Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReSpawN
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-10 09:58

ReSpawN

Age of the Geek, baby!

Nou breekt m'n klomp.

Lig je lekker even F1 Quali te kijken, krijg je opeens een incasso voor NextEnergy onder de neus gedrukt!

In begin april heb ik een automatische incasso gestorneerd nadat ik hier op Tweakers, op Google Maps, op TROS Radar en ook op verschillende review sites heb gelezen dat het extreem lang (2 tot 9 maand) duurt voordat je laat staan antwoord hebt of uberhaubt je 'voorgeschoten' geld terug hebt.

Opvolgend op mijn actie heb ik hun een bericht gestuurd nadat ik 20 minuten voor Jan-met-de-korte-achternaam in de wacht heb gestaan en de live-chat niet bereikbaar was. Kortom, e-mailtje doen dan maar. Netjes bevestiging gehad van ontvangst en dat ze met 10 dagen terug zouden mailen. Nou, mooi niet dus. 9 april contact gezocht, 18 april nog niets gehoord. Een opvolgende mail gestuurd en ook zelfs daar weer op geen reactie.

Een maandje terug kreeg ik netjes mijn eindafrekening en dacht ik dat daarmee de kous af was, gezien ik al meer dan 2 maand lekker bij Zonneplan zat. Niets meer gehoord over een missende incasso, of dat het niet gelukt was, of dat hij ontbreekt, of dat ze het nogmaals willen proberen maar dat niet lukt - niets daar van.
En ja, daar was dan de incasso.

Wat een verschrikkelijk prutsbedrijf met een extreem achterlopende amateuristische administratie en klantenservice. In hoeverre na 0 communicatie staan ze nu in hun recht om mij 40 euro extra incassokosten door de strot te duwen? Ik heb het van mijn kant proberen op te lossen, destijds, door ze te vragen om de totale kosten in een eindfactuur op te nemen maar dat hebben ze dus genegeerd.

Age of the Geek, baby!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-10 13:29
ReSpawN schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 17:40:
Nou breekt m'n klomp.

Lig je lekker even F1 Quali te kijken, krijg je opeens een incasso voor NextEnergy onder de neus gedrukt!

In begin april heb ik een automatische incasso gestorneerd nadat ik hier op Tweakers, op Google Maps, op TROS Radar en ook op verschillende review sites heb gelezen dat het extreem lang (2 tot 9 maand) duurt voordat je laat staan antwoord hebt of uberhaubt je 'voorgeschoten' geld terug hebt.

Opvolgend op mijn actie heb ik hun een bericht gestuurd nadat ik 20 minuten voor Jan-met-de-korte-achternaam in de wacht heb gestaan en de live-chat niet bereikbaar was. Kortom, e-mailtje doen dan maar. Netjes bevestiging gehad van ontvangst en dat ze met 10 dagen terug zouden mailen. Nou, mooi niet dus. 9 april contact gezocht, 18 april nog niets gehoord. Een opvolgende mail gestuurd en ook zelfs daar weer op geen reactie.

Een maandje terug kreeg ik netjes mijn eindafrekening en dacht ik dat daarmee de kous af was, gezien ik al meer dan 2 maand lekker bij Zonneplan zat. Niets meer gehoord over een missende incasso, of dat het niet gelukt was, of dat hij ontbreekt, of dat ze het nogmaals willen proberen maar dat niet lukt - niets daar van.
En ja, daar was dan de incasso.

Wat een verschrikkelijk prutsbedrijf met een extreem achterlopende amateuristische administratie en klantenservice. In hoeverre na 0 communicatie staan ze nu in hun recht om mij 40 euro extra incassokosten door de strot te duwen? Ik heb het van mijn kant proberen op te lossen, destijds, door ze te vragen om de totale kosten in een eindfactuur op te nemen maar dat hebben ze dus genegeerd.
Soortgelijke situatie bij de kop gehad, andere leverancier. Inhoudelijke discussie over eindafrekening en incasso bleken 2 onafhankelijke trajecten. Ik was nog in gesprek en gaf op alle aanmaningen ed de reactie: we zijn in gesprek, los eerst inhoudelijk maar op.
Toen de inhoud duidelijk was wilde ik wel betalen, maar niet de incassokosten: zij hadden er immers zelf voor gekozen die incassotrein door te laten rijden. Hielden voet bij stuk: betalen.
Daarop een formeel Avg inzageverzoek gedaan, waarna ze de kosten alsnog lieten vallen, mits ik afgzag van het AVG verzoek :w
Onthoud dat ze niks kunnen zonder gerechtelijke uitspraak. Je kunt bij de rechter altijd het verzoek betwisten. Vraag is wel of ze alle stappen netjes doorlopen hebben.
Succes en schrik niet teveel van blaffende incassobureaus ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verzadigd
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 19-10-2023
Verwijderd

[ Voor 99% gewijzigd door Verzadigd op 23-07-2023 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabn88
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 28-10 19:43
Ik zoek al een tijdje naar de historische epex prijzen op uurbasis van de afgelopen 2 jaar (liefst als csv/excel). Ik wil graag vergelijken hoe ik uit zou komen met die prijzen in vergelijking met de vaste prijzen als ik hetzelfde verbruikt had. Weet iemand waar ik die kan vinden?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanzut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07:04

sanzut

It's always christmas time

Vorige maand was de uitbetaling van Tibber op de 16e. Deze maand heb ik de uitbetaling nog niet ontvangen.
Is er iets misgegaan of hebben jullie de uitbetaling ook nog niet ontvangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mat.hi.as
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:53
gabn88 schreef op zondag 23 juli 2023 @ 12:42:
Ik zoek al een tijdje naar de historische epex prijzen op uurbasis van de afgelopen 2 jaar (liefst als csv/excel). Ik wil graag vergelijken hoe ik uit zou komen met die prijzen in vergelijking met de vaste prijzen als ik hetzelfde verbruikt had. Weet iemand waar ik die kan vinden?

Alvast bedankt!
Je kan ze 'gewoon' van Entso-E halen. Account aanmaken, en je kan ze per jaar downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 11:40
sanzut schreef op maandag 24 juli 2023 @ 07:35:
Vorige maand was de uitbetaling van Tibber op de 16e. Deze maand heb ik de uitbetaling nog niet ontvangen.
Ik heb het wel op de 16e ontvangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 28-10 18:55
sanzut schreef op maandag 24 juli 2023 @ 07:35:
Ik heb deze ook nog niet ontvangen. Wacht morgen even af omdat afschrijvingen bij mij altijd de 25e plaatsvinden. Vond het al bijzonder dat terugstortingen eerder zijn dan de incassodatum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwdd
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22-06-2024
.

[ Voor 98% gewijzigd door dwdd op 24-07-2023 09:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:43
Vond de prijzen afgelopen weekend tegenvallen.
Die negatieve prijzen in het weekend waren veel interessanter :).

Vandaag ook weer weinig schommelingen :+.

De zon laat het zich ook afweten 😋.

6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReSpawN
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-10 09:58

ReSpawN

Age of the Geek, baby!

Marcva schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 20:06:
[...]

Soortgelijke situatie bij de kop gehad, andere leverancier. Inhoudelijke discussie over eindafrekening en incasso bleken 2 onafhankelijke trajecten. Ik was nog in gesprek en gaf op alle aanmaningen ed de reactie: we zijn in gesprek, los eerst inhoudelijk maar op.
Toen de inhoud duidelijk was wilde ik wel betalen, maar niet de incassokosten: zij hadden er immers zelf voor gekozen die incassotrein door te laten rijden. Hielden voet bij stuk: betalen.
Daarop een formeel Avg inzageverzoek gedaan, waarna ze de kosten alsnog lieten vallen, mits ik afgzag van het AVG verzoek :w
Onthoud dat ze niks kunnen zonder gerechtelijke uitspraak. Je kunt bij de rechter altijd het verzoek betwisten. Vraag is wel of ze alle stappen netjes doorlopen hebben.
Succes en schrik niet teveel van blaffende incassobureaus ed.
Bedankt! Zo gaan we het ook aanpakken. Het AVG verzoek houd ik nog even achter de hand. We hebben ze via het incassobureau in ieder geval in gebreke gesteld omdat ze geen vorm van communicatie ondernomen hebben, incl. de "mislukte" automatische incasso, de herinnering, de aanmaning en een optionele maar vaak gebruikte tweede waarschuwing.

Kortom, het is al eerder gezegd: pas op met NextEnergy.

Age of the Geek, baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:47
Jazsie schreef op maandag 24 juli 2023 @ 10:19:
Vond de prijzen afgelopen weekend tegenvallen.
Die negatieve prijzen in het weekend waren veel interessanter :).

Vandaag ook weer weinig schommelingen :+.

De zon laat het zich ook afweten 😋.
Ik vond het eigenlijk wel prima. :)
Merk ook dat ik nog wat lakser wordt, mijn gemiddelde zit ver onder mijn verwachting/budgettering.

Wellicht het weekend 5-6/8 weer zo'n extreme sessie met wasmachinestress en oplaadperikelen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
@sanzut ook nog geen bijschrijving gezien van NORDEA BANK FINLAND PLC (Tibber), de factuur juni was er 6 juli al en er staat al even sepa verwerkt in de app.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• H4nsie
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 07-10 10:08
Ik heb een scriptje gemaakt wat de actuele energieprijzen en kosten van vandaag in euro (!) realtime weergeeft in Domoticz. Tevens de optie om in de ochtend een energierapport van de voorgaande dag via Telegram te verzenden. (Ik doe dat in de familie-app :-) ).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kqulKZnCqsXbhnCkeVpjd-So1FY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4OzspovPIuUEKcFvneeLwGXb.png?f=fotoalbum_large

Prijzen worden dagelijks opgehaald bij Entso-E (uurprijs) en EEX (dagprijs van 6-6u). Configureerbaar naar eigen opslagprijzen provider. Een RGB kleur wordt weergegeven naar de electra kostprijs, daar kun je apparaten op schakelen om energie te besparen.

Omdat ik het geschreven heb met hulp uit dit forum leek het me leuk om hem ook met jullie te delen. Je vind het script hier. Have fun!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Mooi verschil tussen verbruikstarief en terugleveringstarief deze maand :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JyinPkEUyUzl_uJFRyci6WsVO8I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cfW9aXBjrgWmXcznWG6ydEQz.png?f=user_large

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:35

Audione0

Strijdt der titanen

Taro schreef op maandag 24 juli 2023 @ 22:32:
[Afbeelding]
Bij mij net een beetje anders. Veel verbruikt op het dure tarief. Wel relatief veel terug geleverd voor een mooie prijs.
En veel gunstig een EV geladen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MtcGCvip9q90kQ4gtYdg9ClUKeU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QEdOGjtIyGyt1vqa5NotfQtQ.jpg?f=fotoalbum_large

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Taro schreef op maandag 24 juli 2023 @ 22:32:
[Afbeelding]
Hoe doe je dit?

Denk dat dit moeilijk te realiseren is als je "groot" verbruiker bent (25+ kWh per dag oid).

Edit: ik moet nog meer mijn best doen :9
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oPM2RTpYQrwhIBKhlgiHKKsOkzI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tZScpQ6ssZZjxNCT1ViklEvc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door Jazsie op 24-07-2023 23:52 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:36
Wat is de zin van deze exhibitionistische vertoning van verbruikskosten?
Hoeveel je kan besparen met dynamische tarieven is volkomen afhankelijk van de aanwezige verbruikers, het aantal zonnepanelen en het verbruikspatroon.
Zonder die informatie te vermelden heeft het geen enkele waarde.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

veel stroom verbruiken als de prijs laag is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groen
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 28-10 16:33
JukeboxBill schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 00:02:
Hoeveel je kan besparen met dynamische tarieven is volkomen afhankelijk van de aanwezige verbruikers, het aantal zonnepanelen en het verbruikspatroon.
Ja, en of je een accu hebt. Dat maakt het ook wat gemakkelijker om op dure momenten terug te leveren en goedkoop te verbruiken. Maar neem dan ook even de aanschafkosten van de accu mee in dit plaatje... >:)

LG-HM123MR.U34 / LG-WH27S.F5 / 1245 Wp (zuid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09:56
Zonneplan mag nog wel naar hun visual van de prijsopbouw kijken. De €0,02 handeling fee wordt wel erg klein weergegeven. De handeling fee wordt weergegeven als 0,1% van de prijs terwijl het eerder 8% van de prijs is.

https://www.zonneplan.nl/kenniscentrum/energie/kwh-prijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Sovieto schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 09:35:
Zonneplan mag nog wel naar hun visual van de prijsopbouw kijken. De €0,02 handeling fee wordt wel erg klein weergegeven. De handeling fee wordt weergegeven als 0,1% van de prijs terwijl het eerder 8% van de prijs is.

https://www.zonneplan.nl/kenniscentrum/energie/kwh-prijs
daar zeg je wat ja. Ik vind dit erg misleidend! vooral als je hem vergelijkt met dat stuk van 0,06 eurocent van de taart links ervan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-10 18:39
Ze gaan het fixen:

[ Voor 68% gewijzigd door Hmmbob op 25-07-2023 11:30 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Als je het vergelijkt met de versie van een paar maanden terug is het wel duidelijk wat er is gebeurd: iemand heeft de tekst aangepast maar niet de grafiek zelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flipsen
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-10 13:56
Dat is wel een wat misleidende weergave, je laat het gedeelte weg waarbij je de klantenservice nog moest corrigeren met een 'Euh nee, zo werkt dat niet' :+

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 25-10 08:57
Ik ben sinds vorige week overgestapt op Tibber. Ik gebruik eveneens de Home Assistant Addon voor Tibber, echter zit er veel verschil tussen de totale kosten (rekening) in de Tibber app/website en wat ik te zien krijg ik Home Assistant.

Welke kosten kloppen nu en weet iemand de oplossing voor de HA prijzen als deze niet goed zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15-10 09:25
rroetenberg schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 11:30:
Ik ben sinds vorige week overgestapt op Tibber. Ik gebruik eveneens de Home Assistant Addon voor Tibber, echter zit er veel verschil tussen de totale kosten (rekening) in de Tibber app/website en wat ik te zien krijg ik Home Assistant.

Welke kosten kloppen nu en weet iemand de oplossing voor de HA prijzen als deze niet goed zijn?
Gebruik nordpool, een paar posten terug staat daar nog een configuratie ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
Willempie27 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 11:36:
[...]

Die gebruik al, dat gaat om de kWh uren. Maar ik bedoel de huidige totaalkosten van de maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:48
Willempie27 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 11:36:
[...]

Tibber heeft ook entiteit die je maandbedrag weergeeft.

Daar weet noordpool niks nada noppes van ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

rroetenberg schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 11:30:

teruggave energiebelasting bijvoorbeeld. En vaste netwerkkosten. Een rekening is meer dan alleen je verbruik.
Kijk eens naar de rekening, dan kun je het verschil zien. wij kunnen alleen gissen.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 25-07-2023 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
de Peer schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 11:49:
[...]

teruggave energiebelasting bijvoorbeeld. En vaste netwerkkosten. Een rekening is meer dan alleen je verbruik.
Kijk eens naar de rekening, dan kun je het verschil zien. wij kunnen alleen gissen.
Zie de screenshots om het te verduidelijken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IzktekLMnYZWK1HjEmMjJn0SxX0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jyAHB3oCtfLdfEp6IhNiLi7N.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_rkG5GkFtKyi4hu0rBUGwZrbmUs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rnHbCtOVvy2vVI10iJy8wQtP.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door rroetenberg op 25-07-2023 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

rroetenberg schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 12:01:
[...]

Zie de screenshots om het te verduidelijken
[Afbeelding]

[Afbeelding]
En om hoeveel kWh gaat het? klopt het aantal kWh vermenigvuldigd met de prijs per kWh ?

Er lijken problemen met die integratie te zijn. lees hier maar:
https://github.com/home-assistant/core/issues/92859

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 25-07-2023 13:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marciej123
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21-10 19:23
Zo zien we het graag! Op de vingers tikken die gasten!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-10 15:36

Swerfer

Hmm...

Jazsie schreef op maandag 24 juli 2023 @ 23:48:
[...]

Edit: ik moet nog meer mijn best doen :9
[Afbeelding]
Lol...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5GB3z0i7X4s0Bp9DKhLIi1Idff8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KZxELBD3dz5GzqRAGFsYuClx.jpg?f=fotoalbum_large

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

JukeboxBill schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 00:02:
Ok, wat context aan mijn plaatje dan..

- 20 panelen van ieder 405Wp. Doen het in het gunstigste geval 380Wp. En daar gaat nog netverlies vanaf.
- 1 EV die 58kWh nodig heeft om vol te laden, dit gebeurt gemiddeld 2x in de week. Hier wordt dan 700km mee gereden per week. Mijn voetje vindt het overigens leuk zsm bij het stoplicht weg te rijden. Mijn vrouw vindt dit minder belangrijk.
- Huishouden bestaat uit 2 personen
- Zonneplan sinds juli 2023, dus ik en mijn slimmer huis zijn nog lerende...

[ Voor 84% gewijzigd door Audione0 op 26-07-2023 09:34 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Audione0 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 23:48:
[...]

Ok, wat context aan mijn plaatje dan..

- 20 panelen van ieder 405. Doen het in het gunstigste geval 380. En daar gaat nog netverlies vanaf.
eenheid: Wp, niet kWh.
waarom 380? zijn ze al 10 jaar oud ofzo of liggen ze op het noorden? Een paneel met 405 Wp haalt gewoon 405 W normaal gesproken.
- 1 EV die 58kW nodig heeft om vol te laden
58kW is namelijk een flinke snellader voor een particulier >:)
Eenheid is kWh, niet kW ;)

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 26-07-2023 08:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Jij hebt vast meer PV panelen dan ik met 3600 Wp ;).

Daarbij ook nog eens een veel lager verbruik :9.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

de Peer schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 08:40:
[...]

58kW is namelijk een flinke snellader voor een particulier >:)
Eenheid is kWh, niet kW ;)
Aha, nu snap ik eindelijk waarom de lantaarnpalen bij ons op het erf dimmen op het moment dat auto geladen wordt |:(
de Peer schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 08:40:
[...]

waarom 380? zijn ze al 10 jaar oud ofzo of liggen ze op het noorden? Een paneel met 405 Wp haalt gewoon 405 W normaal gesproken.
Ik heb altijd begrepen dat een paneel nooit zijn maximale vermogen levert, iets van ~90%. Dan is max 380Wp vrij netjes.
Verder liggen de panelen op het zuiden, op een zwart platdak.

https://www.zelfstroom.nl...aximale-vermogen-leveren/

[ Voor 44% gewijzigd door Audione0 op 26-07-2023 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 26-10 05:57
Netjes, de saldering ruim verslagen! Ben wel benieuwd of je in de winter nog steeds onder de 23 cent verbruikskosten blijft om over een jaar gezien ook de saldering te kunnen verslaan ipv in een (goedkope) zomermaand.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Audione0 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 09:38:
[...]

Ik heb altijd begrepen dat een paneel nooit zijn maximale vermogen levert, iets van ~90%.
Dat klopt niet. Overdag haal je vaak genoeg de 100% en soms ook wel 105%. Daarom heet het Watt-piek.
Vermogen en opbrengst worden wederom door elkaar gehaald.
Wel is het natuurlijk zo dat je bij warm weer een groot deel van de dag onder je Watt-piek zult blijven, en dat is wat je bedoelt waarschijnlijk.

Dat je Watt-piek (vermogen) om kunt rekenen naar jaaropbrengst met een factor 0.9 is toevallig. dat heeft niets te maken met 10% verlies.

Als ons jaar niet 365 dagen zou duren maar bijvoorbeeld 500 dan zou die factor misschien wel 1.3 geweest zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 26-07-2023 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09:07
padoempats schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 09:41:
[...]

Netjes, de saldering ruim verslagen! Ben wel benieuwd of je in de winter nog steeds onder de 23 cent verbruikskosten blijft om over een jaar gezien ook de saldering te kunnen verslaan ipv in een (goedkope) zomermaand.
Maar dat hangt ook af van het totale verbruik. Want als dat flink meer is dan de productie moet het verschil sowieso worden ingekocht tegen een (naar verwachting) hogere prijs bij het salderen op jaarbasis (vast contract voor een jaar). In dat geval zal de break-even waarschijnlijk hoger liggen dan die €0,23.*

Dat is dus de achtergrond van de tabel in de Topic Start...

*Het hangt ook mede af van verbruiksprofiel en zo zal de break-even voor iedereen weer anders liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
bilgy_no1 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 10:34:
[...]

Maar dat hangt ook af van het totale verbruik. Want als dat flink meer is dan de productie moet het verschil sowieso worden ingekocht tegen een (naar verwachting) hogere prijs bij het salderen op jaarbasis (vast contract voor een jaar). In dat geval zal de break-even waarschijnlijk hoger liggen dan die €0,23.*

Dat is dus de achtergrond van de tabel in de Topic Start...

*Het hangt ook mede af van verbruiksprofiel en zo zal de break-even voor iedereen weer anders liggen.
Precies, daarom kun je ook pas oordelen of je de saldering verslaat als je alle cijfers over een jaar hebt. Of eigenlijk de periode van saldo=0, wat korter kan zijn dan een jaar en dan hangt het niet af hoeveel je (extra) moet inkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

padoempats schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 13:49:
[...]

Precies, daarom kun je ook pas oordelen of je de saldering verslaat als je alle cijfers over een jaar hebt. Of eigenlijk de periode van saldo=0, wat korter kan zijn dan een jaar en dan hangt het niet af hoeveel je (extra) moet inkopen.
wat bedoel je met saldering verslaan? Met een dynamisch contract saldeer je ook.

Bedoel je beter af zijn dan met een traditioneel contract met salderen op jaarbasis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
de Peer schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 13:52:
[...]

wat bedoel je met saldering verslaan? Met een dynamisch contract saldeer je ook.

Bedoel je beter af zijn dan met een traditioneel contract met salderen op jaarbasis?
Je saldeert de kWhs alleen wat betreft de energiebelasting toch, niet kWhs die je met de leverancier afrekent.

En ja, bedoel inderdaad beter af zijn dan traditioneel contract met salderen op jaarbasis (of contractperiode)

[ Voor 12% gewijzigd door padoempats op 26-07-2023 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

padoempats schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 14:02:
[...]

Je saldeert de kWhs alleen wat betreft de energiebelasting toch, niet kWhs die je met de leverancier afrekent
je die saldeer je ook, maar slechts op uurbasis ipv jaarbasis.

Volgens mij zul je als je aardig wat overschot hebt (en geen accu) met dynamisch contract vrijwel nooit beter af zijn dan bij een traditioneel contract met een TLV van 11 cent.

[ Voor 23% gewijzigd door de Peer op 26-07-2023 14:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
de Peer schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 14:03:
[...]

je die saldeer je ook, maar slechts op uurbasis ipv jaarbasis.
Volgens mij is dat niet salderen op uurbasis, maar je krijgt hetzelfde tarief, nuanceverschil (ze worden niet weggestreept). Uiteindelijk hetzelfde natuurlijk. Maar ik doel op salderen per jaar/contract

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
Audione0 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 09:38:
[...]

Ik heb altijd begrepen dat een paneel nooit zijn maximale vermogen levert, iets van ~90%. Dan is max 380Wp vrij netjes.
Verder liggen de panelen op het zuiden, op een zwart platdak.

https://www.zelfstroom.nl...aximale-vermogen-leveren/
In de link staat ook :
Het vermogen van jouw zonnepanelen drukken we uit in Wp (Wattpiek). Dat noemen we ook wel het nominaal vermogen.Dit is het maximale vermogen in Wp dat panelen kunnen leveren in een ideale testsituatie. Dat wil zeggen, loodrecht invallend zonlicht en een paneeltemperatuur van 25 graden.
Maar eigenlijk zijn ideale omstandigheden directe zonlinstraling + veel diffuse instraling van bewolking. Op half bewolkte dagen zul je zien dat het vermogen van panelen vaak ruim boven de watt-piek uit kan komen. Temperatuur is daaraan ondergeschikt (procentjes). Het is de diffuse instraling van de bewolking 'om de zon heen' die voor een enorme boost kunnen zorgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Iemand al bijschrijving van Tibber gezien?
Klanten service gaf aan dat ze niet meer rond ca 5 dagen na factuur uitbetalen (ging blijkbaar gelijk met aanleveren van incasso's voor sepa),
Maar pas op de 25ste gelijk getrokken met incasso's. (vandaag is 26ste)

Maar blijkbaar pas na geld van incasso's binnen is, dat ze kunnen betalen.
Ze hebben forse verliezen geleden in Noorwegen door van betaling over te gaan op voorschot

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Domba schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 16:01:
Iemand al bijschrijving van Tibber gezien?
Klanten service gaf aan dat ze niet meer rond ca 5 dagen na factuur uitbetalen (ging blijkbaar gelijk met aanleveren van incasso's voor sepa),
Maar pas op de 25ste gelijk getrokken met incasso's. (vandaag is 26ste)

Maar blijkbaar pas na geld van incasso's binnen is, dat ze kunnen betalen.
Ze hebben forse verliezen geleden in Noorwegen door van betaling over te gaan op voorschot
Hier is gisteren gewoon de afschrijving geweest van Tibber.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
de Peer schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 16:41:
[...]

Hier is gisteren gewoon de afschrijving geweest van Tibber.
Dat is een incasso, het gaat om bijschrijving (geld ontvangen van Tibber) ivm negatieve energierekening,
Dat bedrag stond voorheen binnen 5-6 werkdagen na factuur op je rekening,
Dat zou nu de 25ste betaald worden, maar dag later heb ik nog niets gezien en dat voor een sepa transactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sideriusj
  • Laatst online: 07:10

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

Domba schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 16:50:
[...]

Dat is een incasso, het gaat om bijschrijving (geld ontvangen van Tibber) ivm negatieve energierekening,
Dat bedrag stond voorheen binnen 5-6 werkdagen na factuur op je rekening,
Dat zou nu de 25ste betaald worden, maar dag later heb ik nog niets gezien en dat voor een sepa transactie.
Bij mij hetzelfde, begin van het einde Tibber???

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

sideriusj schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 17:19:
[...]

Nou dat vind ik nogal een suggestie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-10 23:17
Zowel factuurdatum als incasso / betaling wisselen hier nog weleens bij tibber.

Ik maak me niet druk om die paar dagen meer of minder.
De factuur en de incasso / betaling bedragen kloppen tot nu toe altijd, dat vind ik veel belangrijker; evenals de maandelijkse factuur tov voorschot.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bezzerk
de Peer schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 17:20:
[...]

Nou dat vind ik nogal een suggestie!
Ja… bah. Is de tijdsgeest denk ik.
Is er geen drama dan maken we drama.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Bezzerk schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 17:22:
Zowel factuurdatum als incasso / betaling wisselen hier nog weleens bij tibber.

Ik maak me niet druk om die paar dagen meer of minder.
De factuur en de incasso / betaling bedragen kloppen tot nu toe altijd, dat vind ik veel belangrijker; evenals de maandelijkse factuur tov voorschot.
Dat gaat om betaling aan Tibber, ik heb het over ontvangen van Tibber voor terugleverde kWh's.

Ze hebben dat niet gecommuniceerd dat die uitbetaling ging wijzigen, ineens 9-11 dagen later wordt en op datum die ze geven, het er dan net zomin is bijgeschreven.
Voor mij gaat het om €318 die ik graag zie bijgeschreven worden voor Juni en Juli is ook bijna teneinde voor ongeveer zelfde bedrag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
padoempats schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 13:49:
[...]

Ja, dan moet je precies omschakelen tussen vast en dynamisch wanneer je alle productie hebt gesaldeerd. Maar dat haal je ook nooit precies, aangezien er vaak 2 weken bedenktijd is voor het nieuwe contract ingaat.

Oh en dan zodra de panelen weer meer opwekken dan je in een uur kunt verbruiken snel weer naar vast terug...

Mij iets teveel gedoe. Ik let er wel op dat ik zoveel mogelijk verbruik wanneer de nettoprijs negatief is (in de zomer dus af en toe het opladen van de auto uitstellen tot het weekend en zonodig verspreiden over de laagste uren, zodat de PV in elk geval niets kost.

Ben allang blij met m'n €93 per maand voor een full electric huis. Ik zal nog wel wat bij moeten betalen, maar dat is dan voor het laden van de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
bilgy_no1 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 18:35:
[...]

Ja, dan moet je precies omschakelen tussen vast en dynamisch wanneer je alle productie hebt gesaldeerd. Maar dat haal je ook nooit precies, aangezien er vaak 2 weken bedenktijd is voor het nieuwe contract ingaat.

Oh en dan zodra de panelen weer meer opwekken dan je in een uur kunt verbruiken snel weer naar vast terug...

Mij iets teveel gedoe. Ik let er wel op dat ik zoveel mogelijk verbruik wanneer de nettoprijs negatief is (in de zomer dus af en toe het opladen van de auto uitstellen tot het weekend en zonodig verspreiden over de laagste uren, zodat de PV in elk geval niets kost.

Ben allang blij met m'n €93 per maand voor een full electric huis. Ik zal nog wel wat bij moeten betalen, maar dat is dan voor het laden van de auto.
2x wisselen per jaar ipv 1x wat de meesten doen. Kost letterlijk 1 minuut een form invullen en het timen is geen rocket science, 2 weken missen is niet veel/erg. Ik denk dat je meer tijd kwijt bent om een deel van het jaar te pielen met wanneer je iets kan aanzetten en wanneer niet. Veel meer tijd en gedoe, en je krijgt er comfort en meer centen voor terug.
Maar doe vooral wat je fijn en interessant vindt. Het is beetje gamification van je verbruik dus ik snap het wel.
Hier overigens 175 euro per maand terug en ook full electric+phev(2200kwh/jaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezzerk
Domba schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 17:51:
[...]

Dat gaat om betaling aan Tibber, ik heb het over ontvangen van Tibber voor terugleverde kWh's.
Ik heb het ook over ontvangen van tibber in jouw woorden.

Best een hoop geld wat je krijgt, je hebt gewoon recht je geld te ontvangen, maar wat dat betreft maakt het bedrag natuurlijk niet uit.

Ik heb voor juni een factuurdatum van 6 juli en dat geld nog niet binnen.

Juli is nog niet voorbij dus je loopt voor je verwachtingen over juli nog best op de muziek vooruit.

[ Voor 7% gewijzigd door Bezzerk op 26-07-2023 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Bezzerk schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 22:59:
[...]

Ik heb het ook over ontvangen van tibber in jouw woorden.

Best een hoop geld wat je krijgt, je hebt gewoon recht je geld te ontvangen, maar wat dat betreft maakt het bedrag natuurlijk niet uit.

Ik heb voor juni een factuurdatum van 6 juli en dat geld nog niet binnen.

Juli is nog niet voorbij dus je loopt voor je verwachtingen over juli nog best op de muziek vooruit.
Ook Juni-factuur op 6 juli
De muziek speelt niet veel hoger of lager voor mij
Er zijn nog 5 dagen en ik "shift" verschuif de teruglevering van 12-16u of 13-17u naar de 2 duurste uren in de 2e helft van de dag (thuisaccu), (edit: ik heb eigenlijk geen afname in deze tijd ik houd een beetje achter in de thuis accu voor eigengebruik)

De hoogte van twee duurste uren is vrij stabiel, De voorspellingen zijn nu ook niet zo somber gem. zit rond €10/dag , 1 beter dag er nog tussen of een uurtje met >13ct/kWh zit ik dan >€300+

[ Voor 5% gewijzigd door Domba op 26-07-2023 23:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bilgy_no1
padoempats schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 22:17:
[...]

2x wisselen per jaar ipv 1x wat de meesten doen. Kost letterlijk 1 minuut een form invullen en het timen is geen rocket science, 2 weken missen is niet veel/erg. Ik denk dat je meer tijd kwijt bent om een deel van het jaar te pielen met wanneer je iets kan aanzetten en wanneer niet. Veel meer tijd en gedoe, en je krijgt er comfort en meer centen voor terug.
Maar doe vooral wat je fijn en interessant vindt. Het is beetje gamification van je verbruik dus ik snap het wel.
Hier overigens 175 euro per maand terug en ook full electric+phev(2200kwh/jaar)
€175 per maand terug en dat voor iedere maand gemiddeld? Dan zou je een gigantisch overschot aan PV moeten hebben en een TLV die heel hoog is. Is dat een contract dat nog wordt aangeboden of is je hele tuin een solar farm?

Dan heb je volgens de tabel van de topic starter inderdaad het meeste baat bij een vast contract met hoge TLV of een secundair aansluitpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zaadstra
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-10 19:46

zaadstra

Überprutser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Ik heb even snel het stukje gelezen. En er wordt door de netbeheerder gesteld dat het net overbelast raakt? Het lijk me sterk dat de netbeheerder met al die knappe koppen dit al op voorhand wisten en al op hadden kunnen anticiperen? Nu wordt de consument soort van de schuld in de schoenen gelegd, in de hoop dat de vraag naar meer capaciteit van de consument komt. Dus de opdracht ligt bij de klant zodat de aanbieder het zelf niet hoeft te bekostigen :P

Stel he? Ik kan ervoor zorgen dat ik geheel zelfvoorzienend ben, kan ik dan zoals het weghalen van de gasmeter hetzelfde doen voor mijn elektriciteit meter?

Kortom, helemaal unplugged? Lees, vastrechtloos

[ Voor 3% gewijzigd door Audione0 op 27-07-2023 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 11:40
Wat een hoop reclame in dat RTL artikel! Bah bah. Een stukje objectievere journalistiek werkt imo veel stimulerender.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Audione0 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 11:53:
Ik heb even snel het stukje gelezen. En er wordt door de netbeheerder gesteld dat het net overbelast raakt? Het lijk me sterk dat de netbeheerder met al die knappe koppen dit al op voorhand wisten en al op hadden kunnen anticiperen? Nu wordt de consument soort van de schuld in de schoenen gelegd, in de hoop dat de vraag naar meer capaciteit van de consument komt. Dus de opdracht ligt bij de klant zodat de aanbieder het zelf niet hoeft te bekostigen :P
Netbeheerder kan er ook weinig aan doen. Die zijn afhankelijk van overheidsbeleid en dus logisch dat ze achter de feiten aanlopen en niet massaal kunnen opschalen.
Stel he? Ik kan ervoor zorgen dat ik geheel zelfvoorzienend ben, kan ik dan zoals het weghalen van de gasmeter hetzelfde doen voor mijn elektriciteit meter?

uiteraard kan dat. Maar je zou wel gek zijn om van zo'n goed werkend, stabiel en goedkoop netwerk af te stappen.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 27-07-2023 12:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:09

Dat kan vast wel, maar waarom zou je dat willen?
Ik kan zo een aantal redenen opnoemen waarom je het niet zou willen:
  • Het net is veel betrouwbaarder dan een "zelfvoorzienend" systeem.
  • Het net heeft veel meer capaciteit.
  • Als je overschot PV hebt (uiterst noodzakelijk voor zelfvoorzienend zijn) levert de elektriciteitsaansluiting je netto dik geld op.
  • Je woning wordt serieus minder waard zonder een elektriciteitsaansluiting.
Nu aan jou de uitdaging om een voordeel van het opzeggen van die aansluiting te vinden...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
sideriusj schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 17:19:
[...]
Daarvoor is te weinig info

Bij mij is het met valutadatum 27/7 bijgeschreven,
Het ziet echt naar uit dat Tibber de "pain.001" (verzamelbetaling) van sepa pas indient na incasso's in euro's binnen zijn.op de rekening.bij de finse bank
De 3 grootste landen voor Tibber, waar ze actief zijn hebben geen euro,het is eerder valuta omwisselkoers vermijden.

Ze hebben forse verliezen in Noorwegen opgelopen door overstap zoals Zonneplan van facturatie achteraf naar voorschotten en veel klanten verloren (in NL hebben ze de handelings-fee verhoogt, ipv over te gaan op voorschotten)
-verkoop verbod in voorjaar van Aesee laadpalen die ze aanboden in Zweden en Nederland, vanwege hoe aardlekbeveiliging was geregeld, elektronisch ipv elektromechanisch, zal ook niet meegeholpen hebben
-Maar in voorjaar is ook een nieuwe investeerder ingestapt met NOK 900mln

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Andrehj schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 12:28:
[...]
• Als je overschot PV hebt (uiterst noodzakelijk voor zelfvoorzienend zijn) levert de elektriciteitsaansluiting je netto dik geld op.
Dat is afhankelijk hoe je de verwarming regelt voor het stookseizoen.
Met een seizoenswarmtebuffer heb je geen overschot,
Maar rendabel oplossing is het op het moment niet echt, voor een enkele woning, daarvoor zijn de omzetting of verhoudingen opslagvolume vs .verliesoppervlak te ongunstig.
Bijv zandbuffer moet je denken aan 40-60% verlies (opgewarmt met COP1 opgewarmt), grootste kostenpost is isolatie voor deze en meeste woningen hebben te weinig dakoppervlak omdat met PV te doen.
Op moment nog onrendabel tenzij er heel veel negatieve uren of nagenoeg niets meer krijgt bij de reguliere energieleverancier voor je PV opwek
Nu kan je nog salderen en overschot heeft een TLV, in toekomst mogelijk van 80% kale levertarief die nog in discussie is, maar wordt TLV 3-5% zoals nu al bij een enkel contract dan is het een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:41
Tibber heeft een grafiekje vrijgegeven van het stroomverbruik van hun klanten op 2 juli (de -50ct dag) vergeleken met 9 juli. Da's best een serieus hoger verbruik tijdens die goedkoopste uren.

Afbeeldingslocatie: https://tibber.imgix.net/zq85bj8o2ot3/6JRdAKUqNkp3imUB3W7r7e/7cefd71d4deb5b84ba9dbe7672550bc1/Consumption_vs._price_2_vs._9_july.jpg?w=820&fl=progressive&auto=format,compress&cs=tinysrgb

(bron)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnat
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-10 13:35
Bij mij is er vandaag 175,87 bijgeschreven door Tibber. 16 Jun, 10 Mei daarvoor. Ze doen er dus wel iedere maand langer over. De factuur over Juni had ik al op de 6e binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:36

Unplugged (off-grid) kan alleen als ook de omvormer daarvoor geschikt is. De omvormers die normaliter worden geïnstalleerd zijn daar niet geschikt voor.

Ga hier maar verder met vragen over off-grid:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2116578

[ Voor 6% gewijzigd door JukeboxBill op 27-07-2023 15:11 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie

Beetje offtopic maar de vraag is eerder of jij wel offgrid kan "leven".

In de zomer met PV panelen kom je er wel, maar hoe in de winter?
Dan heb je toch een serieuze zonnepark nodig en accu of een zeer laag energieverbruik...

Het kan maar dat is sterk afhankelijk van de situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-10 16:07
Ik kan online en in dit topic niet bijster veel vinden over zakelijke afnemers, maar welke zakelijke aanbieder van dynamische stroom is het beste? Puur op prijs heb ik nu een offerte aangevraagd bij Hezelaer (0.015 opslag per kWh en 7.25 vaste leveringskosten). Gas wordt niet afgenomen.

Aangezien het voor een pand is welke zakelijk staat aangemerkt bij het kadaster is een consumentencontract geen optie.

Zijn er naast Hezelaer nog andere aanbieders de moeite waard zoals NieuweStroom bijvoorbeeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-10 20:03
Hatsjoe schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 15:04:
Ik kan online en in dit topic niet bijster veel vinden over zakelijke afnemers, maar welke zakelijke aanbieder van dynamische stroom is het beste? Puur op prijs heb ik nu een offerte aangevraagd bij Hezelaer (0.015 opslag per kWh en 7.25 vaste leveringskosten). Gas wordt niet afgenomen.

Aangezien het voor een pand is welke zakelijk staat aangemerkt bij het kadaster is een consumentencontract geen optie.

Zijn er naast Hezelaer nog andere aanbieders de moeite waard zoals NieuweStroom bijvoorbeeld?
Stroom is stroom toch? Maakt die laatste euro iets uit voor een zakelijke aansluiting?

Wij kopen in van Audax, 6.41 vast 0.012/kWh opslag ex BTW bij 3x160A. Alle leveranciers vragen ongeveer hetzelfde, vroeger maakte vergelijken nog wel uit, nu is alles EPEX plus minimale verschil.

Alleen boven de 500000 kWh per jaar heb je meer keuze, dan kan je via via op ENDEX komen om deel van je verbruikt van te voren in te kopen.

[ Voor 7% gewijzigd door w00key op 27-07-2023 15:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Hatsjoe schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 15:04:

Van klein zakelijk (<3x80A aansluiting) weet ik weinig, misschien helpt dit.
Peildatum 1-6-23 ca 27k zakelijk <3x80A contracten,
marktaandeel Hezelaer Energie 25-30%; TotalEnergies 20-25%; ANWB 10-15%; Holland Energie 5-10%; Scholt Energie 5-10%

Edit: Totalenergies stopt met levering aan NL zakelijke klanten

[ Voor 3% gewijzigd door Domba op 27-07-2023 15:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-10 16:07
w00key schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 15:29:
[...]

Stroom is stroom toch? Maakt die laatste euro iets uit voor een zakelijke aansluiting?

Wij kopen in van Audax, 6.41 vast 0.012/kWh opslag ex BTW bij 3x160A. Alle leveranciers vragen ongeveer hetzelfde, vroeger maakte vergelijken nog wel uit, nu is alles EPEX plus minimale verschil.

Alleen boven de 500000 kWh per jaar heb je meer keuze, dan kan je via via op ENDEX komen om deel van je verbruikt van te voren in te kopen.
Stroom is zeker stroom, maar wil ook bij een leverancier terecht komen waar men goede ervaringen mee heeft. Om de levering maak ik mij ook zeker geen zorgen, en die laatste euro hoeft er ook niet uitgeperst te worden. Gaat mij er voornamelijk om dat ik mijn stroom ga afnemen bij een leverancier waar het fijn samen mee werken is. Zo zag ik dat Hezelaer ook APIs aanbied aan haar klanten, iets dat mij wel aanstaat.

Maar mochten mensen dramatische ervaringen hebben met Hezelaer (wat ik niet denk aan de hand van rondkijken op Google), dan zou ik dat graag horen zodat ik elders de stroom kan afnemen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Tijd gehad om te lezen.

Wat een artikel.
Ik heb de pagina afgezocht of ik niet ergens "advertorial" kon ontdekken.

Een stuk met halve zaken, zoals afbouw 2e kamer heeft ingestemd met afbouw salderen, maar voor het van toepassing is, zal ook 1e kamer moeten instemmen en dat is nog steeds niet duidelijk of aangenomen wordt. Nergens een enig voorbehoud vermeldt en dat bij zovee aanloop om salderen aan te passen.

"Daardoor worden zonneparken soms uitgezet", meeste zonneparken zitten niet eens op laagspanningsnet, huishoudens wel , maar daar ligt niet de meeste PV als ook HH maar ca 20% alle electriciteit gebruiken gebruiken.
Je zal meer opwek moeten er nu eenmaal geen continue gelijk verbruik, met kinkslag dat een zonnepark belangrijker is dan PV op dubbel gebruik van de ruimte.
"Hij is er in geslaagd twee tweedehands batterijen te kopen om goedkope duurzame energie op te slaan"
Oorspronkelijk werden die LG Resu 6.5 aanbeboden in augustus 22 als nieuw als opruiming met een ander type gebruikte huismerk 1 fase omvormers uit een proefproject aangeboden voor 4k euro, dan Martin nu gebruikt, In hoeverre is dat 2e hands als het zonder omvormer is.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 27-10 17:58

Waarom zou je dat willen? Zet je hoofdschakelaar uit. Dan betaal je vastrecht maar ontvang je teruggave energiebelasting en dat laatste is meer. Bovendien heb je dan een backup voor als je eigen systeem wat mankeert.

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

RikHa schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 23:22:
[...]

Waarom zou je dat willen? Zet je hoofdschakelaar uit. Dan betaal je vastrecht maar ontvang je teruggave energiebelasting en dat laatste is meer. Bovendien heb je dan een backup voor als je eigen systeem wat mankeert.
Inderdaad voor het hebben van een aansluiting krijg je geld toe.
Daarom heb ik er 2 :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 27-10 17:58
de Peer schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 08:36:
[...]

Haha ja, maar jij hebt wel meer redenen voor die SAP begreep ik. :D Mijn SAP is nog steeds in aanvraag, al bijna een jaar. Wat een incompetente kl*tzakken bij Liander zeg, ik kan er inmiddels een boek over schrijven.

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-10 20:18
Daaniea schreef op maandag 29 mei 2023 @ 10:16:
How to: Automatisch zonnepanelen uitzetten met een SolarEdge omvormer bij negatieve energieprijzen
Live energie prijzen
Installeer eerst de ENTSO-e Transparency Platform integratie via HACS en volg de instructies in de readme. Het kan een paar dagen duren voordat je de API key krijgt, maar je zit wel bij direct bij de bron van de prijzen, wat ik fijn vind. Als je een andere elektriciteit prijs integratie gebruikt kan dit ook, zolang er maar een entity is met de huidige elektriciteit prijs.

Om bovenop de marktprijzen extra kosten en belasting toevoegen van je specifieke aanbieder, pas dan de Price Modifier Template aanpassen in de instellingen. Hier kan je een aantal voorbeelden vinden van aanbieders. Voor Zonneplan ziet de configuratie er op het moment zo uit:
{% set s = {"extra_cost": 0.02, "energie_belasting": 0.15245, "VAT": 1.21} %} {{(current_price * s.VAT + s.extra_cost + s.energie_belasting) | float}}
Ergens doe ik iets niet goed cq. maak ik een denkfout. Net confetti omdat ik de API werkend had én ik (door treshold aan te passen) de omvormer kon uitschakelen.

Ik zie nu (blok 08:00-09:00) onderstaande informatie uit de Entsoe API:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uMIYFmKSg6GrtREJtIywF-yD9qI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/su3uHCigqXmAkR0PzERLuT2Q.jpg?f=fotoalbum_large
Dat komt niet overeen met de kale prijzen in de Tibber app:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XiPwfMB3WwBk9dVe8KbowL_iaFA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hMX7Sq6oGSSikVWnatcMbGmp.jpg?f=fotoalbum_large
Iemand een idee waar dit mis gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Niek_ schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 08:49:
[...]

Ergens doe ik iets niet goed cq. maak ik een denkfout. Net confetti omdat ik de API werkend had én ik (door treshold aan te passen) de omvormer kon uitschakelen.

Ik zie nu (blok 08:00-09:00) onderstaande informatie uit de Entsoe API:
[Afbeelding]
Dat komt niet overeen met de kale prijzen in de Tibber app:
[Afbeelding]
Iemand een idee waar dit mis gaat?
kijk eens goed naar je 2e screenshot. je hebt het schuifje voor btw en overige toeslagen uit staan in de Tibber app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
de Peer schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 08:52:
[...]

kijk eens goed naar je 2e screenshot. je hebt het schuifje voor btw en overige toeslagen uit staan in de Tibber app.
De prijzen vanuit Entsoe zouden toch ook zonder btw en toeslagen moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Niek_ schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:39:
[...]

De prijzen vanuit Entsoe zouden toch ook zonder btw en toeslagen moeten zijn?
ja wel als je geen cost modifier of template hebt ingesteld inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
de Peer schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:47:
[...]

ja wel als je geen cost modifier of template hebt ingesteld inderdaad.
Niet ingesteld, ik ga alles nog eens nalopen.

Edit: en gevonden, dacht dat ik geen extra kosten opgegeven had, bleek dat hij automatisch de btw erin had gezet.

[ Voor 19% gewijzigd door Niek_ op 28-07-2023 11:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-10 18:39

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:47
gruijter schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 09:25:
[...]

Waarom zit je met Homey vast aan Tibber? Er is een app voor SMA, voor Zaptec, en voor alle dynamische energie leveranciers: https://homey.app/en-gb/a...erhour/Power-by-the-Hour/
Ja thanks, dan moet je wel alleen snappen tussen alle berichten en forum posts hoe je die dynamische uren oppikt en ze exact in moet stellen met dat Power by the hour.

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gruijter
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 27-10 17:36
tcviper schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 07:35:
[...]

Ja thanks, dan moet je wel alleen snappen tussen alle berichten en forum posts hoe je die dynamische uren oppikt en ze exact in moet stellen met dat Power by the hour.
Zie uitleg hier: https://community.homey.a...en-adv-flow-maken/74097/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:47
Thanks, maar meermaals geprobeerd maar een hoop van die settings werken of niet of vind ik uberhaupt niet.
"Vervolgens maak je in PBTH een gas summarizer, en een power summarizer aan. Voor beide devices selecteer je de PlugwiseP1 als bronapparaat. In de device settings stel je ook update groep 1 in."

Ik krijg device is not ready bij de gas (leba_easyenergy), ignoring new settings bij wijzigen instellingen van de Gas PBT. Misschien moet ik wachten? 😛

[ Voor 23% gewijzigd door tcviper op 29-07-2023 16:41 ]

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 04-08 09:48
de Peer schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 08:36:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IfglJB5qIDN_mVY_aWGjV3NVlK0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bhJhRGucOosdlO2mH6SvtzIo.jpg?f=fotoalbum_large
Even een screenshotje van mijn factuur van Tibber factuur op SAP, toch echt geen geld toe voor mij voor het hebben van een extra allocatiepunt... Lijkt meer op een mazzeltje dan regel als je het wel krijgt.

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Srednier schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 18:43:
[...]

[Afbeelding]
Even een screenshotje van mijn factuur van Tibber factuur op SAP, toch echt geen geld toe voor mij voor het hebben van een extra allocatiepunt... Lijkt meer op een mazzeltje dan regel als je het wel krijgt.
Klopt. Tegenwoordig letten ze beter op. Maar vorig jaar werd het echt dubbel uitgekeerd

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 29-07-2023 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Daar gaan we weer slimme meter uitlezing is na exact 7 maanden ermee gestopt.

logboek
19/07 04:39 code 1
24/07 05:05 code 3
24/07 05:05 code 5
Signaal -76 dbM

ik heb geen gas vandaar code 6 ontbreekt
Inmiddels 30/7 bevestigd door Enexis dat meter in storing staat
Met onacceptabel voorstel om 14 dagen te wachten, want het kon zich van zelf wel eens oplossen en dat bij een geheugen van 10dagen voor kwartierstanden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezzerk
Domba schreef op zondag 30 juli 2023 @ 11:31:
Daar gaan we weer slimme meter uitlezing is na exact 7 maanden ermee gestopt.
En de reset door de hoofdzekeringen even uit te zetten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sideriusj
  • Laatst online: 07:10

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

@domba Ik heb hetzelfde probleem gehad. Mijn netbeheerder is Liander. 17 juli is de doorgifte gestopt, 3 dagen later kwam ik erachter omdat bij www.umeter.nl geen meter gegevens meer binnenkwamen. Contact opgenomen met Liander. Ze zagen dat mijn meter in storing stond, en gingen dit doorgeven aan de 2e lijn om de meter op afstand te resetten. Niets meer gehoord tot ik op 14 juli zag bij Umeter dat er weer standen binnen kwamen. Alle missende dagen zijn ook weer bijgewerkt. ook bij Tibber

Ook contact opgenomen met Tibber, want ik heb een puls dus ze hebben mijn meterstanden. Helaas hier doen ze niets mee. Ze zijn er wel mee bezig om faktureren op basis van de puls gegevens mogelijk te maken. Maar hier zitten volgens hun nog wel veel haken en ogen aan. Dus ooit in de toekomst.

Ook nog contact gehad met Zonneplan over dit probleem, want zij gebruiken de Connect. Alleen bij hoge uitzondering maken ze gebruik van de gegevens uit de Puls om te faktureren.
Bij beide is de data van de netwerkbeheerder leidend. Geen data van de netwerkbeheerder, dan gaan ze schatten, Tibber en Zonneplan.

Het is dus van belang om zelf in de gaten te houden of dat je slimme meter data doorgeeft. Niemand die doorgeeft als er een storing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Rond een een uurtje of 14:00 staat de prijs op 7ct, incl belasting. Buiten dat het lekker goedkoop is om bijvoorbeeld de auto te laden vraag ik me af of je nu extra geld terug krijgt omdat zonder belasting de uurprijs negatief is. Of dien je altijd incl belasting te rekenen?

Kortom, zonnepanelen uit, EV aan de lader, magnetron op Max en de airco op verwarmen😎

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FpyMoCXCcwsIiVFQ7kYw6PKhJFk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nOD9VxniYqKEb1gnXq0BsA5H.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Audione0 op 30-07-2023 12:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Audione0 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 12:11:
Rond een een uurtje of 14:00 staat de prijs op 7ct, incl belasting. Buiten dat het lekker goedkoop is om bijvoorbeeld de auto te laden vraag ik me af of je nu extra geld terug krijgt omdat zonder belasting de uurprijs negatief is. Of dien je altijd incl belasting te rekenen?

Kortom, zonnepanelen uit, EV aan de lader, magnetron op Max en de airco op verwarmen😎

[Afbeelding]
Je betaalt gewoon 7 cent inclusief belasting, dus laat die magnetron maar uit ;)
In het verleden hadden we een prijs van -60 cent per kWh inc. belasting. Dan kun je je magnetron aanzetten als je op die manier graag een paar eurocent wilt verdienen.

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 30-07-2023 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Braaaii
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-12-2024
I.r.t. de slimme meter die in storing staat. Altijd eerst even de zekeringen uitzetten waarmee je de meter reset. Dit kan altijd helpen.

Daarna bellen. Geheugen interval is idd 10 dagen. dag standen = 40 dagen en maandstanden is 13 maanden. :)

EV rijder, Home automation, verduurzamen en Gamen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niek_
de Peer schreef op zondag 30 juli 2023 @ 12:24:
[...]

Je betaalt gewoon 7 cent inclusief belasting, dus laat die magnetron maar uit ;)
In het verleden hadden we een prijs van -60 cent per kWh inc. belasting. Dan kun je je magnetron aanzetten als je op die manier graag een paar eurocent wilt verdienen.
Heb hier nu ook een mooie discussie over. Iemand die z’n omvormer uitzet en zijn auto gaat opladen omdat volgens de ANWB app de prijzen negatief zijn:
Tussen 2 en 3 brengt een kwh €0,11 incl btw + €0,15 energiebelasting op. Als ik dit gebruik krijg ik dit en als ik het teruglever betaal ik dit. Als de omvormer uitstaat lever ik niet en krijg ik bij het opladen van de auto betaald. Of zie ik dit verkeerd?
Ergens staat me iets bij dat er nog wat was met salderen en negatieve prijzen als je overproductie had. Maar stel dat er geen overproductie is over ene jaar gezien, dan moet hij toch vooral z’n omvormer aan laten en pas uitschakelen als de prijzen inclusief belastingen, heffingen, opslagen enz negatief zijn?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Niek_ schreef op zondag 30 juli 2023 @ 13:05:
[...]

Heb hier nu ook een mooie discussie over. Iemand die z’n omvormer uitzet en zijn auto gaat opladen omdat volgens de ANWB app de prijzen negatief zijn:
haha zucht, is het weer zo ver :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
de Peer schreef op zondag 30 juli 2023 @ 13:07:
[...]

haha zucht, is het weer zo ver :P
Yup. Maar help me even, hoe zat het met die belastingen en opslagen, daar was toch iets mee qua salderen en minder produceren als dat je verbruikt of meer produceren dan dat je gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Bezzerk schreef op zondag 30 juli 2023 @ 12:05:
[...]

En de reset door de hoofdzekeringen even uit te zetten?
Ja heb ik algedaan, het is niet mijn eerste keer
tijdens opstart is signaalsterkte -43dbM en daarna -76 dbM ( ik gebruik dat als indicatie dat ik voldoende lang uitgeschakeld heb, ik draai overdag in eiland mode geen issue om een uur uit te schakelen)

@sideriusj Het is niet de eerste keer voor mij.
Het is de 1e keer voor deze slimme meter, die is 23-december 22 als vervanging is geplaatst van de vorige die niet uitgelezen kon worden,
Ik heb een thuisaccu en standaard lever ik grootste deel PV-opwek verschoven terug door de laagste day ahead uren in thuisaccu op te slaan en vanaf 19-23 uur terug te leveren.
Het is bekend bij Enexis en ik ben benieuwd hoe snel ze deze keer zijn, want ik ben bereid om te escaleren
Zoals vandaag met negatieve prijzen is een school voorbeeld, vanaf 21 uur lever ik 20-22kWh terug (uurtarief op dat moment 8.7/8.6ct)
Tibber ontvangt P1 data, maar zijn zeer terughoudend die te gebruiken, in december 22 had ik die toezegging wel, voor deze storing heb ik die niet.

Pagina: 1 ... 165 ... 305 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels