je integrations aanzet met je inverter willen leveranciers eigen opwek die je direct gebruik ook opschrijven als verbruik tegen nul tarief. Dan is je maandgemiddelde niet wat je hebt betaald / import, maar betaald / (import + gebruikte opwek)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Laatst online: 23:36

koboy

Heb een idee voor een icon

Ik zit over juli op een vergelijkbaar bedrag voor de afname. Je hebt toch zonnepanelen? Teruglevering ging voor mij tegen 19 cent....
Greenchoice is een mooi aanbod wanneer je geen zonnepanelen hebt. Ze rekenen een vaste terugleververgoeding van 11,6 cent, dus je teruggeleverde/gesaldeerde zonnestroom is maar 10 cent of minder waard.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
koboy schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 10:13:
[...]

Ik zit over juli op een vergelijkbaar bedrag voor de afname. Je hebt toch zonnepanelen? Teruglevering ging voor mij tegen 19 cent....
Greenchoice is een mooi aanbod wanneer je geen zonnepanelen hebt. Ze rekenen een vaste terugleververgoeding van 11,6 cent, dus je teruggeleverde/gesaldeerde zonnestroom is maar 10 cent of minder waard.
Ja, de teruglevering is meer waard dan mijn verbruik. ~7MWh productie per jaar, ~5MWh teruglevering (ik heb nooit gestuurd op zonneladen gezien dat duurder was dan normaal gebruiken). Verbruik 10-11MWh. Het lijkt erop dat Tibber nu de maand Juli afgerond heeft, ik kom uit op 21,9ct/kWh:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O9g-WTvqoq_qIbXWBnWPNoxVHIU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a6tyJDn5NA35Pf9b6aeMM2VZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XM5gh8bi_V_yldF85AZoqkw0Cs4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3X3yoIDUwXaUDyTnIpxXq6Do.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 4% gewijzigd door _eLMo_ op 01-08-2024 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
user109731 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 09:30:
[...]

Wat wel varieert is waar de goedkope uren zitten. In de winter is dat meer in de nacht, vooral bij veel wind. Het verschil tussen goedkope en dure uren is ook minder groot dan in de zomer, dus je kunt iets minder profiteren door te sturen (behalve dagen/nachten met veel wind). De avondpiek begint ook eerder. Voor laden van een accu of EV maakt dat misschien minder uit, maar voor andere verbruikers ben je al snel wat duurder uit als je 's nachts slaapt.

Zie Domba in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic." en http://www.maasluip.nl/energyprice/maandgemiddeld.html
Voor EV’s juist fijner omdat je “gewoon” ‘s nachts kan laden als je thuis bent. Nu kom ik thuis in de piek en kan ik pas tegen laag tarief laden op de volgende middag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
NielsvdBeek schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 09:44:
[...]

Daar “houd ik me aan vast”. Maar deze maand was dus even duur als een vast jaarcontract voor ons, ondanks zeer sterke sturing EV laden (300-500kWh/maand). Het stelt me wel gerust dat de wintermaanden niet per se duurder zijn maar anders qua layout van prijzen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• koboy

koboy

_eLMo_ schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 10:29:
[...]

Daar “houd ik me aan vast”. Maar deze maand was dus even duur als een vast jaarcontract voor ons, ondanks zeer sterke sturing EV laden (300-500kWh/maand). Het stelt me wel gerust dat de wintermaanden niet per se duurder zijn maar anders qua layout van prijzen.
Je bent niet even duur uitgeweest maar goedkoper. Je vergelijkt met de 21 cent van Greenchoice maar vergeet mee te nemen dat je voor elke gesaldeerde kWh 11,6 cent betaalt. Je saldeert 5000kWh, dus dat kost je 580 euro per jaar.
Beter is het vergelijken met een leverancier met minimale terugleverkosten, naar dan heb je een tarief van 30+ cent/kWh.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
Dit jaar zijn de prijzen wat minder extreem dan in 2023. Maar het te behalen resultaat is echt YMMV. Het is enorm afhankelijk van hoeveel je kan sturen / shiften.

Voor july heb ik het volgende weten te realiseren

Levering: 404 kWh @ 0.1213 EUR/kWh
Teruglevering 1343 kWH @ 0.2762 EUR/kWh

Dat is met EV en met thuisaccu. Over heel 2024 zit ik tot nu toe op Levering 0.184 / Teruglevering 0.272
Dus voor mij is dynamisch een no-brainer. Ik zou elders nooit meer krijgen voor de stroom die ik teruglever. Ik hoop uiteindelijk rond de 0 uit te komen, maar de PV opbrengst valt tot nu toe wat tegen...

[ Voor 8% gewijzigd door V_ger op 01-08-2024 11:07 ]

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
koboy schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 10:51:
[...]

Je bent niet even duur uitgeweest maar goedkoper. Je vergelijkt met de 21 cent van Greenchoice maar vergeet mee te nemen dat je voor elke gesaldeerde kWh 11,6 cent betaalt. Je saldeert 5000kWh, dus dat kost je 580 euro per jaar.
Beter is het vergelijken met een leverancier met minimale terugleverkosten, maar dan heb je een tarief van 30+ cent/kWh.
En, de toekomst is natuurlijk onzeker, maar als bijvoorbeeld Greenchoice een vast contract aanbiedt rond de 20-21 cent per kWh (en voor klanten zonder PV is dat dan het tarief, want geen teruglever boete effecten) dan zou dat ook kunnen betekenen dat Greenchoice en anderen verwachten dat de stroomprijzen de komende periode nog wat verder zullen dalen. Immers, simpel gezegd, hun marge en risico premie zullen ze altijd wat hoger laten uitkomen dan een dynamisch contract (waar overigens ook zo’n 2 cent inkoop etc. marge voor Tibber c.s. opzit).
Of ben ik nu te optimistisch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
EVfan schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 11:50:
[...]

En, de toekomst is natuurlijk onzeker, maar als bijvoorbeeld Greenchoice een vast contract aanbiedt rond de 20-21 cent per kWh (en voor klanten zonder PV is dat dan het tarief, want geen teruglever boete effecten) dan zou dat ook kunnen betekenen dat Greenchoice en anderen verwachten dat de stroomprijzen de komende periode nog wat verder zullen dalen. Immers, simpel gezegd, hun marge en risico premie zullen ze altijd wat hoger laten uitkomen dan een dynamisch contract (waar overigens ook zo’n 2 cent inkoop etc. marge voor Tibber c.s. opzit).
Bij het aangaan van een vast contract wordt je SJV vooruit ingekocht tegen bekende prijzen. Daar zit dus nauwelijks fluctuatie meer in.

Day ahead staat volledig los van de langetermijn markt. :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
EVfan schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 11:50:
Dat lijkt me een logische conclusie. Het zou kunnen dat in de winter de prijs flink daalt. Wel meer windturbies, weinig extra vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Raymond P schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 12:01:
Bij het aangaan van een vast contract wordt je SJV vooruit ingekocht tegen bekende prijzen. Daar zit dus nauwelijks fluctuatie meer in.

Tot nu toe zat het aanbod ruim boven wat ik dynamisch betaal. Als er weinig fluctuatie zit in de termijncontracten, hoe kan het dan dat GC opeens zoveel goedkoper is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 06:45
koboy schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 10:51:
[...]

Beter is het vergelijken met een leverancier met minimale terugleverkosten, naar dan heb je een tarief van 30+ cent/kWh.
Exact dit!! Was ook mijn conclusie.
Alleen de kWh-tarieven vergelijken geeft een heel verkeerd beeld als je PV hebt en dus terug levert.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:56
Ben zelf net een week overgestapt van vast naar dynamisch. Ben erg benieuwd wat ik hier uit ga halen. Zoals eerder genoemd je kan altijd terug naar vast. Zit alleen met stroom op dynamisch. Situatie is zo'n 4000kWh per jaar aan verbruik. Sinds mei zonnepanelen op west 3560wp en over een paar weken nog eens 1620wp op zuid erbij. Heb geen elektrische auto. Wel probeer ik de grootverbruikers die ik heb (vaatwasser, wasmachine, droger) om een gunstig tijdstip aan te zetten. Ben al jaren mijn verbruik aan het meten en aan het finetune. Is dus ook gewoon een beetje hobby :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
phicoh schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 12:09:
[...]

Tot nu toe zat het aanbod ruim boven wat ik dynamisch betaal. Als er weinig fluctuatie zit in de termijncontracten, hoe kan het dan dat GC opeens zoveel goedkoper is?
Waar hij op doelde is dat lage tarieven niet betekenen dat GC verwacht dat het goedkoper gaat worden.

GC koopt in 1x alle stroom die je gaat gebruiken in. Dus als het NU goedkoop is, kan GC ook lage tarieven bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Raymond P schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 12:01:
[...]

Is dit vooraf inkopen een plicht of onderdeel van de risicobeheersing? Als het een plicht is, is dat waarschijnlijk sinds de nieuwe energiewet want winter 22-23 zijn er nog een paar kleine maatschappijen omgevallen omdat ze niet voldoende onder de contract prijs hadden ingekocht.

Je hebt gelijk dat de day ahead losstaat van de langer lopende contracten. Het zijn letterlijk de restjes die overblijven, en dat kan in extreme gevallen beide kanten op vallen qua prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
phicoh schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 12:09:
[...]

Het tarief waartegen de leveranciers een contract aangaan verandert niet meer. Fluctuatie is er enkel door meer/minder verbruik/levering dan geschat/voorspeld.
@koboy Het is afaik niet verboden om niet/nauwelijks stroom vooruit in te kopen, maar de leveranciers die die strategie volgden zijn (bijna) allemaal failliet gegaan. Voor gas is dat anders.

Ik gok dat de reden waarom er nu goedkoop aangeboden kan worden komt door de Europese group buy/tenders. De laatste gas/LNG tender werd 3 keer meer aangeboden dan er gevraagd was voor levering tot en met oktober.
Dat zorgt voor stabiliteit met als effect dat de tarieven zakken.

Tegelijkertijd hadden we in april nog 60% van de Europese voorraad gas over, de kans dat de nu lopende tender bijzonder gunstig uitpakt is dus best aanzienlijk. Daarmee lijkt de kans dat we in oktober nog wat lagere tarieven zullen zien voor vast tarief contracten ook enorm groot.
Mogelijk dat men dus weer zieltjes probeert te winnen voor de door hun al ingekochte voorraden.

Een aanzienlijk deel van Europese stroom wordt nog opgewekt met gas/kool en vooral in de winter bepaalt dat de prijs van stroom.

- knip -

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:42
Mijn ervaring:
  • Als energiemaatschappijen je langer willen vastleggen, en dus actief 2/3 jarige contracten aanbieden: Ze verwachten een prijsverlaging
  • Als ze jaarcontracten aanbieden: als het duurder is dan model, verwachten ze een prijsdaling of gelijke prijs
  • Als ze geen reclame maken voor contracten maar enkel over groene stroom/innovatie: Ze verwachten een prijsstijging
  • Als er geen jaarcontrac`ten meer zijn: Mest heeft de windmolens geraakt
Tot nu toe heeft me dat altijd wel aardige contracten opgeleverd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
_eLMo_ schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 12:21:
Waar hij op doelde is dat lage tarieven niet betekenen dat GC verwacht dat het goedkoper gaat worden.

GC koopt in 1x alle stroom die je gaat gebruiken in. Dus als het NU goedkoop is, kan GC ook lage tarieven bieden.
Maar GC koopt dan in bij een partij die verwacht tegen die prijs stroom te kunnen leveren.

Als ik bijv. nu kijk bij Vattenfall, dan zie ik 27 cent/kWh voor variabel en hoger voor vast. Dus de vraag is waarom er zo'n groot prijsverschil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
phicoh schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 14:39:
[...]

Maar GC koopt dan in bij een partij die verwacht tegen die prijs stroom te kunnen leveren.

Als ik bijv. nu kijk bij Vattenfall, dan zie ik 27 cent/kWh voor variabel en hoger voor vast. Dus de vraag is waarom er zo'n groot prijsverschil is.
Terugleververgoeding. Als deze laag is moet je daar zitten met zonnepanelen, maar doordat je op ~0 uit kom en wel dure winterstroom gebruik drijft dat de prijs op voor netto verbruik.

Ga maar na, de prijzen in de middag nu zijn best wel laag en iedereen levert in deze maanden paar duizend kWh teveel terug die waardeloos zijn. En daarna trekken we die spaarpot open maar Vattenfall moet daar wel gewoon voor betalen.

Greenchoice is van ~28 cent gedaald naar ~20 na invoeren van die 12 cent opslag voor terugleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
w00key schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 14:42:
Terugleververgoeding. Als deze laag is moet je daar zitten met zonnepanelen, maar doordat je op ~0 uit kom en wel dure winterstroom gebruik drijft dat de prijs op voor netto verbruik.

Ga maar na, de prijzen in de middag nu zijn best wel laag en iedereen levert in deze maanden paar duizend kWh teveel terug die waardeloos zijn. En daarna trekken we die spaarpot open maar Vattenfall moet daar wel gewoon voor betalen.

Greenchoice is van ~28 cent gedaald naar ~20 na invoeren van die 12 cent opslag voor terugleveren.
Dat is niet logisch. Met een TLK van 12 cent/KWh en 2/3e van de klanten die geen PV heeft kan je geen prijsverschil van 8 cent/kWh verklaren.

Maar goed, we gaan het zien. Voor mensen zonder PV lijkt me die GC deal aantrekkelijk. Zelfs als dynamisch er onder zou duiken is het een leuk prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
phicoh schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 14:39:
[...]

Het inkoopmoment. Leverancier A koopt voor alle klanten een bulk in op 31-12 voor Q[1-4] '24, leverancier B doet dat op 01-04... Leverancier B gokt goed en kan goedkoper inkopen dan A en dus goedkoper aanbieden.
Leverancier A verliest wat klanten aan B en moet van bulk pakketje Q4 af, leverancier C kan dat goedkoop opkopen en een cent onder het aanbod van B gaan zitten.

Energie is puur handel, voornamelijk op papier. Voordat het stoom/gas jouw woning in gaat verwisselt het erg vaak van eigenaar.

Het is dus niet zo dat de leverancier speciaal voor jou gaat bellen om dagelijks X te kopen nadat je een jaarcontract tekent, dat gebeurt in bulk en vanuit voorraad.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17-09 19:34
V_ger schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 11:06:
Dit jaar zijn de prijzen wat minder extreem dan in 2023. Maar het te behalen resultaat is echt YMMV. Het is enorm afhankelijk van hoeveel je kan sturen / shiften.

Dat is met EV en met thuisaccu. Over heel 2024 zit ik tot nu toe op Levering 0.184 / Teruglevering 0.272
Dus voor mij is dynamisch een no-brainer. Ik zou elders nooit meer krijgen voor de stroom die ik teruglever. Ik hoop uiteindelijk rond de 0 uit te komen, maar de PV opbrengst valt tot nu toe wat tegen...
En wat doe je op de goedkope uren?
Laat je de panelen ingeschakeld en lever je dan terug of zet je de installatie uit ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
V_ger schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 11:06:

Hier zelfs:

Teruglevering: 0,28163 Eur/kWh

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
En juli is weer compleet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-7hNHFQgF4T3tsOeaF69Jwrb19Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E0KA55QiE44x8584TC4jFG7Y.jpg?f=fotoalbum_large

Sport voor mij zit hem erin om het eigenverbruik zoveel mogelijk te verhogen. Helaas is 79% (dat was in juni van dit jaar) voor ons voorlopig de max, voor meer zullen we wat extremer te werk moeten gaan (of een batterij moeten aanschaffen :p ).

Wat doen we nu anders? Eigenlijk niet zoveel, wasmachine / vaatwasser / fiets opladen als de zon schijnt. EV hebben we niet, verwarming gaat via stadsverwarming.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17-09 19:33

bert pit

asdasd

Tot nu toe zit ik dit jaar gemiddeld op €0,2019 per kWh (Zonneplan) - en dat is nog met redelijke sturing van het laden van de EV. Maar het lukt bijvoorbeeld niet altijd in het weekend. Jaarverbruik is +/- 9000 kWh.
Al met al heb ik besloten om een jaarcontract te nemen bij Greenchoice, ook vanwege de geopolitieke onzekerheid.

Stroom inclusief BTW:
Normaal tarief €0,19765

Ik vind het ergens jammer om weer voor vast te gaan, maar dit is voor mij nu de meest rationele keuze. En mijn vrouw was ook niet altijd blij met het "sturen", dat vond ze maar gedoe.
Mooie tarieven die mij doen twijfelen. Geen zonnepanelen zeker? Want dan moe5 je over dat deel nog wel terugleverkosten rekenen.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
201WD schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 22:41:
[...]

En wat doe je op de goedkope uren?
Laat je de panelen ingeschakeld en lever je dan terug of zet je de installatie uit ?
Bij een negatieve prijs zolang de batterij nog niet vol is en/of de EV aan het laden is blijven ze aan. Als de batterij wel vol is regel ik ze terug zodat ik iig minder teruglever. Eerst had ik -3 cent (kaal) als switchpunt, maar aangezien de lager dan verwachte zonopbrengst heb ik dat punt nog wat verlaagd. Ik denk nu namelijk dat ik op jaarbasis niet meer ga terugleveren dan afnemen.

Als de prijs incl. belasting negatief is gaat alle PV uiteraard direct uit.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H92!
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

Stroom inclusief BTW:
Normaal tarief €0,19765

Ik heb exact hetzelfde gedaan, ik zit gemiddeld op 22 cent inclusief belastingen. Vast contract was dezelfde prijs en dit ga ik in de winter niet halen met een dynamisch contract verwacht ik.

Vraagje aan degenen die bij Tibber weg zijn gegaan/overgestapt zijn: kunnen jullie je verbruikshistorie (maand/dag) nog inzien? Bij mij laadt die pagina niet meer nu ik vertrokken ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
H92! schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 09:35:
[...]

Ik heb exact hetzelfde gedaan, ik zit gemiddeld op 22 cent inclusief belastingen. Vast contract was dezelfde prijs en dit ga ik in de winter niet halen met een dynamisch contract verwacht ik.

Vraagje aan degenen die bij Tibber weg zijn gegaan/overgestapt zijn: kunnen jullie je verbruikshistorie (maand/dag) nog inzien? Bij mij laadt die pagina niet meer nu ik vertrokken ben.
Hier gemiddeld:

Afname: 0,20795 Euro / kWh
Teruglevering: 0,28011 Euro / kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
John245 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 09:45:
[...]

Hier gemiddeld:

Afname: 0,20795 Euro / kWh
Teruglevering: 0,28011 Euro / kWh
Met en zonder accu maakt een enorm verschil natuurlijk. De meeste mensen hebben geen accu en kunnen alleen delen van hun verbruik verplaatsen. Dus je gehaalde tarieven posten met maar liefst 40kWh opslag is niet heel nuttig voor mensen zonder batterij. Die nuance zou ik er dus bij zetten (ondanks dat het al in je signature zet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
_eLMo_ schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 10:29:
[...]

Met en zonder accu maakt een enorm verschil natuurlijk. De meeste mensen hebben geen accu en kunnen alleen delen van hun verbruik verplaatsen. Dus je gehaalde tarieven posten met maar liefst 40kWh opslag is niet heel nuttig voor mensen zonder batterij. Die nuance zou ik er dus bij zetten (ondanks dat het al in je signature zet).
Ter info tot 24 juli was het 19,2 kWH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xiangpo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16-09 17:32
V_ger schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 09:35:
[...]

Als de prijs incl. belasting negatief is gaat alle PV uiteraard direct uit.
Moet je daar niet nog iets onder zitten ivm eigen gebruik op dat moment?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Raymond P
M'n gewogen jaargemiddelde staat vanaf januari tot nu op 22.51ct (2.17 MWh, inclusief opslag/belastingen). Geen EV/PV/accu.
Wij houden beperkt rekening met dynamische tarieven en proberen dus niet het onderste uit de kan te halen. In praktijk hanteren we een vaste threshold; boven X uurtarief verbruik verschuiven indien mogelijk. Dat leeft het prettigst én is vol te houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0aAhq-DLDP7zTkYZPLr14h3tISk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lx8njU6xCB7nKeeO4Lti3egR.png?f=user_large

* Wellicht heeft iemand hier wat aan. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Raymond P op 02-08-2024 11:47 ]

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
xiangpo schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 11:32:
[...]

Moet je daar niet nog iets onder zitten ivm eigen gebruik op dat moment?
Nee, don't care. Als de prijs zo negatief is, dan koop ik wel. Dan is eigen PV "duurder". het liefst laad ik dan ook nog de batterij EN de EV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-09 09:07

CaDje

Framedrops for life

Raymond P schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 11:46:
M'n gewogen jaargemiddelde staat vanaf januari tot nu op 22.51ct (2.17 MWh, inclusief opslag/belastingen). Geen EV/PV/accu.
Wij houden beperkt rekening met dynamische tarieven en proberen dus niet het onderste uit de kan te halen. In praktijk hanteren we een vaste threshold; boven X uurtarief verbruik verschuiven indien mogelijk. Dat leeft het prettigst én is vol te houden.

[Afbeelding]

* Wellicht heeft iemand hier wat aan. :)
Ik zit op de afgelopen maanden op rond de ~22 cent per Kwh. Ik heb tevens geen EV/PV/accu, en ben wel benieuwd naar jou mening of dit nou beter is dan een vast/variabel contract waar je ~21 cent per kwh betaald.

Ik ben voorstander van het dynamische contract omdat het in mijn ogen ook een prikkel geeft om slimmer met je energie verbruik om te gaan, maar ik merk dat het financieel niet heel veel verschil maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
CaDje schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 12:02:
[...]

Ik zit op de afgelopen maanden op rond de ~22 cent per Kwh. Ik heb tevens geen EV/PV/accu, en ben wel benieuwd naar jou mening of dit nou beter is dan een vast/variabel contract waar je ~21 cent per kwh betaald.

Ik ben voorstander van het dynamische contract omdat het in mijn ogen ook een prikkel geeft om slimmer met je energie verbruik om te gaan, maar ik merk dat het financieel niet heel veel verschil maakt.
Zo af en toe vergelijk ik mijn resultaat met wat ik had kunnen hebben als ik voor die 12 maanden een contract aan was gegaan. Tot nu toe is dynamisch structureel goedkoper.
Afgelopen oktober/november dacht ik een goede deal te pakken voor het beetje gas dat ik verbruik maar dynamisch blijkt een paar cent lager te liggen.

Mijn mening: vooral doen waar je je goed bij voelt.
De afgelopen jaren heb ik voldoende financieel gewin gehad, het komende jaar zal het mogelijk wat dichter bij een vast contract komen. :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronjon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-08 23:00
Gammo schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 00:37:
[...]

Dat klopt.

Het is exclusief btw de energiebelasting + inkoopvergoeding
Dus: 10,88 + 2,05 = 12,93 cent
moet dat niet zijn 10,88 + 2,48 = 13,36 excl btw ?
Pagina: 1 ... 227 ... 298 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels