pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen
Dank je wel!
Even snel rekenen kom ik op gemiddeld 23,4 cent inkoop en 18,7 cent verkoop
Terug naar marktprijs excl dan 6,7 inkoop en 2,8 verkoop
Is beide wel een stuk lager dan ik in mijn hoofd had, al gaat dit wel over april natuurlijk
Met een EV kan je je gemiddelde inkoopprijs echt goed omlaag krijgen als je midden op de dag of in het weekend kan laden.
Een EV gebruikt veel stroom vergeleken met de rest en heeft dus een grote invloed op het gemiddelde.
Als je dan ook nog een batterij hebt kan je zorgen dat je verkoopprijs altijd boven de inkoopprijs ligt.
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen
Hoe zit het nu met de dynamische tarieven in de solaredge omvormer?EVfan schreef op zondag 21 april 2024 @ 12:13:
[...]
Even een update voor de SolarEdge bezitters. Ik heb opnieuw de dynamische afschakel instellingen gezet zoals gisteren en eerder, toen de omvormer uitschakelde en ik ook alle koppelingen kwijt was.
Op dit moment 12/13 cent tarief. Maar de omvormer schakelt niet meer uit.
Anderen nog wel problemen?
Dit zijn mijn instellingen.
[Afbeelding]
Edit:
Na een minuut of 10 schakelde de omvormer toch weer uit![]()
De tarief optimalisatie instelling verwijderd, en na enkele minuten schakelde de omvormer weer in.
Lijkt me toch dat ergens in de instellingen in de algoritmen bij SE het teken voor de aanvullende kosten wordt omgedraaid.
Ik heb de installateur geïnformeerd. Ben benieuwd.
Sinds het weekend heb ik deze uitgezet, omdat hij bij 15,3 cnt/kwh (all in) al geen afschakelen.
Het zijn allemaal resellers van de zelfde achterliggende provider... dus vrij voorspelbaar. (Danwel merknamen/merken van het zelfde bedrijf)Janpietertje89 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 21:27:
Ruikt wel een beetje naar prijsafspraken als de prijzen zo exact gelijk verhoogd worden?
Zie hier: https://en.energyzero.com/our-customers
[ Voor 14% gewijzigd door markjanssen op 23-04-2024 21:44 . Reden: linkje naar energyzero customer-list ]
Ik had te vroeg gejuicht.remc1979 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 20:35:
[...]
Hoe zit het nu met de dynamische tarieven in de solaredge omvormer?
Sinds het weekend heb ik deze uitgezet, omdat hij bij 15,3 cnt/kwh (all in) al geen afschakelen.
Ook bij mij schakelde de omvormer zondagmiddag weer uit.
Hoe het nu is weet ik niet. Mijn installateur heeft nog niets teruggemeld.
Eerste gelegenheid maar weer testen.
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Etsoe heeft ze volgens mij. Ben nu bezig daarvan de dagprijzen op te halen als backup. Iemand nog andere api aanbevelingen voor uurprijzen behalve etsoe en enever?jochem_van_raak schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 21:56:
Ik kan het zo nergens terug lezen, maar is er ook ergens een API waarmee je Onbalansprijzen kunt ophalen?
Is die niet te resetten of kan alleen de installateur dat doen?EVfan schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 22:49:
[...]
Ik had te vroeg gejuicht.
Ook bij mij schakelde de omvormer zondagmiddag weer uit.
Hoe het nu is weet ik niet. Mijn installateur heeft nog niets teruggemeld.
Eerste gelegenheid maar weer testen.
Die instellingen kun je zelf in de app doen, en weer verwijderen.Willempie27 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 22:51:
[...]
Is die niet te resetten of kan alleen de installateur dat doen?
Maar het heeft er alle schijn van dat de omvormer afschakelt bij plus 15 cent, ipv minus 15 cent, zoals de bedoeling is als je bij lage stroom tarieven niet wil betalen. Gewoon teken verkeerd??
Dat moet een instelling zijn op de SolarEdge server. Voor de recente update ging het wel goed (zie andere posts over dit onderwerp).
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Tenzij je pech hebt of iets blijkbaar niet compatible is dan moet iemand anders iets doen.Willempie27 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 22:51:
[...]
Is die niet te resetten of kan alleen de installateur dat doen?
Be fast .... Be furious....
Wat is de toegevoegde waarde van deze resellers dan? Ook van resellers mag je verwachten dat ze zaken proberen te optimaliseren waardoor ze hun diensten nét wat scherper/anders in de markt kunnen zetten dan hun concurrenten? Deze resellers hebben toch een bepaalde marge?markjanssen schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 21:38:
[...]
Het zijn allemaal resellers van de zelfde achterliggende provider... dus vrij voorspelbaar. (Danwel merknamen/merken van het zelfde bedrijf)
Zie hier: https://en.energyzero.com/our-customers
Het enige wat overblijft is klantenservice en de reseller(s) die zelfs dat (weg)geoptimaliseerd hebben zijn niet bepaald prettig om mee te moeten communiceren.
- knip -
Ik neem aan dat deze resellers niet dezelfde kosten aan energiezero betalen dan dat wij aan de resellers betalen? Hier zit toch een bepaalde marge op?Raymond P schreef op woensdag 24 april 2024 @ 07:57:
@Janpietertje89 Wat zouden ze exact moeten optimaliseren dan?
Het enige wat overblijft is klantenservice en de reseller(s) die zelfs dat (weg)geoptimaliseerd hebben zijn niet bepaald prettig om mee te moeten communiceren.
Contracten, facturen, eindafrekeningen en klantbeheer komt overduidelijk allemaal uit hetzelfde systeem. Het is echt enkel de klantenservice (en marketing) die overblijft voor de reseller.
Het zou mij ook niets verbazen als er afspraken zijn over hoe laag de abbokosten en opslag mogen zijn.
- knip -
Zul je wel gelijk in hebben hoor.Janpietertje89 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 07:52:
[...]
Wat is de toegevoegde waarde van deze resellers dan? Ook van resellers mag je verwachten dat ze zaken proberen te optimaliseren waardoor ze hun diensten nét wat scherper/anders in de markt kunnen zetten dan hun concurrenten? Deze resellers hebben toch een bepaalde marge?
Afgelopen tijd was de aanwas van nieuwe klanten zo groot vanwege de grote prijsverschillen met vaste(re) contracten dat ze wellicht geen energie hebben gestoken in unique selling points.
Als het tijd wordt voor een USP zullen ze daar vast wel werk van maken.
Maar dat was mijn punt, dat soort afspraken zijn toch verboden? Energiezero mag toch niet tegen al haar resellers zeggen "jullie moeten 8.511 cent/m3 opslag op gas rekenen". Dat is vergelijkbaar met LG die tegen winkels zegt "jullie moeten minimaal 2k per OLED tv rekenen".Raymond P schreef op woensdag 24 april 2024 @ 08:21:
@Janpietertje89 Ze zullen X per Y klant/kWh krijgen.
Contracten, facturen, eindafrekeningen en klantbeheer komt overduidelijk allemaal uit hetzelfde systeem. Het is echt enkel de klantenservice (en marketing) die overblijft voor de reseller.
Het zou mij ook niets verbazen als er afspraken zijn over hoe laag de abbokosten en opslag mogen zijn.
Ik denk dat dergelijke afspraken helemaal niet nodig zijn. Een reseller zal alle kosten wel door moeten berekenen, anders zijn ze snel failliet.Raymond P schreef op woensdag 24 april 2024 @ 08:21:
Wat ik al eerder noemde, veel resellers zijn proefkonijnen om te zien of een bedrijfsmodel levensvatbaar is*, als het lekker loopt en een flink klantenbestand hebben zijn ze 'rijp' genoeg om overgenomen te worden, loopt het niet dan verdwijnen ze weer. En men verdient nog eventueel op zaken als datavergaring wat men weer kan doorverkopen. Net als het principe 'niks is gratis' geldt ook 'geen commercieel bedrijf doet iets ogenschijnlijk onrendabels zonder dat er een vermoeden van waarde achter zit'.Janpietertje89 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 07:52:
[...]
Wat is de toegevoegde waarde van deze resellers dan? Ook van resellers mag je verwachten dat ze zaken proberen te optimaliseren waardoor ze hun diensten nét wat scherper/anders in de markt kunnen zetten dan hun concurrenten? Deze resellers hebben toch een bepaalde marge?
*: ik noemde al eerder flitsbezorgers en andere moderne diensten, maar in wezen zagen we dit ook tijdens de internethype toen we opeens 30 zo niet meer internetproviders kregen. Was ook grotendeels reseller, zat ook nauwelijks marge op, veel zijn er later weer of verdwenen of opgegaan in de grotere clubs. Nu is het normaal dat je internet bij KPN direct krijgt, maar origineel moest je wel een losse provider gebruiken (die natuurlijk vaak (deels) van KPN was). Dat je nu al ziet gebeuren dat bijv Eneco goedkoper wordt dan sommige resellers doet me vermoeden dat het binnenkort normaler wordt om 'gewoon' weer bij een grote club te zitten, zelfs voor dynamisch.
[ Voor 36% gewijzigd door The Third Man op 24-04-2024 11:13 ]
Als je dit topic als leidraad neemt hoef je enkel een korte periode 0.1 ct/kWh minder te rekenen dan je concurrenten om een stormloop van overstappen in gang te zetten.anboni schreef op woensdag 24 april 2024 @ 10:41:
[...]
Ik denk dat dergelijke afspraken helemaal niet nodig zijn. Een reseller zal alle kosten wel door moeten berekenen, anders zijn ze snel failliet.
De winst zit 'm voornamelijk in het aantal klanten dat ze hebben en niet/nauwelijks in wat die klanten verbruiken.
- knip -
Ik heb mijn Growatt ook verbonden met een RS485 <> Ethernet. Ik lees via NodeRED de uurprijs uit en bij negatieve uurprijs gaat omvormer export limit op 0%.j_bos schreef op maandag 22 april 2024 @ 15:27:
Ik heb een Growatt omvormer. Nu heb ik een Waveshare Modbus to ETH adapter aan mijn modbus poort gekoppeld en in Home Assistant gekoppeld met de Solax-Modbus addon.
Zonneplan data is ook al gekoppeld met de Zonneplan ONE addon.
Volgens mij kan ik nu toch gewoon op basis van het Zonneplan uurtarief mijn Grid Export Limit op de Growatt omvormer op 1 zetten? Of vergeet ik nu iets?
/f/image/Q9KUaQ0WprnXdKsL0ZQYb6Jr.png?f=fotoalbum_large)
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
In juli maar eens kijken wat dat doet, en dan het afgelopen jaar (contract bij Oxxio van 12-08 tot 11-08) evalueren met de bijgehouden dagcijfers Oxxio vs Zonneplan.
Ik vermoed dat Zonneplan dan als winnaar uit de bus gaat komen.
Mits de day ahead leveranciers niet ook overgaan op zonnepanelen vergoeding oid.....
Wat een wereld.
Edit, Zo hou ik de verschillen in de gaten. Ik verwacht bij Oxxio goedkoper uit te komen zonder toeslag, maar met toeslag zal dat waarschijnlijk net anders zijn. Blijft tientjes werk natuurlijk.
:strip_exif()/f/image/SScKm2dbvHsBSUgoYn24ViOP.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 41% gewijzigd door robkrekel op 25-04-2024 09:07 ]
@Jazsie wat is die blauwe voor een node?
Damn. Ik miste ook za-zo al in de gasprijzen.Willempie27 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 09:22:
API van enever ligt er ook uit. Er zijn eigenlijk weinig andere opties die betrouwbaar zijn.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/V87kd1TqSpmBCcAMWIZFztPG.jpg?f=user_large)
HA "events: state" node.Willempie27 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 09:22:
API van enever ligt er ook uit. Er zijn eigenlijk weinig andere opties die betrouwbaar zijn.
@Jazsie wat is die blauwe voor een node?
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
Waarom zouden ze dat doen? Bij 'n dynamisch contract hebben ze alleen de belasting te verrekenen en dat kost ze niks extra.robkrekel schreef op donderdag 25 april 2024 @ 08:50:
Mits de day ahead leveranciers niet ook overgaan op zonnepanelen vergoeding oid.....
Geen idee. Je weet nooit hoe een koe een haas vang, kat in het nauw, enz enz.anboni schreef op donderdag 25 april 2024 @ 11:05:
[...]
Waarom zouden ze dat doen? Bij 'n dynamisch contract hebben ze alleen de belasting te verrekenen en dat kost ze niks extra.
Ik sta nergens meer van te kijken tegenwoordig.
Reactie leverancier:Marcva schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 19:31:
@knny en @EVfan goed om te horen dat ik niet gek ben 😉
Heb mijn installateur een mailtje gestuurd. Ben benieuwd.
Ik ben dus niet gek.Dit is een probleem dat bij Solaredge ligt, wij begrijpen dat zij hier druk mee bezig zijn.
Voor nu raden wij u aan deze functie uit te zetten, aangezien het u momenteel geld kost.
Daarom gebruik ik ook 4 bronnen en hebben mijn gebruikers nergens last vanWillempie27 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 09:22:
Er zijn eigenlijk weinig andere opties die betrouwbaar zijn.
Ik zat toen inderdaad net niet negatief (Eneco).Domba schreef op zondag 21 april 2024 @ 20:09:
In 2024 is er nog geen incl EB negatief uur geweest.
Laagste was -12,53ct/kWh kale DAH uur prijs op 6 april 14-15 uur
-0,15161 (Marktprijs)
0,02281 (Inkoopvergoeding)
0,13651 (Heffingen)
0,00284 (Totaal)
Dat was net die ene hele warme dag met veel wind en zon. Ik was niet thuis, maar heb wel de vaatwasser toen laten draaien.
Ook als de energie op dat moment is opgewekt door je eigen zonnepanelen. De rewards waren vandaag gemiddeld 7,5 cent per kWh. Daarmee werd het verschil tussen terugleveren en zelf gebruiken ruim 30 cent per kWh.
[ Voor 10% gewijzigd door Eastman op 26-04-2024 19:35 ]
BMW i4 | Jaguar i-pace | Easee laadpaal | Hoymiles 3kWp O/W | Solis 4,6kWp O/W | IthoDaalderop WMP + NRG addon | Orcon WTW | Homey Pro | Tibber | 3 x Marstek Venus E V153 BMS 215 met CT003 V114
[ Voor 4% gewijzigd door Jacco2020 op 26-04-2024 17:57 ]
Next Energy rekent ook inkoopkosten op teruglevering. Dus met zonnepanelen / thuisaccu is deze leverancier zeer oninteressant. Als je niet teruglevert zijn ze wel goedkoop.Jacco2020 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 17:55:
Heb via de Consumentenbond nu ook een aanbieding van Next Energy gekregen. Zit nu bij ANWB Energie en ben daar wel tevreden over. Door de (vaste) bonus van € 85 op een geschat totaalbedrag van circa € 249 (netto € 164) kom ik dan een stuk goedkoper uit. Vraag me af van waar ze het kunnen doen, zo'n grote speler zijn ze (nog) niet. Zal vast wel een addertje onder het gras zitten vrees ik. Op de energieprijzen sec kunnen ze geen winst maken immers. De ANWB pretendeert geen winst te maken, en dat sprak/spreekt me wel aan.
Heb geen zonnepanelen/thuisacu. Gaan ze tussentijds failliet, krijg je de bonus niet uiteraard. Via Gaslicht.com kan je ook overstappen, bonus is dan € 80. Kunnen ze tussentijds bepaalde kosten verhogen?thys schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 18:16:
[...]
Next Energy rekent ook inkoopkosten op teruglevering. Dus met zonnepanelen / thuisaccu is deze leverancier zeer oninteressant. Als je niet teruglevert zijn ze wel goedkoop.
[ Voor 17% gewijzigd door Jacco2020 op 26-04-2024 18:44 ]
Er is ook een verschil in maandbedrag. Bij tibber betaal je achteraf wat je daadwerkelijk hebt afgenomen. Bij next en vele anderen, betaal je een voorschot wat elke maand gelijk is. Bij faillissement, kan je fluiten naar de betaalde voorschoten.Jacco2020 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 18:26:
[...]
Heb geen zonnepanelen/thuisacu. Gaan ze tussentijds failliet, krijg je de bonus niet uiteraard. Via Gaslicht.com kan je ook overstappen, bonus is dan € 80. Kunnen ze tussentijds bepaalde kosten verhogen?
BMW i4 | Jaguar i-pace | Easee laadpaal | Hoymiles 3kWp O/W | Solis 4,6kWp O/W | IthoDaalderop WMP + NRG addon | Orcon WTW | Homey Pro | Tibber | 3 x Marstek Venus E V153 BMS 215 met CT003 V114
Betaal nu ook een voorschot, maar pas dat steeds aan op basis van het werkelijke verbruik. Kreeg desondanks toch een aardig bedrag terug nog. Een eventueel faillisement zie ik vooralsnog als enig risico bij een overstap. Een grote jongen als ANWB Energie zal niet zo gauw omvallen. Als Energy Next door meer nieuwe klanten kan groeien zal het risico ook wel afnemen. Over solvabiliteit niks kunnen vinden nog, bestaan ook niet zo lang. Hebben toch al een flink marktaandeel weten te veroveren. Veel afnemers zijn er op dit forum alleen geloof ik niet.Eastman schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 19:26:
[...]
Er is ook een verschil in maandbedrag. Bij tibber betaal je achteraf wat je daadwerkelijk hebt afgenomen. Bij next en vele anderen, betaal je een voorschot wat elke maand gelijk is. Bij faillissement, kan je fluiten naar de betaalde voorschoten.
Marktaandeel: https://solarmagazine.nl/...t-anwb-blijft-marktleider
Solvabiliteit: https://www.ondernemersbe...n-geen-financile-buffers/
[ Voor 13% gewijzigd door Jacco2020 op 26-04-2024 21:17 ]
Variabel =/= dynamisch. Dynamische gastarieven veranderen per dag. Variabele gastarieven vaak per half jaar (al was het ~2 jaar geleden soms ook per maand).Saeverix schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 21:14:
Coolblue lijkt nu ook gas in het Dynamische plan aan te bieden:
[Afbeelding]
Ah ik had al zo'n vermoeden. Vandaar dus dat hij niet in de lijst staat.Sicco92 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 22:09:
[...]
Variabel =/= dynamisch. Dynamische gastarieven veranderen per dag. Variabele gastarieven vaak per half jaar (al was het ~2 jaar geleden soms ook per maand).
People who live in glass houses shouldn't throw stones.
Nou... dat ligt wel wat genuanceerder:Jacco2020 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 17:55:
De ANWB pretendeert geen winst te maken, en dat sprak/spreekt me wel aan.
Je betaalt uiteraard btw en belastingen, maar wij rekenen geen winstmarges in je tarief per kWh stroom of kuub (m³) gas. Net als bij vaste of variabele energiecontracten betaal je per maand wel voor de aansluitkosten voor stroom en gas: 'vaste leveringskosten'. Zie het als je abonnementskosten. Bij de ANWB is dat per maand 7 euro voor stroom en 7 euro voor gas. Om volledig transparant te zijn: de inkoopprijs omvat ook een kleine, vaste kostenopslag, bijvoorbeeld voor de transactiekosten die wij moeten betalen om de energie voor jou in te kopen op de energiebeurzen. De zogenoemde ‘inkoopkosten’.
bron:
https://www.anwb.nl/huis/energie/anwb-energie/hoe-werkt-het
Ze maken er echt wel winst op hoor. Alleen geen winstmarge op het kale tarief.
Claimen dat men geen winst maakt op een specifiek tariefpunt is niet hetzelfde claimen als dat je uberhaupt nergens winst op draait. Zie ook: The Third Man in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."Jacco2020 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 17:55:
De ANWB pretendeert geen winst te maken, en dat sprak/spreekt me wel aan.
Vandaag was dus ook niet erg laat, meer normaal weekend met een paar uren prijzen van 0. Morgen wordt veel beter, met zelfs in Polen negatieve prijzen.Maasluip schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 10:01:
[...]
"Gewoon weekend" betekent overal lagere vraag. Het zou pas wat zijn als koningsdag door de week valt.
Daarbij is die interconnectie met de buren ook niet zo groot dat wij zoveel kunnen exporteren dat de prijs daar significant van gaat stijgen.
Maar ik zie dat energieweerbericht niet zo. Zaterdag wordt ook niet echt veel zon of wind voorspeld. En het is toch weekend. Dus waarom zou er zoveel overschot zijn? Het enige waar ik in mee ga is dat ik ook niet denk dat de prijzen erg laag zullen zijn.
Signatures zijn voor boomers.
Hierbij van de afgelopen maand:thys schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 19:47:
Wie kan er eens wat praktijkervaring met de werkelijk gerealiseerde gemiddelde uurtarieven delen voor de combinatie dynamische energieprijzen met zonnepanelen? Ik ben erg benieuwd hoe ver de inkoop- en verkoop marktprijzen in de praktijk uit elkaar liggen. Dit omdat inkoop toch veel op de dure en verkoop op de goedkopere momenten zal zijn.
:strip_exif()/f/image/QlCW7NaxUQmk8bayNS3a5tJw.jpg?f=fotoalbum_large)
En vorig jaar (sinds feb 2023 Zonneplan klant):
:strip_exif()/f/image/HE5dzD8l7KQYvsXiF71pazms.jpg?f=fotoalbum_large)
In nov/dec/jan/feb heeft hier een verbouwing plaatsgevonden incl. bouwdrogers die 24/7 aan hebben gestaan incl. dure nachten, daarom is jan/feb 2024 niet representatief, dus neem ik die niet mee in de berekening.
Situatie: 6250 Wp zonnepanelen op ZO/ZW/NW, EV volledig thuisladen met 25k km/jaar en verwarmen met L/L WP. Het verbruik is hier dus hoger dan de opbrengst.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
En vanaf april ongeveer tot de winter begint is dynamisch goedkoper en heb je veel negatieve uren. Wordt alleen maar meer want we blijven panelen plaatsen. (Vooral ook bedrijven). Dus die overschotten nemen imho toe in die periode. En dan krijg je dus lagere prijzen.
En heb zelf voor de winter nu een vast contract gesloten onder de 20 cent kw (laag 19, nog wat) en 22 cent hoog.
Dank je! Dit zijn getallen waar ik in elk geval wat mee kan. In krijg net het bericht dat de jaar afrekening opgemaakt wordt, een dus de overschot teruglevering uren uitbetaald worden. Nu is dus het moment om de laatste maanden contract af te kopen .....Taro schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 23:58:
[...]
Hierbij van de afgelopen maand:
[Afbeelding]
En vorig jaar (sinds feb 2023 Zonneplan klant):
[Afbeelding]
In nov/dec/jan/feb heeft hier een verbouwing plaatsgevonden incl. bouwdrogers die 24/7 aan hebben gestaan incl. dure nachten, daarom is jan/feb 2024 niet representatief, dus neem ik die niet mee in de berekening.
Situatie: 6250 Wp zonnepanelen op ZO/ZW/NW, EV volledig thuisladen met 25k km/jaar en verwarmen met L/L WP. Het verbruik is hier dus hoger dan de opbrengst.
Ik zie dat het verschil tussen inkoop en teruglevering ongeveer 2,5 cent is. Met mijn 2400 kWh verbruik is dat dus 60 euro/jaar die "goedgemaakt" moet worden. Dit lijkt mij goed te doen, o.a. door het lagere vastrecht. Zodra de afrekening binnen is maar aanmelden bij Zonneplan of toch Tibber....
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Ja, op dit moment is dat het verschil, midden in de zomer is dat groter en in de winter kleiner.koboy schreef op zondag 28 april 2024 @ 10:58:
[...]
Ik zie dat het verschil tussen inkoop en teruglevering ongeveer 2,5 cent is. Met mijn 2400 kWh verbruik is dat dus 60 euro/jaar die "goedgemaakt" moet worden. Dit lijkt mij goed te doen, o.a. door het lagere vastrecht. Zodra de afrekening binnen is maar aanmelden bij Zonneplan of toch Tibber....
En als je kijkt naar het verschil dat ik over heel 2023 heb bereikt dan is dat relatief klein, maar je moet dat natuurlijk ook afzetten tov bijv. vaste contracten icm meer verbruik dan productie en dan is het verschil nog een stuk groter.
Als je kunt sturen dmv een EV en een gunstig thuiswerkschema hebt icm minder productie dan verbruik dan zijn dynamische tarieven een erg goede optie.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Sturen gebeurt hier al (onbewust) door midden op de dag de wasmachine/droger te draaien, en midden in de nacht de vaatwasser. Laadpaal komt zodra dat mag van de gemeente Leiderdorp, maar ook zonder ga ik minimaal gelijkwaardig aan mijn oude contract uitkomenTaro schreef op zondag 28 april 2024 @ 11:06:
[...]
Ja, op dit moment is dat het verschil, midden in de zomer is dat groter en in de winter kleiner.
En als je kijkt naar het verschil dat ik over heel 2023 heb bereikt dan is dat relatief klein, maar je moet dat natuurlijk ook afzetten tov bijv. vaste contracten icm meer verbruik dan productie en dan is het verschil nog een stuk groter.
Als je kunt sturen dmv een EV en een gunstig thuiswerkschema hebt icm minder productie dan verbruik dan zijn dynamische tarieven een erg goede optie.
Ik heb een overproductie van 700 kWh, die is gewoon niets meer waard. Doordat ik overproductie heb hoef ik niet naar het kWh tarief te kijken, maar alleen naar vaste leveringskosten en terugleverheffingen en zo.
Als ik op gaslicht.com kijk zie ik bij de goedkoopste aanbieders (voor mij uitgerekend) alleen maar partijen met (voor gas+stroom) vaste leveringskosten van minimaal 23 euro/maand, dan ook nog terugleverboetes van honderden euro per jaar, maar dan krijg ik wel een welkomstbonus. Allemaal posten die de 60 euro die ik eerder uitrekende ruimschoots goedmaken.
Komt daar bij dat ik niet van het jaarlijks overstappen en vergelijkbaar gedoe ben, en dat ik nooit met partijen met agressieve verkoop tactieken als budget en Oxxio in zee zal gaan.....
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Met de juiste timing kan het ook met meer productie dan verbruik lonen om dynamisch te gaan als het gemiddelde teruglevertarief hoger is dan het afnametarief en dan wat de vaste contracten aanbieden.koboy schreef op zondag 28 april 2024 @ 12:37:
[...]
Sturen gebeurt hier al (onbewust) door midden op de dag de wasmachine/droger te draaien, en midden in de nacht de vaatwasser. Laadpaal komt zodra dat mag van de gemeente Leiderdorp, maar ook zonder ga ik minimaal gelijkwaardig aan mijn oude contract uitkomen
Ik heb een overproductie van 700 kWh, die is gewoon niets meer waard. Doordat ik overproductie heb hoef ik niet naar het kWh tarief te kijken, maar alleen naar vaste leveringskosten en terugleverheffingen en zo.
Als ik op gaslicht.com kijk zie ik bij de goedkoopste aanbieders (voor mij uitgerekend) alleen maar partijen met (voor gas+stroom) vaste leveringskosten van minimaal 23 euro/maand, dan ook nog terugleverboetes van honderden euro per jaar, maar dan krijg ik wel een welkomstbonus. Allemaal posten die de 60 euro die ik eerder uitrekende ruimschoots goedmaken.
Komt daar bij dat ik niet van het jaarlijks overstappen en vergelijkbaar gedoe ben, en dat ik nooit met partijen met agressieve verkoop tactieken als budget en Oxxio in zee zal gaan.....
Ik vond het in ieder geval tot nu toe weer een mooi dagje met gemiddeld 9,34 cent/kWh (incl. belasting/BTW) tot nu toe. De wasmachine en droger gaan nog even door a 15 ct/kWh, maar de auto is weer vol voor de rest van de week:
:strip_exif()/f/image/IhiAC8wx4aIGJLDujjhEfTIk.jpg?f=fotoalbum_large)
Idiote is dat je door de "maatregelen" van de energie maatschappijen nu de salderingsregeling blijft niet eens een hoger gemiddeld teruglevertarief hoeft te hebben. De vaste leverkosten zijn over het algemeen fors hoger bij een contract, en dan komt daar regelmatig nog een teruglever boete bovenop, die zo 100 of 200 euro is op jaarbasis. Daar kun je heel wat uurtjes voor terugleveren tegen een lager tarief dan het afname tarief.Taro schreef op zondag 28 april 2024 @ 17:15:
[...]
Met de juiste timing kan het ook met meer productie dan verbruik lonen om dynamisch te gaan als het gemiddelde teruglevertarief hoger is dan het afnametarief en dan wat de vaste contracten aanbieden.
Ik vond het in ieder geval tot nu toe weer een mooi dagje met gemiddeld 9,34 cent/kWh (incl. belasting/BTW) tot nu toe. De wasmachine en droger gaan nog even door a 15 ct/kWh, maar de auto is weer vol voor de rest van de week:
[Afbeelding]
Ik denk wel dat als komende zomer je geld toe gaat krijgen ik de granny uit ga leggen met de deurmat er overheen.
Ik zie het zo: De energiemaatschappijen zitten met een uitdaging die de overheid had kunnen voorkomen door de salderingsregeling af te schaffen. Al die extra zonnepanelen worden eerder een last dan een zegen, even los van wat ze voor ieder individu betekenen, ik kijk nu even naar het grotere plaatje en dynamisch is the way to go. Heb een tijdje geleden mijn schoonmoeder helpen overstappen naar Zonneplan, zelfs voor haar is het een sport en ze zit op een lekker laag tarief vs haar eerdere vaste contract. Mooi om te zien. Veel mensen zien het als een probleem omdat ze vooraf niet weten waar ze maandelijks aan toe zijn en betalen daarvoor blijkbaar graag meer. Of "Ja maar, wat als de prijs enorm stijgt?" -> Ja, en wat als dat niet zo is? Maak een potje met wat je overhoudt om te sparen voor evt. hogere tarieven ipv er een probleem in te zien. Ik vind het juist mooi om niet te weten waar ik aan toe ben, wat ik immers wel weet is dat ik tot nu toe nog steeds beter af ben met dynamisch dan met een vast contract.koboy schreef op zondag 28 april 2024 @ 17:36:
[...]
Idiote is dat je door de "maatregelen" van de energie maatschappijen nu de salderingsregeling blijft niet eens een hoger gemiddeld teruglevertarief hoeft te hebben. De vaste leverkosten zijn over het algemeen fors hoger bij een contract, en dan komt daar regelmatig nog een teruglever boete bovenop, die zo 100 of 200 euro is op jaarbasis. Daar kun je heel wat uurtjes voor terugleveren tegen een lager tarief dan het afname tarief.
Ik denk wel dat als komende zomer je geld toe gaat krijgen ik de granny uit ga leggen met de deurmat er overheen.
Zij heeft maar 2 zonnepanelen, geen EV, etc. maar zet wel haar vaatwasser, droger en wasmachine aan als de tarieven laag zijn. Dat kan evt. ook met uitgesteld starten, daarvoor hoef je niet per se thuis te zijn. Dat is voor >75% van de mensen mogelijk. En ja, je kookplaat laat zich minder goed timen, maar dan kijk je weer met je negatieve bril, het gaat immers om het jaargemiddelde, niet om dat ene kookmoment per dag.
Terugleverboetes, salderen, etc. zie ik echt als iets waar we afscheid van moeten nemen, een ding dat hopelijk snel tot het verleden behoort en waar ik mij gelukkig geen seconde meer om hoef te bekommeren.
Ik plaats nog eenmaal de disclaimer, daarna niet meer: Ja, niet alles is helaas voor iedereen weggelegd: Een EV, een lader op de oprit, apparatuur met opties tot uitgesteld starten, etc. maar zie vooral de kansen en focus minder op de uitdagingen en problemen, dan kunnen veel meer mensen dan nu het geval is hun voordeel doen met dynamische tarieven vs vaste contracten.
Het *kan* €30/kWh worden als we extreem pech hebben, maar hopelijk hebben de overheden daarvoor al ingegrepen met prijsplafond 2.
Dat kan ook anders. In UK heeft Octupus bij hun dynamische contract (https://octopus.energy/smart/agile/) een maximum tarief van £1, hoog maar niet dodelijk. Daarboven is gehedged, ja het kost wat maar je neemt wel de grootste zorg weg van een dynamische contract. Degene die dit hier als eerste aanbied krijgt direct mijn geld, zit nu bij Tibber en kan op elk moment weg.
Als de prijs meer dan een paar uur zo extreem wordt, hebben we in Europa veel grotere problemen dan een hoge stroomprijs. Texas is niet te vergelijken, met jarenlang afbraakbeleid van de republikeinen.w00key schreef op zondag 28 april 2024 @ 18:09:
Het *kan* €30/kWh worden als we extreem pech hebben, maar hopelijk hebben de overheden daarvoor al ingegrepen met prijsplafond 2.
Klopt, maar wat je ook zou kunnen doen is het deel dat je bespaart apart zetten om een buffer voor mindere tijden op te bouwen.w00key schreef op zondag 28 april 2024 @ 18:09:
Enige wat echt vervelend is aan dynamisch is dat de stroomprijs echt heel extreem kan reageren. Kans is 0.001% maar zie falliete energiebedrijven in Texas.
Zo heb ik al >10 jaar een maximaal eigen risico op de zorgverzekering voor mijzelf en mijn vrouw en een automatisch spaardoel voor het bedrag dat ik daar maandelijks mee bespaar. Dat gaat richting een potje waarmee we de beugels voor de kids, onze eigen zorgkosten en andere zaken betalen. Sommige jaren gaat er meer af dan erbij komt, maar de meeste jaren komt er meer bij dan er af gaat en gemiddeld gezien hebben we dus nog een mooie buffer waar we meerdere jaren ons maximale eigen risico mee kunnen dekken als dat nodig is. Als je die discipline hebt, of dat automatisch regelt, dan kan dat voor iedereen een optie zijn om ook hogere dynamische tarieven op te kunnen vangen.
In 2023 heb ik iedere maand een bedrag apart gezet voor evt. hoge dynamische kosten. Tegenwoordig doe ik dat niet meer en gaat dat geld naar een spaardoel voor wat anders. Als ik tussendoor wel een keer met enorm hoge dynamische tarieven word geconfronteerd, dan moet ik wat langer sparen voor dat andere doel
Naar x5, €0.20 naar €1.00 kunnen de meeste mensen wel hebben, desnoods doe je heel zuinig met stroom. Dat is hier een tegenvaller van €400 per maand. £1 is ook het maximum bij Octupus Agile, daarboven komt het nooit, inbegrepen bij hun opslag / marge.
Naar x50, €10/kWh is gelijk wel een probleem, en dat is "maar" €1000, nog ver van de maximum prijs op de veiling. We roepen nu wel met zijn allen "gebeurt toch niet", nou als de kans zo klein is is de verzekering ook niet duur. Doe mij maar eentje.
Is dit weer goed gekomen bij jullie? Ik had dit probleem begin van de maand, maar na een week geen opbrengst ging het automagisch goed.. had een ticket bij SolarEdge en de installateur ingeschoten, maar van beide niks gehoord. Na afgelopen weekend heb ik de optimalisatie maar weer uitgezet, dit schiet niet op.Skippy.75 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 15:22:
[...]
Ik heb hetzelfde probleem. Mijn panelen wekken sinds zaterdagmiddag niks meer op. Heb jij al een oplossing?
Nu probeer ik via deze link van de TS mijn verbruik in te vullen alleen kan ik daar niets veranderen
https://docs.google.com/s.../edit?pli=1#gid=708018299
Wat doe ik fout
:fill(white):strip_exif()/f/image/ZeT6l8IfrkmslNyg0915rTJf.png?f=user_large)
Ik vermoed dat de document-eigenaar 'm read-only heeft gemaakt...?
File -> Make a Copy -> daar verder werken in je eigen kopie?
[ Voor 6% gewijzigd door markjanssen op 29-04-2024 10:57 ]
Nee hoor, de stroomprijs kan geen 30 euro / kWh worden maar maximaal 5 euro / kWh. Nog steeds enorm veel geld, maar een factor 6 minder. Als de stroomprijs eenmaal de 5 euro / kWh heeft aangetikt kan deze na verloop van tijd 6 euro / kWh worden.w00key schreef op zondag 28 april 2024 @ 18:09:
Enige wat echt vervelend is aan dynamisch is dat de stroomprijs echt heel extreem kan reageren. Kans is 0.001% maar zie falliete energiebedrijven in Texas.
Dat kan ook anders. In UK heeft Octupus bij hun dynamische contract (https://octopus.energy/smart/agile/) een maximum tarief van £1, hoog maar niet dodelijk. Daarboven is gehedged, ja het kost wat maar je neemt wel de grootste zorg weg van een dynamische contract. Degene die dit hier als eerste aanbied krijgt direct mijn geld, zit nu bij Tibber en kan op elk moment weg.
https://www.epexspot.com/...th-september-trading-date
Signatures zijn voor boomers.
Ehm..... Bij dergelijke prijzen pleurt de hele boel hier om. Alle contracten zijn dan namelijk zo zwaar verliesgevend dat ALLE energiemaatschappijen om zullen vallen, en niet alleen de paar zwakke broeders zoals 1 a 2 jaar geleden. Dit betekent gewoon het einde van de wereld/maatschappij zoals we de nu kennen.Magpie schreef op maandag 29 april 2024 @ 12:29:
Een stroomprijs van 5-6 euro per kWh zou - naast de enorme impuls voor energie uit wind en zon - bij dynamisch ook het tarief voor terugleveren verhogen. Eigen zonnepanelen zijn hiervoor dus belangrijk. Resterend risico is een groot verschil in uurprijzen, dan werkt een hoog zelfverbruik wellicht in combinatie met een accu. Moraal van het verhaal: hoge energieprijzen raken een huishouden bij een dynamisch contract alleen in de volle breedte bij het niet hebben van zonnepanelen.
Maar nee, aanbieders met een vaste prijs moeten dat ook alvast inkopen. Eneco zit niet te yoloen met vast verkopen en op day ahead inkopen, ze hebben naast lange contracten en hedgen op ENDEX, ook eigen productie.
Probleem van een korte piek is dat het langdurige investeringen niet stimuleert, als het even €1+ ga je nog steeds niet een turbine bestellen voor plaatsing 6 jaar later, dan is het al voorbij. Daarom werkt die prijsprikkel ook niet, ongeacht hoe hoog het is, als alle generatoren aan staan die kunnen draaien is het klaar, nieuwe bestellen heeft geen zin.
Kopie maken werkt..markjanssen schreef op maandag 29 april 2024 @ 10:56:
[...]
[Afbeelding]
Ik vermoed dat de document-eigenaar 'm read-only heeft gemaakt...?
File -> Make a Copy -> daar verder werken in je eigen kopie?
[ Voor 5% gewijzigd door Eastman op 29-04-2024 16:20 ]
Zeker... een van de projecten waarbij ik met zonnepanelendelen.nl aan meegedaan heb, heeft vorig jaar iets van 460% (van het verwachte) rendement opgeleverd.Eastman schreef op maandag 29 april 2024 @ 16:20:
Als je bang bent voor een x50, dan kan je ook participaties/aandelen kopen in zonne- en/of windparken als hedge
Die hoge energieprijzen werden dus mooi gecompenseerd, ookal had ik zelf geen panelen op het dak liggen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/BRn2zUPrew47sCqqWiLUF5av.png?f=user_large)
4x op verschillende manieren gevraagd mij te bellen maar ze blijven maar over de chat zeuren.
De medewerker Laila wil daarin totaal niet in meewerken.
Dus mensen blijf weg bij dit bedrijf. Als je een probleem hebt willen ze je nooit telefonisch te woord staan.
BLIJF DAAR WEG!
HOPELOZE SERVICE.
Welk probleem speelt er?Ruud888 schreef op maandag 29 april 2024 @ 17:25:
Bij Tibber weigeren telefonisch contact op te nemen als je een probleem hebt. En je kan ze zelf niet bellen!
4x op verschillende manieren gevraagd mij te bellen maar ze blijven maar over de chat zeuren.
Dus mensen blijf weg bij dit bedrijf. Als je een probleem hebt willen ze je nooit telefonisch te woord staan.
BLIJF DAAR WEG!
HOPELOZE SERVICE.
Dat meldt hij toch duidelijk: hij wil gebeld worden, maar dat wil Laila niet
En nu weer serieus: vrijwel alle problemen kunnen gewoon via chat of e-mail worden afgehandeld. Dus: geef je probleem door via chat en/of e-mail, en ze kunnen dat vast voor je oplossen...
Edit/Toevoeging:
Je kunt natuurlijk ook zelluf even bellen: https://support.tibber.co...egevens-en-openingstijden
[ Voor 14% gewijzigd door Gameboy op 29-04-2024 18:50 ]
6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh
Wat een zinloze rant zeg. Geen enkele informatie over wat er dan is of iets van onderbouwing. Post hier dan niet.Ruud888 schreef op maandag 29 april 2024 @ 17:25:
Bij Tibber weigeren telefonisch contact op te nemen als je een probleem hebt. En je kan ze zelf niet bellen!
BLIJF DAAR WEG!
HOPELOZE SERVICE.
En je kan het 4x vragen, maar als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Is Laila niet gewoon een AI-chatbot die hard werkt om niet door de mand te vallen?Ruud888 schreef op maandag 29 april 2024 @ 17:25:
Anyway, zelf geen problemen met Tibber. De keer dat ik de klantenservice nodig had gewoon via de app/chat. Toen vriendelijk, netjes en snel geholpen.
Deze maand was nog niet geincasseerd en ik zag ook geen geplande incasso.
Redelijk snel antwoord: "Technische storing bij de bank, incasso waarschijnlijk volgende week"
[ Voor 5% gewijzigd door Raymond P op 29-04-2024 22:35 ]
- knip -
Voor mij ziet het naar 2e storing in meterstanden verwerking bij ANWB uit deze maand. (Umeter heeft wel de gegevens)
Gisteren was oa hoogste uurprijs als ook voor mij eerst keer veel zon, meeste van heel April om te kunnen benutten.
Ik ben benieuwd of daar een relatie is, heeft iedereen die storing of alleen een beperkte groep bij ANWB
Zelfde als bij mijn ANWB storing begin van de maand is mijn resultaat >10 euro tov daggemiddelde (ik heb 53kWh teruggeleverd)
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Bij mij is de stand t/m 29 april bijgewerkt. Gaat wel alleen om gas.Domba schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 09:15:
Is er al iemand waar ANWB de app al bijgewerkt heeft tot 29 april?
29 april is bijgewerkt bij mij, zowel stroom als gasDomba schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 09:15:
Is er al iemand waar ANWB de app al bijgewerkt heeft tot 29 april?
Voor mij ziet het naar 2e storing in meterstanden verwerking bij ANWB uit deze maand. (Umeter heeft wel de gegevens)
Gisteren was oa hoogste uurprijs als ook voor mij eerst keer veel zon, meeste van heel April om te kunnen benutten.
Ik ben benieuwd of daar een relatie is, heeft iedereen die storing of alleen een beperkte groep bij ANWB
Zelfde als bij mijn ANWB storing begin van de maand is mijn resultaat >10 euro tov daggemiddelde (ik heb 53kWh teruggeleverd)
Bel het nummer maar.V_ger schreef op maandag 29 april 2024 @ 20:09:
Geen idee. Overigens staat in de app gewoon een tel nr vermeld. Moet je wel zelf bellen, weet je wel. Dat is die ouderwetse functie die op alle smart phones zit.
Anyway, zelf geen problemen met Tibber. De keer dat ik de klantenservice nodig had gewoon via de app/chat. Toen vriendelijk, netjes en snel geholpen.
Krijg je alleen een domme computer aan de lijn en daarna hangt hij op.
Ze werken alleen nog via de chat en dan pas na 30min antwoord. Dat noemen ze vooruitgang!
Waardeloos bedrijf geworden.
Daar lijkt het wel op.de Peer schreef op maandag 29 april 2024 @ 20:03:
[...]
Is Laila niet gewoon een AI-chatbot die hard werkt om niet door de mand te vallen?
Triest dat zo een groot bedrijf je afscheept met een computer.
Gaat ze echt klanten kosten.
Wat een zure user ben jij. Dat voor jou telefonisch contact belangrijk is en dit bedrijf dat niet kan bieden, maakt het nog geen slecht bedrijf. En het is al helemaal ongepast om dan te gaan lopen ranten dat iedereen er weg moet blijven.Ruud888 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 09:47:
[...]
Bel het nummer maar.
Ze werken alleen nog via de chat en dan pas na 30min antwoord. Dat noemen ze vooruitgang!
Voor jou zijn er blijkbaar legio betere bedrijven met fantastische klantenservice waar je uit kan kiezen. Stap dan over!
Vroeger kon je een brief sturen. En nu vind je dat 30 minuten later een reactie krijgen al absurd is.
Kom met een inhoudelijke reactie of stop deze onzin.
Hier ok. Eerder deze week wilde ie bij mij heel de analyse pagina niet openen, maar dat werkt inmiddels gewoon weer.marana schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 09:56:
In de Tibber-app zijn al een week de verbruiks- en productiecijfers niet meer aangepast. De laatste dag die ik zie bij analyse is 23 april. Ik zie bij System status een melding van 26 april staan dat er problemen zijn met de app, maar ik vind het nu toch wel lang duren. Zijn er mensen bij wie de analyses in de app wel up to date zijn?
De hoofdpagina is hier al dagen traag met zelfs foutmeldingen over een pagina op vakantie aan toe, de analyse pagina ook.V_ger schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 09:58:
[...]
Hier ok. Eerder deze week wilde ie bij mij heel de analyse pagina niet openen, maar dat werkt inmiddels gewoon weer.
Verbruik wordt hier wel actueel gehouden.
Op het moment dat je als bedrijf een bemenste helpdesk enof servicedesk nodig hebt, dan heb je pas een probleem als bedrijfRuud888 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 09:47:
[...]
Bel het nummer maar.

Die bel je normaal niet om complimenten te geven als in dat bosje bloemen kun je tegenwoordig ook virtueel sturen.
Hier alles werkend.marana schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 09:56:
In de Tibber-app zijn al een week de verbruiks- en productiecijfers niet meer aangepast. De laatste dag die ik zie bij analyse is 23 april. Ik zie bij System status een melding van 26 april staan dat er problemen zijn met de app, maar ik vind het nu toch wel lang duren. Zijn er mensen bij wie de analyses in de app wel up to date zijn?
Wordt je meter wel uitgelezen door de netbeheerder?
Nou gelukkig is een energiebedrijf niet zo kritisch als een bank maar een eindeloze chatbot / onzin antwoord-loop is nooit leuk als je een probleem hebt dat niet opgelost wordt. Bij een bank is dat een nog veel slechter idee, zie https://www.bnnvara.nl/kassa/tags/bunqSimpel360 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 11:04:
[...]
Op het moment dat je als bedrijf een bemenste helpdesk enof servicedesk nodig hebt, dan heb je pas een probleem als bedrijf![]()
Die bel je normaal niet om complimenten te geven als in dat bosje bloemen kun je tegenwoordig ook virtueel sturen.
Chat is te makkelijk te negeren. Copy pasta non answer terug en close session, volgende medewerker doet hetzelfde, and repeat. Met iemand aan de lijn is veel meer mogelijk.
Ze weten niet meer wat goede service betekent.Simpel360 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 11:04:
[...]
Op het moment dat je als bedrijf een bemenste helpdesk enof servicedesk nodig hebt, dan heb je pas een probleem als bedrijf![]()
Vraag je ze 4x te bellen omdat je klant wil worden maar ze verdommen het gewoon. Dat zegt mij voldoende.
Mijn negatieve reviews levert ze op de lange termijn veel niet meetbare schade op. Triest
En dan vinden ze het straks raar als ze geen klanten kunnen krijgen.
[ Voor 8% gewijzigd door Ruud888 op 30-04-2024 11:30 ]
bij mondeling is maar de vraag of de samenvatting de kern van het probleem nog bevat en/of de vertaling naar een andere taal wel zogoed gaat.
(Bij Tibber zit veel van de ontwikkeling/probleem oplossing in Noorwegen of Zweden)
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Een persoon kan veel beter beoordelen of het geëscaleerd moet worden en aan de lijn kan je veel beter voelen of degene aan de andere kant het begrijpt. Er zijn genoeg eindeloze heen en weer gemail / chat geweest dat opgelost kan worden met 5 minuten bellen, niet alleen bij de klantenservice maar ook in het (bedrijfs)leven.Domba schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 11:39:
Bedenk ook dat een klantservice eerste lijn maar beperkt aantal zaken mag doen en al het overige moet samenvatten voor 2e lijn die daarmee aan de slag kan en in geval van een iets complexer probleem is een geschreven stuk veel beter dan mondelinge
bij mondeling is maar de vraag of de samenvatting de kern van het probleem nog bevat en/of de vertaling naar een andere taal wel zogoed gaat.
(Bij Tibber zit veel van de ontwikkeling/probleem oplossing in Noorwegen of Zweden)
Het is heel fijn dat iedereen een chat optie aanbied. Maar liefst wel i.c.m. telefoon, desnoods een tier 2 op verzoek only nummer als het nodig is. Daar gaat het dus mis bij Tibber.
Ai daar gaat ook iets mis blijkbaar, ik zie nu op slimmemeterportal ook maar t/m 23 april verbruiksgegevens. Balen dat het net gelijk valt met zo'n foutmelding over de app.Simpel360 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 11:08:
[...]
Hier alles werkend.
Wordt je meter wel uitgelezen door de netbeheerder?
Dat iets voor verbetering vatbaar is, of dat er simpelweg betere oplossingen zijn voor iets, is ook niet het issue.w00key schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 11:48:
[...]
Een persoon kan veel beter beoordelen of het geëscaleerd moet worden en aan de lijn kan je veel beter voelen of degene aan de andere kant het begrijpt. Er zijn genoeg eindeloze heen en weer gemail / chat geweest dat opgelost kan worden met 5 minuten bellen, niet alleen bij de klantenservice maar ook in het (bedrijfs)leven.
Het is heel fijn dat iedereen een chat optie aanbied. Maar liefst wel i.c.m. telefoon, desnoods een tier 2 op verzoek only nummer als het nodig is. Daar gaat het dus mis bij Tibber.
En hee, hier heb je een keuze. Je zal maar in contact moeten treden met je netbeheerder. Die hebben ook een chat functie, maar die reageren niet binnen een half uur, maar als je mazzel hebt binnen 2 dagen. En dan nog met een pruts antwoord.
Kun je wel stellen dat je probleem hierdoor bij je netbeheerder ligt en niet bij je energie leverancier.marana schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 11:58:
[...]
Ai daar gaat ook iets mis blijkbaar, ik zie nu op slimmemeterportal ook maar t/m 23 april verbruiksgegevens. Balen dat het net gelijk valt met zo'n foutmelding over de app.
Zou er wel achteraan gaan na 10 a 14 dagen is de data weg en gaat je leverancier rekenen met gemiddelde prijs.
Als advies aan een ieder maak een account op slimmemeterprtaal of vergelijkbare dienst, zodat je bij storing dit makelijker kunt testen waar het mogelijk is mis gaat/is gegaan.
Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti
Waarom zou je in vredesnaam willen, of denken te moeten bellen om klant te worden?Ruud888 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 11:27:
[...]
Ze weten niet meer wat goede service betekent.
Vraag je ze 4x te bellen omdat je klant wil worden maar ze verdommen het gewoon. Dat zegt mij voldoende.
Mijn negatieve reviews levert ze op de lange termijn veel niet meetbare schade op. Triest
En dan vinden ze het straks raar als ze geen klanten kunnen krijgen.
Je kunt je gewoon online aanmelden, en dan gaat de rest vanzelf. We leven in een digitale wereld, als je daar niet aan mee wilt doen is dat prima, maar moet je ook niet klagen over anderen die wel met de tijd meegaan
6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh
- knip -
Net Liander gemeld dat er een storing is. Ze gaan onderzoeken wat er aan de hand is, dat kan wel tot 3 weken durenpsdata schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 12:34:
[...]
Kun je wel stellen dat je probleem hierdoor bij je netbeheerder ligt en niet bij je energie leverancier.
Zou er wel achterna gaan na 10 a 14 dagen is de data weg en gaat je leverancier reken met gemiddelde prijs.
Als advies aan een ieder maak een account op slimmemeterprtaal of vergelijkbare dienst, zodat je bij storing dit makelijker kunt testen waar het mogelijk is mis gegaan.
Tibber meldt bij de help-functie dat ze 10 dagen teruggaan met de data.
Ik had de storing donderdag al geconstateerd, maar omdat Tibber die dag iets meldde over een fout in de app geen actie ondernomen nog. Echt balen. Nu maar hopen dat Liander het een beetje vlot oplost, maar van dat bedrijf heb ik niet bepaald een hoge pet op.
Je kan beter morgen ladenmarana schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 12:59:
[...]
Net Liander gemeld dat er een storing is. Ze gaan onderzoeken wat er aan de hand is, dat kan wel tot 3 weken durenNet mijn auto aan de lader gehangen want lekker goedkoop op dit moment, grmbl.
Tibber meldt bij de help-functie dat ze 10 dagen teruggaan met de data.
Ik had de storing donderdag al geconstateerd, maar omdat Tibber die dag iets meldde over een fout in de app geen actie ondernomen nog. Echt balen. Nu maar hopen dat Liander het een beetje vlot oplost, maar van dat bedrijf heb ik niet bepaald een hoge pet op.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Ok dat moet ik Liander nageven, ik had binnen 10 minuten een echt mens aan de telefoon.V_ger schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 11:58:
[...]
Dat iets voor verbetering vatbaar is, of dat er simpelweg betere oplossingen zijn voor iets, is ook niet het issue.
En hee, hier heb je een keuze. Je zal maar in contact moeten treden met je netbeheerder. Die hebben ook een chat functie, maar die reageren niet binnen een half uur, maar als je mazzel hebt binnen 2 dagen. En dan nog met een pruts antwoord.
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels