Dat is de eenvoudigste vraag die, wat mij betreft, hier al gesteld is:
1. Omdat het kan.
2. Omdat ik het persoonlijk heel leuk vind.
3. Ik niets te verkopen heb.
4. Ik er niets voor moet laten waar ik interesse in heb.
5. Ik liever eenmalig en/of periodiek investeer en zelf geniet van de opbrengsten van de investering dan maandelijks zakken geld naar monopolisten en multinationals te dragen zonder dat mijn eigen leven daar beter van wordt.
Met "groen" en "duurzaam" heeft het idd weinig te maken. Maar dat is het leven van zowat iedere westerse mens sowieso niet.
Ik stel me dan altijd de vraag waarom mensen die zich niet in een bepaald onderwerp kunnen vinden hun tijd verdoen op een topiconderwerp dat hun eigenlijk niet kan boeien.
Vanuit milieuoogpunt is het meest efficiënte dat je op individueel niveau kunt doen het reduceren van je energieverbruik.
Nou, dat sluit al het voorgaande dan ook niet uit.
Integendeel, wanneer je niet eerst je eigen energieverbruik zoveel mogelijk reduceert en heel efficiënt omgaat met de zelf geproduceerde energie is off grid gaan ofwel heel duur ofwel onmogelijk.
Alles begint nu net bij het reduceren van energieverbruik, er vervolgens zuinig mee omgaan en dan de rest proberen zoveel mogelijk zelf te produceren.
Het lijkt me eerder dat wie vasthoudt aan de standaard levenswijze (waar ik niets tegen heb, ieder maakt zijn eigen keuzes en zolang men de gevolgen wil en kan dragen van de eigen keuzes heb ik daar persoonlijk geen probleem mee) meestal zelfs daar niet eens toe komt. En wie dat voor anderen als uitgangspunt wil nemen dan eerst eens bij zichzelf begint en bv. kleiner gaat wonen, alleen nog gebruik maakt van collectief vervoer en andere collectieve voorzieningen, zoveel mogelijk thuis blijft werken of zo kort mogelijk bij zijn werkplaats zodat gemotoriseerd WW-verkeer niet meer moet, niet meer eet dan basic nodig is en al zeker geen rundsvlees meer,....enz.

De meeste milieu- en klimaatproblemen zouden dan ofwel niet bestaan ofwel redelijk eenvoudig op te lossen zijn.
Het punt is natuurlijk dat sommige mensen het individueel iets anders aanpakken omdat de grote meerderheid net helemaal niets doet om te veranderen.
[
Voor 15% gewijzigd door
IvoB2 op 12-12-2022 16:18
]