Helemaal niet.
Ik heb in 1999 van een opportuniteit gebruik gemaakt om een halve bouwval op een stuk bouwgrond van 30 are voor een spotprijs (75.000 € bij akte en 40.000 € in schijven van 250-300 €/maand verspreid over de volgende jaren) van aan te kopen (eigenlijk zijn het twee naast elkaar gelegen bouwgronden met op het ene stuk de bouwval en het andere stuk is een waterpartij van 10 are dat verbonden is met nog meer ha waterpartijen (die niet tot mijn eigendom behoren) en aan de westkant grenzend aan een bos van 1 ha met daarachter een natuurdomein. Enkele jaren later heb ik van een volgende opportuniteit (de eigenaar van de bosgrond ging in faling) gebruik gemaakt om de bosgrond voor 5.000 € aan te kopen. Mijn tuin en vijver gaan nu rechtstreeks over in dat bos met daarachter slechts een paar boerderijen, paardenstallen en een uitgestrekt (naar Vlaamse normen) natuurgebied.
Tot 2011 heb ik daar niets mee gedaan (de vorige eigenaar had het recht er te blijven wonen tot zijn dood).
In 2011 heb ik de lange ZZO zijde van het hellend dak vol zonnepanelen laten leggen (omdat het me toen hhe beste ogenblik leek voor de verhouding kostprijs/premies.
In 2013 heb ik behalve de noord-, oost-, westmuur en het dak alles eigenhandig gesloopt in en rond de woning.
In hetzelfde jaar alle nutsvoorzieningen laten vernieuwen, nieuwe ramen in hout met 0.8 dubbel glas, L/W WP voor CV (DBE LT convectoren) en SWW, ter plekke een massakachel in speksteen van 2,7 ton opgebouwd, nieuwe badkamer, keuken, technische ruimte (wat vroeger de garage was) zoldervloer geïsoleerd met 26 cm rotswol, vloer met 4-8 cm PUR, enz.
In 2014 zelf gaan bewonen.
In 2018 een grondwaterput geboord met filtersysteem.
2019 laadpunt voor BEV.
In 2019 een schuur van 70 m² als opslag voor tuinmateriaal en werkplaats tegen de bosrand aangebouwd met een plat dak voor extra opvang (2 x 3000 liter met pomp- en filtersysteem) van regenwater met overloop naar de vijvers.
In hetzelfde jaar de "serre" voor zonopvang tegen de leefruimte aangebouwd (ZZO geöriënteerd en driedubbel 0,6 veiligheidsglas in alu geïsoleerde profielen) en alle overige buitenmuren langs buiten geïsoleerd (15 cm PIR), raster met dampscherm en als afwerking thermowood. L/L WP bijgeplaatst voor leef/kantoorruimte.
In 2020 volledige tuin omgevormd tot moestuin, fruitplantage (struiken en bomen) , bloemenweides om bevruchters aan te trekken, ...
In 2021 thuisaccu van 15,35 kWh geplaatst in full back up off grid modus (gebaseerd op de Victron scheepsconfiguaties) met een auto netswitch (zodat bij onverwachte netuitval de PV blijft verder produceren).
Huidige planning is dat mid 2031 ik volledig off grid kan zijn (vervanging dakbedekking en verdubbeling PV-productie met vervanging standaard PV omvormer door MPPT-laders voor accuopslag.
Eigenlijk dus een 20-jarenplan.
Bouwtechnisch dus geen nieuwbouw maar een verbouwing (in Vlaanderen dan alles aan 6% BTW).
In de praktijk kan ik technisch nu al off grid maar ik kijk de kat nog liever wat uit de boom om van het net af te koppelen ivm nieuwe beschikbare technieken en ik heb het net niet echt nodig voor afname (er is op de Victron ook nog een koppeling voor een HV0100 aggregaat) maar voor injectie en productie (tot 2031 uit economische overwegingen). Maar als de overheid daarvoor het echt te bont maakt kan de netstekker eruit.
En voor mij (maar wie ben ik?) slaat in deze "zo off grid als mogelijk" vooral op het energetisch gedeelte en niet je volledig afsluiten van de maatschappij en 100% verzaken aan al het andere (kleding, schoeisel, internet, vervoer, cultuur, ontspanning,....). Wanneer anderen er dat allemaal willen bijsleuren mij niet gelaten maar dat is mijn ding niet en al zeker niet mijn einddoel.
[
Voor 9% gewijzigd door
IvoB2 op 06-12-2022 21:12
]