Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19-06 19:35
Gameboy schreef op maandag 15 april 2024 @ 19:31:
[...]

Tibber zelf meldt dat als volgt op hun site: https://support.tibber.co...n-terugleveren-bij-tibber

[...]

Dus: je krijgt uiteindelijk voor je overschot, na salderen, de spotprijs + inkoopvergoeding zonder BTW (dat is een van de "belastingen".

Zie ook hun rekenvoorbeeld op hun aanmeldpagina, en vul meer opwek dan verbruik in. Kijk dan bij de prijsopbouw naar de details...
Ik heb op de Tibber website mijn exacte gegevens ingevuld maar kan er niet uit afleiden of de factuur van Tibber die ja na 12 maanden krijgt voor de teveel uitbetaalde energiebelasting, inclusief of exclusief BTW is. Dat komt omdat het door Tibber genoemde tarief voor overproductie (0.0975EUR/kWh) midden tussen het door mij berekende tarief met en zonder BTW ligt. We zouden hier duidelijkheid over kunnen krijgen als iemand zijn overproductie, overproductietarief en bijbehorende rekening zou delen. Wil iemand dat doen of heeft iemand een bron waaruit het antwoord af te leiden is? Dat kan m.i. niet afgeleid worden uit info op de Tibber website.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
itsbvka schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 16:34:
[...]6

Een restart van HA loste bij mij het probleem op
Hmm, nu wel. Te vroeg gepiekt, of te weinig geduld. Nou ja, het werkt weer.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
thys schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 15:18:
[...]

Volgens mij is dit niet geheel accuraat voor de terugleververgoeding en salderen. HA rekent een prijs voor de totale import en totale export van de dag. De energieleverancier saldeert eerst het verbruik per uur en komt daarna met een prijs voor het restant import OF export. In de praktijk zal het wel om kleine verschillen gaan maar ik wil het graag exact bijhouden.
Nee, dit klopt niet. HA houdt precies per uur bij wat je import heeft gekost, en wat je export heeft opgeleverd in dat uur. In het Energy Dashboard zie je de totalen dan over de weergegeven periode.

Deze totalen teruggerekend naar gewogen gemiddelde tarieven voor import en export in HA, kloppen in mijn eigen geval tot 2 decimalen precies met wat er op de Tibber facturen vermeld wordt. Daarom heb ik er vertrouwen in dat die methode gewoon precies klopt ;)

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
  • Nu online
cville schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 16:37:
[...]

Ik heb op de Tibber website mijn exacte gegevens ingevuld maar kan er niet uit afleiden of de factuur van Tibber die ja na 12 maanden krijgt voor de teveel uitbetaalde energiebelasting, inclusief of exclusief BTW is. Dat komt omdat het door Tibber genoemde tarief voor overproductie (0.0975EUR/kWh) midden tussen het door mij berekende tarief met en zonder BTW ligt. We zouden hier duidelijkheid over kunnen krijgen als iemand zijn overproductie, overproductietarief en bijbehorende rekening zou delen. Wil iemand dat doen of heeft iemand een bron waaruit het antwoord af te leiden is? Dat kan m.i. niet afgeleid worden uit info op de Tibber website.
Als ik bij de "Prijsdetails Productie" kijk, zie ik onder "Te Salderen" een terugleververgoeding van 22,91 ct/kWh (vandaag ingevuld). En onder het kopje "Overproductie" een terugleververgoeding van 9,75 ct/kWh.

Het verschil is 13,16 ct/kWh, en dat is weer precies (en alleen) de Energiebelasting met BTW daarover.

Ik concludeer uit die cijfers dus dat de terugleververgoeding voor niet-saldeerbaar overschot inclusief BTW is.

Oftewel, je hoeft achteraf op de jaar-/eindfactuur alleen de teveel ontvangen Energiebelasting en de BTW over alleen die teveel ontvangen Energiebelasting terug te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Gameboy schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 16:58:
[...]

Als ik bij de "Prijsdetails Productie" kijk, zie ik onder "Te Salderen" een terugleververgoeding van 22,91 ct/kWh (vandaag ingevuld). En onder het kopje "Overproductie" een terugleververgoeding van 9,75 ct/kWh.

Het verschil is 13,16 ct/kWh, en dat is weer precies (en alleen) de Energiebelasting met BTW daarover.

Ik concludeer uit die cijfers dus dat de terugleververgoeding voor niet-saldeerbaar overschot inclusief BTW is.

Oftewel, je hoeft achteraf op de jaar-/eindfactuur alleen de teveel ontvangen Energiebelasting en de BTW over alleen die teveel ontvangen Energiebelasting terug te betalen.
Dat is wel een boeiend resultaat aangezien het aannemelijk klinkt maar er bij mij een ander resultaat uit dezelfde berekening komt. Van de Tibber site vandaag:
Tarief t.b.v. salderen: € 0.2427
Tarief bij overproductie: € 0.0975

Verschil: € 0.1452

Voor de zekerheid heb het ik zojuist nogmaals geprobeerd met hetzelfde resultaat. Enig idee waarom dit zo is?

Ik heb nog een problematisch verschil gevonden: Tibber laat een vermindering energiebelasting van EUR 621.00 zien terwijl dat volgens mij EUR 631.39 moet zijn [BRON]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
  • Nu online
cville schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 17:20:
[...]

Dat is wel een boeiend resultaat aangezien het aannemelijk klinkt maar er bij mij een ander resultaat uit dezelfde berekening komt. Van de Tibber site vandaag:
Tarief t.b.v. salderen: € 0.2427
Tarief bij overproductie: € 0.0975

Verschil: € 0.1452

Voor de zekerheid heb het ik zojuist nogmaals geprobeerd met hetzelfde resultaat. Enig idee waarom dit zo is?

Ik heb nog een problematisch verschil gevonden: Tibber laat een vermindering energiebelasting van EUR 621.00 zien terwijl dat volgens mij EUR 631.39 moet zijn [BRON]
De rekentool van Tibber laat de "vermindering energiebelasting" correct zien, € 631,39

En ik zie ook jouw vermelde prijs van 24,27 ct/kWh wel, maar dat is bij de inkoopprijs voor stroom, niet bij het "Te Salderen" tarief van je productie.

Dat daar een ander tarief staat, kan ook wel kloppen. De energieprijs is per uur verschillend, en dit is een inschatting van het totale gemiddelde importtarief over een heel jaar, ook gedurende de nachten, waarin de zon niet schijnt.

Het tarief voor berekening van de saldering van je export, is dan denk ik het gemiddelde verwachte tarief over alleen de uren dat de zon op is, en dat kan een ander gemiddeld tarief zijn dan over een heel jaar dag en nacht berekend.

Ik zie geen redenen om hierin iets geks te vermoeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Gameboy schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 17:59:
[...]

De rekentool van Tibber laat de "vermindering energiebelasting" correct zien, € 631,39
Waar zie je dat dan? Bij mij staat € -51,75/maand en dat is toch echt € -621.00/jaar. Is er nog een andere plek waar dit staat? Het is niet echt belangrijk maar ik probeer 2023 te simuleren op basis van mijn echte uurverbruik en krijg het nog niet helemaal kloppend en dan ga je naar dit soort details kijken :)
En ik zie ook jouw vermelde prijs van 24,27 ct/kWh wel, maar dat is bij de inkoopprijs voor stroom, niet bij het "Te Salderen" tarief van je productie.
My bad; ik heb het verkeerde tarief gepakt en ik begrijp ook waarom ze verschillend zijn. In ieder geval is het nu duidelijk dat de eindfactuur de overproductie x vermindering energiebelasting inclusief BTW bedraagt (in mijn geval 6617kWh x 0.1316 cent).
Dat daar een ander tarief staat, kan ook wel kloppen. De energieprijs is per uur verschillend, en dit is een inschatting van het totale gemiddelde importtarief over een heel jaar, ook gedurende de nachten, waarin de zon niet schijnt.

Het tarief voor berekening van de saldering van je export, is dan denk ik het gemiddelde verwachte tarief over alleen de uren dat de zon op is, en dat kan een ander gemiddeld tarief zijn dan over een heel jaar dag en nacht berekend.

Ik zie geen redenen om hierin iets geks te vermoeden.
Bedankt voor je antwoord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gameboy
  • Nu online
cville schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 18:15:

Waar zie je dat dan? Bij mij staat € -51,75/maand en dat is toch echt € -621.00/jaar. Is er nog een andere plek waar dit staat? Het is niet echt belangrijk maar ik probeer 2023 te simuleren op basis van mijn echte uurverbruik en krijg het nog niet helemaal kloppend en dan ga je naar dit soort details kijken :)
Als je met de muis hovert over de tekst "Vemindering Energiebelasting", dan zie je deze tekst in de pop-op:
De overheid geeft iedere elektriciteitsaansluiting op woon- en werkadressen een vaste teruggave van €631,39 incl. btw op de energiebelasting in 2023. Dit wordt automatisch maandelijks verrekend op je factuur.
Die tekst klopt dus, en het bedrag van € -51,75 ook. Dat is ( € 631,39 / 366 dagen ) * 30 dagen in de maand april in een schrikkeljaar. Tibber rekent het dus correct uit voor de huidige maand.

Het enige minpuntje vind ik dat de tekst in de pop-up nog het jaar 2023 vermeldt, maar als ik de broncode van de site bekijk, lijkt dat een variabele ("{year}") te zijn die mogelijk nog niet is bijgewerkt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EmHaKa
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 09:36

EmHaKa

harêuh

thys schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 13:52:
Heeft iemand al iets slims in Home Assistant bedacht om voor elk uur het totaalverbruik en de uurprijs te loggen / exporteren? Om maandelijks het volledige overzicht naast een afrekening van de leverancier te kunnen leggen.
Ja, in een post alweer een tijd geleden: https://gathering.tweaker...message/75137418#75137418

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:51
Bedankt!!!

Precies wat ik zocht en ook voor het eerst dat ik het dynamisch salderen per uur goed zie gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
  • Nu online
thys schreef op woensdag 17 april 2024 @ 09:41:
[...]

Bedankt!!!

Precies wat ik zocht en ook voor het eerst dat ik het dynamisch salderen per uur goed zie gaan.
Wat bedoel je daarmee? Salderen vindt plaats per jaar of bij overstap, op je jaar- of eindafrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
Gameboy schreef op woensdag 17 april 2024 @ 09:58:
[...]

Wat bedoel je daarmee? Salderen vindt plaats per jaar of bij overstap, op je jaar- of eindafrekening.
De opwek en het verbruik worden per uur gesaldeerd alvorens er een omrekening plaatsvindt naar kosten. In een gegeven uur heb je dus een opwerk OF een verbruik, maar nooit beide.

Als je in het eerste half uur 2kWh invoert en in het laatste half uur 4kWh uitvoert dan wordt er -2kWh berekent tegen het uurtarief. Dit is extra van belang voor de maatschappijen die hun tariefopslag in mindering brengen op uitvoer (easyEnergy, Frank Energie, NextEnergy)

De energiebelasting en btw wordt uiteraard wel jaarlijks gesaldeerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
  • Nu online
thys schreef op woensdag 17 april 2024 @ 10:03:
[...]

De opwek en het verbruik worden per uur gesaldeerd alvorens er een omrekening plaatsvindt naar kosten. In een gegeven uur heb je dus een opwerk OF een verbruik, maar nooit beide.

Als je in het eerste half uur 2kWh invoert en in het laatste half uur 4kWh uitvoert dan wordt er -2kWh berekent tegen het uurtarief. Dit is extra van belang voor de maatschappijen die hun tariefopslag in mindering brengen op invoer (easyEnergy, Frank Energie, NextEnergy)

De energiebelasting en btw wordt uiteraard wel jaarlijks gesaldeerd
Eh? Nee, dat is natuurlijk niet hoe het werkt.

Gedurende een uur kun je zowel exporteren als importeren. De geïmporteerde stroom wordt tegen het importtarief berekend, en de export tegen het exporttarief. Het wordt beiden bijgehouden, en niet als 1 enkele waarde in dat uur.

Als je hetzelfde tarief voor import en export hanteert, komt dat uiteindelijk wel op hetzelfde berekende bedrag uit voor dat uur, maar dat is niet de rekenmethode.

Ik houd in HomeAssistant ook de kosten bij, voor zowel de import als de export per uur. Dat klopt achteraf berekend heel erg precies met de gewogen gemiddelde tarieven op de facturen van Tibber, terwijl er ook zeker uren op een dag zijn met zowel import als export in dat uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Gameboy schreef op woensdag 17 april 2024 @ 10:17:
[...]

Eh? Nee, dat is natuurlijk niet hoe het werkt.

Gedurende een uur kun je zowel exporteren als importeren. De geïmporteerde stroom wordt tegen het importtarief berekend, en de export tegen het exporttarief. Het wordt beiden bijgehouden, en niet als 1 enkele waarde in dat uur.

Als je hetzelfde tarief voor import en export hanteert, komt dat uiteindelijk wel op hetzelfde berekende bedrag uit voor dat uur, maar dat is niet de rekenmethode.

Ik houd in HomeAssistant ook de kosten bij, voor zowel de import als de export per uur. Dat klopt achteraf berekend heel erg precies met de gewogen gemiddelde tarieven op de facturen van Tibber, terwijl er ook zeker uren op een dag zijn met zowel import als export in dat uur.
Maar Tibber is "aardig" in die zin dat ze alle kosten salderen. Bijv bij Frank Energie is dat niet het geval. Ik denk dat de vorige poster daarop doelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
  • Nu online
ErnstH schreef op woensdag 17 april 2024 @ 10:33:
[...]

Maar Tibber is "aardig" in die zin dat ze alle kosten salderen. Bijv bij Frank Energie is dat niet het geval. Ik denk dat de vorige poster daarop doelde.
Kan, maar dat is geen salderen. De salderingsregeling is uitsluitend en alleen de subsidiemaatregel van de overheid, die op de jaar- of eindfactuur de (kosten van) import wegstreept tegen export.

Alle andere rekenmethodes die al dan niet worden toegepast, moeten we met zijn allen niet saldering gaan noemen, dat verwart alleen maar.

Dus: salderen is de overheidsmaatregel, en alle andere berekeningen/verrekeningen niet ;)

En dan nog, ook Frank Energie *moet* het gehele tarief salderen, dus ook de inkoopvergoeding en BTW over de sportprijs + inkoopvergoeding. Als ze dat niet doen, zijn ze fout en moeten op de vingers getikt worden.

Hoe ze omgaan met een administratief overschot, dus meer export dan je kunt salderen, dat is een andere discussie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KruidenTuin
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11:56
Vanaf 1 mei stap ik over van Frank Energie naar Tibber. Mocht er interesse zijn kan ik de eindafrekening hier delen zodat we wellicht meer duidelijkheid krijgen over het salderen. Ik heb minder opgewekt dan verbruikt van het net, dus ik ben erg benieuwd naar de berekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
Gameboy schreef op woensdag 17 april 2024 @ 10:17:
[...]

Bij Tibber maakt het effectief geen verschil omdat de import en export tarieven gelijk zijn. Voor de genoemde partijen is het echter wel van belang. Ook al moeten ze ervoor op de vingers getikt worden, op dit moment is het wel de realiteit. Het staat ook exact zo beschreven bij NE:
Voor ieder uur salderen we hierbij jouw verbruik met jouw opwek. Indien je meer hebt verbruikt dan opgewekt, betaal je voor de overblijvende volumes de corresponderende uurprijs. Indien je meer hebt opgewekt dan verbruikt, dan krijg je de uurprijs vergoed voor de overblijvende volumes. Je betaalt alleen belasting over jouw netto verbruik per jaar.

https://www.nextenergy.nl...an-dat-ook-bij-nextenergy
Bij Tibber wordt dit dus anders toegepast. Maar dat maakt niet dat het bij alle leveranciers ook zo is.
Gameboy schreef op woensdag 17 april 2024 @ 11:02:
[...]

Kan, maar dat is geen salderen. De salderingsregeling is uitsluitend en alleen de subsidiemaatregel van de overheid, die op de jaar- of eindfactuur de (kosten van) import wegstreept tegen export.

Alle andere rekenmethodes die al dan niet worden toegepast, moeten we met zijn allen niet saldering gaan noemen, dat verwart alleen maar.

Dus: salderen is de overheidsmaatregel, en alle andere berekeningen/verrekeningen niet ;)

En dan nog, ook Frank Energie *moet* het gehele tarief salderen, dus ook de inkoopvergoeding en BTW over de sportprijs + inkoopvergoeding. Als ze dat niet doen, zijn ze fout en moeten op de vingers getikt worden.

Hoe ze omgaan met een administratief overschot, dus meer export dan je kunt salderen, dat is een andere discussie.
Misschien had ik het dan wegstrepen moeten noemen ipv salderen, voor meer duidelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:53
Als het goed is “saldeert” de meter ook al over de drie fasen. Je kan natuurlijk verbruik hebben op de ene en terugleveren op een andere fase.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• V_ger
  • Nu online
Oh, Tibber heeft iets nieuws in de app. Hoef ik het niet meer in Excel bij te houden.
Ik moet nog iets beter mijn best doen zie ik....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HINkwD8m0-J1K5050kWzlsT3ikk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kbiJZg6DmEkozw1AcP4OkmNa.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: OK, wie hier heeft die laagste waarde?

[ Voor 9% gewijzigd door V_ger op 18-04-2024 09:22 ]

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cumulus-1
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-06 11:26
De Consumentenbond mailde dat ze met een aanbod voor een dynamisch contract gaan komen via hun Energiecollectief. In de tekst staat onder meer:
Wanneer kan een dynamisch energiecontract interessant zijn?
Vind je het leuk om de prijzen in de gaten te houden en erop in te spelen? Dan kan zo’n dynamisch contract interessant zijn. Als de prijzen dalen, kun je daar gelijk gebruik van maken. Op hele zonnige dagen is de stroomprijs soms zelfs negatief. Je verdient dan aan het afnemen van stroom. Vaak biedt de energieleverancier ook een app die je daarmee kan helpen. Voor een dynamisch energiecontract heb je wel een slimme meter nodig.
Het vetgedrukte klopt toch niet? Je betaalt bij negatieve tarieven toch nog steeds de energiebelasting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Nu online
Cumulus-1 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 09:30:
De consumentenbond mailde dat ze met een aanbod voor een dynamisch contract gaan komen via hun Energiecollectief. In de tekst staat onder meer:
[...]
Het vetgedrukte klopt toch niet? Je betaalt bij negatieve tarieven toch nog steeds de energiebelasting?
Technisch gezien klopt het wel. Je verdient aan de stroom. Dat de staat nog ook nog wat wil hebben.....tja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
V_ger schreef op donderdag 18 april 2024 @ 09:09:
Oh, Tibber heeft iets nieuws in de app. Hoef ik het niet meer in Excel bij te houden.

[Afbeelding]

En waar zou ik dit kunnen zien in de app?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:56
De Consumentenbond mailde dat ze met een aanbod voor een dynamisch contract gaan komen via hun Energiecollectief. In de tekst staat onder meer:
[...]
In 2 situaties wel:
  1. Je levert netto per jaar veel meer terug dan dat je afneemt (dan wordt al je energiebelasting gesaldeerd)
  2. Of: de dynamische inkoopprijsprijs is lager dan ongeveer -€0,15, want dan krijg je zelfs met de betaalde energiebelasting nog geld toe

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Nu online
John245 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 09:35:
[...]

En waar zou ik dit kunnen zien in de app?
Onder "Analyse" en dan onderaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
  • Nu online
V_ger schreef op donderdag 18 april 2024 @ 09:41:
[...]

Welke app-versie heb je? Deze nieuwe functionaliteit heb ik (ook) nog niet in mijn app.

Ik heb versie 24.14.0 (5)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
V_ger schreef op donderdag 18 april 2024 @ 09:41:
[...]

Ik heb iOS en ik zie het nog niet.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Nu online
Gameboy schreef op donderdag 18 april 2024 @ 09:42:
[...]

Welke app-versie heb je? Deze nieuwe functionaliteit heb ik (ook) nog niet in mijn app.

Ik heb versie 24.14.0 (5)
Android. 24.14.0 (5)
Ik heb overigens een pulse, weet niet of dat wat uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
V_ger schreef op donderdag 18 april 2024 @ 09:48:
[...]

Android. 24.14.0 (5)
2.14.0 (1) iOS i.c.m. pulse laat het nog niet zien. Ff afwachten dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-06 21:47

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter

[Afbeelding]

Grappig,

Wel bijzonder dat ik in Juli 2023 14,27 cent had en de laagste blijkbaar 14,98 cent.
Het motiveert wel om weer beter op de prijzen te letten.

aan de andere kant, sinds dat ik alles op werk kan laden tegen een goed tarief, is er thuis weinig groots meer te sturen.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002

de Peer

under peer review

[...]
Je betaalt de belasting, maar als de prijs zéér negatief is ga je uiteraard geld verdienen. Ik heb vorig jaar genoeg dagen gehad waarbij ik 5-10 euro per dag verdiende met het laden van de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Wow.... ik zat op 16ct en vond dat al een vrij nette score ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:44

uFx

[Afbeelding]

Tof! Maar hoe werkt dit? Mijn tarief van april is 17,86 cent/kWh maar ik zit (ruim) in de eerste categorie (dus goedkoper dan huizen vergelijkbaar met mij).

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbnw
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 10:07
uFx schreef op donderdag 18 april 2024 @ 11:46:
[...]

Tof! Maar hoe werkt dit? Mijn tarief van april is 17,86 cent/kWh maar ik zit (ruim) in de eerste categorie (dus goedkoper dan huizen vergelijkbaar met mij).
Het is volgens mij heel simpel, je kunt invullen in de Tibber app wat voor soort huis je hebt, rijtjeshuis, tweekapper etc.
Daarnaast de oppervlakte en op welke manier je je huis verwarmt.

Dit neemt die mee in de vergelijking en dus is een prijs hier delen wie de laagste heeft niet relevant, want misschien woon je wel een heel ander type huis, of kun je op basis van het type verwarming dat je hebt, eenvoudiger inspelen op de wisselende uurprijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
  • Nu online
Smuggler schreef op donderdag 18 april 2024 @ 09:59:
[...]

Grappig,

Wel bijzonder dat ik in Juli 2023 14,27 cent had en de laagste blijkbaar 14,98 cent.
Het motiveert wel om weer beter op de prijzen te letten.

aan de andere kant, sinds dat ik alles op werk kan laden tegen een goed tarief, is er thuis weinig groots meer te sturen.
Ik denk dat je huis type idd veel uitmaakt. In juli 2023 had ik 3,11 cent/kWh. De laagste is 13,74..dusch hoe ze het precies doen, geen idee.
Dat klinkt leuk, maar met bijna geen afname is het niet zo relevant. Voor juli is het veel relevanter wat ik terugkreeg voor mijn zonnestroom.

Anyway, wel leuke nieuwe feature.

Edit: Hmm, dit matcht niet met wat ik in mijn eigen overzicht heb staan. Voor alles vanaf nu terug tot aug 2023 klopt het wel, daarvoor niet.

[ Voor 9% gewijzigd door V_ger op 18-04-2024 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firedancer-88
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-03 13:11
Wat zit er allemaal in dit bedrag van Tibber? Inkoopvergoeding? BTW? Energiebelasting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
  • Nu online
firedancer-88 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 12:06:
Wat zit er allemaal in dit bedrag van Tibber? Inkoopvergoeding? BTW? Energiebelasting?
Ja, alles wat je noemt. Dit is de netto prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BektLekker
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18-06 22:21
Situatie;
Dynamisch contract bij Zonneplan.
momenteel schijnt de zon, ik laat mijn auto op, maar die vraagt meer dan ik opwek. ik laat mijn auto op met 11kwh per uur, maar wek nu gemiddeld 5kwh per uur op, per saldo koop ik 6kwh per uur in tegen 23 cent in, maar verkoop ik ook tegen 23 cent. (Werkelijke getallen) dit doe ik de komende 3 uren.
Ik kan mijn laadsnelheid verlagen, waardoor ik verspreid over de dag meer mijn eigen stroom verbruik. Ook kan ik dit dagelijks sturen.

Klopt mijn aanname dat dit (behalve duurzaam)
verder geen financieel verschil maakt. Over de ingekochte stroom betaal je belasting, heeft dat invloed op mijn situatie? Vraag me af of ik geen denkfout maak

[ Voor 6% gewijzigd door BektLekker op 18-04-2024 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19-06 19:06
V_ger schreef op donderdag 18 april 2024 @ 09:48:
[...]

Android. 24.14.0 (5)
Hier dezelfde versie zonder pulse en zie hem niet. Dus mogelijk zijn ze dit aan het A/B testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

BektLekker schreef op donderdag 18 april 2024 @ 13:05:
Situatie;
per saldo koop ik 6kwh per uur in tegen 23 cent in, maar verkoop ik ook tegen 23 cent.
Nee dit klopt niet. Je koopt in dit geval alleen in. Verkopen doe je pas als je meer opwekt dan verbruikt.

langzamer laden betekent meer laadverlies, dus ja dat heeft financiële impact, maar voor Tibber maakt het niets uit.

[ Voor 24% gewijzigd door de Peer op 18-04-2024 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BektLekker
  • Laatst online: 18-06 22:21
de Peer schreef op donderdag 18 april 2024 @ 13:15:
[...]

Nee dit klopt niet. Je koopt in dit geval alleen in. Verkopen doe je pas als je meer opwekt dan verbruikt.

langzamer laden betekent meer laadverlies, dus ja dat heeft financiële impact, maar voor Tibber maakt het niets uit.
Misschien moet ik mijn vraag anders stellen;
De stroom die ik op wek, kan ik die beter direct verbruiken, zodat ik weg blijf bij de energiebelasting over die kwh’s of maakt dat niet uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
  • Nu online
BektLekker schreef op donderdag 18 april 2024 @ 13:33:
[...]

De stroom die ik op wek, kan ik die beter direct verbruiken, zodat ik weg blijf bij de energiebelasting over die kwh’s of maakt dat niet uit
Zolang je kan salderen en bij je contract geen "terugleverboete" hebt, maakt het niets uit. Mocht de salderingsregeling aangepast worden of je wel (indirect) moet betalalen voor je teurggelevrede stroom kan je het beste de stroom direct zelf gebruiken.

En 11 kWh per uur is dus tromgeroffel, jawel 11 kW.

[ Voor 4% gewijzigd door V_ger op 18-04-2024 13:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

BektLekker schreef op donderdag 18 april 2024 @ 13:33:
[...]

ah zo. maakt niet uit inderdaad. Energiebelasting wordt gewoon gesaldeerd op jaarbasis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:24

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

John245 schreef op maandag 15 april 2024 @ 15:39:
[...]
Is er ook een site waar deze grafiek continue actueel is?
Niet dat ik weet, maar dit is een update t/m 19 april
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jrxtw_yoBybiqd2bB0g29E_7YEk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RxbzQTcBA20MdlC9YQ6NWBSq.png?f=fotoalbum_large

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
antonboonstra schreef op donderdag 18 april 2024 @ 14:25:
[...]

[Afbeelding]
@antonboonstra Jij maakt het overzicht zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Ja

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Enever.nl werkt zo'n 2 dagen niet meer... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Mooi overzicht. Zou je het script willen delen hoe je dit doe. Ik neem aan dat je het niet handmatig doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ik ben echt niet op mijn best vandaag, wilde schrijven "het is pas 18 april" 8)7
spoiler:
Voor wie zo duf is als ik, ze worden +1 dag gepubliceerd rond het middaguur natuurlijk :+

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-06 14:51
NaN schreef op donderdag 18 april 2024 @ 18:18:
[...]

Enever.nl werkt zo'n 2 dagen niet meer... :'(
API doet het wel.
Maar ga wel een backup zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Willempie27 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 19:10:
[...]

API doet het wel.
Maar ga wel een backup zoeken.
API gebruikte ik niet, maar de website zelf. Helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jitse H
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:18
antonboonstra schreef op donderdag 18 april 2024 @ 14:25:
[...]

[Afbeelding]
Ik denk dat je de dataset nog even moet controleren, een deel van jouw aantallen komt overeen met mijn data van 2015-2024 maar veel niet. Een voorbeeld;
Ik tel ook 16 uren met -30 in 2024, maar ik tel 58 uren in 2023 met -30;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L-Mbvoa-7g4g074uiNHCRb1nh_s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7GYTrNuyHk7ElRaERf6wQWum.jpg?f=fotoalbum_large

Interesse in een 3D geprint camerakapje voor de Enyaq / ID.4, stuur gerust een PB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-06 21:47

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
John245 schreef op maandag 15 april 2024 @ 15:39:
[...]

Is er ook een site waar deze grafiek continue actueel is?
http://www.maasluip.nl/energyprice/maandgemiddeld.html
Een iets andere grafiek, wel dagelijks actueel.
en anders deze:
http://www.maasluip.nl/energyprice/pareto.html

[ Voor 10% gewijzigd door Smuggler op 18-04-2024 19:30 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Dank,

De eerste link had ik al. Maar de 2e link is zeker nuttig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

[Afbeelding]

Ah nice. Eerst moest je de gewogen gemiddelde zelf uitrekenen met behulp van de maandfactuur. Het gaat om het “stroomverbruik” en “ energiebelasting” wat bij de variable kosten staat en dan * 1,21 (+BTW). Ik heb het nagerekend en het komt idd overeen met de factuur.

Dit is ook wel handig als je een zakelijke auto thuis oplaad en de gemiddelde kWh prijs wilt weten.

/edit
Je kan dit (nog) niet in alle accounts zien merk ik. Op 1 account zie ik het wel en de andere niet op hetzelfde toestel/app.

[ Voor 6% gewijzigd door xileS op 18-04-2024 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsbvka
  • Laatst online: 19-06 10:27
Vraagje,

Hoe realistisch zijn de uurtarieven in de aanbiedingen van dynamische contracten?
Voorbeeld, als ik bij Tibber mijn verbruik invul kan ik deze alleen in totaal verbruik en totaal afname invullen, ze houden dus geen rekening met mijn piek en dal verbuik op een vast contract.
De berekening die wordt voorgehouden geeft aan dat ik naar verwachting 24,22 ct per kWh gebruik betaal en 22.93 ct per kWh aan opwek terugverdien. Mij lijkt dit nogal optimistisch, aangezien de opwek meestal in de zomer plaats vindt en er steeds vaker lage tarieven zijn, en verbruik (lees warmtepomp) in de winter tegen hogere tarieven. Ik snap uiteraard dat de aanbieding een richting geeft en verwacht geen vaste prijzen maar hoe realistisch is het rekenvoorbeeld?
Ik probeer nu een idee te krijgen door in Home Assist de tarieven van zonneplan te koppelen aan mijn verbruik maar doe dat pas sinds januari dus dat geeft nog geen compleet beeld.

Heeft iemand een idee van de werkelijke tarieven en het werkelijke tarief dat wordt gerealiseerd in zomer en winter? Of heeft iemand met zonnepanelen en warmtepomp een idee van de verschillen door het jaar?

8000 Wp solar | Easee | Homeassitant | Loria 6010 | gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

itsbvka schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 09:17:

Heeft iemand een idee van de werkelijke tarieven en het werkelijke tarief dat wordt gerealiseerd in zomer en winter? Of heeft iemand met zonnepanelen en warmtepomp een idee van de verschillen door het jaar?
die tarieven zijn speculatie uiteraard.
Maar wat je kunt doen is even de tarieven van afgelopen jaar bekijken van dag tot dag, dan heb je een indruk.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 19-04-2024 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsbvka
  • Laatst online: 19-06 10:27
de Peer schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 09:42:
[...]

die tarieven zijn speculatie uiteraard.
Maar wat je kunt doen is even de tarieven van afgelopen jaar bekijken van dag tot dag, dan heb je een indruk.
Never mind, beter kijken.... de link staat erbij

[ Voor 12% gewijzigd door itsbvka op 19-04-2024 10:49 ]

8000 Wp solar | Easee | Homeassitant | Loria 6010 | gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• byjove
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22-05 08:39
Het is mij niet helemaal duidelijk hoe bij een dynamisch contract de verrekening per uur plaatsvindt icm zonnepanelen. Stel in een specifiek blok geldt een prijs van -0.05 cent/kWh en ik heb geen gelijktijdigheid van opwek en consumptie:
– het 1e half uur wek ik 1 kWh op (opgeslagen in P1 meter bij het teruglever telwerk)
– het 2e half uur consumeer ik 1 kWh (opgeslagen in P1 meter bij het consumptie telwerk)

Is de prijs van dat blok voor mij dan:
a) consumptie en opwek in een blok worden tegen elkaar weggestreept dus
totaal: 0 euro
b) opwek/consumptie worden apart verrekend (gelijke belasting over +/- volume)
1e half uur: 0.05 + 0.1088 + 0.02 + (0.05+0.1088+0.02)*0.21 = 0.216348
2e half uur: -0.05 + 0.1088 + 0.02 + (0.05+0.1088+0.02)*0.21 = 0.116348
(kWh prijs + belasting + toeslag + btw over (transactiebedrag kWhprijs + belasting + toeslag)
totaal: 0,332696
c) opwek/consumptie worden apart verrekend maar over teruggeleverde stroom betaal ik geen belasting en toeslag (maar wel BTW)
1e half uur: 0.05 + (0.05)*0.21 = 0.0605
totaal: 0.176848
d) anders ….

Weet iemand dit?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hmmbob
A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markjanssen
  • Niet online
Dat zal wel wat verschillen per leverancier... maar in principe betaal je voor alles wat je afneemt, en ontvang je voor alles wat je teruglevert de betreffende tarieven incl belastingen e.d.
Niets wordt tegen elkaar weggestreept... alleen voor het salderen word op jaarbasis gekeken. Dat kan dan nog wat gevolgen hebben voor de energiebelasting e.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:00
@byjove waar ik ervaring mee heb ANWB en Tibber doen D, lijkt op B maar wel exact dezelfde prijs voor beide richtingen zonder de 10ct verschil

bijv Frank zou C kunnen zijn, maar dan dient iemand zijn eindafrekening eens geheel uit te pluizen, voor de zekerheid, daarnaast zijn er die schijnen onkostenvergoeding voor beide richtingen te rekenen en niet als onderdeel van kale levertarief te zien. (Zonneplan en Tibber wilde dat ook en kregen in 2023 geen toestemming daarvoor van ACM, wat indruk wekt dat marktaandeel bepaald hoe goed ACM kijkt)

Ik ken er geen die binnen uur wegstrepen @Hmmbob , bij alle wordt per richting berekend en bijgehouden tot de overstap/ eindafrekening of jaarrekening

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
itsbvka schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 09:17:
Vraagje,

Hoe realistisch zijn de uurtarieven in de aanbiedingen van dynamische contracten?
Voorbeeld, als ik bij Tibber mijn verbruik invul kan ik deze alleen in totaal verbruik en totaal afname invullen, ze houden dus geen rekening met mijn piek en dal verbuik op een vast contract.
De berekening die wordt voorgehouden geeft aan dat ik naar verwachting 24,22 ct per kWh gebruik betaal en 22.93 ct per kWh aan opwek terugverdien. Mij lijkt dit nogal optimistisch, aangezien de opwek meestal in de zomer plaats vindt en er steeds vaker lage tarieven zijn, en verbruik (lees warmtepomp) in de winter tegen hogere tarieven. Ik snap uiteraard dat de aanbieding een richting geeft en verwacht geen vaste prijzen maar hoe realistisch is het rekenvoorbeeld?
Ik probeer nu een idee te krijgen door in Home Assist de tarieven van zonneplan te koppelen aan mijn verbruik maar doe dat pas sinds januari dus dat geeft nog geen compleet beeld.

Ik weet niet of je hier wat aan hebt maar ik heb op basis van mijn verbruik/teruglevering een simulatie gedaan voor 2023 en kom op € 0.2826 voor verbruik en € 0.2428 voor teruglevering. Uitgangspunten:
  • mijn data uit 2023
  • spotprijzen uit 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
Domba schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 12:25:
Ik ken er geen die binnen uur wegstrepen @Hmmbob , bij alle wordt per richting berekend en bijgehouden tot de overstap/ eindafrekening of jaarrekening
Maar aangezien afname precies hetzelfde kost als teruglevering (binnen dit uur), is het resultaat netto 0.

Context: zonneplan.

[ Voor 3% gewijzigd door Hmmbob op 19-04-2024 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 19-06 23:18
John245 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 09:51:
[...]

2.14.0 (1) iOS i.c.m. pulse laat het nog niet zien. Ff afwachten dus.
@John245 hier ook 2.14.0 IOS en Pulse. Onderaan de pagina analyse staat een paragraaf “gemiddelde”.
Dus hier werkt het wel.
Gemiddelde is wel op een speciale definitie gebaseerd, dus lees de toelichting ook.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gameboy
  • Nu online
Hmmbob schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 12:32:
[...]

Maar aangezien afname precies hetzelfde kost als teruglevering (binnen dit uur), is het resultaat netto 0.

Context: zonneplan.
Klopt. Het netto geld-resultaat is hetzelfde als wegstrepen, maar het wordt zeker wel bijgehouden hoeveel er in en uit is gegaan in dat uur. Al was het alleen maar omdat de P1 data dat ook zo bijhouden en import en export apart doorgeven.

Het kan zomaar ooit een keer gebeuren dat de prijs voor import en export wel van elkaar gaan verschillen, of dat de inkoopvergoeding voor export niet meer wordt betaald, of anders wordt dan voor import, of dat er verschillende belastingtarieven worden verzonnen voor import en export.

Verzin het maar, in ieder geval moet dan import en export apart worden be-/afgerekend, en reken er maar op dat dat in de berekeningen nu al goed (separaat) bijgehouden wordt.

Maar zolang het tarief voor import en export gelijk is, maakt het qua nettobedrag over een uur niet uit. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Hmmbob schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 12:32:
[...]

Ja op uurbasis, maar alle op 2 na werken met voorschotten en 1 eindafrekening voor periode je klant bent of 1 jaar, maar energiebelasting is saldering op jaarbasis of korter bij overstap en als je meer opwek dan verbruik hebt volgt er een correctie voor een deel zonder , als ook de opslag in lopende jaar kan veranderen.
Tibber maakt geen correctie als de opslag in periode verandert,
Van ANWB weet ik niet. zij zijn van 1,75ct naar 4 ct excl BTW gegaan, dat maakt in mijn geval 67,55 euro excl BTW in mijn voordeel uit, als geen aanpassing doen bij eindafrekening (duurt nog paar maanden) en ik heb meer teruglevering dan verbruik, een deel zal voor mij ook zonder energiebelasting zijn.

(Ik ga mijn jaar niet volmaken bij ANWB op moment ik meer teruglevering heb dan afname stap ik over, ANWB heeft te veel storingen in meterstand verwerken met standaard afwimpelen met te lange reactie tijden en onnodige communicatie/discussie zelfs over een reset verzoek (als of eerst toestemming moeten hebben, dat er een storing is en aangewerkt wordt, te mogen vermelden), reset verzoek is de eerste stap (geheugen van sllimme meter voor kwartierstanden is 10 dagen) voor een verzoek opnieuw uit te lezen 24 uur als het niet opgelost is, bovenop een slimme meter die zo ongeveer elke 2 maanden tenminste een keer communicatie van vast loopt (kan ANWB niets aan doen, maar netwerkbeheerder waar ik een vaste PM communicatie, zonder de onnodige discussie als ik een verzoek doe) , is het dagelijks checken of alles wel verwerkt is.)
Communicatie problemen zijn gewoon lastig met dynamisch, als ook niet eenvoudig om de juiste aan te spreken in de keten, zo gebruik ik een ODA (Umeter) als check of energieleverancier de meterstanden bij netwerkbeheerder had kunnen op halen, maar die hebben ook geen 100%.
bijv hier ANWB heeft wel alle data voor 17/4, Umeter kon ze niet ophalen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wWhU08JECF07DfFCTZ4y0dG8u6I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zll6HEsh1EiPGFjdyQjuXcLy.png?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door Domba op 19-04-2024 14:08 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hmmbob
Gameboy schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 13:19:
Het kan zomaar ooit een keer gebeuren dat de prijs voor import en export wel van elkaar gaan verschillen, of dat de inkoopvergoeding voor export niet meer wordt betaald, of anders wordt dan voor import, of dat er verschillende belastingtarieven worden verzonnen voor import en export.
Dat was niet zijn vraag.
Maar zolang het tarief voor import en export gelijk is, maakt het qua nettobedrag over een uur niet uit. ;)
Precies.
Exact, dat was zijn vraag.

Voor de volledigheid de originele vraag:
byjove schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 11:59:
Het is mij niet helemaal duidelijk hoe bij een dynamisch contract de verrekening per uur plaatsvindt icm zonnepanelen. Stel in een specifiek blok geldt een prijs van -0.05 cent/kWh en ik heb geen gelijktijdigheid van opwek en consumptie:
– het 1e half uur wek ik 1 kWh op (opgeslagen in P1 meter bij het teruglever telwerk)
– het 2e half uur consumeer ik 1 kWh (opgeslagen in P1 meter bij het consumptie telwerk)

(kWh prijs + belasting + toeslag + btw over (transactiebedrag kWhprijs + belasting + toeslag)
c) opwek/consumptie worden apart verrekend maar over teruggeleverde stroom betaal ik geen belasting en toeslag (maar wel BTW)
1e half uur: 0.05 + (0.05)*0.21 = 0.0605
totaal: 0.176848
d) anders ….

Weet iemand dit?
Het enige juiste antwoord op die vraag is A.

[ Voor 49% gewijzigd door Hmmbob op 19-04-2024 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Niet online
Vanmiddag en morgen weer lekker goedkoop, De auto is weer ingeprikt om het gemiddelde tarief weer lekker omlaag te trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Hmmbob schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 14:21:
[...]
Het enige juiste antwoord op die vraag is A.
Niet voor alle, ik kan niet op maken aan welke gedacht wordt en of die meer opwek dan verbruik heeft
Bijvoorbeeld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Jitse H schreef op donderdag 18 april 2024 @ 19:24:
[...]

Ik denk dat je de dataset nog even moet controleren, een deel van jouw aantallen komt overeen met mijn data van 2015-2024 maar veel niet. Een voorbeeld;
Ik tel ook 16 uren met -30 in 2024, maar ik tel 58 uren in 2023 met -30;

[Afbeelding]
Het gaat om een vergelijk t/m 19 april. Dus ook in 2023. In de periode 1 jan 2023 t/m 19 apr 2023 waren er 7 uren met prijzen lager dan -30 EUR/MWh. Over heel 2023 waren het inderdaad 58 uren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7wNdeufvr7MSqq2hKeUtlXcpx6c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ydh08AWz7YeKkSeZXkR51lul.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door antonboonstra op 21-04-2024 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jitse H
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:18
antonboonstra schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 18:12:
[...]

Het gaat om een vergelijk t/m 19 april. Dus ook in 2023. In de periode 1 jan 2023 t/m 19 apr 2023 waren er 7 uren met prijzen lager dan 30 EUR/MWh. Over heel 2023 waren het inderdaad 58 uren.

[Afbeelding]
Ah, dat verklaart het (y)

Interesse in een 3D geprint camerakapje voor de Enyaq / ID.4, stuur gerust een PB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 18-06 22:03
antonboonstra schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 18:12:
[...]

Het gaat om een vergelijk t/m 19 april. Dus ook in 2023. In de periode 1 jan 2023 t/m 19 apr 2023 waren er 7 uren met prijzen lager dan 30 EUR/MWh. Over heel 2023 waren het inderdaad 58 uren.

[Afbeelding]
-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz10
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-06 12:30

taz10

Party Animal

markjanssen schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 14:48:
Vanmiddag en morgen weer lekker goedkoop, De auto is weer ingeprikt om het gemiddelde tarief weer lekker omlaag te trekken.
Dit vind ik nog wel lastig om te bepalen wanneer nu de auto vol te laden. Vannacht is het €0,05, morgen als het 0 is ben ik weg. Kom pas eind van de middag weer thuis en dan gaat het weer richting 10cent. Wat het zaterdag op zondag doet weten we nog niet. En zondagmorgen heb ik een volle auto nodig 😅. Dus laad ik hem vannacht op voor €0,05 + vk €0,18 of gok ik dat het zaterdag op zondag lager is?.
Ik dacht dat je gokken in het casino doet maar nu op deze manier ook 🙈🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:59

koboy

Heb een idee voor een icon

taz10 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 23:15:
[...]

Dit vind ik nog wel lastig om te bepalen wanneer nu de auto vol te laden. Vannacht is het €0,05, morgen als het 0 is ben ik weg. Kom pas eind van de middag weer thuis en dan gaat het weer richting 10cent. Wat het zaterdag op zondag doet weten we nog niet. En zondagmorgen heb ik een volle auto nodig 😅. Dus laad ik hem vannacht op voor €0,05 + vk €0,18 of gok ik dat het zaterdag op zondag lager is?.
Zo erg gokken hoeft nou toch ook weer niet? De wind gaat afnemen in de nacht van zaterdag naar zondag, en is zowiezo zaterdag iets minder dan vannacht.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurentbas
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06:53
Zijn er nog Tibber klanten die lager zitten dan ik deze maand? De grid rewards werpen hun vruchten af! 🤓

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-rwjNUbQPLbtTotyIQpz_1VNJxE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BGYuHATkoSx09pLj9wztX2dJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steefdebruijn
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 23-01 06:02
Ik kom in de buurt :-)
Grid reward nog maar net actief hier, net een week easee aangesloten. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LSpIX1jUdWhq-wEcYRywO3YQ4ME=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0HsoEoQIsBXDZgllLzpqI74y.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis25
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 11:10
laurentbas schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 23:45:
Zijn er nog Tibber klanten die lager zitten dan ik deze maand? De grid rewards werpen hun vruchten af! 🤓

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DXWrmjGYNxo2VXn_RIp5DD6Q3-s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z9hPnjin84VHaucFJ44HiCNl.jpg?f=fotoalbum_large

XC40 Plus MY2024 SMER, Easee laadpaal, 5160WP Oost-West, Growatt MIN4200TL-XE, 3 Sessy, Frank Energy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Hoe kan jou waarde dan lager zijn dan de laagste waarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Nu online

[Afbeelding]
Darn, het kan dus nog lager. Mijn Alfen laadpaal is helaas nog niet ondersteund. Stond eerst wel tussen de laadpalen met "komt in Q2", maar nu is ook dat weg.

Als ik op de auto (Tesla) smart charging aanzet werkt het niet, gaat altijd gelijk laden.

[ Voor 7% gewijzigd door V_ger op 20-04-2024 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis25
V_ger schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 07:53:
[...]

Darn, het kan dus nog lager. Mijn Alfen laadpaal is helaas nog niet ondersteund. Stond eerst wel tussen de laadpalen met "komt in Q2", maar nu is ook dat weg.

Als ik op de auto (Tesla) smart charging aanzet werkt het niet, gaat altijd gelijk laden.
Het blijven ook moment opnames, soms ook een beetje zon en grid awards erbij, wat mij betreft is alles onder de 20 cent een prima resultaat.
Slimladen werkt hier wel goed, we zitten er wel over na te denken om over te stappen naar Frank Energie ivm SessyConnect.

XC40 Plus MY2024 SMER, Easee laadpaal, 5160WP Oost-West, Growatt MIN4200TL-XE, 3 Sessy, Frank Energy.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
taz10 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 23:15:
[...]

Leidend is hier thuis de laadpaal die de laagste momenten kiest, maar ik stuur soms even bij als de goedkoopste momenten zoals vandaag vlak op of na het bekend worden van de nieuwe tarieven liggen.

Vanmiddag staat de laadpaal voor 13:00 - 16:00 gepland, als ik om 13:05 zie dat de stroom morgen goedkoper is, dan annuleer ik het laden. Is het morgen duurder, dan laat ik dat vandaag doorgaan. Is soms centenwerk, maar ik zie het als leuke sport :)

In jouw geval zou ik het volgende hebben gedaan: Afgelopen nacht niet helemaal volgooien, maar wel voor flink wat erbij voor 0,05. Dat ga je immers ook weer deels opmaken, waardoor je vandaag met meer lading aankomt en dus morgen minder hoeft bij te laden voor een mogelijk hoger of nog lager tarief. Ja, dat goedkoopste moment loop je mis, dus kan je nog niets mee, dan kan je maar beter het gemiddelde pakken tussen het 2e goedkoopste moment afgelopen nacht en het goedkoopste moment morgen.

Vooralsnog gaat het lekker in april met het gemiddelde afnametarief:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t0fDSX5dWPycplFrN9gKy9tbRuc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XJhXFHP7wJVv9K6AyjIWSRhQ.jpg?f=fotoalbum_large

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gAzu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19-06 23:19
Hier zegt dat scherm nog steeds x euro voor y kWh (totalen per maand) en moet ik het zelf uitrekenen: 14,28 cent/kWh

Zou het kunnen dat je grid rewards moet hebben om de optie te krijgen die jullie laten zien?
Dat zou wel jammer zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
byjove schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 11:59:

De berekening voor het tweede half uur moet anders zijn, BTW moet over het negatieve bedrag van 0,05, dus:
-0.05 + 0.1088 + 0.02 + (-0.05+0.1088+0.02)*0.21 = 0.095348
Welk systeem a,b,c of d gebruikt moet worden weet ik niet, maar als het b is dan ben je in totaal 0,311696 kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• byjove
BB-One schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 09:20:
[...]

De berekening voor het tweede half uur moet anders zijn, BTW moet over het negatieve bedrag van 0,05, dus:
-0.05 + 0.1088 + 0.02 + (-0.05+0.1088+0.02)*0.21 = 0.095348
Welk systeem a,b,c of d gebruikt moet worden weet ik niet, maar als het b is dan ben je in totaal 0,311696 kwijt.
Nee, dat klopt niet. De consument betaalt de BTW over de transactie. Niet de leverancier. Dat heeft de ANWB iig bevestigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurentbas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurentbas
John245 schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 06:33:
[...]

Hoe kan jou waarde dan lager zijn dan de laagste waarde?
Ik vermoed dat in die “laagste waarde” de grid rewards niet meegenomen is ter compensatie van kWh prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurentbas
gAzu schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 08:51:
[...]

Hier zegt dat scherm nog steeds x euro voor y kWh (totalen per maand) en moet ik het zelf uitrekenen: 14,28 cent/kWh

Zou het kunnen dat je grid rewards moet hebben om de optie te krijgen die jullie laten zien?
Dat zou wel jammer zijn...
Gebruik je ook de iOS app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurentbas
Ik baal echt als een stekker dat ik een van mijn grootverbruikers (WP Mitsubishi Ecodan) niet slim kan sturen. Dat zou nog een hoop schelen qua gemiddelde kWh prijs…

Daar heeft nog altijd niemand een oplossing voor hier hè?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
  • Nu online
byjove schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 10:41:
[...]

Nee, dat klopt niet. De consument betaalt de BTW over de transactie. Niet de leverancier. Dat heeft de ANWB iig bevestigd.
Klopt, maar als een bedrag negatief is, "betaal" je dus ook een negatieve BTW. Het sommetje klopt dus gewoon ;)

Pak de prijzen zonder BTW, tel die op, en vermenigvuldig het totaal met 1,21, dat is wat je betaalt (of ontvangt) inclusief BTW...veel simpeler kan 't niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• byjove
Gameboy schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 10:52:
[...]

Klopt, maar als een bedrag negatief is, "betaal" je dus ook een negatieve BTW. Het sommetje klopt dus gewoon ;)

Pak de prijzen zonder BTW, tel die op, en vermenigvuldig het totaal met 1,21, dat is wat je betaalt (of ontvangt) inclusief BTW...veel simpeler wordt 't niet...
Ik ben benieuwd hoe je aan die informatie komt? Ik heb dit namelijk gechecked bij de ANWB en die melden dat de consument de BTW betaalt, ook bij negatieve prijzen (BTW wordt over een transactie geheven en afgedragen aan de belastingdienst. Die maakt het niet uit welke kant het geld op stroomt).

Maar heel duidelijk staat het nergens ...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gameboy
  • Nu online
byjove schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 10:58:
[...]

Ik ben benieuwd hoe je aan die informatie komt? Ik heb dit namelijk gechecked bij de ANWB en die melden dat de consument de BTW betaalt, ook bij negatieve prijzen (BTW wordt over een transactie geheven en afgedragen aan de belastingdienst. Die maakt het niet uit welke kant het geld op stroomt).

Maar heel duidelijk staat het nergens ...
Bekijk elke willekeurige (be)rekening of factuur met negatieve bedragen, van elke willekeurige instantie of transactie. Zie je ergens een bedrag negatief? Dan zie je ook de BTW daarover negatief.

En het is ook logisch natuurlijk: BTW staat voor "Belasting Toegevoegde Waarde". Als je negatieve waarde toevoegt, betaal je dus ook een negatieve belasting daarover.

Het zou ook compleet debiel en totaal onlogisch zijn om alsnog extra geld te vangen voor een negatief bedrag. Dat kan en mag nooit gebeuren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
Als je een artikel naar de winkel terugbrengt, krijg je ook het hele bedrag terug (inclusief de btw). Hier dus ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis25
laurentbas schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 10:45:
[...]

Waanzinnig! Wat is geheim? 😀
Haha, er is niet zozeer een geheim.
Het is een combinatie van de auto opladen in de laagste uren, PV opbrengst en een Sessy thuisaccu die in en verkoopt op de meest gunstige momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 19-06 05:03
V_ger schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 07:53:
[...]
Sinds die update van de Tibber app doet onze Volvo hybrid hetzelfde. Voorheen stuurde de Tibber app de auto aan wanneer die moest gaan laden.Na die update doet hij dat niet meer. Jammer want hij zou het gewoon moeten kunnen maar het lukt me niet meer.

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

[Afbeelding]
Hij doet het bij mij nog steeds niet ....

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-06 22:36
laurentbas schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 10:52:
Ik baal echt als een stekker dat ik een van mijn grootverbruikers (WP Mitsubishi Ecodan) niet slim kan sturen. Dat zou nog een hoop schelen qua gemiddelde kWh prijs…

Daar heeft nog altijd niemand een oplossing voor hier hè?
Kan prima hoor, als je wat wilt hobbyen tenminste. Kijk maar eens rond in Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen voor het aansturen.

Zelf stuur ik via Home Assistant de warmwater-runs op het goedkoopste uur op de dag, de legionella-run op de goedkoopste 2 uren ~6-8 dagen nadat de vorige was, en de verwarming hier kijkt ongeveer 10 uur vooruit om in combinatie met de huidige en gewenste temperatuur te kijken wanneer die aan moet springen. Zo profiteer ik van de goedkope uren en probeer ik zoveel mogelijk de dure uren te vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz10

taz10

Party Animal

Taro schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 08:40:
[...]

Leidend is hier thuis de laadpaal die de laagste momenten kiest, maar ik stuur soms even bij als de goedkoopste momenten zoals vandaag vlak op of na het bekend worden van de nieuwe tarieven liggen.

Vanmiddag staat de laadpaal voor 13:00 - 16:00 gepland, als ik om 13:05 zie dat de stroom morgen goedkoper is, dan annuleer ik het laden. Is het morgen duurder, dan laat ik dat vandaag doorgaan. Is soms centenwerk, maar ik zie het als leuke sport :)

In jouw geval zou ik het volgende hebben gedaan: Afgelopen nacht niet helemaal volgooien, maar wel voor flink wat erbij voor 0,05. Dat ga je immers ook weer deels opmaken, waardoor je vandaag met meer lading aankomt en dus morgen minder hoeft bij te laden voor een mogelijk hoger of nog lager tarief. Ja, dat goedkoopste moment loop je mis, dus kan je nog niets mee, dan kan je maar beter het gemiddelde pakken tussen het 2e goedkoopste moment afgelopen nacht en het goedkoopste moment morgen.

Vooralsnog gaat het lekker in april met het gemiddelde afnametarief:
[Afbeelding]
Goede tip.

Wat betreft de laadpaal laten kijken naar de tarieven kan mijn Ratio Solar dat niet. Ik ga volgende week mijn Home Assistant opzetten, kijken of ik hem daarin kan integreren.
Je hebt wel weinig kW zeg.
Heb ik iets meer (2 pers huishouden + Jacuzzi 🫣)
4,5 kW zonnepanelen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4-7aOuDbuRTjOWFCo8OeFVEKeJw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aWmGYqIh2huk9NtudDikyHgN.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz10

taz10

Party Animal

taz10 schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 12:47:
[...]

Goede tip.

Wat betreft de laadpaal laten kijken naar de tarieven kan mijn Ratio Solar dat niet. Ik ga volgende week mijn Home Assistant opzetten, kijken of ik hem daarin kan integreren.
4,5 kW zonnepanelen

[Afbeelding]
Moet ik deze nog eraf trekken natuurlijk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/798h_RoaT5luQXCxPMtY_1WStLY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vDN69fMol6P8rmdrN5VDCEXq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 12:36

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Gameboy schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 11:03:
[...]

Bekijk elke willekeurige (be)rekening of factuur met negatieve bedragen, van elke willekeurige instantie of transactie. Zie je ergens een bedrag negatief? Dan zie je ook de BTW daarover negatief.

En het is ook logisch natuurlijk: BTW staat voor "Belasting Toegevoegde Waarde". Als je negatieve waarde toevoegt, betaal je dus ook een negatieve belasting daarover.

Het zou ook compleet debiel en totaal onlogisch zijn om alsnog extra geld te vangen voor een negatief bedrag. Dat kan en mag nooit gebeuren.
Ik dacht dat een energieleverancier nooit BTW kan heffen op energie die ze inkopen, omdat de verkoper namelijk de BTW moet toevoegen en afdragen aan de belastingdienst.
Toen ik zonnepanelen heb laten plaatsen ben ik kleine ondernemer geworden met een BTW vrijstelling tot 20.000 euro omzet. Ik hoef dan geen BTW te rekenen en af te dragen over de verkochte energie.
Bij alle energie leveranciers is de ingekochte energie, de terug lever vergoeding ook altijd zonder BTW. 8)7

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
taz10 schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 12:47:
[...]

Goede tip.

4,5 kW zonnepanelen

[Afbeelding]
Ik verwarm/koel met MHI L/L WP/AC's die ik slim kan aansturen via HomeAssistant en ik werk 2x per week thuis, dus kan de auto normaal gesproken op zondag (doorgaans het goedkoopste moment van de week) voor de hele week opladen. Dan rij ik hem wel helemaal leeg (+-82 kWh). Dus weet niet of het weinig kWh's zijn? Ik vind het relatief veel. Het is natuurlijk wel zo dat als je kijkt naar deze kosten voor +-3 weken dat je voor een tientje per week (de zonnepanelen zijn al lang terugverdiend) 400 km heen/weer naar je werk kunt, je huis warm kunt houden en kunt verlichten, etc. dat je daar erg blij mee mag zijn. Ik ben wel fan van dynamische tarieven icm zonnepanelen :)

Heb dus zojuist het laden handmatig geannuleerd, morgen zelfs 12 cent ipv 15 cent (incl. belasting/BTW).

Edit: Bij de verbruikte kWh's moet je natuurlijk wel de zelf opgewekte en direct verbruikte kWh's optellen he, die zie je aan beide kanten niet terug, maar de panelen wekken meer op dan daar staat. We verbruiken relatief veel opgewekte stroom direct zelf aangezien de laad- & wasuren vaak samenvallen met de laagste tarieven.

[ Voor 10% gewijzigd door Taro op 20-04-2024 13:27 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Pagina: 1 ... 210 ... 285 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels