Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-06 22:32
koboy schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 14:52:
[...]

Je hebt die 15 cent ingevuld bij een vakje "aanvullende stroomkosten".......
Volgens mij doet je omvormer precies wat je wilt namelijk uitgaan als de stroomprijs inclusief belastingen negatief wordt; tenzij je een mega overschot hebt, dan zou je willen dat hij iets eerder afschakelt.
Man, man, man ik zit hier ook mee te k*tten. Vanmiddag ging de omvormer uit, want Tibber all in tarief onder de 15,3 ct.
Ik had bedacht om pas bij € - 15,3 (min) ct kaal tarief uit te schakelen. Of: Tibber all in = nul.
Hoe zet ik dat dan wèl in mijn Solaredge? Ik kan daar geen negatieve waarde kwijt....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:13

Audione0

Strijdt der titanen

Marcva schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 15:02:
[...]

Man, man, man ik zit hier ook mee te k*tten. Vanmiddag ging de omvormer uit, want...
Je bent een Tweaker of je bent t niet.. kortom, lekker bezig!👍

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 19:28
[...]

Man, man, man ik zit hier ook mee te k*tten. Vanmiddag ging de omvormer uit, want Tibber all in tarief onder de 15,3 ct.
Ik had bedacht om pas bij € - 15,3 (min) ct kaal tarief uit te schakelen. Of: Tibber all in = nul.
Hoe zet ik dat dan wèl in mijn Solaredge? Ik kan daar geen negatieve waarde kwijt....
Hier iets vergelijkbaars. Bij de all in Tibber prijs van 14.8 cent is die uitgeschakeld terwijl mijn setting +12.4 cent was. Nu deze setting op 0 cent gezet en even afwachten.
Als dit niet goed loopt ga ik weer mij eigen uitschakeling gebruiken met behulp van Domoticz.

Een half uur later was mijn geduld op en heb ik de negatieve tariefoptimalisatie in de SolarEdge app uitgeschakeld en ga ik dit zelf weer regelen.

[ Voor 9% gewijzigd door Henielma op 20-04-2024 15:44 ]

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:43

koboy

Heb een idee voor een icon

[...]

Dat hoeft ook niet. De aanvullende kosten (15,3 cent) vul je in, en SolarEdge verzorgt de rest. Precies zoals op het screenshot.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
koboy schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 15:52:
[...]

Dat hoeft ook niet. De aanvullende kosten (15,3 cent) vul je in, en SolarEdge verzorgt de rest. Precies zoals op het screenshot.
Ik had het zo staan als in het screenshot, maar dan gooit 'ie dus bij +15,3 ct de deur dicht.
Of ik ben gek, of Solaredge heeft ergens een + en een - omgedraaid in de formule :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz10
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-06 12:30

taz10

Party Animal

Taro schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 13:21:
[...]

Edit: Bij de verbruikte kWh's moet je natuurlijk wel de zelf opgewekte en direct verbruikte kWh's optellen he, die zie je aan beide kanten niet terug, maar de panelen wekken meer op dan daar staat. We verbruiken relatief veel opgewekte stroom direct zelf aangezien de laad- & wasuren vaak samenvallen met de laagste tarieven.
Je hebt helemaal gelijk, ik heb een kWh meter aan mijn Youless hangen, die geeft aan in april tot/met gisteren 224,94 kW volgens Youless opgewekt. Dus dat is natuurlijk een stuk meer dan wat er is teruggeleverd van 67,7 kW

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fg3uDfnL3dOtgORULSuz_dkOtYY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AnjUnPtYK4Ltt90LkOa4BvUl.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Marcva schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 16:07:
[...]

Ik had het zo staan als in het screenshot, maar dan gooit 'ie dus bij +15,3 ct de deur dicht.
Of ik ben gek, of Solaredge heeft ergens een + en een - omgedraaid in de formule :?
Nou al die regelaars van de cloud, daar wil ik niet van afhankelijk zijn. Ik regel alles lokaal via mijn eigen script in een addon van Home Assistant.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
KC27 schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 16:13:
[...]

Nou al die regelaars van de cloud, daar wil ik niet van afhankelijk zijn. Ik regel alles lokaal via mijn eigen script in een addon van Home Assistant.
Nadeel van dat HA script vind ik dat het IP-adres van de omvormer regelmatig wijzigt (ondanks vastgezet IP) en dat het script dan dus niet werkt. Dan vertrouw ik meer op de internetverbinding met SE.

Hoop wel dat ze niet if prijs < ingestelde bedrag hebben gehanteerd, maar if prijs < ingestelde bedrag onder 0 hebben aangehouden. Hier is die vandaag gewoon blijven draaien.

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 14:51
Taro schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 16:16:
[...]

Nadeel van dat HA script vind ik dat het IP-adres van de omvormer regelmatig wijzigt (ondanks vastgezet IP) en dat het script dan dus niet werkt. Dan vertrouw ik meer op de internetverbinding met SE.

Hoop wel dat ze niet if prijs < ingestelde bedrag hebben gehanteerd, maar if prijs < ingestelde bedrag onder 0 hebben aangehouden. Hier is die vandaag gewoon blijven draaien.
Heeft die geen hostnaam of kun je hem geen hostnaam in je router geven. Het IP moet toch vastgezet kunnen worden. Dan zou het mac adres wijzigen als dat wel gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Willempie27 schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 16:27:
[...]

Heeft die geen hostnaam of kun je hem geen hostnaam in je router geven. Het IP moet toch vastgezet kunnen worden. Dan zou het mac adres wijzigen als dat wel gebeurd.
Allemaal geprobeerd. Maar sinds de App het ook ondersteunt geen issue meer, dus ik heb het losgelaten :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:43

koboy

Heb een idee voor een icon

Marcva schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 16:07:
[...]

Vreemd, zit zelf nog niet dynamisch, maar dit is hoe ik het tot nu toe van alle kanten de dingen doorkrijg. Kan natuurlijk ook afhankelijk zijn van de omvormer, die van mij kan ik niet via de app instellen/uitlezen, dus alles verloopt via het SolarEdge Portal. Kan natuurlijk dat daar ergens op de lijn een hikje heeft gezeten bij het instellen. De instellingen een keer naar uit en weer opnieuw instellen?

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 12:23
[...]

Hier hetzelfde. En nog twee kennissen van me. Had als bijkomende kosten 15 cent ingevuld. Net na 1300 uur schakelde de omvormer uit, wat ik pas rond 15.20 uur zag. De dynamische prijs instelling in de SolarEdge app verwijderd, en hopla, weer opbrengst. Dus nu vraag ik me toch af, is de instelling van mij juist, of SolarEdge heeft ergens een foutje gemaakt en het teken omgedraaid.
Overigens was ik de koppeling van de SolarEdge rond datzelfde tijdstop ook kwijt in de Tibber app en de HomeWizard app. Er moet dus wel iets bij SolarEdge niet koosjer meer zijn, of zijn geweest.

[ Voor 10% gewijzigd door EVfan op 20-04-2024 17:34 ]

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knny
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-06 21:08
EVfan schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 17:03:
[...]

Hier hetzelfde. En nog twee kennissen van me. Had als bijkomende kosten 15 cent ingevuld. Net na 1300 uur schakelde de omvormer uit, wat ik pas rond 15.20 uur zag. De dynamische prijs instelling in de SolarEdge verwijderd, en hopla, weer opbrengst. Dus nu vraag ik me toch af, is de instelling van mij juist, of SolarEdge heeft ergens een foutje gemaakt en het teken omgedraaid.
Overigens was ik de koppeling van de SolarEdge rond datzelfde tijdstop ook kwijt in de Tibber app en de HomeWizard app. Er moet dus wel iets bij SolarEdge niet koosjer meer zijn, of zijn geweest.
Wel zuur. Hier ook tussen 13 en 16 de Solar Edge eruit…. Zo zou het niet moeten werken. Had ook -15,3 staan bij overige kosten. Nu maar op -15,6 gezet en even in de gaten houden het het morgen gaat.

Solar Edge 2,96 Wp 8x 370 ZZO (6x 45° en 2x plat dak 15°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Taro schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 16:16:
[...]

Bij mij is het ip-adres van de pv-omvormers al vijf jaar (vanaf het begin) niet veranderd. Ligt misschien aan je router. Ik heb een Fritzbox.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:37
byjove schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 10:41:
[...]

Nee, dat klopt niet. De consument betaalt de BTW over de transactie. Niet de leverancier. Dat heeft de ANWB iig bevestigd.
Dan heeft de ANWB dat niet goed verteld. BTW betaal je over de vergoeding. En de vergoeding is 5 cent en in dit geval van de leverancier naar de consument (je krijgt betaald om stroom te gebruiken) Dus de consument krijgt 5 cent plus btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
@knny en @EVfan goed om te horen dat ik niet gek ben 😉
Heb mijn installateur een mailtje gestuurd. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronjon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-06 21:45
KC27 schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 16:13:
[...]

ik wil het ook zelf regelen in HomeAssistant. wel maak ik dan gebruik van de Tibber integratie met sensor Elctricity Price. (incl. btw en toeslagen)
bij welk bedrag van deze prijs moet ik de zonnepanelen nou afschakelen? ik lees zowel +15,3 als -15,3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
ronjon schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 22:57:
[...]

ik wil het ook zelf regelen in HomeAssistant. wel maak ik dan gebruik van de Tibber integratie met sensor Elctricity Price. (incl. btw en toeslagen)
bij welk bedrag van deze prijs moet ik de zonnepanelen nou afschakelen? ik lees zowel +15,3 als -15,3
De prijs van Tibber is net zoals bij Nordpool (mits goed ingesteld) incl belastingen.

Dus als de prijs is onder 0 dan omvormer uitschakelen. Ik heb een GoodWe en gaat het export grid limit op 0 en bij positief weer aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GS1X0REF6iuZHU9JyQPsOIZ3bYg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3oduQzTogqthjVOtNGjoimtL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18:25
[...]

Hier hetzelfde. Had €0,15 ingevuld maar omvormer ging zaterdag uit van 13 tot 16 u. :(

Terug gekeken naar vorig weekend (ook negatieve prijzen) maar toen bleef de omvormer gewoon aan. :)

Zal dus hopelijk een eenmalig foutje bij SolarEdge zijn geweest?
Als het vandaag (zondag) weer fout gaat, dan heeft SolarEdge kennelijk iets gewijzigd en werkt het sinds vandaag niet goed meer. :?

Update: zondag 11:03 Helaas schakelt de SolarEdge weer uit. :( Dus bug zit er nog in. Voorlopig de optie maar even uitgezet.
En @Marcva: bedankt voor de melding, want ik lette er niet eens meer op. Wel vreemd dat zo’n groot merk als Solaredge een dergelijke bug er door laat glippen.

[ Voor 15% gewijzigd door Pim57 op 21-04-2024 11:18 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• david033
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 13-01 19:36
De komende tijd voorzie ik regelmatig negatieve prijzen door overschotten. Voor de winter zie ik het somberder in door geo politieke spanningen. Gevoelsmatig komt er een opleving van de prijzen en op langere termijn wel een daling. Omdat er steeds maar panelen bij geplaatst worden en straks gas er wel genoeg is.

Ik zit nog wel dynamisch maar vanaf september wel even vast. Kan er onder uit omdat prijzen nu hoger liggen. De 19 cent per kw vast (laag) vond ik aantrekkelijk voor de winter (warmtepomp en ev heb ik). Daarna kan ik er nog vanaf want ik mag ontbinden omdat de prijzen nu hoger liggen van het model contract. Dan krijg je geen boete. Dalen de prijzen dan heb ik pech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gAzu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 18:31
Nee, android.
De app is dezelfde versie als die van jullie die wel de gemiddelde waarde per maand toont

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:06
Om je omvormer uit te schakelen, kan je denk ik ook een maak-verbreek magneetschalaar in je groepenkast plaatsen? Aangestuurd door een Shelly oid?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:10
Whiskey48 schreef op zondag 21 april 2024 @ 09:25:
Om je omvormer uit te schakelen, kan je denk ik ook een maak-verbreek magneetschalaar in je groepenkast plaatsen? Aangestuurd door een Shelly oid?
Schakelen onder volle belasting is nooit leuk. Beter is het om de omvormer softwarematig terug te laten regelen. Wat gaat je omvormer er van vinden als ineens de netspanning weg is? Dan dus ook geen koeling meer etc.

Geschakel met PV aan uit, autos van 1 naar 3 fase en weer terug. Volgens mij is dat allemaal penny wise pound foolish.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Laatst online: 19:06
V_ger schreef op zondag 21 april 2024 @ 09:29:
[...]

Schakelen onder volle belasting is nooit leuk. Beter is het om de omvormer softwarematig terug te laten regelen. Wat gaat je omvormer er van vinden als ineens de netspanning weg is? Dan dus ook geen koeling meer etc.

Geschakel met PV aan uit, autos van 1 naar 3 fase en weer terug. Volgens mij is dat allemaal penny wise pound foolish.
Ah idd, de omvormer zal binnen de kortste keren kapot zijn idd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 17-06 05:59
Willempie27 schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 23:20:
[...]Ik heb een GoodWe en gaat het export grid limit op 0 en bij positief weer aan.
Oei, dat is zonde want je kunt beter kopen tegen negatieve prijs dan je eigen gratis zonnestroom gebruiken.

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simmersnie
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16-06 14:00
gAzu schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 08:51:
[...]

Hier zegt dat scherm nog steeds x euro voor y kWh (totalen per maand) en moet ik het zelf uitrekenen: 14,28 cent/kWh

Zou het kunnen dat je grid rewards moet hebben om de optie te krijgen die jullie laten zien?
Dat zou wel jammer zijn...
Je bent niet de enige. Ook bij mij toont de Tibber-App onder Analyse nog steeds het oude vertrouwde scherm, zowel op Android 24.14.0 (5) als IOS 24.14.0 (1).

Inderdaad bijzonder, dat het bij de één wel, en bij de ander niet getoond wordt. 8)7
Waar zit de 'schakelaar' voor het wel/niet tonen van het nieuwe informatie-scherm?
Ik heb elektriciteit van Tibber, met Pulse, geen PV, en ook geen laadpaal... dus ook geen Grid-Rewards.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:53

Tazzios

..

@Willempie27
Volgens mij vergeet je hierbij de salderingsregeling. Voor elke kWh die je teruglevert tegen 0 Nordpool prijs levert dat 0,13164 euro belasting voordeel op.

Je kunt dus beter van de all-in-prijs <0 uitgaan.

[ Voor 13% gewijzigd door Tazzios op 21-04-2024 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Pim57 schreef op zondag 21 april 2024 @ 00:01:
[...]

Hier hetzelfde. Had €0,15 ingevuld maar omvormer ging zaterdag uit van 13 tot 16 u. :(

Terug gekeken naar vorig weekend (ook negatieve prijzen) maar toen bleef de omvormer gewoon aan. :)

Als het vandaag (zondag) weer fout gaat, dan heeft SolarEdge kennelijk iets gewijzigd en werkt het sinds vandaag niet goed meer. :?

Update: zondag 11:03 Helaas schakelt de SolarEdge weer uit. :( Dus bug zit er nog in. Voorlopig de optie maar even uitgezet.
En @Marcva: bedankt voor de melding, want ik lette er niet eens meer op. Wel vreemd dat zo’n groot merk als Solaredge een dergelijke bug er door laat glippen.
Even een update voor de SolarEdge bezitters. Ik heb opnieuw de dynamische afschakel instellingen gezet zoals gisteren en eerder, toen de omvormer uitschakelde en ik ook alle koppelingen kwijt was.
Op dit moment 12/13 cent tarief. Maar de omvormer schakelt niet meer uit.
Anderen nog wel problemen?
Dit zijn mijn instellingen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yFGfXDRHqEkIlBVuyaqb7r3PwNc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fy8l0msixxcGzR6TdsfsLJvU.jpg?f=fotoalbum_large

Edit:
Na een minuut of 10 schakelde de omvormer toch weer uit :(
De tarief optimalisatie instelling verwijderd, en na enkele minuten schakelde de omvormer weer in.
Lijkt me toch dat ergens in de instellingen in de algoritmen bij SE het teken voor de aanvullende kosten wordt omgedraaid.
Ik heb de installateur geïnformeerd. Ben benieuwd.

[ Voor 10% gewijzigd door EVfan op 21-04-2024 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsvdBeek
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 15:12
De app heeft een nieuwe instelling gekregen voor de dynamische energie.
De app vandaag opgestart en ik moest mijn Dynamische instellingen opnieuw invoeren. En idd schakelt de omvormer van Solar Edge uit met een prijs van lager dan +15 ct ipv -15ct

Gisteren had ik nog de vorige instellingen en is de omvormer niet uit gegaan. Ik heb de instelling ook maar uitgezet om de omvormer uit te schakelen bij te lage energie prijzen

[ Voor 26% gewijzigd door NielsvdBeek op 21-04-2024 14:11 ]

pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-05 13:43

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Bij mij is de SolarEdge omvormer niet meer aangeschakeld en staat nog steeds in vermogensbeperking.

Reset hielp niet, ook instellingen in de app weghalen niet.

Iemand nog een idee waar het aan kan liggen? Betreft een 8k omvormer geplaats in 2017

Be fast .... Be furious....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18:25
Bl4ckviper schreef op zondag 21 april 2024 @ 15:39:
Bij mij is de SolarEdge omvormer niet meer aangeschakeld en staat nog steeds in vermogensbeperking.

Iemand nog een idee waar het aan kan liggen? Betreft een 8k omvormer geplaats in 2017
Netspanning te hoog?

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
NielsvdBeek schreef op zondag 21 april 2024 @ 14:09:
De app heeft een nieuwe instelling gekregen voor de dynamische energie.
De app vandaag opgestart en ik moest mijn Dynamische instellingen opnieuw invoeren. En idd schakelt de omvormer van Solar Edge uit met een prijs van lager dan +15 ct ipv -15ct

Gisteren had ik nog de vorige instellingen en is de omvormer niet uit gegaan. Ik heb de instelling ook maar uitgezet om de omvormer uit te schakelen bij te lage energie prijzen
@NielsvdBeek
Tja dat is de enige remedie op dit moment.
Klagen bij installateur en SolarEdge.
Wel verhelderend dat je hebt vastgesteld dat dit probleem met een update is ontstaan.
Dat verklaart waarschijnlijk ook waarom een bekende van ons dit probleem (nog) niet heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Volgens mij niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PljtWANPh9-FQy7DJ5Qs0tGn_nQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5adfGHXQuq8fDboZIAZJk911.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Tazzios schreef op zondag 21 april 2024 @ 11:36:
@Willempie27
Volgens mij vergeet je hierbij de salderingsregeling. Voor elke kWh die je teruglevert tegen 0 Nordpool prijs levert dat 0,13164 euro belasting voordeel op.

Je kunt dus beter van de all-in-prijs <0 uitgaan.
De prijs is ook inclusief alle belastingen. Dus met belastingen onder de 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:53

Tazzios

..

Noordpool is zonder energiebelasting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:07
In 2024 is er nog geen incl EB negatief uur geweest.
Laagste was -12,53ct/kWh kale DAH uur prijs op 6 april 14-15 uur

Je moet wel heel veel meer opwek hebben dan verbruik, dat je zo vroeg in het jaar, al buiten saldeervolume zit, tot nu toe blijft afhankelijk waar je in het land zit de opwek/ zoninstraling flink achter, in sommige delen van het land zelfs lager dan 2013

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17-06 19:46
Om dat te weten moet je bij fasemeting zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper

Bl4ckviper

BlaBlaBla

mathijshooi schreef op zondag 21 april 2024 @ 21:08:
[...]

Om dat te weten moet je bij fasemeting zijn.
Ook niets vreemds.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Yia6kh15uTn9kxmwBJUKBPwW40=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cbEuoUXepuJtVuA12eCp4w1E.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Faceless
  • Laatst online: 12-06 07:46
Domba schreef op zondag 21 april 2024 @ 20:09:
In 2024 is er nog geen incl EB negatief uur geweest.
Laagste was -12,53ct/kWh kale DAH uur prijs op 6 april 14-15 uur
2024-04-06 14:00 - €0.125 min EB ( €0.109 ) = - €0.016

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:28

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
Dat werkt natuurlijk alleen op het moment dat de panelen uitvallen.
Kijk eens overdag rond een uur of 13 a 14, als het zonnetje schijnt.
231 voor 's nachts is ook al aardig hoog.

Ik zit hier op dit moment bijvoorbeeld op 225V, maar overdag als de zon vol schijnt zit ik op 246.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Smuggler schreef op zondag 21 april 2024 @ 21:50:
[...]

Dat werkt natuurlijk alleen op het moment dat de panelen uitvallen.
Kijk eens overdag rond een uur of 13 a 14, als het zonnetje schijnt.
231 voor 's nachts is ook al aardig hoog.

Ik zit hier op dit moment bijvoorbeeld op 225V, maar overdag als de zon vol schijnt zit ik op 246.
Gelukkig kan je dat terug zien via rapportage vandaag rond 13:00
L1: 240,70

L2: 242,22

L3: 242,64

Al met al ook niets raars.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Faceless schreef op zondag 21 april 2024 @ 21:43:
[...]

En welke dynamische energieleverancier rekent geen opslag (onkosten vergoeding ) die je niet kan salderen?

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Faceless schreef op zondag 21 april 2024 @ 21:43:
[...]

Wat @Domba zegt: je vergeet de opslag van je leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faceless
  • Laatst online: 12-06 07:46
KC27 schreef op zondag 21 april 2024 @ 22:22:
[...]

Wat @Domba zegt: je vergeet de opslag van je leverancier.
Dat was niet het originele statement, maar wat je wilt:

2024-04-06 14:00
Beurs: - €0.125
Frank energy handling: €0.015
Energybelasting: €0.109
Totaal: - €0.002

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Faceless schreef op zondag 21 april 2024 @ 23:32:
[...]

Dat was niet het originele statement, maar wat je wilt:

2024-04-06 14:00
Beurs: - €0.125
Frank energy handling: €0.015
Energybelasting: €0.109
Totaal: - €0.002
Die handeling is voor afname en het gaat hier om teruglevering en dan is die 2.9ct ongeacht sinds wanneer je klant bent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Domba schreef op zondag 21 april 2024 @ 23:40:
[...]

Die handeling is voor afname en het gaat hier om teruglevering en dan is die 2.9ct ongeacht sinds wanneer je klant bent
Ok, Frank is dus absoluut niet de leverancier om klant te worden als je een PV overschot hebt! Je moet dus niet alleen de handling-fee betalen om je stroom te leveren aan hen, maar die is ook nog eens hoger dan dat je betaalt voor afname?? Damn, talk about graaien!

Als PV bezitter met jaarlijks overschot kun je dan beter naar Tibber of Zonneplan, daarbij ontvang je de inkoopvergoeding bij export (van andere dynamische leveranciers weet ik het niet)...

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wurtel
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 25-02 15:58
Gameboy schreef op maandag 22 april 2024 @ 09:20:
[...]

Als PV bezitter met jaarlijks overschot kun je dan beter naar Tibber of Zonneplan, daarbij ontvang je de inkoopvergoeding bij export (van andere dynamische leveranciers weet ik het niet)...
Bij EasyEnergy betaal je de inkoopvergoeding (0,02178) over het verschil tussen levering en teruglevering.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:57
Gameboy schreef op maandag 22 april 2024 @ 09:20:
[...]

Ok, Frank is dus absoluut niet de leverancier om klant te worden als je een PV overschot hebt! Je moet dus niet alleen de handling-fee betalen om je stroom te leveren aan hen, maar die is ook nog eens hoger dan dat je betaalt voor afname?? Damn, talk about graaien!

Frank Energy is sowieso een bedrijf waar je weg van moet blijven, dat is inmiddels wel bekend (met de benodigde verhalen) hier in dit topic.

Helaas zijn er toch nog mensen die ervoor vallen :9.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Morgenochtend hoogste prijs tot nu toe van dit jaar.

Als die prijs ontwikkeling zo door blijft gaan, wordt ik deze maand nog nettoverbruiker :-( door het extra bijladen om thuisaccu af tevullen voor een paar kWh extra teruglevering in avond en ochtend piek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
Domba schreef op maandag 22 april 2024 @ 13:10:
Morgenochtend hoogste prijs tot nu toe van dit jaar.

Als die prijs ontwikkeling zo door blijft gaan, wordt ik deze maand nog nettoverbruiker :-( door het extra bijladen om thuisaccu af tevullen voor een paar kWh extra teruglevering in avond en ochtend piek.
Ik blij dat mijn batterij vol zit :)

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11:55
Met de huidige tarieven die steeds aan het dalen is, is het nog de moeite waard om voor dynamisch te gaan?
Ik zit nu bij zonneplan dynamisch zowel gas en elektra. Maar ik zie elektriciteit prijzen in de piekuren van boven 30-34ct. Met de huidige contract prijzen van rond 20-24ct is het dus niet interessant. Of zie ik het verkeerd?

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:45

de Peer

under peer review

SirLct schreef op maandag 22 april 2024 @ 13:49:
Met de huidige contract prijzen van rond 20-24ct is het dus niet interessant.
Als jij geen zonnepanelen hebt, en de bulk van je stroom in de piekuren verbruikt: dan zou dat inderdaad zo kunnen zijn.

Het hangt héél erg je van situatie (en gedrag) af. en van bereid zijn tot aanpassingen. 2 Elektrische auto's hebben kan ook mee spelen in de overwegingen.

[ Voor 20% gewijzigd door de Peer op 22-04-2024 13:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11:55
de Peer schreef op maandag 22 april 2024 @ 13:53:
[...]

Als jij geen zonnepanelen hebt, en de bulk van je stroom in de piekuren verbruikt: dan zou dat inderdaad zo kunnen zijn.

Het hangt héél erg je van situatie (en gedrag) af. en van bereid zijn tot aanpassingen. 2 Elektrische auto's hebben kan ook mee spelen in de overwegingen.
Ik heb zonnepanellen en ook elektrische auto.
Vind de tarief snachts (ik laad altijd snachts) niet meer interessant (ik zie afgelopen dagen nog steeds 25ct zelfs id nacht).
En met zonepanellen "verdien" ik ook weinig op moment dat ie veel genereren want de tarief op dat moment is dan laag.

Alles bij elkaar toch niet meer zo interessant?
1) Je betaalt al hoger id piek uren
2) Je krijgt weinig voor je teruglevering
3) De dieptepunt scheelt niet meer zo veel vs normale tarieven

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j_bos
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-06 14:32
Ik heb een Growatt omvormer. Nu heb ik een Waveshare Modbus to ETH adapter aan mijn modbus poort gekoppeld en in Home Assistant gekoppeld met de Solax-Modbus addon.

Zonneplan data is ook al gekoppeld met de Zonneplan ONE addon.

Volgens mij kan ik nu toch gewoon op basis van het Zonneplan uurtarief mijn Grid Export Limit op de Growatt omvormer op 1 zetten? Of vergeet ik nu iets?

[ Voor 4% gewijzigd door j_bos op 22-04-2024 15:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

SirLct schreef op maandag 22 april 2024 @ 15:25:
[...]

Ik heb zonnepanellen en ook elektrische auto.
Vind de tarief snachts (ik laad altijd snachts) niet meer interessant (ik zie afgelopen dagen nog steeds 25ct zelfs id nacht).
En met zonepanellen "verdien" ik ook weinig op moment dat ie veel genereren want de tarief op dat moment is dan laag.

Alles bij elkaar toch niet meer zo interessant?
1) Je betaalt al hoger id piek uren
2) Je krijgt weinig voor je teruglevering
3) De dieptepunt scheelt niet meer zo veel vs normale tarieven
Het risico is een beetje uit de markt. Dus dynamisch en vast contract bewegen naar elkaar toe ja. Je kunt nu niet meer veel besparen door risico te nemen, omdat het risico lager is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjoran123
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:54
j_bos schreef op maandag 22 april 2024 @ 15:27:
Ik heb een Growatt omvormer. Nu heb ik een Waveshare Modbus to ETH adapter aan mijn modbus poort gekoppeld en in Home Assistant gekoppeld met de Solax-Modbus addon.

Zonneplan data is ook al gekoppeld met de Zonneplan ONE addon.

Volgens mij kan ik nu toch gewoon op basis van het Zonneplan uurtarief mijn Grid Export Limit op de Growatt omvormer op 1 zetten? Of vergeet ik nu iets?
Wat voor waveshare heb je? Ik heb voor mijn growatt een extra shine wifi gekocht en wilde deze gaan flashen, om zo de in HA de grid export limit te kunnen instellen. Ik ben genoodzaakt via wifi te gaan en had nog geen alternatief gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
John245 schreef op maandag 22 april 2024 @ 13:39:
[...]

Ik blij dat mijn batterij vol zit :)
De PV-opwek blijft bij mij dit jaar verachter, waar ik 1100-1200Kwh van PV voor April eigenlijk verwachte
Het weer moet aanzienlijk veranderen met minder Maartse-buien wil ik nog >1000kWh voor April uitkomen en al >220kWh (gem.1,3ct kale marktprijs) bijgeladen deze maand voor deze ochtend/avondpiek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:38
Domba schreef op zondag 21 april 2024 @ 20:09:

tot nu toe blijft afhankelijk waar je in het land zit de opwek/ zoninstraling flink achter, in sommige delen van het land zelfs lager dan 2013
Hoe kun je dit inzien? Ik heb vorige keer lopen zoeken, maar dan vind ik vooral het aantal zonuren op een bepaald (weer)meetstation. Ik hoopte dit te vinden voor stad/dorp/postcodegebied, maar dat is misschien te precies en alleen te doen met (dure) satellietdata?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
dehardstyler schreef op maandag 22 april 2024 @ 16:09:
[...]

Hoe kun je dit inzien? Ik heb vorige keer lopen zoeken, maar dan vind ik vooral het aantal zonuren op een bepaald (weer)meetstation. Ik hoopte dit te vinden voor stad/dorp/postcodegebied, maar dat is misschien te precies en alleen te doen met (dure) satellietdata?
Wellicht als je opbrengst opk bij https://pvoutput.org/ onderbrengt daar kun je ook het weer er bij in zien.
ook bij jou in de buurt.

Homey, HA, Sessy, Starlink, Ubiquti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
dehardstyler schreef op maandag 22 april 2024 @ 16:09:
[...]

ik gebruik een knmi-weerstation omdat die maar 13km van me af zit
Voor meer detail, zuiver als referentie kan je bijv op pvoutput kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j_bos
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-06 14:32
bjoran123 schreef op maandag 22 april 2024 @ 15:38:
[...]

Wat voor waveshare heb je? Ik heb voor mijn growatt een extra shine wifi gekocht en wilde deze gaan flashen, om zo de in HA de grid export limit te kunnen instellen. Ik ben genoodzaakt via wifi te gaan en had nog geen alternatief gevonden.
Ik heb de Waveshare RS485 to ETH met POE. Daar zit alleen ook geen wifi in. Altijd goed opletten dat zo'n adapter wel Modbus ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:38
psdata schreef op maandag 22 april 2024 @ 16:22:
[...]

Wellicht als je opbrengst opk bij https://pvoutput.org/ onderbrengt daar kun je ook het weer er bij in zien.
ook bij jou in de buurt.
Domba schreef op maandag 22 april 2024 @ 16:46:
[...]

ik gebruik een knmi-weerstation omdat die maar 13km van me af zit
Voor meer detail, zuiver als referentie kan je bijv op pvoutput kijken
Ahh dan kon pvoutput meer dan ik dacht, top ga ik dat doen! Dank beide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
j_bos schreef op maandag 22 april 2024 @ 16:55:
[...]

Ik heb de Waveshare RS485 to ETH met POE. Daar zit alleen ook geen wifi in. Altijd goed opletten dat zo'n adapter wel Modbus ondersteunt.
Werken zeer goed en dat voor Euro 20,25.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
John245 schreef op maandag 22 april 2024 @ 17:34:
[...]

Werken zeer goed en dat voor Euro 20,25.
Daar heb ik ook wel interesse in, maar vind hem overal voor 30+ euro. Heb je een link naar waar hij voor deze prijs te koop is?

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Domba schreef op maandag 22 april 2024 @ 15:57:
[...]

De PV-opwek blijft bij mij dit jaar verachter, waar ik 1100-1200Kwh van PV voor April eigenlijk verwachte
Het weer moet aanzienlijk veranderen met minder Maartse-buien wil ik nog >1000kWh voor April uitkomen en al >220kWh (gem.1,3ct kale marktprijs) bijgeladen deze maand voor deze ochtend/avondpiek
De laatste dagen beloven nog veel zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
manusjevanalles schreef op maandag 22 april 2024 @ 17:36:
[...]

Daar heb ik ook wel interesse in, maar vind hem overal voor 30+ euro. Heb je een link naar waar hij voor deze prijs te koop is?
Niet zo snel een link. Tinytronics. (webwinkel)

Waveshare Industriële Seriële Server - RS485 naar PoE Ethernet

PS was prijs FEB2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 18:33

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Een vraagje over een dynamisch contract met uur tarieven.

Vandaag tussen 16:00 uur en 17:00 uur is het tarief 24 cent.

Van 16:10 tot 16:25 scheen de zon even flink, tot wel 3000 W.

Van 16:40 tot 16:55 leg ik een pizza in de oven die 3000 W verbruikt.

Hoef ik over dit uur dan niets te betalen (uur prijs inclusief, ook in/verkoop kosten). _/-\o_

Behalve leveringskosten en netbeheerkosten die je altijd moet betalen en vermindering energiebelasting.

[ Voor 13% gewijzigd door PeteSplit op 22-04-2024 17:48 ]

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Nu online
John245 schreef op maandag 22 april 2024 @ 17:40:
[...]

Niet zo snel een link. Tinytronics. (webwinkel)

Waveshare Industriële Seriële Server - RS485 naar PoE Ethernet

PS was prijs FEB2024
Gevonden, nog steeds die prijs. https://www.tinytronics.n...r-rs485-naar-poe-ethernet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Ik had ze voor 20,25 maar volgens mij was er toen een 10% korting aktie. Maar 22,50 ligt ook nog ver beneden 30+ :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
  • Nu online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19:25
PeteSplit schreef op maandag 22 april 2024 @ 17:44:

Hoef ik over dit uur dan niets te betalen (uur prijs inclusief, ook in/verkoop kosten). _/-\o_

Behalve leveringskosten en netbeheerkosten die je altijd moet betalen en vermindering energiebelasting.
Stel dat die 3000 W (= 3 kW) opwekking het hele kwartier gold, en de oven continu 3 kW verbruikte, dan streept dat inderdaad tegen elkaar weg.

Maar die over verbruikt een vooral tijdens het opwarmen en daarna neemt het verbruik af. Dus misschien krijg je nog iets terug ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
PeteSplit schreef op maandag 22 april 2024 @ 17:44:

Zolang je deze afname nog kunt salderen, zal je netto resultaat in dat uur inderdaad 0 zijn. Echter, zodra de saldering wegvalt, of wanneer je meer teruglevering hebt dan afname, dan moet je rekenen met een kwartier inkoop voor de volle prijs (spotprijs + inkoopvergoeding + EB en BTW over alles), en een kwartier export waar je alleen de spotprijs + inkoopvergoeding + BTW daarover terugkrijgt (bij Tibber dan, anderen rekenen andere prijzen voor teruglevering/export).

Dus het volledige antwoord is: hangt er vanaf of je een overschot hebt, en bij welke dynamische leverancier je zit ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Gameboy op 22-04-2024 18:39 ]

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• V_ger
Of je kijkt gewoon 1 pagina terug waar exact dezelfde vraag gesteld werd.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Nu online
Mooi, maar waarom per kwh-meter een eigen modbus>tcp? Had ook met 1 converter gekund toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
manusjevanalles schreef op maandag 22 april 2024 @ 18:48:
[...]

Mooi, maar waarom per kwh-meter een eigen modbus>tcp? Had ook met 1 converter gekund toch?
Dat kan inderdaad. Had netjes dubbele adereindhulzen daarvoor besteld. Maar sommige connecties bleven niet echt stevig zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGrandoNeuso
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
Bericht van Consumentenbond gekregen met een collectief aanbod voor dynamisch contract. Leverancier is Next Energy en hierbij geven ze ook nog een eenmalige korting van €170,-. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ZN1rWLGaIqLy-_87Y20gHaDoTg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0dmxwhFqYujNYlC4NUNIjgLN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njcjans
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-04 20:39
ElGrandoNeuso schreef op maandag 22 april 2024 @ 18:59:
Bericht van Consumentenbond gekregen met een collectief aanbod voor dynamisch contract. Leverancier is Next Energy en hierbij geven ze ook nog een eenmalige korting van €170,-. [Afbeelding]
Exact dezelfde tarieven voor vastrecht en variabele opslag als rechtstreeks contracteren behoudens de loyaliteitsbonus (die is 85 euro voor gas en elektra apart)...

[ Voor 145% gewijzigd door njcjans op 22-04-2024 19:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 18:33

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

V_ger schreef op maandag 22 april 2024 @ 18:45:
Of je kijkt gewoon 1 pagina terug waar exact dezelfde vraag gesteld werd.
Daar ging het meer over alle "toeslagen" niet over het wegstrepen in hetzelfde uur. Want ik vroeg me af, of ik, als de zon schijnt, mijn oven moet aanzetten, of dat dat ook in hetzelfde uur kan.

Wat ik ook las, dat er BTW geheven werd door de energie leverancier, over jouw terug geleverde energie.
Dat kan natuurlijk helemaal niet. Deze is BTW vrij.
Ik zie wel steeds meer, dat een verkoop vergoeding gevraagd wordt, die even hoog is, als de inkoop vergoeding.

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
Pim57 schreef op zondag 21 april 2024 @ 00:01:
[...]

Graag gedaan. Beetje toeval dat ik het zag na een uur. Hier staat de functie ook uit.
Nog in afwachting van reactie installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:13

Audione0

Strijdt der titanen

de Peer schreef op maandag 22 april 2024 @ 15:34:
[...]

Het risico is een beetje uit de markt. Dus dynamisch en vast contract bewegen naar elkaar toe ja. Je kunt nu niet meer veel besparen door risico te nemen, omdat het risico lager is geworden.
Betekent dit concreet dat dynamisch niet interessant meer is, voor mensen die juist kunnen sturen door het gebruik een EV.. Oprechte vraag?

Want met dynamisch was sturing de sleutel tot besparen (financieel) maar als die kaart nu gespeeld is waarom dan nog moeilijk doen om voor dynamisch te kiezen, gebruiken? Maar dan lekker makkelijk voor vast gaan…

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Audione0 schreef op maandag 22 april 2024 @ 22:25:
[...]

Betekent dit concreet dat dynamisch niet interessant meer is, voor mensen die juist kunnen sturen door het gebruik een EV.. Oprechte vraag?

Want met dynamisch was sturing de sleutel tot besparen (financieel) maar als die kaart nu gespeeld is waarom dan nog moeilijk doen om voor dynamisch te kiezen, gebruiken? Maar dan lekker makkelijk voor vast gaan…
Het verschil wordt kleiner. Maar juist met flink sturen (1 of 2 EV's bijvoorbeeld) kun je nog steeds voordeel halen lijkt me. Maar zeer situatieafhankelijk.

Wie zal het zeggen.. Wie weet krijgen we deze zomer wel een record aantal dagen met negatieve prijzen..

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 22-04-2024 22:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• V_ger
de Peer schreef op maandag 22 april 2024 @ 22:31:
[...]

Het verschil wordt kleiner. Maar juist met flink sturen (1 of 2 EV's bijvoorbeeld) kun je nog steeds voordeel halen lijkt me. Maar zeer situatieafhankelijk.

Wie zal het zeggen.. Wie weet krijgen we deze zomer wel een record aantal dagen met negatieve prijzen..
Idd zeer situatie afhankelijk. Voor april is mijn gemiddelde koopprijs iets van 15 cent (inclusief alles). Voor 2024 ligt dat rond de 20. Mijn gemiddelde verkoopprijs daarentegen ligt ruim boven de inkoopprijs. Voor april een ruime 550 kWh ge- en verkocht. De opbrengst is bij gelijk volume ongeveer 2x zo hoog als de kostprijs. Dat is dan met PV, EV en thuisbatterij.
Dat gaat me met een vaste prijs niet lukken. Dus in mijn specifieke geval is dynamisch beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Audione0 schreef op maandag 22 april 2024 @ 22:25:
[...]

Juist als je veel van je gebruik kan sturen is het zeer interessant... Sure, er zijn enkele dure uurtjes op iedere dag, en soms is de hele dag niet geweldig qua prijs, maar als je bijvoorbeeld een EV hebt, kan je daarmee het gemiddelde tarief zoveel omlaag trekken door die in de lage uurtjes te laden.

Zelf zit ik deze maand op 15ct gemiddeld... daar kan weinig anders tegenop.

N.B. Ik heb geen battery-storage, en ik lever <10kwh/maand terug, aangezien ik een zeer kleine solar setup heb, die meestal minder produceert dan ik gebruik.

[ Voor 8% gewijzigd door markjanssen op 22-04-2024 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
de Peer schreef op maandag 22 april 2024 @ 22:31:
[...]

Ik ben al benieuwd wat het as zaterdag wordt, dan is het koningsdag, waarvoor extra lage vraag wordt verwacht in Nederland, voor rest van eu is het eengewone zaterdag. Een aantal weekenden later mocht pinksterweekend zonning zijn zal die nog lager liggen, daar die in heel EU het zelfde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:59
Domba schreef op maandag 22 april 2024 @ 23:42:
Ik ben al benieuwd wat het as zaterdag wordt, dan is het koningsdag, waarvoor extra lage vraag wordt verwacht in Nederland, voor rest van eu is het eengewone zaterdag.
Ik dacht "waar heb ik dit eerder gelezen", maar ineens wist ik het

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Hmmbob schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 09:01:
[...]

[Twitter]
Zijn wel meer die er naar kijken, als lakmoes proef, maar 242% op groenste uur dat geloof ik niet.

Nederland heeft maar 8,2 GW export capaciteit, dat wordt dan zwaar afschakelen, of dat de vraag/verbruik ver onder 11GW zakt.
De netwerkbeheerders zijn per 1-1 overgestapt voor kleinverbruikers van kWp registratie naar vermogen van de omvormer.
Dat maakt het alleen nog vager, want bijv wie heeft op een micro omvormer meer PV dan het vermogen van de micro omvormer, iets wat wel geregeld gebruikelijk is op stringomvormers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:34

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Hmmbob schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 09:01:
[...]

[Twitter]
"Gewoon weekend" betekent overal lagere vraag. Het zou pas wat zijn als koningsdag door de week valt.
Daarbij is die interconnectie met de buren ook niet zo groot dat wij zoveel kunnen exporteren dat de prijs daar significant van gaat stijgen.
Maar ik zie dat energieweerbericht niet zo. Zaterdag wordt ook niet echt veel zon of wind voorspeld. En het is toch weekend. Dus waarom zou er zoveel overschot zijn? Het enige waar ik in mee ga is dat ik ook niet denk dat de prijzen erg laag zullen zijn.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 16-06 18:09
Domba schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 09:36:
[...]

De netwerkbeheerders zijn per 1-1 overgestapt voor kleinverbruikers van kWp registratie naar vermogen van de omvormer.
Dat maakt het alleen nog vager, want bijv wie heeft op een micro omvormer meer PV dan het vermogen van de micro omvormer, iets wat wel geregeld gebruikelijk is op stringomvormers
Hopelijk vragen ze niet alleen naar het vermogen van de omvormer, maar ook naar het aantal stuks. Anders wordt helemaal vaag.

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:50
Maasluip schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 10:01:
[...]

"Gewoon weekend" betekent overal lagere vraag. Het zou pas wat zijn als koningsdag door de week valt.
Daarbij is die interconnectie met de buren ook niet zo groot dat wij zoveel kunnen exporteren dat de prijs daar significant van gaat stijgen.
Maar ik zie dat energieweerbericht niet zo. Zaterdag wordt ook niet echt veel zon of wind voorspeld. En het is toch weekend. Dus waarom zou er zoveel overschot zijn? Het enige waar ik in mee ga is dat ik ook niet denk dat de prijzen erg laag zullen zijn.
In veel CAO's van maakindustrieën is afgesproken dat Koningsdag een vrije dag is. Zo gaat ook onze fabriek stil die normaal 24/7 draait. Niet alle fabrieken kunnen dat, maar genoeg om een deukje te slaan in de nationale energieconsumptie

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skippy.75
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-05 21:45
Bl4ckviper schreef op zondag 21 april 2024 @ 15:39:

Ik heb hetzelfde probleem. Mijn panelen wekken sinds zaterdagmiddag niks meer op. Heb jij al een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Skippy.75 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 15:22:
[...]

Ik heb hetzelfde probleem. Mijn panelen wekken sinds zaterdagmiddag niks meer op. Heb jij al een oplossing?
Installateur gebeld, Solar Edge moet iets doen of iemand met installateurs rechten.

Bij mij doet het het weer alleen mist er 1 optimizer/paneel nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaWalrus
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16:39
Energie VanOns verhoogt gastarief en verlaagt stroomtarief. Aldus een e-mail die ik zojuist ontving:
Beste [...],

Vanaf 23 mei 2024 passen wij de inkoopvergoeding voor stroom en gas aan. De nieuwe prijs (incl. btw) van onze inkoopvergoeding voor dynamische energiecontracten is als volgt.
  • Stroom is €0,04840 en verlagen we naar €0,03388 per kWh
  • Gas is €0,05911 en verhogen we naar €0,08511 per m3
Onze kosten voor de inkoop van stroom zijn gelukkig gedaald! Daarom verlagen we de inkoopvergoeding voor stroom. De inkoopvergoeding voor gas is helaas gestegen. Dit heeft voornamelijk te maken met het wegvallen van onze flexibele gascontracten. De kosten van deze nieuwe contracten liggen een stuk hoger en worden doorberekend in de inkoopvergoeding per kuub. Over het algemeen kan je een daling in de totale inkoopvergoeding van enkele tientjes per jaar verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:09

Jrz

––––––––––––

ThaWalrus schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 16:36:
Energie VanOns verhoogt gastarief en verlaagt stroomtarief. Aldus een e-mail die ik zojuist ontving:

[...]
Idem Groene Stroom Lokaal
Vanaf 23 mei 2024 passen wij de inkoopvergoeding voor stroom en gas aan. De nieuwe prijs (incl. btw) van onze inkoopvergoeding voor dynamische energiecontracten is als volgt.

Stroom is €0,04840 en verlagen we naar €0,03388 per kWh
Gas is €0,05911 en verhogen we naar €0,08511 per m3

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BobKooistra
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 19-03 11:33
Jrz schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 17:00:
[...]

Idem Groene Stroom Lokaal

[...]
Dat is toevallig.. Hegg Energy ook al. Toevallig ook zelfde datum en zelfde aanpassingen. Maar gas verhoging wel om een heeeeel andere reden! 8)7

Op donderdag 23 mei 2024 zullen wij de inkoopvergoeding voor stroom en gas aanpassen.
We beginnen graag met het goede nieuws: de inkoopvergoeding voor elektriciteit wordt verlaagd van €0,04840 naar €0,03388 per kWh incl. BTW.

De inkoop van gas heeft ons de laatste tijd meer kopzorgen bezorgd. We hebben de ontwikkelingen rondom het dichtdraaien van de Groningse gaskraan gevolgd en zijn dan ook op zoek gegaan naar een andere leverancier. Dit heeft geleid tot een nieuw, langlopend en flexibel gascontract, waarbij de inkoopkosten hoger zijn. Daarom zijn we genoodzaakt de inkoopvergoeding van gas te verhogen van €0,05911 naar €0,08511 per m3 incl. BTW.

Weet iemand of Anwb dit ook doet; anders ga ik nl over!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skippy.75
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-05 21:45
Bl4ckviper schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 15:29:
[...]

Installateur gebeld, Solar Edge moet iets doen of iemand met installateurs rechten.

Bij mij doet het het weer alleen mist er 1 optimizer/paneel nu.
Bedankt voor de info. Installateur was al ingelicht. Deze heeft inmiddels Solar Edge ingeschakeld. Even afwachten nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:21
Tibber nu ook

Gas is €0,05911 en verhogen we naar €0,08511 per m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Die verhoging naar 4,84 cent voor stroom was dan ook wel erg fors bij ANWB / EnergyZero. Ik vraag me af wat daar achter zat. Nu 3,4 cent is nog steeds relatief duur, maar ik weet niet of ik over was gestapt als ze dat gedaan hadden in plaats van die bijna 5 cent.

Volgende maand zit ik bij Eneco en gek genoeg hebben die nu een lagere inkoopvergoeding voor gas en stroom dan de meeste andere leveranciers (7,8xx cent voor gas).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• V_ger
Voor de komende maanden zal iedereen toch weinig gas verbruiken. Tegen de winter zijn de kaarten vast al meer dan eens opnieuw geschud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsvdBeek
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 15:12
ThaWalrus schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 16:36:

[...]
?

Gaat de m3 zo naar beneden dat de inkoop vergoeding hoger moet worden ?

https://www.bnr.nl/nieuws...ussel-gasprijs-gaat-dalen
Brussel verwacht dat de gasprijs in de komende tijd zal dalen door een grote toename van vloeibaar gas (lng) op de markt. De afgelopen periodes waren de gasprijzen relatief laag, met schommelingen tussen de 25 en 35 euro per megawattuur gas. Maar door investeringen die er de afgelopen jaren zijn gedaan, moet de gasprijs hard gaan dalen, verwacht voorzitter van de Europese Commissie Ursula von der Leyen.

[ Voor 4% gewijzigd door NielsvdBeek op 23-04-2024 19:52 ]

pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
  • Laatst online: 17:33
Wie kan er eens wat praktijkervaring met de werkelijk gerealiseerde gemiddelde uurtarieven delen voor de combinatie dynamische energieprijzen met zonnepanelen? Ik ben erg benieuwd hoe ver de inkoop- en verkoop marktprijzen in de praktijk uit elkaar liggen. Dit omdat inkoop toch veel op de dure en verkoop op de goedkopere momenten zal zijn.
Pagina: 1 ... 211 ... 285 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels