Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Willempie27 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 09:42:
[...]

Hier ook gewoon normaal. Misschien belasting even uit en inschakelen.
Neem je wel al af bij Tibber? Voorheen als je nog niet af nam maar wel klant was klopte het ook niet helemaal.
Belasting aan/uit doet 5 cent verschil.

Maar neem idd nog niet af, per 1 juli. We gaan t meemaken!
De laatste weken was het echter wel correct.

• Robertus61
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 23:40
bbbrumbrum schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 13:36:
[...]

Geldt voor mij ook! Tibber app heeft laatste weken correcte stroomprijs weergegeven. Sinds vandaag een afwijking. Vanaf 1 juli (ingang contractdatum) gaan we het zien.....

• msiamd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 17-11 10:57
bbbrumbrum schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 13:36:
[...]

Wanneer je contract nog niet actief is, kan het voorkomen dat de prijs in de Tibber-app afwijkt.
Issue is wel eens eerder genoemd (worker in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.")

Bij mij worden de prijzen correct weergegeven (actief contract bij Tibber)

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:07

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
paQ schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:40:
[...]

er is gewoon geen factuur mei :')
nogsteeds niet?

Heel apart, wat zegt de klanten service hierover?
Zelfs met kleine teruggaves of betalingen ken ik ze dat ze het bedrag wel opschuiven naar een volgende maand, maar dan krijg je alsnog een factuur over die maand.
Ik wacht met volle verbazing met je mee.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:06
@Smuggler Als je contract begint in het einde van een factuurperiode ontvang je niet bij elk bedrijf voor die periode een aparte specificatie. Dat wordt dan gebundeld met de maand erna.
Hoe Tibber daar exact mee om gaat weet ik niet, maar gezien het niet om een voorschot gaat lijkt het mij aannemelijk dat er geen calculatie wordt gedraaid als contract < X dagen actief is.

Wellicht speelt dat mee, want:
paQ schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 10:53:
[...]

Ik zit nu een paar dagen bij VanOns (puur voor terugleveren) [...]
edit, en ter verduidelijking: volgens mij is dat ná Tibbers reguliere factuurdatum.

[ Voor 6% gewijzigd door Raymond P op 28-06-2023 15:07 ]

- knip -

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:11

paQ

Raymond P schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 15:04:
@Smuggler Als je contract begint in het einde van een factuurperiode ontvang je niet bij elk bedrijf voor die periode een aparte specificatie. Dat wordt dan gebundeld met de maand erna.
Hoe Tibber daar exact mee om gaat weet ik niet, maar gezien het niet om een voorschot gaat lijkt het mij aannemelijk dat er geen calculatie wordt gedraaid als contract < X dagen actief is.

Wellicht speelt dat mee, want:

[...]

edit, en ter verduidelijking: volgens mij is dat ná Tibbers reguliere factuurdatum.
ik heb Tibber als sinds november. Vanons heb ik op de SAP

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Raymond P
@paQ En de data in de Tibber app heb je via de Pulse of P4?

- knip -

• paQ

paQ

Raymond P schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 15:17:
@paQ En de data in de Tibber app heb je via de Pulse of P4?
Pulse
Dat is die screenshot uit de app. (of uit de slimme meter via Tibber, zal me worst wezen verder)

• Raymond P
paQ schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 15:21:
[...]

Pulse
Dat is die screenshot uit de app. (of uit de slimme meter via Tibber, zal me worst wezen verder)
De Pulse data zie je ook in de app als je verder geen Tibber klant bent, m.i. wel relevant.

Op de website (of via api) wel een actief contract op correcte EAN bij Tibber? Overstappen gaat niet altijd fantastisch, en juist bij een SAP lijkt mij dat nog net wat foutgevoeliger.

- knip -

• paQ

paQ

Er is geen sprake van een overstap.
Ik heb tibber sinds november op de PAP.
De SAP hangt er pas sinds april.

Ik neem aan dat de screenshot uit de API van tibber zelf komt. De pulse werkt namelijk ook op de SAP. Ik kan ook gewoon de grafieken van de hele maand optrommelen.

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:07

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
paQ schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 15:30:
Er is geen sprake van een overstap.
Ik heb tibber sinds november op de PAP.
De SAP hangt er pas sinds april.

Ik neem aan dat de screenshot uit de API van tibber zelf komt. De pulse werkt namelijk ook op de SAP. Ik kan ook gewoon de grafieken van de hele maand optrommelen.
heb je al contact gehad met de klantenservice over het ontbreken van de factuur?

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• Raymond P
Overstappen, nieuw contract. Tomato, tomato. Je mag het van mij ook struikelpunt noemen. :P

De data uit de app komt uit de API ja, zou je data daar staan zonder Pulse dan heeft Tibber die data verkregen via P4 en had een vervolgvraag daarover niet nodig geweest.
In de app kan je, geloof ik, niet zien of je een actief contract hebt. Vandaar dat ik vroeg het ff te checken op de website (of via de api).
De klantenservice zal het je vast ook wel kunnen vertellen...

- knip -

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19:13
paQ schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 11:19:
Ik blijf toch maar steeds worstelen met terugleveren aan Tibber.
Het is onduidelijk, en van mijn eerste voorzichtige teruglevering in mei bestaat geen factuur. (ik wacht even af of ze het wellicht met Juni verrekenen)

In theorie denk ik: kale tarief ex belastingen.
Tibber schrijft (lekker vaag) op hun website:

[...]

OK, ik reken even met die 500 kWh (6000 per jaar)
Als ik dat op hun website door de calculator haal (dus 6000 terugleveren in een jaar) dan ziet de som er volgens hen zo uit, en dus ruim 28 cent retour per kWh
[Afbeelding]

Dat strookt niet alleen niet met hun uitleg, maar loopt ook enorm uit de pas met conculega Zonneplan, die rekenen vooraf namelijk met 7 cent
[Afbeelding]

Is het niet zo dat de daadwerkelijke teruglevering in het midden daarvan zit? op ca 14-17 cent?

Mijn mei teruglevering (eerste 2 weken gesaldeerd/teruggeleverd), 162 afgenomen, 185 'teruggeleverd'.
Volstrekt onduidelijk of ik nou 23 euro terugkrijg voor het verschil van 31 kWh. :?
[Afbeelding]
De uitleg van die 500 kWh vat je denk ik verkeerd op.

Dat is namelijk op jaarbasis en betreft de situatie waar je op jaarbasis 500 kWh meer levert dan je afneemt.

Tibber rekent namelijk per maand af obv het "tarief inclusief" en dan kan het voorkomen dat ze je voor de overproductie teveel hebben betaald, namelijk de opslag + energiebelasting + BTW.

Dit heeft dus geen betrekking op je maandfactuur, maar wordt achteraf bekeken op de jaarafrekening.

• paQ

paQ

bilgy_no1 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 17:21:
[...]

De uitleg van die 500 kWh vat je denk ik verkeerd op.

Dat is namelijk op jaarbasis en betreft de situatie waar je op jaarbasis 500 kWh meer levert dan je afneemt.

Tibber rekent namelijk per maand af obv het "tarief inclusief" en dan kan het voorkomen dat ze je voor de overproductie teveel hebben betaald, namelijk de opslag + energiebelasting + BTW.

Dit heeft dus geen betrekking op je maandfactuur, maar wordt achteraf bekeken op de jaarafrekening.
goed per jaar dan, maar het verandert voor de uitleg niet. Het strookt alleen niet met hun rekenmodule, dat is waar het me om draait. Dat voorstel kan zo echt HEEL erg veel afwijken van hetgeen je werkelijk terug gaat krijgen. Zo maar eens de helft.

• bilgy_no1
paQ schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 17:33:
[...]

goed per jaar dan, maar het verandert voor de uitleg niet. Het strookt alleen niet met hun rekenmodule, dat is waar het me om draait. Dat voorstel kan zo echt HEEL erg veel afwijken van hetgeen je werkelijk terug gaat krijgen. Zo maar eens de helft.
Wat ik dan zie is dat je bij Zonneplan hebt ingevoerd: 1 kWh afnemen van het net, 6000 kWh overschot terugleveren.

Bij Zonneplan staat bij overschot terugleveren een prijs van €0,07 per kWh. Dat lijkt me een redelijke inschatting van de gemiddelde kale stroomprijs, hoewel misschien wat aan de lage kant.

Bij Tibber is onduidelijk wat je hebt ingevuld. Wel staat erbij dat het een schatting is en dat de werkelijke kosten afhankelijk zijn van de werkelijke tarieven per uur waarop je gebruikt.

Crux bij dynamische tarieven is dat je altijd de kale prijs betaalt/ontvangt die op dat moment geldt. Binnen 1 jaar wordt gekeken naar de totalen. Voor alles wat je opwekt tot aan je eigen verbruik krijg je ook de belasting, inkoopkosten en BTW terug. Voor alles wat je meer teruglevert krijg je alleen de kale prijs. Als je daarvoor eerder wel de opslagen hebt gekregen, dan moet je die terugbetalen. Dit geldt bij alle leveranciers.

Op jaarbasis maakt het dus niets uit waar je zit. Alleen het verschil in maandbedrag en het verschil in de inkoopkosten zul je dan zien. Het bedrag per maand is dus afhankelijk van hoe de leverancier rekent. Tibber rekent per maand het werkelijke verbruik/teruglevering af, met de kanttekening dat evt teveel vergoede opslagen per kWh aan het eind terugbetaald moeten worden (zie uitleg vorige post).

Anderen rekenen met een maandelijks voorschot obv een schatting en verrekenen alles na een jaar.

• paQ

paQ

bilgy_no1 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 19:45:
[...]

Wat ik dan zie is dat je bij Zonneplan hebt ingevoerd: 1 kWh afnemen van het net, 6000 kWh overschot terugleveren.

Bij Zonneplan staat bij overschot terugleveren een prijs van €0,07 per kWh. Dat lijkt me een redelijke inschatting van de gemiddelde kale stroomprijs, hoewel misschien wat aan de lage kant.

Bij Tibber is onduidelijk wat je hebt ingevuld. Wel staat erbij dat het een schatting is en dat de werkelijke kosten afhankelijk zijn van de werkelijke tarieven per uur waarop je gebruikt.
precies hetzelfde

Het gaat mij dus met name om het voorspiegelen van de situatie zoals die in werkelijkheid (totaal) niet is.
Je kan niet zeggen: verwachte jaarkosten -1940 euro, en dan na een jaar erachter komen dat "ohja, daar moet je 1241 over terugbetalen. " (vind ik)

Nu is dat mijn situatie niet, maar ik probeer een duidelijker inzicht te krijgen in waar de kantelpunten zitten. Ik heb dit hele jaar als testcase aangegrepen om dynamisch in te kopen en variabel te exporteren. Nee, dat zegt niets over de tarieven vanaf 2025 maar ik wil zien of ik daar met max 1000 kWh overschot positief uit kan rollen.
Mijn verbruik is namelijk ca 11 MW, export 12 MW, dus 65% max salderen hakt er bij mij behoorlijk in. (en daarna elk jaar nog minder) Als ik het dus op mijn eigen rekening (financieel) kan salderen, dus meer voorschieten in de wintermaanden, en meer incasseren in de zomermaanden, en zo op maximaal 0 euro uitkomen, dan ben ik al tevreden.
Maar met de teruglevertarieven zoals die nu steeds uitpakken gaat dat hem niet meer worden vrees ik. Bij 80% van kale leveringstarief kom ik er al beter mee weg. Als dat betekent dat er bijv nog 1500 kWh bij moet, dan heb ik iets om over na te denken. Alleen willen ze in die nieuwe wet die 80% elke 2 jaar kunnen herzien. Die periodes zijn gewoon te kort om fatsoenlijk op in te spelen.

[ Voor 38% gewijzigd door paQ op 28-06-2023 19:59 ]

• bilgy_no1
paQ schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 19:49:
[...]

precies hetzelfde

Het gaat mij dus met name om het voorspiegelen van de situatie zoals die in werkelijkheid (totaal) niet is.
Je kan niet zeggen: verwachte jaarkosten -1940 euro, en dan na een jaar erachter komen dat "ohja, daar moet je 1241 over terugbetalen. " (vind ik)
Ja, dat ben ik met je eens. Nu heb je wel een atypische situatie met zoveel overproductie, maar daar zou de rekenmodule mee om moeten kunnen gaan.

• esdeboer
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Groene Stroom Lokaal is wel erg traag met uitbetalen van de energie belasting bij een postcoderoos project, in januari ingediend en gister eindelijk uitbetaald.
Ze hadden schijnbaar een rekenfout gemaakt, hopelijk werkt het volgend jaar als ik het hele jaar bij ze zit wel zonder constant hun helpdesk te vragen wanneer ze het eens gaan betalen.

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Dure dynamische prijzen de laatste tijd…als dit een voorbode wordt

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-11 20:39

Audione0

Strijdt der titanen

mierenfokker schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 22:45:
Niet dat ik iets te klagen heb, maar het wordt tijd dat de inkomens hoger worden.

[ Voor 9% gewijzigd door Audione0 op 28-06-2023 22:53 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

En dus ook een mooie hoge vergoeding voor teruggeleverde stroom. Daarom vind ik het niet per se erg, maar het voelt toch wel fijner om voor -15 tot +5 cent alles thuis aan te slingeren en de auto te laden dan nu voor 24-27 cent.

Gelukkig is hier het gemiddelde teruglevertarief nog steeds hoger dan het verbruikstarief, dat is waar het voor mij uiteindelijk om draait.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:47
Gemiddeld nog steeds goedkoper dan ieder ander vast contract >:) ;).

En anders hoor ik graag waar ik -inclusief belastingen- voor minder dan 26ct de kWh kan afnemen en minimaal 23ct de kWh kan terugleveren :9.

6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh

• paQ

paQ

nou, die 23 cent haal je dus niet, dat is/wordt het ding

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-11 19:37
Nou, ik kom nu achter het nadeel van een dynamisch contract. Ik was er erg enthousiast over, maar mijn meter is nu al 2 maanden stuk en volgens Enexis gaat het wel 10 weken duren om het probleem op te lossen. TIbber signaleerde dit helaas ook niet, want ik moest er zelf uitkomen toen ik niet begreep waarom ik ondanks een forse overproductie toch een flinke factuur kreeg.

Het vreemde is dat de P1 poort gewoon alle gegevens geeft en de data van het verbruikte gas komt wel gewoon door bij de leverancier. Het is dus niet dat de meter geen contact heeft. Dynamische contracten zijn mooi, maar het onderliggende systeem is er blijkbaar niet op ingericht en dat gaat nu serieus geld kosten. Mijn zonnepanelen leveren juist nu veel op, maar Tibber saldeert enkel de belasting en hanteert voor de gemiddelde teruglevering een fors lagere prijs dan voor het verbruik. Bij een reguliere provider zou dat tegen elkaar worden weggestreept.

Overstappen naar een reguliere provider heeft waarschijnlijk weinig zin, want dat duurt ook circa 6 weken. Dan zijn er nog maar 4 weken over, maar ik vraag mij af of Enexis het binnen die 10 weken gaat oplossen. Iemand nog tips om dit te versnellen? Volgens mij kan je zelf niets doen met zo'n meter (reset o.i.d.). Weet iemand of er wettelijke termijnen zijn hiervoor? Die slimme meter wordt je behoorlijk opgedrongen, maar op het moment als de consument er van afhankelijk raakt dan geven ze niet thuis.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

• Raymond P
@BugBoy Waarom duurt overstappen 6 weken?
Daar kun je gewoon morgen (of maandag) al zitten.

- knip -

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:07
BugBoy schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 15:21:
Nou, ik kom nu achter het nadeel van een dynamisch contract. Ik was er erg enthousiast over, maar mijn meter is nu al 2 maanden stuk en volgens Enexis gaat het wel 10 weken duren om het probleem op te lossen. TIbber signaleerde dit helaas ook niet, want ik moest er zelf uitkomen toen ik niet begreep waarom ik ondanks een forse overproductie toch een flinke factuur kreeg.

Het vreemde is dat de P1 poort gewoon alle gegevens geeft en de data van het verbruikte gas komt wel gewoon door bij de leverancier. Het is dus niet dat de meter geen contact heeft. Dynamische contracten zijn mooi, maar het onderliggende systeem is er blijkbaar niet op ingericht en dat gaat nu serieus geld kosten. Mijn zonnepanelen leveren juist nu veel op, maar Tibber saldeert enkel de belasting en hanteert voor de gemiddelde teruglevering een fors lagere prijs dan voor het verbruik. Bij een reguliere provider zou dat tegen elkaar worden weggestreept.

Overstappen naar een reguliere provider heeft waarschijnlijk weinig zin, want dat duurt ook circa 6 weken. Dan zijn er nog maar 4 weken over, maar ik vraag mij af of Enexis het binnen die 10 weken gaat oplossen. Iemand nog tips om dit te versnellen? Volgens mij kan je zelf niets doen met zo'n meter (reset o.i.d.). Weet iemand of er wettelijke termijnen zijn hiervoor? Die slimme meter wordt je behoorlijk opgedrongen, maar op het moment als de consument er van afhankelijk raakt dan geven ze niet thuis.
Kan je niet veel sneller al naar Zonneplan? Is ook dynamisch, maar die verrekenen volgens mij ook op basis van hun dongle (hoe heet zo'n ding ook alweer).

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• H4nsie
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 02-11 16:09
...Volgens mij kan je zelf niets doen met zo'n meter (reset o.i.d.). ...
Heb je geen zekeringautomaten ONDER je meter? Dus die van de netwerkbeheerder. Misschien dat even spanningsloos maken van je slimme meter hem het nodige zetje geeft?

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:38

Iemand die telt hoeveelste dat al is deze maand?
Misschien moeten we model gaan tellen of dat niet een bepaalde is.
Van mij Nov 2022 Sagecom bj2022

Kijk op slimme meter in logboek naar datum van laatste entry en of signaalsterkte niet op iets anders dan -999 dBm staat.
(als er wel signaalsterkte is, wat is Enexis uitleg en of dat ze al een reset verstuurt hebben en bevestigen dat ze Enexis ook geen data binnen krijgt?)

Als er wel signaalsterkte is kijk na reset in logboek of er wel een code 1 of 2 entry is, maak een foto, als ze dan nog geen data binnen krijgen volgende 48uur.
99% dat meter vervangen dient te worden. (zou een stuk van storingsprotocol moeten in korten)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 25-11 12:24
Storing Zonneplan app? Ik kan geen verbruiks overzicht prijsplafond meer zien...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OY53LKxav_wlPMRVT_6Qpq389nM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h45IeSVg3IGamab6r9w8qc7B.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 70% gewijzigd door Deldenaar op 29-06-2023 20:29 ]

• Desprinter
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18-11 10:54
Deldenaar schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 20:25:
Storing Zonneplan app? Ik kan geen verbruiks overzicht prijsplafond meer zien...

[Afbeelding]
of iets met nieuw contract tegen nieuwe voorwaarde die ze in mei aankondigende

• Raymond P
@Domba Het gasverbruik van @BugBoy wordt wel verzonden. Gebruikt Enexis ook gasmeters met eigen P3 connectie?

@BugBoy Welk model/type gasmeter heb je?

- knip -

• Domba
Raymond P schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 21:51:
@Domba Het gasverbruik van @BugBoy wordt wel verzonden. Gebruikt Enexis ook gasmeters met eigen P3 connectie?
Ik heb nooit een slimme gasmeter gehad, maar enexis heeft geen aparte gasmeters voor die niet gekoppeld zijn aan een slimme meter, voor die situatie hebben ze een aparte losse communicatiemodule. (zo als bij >3x80A aansluitingen apart voor de gasmeter worden plaatsen)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• NoAcars
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19-10-2024
Domba schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 18:08:
[...]

Iemand die telt hoeveelste dat al is deze maand?
Misschien moeten we model gaan tellen of dat niet een bepaalde is.
Van mij Nov 2022 Sagecom bj2022

Kijk op slimme meter in logboek naar datum van laatste entry en of signaalsterkte niet op iets anders dan -999 dBm staat.
(als er wel signaalsterkte is, wat is Enexis uitleg en of dat ze al een reset verstuurt hebben en bevestigen dat ze Enexis ook geen data binnen krijgt?)

Als er wel signaalsterkte is kijk na reset in logboek of er wel een code 1 of 2 entry is, maak een foto, als ze dan nog geen data binnen krijgen volgende 48uur.
99% dat meter vervangen dient te worden. (zou een stuk van storingsprotocol moeten in korten)
Waarschijnlijk komen de mensen die googelen op "mijn slimme meter is niet meer uit te lezen" op deze tweakers site uit. Zo is het mij ook vergaan :)

Voor BugBoy en anderen bij Enexis die met -999dBm zitten zoals ik:
Mijn meter heeft op 29.5 zijn laatste data verzonden naar Enexis. Ik ben er achter gekomen na mijn overstap van Zp naar Tibber. Op 8.6 heb ik de storing aan Enexis doorgegeven. Aan de telefoon werd vrolijk medegedeeld dat het 12 weken minstens zou gaan duren. Ik was immers niet de enige. Omdat ik een dynamisch contract heb zou 12 weken al snel zijn volgens de dame.
Klacht ingediend bij Enexis. ACM geïnformeerd (nooit meer iets van gehoord van ze). Dit forum en andere topics bijgehouden. Op 15.6 Enexis nogmaals gebeld en technische updates gegeven (o.a. dat dezelfde meter bij mijn buren wel nog verzend). Enexis wil de klant doen geloven dat het aan de klant ligt (zijn isolatie, zijn panelen, de panelen van de buren en ga zo maar door). Medewerker was niet te vermurwen. Hield 12 weken wachttijd vol. Dag erop schrifltelijke reactie Enexis. Mede door mijn klacht die ik bij ACM had neergelegd schreven ze nu dat ik binnen 22 werkdagen geholpen zou gaan worden.4 dagen geledden heb ik Enexis weer aangeschreven dat ik mijn netbeheerkosten vwb slimme meter over de periode van niet functioneren terug wil hebben en heb ze op de wettekst gewezen (4.2.3.1 meetcode elekttriciteit). Het klopt namelijk niet wat Enexis beweert: dat ze alleen maar voor energielevering hoeven te zorgen. Ze dienen ook voor meetdata te zorgen. Levering moet binnen 10 dagen hersteld zijn en meetdata binnen 2 maanden.
En wat valt er vandaag op de mat....een brief dat ze a.s. woensdag langs komen om de GSM module door te meten cq vervangen cg hele meter vervangen.
Dus als het meezit is mijn storing dan binnen 4 weken verholpen na mijn eerste melding erover. Maar alleen maar omdat ik een pain in the ass voor ze ben. Doe je niets dan sluit achteraan in de rij en duurt het (belachelijk) lang,
Inderdaad is het bij Tibber niet prettig om een meter te hebben die niet uitleesbaar is. Bij ZP maakt het niet uit, dan gebruiken ze de data van de connect (wat ze stiekum volgens mij sowieso doen). Na 8 dagen Tibber was ik dus weer terug naar ZP (en vervolgens door naar Oxxio en nu daar binnen 14 dagen contract laten ontbinden, maar dat is weer een ander verhaal)

Dus: gas geven bij Enexis, ze houden de boot af bij je. leggen de schuld bij van alles en nog wat. Tuin er niet in. Er zijn wettelijke verplichtingen. Wijs ze erop en dan kan het toch wat sneller gaan.

• troftnom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-11 12:30
mhr-zip schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 15:34:
[...]

Kan je niet veel sneller al naar Zonneplan? Is ook dynamisch, maar die verrekenen volgens mij ook op basis van hun dongle (hoe heet zo'n ding ook alweer).
De reden waarom ik voor Zonneplan ben gegaan. Mijn slimme meter geeft ook niet betrouwbaar de gegevens door. Via de Zonneplan dongle gaat het in ieder geval wel goed tot nu toe, dus ik hoop dat het als backup methode werkt als de meter zelf het niet doorgeeft. Tot nu toe doen beiden het oke, slimme meter loopt soms wel dagen achter. Ik gebruik Enelogic als derde partij om dat in de gaten te houden. Meterkast opruimen lijkt te werken, maar heel betrouwbaar vind ik mijn slimme meter niet.

• ralphkeb
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:33
Deldenaar schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 20:25:
Hier ook niks meer, Home Wizard P1 meter werkt nog wel dus vermoed Zonneplan storing

• bilgy_no1
NoAcars schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 23:51:
[...]

Waarschijnlijk komen de mensen die googelen op "mijn slimme meter is niet meer uit te lezen" op deze tweakers site uit. Zo is het mij ook vergaan :)

Voor BugBoy en anderen bij Enexis die met -999dBm zitten zoals ik:
Mijn meter heeft op 29.5 zijn laatste data verzonden naar Enexis. Ik ben er achter gekomen na mijn overstap van Zp naar Tibber. Op 8.6 heb ik de storing aan Enexis doorgegeven. Aan de telefoon werd vrolijk medegedeeld dat het 12 weken minstens zou gaan duren. Ik was immers niet de enige. Omdat ik een dynamisch contract heb zou 12 weken al snel zijn volgens de dame.
Klacht ingediend bij Enexis. ACM geïnformeerd (nooit meer iets van gehoord van ze). Dit forum en andere topics bijgehouden. Op 15.6 Enexis nogmaals gebeld en technische updates gegeven (o.a. dat dezelfde meter bij mijn buren wel nog verzend). Enexis wil de klant doen geloven dat het aan de klant ligt (zijn isolatie, zijn panelen, de panelen van de buren en ga zo maar door). Medewerker was niet te vermurwen. Hield 12 weken wachttijd vol. Dag erop schrifltelijke reactie Enexis. Mede door mijn klacht die ik bij ACM had neergelegd schreven ze nu dat ik binnen 22 werkdagen geholpen zou gaan worden.4 dagen geledden heb ik Enexis weer aangeschreven dat ik mijn netbeheerkosten vwb slimme meter over de periode van niet functioneren terug wil hebben en heb ze op de wettekst gewezen (4.2.3.1 meetcode elekttriciteit). Het klopt namelijk niet wat Enexis beweert: dat ze alleen maar voor energielevering hoeven te zorgen. Ze dienen ook voor meetdata te zorgen. Levering moet binnen 10 dagen hersteld zijn en meetdata binnen 2 maanden.
En wat valt er vandaag op de mat....een brief dat ze a.s. woensdag langs komen om de GSM module door te meten cq vervangen cg hele meter vervangen.
Dus als het meezit is mijn storing dan binnen 4 weken verholpen na mijn eerste melding erover. Maar alleen maar omdat ik een pain in the ass voor ze ben. Doe je niets dan sluit achteraan in de rij en duurt het (belachelijk) lang,
Inderdaad is het bij Tibber niet prettig om een meter te hebben die niet uitleesbaar is. Bij ZP maakt het niet uit, dan gebruiken ze de data van de connect (wat ze stiekum volgens mij sowieso doen). Na 8 dagen Tibber was ik dus weer terug naar ZP (en vervolgens door naar Oxxio en nu daar binnen 14 dagen contract laten ontbinden, maar dat is weer een ander verhaal)

Dus: gas geven bij Enexis, ze houden de boot af bij je. leggen de schuld bij van alles en nog wat. Tuin er niet in. Er zijn wettelijke verplichtingen. Wijs ze erop en dan kan het toch wat sneller gaan.
Soortgelijke ervaring bij Liander vwb weghalen gasaansluiting. Pas toen ik ze verantwoordelijk stelde voor het mogelijk mislopen van een paar duizend euro subsidie van de gemeente kon het opeens wel snel...

• Jazsie
Hier gewoon te zien @Deldenaar & @ralphkeb.

Wel ging vanancht ZP dongle eruit, zag het per toeval. Jammer dat je hier geen notificatie ofzo van krijgt.
Gelukkig kwam ie weer -op een ander mobiel netwerk- online na een tijd.

• NietGiftig
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Jazsie schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 09:23:
Wel ging vanancht ZP dongle eruit, zag het per toeval. Jammer dat je hier geen notificatie ofzo van krijgt.
Gelukkig kwam ie weer -op een ander mobiel netwerk- online na een tijd.
Had het eergisteren in de middag, vies paars knipperend ledje op de dongle van ZP, verbruik in de app stond stil.
Zag het toevallig, 's avonds laat.
Kabel eruit, even wachten en weer erin en de led was weer groen.
Stroom verbruik werd daarna natuurlijk gemiddeld ook over de duurdere uren.
Had toevallig wat was/afwas gedaan in de middag, zijn maar een paar cent verschil, maar toch

Voor de zekerheid maar even op een andere plaats in de kast neergelegd.

Maar als ik die meter/netbeheer zaken hier lees wordt ik niet vrolijk.

• MonkeySandwich
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:39
Ik heb momenteel een contract met Zonneplan en dat bevalt heel goed. Maar binnenkort verhuizen we naar een andere woning waar nog een ferarrismeter in zit (en er liggen 10 zonnepanelen op de garage). Dan lijkt me een vast contract beter aangezien er niet per uur gerekend kan worden.

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 20:24
@NoAcars Wat zijn de mogelijkheden dit af te wentelen op enexis? En beseft enexis wel wat dit grapje je kost? Prioriteit krijgen is key natuurlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door scoobs op 30-06-2023 12:18 ]

• Markappelman
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13-10 12:03
Ik was na 15 dagen over van Zonneplan naar Greenchoice met een jaarcontract. Tussendoor ook nog contact gehad met Coolblue en die boden in 2e instantie aan om me binnen 8 dagen over te zetten. Ergo, je kunt echt sneller weg zijn dan weken.

• Deldenaar
ralphkeb schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 06:59:
[...]

Hier ook niks meer, Home Wizard P1 meter werkt nog wel dus vermoed Zonneplan storing
Eerste melding opgelost en verder word er aan gewerktAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c-6bvv4U7mBjXuHdSQpTHw7bzvg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I3DE31EkCiB01ZvpFWLz3uMb.jpg?f=fotoalbum_large

• Jazsie
paQ schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 10:15:
nou, die 23 cent haal je dus niet, dat is/wordt het ding
Ben netto afnemer, dus TLV is voor mij niet belangrijk. Maar ook <26ct de kWh levertarief kan ik niet vinden bij vaste contracten.
MonkeySandwich schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 10:41:
Ik heb momenteel een contract met Zonneplan en dat bevalt heel goed. Maar binnenkort verhuizen we naar een andere woning waar nog een ferarrismeter in zit (en er liggen 10 zonnepanelen op de garage). Dan lijkt me een vast contract beter aangezien er niet per uur gerekend kan worden.
Sterker nog, je hebt geen keus, voor dynamisch contract moet je een slimme meter hebben...

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:39
Kun je de netbeheerder niet om een slimme meter vragen?

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:49
Curieus.... Tibber tarief morgen significant duurder.... wie weet/heeft een verklaring ?

Bv vanavond (Vrijdag 30jun23) 23u00 €0,3067/kWh (incl tax)
Om een uurtje later 01jul23 vanaf 00u00 Zaterdagnacht in eens door te schieten naar €0.4496,
Morgenavond zelfde tijdstip (01jul23 23u00) is het nog steeds €0.4344/kWh.

Andere insteek, vandaag Vrijdag gemiddeld €0,30 en morgen Zaterdag €0,40 per kWh.
Ms ben ik wat gewend geraakt dat het in het weekend doorgaand wat goedkoper was.

Holy shit zeggen ze dan, als dit de weekendprijzen gaan zijn, hou ik m'n portomonee vast voor de komende tijd.

Hier nog een screenshot van mijn api/query:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yus7B5xfmrCgkAKZBoaVDSPHKeg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sWTSpeqw98JEaEOylLWcbp59.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door PtrO op 30-06-2023 15:10 ]

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-11 09:36
PtrO schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 15:00:
Bv vanavond (Vrijdag 30jun23) 23u00 €0,3067/kWh (incl tax)
Om een uurtje later 01jul23 vanaf 00u00 Zaterdagnacht in eens door te schieten naar €0.4496,
Morgenavond zelfde tijdstip (01jul23 23u00) is het nog steeds €0.4344/kWh.
Waar zie je deze prijzen? Ik zie voor morgen 0 uur, 30 cent, en 24 cent gemiddeld de hele dag. Prijzen zijn inclusief.

• PtrO
mdvmine schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 15:04:
[...]

Waar zie je deze prijzen? Ik zie voor morgen 0 uur, 30 cent, en 24 cent gemiddeld de hele dag. Prijzen zijn inclusief.
Zie post, waar ik een screenshot van mijn openHAB tool heb ingevoegd....

Wanneer ik dat check op /met de API exlorer op https://developer.tibber.com/explorer , met
code:
1
2
3
4
5
{ {
{ viewer { home(id: "........") {
   currentSubscription {  priceInfo { tomorrow { startsAt total }
   } }
} } }

correspondeert dat met output ... excerpt...
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
"data": { "viewer": { "home": { "currentSubscription": { 
"tomorrow": [{
    "startsAt": "2023-07-01T00:00:00.000+02:00","total": 0.4496},              },
    "startsAt": "2023-07-01T01:00:00.000+02:00","total": 0.4471},
    "startsAt": "2023-07-01T02:00:00.000+02:00","total": 0.4274},
    "startsAt": "2023-07-01T03:00:00.000+02:00","total": 0.4076},
    "startsAt": "2023-07-01T04:00:00.000+02:00","total": 0.3993},
    "startsAt": "2023-07-01T05:00:00.000+02:00","total": 0.3916},
    "startsAt": "2023-07-01T06:00:00.000+02:00","total": 0.3923},
    "startsAt": "2023-07-01T07:00:00.000+02:00","total": 0.3934},
    "startsAt": "2023-07-01T08:00:00.000+02:00","total": 0.4187},
    "startsAt": "2023-07-01T09:00:00.000+02:00","total": 0.4052},
    "startsAt": "2023-07-01T10:00:00.000+02:00","total": 0.3803},
    "startsAt": "2023-07-01T11:00:00.000+02:00","total": 0.3565},
    "startsAt": "2023-07-01T12:00:00.000+02:00","total": 0.347},
    "startsAt": "2023-07-01T13:00:00.000+02:00","total": 0.332},
    "startsAt": "2023-07-01T14:00:00.000+02:00","total": 0.3268},
    "startsAt": "2023-07-01T15:00:00.000+02:00","total": 0.3278},
    "startsAt": "2023-07-01T16:00:00.000+02:00","total": 0.3401},
    "startsAt": "2023-07-01T17:00:00.000+02:00","total": 0.3871},
    "startsAt": "2023-07-01T18:00:00.000+02:00","total": 0.4137},
    "startsAt": "2023-07-01T19:00:00.000+02:00","total": 0.4219},
    "startsAt": "2023-07-01T20:00:00.000+02:00","total": 0.4319},
    "startsAt": "2023-07-01T21:00:00.000+02:00","total": 0.439},
    "startsAt": "2023-07-01T22:00:00.000+02:00","total": 0.4462},
    "startsAt": "2023-07-01T23:00:00.000+02:00","total": 0.4354}
...

[ Voor 6% gewijzigd door PtrO op 30-06-2023 15:26 . Reden: typo ]

• bilgy_no1
PtrO schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 15:16:
[...]

Wanneer ik dat check op /met de API exlorer op https://developer.tibber.com/explorer ,correspondeert dat: ... excerpt...
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
    "startsAt": "2023-07-01T00:00:00.000+02:00",                "total": 0.4496              },
...
Dan gaat daar iets mis in jouw script of bij Tibber. Zaterdag max €0,30 (0:00 - 1:00) en minimaal €0,17 (14:00 - 16:00) per kWh, inclusief. Zowel volgens Zonneplan als Groene Stroom Lokaal.

Zondag wordt nog iets lager verwacht rond de middaguren (11:00 - 16:00). Zondag auto opladen, morgen mag de boiler weer opwarmen...

• PtrO
bilgy_no1 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 15:21:
[...]

Dan gaat daar iets mis in jouw script of bij Tibber. Zaterdag max €0,30 (0:00 - 1:00) en minimaal €0,17 (14:00 - 16:00) per kWh, inclusief. Zowel volgens Zonneplan als Groene Stroom Lokaal.

Zondag wordt nog iets lager verwacht rond de middaguren (11:00 - 16:00). Zondag auto opladen, morgen mag de boiler weer opwarmen...
Mijn script is 100% OK, dan gaat er dus mogelijk iets mis bij Tibber.
Afwachten dus... waarbij puur formeel Tibber en anderen natuurlijk mogen rekenen wat zij willen....
Ik zal tibber een mail sturen, met verwijzing naar dit topic.

NB: Op de Tibber APP zie ik ook de lagere prijzen, dus lijkt er iets mis met de API interface (waarbij ik zou denken dat ze dezelfde bron zouden moeten hebben).

Query gedraaid https://developer.tibber.com/explorer
code:
1
2
3
{ viewer { home(id: "....") {  currentSubscription {  
    priceInfo { tomorrow { startsAt energy tax total }
   } } } } }

met uitsplitsing en idd, er lijkt iets mis met de belasting berekening:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
{"data": { "viewer": { "home": { "currentSubscription": { "priceInfo": { "tomorrow": [
    {"startsAt": "2023-07-01T00:00:00.000+02:00","energy": 0.1016,"tax": 0.348,"total": 0.4496},
    {"startsAt": "2023-07-01T01:00:00.000+02:00","energy": 0.0995,"tax": 0.3476,"total": 0.4471},
    {"startsAt": "2023-07-01T02:00:00.000+02:00","energy": 0.0833,"tax": 0.3441,"total": 0.4274},
    {"startsAt": "2023-07-01T03:00:00.000+02:00","energy": 0.0669,"tax": 0.3407,"total": 0.4076},
    {"startsAt": "2023-07-01T04:00:00.000+02:00","energy": 0.06,"tax": 0.3393,"total": 0.3993},
    {"startsAt": "2023-07-01T05:00:00.000+02:00","energy": 0.0536,"tax": 0.338,"total": 0.3916},
    {"startsAt": "2023-07-01T06:00:00.000+02:00","energy": 0.0543,"tax": 0.338,"total": 0.3923},
    {"startsAt": "2023-07-01T07:00:00.000+02:00","energy": 0.0551,"tax": 0.3383,"total": 0.3934},
    {"startsAt": "2023-07-01T08:00:00.000+02:00","energy": 0.0761,"tax": 0.3426,"total": 0.4187},
    {"startsAt": "2023-07-01T09:00:00.000+02:00","energy": 0.0649,"tax": 0.3403,"total": 0.4052},
    {"startsAt": "2023-07-01T10:00:00.000+02:00","energy": 0.0443,"tax": 0.336,"total": 0.3803},
    {"startsAt": "2023-07-01T11:00:00.000+02:00","energy": 0.0246,"tax": 0.3319,"total": 0.3565},
    {"startsAt": "2023-07-01T12:00:00.000+02:00","energy": 0.0168,"tax": 0.3302,"total": 0.347},
    {"startsAt": "2023-07-01T13:00:00.000+02:00","energy": 0.0044,"tax": 0.3276,"total": 0.332},
    {"startsAt": "2023-07-01T14:00:00.000+02:00","energy": 0.0001,"tax": 0.3267,"total": 0.3268},
    {"startsAt": "2023-07-01T15:00:00.000+02:00","energy": 0.0009,"tax": 0.3269,"total": 0.3278},
    {"startsAt": "2023-07-01T16:00:00.000+02:00","energy": 0.0111,"tax": 0.329,"total": 0.3401},
    {"startsAt": "2023-07-01T17:00:00.000+02:00","energy": 0.0499,"tax": 0.3372,"total": 0.3871},
    {"startsAt": "2023-07-01T18:00:00.000+02:00","energy": 0.0719,"tax": 0.3418,"total": 0.4137},
    {"startsAt": "2023-07-01T19:00:00.000+02:00","energy": 0.0787,"tax": 0.3432,"total": 0.4219},
    {"startsAt": "2023-07-01T20:00:00.000+02:00","energy": 0.087,"tax": 0.3449,"total": 0.4319},
    {"startsAt": "2023-07-01T21:00:00.000+02:00","energy": 0.0928,"tax": 0.3462,"total": 0.439},
    {"startsAt": "2023-07-01T22:00:00.000+02:00","energy": 0.0988,"tax": 0.3474,"total": 0.4462},
    {"startsAt": "2023-07-01T23:00:00.000+02:00","energy": 0.0899,"tax": 0.3455,"total": 0.4354
}]}}}}}}

[ Voor 71% gewijzigd door PtrO op 30-06-2023 15:56 . Reden: APP prijs & API uiteen splitsing ]

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:54
PtrO schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 15:16:
[...]

Wanneer ik dat check op /met de API exlorer op https://developer.tibber.com/explorer , met
code:
1
2
3
4
5
{ {
{ viewer { home(id: "........") {
   currentSubscription {  priceInfo { tomorrow { startsAt total }
   } }
} } }

correspondeert dat met output ... excerpt...
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
    "startsAt": "2023-07-01T00:00:00.000+02:00","total": 0.4496},              },
...
Daar gaat iets mis. Hier in HomeSeer wel de juiste tarieven.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• BugBoy
mhr-zip schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 15:34:
Ik heb Zonneplan gebeld. In de app zie je de gegevens van je dongle, maar de uiteindelijke afrekening vind plaats op basis van de dongle. Als je meter kapot gaat, dan kunnen ze eventueel de schatting baseren op de waarde van de dongle. Maar ze gaf wel aan dat dit geen garantie is en als ik al aanmeld met een kapotte meter, dat ik er niet op hoefde te rekenen. Wel een erg eerlijke, vriendelijke en bereikbare medewerkster, dus zou zomaar eens mijn partij kunnen worden als ik weer de beschikking heb over een fatsoenlijke meter.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

• BugBoy
De site gaf aan dat overstappen 6 weken kost, maar ik zal het nog eens verder uitzoeken. Bedankt voor de tip.

• BugBoy
H4nsie schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 15:34:
Heb je geen zekeringautomaten ONDER je meter? Dus die van de netwerkbeheerder. Misschien dat even spanningsloos maken van je slimme meter hem het nodige zetje geeft?
Dat is wel een goede. Ik heb gisteravond toen het donker was (anders wellicht voeding via PV) de automaten allemaal afschakeld. De meter ging inderdaad uit en die heb ik een minuut zonder spanning gelaten. Daarna weer de automaten ingeschakeld en de meter startte ook weer op. Het heeft helaas niet geholpen, want ik zie wel dat ik gas-gegevens heb van het einde van de dag, maar geen gegevens voor electra.

• PtrO
John245 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 15:51:
[...]

Daar gaat iets mis. Hier in HomeSeer wel de juiste tarieven.
Netto prijzen zijn OK, de API lijkt de belasting dubbel uit te spugen.

• BugBoy
Domba schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 18:08:
Iemand die telt hoeveelste dat al is deze maand? Misschien moeten we model gaan tellen of dat niet een bepaalde is. Van mij Nov 2022 Sagecom bj2022.

Kijk op slimme meter in logboek naar datum van laatste entry en of signaalsterkte niet op iets anders dan -999 dBm staat. (als er wel signaalsterkte is, wat is Enexis uitleg en of dat ze al een reset verstuurt hebben en bevestigen dat ze Enexis ook geen data binnen krijgt?)

Als er wel signaalsterkte is kijk na reset in logboek of er wel een code 1 of 2 entry is, maak een foto, als ze dan nog geen data binnen krijgen volgende 48uur. 99% dat meter vervangen dient te worden. (zou een stuk van storingsprotocol moeten in korten)
Het betreft hier de Sagemcom T210D ESMR5 (3-fase) (bouwjaar 2018). De signaalsterkte is wel beroerd, want die zit meestal tussen de -110 en -120dBm en ik zie volgens mij maar 1 streepje er naast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fe8e5qILjosQ14M-2IAQkcaqMpM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/negcfchPTjnl2E5rZEjFXDKT.png?f=fotoalbum_large

Er staat enkel een logboek code 6 in met als datum 30/06 01:33. Er lijkt dus wel contact te zijn (en ik zie ook gasverbruik in www.mijnenergieinzicht.nl). Het is enkel de electra die het niet goed doet. Bovenstaande foto is gemaakt ruim 12 uur nadat ik de spanning er af heb gehad.

Contact met Enexis is verschrikkelijk. Ze hebben een intern ticket ingeschoten en geven aan dat de wachttijd rond de 10 weken ligt, omdat ze grote achterstanden hebben en te weinig personeel. Verder weigeren ze werkelijk alles, dus ik kan helemaal niets doen om het te versnellen. Ze weten dat ik een dynamisch contract heb, dus wellicht dat die met voorrang behandeld worden, maar gezien die 10 weken is dat denk ik meer om mij koest te houden. Maar zo'n club als Enexis heeft geen concurrentie, dus ze komen hier gewoon mee weg.

• BugBoy
Ik heb een Honeywell BK-G4 ETeB meter (2018). Zover ik weet is die gekoppeld met de Sagecom meter, want ik zie een deel van het nummer in de barcode op de Sagecom bij de instelling "gekoppelde gasmeter".

• John245
PtrO schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 16:01:
[...]

Netto prijzen zijn OK, de API lijkt de belasting dubbel uit te spugen.
Hier heeft de API om 14:00 de tax correct opgehaald.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• PtrO
John245 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 16:28:
[...]

Hier heeft de API om 14:00 de tax correct opgehaald.
Welke API gebruik jij ?

Verder curieus en vooralle duidelijkheid, ik gebruikt1 1:1 de output van tibber explorer zelf op https://developer.tibber.com/explorer cq https://api.tibber.com/v1-beta/gql

Ik duik even mijn openHAB event log in, die bij de nieuwe prijs , het volgende zegt:.....
code:
1
2023-06-30 13:09:01.276 [vent.ItemStateChangedEvent] - TibberAPITomorrowPrices changed from to [{"startsAt":"2023-07-01T00:00:00.000+02:00","total":0.4496},{"startsAt":"2023-07-01T01:00:00.000+02:00","total":0.4471},{"startsAt":"2023-07-01T02:00:00.000+02:00","total":0.4274},{"startsAt":"2023-07-01T03:00:00.000+02:00","total":0.4076},{"startsAt":"2023-07-01T04:00:00.000+02:00","total":0.3993},{"startsAt":"2023-07-01T05:00:00.000+02:00","total":0.3916},{"startsAt":"2023-07-01T06:00:00.000+02:00","total":0.3923},{"startsAt":"2023-07-01T07:00:00.000+02:00","total":0.3934},{"startsAt":"2023-07-01T08:00:00.000+02:00","total":0.4187},{"startsAt":"2023-07-01T09:00:00.000+02:00","total":0.4052},{"startsAt":"2023-07-01T10:00:00.000+02:00","total":0.3803},{"startsAt":"2023-07-01T11:00:00.000+02:00","total":0.3565},{"startsAt":"2023-07-01T12:00:00.000+02:00","total":0.347},{"startsAt":"2023-07-01T13:00:00.000+02:00","total":0.332},{"startsAt":"2023-07-01T14:00:00.000+02:00","total":0.3268},{"startsAt":"2023-07-01T15:00:00.000+02:00","total":0.3278},{"startsAt":"2023-07-01T16:00:00.000+02:00","total":0.3401},{"startsAt":"2023-07-01T17:00:00.000+02:00","total":0.3871},{"startsAt":"2023-07-01T18:00:00.000+02:00","total":0.4137},{"startsAt":"2023-07-01T19:00:00.000+02:00","total":0.4219},{"startsAt":"2023-07-01T20:00:00.000+02:00","total":0.4319},{"startsAt":"2023-07-01T21:00:00.000+02:00","total":0.439},{"startsAt":"2023-07-01T22:00:00.000+02:00","total":0.4462},{"startsAt":"2023-07-01T23:00:00.000+02:00","total":0.4354}]

Hoe jij dan een andere prijs krijgt kan mogelijk zijn dat je een andere interface/model gebruikt..... die uitgaat van netto prijzen en dan daarbij zelf de belasting uitrekent.

• BugBoy
NoAcars schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 23:51:

...
Het lijkt er op dat mijn meter nog wel gewoon verbinding heeft (ik zie gasstanden en ook de signaalsterkte valt nog enigszins binnen de marges). Ook bij mij kom ik aan de telefoon geen steek verder. Ik heb nu dan ook een schriftelijke reactie gedaan (via de website. Ik heb inderdaad ook de 2 maanden aangehaald (en dat die termijn eigenlijk al is verstreken) en een verwijzing naar het artikel in de meetcode. In mijn brief heb ik gevraagd om voorrang, omdat de meter al zolang stuk is en ik er financiele schade door heb. Als er geen opvolging kom heb ik gedreigd met een geschil via de ACM.

Enexis stelt zich vast op het standpunt dat die 2 maanden pas ingaan vanaf het moment dat ik het meld en zij dit ook hebben gezien. Maar ik mag toch aannemen dat Enexis zijn systemen iets beter op orde heeft en zelf al wel gesignaleerd heeft dat er al weken geen gegevens binnen komen. Het probleem is alleen dat ik het nooit kan bewijzen. Overigens zou het nog dramatischer zijn als Enexis dit zelf ook helemaal niet doorheeft (al zou mij dit niet verbazen).

Ik vraag me af of er bij mij niet gewoon iets administratiefs fout is gegaan. Het is vreemd dat de meter wel de gasstanden doorgeeft, maar niet de electra. Andersom had ik nog gesnapt, omdat de gasmeter gekoppeld moet worden. Maar ik ken de systemen niet goed genoeg om daar wat van te vinden. Gezien het grote aantal klachten bij Enexis (en de enorme wachttijden) zal het een rommeltje zijn.

Ik denk dat ik ook overschakel naar zonneplan. Heb ik meteen 1 leverancier voor electra en gas. Ik dacht gebruik te gaan maken van de Tibber mogelijkheden voor de Tesla, maar in de praktijk gebruik ik dat toch niet. Het enige dat mij tegenhoud, is dat ik overstappen met een defecte meter wat tricky vind.

• Domba
BugBoy schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 16:17:
[...]

Het betreft hier de Sagemcom T210D ESMR5 (3-fase) (bouwjaar 2018). De signaalsterkte is wel beroerd, want die zit meestal tussen de -110 en -120dBm en ik zie volgens mij maar 1 streepje er naast:
[Afbeelding]

Er staat enkel een logboek code 6 in met als datum 30/06 01:33. Er lijkt dus wel contact te zijn (en ik zie ook gasverbruik in www.mijnenergieinzicht.nl). Het is enkel de electra die het niet goed doet. Bovenstaande foto is gemaakt ruim 12 uur nadat ik de spanning er af heb gehad.

Contact met Enexis is verschrikkelijk. Ze hebben een intern ticket ingeschoten en geven aan dat de wachttijd rond de 10 weken ligt, omdat ze grote achterstanden hebben en te weinig personeel. Verder weigeren ze werkelijk alles, dus ik kan helemaal niets doen om het te versnellen. Ze weten dat ik een dynamisch contract heb, dus wellicht dat die met voorrang behandeld worden, maar gezien die 10 weken is dat denk ik meer om mij koest te houden. Maar zo'n club als Enexis heeft geen concurrentie, dus ze komen hier gewoon mee weg.
code 6 is gas
Dat is een lastige, heb je een betere trouble shooter van Enexis nodig.
Je kan nog proberen of energieleverancier wil ondersteunen, door melding te maken bij netwerkbeheerder (waarschijnlijk krijgen zij een code 012, over algemeen zijn ze niet zo meewerkend omdat meldprocedure tijd kost, uiteraard kun je mailtje met verzoek sturen, maar dan is er formeel een melding voor het termijn, wel veel te laat )

code 1: technisch beheer van de meter
code 2: technisch beheer van het elektriciteitsnet
code 3: uitlezen van actuele meterstanden, dag-standen of maand-standen van elektriciteitsmeter.
code 4: uitlezen van actuele meterstanden, dag-standen of maand-standen van de gasmeter
code 5: uitlezen van kwartierstanden van de elektriciteitsmeter.
code 6: uitlezen van de uurstanden van de gasmeter.

• BugBoy
Een kennis met dezelfde meter heeft ook enkel code 6 staan (die heeft wel actuele gegevens voor gas/electra in mijnenergieinzicht.nl). Ook mijn overbuurman heeft enkel code 6.

• John245
PtrO schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 16:40:
[...]

Welke API gebruik jij ?

Verder curieus en vooralle duidelijkheid, ik gebruikt1 1:1 de output van tibber explorer zelf op https://developer.tibber.com/explorer cq https://api.tibber.com/v1-beta/gql

Ik duik even mijn openHAB event log in, die bij de nieuwe prijs , het volgende zegt:.....
code:
1
2023-06-30 13:09:01.276 [vent.ItemStateChangedEvent] - TibberAPITomorrowPrices changed from to [{"startsAt":"2023-07-01T00:00:00.000+02:00","total":0.4496},{"startsAt":"2023-07-01T01:00:00.000+02:00","total":0.4471},{"startsAt":"2023-07-01T02:00:00.000+02:00","total":0.4274},{"startsAt":"2023-07-01T03:00:00.000+02:00","total":0.4076},{"startsAt":"2023-07-01T04:00:00.000+02:00","total":0.3993},{"startsAt":"2023-07-01T05:00:00.000+02:00","total":0.3916},{"startsAt":"2023-07-01T06:00:00.000+02:00","total":0.3923},{"startsAt":"2023-07-01T07:00:00.000+02:00","total":0.3934},{"startsAt":"2023-07-01T08:00:00.000+02:00","total":0.4187},{"startsAt":"2023-07-01T09:00:00.000+02:00","total":0.4052},{"startsAt":"2023-07-01T10:00:00.000+02:00","total":0.3803},{"startsAt":"2023-07-01T11:00:00.000+02:00","total":0.3565},{"startsAt":"2023-07-01T12:00:00.000+02:00","total":0.347},{"startsAt":"2023-07-01T13:00:00.000+02:00","total":0.332},{"startsAt":"2023-07-01T14:00:00.000+02:00","total":0.3268},{"startsAt":"2023-07-01T15:00:00.000+02:00","total":0.3278},{"startsAt":"2023-07-01T16:00:00.000+02:00","total":0.3401},{"startsAt":"2023-07-01T17:00:00.000+02:00","total":0.3871},{"startsAt":"2023-07-01T18:00:00.000+02:00","total":0.4137},{"startsAt":"2023-07-01T19:00:00.000+02:00","total":0.4219},{"startsAt":"2023-07-01T20:00:00.000+02:00","total":0.4319},{"startsAt":"2023-07-01T21:00:00.000+02:00","total":0.439},{"startsAt":"2023-07-01T22:00:00.000+02:00","total":0.4462},{"startsAt":"2023-07-01T23:00:00.000+02:00","total":0.4354}]

Hoe jij dan een andere prijs krijgt kan mogelijk zijn dat je een andere interface/model gebruikt..... die uitgaat van netto prijzen en dan daarbij zelf de belasting uitrekent.
Ik gebruik de Node-RED contrib en die levert 1) prijsniveau; 2) tarief energy 3) belasting; 4) totaal.

• Domba
BugBoy schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 16:58:
[...]

Een kennis met dezelfde meter heeft ook enkel code 6 staan (die heeft wel actuele gegevens voor gas/electra in mijnenergieinzicht.nl). Ook mijn overbuurman heeft enkel code 6.
Het logboek van sagecom geeft enkel de laatste entry weer, je kan niet zien wat de vorige was en wanneer

• Raymond P
BugBoy schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 16:23:
[...]

Ik heb een Honeywell BK-G4 ETeB meter (2018). Zover ik weet is die gekoppeld met de Sagecom meter, want ik zie een deel van het nummer in de barcode op de Sagecom bij de instelling "gekoppelde gasmeter".
Yes. Als gasverbruik verzonden kan worden dan gaat het vast niet om een communicatiestoring.

Benieuwd wat het dan wel is, loopt je meter wel op bij verbruik? :9

- knip -

• PtrO
John245 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 17:18:
[...]

Ik gebruik de Node-RED contrib en die levert 1) prijsniveau; 2) tarief energy 3) belasting; 4) totaal.
Node-RED contrib --> source: https://github.com/ksvan/node-red-contrib-tibber
Dan is er een onverklaarbaar tegenstrijdigheid tussen de (GraphQL) query uitkomsten.....

Mijn query met "https://developer.tibber.com/explorer" en via java openHAB interface api (die net als NR https://api.tibber.com/v1-beta/gql gebruikt) resulteert bij mij in idem-velden maar met verdubbelde taxwaarden

Interessant of er iemand anders is die de tibber API rechtstreeks gebruikt of via de web interface de query voor prijzen van morgen kan uitvoeren ?

• Raymond P
@PtrO Ik gebruik Tibber's GraphQL rechtstreeks maar gebruik enkel de marktprijzen als input. De rest reken ik er zelf bij en sla ik all-in op. Volgens mij geen rariteiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/smhDculiilw5ggJbOd82SkdCBko=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Om7ducgc332suLsS0zCVQvFO.png?f=fotoalbum_tile

Debug ik:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
{
  viewer {
    homes {
      currentSubscription{
        priceInfo{
          tomorrow {
            total
            energy
            tax
            startsAt
          }
        }
      }
    }
  }
}

Dan komt daar uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
'tomorrow' => [
               {
                 'startsAt' => '2023-07-01T00:00:00.000+02:00',
                 'tax' => '0.1955',
                 'total' => '0.2971',
                 'energy' => '0.1016'
               },
              etc.

- knip -

• PtrO
Raymond P schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 20:16:
@PtrO Ik gebruik Tibber's GraphQL rechtstreeks maar gebruik enkel de marktprijzen als input. De rest reken ik er zelf bij en sla ik all-in op. Volgens mij geen rariteiten.
[knip]
Heel, heel curieus..... wat ik ik ook doe.... mijn API prijzen van morgen (andere browser en zelfs IP locatie), geeft de te hoge prijzen met - zo het lijkt - in de API, een extra tax van €0,1525/kWh.

Ik kijg wat jij hebt met verschil dat mijn veldvolgorde afwijkt, voorts de tax (0.348−0.1955=) €0,1525 teveel en daarmee de totale waarde afwijkt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
            "tomorrow": [
              {
                "total": 0.4496,
                "energy": 0.1016,
                "tax": 0.348,
                "startsAt": "2023-07-01T00:00:00.000+02:00"
              },
etc.etc.

Prijzen op/in de APP zijn wel OK en ik kan wel prijzen van vandaag maar zie niet langer de prijzengrafiek van morgen in de webapplicatie op https://tibber.com/nl/energieprijzen

• NoAcars
BugBoy schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 16:58:
[...]

Kijk en daar is een tweakers platform voor. Als je door het menu stept zie alleen code 6 als laatst verzonden data. Ik vermoed nu dat jouw elektrastanden wel verstuurd worden. Druk maar eens zodra je code 6 in beeld hebt wat langer op de knop.....voila dan zie je alle data wanneer code 1 t/m 6 zijn verzonden....
Met jouw signaal van -117 dBm is niets mis.

• NoAcars
scoobs schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 12:17:
@NoAcars Wat zijn de mogelijkheden dit af te wentelen op enexis? En beseft enexis wel wat dit grapje je kost? Prioriteit krijgen is key natuurlijk.
Goede vraag. Weet ik ook niet. Ben al 'tevreden' dat ze langskomen 4 weken na eerste melding. Mij kost het niet veel uiteindelijk. Hooguit het verschil tussen ZP en Tibber over de afgelopen 4 weken. En daar ik in die periode meer opwek dan afneem, zal het centenwerk zijn. Daar ga ik niet achteraan lopen

• Raymond P
@PtrO Het BTW tarief hangt aan je account bij Tibber, daar lijkt dus iets mis te gaan bij jou.

- knip -

• PtrO
@Raymond P Scherp, wie weet en wellicht heb je daarmee een oorzakelijke fout geduid...... ik heb onderwijl contact gehad met Tibber die het gaan bekijken.

• BugBoy
NoAcars schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 21:54:
[...]

Kijk en daar is een tweakers platform voor. Als je door het menu stept zie alleen code 6 als laatst verzonden data. Ik vermoed nu dat jouw elektrastanden wel verstuurd worden. Druk maar eens zodra je code 6 in beeld hebt wat langer op de knop.....voila dan zie je alle data wanneer code 1 t/m 6 zijn verzonden....
Met jouw signaal van -117 dBm is niets mis.
Dank. Ik zie inderdaad alle codes op 01/07 staan. Enkel code 5 staat op 16/04. Precies de datum dat het gestopt is. Wel vreemd…

• BugBoy
[b]Raymond P schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 18:33:[/
Benieuwd wat het dan wel is, loopt je meter wel op bij verbruik? :9
Ja.op de P1 poort wordt alles netjes weergegeven. Anders had ik het ook wel eerder gemerkt. Ik kan enkel speculeren wat er mis is. Ik gok foute configuratie.

• !GN!T!ON
  • Laatst online: 21-11 18:04
BugBoy schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 01:57:
[...]

Dank. Ik zie inderdaad alle codes op 01/07 staan. Enkel code 5 staat op 16/04. Precies de datum dat het gestopt is. Wel vreemd…
Ik heb sinds 1 juni ook geen stroominzicht meer met een sagemcom meter. Zit bij Zondergas.nu, netbeheerder is volgens mij Enexis. Volgens zondergas was het een bekend probleem en zou het binnen een paar dagen opgelost zijn. Maar zijn inmiddels 2 week verder en zie nog niets, alleen gasverbruik.

• hremijn
  • Laatst online: 24-11 12:36
Bij Stedin vervangen ze de ferarrismeter met voorrang.

• netfast
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Wilde net overstappen naar Tibber in ons nieuwe huis.. Blijkt er geen slimme meter te hangen... (Geen ferrarismeter helaas)

Echter schijnen er ook meters te zijn zonder terugloop beveiliging. Het is een meter met 2 tellers naast elkaar (hoog/laag tarief) van het merk Enermet, type E420-nts (P8KM T6373).

Kan wel de specs vinden van deze meter, maar kan nergens ontdekken of deze een terugloop beveiliging heeft... Ben namelijk nu overgestapt naar ANWB, die accepteren WEL aansluitingen zonder slimme meter (Gebruiken dan een schatting van de kosten).
Heeft iemand een idee of deze meter een terugloop beveiliging heeft of waar ik dat kan vinden?

• NoAcars
BugBoy schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 01:57:
[...]

Hmm, jammer. Kwartierstanden die niet meer verzonden worden. Maar goede nieuws is dat je meter dan wel op afstand door Enexis te benaderen is. Ik heb maar beperkt kennis van de meters, maar het lijkt alsof een bepaalde routine die waarschijnlijk software matig wordt aangestuurd een bug bevat. Je zou haast zeggen: de boel resetten, eproms legen, de boel weer opstarten en gaan. Evt firmware updaten. Dat hoeft zeker geen 10 tot 12 weken te duren. Maar goed, dan krijgen we hetzelfde riedeltje weer te horen dat je niet de enige bent blablabla.
Kun je hem zelf aan/uit zetten dmv schakelbare hoofdzekeringen? Ik heb helaas smeltzekeringen die achter een verzegeling zitten.

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 25-11 12:13
netfast schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 09:15:
Wilde net overstappen naar Tibber in ons nieuwe huis.. Blijkt er geen slimme meter te hangen... (Geen ferrarismeter helaas)

Echter schijnen er ook meters te zijn zonder terugloop beveiliging. Het is een meter met 2 tellers naast elkaar (hoog/laag tarief) van het merk Enermet, type E420-nts (P8KM T6373).

Kan wel de specs vinden van deze meter, maar kan nergens ontdekken of deze een terugloop beveiliging heeft... Ben namelijk nu overgestapt naar ANWB, die accepteren WEL aansluitingen zonder slimme meter (Gebruiken dan een schatting van de kosten).
Heeft iemand een idee of deze meter een terugloop beveiliging heeft of waar ik dat kan vinden?
Waarom wil je weten of die meter een terugloop beveiliging heeft? Als het voor zonnepanelen is dan maakt het niet zoveel uit, die moet je aanmelden en dan controleert je netbeheerder automatisch of je een geschikte meter hebt. Zo niet dan wordt die vervangen.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

• Domba
netfast schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 09:15:

Waarom zou je die meter (Enermet E420-n(t)(s) P8KM) willen houden?

Het is een meter waarvan bekend is dat deze afwijking kan geven als een verbruiker het 50Hz golfpatroon beinvloedt, die voorkomt op de lijst van Netbeheer Nederland uit 2017 voor meters die tot >500% teveel zouden kunnen meten.
Deze met bj 2004/2005 zijn afgekeurd, en zouden in 2023 vervangen moeten zijn.

Edit: best mogelijk link die ik kan vinden,

[ Voor 7% gewijzigd door Domba op 01-07-2023 13:46 ]

• PtrO
#Tibber. Goed nieuws (voor mij)... mijn momentele prijzen uit de API zijn voor vandaag weer in lijn, dwz zonder de extra tax. Complis _/-\o_ #Tibber. Kunnen we toch even afwassen >:) & 15u00 maar een taartje :9 gaan afbakken.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
{ "data": {"viewer": { "home": { "currentSubscription": { 
 "priceInfo": { "current": { "total": 0.1796, "startsAt": "2023-07-01T13:00:00.000+02:00", "level": "CHEAP" },
 "tomorrow": [],
 "today": [
   {"startsAt": "2023-07-01T00:00:00.000+02:00","total": 0.2971,"energy": 0.1016,"tax": 0.1955},
   {"startsAt": "2023-07-01T01:00:00.000+02:00","total": 0.2946,"energy": 0.0995,"tax": 0.1951},
   {"startsAt": "2023-07-01T02:00:00.000+02:00","total": 0.275,"energy": 0.0833,"tax": 0.1917},
   {"startsAt": "2023-07-01T03:00:00.000+02:00","total": 0.2552,"energy": 0.0669,"tax": 0.1883},
   {"startsAt": "2023-07-01T04:00:00.000+02:00","total": 0.2469,"energy": 0.06,"tax": 0.1869},
   {"startsAt": "2023-07-01T05:00:00.000+02:00","total": 0.2391,"energy": 0.0536,"tax": 0.1855},
   {"startsAt": "2023-07-01T06:00:00.000+02:00","total": 0.2399,"energy": 0.0543,"tax": 0.1856},
   {"startsAt": "2023-07-01T07:00:00.000+02:00","total": 0.2409,"energy": 0.0551,"tax": 0.1858},
   {"startsAt": "2023-07-01T08:00:00.000+02:00","total": 0.2663,"energy": 0.0761,"tax": 0.1902},
   {"startsAt": "2023-07-01T09:00:00.000+02:00","total": 0.2528,"energy": 0.0649,"tax": 0.1879},
   {"startsAt": "2023-07-01T10:00:00.000+02:00","total": 0.2278,"energy": 0.0443,"tax": 0.1835},
   {"startsAt": "2023-07-01T11:00:00.000+02:00","total": 0.204,"energy": 0.0246,"tax": 0.1794},
   {"startsAt": "2023-07-01T12:00:00.000+02:00","total": 0.1946,"energy": 0.0168,"tax": 0.1778},
   {"startsAt": "2023-07-01T13:00:00.000+02:00","total": 0.1796,"energy": 0.0044,"tax": 0.1752},
   {"startsAt": "2023-07-01T14:00:00.000+02:00","total": 0.1743,"energy": 0.0001,"tax": 0.1742},
   {"startsAt": "2023-07-01T15:00:00.000+02:00","total": 0.1753,"energy": 0.0009,"tax": 0.1744},
   {"startsAt": "2023-07-01T16:00:00.000+02:00","total": 0.1877,"energy": 0.0111,"tax": 0.1766},
   {"startsAt": "2023-07-01T17:00:00.000+02:00","total": 0.2346,"energy": 0.0499,"tax": 0.1847},
   {"startsAt": "2023-07-01T18:00:00.000+02:00","total": 0.2612,"energy": 0.0719,"tax": 0.1893},
   {"startsAt": "2023-07-01T19:00:00.000+02:00","total": 0.2695,"energy": 0.0787,"tax": 0.1908},
   {"startsAt": "2023-07-01T20:00:00.000+02:00","total": 0.2795,"energy": 0.087,"tax": 0.1925},
   {"startsAt": "2023-07-01T21:00:00.000+02:00","total": 0.2865,"energy": 0.0928,"tax": 0.1937},
   {"startsAt": "2023-07-01T22:00:00.000+02:00","total": 0.2938,"energy": 0.0988,"tax": 0.195},
   {"startsAt": "2023-07-01T23:00:00.000+02:00","total": 0.283,"energy": 0.0899,"tax": 0.1931}
  ] } } } } } }

Prijs van morgen (2/7) nu nog niet beschikbaar in de API. Benieuwd of dingen nu op orde zijn. Mijn Domotica/planning kreeg nl even een verzakking van de plots gestegen prijzen.
update 01jul23 13u39, prijs #Tibbber API nu wel binnen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
"tomorrow": [  {
    "startsAt": "2023-07-02T00:00:00.000+02:00", "total": 0.1941,"energy": 0.0164,"tax": 0.1777
    "startsAt": "2023-07-02T01:00:00.000+02:00", "total": 0.1781,"energy": 0.0032,"tax": 0.1749
    "startsAt": "2023-07-02T02:00:00.000+02:00", "total": 0.1742,"energy": 0,"tax": 0.1742
    "startsAt": "2023-07-02T03:00:00.000+02:00", "total": 0.1742,"energy": 0,"tax": 0.1742
    "startsAt": "2023-07-02T04:00:00.000+02:00", "total": 0.1742,"energy": 0,"tax": 0.1742
    "startsAt": "2023-07-02T05:00:00.000+02:00", "total": 0.1742,"energy": 0,"tax": 0.1742
    "startsAt": "2023-07-02T06:00:00.000+02:00", "total": 0.1742,"energy": -0.0001,"tax": 0.1743
    "startsAt": "2023-07-02T07:00:00.000+02:00", "total": 0.1736,"energy": -0.0005,"tax": 0.1741
    "startsAt": "2023-07-02T08:00:00.000+02:00", "total": 0.1706,"energy": -0.003,"tax": 0.1736
    "startsAt": "2023-07-02T09:00:00.000+02:00", "total": 0.1538,"energy": -0.0169,"tax": 0.1707
    "startsAt": "2023-07-02T10:00:00.000+02:00", "total": 0.1016,"energy": -0.06,"tax": 0.1616
    "startsAt": "2023-07-02T11:00:00.000+02:00", "total": -0.1318,"energy": -0.2529,"tax": 0.1211
    "startsAt": "2023-07-02T12:00:00.000+02:00", "total": -0.3698,"energy": -0.4496,"tax": 0.0798
    "startsAt": "2023-07-02T13:00:00.000+02:00", "total": -0.4308,"energy": -0.5,"tax": 0.0692
    "startsAt": "2023-07-02T14:00:00.000+02:00", "total": -0.4308,"energy": -0.5,"tax": 0.0692
    "startsAt": "2023-07-02T15:00:00.000+02:00", "total": -0.4308,"energy": -0.5,"tax": 0.0692
    "startsAt": "2023-07-02T16:00:00.000+02:00", "total": -0.0344,"energy": -0.1724,"tax": 0.138
    "startsAt": "2023-07-02T17:00:00.000+02:00", "total": 0.1317,"energy": -0.0352,"tax": 0.1669
    "startsAt": "2023-07-02T18:00:00.000+02:00", "total": 0.167,"energy": -0.006,"tax": 0.173
    "startsAt": "2023-07-02T19:00:00.000+02:00", "total": 0.1801,"energy": 0.0049,"tax": 0.1752
    "startsAt": "2023-07-02T20:00:00.000+02:00", "total": 0.2578,"energy": 0.0691,"tax": 0.1887
    "startsAt": "2023-07-02T21:00:00.000+02:00", "total": 0.2778,"energy": 0.0856,"tax": 0.1922
    "startsAt": "2023-07-02T22:00:00.000+02:00", "total": 0.2891,"energy": 0.0949,"tax": 0.1942
    "startsAt": "2023-07-02T23:00:00.000+02:00", "total": 0.2784,"energy": 0.0861,"tax": 0.1923
  }],

Vreemd is ook dat mijn meter-data van gisteren (30/6) nog niet verwerkt is (gebeurd normaliter omstreeks 11u00).
Update: inmiddel heeft Tibber omstreek 14u ook mijn verbruiksdata verwerkt.

Alles nu weer okidokie :*) .

[ Voor 27% gewijzigd door PtrO op 01-07-2023 14:48 . Reden: prijzen & verwerking 02jul nu wel binnen. ]

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:46
Morgen 3 uurtjes naar -500EUR/MWh op de groothandelsmarkt: https://www.epexspot.com/en/market-data

• EmHaKa
  • Laatst online: 17:06

EmHaKa

harêuh

PtrO schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 13:35:
mijn momentele prijzen uit de API zijn voor vandaag weer in lijn, dwz zonder de extra tax. Complis _/-\o_ #Tibber. Kunnen we toch even afwassen >:)
Met de leverancier onafhankelijke spotswitch heb je al dat geëmmer niet.

• sanzut
  • Registratie: December 2006
  • Nu online

sanzut

It's always christmas time

Wat een prijzen morgen! Zonnepanelen mogen een dagje uitrusten morgen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9msd6ibAlOXlOu_lSM1N9HC495g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jcDwe3dGlSUyuFiYca6HGfiW.png?f=fotoalbum_large

• PtrO
EmHaKa schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 13:52:
[...]

Met de leverancier onafhankelijke spotswitch heb je al dat geëmmer niet.
Maar die hebben weer niet mijn verbruiksdata.
Ms wel een idee om mijn openHAB uit te rusten met die onafhankelijke check.

• Domba
Heronimo schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 13:51:
Morgen 3 uurtjes naar -500EUR/MWh op de groothandelsmarkt: https://www.epexspot.com/en/market-data
Pff, 16 uur negatieve kale marktprijzen met 3 uur -50ct

• EmHaKa
  • Laatst online: 17:06

EmHaKa

harêuh

PtrO schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 13:56:
[...]
Maar die hebben weer niet mijn verbruiksdata.
Ms wel een idee om mijn openHAB uit te rusten met die onafhankelijke check.
Je kunt die toch zelf eenvoudig loggen vanuit de P1 poort?
Daarna kun je het door de portal laten omzetten in een overzicht, zoals https://kampmation.eu/Spotswitch-DynPrice-2023-06.pdf

• Deldenaar
sanzut schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 13:55:

[Afbeelding]
Ook top voor mensen zonder panelen natuurlijk, word wel eens vergeten soms....

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:03
Domba schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 13:56:
[...]

Pff?

Beter juist! Ik heb gelijk de droger uitgezet, die kan mooi morgen aan d:)b

Morgen de witte was, droger en vaatwasser aan ;)

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:03
Deldenaar schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 14:08:
[...]

Ook top voor mensen zonder panelen natuurlijk, word wel eens vergeten soms....
Precies! *O*

• Jelmer058
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-07 20:00
Ongelofelijk, wat een prijzen morgen! Dat betekent voor mij ongeveer €5,- per uur voor het opladen van de auto.

Peugeot E-208 - 15 x 385 wp 5° zuid - Zonneplan Nexus

• PtrO
EmHaKa schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 14:02:
[...]

Je kunt die toch zelf eenvoudig loggen vanuit de P1 poort?
Daarna kun je het door de portal laten omzetten in een overzicht, zoals https://kampmation.eu/Spotswitch-DynPrice-2023-06.pdf
Ja kan en ik doe het net even anders(om)..... mijn P1 data gebruik ik weer om mijn formele factuur & API-data te checken. Het is idd een idee mijn API uit te breiden met een tweede prijscheck.

Ik gebruik mijn P1 data om nav de geprognosticeerde (Tibber) prijzen, mijn huishouden aan te sturen. Wijkt dat t.o.v. het verleden sterk af, krijg ik een signaaltje (zoals gisteren) en klim ik in de boom. Tibber lijkt de situatie snel te hebben opgepikt.

Het is verder maar net wat ik/je wilt zien als leidend of sturend... dat is bij mij de data van Tibber is die immers de grondslag vormt voor facturering.

• John245
sanzut schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 13:55:

[Afbeelding]
Vreemd, Hier zegt de Tibber app - 43 en -7 gemiddeld

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Morgen voor het eerst testen of de SolarEdge omvormer inderdaad automatisch uitschakelt bij negatieve prijzen :)

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• John245
Taro schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 14:22:
Morgen voor het eerst testen of de SolarEdge omvormer inderdaad automatisch uitschakelt bij negatieve prijzen :)
Juist volop produceren.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

John245 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 14:21:
[...]

Vreemd, Hier zegt de Tibber app - 43 en -7 gemiddeld
In HomeAssistant zie ik de volgende prijzen incl., maar ik zag ook een en ander langskomen ivm aangepaste bedragen per 1 juli, moet ik de berekening voor Zonneplan nu aanpassen of kan dat zo blijven?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v4qlOcVpwOWOK3TPp18mm1cGhwc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qeh4tWo0BREnCIDOJUN8OIHu.png?f=user_large

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:54
Taro schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 14:25:
[...]

In HomeAssistant zie ik de volgende prijzen incl., maar ik zag ook een en ander langskomen ivm aangepaste bedragen per 1 juli, moet ik de berekening voor Zonneplan nu aanpassen of kan dat zo blijven?
[Afbeelding]
Zonneplan is vanaf 1 juli van €0,003 naar €0,02 (incl. BTW) gegaan, dus dat zou je moeten aanpassen als je niet de Zonneplan-integrstie gebruikt inderdaad. Je zou bij die uren rond de -43 cent moeten uitkomen, inclusief BTW en andere belastingen.

• PtrO
Domba schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 13:56:
[...]

Hmmm.. effectief - vanwege belasting - is dat morgen maar van toepassing van 09u00 tot 17u00 om tussen 12u00-16u00 aanwarmend te pieken.

Niettemin, een mooi moment om taartje bakken FF uit te stellen en een "gratis" wasje te laten draaien.
Niet vergeten om je maximaal af te nemen (continu) stroom in de gaten te houden want de lang te belasten hoofdzekering vervangen is ook duur(der).

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Waarom? Er is een overschot aan stroom en ik kan dan toch beter extra van het net afnemen ipv zelf opgewekte stroom verbruiken waar ik niets voor terug krijg / aan verdien? Vanuit milieuoogpunt maakt het morgen ook niet zoveel uit, want dat overschot moet toch verbruikt worden.

• John245
Taro schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 14:28:
[...]

Waarom? Er is een overschot aan stroom en ik kan dan toch beter extra van het net afnemen ipv zelf opgewekte stroom verbruiken waar ik niets voor terug krijg / aan verdien? Vanuit milieuoogpunt maakt het morgen ook niet zoveel uit, want dat overschot moet toch verbruikt worden.
Dan neem ik gewoon af bij Tibber en lever wel terug aan Engie.

• Domba
PtrO schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 14:28:
[...]

Hmmm.. effectief - vanwege belasting - is dat morgen maar van toepassing van 09u00 tot 17u00 om tussen 12u00-16u00 aanwarmend te pieken.

Niettemin, een mooi moment om taartje bakken FF uit te stellen en een "gratis" wasje te laten draaien.
Niet vergeten om je maximaal af te nemen (continu) stroom in de gaten te houden want de lang te belasten hoofdzekering vervangen is ook duur(der).
iMode schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 14:09:
[...]

Pff?

Beter juist! Ik heb gelijk de droger uitgezet, die kan mooi morgen aan d:)b

Morgen de witte was, droger en vaatwasser aan ;)
Ik denk en reken met kale prijzen voor mij, daar ik een netto terugleveraar ben ( meer invoeding dan afname)

[ Voor 16% gewijzigd door Domba op 01-07-2023 14:45 ]

Pagina: 1 ... 160 ... 309 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels