Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
Wasrek schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:57:
[...]

Ik vraag me af hoe ver dit effect reikt. Zie jij dit enkel omdat je buurman en de overbuurman toevallig afschakelen, of is dit echt overal in NL meetbaar?

Ergens wel zorgelijk hoe groot dat effect is en dat zal alleen maar groter worden. Zou eigenlijk verplicht een randomizer van +/- 10 mins op moeten zitten.
Ik denk dat iedereen de batterij en EV aan het laden is.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

John245 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 19:01:
[...]

En wasjes - ook al die paar kW vervruikers tellen natuurlijk wel op als het er voldoende zijn in de buurt, gaat dan niet over het trafo station en het hoofdnet zal ook wel wat afnemen in kV door verhoogde afname lijkt me.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EmHaKa
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 19-09 19:43

EmHaKa

harêuh

John245 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 19:01:
[...]
Je zal maar moeten werken overdag... :(
Terwijl thuis de stroom een paar euro zou kunnen opleveren, zit je met je Tesla van 75k
op de zaak te zwoegen om die auto af te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:33
EmHaKa schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 20:18:
[...]

Je zal maar moeten werken overdag... :(
Terwijl thuis de stroom een paar euro zou kunnen opleveren, zit je met je Tesla van 75k
op de zaak te zwoegen om die auto af te lossen.
Zo dacht ik ook, maar er komen vast nog genoeg zonnige zondagen dit jaar waarbij je voor een habbekrats je auto kan laden.
Je kan nou eenmaal niet altijd overal van profiteren. Ennuh, er zijn nog altijd meer mensen die überhaupt geen EV hebben om goedkoop op te laden.....

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
V_ger schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 20:24:
[...]

Zo dacht ik ook, maar er komen vast nog genoeg zonnige zondagen dit jaar waarbij je voor een habbekrats je auto kan laden.
Je kan nou eenmaal niet altijd overal van profiteren. Ennuh, er zijn nog altijd meer mensen die überhaupt geen EV hebben om goedkoop op te laden.....
De hele wijk hier heeft geen eigen oprit, iedereen bij de gemeentelijke palen, dus ookal heb je een EV... Ik ben wel benieuwd waneer er een dynamische openbare paal komt, dat lijkt me nou een goede uitvinding voor net balancering.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
sjorremans schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:11:
[...]

Haha zeker, kansloos ook allemaal.. _O-
Vorig jaar was het tarief een keer -0,44 Euro met daaromheen nog een aantal mooie negatieve uren, dat tikte echt wel aan, heb die dag volgens mij zo'n 90 kWh verbruikt. Vandaag viel het inderdaad wel mee, maar morgen kan ik weer gratis heen en weer naar mijn werk (135 km), terwijl mijn vrouw met haar ICE wel moet betalen.

Denk dat het vooral dat gevoel is, en het feit dat je betaald krijgt voor iets dat anders geld kost, dan dat het echt zoden aan de dijk zet. Maar ik klaag niet ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hUApNpjABD01amsPegn3nxHmjNE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p4jA4mDWjBoATvCdTJq1AIro.jpg?f=fotoalbum_large

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnat
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-09 21:44
Ik heb gisteren op het magische moment mijn zonnepanelen uit gehad en de auto en de thuis batterij maximaal aan het laden gezet. Maar als ik in de tibber aap naar mijn uur verbruik kijk dan zie ik niet de juiste bedragen. Hebben meer mensen hier last van?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yNB2GCQcN-x41CGvqU10hrkbNns=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IVZsed5bOAaBgdxmeP7vNmng.png?f=fotoalbum_large

edit: Volgens mij is het een geschat verbruik op andere dagen zie ik balkjes per uur. Ik moet denk ik gewoon even geduld hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door Magnat op 02-05-2024 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BektLekker
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19-09 16:59
Beetje dom van mezelf misschien, maar kwam er pas laat achter dat de tarieven gunstig waren. Had ik het geweten, dan had ik hier met laden van mijn EV slimmer mee om kunnen gaan. Ik zit bij Zonneplan en daarbij zie je de stroomprijzen van morgen pas om 13 uur. Is er een Instagram account of iets dergelijks die je op de hoogte houdt van toekomstige prijzen. Hoe doen jullie dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-09 19:39
BektLekker schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 10:33:
Beetje dom van mezelf misschien, maar kwam er pas laat achter dat de tarieven gunstig waren. Had ik het geweten, dan had ik hier met laden van mijn EV slimmer mee om kunnen gaan. Ik zit bij Zonneplan en daarbij zie je de stroomprijzen van morgen pas om 13 uur. Is er een Instagram account of iets dergelijks die je op de hoogte houdt van toekomstige prijzen. Hoe doen jullie dat?
Die prijzen zijn altijd pas (net) na 13:00 bekend, ook bij de andere aanbieders. Dat is na de veiling waarop de prijzen vastgezet worden voor deze markt.

Bij Tibber op de app krijg je (bij iOS) melding s’avonds als de volgende dag uren zijn met gunstige tarieven, maar die zijn niet per se anders bij negatief, dan bij heel goedkoop.

Blijft dus in de gaten houden, of tweaken automatiseren. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erulezz
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-09 22:21
@BektLekker Zonneplan plaatst iedere maandag op Twitter een energie weerbericht waar je de verwachtingen voor die week kunt zien. Ook bij dit soort speciale dagen plaatsen ze daar ook updates. In de app kun je ook notificaties aanzetten. Kreeg hier ook een notificatie over.

In case of fire: Git commit, git push, leave building | AlpenCams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BektLekker
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19-09 16:59
Notificatie had ik gehad. Maar de auto had ik net 2 dagen daarvoor volgeladen, en stond daarna stil. Dus had prima 2 dagen bijna leeg kunnen zijn. Had ik 15 euro extra bespaard. Weet het, is een luxe probleem. Maar dan smaken die ijsjes van gistermiddag met de kinderen net iets lekkerder, haha
Goeie tip van Twitter, ga ik volgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:27
BektLekker schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 11:15:
Notificatie had ik gehad. Maar de auto had ik net 2 dagen daarvoor volgeladen, en stond daarna stil. Dus had prima 2 dagen bijna leeg kunnen zijn. Had ik 15 euro extra bespaard. Weet het, is een luxe probleem. Maar dan smaken die ijsjes van gistermiddag met de kinderen net iets lekkerder, haha
Goeie tip van Twitter, ga ik volgen!
Gewoon feestdagen (en/of) weekend en het weer in het oog houden.
Is nu eigenlijk al bijna standaard dat je best enkel in het weekend oplaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:18
bottom line schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 11:32:
[...]

Vergeet feestdagen in buurlanden niet, zoals gisteren ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:29
bottom line schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 11:32:
[...]

Precies, ik kijk vaak op Windy, via https://www.windy.com/51.833/4.355?51.446,4.355,8,i:pressure
en zie je hoe hard het mogelijk gaat waaien en dat scheelt al snel in de prijs

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DragonXZ
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-03 15:29
Tijdens de energiecrisis zat ik bij Oxxio en was mijn vast contract verlopen en werd ik net als de rest van NL geconfronteerd met monstertarieven.

Destijds heb ik in de wintermaanden de keuze gemaakt om de overstap naar Tibber te maken, voor de dynamische tarieven. Op dat moment nog in het achterhoofd dat ik richting de zomer weer terug zou kunnen gaan naar een vast- of variabel contract, met het oog op salderen.

Ik heb namelijk een nieuwbouwwoning met 18 PV-panelen en een warmtepomp. Regelmatig kom ik op Tweakers een bericht tegen dat het onbegrijpelijk is dat iemand gebruik maakt van dynamische tarieven i.c.m. zonnepanelen. Toch kan ik dit voor mij zelf niet goed onderbouwen en heb dus nog steeds niet de stap terug gemaakt naar een vast contract.

Ik ben benieuwd of er meer Tweakers in een vergelijkbare situatie (zonnepanelen/warmtepomp) bewust kiezen voor dynamisch. Waarom voor mij dynamisch lijkt te werken, ondanks mijn zonnepanelen:
  • Ik verbruik meer energie dan dat ik opwek (5900KWh afgenomen van het stroomnet, ongeveer 2800 KWh terug geleverd). Over heel 2023 was ik bij Tibber op jaarbasis +- €900 kwijt / €75 euro per maand aan stroom.
  • Mijn warmtepomp is gekoppeld aan het internet en maakt gebruikt van "Smart price adaption". Hierdoor anticipeert de warmtepomp op de dynamische prijzen.
  • Ik heb een hybride elektrische auto die laadt op basis van de meest gunstige tarieven (wel in de avond/nacht, omdat de auto overdag vaak weg is).
  • Bij negatieve stroomprijzen stopt mijn omvormer automatisch met het leveren naar het net
  • Elke dag is er bij ons iemand thuis, waardoor het eenvoudig is om te anticiperen op lage tarieven, voor bijvoorbeeld het draaien van een was/droger
Ondanks het bovenstaande blijf ik de markt in de gaten houden. Daar kom ik wel uit op een wat lager maandbedrag bij een vast contract (rond de 65 euro). Echter liggen de stroomprijzen nu lager t.o.v. 2023, dus is de vergelijking niet helemaal eerlijk. Als ik zie wat ik de eerste 4 maanden kwijt ben bij Tibber, t.o.v. 2023, zit daar een positief verschil in van 25%. Ik zou dit jaar dan bij Tibber naar schatting rond de 55 euro per maand uitkomen, mochten er geen grote schommelingen plaatsvinden dit jaar.

Nu besef ik me dat een vast contract je ook veel zekerheid biedt en dat een groot voordeel is in deze tijd. Echter heb ik niet het idee dat ik nu heel veel geld misloop vanwege mijn zonnepanelen/salderen en dat dynamisch in mijn situatie zelfs voordeliger lijkt te zijn.

Herkent iemand zich in mijn situatie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 44pje
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 24-07 10:39
DragonXZ schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 13:10:
Als je een grote verbruiker hebt die je kan sturen kan dynamisch met zonnepanelen absoluut goedkoper zijn, zeker als je in totaal meer afneemt dan verbruikt. In jouw geval, met een stuurbare warmtepomp, een (hybride) EV en netto verbruik van een paar 1000 kWh is dynamisch waarschijnlijk goedkoper, mits je actief stuurt op verbruik, maar dat doe je.

Ikzelf heb een EV en let op wanneer ik de vaatwasser en wasmachine draai. Toen ik nog geen thuisbatterij had, was mijn gemiddelde prijs voor teruglevering en afname ongeveer gelijk op jaarbasis, minder dan 1 cent verschil. Mijn netto 1000-1500 kWh verbruik was dus ook tegen een lager tarief dan vast of variabel, dus in totaal goedkoper.

Met alle verschillende kosten die energiemaatschappijen nu rekenen voor terugleveren wordt het verschil alleen maar groter.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:27

Als je wel PV hebt, maar geen jaarlijks overschot, en een goed stuurbare vraag, zoals jij, dan is het een no-brainer om wel gewoon bij een dynamische leverancier te blijven.

Dankzij je stuurbare vraag kun je je gemiddelde inkoopprijs flink drukken, en dankzij de salderingsregeling kun je al je PV export salderen, dus heb je er (relatief) weinig baat bij om je exporttarieven te optimaliseren.

En bij zo ongeveer alle leveranciers met vaste of variabele contracten moet je met je PV installatie rekenen op boetes, extra hoge tarieven of geen kortingen, etc...dat heb je bij dynamische contracten (nog?) niet, in ieder geval niet bij Tibber en Zonneplan bijv.

Ik heb wel een flink jaarlijks PV overschot, kan mijn energievraag niet heel veel sturen, en ik zit ook bij Tibber. Ik kan mijn PV opbrengst wel sturen, dus ik kan mijn netto gerealiseerde TLV optimaliseren, en dat werkt heel aardig. Ik heb tot nu toe in 2024 als laagste TLV bijna 6,5 ct/kWh gerealiseerd (per kalendermaand berekend), en dat is gelijk aan of hoger dan bij menig vast/variabel contract.

Dus de stelling: "Met PV moet je niet dynamisch gaan" is veel en veel te kort door de bocht naar mijn mening...

Sterker nog, ik denk dat het uiteindelijk beter is (niet per se voor alle individuen/huishoudens, maar wel voor het "grotere geheel") om zoveel mogelijk huishoudens standaard naar dynamisch te laten gaan. Dan heb je veel meer directe prikkels/incentives om vraag en aanbod beter te balanceren...

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:47
Ik doe het zelfs bij zeg 11.000 kWh opwek en eenzelfde verbruik door NOM woning en EV. Ik denk dat het in mijn geval iets kost t.o.v. volledig salderen. Bewuste keuze, wilde me gaan voorbereiden op einde salderen met een prikkel om verbruik te sturen. En afgelopen jaar is het verschil rap kleiner geworden met de introductie van terugleverkosten, welke zo een paar honderd euro per jaar beslaan. Begin mei is een volledig jaar achter de rug, dan maar eens met de jaarnota weer eens de balans opmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-09 08:23
Iemand anders hier bij vandebron die gewoon gerekend lijkt te zijn voor de tijden waar energie negatief was vorige Woensdag?

Duidelijk te zien dat ik mijn zonnepanelen uit heb staan, omdat er vanaf 13:00 niet meer een "teruggeleverd" bedrag staat, maar ik snap niet hoe er om 13:00 - 15:00 een bedrag gerekend word terwijl ik niet terugstuur en gewoon stroom verbruik tijdens de negatieve tijden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CJMi748dLgesgYlmuF8Uk0v_y0Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rhmCtVQgW3Hs3qpOaFEdWewR.png?f=fotoalbum_large
Wasrek schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:57:
[...]

Ik vraag me af hoe ver dit effect reikt. Zie jij dit enkel omdat je buurman en de overbuurman toevallig afschakelen, of is dit echt overal in NL meetbaar?
Hier in Amsterdam vrij weinig van gemerkt eigenlijk

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VHDVnx1SQzqr_pz1WRX1eENq_Ck=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s4bVlQVNKoo0hiceChCLELJw.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 19-09 21:37

Jouw reactie en ook de eerste reacties op jouw post komen voor mij als geroepen. Ik heb zelf ook al een hele tijd grote twijfels over de berichten "als je zonnepanelen hebt moet je nooit dynamisch contract afsluiten".

Zelf zit ik nu nog bij Essent met een variabel contract, wachtende op terugleververgoedingen die Essent vast en zeker ook gaat opleggen. Dan zal ik ook de stap naar een dynamisch contract maken, wellicht bij Tibber (ik zou alleen naar Zonneplan gaan omdat dit een Nederlands bedrijf is en beter is om hun te ondersteunen dan geld naar het buitenland te sturen).

Wij hebben alleen stroom (dus een warmtepomp) en zonder de 2 EV's kunnen we 0 op de meter realiseren. De 2 EV's zorgen voor een jaarlijks verbruik van ongeveer 3000 kWh (heb nog geen jaar volgemaakt met 2 Ev's). Dit opladen is goed te sturen met de laagste tarieven of eigen opgewekte stroom.
Tevens ben ik aan het bekijken om 1 set zonnepanelen ad. 5000 Wp te verplaatsen van pal op het zuiden naar een oost-west opstelling. Ook dit is gunstiger met dynamische tarieven omdat je dan bij teruglevering in de ochtend en avond een hogere vergoeding voor je teruggeleverde stroom krijgt.

Al met al wordt het voor mij steeds duidelijker dat een dynamisch contract, ondanks de zonnepanelen, voor ons de gunstigste optie is.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 12:16
Die opmerking 'met PV nooit dynamisch' komt omdat mensen het idee hebben dat alle zonne-uren de prijzen laag zijn, en regelmatig negatief, en alle donkere uren hoog. Maar dat is niet per definitie zo. Wind heeft ook nog invloed op de prijzen. En zoveel (incl belastingen) negatieve uren zijn er niet op jaarbasis.
Wij hebben veel zonnepanelen, maar ook 2 elektrische auto's, die we vaak zowel overdag als 's nachts kunnen laden. Ik peins er niet over om naar een vast of variabel contract te gaan. Ook omdat ik het prima vind om mijn werkelijke verbruik per maand af te rekenen. Veel liever dat dan een spaarpot bij een energieleverancier opbouwen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wakkie
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:29
Zo is het maar net. Heb dynamisch en EV en 4 zonnepanelen. Dynamisch kan me wel bevallen😁

EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:41
Wat is voor jullie de hoogste dagprijs voor gas (all-in) geweest (periode 1 nov2023 - 1 mei 2024)?
Hoewel gasverbruik beperkt te sturen is, geeft het wel een prima inzicht over de keuze 1-jaarcontract of Dynamisch

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

D_Jeff schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 19:58:
Wat is voor jullie de hoogste dagprijs voor gas (all-in) geweest (periode 1 nov2023 - 1 mei 2024)?
Hoewel gasverbruik beperkt te sturen is, geeft het wel een prima inzicht over de keuze 1-jaarcontract of Dynamisch
De hoogste of laagste prijs zijn volgens mij niet relevant, het gaat om het gemiddelde.

Ik heb vorig jaar het gas voor 1 jaar a 1,12 Euro/m3 vastgezet bij Coolblue en dit regelmatig vergeleken met het dynamische tarief bij Zonneplan om te checken of ik er slim aan had gedaan. Volgens mij is het dynamisch een paar keer naar bijv. 1,24 gegaan, maar ook naar bijv. 1,09. Mijn conclusie is dat ik in juni het 1-jarige contract niet verleng en weer terug naar dynamisch ga voor gas.

Gelukkig kan ik inmiddels ook elektrisch verwarmen, dus ook minder afhankelijk van gas, waardoor ik het risico wel durf te nemen.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
Taro schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 21:09:
[...]

De hoogste of laagste prijs zijn volgens mij niet relevant, het gaat om het gemiddelde.

Ik heb vorig jaar het gas voor 1 jaar a 1,12 Euro/m3 vastgezet bij Coolblue en dit regelmatig vergeleken met het dynamische tarief bij Zonneplan om te checken of ik er slim aan had gedaan. Volgens mij is het dynamisch een paar keer naar bijv. 1,24 gegaan, maar ook naar bijv. 1,09. Mijn conclusie is dat ik in juni het 1-jarige contract niet verleng en weer terug naar dynamisch ga voor gas.

Gelukkig kan ik inmiddels ook elektrisch verwarmen, dus ook minder afhankelijk van gas, waardoor ik het risico wel durf te nemen.
Naast crypto is ook dit een nuttig antwoord.
Mijn huidige 1jaar loopt deze zomer af, maar de 1,34/m3 is toch wat aan de stevige kant te noemen. (contract gestart als 1,23)

Nog een voorkeur voor een bepaalde aanbieder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

D_Jeff schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 21:30:
[...]

Naast crypto is ook dit een nuttig antwoord.
;)
Mijn huidige 1jaar loopt deze zomer af, maar de 1,34/m3 is toch wat aan de stevige kant te noemen. (contract gestart als 1,23)

Nog een voorkeur voor een bepaalde aanbieder?
Ik zit zelf bij Zonneplan, zie geen reden om naar een andere partij te gaan omdat ik geen voordelen heb bij diensten die bijv. Tibber aanbiedt. Mijn auto/laadpaal laden al native met dynamische tarieven via de Zappi laadpaal, verder stuur ik zaken aan met Home Assistant en slimme stekkers, dus voldoet Zonneplan voor mij. Mocht je andere wensen hebben dan moet je even naar de voors en tegens van iedere aanbieder kijken.

Niet iedere dynamische aanbieder biedt ook gas aan, dus kijk even wat je nodig hebt, zie de topicstart en hak dan de knoop door. Voordeel van dynamische tarieven is dat je zo kunt overstappen naar een andere partij als je wil.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
D_Jeff schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 19:58:
Ik heb onlangs wel een grafiekje gemaakt van de gemiddelde maandelijkse prijs:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bY7DFoPgXiIYxXYCEa0el0i5luY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/w5f9wuuhKJ0JXRTXeWPzFe5K.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:14
De grid rewards van Tibber dat je geld verdiend als de capaciteit toch hoger ligt dan de dag van te voren voorspeld. Kan je dat zelf ook ergens zien wat de voorspelde capaciteit was en wat de daadwerkelijke is die dag?

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:47

The Third Man

The Third Jellyfish

Het is niet puur de capaciteitsvraag alsof men 1000 liter bier voor een festival inschat en men heeft er uiteindelijk 1100 nodig… Het gaat om de momentele balans op het net, dus op een schaal van secondes tot minuten. Dat kan in beide richtingen zijn. Doorgaans lossen ze dat zelf op met hun standbycapaciteit en sommige centrales zijn ook binnen korte termijn in of juist uit te schakelen. Echter gaat het opeens mis en men redt het zelf niet meer, dan is er paniek en gaat de geldkraan open als je meehelpt.

Wat men dus voorspelde en hoe het uitkwam is daardoor niet zo relevant, want die curve wordt doorgaans wel redelijk benaderd (en zo niet met de genoemde schakelbare capaciteit gecompenseerd). De onbalans zit in de rafelige randjes op die curve.

[ Voor 4% gewijzigd door The Third Man op 05-05-2024 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-09 23:43
bouwfraude schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 22:08:
[...]

Ik heb onlangs wel een grafiekje gemaakt van de gemiddelde maandelijkse prijs:

[Afbeelding]
Waarom neem je de inkoopkosten niet mee bij de grafiek links? Ook niet-dynamische leveranciers hebben uiteindelijk inkoopkosten die ze verrekenen, al zie je die misschien minder transparant op hun factuur. Volgens mij is je vergelijking zo dus een beetje scheef, in het voordeel van dynamisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:38

tomtom901

Moderator General Chat
Misschien kan iemand eens even meedenken voor onze situatie, nieuwbouwhuis waar we volgende week ingaan, 8 panelen zuid en 8 panelen west/noordwest, van wat ik nu zie voldoende voor ons eigen gebruik (excl EV). 1 EV (Taycan), nog geen laadpaal thuis, wel voorbereiding (mantelbuis).

Mogelijkheden om zaken als vaatwasser / wasmachine te schedulen doormiddel van Home Connect. Mij lijkt een dynamisch contract dus best de moeite. Ik heb al wat gelezen in dit topic over NOM en dynamische contracten, zonder een glazen bol te bezitten lijkt me dit gewoon de moeite waard en ook d.m.v. HA zijn er wel wat slimme dingen te doen.

Wat zijn een beetje de partijen waar je bij moet zijn, Zonneplan, Tibber lees ik hier een hoop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wakkie
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:29
Zit zelf bij Zonneplan sinds sept. 2023. Via zonneplan een walbox in eigen garage. Alles via app te regelen (opladen auto, op goedkoopste uren vaatwasser/wasmachine gebruiken (geen home connect) enz.) Ben volledig elektrisch, neem dus alleen stroom af. Heb zelf (maar) 4 panelen. Kan geen vergelijk maken met Tibber, ANWB e.d. Vind dit ook voor mij niet belangrijk. Ben tevreden met wat ik nu heb!

EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

tomtom901 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 14:33:
Misschien kan iemand eens even meedenken voor onze situatie, nieuwbouwhuis waar we volgende week ingaan, 8 panelen zuid en 8 panelen west/noordwest, van wat ik nu zie voldoende voor ons eigen gebruik (excl EV). 1 EV (Taycan), nog geen laadpaal thuis, wel voorbereiding (mantelbuis).

Mogelijkheden om zaken als vaatwasser / wasmachine te schedulen doormiddel van Home Connect. Mij lijkt een dynamisch contract dus best de moeite. Ik heb al wat gelezen in dit topic over NOM en dynamische contracten, zonder een glazen bol te bezitten lijkt me dit gewoon de moeite waard en ook d.m.v. HA zijn er wel wat slimme dingen te doen.

Wat zijn een beetje de partijen waar je bij moet zijn, Zonneplan, Tibber lees ik hier een hoop?
Welkom hier ;)

Je zult zo te lezen minder opwekken dan verbruiken en met je EV kan je, mits je regelmatig thuis bent, redelijk goed sturen. Dan is Dynamisch een zeer goede optie. Hou ook bij de keuze van je laadpaal rekening met het kunnen omgaan met dynamische tarieven en evt. laden op puur zonnestroom. Kan je daar bijv. een Zappi V2.1 voor aanraden, die kan native met dynamische tarieven omgaan.

Heb je ook gas nodig, of alleen elektriciteit? Lees ook even de topicstart door. Hier Zonneplan, bevalt prima, maar bijv. Tibber en anderen bieden weer wat extra tools die mogelijk ook nuttig kunnen zijn, maar dat verschilt per situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Taro schreef op zondag 5 mei 2024 @ 17:14:
[...]

Welkom hier ;)

Heb je ook gas nodig, of alleen elektriciteit? Lees ook even de topicstart door. Hier Zonneplan, bevalt prima, maar bijv. Tibber en anderen bieden weer wat extra tools die mogelijk ook nuttig kunnen zijn, maar dat verschilt per situatie.
Had hem doorgenomen inderdaad (TS). Alleen electriciteit, we hebben een all-electric WP. Die heeft geen native support voor dynamische tarieven voor bijvoorbeeld warm water, maar de thermostaat heeft API's, dus ik kan eens kijken of ik dat op een regenachtige dag aan elkaar kan knutselen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:38

bert pit

asdasd

tomtom901 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 14:33:

Ik heb Zonneplan en dat bevalt goed, prima app en nog geen problemen gehad.

Met die WNW ligging heb je ook tot later in de middag en begin avond nog opwekking. Hoewel het rendement van die ligging niet super optimaal is, zijn de prijzen van dynamische energie op dat moment wel vaak hoog. Bovendien wek je dus nog op, op het moment dat je zelf veel gebruikt.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 16:59
Taro schreef op zondag 5 mei 2024 @ 17:14:
[...]

[..]
Heb je ook gas nodig, of alleen elektriciteit?
Bij nieuwbouw gas krijgen lukt tegenwoordig al een paar jaar niet meer, dus het zal alleen elektrisch zijn.

Ik zit in hetzelfde schuitje, tijdje terug ook hier het advies gehad tibber vs zonneplan. Ik ben er nog niet over uit (in de zomer de sleutels..), maar neig naar Zonneplan. Prijs is bijna gelijk maar Zonneplan heeft wat betere service reviews.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Fedde schreef op zondag 5 mei 2024 @ 20:22:
[...]

Bij nieuwbouw gas krijgen lukt tegenwoordig al een paar jaar niet meer, dus het zal alleen elektrisch zijn.

Ik zit in hetzelfde schuitje, tijdje terug ook hier het advies gehad tibber vs zonneplan. Ik ben er nog niet over uit (in de zomer de sleutels..), maar neig naar Zonneplan. Prijs is bijna gelijk maar Zonneplan heeft wat betere service reviews.
Je zit geen maanden of jaren vast aan een contract, dus bevalt het niet dan ben je zo overgestapt.

Ik heb zowel Tibber als Zonneplan geprobeerd, de Zonneplan App bevalt mij beter, Tibber biedt wat meer automatiseringen, maar dan is de vraag of je die nodig hebt.

De Zonneplan service is prima, heb ze 1x nodig gehad ivm meterwissel mbt verzwaren aansluiting, er werd snel opgenomen en binnen 1 minuut was alles geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Dank voor het meedenken. Zal ook eens naar Zappi kijken. Voel er sowieso wel iets voor om variabel te gaan i.p.v. vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

tomtom901 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 21:01:
Dank voor het meedenken. Zal ook eens naar Zappi kijken. Voel er sowieso wel iets voor om variabel te gaan i.p.v. vast.
Variabel is niet hetzelfde als dynamisch. Zonneplan & Zappi bieden/ondersteunen dynamische prijzen, geen variabele (contract) prijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
Goed.. ik vond Next Energy voor Gas wel interessant, totdat ik die 2 woorden hier door het topic heen haalde.

Is het nog steeds zo'n tegenvaller?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Taro schreef op zondag 5 mei 2024 @ 21:02:
[...]

Variabel is niet hetzelfde als dynamisch. Zonneplan & Zappi bieden/ondersteunen dynamische prijzen, geen variabele (contract) prijzen.
Bedoel ik (dynamisch), sorry. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bard1982
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Nu partijen als Eneco maar liefst 14,5 cent terugleververgoeding gaan rekenen voor zonnepanelen, klopt dan mijn volgende stelling?

'Indien je gemiddelde inkoopprijs per kwh over een jaar gemiddeld maximaal 14 cent hoger is dan je gemiddelde verkoopopbrengst per kwh bij een dynamisch contract, is het voordeliger om dynamisch te nemen dan vast.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextertje
  • Laatst online: 14-09 23:22
Bard1982 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 11:29:
Nu partijen als Eneco maar liefst 14,5 cent terugleververgoeding gaan rekenen voor zonnepanelen, klopt dan mijn volgende stelling?

'Indien je gemiddelde inkoopprijs per kwh over een jaar gemiddeld maximaal 14 cent hoger is dan je gemiddelde verkoopopbrengst per kwh bij een dynamisch contract, is het voordeliger om dynamisch te nemen dan vast.'
Ik neem aan dat je bedoelt dat partijen als Eneco een terugleververgoeding van -14,5 cent rekenen?
Oftewel, als je in een jaar meer opwekt dan verbruikt, dan moet je Eneco betalen 14,5 cent per kWh betalen om je PV-stroom kwijt te kunnen.

Je stelling klopt volgens mij niet, deze geldt theoretisch sowieso alleen als je meer teruglevert dan afneemt. En het hangt van de verhouding af tussen afname en invoeding. Stel je gemiddelde inkoop is 20 cent en je gemiddelde verkoop 2 cent. Verschil is dus groter dan 14,5 cent.
In het geval dat je maar 1kWh van het net verbruikt, en 1001 kWh teruglevert, dus na saldering 1000 kWh teruglevert, dan ben je dynamisch goedkoper uit.
(edit) Conclusie: de stelling klopt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VerbeureM
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13-09 12:03
Jazsie schreef op maandag 22 april 2024 @ 11:45:
[...]

Frank Energy is sowieso een bedrijf waar je weg van moet blijven, dat is inmiddels wel bekend (met de benodigde verhalen) hier in dit topic.

Helaas zijn er toch nog mensen die ervoor vallen :9.
Kan je uitleggen waarom?
Ook voor gas in België want ze bieden momenteel het goedkoopste variabele gastarief met €125 cashback na 12 maanden voor een normaal verbruik tussen 0 en 29500 kWh.
Maar ik heb 3 weken geleden ingetekend bij een groepsaankoop waar Mega uit de bus kwam met een vast tarief voor slechts c€4,03/kWh + €45 vaste kosten.

De prijzen zijn weer vrij normaal de laatste maanden maar er heerst nog steeds onzekerheid vanwege wereldse problematieken... vorig jaar heb ik variabel genomen. De goedkope vaste energieprijzen lagen toen dichtbij 7 cent per kWh + taksen. Door toen een variabel te hebben genomen kom ik momenteel uit op een gewogen prijs vd energiekost aan 3,64 cent per kWh en op heden al een besparing van meer dan €450 op jaarbasis aan energiekosten. Laatste weken zijn de gasprijzen weer wat aan het stijgen maar ook niet overdreven.

[ Voor 4% gewijzigd door VerbeureM op 06-05-2024 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:02
Ik kan niet spreken voor de Belgische tak, maar in NL zijn ze zeker niet aan te raden.

Neem deze topic door als je meer info wilt weten, dat zegt meer dan genoeg...

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:49

de Peer

under peer review

Bard1982 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 11:29:
@dextertje
Eneco werkt met:
terugleververgoeding van 14,5 cent per kWh
terugleverboete van 11,5 cent per kWh

Netto is de terugleververgoeding dus 14,5-11,5 = 3 cent per kWh

Dat is een tlv waarbij een dynamisch contract toch wel interessant begint te worden zou je denken. Maar je zou dit ook als een voorspelling kunnen zien. Eneco denkt dat de energieprijzen nog flink gaan dalen. Wellicht is die 3 ct per kWh dus zo gek nog niet gemiddeld over een heel jaar.

Zelf heb ik nog snel 3,5 jaar vastgezet bij Greenchoice voor een tlv van 11,5 cent per kWh. Ik kijk over 3,5 jaar wel verder...

[ Voor 35% gewijzigd door de Peer op 06-05-2024 13:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dextertje
  • Laatst online: 14-09 23:22
de Peer schreef op maandag 6 mei 2024 @ 13:18:
[...]

@dextertje
Eneco werkt met:
terugleververgoeding van 14,5 cent per kWh
terugleverboete van 11,5 cent per kWh

Netto is de terugleververgoeding dus 14,5-11,5 = 3 cent per kWh

Dat is een tlv waarbij een dynamisch contract toch wel interessant begint te worden zou je denken. Maar je zou dit ook als een voorspelling kunnen zien. Eneco denkt dat de energieprijzen nog flink gaan dalen. Wellicht is die 3 ct per kWh dus zo gek nog niet gemiddeld over een heel jaar.
O ja, ik zie het in een in een persbericht van Eneco.

Als je dus 1999 kWh/jaar verbruikt en datzelfde jaar 2000 kWh teruglevert, moet je dus 2000*11,5 cent betalen voor het terugleveren, en je krijgt, vanwege de saldering, 14,5 cent terug voor die ene kWh nettoteruglevering..
Nogal duur, dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bard1982
  • Nu online
Ah ja. Ik haalde de terugleververgoeding en -boete door elkaar. De terugleverboete is dus 11,5 cent, de vergoeding bij overproductie 14,5 cent.

Ik verbruik jaarlijks 3200 kwh. Mijn panelen wekken iets meer dan 3500 kwh op. Klopt mijn stelling dan wel?

'Indien mijn gemiddelde inkoopprijs per kwh over een jaar gemiddeld maximaal 11 cent hoger is dan mijn gemiddelde verkoopopbrengst per kwh bij een dynamisch contract, is het voordeliger om dynamisch te nemen dan vast bij Eneco.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11:56
Hier ook een redelijk tevreden klant van Zonneplan maar waarom ze die berekening voor nieuwe klanten op hun site hebben staan met die besparing van 15% door verbruiksinzicht slaat nergens op...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aFJ5AYebNtSektnNDXWptE5dj2A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ATBMrTpkxO4EzBUHJoyqvGDO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:27
Deldenaar schreef op maandag 6 mei 2024 @ 15:07:
Hier ook een redelijk tevreden klant van Zonneplan maar waarom ze die berekening voor nieuwe klanten op hun site hebben staan met die besparing van 15% door verbruiksinzicht slaat nergens op...

[Afbeelding]
Mja, die vind ik ook een (klein beetje) misleidend. Dit laat het lijken alsof je nog ergens korting mee kunt krijgen door iets aan te zetten in je instellingen of contract.

Maar helaas, het is denk ik een inschatting van de gemiddelde besparing die mensen zelf kunnen realiseren met een P1 meter (die optioneel kan worden toegezonden), door inzicht in eigen verbruik te krijgen, en dan het verbruiksgedrag daarop aan te passen.

Het verdient niet de schoonheidsprijs in mijn ogen, maar kan wel een trigger zijn voor gebruikers om hun eigen verbruik inzichtelijk te maken...

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Bard1982 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 15:05:
Ah ja. Ik haalde de terugleververgoeding en -boete door elkaar. De terugleverboete is dus 11,5 cent, de vergoeding bij overproductie 14,5 cent.

Ik verbruik jaarlijks 3200 kwh. Mijn panelen wekken iets meer dan 3500 kwh op. Klopt mijn stelling dan wel?

'Indien mijn gemiddelde inkoopprijs per kwh over een jaar gemiddeld maximaal 11 cent hoger is dan mijn gemiddelde verkoopopbrengst per kwh bij een dynamisch contract, is het voordeliger om dynamisch te nemen dan vast bij Eneco.'
Nee. ik snap je stelling ook niet eigenlijk. Waarom maximaal 11 cent hoger?

Goede vuistregel is dat als je alles saldeert of daarna ook nog teruglevert, je beter af bent met een vast contract (3 jaar vast greenchoice).
maar moet je na salderen nog kWh's inkopen, dan is dynamisch mogelijk interessanter.

[ Voor 23% gewijzigd door de Peer op 06-05-2024 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-09 23:43
Gameboy schreef op maandag 6 mei 2024 @ 15:22:
[...]

Mja, die vind ik ook een (klein beetje) misleidend. Dit laat het lijken alsof je nog ergens korting mee kunt krijgen door iets aan te zetten in je instellingen of contract.

Maar helaas, het is denk ik een inschatting van de gemiddelde besparing die mensen zelf kunnen realiseren met een P1 meter (die optioneel kan worden toegezonden), door inzicht in eigen verbruik te krijgen, en dan het verbruiksgedrag daarop aan te passen.

Het verdient niet de schoonheidsprijs in mijn ogen, maar kan wel een trigger zijn voor gebruikers om hun eigen verbruik inzichtelijk te maken...
Nou ja, je betaalt sowieso niet dat maandbedrag wat uit de rekentool komt rollen, natuurlijk. Juist bij dynamische prijzen kan je besparen als je je verbruikspatroon aanpast aan de prijzen, en daar houdt zo'n rekentool niet echt rekening mee. Ik vind het dus ook weer niet zo misleidend, je kunt daadwerkelijk besparen op je stroomkosten in vergelijking met het standaard verbruiksprofiel. Inzicht in je verbruik helpt daar enorm mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bard1982
  • Nu online
de Peer schreef op maandag 6 mei 2024 @ 15:23:
[...]

Goede vuistregel is dat als je alles saldeert of daarna ook nog teruglevert, je beter af bent met een vast contract (3 jaar vast greenchoice).
maar moet je na salderen nog kWh's inkopen, dan is dynamisch mogelijk interessanter.
Dat was in de 'oude' situatie zo. Maar nu rekent Eneco 11,5 cent voor iedere kwh die je teruglevert (de terugleverboete), salderen is daarmee feitelijk voorbij.

Stel je verbruikt 3200 kwh inkoop en je panelen leveren 3200 kwh op voor de verkoop.

Eneco: 30 cent inkoop, 30 cent verkoop - 11,5 cent terugleverboete= 368 euro kosten

Dynamisch: 30 cent inkoop, 22 cent verkoop = 256 euro kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Bard1982 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 15:30:
[...]

Dat was in de 'oude' situatie zo. Maar nu rekent Eneco 11,5 cent voor iedere kwh die je teruglevert (de terugleverboete), salderen is daarmee feitelijk voorbij.

Stel je verbruikt 3200 kwh inkoop en je panelen leveren 3200 kwh op voor de verkoop.

Eneco: 30 cent inkoop, 30 cent verkoop - 11,5 cent terugleverboete= 368 euro kosten

Dynamisch: 30 cent inkoop, 22 cent verkoop = 256 euro kosten.
Aha op die fiets. Maar nu maak je het wel heel Zwart-Wit. Eneco of dynamisch :o
Terwijl je ook gewoon bij Greenchoice een contract van 3 jaar kunt afsluiten zonder noemenswaardige boete.

Ja zo zou je er naar kunnen kijken. Moet je wel even goed gaan uitrekenen wat je gemiddelde inkoop en verkoopkosten zouden zijn voor jouw specifieke situatie, daar zijn tooltjes voor. Wordt wel genoemd in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:07

koboy

Heb een idee voor een icon

de Peer schreef op maandag 6 mei 2024 @ 15:23:
[...]

Dat was inderdaad de situatie voordat er allerlei vormen van extra kosten voor zonnepanelen kwamen. Dat kan van heel extreem (Eneco en Vandebron) tot relatief mild (Greenchoice). De laatselte paar energiemaatschappijen die hier nog niet aan mee doen zijn hier al wel naar aan het kijken.

Kijk je naar Greenchoice dan betaal je een fors hoger vastrecht voor zowel stroom als gas (t.o.v. zonnepaneel loos), en de terugleververgoeding gaat naar een paar cent.
Je overschot is dus minder dan de helft waard geworden en je vaste kosten verdubbelen min of meer.
Ga je dan kijken naar dynamisch, dan gaat het er om of het verschil tussen gerealiseerd afname en teruglever tarief over het hele jaar gezien opweegt tegen de extra vaste kosten.

Op de achterkant van een bierviltje kom ik ongeveer gelijk uit. Zodra ik de jaarafrekening binnen heb gaat de overstap naar Zonneplan er in om het een jaar te proberen. Ik maak even een screenshot van de Greenchoice tarieven zodat ik het na dat jaar goed kan vergelijken.
Wel heb ik het voordeel dat ik een beetje vals kan spelen door indien mogelijk bij zwaar negatieve tarieven de EV aan de granny te leggen, maar veel meer dan een paar euro zal dat op jaarbasis niet worden verwacht ik.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

koboy schreef op maandag 6 mei 2024 @ 16:04:
[...]

Kijk je naar Greenchoice dan betaal je een fors hoger vastrecht voor zowel stroom als gas
4,53 euro per maand om precies te zijn (stroom-only). gas kun je beter elders afsluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:19
Sinds april heb ik bij Budget Energie een dynamisch contract. Door dit topic en de negatieve (netto) stroomprijzen van afgelopen week ben ik geïnspireerd geraakt om mijn GoodWe omvormer automatisch af te schakelen bij netto negatieve prijzen.

Dit middels de Home Assistant GoodWe integratie, Node-red en Enever API gerealiseerd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QELxM1APodbPR1MwIMsBhfOzDl4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DMwQRtmnARnTFRQTeyqGFqky.png?f=fotoalbum_large

De omvormer heeft een Grid Export limit welke ik tussen 0 en 5000 Watt (model 5000DNS) kan instellen. 1x per dag op 0:10 worden de dagprijzen opgehaald bij Enever via de API. Daarna wordt op minuut basis gekeken of de BE (Budget Energie) prijs bij Enever onder de 0 euro komt. Als dit zo is, wordt de omvormer terug geschakeld naar 0 Watt output en krijg ik een notificatie.

Kreeg de vraag om de code te delen. N.B: Heb mijn EneverToken weg gehaald:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
[
    {
        "id": "2b21724bc4c5773a",
        "type": "tab",
        "label": "Energieprijzen",
        "disabled": false,
        "info": "",
        "env": []
    },
    {
        "id": "b32afad22002bb1f",
        "type": "http request",
        "z": "2b21724bc4c5773a",
        "name": "Haal uurprijzen Enever op",
        "method": "GET",
        "ret": "obj",
        "paytoqs": "ignore",
        "url": "https://enever.nl/api/stroomprijs_vandaag.php?token=<HIERENEVERTOKEN",
        "tls": "",
        "persist": false,
        "proxy": "",
        "insecureHTTPParser": false,
        "authType": "",
        "senderr": false,
        "headers": [],
        "x": 370,
        "y": 60,
        "wires": [
            [
                "5350c5dc1a100d2c"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "996214d98099bdf2",
        "type": "inject",
        "name": "Dagelijks om 00:10",
        "props": [
            {
                "p": "payload"
            },
            {
                "p": "topic",
                "vt": "str"
            }
        ],
        "repeat": "",
        "crontab": "10 00 * * *",
        "once": true,
        "onceDelay": 0.1,
        "topic": "",
        "payload": "",
        "payloadType": "date",
        "x": 140,
            [
                "b32afad22002bb1f"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "5350c5dc1a100d2c",
        "type": "change",
        "name": "store eneverprijzen",
        "rules": [
            {
                "t": "set",
                "p": "eneverprijzen",
                "pt": "flow",
                "to": "payload.data",
                "tot": "msg"
            }
        ],
        "action": "",
        "property": "",
        "from": "",
        "to": "",
        "reg": false,
        "x": 590,
            []
        ]
    },
    {
        "id": "b1955258e2aee07b",
        "type": "function",
        "name": "Prijs BE huidige uur",
        "func": "var currentdate = new Date();\n\nvar huidigeuur = currentdate.getHours() + \":00:00\";\n\nconst prijzen = flow.get(\"eneverprijzen\");\nvar huidigeprijzen = prijzen.find(p => p.datum.includes(huidigeuur));\n\nmsg.uurprijsBE = huidigeprijzen.prijsBE;\nreturn msg;",
        "outputs": 1,
        "timeout": 0,
        "noerr": 0,
        "initialize": "",
        "finalize": "",
        "libs": [],
        "x": 330,
        "y": 180,
            [
                "40ce689d8ba24abd"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "40ce689d8ba24abd",
        "type": "switch",
        "name": "Prijs < 0.00 euro",
        "property": "uurprijsBE",
        "propertyType": "msg",
        "rules": [
            {
                "t": "lte",
                "v": "0",
                "vt": "num"
            },
            {
                "t": "gt",
                "v": "0",
                "vt": "num"
            }
        ],
        "checkall": "true",
        "repair": false,
        "outputs": 2,
        "x": 540,
            [
                "836f2b0f3f813673",
                "b89bfa44d61c7076"
            ],
            [
                "3cab39388017f0f8"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "933d9f2e84af780b",
        "type": "inject",
        "name": "Iedere minuut",
        "props": [
            {
                "p": "payload"
            },
            {
                "p": "topic",
                "vt": "str"
            }
        ],
        "repeat": "60",
        "crontab": "",
        "once": true,
        "onceDelay": 0.1,
        "topic": "",
        "payload": "",
        "payloadType": "date",
        "x": 120,
            [
                "b1955258e2aee07b"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "aada39721616c6fb",
        "type": "api-call-service",
        "name": "Stuur notificatie",
        "server": "349b0f27.59cd",
        "version": 5,
        "debugenabled": false,
        "domain": "notify",
        "service": "mobile_app_pocophone_f3_mark",
        "areaId": [],
        "deviceId": [],
        "entityId": [],
        "data": "{}",
        "dataType": "json",
        "mergeContext": "",
        "mustacheAltTags": false,
        "outputProperties": [],
        "queue": "none",
        "x": 940,
        "y": 140,
            []
        ]
    },
    {
        "id": "836f2b0f3f813673",
        "type": "function",
        "name": "MaakBerichtOp",
        "func": "msg.payload =\n{\n    \"data\": {\n    \"message\": \"Netto uurprijs is \" + msg.uurprijsBE + \" euro\",\n    \"title\": \"Omvormer export limit op 0 watt\"\n    }\n}\nreturn msg;",
        "outputs": 1,
        "timeout": "",
        "noerr": 0,
        "initialize": "",
        "finalize": "",
        "libs": [],
        "x": 740,
        "y": 140,
            [
                "aada39721616c6fb"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "b89bfa44d61c7076",
        "name": "Beperk output GoodWe tot 0 Watt",
        "domain": "number",
        "service": "set_value",
        "entityId": [
            "number.grid_export_limit"
        ],
        "data": "{\"value\":0}",
        "x": 800,
            []
        ]
    },
    {
        "id": "3cab39388017f0f8",
        "name": "Zet output GoodWe op 5000 Watt",
        "domain": "number",
        "service": "set_value",
        "entityId": [
            "number.grid_export_limit"
        ],
        "data": "{\"value\":5000}",
        "x": 800,
        "y": 300,
            []
        ]
    },
    {
        "id": "349b0f27.59cd",
        "type": "server",
        "name": "Home Assistant",
        "rejectUnauthorizedCerts": true,
        "ha_boolean": "y|yes|true|on|home|open",
        "connectionDelay": true,
        "cacheJson": true,
        "heartbeat": false,
        "heartbeatInterval": 30,
        "areaSelector": "friendlyName",
        "deviceSelector": "friendlyName",
        "entitySelector": "friendlyName",
        "statusSeparator": "at: ",
        "statusYear": "hidden",
        "statusMonth": "short",
        "statusDay": "numeric",
        "statusHourCycle": "h23",
        "statusTimeFormat": "h:m",
        "enableGlobalContextStore": true
    }
]

[ Voor 80% gewijzigd door hpmkruit op 07-05-2024 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:55
N.a.v. aanstaande verhuizing ben ik op zoek naar een energieleverancier en vraag ik me af wat een slimme keuze is. Het betreft een relatief modern huis (energielabel A) zonder zonnepanelen, met een verwacht verbruik van zo'n 3000 kWh/1000 m3 gas. Zonnepanelen leggen is hoogstwaarschijnlijk niet echt rendabel vanwege schaduw, dus dat gaan we op de korte termijn in ieder geval niet doen.

Ik lees in veel posts dat een dynamisch contract wellicht niet de beste optie is wanneer je wél zonnepanelen hebt, dus dan ben ik benieuwd of het voor ons zónder dan juist wel voordelig zou kunnen zijn. Wanneer ik gebruik maak van gaslicht/independer dan komen de dynamische- en vaste jaarcontracten ongeveer op hetzelfde uit, dus op basis daarvan zou het niet veel uit maken. Maar wellicht zijn de inschattingen daarvan wat conservatief, niemand weet natuurlijk wat de prijzen in het komende jaar gaan doen. Dat is tegelijkertijd natuurlijk ook het grootste risico, dat begrijp ik ook wel, niemand kan in een glazen bol kijken. Maar ben alleen wel even benieuwd of in mijn situatie een dynamisch contract logisch is.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Giel1 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 11:48:
N.a.v. aanstaande verhuizing ben ik op zoek naar een energieleverancier en vraag ik me af wat een slimme keuze is. Het betreft een relatief modern huis (energielabel A) zonder zonnepanelen, met een verwacht verbruik van zo'n 3000 kWh/1000 m3 gas. Zonnepanelen leggen is hoogstwaarschijnlijk niet echt rendabel vanwege schaduw, dus dat gaan we op de korte termijn in ieder geval niet doen.

Ik lees in veel posts dat een dynamisch contract wellicht niet de beste optie is wanneer je wél zonnepanelen hebt, dus dan ben ik benieuwd of het voor ons zónder dan juist wel voordelig zou kunnen zijn. Wanneer ik gebruik maak van gaslicht/independer dan komen de dynamische- en vaste jaarcontracten ongeveer op hetzelfde uit, dus op basis daarvan zou het niet veel uit maken. Maar wellicht zijn de inschattingen daarvan wat conservatief, niemand weet natuurlijk wat de prijzen in het komende jaar gaan doen. Dat is tegelijkertijd natuurlijk ook het grootste risico, dat begrijp ik ook wel, niemand kan in een glazen bol kijken. Maar ben alleen wel even benieuwd of in mijn situatie een dynamisch contract logisch is.
tsja, ik denk dat je nu de 100e bent met deze vraag in dit topic. Ik voel eerlijk gezegd niet zo de behoefte om dit dan maar wéér te gaan beantwoorden met dezelfde antwoorden die kwamen op al die andere vraagstellers.

De info is gewoon eenvoudig te vinden in dit topic. Dus ik zou zeggen probeer de zoekfunctie eens en je antwoord is vrij snel gevonden.

Niet onaardig bedoeld hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giel1
de Peer schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 11:51:
[...]

tsja, ik denk dat je nu de 100e bent met deze vraag in dit topic. Ik voel eerlijk gezegd niet zo de behoefte om dit dan maar wéér te gaan beantwoorden met dezelfde antwoorden die kwamen op al die andere vraagstellers.

De info is gewoon eenvoudig te vinden in dit topic. Dus ik zou zeggen probeer de zoekfunctie eens en je antwoord is vrij snel gevonden.

Niet onaardig bedoeld hoor.
Begrijp je reactie wel hoor, geen probleem. Ik heb dit topic alleen niet heel actief gevolgd en bij het zoeken kwam ik vooral situaties tegen van Tweakers mét zonnepanelen, vandaar de vraag. Had zeker wel al wat zoekwerk verricht in het topic maar recentelijk kwam ik gewoon weinig tegen wat vergelijkbaar was met mijn situatie. En bovendien kunnen situaties natuurlijk ook veranderen, zeker wanneer vaste contracten in prijs wat omlaag gaan en steeds dichter tegen de prijzen van dynamisch aan gaan zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apverschoor
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05-09 12:53
D_Jeff schreef op zondag 5 mei 2024 @ 21:09:
Goed.. ik vond Next Energy voor Gas wel interessant, totdat ik die 2 woorden hier door het topic heen haalde.

Is het nog steeds zo'n tegenvaller?
Ik ben een jaar geleden overgegaan op Next Energy. Veel negatieve reacties destijds, ze waren nog maar net een jaar bezig. De laatste reacties werden al positiever dus maar de gok genomen en hé je kunt elk moment opzeggen! Ben een jaar bij Next gebleven om dynamisch te proberen, maar heb nu toch besloten om een vast contract af te sluiten. Ik neem net zoveel stroom af als ik terug lever en dan is dynamisch niet interessant. Mijn ervaring met Next Energy is echter louter positief. Snel contact als je wat wil weten, vlotte reacties en binnen 2 weken had ik mijn jaarafrekening en het te veel betaalde had ik binnen 1 week na jaarafrekening op mijn rekening staan. Op verzoek hebben ze mij van dat jaar alle data per uur doorgestuurd in een excell bestand en gaven eerlijk antwoord op al mijn vragen zonder daar lang op hoeven te wachten.

De App werkt ook uitstekend!

Als dynamisch je wat lijkt en je vind te tarieven ok, dan kan ik je Next Energy aanraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Giel1 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 11:55:
[...]

Begrijp je reactie wel hoor, geen probleem. Ik heb dit topic alleen niet heel actief gevolgd en bij het zoeken kwam ik vooral situaties tegen van Tweakers mét zonnepanelen, vandaar de vraag. Had zeker wel al wat zoekwerk verricht in het topic maar recentelijk kwam ik gewoon weinig tegen wat vergelijkbaar was met mijn situatie. En bovendien kunnen situaties natuurlijk ook veranderen, zeker wanneer vaste contracten in prijs wat omlaag gaan en steeds dichter tegen de prijzen van dynamisch aan gaan zitten.
In jouw geval zal het inderdaad niet zo heel veel uit maken: vast of dynamisch zal elkaar niet veel ontlopen.

Heb je de mogelijkheid om je verbruik goed te sturen dan kan het zijn dat dynamisch net iets goedkoper is op jaarbasis. Hangt dus van je verbruiksprofiel af.
Je neemt dan wel risico op prijspieken als het bijvoorbeeld (nog meer) oorlog wordt. Echter lijken die in de praktijk ook nog wel mee te vallen.

1 of 3 jaar vast kun je dus ook doen, maar dan ben je meer risico's aan het afdekken tegen een kleine meerprijs.

Dus heel zwart/wit is het niet, dus adviseren gaat ook lastig. Ik denk dat je geen slechte keus kunt maken. Probeer het gewoon eens voor een jaar zou ik zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giel1
de Peer schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 13:14:
[...]

In jouw geval zal het inderdaad niet zo heel veel uit maken: vast of dynamisch zal elkaar niet veel ontlopen.

Heb je de mogelijkheid om je verbruik goed te sturen dan kan het zijn dat dynamisch net iets goedkoper is op jaarbasis. Hangt dus van je verbruiksprofiel af.
Je neemt dan wel risico op prijspieken als het bijvoorbeeld (nog meer) oorlog wordt. Echter lijken die in de praktijk ook nog wel mee te vallen.

1 of 3 jaar vast kun je dus ook doen, maar dan ben je meer risico's aan het afdekken tegen een kleine meerprijs.

Dus heel zwart/wit is het niet, dus adviseren gaat ook lastig. Ik denk dat je geen slechte keus kunt maken. Probeer het gewoon eens voor een jaar zou ik zeggen.
Dank voor je reactie :). Ik werk een aantal dagen per week thuis, daarom gebruik ik sowieso veel apparaten al overdag. Dus ik heb zeker de mogelijkheid om dat een beetje te sturen, vandaar ook de interesse. Dus denk inderdaad dat we nu voor de keuze staan of we het risico nemen en paar maand iets kunnen besparen, of dat we toch voor zekerheid gaan. Maar langer dan een jaar vastzetten was ik nu eigenlijk sowieso niet van plan. Ga me er de komende dagen nog eens even in verdiepen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Giel1 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 13:39:
[...]

Dank voor je reactie :). Ik werk een aantal dagen per week thuis, daarom gebruik ik sowieso veel apparaten al overdag. Dus ik heb zeker de mogelijkheid om dat een beetje te sturen, vandaar ook de interesse. Dus denk inderdaad dat we nu voor de keuze staan of we het risico nemen en paar maand iets kunnen besparen, of dat we toch voor zekerheid gaan. Maar langer dan een jaar vastzetten was ik nu eigenlijk sowieso niet van plan. Ga me er de komende dagen nog eens even in verdiepen.
Dynamisch is stiekem ook gewoon best leuk om mee bezig te gaan. Dus op dat vlak kan ik het aanraden. Helpt qua bewustzijn. Best leerzaam. Dus ik zou het sowieso 1 jaar aanraden omdat het gewoon heel interessant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalenbloem
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19-09 19:30
apverschoor schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 11:57:
[...]

Ik ben een jaar geleden overgegaan op Next Energy. Veel negatieve reacties destijds, ze waren nog maar net een jaar bezig. De laatste reacties werden al positiever dus maar de gok genomen en hé je kunt elk moment opzeggen! Ben een jaar bij Next gebleven om dynamisch te proberen, maar heb nu toch besloten om een vast contract af te sluiten. Ik neem net zoveel stroom af als ik terug lever en dan is dynamisch niet interessant. Mijn ervaring met Next Energy is echter louter positief. Snel contact als je wat wil weten, vlotte reacties en binnen 2 weken had ik mijn jaarafrekening en het te veel betaalde had ik binnen 1 week na jaarafrekening op mijn rekening staan. Op verzoek hebben ze mij van dat jaar alle data per uur doorgestuurd in een excell bestand en gaven eerlijk antwoord op al mijn vragen zonder daar lang op hoeven te wachten.

De App werkt ook uitstekend!

Als dynamisch je wat lijkt en je vind te tarieven ok, dan kan ik je Next Energy aanraden.
Leuk om te lezen. Veel kritiek is alleen maar (herhalen van) hearsay.
Jammer dat het vastrecht van Next omhoog is gegaan naar 2 * €5,99.
Dit gezegd hebbende zijn ze nog steeds een van de voordeligste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
April was een hele mooie maand:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oXsHdsU44BiwaSKzucmbc4-hiew=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yIDiWORlwT3IrghbyAbAs4qh.png?f=fotoalbum_large

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:17
@John245 Wat lees je nu af met die KPI?

Als ik die voor mij invul, gem, afname 1,69ct/kWh kaal , is dat dan -71%??
terug levering gem. 11,23ct/kWh kale marktprijs

[ Voor 3% gewijzigd door Domba op 08-05-2024 09:23 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Domba schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 09:11:
@John245 Wat lees je nu af met die KPI?

Als ik die voor mij invul, gem, afname 1,69ct/kWh kaal , is dat dan -71%??
terug levering gem. 11,23ct/kWh kale marktprijs
Dat is correct. En dan presteer jij beter voor je afname :)

Wel leuk om te zien dat alhoewel er in april veel zonne-energie wordt opgewekt je toch een hoge vergoeding kan krijgen met een dynamisch contract i.c.m. accu en SAP.

[ Voor 22% gewijzigd door John245 op 08-05-2024 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:17
John245 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 09:33:
[...]

Dat is correct. En dan presteer jij beter voor je afname :)

Wel leuk om te zien dat alhoewel er in april veel zonne-energie wordt opgewekt je toch een hoge vergoeding kan krijgen met een dynamisch contract i.c.m. accu en SAP.
Ik heb geen SAP, ik heb de 44kwh -accubank gelimiteerd tot 10 kW(van Maart-Oktober) zodat het een 4 uurs accu is met beetje reserve.

Ik lever in principe maar 3 uur actief per dag terug ( 2 uur in periode 18-22 en accu en legen in ochtend 7-9 periode) .
Daarna laat PV vrij het net op, als forecast >50kWh is en zolang >6,5ct is, alleen de 5 laagste uren tussen 10-19 sla ik dan op. (In die periode heb ik ook verbruikers actief zoals warmwater WPB, en hydrofore voor automatische bewatering moestuin, deel is overkapt vergelijkbaar met koude kas/polytunnel)
Ik ben benieuwd of ik die 6,5ct nog moet bij stellen in loop van het jaar

PV-opwek was minder in April slechts 944kWh, een kleine 200kWh minder dan verwacht waardoor er zelfs ruimte was om nog tussen 12 -16u bij te laden van het net

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 12:16
Ineens is de productie niet meer te zien in mijn Tibber-app. Gisteren nog wel. Hoe ziet het er bij jullie uit (voor de mensen die bij Tibber zijn en zonnepanelen hebben)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Domba schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 10:17:
[...]

Ik heb geen SAP, ik heb de 44kwh -accubank gelimiteerd tot 10 kW(van Maart-Oktober) zodat het een 4 uurs accu is met beetje reserve.

Ik lever in principe maar 3 uur actief per dag terug ( 2 uur in periode 18-22 en accu en legen in ochtend 7-9 periode) .
Daarna laat PV vrij het net op, als forecast >50kWh is en zolang >6,5ct is, alleen de 5 laagste uren tussen 10-19 sla ik dan op. (In die periode heb ik ook verbruikers actief zoals warmwater WPB, en hydrofore voor automatische bewatering moestuin, deel is overkapt vergelijkbaar met koude kas/polytunnel)
Ik ben benieuwd of ik die 6,5ct nog moet bij stellen in loop van het jaar

PV-opwek was minder in April slechts 944kWh, een kleine 200kWh minder dan verwacht waardoor er zelfs ruimte was om nog tussen 12 -16u bij te laden van het net
Als hier het dynamische tarief inclusief alles lager is dan euro 0,2476 lever ik mijn PV opwek terug via SAP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
marana schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 11:07:
Ineens is de productie niet meer te zien in mijn Tibber-app. Gisteren nog wel. Hoe ziet het er bij jullie uit (voor de mensen die bij Tibber zijn en zonnepanelen hebben)?
Hier ook geen productie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:33
marana schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 11:07:
Hier ook niet. Staat bij de known issues. Dus Tibber weet er van.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Er komen veel mooie scripts voorbij van Home Assistant e.d. om selectief te laden of de omvormer uit te zetten, maar is er ook een goed systeem wat dat zelf regelt?

Ik heb een kleine 10 panelen, zou er een medium batterij bij willen doen die zelf (naast opladen door zonnepanelen) op het goedkoopste moment van de dag zichzelf vollaadt.

Ik heb ook de Tibber Homevolt en de Zonneplan Thuisbatterij voorbij zien komen, maar dat lijkt een beetje een vendor lock-in. Het liefst heb je iets onafhankelijks, open, met MQTT, algemene protocollen, iets dat met verschillende aanbieders kan praten. En eventueel ook andere merken hardware, om de boel uit te kunnen breiden of bijvoorbeeld iets Vehicle-2-Grid achtigs. (Ik heb geen EV maar het moet natuurlijk een beetje toekomstbestendig zijn.)

[ Voor 46% gewijzigd door Sando op 08-05-2024 14:18 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:23
Sando schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 13:52:
Er komen veel mooie scripts voorbij van Home Assistant e.d. om selectief te laden of de omvormer uit te zetten, maar is er ook een goed systeem wat dat zelf regelt?

Ik heb een kleine 10 panelen, zou er een medium batterij bij willen doen die zelf (naast opladen door zonnepanelen) op het goedkoopste moment van de dag zichzelf vollaadt.

Ik heb ook de Tibber Homevolt en de Zonneplan Thuisbatterij voorbij zien komen, maar dat lijkt een beetje een vendor lock-in. Het liefst heb je iets onafhankelijks, open, met MQTT, algemene protocollen, iets dat met verschillende aanbieders kan praten. En eventueel ook andere merken hardware, om de boel uit te kunnen breiden of bijvoorbeeld iets Vehicle-2-Grid achtigs. (Ik heb geen EV maar het moet natuurlijk een beetje toekomstbestendig zijn.)
Sessy , werkt out off the box zowel met NOM als ROI, kun je zelf besturen via API mode dmv HA of Homey.
Via een kleine handige APP "My Home Battery" ook handmatig te schakelen.
Maar kan ook worden ontsloten door de onbalans markt (zie Sessy en FrankEnergie)
En werkt icm met je panelen, maar kan ze helaas niet uitgeschakelen.
Meer info Sessy.nl

[ Voor 3% gewijzigd door psdata op 08-05-2024 15:50 ]

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
Jazco2nd schreef op maandag 27 november 2023 @ 22:07:
Daarnaast kreeg ik een email waarin Frank mij heel duidelijk als wanbetaler bestempeld en om die reden een keuze biedt: 250 euro betalen of de aanvraag annuleren.
Daarmee zeggen ze eigenlijk: je stinkt, rot op. Want geen enkel persoon met gezond verstand gaat daarop in. Het is een asociale email.
Ik dacht toch even zoeken, maar heb deze ook ontvangen, wat bizar! Nergens ooit nog gehoord dat ik een "risicogroep" ben.

Vind het inderdaad vrij asociaal, want heel simpel gezegd staat er gewoon dat ze me niet vertrouwen.
Maar goed, het is wat het is, weet wel dat zodra een andere leverancier onbalansmarkt handelen gaat aanbieden dat ik uit principe al bij frank vertrek 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:34
smiba schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 15:00:
[...]

zodra een andere leverancier onbalansmarkt handelen gaat aanbieden
Wat bedoel je daar precies mee? Bijvoorbeeld een tibber slim laden neemt dat al mee toch?

Edit:
Oh nevermind, ik zie net dat er zelfs een heel topic over is: Frank Energie Slim Handelen

Ik wist niet van het bestaan van deze dienst af. Interessant leesvoer om eens door te nemen.

[ Voor 28% gewijzigd door feelthepower op 08-05-2024 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
feelthepower schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 15:16:
[...]

Wat bedoel je daar precies mee? Bijvoorbeeld een tibber slim laden neemt dat al mee toch?
Enkel de uurs markt volgens mij toch? Onbalansmarkt werkt veel sneller, en daar zijn soms met de juiste algoritmes meer winsten te behalen dan puur op de EPEX prijzen.

EDIT: Zie dat je het al gevonden hebt :P

[ Voor 5% gewijzigd door smiba op 08-05-2024 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:34
Ik bedoel Grid rewards van Tibber als je slim laden gebruikt: https://support.tibber.com/nl/articles/8979507-grid-rewards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-09 15:42
Ik heb een vraagje over het salderen van de btw bij een dynamisch contract. Vroeg me namelijk af hoe dit werkt door de onbalans die ontstaat, er even vanuit gaande dat de gemiddelde inkoopprijs hoger is dan de terugleververgoeding. Ik laat de inkoopkosten even buiten beschouwing omdat dat zoveel verschilt tussen de aanbieders.

Een voorbeeldje:

Inkoop 100kWh tegen 0,10 kale marktprijs
Kosten: 0,10 (markt) + 0,021 (btw) + 0,13 (eb) * 100 = € 25,10

Daarna teruglevering 100 kWh tegen 0,04 kale marktprijs
Vergoeding: 0,04 (markt) + 0,0084 (btw) + 0,13 (eb) * 100 = € 17,84

De onbalans tussen inkoop- en verkoopprijs is natuurlijk inherent aan dynamische tarieven. Daarover geen vragen. Echter door deze onbalans en het relatieve karakter van de btw heb je na bovenstaande voorbeeld wel alle EB gesaldeerd maar nog niet alle btw.

Er staat nog € 1,26 aan btw open (0,021 - 0,0084 * 100)

Nu dan mijn vraag. Wordt deze btw onbalans nog verder weggesaldeerd bij verdere teruglevering?

Dus om mijn voorbeeld door te trekken. Heb je dan nog 150 kWh extra teruglevering nodig om de btw volledig te salderen?

150 * 0,0084 (btw) = € 1,26

Of wordt dit restant btw nooit gesaldeerd en ontvang je alleen nog de kale marktprijs over deze extra teruglevering?

Hopelijk is het voorbeeld een beetje te volgen. Ik vind de websites van de aanbieders erg oppervlakkig in uitleg helaas. Kan dit soort details dan ook nergens terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

thys schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 07:45:
Ik heb een vraagje over het salderen van de btw bij een dynamisch contract. Vroeg me namelijk af hoe dit werkt door de onbalans die ontstaat, er even vanuit gaande dat de gemiddelde inkoopprijs hoger is dan de terugleververgoeding. Ik laat de inkoopkosten even buiten beschouwing omdat dat zoveel verschilt tussen de aanbieders.

Een voorbeeldje:

Inkoop 100kWh tegen 0,10 kale marktprijs
Kosten: 0,10 (markt) + 0,021 (btw) + 0,13 (eb) * 100 = € 25,10

Daarna teruglevering 100 kWh tegen 0,04 kale marktprijs
Vergoeding: 0,04 (markt) + 0,0084 (btw) + 0,13 (eb) * 100 = € 17,84

De onbalans tussen inkoop- en verkoopprijs is natuurlijk inherent aan dynamische tarieven. Daarover geen vragen. Echter door deze onbalans en het relatieve karakter van de btw heb je na bovenstaande voorbeeld wel alle EB gesaldeerd maar nog niet alle btw.

Nu dan mijn vraag. Wordt deze btw onbalans nog verder weggesaldeerd bij verdere teruglevering?

Dus om mijn voorbeeld door te trekken. Heb je dan nog 150 kWh extra teruglevering nodig om de btw volledig te salderen?

150 * 0,0084 (btw) = € 1,26

Of wordt dit restant btw nooit gesaldeerd en ontvang je alleen nog de kale marktprijs over deze extra teruglevering?

Hopelijk is het voorbeeld een beetje te volgen. Ik vind de websites van de aanbieders erg oppervlakkig in uitleg helaas. Kan dit soort details dan ook nergens terugvinden.
Het is niet zo handig om hier (verschil levering en teruglevering) het woord onbalans voor te gebruiken. Onbalans is namelijk iets anders. Onbalansvergoeding krijg je juist nog eens bovenop de dynamische tarieven als je bijvoorbeeld je apparatuur (EV laden, thuisaccu) beschikbaar stelt op onaangekondige momenten.
De onbalansmarkt is een andere markt dan de day ahead markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

belastingen (dus ook btw) worden op jaarbasis volledig gesaldeerd

stroomprijzen worden niet gesaldeerd. Maar als je binnen 1 uur levert en teruglevert zijn de prijzen (en dus ook de btw) gelijk. Dus dan is het netto 0. Je kunt binnen dat uur alles tegen elkaar wegstrepen.

[ Voor 34% gewijzigd door de Peer op 09-05-2024 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

volgens mij klopt het wat je zegt. dit wordt op jaarbasis allemaal verrekend.

[ Voor 39% gewijzigd door de Peer op 09-05-2024 08:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 13:19

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Ik heb geprobeerd of ik iets kan vinden over de BTW.

Normaal zijn de regels, dat een verkoper BTW moet berekenen over zijn verkoop, als de verkoper (ondernemer) BTW-plichtig is. Is de verkoper vrijgestelt, omdat hij zich bijvoorbeeld heeft aangemeld voor de K.O.Regeling, dan mag hij geen BTW berekenen over zijn verkopen en kan hij zijn BTW over inkopen en verkopen ook niet met elkaar verrekenen. Hij krijgt dan ook geen BTW terug.

https://www.belastingdien...genaren-van-zonnepanelen/

De belastingdienst gaat er vanuit, dat in de verkochte stroom BTW zit en afhankelijk van de situatie ben je BTW-plichtig.

https://www.belastingdien...nt/zonnepanelen-nultarief

Dynamisch salderen

De energiebelasting wordt per jaar gesaldeerd, maar je betaalt per uur dezelfde prijs (inclusief inkoopvergoeding) voor levering en teruglevering. Je krijgt dus altijd hetzelfde bedrag voor een kWh stroom, als dat je op dat moment betaald zou hebben.

Hoe de energiebelasting jaarlijks gesaldeerd wordt is afhankelijk, of je meer of minder terugleverd dan dat je verbruikt.

Salderen bij van de Bron https://vandebron.nl/blog/salderen-dynamisch-contract

Als je meer teruglevert dan je verbruikt, kun je over het gedeelte, dat je meer hebt teruggeleverd, geen energiebelasting terug krijgen. Alleen het gedeelte van de teruglevering, dat gelijk is aan het verbruik, kan gesaldeerd worden (totdat de salderingsregeling afgeschaft wordt).

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Morgen weer mooie dynamische tarieven. Hopen dat we veel zonne-energie terug mogen leveren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
John245 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 12:52:
Morgen weer mooie dynamische tarieven. Hopen dat we veel zonne-energie terug mogen leveren.
Mede dankzij de geitepaadjes van mensen met een SAP hebben wij morgen negatieve prijzen 😏.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
KC27 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 13:06:
[...]

Mede dankzij de geitepaadjes van mensen met een SAP hebben wij morgen negatieve prijzen 😏.
Graag gedaan @KC27

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Het zal wel snel afgelopen zijn met die geitepaadjes. Dat kost ze handenvol geld 💰.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
KC27 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 13:18:
[...]

Het zal wel snel afgelopen zijn met die geitepaadjes. Dat kost ze handenvol geld 💰.
Ja. Ik neem af en krijgt euro 0,09 per kWh en ik lever terug en krijg euro 0,2476 per kWh. Iemand zal toch die 35 cent per kWh op moeten hoesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12:49

knakworst

Get more sats!

John245 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 12:52:
De energieleverancier hoopt van niet. Ik ga in ieder geval de auto opladen, kookwasje zetten, en nog zo wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meryath
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13-05-2024
Zou fijn zijn als SolarEdge zijn app ook weer werkend heeft en goed uitschakelt bij -0.153, iemand er al iets over gehoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remc1979
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 11:32
Meryath schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 13:45:
Zou fijn zijn als SolarEdge zijn app ook weer werkend heeft en goed uitschakelt bij -0.153, iemand er al iets over gehoord?
Die vraag wilde ik net stellen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Misanthropia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:15
Meryath schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 13:45:
E is van de week een update geweest waarbij er aanpassingen zijn gedaan hiervoor.
Er zijn nu ook meer instellingen mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remc1979
Misanthropia schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 15:03:
[...]

E is van de week een update geweest waarbij er aanpassingen zijn gedaan hiervoor.
Er zijn nu ook meer instellingen mogelijk.
Je kunt nu ook BTW invullen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/87Qs1UlPTYuH5Yu0TnlleaRJCCo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VAllzOFNIv6ixJTIA0awJeuW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 13:08
@remc1979 bedankt voor de tip. Ik heb de optie weer aangezet in de SolarEdge app.

Ben benieuwd of het morgen weer goed werkt.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Ik gok niet meer op de SolarEdge App, de Home Assistant optie werkt prima en heeft zich nu meerdere keren bewezen. Pas als ik hier lees dat het een aantal keren vlekkeloos heeft gewerkt geef ik het weer een kans :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remc1979
Taro schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 16:48:
Ik gok niet meer op de SolarEdge App, de Home Assistant optie werkt prima en heeft zich nu meerdere keren bewezen. Pas als ik hier lees dat het een aantal keren vlekkeloos heeft gewerkt geef ik het weer een kans :)
Maar ja, als je niet zo veel kennis hebt als jij, dan ben je op de solaredge app aangewezen 😉.

Ik zou ook graag mijn omvormer en warmtepomp regelen via home assistent, maar ja, daar heb ik onvoldoende kennis voor 😞

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

remc1979 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 16:57:
[...]

Maar ja, als je niet zo veel kennis hebt als jij, dan ben je op de solaredge app aangewezen 😉.

Ik zou ook graag mijn omvormer en warmtepomp regelen via home assistent, maar ja, daar heb ik onvoldoende kennis voor 😞
;)

Ik schijn zonder kennis te zijn geboren, dus ergens heb ik die kennis opgedaan. Zou dat kunnen betekenen dat dat voor jou ook mogelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remc1979
Taro schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 17:02:
[...]

;)

Ik schijn zonder kennis te zijn geboren, dus ergens heb ik die kennis opgedaan. Zou dat kunnen betekenen dat dat voor jou ook mogelijk is?
Helemaal eens, en dat gaat me over het algemeen best aardig af 😉.

Alleen deze materie is voor mij echt lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
Goed... ik ben even met een bierviltje aan de gang gegaan over het laatste "winterseizoen".
Rond juni-juli 2023 waren er vaste contracten voor de duur van 1 jaar beschikbaar tegen een all-in gas prijs van 1,25

1,25 vertaald zich naar een beursprijs van ongeveer 42,5 cent per kuub
Over een periode van 1 okt 2023 t/m 30 april 2024 heb ik 42 dagen geteld met een beursprijs van 42,5 cent/kuub of hoger (top = 51,7 cent / ~135 cent all-in).

Ongeveer 20% van die tijd was het dus gunstig om een vast contract te hebben, de overige dagen waren dus winst voor de energietoko.

@Taro Was dat ook jou bierviltje (na het besluit om weer terug te gaan naar dynamisch?)

Pagina: 1 ... 214 ... 299 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels