Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results
Ja ok, maar dat is een andere situatie. Een SAP aanvragen duurde erg lang en vereist in mijn geval een dure aanpassing in de meterkast, dus besloten dat niet te doen. Daarom morgen mijn panelen uit.John245 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 14:32:
[...]
Dan neem ik gewoon af bij Tibber en lever wel terug aan Engie.
Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
Wind- en zonneparken schakelen wel af. De particulier die toch wel kan salderen gooit al die stroom gewoon het net op.
Dankzij dynamische tarieven kun je morgenmiddag met geld toe lekker van het net tappen. Dan heeft produceren ook geen enkele zin.
Ik produceer en tap geld. Eet van 2 walletjesknakworst schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 15:52:
[...]
Wind- en zonneparken schakelen wel af. De particulier die toch wel kan salderen gooit al die stroom gewoon het net op.
Dankzij dynamische tarieven kun je morgenmiddag met geld toe lekker van het net tappen. Dan heeft produceren ook geen enkele zin.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Het heeft niet zoveel met salderen te maken, maar omdat ze vooraf een vastgestelde vergoeding voor de invoeding krijgen bij reguliere vaste en variabele contracten. (voor meeste zal dat inderdaad salderen zijn andere TLV),knakworst schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 15:52:
[...]
Afschaffing salderen verandert dat niet zoveel
Het is het systeem voor vaste en variabele contracten, waarbij energieleveranciers ook nog graag inkomsten heeft van elke kWh, naast de vaste leveringskosten.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Het gaat natuurlijk, vind ik, wel erg ver dat we de paneeltjes doelbewust uitschakelen om die paar euro extra te verdienen. Daar heb ik ze initieel niet voor gekocht… je terugverdientijd zal er niet extreem door worden geraakt denk ik.knakworst schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 15:52:
[...]
Ik zelf laat ze gewoon opwekken totdat er een overspanning op het net is en het systeem inderdaad zelf uitschakelt. Nog nooit mee gemaakt dus we gaan het zien. Elke zonnestraal gaat mooi de Tesla in die nu met 23% op de stoep staat. 😎
Ik kon het overigens niet zo 1-2-3 terugvinden maar wat is de tastbare reden achter deze beursprijzen/dip? Sinds ik dynamisch heb, heb ik het ook nog niet eerder zo diep zien gaan.
Age of the Geek, baby!
bij mij ook inclusief belasting en extra kostenJohn245 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 14:21:
[...]
Vreemd, Hier zegt de Tibber app - 43 en -7 gemiddeld
het screenshot is exclusief, en dat klopt ook bij mij
We gaan nu toch ook maar eens de omvormer uitschakelen, en 2 auto's opladen
[ Voor 12% gewijzigd door marana op 01-07-2023 16:51 ]
Dat dacht ik met Pinksteren ook, maar de prijzen zijn nu nog lager, en ook voor meer uren. Wij leveren per uur 6 KwH terug (op een normale dag, zonder opladen en wasjes draaien etc), dat is toch 15 euro morgen...ReSpawN schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 16:41:
[...]
Het gaat natuurlijk, vind ik, wel erg ver dat we de paneeltjes doelbewust uitschakelen om die paar euro extra te verdienen. Daar heb ik ze initieel niet voor gekocht… je terugverdientijd zal er niet extreem door worden geraakt denk ik.
Als je er veel moeite voor moet doen om ze in en uit te schakelen, dan vind ik het een ander verhaal. Maar heb dat geautomatiseerd via HomeAssistant dus kost geen moeite meer en de panelen zijn toch al afbetaald. 6 uur x +-3 kW/uur (teruglevering) x paar dubbeltjes per uur compenseert een mooie stapel kWh's die ik later weer voor een hoger tarief aan de auto toe moet voegen.ReSpawN schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 16:41:
[...]
Het gaat natuurlijk, vind ik, wel erg ver dat we de paneeltjes doelbewust uitschakelen om die paar euro extra te verdienen. Daar heb ik ze initieel niet voor gekocht… je terugverdientijd zal er niet extreem door worden geraakt denk ik.
Is gewoon een leuke sport er zoveel mogelijk uit te halen en de EV zo goedkoop mogelijk te rijden. Aan de andere kant gooi ik zonder nadenken hetzelfde bedrag in een domme aankoop, het gaat echt niet om het complete huishoudboekje te spekken en daar het verschil te maken, ik vind het gewoon leuk dit te optimaliseren.
Heb wederom over juni een hogere terugleverprijs behaald dan het verbruikstarief en daarmee nog steeds over het hele jaar. Het gaat niet om enorme verschillen/bedragen, maar ik vergelijk het met mijn niet-dynamische tarieven hiervoor of mensen die zeggen dat het niet slim is om met zonnepanelen naar dynamisch over te stappen, maar als je heel erg goed en geautomatiseerd in de goedkoopste uren kan laden, dan kost het geen extra moeite en loont de overstap dus wel.
Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
Kan je via home assistant instellen dat die automatisch de zonnepanelen uit zet? Hoe doe je dat dan?Taro schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 17:18:
[...]
Als je er veel moeite voor moet doen om ze in en uit te schakelen, dan vind ik het een ander verhaal. Maar heb dat geautomatiseerd via HomeAssistant dus kost geen moeite meer en de panelen zijn toch al afbetaald. 6 uur x +-3 kW/uur (teruglevering) x paar dubbeltjes per uur compenseert een mooie stapel kWh's die ik later weer voor een hoger tarief aan de auto toe moet voegen.
Is gewoon een leuke sport er zoveel mogelijk uit te halen en de EV zo goedkoop mogelijk te rijden. Aan de andere kant gooi ik zonder nadenken hetzelfde bedrag in een domme aankoop, het gaat echt niet om het complete huishoudboekje te spekken en daar het verschil te maken, ik vind het gewoon leuk dit te optimaliseren.
Heb wederom over juni een hogere terugleverprijs behaald dan het verbruikstarief en daarmee nog steeds over het hele jaar. Het gaat niet om enorme verschillen/bedragen, maar ik vergelijk het met mijn niet-dynamische tarieven hiervoor of mensen die zeggen dat het niet slim is om met zonnepanelen naar dynamisch over te stappen, maar als je heel erg goed en geautomatiseerd in de goedkoopste uren kan laden, dan kost het geen extra moeite en loont de overstap dus wel.
Je was me net voor. Bovenste vraag idem. Enige oplossing die ik nu zie is dat ik mijn SolarEdge van I naar O moet zetten. Voelt tegenstrijdig maar als je inderdaad 30 kwh * -43 cent er in gaat pompen...MenV schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 17:42:
[...]
Kan je via home assistant instellen dat die automatisch de zonnepanelen uit zet? Hoe doe je dat dan?
Age of the Geek, baby!
MenV schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 17:42:
[...]
Kan je via home assistant instellen dat die automatisch de zonnepanelen uit zet? Hoe doe je dat dan?
Zie mijn eerdere bericht: Taro in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."ReSpawN schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 17:44:
[...]
Je was me net voor. Bovenste vraag idem. Enige oplossing die ik nu zie is dat ik mijn SolarEdge van I naar O moet zetten. Voelt tegenstrijdig maar als je inderdaad 30 kwh * -43 cent er in gaat pompen...
[ Voor 32% gewijzigd door Taro op 01-07-2023 18:03 ]
Het gaat natuurlijk niet alleen over die paar euros (hoewel dat met 50 cent ook nog wel aantikt), die lage prijzen zijn natuurlijk ook gewoon indicatie van overschot. Door zonnepanelen uit te schakelen help je (een klein beetje) mee met stabilisatie van het net.ReSpawN schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 16:41:
[...]
Volgens ANWB:ReSpawN schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 16:41:
[...]
Ik kon het overigens niet zo 1-2-3 terugvinden maar wat is de tastbare reden achter deze beursprijzen/dip? Sinds ik dynamisch heb, heb ik het ook nog niet eerder zo diep zien gaan.
De omstandigheden op zondag 2 juli voor het opwekken van stroom uit wind en zon zijn morgen ideaal. Windkracht 4 en volop zon, maar met zo'n 21 graden hoeven de airco’s niet aan en presteren zonnepanelen optimaal. Bovendien is er in het weekend altijd al minder vraag vanuit de industrie. Er is morgen simpelweg veel meer aanbod van stroom dan dat er vraag naar is.
Om het voor b.v. morgen maar even weer onder de aandacht te brengen.Taro schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 12:58:
Het is na wat gedoe gelukt om de SolarEdge export limit aan te kunnen passen als de prijzen negatief zijn. Ik heb een 6 jaar oude SolarEdge SE5000H met LCD panel, deze is niet via de SetApp aan te sturen. Daarnaast heb ik de omvormer via Ethernet ipv Wifi aangesloten, naar het IP-adres gaan levert geen website op en verbinden met de SSID om daarna een IP-adres in te voeren dus ook niet.
Wat heb ik gedaan en was dus niet nodig (zonde van de tijd aka leermoment):Verder gezocht, ik moet dus via de omvormer zelf aan de slag omdat ik het oude LCD type heb:
- Nieuw installateur account aangemaakt via https://monitoring.solare...egistration/?locale=nl_NL.
- Bij accounttype en functietype installateur aangegeven
- Met een ander e-mailadres geregistreerd dan mijn normale SolarEdge account
- De vervolgstappen doorlopen
- Het installatiebedrijf dat ooit mijn installatie heeft geplaatst gevraagd om mijn nieuwe account als mede-beheerder in te stellen
- Daarna via de SolarEdge Set App tot de conclusie gekomen dat mijn omvormer daar niet mee werkt...
- Via het monitoring portaal kon ik alleen de netcode instellen...
Even getest en via de MyEnergi App (van de Zappi laadpaal) zag ik het teruggeleverde vermogen van +-3,2 kW naar 1,3 kW zakken. Daarna weer op 100% gezet en steeg weer naar het originele niveau.
- Go into the inverter menu – OK button – then press OK button and hold down for a few seconds until it asks for a password. Password is 12312312 (up arrow, down arrow, ok button, up arrow, down arrow, ok button, up arrow, down arrow).
- Via de communication opties de Modbus optie aangezet, deze stond standaard op poort 502, heb ik op 1502 gezet aangezien dat de default van de SolarEdge Modbus HA integratie is.
- Daarna in een ander menu gezocht naar RRCR en dit aangezet
- De integratie in HA verwijderd en opnieuw toegevoegd. Helaas.... HA even opnieuw opgestart en nu is de Active Power Limit optie beschikbaar.
[Afbeelding]
SolarEdge Modbus voor HA: https://github.com/binsen...-of-inverter-power-output.
Nu ga ik het geheel nog even automatiseren met o.a. de hierboven genoemde scripts / eigen bevindingen, maar ik hoef dus niet meer handmatig de omvormer uit te schakelen![]()
Hopelijk heb ik hiermee iemand kunnen helpen en vooral tijd besparen.
Ik heb zelf al de SolarEdge implementie in HACS hangen en Modbus TCP aan. Werkt prima. Helaas heb ik niet reactive power aan, dus ik zal even moeten kijken of ik via een omweg toch weer de SetApp in kan komen.
Hier mee informatie betreffende dat proces: https://github.com/binsen...rol-on-solaredge-inverter
/update
Nou, makkelijker dan dat ik dacht. Even de setting omplempen, en het volgende in de config YAML zetten:
1
2
| solaredge: power_control: true |
Done & Done! Tx @Taro !
Hetgeen wat ik wel zie is dat je procentueel het op 50% zet en ik doe op dit moment nog 1,2kWh, dat hij het basseerd op z'n maximale piekvermogen. 50% deed niets maar 10% en 5% dipte flink naar beneden. Voor de duidelijkheid, ik heb een SolarEdge SE6K met P401 optimziers op 18 panelen. Maximaal vermogen is 6.000 dus ik verneem dat dan 10% 600watt is. We gaan het zien morgen!
[ Voor 7% gewijzigd door ReSpawN op 01-07-2023 18:45 . Reden: Updateje mattie, updateje. ]
Age of the Geek, baby!
Check, de 0,002 (ex) aangepast naar 0,0165 (ex), dan kom ik op het volgende uit voor Zonneplan:Sicco92 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 14:27:
[...]
Zonneplan is vanaf 1 juli van €0,003 naar €0,02 (incl. BTW) gegaan, dus dat zou je moeten aanpassen als je niet de Zonneplan-integrstie gebruikt inderdaad. Je zou bij die uren rond de -43 cent moeten uitkomen, inclusief BTW en andere belastingen.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| sensor: - platform: nordpool VAT: False currency: "EUR" price_in_cents: false low_price_cutoff: 0.9 region: "NL" precision: 3 price_type: kWh additional_costs: > {% set VAT = 0.21 %} {% set tax_kWh = 0.12599 %} {% set opslag = 0.0165289 %} {{ (current_price * VAT ) + (tax_kWh + opslag) * (1 + VAT)|float }} |
En daardoor zie ik niet meer -0,45, maar -0,433:
:fill(white):strip_exif()/f/image/gRorKnaAQG1xS8fOjDsGvST8.png?f=user_large)
Correct?
Edit: In de Zonneplan App zie ik -43,26 ct, dat is afgerond 0,433 Euro, dus ik keur hem denk ik maar gewoon goed
[ Voor 5% gewijzigd door Taro op 01-07-2023 20:38 ]
28,7 klopt ook voor einde dag ergens morgen. Ziet er goed uitTaro schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 20:33:
[...]
Check, de 0,002 (ex) aangepast naar 0,0165 (ex), dan kom ik op het volgende uit voor Zonneplan:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 sensor: - platform: nordpool VAT: False currency: "EUR" price_in_cents: false low_price_cutoff: 0.9 region: "NL" precision: 3 price_type: kWh additional_costs: > {% set VAT = 0.21 %} {% set tax_kWh = 0.12599 %} {% set opslag = 0.0165289 %} {{ (current_price * VAT ) + (tax_kWh + opslag) * (1 + VAT)|float }}
En daardoor zie ik niet meer -0,45, maar -0,433:
[Afbeelding]
Correct?
Edit: In de Zonneplan App zie ik -43,26 ct, dat is afgerond 0,433 Euro, dus ik keur hem denk ik maar gewoon goed
Sometimes you need to plan for coincidence
@Daaniea had daar in dit topic een mooie post voor gemaakt:MenV schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 17:42:
[...]
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/75472374
12x JA Solar 375 Wp op oost-west met Goodwe GW3600D-NS
En voor de duidelijkheid: -500EUR/MWh is de market cap. Lager krijg je niet.Heronimo schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 13:51:
Morgen 3 uurtjes naar -500EUR/MWh op de groothandelsmarkt: https://www.epexspot.com/en/market-data
Van 14:00-15:00 doen DE en AT ook mee met die prijzen.
Signatures zijn voor boomers.
Als de prijs incl. alle extra's negatief is. Lever je overigens netto meer of minder terug dan je verbruikt?DynamicDreams schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 22:25:
Ik zit bij Tibber en vanwege de negatieve prijzen wil ik morgen mijn panelen uitzetten. Maar moet ik dat doen als de prijs incl. belastingen negatief is of zodra de prijs excl. negatief is?
Mijn verbruik is 5000 en opwek is 3500.Taro schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 22:28:
[...]
Als de prijs incl. alle extra's negatief is. Lever je overigens netto meer of minder terug dan je verbruikt?
12x JA Solar 375 Wp op oost-west met Goodwe GW3600D-NS
Dan zou ik inderdaad pas uitschakelen bij een negatieve prijs incl. extra's. Ik kan er naast zitten, maar als je netto meer teruglevert dan je verbruikt ligt dat volgens mij iets anders.DynamicDreams schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 22:29:
[...]
Mijn verbruik is 5000 en opwek is 3500.
-500 is de limiet ja? Hoe komt dat eigenlijk? En wat als er nog meer overschot is? Wat gebeurt er dan?Maasluip schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 22:27:
[...]
En voor de duidelijkheid: -500EUR/MWh is de market cap. Lager krijg je niet.
Van 14:00-15:00 doen DE en AT ook mee met die prijzen.
SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal
Dat is gewoon afgesproken, net zoals het maximum 4000 EUR/MWh is.radeoxx schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 23:05:
[...]
-500 is de limiet ja? Hoe komt dat eigenlijk? En wat als er nog meer overschot is? Wat gebeurt er dan?
En wat er gebeurt is dat er in eerste instantie de veiling opnieuw gehouden wordt en als het resultaat dan nog hetzelfde is dan is dat de prijs. En meer vraag dan de vraag die er is kan gewoon niet. Dus meer overschot betekent dat dat niet verkocht wordt.
Maar ik kan me ook niet indenken dat dit normaal is. Zo zonnig wordt het niet dus zoveel PV kan er niet zijn. En met die prijzen zou ik zeggen dat elke windmolen uit staat.
Er zijn genoeg windmolens en -parken die niet kunnen curtailen. We hebben morgen in Nederland ongeveer 10GW aan overproductie.Maasluip schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 23:24:
[...]
Maar ik kan me ook niet indenken dat dit normaal is. Zo zonnig wordt het niet dus zoveel PV kan er niet zijn. En met die prijzen zou ik zeggen dat elke windmolen uit staat.
Daarnaast komt er ongeveer 1GW aan solar hij in Duitsland. Per maand. Die duwen ook onze prijzen naar beneden en zorgen ervoor dat we onze stroom niet of minder die kant op kunnen duwen.
Het rare is dat er 8 GW aangeboden wordt tegen zeer lage prijzen. Dat is veel meer dan normaal.Maasluip schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 23:24:
Zo zonnig wordt het niet dus zoveel PV kan er niet zijn. En met die prijzen zou ik zeggen dat elke windmolen uit staat.
Dat vind ik vreemd. Ik had gedacht dat de productie van alle windmolens wel via de stroommarkt verkocht wordt. Zijn er dan zoveel windmolens die bij particulieren in bezit zijn?mat.hi.as schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 23:36:
[...]
Er zijn genoeg windmolens en -parken die niet kunnen curtailen.
Niet per se bij particulieren, maar is het simpelweg technisch niet (automatisch) mogelijk omdat het nog niet zo relevant was. En dan maakt het niet uit hoe ze verkocht worden.Maasluip schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 23:38:
[...]
Dat vind ik vreemd. Ik had gedacht dat de productie van alle windmolens wel via de stroommarkt verkocht wordt. Zijn er dan zoveel windmolens die bij particulieren in bezit zijn?
In dit artikel legt Tibber een beetje uit hoe dat komt:Maasluip schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 23:24:
[...]
En met die prijzen zou ik zeggen dat elke windmolen uit staat.
Je zou nu kunnen denken: "Waarom schakelen ze wind- en zonneparken dan niet gewoon even uit?" Begrijpelijk! Maar het zit zo: veel wind- en zonneparken kunnen niet zomaar worden uitgeschakeld zonder risico op problemen. Het uitschakelen en opnieuw opstarten zou in dat geval meer kosten met zich meebrengen dan dat het zou opleveren. Daarnaast ligt de financiële prikkel om niet te produceren vaak niet bij het park zelf.
Bij Enexis is er wat serieus mis. Incompetente club die ermee weg komt, omdat er geen concurrentie is. Ik heb nu ruim 2 maanden geen metingen. Ga ze in gebreke stellen en schade proberen te verhalen. Morgen 40ct negatief. Moet 50kWh laden. Had me €20 opgeleverd. Kost nu €15, dus ik heb aantoonbare schade. Blijkbaar weet Enexis dondersgoed van de problemen. Klantenservice doet geen enkele uitspraak, behalve dat het minstens 10 weken duurt (en dat is tegen de wet). Overmacht vinden ze, maar dat houdt ook geen stand als ik niet kan betalen. Dan wordt er ook rücksichtlos afgesloten.!GN!T!ON schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 02:08:
Ik heb sinds 1 juni ook geen stroominzicht meer met een sagemcom meter. Zit bij Zondergas.nu, netbeheerder is volgens mij Enexis. Volgens zondergas was het een bekend probleem en zou het binnen een paar dagen opgelost zijn. Maar zijn inmiddels 2 week verder en zie nog niets, alleen gasverbruik.
The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.
Enexis kwam overigens pas in in de benen toen ik na hun eigen afhandeltermijn (6 weken?) naar de ACM / consuwijzer stapte.
Sowieso wil ik hier de oproep herhalen om storingen, afhandeling en schade te melden bij de toezichthouder ACM.
Marcva in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."
Als we willen dat er wat verandert moeten ze daar weten wat er speelt. Zij stellen de codes op die het merendeel van de regels bevatten tav ons energiesysteem. En geloof mij, zonder input van de consument hebben ze geen idee, want alleen contact met netbeheerders zelf. En wij van WC eend.....
Dat maakt onze max prijs (4+0.16)*1.21+opslag ~5.05 EUR/kWh ?Maasluip schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 23:24:
[...]
Dat is gewoon afgesproken, net zoals het maximum 4000 EUR/MWh is.
En wat er gebeurt is dat er in eerste instantie de veiling opnieuw gehouden wordt en als het resultaat dan nog hetzelfde is dan is dat de prijs. En meer vraag dan de vraag die er is kan gewoon niet. Dus meer overschot betekent dat dat niet verkocht wordt.
Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a + Growatt 1000)
Nee. Als er meerdere keren extreme prijzen voorkomen, gaat de max omhoog met 500 euro. Omlaag hetzelfde, maar dan verminderen met 100.mahagen schreef op zondag 2 juli 2023 @ 09:20:
[...]
Dat maakt onze max prijs (4+0.16)*1.21+opslag ~5.05 EUR/kWh ?
Vier records op één dag! En dan heb ik het niet alleen over de min 500 euro per MWh.
De echt indrukwekkende records gaan echter niet over de prijs. We weten al veel langer dat dit eraan zat te komen en nu gaat EPEX-Spot gewoon de ondergrens verlagen, waarschijnlijk meteen naar min 1.000.
Misschien komen we daar het jaar wel mee door, maar ik zet er geen geld op in.
Maar terug naar de records.Bij de energierapportage van vorige maand vroeg ik me nog af wanneer het de records van de meimaand worden verbroken. Ze zijn niet verbroken, ze zijn verpulverd.
- Drie uur op rij -500 euro per MWh (vorig record 1 uur -400);
- Vijftien (15) uren met negatieve prijzen op één dag;
- Vijftien (15) uur #aaneengesloten uren met negatieve prijzen (vorig record 13 april 2020 met 13 aaneengesloten uren met negatieve prijzen);
- Negatieve uurprijs tussen 18:00 en 19:00 (nog nooit eerder voorgekomen.
Heb je een dynamische prijscontract én zonnepanelen? Zet ze morgen maar uit. Of zet je auto op de lader.
En iedereen die nu denkt dat ie echt weer heel snel een vasteprijscontract moet afsluiten voor drie jaar... Denk nog eens goed na.
Gewoon elektrificeren die warmte, dynamisch contract, batterij erbij en gaan met die banaan.
ben wel benieuwd hoe laag de prijs vandaag zou zijn geweest als de huidige cap al op -1000 stond.We weten al veel langer dat dit eraan zat te komen en nu gaat EPEX-Spot gewoon de ondergrens verlagen, waarschijnlijk meteen naar min 1.000
:fill(white):strip_exif()/f/image/CfIpIReiU3oRfbhVbF66zmlG.png?f=user_large)
Bij mij werkt hij ook met SolarEdge. Duurde wel 10 minuten voor hij volledig naar 0w sprong.
Thanks voor je uitleg eerder @Taro
Hoewel meer opslag op dit moment wel zou helpen, krijgen we op termijn toch gewoon een enorm overschot. Dus een manier vinden om omvormers op het juiste moment uit te zetten of het vermogen terug te brengen heeft meer zin. Geen idee waarom niemand daarmee bezig is.TheBrut3 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 11:37:
Ik hoop dat door dit soort momenten mensen het inzit krijgen dat we veel meer korte termijn opslag nodig hebben, maar dat zal nog wel nietPas als salderen is afgebouwd gaan mensen er echt last van krijgen en dat wordt die stap hopelijk eindelijk gemaakt.
Moeilijk in te schatten alleen 14-15 uur zou volgens mij kans maken om bij die dan nieuwe limiet van €-1000 te komen.stok schreef op zondag 2 juli 2023 @ 11:09:
[...]
ben wel benieuwd hoe laag de prijs vandaag zou zijn geweest als de huidige cap al op -1000 stond.
Het gat is iets van ~0,5GW zon & wind, opwek die door PPA (lange termijn afname contracten, waar energiehandelaar normaal afname tegenover heeft staan maar nu moet dumpen) of vast/variabel contract een vaste prijs krijgen en niets merken van wat marktprijzen doen
Day ahead is maar deel van de markt, op die uren ~6- 6.5GW van ?
Mogelijk zijn ook nog een paar die wat voor onbalansmarkt beschikbaar/achter houden voor een betere prijs
14-15 uur
/f/image/DCHA94QrWGsFWatNpceuYiOj.png?f=fotoalbum_large)
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Dat inzicht is er bij mij wel. Alleen houden prijs / businessmodel en sturing mij nog tegen.TheBrut3 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 11:37:
Ik hoop dat door dit soort momenten mensen het inzit krijgen dat we veel meer korte termijn opslag nodig hebben, maar dat zal nog wel nietPas als salderen is afgebouwd gaan mensen er echt last van krijgen en dat wordt die stap hopelijk eindelijk gemaakt.
Prijzen van € 1 / Wh zijn niet makkelijk terug te verdienen. Ik zie meer in bidirectioneel laden: accu is dan relatief goedkoop. Nu de fabrikanten nog...
Verder mis ik nog een energiemanagementysteem dat out of the box alle apparatuur volgens een vaste standaard aanstuurt. Beetje a la Hue.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Bij mij heeft de tibber app nog niet door dat het inmiddels juli is...John245 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 11:50:
In de Tiber app loopt de teller op bij negatieve prijzen

[ Voor 21% gewijzigd door TheBrut3 op 02-07-2023 12:19 ]
Dat zou wel erg schandalig zijn. Komt het vaker voor dat die niet verbonden is?TheBrut3 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 12:16:
Heel opmerkelijk... De P1 meter (Zonneplan) zegt sinds 12 uur ineens dat die niet verbonden is. Hebben ze geen zin om te betalen?
Maar heeft zo'n meter geen geheugen, zodat het nadien toch nog correct per kwartier of per uur doorgegeven kan worden?
[ Voor 16% gewijzigd door Harrie op 02-07-2023 12:26 ]
Kost hun niks dus zal iets anders zijn, hier doet hij het gewoon..TheBrut3 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 12:16:
Heel opmerkelijk... De P1 meter (Zonneplan) zegt sinds 12 uur ineens dat die niet verbonden is. Hebben ze geen zin om te betalen?
Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a + Growatt 1000)
Bij mij opeens ook geen verbinding meer, is nog nooit gebeurd en nu opeens ligt hij eruit.TheBrut3 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 12:16:
Een slimme meter heeft tot 10 dagen geheugen op P3 die de netbeheerder uitleest, P1 heeft geen geheugenHarrie schreef op zondag 2 juli 2023 @ 12:25:
[...]
Dat zou wel erg schandalig zijn. Komt het vaker voor dat die niet verbonden is?
Maar heeft zo'n meter geen geheugen, zodat het nadien toch nog correct per kwartier of per uur doorgegeven kan worden?
Door op knop slimme meter te drukken komt logboek voorbij en kun je zien of die recent nog uitgelezen is, code 5 (6 is gas), langer ingedrukt houden zou bij meeste toegang moet geven tot alle vorige uitlezingen, door te klikken en je zoekt specifiek code 5 (uitlezing van kwartierstanden)
Niet de eerste keer maar voor een maandag blijft nog steeds bijzonderHeronimo schreef op zondag 2 juli 2023 @ 12:52:
Morgen weer 6 uurtjes op de groothandelsmarkt negatief, maar wel een stuk minder heftig:
[Afbeelding]
Zojuist een claim ingediend bij de ACM. Enerzijds vind ik Enexis flink verzaken, omdat ze dit gewoon niet goed krijgen en je al sinds vorig jaar berichten lees over langdurende storingen. Aan de andere kant is dit enkel echt een probleem voor mensen met een dynamisch contract en dat is wel een vrij nieuwe ontwikkeling die een vlucht heeft genomen door de hoge energieprijzen van vorig jaar. Denk dat Enexis zich daar flink in heeft verslikt. Daarbij zullen ze moeite hebben om medewerkers aan te trekken om dit op te lossen.Marcva schreef op zondag 2 juli 2023 @ 08:17:
@BugBoy claim heb ik ook deels succesvol gedaan: Marcva in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."
Volgens Enexis zijn zij niet verantwoordelijk voor het melden van problemen. Dat zou je energieleverancier kunnen doen (maar is niet verplicht). Daarin verzaakt Tibber dus eigenlijk in mijn geval. Zij weten ook dat ze geen gegevens meer door krijgen. Wel lijkt het dat Enexis geen actie onderneemt als er een probleem wordt gesignaleerd. Ook zij moeten toch zien dat er geen gegevens meer doorkomen van een aansluiting? De reden dat ze dat niet toegeven zal waarschijnlijk zijn dat ze verplicht zijn de storing binnen 2 maanden na het ontdekken van de storing het te hebben opgelost. Als je niet toegeeft dat je het weet heb je meer tijd.
Het werkelijke probleem is dat Enexis blijkbaar niet de kunde en/of personeel heeft om dit soort problemen binnen redelijke termijn op te lossen. Er zijn blijkbaar ook meerdere problemen. Sommige meters hebben een probleem met de mobiele verbinding. Deels zal dat komen door externe storingen, maar soms ook gewoon defecte meters. Dat is een lastig probleem, want moet je waarschijnlijk per geval oplossen. Maar er zijn ook storingen -zoals de mijne- die niet zitten in de verbinding en/of hardware van de meter. Daar lijkt gewoon iets fout te gaan in de procedures (software, configuratie, ...). Dat is nu ook al meer dan een jaar een probleem lijkt het.
Je kan je netbeheerder niet kiezen, dus ze komen er gewoon mee weg. Ze betalen geen compensatie (ik kan het tot op de cent kunnen uitrekenen op basis van P1 gegevens en uur-prijzen van Tibber). Ik begrijp dat mijn gegevens niet 100% betrouwbaar zijn voor Enexis (ik zou ze kunnen aanpassen), maar het is natuurlijk bizar dat ze hun wettelijke verplichtingen niet nakomen en er geen enkele consequentie is, terwijl hun klanten aantoonbare financiéle schade hebben.
Ik verwacht niets van de ACM claim, want ze komen pas in actie als er meerdere meldingen komen. Aangezien veel klanten -zonder dynamisch contract- geen schade hebben zal het wel meevallen voor ze. Maar eens met @Marcva dat eigenlijk iedereen een claim moet inschieten als Enexis de 2 maand-termijn niet haalt.
The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.
Het idee is dat er heel veel geëlektrificeerd gaat worden, vooral in de industrie en vervoer. Dan komen we namelijk echt van fossiel af.phicoh schreef op zondag 2 juli 2023 @ 11:43:
[...]
Hoewel meer opslag op dit moment wel zou helpen, krijgen we op termijn toch gewoon een enorm overschot. Dus een manier vinden om omvormers op het juiste moment uit te zetten of het vermogen terug te brengen heeft meer zin. Geen idee waarom niemand daarmee bezig is.
Met de hoeveelheid wind op zee die erbij komt zal de invloed van residentiële PV relatief kleiner worden.
Desondanks zou het Zonneplan wel sieren als ze een automatische schakeling op hun eigen omvormer zouden maken. Ze verkopen immers zowel PV als dynamische stroom.
Ik ben zo'n systeem aan het bouwen.Marcva schreef op zondag 2 juli 2023 @ 11:50:
[...]
Dat inzicht is er bij mij wel. Alleen houden prijs / businessmodel en sturing mij nog tegen.
Prijzen van € 1 / Wh zijn niet makkelijk terug te verdienen. Ik zie meer in bidirectioneel laden: accu is dan relatief goedkoop. Nu de fabrikanten nog...
Verder mis ik nog een energiemanagementysteem dat out of the box alle apparatuur volgens een vaste standaard aanstuurt. Beetje a la Hue.
As we speak ben ik nu het automatisch uit- en aanzetten van zonnepanelen aan het inbouwen.
Het wordt een addon voor Home Assistant.
Testers en mede ontwikkelaars zijn welkom.
De ontwikkelversie staat op github: https://github.com/corneel27/day-ahead
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
/f/image/r2asJaiIi0UdGVFuQWUrJ9LU.png?f=fotoalbum_large)
Overigens zie ik bij https://energieopwek.nl/ tot 18,5MW als je zon+wind optelt ipv 12MW:
/f/image/mZZnNP62kVETOzvO1i1H9BXQ.png?f=fotoalbum_large)
Helaas komt daar belasting en opslag bij dat het weliswaar relatief goedkoop (pre-oorlog prijzen) maar niet interessant maakt. Wel goed voor mensen om dan hun auto op te laden, als ze dat nu niet al hebben gedaan.Heronimo schreef op zondag 2 juli 2023 @ 12:52:
Morgen weer 6 uurtjes op de groothandelsmarkt negatief, maar wel een stuk minder heftig:
[Afbeelding]
Anoniem: 1221402
Maar na wat verder lezen is het salderen van dynamisch niet altijd even handig. Maar als ik dan naar de prijzen kijk voor gas en elektra, vraag ik mij af wat wijsheid is. Nu een vast contract nemen is duur. Ik vraag me af of het salderen dan meer te bieden heeft dan blijven met lagere kosten?
We zitten wel met een hybride warmtepomp, dus veel elektra verbruik om een matig geïsoleerd huis uit 1972 warm te houden.
Ook bij mijn overbuurman (circa 10m aan de overkant van de straat) werkt de meter niet meer per 16-4. Dat is wel heel toevallig dezelfde datum als dat het bij mij ook is uitgevallen. Overigens verderop in de straat is het wel weer goed. Ik ga deze dagen even bij wat buren wat nakijken.BugBoy schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 02:01:
Ik kan enkel speculeren wat er mis is. Ik gok foute configuratie.
Mooie post, maar ergens ook wel een beetje wereldvreemd op basis van wat hij op het eind schrijft.Marcva schreef op zondag 2 juli 2023 @ 09:32:
Leuk stukje op LinkedIn over vandaag. Credits Jan Willem Zwang.
[...]
Er zijn immers ook nog een hoop mensen die simpelweg geen plek hebben voor zonnepanelen, die geen elektrische auto hebben en ook nog niet aan die batterij kunnen.En iedereen die nu denkt dat ie echt weer heel snel een vasteprijscontract moet afsluiten voor drie jaar... Denk nog eens goed na.
Gewoon elektrificeren die warmte, dynamisch contract, batterij erbij en gaan met die banaan.
Of het slim is om je tarieven vast te zetten is een discussie op zich natuurlijk, maar iemand in een slecht geïsoleerde huurwoning weegt dat heel anders af dan de rijkere Nederlander met zonnepanelen, batterij, evt. gasloos en elektrische auto.
Telt het verbruik mee voor het prijsplafond? Of hebben ze toch iets ingebouwd dat negatieve stroom niet meegerekend wordt.
Want het is natuurlijk nogal vreemd dat ze nu willen dat we veel verbruiken om het net te ontlasten. Maar dat we vervolgens in de winter tegen hoge prijzen dan ineens weer boven het plafond uitkomen met het totale verbruik.
7800X3D - TUF 4090 - SC2 Pro - Ascher F28 - Simlab GT1 - Quest 3
Dat is de essentie van de tabel in de Topic Start: als je ruim meer inkoopt dan teruglevert zal dynamisch normaliter goedkoper zijn.Anoniem: 1221402 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 14:36:
Hoe zit het nou met salderen? We hebben een huis met 9 panelen gekocht (2,2kwh piek), net wanneer alle remmen los gingen qua prijzen. We hebben enorm betaald in de wintermaanden en zitten nu dynamisch. Slechte keuze achteraf, anders was een hoop dure elektra gesaldeerd gok ik. Gezien we in juni zo'n 135kwh overschot hebben.
Maar na wat verder lezen is het salderen van dynamisch niet altijd even handig. Maar als ik dan naar de prijzen kijk voor gas en elektra, vraag ik mij af wat wijsheid is. Nu een vast contract nemen is duur. Ik vraag me af of het salderen dan meer te bieden heeft dan blijven met lagere kosten?
We zitten wel met een hybride warmtepomp, dus veel elektra verbruik om een matig geïsoleerd huis uit 1972 warm te houden.
Het moment om over te stappen kan inderdaad wel verschil maken.
Maar met dagen als deze is het vooral zaak om zoveel mogelijk van je opgewekte stroom zelf te gebruiken. En algemeen geldt: hoe meer je kunt sturen in je verbruik, hoe gunstiger dynamische tarieven kunnen zijn.
Dat is nog maar de vraag. Zomaar een paar overwegingen:TheBrut3 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 11:37:
Ik hoop dat door dit soort momenten mensen het inzit krijgen dat we veel meer korte termijn opslag nodig hebben, ...
- Financieel: zou het financieel niet veel verstandiger zijn om gewoon heel veel (duurzame) productieovercapaciteit te realiseren dan heel veel kosten te maken om overproductie op te slaan?
- Milieu: Gezien er nogal wat chemie en dus vervuiling bij de productie en recycling van batterijen komt kijken is het wellicht beter om dit niet te doen als we ook voldoende energie kunnen verkrijgen met directe productie.
- Sociaal/maatschappelijk: Als we energie voor iedereen betaalbaar willen houden is permanente overproductie zodat prijzen betaalbaar blijven een idee. Natuurlijk kun je niet permanent negatieve prijzen houden, maar als de overheid zou sturen op verlichte 24x7 overproductie kunnen de prijzen wel betaalbaar blijven.
"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand
Nice!KC27 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 14:29:
[...]
Ik ben zo'n systeem aan het bouwen.
As we speak ben ik nu het automatisch uit- en aanzetten van zonnepanelen aan het inbouwen.
Hoe word dit anders of onderscheidend ten opzichre van EMHASS: https://emhass.readthedocs.io/en/latest/ ?
:fill(white):strip_exif()/f/image/19DvXaZet8Kri9rJALJrz9Fo.png?f=user_large)
50,6 kWh verbruikt x -32,52 Cent volgens de Zonneplan App, mooie tijden
Prijs plafond is per maand gesteld aan een maximum aantal kWh, dus je kan niet echt nu opbouwen voor als de wintermaanden eventueel duur worden.LikeABawzs schreef op zondag 2 juli 2023 @ 15:20:
Hoe werkt het eigenlijk bij dagen zoals dit, bij zonneplan bijvoorbeeld met het prijsplafond.
Telt het verbruik mee voor het prijsplafond? Of hebben ze toch iets ingebouwd dat negatieve stroom niet meegerekend wordt.
Want het is natuurlijk nogal vreemd dat ze nu willen dat we veel verbruiken om het net te ontlasten. Maar dat we vervolgens in de winter tegen hoge prijzen dan ineens weer boven het plafond uitkomen met het totale verbruik.
Aangezien ik nu al ruim een maand geen stroom meer zie bij mij met zondergas, betekend dat dat mijn teruglevering afgelopen paar weken dan ook in een zwart gat is gevallen? die meter doet het nml. al veel langer dan 10 dagen niet meer.Domba schreef op zondag 2 juli 2023 @ 12:47:
[...]
Een slimme meter heeft tot 10 dagen geheugen op P3 die de netbeheerder uitleest, P1 heeft geen geheugen
Door op knop slimme meter te drukken komt logboek voorbij en kun je zien of die recent nog uitgelezen is, code 5 (6 is gas), langer ingedrukt houden zou bij meeste toegang moet geven tot alle vorige uitlezingen, door te klikken en je zoekt specifiek code 5 (uitlezing van kwartierstanden)
Ook Enexis en welk gebied?!GN!T!ON schreef op zondag 2 juli 2023 @ 17:53:
Aangezien ik nu al ruim een maand geen stroom meer zie bij mij met zondergas, betekend dat dat mijn teruglevering afgelopen paar weken dan ook in een zwart gat is gevallen? die meter doet het nml. al veel langer dan 10 dagen niet meer.
Je meter telt nog wel waarschijnlijk, maar het wordt niet meer doorgegeven. Als die wel weer contact maakt, dan zal het volgende gebeuren:
- Laatste 10 dagen wordt doorgegeven op basis van kwartier.
- Laatste 13 maanden wordt doorgegeven op basis van eind-maand stand.
- Laatste waarde wordt doorgegeven.
Als je een energiecontract hebt met vaste (maand) prijzen, dan kan op basis van de einde maand standen ook achteraf juist worden gefactureerd. Aangezien je vaak een vast maandbedrag hebt zal je het waarschijnlijk niet eens merken (tenzij bij de jaarafrekening de meterstand nog steeds niet correct is doorgegeven).
Heb je een dynamisch contract, dan wordt er gerekend met een gemiddelde maandprijs (en die is natuurlijk ongunstiger dan als je zelf een beetje oplet). Op basis van die prijs wordt er afgerekend en je verbruik wordt geschat. Als uiteindelijk de daadwerkelijke meterstanden weer doorkomen, dan wordt er per maand gecorrigeerd. Echter ze weten je uurverbruik niet, dus ze berekenen op een gemiddelde prijs.
Het probleem met de app van Tibber is dat deze schattingen laat zien i.p.v. dat er geen gegevens zijn binnengekomen. Daardoor heb je niet snel door dat het mis gaat. Beter zou zijn dat Tibber gewoon niets laat zien of heel duidelijk aangeeft dat de waardes geschat zijn (er staat nu een vrij onduidelijke boodschap over tijdelijke waarden). Mooiste zou zijn dat je een notificatie krijgt als Tibber een aantal dagen geen gegevens meer krijgt. Dan kan je zelf tenminste eerder contact opnemen met je netbeheerder.
:strip_exif()/f/image/S5spL6lXNoBBWETRvdmKCQjb.jpg?f=fotoalbum_large)
De stroomprijzen waren vandaag erg negatief,
Dus heb mijn stroomverbruik vandaar eens flink opgeschroeft.
Alle auto's geladen, en zonnepanelen uit.
Dit is het resultaat voor vandaag tot nu toe
Stroom verbruik vandaag alleen is al 10% van wat sommigen in een heel jaar verbruiken besef ik mij.
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Goed meegeholpen aan het stabiliseren van het netwerk!Smuggler schreef op zondag 2 juli 2023 @ 18:31:
[Afbeelding]
Dit is het resultaat voor vandaag tot nu toe.
Stroom verbruik vandaag alleen is al 10% van wat sommigen in een heel jaar verbruiken besef ik mij.
Hier zou het 10% van ons maandverbruik zijn.Smuggler schreef op zondag 2 juli 2023 @ 18:31:
[Afbeelding]
Heb je je code ergens online staan?Taro schreef op zondag 2 juli 2023 @ 17:07:
Zit iets vertraging in, maar het werkt.
[Afbeelding]
50,6 kWh verbruikt x -32,52 Cent volgens de Zonneplan App, mooie tijden
Sometimes you need to plan for coincidence
Heb je overzicht van je momentane vermogen? Vooral zonder PV is dat best een aardig continue vermogen op 3x25A!Smuggler schreef op zondag 2 juli 2023 @ 18:31:
[Afbeelding]
Hier met PAP/SAP kan ik Solar chargen @22kW. Echter dan was het wel handig geweest als de auto leeg was... En verder moet ik nog wat vermogen (oa 9kW element in hygienevat) optuigen om ook daadwerkelijk continue 3x25+Solar te kunnen afnemen.
Hier helaas niet verder gekomen dan 65kWh op m'n tweede dag bij Tibber.
Dagstanden is voor meer dagen opgeslagen, maar energieleverancier gaat dan tarief schatten, verbruik en afname voor de dag is er!GN!T!ON schreef op zondag 2 juli 2023 @ 17:53:
[...]
Aangezien ik nu al ruim een maand geen stroom meer zie bij mij met zondergas, betekend dat dat mijn teruglevering afgelopen paar weken dan ook in een zwart gat is gevallen? die meter doet het nml. al veel langer dan 10 dagen niet meer.
Anders maandstanden voor deze dient ten minstens geheugen te zijn voor 12 maanden
.
Misschien dat iemand daar ervaring mee heeft hier en of dat tegen daggemiddelde is.
(zelf geen ervaring mee vanwege P1 dongle van energieleverancier)
Afgelopen week heb ik een pleidooi gehouden bij Tibber om P1 en P4 heel duidelijk gescheiden te houden met een "last updated ,,,,, date or hours"
In mijn analyse zijn de voor de lopende maand cumalatieve een puzzel.
Bij mij zijn op openings pagina de maand stand nog van middernacht tot 12 uur s' middags ergens, op de product pagina, lijkt vandaag een uur achter te lopen zoals het hoort en detail pagina is zelfde als openings pagina (kosten moet je zelf berekenen die wordt niet weergegeven als ik 1 negatieve dag hebt in de maand , gemiddelde dagprijs + kWh's wordt wel weergegeven) zoals vandaag 65kWh in de netto negatief uren.
Voor productie loopt hele maand achter ten opzichte van eigen registratie en het zou al helpen als van 1 van de 3 weet tenminste tot een bekend tijdstip bijgewerkt zou zijn.
Voor Juni heb ik 2 dagen einde maand nog een verschil van 7kWh verschil voor de teruglevering en dat zit in een aantal dagen, waarvan ik niet weet of die nu wel of niet zijn geupdate met gegevens van P4 van de netbheerder
Het is nu wachten op totaal van de rekening
Je doet jezelf tekort want er zit veel meer in dan alleen uit en aanzetten van panelen.KC27 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 14:29:
[...]
Ik ben zo'n systeem aan het bouwen.
Uit en aanzetten op negatieve prijzen doe ik met een Node-red flow(tje).
Daarom probeer ik vrijdagmiddag ook altijd met zo'n leeg mogelijke auto thuis aan te komen. Zondag is vaak de goedkoopste dag om bij te laden.Magpie schreef op zondag 2 juli 2023 @ 19:26:
Vandaag 65 kWh verbruikt voor 20 euro negatief. Had het geluk dat de auto bijna helemaal leeg was, maar ook oven schoonmaakprogramma, vaatwasser en bijna 2x wasmachine... bizar lage prijs vandaag!
En nadat de vaat vandaag op was heb ik nog even een 70 graden reinigingsprogramma voor de vaatwasser uitgevoerd, dus die ruikt weer lekker...
Ook altijd goed om met de wasmachine inhoud te beginnen die daarna nog in de droger moet.
Voorheen deed ik de tandenborstels, tondeuses, etc. altijd aan de lader als ze bijna leeg waren. Tegenwoordig leg ik alles aan de lader als de tarieven laag zijn. Betreft waarschijnlijk dubbeltjes per jaar, maar dat is prima
Yep, het begint een hele planning te worden. Dat laden van laders gaat hier inmiddels ook prijsgestuurd. Eén keer domo knopje indrukken is zoek de komende 24 uur maar een mooi moment uit, twee keer is nu opladen.Taro schreef op zondag 2 juli 2023 @ 19:57:
[...]
Daarom probeer ik vrijdagmiddag ook altijd met zo'n leeg mogelijke auto thuis aan te komen. Zondag is vaak de goedkoopste dag om bij te laden.
En nadat de vaat vandaag op was heb ik nog even een 70 graden reinigingsprogramma voor de vaatwasser uitgevoerd, dus die ruikt weer lekker...
Ook altijd goed om met de wasmachine inhoud te beginnen die daarna nog in de droger moet.
Voorheen deed ik de tandenborstels, tondeuses, etc. altijd aan de lader als ze bijna leeg waren. Tegenwoordig leg ik alles aan de lader als de tarieven laag zijn. Betreft waarschijnlijk dubbeltjes per jaar, maar dat is prima
Hier moeten wij de totale belasting in de gaten houden van de hoofdzekering. Alle zware apparatuur kan niet gelijktijdig aangezet worden. Het is dan een kunst de vaatwasser pas in te schakelen nadat koffie is gezet en de wasmachine op temperatuur is doorgewarmd.
Dat ovenprogramma ben ik glad vergeten als optie, iets voor de volgende keer. Inmiddels in domotica al wat schema's gezet, inclusief aanzetten verlichting bij negatieve prijzen en wat gebruiksprofielen ontwikkeld zodat die slim aaneengeschakeld kunnen worden ingepast.
Toen de auto eerder vol was dan de mooie eindtijd van 16:00 heb ik deze op 95% ipv 90% (100% wil je voorkomen) gezet en de airco in de auto op 16 graden ingesteld. Om 16:00 de 95->80% ingesteld en A/C uit, wasjes, droger en vaatwasser uit laten lopen, zonnepanelen weer aan en maximaal terugleveren.
Mooi spel
Je hebt een drukke zondag achter de rug! Respect voor je toewijding aan het stabiel houden van ons energie net.Taro schreef op zondag 2 juli 2023 @ 20:26:
@PtrO Ik gebruik hier de auto (78 kWh netto/82 bruto + Zappi V2 met loadbalancer) als top-up/aanvulling op de rest. We hebben 1x40A en de laadpaal is 1x32A, maar de hoofdaansluiting heb ik in de laadpaal/loadbalancer ingesteld als 1x42A omdat de loadbalancer wel heel voorzichtig is. Zo kunnen wij altijd alles aanzetten (wasmachine, droger, vaatwasser, oven, afzuigkap, etc.) zonder dat de 40A er uit klapt en als een apparaat even iets minder gebruikt dan pakt de auto het restant. Gedurende de 6 uur vandaag konden we dus zonder verder na te denken alles aanzetten incl. 3 PC's, 4 TV's, alle lampen, etc. en de auto vult het aan tot 9.2-9.5 kW zodat we 100% van de aansluiting benutten, maar nooit overschrijden.
Toen de auto eerder vol was dan de mooie eindtijd van 16:00 heb ik deze op 95% ipv 90% (100% wil je voorkomen) gezet en de airco in de auto op 16 graden ingesteld. Om 16:00 de 95->80% ingesteld en A/C uit, wasjes, droger en vaatwasser uit laten lopen, zonnepanelen weer aan en maximaal terugleveren.
Mooi spel
Nee hoor, ik heb ze vandaag - voor de laatste keer - met de hand uitgezet:mahagen schreef op zondag 2 juli 2023 @ 19:29:
[...]
Je doet jezelf tekort want er zit veel meer in dan alleen uit en aanzetten van panelen.
Uit en aanzetten op negatieve prijzen doe ik met een Node-red flow(tje).
/f/image/yi8XN9cHt8lzw8CxXjYZyirM.png?f=fotoalbum_large)
Volgende keer (a.s zondag?) doet mijn script dat.
[ Voor 29% gewijzigd door KC27 op 02-07-2023 21:17 ]
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
Heerlijk om te zien hoe mensen er mee omgaan.
Nog wat kabels bijleggen, hier en daar wat batterijen er bij, nog wat windparken en zonnepanelen, en de strijd is gestreden.
Ik zal aan je verzoek voldoen en om 22u mijn accu ontladen, dan help ik opnieuw mee met het balanceren van het net.Wozmro schreef op zondag 2 juli 2023 @ 21:04:
Gamification van de energievoorziening
Heerlijk om te zien hoe mensen er mee omgaan.
Nog wat kabels bijleggen, hier en daar wat batterijen er bij, nog wat windparken en zonnepanelen, en de strijd is gestreden.
Ik moet eigenlijk betaald krijgen voor m'n werk. oh.. wacht...
Misschien was ik onduidelijk. Ik bedoelde te zeggen dat je plugin veel meer bevat dan alleen het uit en aan zetten van solar, je was te bescheiden...KC27 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 21:03:
[...]
Nee hoor, ik heb ze vandaag - voor de laatste keer - met de hand uitgezet:
[Afbeelding]
Volgende keer (a.s zondag?) doet mijn script dat.
wian schreef op zondag 2 juli 2023 @ 21:02:
[...]
Je hebt een drukke zondag achter de rug! Respect voor je toewijding aan het stabiel houden van ons energie net.
Valt wel mee, ik heb eigenlijk alles geautomatiseerd. Zo doen de kids de vaatwasser en mijn vrouw de wasmachine en wasdroger.
Op termijn kan ik hopelijk een Tesla robot inzetten voor de vaatwasser, wasmachine en droger, dan hoeven wij helemaal niets meer te doen in het weekend.
Met een vleugje HomeAssistant, slimme stekkers, een slimme laadpaal, wat scripts, etc. loopt het hier ook wel in de vakantie door.
Mag ik vragen hoe je dit voor elkaar gekregen hebt? Zelf heb ik ook een solar edge omvormer en zoek een manier om hem (bij voorkeur) op afstand te kunnen schakelen
Uiteraard, zie: Taro in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."Joeri1594 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 21:48:
[...]
Mag ik vragen hoe je dit voor elkaar gekregen hebt? Zelf heb ik ook een solar edge omvormer en zoek een manier om hem (bij voorkeur) op afstand te kunnen schakelen
:strip_exif()/f/image/6GLTnNDrkx1egaAw4Reqsd41.jpg?f=fotoalbum_large)
De hoofdzekering begon al peentjes te zweten!
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/saYO9JvlTFg3smKZNv5RtFXk.jpg?f=user_large)
Mooie dip gedurende de negatieve periode.
:strip_exif()/f/image/Zr7CS5XoA12Z0bmYCTZ7PVfq.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 20% gewijzigd door ReSpawN op 02-07-2023 22:08 ]
Age of the Geek, baby!
Heel herkenbaar, ze overzien het op een bepaalde manier niet. niet iedereen gaat hier op dezelfde manier mee om. Je komt maandelijks rond en daarmee is het ok. Maar dat het aan- of uitzetten van een apparaat op een specifieke tijd effect heeft op je maandlasten en daarmee op je huishoudboekje dat ziet/voelt niet iedereen.
Ik zie dit bij heel veel gezinnen om mij heen, grappig
[ Voor 7% gewijzigd door Taro op 02-07-2023 23:20 ]
Wasmachine gedraaid (mijn vrouw snapt het wel) en 2 PC's aan het renderen.
Wat een vrouwonvriendelijke opmerking zeg. Hier is het juist andersom; ik ben alles aan het inregelen en aan het automatiseren om optimaal gebruik te maken van de dynamische tarieven en mijn vriend denkt: het zal wel.Taro schreef op zondag 2 juli 2023 @ 22:13:
[...]
Heel herkenbaar, ze overzien het op een bepaalde manier niet. Je komt maandelijks rond en daarmee is het ok. Maar dat het aan- of uitzetten van een apparaat op een specifieke tijd effect heeft op je maandlasten en daarmee op je huishoudboekje dat zien/voelen ze niet.
Ik zie dit bij heel veel gezinnen om mij heen, grappig
Gas is wat lastiger te bekijken, daar spelen andere factoren een grote rol.
Valt Poetin om dan kunnen er onvoorspelbare dingen gebeuren.
[ Voor 13% gewijzigd door PP_Sound op 02-07-2023 22:59 ]
Pardon? Zo is het niet bedoeld en moet je het ook vooral niet opvatten. Ik merk in mijn omgeving dat gemiddeld meer mannen dan vrouwen hiermee bezig zijn, waarmee ik op geen enkele manier wil zeggen dat het vrouwen niet interesseert of dat ze hier niet mee bezig zijn. Met "ze" kan ik iedereen bedoelen. In mijn geval viel het echter zo uit, ik hoop dat ik dat hier nog wel gewoon mag zeggen zonder op mijn tenen te lopen?cequadrat schreef op zondag 2 juli 2023 @ 22:52:
[...]
Wat een vrouwonvriendelijke opmerking zeg. Hier is het juist andersom; ik ben alles aan het inregelen en aan het automatiseren om optimaal gebruik te maken van de dynamische tarieven en mijn vriend denkt: het zal wel.
Zeg wat je wil, dat doe ik ook namelijk.Taro schreef op zondag 2 juli 2023 @ 23:01:
[...]
Pardon? Zo is het niet bedoeld en moet je het ook vooral niet opvatten. Ik merk in mijn omgeving dat gemiddeld meer mannen dan vrouwen hiermee bezig zijn, waarmee ik op geen enkele manier wil zeggen dat het vrouwen niet interesseert of dat ze hier niet mee bezig zijn. Met "ze" kan ik iedereen bedoelen. In mijn geval viel het echter zo uit, ik hoop dat ik dat hier nog wel gewoon mag zeggen zonder op mijn tenen te lopen?
Ik heb mijn vriend vandaag enthousiast gekregen, en hij heeft heel goed zijn best gedaan, vond het voor het eerst ook een sport (ik was een dagje weg). Voorheen hield hij zich er helemaal niet mee bezig.cequadrat schreef op zondag 2 juli 2023 @ 22:52:
[...]
Wat een vrouwonvriendelijke opmerking zeg. Hier is het juist andersom; ik ben alles aan het inregelen en aan het automatiseren om optimaal gebruik te maken van de dynamische tarieven en mijn vriend denkt: het zal wel.
Ja klopt, enkel in het overzicht van het prijsplafond. Als je onderin op het stroom knopje duwt staat het daar wel goed in de grafiekenLostboyArno schreef op zondag 2 juli 2023 @ 21:07:
Bij anderen ook dat de Zonneplan App van slag is? Die geeft over juli 40ct gemiddeld aan. -40 zou nog kunnen maar die - staat er echt niet
Hoi.
Laten we vooral eventuele gender-onvriendelijkheid (die er inderdaad niet was) buiten de deur houden en de passie om techniek en automatisering delen. 😎
Age of the Geek, baby!
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels