Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:38

nwagenaar

God, root. What's the differen

Alleen als je de mogelijkheid hebt om thuis te laden natuurlijk ;) Ik heb serieus overwogen om afgelopen jaar een batterij te nemen, maar uiteindelijk bleek de EV volladen een betere oplossing.

Als EV bezitter icm Dynamisch laad ik al op de goedkope tijden via de app van de EV met uitgesteld laden (meestal vanaf 23:00 uur) en tegen de tijd dat ik vertrek (op z’n vroegst 05:30) is ie volledig opgeladen.

Zo heb ik afgelopen zaterdag toch mooi mijn auto volgeladen van 4% naar 100% met al mijn verbruik voor 2 euro incl. alles :+

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22-07 22:12
uFx schreef op woensdag 10 april 2024 @ 17:02:
[...]

Ik probeer niet teveel offtopic te gaan maar het is niet altijd interessant om zonnepanelen te laten installeren. Dat ligt aan de aanschafprijs, aantal panelen en hoe je nu je energieverbruik kunt sturen.

Mijn situatie is wat uniek waardoor ik maximaal 3 panelen kan leggen, en die zijn ook nog eens heel duur (terracotta-kleur i.v.m. monument). Met optimale opbrengst levert met dat 800 kWh op per jaar. Natuurlijk afhankelijk van wat de energieprijs de komende jaren doet maar normaal gezien is de terugverdientijd daardoor 17 jaar. En dan ook nog eens er vanuit gaan dat de salderingsregeling 17 jaar in stand wordt gehouden.

Die lange terugverdientijd komt omdat ik nu mijn auto kan laden op heel goedkope momenten (boven de 20ct / kWh incl. belastingen laad ik zo min mogelijk). En juist daar zit - voor nu - voor een groot deel mijn verbruik.

De dynamische tarieven zijn voor mij dus ideaal. Ik bepaal wanneer ik mijn auto laad, en dat kan vaak tijdens hele goedkope uren. Daarnaast zit de salderingsregeling voor mij juist in de weg met zo weinig zonnepanelen. Want daardoor moet ik of bij dynamisch blijven, of ik zet mijn tarief vast en zit met een hoger tarief in alle uren.
Het is idd niet voor iedereen interessant.
Alleen de gene op wie ik reageerde heeft een vastcontract met hoge tarieven, en waarschijnlijk ook hoge teruglevertarieven. Hij is nu aan het kijken naar dynamisch, en ik wilde hem nog een optie geven om over na te denken. Mede om dat zijn opzegboete al ongeveer 10% is, van een setje zonnepanelen.

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faceless
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-07 14:22
Heeft iemand toevallig al een keer de terugleververgoeding van Frank kloppend kunnen krijgen?

Voor de inkoop krijg ik het kloppend:

De app van Frank geeft voor gisteren aan:
13-14u = 4,394kwh = € 0,12

Hoe komen ze daar aan:
Tarief (Handling, inclusief btw): € 0,018
Tarief (Inkoop, inclusief btw): € 0,009
€ 0,027 * 4,394 = 0,118 (komt overeen met app, dus ok)

Maar voor de teruglevering krijg ik het met die berekening niet kloppend:

App: 20-21u = -2,849kwh = € -0,18
Tarief (Inkoop, inclusief btw): € 0,097

Verwachting (handling + inkoop)
€ 0,115 * -2,849 = € -0,32 (das geen € -0,18)

TS geef aan dat het inkoop minus handling zou zijn:
€ 0,079 * -2,849 = €-0,225 (zelfs das geen € -0,18)

Werkelijk: € -0,18 / 2,849kwh = € 0,06318 per kwh

Iemand een idee hoe ze tot die 6,3 cent per kwh komen, of wat ik fout doe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faceless
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-07 14:22
Faceless schreef op woensdag 10 april 2024 @ 21:01:
Heeft iemand toevallig al een keer de terugleververgoeding van Frank kloppend kunnen krijgen?

Voor de inkoop krijg ik het kloppend:

De app van Frank geeft voor gisteren aan:
13-14u = 4,394kwh = € 0,12

Hoe komen ze daar aan:
Tarief (Inkoop, inclusief btw): € 0,009
€ 0,027 * 4,394 = 0,118 (komt overeen met app, dus ok)

Maar voor de teruglevering krijg ik het met die berekening niet kloppend:

App: 20-21u = -2,849kwh = € -0,18
Tarief (Inkoop, inclusief btw): € 0,097

Verwachting (handling + inkoop)
€ 0,115 * -2,849 = € -0,32 (das geen € -0,18)

TS geef aan dat het inkoop minus handling zou zijn:
€ 0,079 * -2,849 = €-0,225 (zelfs das geen € -0,18)

Werkelijk: € -0,18 / 2,849kwh = € 0,06318 per kwh

Iemand een idee hoe ze tot die 6,3 cent per kwh komen, of wat ik fout doe :)
Aha, volgens https://www.frankenergie.nl/nl/Inkoopvergoeding
is de fee voor teruglevering € 0,03509/kWh, dit is dus anders dan de fee voor inkoop!

En dan inderdaad minus de inkoop.
Dus dan wordt het
(€ 0,097 - € 0,03509) * -2,849 = € -0,18, wat overeenkomt met de app.

Conclusie:
TS tabel geeft de laatste kolom verkeerd weer:
"Inkoopvergoeding wordt 2x in rekening gebracht bij salderen TLV: marktprijs min 1,815 ct"

Moet zijn:
"Verkoopboete van toepassing. TLV: marktprijs min 3,509 ct"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17-05 18:28
RemmyB83 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 16:16:
[...]

Ik ken je situatie niet precies, maar als je zonnepanelen zou kunnen installeren. Dan heb je ze snel terug verdiend, met je huidige prijzen. En als je zonnepanelen veel meer opbrengst genereren, dan je nodig hebt, kun je daar waarschijnlijk ook vlink aan verdienen.
Mijn gewekt tarief is maar 0,09 Eu/Kwh, vs de afname tarief van 0,36 (dal) & 0,40 (normaal) Eu, in de contract met Oxxio. Dit is heel anders dan in de dynamisch contract met Zonneplan of Tibber, waar je krijg wat je (of anderen) betaal.

"Als je meer teruglevert dan je verbruikt, noemen we dat 'een
overschot aan teruglevering'. De terugleververgoeding die je hiervoor krijgt, is ¤ 0,09 per kWh exclusief
overheidsheffingen en btw. Over je terugleververgoeding wordt dus geen btw, opslag duurzame energie en
energiebelasting vergoed. Op je jaarnota kun je dit allemaal terug zien. Heb je een overschot aan teruglevering? Dan
zie je een negatief saldo op je jaarnota en krijg je geld van ons terug. De terugleververgoeding kan tussentijds
wijzigen. Hiervoor geldt geen vaste wijzigingsdatum. Meer informatie vind je terug in ons Voorwaardenoverzicht
"

[ Voor 5% gewijzigd door noucmen op 11-04-2024 04:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18-07 23:45
Faceless schreef op woensdag 10 april 2024 @ 21:29:
[...]

is de fee voor teruglevering € 0,03509/kWh, dit is dus anders dan de fee voor inkoop!

Dus dan wordt het

Conclusie:
"Inkoopvergoeding wordt 2x in rekening gebracht bij salderen TLV: marktprijs min 1,815 ct"

Moet zijn:
Frank Energie saldeert dus niet volgens de letter van de wet voor zover ik weet.
Tibber en Zonneplan bijv doen dat wel goed.
Sneaky zeg. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-07 16:53
[...]

Dus dan wordt het

Conclusie:

Moet zijn:
Sorry, wat? Je moet *extra* betalen voor teruglevering bij Frank? Snel weg naar een andere dynamische leverancier, als je jaarlijks overschot hebt dan.

Je hoort de inkoopvergoeding/GvO terug te krijgen bij teruglevering. Zo werkt het in ieder geval wel bij Tibber en Zonneplan. Ik zit zelf bij Tibber, en krijg (kale prijs + inkoopvergoeding) voor mijn teruggeleverde kWh's.

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
nwagenaar schreef op woensdag 10 april 2024 @ 17:57:
[...]

Alleen als je de mogelijkheid hebt om thuis te laden natuurlijk ;) Ik heb serieus overwogen om afgelopen jaar een batterij te nemen, maar uiteindelijk bleek de EV volladen een betere oplossing.

Als EV bezitter icm Dynamisch laad ik al op de goedkope tijden via de app van de EV met uitgesteld laden (meestal vanaf 23:00 uur) en tegen de tijd dat ik vertrek (op z’n vroegst 05:30) is ie volledig opgeladen.

Zo heb ik afgelopen zaterdag toch mooi mijn auto volgeladen van 4% naar 100% met al mijn verbruik voor 2 euro incl. alles :+
Volgens mij kan dit principe net zo goed toegepast worden op een publieke laadpaal.

Je geeft in de app in wanneer je terug bij de auto wil zijn en hoeveel procent er moet geladen worden. En dan doet de software zijn ding door het beste compromis te zoeken tussen uw auto te laden en ondertussen een bijdrage te leveren aan de stabiliteit van het net.

En hoe stabieler het net wordt hoe minder je kan verdienen met zo'n Nexus thuisbatterij.

Voor mij gaat het niet over 1 enkele auto of thuisbatterij maar over alle batterijen en auto's in Nederland (bij uitbreiding Europa) samen die allemaal tegelijk reageren op data van de netbeheerders en daardoor de stroom zo laag en zo stabiel als mogelijk krijgen: capex + kleine winstmarge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:25
[...]

Dus dan wordt het

Conclusie:

Moet zijn:
Ah, dan hebben ze dat aangepast. Het liep ooit gelijk aan hun inkoopvergoeding, maar blijkbaar zijn ze daar van afgeweken.
Ik heb het aangepast in de TS in ieder geval. Frank wordt zo wel heel erg oninteressant voor klanten met zonnepanelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
SidewalkSuper schreef op donderdag 11 april 2024 @ 08:40:
[...]

Frank Energie saldeert dus niet volgens de letter van de wet voor zover ik weet.
Tibber en Zonneplan bijv doen dat wel goed.
Sneaky zeg. :(
Saldering wordt hier niet genoemd, dit gaat puur over de terugleververgoeding. Saldering blijft lastig om uit te zoeken hoe leveranciers daar mee omgaan. Sommige zijn daar open in, maar bij andere leveranciers blijft dat heel vaag. Een tijd geleden ging Frank nog niet goed om met salderen, maar het zou kunnen dat ze dat nu wel goed doen. Ik kan het alleen niet checken, dus ik ben daar afhankelijk van informatie van klanten van Frank die uitgebreide analyses doen op hun facturen/jaarafrekeningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 19-07 11:40
Het hele salderen is eigenlijk niet meer van toepassing. Er worden bij de meeste dynamische als bij vaste leveranciers kosten berekend. En dat is ook toegestaan zolang ze ook maar een modelcontract aanbieden waar wel gesaldeerd kan worden en die kunnen ze dan op 50ct de kWh zetten. Dacht dat van de Bron zoiets had.
Dynamische leveranciers hebben ook een modelcontract die aan deze voorwaarde voldoen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sicco92
Willempie27 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 10:07:
Het hele salderen is eigenlijk niet meer van toepassing. Er worden bij de meeste dynamische als bij vaste leveranciers kosten berekend. En dat is ook toegestaan zolang ze ook maar een modelcontract aanbieden waar wel gesaldeerd kan worden en die kunnen ze dan op 50ct de kWh zetten. Dacht dat van de Bron zoiets had.
Dynamische leveranciers hebben ook een modelcontract die aan deze voorwaarde voldoen.
Tuurlijk wel. Er zijn nog steeds leveranciers waar je goed kan salderen, ook bij veel dynamische leveranciers. Ik weet in ieder geval van Tibber en Zonneplan dat ze goed salderen, wat wil zeggen dat ze binnen de salderingsruimte de energiebelasting en inkoopvergoeding teruggeven.
Juist dynamische leveranciers zouden geen rare constructies nodig moeten hebben voor teruglevering, omdat zij niet de kosten dragen voor teruglevering die op ongunstige momenten gebeurt. Er zijn wel dynamische leveranciers die klanten met zonnepanelen alsnog ontmoedigen, maar de meeste doen dat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
Sicco92 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 10:20:
[...]

Tuurlijk wel. Er zijn nog steeds leveranciers waar je goed kan salderen, ook bij veel dynamische leveranciers. Ik weet in ieder geval van Tibber en Zonneplan dat ze goed salderen, wat wil zeggen dat ze binnen de salderingsruimte de energiebelasting en inkoopvergoeding teruggeven.
Juist dynamische leveranciers zouden geen rare constructies nodig moeten hebben voor teruglevering, omdat zij niet de kosten dragen voor teruglevering die op ongunstige momenten gebeurt. Er zijn wel dynamische leveranciers die klanten met zonnepanelen alsnog ontmoedigen, maar de meeste doen dat niet.
Dynamische leveranciers zitten ook met de onbalanskosten die zonnepaneelhouder verergeren en dus extra kosten meedraagt. Dat zie je al aan inkoopvergoedingen die verhoogd zijn. Ook Tibber wilde vorig jaar extra kosten doorberekenen (dacht ook met terugleveren) maar dat is op het laatste moment geannuleerd. Het rommelt dus wel.
Maar in mijn optiek klopt het hele dynamische verdienmodel niet zoals voorgespiegeld wordt.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
De onbalanskosten zijn (zeker in deze periode van het jaar) groot, omdat het heel moeilijk is de productie van zonnepanelen en windmolens goed te voorspellen. Citaat uit Marktrapport van PZEM:
De onbalansprijzen waren op zondagmiddag eveneens zeer negatief, bijna 3 uur lang lagen de prijzen tussen de -1500 en -1600 €/MWh. Uiteindelijk werd afregelend noodvermogen afgeroepen.
Ik denk dat alle acties van de verschillende dynamische aanbieders er primair op zijn gericht om hun eigen onbalanskosten te minimaliseren en secundair nog een graantje mee te pikken van de landelijke onbalansmarkt:
  • met de Connect (ZP) en de Pulse (Tibber) krijgen ze realtime zicht op de werkelijke onbalans van hun portfolio
  • met Grid Rewards, Slim Laden, Nexus thuisbatterij, Homevolt thuisbatterij, aan/uitzetten van zonnepanelen enz. sturen ze het verbruik cq de productie van hun klanten bij zodat ze in ieder geval zelf geen onbalanskosten hebben.
  • als er dan nog "stuur capaciteit" over blijft sturen ze hun eigen onbalans de goede richting uit zodat ze daar nog geld voor ontvangen.
Daar ligt m.i. het verdienmodel van al die extra's die de laatste tijd worden aangeboden.

[ Voor 14% gewijzigd door KC27 op 11-04-2024 11:39 ]

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Wat voorgespiegeld wordt nu ik de website van bijv Tibber bekijk.
We maken nooit winst op je verbruik. We verdienen een vast bedrag van 5.99 per maand voor stroom
Dus op de onbalanskosten/GvO verdienen ze dus niets.

Inkomsten Tibber €77.88 per klant die stroom afneemt.
Je krijgt al 50 euro welkomsbonus en die persoon met referal ook dus dat is al 100 euro.
Daarbij komt nog de klantenservice, klanten die niet betalen, storingsdienst, ontwikkeling etc.
Het lijkt me sterk dat dit het verdienmodel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 09:42
Willempie27 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 11:42:
We maken nooit winst op je verbruik. We verdienen een vast bedrag van 5.99 per maand voor stroom
Dus op de onbalanskosten/GvO verdienen ze dus niets.

Je krijgt al 50 euro welkomsbonus en die persoon met referal ook dus dat is al 100 euro.
Daarbij komt nog de klantenservice, klanten die niet betalen, storingsdienst, ontwikkeling etc.
Het lijkt me sterk dat dit het verdienmodel is.
Storingsdienst hebben ze niet nodig, ze "schuiven" alleen digitale kWh'en.
Software? Kantooruren, thuisland.

Met wat te denken van de handel welke ze zelf doen met de onbalansmarkt of denk je dat alles in het slechtste geval 24 uur van te voren is ingekocht?
Dat ze de flaters die ze maken daarmee bij jouw in rekening brengen wil niet zeggen dat ze met daarin handelen niet verdienen. Kwestie van definitie.

Vergeet niet dat Tibber NL een dochterbedrijf is.
Klantbase opbouwen is investeren, kost tijd en lokkertjes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:20

The Third Man

The Third Jellyfish

Dit soort bedrijfjes in een nieuwe producttak zijn inderdaad 'testing the waters' voor de grote investeerders. Zodra het goed loopt en uitgroeit wordt het overgenomen en onderdeel van de gangbare clubs. Loopt het niet dan verdwijnt het weer. Zie ook ride sharing apps, flitsbezorgdiensten en ga zo maar door.
Willempie27 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 11:42:

Je trekt wel een iets te snelle conclusie, men zegt niet 'we maken nergens winst op behalve de 6 euro pm', ze zeggen 'wat jouw verbruik betreft, daar maken we geen winst'. En ze gaan ook niet aan de grote klok hangen dat statistieken als app-gebruik en energieverbruik flink geld waard zijn tegenwoordig. Albert Heijn kan ook roepen dat ze geen winst draaien op de aanbiedingen die je met jouw Bonuskaart koopt, maar dat betekent niet dat het principe van de Bonuskaart geen winst oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:34
Misschien een lastige vraag om te beantwoorden, maar het begint te kriebelen om over te stappen naar dynamische energieprijzen. Alles in huis gaat hier slim dus de hele aansturing is er al behalve de stroom prijs gerelateerde zaken omdat hier met mijn huidige contract nog geen noodzaak voor is.

Ik heb nog een vrij gunstig contract tot okt 24 dit jaar met de volgende tarieven:

Leveringstarieven StroomTarieven
Variabele leveringskosten normaal (per kWh)€ 0,23320
Variabele leveringskosten dal (per kWh)€ 0,20932
Terugleververgoeding (per kWh, exclusief btw)€ 0,08000
Vaste leveringskosten (per dag)€ 0,18851
Netbeheerkosten (per dag)€ 1,09541
Vermindering energiebelasting (per dag)€ 1,7298

Ik gebruik mega veel stroom zo'n 6000 kwh per jaar waarvan het meest naar de auto en motor opladen gaat. Als ik dat niet doe gebruik ik zo'n 7 kwh per dag aan standaard leef stroom. Sinds vorig jaar 4 panelen op het dak gelegd (maximaal mogelijk qua ruimte) die ongeveer 1400 kwh opleveren en wat ik eigenlijk geheel zelf verbruik.

Nu kan ik zeggen ik stap per okt over, maar het begint te kriebelen zeker met de aankomende zomer om eerder over te stappen. Ben ik dan een dief van mijn eigen portomonee zeker met de gunstige tarieven die ik heb of denken jullie dat het wel los loopt en dat ik ongeveer het zelfde kwijt ben maar wel de lol van het aansturen, spelen etc.

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xhomas
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 24-07 08:14
robbinonline schreef op donderdag 11 april 2024 @ 14:48:
Misschien een lastige vraag om te beantwoorden, maar het begint te kriebelen om over te stappen naar dynamische energieprijzen. Alles in huis gaat hier slim dus de hele aansturing is er al behalve de stroom prijs gerelateerde zaken omdat hier met mijn huidige contract nog geen noodzaak voor is.

Ik heb nog een vrij gunstig contract tot okt 24 dit jaar met de volgende tarieven:

Ik gebruik mega veel stroom zo'n 6000 kwh per jaar waarvan het meest naar de auto en motor opladen gaat. Als ik dat niet doe gebruik ik zo'n 7 kwh per dag aan standaard leef stroom. Sinds vorig jaar 4 panelen op het dak gelegd (maximaal mogelijk qua ruimte) die ongeveer 1400 kwh opleveren en wat ik eigenlijk geheel zelf verbruik.

Nu kan ik zeggen ik stap per okt over, maar het begint te kriebelen zeker met de aankomende zomer om eerder over te stappen. Ben ik dan een dief van mijn eigen portomonee zeker met de gunstige tarieven die ik heb of denken jullie dat het wel los loopt en dat ik ongeveer het zelfde kwijt ben maar wel de lol van het aansturen, spelen etc.
Met een EV (+motor) die je oplaadt is dynamisch eigenlijk altijd wel goedkoper (zie threadstarter). Vooral ook omdat je minder opwerkt dan je verbruikt. Als je dit ook nog eens combineert met op gunstige momenten opladen, dan ben je voor wat mij betreft wel een dief van je eigen portemonnee als je dit niet doet inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xhomas
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 24-07 08:14
Ik heb nu een situatie wat, hoe ik het nu zie, een lastige berekening wordt. Ik denk eerder dat het op gissen aankomt, dus ik ben benieuwd naar jullie idee hier over:

Ik weet mijn exacte jaarverbruik nog niet, maar ik schat 3.000 kWh (onlangs verhuisd).
Mijn PV set-up haalt gemiddeld een rendement van 4.000 kWh (alles op het Zuid-Westen, 0 schaduw op een plat dak, 4kWp).
Nu heb ik een SolarEdge omvormer, die sinds een update automatisch kan uitschakelen bij negatieve tarieven, zoals eerder in dit topic ook werd vermeld.

Nu zit ik een beetje te fantaseren over wat dit exacte negatieve tarief zou moeten zijn om de omvormer uit te laten schakelen. Als je het pas laat uitschakelen bij bijvoorbeeld min 15 cent (energiebelasting + BTW), dan zal je dus meer opwekken en minder verbruiken. Alhoewel, de opwek extra is dus eigenlijk voor niets (?). Maar die energiebelastig + BTW krijg je natuurlijk alleen terug voor dat wat je jaarlijks verbruikt (salderen).

Omdat ik, zeg, 1.000kWh overproductie heb jaarlijks, kan ik veel tarieven voor alles tussen 0 en minus 15 cent niet salderen (en dus lever je hier alsnog geld voor in(?)). Dus eigenlijk wil ik in sommige gevallen de omvormer zichzelf uit laten schakelen, zodat ik minder opwek (of in ieder geval alleen voor negatieve prijzen).

Naarmate ik deze negatieve grens in de omvormer hoger zet, zal er ietsjes meer eigen verbruik komen en minder opwek, waardoor verbruik en teruglevering beter in balans zou moeten zijn. Ook zal het gemiddelde tergleververgoeding (exclusief belastingen) hoger worden. Wat zou dan wijsheid zijn, bijvoorbeeld de omvormer (natte vinger werk) uit laten schakelen bij tarieven van onder de min 10 cent?

Of maak ik nu een grove denkfout? Of misschien toch een vast/variabel contract afsluiten... Maar ik heb het gevoel dat dat nu weinig meer uitmaakt, vooral omdat die omvormer slim zichzelf kan uitschakelen, denk ik dat het kan schelen om die goed in te stellen t.o.v. een variabel contract.

Ik ben benieuwd naar jullie ideeën over deze gedachtespinsel. Ik denk niet dat er een mogelijkheid is om dit exact te berekenen namelijk, misschien alleen met een simulatie van heel 2023...

[ Voor 5% gewijzigd door Xhomas op 11-04-2024 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:04
Het is pas 12 april en nu in april al net zoveel dagen met negatieve stroomprijs als in 2023. Waar zou dit gaan uitkomen? En wat zijn de gevolgen?

1) minder mensen met PV dynamisch?
2) meer mensen die PV gaan uitschakelen?
3) ...

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-07 12:30

vliegnerd

Nintendo fan.

John245 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 15:12:
Het is pas 12 april en nu in april al net zoveel dagen met negatieve stroomprijs als in 2023. Waar zou dit gaan uitkomen? En wat zijn de gevolgen?

1) minder mensen met PV dynamisch?
2) meer mensen die PV gaan uitschakelen?
3) ...
Het lijkt steeds voordeliger om nog een tijdje te blijven salderen in een vast jaarcontract, toch?
Je hebt dan zowel de "verzekering" tegen hoge prijzen en gegarandeerde opbrengst, geen last van negatieve prijzen. Dus minder mensen met PV dynamisch, zolang er nog jaarcontracten zijn zonder forse terugleverboetes. Voorlopig is dat nog steeds veel interessanter dan dynamisch.

Alleen met een EV kan ik mij voorstellen dat dynamisch interessant zou kunnen worden met PV. Maar voorlopig lijkt het, zonder EV, gewoon een "no-brainer" om een gunstig vast contract te bemachtigen en dan zo lang mogelijk.

Maar als die energiemarkt zo volatiel blijft en vooral als ook de onbalans markt volatiel blijft of nog meer gaat schommelen, dan is het snel genoeg afgelopen met gunstige jaarcontracten voor PV bezitters. Dan gaan we wellicht toch nog dynamisch.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:17

koboy

Heb een idee voor een icon

robbinonline schreef op donderdag 11 april 2024 @ 14:48:

Met de zomer in het achterhoofd is het denk ik voornamelijk van belang te kijken naar wanneer je de auto en motor oplaadt. Voor komende nacht is het stroomtarief (volgens de zonneplan site) ongeveer dat van je contract tarief. Dus als je alleen 's nachts kunt laden maakt het niet veel uit komende nacht. Mijn onderbuik zegt dat je wel goedkoper uit zult komen, zeker als het in september ook nog weer lekker gaat waaien in de nacht.

Vraag is ook hoe hoog je opzeg boete wordt. Deze kun je bij Greenchoice online opvragen, bij anderen waarschijnlijk ook wel.
Maar ik vrees dat de bepalende factor het hobbien en spelen wordt. Dat mag namelijk ook wat kosten eventueel....

Je kunt ook het half jaar gebruiken om hier in de gaten te houden op welke leveranciers er allemaal gemekkerd wordt. Doe ik ook, en dat helpt bij het maken van de shortlist ;)

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:34
koboy schreef op donderdag 11 april 2024 @ 15:43:
[...]

Met de zomer in het achterhoofd is het denk ik voornamelijk van belang te kijken naar wanneer je de auto en motor oplaadt. Voor komende nacht is het stroomtarief (volgens de zonneplan site) ongeveer dat van je contract tarief. Dus als je alleen 's nachts kunt laden maakt het niet veel uit komende nacht. Mijn onderbuik zegt dat je wel goedkoper uit zult komen, zeker als het in september ook nog weer lekker gaat waaien in de nacht.

Vraag is ook hoe hoog je opzeg boete wordt. Deze kun je bij Greenchoice online opvragen, bij anderen waarschijnlijk ook wel.
Maar ik vrees dat de bepalende factor het hobbien en spelen wordt. Dat mag namelijk ook wat kosten eventueel....

Je kunt ook het half jaar gebruiken om hier in de gaten te houden op welke leveranciers er allemaal gemekkerd wordt. Doe ik ook, en dat helpt bij het maken van de shortlist ;)
De boete bij greenchoice is €50, dus dat heb ik er wel voor over. Er is altijd minimaal 1 van de 2 thuis dus opladen kan iedere dag. Allebei is ongeveer 15 kWh wat maximaal geladen kan worden. Wel ondersteunen ze allebei maar maximaal 6 kw en opladen heeft hier geen haast dus dat doe ik wel met een Granny. Dus dat ik maximaal 2,4 kw per uur.

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

vliegnerd schreef op donderdag 11 april 2024 @ 15:21:
[...]

Het lijkt steeds voordeliger om nog een tijdje te blijven salderen in een vast jaarcontract, toch?
Je hebt dan zowel de "verzekering" tegen hoge prijzen en gegarandeerde opbrengst, geen last van negatieve prijzen. Dus minder mensen met PV dynamisch, zolang er nog jaarcontracten zijn zonder forse terugleverboetes. Voorlopig is dat nog steeds veel interessanter dan dynamisch.

Alleen met een EV kan ik mij voorstellen dat dynamisch interessant zou kunnen worden met PV. Maar voorlopig lijkt het, zonder EV, gewoon een "no-brainer" om een gunstig vast contract te bemachtigen en dan zo lang mogelijk.

Maar als die energiemarkt zo volatiel blijft en vooral als ook de onbalans markt volatiel blijft of nog meer gaat schommelen, dan is het snel genoeg afgelopen met gunstige jaarcontracten voor PV bezitters. Dan gaan we wellicht toch nog dynamisch.
Naar mijn gevoel zitten we al op het omslagpunt.
Rekenvoorbeeld je voor productie gelijk of groter aan afname; uiteraard niet pretenderend dat dit compleet is...:
Paar dagen geleden keek ik (om andere redenen) op gaslicht, en de goedkoopste jaarcontracten met PV zitten op 0,30/kWh. Neem een normaal verbruik zonder EV van 3000kWk/jaar, dan kom je op 900 euro per jaar als je niet zou terugleveren. Grofweg de helft hiervan is belastingen, dus de kale kosten voor verbruik komen op 450 euro.

Die 450 euro is dus een richtlijn voor je stroomkosten in het ongunstige geval, want de dynamische prijzen liggen over het algemeen onder de vaste prijzen. Neem dan de bijkomende kosten: Greenchoice, redelijk middle of the road, rekent met PV dubbele vaste kosten voor zowel stroom als gas: is 180 euro op jaarbasis, de terugleververgoeding is gemarginaliseerd naar een paar cent, dus daar gaat de opbrengst van je eventuele overschot (bij mij 80 euro). Je ziet dat het verschil vanuit een ongunstige 450 euro gerekend al aardig klein is geworden. De winst van wasjes draaien op de goedkoopste momenten, de überhaupt lagere gemiddelde dynamische prijs en zo zit hier nog niet in....

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

koboy schreef op donderdag 11 april 2024 @ 16:10:
[...]

Naar mijn gevoel zitten we al op het omslagpunt.
Rekenvoorbeeld je voor productie gelijk of groter aan afname; uiteraard niet pretenderend dat dit compleet is...:
Paar dagen geleden keek ik (om andere redenen) op gaslicht, en de goedkoopste jaarcontracten met PV zitten op 0,30/kWh. Neem een normaal verbruik zonder EV van 3000kWk/jaar, dan kom je op 900 euro per jaar als je niet zou terugleveren. Grofweg de helft hiervan is belastingen, dus de kale kosten voor verbruik komen op 450 euro.

Die 450 euro is dus een richtlijn voor je stroomkosten in het ongunstige geval, want de dynamische prijzen liggen over het algemeen onder de vaste prijzen. Neem dan de bijkomende kosten: Greenchoice, redelijk middle of the road, rekent met PV dubbele vaste kosten voor zowel stroom als gas: is 180 euro op jaarbasis, de terugleververgoeding is gemarginaliseerd naar een paar cent, dus daar gaat de opbrengst van je eventuele overschot (bij mij 80 euro). Je ziet dat het verschil vanuit een ongunstige 450 euro gerekend al aardig klein is geworden. De winst van wasjes draaien op de goedkoopste momenten, de überhaupt lagere gemiddelde dynamische prijs en zo zit hier nog niet in....
Als het prijsverschil klein is dan is een vast contract VEEL beter want je bent beschermd tegen hoge prijzen.
Zeker nu de prijzen laag zijn en je niet veel man besparen met een prijsdaling, maar wel een groot risico loopt als de prijs fors stijgt is dynamisch m.i. niet interessant.

Volgens mij is dynamisch alleen interessant voor de bedrijven zelf (winst op onbalansmarkt) en voor EV bezitters of mensen helemaal zonder PV. Of beter gezegd: als je niet een groot deel van je verbruik weg saldeert.

Voor mij (NOM, 3000 kWh afname en 3500 kWh teruglevering) is het omslagpunt heeel ver weg. Totdat salderen verdwijnt/weggepest wordt of ik een EV koop.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Misanthropia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:33
Voor iedereen die denkt dat een dynamisch contract voor hun beter is en niet meer vast zit aan vast contract/zijn eerste jaar, zou ik zeggen, probeer het gewoon. Een voordeel van dynamisch is dat je er gewoon vanaf kunt binnen 30 dagen zonder extra kosten.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• koboy

koboy

vliegnerd schreef op donderdag 11 april 2024 @ 18:45:
[...]

Als het prijsverschil klein is dan is een vast contract VEEL beter want je bent beschermd tegen hoge prijzen.
Zeker nu de prijzen laag zijn en je niet veel man besparen met een prijsdaling, maar wel een groot risico loopt als de prijs fors stijgt is dynamisch m.i. niet interessant.

Volgens mij is dynamisch alleen interessant voor de bedrijven zelf (winst op onbalansmarkt) en voor EV bezitters of mensen helemaal zonder PV. Of beter gezegd: als je niet een groot deel van je verbruik weg saldeert.

Voor mij (NOM, 3000 kWh afname en 3500 kWh teruglevering) is het omslagpunt heeel ver weg. Totdat salderen verdwijnt/weggepest wordt of ik een EV koop.
Een jaarcontract is niets anders dan een verzekering tegen prijsstijgingen. Beetje kort door de bocht gezegd is de prijs van elke verzekering gebaseerd op de gemiddelde uit te keren kosten, met daarbovenop de kosten van de verzekeringsmaatschappij en een stukje winst.
Kun je de kosten en onzekerheid over de kosten van het te verzekeren object dragen, dan is het afsluiten van een verzekering weggegooid geld.
Dit is ook de reden dat leasemaatschappijen de auto's alleen WA verzekeren; het all-risk deel daarbovenop dragen ze zelf en verwerken ze in de leaseprijs.

Ja, met een jaarcontract ben je verzekerd tegen prijsstijgingen, die hebben we pas nog gehad, maar wat ik heb gezien bleven de effectieve prijzen van een dynamisch contract onder de variabele (kwartaal) prijzen, en ook het prijs plafond was gewoon van toepassing.

Mijn punt was om aan te geven dat we financieel gezien al (bijna) op het omslagpunt zitten dat voor PV bezitters een dynamisch contract qua kosten vergelijkbaar is doordat de kosten voor PV bezitters omhoog gaan. Hierbij heb ik het voorbeeld gegeven van Greenchoice die momenteel mijn leverancier is. Mijn verwachting is dat alle leveranciers dit zullen doen, al was het alleen maar omdat degenen die het niet doen "besprongen" zullen worden door PV bezitters, en daardoor minder winst zullen gaan maken.

Met een groot stuurbaar verbruik (EV, naar warmtepomp schijnt ook te gaan) zul je een stuk voordeliger uit zijn met een dynamisch contract of je nou PV hebt liggen of niet. Met het verbruik zoals van jou en mij zal het er een beetje om spannen. Ik kan en durf dat financiële risico van momenteel maximaal 40 euro per maand aan. Dit is dan gebaseerd op alleen terug kunnen leveren tegen nul tarief voor de kale stroomprijs. Heb ook eigenlijk altijd op kwartaal prijzen gezeten, alleen toen vorig jaar van de Bron rare tarieven er bovenop deed heb ik uit voorzorg voor een jaar vastgezet. Ook heb ik nooit een verlengde garantie gekocht voor een wasmachine ofzo. Al het geld dat ik hiermee heb bespaard is bij elkaar een wasmachine....
Afgelopen maandag is in de gemeenteraad besloten dat er een pilot moet komen met kabeltegels. Dit maakt, mits ik de pilot in kom, als prive EV bezitter een dynamisch contract een no-brainer, zeker als je weet dat je alleen met kunstgrepen voor 45 cent per kWh hier publiek kunt laden (ipv 59 cent).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

koboy schreef op donderdag 11 april 2024 @ 23:47:
[...]

Mijn punt was om aan te geven dat we financieel gezien al (bijna) op het omslagpunt zitten dat voor PV bezitters een dynamisch contract qua kosten vergelijkbaar is doordat de kosten voor PV bezitters omhoog gaan. Hierbij heb ik het voorbeeld gegeven van Greenchoice die momenteel mijn leverancier is. Mijn verwachting is dat alle leveranciers dit zullen doen, al was het alleen maar omdat degenen die het niet doen "besprongen" zullen worden door PV bezitters, en daardoor minder winst zullen gaan maken.
Ja met dit omslagpunt ben ik het helemaal eens. Ik heb recent een tweejarig Greenchoice contract afgesloten, met nog de lage vaste kosten. Helaas kon drie jaar al niet meer met PV. En nu zie ik alleen nog maar één jaar voor PV bezitters.
Ik ben bang dat over twee jaar, als mijn contract afloopt, er geen gunstige vaste contracten voor PV bezitters zijn. Dan ga ik zonder zorgen naar dynamisch. Veel duurder wordt het dan wel, helaas.

Over die verzekering: Ik ben het eens met je analyse van verzekeringen, zo kijk ik er ook tegenaan. Heb ook geen tandartsverzekering en doe niet aan garantieverlenging. Maximaal eigen risico enz enz. Maar bij eigen risico denk ik wel: Hoeveel scheelt het, en wat is mijn risico.
En daar zit het verschil: De verzekering die je koopt in een jaarcontract is gratis of zelfs negatieve kosten, vanwege het salderen. Of beter: Salderen levert zoveel op dat je de kosten van de verzekering er voor lief bij kunt (moet) nemen.

En "in dit soort topics" lees ik toch vaak "dynamisch is altijd goedkoper, zelfs met zonnepanelen". Terwijl dat volgens mij niet zo is. Salderen is goedkoper en je krijgt er een gratis verzekering tegen hogere prijzen bij. Zelfs bij de enorme terugleverkosten zoals vdBron nu rekent is het voor mij nog (veel) gunstiger om een jaarcontract te nemen. Maar Greenchoice met lage kosten was nog gunstiger...

Iedereen mag gelukkig zijn eigen keuze maken. Maar voor PV is de keuze niet zo moeilijk nu...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• John245
vliegnerd schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 09:40:
[...]

Ja met dit omslagpunt ben ik het helemaal eens. Ik heb recent een tweejarig Greenchoice contract afgesloten, met nog de lage vaste kosten. Helaas kon drie jaar al niet meer met PV. En nu zie ik alleen nog maar één jaar voor PV bezitters.
Ik ben bang dat over twee jaar, als mijn contract afloopt, er geen gunstige vaste contracten voor PV bezitters zijn. Dan ga ik zonder zorgen naar dynamisch. Veel duurder wordt het dan wel, helaas.

Over die verzekering: Ik ben het eens met je analyse van verzekeringen, zo kijk ik er ook tegenaan. Heb ook geen tandartsverzekering en doe niet aan garantieverlenging. Maximaal eigen risico enz enz. Maar bij eigen risico denk ik wel: Hoeveel scheelt het, en wat is mijn risico.
En daar zit het verschil: De verzekering die je koopt in een jaarcontract is gratis of zelfs negatieve kosten, vanwege het salderen. Of beter: Salderen levert zoveel op dat je de kosten van de verzekering er voor lief bij kunt (moet) nemen.

En "in dit soort topics" lees ik toch vaak "dynamisch is altijd goedkoper, zelfs met zonnepanelen". Terwijl dat volgens mij niet zo is. Salderen is goedkoper en je krijgt er een gratis verzekering tegen hogere prijzen bij. Zelfs bij de enorme terugleverkosten zoals vdBron nu rekent is het voor mij nog (veel) gunstiger om een jaarcontract te nemen. Maar Greenchoice met lage kosten was nog gunstiger...

Iedereen mag gelukkig zijn eigen keuze maken. Maar voor PV is de keuze niet zo moeilijk nu...
Inderdaad. Hier 26 panelen en lekker bij Tibber.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koboy

koboy

vliegnerd schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 09:40:
[...]

Punt is alleen dat die verzekering niet gratis is. Wat je ziet is dat er dubbele vaste leveringskosten aan PV bezitters worden gerekend, en soms zelfs ook al hogere tarieven.
De ACM is gemeld dat een PV bezitter onder de oude structuur (dus zonder de hogere kosten) een paar honderd euro per maand kost. De ACM heeft hier naar gekeken, en voor zo ver ik weet dit nog niet tegengesproken. Die kosten worden nu stapsgewijs bij de PV bezitter neergelegd.

Bekijk dan dat het maximaal financiële risico uitgaande van "normaal" blijvende prijzen en teruglever tegen nul tarief een paar honderd euro is...... Hoe meer van de kosten bij de PV bezitter worden neergelegd, hoe aantrekkelijk dynamisch wordt, en eigenlijk is dat ook precies wat we willen, want het stimuleert het direct gebruik van goedkope (zelf opgewekte) energie waardoor ereer balans in het net komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:55
koboy schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 11:01:
[...]

Punt is alleen dat die verzekering niet gratis is. Wat je ziet is dat er dubbele vaste leveringskosten aan PV bezitters worden gerekend, en soms zelfs ook al hogere tarieven.
De ACM is gemeld dat een PV bezitter onder de oude structuur (dus zonder de hogere kosten) een paar honderd euro per maand kost. De ACM heeft hier naar gekeken, en voor zo ver ik weet dit nog niet tegengesproken. Die kosten worden nu stapsgewijs bij de PV bezitter neergelegd.

Bekijk dan dat het maximaal financiële risico uitgaande van "normaal" blijvende prijzen en teruglever tegen nul tarief een paar honderd euro is...... Hoe meer van de kosten bij de PV bezitter worden neergelegd, hoe aantrekkelijk dynamisch wordt, en eigenlijk is dat ook precies wat we willen, want het stimuleert het direct gebruik van goedkope (zelf opgewekte) energie waardoor ereer balans in het net komt.
De achterliggende argumentatie is drijfzand en gebaseerd op een vraagmarkt met de overgang die we nu hebben naar een aanbodmarkt.
Het is nu wachten op een volgende windpark dat on-line komt, zodat meer uren in de periode oktober-maart rond nul hebben. Op moment je naar maandgemiddelde marktprijs kijkt, is het argument dat met salderen goedkope zomer opwek wordt geruilt met dure winter stroom er nog nauwelijks, maar is het al meer binnen het etmaal.
De energieleverancier heeft een structureel overschot, daar ze ruim vooraf van de ACM ivm leveringszekerheid de verwachte afname van een klant dienen in te kopen. Voor een klant met PV kunnen ze daar rekening meehouden, maar de teruglevering kunnen ze amper benutten voor klanten zonder PV want daarvoor hebben ze al ingekocht.
Meer eigenverbruik geeft niet meer balans in het systeem, als er geen deelgebied component wordt toegevoegd, bijvoorbeeld per 380kV onderstation,
Klein verbruik is maar 15-20% van het totale verbruik, maar het gaat om capaciteit.
Ik heb al eens het voorbeeld gegeven van Westland waar net meer verzwaard moet worden omdat terwijl op zonnige momenten het net al richting max belast wordt met terugleveren en het goed mogelijk is dat in een ander deel van Nederland onverwacht wolken opduiken en balanceringvemogen erbij komt, waar dan onvoldoende ruimte voor is.

Of een ander voorbeeld op moment ik ga deelnemen aan onbalans van een energieleverancier vanwege de prijsprikkel (is wat anders dan landelijke balanceringsmarkt) als PV-bezitter met thuisaccu met standaard uitgesteld teruglevering.
Ik heb een impact 7% op de LS-transformator waar ik op zit aangesloten, over algemeen is de prijsprikkel van day ahead niet aantrekkelijk om terug te leveren tijdens de zonnigste momenten van de dag, maar eerder om wat af te nemen.
Onbalans (is een virtuele prognose/verwachting van de energieleverancier, die zullen een giga prognose verbeteringsstap moeten maken, wil er nog nauwelijks sprake zijn van onbalans) die heeft geen enkele relatie met je deelgebied, vanwege de onbalans prijsprikkel (zijn veel groter dan de day ahead spread), wil ik dan ineens wel terugleveren op die zonnigste momenten en kan mijn 7% net voldoende zijn om over de max van LS-trafo te gaan en een paar gewone netgebonden omvormers die dan uitschakelen in de buurt.
(ik heb in 2022 de nodige netaansluiting problemen gehad dat ik de 3x25A niet vol kon benutten, ik heb nu de laagste spanningsval naar de LS-transformator van alle die erop aangesloten zitten en ben de laatste die de >253V ziet)
De netbeheerder kan alleen een tweede trafo of veel grotere trafo in het electriteitshuisje schuiven voor die paar kwartierperiodes per jaar dat het optreedt.

(Dat ik nog geen zonneplan nexus heb staan of van plan ben te kopen, is dat ik nog bij een andere dynamische aanbieder zit met een flink volume dat ik nog kan salderen en ik de investering er niet voor over heb omdat wat ik aan hardware het al zou kunnen op een SAP-aansluiting, waarbij day ahead op PAP blijft )

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PY304
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12-04-2024
De inkoopvergoedingen van NextEnergy lijken niet meer overeen te komen met de startpost en het Excel bestand. Zouden deze aangepast kunnen worden? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JvofDp_xVCdfmDV2y_gstba6mfc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GUUO3LgVAp3phiauxsb4tK9m.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

Domba schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 12:54:
[...]

De achterliggende argumentatie is drijfzand en gebaseerd op een vraagmarkt met de overgang die we nu hebben naar een aanbodmarkt.
Het is nu wachten op een volgende windpark dat on-line komt, zodat meer uren in de periode oktober-maart rond nul hebben. Op moment je naar maandgemiddelde marktprijs kijkt, is het argument dat met salderen goedkope zomer opwek wordt geruilt met dure winter stroom er nog nauwelijks, maar is het al meer binnen het etmaal.
De energieleverancier heeft een structureel overschot, daar ze ruim vooraf van de ACM ivm leveringszekerheid de verwachte afname van een klant dienen in te kopen. Voor een klant met PV kunnen ze daar rekening meehouden, maar de teruglevering kunnen ze amper benutten voor klanten zonder PV want daarvoor hebben ze al ingekocht.
Meer eigenverbruik geeft niet meer balans in het systeem, als er geen deelgebied component wordt toegevoegd, bijvoorbeeld per 380kV onderstation,
Klein verbruik is maar 15-20% van het totale verbruik, maar het gaat om capaciteit.
Ik heb al eens het voorbeeld gegeven van Westland waar net meer verzwaard moet worden omdat terwijl op zonnige momenten het net al richting max belast wordt met terugleveren en het goed mogelijk is dat in een ander deel van Nederland onverwacht wolken opduiken en balanceringvemogen erbij komt, waar dan onvoldoende ruimte voor is.

Of een ander voorbeeld op moment ik ga deelnemen aan onbalans van een energieleverancier vanwege de prijsprikkel (is wat anders dan landelijke balanceringsmarkt) als PV-bezitter met thuisaccu met standaard uitgesteld teruglevering.
Ik heb een impact 7% op de LS-transformator waar ik op zit aangesloten, over algemeen is de prijsprikkel van day ahead niet aantrekkelijk om terug te leveren tijdens de zonnigste momenten van de dag, maar eerder om wat af te nemen.
Onbalans (is een virtuele prognose/verwachting van de energieleverancier, die zullen een giga prognose verbeteringsstap moeten maken, wil er nog nauwelijks sprake zijn van onbalans) die heeft geen enkele relatie met je deelgebied, vanwege de onbalans prijsprikkel (zijn veel groter dan de day ahead spread), wil ik dan ineens wel terugleveren op die zonnigste momenten en kan mijn 7% net voldoende zijn om over de max van LS-trafo te gaan en een paar gewone netgebonden omvormers die dan uitschakelen in de buurt.
(ik heb in 2022 de nodige netaansluiting problemen gehad dat ik de 3x25A niet vol kon benutten, ik heb nu de laagste spanningsval naar de LS-transformator van alle die erop aangesloten zitten en ben de laatste die de >253V ziet)
De netbeheerder kan alleen een tweede trafo of veel grotere trafo in het electriteitshuisje schuiven voor die paar kwartierperiodes per jaar dat het optreedt.

(Dat ik nog geen zonneplan nexus heb staan of van plan ben te kopen, is dat ik nog bij een andere dynamische aanbieder zit met een flink volume dat ik nog kan salderen en ik de investering er niet voor over heb omdat wat ik aan hardware het al zou kunnen op een SAP-aansluiting, waarbij day ahead op PAP blijft )
Ik snap je redenering niet helemaal. Punt zal blijven dat zonnestroom goedkope stroom is op momenten dat niemand die wil hebben. Beetje kort door de bocht en overdreven aangezet, maar er zit een stevige kern van waarheid in. Elke kWh die niet vanuit de omvormer het net op gaat maar bijvoorbeeld de wasmachine in draagt bij aan stabilisatie van het (lokale) net. Dat als kleinverbruiker die bijdrage heel klein kan zijn doet daar niets aan af.
Je pakt als onderbouwing de situatie in het Westland er bij en mijn conclusie is dat het achterblijven van investeringen in het net hier in extreme mate optreedt. Je zit in een gebied met bij gunstige ligging een opbrengst van meer dan 1,15kWh/Wp op jaarbasis. Dat haal ik hier in Leiderdorp namelijk al. Tel daar bij op de vele boeren en bedrijven gebouwen die volgelegd zijn met panelen en de catastrofe is compleet, terwijl de situatie in het relatief nieuwe Nieuwegein waarschijnlijk compleet anders is.

Het punt dat een vast contract een verzekering is blijft staan. Dat archaïsche regelgeving de kosten voor de energie maatschappijen nog verder opdrijft omdat ze op lange termijn verplicht moeten inkopen maakt de kosten die gemaakt worden voor (niet dynamische) PV klanten alleen maar hoger. Aangezien ze energieleveranciers net begonnen zijn deze kosten in rekening te brengen is naar mijn verwachting het einde nog niet in zicht van de oplopende boetes en vaste kosten voor PV bezitters.

Totdat we in een situatie zitten waarin het (ook landelijke) net toekomstbestendig is gemaakt waar ook buffer opslag een rol in zal spelen, zullen we blijven zitten met bakken energie die op het moment van productie relatief waardeloos zijn. Als dit allemaal is opgelost is de energie transitie compleet, en daar gaan nog wel wat (tientallen) jaren overheen.

Momenteel zit ik in de laatste maanden van een jaarcontract. Qua saldering is het afkopen nu waarschijnlijk het beste (ongeveer een heel jaar na inbedrijfstelling), maar ik ben nog niet klaar met leverancier selectie. De laadpaal aanbieding die Tibber heeft klinkt erg aantrekkelijk, maar moet nog uitzoeken hoe die kosten precies liggen. Zonneplan heeft daarintegen een mooie aanbieding voor de thuisaccu, waarbij de thuisaccu van Tibber meer open is qua aansturing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
koboy schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 15:20:
[...]
Ik snap je redenering niet helemaal. Punt zal blijven dat zonnestroom goedkope stroom is op momenten dat niemand die wil hebben. Beetje kort door de bocht en overdreven aangezet, maar er zit een stevige kern van waarheid in. Elke kWh die niet vanuit de omvormer het net op gaat maar bijvoorbeeld de wasmachine in draagt bij aan stabilisatie van het (lokale) net. Dat als kleinverbruiker die bijdrage heel klein kan zijn doet daar niets aan af.

Je pakt als onderbouwing de situatie in het Westland er bij en mijn conclusie is dat het achterblijven van investeringen in het net hier in extreme mate optreedt. Je zit in een gebied met bij gunstige ligging een opbrengst van meer dan 1,15kWh/Wp op jaarbasis. Dat haal ik hier in Leiderdorp namelijk al. Tel daar bij op de vele boeren en bedrijven gebouwen die volgelegd zijn met panelen en de catastrofe is compleet, terwijl de situatie in het relatief nieuwe Nieuwegein waarschijnlijk compleet anders is.
Ik pak Westland omdat over dat deel gebied wel het nodige over geschreven is tot aan 2e kamer toe en van oudsher nodige noodvermogen aanwezig is, niet vanwege dat er verzwaringen nodig zijn vanwege opwek en verbruik, maar ook voor tientallen procenten voor onbalans/balancering (noodvermogen).
Verzwaringen heb je overal nodig, in kern is het meeste ontworpen op 1500W gelijktijdigheid voor de kleinverbruiker en opgerekt met de tijd wat mogelijk was.
Die gelijktijdigheid gaat omhoog, op moment je gasloos verder gaat, EV opladen en op andere momenten PV-opwek, als ook thuisaccu die nu binnen bereik komt voor huishoudens.
Verwarming, warmtenetten die kunnen "niet meer dan anders", op moment totaal niet waar maken, nu willen ze zo snel mogelijk loskoppelen van de gasprijs en referentie gasverwarming, daar ze geen 5% finacieel rendement halen (volgens belanghebbende, niet transparant vastgesteld of te verifieren) , maar het gat is nog veel groter naar warmtepomp mocht dat de referentie worden, als gemiddelde marktprijs naar 5ct/kWh excl zakt en een veel groter deel van Nederland zal elektrisch verwarmen, dan nu in verzwarings plannen zit, gemideeld het grootste deel van klein verbruiker zijn energieverbruik.
Het punt dat een vast contract een verzekering is blijft staan. Dat archaïsche regelgeving de kosten voor de energie maatschappijen nog verder opdrijft omdat ze op lange termijn verplicht moeten inkopen maakt de kosten die gemaakt worden voor (niet dynamische) PV klanten alleen maar hoger. Aangezien ze energieleveranciers net begonnen zijn deze kosten in rekening te brengen is naar mijn verwachting het einde nog niet in zicht van de oplopende boetes en vaste kosten voor PV bezitters.
Het is een verzekering, alleen maar voor de korte termijn en alleen het deel van de energieleverancier zelf bepaald, sector brede afspraken als piek/dal uren op andere tijden en netwerkkosten zullen gewoon doorberekend worden,.
De energiewet die momenteel behandeld wordt in de 2e kamer, daarvan is het de bedoeling dat die in 2025 inwerking treedt, daar zou zomaar eens een vaste set kostenposten in kunnen zitten om de wildgroei die beide kamers niet graag zien in te dammen.
Totdat we in een situatie zitten waarin het (ook landelijke) net toekomstbestendig is gemaakt waar ook buffer opslag een rol in zal spelen, zullen we blijven zitten met bakken energie die op het moment van productie relatief waardeloos zijn. Als dit allemaal is opgelost is de energie transitie compleet, en daar gaan nog wel wat (tientallen) jaren overheen.

Momenteel zit ik in de laatste maanden van een jaarcontract. Qua saldering is het afkopen nu waarschijnlijk het beste (ongeveer een heel jaar na inbedrijfstelling), maar ik ben nog niet klaar met leverancier selectie. De laadpaal aanbieding die Tibber heeft klinkt erg aantrekkelijk, maar moet nog uitzoeken hoe die kosten precies liggen. Zonneplan heeft daarintegen een mooie aanbieding voor de thuisaccu, waarbij de thuisaccu van Tibber meer open is qua aansturing.
Nexus zonneplan accu is voor mij geen thuisaccu, dat is een onbalans accu (voor de energieleverancier), daarvan wordt de netbelastig of onbalans op je lokale net niveau absoluut niet kleiner van, alleen maar groter. Ik zie daar persoonlijk liever een prijsprikkel gekoppeld aan een 380kv hv onderstation waar ik als kleinverbruiker aan kan deelnemen om die te ontlasten, daarbij wordt Nederland in ca 40 deelgebieden opgedeeld en dat geeft fors minder landelijke balancering ipv het kunstmatig creeren van meer handel dan nodig die bij iedereen via via weerop zijn energierekening beland.

De thuisaccu van Tibber is op oudere NCM techniek, die inmiddels nauwelijks nog wordt toegepast voor nieuwe thuisaccu's
Waar moet Homevolt worden gemonteerd en hoe zit het met de verzekering en hun aanbevelingen?
Homevolt dient aan de buitenkant van het huis, of in een losstaand gebouw (bijv. schuur) van het huis gemonteerd te worden.
Afstand tot andere objecten is minimaal 30 cm (vloer en muur uitgezonderd), deze afstand geldt ook voor een tweede batterij.
Afstand tot een warmtebron (zoals een radiator) is minimaal 2 meter.
De muur dient geschikt te zijn om een gewicht van 120 kg te kunnen dragen.
Bij het monteren van een thuisbatterij dien je bij je verzekeringsmaatschappij te informeren of zij eisen en/of suggesties hebben over waar deze gemonteerd moet worden.
Ik heb een LFP thuisaccu en bij mij is eigenverbruik prio 1, ongeveer 6000kWh is op dit moment structureel en dat is enkel volledig seizoen verschoven verbruik (is nog flink wat te klussen omdat naar 4000kWh in 2025 te hebben) maar aangezien toch een thuisaccu heb komt daar nog een slordige 4000kWh bovenop voor gebruik maken van prijsverschillen in DAH uurtarieven omdat het kan en dat gaat vaak tegen max van de 3x25A of er iets overheen omdat het een uurprijs is. Op veel dagen ben ik ook nogeens aantal uren los van de netaansluiting (eilandmode) , omdat bij mijn systeem-setup dat 60W scheelt aan netprotcol/ netkwaliteit controlebewaking.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
PY304 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 14:54:
De inkoopvergoedingen van NextEnergy lijken niet meer overeen te komen met de startpost en het Excel bestand. Zouden deze aangepast kunnen worden? [Afbeelding]
Aangepast, dank voor het doorgeven! Naast de verlaging van de inkoopvergoeding hebben ze overigens ook het maandelijks vastrecht verhoogd van €5,00 naar €5,99.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Domba schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 17:57:
[...]

Ik pak Westland omdat over dat deel gebied wel het nodige over geschreven is tot aan 2e kamer toe en van oudsher nodige noodvermogen aanwezig is, niet vanwege dat er verzwaringen nodig zijn vanwege opwek en verbruik, maar ook voor tientallen procenten voor onbalans/balancering (noodvermogen).
Verzwaringen heb je overal nodig, in kern is het meeste ontworpen op 1500W gelijktijdigheid voor de kleinverbruiker en opgerekt met de tijd wat mogelijk was.
Die gelijktijdigheid gaat omhoog, op moment je gasloos verder gaat, EV opladen en op andere momenten PV-opwek, als ook thuisaccu die nu binnen bereik komt voor huishoudens.
Verwarming, warmtenetten die kunnen "niet meer dan anders", op moment totaal niet waar maken, nu willen ze zo snel mogelijk loskoppelen van de gasprijs en referentie gasverwarming, daar ze geen 5% finacieel rendement halen (volgens belanghebbende, niet transparant vastgesteld of te verifieren) , maar het gat is nog veel groter naar warmtepomp mocht dat de referentie worden, als gemiddelde marktprijs naar 5ct/kWh excl zakt en een veel groter deel van Nederland zal elektrisch verwarmen, dan nu in verzwarings plannen zit, gemideeld het grootste deel van klein verbruiker zijn energieverbruik.

[...]
Het is een verzekering, alleen maar voor de korte termijn en alleen het deel van de energieleverancier zelf bepaald, sector brede afspraken als piek/dal uren op andere tijden en netwerkkosten zullen gewoon doorberekend worden,.
De energiewet die momenteel behandeld wordt in de 2e kamer, daarvan is het de bedoeling dat die in 2025 inwerking treedt, daar zou zomaar eens een vaste set kostenposten in kunnen zitten om de wildgroei die beide kamers niet graag zien in te dammen.

[...]

Nexus zonneplan accu is voor mij geen thuisaccu, dat is een onbalans accu (voor de energieleverancier), daarvan wordt de netbelastig of onbalans op je lokale net niveau absoluut niet kleiner van, alleen maar groter. Ik zie daar persoonlijk liever een prijsprikkel gekoppeld aan een 380kv hv onderstation waar ik als kleinverbruiker aan kan deelnemen om die te ontlasten, daarbij wordt Nederland in ca 40 deelgebieden opgedeeld en dat geeft fors minder landelijke balancering ipv het kunstmatig creeren van meer handel dan nodig die bij iedereen via via weerop zijn energierekening beland.

De thuisaccu van Tibber is op oudere NCM techniek, die inmiddels nauwelijks nog wordt toegepast voor nieuwe thuisaccu's
[...]

Ik heb een LFP thuisaccu en bij mij is eigenverbruik prio 1, ongeveer 6000kWh is op dit moment structureel en dat is enkel volledig seizoen verschoven verbruik (is nog flink wat te klussen omdat naar 4000kWh in 2025 te hebben) maar aangezien toch een thuisaccu heb komt daar nog een slordige 4000kWh bovenop voor gebruik maken van prijsverschillen in DAH uurtarieven omdat het kan en dat gaat vaak tegen max van de 3x25A of er iets overheen omdat het een uurprijs is. Op veel dagen ben ik ook nogeens aantal uren los van de netaansluiting (eilandmode) , omdat bij mijn systeem-setup dat 60W scheelt aan netprotcol/ netkwaliteit controlebewaking.
We zijn het dus eigenlijk helemaal met elkaar eens, hoewel we de zaken vanuit een andere hoek aanvliegen.
De kosten voor PV bezitters zullen nog wel even blijven en de wildgroei stopt voorlopig niet. Las vandaag een nieuwsbericht (dat ik dus niet meer terug kan vinden) da Jetten bewust elke link naar de afbouw van het salderen buiten de wet heeft gehouden om er voor te zorgen dat de wet niet weer weggestemd wordt. Dit terwijl een aantal tegenstemmers niet happy is met het resultaat van hun tegenstem: al die heffingen.

Dat Tibber NMC gebruikt wist ik, is voor mij een deal breaker o.a. qua veiligheid. Het ging mij om het contrast dat de Tibber versie eventueel zelf aanstuurbaar is, en de Zonneplan versie niet. Beide bieden wel mogelijkheid om te profiteren van de onbalans markt, hoewel ik het gevoel heb dat zonneplan daar iets verder in gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:44

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Maasluip schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 00:17:
Ik zie dat de gemiddelde prijs over een jaar van het uurvak 14:00-15:00 van zondag aardig naar de 0 toe gaat. Dat komt ook omdat er vorig jaar een keer € -0,40 en € -0,50 gevraagd werd. Dat was in week 22 en 27. We zitten nu in week 12. Wat is de kans dat de gemiddelde prijs onder nul komt?
Daar is-ie al. Gemiddeld over het laatste jaar op zondag van 14:00-15:00 uur € -0,00017 /kWh.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remc1979
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 09:01
Wederom de vraag of mijn omvormer wel afschakeld. Stroomprijzen vandaag ca 9 cent/kwh (zie afbeelding) Instelling in omvormer: afschakelen bij 15 cent (zie afbeelding).

De omvormer heeft de gehele dag opwek gehad (zie foto). Wat gaat hier mis?

Kosten per kWh

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t_GFrAddxhPWdPIblropnMWB4Ys=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IPvwBH4B2yG7gmWsSARcqAku.png?f=fotoalbum_large

Instelling omvormer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uC4mFwf5t2-A24rBBsjMr-UoZio=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3xFp9CT4wK1ftgb6X0Sbi9zp.png?f=fotoalbum_large

Opwek omvormer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iuBC7JLeYPFMA-4ivnnX8e0w1To=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HKlMeBGoQhrzhgecsAq91M06.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11:55
remc1979 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 16:17:
Wederom de vraag of mijn omvormer wel afschakeld. Stroomprijzen vandaag ca 9 cent/kwh (zie afbeelding) Instelling in omvormer: afschakelen bij 15 cent (zie afbeelding).

De omvormer heeft de gehele dag opwek gehad (zie foto). Wat gaat hier mis?

Kosten per kWh

[Afbeelding]

Instelling omvormer

[Afbeelding]

Opwek omvormer

[Afbeelding]
Er gaat niets mis! ;)
Je hebt ingesteld dat er 15,3 ct/kWh kosten zijn. Dus bij een prijs van -15,3 gaat ie afschakelen. Die 9ct van Tibber was het vorige uur inclusief eb en btw. Bij Tibber kun je ook de prijs weergeven ex eb en btw. Het vorige uur was die -6 ct (+9ct inclusief de eb en btw).
-6 is nog geen -15,3 dus blijft je omvormer gewoon aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OFaRfzX2LZ2FIPHiMX1mTTQYWtg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r26baEBsK4D6Ozsg9S690Cz2.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door WillemP22 op 13-04-2024 16:28 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-07 17:58
En als ik me niet vergis was dat exact dezelfde uitleg als de vorige keer....

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
  • Laatst online: 16-07 09:29
Vorig jaar zat ik tijdens de zonnige 6 maanden Oxxio, dit omdat we minder opwekken dan we gebruiken in die 6 maanden en dus alle opwek kunnen salderen, resultaat was 11,66 euro p/maand voor alleen stroom.

Van Tibber over salderen:
Terugleveren aan het net

Als je teruglevert bij Tibber krijg je hier een dynamisch uurtarief voor. Op het moment dat je teruglevert geven we je exact dezelfde prijs die op dat moment ook geldt als je stroom afneemt, inclusief energiebelasting, GvO (Garanties van de Oorsprong) en onbalanskosten (ofwel inkoopvergoeding) en btw.

Als voorbeeld: Stel dat tussen 14:00 en 15:00 de stroomprijs €0,28 per kWh is, dan krijg je op dat moment ook €0,28 per teruggeleverde kWh van ons terug.

Omdat de tarieven voor stroom bij een dynamische leverancier ieder uur variëren, is de kans groot dat het gewogen gemiddelde tarief van je teruglevering afwijkt van het gewogen gemiddelde tarief van je verbruik. Dit kan, afhankelijk van de uren waarin je opwekt en verbruikt, zowel hoger als lager zijn. Hoe meer je je verbruik stuurt naar de voordelige uren, hoe groter de kans dat je gewogen gemiddelde verbruik lager ligt en vice versa. Ook kan de ligging van je zonnepanelen hier invloed op hebben. 🧭

Om het zo simpel mogelijk te houden, betalen we de inkoopvergoeding, energiebelasting en btw over elke geproduceerde kWh elke maand gelijk aan je uit, ook als je die maand meer stroom hebt opgewekt dan verbruikt. Er zijn dan 2 scenario’s mogelijk aan het einde van het jaar:

Scenario 1: Je hebt meer verbruikt dan geproduceerd

Stel: Aan het eind van het jaar heb je 3000 kWh verbruikt en 2500 kWh uur opgewekt. In dit geval kan je 2500 kWh salderen. Je hebt voor iedere geproduceerde kWh de beursprijs per uur gekregen plus de inkoopvergoeding, energiebelasting en btw. Er is geen verdere verrekening of actie nodig aangezien je je volledige productie kan salderen.
Even als dubbelcheck:
Begrijp ik dit goed, als de gemiddelde dagtarieven lager liggen dan de nachttarieven dan wordt dit dus niet 1:1 gesaldeerd maar de tarieven overdag, die dus soms negatief zijn, afgetrokken van de tarieven in de nacht?

Het lijkt er dus op dat bij een dynamische leverancier blijven voor mijn situatie nog steeds niet interessant is.

Helaas lijkt het erop dat er geen 6 maanden contracten meer zijn, en ik dus moet kijken naar een variabel contract waarin je traditioneel saldeert.
Omdat er vorig jaar meer lui hier in hetzelfde vaarwater zaten, wat doen jullie dit jaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:01
Frag1le schreef op zondag 14 april 2024 @ 13:03:
Vorig jaar zat ik tijdens de zonnige maanden 6 maanden bij Oxxio, dit omdat we minder opwekken dan we gebruiken in die 6 maanden en dus alle opwek kunnen salderen, resultaat was 11,66 euro p/maand voor alleen stroom.

Van Tibber over salderen:

[...]

Even als dubbelcheck:
Begrijp ik dit goed, als de gemiddelde dagtarieven lager liggen dan de nachttarieven dan wordt dit dus niet 1:1 gesaldeerd maar de tarieven overdag, die dus soms negatief zijn, afgetrokken van de tarieven in de nacht?

Het lijkt er dus op dat bij een dynamische leverancier blijven voor mijn situatie nog steeds niet interessant is.

Helaas lijkt het erop dat er geen 6 maanden contracten meer zijn, en ik dus moet kijken naar een variabel contract waarin je traditioneel saldeert.
Omdat er vorig jaar meer lui hier in hetzelfde vaarwater zaten, wat doen jullie dit jaar?
Je saldeert alleen belastingen, heffingen etc.
Voor stroom die je koopt of verkoopt betaal/krijg je de spotprijs van dat uur. Gemiddelden zijn niet relevant.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
V_ger schreef op zondag 14 april 2024 @ 13:06:
[...]

Je saldeert alleen belastingen, heffingen etc.
Voor stroom die je koopt of verkoopt betaal/krijg je de spotprijs van dat uur. Gemiddelden zijn niet relevant.
Over gemiddelden had ik het niet, wel trok ik het naar een voorbeeld van een dag.
Jouw uitleg is een stuk scherper :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 19:40

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Frag1le schreef op zondag 14 april 2024 @ 13:26:
[...]

Over gemiddelden had ik het niet, wel trok ik het naar een voorbeeld van een dag.
Jouw uitleg is een stuk scherper :)
Over een jaar loopt mijn contract af en ben mij aan het orienteren op een dynamisch contract, omdat bij bijna alle vaste contracten extra kosten (vastrecht en invoer) in rekening gebracht worden.

Ik heb begrepen, dat jaarlijks alleen de belastingen gesaldeerd worden (zolang de salderingsregeling van kracht is) en het verbruik eigenlijk ook gesaldeerd wordt, maar dan niet in kWh maar in euro's.
Bijvoorbeeld, als je in de zomer terug levert voor 10 cent, dan kun je daarmee in de winter stroom kopen voor 20 cent (prijzen als voorbeeld, wijzigen elk uur). Het beste kun je dus ook terug leveren, als de prijs hoog is (ochtend en avond) en dan zelf minder verbruiken..

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

PeteSplit schreef op zondag 14 april 2024 @ 16:33:
[...]

Over een jaar loopt mijn contract af en ben mij aan het orienteren op een dynamisch contract, omdat bij bijna alle vaste contracten extra kosten (vastrecht en invoer) in rekening gebracht worden.

Ik heb begrepen, dat jaarlijks alleen de belastingen gesaldeerd worden (zolang de salderingsregeling van kracht is) en het verbruik eigenlijk ook gesaldeerd wordt, maar dan niet in kWh maar in euro's.
Bijvoorbeeld, als je in de zomer terug levert voor 10 cent, dan kun je daarmee in de winter stroom kopen voor 20 cent (prijzen als voorbeeld, wijzigen elk uur). Het beste kun je dus ook terug leveren, als de prijs hoog is (ochtend en avond) en dan zelf minder verbruiken..
Salderen gaat in kWh. Niet in euro.
Belastingen worden op jaarbasis gesaldeerd, het verbruik zelf wordt op uurbasis gesaldeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 19:40

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

de Peer schreef op zondag 14 april 2024 @ 16:36:
[...]

Salderen gaat in kWh. Niet in euro.
Belastingen worden op jaarbasis gesaldeerd, het verbruik zelf wordt op uurbasis gesaldeerd.
Ik dacht begrepen te hebben, dat de prijs per uur is, je betaald wat je dat kwartier gebruikt, of ontvangt wat je dan terug levert. Als je 100 kWh terug levert kun je dat niet salderen, maar het geld dat je daarvoor ontvangt, kun je wel weer gebruiken, als je 100 kWh weer moet kopen. Je saldeert dan als het ware tegen euro's. Alleen de prijs wijzigt elk uur.

Ik heb van het afgelopen jaar mijn verbruik en terug levering langs het gemiddelde maand tarief van de ANWB gezet. Hier uit volgt dat ik nog geld terug krijg, wat me met een nieuw vast contract niet meer gaat lukken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D7dWuRRzlNARSF3RmI1wCO-UHdE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/olCuPrpiT4EEhEQVBTrm44pT.jpg?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door PeteSplit op 14-04-2024 16:47 ]

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

De term 'salderen' gaat enkel over de energiebelasting die je hebt betaald over je inkoop. Even heel eenvoudig gezegd: het kale inkoop/teruglevertarief is wat je de producent betaalt/ontvangt voor je verbruik en teruglevering. Je betaalt daarnaast energiebelasting, en saldering is wat het mogelijk maakt om voor de berekening van de verschuldigde energiebelasting, de teruglevering te kunnen verrekenen met je inkoop.

Salderen gaat niet over de kale prijs die je betaalt of ontvangt voor een kWh. Waar jij het over hebt is dat op de factuur onder de streep alle positieve en negatieve bedragen worden opgeteld en je maar één totaalbedrag hebt om te betalen of te ontvangen. Als je dat ook salderen noemt, dan is dat vrij verwarrend :)

[ Voor 7% gewijzigd door Zr40 op 14-04-2024 17:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Domba
PeteSplit schreef op zondag 14 april 2024 @ 16:45:
[...]

Ik dacht begrepen te hebben, dat de prijs per uur is, je betaald wat je dat kwartier gebruikt, of ontvangt wat je dan terug levert. Als je 100 kWh terug levert kun je dat niet salderen, maar het geld dat je daarvoor ontvangt, kun je wel weer gebruiken, als je 100 kWh weer moet kopen. Je saldeert dan als het ware tegen euro's. Alleen de prijs wijzigt elk uur.

Ik heb van het afgelopen jaar mijn verbruik en terug levering langs het gemiddelde maand tarief van de ANWB gezet. Hier uit volgt dat ik nog geld terug krijg, wat me met een nieuw vast contract niet meer gaat lukken.

[Afbeelding]
Dynamisch gaat per uur. als je afname en invoeding hebt, kan je hier DAH data downloaden on export als xlsx of csv scroll in rechter window

En hier een afgeleide van die heat map hoe dat per maand gemiddeld over de dag verdeeld is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frag1le
PeteSplit schreef op zondag 14 april 2024 @ 16:33:
[...]

Op de momenten dat de zon veel schijnt zal mijn verkoop veel lager zijn dan waarvoor ik het 's nachts, als de auto's laden, moet inkopen. Ik wil niet lopen stoeien met omvormers uitzetten op de momenten dat het me zou kosten.
Dus ben ik weer 'genoodzaakt' om traditioneel te gaan en dat vind ik, net als vorig jaar, erg jammer want ik ben erg tevreden met Tibber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
Domba schreef op zondag 14 april 2024 @ 17:10:
[...]

Dynamisch gaat per uur. als je afname en invoeding hebt, kan je hier DAH data downloaden on export als xlsx of csv scroll in rechter window

En hier een afgeleide van die heat map hoe dat per maand gemiddeld over de dag verdeeld is
Zo die heatmap is mooie info!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:46
Ik probeer om Home Assistant bij te laten houden hoeveel ik zou overhouden als ik een dynamisch contract bij Tibber zou afsluiten. Ik lever netto terug, dus belastingen vind ik nu niet interessant, die saldeer ik weg. Tibber betaalt de kale beursprijs + opslag + btw uit (+belastingen, maar die moet je terugbetalen). Wat ik niet helder krijg, ook na contact met Tibber zelf niet, is of de je btw over de kale beursprijs + opslag mag houden.
Is de formule (kale prijs + opslag) * 1.21? Of moet je de btw toch volledig terugbetalen en wordt het TLV dus kale prijs + opslag?

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjoran123
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:06
manusjevanalles schreef op zondag 14 april 2024 @ 21:13:
Ik probeer om Home Assistant bij te laten houden hoeveel ik zou overhouden als ik een dynamisch contract bij Tibber zou afsluiten. Ik lever netto terug, dus belastingen vind ik nu niet interessant, die saldeer ik weg. Tibber betaalt de kale beursprijs + opslag + btw uit (+belastingen, maar die moet je terugbetalen). Wat ik niet helder krijg, ook na contact met Tibber zelf niet, is of de je btw over de kale beursprijs + opslag mag houden.
Is de formule (kale prijs + opslag) * 1.21? Of moet je de btw toch volledig terugbetalen en wordt het TLV dus kale prijs + opslag?
Mocht je zo vrij willen zijn dat als je de berekening rond hebt deze te delen hoe je dit in HA opgepakt hebt?

Ik vind dit namelijk wel interessant om te gaan bij houden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:15

Freak187

geen

Zr40 schreef op zondag 14 april 2024 @ 17:03:
De term 'salderen' gaat enkel over de energiebelasting die je hebt betaald over je inkoop. Even heel eenvoudig gezegd: het kale inkoop/teruglevertarief is wat je de producent betaalt/ontvangt voor je verbruik en teruglevering. Je betaalt daarnaast energiebelasting, en saldering is wat het mogelijk maakt om voor de berekening van de verschuldigde energiebelasting, de teruglevering te kunnen verrekenen met je inkoop.

Salderen gaat niet over de kale prijs die je betaalt of ontvangt voor een kWh. Waar jij het over hebt is dat op de factuur onder de streep alle positieve en negatieve bedragen worden opgeteld en je maar één totaalbedrag hebt om te betalen of te ontvangen. Als je dat ook salderen noemt, dan is dat vrij verwarrend :)
En omdat de belasting het grootste component is van de totale prijs, kun je ook beter blijven terugleveren ookal zijn de energieprijzen negatief. De paar centen die je moet betalen bij een negatieve energieprijs vallen weg ten opzichte van het belastingvoordeel (salderen).

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• manusjevanalles
bjoran123 schreef op maandag 15 april 2024 @ 09:22:
[...]

Mocht je zo vrij willen zijn dat als je de berekening rond hebt deze te delen hoe je dit in HA opgepakt hebt?

Ik vind dit namelijk wel interessant om te gaan bij houden!
Ik heb nu dit:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
### sensor voor TLV bij Tibber
  - name: Uurprijs Tibber TLV
    unique_id: d98ea29b-2625-4e88-b9da-618bc32c0e6e
    state: >
      {% set opslag = 0.018 %}
      {% set beursprijs = states('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0')|float %}
      {% set prijs = (beursprijs + opslag) %}
      {% if prijs < 0 %}
         0 
      {% else %}
        {{ prijs }}
      {% endif %}
    unit_of_measurement: "EUR/kWh"
    device_class: monetary
    availability: "{{ states('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0')|is_number }}"

Deze sensor heb ik op het energy dashboard ingesteld bij teruglevering en afname. Zodra de prijs negatief wordt, zou je bij een dynamisch contract de panelen uitzetten. Dat heb ik nu gesimuleerd door de prijs dan op 0 te zetten, zodat ik niet ga betalen.

Maar moet er dus nog 21% btw bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:42

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Freak187 schreef op maandag 15 april 2024 @ 10:08:
[...]
En omdat de belasting het grootste component is van de totale prijs, kun je ook beter blijven terugleveren ookal zijn de energieprijzen negatief. De paar centen die je moet betalen bij een negatieve energieprijs vallen weg ten opzichte van het belastingvoordeel (salderen).
Dus het komt ongeveer op het volgende neer:

De spotprijs is negatief, is het financieel zinvol om de zonnepanelen uit te zetten?

[ Lever je per jaar meer terug dan dat je verbruikt? ]
              ja                        nee
              |                          |
    [ Prijs + tax is ]        [ Prijs + 2*tax is ]
    Positief     Negatief     Negatief     Positief
        |              |        |            |
[ Omvormer op NOM ]   [Omvormer uit ]   [ Omvormer aan ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
Proton_ schreef op maandag 15 april 2024 @ 11:01:
[...]

De spotprijs is negatief, is het financieel zinvol om de zonnepanelen uit te zetten?

Zoiets ongeveer inderdaad ;) Ik heb zelf de threshold op ( sportprijs + inkoopvergoeding ) < 0 gezet, omdat je bij export ook die inkoopvergoeding ontvangt, in ieder geval bij Tibber en Zonneplan (anderen heb ik niet bekeken, maar bijv. Frank lijkt daar iets anders mee om te gaan).

Dus zolang de spotprijs + inkoopvergoeding nog > 0 is, verdien ik geld aan de export van stroom.

De SAJ Modbus HA integratie heeft een update gehad, waarmee je nu ook eenvoudig de Export Limit van de Zonneplan One (SAJ R5 omvormer, dus de *niet* optimized versie) kunt gebruiken om NOM te doen. Dat had ik zelf al ingericht op een andere manier, maar deze manier werkt nu ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Laat maar.....

[ Voor 125% gewijzigd door koboy op 15-04-2024 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Proton_ schreef op maandag 15 april 2024 @ 11:01:
[...]

Maar dan is mijn vraag weer hoe kom je op de NOM? Als je factuur (en dus saldering jaar) ergens in het najaar start is het eenvoudig, je hebt dan een buffer aan afname opgebouwd die je kunt gaan salderen, maar als je start in het voorjaar zit je precies andersom.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
koboy schreef op maandag 15 april 2024 @ 12:06:
[...]

Maar dan is mijn vraag weer hoe kom je op de NOM? Als je factuur (en dus saldering jaar) ergens in het najaar start is het eenvoudig, je hebt dan een buffer aan afname opgebouwd die je kunt gaan salderen, maar als je start in het voorjaar zit je precies andersom.....
NOM houdt in "Nul Op de Meter", dus dat je op die tijden probeert om je omvormer precies zoveel vermogen te laten leveren als dat je huis op dat moment nodig heeft. Dat er dus netto geen import en geen export plaatsvindt.

Niet elke omvormer kan dat, en je moet data uit je P1 meter combineren met een meting van het vermogen van je PV omvormer, en dan je omvormer aansturen om te zorgen dat die evenveel opbrengt als je huis verbruikt.

Toevoeging: het gaat dus om het instantane vermogen tijdens de uren dat de spotprijs (+ inkoopvergoeding evt.)negatief is, maar de totale prijs incl. alle belastingen nog positief.

Tijdens die uren wil je geen netto import en geen netto export hebben, om zoveel mogelijk geldelijke opbrengst uit je PV stroom te halen.

Het heeft dus niets met de salderingsregeling te maken ;) Nou ja, wel in zoverre dat dit geldt als je jaarlijkse export meer is dan de limiet tot waar je mag salderen...meer niet.

[ Voor 22% gewijzigd door Gameboy op 15-04-2024 13:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jackaubrey
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:40
net een mail van ANWB gehad, dat ik in maart gemiddeld 25 cent per kWh heb betaald. Dat vond ik best veel (EV laden en wasmachine/droger/vaatwasser draaien alleen op de goedkope uren) en heb dus het verbruik en kosten bekeken en dan kom ik op 23 cent uit.
Maar hoe weet je dan wat de waarheid is? Wat is de beste manier om dit te controleren?

[ Voor 12% gewijzigd door jackaubrey op 15-04-2024 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Gameboy schreef op maandag 15 april 2024 @ 12:58:
[...]

NOM houdt in "Nul Op de Meter", dus dat je op die tijden probeert om je omvormer precies zoveel vermogen te laten leveren als dat je huis op dat moment nodig heeft. Dat er dus netto geen import en geen export plaatsvindt.

Niet elke omvormer kan dat, en je moet data uit je P1 meter combineren met een meting van het vermogen van je PV omvormer, en dan je omvormer aansturen om te zorgen dat die evenveel opbrengt als je huis verbruikt.

Toevoeging: het gaat dus om het instantane vermogen tijdens de uren dat de spotprijs (+ inkoopvergoeding evt.)negatief is, maar de totale prijs incl. alle belastingen nog positief.

Tijdens die uren wil je geen netto import en geen netto export hebben, om zoveel mogelijk geldelijke opbrengst uit je PV stroom te halen.

Het heeft dus niets met de salderingsregeling te maken ;) Nou ja, wel in zoverre dat dit geldt als je jaarlijkse export meer is dan de limiet tot waar je mag salderen...meer niet.
Met wel het voorbehoud dat je nog export overhoudt en alle salderingsruimte hebt gebruikt.
Ook gaat het hier natuurlijk op een bandbreedte, want als de spotprijs dusdanig negatief wordt dat je geld toe krijgt, dan wil je de omvormer helemaal uit hebben
Bij meer export dan afname wordt het dus naar mijn idee gewoon heel complex. Een andere methode zou kunnen zijn om als de export op jaarbasis aangekomen is bij de verwachtte jaarlijkse afname, dat je dan de omvormer niet meer laat uitschakelen bij (spot+kosten+belasting)=negatief naar bij (spot+kosten)=negatief zet. Kan best zijn dat ik er naast zit hoor, er zal vast iemand zijn die beide een jaar geprobeerd heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
koboy schreef op maandag 15 april 2024 @ 14:24:
[...]

Met wel het voorbehoud dat je nog export overhoudt en alle salderingsruimte hebt gebruikt.
Ook gaat het hier natuurlijk op een bandbreedte, want als de spotprijs dusdanig negatief wordt dat je geld toe krijgt, dan wil je de omvormer helemaal uit hebben
Bij meer export dan afname wordt het dus naar mijn idee gewoon heel complex. Een andere methode zou kunnen zijn om als de export op jaarbasis aangekomen is bij de verwachtte jaarlijkse afname, dat je dan de omvormer niet meer laat uitschakelen bij (spot+kosten+belasting)=negatief naar bij (spot+kosten)=negatief zet. Kan best zijn dat ik er naast zit hoor, er zal vast iemand zijn die beide een jaar geprobeerd heeft.
Jazeker, de conditie dat je meer exporteert dan dat je kunt salderen, blijft overeind, ook als je minder exporteert omdat je NOM draait. Je moet wel rekening houden met hoe vaak en hoeveel je dan minder exporteert.

Mijn eigen situatie is op dit moment nog wel redelijk duidelijk denk ik. Ik verwacht op jaarbasis behoorlijk veel overschot (2000 kWh, dus *na* saldering, maar zonder rekening te houden met terugregeling omvormer).

Ik ga er vanuit dat ik geen 2000 kWh minder ga opwekken gedurende alle uren met negatieve spotprijzen, maar time will tell...

Uiteindelijk zal de saldering toch wel een keer afgebouwd gaan worden, en dan wordt het alleen maar simpeler om dit soort beslissingen te nemen. Bij 0 saldering exporteer je per definitie meer dan dat je kunt salderen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
koboy schreef op maandag 15 april 2024 @ 14:24:
[...]

Zo vroeg in het jaar al op NOM, dan heb je wel een flink overschot, meer PV-opwek nodig dan verbruik, nodig.

De zoninstraling is tot nu toe de laagste sinds ik PV heb(-20% tov gemiddelde), is zelf nog 8% lager dan 2013 en vergelijk met vorig jaar tot deze week van het jaar zelfs 15% langer voor mijn locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:30
jackaubrey schreef op maandag 15 april 2024 @ 13:56:
net een mail van ANWB gehad, dat ik in maart gemiddeld 25 cent per kWh heb betaald. Dat vond ik best veel (EV laden en wasmachine/droger/vaatwasser draaien alleen op de goedkope uren) en heb dus het verbruik en kosten bekeken en dan kom ik op 23 cent uit.
Maar hoe weet je dan wat de waarheid is? Wat is de beste manier om dit te controleren?
Die mail heb ik ook ontvangen, hier ook 25 cent. Vergeleken met mijn eigen registratie in Home Assistant klopt het bij mij i.i.g. wel.

Ook interessant dat in diezelfde mail wordt aangegeven dat het gemiddelde voor heel NL 33 cent is.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Dat vind ik vrij hoog je EV in ogenschouw nemende. Ik zit zonder EV 3 cent lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
JukeboxBill schreef op maandag 15 april 2024 @ 15:04:
[...]

Die mail heb ik ook ontvangen, hier ook 25 cent. Vergeleken met mijn eigen registratie in Home Assistant klopt het bij mij i.i.g. wel.

Ook interessant dat in diezelfde mail wordt aangegeven dat het gemiddelde voor heel NL 33 cent is.
Ik zat op 23,0ct/kWh incl voor afname, maar die 33 ct haal ik niet eens invoeding (31.5ct) dat zou op een gemiddelde uurprijs van 12,4ct uitkomen, die waarde lijkt me niet afkomstig te zijn van enkel dynamisch gebruikers.

@John245 ANWB behoort met opslag tot de zeroenergie groep met 4,84ct incl per kWh, als je bij Tibber of zonneplan zit heb zowiezo al ca 2 ct lager gemiddelde voor inclusief

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:45

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Zal geen nieuws zijn in dit topic, maar wel geinig om in een overzicht te zien dat het aantal uren met lage elektriciteitsprijzen stevig toeneemt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ePibuGzZj7_uYtefScBLrFL3Y4w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TCfCJz8pl6mYVPnUsoBfPJL3.png?f=user_large

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
@antonboonstra wat is €/MWh? Ik gok 30
Edit grafiek niet in een oog opslag begrepen

[ Voor 36% gewijzigd door Domba op 15-04-2024 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
antonboonstra schreef op maandag 15 april 2024 @ 15:28:
Zal geen nieuws zijn in dit topic, maar wel geinig om in een overzicht te zien dat het aantal uren met lage elektriciteitsprijzen stevig toeneemt.
[Afbeelding]
Is er ook een site waar deze grafiek continue actueel is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
antonboonstra schreef op maandag 15 april 2024 @ 15:28:
[Afbeelding]
Daarom draait deze maand mijn thuisaccu ook zo goed:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/koCeUU-tvvgCy3DZ8H0UjmgKutQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/45S16HjOYjnhj4lqvccXinvV.png?f=fotoalbum_large
En dat allemaal ondanks de mindere hoeveelheid zonne-uren t.o.v. vorige jaren.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:30
Domba schreef op maandag 15 april 2024 @ 15:25:
[...]

Ik zat op 23,0ct/kWh incl voor afname, maar die 33 ct haal ik niet eens invoeding (31.5ct) dat zou op een gemiddelde uurprijs van 12,4ct uitkomen, die waarde lijkt me niet afkomstig te zijn van enkel dynamisch gebruikers.

@John245 ANWB behoort met opslag tot de zeroenergie groep met 4,84ct incl per kWh, als je bij Tibber of zonneplan zit heb zowiezo al ca 2 ct lager gemiddelde voor inclusief
Die 33 cent is het gem. tarief voor heel NL, dus vast, variabel en dynamisch.

Ik bedenk me nu ook dat die 25 cent geen betrekking heeft op mijn persoonlijk verbruik, maar dat dat het gem. tarief is voor maart zonder sturing van verbruik.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:45

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Dat staat in de x-as

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Inmiddels heb ik dat ook door, dat kwartje was niet direct gevallen bij mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:50
Kreeg ook het mailtje van 25 cent, maar m'n eigen resultaat is gem prijs van net iets onder 22 cent.
Zou je ook moeten kijken naar je terug levering welke, bij mij om de nabij 28 cent.

Wel met aktief sturen van gebruik maar ook het laden en ontladen van een thuis batterij.

Homey, HA, Sessy, Starlink, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmHaKa
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17-07 08:37

EmHaKa

harêuh

Gameboy schreef op maandag 15 april 2024 @ 11:49:
[...]
De SAJ Modbus HA integratie heeft een update gehad, waarmee je nu ook eenvoudig de Export Limit van de Zonneplan One (SAJ R5 omvormer, dus de *niet* optimized versie) kunt gebruiken om NOM te doen.
Ja, dat heb ik gemerkt 8)7
Bij versie 2024.4.0, 2024.4.1 en 2024.4.2 werkte mijn kWh meter die met Modbus wordt uitgelezen niet meer een paar uur na het starten.Pas nu bij 2024.4.3 werkt het weer zoals voorheen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
EmHaKa schreef op maandag 15 april 2024 @ 17:15:
[...]

Ja, dat heb ik gemerkt 8)7
Bij versie 2024.4.0, 2024.4.1 en 2024.4.2 werkte mijn kWh meter die met Modbus wordt uitgelezen niet meer een paar uur na het starten.Pas nu bij 2024.4.3 werkt het weer zoals voorheen...
Eh, dat heeft niets te maken met de SAJ modbus integratie? Die is alleen om een SAJ (R5) PV omvormer via Modbus uit te lezen, als je die via een Seriele naar Modbus adapter hebt aangesloten.

Algemene of andere Modbus integraties staan daar los van ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Heb je zonnepanelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
manusjevanalles schreef op maandag 15 april 2024 @ 10:25:
[...]

Ik heb nu dit:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
### sensor voor TLV bij Tibber
  - name: Uurprijs Tibber TLV
    unique_id: d98ea29b-2625-4e88-b9da-618bc32c0e6e
    state: >
      {% set opslag = 0.018 %}
      {% set beursprijs = states('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0')|float %}
      {% set prijs = (beursprijs + opslag) %}
      {% if prijs < 0 %}
         0 
      {% else %}
        {{ prijs }}
      {% endif %}
    unit_of_measurement: "EUR/kWh"
    device_class: monetary
    availability: "{{ states('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0')|is_number }}"

Deze sensor heb ik op het energy dashboard ingesteld bij teruglevering en afname. Zodra de prijs negatief wordt, zou je bij een dynamisch contract de panelen uitzetten. Dat heb ik nu gesimuleerd door de prijs dan op 0 te zetten, zodat ik niet ga betalen.

Maar moet er dus nog 21% btw bij?
Kan iemand nog bevestigen of ontkrachten of de terugleververgoeding bij Tibber inclusief btw wordt uitbetaald (en die niet wordt teruggevraagd)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
manusjevanalles schreef op maandag 15 april 2024 @ 19:22:
[...]

Kan iemand nog bevestigen of ontkrachten of de terugleververgoeding inclusief btw wordt uitbetaald (en die niet wordt teruggevraagd)?
Tibber zelf meldt dat als volgt op hun site: https://support.tibber.co...n-terugleveren-bij-tibber
Scenario 2: Je hebt meer geproduceerd dan verbruikt

Stel, aan het eind van het jaar heb je 3000 kWh opgewekt en 2500 kWh verbruikt. In dit geval kun je 2500 kWh salderen. Voor deze 2500 kWh krijg je zowel de stroomprijs als inkoopvergoeding en belastingen uitgekeerd. Voor de overproductie van 500 kWh heb je recht op de beursprijs en de inkoopvergoeding, maar niet op de belastingen. Echter, omdat we, naast de beursprijs en de inkoopvergoeding, de belastingen al maandelijks aan je hebben uitbetaald, ontvang je nog een factuur van ons voor de te veel uitgekeerde belastingen over de 500 kWh.
Dus: je krijgt uiteindelijk voor je overschot, na salderen, de spotprijs + inkoopvergoeding zonder BTW (dat is een van de "belastingen".

Zie ook hun rekenvoorbeeld op hun aanmeldpagina, en vul meer opwek dan verbruik in. Kijk dan bij de prijsopbouw naar de details...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
Gameboy schreef op maandag 15 april 2024 @ 19:31:
[...]

Tibber zelf meldt dat als volgt op hun site: https://support.tibber.co...n-terugleveren-bij-tibber

[...]

Dus: je krijgt uiteindelijk voor je overschot, na salderen, de spotprijs + inkoopvergoeding zonder BTW (dat is een van de "belastingen".

Zie ook hun rekenvoorbeeld op hun aanmeldpagina, en vul meer opwek dan verbruik in. Kijk dan bij de prijsopbouw naar de details...
Ja zo las ik het ook. Maar na contact met Tibber
Ja, je betaald dan ook de BTW over alleen de energiebelasting terug. Deze krijg je in eerste instantie ook bij opwek en betaal je dan ook terug over het overschot.
Interpreteer ik dus dat je de BTW mag houden over de spotprijs+opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 19:48
Controle door de standen elk uur automatisch te loggen en daaruit verbruik/teruglevering per uur berekenen. Daarnaast spotprijs downloaden en belastingen en inkoopvergoeding toevoegen. Combineren in een spreadsheet en je kan het tot op de cent controleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-07 20:25
WillemD61 schreef op maandag 15 april 2024 @ 19:54:
[...]

Controle door de standen elk uur automatisch te loggen en daaruit verbruik/teruglevering per uur berekenen. Daarnaast spotprijs downloaden en belastingen en inkoopvergoeding toevoegen. Combineren in een spreadsheet en je kan het tot op de cent controleren.
Ik zou de prijzen hiervandaan halen https://enever.nl/prijzenfeeds/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
manusjevanalles schreef op maandag 15 april 2024 @ 19:36:
[...]

Ja zo las ik het ook. Maar na contact met Tibber

[...]

Interpreteer ik dus dat je de BTW mag houden over de spotprijs+opslag.
Hmm, dat is interessant! Dat zou betekenen dat je nog langer kunt blijven opwekken, ofwel dat de prijzen nog meer negatief kunnen worden voordat je de opwekking knijpt:

(spotprijs + inkoopvergoeding ) * 1,21 < 0

In dat geval ben ik ook erg benieuwd naar een echte Tibber jaar-/eindafrekening. Ik moet nog even wachten, of ik zou moeten overstappen naar een andere leverancier, maar zo ver ben ik nog niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
Gameboy schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 08:58:
[...]

Hmm, dat is interessant! Dat zou betekenen dat je nog langer kunt blijven opwekken, ofwel dat de prijzen nog meer negatief kunnen worden voordat je de opwekking knijpt:

(spotprijs + inkoopvergoeding ) * 1,21 < 0

In dat geval ben ik ook erg benieuwd naar een echte Tibber jaar-/eindafrekening. Ik moet nog even wachten, of ik zou moeten overstappen naar een andere leverancier, maar zo ver ben ik nog niet ;)
Je kan natuurlijk even naar een andere leverancier en daarna weer terugkeren, voor het goede doel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
manusjevanalles schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 09:01:
[...]

Je kan natuurlijk even naar een andere leverancier en daarna weer terugkeren, voor het goede doel :)
Ow lol, ik ben nog niet wakker!

iets * iets < 0 is natuurlijk hetzelfde als iets < 0, dus de vermenigvuldiging met de factor voor de BTW maakt niet uit, d'oh!

Ofwel: ( spotprijs + inkoopvergoeding ) * 1,21 gaat op exact hetzelfde punt door de 0 als ( spotprijs + inkoopvergoeding ) zonder de BTW...

Dus voor de beslissing om de omvormer te knijpen maakt het niet uit, maar voor het bedrag wat je uiteindelijk op de jaar-/eindafrekening voor je overschot moet terugbetalen wel...

Overstappen naar Zonneplan is een optie. Ik heb zonnepanelen van hen, en kan dus meteen gebruik maken van Powerplay. Dat lijkt ook aantrekkelijk, maar daar twijfel ik nog een beetje over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• manusjevanalles
Gameboy schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 09:08:
[...]

Ow lol, ik ben nog niet wakker!

iets * iets < 0 is natuurlijk hetzelfde als iets < 0, dus de vermenigvuldiging met de factor voor de BTW maakt niet uit, d'oh!

Ofwel: ( spotprijs + inkoopvergoeding ) * 1,21 gaat op exact hetzelfde punt door de 0 als ( spotprijs + inkoopvergoeding ) zonder de BTW...

Dus voor de beslissing om de omvormer te knijpen maakt het niet uit, maar voor het bedrag wat je uiteindelijk op de jaar-/eindafrekening voor je overschot moet terugbetalen wel...

Overstappen naar Zonneplan is een optie. Ik heb zonnepanelen van hen, en kan dus meteen gebruik maken van Powerplay. Dat lijkt ook aantrekkelijk, maar daar twijfel ik nog een beetje over.
Ja je hebt gelijk, hier ook nog niet wakker. Dan hoef ik aan de template sensor in HA niets te veranderen, en dan pas over het "eindbedrag" wel of niet *1.21 te doen, volgend jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jackaubrey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jackaubrey
WillemD61 schreef op maandag 15 april 2024 @ 19:54:
[...]

Bij Tibber krijg je toch zo'n P1 meter? werkt die goed voor dit doeleinde?
Ook qua kosten wellicht de betere keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
jackaubrey schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 09:39:
[...]

Bij Tibber krijg je toch zo'n P1 meter? werkt die goed voor dit doeleinde?
Ook qua kosten wellicht de betere keuze.
Je kunt er eentje kopen, je krijgt 'm niet gratis of automatisch bij je aanmelding ;) Je kunt eventueel wel gebruik maken van Tibber shoptegoed, als je dat hebt.

En volgens mij (ik heb geen P1 Pulse van Tibber), kun je alleen data uitlezen via de Tibber API, dus via de cloud. Ik weet niet of er ook een directe/lokale uitleesmogelijkheid is.

Zelf gebruik ik al een hele tijd een ESPHome P1 lezer van smart-stuff ( https://smart-stuff.nl/pr...-p1-dsmr-dongel-uitlezer/ ). Die werkt superfijn met HomeAssistant, de configuratie gaat automatisch nadat je de dongle hebt aangemeld op je WiFi netwerk (wat ook erg makkelijk gaat)...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
Dan kan het daar niet in zitten.
Hoe heb je het zelf berekend? Dat is denk ik een goede start.
Je kunt bijv home assistent gebruiken om je data bij te houden.
Hier een voorbeeld van Tibber. (heb ook 1 keer 2 uur storing gehad waardoor er wel een klein verschil is van een paar dubbeltjes). Maar het komt aardig overeen. Je kan dan ook per dag bekijken in welke dag de afwijking zit.
Een ander alternatief is bijv om je verbruik en prijs per uur zelf weg te schrijven in een database.
Ik heb evt een Node-Red voorbeeld van om de gegevens van Enever op te halen en deze met MQTT naar home assistent te sturen omdat de nordpool vaak niet de gegevens ophaalt waardoor de berekening niet klopt.
Tibber
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Agn8YevRMz8oBm0mgguSC_abBaQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/deGJBrDopqLUZ5kzsSoySLPT.png?f=fotoalbum_large
Home assistant
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/77xfVQ6_8OlSMx35OV-Ymu36mkY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FNgvCbRzF4x8Cfz0P3F9mVAq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
Gameboy schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 09:56:
[...]

Je kunt er eentje kopen, je krijgt 'm niet gratis of automatisch bij je aanmelding ;) Je kunt eventueel wel gebruik maken van Tibber shoptegoed, als je dat hebt.

En volgens mij (ik heb geen P1 Pulse van Tibber), kun je alleen data uitlezen via de Tibber API, dus via de cloud. Ik weet niet of er ook een directe/lokale uitleesmogelijkheid is.

Zelf gebruik ik al een hele tijd een ESPHome P1 lezer van smart-stuff ( https://smart-stuff.nl/pr...-p1-dsmr-dongel-uitlezer/ ). Die werkt superfijn met HomeAssistant, de configuratie gaat automatisch nadat je de dongle hebt aangemeld op je WiFi netwerk (wat ook erg makkelijk gaat)...
Je kan hem ook op MQTT instellen lokaal. Niks te flashen of iets dergelijks. Resetten, paar keer verkeerd password invoeren en dan gaat die op MQTT lokaal.
https://github.com/MSkjel/LocalPulse2Tibber
Ook hier heb ik een Node Red MQTT-voorbeeld voor om het gebruik eruit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Bij Nordpool en Entsoe zijn nog geen prijzen voor morgen beschikbaar.
Weet iemand wat er aan de hand is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
KC27 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 13:22:
Bij Tibber wel! Is het voor de verandering eens andersom.
Lijkt niets aan de hand dus. Wel wat hogere prijzen.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:49
Heeft iemand al iets slims in Home Assistant bedacht om voor elk uur het totaalverbruik en de uurprijs te loggen / exporteren? Om maandelijks het volledige overzicht naast een afrekening van de leverancier te kunnen leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
thys schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 13:52:
Heeft iemand al iets slims in Home Assistant bedacht om voor elk uur het totaalverbruik en de uurprijs te loggen / exporteren? Om maandelijks het volledige overzicht naast een afrekening van de leverancier te kunnen leggen.
Daarvoor hoef je niet zelf iets slims te verzinnen, HA kan dit gewoon zelf ;) Je hoeft alleen maar de juiste prijs-entiteit te koppelen bij het verbruik in het Energy Dashboard, dan houdt HA dit allemaal voor je bij.

Ik heb bij de import-tellers de volledige energieprijs met alle belastingen, en bij de export-tellers de spotprijs + inkoopvergoeding.

Et voila...

[ Voor 4% gewijzigd door Gameboy op 16-04-2024 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:49
Gameboy schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 14:16:
[...]

Daarvoor hoef je niet zelf iets slims te verzinnen, HA kan dit gewoon zelf ;) Je hoeft alleen maar de juiste prijs-entiteit te koppelen bij het verbruik in het Energy Dashboard, dan houdt HA dit allemaal voor je bij.

Ik heb bij de import-tellers de volledige energieprijs met alle belastingen, en bij de export-tellers de spotprijs + inkoopvergoeding.

Et voila...
Volgens mij is dit niet geheel accuraat voor de terugleververgoeding en salderen. HA rekent een prijs voor de totale import en totale export van de dag. De energieleverancier saldeert eerst het verbruik per uur en komt daarna met een prijs voor het restant import OF export. In de praktijk zal het wel om kleine verschillen gaan maar ik wil het graag exact bijhouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
thys schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 15:18:
[...]

Volgens mij is dit niet geheel accuraat voor de terugleververgoeding en salderen. HA rekent een prijs voor de totale import en totale export van de dag. De energieleverancier saldeert eerst het verbruik per uur en komt daarna met een prijs voor het restant import OF export. In de praktijk zal het wel om kleine verschillen gaan maar ik wil het graag exact bijhouden.
Niet waar. Als je de prijs sensor koppelt rekent HA gewoon per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
KC27 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 13:22:
Hmm. Op de websites van zowel Noordpool als entsoe zijn de prijzen gewoon beschikbaar, maar de HA Noordpool integratie geeft nogsteeds geen waardes voor morgen... Ook niet na herladen en opnieuw opstarten :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsbvka
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:57
V_ger schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 15:57:
[...]

Hmm. Op de websites van zowel Noordpool als entsoe zijn de prijzen gewoon beschikbaar, maar de HA Noordpool integratie geeft nogsteeds geen waardes voor morgen... Ook niet na herladen en opnieuw opstarten :(
Een restart van HA loste bij mij het probleem op

8000 Wp solar | Easee | Homeassitant | Loria 6010 | gasloos sinds 2018

Pagina: 1 ... 209 ... 291 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels