Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Unknown Alien schreef op zondag 11 december 2022 @ 16:54:
Zou je een kleine wind molen in je tuiom ,ogen plaatsen, zodat je zodra het donker wordt je energie opwekt met wind...als er windstaat :)
Als je het bouwstedekundig al mag is het sop meestal de kool niet waard.
En het is niet omdat het donker wordt dat er een zekerheid is dat er dan wind gaat waaien.
Je kan dan beter - met meer zekerheid - de overproductie van de dag opslaan en tijdens de nacht verbruiken.

[ Voor 23% gewijzigd door IvoB2 op 11-12-2022 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Unknown Alien schreef op zondag 11 december 2022 @ 16:54:
Zou je een kleine wind molen in je tuiom ,ogen plaatsen, zodat je zodra het donker wordt je energie opwekt met wind...als er windstaat :)
Kleine windmolens zijn letterlijk energie verspillers. Beter meer PV & accu.

Of een windmolen van formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:02
Ik heb toevallig naar windmolens gekeken maar ten eerste is het in veel gemeenten niet meer toegestaan of moet je een vergunning aanvragen die je vaak gewoon niet krijgt.

En ten tweede zijn de generatoren die een lage opstart windsnelheid hebben behoorlijk duur en molens met een hogere opstart snelheid niet interessant omdat hij dan simpelweg stil staat.

Het leek me vooral interessant op de lange termijn als salderen geen optie meer is. Ik heb u meer stroom uit de zon dan ik gebruik maar na salderen zou een molen van 200 watt zo goed als 100% van mijn idle en dag verbruik buiten koken en gamen om dekken op de momenten dat hij draait waardoor voor grote delen van de dag mijn net verbruik naar nul zou gaan.

Maar helaas te groen doen mag niet van de gemeentes net als een EV in je voortuin plaatsen zijn windmolens hier niet toegestaan tenzij je boer bent en een grote lap grond heb en mijn achtermoestuin voldoet niet aan die eisen.

Ze worden wel steeds goedkoper dat dan weer wel. Een 200-400 watt versie kan je al krijgen voor 1200-1500 euro inclusief omvormer naar 220 (ze zijn meestal 48 volt). En zelfs als hij maar de helft van de tijd draait op een vermogen van 150 watt levert dat al 650 kWh per jaar op.

Maarja het kabinet moet denk ik eerst even flink de gemeentes onder de korrel nemen en ze afstraffen voor anti transitie beleid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Niet alleen de gemeentes.
Ik denk dat er ook - zeker bij een hoger exemplaar dat ietwat bruikbaars oplevert - nogal wat protest van omwonenden zou komen als iedereen zomaar windmolens in zijn achtertuin zou beginnen plaatsen.

Zelf produceer ik op jaarbasis met zonnepanelen bijna het dubbele dan ik op jaarbasis verbruik.

Salderen is ook het punt niet want dat doe ik vrijwillig al niet meer omdat het me meer kost dan het oplevert. Economisch is dat ook geen punt want de injectievergoeding voor de overproductie is veel hoger dan de weinige stroom welke ik jaarlijks (nu nog zo'n 400-500 kWh en dan nog hoofdzakelijk in december en januari en de helft ook nog eens door thuis bijladen van een BEV ) moet bijkopen van het net.
Het punt is dat er op de duistere dagen in december en januari geen enkele garantie is dat er tijdens deze periode voldoende wind is om met een huis, tuin en keukenwindmolen voldoende elektriciteit te genereren om iedere dag een woning van voldoende stroom te voorzien. Dat is nu net het punt van off grid.
Gewoon om salderen te compenseren is het geen punt. Je krijgt nog altijd een (ruime) vergoeding voor de eigen stroom welke je op het net zet en daarmee kan je evengoed tijdens dunkelflautes terug stroom van hhe net mee aankopen. Dan ben je, onderwerp van dit topic, ook zo goed als mogelijk off grid maar niet volledig.

[ Voor 98% gewijzigd door IvoB2 op 13-12-2022 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
IvoB2 schreef op zondag 11 december 2022 @ 17:27:
Niet alleen de gemeentes.
Ik denk dat er ook - zeker bij een hoger exemplaar dat ietwat bruikbaars oplevert - nogal wat protest van omwonenden zou komen als iedereen zomaar windmolens in zijn achtertuin zou beginnen plaatsen.
Afhankelijk van de hoogte en het geproduceerde geluid denk ik niet dat het veel storender is als buren die constant harde muziek aan hebben of een mega boom in de tuin hebben en dat word dan weer wel gedoogd.

En hoe kan salderen ooit meer kosten dan dat het oplevert? Het kost namelijk niets en voor de extra boven je verbruik krijg je geld terug (in mijn geval 11 cent per kWh). Pas als je echt van het net zou kunnen en dus die netbeheerder en vastlevertarieven kan omzeilen is dat een ander verhaal. Maar dan moet je toch wel een paar duizend kWh aan accu capaciteit hebben wat gewoon onrealistisch is.

[ Voor 82% gewijzigd door computerjunky op 11-12-2022 17:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:22

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Tja, als je een LPG tank in de tuin zet en het dak vol plant met zonnepanelen en een batterij in je garage.

Dan ben je "off grid"? En een stuk minder vervelend voor de rest van de buurt dan hout stoken.

Maar kijk eens naar https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2148698.

In theorie kun je met goed bouwen en isoleren al heel veel. Dan wordt het makkelijker om het laatste beetje met stroom te doen.

Wat mij betreft moet het streven zijn om zo min mogelijk te gebruiken en gebruik te maken van hernieuwbare en schone bronnen.
Je loskoppelen van elektra/gasleiding om dan met een vrachtwagen pallets of gas te leveren is wat mij betreft terug de geschiedenis in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
computerjunky schreef op zondag 11 december 2022 @ 17:51:
[...]

Afhankelijk van de hoogte en het geproduceerde geluid denk ik niet dat het veel storender is als buren die constant harde muziek aan hebben of een mega boom in de tuin hebben en dat word dan weer wel gedoogd.
Correct maar daar gaat het niet om. Ik weet niet hoe het in NL zit maar hier speelt het conservatieve Nimby syndroom nog altijd redelijk sterk bij Jan Modaal.
En dan nog, ik heb toch nog niet veel onafhankelijke (volgens de marketing kan uiteraard altijd alles en overal) reviews gelezen waar een onze contreien een huis tuin en keukenwindmolen een significant verschil kan maken.
En hoe kan salderen ooit meer kosten dan dat het oplevert? Het kost namelijk niets en voor de extra boven je verbruik krijg je geld terug (in mijn geval 11 cent per kWh). Pas als je echt van het net zou kunnen en dus die netbeheerder en vastlevertarieven kan omzeilen is dat een ander verhaal. Maar dan moet je toch wel een paar duizend kWh aan accu capaciteit hebben wat gewoon onrealistisch is.
In Vlaanderen werkt het anders. Hier moet je een forfaitair bedrag betalen om nog te mogen salderen en voor iedere kWh die je binnen twee meteropnames niet zelf terug afneemt krijg je niets.
Ik zou al van het net afkunnen maar het is nu nog - in Vlaanderen - lucratiever om aan het net te blijven hangen om te produceren en injecteren. Ik krijg - zolang de installatie aan het net hangt - immers nog steeds 33 tot 85 c€/kWh voor iedere kWh zonne-energie die ik zelf produceer. En dat loopt jaarlijks aardig op. Onder de huidige regelgeving stopt dat feestje pas in 2031. :)

Waarom zou ik een accu van duizenden kWh moeten installeren als ik op jaarbasis maar een 200 tot 500 kWh* van het net moet afnemen? 10 maanden per jaar wordt de accu van 15 kWh al ruim voldoende aangevuld om 24/7 van eigen productie rond te komen. Meer dan ruim want de helft gaat dan nog naar het net. En in de overige 2 maanden val je ook niet terug naar nul productie.

Zoveel mogelijk energetische onafhankelijkheid is ook geen kwestie meer van techniek. die is al ruimschoots voorhanden en wordt ieder jaar beter.
Voor de meeste mensen is het probleem van de omschakeling eerder een kwestie van een switch tussen de twee oren te maken dan het toepassen van andere technieken.
energetische onafhankelijkheid en al zeker off gid vraagt in de eerste plaatse een mentaliteitswijziging en een andere manier om met energie om te gaan en dan pas de rest invullen met technieken.
Zo eenvoudig als door toepassing van enkele technieken kan ik op dezelfde wijze blijven omgaan met energie als ik al jaren deed is het idd niet. Dan zal het voor de meeste mensen idd een onmogelike doelstelling blijken te zijn.

* eenmaal off grid ga ik uiteraard thuis geen BEV meer gaan laden van het net. Dag extra netverbruik valt dan sowieso weg. Dat gebeurt nu alleen sporadisch omdat het heel lucratief is.

[ Voor 19% gewijzigd door IvoB2 op 11-12-2022 19:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
computerjunky schreef op zondag 11 december 2022 @ 17:51:
[...]

Denk niet dat "het is net als constant harde muziek" het beste argument is waarom het geaccepteerd zou moeten worden.

En voor mij is het geen NIMBY, want ik zou het bij niemand willen. Het formaat windmolens wat zinvol is, is zo groot, dat je dat echt niet in een achtertuin wil hebben, onafhankelijk hoe groot die achtertuin is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Sissors schreef op zondag 11 december 2022 @ 20:32:
[...]

Het formaat windmolens wat zinvol is, is zo groot, dat je dat echt niet in een achtertuin wil hebben, onafhankelijk hoe groot die achtertuin is.
Dat is idd het hele punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Sissors schreef op zondag 11 december 2022 @ 20:32:
En voor mij is het geen NIMBY, want ik zou het bij niemand willen. Het formaat windmolens wat zinvol is, is zo groot, dat je dat echt niet in een achtertuin wil hebben, onafhankelijk hoe groot die achtertuin is.
Het formaat windmolen wat voor mij zinvol is is dus minder als 1.2 meter in doorsnee. Wat jij denkt dat zinvol is is niet relevant. Een windmolen die piek 400 watt en constant 150-200 doet vangt zo goed als als mijn idle verbruik op waardoor ik alleen nog echte verbruikspieken heb. Zeer zinvol dus vooral in de winter en nachten wanneer ik eigenlijk niets aan mijn zonnepanelen heb, dan is de terugverdientijd namelijk minder als 4 jaar.

Ja een windmolen is meer rendabel des te groter hij word maar een kleine in de tuin waar hier in Flevoland altijd wind is is gewoon rendabel en een reële oplossing voor de nacht stroom problematiek die we hebben met enorme hoeveelheden zonestroom. En tot wel 10x zo rendabel als een thuis batterij die ik in de winter net eens volgeladen krijg of ook maar een watje in krijg op dagen als vandaag.

Geluid is een ander vraagstuk maar ik denk niet dat ze luider zijn als wind door de bomen of langs de dakgoot wat behoorlijk wat herrie maakt hier. Maar als mensen er qua zicht een probleem mee hebben suck it up wat mij betreft. Als je gewoon binnen zit en er last van heb met matige wind is het een probleem maar in realiteit hoor je ze gewoon niet.

Maar zeggen dat het geen nut heeft is net zoals zeggen 3000 Wp panelen op mijn dak met een string voltage van 320 volt heeft geen zin omdat een omvormer efficiënter werkt bij 550 volt.

Is het ideaal nope is het beter als niets? Zeker weten.

[ Voor 19% gewijzigd door computerjunky op 11-12-2022 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Heb je daar een proefopstelling van, een windmolen van 1,2 meter doorsnede, welke constant het vermogen produceert (in een bebouwde omgeving) dat je opgeeft?
En hoe hoog is ie dan?

Als dat praktisch haalbaar is (en geen boekenwijsheid) zou ik dat ook wel willen. Maar spijtig genoeg woon ik niet in Flevoland. Lijkt me dan toch een winderige plek?
edit: blijkbaar drooggelegde polder aan rand van voormalige Zuiderzee.

Het gaat me ook niet om de TVT maar om het praktische nut, dag in dag uit. Mijn continue basisverbruik ligt tussen middernacht en 06:00 uur maar tussen de 40 en 70 W. Maar in de winter duurt de tijd tussen zonsondergang en zonsopgang (wat betreft de PV-productie) wel ruim langer. Eerder de periode tussen 15:00 en 09:00 uur.

En vandaag ging er exact 980 Wh naar de accu. En volgens de solcast zal er morgen ruim voldoende zon zijn om de accu tot 100% vol te laden. En dat zijn heel veel uren wind. :)

[ Voor 38% gewijzigd door IvoB2 op 11-12-2022 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
IvoB2 schreef op zondag 11 december 2022 @ 21:51:
Heb je daar een proefopstelling van, een windmolen van 1,2 meter doorsnede, welke constant het vermogen produceert (in een bebouwde omgeving) dat je opgeeft?
En hoe hoog is ie dan?

Als dat praktisch haalbaar is (en geen boekenwijsheid) zou ik dat ook wel willen. Maar spijtig genoeg woon ik niet in Flevoland. Lijkt me dan toch een winderige plek?
edit: blijkbaar drooggelegde polder aan rand van voormalige Zuiderzee.
Ja het zal idd niet overal werken. Maar ik woon vrij aan de rand van de stad met aan de andere kant de Oostvaardersplassen en het is hier eigenlijk vaker winderig dan windstil. Ik denk dat als je in een blok woont met een hofje je al snel 10 meter hoog moet zitten maar in mijn geval valt dat wel mee.
Blijft een feit dat een molen(tje) die een startsnelheid van 10 m/s nodig heeft niet echt rendabel zal worden tenzij je aan de kust woont maar je heb ze ook met een startsnelheid van 2.5 m/s. Dat is in de afgelopen jaren echt flink beter geworden.

Al met al zijn er dus best wat situaties te bedenken waar het goed zal werken.

Wat ik overigens ook wel leuk vond was Ridgeblade maar dit concept lijkt een stille dood gestorven. Al heb ik wel serieus mijn vraagtekens bij vibratie en dus geluid overlast via je dak.

https://www.duurzaamthuis.nl/windturbine-op-nok-van-je-dak

Ik denk dat dit overigens ook een veelvoud kost van een kleine molen op een paal aan je schuur.

En het is dan ook geen vervanger voor de panelen maar een toevoeging. Zeker voor een situatie zonder accu een grote toevoeging.

En zoveel uur wind is dat ook weer niet. Met matige wind is dat 5 uurtjes.Dat is meer als ik vandaag uit mijn zonnepanelen gehaald heb. Want dat was 0.1 kWh mer 3160 WP aan panelen.

[ Voor 9% gewijzigd door computerjunky op 11-12-2022 22:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
computerjunky schreef op zondag 11 december 2022 @ 21:45:
[...]

Het formaat windmolen wat voor mij zinvol is is dus minder als 1.2 meter in doorsnee. Wat jij denkt dat zinvol is is niet relevant. Een windmolen die piek 400 watt en constant 150-200 doet vangt zo goed als als mijn idle verbruik op waardoor ik alleen nog echte verbruikspieken heb. Zeer zinvol dus vooral in de winter en nachten wanneer ik eigenlijk niets aan mijn zonnepanelen heb, dan is de terugverdientijd namelijk minder als 4 jaar.
Volgens mij is jouw schatting van wat een 400W windmolen opwekt extreem optimisch. Ook een milieucentraal, toch een club die positief is over groene energie, staat niet echt te springen over windmolens voor thuisgebruik: https://www.milieucentraa...ronnen/kleine-windmolens/

Overigens voor nachtverbruik kan een klein accutje natuurlijk je prima erdoorheen helpen. Voor de winter doet dat weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Sissors schreef op zondag 11 december 2022 @ 22:14:
[...]

Volgens mij is jouw schatting van wat een 400W windmolen opwekt extreem optimisch. Ook een milieucentraal, toch een club die positief is over groene energie, staat niet echt te springen over windmolens voor thuisgebruik: https://www.milieucentraa...ronnen/kleine-windmolens/

Overigens voor nachtverbruik kan een klein accutje natuurlijk je prima erdoorheen helpen. Voor de winter doet dat weinig.
Ik ben juist nog erg conservatief met mijn verwachtingen en data voor berekeningen van een thuis windmolentje.

Thuis accu's zijn in nederland pas 2025 interessant (tot die tijd salderen we volledig) dus dat is dan pas voor de zomer misschien interessant om te bekijken maar het laat nog steeds gaten over in de winter en mogelijk minder dagen in voorjaar en najaar.

Ik ben momenteel op zoek naar een systeem voor per kamer temperatuur en luchtvochtigheid sensoren en een totaal weerstation lijkt daarvoor het beste systeem en daarmee kan je toevallig ook wind meter dus voor de komende paar jaar wel leuk om de loggen wat het werkelijk op zou brengen.

Deze is trouwens ook leuk alleen nog niet te koop :

https://thearchimedes.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:31

Theo

moederbord

Leuke discussie die hier is over de woning en manier van leven van @IvoB2 waar vooral één ding heel duidelijk is geworden. Het off-grid gaan leven dat is iets dat wél mogelijk is, ook zonder een megasalaris of een startkapitaal te hebben, maar gewoon door keihard zelf/anders te denken over wonen en en energie. Vooral in NL zijn er hordes mensen die een 'normaalbeeld' naleven door in een Vinex woning te wonen met 1.8 kind, een labrador en een stationwagen op de oprit terwijl beide ouders veel werken om de vaste lasten en de kinderopvang te betalen.. In dat opzicht is het leuk om te zien dat het ook anders kan wanneer je echt nadenkt over een manier van wonen. :)

Echter doordat IvoB2 hiervoor gebruik moet maken van z'n >>1.5 hectare grond (met bos, boomgaard en vijver) is zo'n manier van kunnen leven maar voor een enkeling weggelegd omdat er in NL/BE niet voldoende ruimte is om elk gezin anderhalve hectare aan grond te geven :'( Stel dat NL en BE viermaal zo groot zouden zijn,of de populatie is plots met een factor 4 gereduceerd dan zou het een ander plaatje geven.

Het pad dat Ivo heeft gevolg lijkt dus wel te bewijzen dat off-grid en zelfstandig wonen mogelijk is. Maar daar is dus wel een visie voor nodig, een 20+ jarenplan, én geluk. (zoals het kunnen kopen van de grond/woning voor een leuke prijs, iets dat vandaag zeer een uitdaging is). En die drie samen zie je helaas maar bij weinig mensen aanwezig zijn.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
computerjunky schreef op zondag 11 december 2022 @ 22:37:
[...]

Ik ben juist nog erg conservatief met mijn verwachtingen en data voor berekeningen van een thuis windmolentje.
Een ~25% productie factor is wat veel van de gigantische windmolens op het land niet halen, dus zo conservatief lijkt mij het niet.
Thuis accu's zijn in nederland pas 2025 interessant (tot die tijd salderen we volledig) dus dat is dan pas voor de zomer misschien interessant om te bekijken maar het laat nog steeds gaten over in de winter en mogelijk minder dagen in voorjaar en najaar.
Geheel eens, maar exact hetzelfde is natuurlijk waar voor windmolens, zo lang we salderen hebben is het financieel gezien iig niet interessant tov zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Theo schreef op maandag 12 december 2022 @ 06:59:
Echter doordat IvoB2 hiervoor gebruik moet maken van z'n >>1.5 hectare grond (met bos, boomgaard en vijver) is zo'n manier van kunnen leven maar voor een enkeling weggelegd omdat er in NL/BE niet voldoende ruimte is om elk gezin anderhalve hectare aan grond te geven :'( Stel dat NL en BE viermaal zo groot zouden zijn,of de populatie is plots met een factor 4 gereduceerd dan zou het een ander plaatje geven.

Het pad dat Ivo heeft gevolg lijkt dus wel te bewijzen dat off-grid en zelfstandig wonen mogelijk is. Maar daar is dus wel een visie voor nodig, een 20+ jarenplan, én geluk. (zoals het kunnen kopen van de grond/woning voor een leuke prijs, iets dat vandaag zeer een uitdaging is). En die drie samen zie je helaas maar bij weinig mensen aanwezig zijn.
Ik gaf net het voorbeeld van mijn jongste zoon mee om aan te tonen dat het ook op een flat in de binnenstad anders kan. Op mijn 32ste had ik niet de mindset die hij op die leeftijd had. In se heb ik dus ook deels jaren te lang in de ratrace meegelopen.
Het zit idd allemaal in de eerste plaats tussen de 2 oren.

Ook vandaag kan je woningen kopen aan een leuke prijs. Maar niet als je de "standaard" weg volgt.
Daarvoor geef ik dan weer het voorbeeld van mijn plusdochter. Eveneens in de binnenstad - eind 2019 - een totaal uitgeleefde woning, aan de rand van een stadspark, uit de jaren veertig vorige eeuw gekocht. Van de covidperiode gebruik gemaakt om deze volledig te strippen en herop te bouwen tot een energetische klasse A woning (met bijkomend voordeel 5 jaar lang vrijstelling van onroerende voorheffing op de woning).
Maar je moet wel een paar jaar van je vrije tijd ervoor opofferen. Geen probleem als je jong bent, de klik kan maken en vooral niet alles tegelijk wil hebben.
En - het klinkt raar - de corona-problematiek omgebogen in een voordeel. Ze hebben nooit het gevoel gehad in die periode veel gemist te hebben. :)

Streven naar off grid - en zeker (energetisch) off grid leven - vraagt ook een andere aanpak. Niet de hele dag achter euro's aanhollen om mee te zijn met alles wat er te koop is. Maar meer rustig meegaan met de voor- en nadelen die de natuur iedere dag brengt. In de afgelopen dunkelflaute werd bv. de was opgespaard tot vandaag, een dag dat - ondanks de koude - de zon volop knalt. Dus vandaag wassen, stofzuigen,......
En de afgelopen dagen rustig veel gelezen, saunaatje, hout verplaatsen dichter bij huis,.......

[ Voor 12% gewijzigd door IvoB2 op 12-12-2022 09:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13-09 13:36
Het is hier al vaker genoemd en al dan niet dezelfde woorden maar nogmaals: Ik denk dat de eerste vraag is die je moet stellen is waarom je offgrid zou willen gaan.
Ik begrijp de aantrekkingskracht van zelfvoorzienend/onafhankelijk zijn wel, maar het wordt dan vaak ook nog als groen/duurzaam verkocht.
De meest duurzame oplossing is meestal een collectieve oplossing. Zonnepanelen op je dak zijn nog te verantwoorden omdat de efficiëntie hiervan nauwelijks grootte afhankelijk is en je er geen nieuwe ruimte voor hoeft te zoeken. De individuele optie is dan de snelst te realiseren optie en daarin zit natuurlijk ook milieuwinst.
Bij windmolens is dit anders, hoe groter deze worden, hoe efficiënter ze worden. Dat zit in de natuurwetten dus daar kun je niet omheen zonder een nobelprijs te winnen. 2x zo groot is 4x zoveel opbrengst. Zowel financieel als voor het milieu is het resultaat van een kleine windmolen over de productie + levensduur negatief. Het argument dat het hebben van een eigen windmolen dus gestimuleerd zou moeten worden is onzin. Dat het overlast kan geven voor je buren is nog een extra tegenargument.
Verder is vrijwel iedere andere vorm van opwekken/opslaan van energie (zowel in de vorm van elektriciteit als warmte) efficiënter als je dit op grotere schaal doet. Op welk niveau dit dan het beste kan (wijk, stad, land, continent, wereld) is afhankelijk van meerdere afwegingen (praktische haalbaarheid, politiek, transport(verliezen), efficiëntie, betrouwbaarheid, realisatiesnelheid). Maar in een eerlijke discussie zul je vrijwel nooit op een individuele oplossing uitkomen.
Hout/biomassa stoken voor warmte is tevens slechter voor het milieu dan aardgas of een warmtepomp en dat is nog zonder het transport mee te tellen. De zogenaamde ‘hout verbranden is CO2-neutraal’ claims zijn enkel boekhoudkundig recht te praten en zelfs dan blijft er nog een bak fijnstof over.

Dat houdt volgens mij nog 4 redenen over om off-grid te gaan:
- Praktisch omdat je in de middle of nowhere woont en er geen grid is.
- Je ook stroom wilt hebben op die ene dag in 5 jaar dat er een stroomonderbreking is bij jouw huis. --> koop een thuisaccu of stroomaggregaat.
- Je wilt je voorbereiden op het einde ter tijden: Koop een stroomaggregaat en een diesel/benzinevat. “Ja maar de benzine raakt een keer op” --> Maakt niet uit, je windmolen/zonnepaneel/aggregaat zal toch binnen een maand geconfisqueerd/geplunderd worden.
- Omdat het kan. Prima, maar ben dan voorzichtig met jezelf milieubewuste schouderklopjes te geven.

Vanuit milieuoogpunt is het meest efficiënte dat je op individueel niveau kunt doen het reduceren van je energieverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Pejdref schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:19:
Het is hier al vaker genoemd en al dan niet dezelfde woorden maar nogmaals: Ik denk dat de eerste vraag is die je moet stellen is waarom je offgrid zou willen gaan.
Dat is de eenvoudigste vraag die, wat mij betreft, hier al gesteld is:
1. Omdat het kan.
2. Omdat ik het persoonlijk heel leuk vind.
3. Ik niets te verkopen heb.
4. Ik er niets voor moet laten waar ik interesse in heb.
5. Ik liever eenmalig en/of periodiek investeer en zelf geniet van de opbrengsten van de investering dan maandelijks zakken geld naar monopolisten en multinationals te dragen zonder dat mijn eigen leven daar beter van wordt.

Met "groen" en "duurzaam" heeft het idd weinig te maken. Maar dat is het leven van zowat iedere westerse mens sowieso niet.

Ik stel me dan altijd de vraag waarom mensen die zich niet in een bepaald onderwerp kunnen vinden hun tijd verdoen op een topiconderwerp dat hun eigenlijk niet kan boeien.
Vanuit milieuoogpunt is het meest efficiënte dat je op individueel niveau kunt doen het reduceren van je energieverbruik.
Nou, dat sluit al het voorgaande dan ook niet uit.
Integendeel, wanneer je niet eerst je eigen energieverbruik zoveel mogelijk reduceert en heel efficiënt omgaat met de zelf geproduceerde energie is off grid gaan ofwel heel duur ofwel onmogelijk.
Alles begint nu net bij het reduceren van energieverbruik, er vervolgens zuinig mee omgaan en dan de rest proberen zoveel mogelijk zelf te produceren.

Het lijkt me eerder dat wie vasthoudt aan de standaard levenswijze (waar ik niets tegen heb, ieder maakt zijn eigen keuzes en zolang men de gevolgen wil en kan dragen van de eigen keuzes heb ik daar persoonlijk geen probleem mee) meestal zelfs daar niet eens toe komt. En wie dat voor anderen als uitgangspunt wil nemen dan eerst eens bij zichzelf begint en bv. kleiner gaat wonen, alleen nog gebruik maakt van collectief vervoer en andere collectieve voorzieningen, zoveel mogelijk thuis blijft werken of zo kort mogelijk bij zijn werkplaats zodat gemotoriseerd WW-verkeer niet meer moet, niet meer eet dan basic nodig is en al zeker geen rundsvlees meer,....enz. :+
De meeste milieu- en klimaatproblemen zouden dan ofwel niet bestaan ofwel redelijk eenvoudig op te lossen zijn.
Het punt is natuurlijk dat sommige mensen het individueel iets anders aanpakken omdat de grote meerderheid net helemaal niets doet om te veranderen.

[ Voor 15% gewijzigd door IvoB2 op 12-12-2022 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtrab
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 15-04-2023
Diederik schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 21:56:
Off grid is mogelijk wanneer je bereid bent om flinke concessies te doen.

Er zijn bijvoorbeeld mensen met een Tiny House die grotendeels off grid zijn.
Ik woon in een tiny house en off-grid is absoluut onmogelijk in Nederland. Onze zonnepanelen hebben een max piek van 8800 KWH en tussen oktober en april red je het daar echt niet mee.
Tenminste als je weg wilt blijven van vervuilende CO2 uitstoters als, hout/pellet kachels, gas tanks en aggregaten.
Wij moeten enkele malen per maand de auto extra opladen om de energie uit deze batterij voor het huis te kunnen gebruiken.
Van april tot oktober is het een feest maar laat je niks wijs maken.....
Off-grid kan hier alleen als je bereid bent te gaan leven als in de middeleeuwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Het is maar wat je onder de middeleeuwen verstaat. *
Ik woon al meer dan tien jaar in een open bebouwing van 139 m².
De leefruimte heeft volledig op zuid en gedeeltelijk op oost en west wel driedubbele beglazing van vloer tot plafond wat aardigs scheelt in de verwarming bij de minste zon (ook bij vriesweer).
Geen kasteel maar ook niet precies een tiny house?
Met "slechts" een PV installatie van 5.6 kWp en een omvormer van 5.0 kVA redden we het daar tussen 1 februari en half november 100% mee. Op jaarbasis al voor 86%.
Gewoon nog de PV installatie verdubbelen en we zijn rond om het grid te laten voor wat het is.

* We koken op inductie, hebben een BEV (die we zelf zo weinig mogelijk gebruiken voor mobiliteit wegens keuze voor thuiswerk en alles binnen bereik met de e-bikes), een vaatwas, een wasmachine, full LED verlichting binnen en buiten, een A2A en A2W warmtepomp, eigen accu voor opslag,....
Alleen in de maanden december en januari gebruiken we tijdens aanhoudend vriesweer gepaard met dunkelflaute de speksteenkachel voor verwarming en SWW. En dat met hout uit eigen bosbeheer. Dus geen bomen kweken en kappen om te stoken maar eigen stuk bos achter de tuin beheren, hout dat anders via transport naar de industrie zou gaan of te liggen rotten in het bos en 5 tot 7 jaar ligt te drogen om te verstoken. Het hout dat we niet nodig hebben om te verstoken en o.a. gebruikt wordt in houtwallen rot op natuurlijke wijze bijna even vlug weg dan het na 7 jaar verstookt wordt.

Niet voor iedereen weggelegd dus maar ook niet voor iedereen onmogelijk.
Kleine nuance, ik woon wel niet in het noordelijke Nederland maar in het zuidelijke Vlaanderen.

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 15-04-2023 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Dus iemand geeft aan niet off-grid te kunnen in Nederland zonder houtkachel en jij zegt dan het wel te kunnen in Vlaanderen met houtkachel…. Tja wat moeten we daar nu van zeggen…..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Je moet daar helemaal niets van zeggen.
Gewoon alles lezen wat er staat.
Iemand schrijft in Nederland het in een tiny house tussen oktober en april niet met PV van 8800 kWh te kunnen redden zonder zich een middeleeuwer te voelen.
Ik schrijf het nu al in Vlaanderen in een niet zo tiny house tussen eind november en begin februari al voor 100% off grid te kunnen redden (en zonder kachel) met PV dat op jaarbasis 5000 kWh produceert.
En dat ik in de maanden december en januari nog 14% elektro tekort kom en daarvoor af en toe nog een kachel inzet.
Maar wanneer ik de productie verdubbel naar minstens 10.000 kWh (wat technisch en financieel geen enkel probleem is) en dan ook nog eens de BEV inzet als bijkomende thuisaccu (dus de productie verdubbel en de opslag uitbreidt van 15 naar 90 kWh) het geen enkel probleem is om het ook die twee maanden zonder kachel te doen. Ik heb trouwens al enkele proefjaren achter de rug met enkel de 5000 kWh productie zonder gebruik te maken van de kachel. Het jaarverbruik (incl. gebruik A2W WP voor CV en WP maar nog zonder diredubbele beglazing op zuid, oost en west in de leefruimte en zonder A2A WP voor de leefruimte) bedroeg toen een 4500-4700 kWh. Geen onoverkomelijke problemen dus om 100% off grid te bereiken.

En wie er van uitgaat dat dit dan leven is als in de middeleeuwen heeft gewoon geen idee hoe het er in de middeleeuwen aan toe ging. Ik denk niet dat men toen een EV, e-bike, zonnepanelen, accu's, vaatwas, wasmachine, inductieplaat, driedubbele beglazing.... ter beschikking had.

Maar wie denkt dat het "absoluut onmogelijk" is. Geen probleem. Gewoon verder doen zoals je bezig bent tot alles uitgeput is. Dan zit je pas terug in de middeleeuwen en zal het van moeten zijn ipv een vrijwillige keuze.
:+

[ Voor 127% gewijzigd door IvoB2 op 16-04-2023 12:09 ]

Pagina: 1 2 Laatste