En de meter bewaart de uur- verbruiksgegevens .... 10 dagen. Dus dan zou het uiteindelijk altijd goed moeten komen. 5 Maanden is natuurlijk dramatisch.Raymond P schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 16:54:
Eens, 10 dagen vind ik ook al lang overigens. Mja...
Dat is dus niet zo.knakworst schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 22:44:
[...]
En de meter bewaart de uur- verbruiksgegevens .... 10 dagen. Dus dan zou het uiteindelijk altijd goed moeten komen. 5 Maanden is natuurlijk dramatisch.
Is enkel geval als deze weer op gang gebracht wordt,
Wordt die vervangen dan zijn het alleen de 4 standen die van display worden afgelezen., je krijgt die op een kaart en monteur verwerkt die administratief, zodat energieleverancier ze ook krijgt.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Ik kwam nog een interessant rapport tegen over de toekomst van het communicatiesysteem van de slimme meter.Domba schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 00:10:
[...]
Dat is dus niet zo.
Is enkel geval als deze weer op gang gebracht wordt,
Wordt die vervangen dan zijn het alleen de 4 standen die van display worden afgelezen., je krijgt die op een kaart en monteur verwerkt die administratief, zodat energieleverancier ze ook krijgt.
https://www.rijksoverheid...nuiteit-van-slimme-meters
Op pagina 6 in de indleiding staat de volgende tekst:
" Als meest relevante ontwikkeling zien we, naast de doorlopende uitrol van slimme meters
en verwachte afname van beschikbaarheid van CDMA-apparatuur en -ondersteuning, een
toename in de datavraag. Waar in eerste instantie één waarde per dag werd uitgelezen, is
de vraag naar kwartierwaarden (ééns per dag opgehaald) groter dan verwacht door de
netbeheerders. Er zijn daarnaast signalen dat ook vraag naar real-time “secondenwaarden”
zal ontstaan, iets wat op basis van het CDMA-netwerk niet realistisch lijkt."
Hieruit blijkt dat bij de technology die gebruikt wordt er vanuit is gegaan dat het verzenden van data van de slmme meter maar één keer per dag gebeurt. De grootte van de buffer zal daar ook op afgestemd zijn.
Je hebt dan 2 waarden per dag, als dan 240 waarden op kan slaan kan je 120 dagen zonder verbinding zonder dat er problemen zijn.
Dus de technologie zal moeten veranderen als heel Nederland naar de uurtareiven gaat.
Leopold of Lent in "Wat te doen bij dynamisch contract met defecte meter?" heeft een eigen topic gekregen; oa om de vindbaarheid te vergroten.
Het issue met geschatte standen bij defecte uitlezing komt vaker langs.
[ Voor 16% gewijzigd door Proton_ op 13-07-2023 08:51 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Goede keus denk ik, vooral om al die informatie bij elkaar te houden.Proton_ schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 08:48:
[mbr] Leopold of Lent in "Wat te doen bij dynamisch contract met defecte meter?" heeft een eigen topic gekregen; oa om de vindbaarheid te vergroten.[/]
heb ook de TS geupdate met een link naar dat topic.
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Ik dacht dat slimme meters hoe dan ook al kwartierstanden rapporteren. Althans, mijn meter doet dat. Wel maar 1 keer per dag, maar dat is genoeg voor facturering.hremijn schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 08:30:
Hieruit blijkt dat bij de technology die gebruikt wordt er vanuit is gegaan dat het verzenden van data van de slmme meter maar één keer per dag gebeurt. De grootte van de buffer zal daar ook op afgestemd zijn.
Je hebt dan 2 waarden per dag, als dan 240 waarden op kan slaan kan je 120 dagen zonder verbinding zonder dat er problemen zijn.
Dus de technologie zal moeten veranderen als heel Nederland naar de uurtareiven gaat.
Maar dat gaat dus niet meer als alle huishoudens en alle laadpalen en alle bedrijven dezelfde technologie gaan gebruiken.phicoh schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 10:48:
[...]
Ik dacht dat slimme meters hoe dan ook al kwartierstanden rapporteren. Althans, mijn meter doet dat. Wel maar 1 keer per dag, maar dat is genoeg voor facturering.
Ik kwam ook nog een artikel tegen op Tweakers over hetzelfde onderwerp:
https://tweakers.net/nieu...de=nested&page=2#reacties
Ik kan alleen nergens vinden of er al wat veranderd is sinds 2020.
Wat ik zag in het rapport van de overheid dat er andere gebruikers zijn van hetzelfde communicatie systeem die veel meer data genereren.hremijn schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 17:34:
Maar dat gaat dus niet meer als alle huishoudens en alle laadpalen en alle bedrijven dezelfde technologie gaan gebruiken.
Ik kwam ook nog een artikel tegen op Tweakers over hetzelfde onderwerp:
https://tweakers.net/nieu...de=nested&page=2#reacties
Ik kan alleen nergens vinden of er al wat veranderd is sinds 2020.
Als ik momenteel een contract met een energieleverancier heb waarbij ik zowel elektra als gas afneem, en ik besluit om alleen mijn elektra bij een andere leverancier te gaan afnemen, zodat mijn huidige leverancier nog uitsluitend gas levert, is dat gewoon een kwestie van een nieuwe aanvraag doen bij een nieuwe leverancier en aangeven dat ik alleen elektra wil, of komt hier meer bij kijken?
Het huidige contract is gewoon maandelijks opzegbaar.
[ Voor 6% gewijzigd door Jeffrey87 op 14-07-2023 11:35 ]
ja gewoon alleen elektra aanvragen bij je nieuwe contract en dan zou alles goed moeten gaan.Jeffrey87 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:32:
Als ik momenteel een contract met een energieleverancier heb waarbij ik zowel elektra als gas afneem, en ik besluit om alleen mijn elektra bij een andere leverancier te gaan afnemen, zodat mijn huidige leverancier nog uitsluitend gas levert, is dat gewoon een kwestie van een nieuwe aanvraag doen bij een nieuwe leverancier en aangeven dat ik alleen elektra wil, of komt hier meer bij kijken?
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Met de oprotpremie in mijn zak via Shell Energy, heb ik me maar aangemeld bij Zonneplan. Sta nu in de wacht 2 dagen of ze mijn electriciteitsmeter wel kunnen uitlezen.
Nu nog een manier vinden om tijdens mijn vakantie (wanneer Zonneplan actief is) hoe ik mijn zonnepanelen kan uitschakelen op afstand (nu alleen maar via automaat in meterkast).
Nu nog een manier vinden om tijdens mijn vakantie (wanneer Zonneplan actief is) hoe ik mijn zonnepanelen kan uitschakelen op afstand (nu alleen maar via automaat in meterkast).
ehhhh..HOI
Welk merk omvormer(s) heb je?krizzziz schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 16:14:
ehhhh..HOI
Als je er ook een ECU bij hebt, kun je ze eenvoudig met een Domotica systeem zoals Domoticz of Home Assistant volledig automatisch afhankelijk van de spotprijs laten in- en uit-schakelen.krizzziz schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 18:41:
[...]
APS systems yc500 Micro-omvormers[/url] voor 10x
295Wp panelen.
Dat staat beschreven in de handleiding van https://spotswitch.net/SpotSwitch.pdf
Ik heb geen ervaring met de oude ECU-3, alleen met de ECU-R. Hopelijk werkt dat net zo...
[ Voor 9% gewijzigd door EmHaKa op 15-07-2023 09:49 ]
Heb ik ook af en toe. Volgens de Tibber helpdesk leest de Pulse af en toe de P1 berichten van de meter niet goed uit. Na een dag of wat worden de gegevens overschreven door die van je netbeheerder.dr86 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 19:04:
[Afbeelding]
Meer users bij Tibber die vandaag volgens de app heel veel hebben terug geleverd?
Zal helaas een bug zijn want hebben hier maar 2 paneeltjes liggen
Kaku switch voor de AC aansluiting van elke micro-omvormer en schakelen met een RPi (https://www.picademie.nl/index.php/2022/02/20/9204/)krizzziz schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 16:14:
Ehh neen, doe het aub gewoon goed via de ECU methode.tryingtohack schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 23:35:
[...]
Kaku switch voor de AC aansluiting van elke micro-omvormer en schakelen met een RPi (https://www.picademie.nl/index.php/2022/02/20/9204/)
6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh
Met dat gepruts krijgen zelfinstallerende particulieren met PV installaties dus een slechte naam.tryingtohack schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 23:35:
Kaku switch voor de AC aansluiting van elke micro-omvormer en schakelen met een RPi (https://www.picademie.nl/index.php/2022/02/20/9204/)
Sluit nooit zonnepanelen aan via Schuko stekkers!:
https://energieloketrivie...t-stopcontact-aansluiten/
Bovenaan de pagina een melding dat de tutorial niet meer werkt... En waarschijnlijk terecht vanwege veiligheidsredenen.tryingtohack schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 23:35:
[...]
Je draagt op deze manier zelf bij aan de verwarring. Beter is om alleen grafieken te plaatsen hier van het all-in tarief.Deldenaar schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 19:27:
Wow, mooie prijzen morgen, maarja die extra's telkens
[Afbeelding]
Nu krijgen we weer 3x de vraag 'hoe kan het toch dat anwb zoveel goedkoper is?'
[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 16-07-2023 11:53 ]
Gelukkig snappen de meesten hoe deze grafiek is opgebouwd en daarbij staat er ook iets van "die extra's" in de tekst, maar dan kun je ze mooi weer even helpen herinneren hoe het dan wel precies zitde Peer schreef op zondag 16 juli 2023 @ 11:51:
[...]
Je draagt op deze manier zelf bij aan de verwarring. Beter is om alleen grafieken te plaatsen hier van het all-in tarief.
Je lijkt wel een energieleverancier. Die doen ook altijd zo stiekum over de prijs en de extra's...Deldenaar schreef op zondag 16 juli 2023 @ 18:40:
[...]
Gelukkig snappen de meesten hoe deze grafiek is opgebouwd en daarbij staat er ook iets van "die extra's" in de tekst, maar dan kun je ze mooi weer even helpen herinneren hoe het dan wel precies zit
RCBL schreef op zondag 16 juli 2023 @ 18:52:
[...]
Je lijkt wel een energieleverancier. Die doen ook altijd zo stiekum over de prijs en de extra's...
Zoietsde Peer schreef op zondag 16 juli 2023 @ 11:51:
[...]
Je draagt op deze manier zelf bij aan de verwarring. Beter is om alleen grafieken te plaatsen hier van het all-in tarief.
WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022
Zou wel eens willen weten hoeveel klanten van de ANWB denken dat ze vandaag geld krijgen voor het gebruikt en onnodig dingen aan gaan zetten. Persoonlijk denk ik dat die groep nog best groot is.
Met een uurprijs van - 20 eurocent (kaal) kan je pas geld verdienen.
Verder: Waarom zou je een set zonnepanelen uit willen schakelen, terwijl je nog steeds kan salderen?
Dan heb ik het wel over de sets van ~3.000 Wp, niet de extreempjes die jaarlijks op vakantie kunnen van hun SAP
Verder: Waarom zou je een set zonnepanelen uit willen schakelen, terwijl je nog steeds kan salderen?
Dan heb ik het wel over de sets van ~3.000 Wp, niet de extreempjes die jaarlijks op vakantie kunnen van hun SAP
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Op de radio hoorde ik een itempje voorbij komen dat er vandaag "geld te verdienen" valt voor mensen met een "variabel contract"Willempie27 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 19:59:
Zou wel eens willen weten hoeveel klanten van de ANWB denken dat ze vandaag geld krijgen voor het gebruikt en onnodig dingen aan gaan zetten. Persoonlijk denk ik dat die groep nog best groot is.
Zo'n kort berichtje en daar twee fouten in maken.
Was bij BNR, die heb ik anders redelijk hoog zitten.
Met dynamische tarieven kan je niet salderen. Ik verbruik meer dan de panelen opwekken en daarom schakelt hier de set zonnepanelen automatisch uit als het all-in tarief negatief is.D_Jeff schreef op zondag 16 juli 2023 @ 20:04:
Waarom zou ik dat niet zo doen?
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV
Je saldeert altijd nog de belastingen, tenzij je meer opwekt dan je verbruikt in een jaar.Taro schreef op zondag 16 juli 2023 @ 20:11:
[...]
Met dynamische tarieven kan je niet salderen. Ik verbruik meer dan de panelen opwekken en daarom schakelt hier de set zonnepanelen automatisch uit als het all-in tarief negatief is.
Waarom zou ik dat niet zo doen?
Klopt, maar als de all-in prijs negatief is, dan zie ik daar het voordeel niet van in?Smuggler schreef op zondag 16 juli 2023 @ 20:19:
[...]
Je saldeert altijd nog de belastingen, tenzij je meer opwekt dan je verbruikt in een jaar.
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV
Als je met 'de meesten' de mensen bedoelt die hier continu rondhangen, dan ja. Als je echter ook de mensen meeneemt die nieuw zijn met het concept dynamisch tarieven, dan zorgt jouw grafiek (net zoals die van ANWB keer op keer) alleen maar voor verwarring getuige de regelmatig terugkerende vragen daarover.Deldenaar schreef op zondag 16 juli 2023 @ 18:40:
[...]
Gelukkig snappen de meesten hoe deze grafiek is opgebouwd en daarbij staat er ook iets van "die extra's" in de tekst, maar dan kun je ze mooi weer even helpen herinneren hoe het dan wel precies zit
Dan gaan de panelen automatisch uit en de EV op de lader en de boiler wordt gestookt naar 62grTaro schreef op zondag 16 juli 2023 @ 20:20:
[...]
Klopt, maar als de all-in prijs negatief is, dan zie ik daar het voordeel niet van in?
WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022
Dat was volgens mij het punt: vandaag was de all-in prijs positief, de kale prijs negatief. Door de verschillende leveranciers die in de app de kale tarieven tonen zouden best veel mensen onterecht kunnen concluderen dat ze de panelen uit moesten zetten.Taro schreef op zondag 16 juli 2023 @ 20:20:
[...]
Klopt, maar als de all-in prijs negatief is, dan zie ik daar het voordeel niet van in?
Eens, same here.Speedyace schreef op zondag 16 juli 2023 @ 20:37:
[...]
Dan gaan de panelen automatisch uit en de EV op de lader en de boiler wordt gestookt naar 62gr
Eens, maar ik reageerde op het bericht van @D_Jeff ivm salderen en uitschakelen panelen en nu lijken we allemaal te gaan herhalen wat al bekend isbilgy_no1 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 20:51:
[...]
Dat was volgens mij het punt: vandaag was de all-in prijs positief, de kale prijs negatief. Door de verschillende leveranciers die in de app de kale tarieven tonen zouden best veel mensen onterecht kunnen concluderen dat ze de panelen uit moesten zetten.
Als dat vandaag was, dan was het waarschijnlijk een herhalingMarcva schreef op zondag 16 juli 2023 @ 20:09:
[...]
Op de radio hoorde ik een itempje voorbij komen dat er vandaag "geld te verdienen" valt voor mensen met een "variabel contract"
Zo'n kort berichtje en daar twee fouten in maken.
Was bij BNR, die heb ik anders redelijk hoog zitten.
Dat was tijdens de nieuwsupdates… ik heb het ook gehoord en verbaasde me er ook al over.
Hello, sorry als mijn Nederlands slecht is, ik ben geen native speaker en kan eigenlijk alleen maar schrijven.
Ik was 15 maanden klant bij EasyEnergy. Gaat allemaal goed. Ik zie nu dat er goedkopere opties zijn en was positief verrast met de app van Tibber.
Ik stap over op Tibber na aanbeveling van een vriend. Mijn vraag is, is er een leverancier die een betere app en prijs voor gas heeft? Tibber heeft alleen stroom.
Ik was 15 maanden klant bij EasyEnergy. Gaat allemaal goed. Ik zie nu dat er goedkopere opties zijn en was positief verrast met de app van Tibber.
Ik stap over op Tibber na aanbeveling van een vriend. Mijn vraag is, is er een leverancier die een betere app en prijs voor gas heeft? Tibber heeft alleen stroom.
Gebruik Tibber voor stroom en kies een ander voor gas 😀 Bijv ANWB.falancio schreef op maandag 17 juli 2023 @ 13:10:
Hello, sorry als mijn Nederlands slecht is, ik ben geen native speaker en kan eigenlijk alleen maar schrijven.
PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields
Zonneplanfalancio schreef op maandag 17 juli 2023 @ 13:10:
Je Nederlands is prima, hoor.falancio schreef op maandag 17 juli 2023 @ 13:10:
Volgens mij is Energievanons iets voordeliger dan Zonneplan en ANWB (voor alleen gas en bij gemiddeld verbruik)
Ik ben sinds kort ook overgestapt op Tibber. De app is fantastisch. Helaas ben ik vaak pas savonds thuis wanneer de prijzen het hoogst zijn. Ik ben benieuwd naar de afrekening van deze maand. Ik kan er nu nog niet veel over zeggen. De zon werkt ook niet echt mee de laatste week.
Alleen kun je helaas niet stroom bij Tibber en gas dan bij Zonneplan pakken, toch?
(in mijn geval Tibber nodig ivm Homey, SMA en Zaptec laadpunt integratie)
PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields
Met een omweg kan het wel; neem eerst een volledig (gas+stroom) abonnement bij Zonneplan en stap dan voor stroom over naar Tibber. Gas blijft dan via ZP lopen.tcviper schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 06:53:
[...]
Alleen kun je helaas niet stroom bij Tibber en gas dan bij Zonneplan pakken, toch?
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu
Waarom zit je met Homey vast aan Tibber? Er is een app voor SMA, voor Zaptec, en voor alle dynamische energie leveranciers: https://homey.app/en-gb/a...erhour/Power-by-the-Hour/tcviper schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 06:53:
[...]
in mijn geval Tibber nodig ivm Homey, SMA en Zaptec laadpunt integratie
ja, dat kan niet. in Zonneplan kun je alleen gas+stroom of alleen stroom krijgen. niet alleen gas.tcviper schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 06:53:
[...]
bedankt!
Weet je of de app goed is? Easyenergy is ook oké voor alleen gas.Verzadigd schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 00:32:
[...]
Je Nederlands is prima, hoor.
Volgens mij is Energievanons iets voordeliger dan Zonneplan en ANWB (voor alleen gas en bij gemiddeld verbruik)
Standaard truc die ik toepas bij de koppelverkoop is eerst beiden afnemen, en daarna één van de producten overzettten naar waar ik wil dat ze heen gaan.falancio schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 09:49:
ja, dat kan niet. in Zonneplan kun je alleen gas+stroom of alleen stroom krijgen. niet alleen gas.
Kan niet en "is niet gewenst" zijn vaak twee dingen bij energiemaatschappijen.
[ Voor 10% gewijzigd door scoobs op 18-07-2023 10:11 ]
Maakt de app echt uit voor alleen gas? De prijs verandert per dag, en je kunt met gas niet veel beïnvloeden in je verbruik. Je checkt het misschien 1x per dag?falancio schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 09:49:
Weet je of de app goed is? Easyenergy is ook oké voor alleen gas.
Met elektriciteit en prijzen per uur maakt het veel uit wanneer je bijvoorbeeld de auto oplaadt of de wasmachine draait.
Ik zit voor elektriciteit bij "Groene Stroom Lokaal" en die hebben alleen een website die ook op mobiel goed werkt. Eigenlijk is dat net zo goed als een app.
Iemand hier die zonneplan heeft en de Homewizard actieve p1 splitter (4x aansluitingen) gebruikt? Werkt dit gewoon?
ehhhh..HOI
Ja hier, werkt prima.krizzziz schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 16:33:
Iemand hier die zonneplan heeft en de Homewizard actieve p1 splitter (4x aansluitingen) gebruikt? Werkt dit gewoon?
En hier ook probleemloos.
Ik neem aan dat je er wel van op de hoogte bent dat je van de 4 aansluitingen er 3 kan gebruiken?
Ik neem aan dat je er wel van op de hoogte bent dat je van de 4 aansluitingen er 3 kan gebruiken?
Yup, werkt, zelfs zonder actieve voedingkrizzziz schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 16:33:
Goed dat je het zegt. Ik hoop dat ik weer een splitter op die homewizard kan plaatsen zodat ik 4 apparaten via de P1 poort kan voeden.troftnom schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 17:13:
En hier ook probleemloos.
ehhhh..HOI
Wil je het resultaat laten weten?krizzziz schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 18:47:
[...]
Goed dat je het zegt. Ik hoop dat ik weer een splitter op die homewizard kan plaatsen zodat ik 4 apparaten via de P1 poort kan voeden.
Ik ben hier ook benieuwd naar!
Dat ligt eraan, bij mij niet want heb geen v5 meter en dus geen voeding via de P1 poort.
Kan gewooon, voordeel van een "isolated" apparaatkrizzziz schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 18:47:
[...]
Goed dat je het zegt. Ik hoop dat ik weer een splitter op die homewizard kan plaatsen zodat ik 4 apparaten via de P1 poort kan voeden.
Vraag me wel af welk 4 (!) apparaten P1 nodig hebben
6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh
-Home AssistantJazsie schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 22:11:
[...]
Kan gewooon, voordeel van een "isolated" apparaat
Vraag me wel af welk 4 (!) apparaten P1 nodig hebben.
-Easee laadpaal
-Zonneplan dongle
-Sessy thuisbatterij
ehhhh..HOI
Je kan nog easy uitbreiden naar 6 P1 poorten 
Ik vroeg het HomeWizard en... die wilden het eigenlijk ook wel weten 😬.
— Danny Oosterveer (@DannyOosterveer) 13 juli 2023
Ik heb de proef op de som genomen, en warempel: het werkt! 😎 Ik kan nu tot 6 apparaten aansluiten 💪🏻.
Wel moet je de USB-C poort gebruiken voor voeding omdat dit voor de P1-meter teveel wordt. pic.twitter.com/1jyftqrBVZ
[ Voor 24% gewijzigd door SidewalkSuper op 19-07-2023 10:16 ]
Eigenlijk ook vervelend dat elke 'app' zijn eigen P1 lezer wilt hebben, dat hier niet een meer open API of iets voor gemaakt wordt.
>> Signature?
Volgens mij is dat Home Assistant of iets vergelijkbaars.ChiLLeR schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 10:24:
Eigenlijk ook vervelend dat elke 'app' zijn eigen P1 lezer wilt hebben, dat hier niet een meer open API of iets voor gemaakt wordt.
Ik heb een SlimmerLezer via HomeAssistant, maar die lezer kan ik niet koppelen aan Tibber, dat bedoelde ik meer. In HA krijg je dan dit soort dashboards. HA is gekoppeld aan Tibber, daarmee lees ik de tarieven ook uit. Maar Tibber gebruikt niet het live verbruik die in HA beschikbaar is.bilgy_no1 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 11:06:
[...]
Volgens mij is dat Home Assistant of iets vergelijkbaars.
[ Voor 8% gewijzigd door ChiLLeR op 19-07-2023 11:20 ]
>> Signature?
OK maar dat is dan een beperking van Tibber. Ik refereerde aan de situatie waar iemand hierboven 4 verschillende lezers wilde hebben. Dat lijkt me overdreven en waarschijnlijk kan een deel van die functionaliteit ook worden gedaan via HA, al dan niet met oplossingen via HACS.ChiLLeR schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 11:19:
[...]
Ik heb een SlimmerLezer via HomeAssistant, maar die lezer kan ik niet koppelen aan Tibber, dat bedoelde ik meer. In HA krijg je dan dit soort dashboards. HA is gekoppeld aan Tibber, daarmee lees ik de tarieven ook uit. Maar Tibber gebruikt niet het live verbruik die in HA beschikbaar is. [Afbeelding]
Ik heb zelf ook 3 P1 dongels aan mijn slimme meter hangen en ik heb geen oplossing gevonden om dat allemaal via HA te laten lopen:bilgy_no1 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 11:34:
[...]
OK maar dat is dan een beperking van Tibber. Ik refereerde aan de situatie waar iemand hierboven 4 verschillende lezers wilde hebben. Dat lijkt me overdreven en waarschijnlijk kan een deel van die functionaliteit ook worden gedaan via HA, al dan niet met oplossingen via HACS.
- HomeWizzard dongel: Deze levert bijna realtime data aan HA (update elke 5 seconden)
- Alfen laadpaal: Voor loadballancing
- Zonneplan Dongel: Voor energie kosten
Zonneplan dongel zou er uit kunnen maar gezien de issues die sommige mensen hebben met het doorgeven van de meterdata aan de leverancier (via P4) en Zonneplan die dan via hun dongel kunnen factureren, laat ik deze ook nog lekker hangen
Loadballancen via HA ben ik zelf geen voorstander van, als HA er uit klapt dan stopt ook je loadballancing. Als ik dan mijn inductie kookplaat aan zet dan gaat de hoofdzekering dat niet leuk vinden. Het zelfde zou gelden voor bijv. een warmtepomp
Nou nee dus, dat kan niet via HA gaan. Ik heb een Easee laadpaal met dynamische loadbalancing. De informatie die die paal nodig heeft kan alleen maar via P1 binnenkomen. Ease biedt de mogelijkheid niet om dit softwarematig (via een HA) oplossing te laten lopen. Ditzelfde geldt voor mijn thuisbatterij en Zonneplan dongle. Al die partijen gaan ervanuit dat er een beschikbare P1 poort is.bilgy_no1 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 11:34:
[...]
OK maar dat is dan een beperking van Tibber. Ik refereerde aan de situatie waar iemand hierboven 4 verschillende lezers wilde hebben. Dat lijkt me overdreven en waarschijnlijk kan een deel van die functionaliteit ook worden gedaan via HA, al dan niet met oplossingen via HACS.
ehhhh..HOI
Om je hoofdzekering eruit te laten klappen moet danhet volgende gebeuren:AWEF schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 12:29:
[...]
Loadballancen via HA ben ik zelf geen voorstander van, als HA er uit klapt dan stopt ook je loadballancing. Als ik dan mijn inductie kookplaat aan zet dan gaat de hoofdzekering dat niet leuk vinden. Het zelfde zou gelden voor bijv. een warmtepomp
- home assistant ligt eruit
- >15 minuten minimaal 30A, of 1 minuut 38A. (Minimaal benodigde waarde voor een thermische zekering om af te slaan.) Waarvan 16A door de lader komt.
Dergelijke stroomwaarden komen eigenlijk niet voor thuis, mits je de wat zwaardere apparaten netjes verdeelt over de fases.
Enfin, dit is natuurlijk iets dat je zelf moet bepalen, maar mits je fases een beetje netjes verdeeld zijn krijg je zelfs met een electrische auto die hoofdzekering niet zomaar overbelast. Ondersteunt de Alfen laadpaal anders een default van 6 of 10A, tenzij er een overrule plaatsvindt? Of nog mooier: CT-klemmen. Daarvan weet ik dat de meeste laadpalen het ondersteunen.
En waarom gebruiken jullie uberhaupt de zonneplan dongle? Daarvoor heb je toch júist home assistant?
[ Voor 7% gewijzigd door scoobs op 19-07-2023 13:21 ]
Crosspost uit energieleverancier aanbiedingen.
Buiten dat, ik heb vanaf 07-02-23 dynamisch niet meer betaald dan €1.34 per m3, en gemiddeld zelfs maar €1.105 per m3.
Stel dat het naar €1.45 gemiddeld(!) gaat, scheelt met dat 300m3 x €1.45 - de huidige vaste prijs van Oxxio= €1.28= 300x 0.17= €51 op jaarbasis.
Ow, de gemiddelde dynamische prijs van juni en juli zit op €1.0215 per m3.
Het vervolg past hier beter:Hier na de komst van zonnepanelen vorige week, en een weekje aankijken, vanochtend ook besloten om voor een jaar vast te gaan. Kom van dynamisch af, maar zolang salderen er nog is, is dat toch aantrekkelijk. Ik verwacht max 500 kWh meer te verbruiken dan mijn panelen opwekken. Het is een beetje om het even denk ik.
Het is Oxxio geworden, met €0,34938 per Kwh. Met een afname van 500kWh kom ik op een termijnbedrag van €-0,33.
Gas blijft wel dynamisch (maar 300 m3 per jaar), als Zonneplan niet gaat miepen. Maar dat is weer voor een ander topic.
Mwah, met 300m3 per jaar valt dat nogal mee.EXCalibur_EeK schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 10:13:
[...]Lijkt me juist dat gas vastzetten interessanter is tegenover het lage risico van stroom.
Buiten dat, ik heb vanaf 07-02-23 dynamisch niet meer betaald dan €1.34 per m3, en gemiddeld zelfs maar €1.105 per m3.
Stel dat het naar €1.45 gemiddeld(!) gaat, scheelt met dat 300m3 x €1.45 - de huidige vaste prijs van Oxxio= €1.28= 300x 0.17= €51 op jaarbasis.
7x 410 pw op zuid met enphase IQ8M -- kijkend naar Marstek A, D of E, al dan niet met pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming
Ik denk dat voor de meeste vooral de onzekerheid van de winter de belangrijkste reden is om vast te zetten. De meeste mensen verbruiken erg weinig in de zomermaanden.robkrekel schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 11:15:
Het is leuk dat de prijs tot dusver in deze twee zomermaanden tot dusver €1,0215 was, maar je gasverbruik is ook heel laag. Een stijging van - ik noem maar wat - €0,30 per m3 doet in de wintermaanden veel meer pijn dan in de zomer.
Paar redenen:scoobs schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 13:09:
[...]
En waarom gebruiken jullie uberhaupt de zonneplan dongle? Daarvoor heb je toch júist home assistant?
- ben een nederlander: dat apparaat is gratis in zowel de aanschaf als het gebruik, dus why not.
- als de slimme meter de standen niet meer kan doorgegeven, dan krijg je daar geen seintje van, niet van de energieleverancier en ook niet van de netbeheerder, maar als je de dongel hebt, dan krijgt Zonneplan wel de standen door en gaat de facturatie gewoon goed door.
- ik vind het fijn dat ik zowel de kosten als het verbruik van mijn eigen P1 meter kan vergelijken met Zonneplan. Zo weet ik dat beide correct functioneren.
- de app van zonneplan geeft de kosten van vandaag duidelijk aan. In HA is dit getal weliswaar zichtbaar op de Energy pagina, maar dit bedrag kan ik niet afzonderlijk tonen op mijn eigen dashboard. Ik weet dat ik de hele widget kan gebruiken, maar ik zou alleen het totaal bedrag op mijn eigen dashboard willen. Dus daarom de zonneplan dongle, want dan is de info in de app ook actueel.
Maar met vast betaal je hoe dan ook 30 cent extra, vanaf nuUniciteit schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 12:34:
[...]
Ik denk dat voor de meeste vooral de onzekerheid van de winter de belangrijkste reden is om vast te zetten. De meeste mensen verbruiken erg weinig in de zomermaanden.
Het is leuk dat de prijs tot dusver in deze twee zomermaanden tot dusver €1,0215 was, maar je gasverbruik is ook heel laag. Een stijging van - ik noem maar wat - €0,30 per m3 doet in de wintermaanden veel meer pijn dan in de zomer.
Ik zie voor Eneco 1.31 staan voor 1 jaar vast, dat betaalde ik in januari / februari 2023. Nu is dat maar 1.05ish, waarvan 30 cent echt aan gas, rest heffingen en inkoopkosten. Gasprijs op de markt moet dus meer dan verdubbelen om ~1.30 te halen.
Klopt, maar wel ongeacht wat de gasprijzen verder doenw00key schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 14:11:
[...]
Maar met vast betaal je hoe dan ook 30 cent extra, vanaf nu
De huidige gasprijzen voor levering in de winter zijn al meer dan dubbel zo hoog als de gasprijzen voor korte termijn levering.Ik zie voor Eneco 1.31 staan voor 1 jaar vast, dat betaalde ik in januari / februari 2023. Nu is dat maar 1.05ish, waarvan 30 cent echt aan gas, rest heffingen en inkoopkosten. Gasprijs op de markt moet dus meer dan verdubbelen om ~1.30 te halen.
Ik snap je beargumentatie hoor, maar voor veel mensen is de constatering dat er ook nu nog bovengemiddeld veel volatiliteit in de markt zit (o.a. door de oorlog in het oosten van Europa).
Dan zijn mensen simpelweg bereid om voor íets hogere tarieven, maar wel gegarandeerd betaalbare tarieven te kiezen. (In plaats van in de basis altijd de beste tarieven met een X% kans dat het voor een bepaalde periode onbetaalbaar is).
[ Voor 26% gewijzigd door Uniciteit op 20-07-2023 14:39 ]
Uniciteit schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 14:22:
[...]
Klopt, ongeacht wat de gasprijzen verder doen doet
[...]
De huidige gasprijzen voor levering in de winter zijn al meer dan dubbel zo hoog als de gasprijzen voor korte termijn levering.
/f/image/mPmWoRQ4GaRWek17BQNqWDCe.png?f=fotoalbum_large)
Dat zie ik niet terugkomen op de 1-5 jaar termijn markt. ~60 euro is ~1.30/m3.
Als ik het een jaar kan vast zetten op 40 euro (dus ~40 cent kaal, ex BTW, ex alles) zou ik het doen. Nu 60+ cent voor betalen vind ik beetje grof als marge, 33% op de dagprijs.
Maar goed, ik gebruik 200 m3 voor warm water per jaar dus het boeit niet, nog goedkoper is afsluiten en een warmtepompboiler neerzetten.
Nee hoor. Bij 0.41 zit je al over de 1.30 all in (ervanuitgaande dat je 0.08 aan inkoopkosten betaalt).w00key schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 14:11:
[...]
Maar met vast betaal je hoe dan ook 30 cent extra, vanaf nu
Ik zie voor Eneco 1.31 staan voor 1 jaar vast, dat betaalde ik in januari / februari 2023. Nu is dat maar 1.05ish, waarvan 30 cent echt aan gas, rest heffingen en inkoopkosten. Gasprijs op de markt moet dus meer dan verdubbelen om ~1.30 te halen.
Als de beursprijs verdubbelt zit je ruim over de 1.50.
- knip -
Zie https://www.theice.com/pr...res/data?marketId=5696271 voor de huidige tarieven voor januari. Dan zie je tarieven tussen de €50-55 ten opzichte van de huidige tarieven rond de €25.
Nogmaals: ik snap je beargumentatie hoor, maar voor veel mensen is de constatering dat er ook nu nog bovengemiddeld veel volatiliteit in de markt zit (o.a. door de oorlog in het oosten van Europa).
Dan zijn mensen simpelweg bereid om voor íets hogere tarieven, maar wel gegarandeerd betaalbare tarieven te kiezen. (In plaats van in de basis altijd de beste tarieven met een X% kans dat het voor een bepaalde periode onbetaalbaar is).
[ Voor 51% gewijzigd door Uniciteit op 20-07-2023 14:40 ]
Zonneplan kun je ook inladen in Home Assistant, inclusief alle Easee dingen die je wil weten. Bij mij is dat voldoende en volgens mij net zoveel als je krijgt via de P1 meter direct 😊krizzziz schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 23:33:
[...]
-Home Assistant
-Easee laadpaal
-Zonneplan dongle
-Sessy thuisbatterij
Punt is dat de Sessy thuisbatterij en de Ease laadpaal directe sturing nodig hebben. Dit via HA lopen kan tricky zijn. Als mijn laadpaal vol vermogen staat te knallen en de batterij vol te laden omdat HA er misschien even uitligt met P1 informatie. Dat werkt niet.NeoPhire schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 14:55:
[...]
Zonneplan kun je ook inladen in Home Assistant, inclusief alle Easee dingen die je wil weten. Bij mij is dat voldoende en volgens mij net zoveel als je krijgt via de P1 meter direct 😊
ehhhh..HOI
Die begrijp ik, alleen begreep uit een eerdere post dat je Home Assistant er ook aan hebt hangen. Mijn aanname is een Raspberry Pi met een USB kabeltje naar je slimme meter.
Dat stukje heb ik nu overgeslagen door de integratie van de Zonneplan Connect direct in Home Assistant. Daarmee krijg ik dezelfde waarden als de directe aansluiting.
Dan heb je in totaal maar 3 apparaten nodig toch en voldoet 1 splitter?
Gaat om deze integratie: https://github.com/fsaris/home-assistant-zonneplan-one
Dat stukje heb ik nu overgeslagen door de integratie van de Zonneplan Connect direct in Home Assistant. Daarmee krijg ik dezelfde waarden als de directe aansluiting.
[ Voor 9% gewijzigd door NeoPhire op 20-07-2023 16:41 ]
Ik ga die eens bekijken! Dank, want dan hou ik drie P1 devices over en dan red ik het precies met 1x Homewizard P1 splitter.NeoPhire schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 16:40:
Die begrijp ik, alleen begreep uit een eerdere post dat je Home Assistant er ook aan hebt hangen. Mijn aanname is een Raspberry Pi met een USB kabeltje naar je slimme meter.
ehhhh..HOI
Je pakt wel de duurste maandUniciteit schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 14:37:
[...]
Zie https://www.theice.com/pr...res/data?marketId=5696271 voor de huidige tarieven voor januari. Dan zie je tarieven tussen de €50-55 ten opzichte van de huidige tarieven rond de €25.
Nogmaals: ik snap je beargumentatie hoor, maar voor veel mensen is de constatering dat er ook nu nog bovengemiddeld veel volatiliteit in de markt zit (o.a. door de oorlog in het oosten van Europa).
Nu voor een jaar vast zetten is Q3/4 23 en Q1/2 24, voor tussen de 45/55 dus nog steeds cheaper dan 60ish break even punt. Het was 38.5 nog geen maand geleden.
Huidige maand ANWB:Raymond P schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 14:33:
[...]
Nee hoor. Bij 0.41 zit je al over de 1.30 all in (ervanuitgaande dat je 0.08 aan inkoopkosten betaalt).
Als de beursprijs verdubbelt zit je ruim over de 1.50.
3.97 inkoop / 10.73 m3 = 36 cent
7.25 kosten en heffingen / 10.73 = 68 cent overhead
1.05 totaal all in. ~30 per MWh.
Bij een verdubbeling gaat het naar 8 euro plus 7.25 = 1.42. Niet ruim over 1.50.
Ik weet niet hoe je op 90 cent overhead komt, energiebelasting is 59 cent per m3 incl en inkoopkosten inderdaad rond de 8 cent.
[ Voor 11% gewijzigd door w00key op 20-07-2023 17:20 ]
Heel simpel, die had ik als excl. neergeplempt. Mea culpa.w00key schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 17:18:
[...]
Ik weet niet hoe je op 90 cent overhead komt, energiebelasting is 59 cent per m3 incl en inkoopkosten inderdaad rond de 8 cent.
[ Voor 27% gewijzigd door Raymond P op 20-07-2023 19:15 ]
- knip -
Toevallig gemiddeld ook de koudste maand…
Dat snap ik, maar bij mij dus niet of nauwelijks zo. Ik verwarm mijn huis hoofdzakelijk met een houtkachel, en verbruik zomers en 's winters zo'n 5 kuub per week voor sww. En een kuub of 50 per jaar om de kinderkamer wat bij te verwarmen. Dus eigenlijk kan het me aan mijn kont oxideren of de prijs van een kuub gas nou 1 of 1.50 euro de kuub is, dat is een tientje verschil in de maand.Uniciteit schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 12:34:
[...]
Ik denk dat voor de meeste vooral de onzekerheid van de winter de belangrijkste reden is om vast te zetten. De meeste mensen verbruiken erg weinig in de zomermaanden.
Maar als ik dan toch wellicht goedkoper uit kan zijn door voor dynamisch te kiezen, doe ik dat vanzelf wel. Ik heb namelijk niet het idee dat het veel duurder wordt dan afgelopen jaar aankomend winter. En mocht dat wel zo zijn zullen de gasprijzen buiten de winter om dat waarschijnlijk voor mij wel compenseren
Je had overigens ook dit even mee kunnen nemen in je quote
Ik liet met de gemiddelden van afgelopen 2 maanden alleen maar zien dat het verschil nu erg groot is, maar in bovenstaande quote laat ik ook zien hoe het afgelopen half jaar was, met wintermaanden er bij. Dan kan iedereen voor zijn eigen situatie inschatten wat verstandig is (of lijkt te zijnBuiten dat, ik heb vanaf 07-02-23 dynamisch niet meer betaald dan €1.34 per m3, en gemiddeld zelfs maar €1.105 per m3.
7x 410 pw op zuid met enphase IQ8M -- kijkend naar Marstek A, D of E, al dan niet met pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming
Heeft iemand toevallig een nordpool integratie i.c.m. een Tibber contract die zijn configuratie wil delen? Ik krijg niet dezelfde prijs als de app helaas.
Alvast bedankt!
Alvast bedankt!
Warmtepomp stats hier is een mooie normale verdeling met midden op februari, met nov = apr. In december tot maart wordt hard gestookt.Uniciteit schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 20:03:
[...]
Toevallig gemiddeld ook de koudste maand…
Beetje scheef om dan je prijsschatting op precies de duurste maand te baseren.
Ik gebruik onderstaande code, weleenswaar voor Zonneplan. Als je de opslag aanpast naar Tiber (ik dacht 0.021877) dan zou het moeten werkenrroetenberg schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 08:54:
Heeft iemand toevallig een nordpool integratie i.c.m. een Tibber contract die zijn configuratie wil delen? Ik krijg niet dezelfde prijs als de app helaas.
Alvast bedankt!
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| sensor: - platform: nordpool VAT: False currency: "EUR" region: "NL" precision: 5 additional_costs: > {% set BTW = 0.21 %} {% set Belasting_kWh = 0.1524479 %} {% set opslag = 0.02 %} {{ (current_price * BTW ) + (Belasting_kWh + opslag) | float }} |
Yes heb ik:rroetenberg schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 08:54:
Alvast bedankt!
code:
1
2
3
4
5
6
| additional_costs: >
{% set VAT = 0.21 if now().year == 2022 else 0.21 %}
{% set ODE = 0.0305 %}
{% set tax_kWh = 0.12599 if now().year == 2023 else 0.12599 %}
{% set opslag = 0.018 %}
{{ (current_price * VAT ) + (tax_kWh + opslag) * (1 + VAT)|float }} |
Deze kun je gelijk wisselende kosten neerzetten per jaar bijv., dat de overgang per 1 januari goed gaat.
Onzekerheid wellicht, desondanks hadden wij bij ons nieuwe woning direct moeten kiezen voor een dynamisch energiecontract ipv de "aanbieding" van Essent mee te nemen. Effectief zou dat ons om en nabij de 400 euro hebben gescheeld.Uniciteit schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 12:34:
[...]
December 2022 t/m Maart 2023 was voor ons het stroomverbruik behoorlijk door het verwarmen via L/L en infraroodpanelen ipv gas (geen radiatoren meer, gas was alleen voor de badkamer en bedroeg 250m3 over 1 jaar); ware het niet dat door de maandelijkse opdeling van het prijsplafond bij Essent we erg snel in het hoge tarief kwamen van 0,83 per KwH.
Dit terwijl de dynamische energie prijzen dat wellicht een enkele keer hebben aangetikt (of daarboven), maar over het algemeen ruim daaronder. Gas idem, door het minimale verbruik was dynamisch een betere keuze geweest.
Ik moest het even een paar opnieuw lezen. Dacht eerst te begrijpen dat je 50 kuub hout gebruikt om de kinderkamer wat bij te verwarmenrobkrekel schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 07:32:
[...]
... Ik verwarm mijn huis hoofdzakelijk met een houtkachel, en verbruik zomers en 's winters zo'n 5 kuub per week voor sww. En een kuub of 50 per jaar om de kinderkamer wat bij te verwarmen. ...
https://foter.com/photos/...e-for-big-kids.jpeg?s=lbxdenneappel schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 11:21:
[...]
Dacht eerst te begrijpen dat je 50 kuub hout gebruikt om de kinderkamer wat bij te verwarmen
Specifiek voor jou maakt het gezien jouw verbruik niet uit. Een gezin dat 2000 m3 verbruikt kijkt misschien anders tegen de risico’s aanrobkrekel schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 07:32:
[...]
Dat snap ik, maar bij mij dus niet of nauwelijks zo. Ik verwarm mijn huis hoofdzakelijk met een houtkachel, en verbruik zomers en 's winters zo'n 5 kuub per week voor sww. En een kuub of 50 per jaar om de kinderkamer wat bij te verwarmen. Dus eigenlijk kan het me aan mijn kont oxideren of de prijs van een kuub gas nou 1 of 1.50 euro de kuub is, dat is een tientje verschil in de maand.
Maar als ik dan toch wellicht goedkoper uit kan zijn door voor dynamisch te kiezen, doe ik dat vanzelf wel. Ik heb namelijk niet het idee dat het veel duurder wordt dan afgelopen jaar aankomend winter. En mocht dat wel zo zijn zullen de gasprijzen buiten de winter om dat waarschijnlijk voor mij wel compenseren
Specifiek niet gedaan omdat ik een paar posts eerder (https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/75987146) ook al daar op in ging.Je had overigens ook dit even mee kunnen nemen in je quote
[...]
Helemaal duidelijkIk liet met de gemiddelden van afgelopen 2 maanden alleen maar zien dat het verschil nu erg groot is, maar in bovenstaande quote laat ik ook zien hoe het afgelopen half jaar was, met wintermaanden er bij. Dan kan iedereen voor zijn eigen situatie inschatten wat verstandig is (of lijkt te zijn)
Ik heb ‘m niet gebaseerd op de duurste maand, maar heb simpelweg de eerste wintermaand uitgekozen.w00key schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 08:56:
[...]
Warmtepomp stats hier is een mooie normale verdeling met midden op februari, met nov = apr. In december tot maart wordt hard gestookt.
Beetje scheef om dan je prijsschatting op precies de duurste maand te baseren.
Maarrr, om aan je vraag te voldoen, hier de huidige leveringstarieven (per MWh) voor de wintermaanden:
Januari 2024: €53,640
Februari 2024: €53,835
Maart 2024: €53,55
(En om helemaal volledig te zijn: laatste herfstmaand december €53,155 en eerste lentemaand april €51,90)
Je geeft het zelf al aan: dynamisch was afgelopen winter beter, gezien we te maken hadden met de hoogste tarieven ooit in onze geschiedenis.nwagenaar schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 09:44:
[...]
Onzekerheid wellicht, desondanks hadden wij bij ons nieuwe woning direct moeten kiezen voor een dynamisch energiecontract ipv de "aanbieding" van Essent mee te nemen. Effectief zou dat ons om en nabij de 400 euro hebben gescheeld.
(…) ware het niet dat door de maandelijkse opdeling van het prijsplafond bij Essent we erg snel in het hoge tarief kwamen van 0,83 per KwH.
Je voorbeeld van €0,83/kWh geeft ook aan waarom veel mensen juist nu voor een vast contract kiezen met huidige tarieven rond de ~€0,35/kWh: zekerheid dat ze niet weer met zo’n bizar hoge piek van 83 cent te maken krijgen aankomende winter.
Tot slot: voor veel mensen ligt het grootste deel van hun stroomverbruik in de avond (vanaf een uur of 5 a 6, als ze thuiskomen van hun werk, tot een uur of 10 a 11 als ze naar bed gaan). De dynamische tarieven schelen dan regelmatig niet zoveel t.o.v. de vaste tarieven: bij zonneplan ligt de piek vandaag bijv op 33 cent.
—————————————————————
@robkrekel, @w00key, @nwagenaar - voor jullie is het echt wel begrijpelijk en logisch dat jullie voor dynamisch kiezen.
Ook voor veel mensen met een overschot aan opwekking, een EV en/of een heel laag gasverbruik kan dynamisch een hele logische keuze zijn.
Er zijn echter ook grote groepen Nederlanders die die voordelen niet hebben. Deze groepen konden zowel de variabele als dynamische tarieven helemaal afgelopen winter helemaal niet goed opvangen. Zij hebben echt die 2x€190, 9% BTW, nog hogere vermindering energiebelasting en prijsplafond nodig gehad.
Het is dan echt niet gek dat sommige groepen nu denken: “Dynamisch is nu in de basis misschien goedkoper, maar misschien in de winter duurder. De tarieven voor een vast contract zijn nu acceptabel en betaalbaar voor ons.”
Er is wat dat betreft geen goed of fout.
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
Klopt, maar ik zat pas vanaf 07-02 dynamisch, van de periode daarvoor geen gedetailleerde prijzen bijgehouden, ik was toen nog aan het oriënteren. Maar er is vast iemand die dat wel heeft gedaan.Uniciteit schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 11:59:
[...]
Helemaal duidelijkMaar dan neem je nog steeds een flink aantal warme maanden mee. Ik ben dan wel benieuwd wat het tarief was in bijv. december toen het weer echt koud aan het worden was.
Ik zou het iets scherper stellen: een vast contract is een verzekering dat de prijs niet omhoog gaat. Een verzekering kost geld. Dat geld ben je in het algemeen kwijt.Uniciteit schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 11:59:
Er zijn echter ook grote groepen Nederlanders die die voordelen niet hebben. Deze groepen konden zowel de variabele als dynamische tarieven helemaal afgelopen winter helemaal niet goed opvangen. Zij hebben echt die 2x€190, 9% BTW, nog hogere vermindering energiebelasting en prijsplafond nodig gehad.
Het is dan echt niet gek dat sommige groepen nu denken: “Dynamisch is nu in de basis misschien goedkoper, maar misschien in de winter duurder. De tarieven voor een vast contract zijn nu acceptabel en betaalbaar voor ons.”
Er is wat dat betreft geen goed of fout.
Bij dynamisch moet je zelf het geld voor die verzekering hebben. Dus je moet zelf zorgen voor kapitaal om tegenvallers op te vangen. Maar eigenlijk moet je dat kapitaal toch al hebben, er kan van alles stuk gaan.
Een vast contract heeft zin als je kan verwachten dat de prijzen omhoog gaan. Dus als er iets in de wereld gebeurd dat er voor zorgt dat gas duurder wordt, of dat de aanvoer van gas moeilijk wordt.
Bij elektriciteit geldt: er komt in rap tempo meer groene stroom bij, dus de afhankelijkheid van gas neemt af. Voor stroom betaalde in in december 2022 minder dan Vattenfall of Essent nu vragen voor een vast contract. Voor zover ik kan zien betaalde ik in januari 2023 minder dan het goedkoopste vast contract nu. Om gas hoef ik me gelukkig geen zorgen meer te maken.
Wij van Spotswitch.net adviseren https://spotswitch.net, dan klopt het tot op de honderdste cent en iedere wijziging in BTW, opslag, energiebelasting of herinvoering van ODE wordt dan automatisch voor je gedaan.rroetenberg schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 08:54:
En je kunt zelfs op meer condities schakelen dan alleen op de prijs. Maar ook op lopend gemiddelde en goedkoopste x uur van de dag.
De "geheime" interne prijzen ter controle zijn:
bron prijzen: https://spotswitch.net/check-s
provider prijzen: https://spotswitch.net/check-p
gas prijzen: https://spotswitch.net/check-g
[ Voor 112% gewijzigd door tweakduke op 26-07-2023 16:25 ]
De Tibber integratie zelf werkt goed in home assistant.rroetenberg schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 08:54:
Alvast bedankt!
Ga je via Nordpool zelf berekenen moet je weer rekening houden elke keer de prijs(jaarlijks) en btw( als je boven 10.000kWh jaarlijks komt)
Ga aub weg met je verkapte reclame. NEN1010 geldt voor installaties en niet voor apparaten die je daarop aansluit. Groete energiemaatschappijen hebben er ook geen probleem mee: https://www.essent.nl/ken.../zonnepanelen-met-stekkerEmHaKa schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 08:47:
[...]
Met dat gepruts krijgen zelfinstallerende particulieren met PV installaties dus een slechte naam.
Sluit nooit zonnepanelen aan via Schuko stekkers!:
https://energieloketrivie...t-stopcontact-aansluiten/
Blijft wel belangrijk dat je maar 1 set per groep aansluit.
De melding heeft niets met veiligheid te maken maar met het veranderen van de KaKu protocol in toekomstige versies. Een beetje googlen en je hebt de nieuwste versie zo gevonden.bilgy_no1 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 17:25:
[...]
Bovenaan de pagina een melding dat de tutorial niet meer werkt... En waarschijnlijk terecht vanwege veiligheidsredenen.
Verwijderd
[ Voor 108% gewijzigd door Verzadigd op 22-07-2023 13:09 ]
Dat kun je wel lekker stellig melden, maar het ligt wat genuanceerder.tryingtohack schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 12:27:
[...]
NEN1010 geldt voor installaties en niet voor apparaten die je daarop aansluit.
Hier leggen ze het goed uit: https://www.veron.nl/nieu...elen-met-stekker-nen1010/
( hoef ik het niet te doen
Kortweg: leg maximaal 600W los in de tuin (dus niet gemonteerd aan een gebouw) dan mag het.
Maar dan hoef je ook niet de moeite te nemen om ze uit te schakelen, want dat verdien je nooit terug.
[ Voor 19% gewijzigd door EmHaKa op 22-07-2023 17:00 ]
Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels
:strip_exif()/f/image/bK1Oo9UubiYFkYfV9GOLDcGL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HDU8QF20DnJ0BjIyEsnbPcgC.jpg?f=fotoalbum_large)