Volvo EX30 | SMER | Plus | Vapour Grey / Indigo | MY24
Dan wordt het de enegieleverancier vragen wat de trigger was om Email te sturen met dat P3 is uitgelezen?Hans1956 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 12:02:
Code 5 is op exact hetzelfde tijdstip als code 6 uitgelezen vanmorgen; 06/07 04:01
Netwerkbeheerder leest P3 uit en stelt dat terbeschikking als P4 aan de energieleverancier, het 2e deel kan ook storing hebben, maar dat is aan de energieleverancier, daar hebben ze een protocol voor.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Op dit moment komen de standen goed door. Ik verwacht dat het te maken heeft met onze eigen datastoring waar we momenteel mee te maken hebben.
De netbeheerder hoeft dus niet ingeschakeld te worden.
Volvo EX30 | SMER | Plus | Vapour Grey / Indigo | MY24
Hangt ook af van de verhouding verbruik vs opwekking. Zie daarvoor de tabel in de Topic Start (p.1 van het topic).SuperR1902 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 08:53:
Ik heb eerder deze week een dynamisch contract afgesloten bij VandeBron, maar beging nu toch te twijfelen of ik niet beter even moet wachten tot het najaar. In juli en augustus heb ik meer opbrengst dan verbruik. De saldeer-regeling is dan gunstiger dan de lage tarieven.
Ik heb geen elektrische auto of mogelijkheid om een elektrische auto op te laden ivm een stoep voor de deur.
Zie ik iets over het hoofd? Voor de gas prijs maakt het haast niks uit ivm het verbruik van zo'n 0.5 m^3 per dag.
Overigens heb ik in juni een hogere prijs per kWh gerealiseerd voor de teruglevering dan voor mijn afname van het net:
€0,269 per kWh die is teruggeleverd
€0,247 per kWh die ik heb afgenomen
Eigenlijk moet die prijs per teruggeleverde kWh worden afgezet met een kWh die met salderen op een ander moment wordt afgenomen. Dus bij een jaarcontract kun je hem wegstrepen tegen een kWh die je in de winter afneemt. En die zal mogelijk iets meer opleveren dan die €0,269 van hierboven. Maar als je ruim meer verbruikt dan opwekt koop je het hele jaar ook meer in tegen hogere tarieven.
Is er ook een site waar een voorspelling is van de te verwachte tarieven voor bijvoorbeeld de komende week?
Dit kan handig zijn als je bv je EV wilt laden. De prijs kan bv morgen laag zijn, maar wellicht wordt er enkele dagen later een nog lager tarief voorspelt. In dat geval kun je beter even wachten met laden en de gok nemen dat de tarieven dan lager zullen zijn (het blijft een gok omdat het een voorspelling is).
Als er een site is met de voorspelling van de energieprijze voor bv een week, is er dan al iemand die dit heeft verwerkt in HA?
https://energie.theoxygent.nl/Mars2020 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 20:47:
De day ahead prijzen zijn in principe alleen voor de dag zelf en de volgende dag beschikbaar.
Is er ook een site waar een voorspelling is van de te verwachte tarieven voor bijvoorbeeld de komende week?
Dit kan handig zijn als je bv je EV wilt laden. De prijs kan bv morgen laag zijn, maar wellicht wordt er enkele dagen later een nog lager tarief voorspelt. In dat geval kun je beter even wachten met laden en de gok nemen dat de tarieven dan lager zullen zijn (het blijft een gok omdat het een voorspelling is).
Als er een site is met de voorspelling van de energieprijze voor bv een week, is er dan al iemand die dit heeft verwerkt in HA?
En de EnAppSys app, maar die zit er wel regelmatig "naast".Mars2020 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 20:47:
De day ahead prijzen zijn in principe alleen voor de dag zelf en de volgende dag beschikbaar.
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
Zonneplan deelt dit op twitter elke maandag.Mars2020 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 20:47:
https://twitter.com/Zonne...NevG_qBmHvDlD-ctRgbg&s=19
Met af en toe een update eind van de week als voorspellingen van het weer veranderen
Tibber doet dit ook.
https://tibber.com/nl/energieprijzen
Maar gemiddeld is elk weekend goedkoper met door de weeks.
http://www.maasluip.nl/energyprice/maandgemiddeld.html
[ Voor 3% gewijzigd door Smuggler op 06-07-2023 22:49 ]
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Volgens mij kan je daar niet de stroomprijs aan relateren, dat zou pas interessant zijn.Smuggler schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 22:48:
[...]
Zonneplan deelt dit op twitter elke maandag.
Zoals morgenavond ie die best hoog, ik zie het niet in het 'weerbericht'.
Het groene aspect vind ik dan niet zo interessant.
Dat weerbericht van Zonneplan vind ik nu niet meer nuttig. Het ziet er fancy uit, maar ik vind het moeilijk nu om eraan te zien of ik nou iets een dag of 2 moet uitstellen of juist vandaag aanzetten. Voorheen was dat duidelijker met een grafiekje per uur hoeveel groene stroom ze verwachten. De prijs is dan op die momenten met veel aanbod laag, maar misschien klopte dat te vaak niet?Smuggler schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 22:48:
[...]
Zonneplan deelt dit op twitter elke maandag.
Tibber doet dit ook.
https://tibber.com/nl/energieprijzen
Tibber heeft geen prognose, ze zijn met vakantie!
Wegens zomervakantie in Scandinavië is het prognose team deze maand gesloten."
Is hier nog wel ruimte voor met de huidig aanbod, ik denk niet dat het nog veel goedkoper word
Als jij door je thuisaccu/EV te laden 7-8V van de spanning af kan snoepen, dan is er iets goed mis met jouw bekabeling, of de bekabeling vanaf jouw huis naar elders. Afhankelijk van waar je hebt gemeten. Als enkel huishouden kan je de netspanning nauwelijks beïnvloeden.Domba schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 14:41:
[...]
.
In pinksterweekend kon ik nog 7-8V van net spanning halen door te gaan laden, afgelopen zondag was niet eens terug te zien wanneer start laden van thuisaccu was, netspanning lag tussen 230-235V
Laad je jouw thuisaccu/EV met 1.5-kwadraad kabels?
Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com
Zijn gegevens van slimme meter,P1Swerfer schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 14:34:
[...]
Als jij door je thuisaccu/EV te laden 7-8V van de spanning af kan snoepen, dan is er iets goed mis met jouw bekabeling, of de bekabeling vanaf jouw huis naar elders. Afhankelijk van waar je hebt gemeten. Als enkel huishouden kan je de netspanning nauwelijks beïnvloeden.
Laad je jouw thuisaccu/EV met 1.5-kwadraad kabels?
HAK zit met 5m 4x6mm2 op ca 25-30m aan 16mm2 straatkabel tot afzekering in LS deel en ik zit alleen op de kabel
Als ik wissel van invoeden naar laden thuisaccu is dat ca 30kW verschil voor de trafo.(tenminste in de middag en bij netto negatieve uren incl heffingen reduceer ik mijn PV-opwek op moment van laden)
(5e ader= aarde zit wel tot in HAK maar zit aan aardscherm netkabel, ik heb TT-stelsel , transformatorhuis staat 8 m meter naast mijn perceel).
Intern heb ik 6 &10mm2 en huisnet voor 3x35A nominaal met twee deye sun12k (24kW met +50% piekcapaciteit (30sec) alle verbruikers achter de omvormer op EPS/critical load)
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Zijn er soms maar weinig woningen op de transformator aangesloten (buitengebied) en is het om die reden een trafo met relatief weinig capaciteit? Ander kan ik het verschil niet verklaren, vooral ook omdat je zelf maar 8 meter van de trafo af zit?
Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com
Ja, Het is buitengebied, zitten weinig aansluitingen op LS-gedeelte, 7 afgaande lijnen, 2x 500kW of 2x1 MW trafo'sSwerfer schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 17:55:
Hmm...
Zijn er soms maar weinig woningen op de transformator aangesloten (buitengebied) en is het om die reden een trafo met relatief weinig capaciteit? Ander kan ik het verschil niet verklaren, vooral ook omdat je zelf maar 8 meter van de trafo af zit?
2 jaar terug is nog 1 op een eigen kabel gezet, 3x35mm2 Cu met 10-11 andere was te krap geworden en zat als 1 van de 2 laatste op de kabel, extra kabel was dikker dan 95mm2 Alu op 3x240A, is wel op LS-gebleven, zou afname zijn, maar heeft ook PV, maar beetje zelfde als bij mij je hebt een drone nodig om te zien hoeveel of in SDE+ beschikkingen duiken voor deze..
Veel andere zijn in aantal jaren ervoor van LS-kant afgehaald en op 10kV-zijde gezet met eigen huisje voor de deur.
Maar het koppelstation met 150kV zit vol, in 2025 komt een uitbreiding gereed, maar dan is nog steeds een lange wachtlijst, afgelopen maand van 151 grootverbruiker aansluitingen goed voor <100MW afname en ~580MW teruglevering (windmolens & zonnepanelen) en die worden dacht ik op 50% van piekcapaciteit aangesloten, maar op klein verbruikersaansluitingen komt ook nog nodige erbij.
ik geloof dat 3x de capaciteit nodig is tov 550MW die het in 2020 had
Dat is op zich ook logisch want wat dat betreft is het voorspellen van de energieprijzen hetzelfde als het voorspellen van de prijzen van aandelen. Het blijft een gok en afweging die je zelf miet maken.KC27 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 22:24:
[...]
En de EnAppSys app, maar die zit er wel regelmatig "naast".
https://energie.theoxygent.nl/Mars2020 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 20:47:
Beetje concurrentie houdt de boel scherpDeldenaar schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 14:27:
Zonne-energiebedrijf Soly start met aanbieden dynamische energiecontracten later dit jaar
Is hier nog wel ruimte voor met de huidig aanbod, ik denk niet dat het nog veel goedkoper word
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Ik vermoed van niet. Maar je komt al een heel eind als je een goeie weerapp hebt. Ik gebruik Weather Pro. Daar kun je een week vooruit zien wat de zonkracht en windkracht waarschijnlijk zullen zijn. Anderen noemden ook de site Windy.com en daar wordt de wind heel visueel gemaakt. En het weekend is meestal goedkoper dan doordeweeks.
Was niet on-topic...
Toch weer teruggeplaatst. Tweakers zegt in juiste topic dat het een dubbelpost is met mijn laatste reactie
Ik heb in Home Assistant de gegevens van mijn energiemeter in wat gauges weergegeven. Wat mij opvalt is dat het rekensommetje vermogen = spanning x stroom niet klopt. Het heft vast te maken met dat mijn zonnepanelenomvormer een 3-fase omveromer is en mijn EV-lader fase 1 en 2 combineerd tot één fase 32A. Maar toch kan ik de hoge stroom van fase 1 en fase 2 niet verklaren.
[ Voor 187% gewijzigd door Swerfer op 08-07-2023 13:37 ]
Ik kom advies vragen. Ons energiecontract loopt af op 30 augustus (Prive+ Zakelijk i.v.m horeca) en we krijgen van Engie (huidige leverancier) elke week een aanbieding. Ik ben geen expert en hopelijk kan ik hier wat advies komen vragen. Is er een soort van voorspelling van prijzen van andere leveranciers op het gebied van elektriciteit en gas? Of moeten we dit expliciet aanvragen per leverancier?
Andere algemene tips zijn ook welkom!
Hiervoor moet je toch echt bij een vergelijkingssite zijn. Voor aanbiedingen per leverancier moet je de leveranciers zelf vragen.Un93m59 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 13:38:
Hallo,
Ik kom advies vragen. Ons energiecontract loopt af op 30 augustus (Prive+ Zakelijk i.v.m horeca) en we krijgen van Engie (huidige leverancier) elke week een aanbieding. Ik ben geen expert en hopelijk kan ik hier wat advies komen vragen. Is er een soort van voorspelling van prijzen van andere leveranciers op het gebied van elektriciteit en gas? Of moeten we dit expliciet aanvragen per leverancier?
Andere algemene tips zijn ook welkom!
Powerfactor ?Swerfer schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 13:30:
Verwijderd.
Was niet on-topic...
Toch weer teruggeplaatst. Tweakers zegt in juiste topic dat het een dubbelpost is met mijn laatste reactie![]()
Ik heb in Home Assistant de gegevens van mijn energiemeter in wat gauges weergegeven. Wat mij opvalt is dat het rekensommetje vermogen = spanning x stroom niet klopt. Het heft vast te maken met dat mijn zonnepanelenomvormer een 3-fase omveromer is en mijn EV-lader fase 1 en 2 combineerd tot één fase 32A. Maar toch kan ik de hoge stroom van fase 1 en fase 2 niet verklaren.
]knip]
Best lastig om wisselspanning - op grond van welke P1? waarden ? - rüchsichloss P=U*I te doen.
Kijk "even" naar het afgenomen vermogen.
Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results
Natuurlijk telt de P-factor mee, maar die staat ingesteld op 1 bij mijn omvormer. Dan zou mijn EV-lader een gigantische afwijking moeten hebben in de P-factor. 2300 W (P=U x I) en 1300 W is wel een enorm verschil. Nu mijn EV-lader weer uit is, kloppen de P=U x I wel. Het ligt dus aan mijn EV-lader of de combinatie van opbrengst zonnepanelen en groot verbruik door EV te laden. Ik zal vanavond eens laden als mijn zonnepanelen niet meer leveren...PtrO schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 15:02:
[...]
Powerfactor ?
Best lastig om wisselspanning - op grond van welke P1? waarden ? - rüchsichloss P=U*I te doen.
Kijk "even" naar het afgenomen vermogen.
Edit:
Ik had mijn lader weer aangezet en mijn omvormer op 0-opbrengst:
:strip_exif()/f/image/d8fXDEvPKYQxOCgpz6ZXrQLz.jpg?f=fotoalbum_large)
Het ligt dus aan de combinatie EV-laden en zonnepanelenopbrengst.
P=UxI:
Alleen zonnepanelen (6kW): juist
Allen EV-laden (6,5kW): redelijk juist
Gecombineerd: onjuist
Ik vermoed dat het dan komt doordat de EV 2 fases zwaar belast en de andere fase totaal niet. De omvormer verdeeld zijn stroom tussen de 3 fasen waarbij geen nul wordt gebruikt. Het faseverschil en de on balans zal dan wel voor de 'stroomafwijking' zorgen. Soort van schijnbaar vermogen maar dan met de stroom.
[ Voor 41% gewijzigd door Swerfer op 08-07-2023 16:04 ]
/f/image/RWXoQEktHKJQmdSImPCn24Jk.png?f=fotoalbum_large)
Vraag, ik heb nu Tibber met de pulse. Als ik de pulse Installeer kom ik in zo'n scherm als dit.
Als ik hier weg ga kan ik echt niet meer vinden hoe ik hier kom. Kan iemand me misschien helpen?!
/f/image/JUJaLn1oDGoZFc3kjPPiTyNy.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb dit in het hoofdscherm
/f/image/KbQk10EyuIoJ6Hc8qzqa5EKh.png?f=fotoalbum_large)
De pulse is wel verbonden
[ Voor 16% gewijzigd door Whiskey48 op 09-07-2023 16:19 ]
@Whiskey48Whiskey48 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 16:18:
[Afbeelding]
Vraag, ik heb nu Tibber met de pulse. Als ik de pulse Installeer kom ik in zo'n scherm als dit.
Als ik hier weg ga kan ik echt niet meer vinden hoe ik hier kom. Kan iemand me misschien helpen?!
[Afbeelding]
Ik heb dit in het hoofdscherm
[Afbeelding]
De pulse is wel verbonden
Op het hoofdscherm rechts boven tandwieltje aanklikken. Dan “toon op scherm”, de optie verbruik aanklikken en weer naar hoofdscherm.
Nu kun je vanuit hoofdscherm (“home”) direct verbruik aanklikken en krijg je grafiek uit je eerste plaatje.
Succes.
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Update na bezoek Enexis monteur:NoAcars schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 23:51:
[...]
Waarschijnlijk komen de mensen die googelen op "mijn slimme meter is niet meer uit te lezen" op deze tweakers site uit. Zo is het mij ook vergaan![]()
Voor BugBoy en anderen bij Enexis die met -999dBm zitten zoals ik:
Mijn meter heeft op 29.5 zijn laatste data verzonden naar Enexis. Ik ben er achter gekomen na mijn overstap van Zp naar Tibber. Op 8.6 heb ik de storing aan Enexis doorgegeven. Aan de telefoon werd vrolijk medegedeeld dat het 12 weken minstens zou gaan duren. Ik was immers niet de enige. Omdat ik een dynamisch contract heb zou 12 weken al snel zijn volgens de dame.
Klacht ingediend bij Enexis. ACM geïnformeerd (nooit meer iets van gehoord van ze). Dit forum en andere topics bijgehouden. Op 15.6 Enexis nogmaals gebeld en technische updates gegeven (o.a. dat dezelfde meter bij mijn buren wel nog verzend). Enexis wil de klant doen geloven dat het aan de klant ligt (zijn isolatie, zijn panelen, de panelen van de buren en ga zo maar door). Medewerker was niet te vermurwen. Hield 12 weken wachttijd vol. Dag erop schrifltelijke reactie Enexis. Mede door mijn klacht die ik bij ACM had neergelegd schreven ze nu dat ik binnen 22 werkdagen geholpen zou gaan worden.4 dagen geledden heb ik Enexis weer aangeschreven dat ik mijn netbeheerkosten vwb slimme meter over de periode van niet functioneren terug wil hebben en heb ze op de wettekst gewezen (4.2.3.1 meetcode elekttriciteit). Het klopt namelijk niet wat Enexis beweert: dat ze alleen maar voor energielevering hoeven te zorgen. Ze dienen ook voor meetdata te zorgen. Levering moet binnen 10 dagen hersteld zijn en meetdata binnen 2 maanden.
En wat valt er vandaag op de mat....een brief dat ze a.s. woensdag langs komen om de GSM module door te meten cq vervangen cg hele meter vervangen.
Dus als het meezit is mijn storing dan binnen 4 weken verholpen na mijn eerste melding erover. Maar alleen maar omdat ik een pain in the ass voor ze ben. Doe je niets dan sluit achteraan in de rij en duurt het (belachelijk) lang,
Inderdaad is het bij Tibber niet prettig om een meter te hebben die niet uitleesbaar is. Bij ZP maakt het niet uit, dan gebruiken ze de data van de connect (wat ze stiekum volgens mij sowieso doen). Na 8 dagen Tibber was ik dus weer terug naar ZP (en vervolgens door naar Oxxio en nu daar binnen 14 dagen contract laten ontbinden, maar dat is weer een ander verhaal)
Dus: gas geven bij Enexis, ze houden de boot af bij je. leggen de schuld bij van alles en nog wat. Tuin er niet in. Er zijn wettelijke verplichtingen. Wijs ze erop en dan kan het toch wat sneller gaan.
Meter is weer in orde na een reset ofwel door de hoofdzekeringen er uit te schroeven en er weer in. Dat was het. 5 minuten klusje. Even gesprekje met monteur gehad. Die wist verder niets van elektra. Hij is een gasmonteur die een extra truukje erbij is geleerd.
Ik ga nu Enexis vragen of ze ipv smeltzekeringen achter een zegel, schakelautomaten willen plaatsen. Zo kan ik als klant dan hopelijk ook zelf schakelen (en de meter desgewenst resetten).Volgens de monteur kon dat wel, maar met extra kosten. Ik vraag me alleen af hoe dat dan met verzegelen gaat.
De hoofdautomaten zijn gewoon vrij toegankelijk voor de bewoner. Anders heb je er ook niets aan…NoAcars schreef op zondag 9 juli 2023 @ 22:59:
[...]
Update na bezoek Enexis monteur:
Meter is weer in orde na een reset ofwel door de hoofdzekeringen er uit te schroeven en er weer in. Dat was het. 5 minuten klusje. Even gesprekje met monteur gehad. Die wist verder niets van elektra. Hij is een gasmonteur die een extra truukje erbij is geleerd.
Ik ga nu Enexis vragen of ze ipv smeltzekeringen achter een zegel, schakelautomaten willen plaatsen. Zo kan ik als klant dan hopelijk ook zelf schakelen (en de meter desgewenst resetten).Volgens de monteur kon dat wel, maar met extra kosten. Ik vraag me alleen af hoe dat dan met verzegelen gaat.
Als ze de automaten zo verzegelen, ben je ook met een dynamisch contract het goedkoopst uitNoAcars schreef op zondag 9 juli 2023 @ 22:59:
[...]
Ik vraag me alleen af hoe dat dan met verzegelen gaat.
[ Voor 16% gewijzigd door EmHaKa op 11-07-2023 16:14 ]
Ahhhhhh, merci!EVfan schreef op zondag 9 juli 2023 @ 22:52:
[...]
@Whiskey48
Op het hoofdscherm rechts boven tandwieltje aanklikken. Dan “toon op scherm”, de optie verbruik aanklikken en weer naar hoofdscherm.
Nu kun je vanuit hoofdscherm (“home”) direct verbruik aanklikken en krijg je grafiek uit je eerste plaatje.
Succes.
da fak is dat?EmHaKa schreef op maandag 10 juli 2023 @ 08:59:
[...]
Als ze de automaten zo verzegelen, ben je ook met een dynamisch contract het goedkoopst uit:
[Afbeelding]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Zoals je ziet hangen de kabels nog los er zit dus nog geen meter en groepenkast na de zekeringen. Dus dan zegelen ze zekeringen af zodat niemand ze kan inschakelen.
uh ja... maar... als er nog geen meter is, sluit dan nog geen kabels aanSkullboyNL schreef op maandag 10 juli 2023 @ 10:40:
[...]
Zoals je ziet hangen de kabels nog los er zit dus nog geen meter en groepenkast na de zekeringen. Dus dan zegelen ze zekeringen af zodat niemand ze kan inschakelen.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Tuurlijk wel. Dit is nieuwebouw en hier is de netbeheerder al langs geweest om de kabel in huis te leggen. In het verleden met draai zekeringen werden er geen zekeringen in gedaan. Met automaten doen ze er dus een loodje door zodat je ze niet aan kan zetten.paQ schreef op maandag 10 juli 2023 @ 10:41:
[...]
uh ja... maar... als er nog geen meter is, sluit dan nog geen kabels aan... maar wie ben ik
Edit: normaal zitten die witte plastic dopjes op de aders maar ik denk dat de installateur(ook de foto maker) ze er al af heeft gehaald.
[ Voor 12% gewijzigd door SkullboyNL op 10-07-2023 10:45 ]
Ik schrok ook al.. Rustig op vakantie en ineens deze email.AWEF schreef op maandag 10 juli 2023 @ 13:14:
Foutje bedankt van Zonneplan: Krijg net een mailtje dat mijn contract per 1-7 is beeindigd. Gelijk maar even gebeld, bljkt een foutje te zijn. Wordt nog een correctie mail over gestuurd
Zie hierboven
[ Voor 7% gewijzigd door G70boX op 10-07-2023 13:16 ]
Hier idem dito. Had ook al gebeld. Ze zullen het wel druk krijgenAWEF schreef op maandag 10 juli 2023 @ 13:14:
Foutje bedankt van Zonneplan: Krijg net een mailtje dat mijn contract per 1-7 is beeindigd. Gelijk maar even gebeld, bljkt een foutje te zijn. Wordt nog een correctie mail over gestuurd
Goed om te weten, krijg het mailtje hier net ook binnen.AWEF schreef op maandag 10 juli 2023 @ 13:14:
People who live in glass houses shouldn't throw stones.
Dank je, ik schoot al in de stressAWEF schreef op maandag 10 juli 2023 @ 13:14:
Yep en ze zijn niet telefonisch bereikbaar.G70boX schreef op maandag 10 juli 2023 @ 13:15:
Iemand anders een mail gekregen van Zonneplan dat het contract is beëindigd? Heb zelf niks aangegeven(en zie op Twitter ook iemand anders met dit probleem).
Die kreeg ik ook. Mooi dat jij al hebt gebeld, ik belde net maar wordt niet beantwoord.AWEF schreef op maandag 10 juli 2023 @ 13:14:
Ik schrok ook. Vanaf 1 juli heb ik een thuisbatterij en geef ik dus ook af en toe stroom terug aan het net. Ik dacht echt dat ik misschien een foutje had gemaakt en dat ze als straf m'n contract hadden beëindigd.marciej123 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 13:20:
Telefonisch zijn ze niet meer te bereiken, ik schrok ook al even..
Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn
Niks aan de hand dus.
Bij Zonneplan staat nu een bandje op omdat ze overspoeld worden.
Op socials laten ze ook weten dat de mail een foutje was.
Krijgen binnen korte termijn denk ik wel een rectificatie mailtje.
Kreeg de mail ook en dacht check hier eens, bespaard me een telefoontje naar ZP
6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh
Tuurlijk door dik en dun.Jazsie schreef op maandag 10 juli 2023 @ 13:52:
Leuk om te zien dat er toch wel wat mensen bij ZP zitten.
Ik las hier dat ik een mailtje zou hebben, en dat klopteKreeg de mail ook en dacht check hier eens, bespaard me een telefoontje naar ZP.
[ Voor 12% gewijzigd door mhr-zip op 10-07-2023 13:54 ]
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
[ Voor 26% gewijzigd door marciej123 op 10-07-2023 14:00 ]
Lampje knippert al een paar dagen regelmatig paars. Volgens Zonneplan is er een storing bij de mobiele provider ( Vodafone in dit geval ) .
Sporadisch komt er wel data door.
Loopt hier nog gewoon door.aloft schreef op maandag 10 juli 2023 @ 14:16:
Nu we toch met veel Zonneplan mensen hier zitten; zijn er meer mensen waarbij hun Zonneplan Connect vaak geen data meer doorstuurt?
Lampje knippert al een paar dagen regelmatig paars. Volgens Zonneplan is er een storing bij de mobiele provider ( Vodafone in dit geval ) .
Hier verbonden via KPN en eigenlijk nog nooit problemen gehad, data komt altijd dooraloft schreef op maandag 10 juli 2023 @ 14:16:
Nu we toch met veel Zonneplan mensen hier zitten; zijn er meer mensen waarbij hun Zonneplan Connect vaak geen data meer doorstuurt?
Dat had ik met mijn (GPRS) meter vroeger, maar in tegenstelling tot je meter, kun je de dongle een stukje verderop hangen voor beter ontvangst.aloft schreef op maandag 10 juli 2023 @ 14:16:
Volgens Zonneplan is er een storing bij de mobiele provider ( Vodafone in dit geval ) .
Als je een splitter hebt, dan is dat het makkelijkst, omdat er daarmee een langere kabel aan zit dan die 10cm van de ZP dongle.
Hoe weet je met welke provider hij verbonden is?marciej123 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 14:22:
[...]
Hier verbonden via KPN en eigenlijk nog nooit problemen gehad, data komt altijd door
In de app, klik op het poppetje" rechtsboven, en dan "slimme meter"Faceless schreef op maandag 10 juli 2023 @ 15:11:
[...]
Hoe weet je met welke provider hij verbonden is?
Sometimes you need to plan for coincidence
Hier ook paars, maar data komt wel door.aloft schreef op maandag 10 juli 2023 @ 14:16:
Dacht zelf dat het te maken heeft met overstap op andere leverancier voor alleen elektra.
Ik zat wel eens te stoeien toen ik die zonneplan meter samen met een eigen meter op die p1 poort had, maar sinds ik alleen die zonneplan meter er op heb werkt het eigenlijk vlekkeloos.aloft schreef op maandag 10 juli 2023 @ 14:16:
Een heel heel slechte zaak dit, KAN EN MAG NIET GEBEUREN NATUURLIJKAWEF schreef op maandag 10 juli 2023 @ 13:14:
Oorzaak blijft onbekend op dit moment, is dit een voorbode of zijn ze gehackt, zo'n berichtje komt niet zomaar uit de lucht vallen...
Zet mij in ieder geval wel aan het denken...ik vind Zonneplan nog steeds als de betere dynamische energie aanbieder...
Het is allemaal een complot!Deldenaar schreef op maandag 10 juli 2023 @ 18:18:
[...]
Een heel heel slechte zaak dit, KAN EN MAG NIET GEBEUREN NATUURLIJK
Oorzaak blijft onbekend op dit moment, is dit een voorbode of zijn ze gehackt, zo'n berichtje komt niet zomaar uit de lucht vallen...
Zet mij in ieder geval wel aan het denken...ik vind Zonneplan nog steeds als de betere dynamische energie aanbieder...
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ben het met je eens dat het niet mag gebeuren maar niemand is foutloos. En om nu te zeggen dat ze gehackt zijn....
En de persoon die dit gedaan heeft, ik denk dat die best wel even buikpijn heeft. (mocht die stiekem mee lezen: Komt goed, fouten kunnen en mogen gemaakt worden)
Ja, duh....gaat me om het verzegelen.bbbrumbrum schreef op maandag 10 juli 2023 @ 00:04:
[...]
De hoofdautomaten zijn gewoon vrij toegankelijk voor de bewoner. Anders heb je er ook niets aan…
Ik ook niet. Lijkt me verder niet zo belangrijk. Ik zie in de app wel 1 juli als ingangsdatum van het contract staan.earthman schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 01:05:
Nou, ik zit bij ZP maar heb dit mailtje niet gekregen.
Ik heb naar tevredenheid een contract bij Zonneplan.
Ook hebben wij 12 panelen liggen met een SolarEdge omvormer.
Met Homey heb ik nu een flow gebouwd om de "Active Power Limit" setting van de omvormer naar 0 te zetten als de EPEX prijs van een KWh kleiner wordt dan €0.
De flow werkt goed, maar ik twijfel toch een beetje over de prijs.
Ik verbruik ongeveer 3500 KWh per jaar, en wek naar verwachting 4300 KWh op. Dat betekent dat ik ongeveer 800 KWh meer zal opwekken dan dat ik verbruik.
Ik lees her en der dat je pas bij een KWh bedrag van -€0.19 je omvormer moet uitzetten omdat je voor elke KWh die je verbruikt, ook als de EPEX prijs negatief is, toch energiebelasting betaalt.
Maar als ik 800 KWh per jaar meer produceer, dan wordt die energiebelasting die ik betaal over alle gebruikte KWh toch gesaldeerd?
Juist omdat ik 800 KWh 'over' heb, wil ik meteen bij een negatieve prijs de omvormer uitzetten, om zo maximaal te profiteren het net te ontlasten.
Klopt dat, of maak ik hier een denkfout?
Je situatie lijkt erg op die van mij en wat je zegt klopt. Ik heb ook ingesteld dat ie uit gaat bij een kale prijs van -0,01 of lager. Omdat wij alle energiebelasting salderen geldt voor ons effectief de kale prijs.Kirvis schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 08:45:
Juist omdat ik 800 KWh 'over' heb, wil ik meteen bij een negatieve prijs de omvormer uitzetten, om zo maximaal te profiteren het net te ontlasten.
Klopt dat, of maak ik hier een denkfout?
Als je minder afneemt dan invoed betaal je op dit moment geen energiebelasting en kun je dus rekenen met het kale tarief.jojost1 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 08:53:
[...]
Je situatie lijkt erg op die van mij en wat je zegt klopt. Ik heb ook ingesteld dat ie uit gaat bij een kale prijs van -0,01 of lager. Omdat wij alle energiebelasting salderen geldt voor ons effectief de kale prijs.
Let wel op dat meer uren met negatieve tarieven kunnen zorgen voor meer afname en minder invoeden
Ja precies, mijn gedachtengang was juist. Thanks!denneappel schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 09:13:
[...]
Als je minder afneemt dan invoed betaal je op dit moment geen energiebelasting en kun je dus rekenen met het kale tarief.
Let wel op dat meer uren met negatieve tarieven kunnen zorgen voor meer afname en minder invoeden
En uiteraard houd ik in de gaten dat het niet te veel wordt, maar ik denk dat het vrij optimistisch is om te denken dat ik meer dan 800 KWh op jaarbasis ga limiteren.
Ik heb overigens ook een flow in Homey gemaakt die precies mijn verbruik volgt. Eergisteren getest, met onderstaand resultaat.
:strip_exif()/f/image/HMEmNdik7Dju8bdySiHQajcL.jpg?f=fotoalbum_large)
Als straks de saldering verdwijnt kan ik die gebruiken om zo veel mogelijk op 0 te blijven bij negatieve prijzen.
Ik heb overigens voor dit alle geen modbus meter meer nodig. De gegevens van de omvormer (productie) en mijn P1 meter van Homewizard zijn genoeg om dit dynamisch te regelen.
Bericht in de app dat het aan de kant van de provider (in dit geval Vodafone) ligt. Op een andere locatie waar ik ook Zonneplan heb, heb ik geen problemen .Daar is het KPN als data netwerk leverancier.aloft schreef op maandag 10 juli 2023 @ 14:16:
Het gaat hierbij niet alleen om het limiteren van je PV maar ook om extra afname. In de herfst / winter vind ik het prima om een buffervat met COP 2 en daarna COP 1 af te toppen tot 85ºc als de tarieven laag zijn bijvoorbeeld. Dat soort acties veroorzaken ook meer afname uit het net.Kirvis schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 09:39:
[...]
Ja precies, mijn gedachtengang was juist. Thanks!
En uiteraard houd ik in de gaten dat het niet te veel wordt, maar ik denk dat het vrij optimistisch is om te denken dat ik meer dan 800 KWh op jaarbasis ga limiteren.
Ik heb overigens ook een flow in Homey gemaakt die precies mijn verbruik volgt. Eergisteren getest, met onderstaand resultaat.
[Afbeelding]
Als straks de saldering verdwijnt kan ik die gebruiken om zo veel mogelijk op 0 te blijven bij negatieve prijzen.
Ik heb overigens voor dit alle geen modbus meter meer nodig. De gegevens van de omvormer (productie) en mijn P1 meter van Homewizard zijn genoeg om dit dynamisch te regelen.
Limiteren PV (invoeding) + verhoging afname telt bij elkaar op. Met 'slechts' 800kWh overschot theoretisch zou ik dat wel in de gaten gaan houden.
Alle connects kunnen op alle 3 de grote netwerken. Trek hem er eens uit en opnieuw erin stoppen? Misschien switcht hij over naar een van de andere netwerken.aloft schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 09:44:
[...]
Bericht in de app dat het aan de kant van de provider (in dit geval Vodafone) ligt. Op een andere locatie waar ik ook Zonneplan heb, heb ik geen problemen .Daar is het KPN als data netwerk leverancier.
[Afbeelding]
Sometimes you need to plan for coincidence
Good point! Ik houd het in de gaten.denneappel schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 09:44:
[...]
Limiteren PV (invoeding) + verhoging afname telt bij elkaar op. Met 'slechts' 800kWh overschot theoretisch zou ik dat wel in de gaten gaan houden.
Voorlopig nog geen buffervat of warmtepomp hier, maar wel goed om idd rekening mee te houden.
Er staan ook allemaal nieuwe documenten onder "Documenten", blijkbaar is het contract opnieuw opgesteld.marana schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 08:01:
[...]
Ik zie in de app wel 1 juli als ingangsdatum van het contract staan.
Hadden ze wel even vooraf akkoord voor mogen vragen...
Gaan ze wel gewoon door met jaarlijks salderen of begint de teller op 1 juli opnieuw?zaadstra schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 11:58:
Wat gek dat ZP de startdatum gewijzigd heeft. Dat vind ik niet bepaald administratief correct.
Hmzz idd bij mij ook.zaadstra schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 11:58:
Wat gek dat ZP de startdatum gewijzigd heeft. Dat vind ik niet bepaald administratief correct.
6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh
Zal daarmee eind (slot) nota ook veranderen in juli 2024?zaadstra schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 11:58:
Heb even nagevraagd, wacht op antwoord
[ Voor 7% gewijzigd door Deldenaar op 11-07-2023 13:43 ]
Wat kwam er bij jouw uit toen je de startpost las?Slawkooo schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 14:55:
Welke aanbieder per uur het goedkoopst is en een probleemloze service heeft. Zonneplan or nex energy?
Speciaal voor jou heb ik nu pijltjes bij het plaatje gezet, zodat het nog duidelijker is...
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/75887590
Die door de automaten was alleen grappig, maar leidde je misschien te veel af...
[ Voor 23% gewijzigd door EmHaKa op 11-07-2023 16:19 ]
Ja deze melding had ik ook, maar kwam gisteren ineens tevoorschijn nadat de Enexis monteur m'n 1x35A naar 3x25A had omgebouwd en ik ook een nieuwe meter kreeg. Dus ik was in de veronderstelling dat het alleen bij mij wasaloft schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 09:44:
[...]
Bericht in de app dat het aan de kant van de provider (in dit geval Vodafone) ligt. Op een andere locatie waar ik ook Zonneplan heb, heb ik geen problemen .Daar is het KPN als data netwerk leverancier.
[Afbeelding]
Enfin, even met ZP gebeld (binnen een minuut iemand aan de lijn! Hulde!) en kreeg advies om de dongle even een uurtje er af te halen, zodat ie reset. Helaas na twee uur er af en weer er aan nog steeds rood knipperende led en geen verbinding en data.
Vandaag weer even gechat (ook binnen een minuut respons van real life person! Hulde!) en heeft die m'n dongle vanaf ZP gereset en binnen paar seconden was ie weer online!
Man, ik ben dat niet meer gewend meteen iemand aan de telefoon of chat te hebben! Prima opgelost ZP!
Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
[ Voor 91% gewijzigd door Faceless op 12-07-2023 09:15 ]
10 werkdagenbilgy_no1 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 16:10:
[...]
Ik zou ook wel degelijk een klacht indienen bij Liander. Las hier ergens dat ze wettelijk binnen twee maanden een niet-werkende meter moeten vervangen. Nu al aangeven dat het 5 maanden gaat duren is een ernstige verzaking van hun plicht. Zal wel dat er tekort aan meters en/of installateurs is, maar daar hoef jij niet de dupe van te worden.
Melding maken bij ACM heb ik hier langs zien komen en schakel eventueel je rechtsbijstand in. Dit gaat toch al snel over honderden euro's.
4.2.3.2 Meetcode elektriciteit
- knip -
Dan lid 1, 2 maanden (wat ook te lang is voor dynamisch)Raymond P schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 16:28:
@Domba Als P1 wel data levert lijkt het mij dat er geen storing in het meetgedeelte is.
als ook netwerkbeheerder verzaakt heeft in kennis te stellen zodat maatregelen getroffen konden worden om schade beperkt te houden
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5UUdaPqAOfyxfr4g4Lvp9BVI.jpg?f=user_large)
Meer users bij Tiber die vandaag volgens de app heel veel hebben terug geleverd?
Zal helaas een bug zijn want hebben hier maar 2 paneeltjes liggen
Nee dat zegt hij niet. De gemiddelde prijs bij Tibber geeft hij aan. Als hij daartegen wordt afgerekend is dat toch nog steeds voordeliger dan een variabel contract?bilgy_no1 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 16:10:
[...]
Maar die €0,27 heeft @Leopold of Lent gerealiseerd door heel veel gebruik te maken van lage/negatieve tarieven met het laden van de auto's. Hij geeft ook al aan dat de eerste schatting er faliekant naast zit. Het is gewoon een hele hoop gedoe wat ervan komt en om alles vergoed te krijgen wordt een hele hoop gedoe.
Ik zou hem ook adviseren per zsm over te stappen naar een 6 maands contract. Dan kun je de opwek van nu nog enigszins uitsmeren t/m december/januari.
Ook heb je dan een goede formule voor de schade die je lijdt: €0,10 per kWh.
Ik zou ook wel degelijk een klacht indienen bij Liander. Las hier ergens dat ze wettelijk binnen twee maanden een niet-werkende meter moeten vervangen. Nu al aangeven dat het 5 maanden gaat duren is een ernstige verzaking van hun plicht. Zal wel dat er tekort aan meters en/of installateurs is, maar daar hoef jij niet de dupe van te worden.
Melding maken bij ACM heb ik hier langs zien komen en schakel eventueel je rechtsbijstand in. Dit gaat toch al snel over honderden euro's.
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels
:strip_exif()/f/image/oEyGVVnj65luW4W8LFq3d7jV.jpg?f=fotoalbum_large)