opgelost
[ Voor 97% gewijzigd door Deldenaar op 08-06-2023 15:02 ]
[ Voor 97% gewijzigd door Deldenaar op 08-06-2023 15:02 ]
Dat geldt alleen voor de particulieren met een dynamisch contract. Als ze die nu een belastingvoordeel zouden geven dan zouden veel meer mensen kunnen en willen overstappen naar dynamisch. En zou het net waarschijnlijk beter in balans zijn.Simpel360 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 18:35:
[...]
Leveren op het moment dat de prijs negatief is betekend de leveraar betaald, niet iemand anders.
De verbruiker krijgt juist geld ipv te betalen.
![]()
Is juist cewl van Omtzicht, als partikulier huisbezitter met panelen hoef je juist niet te betalen als je wat te veel produceerd (of te weinig verbruikt), kun je alleen niets of iets krijgen.
Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962
tsja, jij hebt de specificatie, wij niet.Deldenaar schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 12:54:
Gaat om totaal bedrag, app is minder dan de factuur, wat mis er dan in de app
Kijk even in de app onder uitleg factuur, daar staat het goed uitgelegd. Heeft te maken met vaste kosten, dit is gebaseerd op 1 jaar en betaal je per maand.Deldenaar schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 12:36:
Bij iemand duidelijk waar het verschil in zit met de zonneplan app en de factuur, waarom geeft de app incl bijkomende kosten niet hetzelfde aan als de factuur, wat mis ik?
[ Voor 10% gewijzigd door Joyous-P op 07-06-2023 13:04 ]
Ik zou inderdaad lekker wachten tot iemand anders gratis voor jou aan het werk gaat om dit uit te zoeken ipv zelf even te achterhalen hoe het zit!Deldenaar schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:01:
Aangezien de meeste ZP hebben als leverancier zal er zo wel een antwoord komen waar de app saldo precies uit is opgebouwd, mij is dit niet duidelijk
Joyous-P schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:03:
[...]
Kijk even in de app onder uitleg factuur, daar staat het goed uitgelegd. Heeft te maken met vaste kosten, dit is gebaseerd op 1 jaar en betaal je per maand.
- Je verbruik waarover belastingen worden berekend zijn gegokt over een jaar en door 12 gedeeld.Deldenaar schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 12:36:
Bij iemand duidelijk waar het verschil in zit met de zonneplan app en de factuur, waarom geeft de app incl bijkomende kosten niet hetzelfde aan als de factuur, wat mis ik?
Thanks voor je reactie. Ok, dus toch gewoon een ‘saai’ hoog TLV contract.🙂 ik dacht dat jij of iemand anders misschien een interessantere en ‘uitdagende’ constructie (met bijv. een gedeelte van het jaar een dynamisch contract) zou benoemen of aanraden.padoempats schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 09:04:
[...]
Als ik de gegevens mag geloven heb je over de afgelopen 2 jaren een netto teruglevering van 938 kWh en 502 kWh gehad? Dan raad ik je aan naar het TLV-topic te gaan en een partij te kiezen met de hoogste teruglevering
Overigens best netjes dat je met 'maar' 11 panelen en een warmtepomp nog zo'n netto teruglevering over een jaar lijkt te hebben. Al zijn er tegenwoordig panelen van 550Wp, dan is het best logisch
Klopt als een bus, zat iets fout in mijn eigen rekensheet, had aangepaste jaarcijfers niet meegenomen en kwam zodoende op een grote afwijking, maar is duidelijk, bedankt topjusch schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:06:
[...]
[...]
- Je verbruik waarover belastingen worden berekend zijn gegokt over een jaar en door 12 gedeeld.
- vaste leveringskosten
- netbeheerkosten
- 49,74 vermindering energiebelasting.
Staat vrij duidelijk op de factuur toch?
voorbeeld
Dat vind ik best verrassend ja, netjes hoor. Want dan wek je zo'n 3000 kWh op denk ik, en lever je netto 938 kWh terug. Met all electric huis, dus koken op inductie, warmtepomp etc? En dan 2062 kWh verbruiken is echt niet veel. Goed geïsoleerd, of gewoon niet zo'n koukleum?Faraz schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:37:
[...]
Thanks voor je reactie. Ok, dus toch gewoon een ‘saai’ hoog TLV contract.🙂 ik dacht dat jij of iemand anders misschien een interessantere en ‘uitdagende’ constructie (met bijv. een gedeelte van het jaar een dynamisch contract) zou benoemen of aanraden.
Nee, heb zeker geen hoogwaardige PV panelen; 5 zaten er vanuit de bouw al op, dus dat zijn eerder oudere ‘slechte’ panelen, en de overige 6 heb ik er circa 3-3,5 jaar geleden bij laten plaatsen met ‘slechts’ 310 Wp.. verrassend?
Kan wel hoor, zie het onderdeel van mijn reactie waarin je kunt speculeren om het onderste uit de kan te halen. Kun je nog gaan sturen met smart home zaken om nog meer effect te behalen.Faraz schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:37:
Thanks voor je reactie. Ok, dus toch gewoon een ‘saai’ hoog TLV contract.🙂 ik dacht dat jij of iemand anders misschien een interessantere en ‘uitdagende’ constructie (met bijv. een gedeelte van het jaar een dynamisch contract) zou benoemen of aanraden.
@Jelmer058Jelmer058 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 18:21:
[...]
Zijn er laadpaalaanbieders die dynamische tarieven hanteren?
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Heb je een idee hoeveel je gaat verbruiken met de EV?Faraz schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 06:46:
Hi allemaal,
Na veel (zeker de laatste 7-10 pagina’s hier) gelezen te hebben ga ik toch mijn vraag hier posten, omdat er schijnbaar geen helder antwoord op te vinden was (voor mij, in mijn situatie) & er wat discussie hierover is geweest in dit topic.
Situatie:
- full electric woning met bodemwarmtepomp
- 11 PV panelen op het zuiden met een aardig overschot (teruglevering)
- EV is in bezit, maar wordt (voorlopig) nog door omstandigheden openbaar geladen
- nu nog tot medio augustus een vast 1 jarig contract, met hoge TLV. Dynamische tarieven/contracten kende ik begin vorig jaar nog niet.
- verbruik- & terugleveringsgegevens van de afgelopen 2 kalenderjaren (let op: dit is inclusief/na eigen verbruik, dus bruto opwekking & verbruik liggen hoger):
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat is voor mij de voordeligste/beste optie qua type energiecontract?
Ik las o.a. iets over 2x per jaar wisselen van dynamisch naar variabel/vast en weer terug. Volgens mij had @padoempats dat eerder eens gesuggereerd, maar weet even niet meer voor welke situaties dat geldt. Is dat volgens jullie de beste optie in mijn situatie? En zo ja, waarom?
Alvast bedankt voor het meedenken. 🙂
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Ja, all-electric met bodemwarmtepomp & geen koud huis 😉rogierrr schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 14:17:
[...]
Dat vind ik best verrassend ja, netjes hoor. Want dan wek je zo'n 3000 kWh op denk ik, en lever je netto 938 kWh terug. Met all electric huis, dus koken op inductie, warmtepomp etc? En dan 2062 kWh verbruiken is echt niet veel. Goed geïsoleerd, of gewoon niet zo'n koukleum?
[ Voor 3% gewijzigd door Faraz op 07-06-2023 16:24 ]
Die horrorverhalen over warmtepompen vallen best mee dus.Faraz schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 16:24:
[...]
Ja, all-electric met bodemwarmtepomp & geen koud huis 😉
Hier zie je de bruto opwekking (2020 = niet bruikbaar):
[Afbeelding]
Dus vorig jaar rond de 3500 kWh, en daarvoor ruim 3000
Nee hoor, helemaal niet horror (de bodemwarmtepomp dan). Integendeel: Zeer stabiel, best zuinig en incl ‘gratis’ passieve koeling. Toen het buiten 38-40 graden Celsius was 2-3 jaar terug, zaten wij lekker koel binnen (22-22.5*C).rogierrr schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 16:58:
[...]
Die horrorverhalen over warmtepompen vallen best mee dus.Toch ook maar eens goed naar kijken.
Ik zou lekker bij vast of variabel blijven tot je je EV thuis oplaadt, want dan gaat je verbruik, afhankelijk van het aantal kilometers dat je maakt, flink omhoog.
Waarbij hoge onbalans kosten ook nog ervoor zal zorgen dat de inkoop vergoedingen omhoog gaan.YoupDeBoer schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:34:
[...]
In dit topic wordt vaker genoemd om heaters, föhns etc aan te zetten om te helpen met netstabiliteit gebaseerd op de EPEX-prijzen. Volgens mij is dat een verkeerd uitgangspunt.
De EPEX-prijzen zijn de uitkomst van een veiling waarbij alle partijen een verplichting op zijn aangegaan. De uitkomst hiervan is netstabiliteit. Gedurende een uur met negatieve EPEX-prijzen kan intraday de onbalansprijs per kwartier zowel positief als negatief worden. Dit om de afwijkingen t.o.v. de ingediende plannen bij te sturen om de netstabiliteit te behouden.
Dus stel je hebt een uur met een zwaar negatieve prijs zoals met Pinksteren.
Gevolg is dat men massaal elektriciteit gaat verbruiken. Wanneer dit verbruik hoger is dan ingeschat en de wind- en zonproductie is exact zoals verwacht, draag je juist bij aan netinstabiliteit door meer te verbruiken omvormers uit te zetten etc. Dit komt dan tot uiting in positieve onbalansprijzen (of iig hogere prijzen dan de EPEX-prijs). Zodat partijen (bijv. tuinders die dit heel flexibel kunnen doen) minder gaan verbruiken dan eerst aangegeven en hier een financieel voordeel aan behalen.
Voorbeeld van 1e Pinksterdag j.l.:
[Afbeelding]
Tussen 14:15 - 15:30 hielp je mee aan de netstabiliteit door meer dan verwacht te gaan verbruiken/minder op wekken.
Klopt, maar dat reguliere contract geldt dan voor een periode voor saldo=0. Jij maakt je saldo nu niet op, want als je de winter door bent heb je nog steeds teruglevering over en ga je alweer netto meer opwekken. Maar stel dat je binnenkort je EV gaat laden, dan is het een idee om zeg vanaf maart/april een regulier contract te hebben en over gaat naar dynamisch alle teruglevering opgemaakt hebt, dat zal dan ergens in de periode oktober-maart zijn afhankelijk van je verbruik.Faraz schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:37:
[...]
Gas zit toch op ca 0,31 cent per m3 Dynamisch? dat is nogal een verschil met 1,21 voor vast.kx22 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 04:42:
Ik moet zeggen dat de verschillen nu bijna zo klein zijn dat dynamisch niet veel interessanter is dan vast contract voor 1 jaar.
Coolblue vraagt iets van 33-35c per kWh en 1,21e voor m3 gas.
Met de nieuwe handling fee van zonneplan zouden we vandaag op 25c laagst en 32c hoogst zitten.
Gas scheelt nog 26c per m3. Alleen in bijna zomer gebruiken we toch geen gas. Ben benieuwd hoe dat is in de winter. Ik ga het 1 jaar aankijken.
Nu is alleen vandaag als meetpunt N=1, maar de verschillen worden steeds kleiner naar mijn mening.
PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields
Je moet even de knop van belasting aanzetten.tcviper schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 06:29:
[...]
Gas zit toch op ca 0,31 cent per m3 Dynamisch? dat is nogal een verschil met 1,21 voor vast.
Ja het kleine verschil is nu, maar in de winter uiteraard niet meer. Dan zit je hoger of even hoog. Dus de keuze om over te stappen naar vast contract is nu. Denk niet dat ze vlak voor de winter nog 1 jaar vast contracten aanbieden met de prijzen van nu.Tralapo schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 06:25:
Het lijkt me logisch dat de verschillen steeds kleiner en kleiner worden nu de markt weer een beetje tot rust komt.
Zo lang die daling er echter nog wel is, ook al gaat die steeds langzamer, profiteer je daar tot die tijd nog dagelijks van met dynamisch natuurlijk.
Dat heb ik, of mis ik iets?
[ Voor 17% gewijzigd door tcviper op 08-06-2023 07:04 ]
Niet het dubbele, dagtarief is nu net onder de euro. Ongeveer 3x zoveel dus momenteel.tcviper schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 06:55:
[...]
[Afbeelding]
Hmmm... alhoewel ik volgens mij nu inderdaad zie (ANWB moet nog in gaan per 1 augustus voor mij, dus heb nog ff) dat er nog eens het dubbele bovenop komt? Dan word het misschien voor gas in ieder geval voor mij toch nog even kijken misschien.
Hmm inderdaad, lekker raar opgezet op hun site dan.Bezzerk schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 07:07:
[...]
Niet het dubbele, dagtarief is nu net onder de euro. Ongeveer 3x zoveel dus momenteel.
- knip -
Ik ben sinds gister over naar ANWB voor gas. Is nog wachten tot dat de slimme meter is uitgelezen maar tot op heden vind ik alles soepel verlopen. Communicatie gaat ook prima.Raymond P schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 08:00:
Nou ANWB... CQ valt tot nu toe een beetje tegen.
Overmorgen gaat m'n levering (gas) over. Vannacht krijg ik een mailtje met de melding "geen slimme meter / storing" en de vraag of ik handmatig even m'n standen in wil vullen.
Voor vragen mag ik mailen naar no-reply-energie@. Je weet het nooit, dus gedaan. Het resultaat is niet verrassend.
Nu mag ik weer gaan bellen...![]()
ftr, netbeheerder meldt laatste communicatie: vannacht en P4 data is bij m'n huidige twee leveranciers en slimmemeterportal al verwerkt.
Er is een aanzienlijke kans dat het dynamisch tarief voor gas dit najaar hoger is dan het prijsplafond.tcviper schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 07:26:
[...]
Hmm inderdaad, lekker raar opgezet op hun site dan.
Wat zou jij dan doen? Want voor stroom ivm domotica ga ik naar Tibber, maar voor gas zou ik per 1 augustus naar anwb gaan, maar nu twijfel ik zelf ook mbt gas.
[ Voor 11% gewijzigd door Raymond P op 08-06-2023 08:54 ]
- knip -
Dat hangt ook een beetje af van wanneer je overstapt. Reken voor de EV met 20 kWh/100 km (inclusief laadverliezen) en dan kun je aan de hand van wat je normaal rijdt en verwacht thuis te laden ongeveer bepalen wanneer je overschot op is. Dat gaat dus best hard met een EV. Waarschijnlijk al in een paar maanden, waardoor een jaarcontract juist weer niet gunstig is.Faraz schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 19:08:
[...]
Nee hoor, helemaal niet horror (de bodemwarmtepomp dan). Integendeel: Zeer stabiel, best zuinig en incl ‘gratis’ passieve koeling. Toen het buiten 38-40 graden Celsius was 2-3 jaar terug, zaten wij lekker koel binnen (22-22.5*C).
Ja, de situatie met EV thuis laden spreekt voor zich. Ik twijfel nog enkel over variabel of vast.. variabel kan volgens mij iedere maand weer veranderen (qua TLV), en daar heb ik niet zo’n trek in. Geen idee hoe Vattenfall hier bijv. mee omgaat (veel schommelingen bij variabel, of niet…).
Die horrorverhalen zijn er wel degelijk, maar komen door onkundige installateurs. Een veel voorkomende fout is bijvoorbeeld een te grote warmtepomp capaciteit voor de woning. De pomp kan dan niet voldoende warmte kwijt in de woning, zelfs niet op de minimale stand. Dat maakt hem veel minder efficiënt.rogierrr schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 16:58:
[...]
Die horrorverhalen over warmtepompen vallen best mee dus.Toch ook maar eens goed naar kijken.
Ik zou lekker bij vast of variabel blijven tot je je EV thuis oplaadt, want dan gaat je verbruik, afhankelijk van het aantal kilometers dat je maakt, flink omhoog.
Het is echt een grof schandaal dat een consumentenorganisatie nog steeds niet gewoon de prijs voor de consument laat zien.tcviper schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 06:55:
[...]
[Afbeelding]
Hmmm... alhoewel ik volgens mij nu inderdaad zie (ANWB moet nog in gaan per 1 augustus voor mij, dus heb nog ff) dat er nog eens het dubbele bovenop komt? Dan word het misschien voor gas in ieder geval voor mij toch nog even kijken misschien.
Het klopt dat de verschillen over het algemeen wat kleiner zijn geworden, maar alleen naar de tarieven van vandaag kijken is uiteraard niet de juiste vergelijking. Want had je dat op 2e Pinksterdag gedaan, dan was het verschil tussen vast/variabel en dynamisch zelfs groter dan in januari... Maar de laatste maanden zie ik amper momenten boven €0,31 en gemiddeld nog wel een stuk lager.kx22 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 04:42:
Ik moet zeggen dat de verschillen nu bijna zo klein zijn dat dynamisch niet veel interessanter is dan vast contract voor 1 jaar.
Coolblue vraagt iets van 33-35c per kWh en 1,21e voor m3 gas.
Met de nieuwe handling fee van zonneplan zouden we vandaag op 25c laagst en 32c hoogst zitten.
Gas scheelt nog 26c per m3. Alleen in bijna zomer gebruiken we toch geen gas. Ben benieuwd hoe dat is in de winter. Ik ga het 1 jaar aankijken.
Nu is alleen vandaag als meetpunt N=1, maar de verschillen worden steeds kleiner naar mijn mening.
[ Voor 14% gewijzigd door bilgy_no1 op 08-06-2023 09:14 ]
- knip -
Dat lees ik in het nieuws ook, maar zie ik nauwelijks terug in de day-ahead prijs. Maandag was een paar centen duurder en loopt de rest van de week weer terug.Raymond P schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 08:58:
@bilgy_no1 De aanvoer van LNG is niet stabiel, zeker de afgelopen week niet.
Dit komt helaas bij EnergyZero vandaan en het is logisch maar ook jammer dat ze zijn begonnen als reseller daarvan. Ik neem aan dat bijvoorbeeld een GroeneStroomLokaal hetzelfde heeft?mierenfokker schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 07:37:
ANWB moet daar eens mee kappen :’)
- knip -
Wat je niet in je verhaal meeneemt is dat je teruglevering minder opbrengt bij Dynamisch contract.bilgy_no1 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 08:54:
[...]
Het klopt dat de verschillen over het algemeen wat kleiner zijn geworden, maar alleen naar de tarieven van vandaag kijken is uiteraard niet de juiste vergelijking. Want had je dat op 2e Pinksterdag gedaan, dan was het verschil tussen vast/variabel en dynamisch zelfs groter dan in januari... Maar de laatste maanden zie ik amper momenten boven €0,31 en gemiddeld nog wel een stuk lager.
Maar in mijn geval blijft verbruik (full electric + EV) ruim boven opwekking. Als ik enigszins kan opladen/stoken op de momenten met de laagste prijs kan ik mijn gemiddelde prijs per kWh flink verlagen. In de winter kwam ik op €0,31 uit en met de zomer erbij verwacht ik daar ruim onder te blijven.
Ik kreeg overigens €0,37 voorgesteld als ik bij Coolblue keek. Weet niet of ze misschien regionale verschillen hanteren.
Maar als ik dus op €0,10 verschil uitkom, dan zou dat op jaarbasis flink besparen. Voor het huisverbruik komen we op ongeveer 3000 kWh netto verbruik. De EV zal daar nog zoiets aan toevoegen. Dan heb je het dus over €600 verschil in een jaar.
Daarvoor kan ik best wat risico lopen op ongunstige prijsontwikkeling. Nu denk ik dat het wel mee gaat vallen. De Russische afhankelijkheid is weg en de LNG vervanging is stabiel. Bovendien komt er in razend tempo duurzame opwekking bij. De prijzen zullen dan eerder gaan dalen dan stijgen.
EDIT:
Heb de panelen pas kort, dus nog geen lang track record. Maar voor de eerste 4 dagen van juni (wat nu in mijn overzicht staat) was mijn verbruik 36,73 kWh voor in totaal €4,64 inclusief alles = €0,126 per kWh. Dit is wel ook incl vermindering EB, netkosten, vaste leveringskosten. Als ik puur naar de kale prijs + inkoopvergoeding + EB + BTW kijk, komt het uit op €0,183 per kWh.
Teruggeleverd: 42 kWh voor €9,90 = €0,236 per kWh (ik neem aan incl energiebelasting, btw en inkoopvergoeding).
Kortom, het verschil met een variabel contract kan nog aanzienlijk zijn. En met dynamisch kan PV terugleveren een hogere prijs opleveren dan de inkoop...
YMMV
Als je alles verbruikt kom je toch juist gunstig uit? De laatste dagen krijg ik gemiddeld een betere prijs terug dan de prijs die ik betaal voor afname. Als je netto teruglevert hoeft dat inderdaad niet gunstig uit te pakken, maar als je meer verbruikt dan teruglevert is dat juist weer wel gunstig.kx22 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 09:32:
[...]
Ik zit dus ook hiermee. Leuk dat ik op papier meer geld krijg dan een TLV van 9c, maar ik verbruik alles wegens 2 EV's + huishouden.
Maar wanneer laad jij dan je EV's of gebruik jij het meest energie?rogierrr schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 10:03:
[...]
Als je alles verbruikt kom je toch juist gunstig uit? De laatste dagen krijg ik gemiddeld een betere prijs terug dan de prijs die ik betaal voor afname. Als je netto teruglevert hoeft dat inderdaad niet gunstig uit te pakken, maar als je meer verbruikt dan teruglevert is dat juist weer wel gunstig.
Stel je verbruikt netto 4000 van het net, en levert 2000 terug.
Vast contract: (4000 x 0,31) - (2000 x 0,31) = €620
Dynamisch: (4000 x 0,25) - (2000 x 0,27) = €460
Toen ik overstapte wilde Eneco dat ik €3,20 zou gaan betalen voor een kuub gas. Uiteindelijk de hele winterperiode gemiddeld onder het prijsplafond gezeten. Niemand kan in de toekomst kijken. De huidige prijzen voor vast zijn voor veel mensen die voor zekerheid gaan denk ik acceptabel, maar ik ben blij dat ik vorig jaar voor dynamisch heb gekozen, want daar heb ik de komende winter al mee "terugverdiend", als de prijzen niet boven de twee euro gaan komen.RikDTC schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 09:58:
en omdat ik daarnaast niet zit te wachten op grote verrassingen in de gasprijzen in de winter van dik +€2 (waar denk ik wel gewoon een serieus risico op is).. Wordt dan alleen wel een gehop van de ene naar de andere partij.
Wat is jullie mening?
Hoeveel verbruik je? Als dat niet zoveel is, heeft dynamisch ook niet veel zin, maar aan de andere kant. je zit met dynamisch nergens aan vast. Ga maar sowieso van uit dat dynamisch in een zeer koude maand duurder is dan de tarieven die je nu ziet van 1 jaar.RikDTC schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 09:58:
Morgen! We kunnen uiteraard niet in de toekomst kijken maar toch ben ik even benieuwd naar jullie mening.
Situatie;
Gas en stroom verbruik, geen zonnepannelen.
Momenteel nog variabel contract bij BudgetEnergie. 10 dagen geleden aanvraag gedaan bij Zonneplan voor een dynamisch contract.
Nu zit ik toch nog erg te twijfelen om niet in te gaan op een 1-jarig vast contract bij Budget, en Zonneplan dus te annuleren.
Voorstel van Budget voor 1-jarig;
- gas €1,215
- stroom €0,352
Ze bieden overigens ook een 2-jarig contract aan;
- gas €1,288
- stroom €0,389
Huidige (variabele) tarieven bij BudgetEnergie (wijzigt maandelijks);
- gas €1,166
- stroom €0,384
Dynamisch momenteel;
- gas +-/ €1,00
- stroom +/- €0,28
Als ik toch het dynamisch contract doorzet denk ik erover om over een paar maanden alsnog over te gaan op een vast contract gezien de verwachting wordt geschept dat de vaste tarieven t.z.t. wel wat omlaag gegaan zullen zijn, gezien deze nu in verhouding nog vrij duur zijn en omdat ik daarnaast niet zit te wachten op grote verrassingen in de gasprijzen in de winter van dik +€2 (waar denk ik wel gewoon een serieus risico op is).. Wordt dan alleen wel een gehop van de ene naar de andere partij.
Wat is jullie mening?
We zijn dit voorjaar verhuisd dus hoeveel we hier verbruiken is nog niet helemaal duidelijk. Schatting is 1220 m3 en 2700 kWh p/j.kx22 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 10:15:
[...]
Hoeveel verbruik je? Als dat niet zoveel is, heeft dynamisch ook niet veel zin, maar aan de andere kant. je zit met dynamisch nergens aan vast. Ga maar sowieso van uit dat dynamisch in een zeer koude maand duurder is dan de tarieven die je nu ziet van 1 jaar.
Tibber zorgt ervoor dat mijn auto niet laadt als de prijzen hoog zijn. Als je je EV inprikt om 19 uur gaat je gemiddelde prijs inderdaad flink omhoog, dat is wel zonde. Ik prik hem ook in als ik thuis kom, en stel een vertrektijd in voor de dagen waarvan ik weet dat ik een volle accu nodig heb.kx22 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 10:12:
[...]
Maar wanneer laad jij dan je EV's of gebruik jij het meest energie?
Ik laad mijn EV's tussen 19:00 als ik thuis ben van werk (meestal, weekend uiteraard in de middag).
Kinderen zijn rond 15:00 thuis en dan gaat wel alles aan. Meeste verbruik ligt bij mij echt rond 19:00-0:00.
Dus dan moet de rekensom andersom: (4.000 x 0,27) - (2000 x 0,25) = 580.
Nog steeds is het goedkoper, alleen is de vraag of het nog logisch is om zo een risico te nemen.
Ik was zelf idd ook al aan het rekenen gegaan. Uitgangspunten:rogierrr schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 10:03:
[...]
Als je alles verbruikt kom je toch juist gunstig uit? De laatste dagen krijg ik gemiddeld een betere prijs terug dan de prijs die ik betaal voor afname. Als je netto teruglevert hoeft dat inderdaad niet gunstig uit te pakken, maar als je meer verbruikt dan teruglevert is dat juist weer wel gunstig.
Stel je verbruikt netto 4000 van het net, en levert 2000 terug.
Vast contract: (4000 x 0,31) - (2000 x 0,31) = €620
Dynamisch: (4000 x 0,25) - (2000 x 0,27) = €460
Nou, dat verlies ik niet volledig uit het oog. Bij een vast/variabel contract streep je de opgewekte kWh weg tegen je verbruik in dezelfde periode. Dan kun je zeggen dat je die verkoopt tegen het tarief van die periode, maar dat is niet relevant.kx22 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 09:32:
[...]
Wat je niet in je verhaal meeneemt is dat je teruglevering minder opbrengt bij Dynamisch contract.
Stel je wekt 5000kWh op. Bij een vast contract krijg je 5000kWh terug (zeg maar tegen 34c)
Bij een dynamisch contract is dat een stuk lager, want je krijgt geld in de warmere periode waar juist veel opwek is. Stel dat is 10c lager. Is toch weer 500 euro verschil.
Ik zit dus ook hiermee. Leuk dat ik op papier meer geld krijg dan een TLV van 9c, maar ik verbruik alles wegens 2 EV's + huishouden.
Precies. En hoe meer je verbruikt, hoe groter het verschil tussen opwek en afname mag zijn. Zolang de prijs van dynamisch onder die van vast blijft, uiteraard. En dat zal op de lange termijn altijd zo zijn, anders hebben de energiemaatschappijen geen bestaansrecht.LostboyArno schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 11:11:
[...]
Ik was zelf idd ook al aan het rekenen gegaan. Uitgangspunten:Kosten:
- Vast contract: 0,37
- TLV gemiddeld: 0,20
- Dynamisch gemiddeld: 0,27
- Verbruik: 11000 kWh
- Opwek: 6000 kWh
het verschil tussen terugleveren en verbruik is voor mijn gevoel al hoog, dus het verschil zal eerder groter dan kleiner worden.
- Vast contract: 1850 euro
- Dynamisch: 1350 euro
Het is gewoon niet handig om je EV tussen 19:00 en 0:00 te laten laden. Iedere EV kun je volgens mij wel programmeren om het laden pas later te doen. Als je met een dynamisch contract je EV tussen 0:00 en 7:00 laadt ipv 19:00 - 0:00 zal je een veel lagere prijs per kWh realiseren.kx22 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 10:12:
[...]
Ik laad mijn EV's tussen 19:00 als ik thuis ben van werk (meestal, weekend uiteraard in de middag).
Kinderen zijn rond 15:00 thuis en dan gaat wel alles aan. Meeste verbruik ligt bij mij echt rond 19:00-0:00.
Nog steeds is het goedkoper, alleen is de vraag of het nog logisch is om zo een risico te nemen.
Wat mist is de energiebelasting zelf. In het geval van gas €0,49/m³. Die tarieven vind je hier: https://www.belastingdien...c97%2Dbc7a%2D802790bd1110tcviper schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 06:55:
[...]
[Afbeelding]
Dank voor je uitgebreide reactie. Ik redeneer vanuit de consumentenprijs inderdaad.Raymond P schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 09:31:
@Bezzerk Zet je die paar centen weg tegen je consumententotaal of het kale markttarief?
Die +3ct op een euro lijkt niet veel, +15% is dat wel.
Ik gebruik in Home Assistant de EV Smart Charging HACS plugin (https://github.com/jonasbkarlsson/ev_smart_charging). Die pakt de Nordpool prijzen, de SOC van de accu, je target SOC en wanneer die klaar moet zijn en berekend dan de tijd dat je het goedkoopst kan laden. Afhankelijk hoe slim je laadpaal en auto zijn, kan je dit volledig automatiseren. Als je auto er geschikt voor is, dan zou je ook naar apps als jedlix kunnen kijkenkx22 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 10:12:
[...]
En als je dit sommetje eens maakt voor de combinatie April - Oktober variabel en oktober-april dynamisch. Dan zal het ongeveer zo zijn:LostboyArno schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 11:11:
[...]
Ik was zelf idd ook al aan het rekenen gegaan. Uitgangspunten:Kosten:
- Vast contract: 0,37
- TLV gemiddeld: 0,20
- Dynamisch gemiddeld: 0,27
- Verbruik: 11000 kWh
- Opwek: 6000 kWh
het verschil tussen terugleveren en verbruik is voor mijn gevoel al hoog, dus het verschil zal eerder groter dan kleiner worden.
- Vast contract: 1850 euro
- Dynamisch: 1350 euro
Is het nodig om je auto dagelijks op te laden? Ik werk 4 dagen per week en kan mijn auto over het algemeen prima opladen in het weekend en op mijn vrije dag overdag.kx22 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 10:12:
[...]
Kun je die 1100 eens voorrekenen? Hoe kom je daar op?padoempats schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 12:25:
[...]
En als je dit sommetje eens maakt voor de combinatie April - Oktober variabel en oktober-april dynamisch. Dan zal het ongeveer zo zijn:
Variabel: 0
Dynamisch: 1100
Je bent niet gebonden aan een vast contract en ergens een jaar lang te blijven zitten. Nut die saldering optimaal helemaal uit!
Waar zie je het dan dalen? Volgens mij stijgt alles behalve Q4 '23. De all-in consumentenprijs is ook niet gezakt maar neemt sinds eind mei juist weer toe. Vandaag is gas +/-20% duurder dan 7 dagen geleden, en zoals het er nu naar uit ziet komt er morgen weer 2ct bovenop.Bezzerk schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 11:59:
[...]
Dank voor je uitgebreide reactie. Ik redeneer vanuit de consumentenprijs inderdaad.
Als ik die dan de dagen daarop weer zie dalen lijkt het mij een storm in een glas water. De andere kant van het verhaal is inderdaad dat er zo’n component belasting op zit bij ons dat het verschil op de consumentenprijs het beeld vertekent inderdaad.
- knip -
Zeker wel interessant wat je zo schrijft en de paniek zou zomaar weer toe kunnen slaan inderdaad. De vraag is dan wanneer zakt het dan weer, is dat voor het grote verbruik circa november/december of erna.Raymond P schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 12:57:
[...]
Waar zie je het dan dalen? Volgens mij stijgt alles behalve Q4 '23. De all-in consumentenprijs is ook niet gezakt maar neemt sinds eind mei juist weer toe. Vandaag is gas +/-20% duurder dan 7 dagen geleden, en zoals het er nu naar uit ziet komt er morgen weer 2ct bovenop.
Het lijkt weinig, maar als je die trend twee weekjes door zet zit je dynamisch nu al (juni) boven het tarief waarvoor je nu een jaar kunt tekenen.
En als je nu alvast gas wilt kopen voor volgende week zit je al erboven.![]()
Die paar centen die het nu stijgt is inderdaad irrelevant. Wat er imo meer toe doet is dat er op korte en middellange termijn geen reden is om te dalen.
Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a + Growatt 1000)
...anders hebben de energiemaatschappijen geen bestaansrecht.rogierrr schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 11:31:
[...]
Precies. En hoe meer je verbruikt, hoe groter het verschil tussen opwek en afname mag zijn. Zolang de prijs van dynamisch onder die van vast blijft, uiteraard. En dat zal op de lange termijn altijd zo zijn, anders hebben de energiemaatschappijen geen bestaansrecht.
Als de grote maatschappijen hun energie op lange termijn onder de marktprijs verkopen maken ze geen winst.YoupDeBoer schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 13:16:
[...]
...anders hebben de energiemaatschappijen geen bestaansrecht.
Zou je dit stuk zin misschien kunnen toelichten? Ik denk dat dit namelijk niet juist is, maar mss interpreteer ik de zin verkeerd.
De grote maatschappijen werken niet op deze manier is mijn ervaring. Die hedgen hun verkochte contracten direct tegen de forwardprijzen plus een risico-opslag. Op de forwards worden blokken ingekocht. De risico-opslag moet het schommelde verbruik om die blokken opvangen, waarbij de volumes erboven en eronder op de spotmarkt worden gekocht/verkocht en voor de gehele contract periode per saldo een volume van 0 hebben (in een ideale wereld).rogierrr schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 13:19:
[...]
Als de grote maatschappijen hun energie op lange termijn onder de marktprijs verkopen maken ze geen winst.
Dit is volgens mij ook hoe Welkom Energie werkte, maar die hadden te weinig vet op de botten om het risico op te vangen. Dat vet op de botten wordt betaald door de consument. Ook die risico-opslag zit in het tarief verrekend. Als ik kijk naar de afgelopen jaren zat de gemiddelde spotprijs altijd onder die van vaste contracten. Er hebben een aantal mensen geluk gehad, maar dat verschil is bijgelegd door mensen die vorig jaar een nieuw contract hebben afgesloten.YoupDeBoer schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 13:24:
[...]
De grote maatschappijen werken niet op deze manier is mijn ervaring. Die hedgen hun verkochte contracten direct tegen de forwardprijzen plus een risico-opslag. Op de forwards worden blokken ingekocht. De risico-opslag moet het schommelde verbruik om die blokken opvangen, waarbij de volumes erboven en eronder op de spotmarkt worden gekocht/verkocht en voor de gehele contract periode per saldo een volume van 0 hebben (in een ideale wereld).
Bij ANWB Energie zie ook alleen data t/m maandag. Meestal is er maar 1 dag vertraging.NoAcars schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 12:43:
Op de site van Enexis staat dat ze een software con versie hebben gedaan vwb uitlezen van de meters en dat dat problemen geeft (super getest jongens!).
...
Ik ben natuurlijk niet de enige Enexis klant. Zijn er meer met dit probleem?
Kleinere maatschappijen hedgen vaker een kleiner gedeelte op de forwards, waardoor er meer op de spotmarkt loopt. Wat zorgt voor een hogere winst of scherper kan aanbieden. Dit gaat goed zolang de spotmarkt niet voor een te lange tijd boven de volumegewogen gecontracteerde prijs van de portfolio uitkomt. In het geval van forse stijgingen, zoals 1 tot 1.5 jaar geleden, ga je dan nat als bedrijf.rogierrr schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 13:35:
[...]
Dit is volgens mij ook hoe Welkom Energie werkte, maar die hadden te weinig vet op de botten om het risico op te vangen. Dat vet op de botten wordt betaald door de consument. Ook die risico-opslag zit in het tarief verrekend. Als ik kijk naar de afgelopen jaren zat de gemiddelde spotprijs altijd onder die van vaste contracten. Er hebben een aantal mensen geluk gehad, maar dat verschil is bijgelegd door mensen die vorig jaar een nieuw contract hebben afgesloten.
Ik heb niet het idee dat je precies begrijpt wat ik schrijf. De verbruiksapps, om het even welke leverancier, krijgen de data via de P1 poort. Dat gaat prima bij mij. Het om de data die de netwerkbeheerder doorgeeft aan jouw leverancier. Bij mij Enexis. En die zeggen dat ze hem niet kunnen uitlezen. (gaat via eigen mobiele netwerk, P3 of P4 poort op je meter, die niet zichtbaar is).MarkII schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 13:38:
[...]
Bij ANWB Energie zie ook alleen data t/m maandag. Meestal is er maar 1 dag vertraging.
Maar de data bij umeter.nl is wel actueel.
Wat zegt het logboek op de meter is er een "code 5" (uitlezing) en is er signaal sterkte?NoAcars schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 12:43:
Ik weet niet of het in dit topic thuis hoort, maar ik kan geen andere vinden. Ik ben zojuist overgestapt van ZP naar Tibber en Tibber kreeg de meterstanden maar niet door. Nu blijkt dat netbeheerder Enexis die niet kan doorgeven omdat mijn meter in storing zou zijn. Ik kan zelf de data prima uitlezen op de P1 poort. Ik weet niet hoe lang de storing al gaande is, maar ik heb van ZP nooit te horen gekregen dat ze geen data van de netbeheerder hebben ontvangen.
Ik heb Enexis gebeld en die zeggen gerust: 'O u bent niet de enige hoor en het kan 10 weken duren voordat we aan uw storing gaan werken'. Te belachelijk gewoon, waarom betaal je godsnaam die netbeheerkosten.
Op de site van Enexis staat dat ze een software con versie hebben gedaan vwb uitlezen van de meters en dat dat problemen geeft (super getest jongens!). Ze geven op de site ook aan, dat je als klant geen bericht van ze krijgt. Niet wanneer je meter in storing is en niet wanneer het probleem verholpen is. Evt komt er wel opeens een monteur langs.
Ik ben natuurlijk niet de enige Enexis klant. Zijn er meer met dit probleem?
Tibber heeft een policy mbt niet uitleesbare meters. Ze gaan het verbruik schatten. Mooi kut dus. Ik hou mijn verbruik altijd al in een sheet bij en ben blij dat ik daar niet mee gestopt ben sinds ik dynamisch ben (eerst Frank, toen ZP, nu Tibber).
Kan ik zelf nog iets doen/tweaken?
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Hij geeft aan: logboek code 6 met datum 29/05 07:37 en signaalsterkte -999 dBmDomba schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 14:16:
[...]
Wat zegt het logboek op de meter is er een "code 5" (uitlezing) en is er signaal sterkte?
[ Voor 13% gewijzigd door NoAcars op 08-06-2023 14:20 ]
- knip -
Je hebt een slimme meter met een knop, verschillende keren drukken en kijken wat voorbij komtNoAcars schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 14:17:
[...]
Hoe lees ik dat logboek uit en waar vind ik de signaal sterkte?
[ Voor 19% gewijzigd door Domba op 08-06-2023 14:28 ]
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
We kruisen elkaar. Ik heb dat menu gevonden en zie mijn berichtje: code 6 met -999dBmDomba schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 14:22:
[...]
Je hebt een slimme meter met een knop, verschillende keren drukken en kijken wat voorbij komt
Bij je netwerkbeheerder staat vaak een summiere handleiding voor je type meter.
Ik dacht dat ZP standaard een P1 lezer levert, die op 4G werkt, Tibber heeft de Pulse die via internet werkt en zijn bereid af te rekenen op basis van hun P1 meter.
Kijk nog even naar mijn edit bij vorige postingNoAcars schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 14:25:
[...]
We kruisen elkaar. Ik heb dat menu gevonden en zie mijn berichtje: code 6 met -999dBm
Die signaalsterkte is denk ik dan het probleem. Die is dus bijna niks.
Bedankt voor de tip. Ik zal een nieuw bericht naar Tibber sturen. Jammer dat ze niet zelf met die afrekenmethode als voorstel zijn gekomen. Want ik ben in staat om weer direct terug te switchen naar ZP. Krijg je tenminste een persoon aan de lijn die een en ander voor je uitzoekt.
wat was je edit? ok, nu zie ik de edit en kan ik dit niet meer verwijderen.Domba schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 14:30:
[...]
Kijk nog even naar mijn edit bij vorige posting
[ Voor 53% gewijzigd door NoAcars op 08-06-2023 14:37 ]
Edit: Pulse van Tibber is niet gratis,Bij een klacht vergoed de netwerkbeheerder enkel de aanschaf of je moet naar de geschillencommissie stappen , maar niet het verlies over de uurtarieven (voordat laatste zoek in dit topic dacht ik, je bent niet de eerste)NoAcars schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 14:31:
[...]
wat was je edit? ok, nu zie ik de edit en kan ik dit niet meer verwijderen.
ja bedankt, gelezen. Mooi kut geregeld dus bij die netbeheerders. Maar als Tibber akkoord gaat met de Pulse data, dan interesseert het me ook niet meer wat ze met die storing gaan doen.Domba schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 14:36:
[...]
Edit: Pulse van Tibber is niet gratis,Bij een klacht vergoed de netwerkbeheerder enkel de aanschaf of je moet naar de geschillencommissie stappen , maar niet het verlies over de uurtarieven (voordat laatste zoek in dit topic dacht ik, je bent niet de eerste)
Tibber gaat zeker een verzoek indienen bij netwerkbeheerder om het op te lossen, maar eigenlijk ligt het bij ZP die heeft het laten lopen, die hadden moeten escaleren na 10 dagen geen P4 meterstanfen ontvangen te hebben.NoAcars schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 14:39:
[...]
ja bedankt, gelezen. Mooi kut geregeld dus bij die netbeheerders. Maar als Tibber akkoord gaat met de Pulse data, dan interesseert het me ook niet meer wat ze met die storing gaan doen.
Als Tibber er niet mee akkoord gaat, ga ik per direct weer terug naar ZP. Jiehaaaaaaa
Ik ben het met je eens om de saldering te gebruiken nu het nog kan.padoempats schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 12:25:
[...]
En als je dit sommetje eens maakt voor de combinatie April - Oktober variabel en oktober-april dynamisch. Dan zal het ongeveer zo zijn:
Variabel: 0
Dynamisch: 1100
Je bent niet gebonden aan een vast contract en ergens een jaar lang te blijven zitten. Nut die saldering optimaal helemaal uit!
Wat ik uit de losse pols deed:rogierrr schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 12:32:
[...]
Kun je die 1100 eens voorrekenen? Hoe kom je daar op?
Wat heb je in april voor je 200 kWh gekregen en moeten betalen voor die 350 kWh?athvdk schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 15:43:
[...]
Ik ben het met je eens om de saldering te gebruiken nu het nog kan.
Ik zit vanaf november 2022 bij ZP en heb vanaf februari dit jaar pas zonnepanelen en dus geen goed inzicht op de werkelijke oplevering op jaarbasis. Maar ik zie op de overzichten van ZP wel dat we inderdaad vanaf april flink meer terugleveren dan we gebruiken (april 200 kWh teruggeleverd, mei 350 kWh en juni staat al op 120 kWh). Als dat deze zomer zo doorzet dan is het eigenlijk niet handig om dynamisch te blijven maar vanaf nu bijv variabel (Vattenfall?) te nemen waarbij deze extra kWh's opgespaard/verrekend worden voor de wintermaanden. Want ik denk niet dat de verrekening in euro's bij ZP zoveel beter gaat uitpakken om in de wintermaanden het verbruik te betalen (+_ 300 kWh/maand). En dan na de donkere maanden weer terug naar dynamisch
Mooi, maar wat is dan de normale elec. prijs?PSP123 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 21:58:
[...]
Ik stap na 2 maanden dynamisch weer over naar een vast contract.
Reden aantal PV panelen flink uitgebreid, waardoor ik straks 0.25eu kan krijgen per kWh en meer zekerheid in de winter.
Op dit moment krijg ik gemiddeld 9 cent per kWh.
Je gaat er weer vanuit dat hij netto teruglevert in de zomer, je bent duidelijk geen EV rijderpadoempats schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 16:09:
[...]
Wat ik uit de losse pols deed:
4000 van de 6000 in die zomermaanden opgewekt. verschil tussen TLV en verbruikskoste 0,07 euro obv zijn cijfers maakt 4000 * 0,07 = 280. 1350 - 280 afronden naar boven ~ 1100.
Ik zie nu dat niet juist is gerekend door @LostboyArno de TLV is niet gebruikt, maar ook binnen dynamisch contract 100% gesaldeerd, oftewel 11000 - 6000 = 5000 * 0,27 = 1350. Dat is natuurlijk niet juist. Had moeten zijn 11000 * 0.27 - 6000 * 0.2 = 1770 voor dynamisch ipv 1350.
Variabel: 4000 terug, 4000 verbruik maakt 0
+
Dynamisch: 11000 - 4000 = 7000 verbruik * 0.27 = 1890
TLV = 2000 * -0.2 = -400
Totaal dynamisch: 1490
Dus 1490 bij wisselen, 1770 door te blijven zitten. Het verschil blijft hetzelfde.
[ Voor 3% gewijzigd door Marc_Sway op 08-06-2023 17:36 ]
Je kunt gewoon zoeken in deze 15000+ posts hier...Marc_Sway schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 17:35:
Moet dat met een script (via de feeds) van de Enever site?
Interesting.Domba schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 14:47:
[...]
Tibber gaat zeker een verzoek indienen bij netwerkbeheerder om het op te lossen, maar eigenlijk ligt het bij ZP die heeft het laten lopen, die hadden moeten escaleren na 10 dagen geen P4 meterstanfen ontvangen te hebben.
Dat verzoek kun je niet zelf doen, daar ben je afhankelijk van dat de energieleverancier dat doet, dat er geen dekking is voor de sim-kaart die er nu inzit.
Ik vind het niet zo gek dat ze een communicerende slimme meter willen hebben. De Pulse is afhankelijk van je eigen wifi, kan door consumenten worden losgetrokken etc. Je gaat nu los op Tibber, terwijl Zonneplan allang op had moeten merken dat de slimme meter niet communiceerde.NoAcars schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 18:06:
[...]
Interesting.
Tibber gaat de Pulse niet gebruiken om de rekening op te maken. Te onbetrouwbare data zeggen ze. Nee, lekker, hun schatting zal echt nauwkeuriger zijn dan de Pulse data. Ik moet maar snel een meter hebben die ze kunnen uitlezen. Stelletje grapjassen daar. Ik ga weer terug naar ZP. Vandaag ook een heel heen en weer over de gepresenteerde grafiek. Mijn teruglevering is niet te zien in de grafiek. Over 6 uurs grafiek zijn een paar spikes naar -500W. De rest allemaal schommelen rond -5W. Terwijl mijn verkochte kWh 8,69 is over die periode. Dat is dus een anomalie. Overigens klopt die 8,69 kWh wel. Ik heb 10,10 kWh geproduceerd in die periode en dus 1,41kWh zelf verbruikt van de opwekking. Heeft de hele dag geduurd voordat er eindelijk een reactie kwam, dat ze een bug hebben in de app. Mijn verschijnsel komt bij sommige meters voor en ze hebben er eigenlijk geen vat op.
Houdoe en bedankt zeggen we dan maar weer.
(die 350 was ook overschot), hier onder de details:padoempats schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 16:16:
[...]
Wat heb je in april voor je 200 kWh gekregen en moeten betalen voor die 350 kWh?
Ziet er interessant uit, dank voor de link!EmHaKa schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 18:03:
[...]
Je kunt gewoon zoeken in deze 15000+ posts hier...
Bijvoorbeeld https://gathering.tweaker...en%20automatisch%20manual
- knip -
Doet er niet zoveel toe in mijn geval i.v.m. overschot aan kWh.Richardfm schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 16:33:
[...]
Mooi, maar wat is dan de normale elec. prijs?
Hoe werkt dat bij Zonneplan dan? Want als die ook zonder de P4 data werken zou je er in theorie een P1 simulator voor kunnen zetten...Raymond P schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 18:28:
@NoAcars Zonneplan heeft je een wel een onjuistheidje voorgeschoteld.
Van wanneer is je je meest recente dataset nu? De laatste log entry was 29 mei, en Zonneplan meldt op 31 mei P4 data te hebben ontvangen?
Dat Tibber by the book speelt snap ik wel.
Ze zullen inmiddels wel meer dan 1 clown hebben gehad die die p1 data heeft zitten bewerken na het gebruik van een rolletje aluminiumfolie.
Bij de Zonneplan unit ligt die drempel wat hoger...
Die hebben een hogere clownthreshold?rogierrr schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 18:53:
[...]
Hoe werkt dat bij Zonneplan dan? Want als die ook zonder de P4 data werken zou je er in theorie een P1 simulator voor kunnen zetten...
- knip -
Ik bedoel, hoe kan het dat die P4 niet heeft gewerkt, maar ze wel hebben gefactureerd? Factureren ze dan puur op basis van de Connect?Raymond P schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 19:07:
[...]
Die hebben een hogere clownthreshold?![]()
Dat werkt verder exact hetzelfde natuurlijk
- knip -
Ja, je hebt gelijk, dat zat ik me ook te bedenken. Ik ga ze morgen eens bellen voor opheldering hierover.Raymond P schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 18:28:
@NoAcars Zonneplan heeft je een wel een onjuistheidje voorgeschoteld.
Van wanneer is je je meest recente dataset nu? De laatste log entry was 29 mei, en Zonneplan meldt op 31 mei P4 data te hebben ontvangen?
Dat Tibber by the book speelt snap ik wel.
Ze zullen inmiddels wel meer dan 1 clown hebben gehad die die p1 data heeft zitten bewerken na het gebruik van een rolletje aluminiumfolie.
Bij de Zonneplan unit ligt die drempel wat hoger...
Wat is het voordeel daarvan, alleen de vaste kosten?Patrick1995 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 23:44:
Inmiddels is mijn elektriciteitscontract met Tibber ingegaan. Overstap is tot nu toe probleemloos verlopen.
En van Zonneplan heb ik inmiddels een bevestiging gehad dat ik alleen nog maar gas bij ze afneem. Ondanks dat ze je graag de indruk willen geven dat je niet alleen gas bij ze af kan nemen, kan het op deze manier wel.
[ Voor 3% gewijzigd door Harry_Nak op 08-06-2023 23:56 ]
En de ZP dongle hoefde i.v.m. de gasafname niet teruggestuurd te worden, denk ik?Patrick1995 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 23:44:
Inmiddels is mijn elektriciteitscontract met Tibber ingegaan. Overstap is tot nu toe probleemloos verlopen.
En van Zonneplan heb ik inmiddels een bevestiging gehad dat ik alleen nog maar gas bij ze afneem. Ondanks dat ze je graag de indruk willen geven dat je niet alleen gas bij ze af kan nemen, kan het op deze manier wel.
Nou, ik kreeg een mail dat ik binnenkort een mail krijg van ZP met daarin instructie hoe de dongel teruggestuurd moet worden. Ik heb daarop gevraagd of ik hem niet moet behouden voor het gasgedeelte. Antwoord volgt.... (zojuist de ZP connect en Tibber Pulse op een niet gemodificeerde RJ12 splitter a 2,50 gestoken en ze doen beide hun werk, ik heb een dsmr5 meter).athvdk schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 23:56:
[...]
En de ZP dongle hoefde i.v.m. de gasafname niet teruggestuurd te worden, denk ik?
Welke splitter gebruik je? Heb je een link?NoAcars schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 01:59:
[...]
Nou, ik kreeg een mail dat ik binnenkort een mail krijg van ZP met daarin instructie hoe de dongel teruggestuurd moet worden. Ik heb daarop gevraagd of ik hem niet moet behouden voor het gasgedeelte. Antwoord volgt.... (zojuist de ZP connect en Tibber Pulse op een niet gemodificeerde RJ12 splitter a 2,50 gestoken en ze doen beide hun werk, ik heb een dsmr5 meter).
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=918192
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq