Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

ReSpawN schreef op zondag 2 juli 2023 @ 23:31:
Om maar even extra kolen op het vuur te leggen: m’n vriendin kan er om lachen maar snapt de sport niet zo. Toen ik vanavond de negatieve kosten liet zien snapte ze het wel. Dat, en de thuislaadvergoeding van de baas op de Model 3 maakt zo’n dag als deze heel interessant en dat beaamde ze ook.

Laten we vooral eventuele gender-onvriendelijkheid (die er inderdaad niet was) buiten de deur houden en de passie om techniek en automatisering delen. 😎
Eens. En tegenwoordig kan je beter "significant other" gebruiken, dan kan je niet worden afgerekend op je woordkeuze, ondanks dat je het niet zo bedoelt.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• earthman
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-11 12:11
cequadrat schreef op zondag 2 juli 2023 @ 22:52:
[...]

Wat een vrouwonvriendelijke opmerking zeg. Hier is het juist andersom; ik ben alles aan het inregelen en aan het automatiseren om optimaal gebruik te maken van de dynamische tarieven en mijn vriend denkt: het zal wel.
Ik las zelf de opmerking als betrekking hebbend op de partner en/of de rest van het huishouden. In het aangehaalde bericht was dat inderdaad een vrouw, maar zoals je vanuit je eigen situatie ook aangeeft kan dat vanzelfsprekend een man zijn (of alles wat daar tussenin valt).

• cequadrat
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 07-11 22:40
earthman schreef op zondag 2 juli 2023 @ 23:42:
[...]

Ik las zelf de opmerking als betrekking hebbend op de partner en/of de rest van het huishouden. In het aangehaalde bericht was dat inderdaad een vrouw, maar zoals je vanuit je eigen situatie ook aangeeft kan dat vanzelfsprekend een man zijn (of alles wat daar tussenin valt).
Voor de duidelijkheid: Taro reageerde op een bericht waarin het over de vriendin gaat. Daar reageerde hij op met: "Ze overzien het op een bepaalde manier niet." Ze refereert naar de vriendin(nen). Dat vond ik vrouwonvriendelijk, heb ik aangegeven en Taro heeft daarna zijn bericht nog eens gelezen en gesnapt dat ik het zo opvatte, ondanks dat hij gewoon "de partners" bedoelde. Daarom heeft hij zijn bericht ook aangepast. Wat mij betreft was het toen al klaar, dus nu weer door met lullen over dynamische tarieven.

Vandaag € 20,- verdiend met verbruiken. :P

• LostboyArno
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-11 14:55
basdej schreef op zondag 2 juli 2023 @ 23:12:
[...]

Ja klopt, enkel in het overzicht van het prijsplafond. Als je onderin op het stroom knopje duwt staat het daar wel goed in de grafieken
Inderdaad. Zou kunnen dat het komt omdat het totaal van deze maand nog onder 0 is. Dan zal de app ergens terug vallen naar default instellingen zijnde het prijsplafond.

Verwijderd

Is he took mogelijk om alleen stroom vast te nemen bij een andere leverancier en gas dynamisch te blijven? Zit een beetje uit te puzzelen wat voordelig is, alleen heb ik nog geen jaarverbruik of überhaupt enig idee wat ik in de winter verbruik met een hybride systeem + 9 panelen. Ik gok dat het voordeliger is om elektra op zijn minst vast te hebben, gezien ik deze maanden ruim 2x meer opwek dan verbruik. Maar gas is bij de vaste aanbieders wel een heel stuk duurder.

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-11 07:07
Bijvoorbeeld groene stroom lokaal bied ook een los gas contract aan. Dus dat kan zeker.

• peppie1212
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23-01 16:03
Hoe zit het met prijs plafond per uur?
Als je boven de max limiet uitkomt.
Bij de Anwb energie zit ik gisteren zondag tussen 11/4uur er ruim boven.

• jusch
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-05 08:37

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

peppie1212 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 08:56:
Alleen per dag: LINK

• hremijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-11 12:36
peppie1212 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 08:56:
Als je gemiddelde prijs beneden de prijsplafond limiet ziet, dan maakt het toch niet uit wat je verbruikt?

• peppie1212
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23-01 16:03
2-7-2023 5,538594 kw max voor die dag.

Ik zit er ruim boven

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22:52
peppie1212 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 09:16:
2-7-2023 5,538594 kw max voor die dag.

Ik zit er ruim boven
Ha ja ik ook. 94 kWh gisteren.
Een auto van 70% naar 100%, de ander van 50% naar 100% geladen. 2x de wasmachine, 1x de droger en 1x de vaatwasser gedraaid, en bij dit alles ook nog 12 euro van Tibber + 16 euro laadkostenvergoeding te ontvangen. Leuk dagje.

• LostboyArno
marana schreef op maandag 3 juli 2023 @ 09:53:
[...]

Een auto van 70% naar 100%, de ander van 50% naar 100% geladen. 2x de wasmachine, 1x de droger en 1x de vaatwasser gedraaid, en bij dit alles ook nog 12 euro van Tibber + 16 euro laadkostenvergoeding te ontvangen. Leuk dagje.
Ik deed mijn best maar kwam niet verder dan 65 kWh met name door de loadbalancer waardoor het verbruik afgekapt wordt op 7,5 kWh per uur.

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:47
Ik kwam niet verder dan 42 kWh, mijn 40A aansluiting zat min of meer de hele tijd op max vermogen (~9.2kW) te leveren :D.

Auto ging regelmaat in standby door de load balancer :9.

Uurprijzen zoals gisteren mag van mij wel vaker >:) :+.

6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-11 00:15
Gisteren was inderdaad wel heel bijzonder, was helaas zelf niet thuis dus het is bij een ingepland wasje gebleven maar heb toch nog geld verdiend :)

En dan zit de energiebelasting (hoezo betaal je dat bij een negatieve prijs...) er nog bij

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
marana schreef op maandag 3 juli 2023 @ 09:53:
[...]

12 euro voor 94kWh? Dat is wel heel weinig, toch?

• SuperR1902
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 24-11 12:29
Vanaf morgen gaat het Dynamisch Contract van VandeBron in. Ik ben benieuwd. Geen elektrische auto om het maximale eruit te halen, maar voorlopig nog goedkoper dan het jaarbod en variabel contract.

• mahagen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-11 09:50
bbbrumbrum schreef op maandag 3 juli 2023 @ 12:27:
[...]

Die 94 zal niet allemaal in de negatieve uurtjes zijn geweest.

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + Proxmox HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a)

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23-11 22:25
GrooV schreef op maandag 3 juli 2023 @ 12:21:
Gisteren was inderdaad wel heel bijzonder, was helaas zelf niet thuis dus het is bij een ingepland wasje gebleven maar heb toch nog geld verdiend :)

En dan zit de energiebelasting (hoezo betaal je dat bij een negatieve prijs...) er nog bij
Energiebelasting is een belasting per kWh en is niet prijs afhankelijk. De BTW wel.

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22:52
mahagen schreef op maandag 3 juli 2023 @ 12:30:
[...]

Die 94 zal niet allemaal in de negatieve uurtjes zijn geweest.
Dit. En de productie van de zonnepanelen was er ook nog niet afgetrokken.

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19:13
Jazsie schreef op maandag 3 juli 2023 @ 11:27:
Ik kwam niet verder dan 42 kWh, mijn 40A aansluiting zat min of meer de hele tijd op max vermogen (~9.2kW) te leveren :D.

Auto ging regelmaat in standby door de load balancer :9.

Uurprijzen zoals gisteren mag van mij wel vaker >:) :+.
Maar dan alleen wanneer ik in de gelegenheid ben om de auto thuis op te laden, OK? Anders worden die zonnepanelen wel heel erg verliesgevend... Heb rond die piek-uren zo'n 3 kW. Daar valt echt niet tegenop te wassen.

Er gaat in elk geval wel een airco bijkomen om een beetje te kunnen koelen/verwarmen aan de hand van de prijzen. De warmtepomp ondersteunt dit helaas niet (aansturen via Home Assistant).

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
bilgy_no1 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 13:18:
[...]

Maar dan alleen wanneer ik in de gelegenheid ben om de auto thuis op te laden, OK? Anders worden die zonnepanelen wel heel erg verliesgevend... Heb rond die piek-uren zo'n 3 kW. Daar valt echt niet tegenop te wassen.

Er gaat in elk geval wel een airco bijkomen om een beetje te kunnen koelen/verwarmen aan de hand van de prijzen. De warmtepomp ondersteunt dit helaas niet (aansturen via Home Assistant).
Koelen/verwarmen schiet met deze buitentemperaturen ook niet echt op. WP verbruikt dan max 500W.
Maar: kun je geforceerd SWW triggeren (bvb door het signaal van de het boilervat thermovoeler te beinvloeden)? Dan loopt hij iig een tijdje voluit, alhoewel je dan eigenlijk ook een hoger setpoint wilt dan je normaal aanhoudt.
Of gewoon een 3-fase 9kW element in het vat, dat schiet lekker op met affakkelen.

• Jazsie
bbbrumbrum schreef op maandag 3 juli 2023 @ 12:27:
[...]

Dat is inderdaad aan de lage kant, (-)12,7ct de kWh...
bilgy_no1 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 13:18:
[...]

PV gaat automatisch uit wanneer de prijs negatief is.

Ik was inderdaad thuis op dat moment, dat helpt idd:
- EV laden
- Zwembad warmtepomp
- Airco
- Vaatwasser
- Wasmachine
- Thuisbatterij

Meer kon niet, zonder load balancer zou mijn 40A aansluiting eruit vliegen >:).

• LostboyArno
Jazsie schreef op maandag 3 juli 2023 @ 13:45:
[...]

Dat is inderdaad aan de lage kant, (-)12,7ct de kWh...

[...]

PV gaat automatisch uit wanneer de prijs negatief is.

Ik was inderdaad thuis op dat moment, dat helpt idd:
- EV laden
- Zwembad warmtepomp
- Airco
- Vaatwasser
- Wasmachine
- Thuisbatterij

Meer kon niet, zonder load balancer zou mijn 40A aansluiting eruit vliegen >:).
Ik zat te twijfelen of ik die uit zou zetten aangezien ik op 7.2 kWh bleef hangen met mijn 35A aansluiting terwijl de gewone max 8050 is maar een uurtje 10000 ook geen issue zou zijn maar ja helaas.

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:39
Verwijderd schreef op maandag 3 juli 2023 @ 08:17:
Is he took mogelijk om alleen stroom vast te nemen bij een andere leverancier en gas dynamisch te blijven? Zit een beetje uit te puzzelen wat voordelig is, alleen heb ik nog geen jaarverbruik of überhaupt enig idee wat ik in de winter verbruik met een hybride systeem + 9 panelen. Ik gok dat het voordeliger is om elektra op zijn minst vast te hebben, gezien ik deze maanden ruim 2x meer opwek dan verbruik. Maar gas is bij de vaste aanbieders wel een heel stuk duurder.
Ja. Ik weet niet of je al bij een aanbieder zit net dynamische prijzen? Als je bv nu bij Zonneplan voor zowel stroom als gas zit, kun je voor stroom naar andere aanbieder en blijft gas bij Zonneplan.

Verwijderd

VHware schreef op maandag 3 juli 2023 @ 18:22:
[...]

Ja. Ik weet niet of je al bij een aanbieder zit net dynamische prijzen? Als je bv nu bij Zonneplan voor zowel stroom als gas zit, kun je voor stroom naar andere aanbieder en blijft gas bij Zonneplan.
Ik zit idd voor beide dynamisch bij anwb. Zou elektra dan evt vast willen.

• bilgy_no1
bbbrumbrum schreef op maandag 3 juli 2023 @ 13:36:
[...]

Koelen/verwarmen schiet met deze buitentemperaturen ook niet echt op. WP verbruikt dan max 500W.
Maar: kun je geforceerd SWW triggeren (bvb door het signaal van de het boilervat thermovoeler te beinvloeden)? Dan loopt hij iig een tijdje voluit, alhoewel je dan eigenlijk ook een hoger setpoint wilt dan je normaal aanhoudt.
Of gewoon een 3-fase 9kW element in het vat, dat schiet lekker op met affakkelen.
Ja klopt, die apparaten zijn gewoonweg te efficiënt...

Uiteraard heb ik het 300L boilervat zowel zaterdag als zondag op laten warmen... Zondag na het hardlopen even extra lang gedoucht om het water in het vat weer koud genoeg te krijgen...

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:49
Nu hopen dat #Tibber de data nog kan of gaat ophalen bij Liander en de afname tijdens de stroomval niet gaat uitmiddelen over de du(urde)re perioden.
Sind 01jul23 05u17 wordt mijn meter niet meer uitgelezen.

update: Lijkt wel of er wordt meegelezen. Mijn standen zijn omstreeks 21u00 uitgelezen en in #tibber _/-\o_ is dat ook verwerkt. Het was gisteren een topdag.

[ Voor 27% gewijzigd door PtrO op 03-07-2023 23:39 . Reden: standen zijn uitgelezen. ]

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:46
Mooi plaatje wat Zonneplan net op Twitter gooit over gisteren. Flink effect zichtbaar van alle klanten die goed gebruik maakten van de negatieve prijzen.
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F0HrRfVWIAIUC5N?format=jpg&name=large

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-11 19:37
BugBoy schreef op zondag 2 juli 2023 @ 14:59:
Ook bij mijn overbuurman (circa 10m aan de overkant van de straat) werkt de meter niet meer per 16-4. Dat is wel heel toevallig dezelfde datum als dat het bij mij ook is uitgevallen. Overigens verderop in de straat is het wel weer goed. Ik ga deze dagen even bij wat buren wat nakijken.
Het lijkt dat de meter van mijn overbuurman in storing staat (per dezelfde datum als die van mij). Een andere buurman loopt ook weken achter (zowel gas als electra), dus ik heb het vermoeden dat heel wat meters in storing staan. Mijn andere buurman's meter loopt helemaal netjes.

Vreemd genoeg komt er 21-7 iemand langs bij mijn overbuurman, terwijl bij mij wordt gezegd dat ik 10 weken moet wachten. Gisteren wel een e-mail ontvangen van Enexis dat de storing zou zijn verholpen en dat mijn leverancier nieuwe uitleesverzoeken kan doen. Ik geloof er weinig van, want er is geen nieuwe data binnengekomen en de meter staat nog steeds op 16-4.

Mijn overbuurman en ik hebben eind januari zonnepanelen gekregen en toevallig hebben wij allebei issues. De buurman waarbij de meter ook niet goed werkt (andere data) heeft onlangs een laadpaal gekregen. Het lijkt er op dat overal waar iets gewijizigd is er wat fout gaat. Bij de mensen waar ik ben langsgeweest -en alles goed lijkt te werken- is er ook niets gebeurd.

We gaan maar weer eens bellen met Enexis.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 21:48

Swerfer

Hmm...

Heronimo schreef op maandag 3 juli 2023 @ 20:29:
Mooi plaatje wat Zonneplan net op Twitter gooit over gisteren. Flink effect zichtbaar van alle klanten die goed gebruik maakten van de negatieve prijzen.
[Afbeelding]
Ik heb mijn best gedaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PF6zYFYcVgB1Uhpqfb_G22Y8EPs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8gvo5YJnS9e1PvyR6Ot2mNwj.jpg?f=fotoalbum_large

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:55
Best een kans dat we de komende dagen weer onder 0 uitkomen. Kan ik mooi mijn automatische afschakeling van panelen via Home Assistant testen :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sFQYHtq3CkFvG19j7yk6QXoc5rk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qFowLmQ1wxdqiM97iO3klvD5.png?f=fotoalbum_large
https://energie.theoxygent.nl/

edit: Hmm, voor morgen in ieder geval al niet :/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3KQF97EdhPXXOHjGaywrnSw4sck=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7bb9j4G9LzasCR6y5BlxwUMf.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Hmmbob op 04-07-2023 14:11 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-11 19:37
BugBoy schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 09:17:
Het lijkt dat de meter van mijn overbuurman in storing staat (per dezelfde datum als die van mij). Een andere buurman loopt ook weken achter (zowel gas als electra), dus ik heb het vermoeden dat heel wat meters in storing staan. Mijn andere buurman's meter loopt helemaal netjes.
Dit is wat er op dit moment in mijn logboek van mijn meter staat:
- Code 1: 04/07 09:27 (technisch beheer van de meter)
- Code 2: 29/06 01:26 (technisch beheer van het electriciteitsnet)
- Code 3: 04/07 09:27 (uitlezen actuele meterstanden, dag/maandstanden elektriciteitsmeter)
- Code 4: 04/07 01:37 (uitlezen actuele meterstanden, dag/maandstanden gasmeter)
- Code 5: 16/04 01:19 (uitlezen kwartierstanden van de elektriciteitsmeter)
- Code 6: 04/07 01:37 (uitlezen van de uurstanden van de gasmeter)

Mocht je zelf deze waardes bij jou meter eens willen weten, druk dan op de knop van je meter totdat je een logboek-entry ziet. Houd dan de knop een paar seconden vast en dan kan je door de verschillende codes lopen. Ben je bij een code en houd je weer de knop vast, dan krijg je de voorgaande logboek-entries van die code te zien. Doe je 30s niets, dan kom je terug in het hoofdmenu.

Het lijkt er dan ook op dat het uitlezen van de actuele meterstanden van de elektriciteitsmeter wel naar behoren werkt (die code was altijd redelijk actueel). Enkel het uitlezen van de kwartierstanden lijkt te zijn gestopt per 16 april. Op basis van deze gegevens wordt het verbruik over de dag weergegeven en zullen dynamisch providers dan ook factureren.

Kan het wellicht zijn dat het uitlezen van de kwartierwaarden is stopgezet? Bij Coteq (andere netbeheerder in Twente) en Liander kan je die expliciet aanvragen via een verzoekformulier (Coteq en Liander). Zover ik weet heeft de consument deze mogelijkheid niet bij Enexis (daar is enkel de optie om de slimme meter "administratief uit" te zetten).

Ik vermoed nu dat er ergens iets is misgegaan en het uitlezen van kwartierstanden door Enexis is uitgezet. Wellicht dat dit is gebeurd na het aanmelden van de zonnepanelen bij Enexis. Het enige dat mijn overbuurman en ik gemeen hebben is dat wij zonnepanelen hebben laten plaatsen door dezelfde installateur (op dezelfde dag in januari). Een andere meter in de straat die niet juist werkt geeft sinds 10 mei een storing aan. Die hebben een andere meter gekregen (ze wist niet precies wanneer) i.v.m. installatie van een laadpaal (is denk ik naar 3-fase overgegaan). Ook daar werken de kwartierstanden niet.

Het zou toch niet zo zijn dat ze een foutje in de software hebben dat bij een wijziging in de gegevens automatisch de kwartierstanden worden uitgezet? Dan wordt het nog feest bij de mensen die een dynamisch contract hebben...

[ Voor 6% gewijzigd door BugBoy op 04-07-2023 16:29 ]

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:54
Hmmbob schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 11:27:
Best een kans dat we de komende dagen weer onder 0 uitkomen. Kan ik mooi mijn automatische afschakeling van panelen via Home Assistant testen :+

[Afbeelding]
https://energie.theoxygent.nl/

edit: Hmm, voor morgen in ieder geval al niet :/
Dat grafiekje is de prijs zonder belasting en toeslagen. Morgen hebben we wel degelijk 5 uur met een kale prijs van 0 of 'n halve cent negatief. Zeker niet interessant om daarvoor zonnepanelen uit te gaan schakelen, je kunt tenslotte nog steeds je belasting salderen.

*edit* onjuiste aanname van mijn kant, maar dan zit die voorspeller er wel heel erg ver naast. Pas in de avond zit de werkelijke prijs ueberhaupt in de bandbreedte van hun voorspelling :X

[ Voor 10% gewijzigd door anboni op 04-07-2023 13:51 ]

• bilgy_no1
anboni schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 13:48:
[...]

Dat grafiekje is de prijs zonder belasting en toeslagen. Morgen hebben we wel degelijk 5 uur met een kale prijs van 0 of 'n halve cent negatief. Zeker niet interessant om daarvoor zonnepanelen uit te gaan schakelen, je kunt tenslotte nog steeds je belasting salderen.

*edit* onjuiste aanname van mijn kant, maar dan zit die voorspeller er wel heel erg ver naast. Pas in de avond zit de werkelijke prijs ueberhaupt in de bandbreedte van hun voorspelling :X
Ja, het is ook een AI dat in ontwikkeling is lijkt me. Ik gebruik het ook niet voor de precieze prijzen, maar wel voor de trend een paar dagen vooruit. Laad ik vandaag de auto op, of kan ik beter een paar dagen wachten. Dat werkt voor mij tot nu toe wel OK met deze bron.

Het is net als met de weersvoorspelling: die zitten er ook wel eens naast voor de volgende dag...

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 00:23
Ik vraag mij iets af.

We produceren hier ongeveer 5x ons eigen verbruik op jaarbasis met PV. We salderen daardoor slechts 20% van onze invoeding en krijgen voor de rest een TLV via een vast of variabel contract. Die ligt flink hoger dan we met dynamisch kunnen krijgen.

Om toch even goed opties af te wegen. Stel we switchen naar een dynamisch contract. Klopt het dat ik dan ook afneem (importeer) tegen kale tarieven? Zelfs als ik flink extra ga afnemen? Vanwege mijn overschot kan ik best wat meer salderen zeg maar.

• Faceless
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-11 23:53
Iemand al chocola kunnen maken van de nieuwe Zonneplan factuur? Volgens mij had de titel 'Factuur Juni 2023' moeten zijn ipv Juli 2023 en dan qua voorschot denk ik dat ze Juli bedoelen in plaats van Augustus?

Soort van off-by-one bug?

• Locke_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 24-11 22:21

Locke_

Iron within, Iron Without!

Faceless schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 17:39:
Iemand al chocola kunnen maken van de nieuwe Zonneplan factuur? Volgens mij had de titel 'Factuur Juni 2023' moeten zijn ipv Juli 2023 en dan qua voorschot denk ik dat ze Juli bedoelen in plaats van Augustus?

Ik heb de factuur nog niet ontvangen. Net even gekeken maar staat ook nog niet in de app.

"From iron cometh strength! From strength cometh will! From will cometh faith! From faith cometh honour! From honour cometh iron!"

• Desprinter
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18-11 10:54

Nope, Augustus betaal je voorruit juli is nog achteraf. En volgende maand is het achteraf juli en voorschot voor september.

En de factuur van mei staat al op factuur juni(daar is het of fout gegaan of iets verandert in systeem)

[ Voor 10% gewijzigd door Desprinter op 04-07-2023 18:06 ]

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03:36
denneappel schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 17:22:
Ik vraag mij iets af.

We produceren hier ongeveer 5x ons eigen verbruik op jaarbasis met PV. We salderen daardoor slechts 20% van onze invoeding en krijgen voor de rest een TLV via een vast of variabel contract. Die ligt flink hoger dan we met dynamisch kunnen krijgen.

Om toch even goed opties af te wegen. Stel we switchen naar een dynamisch contract. Klopt het dat ik dan ook afneem (importeer) tegen kale tarieven? Zelfs als ik flink extra ga afnemen? Vanwege mijn overschot kan ik best wat meer salderen zeg maar.
in principe ja.
Je kan nog 4x het huidige verbruik afnemen en nog steeds kan je de heffingen salderen.

Zonder nvoeding te kunnen sturen is 5x je eigen invoeden, dynamisch niet de juiste keuze
Er zijn te veel negatieve uren en nog veel meer uren <5 ct als de zon schijnt.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• denneappel
Domba schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 18:15:
[...]

in principe ja.
Je kan nog 4x het huidige verbruik afnemen en nog steeds kan je de heffingen salderen.

Zonder nvoeding te kunnen sturen is 5x je eigen invoeden, dynamisch niet de juiste keuze
Er zijn te veel negatieve uren en nog veel meer uren <5 ct als de zon schijnt.
Thanks! De komende tijd zit ik nog gebakken maar in de toekomst denk ik dat dynamisch de winter “overbruggen” de beste optie gaat zijn. Weinig opwek maar veel planbaar verbruik.

• bilgy_no1
denneappel schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 18:17:
[...]

Thanks! De komende tijd zit ik nog gebakken maar in de toekomst denk ik dat dynamisch de winter “overbruggen” de beste optie gaat zijn. Weinig opwek maar veel planbaar verbruik.
Tijd voor een EV en/of een (airco-)warmtepomp! Dan gaat het zich nog veel sneller terugverdienen...

Als je de opgewekte kWh kunt gebruiken om inkoop van gas/benzine te vervangen ben je spekkoper.

Bijv. Benzine (1 op 20) kost ongeveer €1,80 voor 20 km. Diezelfde afstand vergt ongeveer 4 kWh inclusief laadverlies. Oftewel, dit levert €0,45 op per kWh. Zijn er nog leveranciers zijn die zo'n TLV betalen, behalve wellicht bij bestaande contracten?

[ Voor 31% gewijzigd door bilgy_no1 op 04-07-2023 18:34 ]

• mahagen

Is mailing over geweest,

Vanaf 1 juli gaan we over op de nieuwe voorwaarden inclusief een nieuwe manier van factureren. Op 15 mei hebben we je geïnformeerd over de wijzigingen. Je nieuwe contract vind je bij je documenten in de Zonneplan app. In deze mail leggen we uit welke facturen je de komende tijd kan verwachten.

Volgende week ontvang je de nieuwe factuur
Je ontvangt volgende week je energierekening van juni met het voorschot voor augustus in één factuur. Op die manier gaan we over naar de voorschot methode. Hoe de nieuwe factuur eruit ziet vind je op onze website. Hieronder zie je precies welke facturen je wanneer kan verwachten.

Factuur vooruitzicht

Voorschotbedrag op basis van jouw verbruik
Het voorschotbedrag is gebaseerd op jouw geschatte verbruik voor die maand. In de winter ligt dit doorgaans iets hoger dan in de zomer. We gaan hierbij uit van je opgegeven jaarverbruik. Deze kan je zelf controleren en wijzigen in de Zonneplan app bij de tab ‘Energiecontract’.

/quote

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + Proxmox HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a)

• denneappel
bilgy_no1 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 18:24:
[...]

Tijd voor een EV en/of een (airco-)warmtepomp! Dan gaat het zich nog veel sneller terugverdienen...

Als je de opgewekte kWh kunt gebruiken om inkoop van gas/benzine te vervangen ben je spekkoper.

Bijv. Benzine (1 op 20) kost ongeveer €1,80 voor 20 km. Diezelfde afstand vergt ongeveer 4 kWh inclusief laadverlies. Oftewel, dit levert €0,45 op per kWh. Zijn er nog leveranciers zijn die zo'n TLV betalen, behalve wellicht bij bestaande contracten?
Op dit moment krijgen we €1,09 / kWh via Innova. De 2 EVs hangen dus om beurten aan de publieke laadpaal ;-)

Ik volg met veel interesse de dynamische tarieven. Home Assistant houdt ons verbruik / opwek precies bij en rekent uit wat dit doet bij een dynamisch contract. Ooit komt het hier ook wel denk ik. Dank voor de antwoorden!

• HansMij
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-11 13:09

Mijn factuur staat vol fouten. Staat alleen een voorspelling voor gasverbruik op, niet voor stroom. Verder een kopje 'Energiebelasting bij jaarverbruik 1kWh' met bedrag 0.
Tenslotte had ik verwacht dat ze ook vastrecht wel in het voorschot zouden meenemen.
Zal ze morgen even bellen voor een correcte factuur.

• Faceless
mahagen schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 19:11:
[...]
Je ontvangt volgende week je energierekening van juni met het voorschot voor augustus in één factuur.
Das wel leuk en aardig, maar dan betaal je dus in juli al een voorschot voor augustus? Dan is het dus eigenlijk een voorschot van 2 maanden.

Ik had verwacht dat ik in juli een afrekening van juni zou krijgen en voor juli vooruit zou betalen.

• bilgy_no1
denneappel schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 19:57:
[...]

Op dit moment krijgen we €1,09 / kWh via Innova. De 2 EVs hangen dus om beurten aan de publieke laadpaal ;-)

Ik volg met veel interesse de dynamische tarieven. Home Assistant houdt ons verbruik / opwek precies bij en rekent uit wat dit doet bij een dynamisch contract. Ooit komt het hier ook wel denk ik. Dank voor de antwoorden!
Wow. Net op het juiste moment getekend denk ik. Nu bieden ze nog maar €0,0847 per kWh aan... Dat was waar ik aan refereerde met mijn reactie.

Met zo'n TLV zou ik inderdaad niet overstappen nu...

• Desprinter
Faceless schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 20:53:
[...]

Das wel leuk en aardig, maar dan betaal je dus in juli al een voorschot voor augustus? Dan is het dus eigenlijk een voorschot van 2 maanden.

Ik had verwacht dat ik in juli een afrekening van juni zou krijgen en voor juli vooruit zou betalen.
Alleen dan betaal je pas half juli voorruit voor juli? is het dan nog voorruit te noemen?

• NietGiftig
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Desprinter schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 20:56:
[...]
Alleen dan betaal je pas half juli voorruit voor juli? is het dan nog voorruit te noemen?
Hoezo half Juli?
bij mij staat er voorschot voor augustus

En apart berekende voorschotten in belasting en afname.

En dan, mijn echte gebruik is gemiddeld 175 kWh per maand en de voorspelling voor is 119.
Dus ook weer een formule hoeveelheid
Een aanname van gebruik tegen een nog niet vastgestelde kWh prijs.
Dubbel onbekend : aanname hoeveelheid maal geschatte prijs

Niet echt een schoolvoorbeeld van duidelijkheid

Wordt met de eindafrekening nog een heel gereken.
Was niet nodig geweest.

• Faceless
Desprinter schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 20:56:
[...]
Dus dan is de conclusie dus dat we 2 maanden voorruit betalen.

Op 4 juli wordt voorschot voor de maand augustus in rekening gebracht.
Op 4 september wordt dit voorschot pas weer verrekend met daadwerkelijk verbruik.

In andere woorden:
Op de volgende factuur van 4 augustus, zal voorshot van september in rekening worden gebracht.
Er valt dan nog niets te verrekenen. Dus die factuur komt ook 2x zo hoog uit (+/-).
Pas op de factuur van 4 september wordt voor het eerst iets verrekend.

• Camiel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-11 10:35
Daar wordt dan juli op verrekend toch?

• Desprinter
NietGiftig schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 22:16:
[...]

Hoezo half Juli?
bij mij staat er voorschot voor augustus

En apart berekende voorschotten in belasting en afname.

En dan, mijn echte gebruik is gemiddeld 175 kWh per maand en de voorspelling voor is 119.
Dus ook weer een formule hoeveelheid
Een aanname van gebruik tegen een nog niet vastgestelde kWh prijs.
Dubbel onbekend : aanname hoeveelheid maal geschatte prijs

Niet echt een schoolvoorbeeld van duidelijkheid

Wordt met de eindafrekening nog een heel gereken.
Was niet nodig geweest.
bij mij gaat geld meestal pas rond de 13-15 van de maand van rekening. Zo kom ik op de halve maand. Heb je voorspelde verbruik dan wel hoog genoeg in app staan?

Nou in de mail van begin juli werd het vrij helder uitgelegd hoe het eruit kwam te zien, veel duidelijk kon niet. en hebben in mei ook wel geinformeerd hoe het ging(dat had beter gekund toen).

Tsja als ze van achteraf naar voorschot gaan facturen krijg je inderdaad een nieuw systeem wat wennen is, en wat overgang zorgt. Wat vanaf september zorgt voor geen dubbele rekening.

Juli is eigenlijk nog maand met achteraf betalen, en al voorschot voor augustus wordt geind.

in augustus betaal je juli en het voorschot van september.

in september betaal je dan voorschot oktober en krijg je afrekening van je gebruik en betaalde voorschot van augustus en daar rekensommetje van.

• NietGiftig
  • Niet online
Desprinter schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 22:48:
[...]
Heb je voorspelde verbruik dan wel hoog genoeg in app staan?
Dat probeerde ik al aan te geven 175 x 12
Helaas wordt daar ook weer een onbekende formule op los gelaten.
ik gebruik in de winter niets meer dan in de zomer.
Die paar led lampjes die wat eerder aangaan maken het verschil niet.
[...]
Nou in de mail van begin juli werd het vrij helder uitgelegd hoe het eruit kwam te zien, veel duidelijk kon niet.
......
Ik heb het niet over de uitleg, maar de nota.
Waarom staat de energiebelasting bij vaste maandheffing, dat is toch ook een schatting?
Nee, geen voorbeeld van duidelijkheid.

Maar oke, veel mensen hebben voor bedrijven een soort van clubliefde.
Mijn cluppie doet het goed en daar moet je niet negatief over praten.

Voor mij is Zonneplan geen clubje maar een bedrijf.

• mahagen
[...]

bij mij gaat geld meestal pas rond de 13-15 van de maand van rekening. Zo kom ik op de halve maand. Heb je voorspelde verbruik dan wel hoog genoeg in app staan?

Nou in de mail van begin juli werd het vrij helder uitgelegd hoe het eruit kwam te zien, veel duidelijk kon niet. en hebben in mei ook wel geinformeerd hoe het ging(dat had beter gekund toen).

Tsja als ze van achteraf naar voorschot gaan facturen krijg je inderdaad een nieuw systeem wat wennen is, en wat overgang zorgt. Wat vanaf september zorgt voor geen dubbele rekening.

Juli is eigenlijk nog maand met achteraf betalen, en al voorschot voor augustus wordt geind.

in augustus betaal je juli en het voorschot van september.

in september betaal je dan voorschot oktober en krijg je afrekening van je gebruik en betaalde voorschot van augustus en daar rekensommetje van.
Zo zie ik het ook, heeft niks met clubliefde te maken, zijn meerdere bedrijven die voorschot periode aan hebben gepast, zoals KPN nog tijd terug. Waarschijnlijk behoefte aan meer cashflow en/of teveel wanbetalers denk ik dan. Geeft altijd een wrang gevoel bij klanten natuurlijk, ineens dubbele maandfactuur.

Heb net factuur binnen cijfers lijken hier te kloppen in ieder geval. Maar het wordt energieleveranciers trouwens ook niet makkelijk gemaakt in Nederland met die energiebelasting, vermindering energiebelasting, saldering, prijs plafond en btw.. En dat voor twee producten, elektra en gas in 1 nota..

Wat mij betreft zouden ze wel alle heffingen en kortingen iedere maand mogen berekenen en compleet afronden. Gewoon bij veel verbruik zoals in de winter veel betalen (verwarming gas of elektra) en in de zomer nihil. Nu 75e belasting voor 14m3 gas aan de hand van het opgegeven jaarverbruik, waardeloos, dynamisch is dynamisch dus stop met belasting te middelen..

• NietGiftig
  • Niet online
mahagen schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 23:40:
[...]
Wat mij betreft zouden ze wel alle heffingen en kortingen iedere maand mogen berekenen en compleet afronden. Gewoon bij veel verbruik zoals in de winter veel betalen (verwarming gas of elektra) en in de zomer nihil. Nu 75e belasting voor 14m3 gas aan de hand van het opgegeven jaarverbruik, waardeloos, dynamisch is dynamisch dus stop met belasting te middelen..
dit dus, precies mijn mening

• LostboyArno
NietGiftig schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 23:58:
[...]

dit dus, precies mijn mening
Dan nog is een voorschot vragen heel normaal. Je kan moeilijk alles voorfinancieren

• NietGiftig
  • Niet online
LostboyArno schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 07:49:
[...]

Dan nog is een voorschot vragen heel normaal. Je kan moeilijk alles voorfinancieren
Maar waar heb ik dan gezegd dat ik het voorschot niet begrijp?
Lees aub de posts goed, ik heb het over onduidelijke nota's

• dr86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Taro schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 12:12:
[...]

* "Belasting" in dit voorbeeld = Belasting en toeslagen in de range van 15-17 cent, ik negeer de details voor het gemak even.

Als de prijs incl. belasting +- 15-17* cent is, dan betaal je alleen belasting en 0 cent voor de stroom. Is de prijs +- -15 t/m -17 cent en je levert terug, dan ontvang je belasting en 0 cent voor je stroom. Op jaarbasis wordt deze daadwerkelijke belasting/maandheffingen met je vooraf ingevulde inschatting met elkaar verrekend en bepaald of je wel/niet "belasting" terugkrijgt (Bij zonneplan ivm inschatting over het hele jaar dan).

Bij -25 cent ontvang je dus +- 8-10 cent voor je stroom en +- 15-17 cent belasting terug.
Toch nog even een vraagje over je antwoord vorige maand.

Zie bv vandaag dat de kale stroomprijs vanmiddsg -1ct is.

In mn tiber app geeft ie incl belasting aan dat de prijs dan +17ct is.

Dat betekend dan toch dat ondanks dat je 1ct toe krijgt voor stroom gebruik je alsnog 17ct belasting moet betalen ipv dat je dit ook toe krijgt?

Of zie ik het verkeerd?

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

dr86 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 09:02:
[...]

Dat betekend dan toch dat ondanks dat je 1ct toe krijgt voor stroom gebruik je alsnog 17ct belasting moet betalen ipv dat je dit ook toe krijgt?

Of zie ik het verkeerd?
Helaas. Je ziet het goed.
Ondanks negatieve kWh prijs, moet je toch betalen. :-(

Mooie Plaatjes   

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

dr86 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 09:02:
[...]

Toch nog even een vraagje over je antwoord vorige maand.

Zie bv vandaag dat de kale stroomprijs vanmiddsg -1ct is.

In mn tiber app geeft ie incl belasting aan dat de prijs dan +17ct is.

Of zie ik het verkeerd?
Klopt. Dit is de formule die gehanteerd wordt.

(kale inkoop * btw) + inkoopvergoeding + EB + ODE
(-0,01 * 0,21) + 0,0254 + 0,1525 + 0 = 0,1758

inkoopvergoeding is voor (mijn geval bij Frank Energie): 0,0254
EB is voor 2023: 0,1525
ODE is voor 2023 0

Edit, soms zie je ook inkoopvergoeding en EB ex btw. Formule is dan:
(kale inkoop + inkoop vergoeding + EB) * btw + ODE

[ Voor 8% gewijzigd door JackBol op 05-07-2023 09:16 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• Gilles de Geus
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:18
Wat ik vreemd vind aan de Zonneplan factuur is dat ze bij de voorspelling een (kale) prijs aanhouden van ongeveer 13 cent/kWh voor levering en teruglevering. Is op zich gunstig voor mijn voorschot, want negatief, maar niet realistisch...

De prijs van levering in juni was bij mij 12 ct/kWh en 6 ct/kWh voor teruglevering...

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:06
Gilles de Geus schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 09:49:
Wat ik vreemd vind aan de Zonneplan factuur is dat ze bij de voorspelling een (kale) prijs aanhouden van ongeveer 13 cent/kWh voor levering en teruglevering. Is op zich gunstig voor mijn voorschot, want negatief, maar niet realistisch...

De prijs van levering in juni was bij mij 12 ct/kWh en 6 ct/kWh voor teruglevering...
Daar is een verplichte rekenmethode voor. Realistisch of niet, dat is wat er gerekend moet worden bij een voorschot op een dynamisch contract.

- knip -

• usr-local-dick
  • Niet online
Zondag ook even los gegaan :+ YouTube: Het stroomnet balanceren en geld verdienen
Mazzel dat ik in april naar 3x25A ben overgestapt...

Ik meen me te herinneren dat er ook een soort programmeerbare stroomverbruik apparaten zijn, die gebruikt worden om apparatuur zoals vermogensmeters te ijken. Maar door te generieke zoektermen (of ik weet niet hoe het precies heet) kan ik niks vinden op internet. Weet iemand wat dit is?

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:20
usr-local-dick schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 10:28:
Zondag ook even los gegaan :+ YouTube: Het stroomnet balanceren en geld verdienen

Ik meen me te herinneren dat er ook een soort programmeerbare stroomverbruik apparaten zijn, die gebruikt worden om apparatuur zoals vermogensmeters te ijken. Maar door te generieke zoektermen (of ik weet niet hoe het precies heet) kan ik niks vinden op internet. Weet iemand wat dit is?
Loadbank?

• Jazsie

Sorry maar op die manier doen vind ik gewoon verkeerd. Als je niet genoeg "vermogen" in huis hebt dan doe het gewoon niet.
Zeggen dat je het doet om het net te balanceren is dikke onzin, je doet het omdat je geld toekrijgt.

Wat je zoekt is -denk ik- een regelbare vermogensweerstand puur om verbruik op te wekken op een X vermogen.

Die dingen zijn overigens niet goedkoop, daar gaat je jaren "winst" op negatieve prijzen :9.

• usr-local-dick
  • Niet online
Jazsie schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 11:12:
[...]
Sorry maar op die manier doen vind ik gewoon verkeerd. Als je niet genoeg "vermogen" in huis hebt dan doe het gewoon niet.
Zeggen dat je het doet om het net te balanceren is dikke onzin, je doet het omdat je geld toekrijgt.
Dat vind jij, en dat is je goed recht :)
Ik denk dat ik zelf het best weet waarom ik iets doe. En voor het geval het niet helemaal duidelijk is, het is natuurlijk ook een leuk engineering experiment om te kijken wat er kan. We zijn hier op Tweakers, dus dat zou moeten kunnen (vind ik).
Wat je zoekt is -denk ik- een regelbare vermogensweerstand puur om verbruik op te wekken op een X vermogen.
Die dingen zijn overigens niet goedkoop, daar gaat je jaren "winst" op negatieve prijzen :9.
Thx, duidelijk.

• Rembooooo
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 00:39

Lijkt me simpel zelf te bouwen met een stapeltje slimme stekkers en kacheltjes eraan, en aansturen met homeassistant. Dat zal ook effectief zijn wat zo'n regelbare load is, maar het ijken is wat het duur maakt en zo nauwkeurig heb je het helemaal niet nodig. Al helemaal niet als je slimme stekkers ook nog aan vermogensmeting doen.

Ben het overigens niet eens met dat het "verkeerd" is om dit zo te doen: de energieprijzen zijn nou eenmaal negatief omdat er een overschot is, en als dat overschot te groot wordt knalt het hele net eruit. Een slimmer alternatief zou zijn om dat overschot op te slaan en later terug te leveren, maar blijkbaar zijn partijen die dat doen er nog niet genoeg, anders waren de negatieve energieprijzen er ook niet.

Deze zomer 60°C aantikken binnen in huize usr-local-dick? :+

Als je neus andersom zou staan zou je verdrinken onder de douche

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-11 16:01

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Jazsie schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 11:12:
[...]

Elektrisch kacheltje. Waarom regelbaar? Aan/uit is voldoende. 16A zou fijn zijn, de meesten zijn 1-2 kW.
Of zet een paar ketels water op de (inductie)kookplaat.
Of om het nog een beetje nuttig te laten zijn: elektrische verwarming in het buffervat van de SWW aanzetten of maak een app-groepje waar je je vrienden met een EV uitnodigt om bij jou te komen laden.

Signatures zijn voor boomers.

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:54
Rembooooo schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 11:55:
[...]

Lijkt me simpel zelf te bouwen met een stapeltje slimme stekkers en kacheltjes eraan, en aansturen met homeassistant. Dat zal ook effectief zijn wat zo'n regelbare load is, maar het ijken is wat het duur maakt en zo nauwkeurig heb je het helemaal niet nodig. Al helemaal niet als je slimme stekkers ook nog aan vermogensmeting doen.

Ben het overigens niet eens met dat het "verkeerd" is om dit zo te doen: de energieprijzen zijn nou eenmaal negatief omdat er een overschot is, en als dat overschot te groot wordt knalt het hele net eruit. Een slimmer alternatief zou zijn om dat overschot op te slaan en later terug te leveren, maar blijkbaar zijn partijen die dat doen er nog niet genoeg, anders waren de negatieve energieprijzen er ook niet.

Ijken is nergens voor nodig. Je zou ook voor kalibreren kunnen gaan. :)

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02:55
[...]
Of gaan voor 4 graden met de airco? :)

Ik had de mijne even op full blast gezet, zonde om het niet te gebruiken, beton slaat echt enorm veel kWhs op als hitte die je kwijt wilt. In een rijtje oververhitte label A woning uit ~2000 is een airco echt geen overbodige luxe.

Why Every Home Should Be a Thermal Battery

In de winter sla je warmte op van goedkope uren, in de zomer omgekeerde - goedkope stroom = go met de airco. Lang leve de warmtepomp - die is ~40% van mijn totale energieverbruik en best goed stuurbaar.

[ Voor 6% gewijzigd door w00key op 05-07-2023 12:04 ]

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-11 09:36
[...]
Of 600 graden aantikken als de boel in de fik vliegt :P

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-11 10:58
Er zitten nog wel een paar stappen tussen day-ahead tarieven en een overbelasting van het net.

Het gekke is dat er partijen zijn die heel graag 500 euro/MWh willen betalen om te mogen leveren. Ik dacht altijd dat dat ging om PV van kleingebruikers, want dat valt nu eenmaal niet te regelen. Maar ook midden in de nacht zijn er gigawatts die op die manier aangeboden worden.

Ik neem aan dat de dynamische leveranciers wel doorhebben hoeveel extra vraag er komt als prijzen sterk negatief zijn. Dus ze kunnen dat volume gewoon mee laten lopen op de day-ahead markt. Iedereen tevreden zou je denken.

Aan de afname kant gaat het natuurlijk mis als het laagspanningsnet te zwaar belast wordt. Maar zoveel kleingebruikers met een dynamisch contract die ook nog enorm veel gaan gebruiken zijn er niet.

Blijft over overbelasting aan de aanbod kant. Daar gelden natuurlijk nog extra regels, tot en met verplicht stopzetten van produktie.

Aan de aanbod kant zou het mis kunnen gaan als er meer produktie uit PV van kleingebruikers komt dan afgenomen wordt. Maar zover zijn we nog niet.

• Jazsie
usr-local-dick schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 11:43:
[...]
Dat vind jij, en dat is je goed recht :)
Ik denk dat ik zelf het best weet waarom ik iets doe. En voor het geval het niet helemaal duidelijk is, het is natuurlijk ook een leuk engineering experiment om te kijken wat er kan. We zijn hier op Tweakers, dus dat zou moeten kunnen (vind ik).
Doe het experiment dan wanneer de uurpijzen +40ct oid zijn ;).
En je wilt dus zeggen dat je het bij deze ene keer laat :9~.

Daarnaast als je een 3x25A aansluiting hebt dan kan je dat ook gewoon gebruiken, zo niet dan klopt je installatie niet. Testen of het kan is infeite dan ook niet nodig, of een beunhaas is bezig geweest in je installatie ;).

Maar inderdaad, dit vind ik :+. En jij weet inderdaad beter dan ik wat je zelf het best doet en waarom.

En hier laat ik het ook verder bij, dit is al meermaals ter sprake gekomen hier.

• Domba
phicoh schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 12:41:
[...]

Er zitten nog wel een paar stappen tussen day-ahead tarieven en een overbelasting van het net.

Het gekke is dat er partijen zijn die heel graag 500 euro/MWh willen betalen om te mogen leveren. Ik dacht altijd dat dat ging om PV van kleingebruikers, want dat valt nu eenmaal niet te regelen. Maar ook midden in de nacht zijn er gigawatts die op die manier aangeboden worden.

Ik neem aan dat de dynamische leveranciers wel doorhebben hoeveel extra vraag er komt als prijzen sterk negatief zijn. Dus ze kunnen dat volume gewoon mee laten lopen op de day-ahead markt. Iedereen tevreden zou je denken.

Aan de afname kant gaat het natuurlijk mis als het laagspanningsnet te zwaar belast wordt. Maar zoveel kleingebruikers met een dynamisch contract die ook nog enorm veel gaan gebruiken zijn er niet.

Blijft over overbelasting aan de aanbod kant. Daar gelden natuurlijk nog extra regels, tot en met verplicht stopzetten van produktie.

Aan de aanbod kant zou het mis kunnen gaan als er meer produktie uit PV van kleingebruikers komt dan afgenomen wordt. Maar zover zijn we nog niet.
Ook veel windmolens zijn gebouwd met een lange termijn contract PPA of wel dat is marktprijs afgeschermde opwek. De tussenpersoon handelaar loopt het marktprijs risico.

Afgelopen weekend was de marktprijs wel meest negatief, maar dat was door lage afname en niet ivm het net fysieke grens. Pinksterweekend waren we dichter bij de fysieke grenzen.
In pinksterweekend kon ik nog 7-8V van net spanning halen door te gaan laden, afgelopen zondag was niet eens terug te zien wanneer start laden van thuisaccu was, netspanning lag tussen 230-235V

Als de fysieke grens om de hoek ligt , dan krijgen wij als consument ook te maken met congestie

Boven 253V dienen volgens de regels netgebonden omvormers af te schakelen, op laagspanning is het eerder afname, die voor rook uit transformaterhuis zorgt

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• bilgy_no1
[...]

Het omzetten van de opgewekte energie in warmte lijkt me juist niet goed; zeker niet als dit op schaal gebeurt. Als je even holistisch kijkt: we moeten die energie die van de zon komt uit het aardse systeem stralen, zodat het niet kan bijdragen aan opwarming. Je moet dus niet straalkachels met een paar kW gebruiken, maar lasers die dat vermogen de ruimte in schieten. 8) 8) 8) 8)

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 20:24
Als jij een handformaat 11kw laser hebt, dan moet je misschien eens kijken of je subcontractor van DoD kunt worden. ;)

[ Voor 42% gewijzigd door scoobs op 05-07-2023 15:41 ]

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Ik kijk uit naar de eerste Tweaker die een combinatie van een lage en een verhoogde vijver aan gaat leggen, bij negatieve energie het water omhoog gaat pompen en vervolgens stroom opwekt door het terug te laten stromen.

Als je een beetje ruimte hebt moet dat toch een gaaf project zijn.

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:54
Homeland schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 15:56:
Ik kijk uit naar de eerste Tweaker die een combinatie van een lage en een verhoogde vijver aan gaat leggen, bij negatieve energie het water omhoog gaat pompen en vervolgens stroom opwekt door het terug te laten stromen.

Ik pomp hier wel bij negatieve prijzen het water omhoog. Bij positieve prijzen ook trouwens :)

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• mahagen
bilgy_no1 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 15:33:
[...]

Het omzetten van de opgewekte energie in warmte lijkt me juist niet goed; zeker niet als dit op schaal gebeurt. Als je even holistisch kijkt: we moeten die energie die van de zon komt uit het aardse systeem stralen, zodat het niet kan bijdragen aan opwarming. Je moet dus niet straalkachels met een paar kW gebruiken, maar lasers die dat vermogen de ruimte in schieten. 8) 8) 8) 8)
Mee eens, affakkelen van grote hoeveelheden energie voor een paar stuivers is kortzichtig gedrag.

• Hmmbob
  • Laatst online: 01:55

In de Alpen doen ze het in het groot: https://edition.cnn.com/2...n-hnk-spc-intl/index.html

Het heet trouwens Pumped-storage hydroelectricity

Sometimes you need to plan for coincidence

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 25-11 14:12

Gaaf ja, levert het iets op, nee helaas niet

Niet een tweaker maar een youtuber. Hij heeft meerdere filmpjes erover
YouTube: Storing Solar Power on my ROOF!!!
Uiteindelijk kan hij er een telefoon mee opladen.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• Rembooooo

Stel dat je een kuub water hebt die je een meter omhoog pompt, dan heb je het over een potentiële energie van

mgh = 1000kg × 9.81m^2 × 1m = 9.81kJ

1kJ ~ 0.28 Wh

9.81kJ × 0.28 = 2.75Wh

Dus 2.75Wh (niet kWh!) in je kuub water. De capaciteit schaalt lineair met het hoogteverschil. Dus als je je kuub het dak op pompt, zeg 10m hoog, heb je 27.5Wh. Net genoeg om je telefoon 2× op te laden als alles 100% efficiënt is. Ongeveer €0.01 aan stroom :+

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Rembooooo schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 16:54:
[...]

Stel dat je een kuub water hebt die je een meter omhoog pompt, dan heb je het over een potentiële energie van

1kJ ~ 0.28 Wh

9.81kJ × 0.28 = 2.75Wh

Dus 2.75Wh (niet kWh!) in je kuub water. De capaciteit schaalt lineair met het hoogteverschil. Dus als je je kuub het dak op pompt, zeg 10m hoog, heb je 27.5Wh. Net genoeg om je telefoon 2× op te laden als alles 100% efficiënt is. Ongeveer €0.01 aan stroom :+
Oke, we moeten dus groots denken, een Tweaker op een boerderij in Limburg? Voldoende ruimte voor een groter basin en hopelijk ook een groter hoogteverschil :D

De winst is natuurlijk wel 2-ledig, je pompt het water omhoog wanneer de prijs laag of zelfs negatief is en het stroomt terug tegen het hoogste tarief die dag? Het gaat dan uiteraard niet om het gebruik als batterij maar puur als money-maker.

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 25-11 12:24
Hier ook de factuur van Zonneplan binnen, voor 99% helemaal duidelijk.

Had trouwens een veel hoger rekening verwacht maar het blijkt nu pas hoe de voorschotnota eruit ziet, deze is alleen voor de verwachte verbruik kosten, de leveringskosten etc zijn nog steeds achteraf!!!

Maar hoe ze precies de voorspelling berekenen is mij nog niet helemaal duidelijk maar zal wel in de pas lopen...met de verwachte jaarverbruik...

TOP gedaan Zonneplan...beter dan verwacht

volgens, onderstaande

Datum Factuur
1e week juli Factuur achteraf juni inclusief voorschot augustus
1e week augustus Factuur achteraf juli inclusief voorschot september
1e week september Voorschot oktober inclusief verrekening verbruik augustus

[ Voor 198% gewijzigd door Deldenaar op 05-07-2023 17:16 ]

• bilgy_no1
mahagen schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 15:59:
[...]

Mee eens, affakkelen van grote hoeveelheden energie voor een paar stuivers is kortzichtig gedrag.
Los van het versterkte broeikaseffect verandert de warmte die vrijkomt door weerstand ook de energiebalans.

Er is zelfs becijferd dat met een toename van het energieverbruik van 2,3% per jaar, de temperatuur op aarde in 400 jaar tijd 100°C bereikt.

Als het om PV en windenergie gaat maakt het voor de energiebalans niet uit. Die energie komt immers 100% vrijwel direct van de zon. Met fossiele brandstoffen wel, want dat is energie die niet in het systeem zat maar al lang geleden was opgeslagen.

• Misanthropia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-11 12:24
bilgy_no1 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 18:35:
[...]

Er is zelfs becijferd dat met een toename van het energieverbruik van 2,3% per jaar, de temperatuur op aarde in 400 jaar tijd 100°C bereikt.
Ojee, laten we dan maar meteen stoppen met alles. Je snapt zelf ook wel dat zo'n soort berekeningen kul zijn. 400jaar... De mensheid kan eens niet 4 jaar vooruit kijken.

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

Lol

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AZRFr1Ze2O7XOedNBXyqrk8Q2gY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gJfsaqBu6P0aK7FZbJMRnZqp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 196% gewijzigd door Swerfer op 05-07-2023 18:54 ]

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

• Finraziel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:15
Misschien wil je je adres even blokken...
Edit: ah ben je zo te zien al mee bezig

[ Voor 11% gewijzigd door Finraziel op 05-07-2023 18:54 ]

Gamertag: FinrazielNL

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 24-11 20:10
bilgy_no1 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 15:33:
[...]

Alleen wel jammer dat je om ~30 kW met een CO2 laser de ruimte in te schieten, je ongeveer 1MW electriciteit nodig hebt om dat vermogen te genereren...(dan negeren we voor het gemak de energie die nog in de atmostfeer wordt geabsorbeerd.)
~500 kW om het gain medium voldoende te pompen, en de overige ~500 kW om het gain medium te koelen zodat je laser niet vrij rap in een eenmalige en dure rookmachine veranderd.
Dus van die 1 MW eindigd dan 970 kW gewoon als warmte binnen onze atmosfeer, maar ik geef toe het schiet wel lekker op om het overaanbod naar beneden te krijgen met een aantal van die lasers :+

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

Finraziel schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 18:54:
[...]

Misschien wil je je adres even blokken...
Edit: ah ben je zo te zien al mee bezig
Haha, dank. Ik had het al door...

• bilgy_no1
Misanthropia schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 18:40:
[...]

Ojee, laten we dan maar meteen stoppen met alles. Je snapt zelf ook wel dat zo'n soort berekeningen kul zijn. 400jaar... De mensheid kan eens niet 4 jaar vooruit kijken.
Hoe ver jij als mens vooruit kunt kijken maakt voor de thermodynamica uiteraard niet uit.

Ik stel me zo voor dat heel veel mensen ook zo reageerden toen Arrhenius in 1897 voor het eerst becijferde hoeveel de aarde zou opwarmen bij een verdubbeling van de concentratie CO2 in de atmosfeer. And here we are...

Maar goed, op dit moment is het effect van broeikasgassen ongeveer 100x zo groot als dat van residual heat. En als we de uitstoot van broeikasgassen tot nul reduceren en alle energie uit duurzame bronnen halen maakt de residual heat ook niet meer uit.

• Jazsie
Mijn voorschot voor Augustus is ook negatief, ben benieuwd want dit had ik niet verwacht...

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Rembooooo schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 16:54:
[...]

1kJ ~ 0.28 Wh

9.81kJ × 0.28 = 2.75Wh

Maar eigenlijk dus niet zo verkeerd om het water uit mijn 250 liter regenton met een dompelpomp weer het garagedak op te pompen, daarmee de zonnepanelen (die dan uiteraard uit staan) te koelen en het daarna weer in dezelfde regenton terecht te laten komen. Klinkt beter dan een föhn aanzetten en op het gras leggen, maar is net zo nutteloos ;)

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• Rembooooo
mahagen schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 15:59:
[...]

Ik geloof niet dat het daadwerkelijk uiteindelijk extra energie-opwekking tot gevolg heeft en dat dit gedrag dus daadwerkelijk zorgt voor meer totale uitstoot van (niet-duurzame) opwekkers. Het enige dat je verandert is de plek waar de energie uiteindelijk opgestookt wordt: als de frequentie en spanning op het net stijgen doordat er meer wordt opgewekt dan vebruikt, stijgt ook automatisch het verbruik mee van veel lasten: motoren gaan iets sneller draaien, verwarmingselementen worden iets heter, etc, tot een niveau dat opwek weer in balans is met verbruik. Als dat niet zo zou zijn zouden opwekkers altijd perfect moeten inspelen op miniscule variaties in verbruik om gigantische fluctuaties in spanning en frequentie te voorkomen. Het gehele systeem balanceert zichzelf zo tot op zekere hoogte.

Nu, door die stroom bewust op 1 plek af te fakkelen verplaats je dat verbruik alleen maar. Net als de verbruikskosten/baten; in plaats van verspreid over alle verbruikers trek je daar iets meer van naar jezelf. De totale kosten/baten van het net over alle producerende en verbruiken de partijen zijn (uiteraard) in theorie ook altijd in balans.

Dus conclusie: het enige dat verandert is de plek van verbruik, niet de hoeveelheid.

Disclaimer: niet belemmerd door veel kennis van de praktijk, is dit hoe ik denk dat het in theorie werkt. Correct me if I'm wrong :)

Edit: uiteraard totdat je met je extra verstoken voorkomt dat opwekkers gaan afschalen. Ik weet niet precies wat daar het criterium voor is. Maar de aanname van dit verhaal is dat het effect van je 'affakkelgedrag' niet groot genoeg is om de prijs van energie te beïnvloeden, en dat dat hetgeen is waar opwekkers hun productie op aanpassen.

[ Voor 9% gewijzigd door Rembooooo op 05-07-2023 23:39 ]

• SuperR1902
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 24-11 12:29
Ik heb eerder deze week een dynamisch contract afgesloten bij VandeBron, maar beging nu toch te twijfelen of ik niet beter even moet wachten tot het najaar. In juli en augustus heb ik meer opbrengst dan verbruik. De saldeer-regeling is dan gunstiger dan de lage tarieven.

Ik heb geen elektrische auto of mogelijkheid om een elektrische auto op te laden ivm een stoep voor de deur.

Zie ik iets over het hoofd? Voor de gas prijs maakt het haast niks uit ivm het verbruik van zo'n 0.5 m^3 per dag.

• TokenNekot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 25-11 12:51
Dat lijkt me wel. Ik zal eerst je saldeer potje opmaken en dan pas overstappen? Zonnepanelen i.c.m. een dynamisch contract levert trouwens vaak ook minder op omdat je met het salderen niet 1 op 1 mag wegstrepen. Ik heb nu ook al een tijdje een dynamisch contract en ook net hele dak panelen neergelegd en ga met alleen stroom juist nu naar een vast contract omdat dit door het de manier van salderen klaarblijkelijk meer oplevert.

• denneappel
@SuperR1902 en @TokenNekot wellicht al bekend maar de beste TLVs worden natuurlijk ook ergens besproken: https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/75852630

[ Voor 34% gewijzigd door denneappel op 06-07-2023 10:32 ]

• earthman
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-11 12:11
Taro schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 23:10:
[...]

Maar eigenlijk dus niet zo verkeerd om het water uit mijn 250 liter regenton met een dompelpomp weer het garagedak op te pompen, daarmee de zonnepanelen (die dan uiteraard uit staan) te koelen en het daarna weer in dezelfde regenton terecht te laten komen. Klinkt beter dan een föhn aanzetten en op het gras leggen, maar is net zo nutteloos ;)
Als je het nou via een mooie waterval en beek naar je regenton terug laat lopen, dan heb je tenminste iets moois om naar te kijken.

• Hans1956
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:54

Hans1956

Pixel 8 Pro

Vanmorgen ontving ik een email van Zonneplan met het verzoek om contact op te nemen met mijn netbeheerder omdat de standen van de gasmeter niet meer uitgelezen kunnen worden. Echter zie ik in de HW-P1 meter die parallel hangt met de Zonneplan Connect nog steeds dagelijkse waardes in lijn met vorige week, dus dat lijkt correct. Daarnaast staat in de Zonneplan app dat er een probleem is met de dataverwerking in de app en ik daar dus niks voor moet doen.
Onder code 6 op de meter zie ik staan: '06/07 04:01' dus dat lijkt een uitlezing van vanmorgen.

Wie heeft er nu een probleem; Enexis, Zonneplan of ik?

Deze vraag heb ik ook bij Zonneplan gesteld.

[ Voor 6% gewijzigd door Hans1956 op 06-07-2023 11:02 ]

Volvo EX30 | SMER | Plus | Vapour Grey / Indigo | MY24

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-11 16:15

WCA

Hans1956 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 10:54:
Vanmorgen ontving ik een email van Zonneplan met het verzoek om contact op te nemen met mijn netbeheerder omdat de standen van de gasmeter niet meer uitgelezen kunnen worden. Echter zie ik in de HW-P1 meter die parallel hangt met de Zonneplan Connect nog steeds dagelijkse waardes in lijn met vorige week, dus dat lijkt correct. Daarnaast staat in de Zonneplan app dat er een probleem is met de dataverwerking in de app en ik daar dus niks voor moet doen.
Onder code 6 op de meter zie ik staan: '06/07 04:01' dus dat lijkt een uitlezing van vanmorgen.

Wat er uit je P1 meter komt is niet leidend, de definitieve meterstanden gaan via je netbeheerder naar Zonneplan. De P1 meter is echt voor jou

Share and Enjoy!

• Domba
Hans1956 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 10:54:

Knop langer vast houden en kijken wanneer laatste keer code 5 was.
Zie ook noAcars en bugboy hier.

[ Voor 4% gewijzigd door Domba op 06-07-2023 11:11 ]

Pagina: 1 ... 162 ... 309 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels