Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jon
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 30-03-2022
Hallo

In de toekomst zal off-grid (energie onafhankelijk) zijn mogelijk gemaakt worden door verbeterde technologiën, voornamelijk in de opslagmogelijkheden. Maar we moeten het vandaag doen met hetgeen beschikbaar en betaalbaar is.

Mij vraag is volgend:

Eén van de goedkoopste en milieuvriendelijkste manieren om je huis en water te verwarmen zijn momenteel pelletkachels. Maar jouw pellet CV-kachel tijdens de warme maanden laten branden enkel of voornamelijk voor warm water slaat natuurlijk nergens op.

Maar wat als ik pellet, met zonnepanelen en een zonneboiler combineer? Zou ik daarmee off grid kunnen zijn? Voor elektriciteit is een thuis-accu nog niet interessant, maar misschien wel een elektrische auto die bi-directioneel kan laden en ontladen, want die auto heb je toch (ik moet hem wel nog kopen, maar ik zal dat doen en zeker maken dat hij die V2H (Vehicle-to-Home) functie heeft. Misschien is de opbrengst van de zonnepanelen in de winter voldoende om te laden, op te slaan en te verbruiken? Tenminste als je toch niet veel rijd met de wagen zoals ik. Ik leef en werk thuis en rijd eigenlijk zomer en winter met de moto en ga er met mijn klein gezin (vrouw en zoontje) in het weekend vooral op uit met de mobilehome of/en de fiets. Mijn vrouw gaat altijd met de fiets of te voet naar het werk.

PS. Mijn Nederlands is niet perfect, maar als het onderwerp zin maakt voor jou wil je de tekst misschien twee keer lezen.

[ Voor 4% gewijzigd door jon op 15-02-2022 21:45 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Interessant vraagstuk, maar je voorbereiding voor dit topic laat te wensen over.

Ik adviseer je om je iets meer in te lezen, bijvoorbeeld vehicle to grid, daar is best wel wat over te vinden, ook op dit forum.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • +45 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:18
Als je in een woonwijk woont neem alsjeblieft geen pelletkachel, ivm de overlast en fijnstof.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jon
Ik ben vandaag hierover beginnen denken. Ik moet inderdaad nog opzoekwerk doen. Dank je, voor je antwoord. Ik zal je raad opvolgen en vehicle tot grid opzoeken.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:16
Ik heb 7000Wp aan zonnepanelen liggen. Daar kwam tussen 1 december en vandaag slechts genoeg kWh uit om me met de hakken over de sloot door december te helpen.

Een dikke Model S helpt me anderhalve week verder... Daarna is ook die helemaal leeg, en die blijft tot in maart zeker leeg.

Off-grid in Nederland is een hele grote illusie.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diederik
  • Niet online
Off grid is mogelijk wanneer je bereid bent om flinke concessies te doen.

Er zijn bijvoorbeeld mensen met een Tiny House die grotendeels off grid zijn.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:06

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Pelletkachels is mischien 1 van de goedkoopste manieren van verwarmen, dat kan kloppen, maar ook een van de milleuvriendelijkste noemen gaat wel een beetje ver. hout verbranden is nooit milleuvriendelijk. ook niet in de vorm van pallets. tip.. bijna alles wat goedkoop is in de wereld buit ofwel de planeet uit ofwel mensen in andere werelddelen.

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 15-02-2022 21:57 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• jon
Bartske schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 21:51:
Als je in een woonwijk woont neem alsjeblieft geen pelletkachel, ivm de overlast en fijnstof.
Ik heb het even opzocht en je hebt een punt:

Wil je de pelletkachel-cv of biomassaketel gebruiken om je huis mee te verwarmen, dus als hoofdverwarming? Dan heb je hem in het stookseizoen (de winter en het koude voor- en najaar) elke dag aan. Dat zorgt voor een flinke hoeveelheid fijnstof, veel meer dan verwarming op gas of stroom. Als er één pelletkachel in de wijk staat, zal die overlast nog wel meevallen. Maar als er in een wijk een paar pelletkachels of biomassaketels dicht bij elkaar staan die dagelijks worden gebruikt, dan neemt de kans op overlast toe.

Ik wist dit niet. Iets om rekening mee te houden. Ik neem dit in rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jon
twain4me schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 21:56:
Pelletkachels is mischien 1 van de goedkoopste manieren van verwarmen, dat kan kloppen, maar ook een van de milleuvriendelijkste noemen gaat wel een beetje ver. hout verbranden is nooit milleuvriendelijk. ook niet in de vorm van pallets. tip.. bijna alles wat goedkoop is in de wereld buit ofwel de planeet uit ofwel mensen in andere werelddelen.
Ik heb dat begrepen en het is een belangrijk punt en doorslaggevend. Wat zijn de alternatieven terugkerend op de vraag off grid te gaan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

jon schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 22:00:
[...]

Ik heb dat begrepen en het is een belangrijk punt en doorslaggevend. Wat zijn de alternatieven terugkerend op de vraag off grid te gaan?
weinig, offgrid gaan met een warmtepomp kan je in ons klimaat eigenlijk wel vergeten. dan blijft spul verbranden over en is gas de schoonste optie. maar dan gaat de opmerking van @LordSinclair wel klinken

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 15-02-2022 22:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
@Diederik met Mrs @jon en Mini-@jon lijkt me dat niet eens in de buurt van realistisch.

De hele winter opgehokt (geen stroom voor de Tesla) in een tinyhouse is geen goed idee... Mini-@jon wil erg graag met papa /en/ mama opgroeien.
jon schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 22:00:
[...]

Die zijn er niet. Sorry.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 30-05 17:09
Off grid is natuurlijk ook niet hout of pellets van elders je huis importeren. Off grid is bronnen van eigen grond gebruiken. Anders kan je net zo goed ook gas en elektriciteit importeren in je huis.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Mooi onderwerp. Ook al weleens over nagedacht... Misschien kun je je doelen iets verleggen en dan in stappen werken:

1. Alles elektrisch, dus van het gas af.
2. Proberen het elektrisch verbruik terug te brengen

Waarschijnlijk blijf je altijd (als in voorlopig) aan je elektrische aansluiting verbonden, maar lukt het je wel om een deel van het jaar neutraal te leven. Voor de koudere periode kun je je dan richten op het terugbrengen van het verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diederik
  • Niet online
Ronald schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 22:02:
@Diederik met Mrs @jon en Mini-@jon lijkt me dat niet eens in de buurt van realistisch.

De hele winter opgehokt (geen stroom voor de Tesla) in een tinyhouse is geen goed idee... Mini-@jon wil erg graag met papa /en/ mama opgroeien.
Dat mag jij niet realistisch vinden, ik schrijf niet voor niets dat je fikse concessies moet doen.

Bijvoorbeeld fietsen in plaats van auto rijden.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:41
Zonder warmtepomp had ik al een 2MWh accu nodig, om de winter door te komen.
Met warmtepomp komt er grofweg nog 2MWh bij.
Ooit wel een keer een chinese site gevonden met 1MWh accu per 40 voet zeecontainer.
Wel ondergronds steken, bovengronds is het te koud.
Zaterdag 12-2 mijn eerste dag sinds november dat ik gesaldeerd op -0,5kWh zat op een dag.
Fiets inderdaad naar mijn werk. Als de EV er ook op moet, moet er nog container(s) bij.

Zou zeker warmte opslag anders proberen op te lossen.

[ Voor 17% gewijzigd door Dapdodo op 15-02-2022 22:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-05 22:12
jon schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 21:39:
Eén van de goedkoopste en milieuvriendelijkste manieren om je huis en water te verwarmen zijn momenteel pelletkachels.
Biomassa stoken is alles behalve milieuvriendelijk.

Aardgas stoken is vele malen milieuvriendelijker qua uitstoot.

Oeps, ik had eerst het hele topic moeten lezen, je had dit probleem al erkend, sorry!

[ Voor 12% gewijzigd door Wilke op 15-02-2022 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jon
Dank jullie allemaal voor de vriendelijke antwoorden. Ik ben een beetje ontgoocheld maar het is wat het is.
Ik neem Diederik zijn raad in rekening om mij beter voor te bereiden vooraleer ik een vraag stel, maar ik heb niet zoveel tijd als ik zou willen. Het is wel fijn om zoveel reacties te krijgen. Dat fijnstof deed een alarmbelletje rinkelen en dat ga ik zeker onderzoeken want het is een verantwoordelijkheid waar je rekening mee moet houden.

Ik heb zeven jaar in Zuid-Oost Azie gewerkt en geleefd (Cambodia). Nu werk en leef ik in Belgie en zoek iets te kopen. In Azie had ik geen verwarming nodig maar wel verkoeling. Na een tijd gewenning gebruikte ik de air conditie nog amper. Niet omwille van het verbruik maar ik vond het onaangenaam. Enkel 's nacht wou mijn vrouw de aircon aan tot ik haar kon overtuigen vrede te nemen met de fan in de slaapkamer. Ook hier in België en Nederland is het goed om te wennen en niet teveel te verwarmen in de winter want dit is nu eenmaal het climaat waar je leeft. Je moet er aan wennen. Mijn zoontje van 7 heeft het nooit koud hier en dat terwijl hij nooit minder dan 20 graden heeft meegemaakt voorheen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 00:04
Dichter bij de evenaar is volledig off-grid dan ook goed mogelijk.
En wel om de volgende redenen:
- de spreiding van de opwekking van zonne-energie is veel gelijkmatiger verdeeld over het jaar.
- in ons klimaat gaat verreweg het grootste deel van de energie die in huis gebruikt wordt op aan warmte en warm water. Zelfs in een zeer goed geïsoleerde nieuwbouw woning waar men zuinig met energie om gaat, is snel 5000+ kWh warmte nodig. Daarbij is die warmte vooral nodig/gewenst in de maanden dat zonnepanelen nagenoeg niets produceren.
- In meer gematigde klimaten dichtbij de evenaar zijn de pieken tbv van koeling (airco) juist wanneer er wel veel zonlicht is, dus wanneer de zonnepanelen veel energie leveren. Wie daar off-grid woont kan op zonnige dagen gerust de airco laten draaien. Immers zal er op die zonnige dagen een flinke overproductie zijn aan energie.

De zuinigste en schoonste manier om het huis te verwarmen, is met een warmtepomp. Om daarmee de winterperiode te overbruggen zonder het koud te krijgen, is snel 2000 tot 5000 kWh opslag capaciteit nodig nodig. Dat is geheel onrealistisch.

Zelfs als je niet met warmtepomp verwarmt, maar met vaste of vloeibare brandstoffen die niet rechtstreeks vanuit een net komen (hout, pellets, stookolie, LPG etc), heb je in de winter vrijwel zeker onvoldoende aan alléén zonnepanelen voor de elektriciteitsvoorziening en zou alsnog een accu capaciteit van 500-1000kWh nodig zijn. Dit is nog los van de energiebehoefte voor (electrisch) vervoer.

Ook de meeste off-grid Tiny houses hebben meestal een hout/pellet kacheltje. En vaak flessengas om op te koken.

Opslagcapaciteit om de winter te overbruggen is de bottleneck om 'onafhankelijk' te worden. Wat wel kan helpen om in de winter van voldoende elektriciteit te voorzien (maar financieel verre van rendabel schijnt te zijn), is het gebruik van kleine windturbines. Om daarmee geen overlast te veroorzaken én om er echt iets aan te hebben moet je wel een vrijstaande woning in open veld hebben.

Maar nee, volledig off-grid is niet haalbaar zonder grote aanpassingen aan de levensstijl gedurende 4 a 5 maanden per jaar. Tenzij je zoals in je eerste idee alsnog "geïmporteerde" energie gaat verbranden om in je warmte te voorzien. Maar dan ben je net zo afhankelijk van derden als wanneer je nog gebruik blijft maken van het elektriciteitsnet.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 23:16

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Je zou dit fenomeen nog kunnen onderzoeken: https://www.hetkanwel.nl/een-huis-in-een-kas/

Het klinkt allemaal wat te ideaal, maar wie weet.

[ Voor 5% gewijzigd door Dwarlorf op 16-02-2022 07:22 ]

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:24

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Wat is precies je motivatie om off-grid te willen zijn en wat wil je ermee bereiken?

In landen die een betrouwbare elektriciteitsvoorziening hebben waar je ook nog makkelijk een aansluiting op kunt krijgen is het mijn inziens vanuit technisch perspectief zinloos om off-grid te gaan. Het kost alleen maar onnodige resources (als je bijvoorbeeld voor alleen jezelf een thermische seizoensopslag zou moeten bouwen) en dient ook geen algemeen belang. We kunnen dan beter als samenleving de keuze maken om een goede mix te hebben tussen variabele

Als je het gaat om duurzamer leven zou je je kunnen beginnen met een woning die zo weinig mogelijk energie nodig heeft en optimaal passief zonne-energie benut (zie o.a. passiefhuis). Je afhankelijkheid van geïmporteerde energie kun je beperken met zonnepanelen, zonnecollectoren en een warmtepomp. Eventueel met een accu om pieken weg te shaven en flexibiliteit te bieden op het moment dat je zelf overtollige productie hebt of er vanuit het grid overtollige windenergie is. Dat is in mijn optiek meer in algemeen belang dan jezelf isoleren van het elektriciteitsnet.

Je zou ook de aansluiting kunnen zoeken met gelijkgestemde nerds door ergens een buurt te ontwikkelen met collectieve voorzieningen zoals een buurtbatterij, thermische opslag of een gezamenlijke bodemcollector voor warmtepompen zodat er wat schaalvoordelen zijn ten opzichte van alles zelf doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Femme schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 10:59:
Wat is precies je motivatie om off-grid te willen zijn en wat wil je ermee bereiken?
[...]
Het kost alleen maar onnodige resources (als je bijvoorbeeld voor alleen jezelf een thermische seizoensopslag zou moeten bouwen) en dient ook geen algemeen belang.
Dit!

Als je het extreem zou uitdrukken, dan is het asociaal/absurd/achterlijk (om maar eens wat a-woorden te gebruiken) om 'off-grid' in Nederland te gaan.
Al je overschot gooi je weg en je spendeert enorm veel resources voor iets wat op wijk niveau veel minder resources kost. (Niet iedereen heeft dezelfde behoefte op hetzelfde moment).

Op landelijk/regionaal niveau kun je veel mooiere en betere oplossingen maken. Bijvoorbeeld methaan gas uit mest halen. Als je dan in de winter een piek belasting hebt, dan slinger je even een gascentrale aan. Beetje (groen) waterstof bijmengen (waaraan jouw zonnepanelen ook kunnen bijdragen) en je hebt een cirkel die groter is dan 1 huis, maar die wel helemaal klopt.

Alternatief is dat iedereen een thuisaccu gaat nemen en zelf oplossingen gaat maken. Dan hebben we te weinig kinderen in Congo om al onze grondstoffen te delven! Maar mooi schoon is dat eigen straatje!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Femme schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 10:59:

In landen die een betrouwbare elektriciteitsvoorziening hebben waar je ook nog makkelijk een aansluiting op kunt krijgen is het mijn inziens vanuit technisch perspectief zinloos om off-grid te gaan. Het kost alleen maar onnodige resources (als je bijvoorbeeld voor alleen jezelf een thermische seizoensopslag zou moeten bouwen) en dient ook geen algemeen belang. We kunnen dan beter als samenleving de keuze maken om een goede mix te hebben tussen variabele
Dat vroeg ik mij ook al gelijk af. Off-grid gaan is nuttig in landen waar er geen (betrouwbare) nutsvoorzieningen zijn maar in Nederland of België lijkt het vooral een ideologische keuze waarbij men meer onafhankelijk wil zijn van de maatschappij en de overheid. Milieuvriendelijk is het in ieder geval niet.

Ik denk dat je je beter kan focussen op het reduceren van je energieconsumptie (isoleren, minder met de auto rijden, geen nieuwe spullen kopen als dat niet nodig is (onderschat deze niet!), enzovoort) en dan gaat kijken hoe je dat op een zo duurzaam mogelijke manier kan realiseren. En duurzaam is zowel voor het klimaat (die pelletkachel klinkt dan goed) maar ook voor het lokale leefmilieu (die pelletkachel is dan een ramp).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

TheGhostInc schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 11:24:
[...]

Dit!

Als je het extreem zou uitdrukken, dan is het asociaal/absurd/achterlijk (om maar eens wat a-woorden te gebruiken) om 'off-grid' in Nederland te gaan.
Al je overschot gooi je weg en je spendeert enorm veel resources voor iets wat op wijk niveau veel minder resources kost. (Niet iedereen heeft dezelfde behoefte op hetzelfde moment).

Op landelijk/regionaal niveau kun je veel mooiere en betere oplossingen maken. Bijvoorbeeld methaan gas uit mest halen. Als je dan in de winter een piek belasting hebt, dan slinger je even een gascentrale aan. Beetje (groen) waterstof bijmengen (waaraan jouw zonnepanelen ook kunnen bijdragen) en je hebt een cirkel die groter is dan 1 huis, maar die wel helemaal klopt.

Alternatief is dat iedereen een thuisaccu gaat nemen en zelf oplossingen gaat maken. Dan hebben we te weinig kinderen in Congo om al onze grondstoffen te delven! Maar mooi schoon is dat eigen straatje!
opzich gaat het over belgie O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 26-05 11:10
Helaas zijn ze met kernfusie nog niet zover, maar tegen de tijd dat het wel kan, moet er serieus overwogen worden of windenergie nog wel zo een geweldige oplossing is. Maar waarschijnlijk zijn tegen die tijd alle windmolens die geplaatst zijn al lang versleten...

Dan gaan we eigenlijk weer meer naar de "ouderwetse" opzet van het net, met een aantal centrales en verder vooral gebruikers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Admiral Freebee schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 11:34:
[...]

Dat vroeg ik mij ook al gelijk af. Off-grid gaan is nuttig in landen waar er geen (betrouwbare) nutsvoorzieningen zijn maar in Nederland of België lijkt het vooral een ideologische keuze waarbij men meer onafhankelijk wil zijn van de maatschappij en de overheid. Milieuvriendelijk is het in ieder geval niet.

Ik denk dat je je beter kan focussen op het reduceren van je energieconsumptie (isoleren, minder met de auto rijden, geen nieuwe spullen kopen als dat niet nodig is (onderschat deze niet!), enzovoort) en dan gaat kijken hoe je dat op een zo duurzaam mogelijke manier kan realiseren. En duurzaam is zowel voor het klimaat (die pelletkachel klinkt dan goed) maar ook voor het lokale leefmilieu (die pelletkachel is dan een ramp).
uiteindelijk is dat idd het antwoord op zijn vraag "zo off-grid als mogelijk" het gebruik minimaliseren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ralathon
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17-05 18:03
Ik sluit me grotendeels aan bij wat de rest zegt. Echter, ik denk wel degelijk dat er opties zijn om off grid te gaan in nederland. Het gaat alleen niet makkelijk zijn.

De eerste en makkelijkste methode is om een boerderij te kopen ergens op het platteland, die compleet te isoleren en om te bouwen naar een warmtepomp, en dan een mooie windturbine + batterij neerzetten. Anders dan zonnepanelen doet de windturbine het in de winter net zo goed als in de zomer, dus dan hoef je geen megawatturen aan opslag te hebben om de winter door te komen.

Dit is natuurlijk alleen mogelijk als je genoeg geld en een weiland hebt om die windturbine neer te zetten. En het is een heel gedoe met de gemeente.

De 2e optie die ik zie is waterstofopslag. Je hebt ongeveer 3000kwh nodig om door de winter te komen. Waterstof heeft een energiedichtheid van 32kwh per kg en een brandstofcel draait op 60% efficientie. Dus je hebt slechts zo'n 150kg aan waterstof nodig. Dat is met hogedruk gasflessen ongeveer 3 kuub aan volume, dus dat is iets wat je in de gemiddelde nederlandse kruipruimte of tuin kwijt kan.

Idee zou dan zijn dat je in de zomer met 60% efficiëntie waterstof op gaat wekken met je zonnepanelen en dat lokaal opslaat. In de winter draai je het process om en ga je van die waterstof met 60% efficiëntie weer elektriciteit maken. Je hebt hiernaast nog een kleine thuisbatterij nodig om de dagelijkse pieken en dalen op te vangen. Het totale systeem zal een round trip efficiëntie hebben rond de 0.6^2 = 36%, dus je zal in de zomer een overschot moeten hebben rond de 8300kwh, maar dat is te doen als je het hele dak vol gooit. Je kan de efficientie nog wat omhoog krikken als je de brandstofcel watergekoeld maakt en je CV water er doorheen gooit, dan heb je nog wat aan die andere 40%.

Dit kost ook een berg geld, er zijn geen kant en klaar systemen voor op de markt dus je moet het DIYen, en je gaat nooit door een veiligheidskeuring heen komen met 150 kilo aan DIY waterstof in je kruipruimte.

Geen van beide methodes gaan financieel uit komen, en voor het klimaat hoef je het ook niet te doen. Maar technisch zou het kunnen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Ralathon schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 12:16:
Dit is natuurlijk alleen mogelijk als je genoeg geld hebt
Als je het geld hebt, dan mag je het doen? ;)
(Bijvoorbeeld een brug laten ontmantelen om je jacht te kunnen verplaatsen)

Een hectare bos zal zo'n 25000 euro kosten, en levert 8m3 hout op per jaar.
Dus het is prima mogelijk om off-grid te gaan, koop een hectare bosgrond en kap het hout dat je nodig hebt (en laat die pellets in Zuid Amerika of waar ze het weer vandaan trekken).
En 25000 euro is dezelfde orde als een grond warmtepomp.
Qua elektra zou je dan nog een vergasser kunnen bouwen en daarmee een aggregaat aandrijven. In WW2 deden ze dat ook al. En de uitstoot wordt opgenomen door je eigen bos, zolang de buren niet uitgerookt worden is er niks aan de hand.

Dus off-grid heeft echt heel veel smaken, alleen er is altijd 1 overeenkomst: veel ruimte nodig, zelfs een Tiny House staat vaak op een flink stukje grond, anders noemen wij het vaak een flatgebouw. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Iets minder bekend is de biomeiler, maar voor off-grid zeker interessant om naar te kijken.

Als backup kan je natuurlijk altijd een voorraadje fossiele brandstof nemen waarmee je de winter dan wel doorkomt.

[ Voor 40% gewijzigd door Ernemmer op 16-02-2022 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Overigens vind ik off-grid dan ook dat je zelfvoorzienend bent in je verwarming. Dat houdt dus ook in dat je je pellets (of hout) zelf moet produceren. Anders ben je ook off-grid met gastankjes en/of een grote dieseltank in je tuin en maandelijke leveringen om je verwarming en generator te kunnen draaien.

Zo'n biomeiler is zeker interessant maar heeft hetzelfde probleem: De gemiddelde Nederlander heeft er én de ruimte niet voor én produceert maar een fractie van de benodigde aanvoer (snoeiafval/groenafval)

Ter indicatie net hier tien coniferen van 15 meter en een dennenboom van dezelfde hoogte geveld, als je (afgezien van de te dikke stammen) daar alles van verhakselt voor een composthoop hou je slechts 1-2 kub over.

[ Voor 50% gewijzigd door pagani op 16-02-2022 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

En ik vind dat off-grid ook betekent dat je qua voedsel zelfvoorzienend bent.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Dwarlorf schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 12:54:
En ik vind dat off-grid ook betekent dat je qua voedsel zelfvoorzienend bent.
Dat is dan wel weer haalbaar als je per gezinslid 50m2 aan moestuin hebt (enkel groente/aardappelproducten), maar vlees/vis is al lastiger.

De meest haalbare oplossing voor volledig off-grid voeding is dan aquaponics (combinatie van een vissentank en bedden met beplanting die het water weer reinigen)

Vergis je echter niet hoeveel werk dat is.

[ Voor 4% gewijzigd door pagani op 16-02-2022 12:57 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

pagani schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 12:57:
[...]

Dat is dan wel weer haalbaar als je per gezinslid 50m2 aan moestuin hebt (enkel groente/aardappelproducten), maar vlees/vis is al lastiger.

De meest haalbare oplossing voor volledig off-grid voeding is dan aquaponics (combinatie van een vissentank en bedden met beplanting die het water weer reinigen)

Dat geloof ik meteen. Ik heb al moeite om een kamerplant in leven te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 30-05 17:10

Sharky

Skamn Dippy!

[...]

Zelfvoorzienend zijn is nog best een opgave. Kijk naar de moeite die de Tostifabriek moest doen om eenvoudige tosti's te maken en hoeveel geld dat kostte.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Sharky schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 13:04:
[...]

Zelfvoorzienend zijn is nog best een opgave. Kijk naar de moeite die de Tostifabriek moest doen om eenvoudige tosti's te maken en hoeveel geld dat kostte.
Dan pak je ook een voorbeeld waarbij vlees en zuivel noodzakelijk is. Met vis gaat dat gelukkig een stuk makkelijker, maar ja, je hebt voor een beetje visvoorziening (zeg een vis per dag) wel weer een flinke tank of vijver nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-05 12:49
Je zou voor energie opslag eens kunnen kijken naar bijvoorbeeld een basalt accu. Daarbij wordt in de zomer de warmte opgeslagen in een blok basalt wat ze verwarmen tot ~500C met een rendement van ~80%

https://www.vpro.nl/progr...e-de-basalt-batterij.html

Het is alleen een erg nieuwe techniek dus nog niet geschikt voor jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Laatst online: 29-05 16:26

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Off-Grid.... Het kan wel....bijna..... maar niet hoe de meeste denken. En zeker niet op de manier hoe we nu leven met +150M2 woonruimte en zoveel E apparatuur op deze noorderbreedte

Huis > Passief Premium waarbij de 15kWh/M2 nog iets verlaagt moet worden en het niveau van PER verhoogt moet worden.
Verwarming/warmwater > Biomeiler nadeel niet toepasbaar bij klein grondoppervlakte
E > Heel veel meer PV dan men gewoon is en een accusysteem, en dan nog is het zeer krap aan.
Eigen windturbine...... bullshit werkt niet

En ja eigen waterzuivering, regenwatersysteem, circulaire bouwmaterialen en mijn woning komt in beeld...
Passief Premium NL, alleen dat lapje grond lukt maar niet (binnen mijn budget en zoekgebied ;) )

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 27-05 12:26
Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1860105

Cash is king.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
ollie1965 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 13:38:
Eigen windturbine...... bullshit werkt niet
Iets te kort door de bocht.

Een kleine windturbine is milieutechnisch volstrekt zinloos, kost meer aan CO2/grondstoffen dan dat hij in zijn technische levensduur opwekt.
Maar als 'alles mag' bij off-grid gaan, dan kan ook een turbine met een vermogen van een paar honderd Watt nog best doortellen. Juist wanneer de PV het moeilijk heeft kan zo'n turbine een beetje meehelpen. Kun je toch weer je smartphone opladen of tv kijken. (Die je zelf uit een boom hebt gehakt :+ )

Maar dan kom je bij een van de eerste vragen van dit topic, waarom doe je het?
Beter voor het milieu, of ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Laatst online: 29-05 16:26

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

TheGhostInc schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 13:50:
[...]

Iets te kort door de bocht.

Een kleine windturbine is milieutechnisch volstrekt zinloos, kost meer aan CO2/grondstoffen dan dat hij in zijn technische levensduur opwekt.
Maar als 'alles mag' bij off-grid gaan, dan kan ook een turbine met een vermogen van een paar honderd Watt nog best doortellen. Juist wanneer de PV het moeilijk heeft kan zo'n turbine een beetje meehelpen. Kun je toch weer je smartphone opladen of tv kijken. (Die je zelf uit een boom hebt gehakt :+ )

Maak ik de bocht iets groter voor je... >:) Maar ik denk niet dat we op verschillende golflengte zitten.
proefveld mini windturbines zeeland
how many no wind and solar days are there

Ik denk dat het erop neer komt dat je laatste zin de grootste beslis factor is.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m2011
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:44
LordSinclair schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 22:03:
Off grid is natuurlijk ook niet hout of pellets van elders je huis importeren. Off grid is bronnen van eigen grond gebruiken. Anders kan je net zo goed ook gas en elektriciteit importeren in je huis.
Met hout zit je niet aan een "grid". Het niet afhankelijk zijn van een infrastructuur (gas/electra/glasvezel/warmtenet/riolering) zou je kunnen opvatten als off-grid. En dat is ook wel een zinvol onderscheid, alles wat vast zit aan je huis is immers over te nemen door een monopolie. Als je je aanpast aan het gebruik van gasflessen maak je je ook minder afhankelijk. Je kan immers aanbieder en inkoopmoment zelf kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
TheGhostInc schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 13:50:
[...]

Beter voor het milieu lijkt mij niet het doel, want een E aansluiting op het net is nou ook weer niet zo slecht voor het milieu. Het is zelfs goed voor het milieu, als je zorgt dat je met de PV installatie meer levert dan verbruikt in een jaar. Groenstroom contractje er bij en je hebt je PV niet eens meer nodig om milieubewust bezig te zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Ernemmer op 16-02-2022 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
m2011 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 14:52:
[...]

Met hout zit je niet aan een "grid". Het niet afhankelijk zijn van een infrastructuur (gas/electra/glasvezel/warmtenet/riolering) zou je kunnen opvatten als off-grid. En dat is ook wel een zinvol onderscheid, alles wat vast zit aan je huis is immers over te nemen door een monopolie. Als je je aanpast aan het gebruik van gasflessen maak je je ook minder afhankelijk. Je kan immers aanbieder en inkoopmoment zelf kiezen.
Je benoemt denk ik al wel de grootste uitdaging in Nederland, en dat is niet electra of gas. Riolering is voor de meesten van ons toch best een praktische grid-oplossing. Septictankvergunningen krijg je niet zomaar en wederom neemt een septictank een paar m2 in beslag aan (ondergrondse) ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Maar wat als ik pellet, met zonnepanelen en een zonneboiler combineer? Zou ik daarmee off grid kunnen zijn?
Het korte antwoord daarop is simpelweg nee.

Ik heb een analyse gedaan om eigen elektriciteitsgebruik (ongeveer 3300 kWh per jaar) en elektriciteitsproductie (ongeveer 4000 kWh per jaar). Verwarming en warm tapwater doe ik nog met aardgas, jij vervangt deze door je houtpellet. Het vraagstuk is dus of je met bovenstaande zonnepanelen je elektriciteitsgebruik jaarrond kunt afdekken.

Voor de uitgebreide analyse verwijs ik je naar mijn blog, want dat ga ik niet in zijn geheel overtypen.

Komt neer op dat je met een 5 kWh batterij zo'n 70% van de tijd 'off-grid' kunt zijn. Blijft er nog altijd zo'n 30% over. Een grotere batterij helpt nauwelijks, want je probleem zijn de seizoenen. Hoe ga je die 30% invullen?

Tegenvraag met betrekking tot de houtpelletketel: waar ga je de houtpellets vandaan halen? Want hoe is het anders als je naar de supermarkt gaat voor houtpellets als dat je aardgas via een leiding aangevoerd krijgt? Tenzij je natuurlijk zelf iets van bomen gaat groeien op eigen terrein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

pagani schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 15:09:
[...]

Je benoemt denk ik al wel de grootste uitdaging in Nederland, en dat is niet electra of gas. Riolering is voor de meesten van ons toch best een praktische grid-oplossing. Septictankvergunningen krijg je niet zomaar en wederom neemt een septictank een paar m2 in beslag aan (ondergrondse) ruimte.
Daar hebben ze eeuwen geleden al beerputten voor uitgevonden. Alleen je moet er niet off-grid invallen. Dan ben je voor altijd off-grid.

Maar goed, je uitwerpselen zijn hard nodig bij je off-grid voedselvoorziening (en ev brandstofvoorziening). Die hele afvalverwerkingscyclus is (lijkt me) een essentieel onderdeel voor (volledige) zelfvoorziening.

Methaan zal je kunnen afvangen (om op te koken wellicht) en de rest gaat de beerput weer uit als mest.

[ Voor 5% gewijzigd door Dwarlorf op 16-02-2022 15:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:22
Volgens mij (..) zijn er nu 2 onderwerpen in dit draadje: "off-grid" en "zelfvoorzienend". Beiden zijn naar mijn idee in deze maatschappij super complex.

Voor off-grid heb je een bak techniek nodig die je vooraf moet aankopen en aanvoeren. Zonnepanelen, windmolens, opslag, zelfs basaltblokken moeten aangevoerd worden. Dus je moet eerst flink on-grid (wereldwijd) je spullen halen om vervolgens off-grid te gaan. Uiteraard moet je dat financieel kunnen dragen - waar komt het geld vandaan. Ofwel: je moet eerst flink gebruik maken van on-grid om off-grid te gaan.

Zelf voorzienend kan alleen door je volledig terug te trekken en te gaan leven zoals onze verre voorouders. Tuintje? Huisje? Zaag om je eigen blokhut op maat te krijgen (of gebruik je een zelf geslepen steen?). Leuk als mentale exercitie maar niet realistisch met behoud van enig comfort. Of is zelfvoorzienend ook dat je vooraf je voorraad voor de rest van je leven aanschaft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeenD
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-05 16:23
Ja, de winter doorkomen is echt een lastige in NL met zonnepanelen. (Of Belgie)
Wij verhitten elektrisch en we hebben 51 kWh opgewekt in december, en daarvan hebben 50kWh op verbruikt, en nog enorm veel stroom afgenomen om het huis op te warmen.

Een accu is ook niet te doen, er is veel te weinig opbrengst in de winter. Met overdag verwarmen hadden we al ons opgewekte energie al verbruikt, en dan moet je nog de avond door zien te komen.

Ik heb ook nog wel gelezen over een warmtezak in je kruipruimte. Geen idee of dat iets gaat zijn, klinkt als een erg dure oplossing.

Something something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik snap de hele off-grid doelstelling nog niet zo goed. Waarom wil je dat op de schaal van een individueel huishouden bereiken? In NL waar we een heel goed netwerk hebben. Dat vele voordelen biedt. En een aansluiting op het netwerk kost ca 10 euro / maand.

Je afhankelijkheid verminderen en het netwerk zoveel mogelijk ontlasten lijkt me zinvol. Ook om betaalbaar te houden. Maar waarom tegen iedere prijs helemaal loskoppelen?

En de belangrijkste tip, in alle berekeningen altijd goed de tijdselementen meenemen. Het gebruik van een elektrische auto als opslag is voor de meeste mensen geen optie omdat de auto alleen in de avond en nacht op de oprit staat en PV productie juist overdag is. Idem voor de seizoenen, PV productie is vooral in de zomer en energie (m.n warmte) gebruik vooral veel in de winter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Dwarlorf schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 15:32:
[...]

Daar hebben ze eeuwen geleden al beerputten voor uitgevonden. Alleen je moet er niet off-grid invallen. Dan ben je voor altijd off-grid.

Maar goed, je uitwerpselen zijn hard nodig bij je off-grid voedselvoorziening (en ev brandstofvoorziening). Die hele afvalverwerkingscyclus is (lijkt me) een essentieel onderdeel voor (volledige) zelfvoorziening.

Methaan zal je kunnen afvangen (om op te koken wellicht) en de rest gaat de beerput weer uit als mest.
Menselijke mest mag niet gebruikt worden voor voedselvoorziening, maar wat niet weet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:54
Hallo

Mij vraag is volgend:

Eén van de goedkoopste en milieuvriendelijkste manieren om je huis en water te verwarmen zijn momenteel pelletkachels.
Hou maar alvast rekening met een stookverbod tijdens code rood situaties zoals nu gedefinieerd door het RIVM. Houtstook komt steeds meer onder druk te staan vanwege de impact op de luchtkwaliteit. Houtstook is expliciet opgenomen in het Schone Lucht Akkoord https://www.schoneluchtak...particuliere-huishoudens/

Engineering

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
om off-grid te gaan zou ik meer kijken naar de camper en boten wereld.
ik zou al mijn stroomverbruikers zoveel mogelijk naar 12v omzetten zodat een simpele zonnepanelen en 12v accu-bank opzet voldoende is.
verwarmen via hout (houtkachel), benzine/diesel (Webasto/Eberspaecher), gas (gaskachel) of petroleum.
warmwater kan via zonneboiler, boiler op gas, boiler met warmtewisselaar via hout of benzine/dieselkachel

urine en ontlasting via composttoilet

in boten en campers werkt dit prima en dit soort opzetten worden ook gebruikt in kleine hutjes in scandinavië/canada/alaska waar geen nutsvoorzieningen zijn op dat soort remote plekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Tupolev schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 16:54:
[...]

Hou maar alvast rekening met een stookverbod tijdens code rood situaties zoals nu gedefinieerd door het RIVM. Houtstook komt steeds meer onder druk te staan vanwege de impact op de luchtkwaliteit. Houtstook is expliciet opgenomen in het Schone Lucht Akkoord https://www.schoneluchtak...particuliere-huishoudens/
Maar het leuke is, wie gaat dat handhaven? Hier in de straat (buitenrand van landelijk dorp) stookt élk huis in de straat hout.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:19
De vraag moet primair zijn waarom ga je off the grid, voor 't milieu is het niet beter, want het delen van overtollige energie/het opvangen van gaten is efficienter dan overcapaciteit. Als het omwille van een andere 'levensstijl' in the middle of nowhere is dan is het advies om naar 'camper' achtige situaties te kijken best een goede, je moet dan wel je leefruimte in balans maken met je mogelijke energieproductie.

Maar dat is dan enkel 'energetisch' bekeken, wil je ook qua water, afvalstromen voeding off the grid? Off the grid gaan heeft conceptueel een bak met problemen, en is in een samenvatting niet per direct goed. Er zijn toegankelijkere manieren om je impact op de aarde te verminderen.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:01

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Tupolev schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 16:54:
[...]

Of iemand dat in de praktijk gaat controleren. Daar hebben ze de mensen niet voor. Zo maatregel is in de praktijk bijna niks waard.

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:23
Ronald schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 21:54:
Ik heb 7000Wp aan zonnepanelen liggen. Daar kwam tussen 1 december en vandaag slechts genoeg kWh uit om me met de hakken over de sloot door december te helpen.

Een dikke Model S helpt me anderhalve week verder... Daarna is ook die helemaal leeg, en die blijft tot in maart zeker leeg.

Off-grid in Nederland is een hele grote illusie.
Mwah, met een kleine thuisaccu als buffer en de elektrische auto laden aan een openbare laadpaal in de buurt om vervolgens weer thuis aan te sluiten is een optie wanneer de zonnepanelen niet voldoen.
Maar, ik ben met je eens dat een optimum vinden lastig is.
Met 7kwp aan panelen heb je in de winter veel te weinig en in de zomer waarschijnlijk veel teveel, dat komt de efficiëntie niet ten goede :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@ybos bezwaar uiten tegen mijn puur vanuit financieel oogpunt overschot aan panelen, en dan suggereren om maar stroom te gaan transporteren met een auto in een off-grid topic komt....

Bijzonder vreemd op mij over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:23
Ronald schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 21:37:
@ybos bezwaar uiten tegen mijn puur vanuit financieel oogpunt overschot aan panelen, en dan suggereren om maar stroom te gaan transporteren met een auto in een off-grid topic komt....

Bijzonder vreemd op mij over...
Je leest verkeerd. Ik doel puur op de (hypothetische) situatie van een off grid oplossing met 7kwp aan panelen op het dak. Ik heb nergens bezwaar op jouw zonnepanelen :N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-05 23:32
Misschien een stom vergelijk.
Ik heb een 200ah gell accu 12volt. Laten we zeggen 2kwh
Een 60 watt paneel laad deze op onder voor de winter een redelijk ideale hoek. Verbruikers 2 led lampjes 2watt en een led lampje 1watt. De lampjes gaan automatisch aan als het donker wordt. Dit gaat goed tot de 2e week van december dan dreigt de accu diepontladen te worden. De accu wordt dan weer helemaal opgeladen uit het net. En dit gaat dan goed tot het weer een jaar verder is.
Je het dus aan 2 kwh en een laadcapaciteit van 60wp niet genoeg om 5watt aan de gang te houden voor 18 uur per dag.
In de winter lang donker dus veel licht nodig en weinig opwekking.
Dus met een heel huis is dit gewoon niet haalbaar.

snameroc

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Ramon
  • Laatst online: 22:53
Misschien leuk als ik reageer zijnde iemand die daadwerkelijk off-grid woont.

"Zo off-grid als mogelijk" is mijns inziens een contradictie. Off-grid betekent dat je geen aansluitingen hebt. "Zo off-grid als mogelijk" kan niet, aangezien je geen halve stroomaansluiting, rioolaansluiting of wateraansluiting kan hebben. Tenzij je zou bedoelen dat je wel een riool hebt maar geen stroomaansluiting, of andersom... Ook zegt "off-grid" niets over waar je dan wel je aanvoer vandaan haalt en of dat duurzaam of milieuvriendelijk is.

Ook ben ik het met andere eens dat het niet haalbaar is met de luxe die veel mensen gewend zijn tegenwoordig.

In ons tiny house hebben we zonnepanelen gekoppeld aan een omvormer en twee accu's voor stroom, een composttoilet met een afvoer naar een helofytenfilter en een hemelwater-opvang naar een IBC-tank voor het (drink)water. Voor warm water hebben we een gasgeiser die wordt gevoedt vanuit 2 gasflessen. Voor de verwarming van de ruimte een houtkachel. Qua stroomverbruik zijn de vaste verbruikers de waterpomp, geiser, koelkast en composttoilet. Allemaal uitgezocht op zuinigheid. Dat is te doen maar we zijn er inmiddels wel achter dat de zonnepanelen (3 stuks) en batterijen (exacte capaciteit even kwijt, maar vrij klein) ondergedimensioneerd zijn en daarom hebben we een aggregraat die met benzine onze accu's kan opladen indien nodig (in de winter ongeveer 1 a 2 keer per week). Ik denk dat met meer panelen en grotere accu's dit naar 2 keer per maand zou kunnen.

De vraag is natuurlijk of off-grid een streven zou moeten zijn voor mensen met een normaal huishouden. Waarom zou je je rioolaansluiting weg doen voor een composttoilet? Echt handig is dat nou ook weer niet. Opvangen van hemelwater voor de besproeiing van de tuin is in veel situaties een goed idee, maar ervan drinken gaat veel mensen te ver...

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vdbeke
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 28-05 08:03
leuk topic
in Duitsland hebben ze al diverse proeven gedaan met offgrid huis, 80% is mogelijk en dan houd het wel op. wilt zeggen dat je die overige 20% zelf zal moeten overbruggen met eender wat.
rond de evenaar zou dit concept veel beter tot zijn recht komen.

mijn concept
5,4KWp zonnepanelen
36KWh batterij (2de hands cellen van gecrashte auto's, dus moesten niet speciaal voor mijn doel gemaakt worden)
pellet met CV wisselaar energie opslaan in buffer
toekomst heatpipes voor pellet in de zomer uit te kunnen zetten en zo weinig mogelijk "fossiele" brandstoffen nodig te hebben, nee pellets zijn niet energieneutraal. die dingen moeten ook verwerkt en getransporteerd worden...
2 regenwaterputten van 10Dl voor maximaal hergebruik van regenwater. dus ook voor koken ed.
riolering is verplicht af te voeren hier en ook het enige verplichte

als je de luxe hebt om je elektrische auto op het werk op te laden, dus geen supercharger (= slecht voor je accu!) dan zou je in de seizoenen dat je te weinig hebt deze kunnen gebruiken voor wat je tekort hebben mee te zeulen naar huis.in het top seizoen laad je je auto op met de zon. (20-30KWh 100Km is realistisch)

offgrid en warmtepomp, vergeet het al meerdere zien falen. wanneer je de meeste warmte en dus elektriciteit nodig hebt heb je de minste opbrengst.

motivatie:Brussel vond het zo nodig om x aantal jaar terug prosumenten tarief aan te rekenen per KW omvormer vermogen om gridtied te zijn. maw ik zou 500euro per jaar moeten dokken voor 5KW omvormer te mogen aansluiten op het net.
nu komen ze met capaciteitstrief, kijken ze per kwartier of je boven een barema zat. verbruik je meer, mag je extra dokken, leuk met die elektrisch rijdende karretjes die je thuis zou moeten opladen..moet je je voorstellen dat ze die kerncentrales van ons willen dichtgooien. ik moet het nog zien.
maw dikke vinger naar brussel

probeer een zo energiearme woning te bouwen of zo te maken, wat je niet nodig hebt moet je niet opwekken.
en ja ik kweek mijn eigen groentjes. vlees komt rechtsreeks van de boer

met de energieprijzen die door het dak gaan, heb ik zeker geen spijt.

onmogelijk, nee. ideaal ook niet. maar je hoeft in mijn optiek geen concessies te doen. ik ken er ook die met een houtvuur koken ed. ja dat is niet aan mij besteed. een inductievuur is de efficiëntste manier in mijn ogen.
kernfusie vergeet het op korte termijn althans, als ze tegen 2050 iets werkend hebben dan mogen ze blij zijn, laat staan dat het rendabel. energie zal niet goedkoper zijn als die van een kerncentrale integendeel een pak duurder.

De bouw van een (bijna) passief offgrid huis

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Willie
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Off-grid gaan (zelfstandiger wonen) is een leuk probleem.

Echter lees ik in dit topic allemaal hele ingewikkelde en dure oplossingen.

De recht toe recht aan methode is om zonlicht proberen om te vormen naar een vorm die je in een soortement batterij kunt opslaan om later weer om te zetten in een andere vorm. Dit is duur, ingewikkeld, failure-prone, niet ecologisch verantwoord en je maakt jezelf afhankelijk van de expertise van de fabrikanten die de techniek hebben geplaatst.

Het kan veel eenvoudiger.

In de jaren '70 heeft een architect uit de VS een concept bedacht (earthship) om op goedkope manier eenvoudig een eigen huis te bouwen dat zelfvoorzienend is op alle vlakken (elektra, tapwater, riool, verwarming/koeling en voedsel).

Interessant hieraan is dat de verwarming én koeling van je huis zonder enige vorm van techniek gebeurt. En ja, dit werkt op elke breedtegraad op aarde. Het principe is als volgt. Je bouwt je huis met een grote serre op het zuiden, de muren maak je van een grote massa zand. De zon schijnt op de serre en verwarmt het huis, het zand neemt de hitte op en straalt dit weer uit na zonsondergang (thermische massa). Om te voorkomen dat de zon potentieel een broeikas in huis creëert of dat het 's winters te koud is plaats je de ramen van de serre afhankelijk van de breedtegraad op aarde onder een hoek naar de hemel. Hierdoor reflecteert in de zomer overdag al snel een deel van het licht op het glas en schijnt de zon in de winter meestal loodrecht naar binnen. De ruimte met de serre maak je dan als een soort gangpad naar de andere kamers zodat de serre een temperatuur buffer is en de rest van het huis constant blijft qua temperatuur.

Het geheel is nog veel uitgebreider met allerlei uitgewerkte concepten voor waterzuivering met een helofytenfilter dat tevens de groentetuin voorziet in de serre en manieren om goedkoop en ecologisch verantwoord de constructie uit te voeren. Het mooie ervan zit hem in de eenvoud.

Zie verder op Wikipedia: Earthship

Er zijn ook nadelen: je zit met een serre die een beetje meedoet met het buitenklimaat, je kunt niet drie kwartier heet douchen, iemand in het huis moet aandacht besteden aan de groentetuin en je hebt doorgaans niet voldoende elektriciteit om naast je woning ook je hobby met intensief lassen o.i.d. te voorzien.

Ik woon zelf niet in zo'n huis, het ontbreekt me aan de financiele middelen om zo'n project te starten naast m'n huidige woning. Had ik dit concept geweten voor ik m'n huis had gekocht had ik het wellicht wel aangedurfd. Maargoed, daar kunnen we nu niks mee.

Ik las dit topic en ik dacht laat ik dit toch even onder de aandacht brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie
  • Niet online
Was mijn reactie zo'n dooddoener?

Waar zijn al die mensen die al die complexe technische oplossingen hadden? Ik ben wel benieuwd wat zij dan van bovenstaande vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbeke
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 28-05 08:03
absoluut niet. zou het graag doen. maar dan zitten we met regels omtrent stedenbouw. nooit of te nimmer dat die groen licht geven. (ze doen hier in Belgie al moeilijk over een paar kantelende zonnepanelen) los van dat hier toch een bepaalde oppervlakte voor benodigd is met goede orientatie.
Hoewel ik in Knegsel (NL) wel een earthship weet staan, geen idee hoe ze dat voor mekaar hebben gekregen. ik dacht dat ze in Nederland strenger waren. maarja in eindhoven staan ook een deel tinyhouses op elkaar gepropt. en willen ze een wijk met een paar 3D geprinte woningen maken als proefproject.

De bouw van een (bijna) passief offgrid huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Willie schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 21:52:
De recht toe recht aan methode is om zonlicht proberen om te vormen naar een vorm die je in een soortement batterij kunt opslaan om later weer om te zetten in een andere vorm. Dit is duur, ingewikkeld, failure-prone, niet ecologisch verantwoord en je maakt jezelf afhankelijk van de expertise van de fabrikanten die de techniek hebben geplaatst.
En wat denk je dat earthship doet m.b.t. de elektriciteitsvoorziening? Precies hetzelfde.

De grootste dooddoener is dat de topicstarter helemaal niet reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie
  • Niet online
En wat denk je dat earthship doet m.b.t. de elektriciteitsvoorziening? Precies hetzelfde.
Dat klopt, maar je zult toch iets van elektriciteit nodig hebben. Veruit het grootste deel van je energiebenodigdheden zit hem in verwarming, niet in elektra.
los van dat hier toch een bepaalde oppervlakte voor benodigd is met goede orientatie.
Ben het er mee eens dat dit wat meer oppervlakte kost dan moderne huizen die toch vaak een 1e en 2e verdieping hebben. Die earthships heb ik nooit met meer dan 1 verdieping gezien.

[ Voor 35% gewijzigd door Willie op 22-02-2022 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:15
Grappig om nog steeds pelletkachels en milieuvriendelijk in één zin te lezen.

Je wilt je aanpassen aan het klimaat, dus geen verwarming nodig stel je? Tesla powerwall (of meer), zonnepanelen, een warmtepompboiler en je bent er. Een WTW zodat je langer kunt douchen is aan te raden.
Volledig off-the-grid ben je dan nog niet, want je mist nog een schoonwater aanvoer, en je hebt natuurlijk nog een rioolafvoer. Een stapje verder is je wc spoelen met regenwater.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

TereZz schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 09:59:

Je wilt je aanpassen aan het klimaat, dus geen verwarming nodig stel je? Tesla powerwall (of meer), zonnepanelen, een warmtepompboiler en je bent er. Een WTW zodat je langer kunt douchen is aan te raden.
Volledig off-the-grid ben je dan nog niet, want je mist nog een schoonwater aanvoer, en je hebt natuurlijk nog een rioolafvoer. Een stapje verder is je wc spoelen met regenwater.
Pelletkachels zijn niet milievriendelijk, wel off-grid en goedkoop.

Poah dikke Massey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:19
TereZz schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 09:59:

maar minder nieuwe materialen gebruiken is ook goed voor het klimaat, en dus off the grid gaan en daar een telsa powerwall voor gebruiken is niet per se goed voor het klimaat. Zo zwart/wit is dat 'off the grid' gaan helemaal niet. Het principe van delen is an sich milieuvriendelijk.

Dus ik weet nog niet helemaal waarom de TS off the grid wil gaan...

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Yé dan valt de prijs van bosgrond in NL serieus tegen.
Gelukkig is dat in België veel goedkoper.
En met een combinatie van een goed geïsoleerd niet te groot huis, voldoende zonnepanelen en opslag heb je ook helemaal geen 8 m³ hout per jaar nodig om het gezellig warm te houden en SWW op temperatuur te houden. Zelf doe ik het met nog geen 1 m³ per jaar.
Het is altijd een en/en verhaal en niet een of verhaal.
Hier de combinatie van massakachel (met 1 ha bos grenzend aan de tuin) met PV, L/W en L/L WP en thuisbatterij. Met de vingers in de neus al 85% (tien maanden per jaar) zelfvoorzienend.
Gewoon de productie van PV nog verdubbelen (van 5 ,6 naar 11 kWp) en eventueel een venturi windmolen en aggregaat aansluiten en de 100% is bereikt. :+
Pellets zijn natuurlijk een no go bij off grid. Beetje dom om lokaal van direct verbrandbaar hout uit eigen bosbeheer eerst pellets te gaan maken om ze nadien toch nog te gaan verbranden.

Een EV als batterij voor een woning lijkt me ook een beetje overkill. Een auto dient om te rijden. Niet om constant tegen een woning te plakken. Heb je geen auto nodig om je te verplaatsen kan je het budget van een BEV wel nuttiger voor andere zaken gebruiken (bv. voor de aankoop van een eigen bos :+ ).
En waar haal je de energie vandaan om de batterij van de EV te laden? Ik ken weinig lokale PV-installaties die bovenop het verbruik van de woning genoeg energie kunnen produceren om een batterij van +60 kWh van energie te voorzien (incl. de dubbele verliezen).

En de voornaamste reden waarom ik het doe? Gewoon omdat ik het heel uitdagend vind om aan iets te beginnen en trachten te voltooien wat de massa onzin en/of onmogelijk vindt.
Of een extra hobby die ipv geld te kosten zoals de meeste hobby's op het einde van de rit nog wat geld doet besparen.

[ Voor 33% gewijzigd door IvoB2 op 06-12-2022 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
pagani schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 15:09:
[...]
1600liter, een infiltratiezone en een rietveld volstaan meestal ruimschoots.
Zit volledig onder de grond dus heb je verder weinig last van.
Neemt minder plaats in dan regenputten voor de watervoorziening.

[ Voor 11% gewijzigd door IvoB2 op 06-12-2022 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
[...]

Voor vis volstaat een visvijver (als je niet zonder vis kan).
Een moestuin van 6-7 m² volstaat ruimschoots voor 2 personen. Vergeet niet je niet industrieel oogst dus alleen de bladeren van de meeste planten zodat ze zich telkens hernieuwen. Een heel seizoen lang.
50 m² per gezinslid is zeer overdreven en getuigt alleen maar van een uitspraak met weinig praktijkervaring. :+
Vlees: zo achterhaald als voeding :) Maar als het echt moet, zo'n visvijver en bos trekt ook nogal wat gevogelte aan.
Voor fruit en noten heb je wel wat meer ruimte nodig. Toch al vlug een 15 are.

Je verdeelt dat werk uiteraard over 365 dagen per jaar. Valt reuze mee. Gemiddeld per dag niet meer uren dan dat een forens in zijn vierwielig blik H/T staat aan te schuiven naar zijn werkplek en in die tijd alleen maar fijnstof en CO2 uitstoot terwijl hun de tijd staan te verniksen.

[ Voor 21% gewijzigd door IvoB2 op 06-12-2022 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
snameroc schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 23:43:
In de winter lang donker dus veel licht nodig en weinig opwekking.
Dus met een heel huis is dit gewoon niet haalbaar.
Toch wel.
Combinatie van zeer veel driedubbel glas op het zuiden (één uur zon per dag is al voldoende om niet meer te moeten bijverwarmen die dag) en LED-verlichting (verbruikt nauwelijks iets, van een 6 tot 11 W op de plaats waar je aanwezig bent.
Je haalt het natuurlijk niet alle dagen in december en januari (de rest van het jaar op één been) maar daar dient de opslag voor (hier 15,36 kWh). Op een dag als vandaag (ver richting donkerste periode van het jaar) toch nog
meer opgewekt dan verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Willie schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 09:58:
[...]
Dat klopt, maar je zult toch iets van elektriciteit nodig hebben. Veruit het grootste deel van je energiebenodigdheden zit hem in verwarming, niet in elektra.
Dat minpunt moet je dan ook gewoon uitschakelen en je niet blindstaren op deze of gene techniek maar gaan combineren en gebruiken wat op dat ogenblik het meest efficiënt is.
Inzake verwarming gebruiken wij in de eerste plaats onrechtstreekse kernfusie :) .
Ja je leest het goed. In mensentaal, de volledige zuidwand van de leefruimte (de rest van de woning wordt nooit verwarmd, temp. zakt daar nooit onder de 14°C en stijgt er niet boven de 21°C) en een deel van de oost, west en dakruimte in driedubbel glas als zonnevanger. Genereert bij de minste zon (ook winterzon) een enorme hoeveelheid warmte zonder technieken en extra energie. Vraagt alleen een eenmalige investering.
Vervolgens een combinatie van PV en WP L/L voor ruimteverwarming in het late najaar en vroege voorjaar (dan is er PV productie genoeg en L/L verbruikt veel minder dan L/W) en in een volgende stap WP L/W voor CV en SWW (150 l) . Als laatste sluitstuk (in december en januari voor de dagen dat het langdurig onder 3°C is want dan zakt de COP van een L/W WP als een pudding in elkaar en produceren de panelen onvoldoende voor verwarming) een massa houtkachel van 2,7 ton centraal opgesteld in de leefruimte. Verbruikt zo'n 10 kg hout per dag (2 uur stoken per etmaal) om de leefruimte op 19-21°C te houden + het SWW (300 L) op een temperatuur tussen 38-50°C). Dan verbruikt de verwarming en SWW zo'n 60 Wh per etmaal (de circulatiepomp welke gedurende een 10 uur per etmaal tussen de 5-7 W nodig heeft om warm water van de warmtewisselaar achteraan de massakachel naar het boilervat te pompen (dat voor de bovenste 150 L is aangesloten op de L/W WP).
Zo schakel je de grootste energieverbruiker op onze breedtegraad al uit en kan je alle opgewekte energie van de panelen bijna 100% gebruiken voor de rest van de woning (die buiten de verwarming in december en januari full electric is). Voor ons geen gedoe met gasflessen of stookolie.

En onze woning telt maar één bewoonbare verdieping, nl. het gelijkvloers. Onder het zadeldak zitten de meeste nutsleidingen zodat deze altijd makkelijk bereikbaar blijven. Daardoor moet ook alleen de zoldervloer maar geïsoleerd worden en niet het dak zelf. De woning is idd goed georiënteerd: een vrijstaand gebouw in de vorm van een scandinavisch langhuis met de zuidzijde 50% in glas. Zeer eenvoudige bouw (rechthoek) met aan de buitenzijde volledig hout (extra isolatie en hout warmt in de zomer minder snel op dan steen en aan de binnenzijde steen om de warmtestraling van de massakachel extra op te slaan en tussen de stenen binnenmuur en de houten buitenconstructie een dikke isolatielaag om deze van elkaar gescheiden te houden.

[ Voor 14% gewijzigd door IvoB2 op 06-12-2022 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Willie schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 21:52:
Off-grid gaan (zelfstandiger wonen) is een leuk probleem.
Het is helemaal geen probleem.
Integendeel, het is een heel leuke uitdaging. :)
Problemen zijn er om opgelost te worden. En dat is uitdagend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:14

Bob

@IvoB2 Interessant, je huis is vanaf het begin af aan opgebouwd met dit idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
IvoB2 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 19:15:
[...]

Voor vis volstaat een visvijver (als je niet zonder vis kan).
Een moestuin van 6-7 m² volstaat ruimschoots voor 2 personen. Vergeet niet je niet industrieel oogst dus alleen de bladeren van de meeste planten zodat ze zich telkens hernieuwen. Een heel seizoen lang.
50 m² per gezinslid is zeer overdreven en getuigt alleen maar van een uitspraak met weinig praktijkervaring. :+
Vlees: zo achterhaald als voeding :) Maar als het echt moet, zo'n visvijver en bos trekt ook nogal wat gevogelte aan.
Voor fruit en noten heb je wel wat meer ruimte nodig. Toch al vlug een 15 are.

Je verdeelt dat werk uiteraard over 365 dagen per jaar. Valt reuze mee. Gemiddeld per dag niet meer uren dan dat een forens in zijn vierwielig blik H/T staat aan te schuiven naar zijn werkplek en in die tijd alleen maar fijnstof en CO2 uitstoot terwijl hun de tijd staan te verniksen.
Wat een onzinreactie. Alleen al aan zeg aardappelen heb je een bed van een paar m2 nodig voor twee personen. Een gemiddelde courgette of pompoen neemt met gemak ook een m2 in. Als je met 6m2 per persoon je volledige voedselvoorziening regelt dan eet je of elke dag hetzelfde in het seizoen of je eet bizar weinig. En dan hebben we het inderdaad nog nieteens over fruit.

Oh. En waar wil je in Nederland voor een normaal bedrag 15 are aan grond kopen waar je én op mag bouwen én een boomgaard kwijt kan? Voor de gemiddelde Nederlander totaal niet haalbaar.

Ook nog wat bronnen naast de eigen ervaring :
https://www.google.com/ur...Vaw2Yi2-3uRxQ3yx3NW4pLWnW
https://www.google.com/ur...Vaw1n50Ndie_EJYR6rR1fNtAC

[ Voor 24% gewijzigd door pagani op 06-12-2022 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:44
@IvoB2 Ik ben ook wel benieuwd wat je het hele jaar zou eten met max 7m2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Bob schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 20:04:
@IvoB2 Interessant, je huis is vanaf het begin af aan opgebouwd met dit idee?
Helemaal niet.
Ik heb in 1999 van een opportuniteit gebruik gemaakt om een halve bouwval op een stuk bouwgrond van 30 are voor een spotprijs (75.000 € bij akte en 40.000 € in schijven van 250-300 €/maand verspreid over de volgende jaren) van aan te kopen (eigenlijk zijn het twee naast elkaar gelegen bouwgronden met op het ene stuk de bouwval en het andere stuk is een waterpartij van 10 are dat verbonden is met nog meer ha waterpartijen (die niet tot mijn eigendom behoren) en aan de westkant grenzend aan een bos van 1 ha met daarachter een natuurdomein. Enkele jaren later heb ik van een volgende opportuniteit (de eigenaar van de bosgrond ging in faling) gebruik gemaakt om de bosgrond voor 5.000 € aan te kopen. Mijn tuin en vijver gaan nu rechtstreeks over in dat bos met daarachter slechts een paar boerderijen, paardenstallen en een uitgestrekt (naar Vlaamse normen) natuurgebied.
Tot 2011 heb ik daar niets mee gedaan (de vorige eigenaar had het recht er te blijven wonen tot zijn dood).
In 2011 heb ik de lange ZZO zijde van het hellend dak vol zonnepanelen laten leggen (omdat het me toen hhe beste ogenblik leek voor de verhouding kostprijs/premies.
In 2013 heb ik behalve de noord-, oost-, westmuur en het dak alles eigenhandig gesloopt in en rond de woning.
In hetzelfde jaar alle nutsvoorzieningen laten vernieuwen, nieuwe ramen in hout met 0.8 dubbel glas, L/W WP voor CV (DBE LT convectoren) en SWW, ter plekke een massakachel in speksteen van 2,7 ton opgebouwd, nieuwe badkamer, keuken, technische ruimte (wat vroeger de garage was) zoldervloer geïsoleerd met 26 cm rotswol, vloer met 4-8 cm PUR, enz.
In 2014 zelf gaan bewonen.
In 2018 een grondwaterput geboord met filtersysteem.
2019 laadpunt voor BEV.
In 2019 een schuur van 70 m² als opslag voor tuinmateriaal en werkplaats tegen de bosrand aangebouwd met een plat dak voor extra opvang (2 x 3000 liter met pomp- en filtersysteem) van regenwater met overloop naar de vijvers.
In hetzelfde jaar de "serre" voor zonopvang tegen de leefruimte aangebouwd (ZZO geöriënteerd en driedubbel 0,6 veiligheidsglas in alu geïsoleerde profielen) en alle overige buitenmuren langs buiten geïsoleerd (15 cm PIR), raster met dampscherm en als afwerking thermowood. L/L WP bijgeplaatst voor leef/kantoorruimte.
In 2020 volledige tuin omgevormd tot moestuin, fruitplantage (struiken en bomen) , bloemenweides om bevruchters aan te trekken, ...
In 2021 thuisaccu van 15,35 kWh geplaatst in full back up off grid modus (gebaseerd op de Victron scheepsconfiguaties) met een auto netswitch (zodat bij onverwachte netuitval de PV blijft verder produceren).
Huidige planning is dat mid 2031 ik volledig off grid kan zijn (vervanging dakbedekking en verdubbeling PV-productie met vervanging standaard PV omvormer door MPPT-laders voor accuopslag.

Eigenlijk dus een 20-jarenplan.
Bouwtechnisch dus geen nieuwbouw maar een verbouwing (in Vlaanderen dan alles aan 6% BTW).
In de praktijk kan ik technisch nu al off grid maar ik kijk de kat nog liever wat uit de boom om van het net af te koppelen ivm nieuwe beschikbare technieken en ik heb het net niet echt nodig voor afname (er is op de Victron ook nog een koppeling voor een HV0100 aggregaat) maar voor injectie en productie (tot 2031 uit economische overwegingen). Maar als de overheid daarvoor het echt te bont maakt kan de netstekker eruit.

En voor mij (maar wie ben ik?) slaat in deze "zo off grid als mogelijk" vooral op het energetisch gedeelte en niet je volledig afsluiten van de maatschappij en 100% verzaken aan al het andere (kleding, schoeisel, internet, vervoer, cultuur, ontspanning,....). Wanneer anderen er dat allemaal willen bijsleuren mij niet gelaten maar dat is mijn ding niet en al zeker niet mijn einddoel.

[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 06-12-2022 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Nopheros schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 20:35:
@IvoB2 Ik ben ook wel benieuwd wat je het hele jaar zou eten met max 7m2.
Dat ging uitsluitend over de moestuin. Sorry als daar een misverstand over bestond. De boomgaard neemt 15 are in beslag. De vijver 10 are. Het totaal 1ha30are.
Overigens eten wij thuis voornamelijk groenten, noten, fruit, yoghurt, kaas en een klein beetje vis.
Ach dan zullen we hier al enkele jaren grote honger leiden.

Ik had het blijkbaar verkeerd begrepen.
Ik ging er verkeerdelijk vanuit dat er in dit topic gevraagd werd naar een reactie op "zo off grid als mogelijk" en niet wat mogelijk was voor iedere Nederlander (ik woon trouwens net als TS in België).
Daarom dat ik mijn bijdrage uit de praktijk wou leveren.
Maar blijkbaar moet de situatie voor iedere Nederlander opgaan en anders verkoop je onzin.
Het was inderdaad niet mijn bedoeling een situatie uit de doeken te doen die iedere Nederlander kan nastreven.
Verkeerd begrepen dus.

Maar als het toch allemaal onzin is doei ;w
Voordeel van streven naar off grid.
Heb je zulke non believers reacties evenmin nodig dan het net.
Geniet verder nog van je standaard bordje aardappelen.

[ Voor 57% gewijzigd door IvoB2 op 06-12-2022 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:14

Bob

IvoB2 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 20:45:
[...]

Eigenlijk dus een 20-jarenplan.
Bouwtechnisch dus geen nieuwbouw maar een verbouwing (in Vlaanderen dan alles aan 6% BTW).
In de praktijk kan ik technisch nu al off grid maar ik kijk de kat nog liever wat uit de boom om van het net af te koppelen ivm nieuwe beschikbare technieken en ik heb het net niet echt nodig voor afname (er is op de Victron ook nog een koppeling voor een HV0100 aggregaat) maar voor injectie en productie (tot 2031 uit economische overwegingen). Maar als de overheid daarvoor het echt te bont maakt kan de netstekker eruit.
Een idee welk bedrag er in de verbouwing is gekropen in totaal? En het deel klassieke verbouwing (incl isolatie, dubbel glas etc) vs specifiekere energetische delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
IvoB2 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 20:50:
[...]

Dat ging uitsluitend over de moestuin. Sorry als daar een misverstand over bestond. De boomgaard neemt 15 are in beslag. De vijver 10 are. Het totaal 1ha30are.
Overigens eten wij thuis voornamelijk groenten, noten, fruit, yoghurt, kaas en een klein beetje vis.

[...]

Ach dan zullen we hier al enkele jaren grote honger leiden.

Ik had het blijkbaar verkeerd begrepen.
Ik ging er verkeerdelijk vanuit dat er in dit topic gevraagd werd naar een reactie op "zo off grid als mogelijk" en niet wat mogelijk was voor iedere Nederlander (ik woon trouwens net als TS in België).
Daarom dat ik mijn bijdrage uit de praktijk wou leveren.
Maar blijkbaar moet de situatie voor iedere Nederlander opgaan en anders verkoop je onzin.
Het was inderdaad niet mijn bedoeling een situatie uit de doeken te doen die iedere Nederlander kan nastreven.
Verkeerd begrepen dus.

Maar als het toch allemaal onzin is doei ;w
Voordeel van streven naar off grid.
Heb je zulke non believers reacties evenmin nodig dan het net.
Geniet verder nog van je standaard bordje aardappelen.
Mijn opmerking waar je oorspronkelijk op reageert dat het onzin is ging over het feit dat je met alleen een moestuin wat ruim gerekend 50m2 per persoon moet hebben om zelfvoorzienend te zijn. De gemiddelde mens heeft geen 1500m2 voor een notenboomgaard (naast dat het dus 30 keer zoveel ruimte is als de 50m2 die ik aangaf waarop jij aangaf aan eenvijfde daarvan genoeg te hebben)

Uit de zeg 100m2 die we nu aan moestuin hebben halen we een mix van verschillende soorten pompoenen, courgettes, aubergines, diverse kruiden, scheepsladingen aardbeien, diverse bonensoorten, wortels, zoete aardappels, paprika's en pepers en zo nog een hele rits meer. Op 6m2 plant je "industrieel" nooit zo'n variatie en zeker niet voedzaam genoeg (het meeste blad wat je van planten aftrekt is niet bepaald voedzaam plus je redt er nooit 400g/dag mee)

[ Voor 13% gewijzigd door pagani op 06-12-2022 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Bob schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 21:22:
[...]

Een idee welk bedrag er in de verbouwing is gekropen in totaal? En het deel klassieke verbouwing (incl isolatie, dubbel glas etc) vs specifiekere energetische delen?
Ja, maar je kan van mij moeilijkk verwachten dat ik mijn gehele boekhouding van de laatste 20 jaar online op het internet ga zwieren.
Laat ons stellen dat de volledige prijs (aankoop en alle verbouwingen) ruim lager was dan wat de twee bougronden nu alleen al waard zijn. Moest ik het uitsluitend voor het economisch gewin doen zou ik dus beter de woning volledig plat gooien en de twee bouwgronden en het bos afzonderlijk verkopen.
Maar ja, wat moet ik dan met dat geld?

Iedere situatie is uiteraard anders.
En ik had het voordeel dat ik alles over verschillende jaren heb kunnen spreiden en steeds het geschikte ogenblik heb kunnen afwachten om te handelen.
Investering in PV was bv. al na 5 jaar terugverdiend en met de winsten (en premies) heb ik de accu volledig kunnen financieren.
De volledige isolatie van de zoldervloer heeft me 100 € gekost (door op tijd twee premies te combineren).
De goedkoopste investeringen waren eigenlijk de isolatiemaatregelen.
De duurste enkele investering was de driedubbele beglazing (zo'n 45 m²) aan de O, Z en W-zijde van de leefruimte. Maar dat creëerde dan ook weer extra leefruimte (+28 m³) .

Maar dat gaat eigenlijk al ver buiten het onderwerp van het topic om.
Ik wou alleen maar aangeven welke maatregelen ik, gespreid over de tijd, al genomen heb om zo off grid als mogelijk te gaan en dan alleen nog maar op energetisch vlak. Want dat was de vraagstelling van TS =>
(energie onafhankelijk)
.
De rest is er later door anderen bijgesleurd en heeft er nog maar weinig mee te maken.

[ Voor 12% gewijzigd door IvoB2 op 06-12-2022 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-05 10:02
Interessante discussie, het is iets waar ik zelf ook veel mee bezig ben. Ik merk toch wel ergens een verlangen naar een bestaan waarin ik meer bezig ben met voor mijzelf zorgen in de vorm van energievoorziening en voedsel. Ik weet wel dat 100% off grid praktisch niet te doen is. Ik ga toch echt wel toiletpapier blijven kopen bijvoorbeeld :P

Het is mij te doen om de duurzaamheid, en een mogelijkheid toch vrijwel self sustaining te zijn. Ook vind ik het heerlijk om in een tuin bezig te zijn of met mijn handen in de bredere zin.

Toch woon ik nu nog in een binnenstad, op een fijne plek maar heb nog wel een beeld voor mij van een huis meer in de natuur met de ruimte om mij heen voor een grote moestuin bijvoorbeeld. Gaat vast een keer gebeuren. Ik denk dat de vraag vooral is : hoe zelfvoorzienend wil je zijn? Wat voor comfortniveau wil je leven? Daar ben ik zelf nog niet over uit....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
KoenVW76 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 23:38:
Ik ga toch echt wel toiletpapier blijven kopen bijvoorbeeld :P
Kan maar moet niet.
Toiletten met douchefunctie zijn nu ook niet meer het nieuwste van het nieuwste dus al zeker geen toekomstmuziek meer.

Ook in een binnenstad is een moestuin mogelijk. Eén van mijn kinderen woont bv. in de binnenstad maar baat o.a. een groepstuin gelegen in die binnenstad uit (tijd genoeg want op zijn 32ste al teruggetrokken uit de standaard werk/vrije tijd maatschappij).

[ Voor 28% gewijzigd door IvoB2 op 07-12-2022 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
IvoB2 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:03:
[...]

Kan maar moet niet.
Toiletten met douchefunctie zijn nu ook niet meer het nieuwste van het nieuwste dus al zeker geen toekomstmuziek meer.

Ook in een binnenstad is een moestuin mogelijk. Eén van mijn kinderen woont bv. in de binnenstad maar baat o.a. een groepstuin gelegen in die binnenstad uit (tijd genoeg want op zijn 32ste al teruggetrokken uit de standaard werk/vrije tijd maatschappij).
Hoe betaal je op je 32e je levensonderhoud zonder deel te nemen aan de werk/vrije tijd maatschappij? Alleen al huur of een hypotheek in een binnenstad kost je minimaal 1k/maand, waar haal je dat dan vandaan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IvoB2
Nieuwsgierig aagje?

Door op je 27ste een woning aan te kopen van je eigen spaargeld => geen huur noch hypotheek voor de rest van je hopelijk nog lange leven.
Net zoals ik zelf op mijn 27ste gedaan heb met betrekking tot de aankoop van mijn eerste woning (maar niet gestopt op mijn 32ste want toen was ik op dat vlak nog niet zo slim als nu).

Door van je 18de tot je 32ste bv. voor de overheid te werken en het grootste deel van je loon te sparen en te beleggen (omdat de overheid in die periode grotendeels je kost en verblijf betaalt).
En neen, dat is niet de keuze van iedere Nederlander noch weggelegd voor iedere Nederlander (wegens andere prioriteiten, niet geschikt voor de job of andere redenen die er hier niet toe doen).

En dan heb je helemaal geen 1000 €/maand nodig alleen maar voor onderdak.
Het jaarbudget van mijn partner en mezelf is bv. 12.000 € per jaar. Dat is 500 € pp/maand. En dat is een eigen vrije keuze.
En we komen heus niets tekort want dat is niet alleen het budget voor basic levensonderhoud maar ook voor cultuur, horeca, ontspanning buitenhuis,....
Kan natuurlijk alleen maar als je zoveel mogelijk lopende vaste kosten (huur, hypotheek, energierekeningen, warenhuisrekeningen, transport ......) uitschakelt.

Maar daar gaat dit topic helemaal niet over.
Wanneer je daar interesse in hebt misschien een nieuw topic opstarten over "hoe beheer ik over een langere termijn mijn huishoudbudget zo economisch mogelijk"? :)

[ Voor 47% gewijzigd door IvoB2 op 07-12-2022 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17:58
Ik heb een tijdje terug een mooie uiteenzetting gezien over offgrid gaan. Maar vanuit ecologisch standpunt moet je het zeker niet doen. Ook van een economisch standpunt is het niet echt goedkoper. Toch niet als je wil inboeten aan comfort.
Het is vooral als je echt onafhankelijk wil zijn.

Het opzet bestond uit een huis verwarmd met warmtepomp, Sunny Island met zonnepanelen, batterijen en dieselgenerator. Huis verwarmd met warmtepomp.
Alle zonneopbrengensten worden in batterijen opgeslagen en kunnen dan gebruikt worden tijdens de nacht of wanneer er donkere dag is. Maar in de winter springt de generator bij om de batterijen op te laden. De Sunny Island geeft een start en stop signaal aan de generator. De generator was dan nog goed akoestisch afgesloten om geluidshinder te beperken, maar het spreekt voor zich dat zo'n installatie niet geschikt is als je in een woonwijk woont. Enkel op het platteland waar er geen dichte buren zijn, kan je dit gebruiken.

En het kostenplaatje ging snel richtig de 30k voor een basis installatie voor een klein huisje. Doe gerust x2 voor een groot huis.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
30K klinkt veel maar is ook weer relatief.
Er zijn tig gezinnen die om de X jaar 30K en meer uitgeven aan een auto die bij het verlaten van de showroom bij de dealer al onmiddellijk een deel van zijn waarde verliest en in normale omstandigheden (voor een gezin) geen bijkomend inkomen genereert.

Het bedrag dat ik daarentegen over een periode van 11 jaar persoonlijk heb moeten investeren in een PV-installatie, PV omvormer, thuisaccu, batterijomvormer heeft zich over al die jaren niet alleen volledig terugverdiend maar brengt ook nog eens extra geld op om opnieuw te investeren in de eigen woning (ipv maandelijks over te dragen naar de winstbalans van een onpersoonlijke energiemaatschappij.
Ik zou niet weten wat ik hier aan comfort mis. Maar dat is altijd een persoonlijk gegeven.
Jouw comfortwensen zijn niet altijd de mijne en omgekeerd.

Voor het milieu en ecologie moet je het idd niet doen.
Maar er zijn maar heel weinig menselijke activiteiten die niet op een of andere wijze schadelijk zijn voor het milieu (van een ander). Ik hoor dat ook bijna niemand zichzelf afvragen wanneer ze zich verplaatsen met hun door een brandstofmotor aangedreven mobiel, jaarlijks reisje(s), nieuwbouwwoning, beroepsactiviteiten, hobby's,....

Maar de techniek staat natuurlijk ook niet stil en gaat nog met rasse schreden vooruit (waardoor 2031 als einddoel halen alleen maar makkelijker wordt).
Nu komen bv. de eerste WP'n die rechtstreeks op DC kunnen lopen (dus o.a. rechtstreeks op PV of accu) al op de markt. PV wordt steeds performanter, toestellen steeds zuiniger,.... Om maar iets te noemen. :)

[ Voor 19% gewijzigd door IvoB2 op 07-12-2022 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

IvoB2 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 14:59:
Nieuwsgierig aagje?

Door op je 27ste een woning aan te kopen van je eigen spaargeld => geen huur noch hypotheek voor de rest van je hopelijk nog lange leven.
Net zoals ik zelf op mijn 27ste gedaan heb met betrekking tot de aankoop van mijn eerste woning (maar niet gestopt op mijn 32ste want toen was ik op dat vlak nog niet zo slim als nu).
Dat is voor nagenoeg iedereen een utopie. In een jaar of 6 de gemiddelde NL aanschafprijs van een huis bij elkaar sparen (iets meer dan €400.000) is daar mag je een ruime €100.000 per jaar verdienen en geen cent uitgeven. Voor een woning die de helft moet kosten heb je alsnog €50.000 bruto per jaar nodig als begin twintiger en nul lasten.

Het klinkt leuk, realistisch is anders.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
FirePuma142 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 16:15:
[...]

Dat is voor nagenoeg iedereen een utopie. In een jaar of 6 de gemiddelde NL aanschafprijs van een huis bij elkaar sparen (iets meer dan €400.000) is daar mag je een ruime €100.000 per jaar verdienen en geen cent uitgeven. Voor een woning die de helft moet kosten heb je alsnog €50.000 bruto per jaar nodig als begin twintiger en nul lasten.

Daar ging mijn vraag dan ook om en niet om nieuwsgierigheid. Zeker als je "op je achttiende voor de overheid" gaat werken verdien je simpelweg het minimumloon en houd je aan spaargeld vrijwel niets over. Zeker geen (laten we het ultragoedkoop inschatten) 180k binnen negen jaar voor een klein appartement in een achterstandsbuurt, laat staan een huis wat ook maar enigzins in de buurt komt van off grid. De eerste die 20k/jaar kan sparen van een startsalaris rond je 18e moet ik nog tegenkomen.

[ Voor 5% gewijzigd door pagani op 07-12-2022 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17:58
IvoB2 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 15:26:
Ik zou niet weten wat ik hier aan comfort mis. Maar dat is altijd een persoonlijk gegeven.
Jouw comfortwensen zijn niet altijd de mijne en omgekeerd.
Met comfort bedoel ik een installatie die zichzelf regelt. Generator die automatisch aangaat wanneer de batterijen bijna leeg zijn etc. Dan hoef je zelf geen inspanning te doen voor jouw energie buiten een flink bedrag neertikken.
Je kan goedkoper offgrid gaan met een hout/pellet kachel, manueel schakel tussen omvormer en generator etc, maar dan moet je wel bezig zijn om alles draaiende te houden.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
FirePuma142 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 16:15:
[...]

Je uitgangspunt is dan ook totaal verkeerd.
Er is geen enkele wet (toch niet in België) die stelt dat je (eerste) woning dient aangekocht te worden tegen de gemiddelde prijs van een woning in Nederland. Kan je dan ook beter niet doen.
Utopisch? Weet het niet zo. Ikzelf en mijn kinderen zijn er toch al in geslaagd (en ik heb 2 eigen en 2 pluskinderen). En niemand van ons heeft, bij mijn weten, op ook maar één ogenblik in zijn werkende carrière een jaarinkomen van 100.000 € gehad.

Klink dus niet alleen leuk (voor ons) maar is ook nog eens realistisch (voor ons). Hoe het op een ander zit weet ik niet en moet ik niet weten. Ik heb geen interesse in het maken van andermans rekeningen.
Jij vraagt je dan blijkbaar af hoe een ander daar in slaagt. Wij stellen ons bij herhaling dezelfde vraag: hoe komt het dat anderen (met meer geld) niet in slagen waar wij dat wel doen (met minder geld). :+

Kon dus toen (ik jong was) en nu (mijn kinderen jong zijn). Het is maar aan welk niveau je wil beginnen. Wordt uiteraard heel moeilijk, zoniet onmogelijk, indien je alles onmiddellijk en nu wil. Daar ben ik het mee eens. Wie vooruit wil moet dat in stappen doen en steeds de nodige prioriteiten stellen.

[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 07-12-2022 17:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Broodro0ster schreef op woensdag 7 december 2022 @ 16:46:
Met comfort bedoel ik een installatie die zichzelf regelt. Generator die automatisch aangaat wanneer de batterijen bijna leeg zijn etc. Dan hoef je zelf geen inspanning te doen voor jouw energie buiten een flink bedrag neertikken.
Ah, in dat geval hebben wij voldoende comfort.
De zonnepanelen en de batterijen regelen zichzelf. Aggregaat, indien nodig, idem.
Toegegeven af en toe moet je eens op een knopje drukken om een en ander bij te regelen naar wijzigende omstandigheden.
L/W en L/L WP regelen meestal ook zichzelf. Toegegeven; af en toe moet je eens de thermostaat bijstellen.
Maar dat vinden we nu ook weer niet zo erg dat het aanvoelt als het opgeven van comfort. Maar zoals gezegd, ieder voelt dat anders aan.
Je kan goedkoper offgrid gaan met een hout/pellet kachel, manueel schakel tussen omvormer en generator etc, maar dan moet je wel bezig zijn om alles draaiende te houden.
In december en januari gebruiken we idd op dagen zonder zon en temperaturen onder de 3°C een massakachel. Vraagt 2 uur aanwezigheid per etmaal dat de zon geen uur per dag schijnt. Maar dat zie ik persoonlijk niet als een gebrek aan comfort. Ik ben graag bezig in eigen tuin en bos ipv extra beweging te moeten zoeken in een fitness tussen lawaai en andere zwetende lijven. Maar ieder zijn eigen ding natuurlijk.
Persoonlijk vinden we het van een heel hoog comfortniveau getuigen om rustig in een eigen omgeving van 1ha30a van de omgeving te kunnen genieten, relaxen (we moeten niet zonodig de rust elders gaan zoeken) en wat klussen in tuin en bos. En, indien gewenst, gewoon de wandelschoenen aan te trekken of de fiets te nemen om na een paar honderd meter al in een natuurgebied te vertoeven. Zonder de rest - indien gewenst - te moeten missen. Er is hier internet, 4G verbinding, het dorpscentrum is op 3 km (o.a. bereikbaar via een fietsstraat) en het centrum van de dichtsbijzijnde provinciestad op 9 km (bereikbaar via auto of uitsluitend via wandel- en fietswegen tot op een 2 km van het stadscentrum. Meer comfort hebben we echt niet nodig.
Maar ik begrijp dat dit niet iedereen zijn ding is.
Ieder ander moet maar streven naar wat hun het leukst vinden. Niemand moet mijn voorbeeld volgen. Ik geef maar aan dat het wel kan (indien je echt wil, een termijnplan hebt, je daar aan kan houden en vooral in iedere fase prioriteiten kan stellen).

[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 07-12-2022 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
pagani schreef op woensdag 7 december 2022 @ 16:30:
[...]
Zeker als je "op je achttiende voor de overheid" gaat werken verdien je simpelweg het minimumloon en houd je aan spaargeld vrijwel niets over.
Ik zou zo zonder kennis van zaken niet zomaar vrijblijvend andermans rekening blijven maken.
Ik maak, bij gebrek aan kennis over jouw persoonlijke zaken, de jouwe ook niet.
Zeker geen (laten we het ultragoedkoop inschatten) 180k binnen negen jaar voor een klein appartement in een achterstandsbuurt, laat staan een huis wat ook maar enigzins in de buurt komt van off grid. De eerste die 20k/jaar kan sparen van een startsalaris rond je 18e moet ik nog tegenkomen.
Ook hier is je buikgevoel niet alleen totaal naast de kwestie maar ook nog eens totaal verkeerd.

En streven naar off grid is mijn persoonlijke huidige situatie en deed ik idd niet voor mijn dertigste noch binnen een periode van 20 jaar na het begin van mijn carrière.
Integendeel. had je de moeite gedaan om het vorige tijdsverloop in detail door te nemen (ipv je bllnd te staren op "kan nie" en uitsluitend te reageren vanuit het eigen perspectief en dat dan naar anderen te extrapomeren) had je al beter kunnen weten.

Ik heb ook nergens geschreven dat mijn kinderen allemaal off grid zijn. Het ging over mijn eigen situatie. Alleen dat ze voor hun dertigste minimum één eigen woning verworven hebben en dat er eentje (eigen keuze) vanaf zijn 32ste niet meer deelneemt aan het arbeidsproces. Wanneer dat, om welke reden dan ook, niet duidelijk was, bij deze dus rechtgezet.

Je koppelt in je verwoede pogingen om aan te tonen "kan nie" (waarschijnlijk uitgaande van eigen ervaringen terzake?) gewoon zaken aan elkaar die niet tot één verhaal behoren.
En, ik herhaal, al helemaal niet tot het onderwerp van dit topic.

Verder nog zelf iets positief bij te dragen aan het onderwerp van dit topic ipv anderen hun pogingen bij herhaling proberen af te breken of ongeloofwaardig voor te stellen?
Wie ben je om mijn rekening telkens in mijn plaats proberen te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

IvoB2 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 17:04:
[...]

Je uitgangspunt is dan ook totaal verkeerd.
Er is geen enkele wet (toch niet in België) die stelt dat je (eerste) woning dient aangekocht te worden tegen de gemiddelde prijs van een woning in Nederland.
Uiteraard niet. Maar een gemiddelde is een prima uitgangspunt. Je hebt gemist dat ik ook de helft van dat gemiddelde nog als voorbeeld neem denk ik.
Utopisch? Weet het niet zo. Ikzelf en mijn kinderen zijn er toch al in geslaagd (en ik heb 2 eigen en 2 pluskinderen). En niemand van ons heeft, bij mijn weten, op ook maar één ogenblik in zijn werkende carrière een jaarinkomen van 100.000 € gehad.

Klink dus niet alleen leuk (voor ons) maar is ook nog eens realistisch (voor ons). Hoe het op een ander zit weet ik niet en moet ik niet weten. Ik heb geen interesse in het maken van andermans rekeningen.
Jij vraagt je dan blijkbaar af hoe een ander daar in slaagt. Wij stellen ons bij herhaling dezelfde vraag: hoe komt het dat anderen (met meer geld) niet in slagen waar wij dat wel doen (met minder geld). :+
Je doet wel ernstig geheimzinnig over het hoe, terwijl je het met het grootste gemak als de normaalste zaak van de wereld neerzet. Ik ben geneigd de boel met een korreltje of wat zout te nemen ondertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
FirePuma142 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 18:12:
Je doet wel ernstig geheimzinnig over het hoe, terwijl je het met het grootste gemak als de normaalste zaak van de wereld neerzet. Ik ben geneigd de boel met een korreltje of wat zout te nemen ondertussen.
Ik denk dat ik in het lang en breed mijn bijdrage over het onderwerp van dit topic geleverd heb.
En, tegen beter weten in, op een paar vragen naast de kwestie ben ingegaan. Het heeft ook geen zin op iedere vraag, naast de kwestie, te blijven ingaan om dan nadien te zien dat het door een moderator, wegens off topic, verwijderd wordt. Verloren energie en moeite.

Ik schrijf ook nergens dat wat voor mij de nomaalste zaak van de wereld is dat ook voor een ander moet zijn.
Ik stel me ook voortdurend vragen bij wat anderen als levenshouding de normaalste zaak van de wereld vinden. Maar dat vind ik eerder hun eigen zaak. Eigen keuzes met eigen gevolgen.

"Korrel zout" is waarschijnlijk gewoon een eufemisme voor "ik geloof er geen bal van tot je liegt de boel bijeen". :) Dat is dan jouw opinie maar ook niet meer dan dat. Draagt niets bij tot het onderwerp van dit topic.

Verder nog vragen (en hopelijk ook constructieve bijdragen) met betrekking tot "zo off grid als mogelijk"?
Maar een gemiddelde is een prima uitgangspunt. Je hebt gemist dat ik ook de helft van dat gemiddelde nog als voorbeeld neem denk ik.
Inderdaad.
Maar dat houdt ook in dat niemand (en ik ook niet) zich als persoonlijk uitgangspunt aan dat gemiddelde moet houden. Een gemiddelde is ook maar wat het is. Bijna nooit een weerspiegeling van een persoonlijke situatie maar door de band genomen een theoretische benadering van de som van alle waarden gedeeld door het totaal aantal waarden. De enige conclusie die je dus kan trekken is dat ik daaraan niet voldoe. Zoals zovele anderen met mij.

ps. 27 - 18 = 9 en niet zes (6). Je zat er hier dus al ruim naast met je reactie. En de helft was ook nog veel te ruim geschat. En een minimaal overheidsloon (maar dat was geen opmerking van jou) was het maar voor de eerste drie maanden. Niet voor de overige jaren (overheidsfunctie met nogal een relatief steile carrièreladder gekoppeld aan een daarmee stijgend loon, veel voordelen in natura en behoorlijke gevaren- en buitenlandpremies. Dat alles bij elkaar tikt na 9 jaar behoorlijk aan. Zeker als je het grootste deel van je loon niet moet opdoen (meestal kost en inwoon) en met wat verstand kan beleggen.

[ Voor 38% gewijzigd door IvoB2 op 07-12-2022 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

IvoB2 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 18:44:
[...]

ps. 27 - 18 = 9 en niet zes (6).
Ik rekende er wat studiejaren bij om het startsalaris en jaarlijkse loonstijgingen zo gunstig mogelijk mee te laten tellen. Anders is het rap minimumloon plus een beetje namelijk en daarmee geen haalbare kaart.

Verder zijn we wel klaar met het onderwerp denk ik. Ik geloof er vrij weinig van, althans, je doet bewust nogal geheimzinnig en mysterieus en dat wekt geen vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Dat mag je uiteraard zelf erbij sleuren.
Maar ik schreef daarvoor al:
Door van je 18de tot je 32ste bv. voor de overheid te werken en het grootste deel van je loon te sparen en te beleggen (omdat de overheid in die periode grotendeels je kost en verblijf betaalt).
Het was dus echt niet nodig om er in dit specifieke geval enkele onbetaalde studiejaren bij de fantaseren om mijn geloofwaardigheid in vraag te stellen.
Daar is niets geheimzinnig aan. Lijkt eerder een bewuste strategie om een ander proberen belachelijk te maken.
Dus idd. Als dat je enige betrachtng is ben ik er klaar mee.

En zonder deze nog uit te voeren plannen was het resultaat voor dit jaar al:
Verbruik uit PV: 52,2%
Verbruik uit accu: 36,1%
Tekorten via het net: 11,7% (nog op te vangen door meer verticale* PV, minder verliezen, aggregaat of andere technieken). * De tekorten situeren zich uitsluitend in de maanden december en januari.

Lijkt me toch al redelijk "zo off grid als mogelijk" op dit ogenblik en helemaal niet onmogelijk om echt off grid te gaan.

Echte problemen zie ik dus niet.
Het tekort in de maanden december en januari zou zelfs nu al met HVO100 kunnen opgevangen worden tegen een minimale prijs. Maar dat wil ik - indien mogelijk - zoveel mogelijk voorkomen.

[ Voor 53% gewijzigd door IvoB2 op 13-12-2022 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

IvoB2 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 20:13:
Dat mag je uiteraard zelf erbij sleuren.
Maar ik schreef daarvoor al:

[...]

Het was dus echt niet nodig om er in dit specifieke geval enkele onbetaalde studiejaren bij de fantaseren om mijn geloofwaardigheid in vraag te stellen.
Daar is niets geheimzinnig aan. Lijkt eerder een bewuste strategie om een ander proberen belachelijk te maken.
Dus idd. Als dat je enige betrachtng is ben ik er klaar mee.
Alleen heb je het niet over 18 tot 32, maar over 18 tot 27 om je eigen huis te kopen. Ook gebruik je dat ene voorbeeld om twee casussen te duiden. Ook is er eerst sprake van spaargeld, maar daarna ook beleggingen, en ook een aflossing bovenop eerder genoemd spaargeld. En in je eigen casus heb je er vervolgens 12 jaar niets mee gedaan. Pas 15 jaar later ben je er gaan wonen. Kortom, we hebben het in je eigen geval niet over een 9 jaar lang een minimaal overheidssalaris sparen, maar over minimaal 24, maximaal 29 jaar lang. Het is één grote gatenkaas.

En dan is er ook nog een tweede casus, die in een Belgische binnenstad in maximaal 9 jaar een volledig met spaargeld gekochte woning bezit, en zich ook nog de luxe kan veroorloven om buiten reguliere werk/-vrije tijd te kunnen bewegen. Het is op sommige punten zeer specifiek, en op sommige punten zeer ambigu. Die combinatie maakt het ernstig ongeloofwaardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Laatst online: 28-05 15:59
Zou je een kleine wind molen in je tuiom ,ogen plaatsen, zodat je zodra het donker wordt je energie opwekt met wind...als er windstaat :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
@FirePuma142
Het zijn dan ook twee totaal verschillende casussen die voortkomen uit verschillende vragen binnen één topic.

1. Iemand (een van mijn zonen) die begint te werken op zijn 18de (voor de overheid), op zijn 27ste een eigen appartement koopt in een binnenstad en op zijn 32ste stopt met werken. Maar niet off grid is. Off grid in een appartement lijkt me redelijk onmogelijk.
2. Iemand (ikzelf dus) die een open bebouwing koopt in 1999/2000 en deze vanaf 2011 in stappen verbouwd tot een energetische off grid woning.
Maar nu nog aan het net hangt omdat dit lucratiever is dan al af te koppelen. Dat laatste doel is 2031. Maar zou ook vlugger kunnen als het nodig is. Door bv. weer wijzigende reglementering.

Toevallig ben ik ook op mijn 18de voor de overheid beginnen te werken en heb ik mijn eerste woning op mijn 27ste gekocht. Maar dat was niet de huidige woning die ik aan het inrichten ben om off grid te gaan. Deze woning werd pas aangekocht in 1999/2000 en door mezelf bewoond vanaf 2014. Tussen mijn 27ste en heden kocht ik in totaal vier woningen (en bewoonde ik er 5). Maar zelf ben ik niet op mijn 32ste gestopt met werken. Dacht ook niet dat ik dat ergens beweerd heb?

En op geen van de 2 woningen rust een hypotheek. Telkens aangekocht en verbouwd met eigen middelen.
Niet dat het in dit topic er eigenlijk toe doet.

Zo samengevat iets duidelijker?

[ Voor 18% gewijzigd door IvoB2 op 11-12-2022 17:11 ]

Pagina: 1 2 Laatste