Acties:
  • 0 Henk 'm!

• famrossel3
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21-05 08:24
groxgrox schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 06:33:
[...]

Welke splitter gebruik je? Heb je een link?
Bij mij werkte het ook, maar heel kort.

Voor gas moet je gewoon de ZP-dongle in de meter laten zitten….

Ik heb inmiddels een duurdere splitter die wel goed werkt;

https://www.homewizard.com/nl/shop/actieve-p1-splitter/

Overigens hoef je bij Tibber geen single te plaatsen, ze werken met meterstanden…

https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios

Deze schijnt ook heel goed te zijn, maar had langere levertijd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LostboyArno
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-06 18:50
rogierrr schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 17:07:
[...]

Je gaat er weer vanuit dat hij netto teruglevert in de zomer, je bent duidelijk geen EV rijder ;)
Volgens mij zegt @LostboyArno dat hij nu 11.000 kWh per jaar gebruikt, van het net, en hij heeft nog geen zonnepanelen (?), maar met 6000 wattpiek kwam hij op die som uit. Die som klopt ook niet, want hij zal minstens 30% van de stroom van z'n panelen zelf verbruiken. Maar als je 11.000 kWh per jaar verbruikt, verbruik je 917 kWh per maand gemiddeld. In je beste maand brengt 6000 wattpiek misschien 800 kWh op. Daar verbruik je dan zelf nog 30% van, en de rest lever je terug. Dus zelfs in mei/juni/juli neem je dan nog 700 kWh per maand af, en dan werkt jouw constructie niet.

Als ik zijn cijfers in mijn eigen spreadsheet invul (die voor mij aardig klopt), en een gemiddelde van 28 cent afname, en 25 cent teruglevering neem, kom ik op EUR 1582 voor dynamisch, en 1950 voor vast (39 cent per kWh).
helemaal goed geintepreteerd. Ik ging uit van 20 cent terugleveren en 27 verbruik. Kijkende naar 2022 gebruikt de auto tussen 350-610 kWh per maand. Kijk ik naar April-September dan is dat al 2700 kw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:44

knakworst

Get more sats!

RikDTC schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 09:58:
Morgen! We kunnen uiteraard niet in de toekomst kijken maar toch ben ik even benieuwd naar jullie mening.

Situatie;
Gas en stroom verbruik, geen zonnepannelen.

Momenteel nog variabel contract bij BudgetEnergie. 10 dagen geleden aanvraag gedaan bij Zonneplan voor een dynamisch contract.

Nu zit ik toch nog erg te twijfelen om niet in te gaan op een 1-jarig vast contract bij Budget, en Zonneplan dus te annuleren.

Voorstel van Budget voor 1-jarig;
- gas €1,215
- stroom €0,352

Dynamisch momenteel;
- gas +-/ €1,00
- stroom +/- €0,28

Als ik toch het dynamisch contract doorzet denk ik erover om over een paar maanden alsnog over te gaan op een vast contract gezien de verwachting wordt geschept dat de vaste tarieven t.z.t. wel wat omlaag gegaan zullen zijn, gezien deze nu in verhouding nog vrij duur zijn en omdat ik daarnaast niet zit te wachten op grote verrassingen in de gasprijzen in de winter van dik +€2 (waar denk ik wel gewoon een serieus risico op is).. Wordt dan alleen wel een gehop van de ene naar de andere partij.

Wat is jullie mening?
Je kan natuurlijk ook alleen gas 1 jaar vastzetten (bij bv Greenchoice zou dat nu 1,222 kosten). Dan ben je de winter door voor een redelijke prijs. De gasprijs is vandaag op de spotmarkt ook alweer 8% omhoog dus het is redelijk onrustig. Bij dynamsch betaal je dan waarschijnlijk morgen 0,34 + 0,68 = 1,02. Omslagpunt ligt bij 45 euro per MWh. Maar vorig jaar zomer was die 350. Dat zal alleen gebeuren als we dit jaar een syberische winter krijgen. De vraag is of het loont om te gokken dat dat niet gebeurt. Als de prijs zo blijft, en je verbruikt 1200 kuub, zit je op 20 cent verschil * 1200, grofweg 240 euro verschil. Als de prijs in de winter piekt naar bv 3 euro per kuub, zit je met 800 kuub verbruik in de winter zomaar op 800 * 1,80 = 1.440 euro extra kosten.

En dan met elektra kun je naar een dynamisch contract bij een andere aanbieder, dan kun je daar nog leuk mee sturen met de wasjes draaien als de zon schijnt en het waait...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
knakworst schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:58:
[...]

Je kan natuurlijk ook alleen gas 1 jaar vastzetten (bij bv Greenchoice zou dat nu 1,222 kosten). Dan ben je de winter door voor een redelijke prijs. De gasprijs is vandaag op de spotmarkt ook alweer 8% omhoog dus het is redelijk onrustig. Bij dynamsch betaal je dan waarschijnlijk morgen 0,34 + 0,68 = 1,02. Omslagpunt ligt bij 45 euro per MWh. Maar vorig jaar zomer was die 350. Dat zal alleen gebeuren als we dit jaar een syberische winter krijgen. De vraag is of het loont om te gokken dat dat niet gebeurt. Als de prijs zo blijft, en je verbruikt 1200 kuub, zit je op 20 cent verschil * 1200, grofweg 240 euro verschil. Als de prijs in de winter piekt naar bv 3 euro per kuub, zit je met 800 kuub verbruik in de winter zomaar op 800 * 1,80 = 1.440 euro extra kosten.

En dan met elektra kun je naar een dynamisch contract bij een andere aanbieder, dan kun je daar nog leuk mee sturen met de wasjes draaien als de zon schijnt en het waait...
Je vergeet nog even het prijsplafond wat tot 31-12 geldt. Dus hoeveel risico blijft er over?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlashHeaven
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 03-06 08:50
Poeh als je van Zonneplan naar Tibber overstapt moet je wel even enorm wennen aan de app haha. App van Zonneplan was toch wel een stuk uitgebreider en zat beter in elkaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-06 14:51
Ik gebruik de app zelden. Maar ik vind de interface van Tibber in de webbrowser helemaal slecht. Heel erg beperkt allemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanzut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-06 07:43

sanzut

It's always christmas time

Vandaag mn eerste negatieve factuur van Tibber ontvangen. Er staat alleen niet op wanneer die betaald zal worden, is dat rond dezelfde periode dat ze normaal incasseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maaark
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:28
sanzut schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 14:08:
Vandaag mn eerste negatieve factuur van Tibber ontvangen. Er staat alleen niet op wanneer die betaald zal worden, is dat rond dezelfde periode dat ze normaal incasseren?
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:58
Afgelopen maand was de eerste maand dat ik meer heb opgewekt dan gebruikt. Ik heb full electric huis dus warm water/verwarming etc gaat via warmtepomp maar tegelijk heb ik slecht 6 panelen.
Nu vraag ik mij af of "traditioneel salderen" contract beter voor mij is maar ik denk van niet:

Mei:
Verbruik: 171kwh
Opwek: 199kwh

Stel ik had traditioneel contract gehad, dan waren mijn kosten 0 geweest en had ik 28kwh "buffer" opgebouwd voor de winter.

Nu was mijn rekening -16,52 euro.
Stel de winter zit op 0,32ct/kwh dan kan ik daar 51kwh voor kopen.

Klopt mijn conclusie dat dynamisch contract toch nog steeds voordelig voor mij is?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:49

de Peer

under peer review

laurens0619 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 14:17:
Afgelopen maand was de eerste maand dat ik meer heb opgewekt dan gebruikt. Ik heb full electric huis dus warm water/verwarming etc gaat via warmtepomp maar tegelijk heb ik slecht 6 panelen.
Nu vraag ik mij af of "traditioneel salderen" contract beter voor mij is maar ik denk van niet:

Mei:
Verbruik: 171kwh
Opwek: 199kwh

Stel ik had traditioneel contract gehad, dan waren mijn kosten 0 geweest en had ik 28kwh "buffer" opgebouwd voor de winter.

Nu was mijn rekening -16,52 euro.
Stel de winter zit op 0,32ct/kwh dan kan ik daar 51kwh voor kopen.

Klopt mijn conclusie dat dynamisch contract toch nog steeds voordelig voor mij is?
dit is zo'n beetje de meest gestelde vraag in dit topic, en er is niet 1 eenvoudig antwoord te geven want hangt erg van alle details af.

is die -16,52 euro inclusief de teruggave energiebelasting?

klopt het dat de opwek informatie afkomstig is van je omvormer?
En verbruik afkomstig van Tibber? Dat is dus je netto verbruik?
De stroom die je direct zelf gebruikt hebt blijft dan dus buiten beschouwing.

hoeveel heb je teruggeleverd aan het net?

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 09-06-2023 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
de Peer schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 14:22:
[...]

dit is zo'n beetje de meest gestelde vraag in dit topic, en er is niet 1 eenvoudig antwoord te geven want hangt erg van alle details af.

is die -16,52 euro inclusief de teruggave energiebelasting?

klopt het dat de opwek informatie afkomstig is van je omvormer?
En verbruik afkomstig van Tibber? Dat is dus je netto verbruik?
De stroom die je direct zelf gebruikt hebt blijft dan dus buiten beschouwing.

hoeveel heb je teruggeleverd aan het net?
Nee opwek is overschot.

De getallen van overschot en verbruik komen dus direct uit tibber factuur.
Mijn beredening is dat als je saldeert dat je dan de energiebelasting teruggave/korting mist. Per kwh heb ik namelijk een cent of 4 gemiddeld meer betaald dan de opgewerkte kwh. Maar dat 4ct verschil is excl energiebalsting teruggave dus dat gat is kleiner/negatief. Vind het alleen lastig hoe dat te berekenen omdat het per dag gaat?

Mei:
171kwh verbruikt a 46 euro = 0,26/kwh
199kwh teruggeleverd a 44 = 0,22/kwh

Totaal zou dat uitkomen op 2 euro kosten maar door de teruggave energiebelasting kom ik op -16.52 uit

[ Voor 16% gewijzigd door laurens0619 op 09-06-2023 14:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ah oke, dus je bedoelt dat er 199 kWh teruggeleverd is aan het net. dat is heel wat anders dan opwek ;)
De getallen van overschot en verbruik komen dus direct uit tibber factuur.
Ah oke dan is verbruik dus ook niet verbruik, maar afname van het net. Ook dat is heel wat anders ;)
Mijn beredening is dat als je saldeert dat je dan de energiebelasting teruggave/korting mist.
dat snap ik niet, je krijgt van Tibber toch gewoon elke maand de teruggave energiebelasting gestort, dat heeft verder niets met salderen te maken. Is gewoon een vast bedrag los van je verbruik.
Per kwh heb ik namelijk een cent of 2 gemiddeld meer betaald dan de opgewerkte kwh
Om bovenstaande redenen kan ik het niet meer volgen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@de Peer
Excuses, je hebt helemaal gelijk ik haalde eea wat door elkaar.

Ik had ergens in mijn hoofd dat er een verband was tussen het verbruik en teruggave energiebelasting, dat klopt niet.

Maar dan is het simpel denk ik:
Met tibber waren mijn kosten:
Afname net: 38,31
Teruglevering: -36,25
Vaste kosten: -15,71
Totaal: -16,52

Was ik naar eneco gegaan dan had ik dus gehad:
0 euro afname (gesaldeert)
+ 22,88 netbeheer
+ 5,99 levering
- 41,89 vermindering energiebelasting:
Totaal:
-13 euro + 28kwh buffer voor de winter.
Dus 3,52 "duurder"uit maar wel 28kwh over wat neerkomt op 12 ct/kwh.
Dat haal ik nooit in de winter dus ik snij mijzelf in de vingers voor ongeveer 5,60 (28kwh * 0,20 "opslag").

Dat is trouwens wel onder de aanname dat ik in de herfst strak op exact het juiste moment terug kan switchen. Als ik dat te laat doe is er kans dat ik het dynamische voordeel mis

[ Voor 11% gewijzigd door laurens0619 op 09-06-2023 14:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

laurens0619 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 14:53:
@de Peer
Excuses, je hebt helemaal gelijk ik haalde eea wat door elkaar.

Ik had ergens in mijn hoofd dat er een verband was tussen het verbruik en teruggave energiebelasting, dat klopt niet.

Maar dan is het simpel denk ik:
Met tibber waren mijn kosten:
Afname net: 38,31
Teruglevering: -36,25
Vaste kosten: -15,71
Totaal: -16,52

Was ik naar eneco gegaan dan had ik dus gehad:
0 euro afname (gesaldeert)
+ 22,88 netbeheer
+ 5,99 levering
- 41,89 vermindering energiebelasting:
Totaal:
-13 euro + 28kwh buffer voor de winter.
Dus 3,52 "duurder"uit maar wel 28kwh over wat neerkomt op 12 ct/kwh.
Dat haal ik nooit in de winter dus ik snij mijzelf in de vingers voor ongeveer 5,60 (28kwh * 0,20 "opslag")
Geeft niet, het is complex.
volgens mij goed gecorrigeerd nu en de uitkomst is meer in lijn met wat ik zou verwachten.

Er zijn veel mogelijke routes.
je kunt ook in de zomer regulier gaan, precies tot het punt dat je je tegoeg opgesaldeerd hebt en vanaf dat moment op dynamisch over gaan om in de winter goedkoper te kunnen inkopen.

Dus het is ook niet zwart/wit en hangt er ook vanaf hoe ver je zelf wilt gaan met de ontwikkelingen op de voet volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@de Peer Thanks :)
Ik denk dat ik lekker blijf plakken. Met 6 panelen is veel overschot helaas niet iets reguliers.
Sowieso was mei een maand waar ik veel op in mijn vakantiehuisje heb gezeten dus weinig verbruik thuis gehad.
Dat zal in de zomer ook wel weer zo zijn maar tegelijk ben ik nu ook het huis aan het koelen met vloerkoeling, dat was in mei natuurlijk niet nodig.
Geen idee hoeveel dat gaat verbruiken trouwens, eerste keer dat ik het aanzet

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:51
rogierrr schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 08:40:
[...]

Het is echt een grof schandaal dat een consumentenorganisatie nog steeds niet gewoon de prijs voor de consument laat zien.
Vreselijk irritant is dit. Zonneplan heeft (volgens mij sinds kort?) blijkbaar ook de (correcte) energieprijzen op hun website. Is dat al langs gekomen? Ziet er prima uit!
https://www.zonneplan.nl/energieprijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick1995
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-06 00:01
Harry_Nak schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 23:54:
[...]

Wat is het voordeel daarvan, alleen de vaste kosten?
Moet je die Zonneplan Connect terugsturen?
Lagere vaste kosten, alles wordt achteraf gefactureerd en alles wordt op basis van mijn werkelijke verbruik gefactureerd. Dus ook de energiebelasting. Bij Zonneplan wordt alle energiebelasting op basis van een schatting gefactureerd, en jaarlijks afgerekend. Ik wil juist zoveel mogelijk op basis van mijn werkelijke verbruik betalen, dan wordt je nooit verrast door een jaarafrekening.
In de opzeg e-mail staat dat ik een losse e-mail zal ontvangen over het retourneren van de ZP Connect. Maar volgensmij staat dat gewoon standaard in hun template, want ik heb die losse e-mail niet gehad. Dus vermoed dat ik de Connect kan houden zolang ik gas afneem. Maar ga hem er waarschijnlijk uit halen, want ik heb de Tibber Pulse besteld. Als je je aanmeldt met een referall code, kan je van het tegoed gratis de Pulse bestellen.
In mijn P1 zit momenteel naast de Zonneplan connect ook nog een meter voor Home Assistant, heb geen zin om weer een nieuwe splitter te gaan kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:09
laurens0619 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 15:00:
@de Peer Thanks :)
Ik denk dat ik lekker blijf plakken. Met 6 panelen is veel overschot helaas niet iets reguliers.
Sowieso was mei een maand waar ik veel op in mijn vakantiehuisje heb gezeten dus weinig verbruik thuis gehad.
Dat zal in de zomer ook wel weer zo zijn maar tegelijk ben ik nu ook het huis aan het koelen met vloerkoeling, dat was in mei natuurlijk niet nodig.
Geen idee hoeveel dat gaat verbruiken trouwens, eerste keer dat ik het aanzet
In het geval van een bodewarmtepomp verbruikt dat niet veel.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18-06 20:06
Net eerste Tibber maandfactuur gehad.
Inkoop € 0,050/kWh
teruglevering € 0,0573/kWh

Lijkt er dus op dat ik voldoende kan verschuiven in het gebruik om gemiddeld een hogere prijs voor teruglevering te krijgen dan voor afname 😊.
Gaat over de kale prijs uiteraard, zonder energiebelasting en BTW.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-06 09:06
ArPi75 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 16:27:
Net eerste Tibber maandfactuur gehad.
Inkoop € 0,050/kWh
teruglevering € 0,0573/kWh

Lijkt er dus op dat ik voldoende kan verschuiven in het gebruik om gemiddeld een hogere prijs voor teruglevering te krijgen dan voor afname 😊.
Gaat over de kale prijs uiteraard, zonder energiebelasting en BTW.
(y) Knap! Hoe ziet dat er 'in de praktijk' uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knakworst

knakworst

Get more sats!

Kurios schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:06:
[...]

Je vergeet nog even het prijsplafond wat tot 31-12 geldt. Dus hoeveel risico blijft er over?
Klopt dat scheelt. Maar met jan-mei 2024 heb je echt wel ruim de helft van het gasverbruik te pakken. Dus laat het 200 kuub 0,24 euro zijn (prijsplafond) en 600 kuub 1,80 zit je nog steeds boven de 1.000 euro.

Gas is vandaag trouwens 20% gestegen.

https://www.ice.com/produ...res/data?marketId=5577209

All-in zit je morgen dan zomaar op EUR 1,08. Scheelt nog maar heel weinig met 1 jaar vast, en dan heb je wel zekerheid van de winter. Ik ga gas denk ik een jaartje vastzetten van het weekend.

[ Voor 14% gewijzigd door knakworst op 09-06-2023 16:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:06
Begin eindelijk door te krijgen dat dalprijzen in weekend stuk lager liggen dan doordeweeks (met huidige weertype). Dus ik ga op zaterdag en zondag 45 kWh in de auto stoppen tegen 10-11 cent hopelijk. Zet tenminste zoden aan de dijk. De enige manier om die gemiddelde prijs van verbruik omlaag te krijgen voor mij. Prijsprikkels bij dynamisch werken haha.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• knakworst

knakworst

Get more sats!

Magpie schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 16:58:
Begin eindelijk door te krijgen dat dalprijzen in weekend stuk lager liggen dan doordeweeks (met huidige weertype). Dus ik ga op zaterdag en zondag 45 kWh in de auto stoppen tegen 10-11 cent hopelijk. Zet tenminste zoden aan de dijk. De enige manier om die gemiddelde prijs van verbruik omlaag te krijgen voor mij. Prijsprikkels bij dynamisch werken haha.
Zondagmiddag is meestal goedkoop. Je kan met weersvoorspelling redelijk inschatten, de zonuren, maar ook met de app Windy, kijken naar de wind op de noordzee. Zondag zeker zo veel wind als zaterdag, dus ik denk dat de prijzen nog goedkoper zijn dan zaterdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Magpie schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 16:58:
In de zomermaanden wel. Het komt niet alleen door de zonnepanelen maar voornamelijk door de vraag. Door de weeks zie je die prijzen niet. De opwek is hetzelfde maar in het weekend valt de vraag gewoon weg. In de wintermaanden zal je deze prijzen niet zo snel zien en is het in de nacht vooral goedkoper als het waait.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:08
knakworst schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 17:07:
[...]

Zondagmiddag is meestal goedkoop. Je kan met weersvoorspelling redelijk inschatten, de zonuren, maar ook met de app Windy, kijken naar de wind op de noordzee. Zondag zeker zo veel wind als zaterdag, dus ik denk dat de prijzen nog goedkoper zijn dan zaterdag.
Waarom zelf raden met Windy als je gewoon een specifieke website hiervoor kunt checken?

https://energie.theoxygent.nl/

Volg dit nu een paar weken en lijkt redelijk te kloppen. Op basis hiervan ook al bedacht om morgen en overmorgen wat te laden. Heb het toch pas zondagavond nodig om ver te rijden.
Batilan schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 16:36:
[...]

In mijn geval vorig weekend de auto aan de granny charger geladen, met 3 kW, tijdens de goedkope uren. Zo in elk geval voorkomen dat de eigen opwekking (ongeveer 3 kW max) tegen negatieve prijzen is geleverd aan het net. Op het moment dat de prijzen op zondag heel diep gingen op 11 kW de rest volgeladen.

Dit kan uiteraard ook geautomatiseerd worden om max te profiteren van de laagste tarieven, maar op basis van day-ahead was de auto dan al op zaterdag volgeladen en had ik zondag niet meer genoeg af kunnen nemen.

Verder even kijken met het witgoed en evt aanzetten met vertraging.

Andere grote verbruiker hier is de warmtepomp. Het verwarmen van ons 300L boilervat hou ik een beetje in de gaten qua timing. Ook dit kan met sommige apparaten geautomatiseerd worden. In de winter kijk ik soms met het verwarmen van de ruimtes om dit te verschuiven naar de goedkopere blokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoAcars
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19-10-2024
knakworst schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 16:48:
[...]

Klopt dat scheelt. Maar met jan-mei 2024 heb je echt wel ruim de helft van het gasverbruik te pakken. Dus laat het 200 kuub 0,24 euro zijn (prijsplafond) en 600 kuub 1,80 zit je nog steeds boven de 1.000 euro.

All-in zit je morgen dan zomaar op EUR 1,08. Scheelt nog maar heel weinig met 1 jaar vast, en dan heb je wel zekerheid van de winter. Ik ga gas denk ik een jaartje vastzetten van het weekend.
Ik krijg net het winnend aanbod van VEH binnen. Dacht al helemaal blij te zijn. Gas a 1,14805 incl. Kijk ik naar de details, blijkt Coolblue 120,- aan levering te vragen., Voor zowel E als G. Ik ga dit weekend ook maar even een rondje Independer'en, EasySwitch'en, Vattenfall'en en wat dies meer zei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
bilgy_no1 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 18:59:
[...]
In mijn geval vorig weekend de auto aan de granny charger geladen, met 3 kW, tijdens de goedkope uren. Zo in elk geval voorkomen dat de eigen opwekking (ongeveer 3 kW max) tegen negatieve prijzen is geleverd aan het net. Op het moment dat de prijzen op zondag heel diep gingen op 11 kW de rest volgeladen.

Dit kan uiteraard ook geautomatiseerd worden om max te profiteren van de laagste tarieven, maar op basis van day-ahead was de auto dan al op zaterdag volgeladen en had ik zondag niet meer genoeg af kunnen nemen.
Je kunt met de app van je auto (In dit geval bekend ;) ) ook het aantal Ampères verlagen om te matchen met de teruglevering van de panelen, daarvoor hoef je niet met een grannycharger aan de slag tenzij je geen laadpaal hebt natuurlijk.

Stel dat je 8 uur moet laden, dan kan je gemiddeld gezien (voor zover ik het overzie) zaterdag 3 uur en zondag 5 uur laden. Moet je 6 uur laden dan zaterdag 2 en zondag 4. De gemiddelde prijs is op zondag lager dan zaterdag, dus inderdaad niet op zaterdag volledig volladen.

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Taro schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 22:56:
[...]

Je kunt met de app van je auto (In dit geval bekend ;) ) ook het aantal Ampères verlagen om te matchen met de teruglevering van de panelen, daarvoor hoef je niet met een grannycharger aan de slag tenzij je geen laadpaal hebt natuurlijk.

Stel dat je 8 uur moet laden, dan kan je gemiddeld gezien (voor zover ik het overzie) zaterdag 3 uur en zondag 5 uur laden. Moet je 6 uur laden dan zaterdag 2 en zondag 4. De gemiddelde prijs is op zondag lager dan zaterdag, dus inderdaad niet op zaterdag volledig volladen.
Ik heb een 3-fase mobiele lader op een rode industriële stekker. Die doet al 4,3 kW op 6A. Ik geloof niet dat die nog lager kan. Met de 1-fase lader kon ik wat beter de output van de PV matchen. Probleem was vooral dat de batterij nog te vol was... Veel te efficiënt die Tesla...

Dat ik hem op zondag nog even op de 11 kW deed was omdat we besloten nog even op pad te gaan, dus toen maar even de batterij helemaal geladen. Anders had ik gewoon de granny haar werk laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:56
Solar magazine heeft een artikel over dynamisch contract met ANWB

Het Dilemma | Is een dynamisch energiecontract slim met zonnepanelen?

Niet geheel neutraal, volgens mij staan erin start topic meer dan een hand vol aanbieders,
Als ook ANWB een markaandeel van ~50% zou hebben (> 100k HH, peildatum 1-5 volgens ACM in totaal 206 621 dynamische contracten)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Hier ook, al kwam dat vooral door de teruggave energiebelasting (heb maar 2 panelen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rutger7435
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17-06 23:04
NoAcars schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 20:24:
[...]

Ik krijg net het winnend aanbod van VEH binnen. Dacht al helemaal blij te zijn. Gas a 1,14805 incl. Kijk ik naar de details, blijkt Coolblue 120,- aan levering te vragen., Voor zowel E als G. Ik ga dit weekend ook maar even een rondje Independer'en, EasySwitch'en, Vattenfall'en en wat dies meer zei
Als ik het goed zie:

Elektriciteit
€0,3066 / kWh normaal
€0,2939 / kWh dal

Gas
€1,14805 / m2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
Batilan schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 16:36:
[...]

Hoe bedoel je precies met hoet het er in de praktijk uitziet?

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jitse H
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:25
ArPi75 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 09:10:
[...]

Ik vermoed met wat je doet en laat om dat te bereiken.

Ik zit zelf in mei excl. belastingen op € 0.0292 inkoop (427 kWh) en € 0,0620 verkoop (457,8 kWh). Met wat actief sturen van stroomafname van grootverbruik is dat prima te doen. Het kan vast nog scherper, de hoge negatieve momenten niet eens kunnen benutten omdat we toen niet thuis waren.

Interesse in een 3D geprint camerakapje voor de Enyaq / ID.4, stuur gerust een PB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01:32
Jitse H schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 09:26:
[...]

Ik vermoed met wat je doet en laat om dat te bereiken.

Ik zit zelf in mei excl. belastingen op € 0.0292 inkoop (427 kWh) en € 0,0620 verkoop (457,8 kWh). Met wat actief sturen van stroomafname van grootverbruik is dat prima te doen. Het kan vast nog scherper, de hoge negatieve momenten niet eens kunnen benutten omdat we toen niet thuis waren.
Ik doe ook zoveel mogelijk actief sturen maar zit nog steeds op 8ct afname en 6ct verkoop...

Benieuwd hoe jij aan die 2,9ct afname komt :)

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:29
Een enkele maand is ook zo lastig vergelijken. :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Jazsie schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 09:37:
[...]

Ik doe ook zoveel mogelijk actief sturen maar zit nog steeds op 8ct afname en 6ct verkoop...

Benieuwd hoe jij aan die 2,9ct afname komt :)
Het zal uiteraard van het verbruiksprofiel (verhouding tussen laden EV en ander verbruik in huis) en de mate van sturen afhangen. Als je bijvoorbeeld 75 kWh in een auto pompt tegen gemiddeld -€0,25 en met de grootste verbruikers in elk geval de piekmomenten vermijdt, dan gaat het gemiddelde hard omlaag.

Maar het zal voor eenieder dus wel net wat anders uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Begin mei lag het tarief ook aanzienlijk hoger dan eind mei. En begin mei was een vakantie periode.
Een midweekje een ander verbruiksprofiel kan ook al een flinke impact op een gemiddelde hebben.

edit, hier is 1-15 mei 0.2857 en 16-31 0.1891 en heb ik in de eerste 15 dagen ongeveer 35% van het maand totaal verbruikt.

[ Voor 24% gewijzigd door Raymond P op 10-06-2023 11:01 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
NoAcars schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 20:24:
[...]

Bedoel je 10 of 20 euro leveringskosten totaal per maand? Wat is de TLV?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoAcars
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19-10-2024
wian schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 11:04:
[...]

Bedoel je 10 of 20 euro leveringskosten totaal per maand? Wat is de TLV?
120/12 = 10 voor alleen gas. Met elektra erbij verdubbelt het dan naar 20.
TLV uit mijn hoofd 6 of 7 cent. Het minimale dus.

Het belachelijke is zelfs dat als ik via easyswitch ga vergelijken en dan het aanbod van 1 jaar vast van coolblue erbij pak, dat deze goedkoper is dan het VEH aanbod. Maar dit hoort in een ander draadje thuis allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• famrossel3
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21-05 08:24
Patrick1995 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 15:18:
[...]

Lagere vaste kosten, alles wordt achteraf gefactureerd en alles wordt op basis van mijn werkelijke verbruik gefactureerd. Dus ook de energiebelasting. Bij Zonneplan wordt alle energiebelasting op basis van een schatting gefactureerd, en jaarlijks afgerekend. Ik wil juist zoveel mogelijk op basis van mijn werkelijke verbruik betalen, dan wordt je nooit verrast door een jaarafrekening.
In de opzeg e-mail staat dat ik een losse e-mail zal ontvangen over het retourneren van de ZP Connect. Maar volgensmij staat dat gewoon standaard in hun template, want ik heb die losse e-mail niet gehad. Dus vermoed dat ik de Connect kan houden zolang ik gas afneem. Maar ga hem er waarschijnlijk uit halen, want ik heb de Tibber Pulse besteld. Als je je aanmeldt met een referall code, kan je van het tegoed gratis de Pulse bestellen.
In mijn P1 zit momenteel naast de Zonneplan connect ook nog een meter voor Home Assistant, heb geen zin om weer een nieuwe splitter te gaan kopen.
Zou ik maar niet doen, dan ga je over op hogere gasprijzen omdat zonneplan niet met meterstanden werkt, Tibber wel en heeft dus geen eis voor een dongle…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
famrossel3 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 11:36:
[...]

Zou ik maar niet doen, dan ga je over op hogere gasprijzen omdat zonneplan niet met meterstanden werkt, Tibber wel en heeft dus geen eis voor een dongle…
Dat lijkt mij een onjuiste aanname. Als er meterstanden beschikbaar zijn worden die gewoon gebruikt, lijkt mij.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-06 12:25
Maar het ging toch 20% omhoog met de gasprijzen? Vandaag 99c.
Is dat al met die 20% omhoog of heeft dat altijd een vertraging van paar dagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
kx22 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 11:49:
Maar het ging toch 20% omhoog met de gasprijzen? Vandaag 99c.
Is dat al met die 20% omhoog of heeft dat altijd een vertraging van paar dagen?
De gasprijzen stijgen rap ja. De opslagen niet.

Je kunt het kaal bekijken om een idee te krijgen hoe hard het nu gaat: https://www.dynamische-en...l/actuele-energieprijzen/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J_Ng2Dtxu_WBTev25wNQ7aa1T60=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aKEkfhgJti2udhSYSOTc12DX.png?f=fotoalbum_large

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthman
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-06 16:52
Ik zie dat sinds een paar dagen de ZP app een deel van mijn gasverbruik mist. Iemand anders dat ook gemerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 18:13

Swerfer

Hmm...

Hmm...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lOl29umkn54l4hGd23FPzLrTaLA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wQSTZa7RnWbd1hoivo6rIuSI.jpg?f=fotoalbum_large

Of komt dat omdat ik sinds 2 juni een warmtepompboiler heb :)

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lecenten
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 12-06 16:27
knakworst schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 16:48:
[...]

Het is vandaag 99,8 cent :) (Zonneplan)

Je moet niet teveel naar die futures kijken, dat zijn prijzen die vrijwel geheel door speculanten worden bepaald. De omzet in m3 van futures is ongeveer een factor 10 hoger dan die in fysiek gas. Spotprijzen zijn minder volatiel, dat gaat om echt vraag en aanbod van fysiek gas.

De gasopslagen zitten ook al 70% vol, in het huidige tempo zijn ze al in augustus helemaal vol. Geen paniek.

Het goedkoopste jaarcontract wat ik kan vinden voor alleen gas is Greenchoice met 1,22 per m3. Dat is me nog te duur, of weet iemand iets goedkopers ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 18:13

Swerfer

Hmm...

Taro schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 22:56:
[...]

Zo doe ik het ook, maar dan met 5 uur laden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-gj-Difw1qyxgsJCxoPW5mZ9a6Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6aTLdbwPpzSvYlCUV0TlyTBl.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb nog geen echte home automation, maar gebruik tijdschemas in Philips Hue. Ik heb een smart plug die een 3-fase relais aanstuurt om mijn lader in en uit te schakelen.

De 00.05 is een backup voor als 00.01 het om één of andere reden niet doet. Ik moet met mijn EV 150km per dag rijden van ma-do.

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst

knakworst

Get more sats!

Lecenten schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 14:48:
[...]

Het is vandaag 99,8 cent :) (Zonneplan)

Je moet niet teveel naar die futures kijken, dat zijn prijzen die vrijwel geheel door speculanten worden bepaald. De omzet in m3 van futures is ongeveer een factor 10 hoger dan die in fysiek gas. Spotprijzen zijn minder volatiel, dat gaat om echt vraag en aanbod van fysiek gas.

De gasopslagen zitten ook al 70% vol, in het huidige tempo zijn ze al in augustus helemaal vol. Geen paniek.

Het goedkoopste jaarcontract wat ik kan vinden voor alleen gas is Greenchoice met 1,22 per m3. Dat is me nog te duur, of weet iemand iets goedkopers ?
De gasprijs kan volgende week gewoon weer dalen, daar heb je gelijk in. Zeker gezien de goedgevulde opslagen zou er geen reden tot paniek moeten zijn. Maar als we in februari een elfstedentocht hebben, wordt het zeker nog wel spannend.

Zonneplan zou iets meer moeten zijn, maar nog steeds aanmerkelijk goedkoper dan Anwb, die zit op 1,08 vandaag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ia9wOtKjQY3ab8xGCHIBzo4kdms=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NVEEKanFhL5hIDAcKJP9t9ww.jpg?f=fotoalbum_large

Coolblue via independer is 1,17. Wel 7 euro vastrecht per maand.

[ Voor 32% gewijzigd door knakworst op 10-06-2023 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
knakworst schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 15:11:
[...]

De gasprijs kan volgende week gewoon weer dalen, daar heb je gelijk in. Zeker gezien de goedgevulde opslagen zou er geen reden tot paniek moeten zijn. Maar als we in februari een elfstedentocht hebben, wordt het zeker nog wel spannend.

Zonneplan zou iets meer moeten zijn, maar nog steeds aanmerkelijk goedkoper dan Anwb, die zit op 1,08 vandaag.

[Afbeelding]

Coolblue via independer is 1,17. Wel 7 euro vastrecht per maand.
Bedankt. Dan ligt voor mij het omslagpunt waar Zonneplan goedkoper blijft op een kale gasprijs van 41 cent of lager, rekening houdend met de hogere opslag per 1 juli. Vandaag is die kale prijs 29 cent.

Tja, dat lijkt wel een redelijke prijs die Cooblue vraagt om het risico af te kopen. Blijft wel dat, net als bij een verzekering, het in principe goedkoper is om het risico zelf te lopen als je de eventuele prijsschok kan betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Lecenten schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 15:45:
[...]

Bedankt. Dan ligt voor mij het omslagpunt waar Zonneplan goedkoper blijft op een kale gasprijs van 41 cent of lager, rekening houdend met de hogere opslag per 1 juli. Vandaag is die kale prijs 29 cent.

Tja, dat lijkt wel een redelijke prijs die Cooblue vraagt om het risico af te kopen. Blijft wel dat, net als bij een verzekering, het in principe goedkoper is om het risico zelf te lopen als je de eventuele prijsschok kan betalen.
Op dit moment gebruik ik geen gas. Maar ik zou gas zeker vast zetten voor deze prijs. Stroom kan je altijd nog sturen en ook al zijn er hele dure momenten er zullen altijd ook goedkopere momenten zijn. Zeker als je nog zonnepanelen hebt kan je jezelf afdekken of juist een hoge terugleververgoeding bij een hoge prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-06 09:06
ArPi75 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 09:10:
[...]

Zie de eerdere reactie van @bilgy_no1 :+

[ Voor 15% gewijzigd door Batilan op 10-06-2023 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hremijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-06 23:34
Hoe heb je die ontvangen dan?
Ik kreeg een email. Staat dit in de tekst:
Periode 1 mei - 31 mei 2023
Geplande afschrijving 26-06-2023
Betaalmethode Automatische incasso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSD1982
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-06 11:13
Impreza2022 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 15:23:
Sinds 1 april ben ik overgestapt naar Next Energy maar afgelopen maand betaal ik meer dan € 2 per m3.
Zijn er meer mensen met vergelijkbare tarieven of hoeveel betalen jullie gemiddeld voor 1 m3?
Vind dit namelijk buitensporig hoog.
Ben benieuwd.
Ja dit is mij ook opgevallen

Ook zie je nu ineens beursprijs+ bij prijzen onder gas ipv all-inprijs.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1bsgRMhgAV-RE97bmdPAY3xrNdQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U1vNjM8lLp7wb27f04t1AxGe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bO2tZJiChMPWI7FWuigR2Y2voYQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QCB39iJBziP9TQHi9xpS4fUy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArPi75
In mijn geval heb ik een automation in home assistant lopen welke bij netto negatieve stroomprijs de zonnepanelen uitschakelt zodat ik in elk geval voorkom te moeten betalen voor teruglevering. Verder heb ik op de dagen dat het kon bij negatieve prijs ook de EV geladen op 11kW.
Op andere dagen probeer ik zoveel mogelijk te sturen door stroom te gebruiken op de goedkoopste uren, dit door onder andere vaatwasser en wasmachine via startuitstel later op de dag te starten wanneer de prijs gunstig is. Rond 17u probeer ik dan juist zo weinig mogelijk te gebruiken (koken daargelaten) zodat op dat moment de relatief "dure" stroom wel wordt teruggeleverd.
Ook de bodemwarmtepomp maakt gebruik van Smart Price Adaptation zodat deze ook rekening houdt met de actuele uurprijs en waar mogelijk dus iets eerder (of juist iets later) het water op temperatuur houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hremijn
RSD1982 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 09:14:
[...]

Ja dit is mij ook opgevallen

Ook zie je nu ineens beursprijs+ bij prijzen onder gas ipv all-inprijs.
Welke info staat er bij de All-Inprijs? Dat cirkeltje met i?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanzut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-06 07:43

sanzut

It's always christmas time

hremijn schreef op zondag 11 juni 2023 @ 08:10:
[...]

Hoe heb je die ontvangen dan?
Ik kreeg een email. Staat dit in de tekst:
Geplande afschrijving 26-06-2023
Betaalmethode Automatische incasso
Dit was mijn mail, maar anderen hebben al gezegd dat uitbetaling plaatsvind tegelijk met de incasso
Hoi,

Hier is je energierekening over de afgelopen maand. De factuur zit als pdf in de bijlage van deze e-mail.

(Adres huer)

Bedrag -€ 69,94
Heb je een vraag over je factuur, dan kun je ons op ieder moment een berichtje sturen via de chatfunctie in de app/op de website of via hello@tibber.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hremijn
sanzut schreef op zondag 11 juni 2023 @ 13:12:
[...]

Dit was mijn mail, maar anderen hebben al gezegd dat uitbetaling plaatsvind tegelijk met de incasso

[...]
Dat doen ze niet zo handig dan, daar hadden ze ook beter de uitbetaaldatum bijgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ambrosius.joey
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 18:10
Hey heeft iemand tips voor mij wat ik moet doen?

Ik gebruik ongeveer 3500kw en 460 m3 per jaar... in de koude maanden gebruik ik bijvoorbeeld 70 m3 per maand voor 2-3 maanden.. me gasverbruik is echt weinig van begin april tot oktober is de verwarming al bijvoorbeeld uit.. omdat ik in een appartement woon waar het best warm wordt.. zodat ik in juli / augustus de mobiele airco kan aanzetten daarom is deze ook wat hoger dan de meeste denk ik. (stroom)

Ik zit te twijfelen wat is handig?

Een vast contract van 1 jaar voor gas bij greenchoice
Een variabel contract van 1 jaar voor gas bij oxxio?

of iets dynamisch?

alvast mijn dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSD1982
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-06 11:13
hremijn schreef op zondag 11 juni 2023 @ 13:09:
[...]

Welke info staat er bij de All-Inprijs? Dat cirkeltje met i?
Je ziet nu alleen nog maar de beursprijs en gene all in prijs. Als je op het i-tje drukt zie je dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J2RDXyk7Fa4xSvzdx9nIV83OGeU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Jnu615OsuP4JE8nGJSlhrZ6A.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ambrosius.joey schreef op zondag 11 juni 2023 @ 18:55:
Hey heeft iemand tips voor mij wat ik moet doen?

Ik gebruik ongeveer 3500kw en 460 m3 per jaar... in de koude maanden gebruik ik bijvoorbeeld 70 m3 per maand voor 2-3 maanden.. me gasverbruik is echt weinig van begin april tot oktober is de verwarming al bijvoorbeeld uit.. omdat ik in een appartement woon waar het best warm wordt.. zodat ik in juli / augustus de mobiele airco kan aanzetten daarom is deze ook wat hoger dan de meeste denk ik. (stroom)

Ik zit te twijfelen wat is handig?
Ik zou dynamisch of vast doen. Gasprijs voor komende winter is onzeker en met tarieven < 1,24 euro per m3 is er veel voor te zeggen om voor een jaar vast te zetten. Omdat jouw beperkte gasverbruik vooral in de dure wintermaanden valt ga je met dynamisch waarschijnlijk niet heel veel goedkoper uit zijn.

Het lijkt op mijn situatie maar als ik met de airco verwarm is mijn gasverbruik nog lager en ongeveer gelijk elke maand. Daarom blijf ik voorlopig bij dynamisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ambrosius.joey
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 18:10
user109731 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 20:19:
[...]

Ik zou dynamisch of vast doen. Gasprijs voor komende winter is onzeker en met tarieven < 1,24 euro per m3 is er veel voor te zeggen om voor een jaar vast te zetten. Omdat jouw beperkte gasverbruik vooral in de dure wintermaanden valt ga je met dynamisch waarschijnlijk niet heel veel goedkoper uit zijn.

Het lijkt op mijn situatie maar als ik met de airco verwarm is mijn gasverbruik nog lager en ongeveer gelijk elke maand. Daarom blijf ik voorlopig bij dynamisch.
Bedankt ik ga dan gas vast zetten alleen met stroom twijfel ik nog variabel vast of dynamisch… gebruik je de mobiele airco om te verwarmen in de wintermaanden? Heb 2 mobiele airco’s 12.000 BTU en 14.000 btu… miss ook maar doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hremijn
RSD1982 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 20:03:
[...]

Je ziet nu alleen nog maar de beursprijs en gene all in prijs. Als je op het i-tje drukt zie je dit:
Op 4 juni was het variabele deel van de gasprijs bij NextEnergy ongeveer €1,05.
Je hebt 1,5 m3 verbruikt. Kom je op €1,58, maar in de grafiek van 4 juni staat er dat je meer dan €2 betaalt
Dit kan dan toch alleen incl de maandelijkse abonnement kosten en de netbeheerkosten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
ambrosius.joey schreef op zondag 11 juni 2023 @ 20:49:
[...]

Bedankt ik ga dan gas vast zetten alleen met stroom twijfel ik nog variabel vast of dynamisch… gebruik je de mobiele airco om te verwarmen in de wintermaanden? Heb 2 mobiele airco’s 12.000 BTU en 14.000 btu… miss ook maar doen
Kun je ze programmeren? Dan is dynamisch zeker een goede keuze. Laat je de airco's overdag op de goedkope momenten draaien op de overvloedige zonnestroom. En dan kom je einde middag thuis in een heerlijk koele woning. Airco's dan weer uit ('s avonds wat hogere prijzen) en zit je koel en stil.

Andere apparaten als wasmachine, droger en vaatwasser hebben vaak een simpele uitstelfunctie, waardoor je ook de goedkoopste momenten kunt kiezen.

Eventueel is eea ook te automatiseren, maar met grootverbruikers op deze manier is het al simpel te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-06 12:25
user109731 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 20:19:
[...]

Het is koffiedik kijken allemaal, maar gas is juist het duurst in ongeveer eind Q2 en Q3. In Q4 en Q1 wanneer je het meest verbruikt is het juist goedkoper. De prijzen zijn gebaseerd op de inkoopmomenten in het jaar. Dus bij dynamisch zou het nog steeds voordeliger moeten zijn.

https://infogram.com/vari...j-2023-os-1h7z2l8z1om0x6o

Je ziet in het grafiek dat zowat ELKE januari de gasprijs duurder was dan in juli (scheelt weinig toen).
Ondanks dat 2021 door inflatie en 2022 door oorlog de grafieken een beetje moeilijk te lezen zijn zie je daar ook een patroon.

Maargoed, gegevens op basis van historie hebben natuurlijk GEEN garantie op de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmHaKa
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21:05

EmHaKa

harêuh

earthman schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 12:21:
Ik zie dat sinds een paar dagen de ZP app een deel van mijn gasverbruik mist. Iemand anders dat ook gemerkt?
Ja, dat heb ik ook, donderdag werkte het nog, maar vrijdag, zaterdag en zondag geen gasverbruik in de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:50
EmHaKa schreef op maandag 12 juni 2023 @ 08:41:
[...]

Ja, dat heb ik ook, donderdag werkte het nog, maar vrijdag, zaterdag en zondag geen gasverbruik in de app.
Hier dan weer geen enkel probleem: al het gasverbruik staat in de ZP app

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01:32
Ook hier geen last van, alle dagen gasverbruik staat in de ZP app.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthman
Het is niet zo dat ik geen gasverbruik heb, alleen staat regelmatig een deel van de uren in de avond (of zelfs alle uren in de avond) op 0, terwijl er wel degelijk gas is verbruikt volgens de andere P1 lezer. Stroom ontbreekt niet voor die uren, en komt overeen met de andere lezer, dus het ligt er niet aan dat de P1 poort de data niet levert.

Wat ook gek is, de P1 poort levert absolute meterstanden (om XX uur is de tellerstand YYY), en geen verbruik, dus je zou eigenlijk verwachten dat zelfs als de Connect om de een of andere reden ergens wat telegrammen gemist heeft, hij dit daarna gewoon 'corrigeert' door eventueel al het verbruik toe te kennen aan een later uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
  • Laatst online: 19-06 14:15
bilgy_no1 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 18:59:
[...]

Waarom zelf raden met Windy als je gewoon een specifieke website hiervoor kunt checken?

https://energie.theoxygent.nl/

Volg dit nu een paar weken en lijkt redelijk te kloppen. Op basis hiervan ook al bedacht om morgen en overmorgen wat te laden. Heb het toch pas zondagavond nodig om ver te rijden.
Verdomme, ik zou graag willen kunnen backtracken op die site. Lijkt me heel leuk om te zien hoeveel die gemiddeld afwijkt op de 2 tm 7 dagen vooruit, en onder welke omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@earthman P1 bedoel je dan neem ik aan?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthman
Uiteraard 🤦

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@earthman Dat haalt al wat verwarring weg.

Kan het zijn dat het in de avond om zeer laag verbruik gaat wat onder de drempelwaarde ligt van wat die Zonneplan app laat zien? Of gaat het om meer dan 0.1m3?

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lecenten
earthman schreef op maandag 12 juni 2023 @ 09:46:
Het is niet zo dat ik geen gasverbruik heb, alleen staat regelmatig een deel van de uren in de avond (of zelfs alle uren in de avond) op 0, terwijl er wel degelijk gas is verbruikt volgens de andere P1 lezer. Stroom ontbreekt niet voor die uren, en komt overeen met de andere lezer, dus het ligt er niet aan dat de P1 poort de data niet levert.
Bij mij hetzelfde, de Zonneplan app mist vanaf donderdag 8 juni een groot deel van het gasverbruik. Stroom klopt wel. Ik zie dagen met ongeveer 0,05 m3 verbruik in de app, terwijl het werkelijke verbruik rond de 1 m3 ligt.

Dat werkelijke verbruik zie ik in slimmemeterportal.nl dus de meterstanden worden wel correct doorgegeven.

Het moet ergens tussen de Zonneplan Connect en de app fout gaan, toch raar dat stroom dan wel klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Het valt mij op dat de Tibber app teruglevering slecht bijhoudt.

Als ik inlog en naar het stroomverbruik kijk dan pas schiet de grafiek naar beneden.

Daarvoor meet de app blijkbaar teruglevering niet mee.

Meer mensen last van/ ervaring mee?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F-cQyTkZiBycYRWKsRWCTZC_YEk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/a4g7pGCyhtVChafDesSz9q0T.png?f=fotoalbum_large

Als je dan even uit de app gaat en een paar minuten later weer terug komt dan schiet ie weer naar beneden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N4SAKdBJ5WmKgxXY-GP3p1bIOFw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FdTSSRXsxxmBSgYdy4ZG762Q.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door dr86 op 12-06-2023 14:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
dr86 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:15:

Als ik inlog en naar het stroomverbruik kijk dan pas schiet de grafiek naar beneden.

Meer mensen last van/ ervaring mee?[Afbeelding]

Als je dan even uit de app gaat en een paar minuten later weer terug komt dan schiet ie weer naar beneden.
[Afbeelding]
Ik denk omdat het realtime is. Zodra de app naar de achtergrond gaat geeft die geen gegevens meer door om de accu te sparen. Je kan hem wellicht op de achtergrond laten draaien door de batterijbeperking uit te schakelen voor de app maar wellicht zit het in de app zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-06 10:11
dr86 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:15:

Meer mensen last van/ ervaring mee?[Afbeelding]

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZVnLWbmh9cJsoAY5TrdeqtuBJPA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9DG1l5vOB48D5J1reCKxHqV1.png?f=fotoalbum_large

Geen last van eigenlijk? Misschien een verschil tussen android / ios?

[ Voor 26% gewijzigd door Senaxx op 12-06-2023 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthman
Raymond P schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:04:

Kan het zijn dat het in de avond om zeer laag verbruik gaat wat onder de drempelwaarde ligt van wat die Zonneplan app laat zien? Of gaat het om meer dan 0.1m3?
Nope het gaat net als bij @Lecenten om significante hoeveelheden, beginnend vanaf 8 juni:

1.1m3
1.54m3
0.17m3
1.0m3

Mijn HA verbruik komt wel min of meer overeen met wat slimmemeterportal.nl laat zien (behalve dan dat blijkbaar niet altijd verbruik van rond het eind van een uur in hetzelfde uur terechtkomt, maar de totalen kloppen dan weer wel).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Magnat
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-06 09:15
De tibber rekening voor Mei is binnen en hij is leuk genoeg om even te delen. Voor het eerst krijg ik naast het terugleveren ook geld (ex belastingen) terug voor verbruik.

Dit komt door het gebruik van een thuisbatterij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AftVb1CDT3vMmK1OTkyKLyH3f-c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ct9xboGvMCJ0Jj4p8tzW3zqY.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Magnat op 12-06-2023 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zaadstra
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-06 23:31

zaadstra

Überprutser

Raymond P schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:04:

Ik zag het hier ook voor vrijdag 9 juni.
Het zal wel weer rechtgetrokken worden als transporteur Stedin de metergegevens aan Zonneplan aanlevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthman
zaadstra schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:40:
[...]

Ik zag het hier ook voor vrijdag 9 juni.
Het zal wel weer rechtgetrokken worden als transporteur Stedin de metergegevens aan Zonneplan aanlevert.
Dat wordt denk ik niet rechtgetrokken, immers deze gegevens komen alleen uit de Connect. De P4 data komen uberhaupt niet in de app terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthman
Lecenten schreef op maandag 12 juni 2023 @ 13:48:
[...]

Bij mij hetzelfde, de Zonneplan app mist vanaf donderdag 8 juni een groot deel van het gasverbruik. Stroom klopt wel. Ik zie dagen met ongeveer 0,05 m3 verbruik in de app, terwijl het werkelijke verbruik rond de 1 m3 ligt.

Dat werkelijke verbruik zie ik in slimmemeterportal.nl dus de meterstanden worden wel correct doorgegeven.

Het moet ergens tussen de Zonneplan Connect en de app fout gaan, toch raar dat stroom dan wel klopt.
Gebruik jij een splitter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zaadstra

zaadstra

Überprutser

earthman schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:42:
[...]
Dat wordt denk ik niet rechtgetrokken, immers deze gegevens komen alleen uit de Connect. De P4 data komen uberhaupt niet in de app terecht.
Maar wel in de maandfactuur, die klopt tot nu toe wel met de Domoticz maandtelling.

Ik gebruik dezelfde splitter als Zonneplan levert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lecenten
earthman schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:55:
[...]

Gebruik jij een splitter?
Nee, alleen de Connect zit in de P1 poort, verder niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthman
Ok dan hebben we:

1x geen splitter
1x zonneplan splitter
1x 'buurman en buurman' splitter 😁

En bij alledrie ontbreken er delen van het gasverbruik.

Dan zal het dus niet aan de splitter liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zaadstra

zaadstra

Überprutser

Je kan per uur het verbruik kijken, en dan zie ik dat vanaf de ochtend of middag tot een uur of 22:00 de gegevens ontbreken. Ik weet wanneer er gedoucht is.
Dacht eerst dat het lag aan mijn update van de router (paar uur geen Internet) maar bedacht dat die ZP Connect via 4G loopt. :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tonvanboven
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 04-06 20:58
Magnat schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:37:
De tibber rekening voor Mei is binnen en hij is leuk genoeg om even te delen. Voor het eerst krijg ik naast het terugleveren ook geld (ex belastingen) terug voor verbruik.

Dit komt door het gebruik van een thuisbatterij.

[Afbeelding]
Sinds half mei is de thuisbatterij in gebruik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aDj0jcQQ95OcD2Js-E9mfpdDqgs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MrFdWeKpRIgl4wLlg9opHvMY.png?f=fotoalbum_large

Dus 125kWh van het net getrokken en daarvoor €58 gekregen. Prijzen in Home Assistant zijn exclusief vaste kosten. In totaal €75 terug :)

Tibber; 3-fase Victron 5000 ESS, 60 kWh opslag; Day Ahead Optimizing van @KC27; PV 10kWp sinds 2010, EV sinds 2014; gasloos sinds 2001

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogierrr
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 12-05 09:19
tonvanboven schreef op maandag 12 juni 2023 @ 19:29:
[...]

[Afbeelding]

Dus 125kWh van het net getrokken en daarvoor €58 gekregen. Prijzen in Home Assistant zijn exclusief vaste kosten. In totaal €75 terug :)
Nice. Doe je de automatisering zelf, of doet de batterij dit? Hoeveel kWh aan batterijen heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rastapopoulos
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20:12
earthman schreef op maandag 12 juni 2023 @ 17:17:
Ok dan hebben we:

1x geen splitter
1x zonneplan splitter
1x 'buurman en buurman' splitter 😁

En bij alledrie ontbreken er delen van het gasverbruik.

Dan zal het dus niet aan de splitter liggen.
En ik heb het ook en gebruik de splitter van Homewizard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jitse H
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:25
Rastapopoulos schreef op maandag 12 juni 2023 @ 21:29:
[...]

En ik heb het ook en gebruik de splitter van Homewizard.
Hier klopt het dan allemaal wel, met HomeWizard actieve splitter.

Interesse in een 3D geprint camerakapje voor de Enyaq / ID.4, stuur gerust een PB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:08
Swerfer schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 12:31:
Hmm...

[Afbeelding]

Of komt dat omdat ik sinds 2 juni een warmtepompboiler heb :)
Twee opties:
  1. De meter geeft stand niet door.
  2. ZP verwerkt de stand niet.
Optie 1 lijkt me het meest waarschijnlijk nu andere ZP afnemers aangeven geen probleem te hebben. Wel raar dat de meter slechts 1 product niet door lijkt te geven. Mogelijk hicup tussen gas meter en elektriciteitsmeter? Die neemt communicatie voor zijn rekening.
Meter heeft een buffer van 10 dagen. Het kan dus met twk nog goed komen.

Als de meter kuren heeft wens ik je veel succes. De netbeheerder is verantwoordelijk, maar neemt geen enkele verantwoordelijkheid is mijn ervaring (Enexis) . Ik heb daar met de ACM contact over gehad. Aangeven dat er een "sanctie" in de Netcode zou moeten bij falende meters. Meetplicht is nu een plicht zonder consequenties bij niet naleven, dus de netbeheerder voelt geen enkele druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnat
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-06 09:15
tonvanboven schreef op maandag 12 juni 2023 @ 19:29:
[...]

[Afbeelding]

Netjes! Is dit een maand?

Die 132,98 kWh die ik heb ingekocht voor -2.81c heb ik natuurlijk ook weer verkocht met wat PV overschot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zAdDsZYWn3rYGhG1GVTfVCytY8c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nQJvawDvFc16zIyKB2Yo7euo.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zaadstra

zaadstra

Überprutser

Marcva schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 06:03:
[...]

Twee opties:
  1. De meter geeft stand niet door.
  2. ZP verwerkt de stand niet.
Optie 1 lijkt me het meest waarschijnlijk nu andere ZP afnemers aangeven geen probleem te hebben. Wel raar dat de meter slechts 1 product niet door lijkt te geven. Mogelijk hicup tussen gas meter en elektriciteitsmeter? Die neemt communicatie voor zijn rekening.
Meter heeft een buffer van 10 dagen. Het kan dus met twk nog goed komen.
Optie 1 lijkt me onwaarschijnlijk, aangezien de gegevens wel uit de P1 poort zijn gerold. Natuurlijk zou het kunnen, maar het is niet zo dat het meetwerk het gemist heeft. En let wel, de elektriciteitsmeter hoeft alleen maar die gasdata door te geven aan P1 en netbeheerder.
We gaan het zien aan het eind van de maand, interessante testcase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmHaKa
  • Laatst online: 21:05

EmHaKa

harêuh

zaadstra schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:40:
[Het zal wel weer rechtgetrokken worden als transporteur Stedin de metergegevens aan Zonneplan aanlevert.
Bij mij werkt alles nu weer normaal en ook de afgelopen dagen kloppen weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:08
zaadstra schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 07:59:
[...]

Optie 1 lijkt me onwaarschijnlijk, aangezien de gegevens wel uit de P1 poort zijn gerold. Natuurlijk zou het kunnen, maar het is niet zo dat het meetwerk het gemist heeft. En let wel, de elektriciteitsmeter hoeft alleen maar die gasdata door te geven aan P1 en netbeheerder.
We gaan het zien aan het eind van de maand, interessante testcase.
Had voor beide producten een storing richting netbeheerder. Data P1 liep ondertussen keurig door idd. Heb daarom de Pulse van Tibber aangeschaft als backup. Uiteindelijk door Enexis betaald trouwens ;)
Daarmee is gas nog niet getackeld, maar vind ik minder interessant.
Succes anyway.

[ Voor 0% gewijzigd door Marcva op 13-06-2023 08:33 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthman
EmHaKa schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 08:18:
[...]

Bij mij werkt alles nu weer normaal en ook de afgelopen dagen kloppen weer.
Het lijkt nu weer 'normaal' te werken, ook de afgelopen dagen zijn bijgewerkt, zij het dat de precieze hoeveelheden per uur voor de voorheen ontbrekende periodes niet overeenkomen met de andere metingen: bijvoorbeeld 3 uur achter elkaar precies 0.31 terwijl de andere metingen verschillende waardes geven. Wellicht is dit gewoon een kwestie van 'we hebben geen standen gedurende die hele periode, maar aan het eind ervan is de stand X dus we smeren het uit over de ontbrekende uren'.

De dagtotalen en het totaal voor de maand klopt nu wel ongeveer weer.

De rekening gaat sowieso met de P4 data, niet met de P1 data. Ik heb pas vanaf midden april de connect aan de meter hangen terwijl ik vanaf 1 maart een contract heb. Het ontbreken van de P1 data is nooit een probleem geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthman
Oeps, te snel geroepen. De gasdata van vandaag klopt niet. De eerdere data is wel bijgewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
earthman schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 09:05:
[...]

Het lijkt nu weer 'normaal' te werken, ook de afgelopen dagen zijn bijgewerkt, zij het dat de precieze hoeveelheden per uur voor de voorheen ontbrekende periodes niet overeenkomen met de andere metingen: bijvoorbeeld 3 uur achter elkaar precies 0.31 terwijl de andere metingen verschillende waardes geven. Wellicht is dit gewoon een kwestie van 'we hebben geen standen gedurende die hele periode, maar aan het eind ervan is de stand X dus we smeren het uit over de ontbrekende uren'.

De dagtotalen en het totaal voor de maand klopt nu wel ongeveer weer.
Bij mij kloppen de dagtotalen nu in het maandoverzicht, behalve die van 10 en 12 juni. Maar als ik de dagoverzichten van 8 t/m 12 juni bekijk, dan kloppen die nog steeds niet en het totaal van de dag klopt dus ook niet met het dagtotaal in het maandoverzicht. Het werkt al iets beter, maar even afwachten.

Je zou in eerste instantie denken aan een communicatieprobleem tussen de gasmeter en de slimme meter of tussen de slimme meter en de Connect. Maar sommigen hier sturen de P1 data via een splitter ook naar een ander systeem en ik begrijp dat de data daar wel goed binnenkomen, da's wel heel raar....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthman
Lecenten schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 12:18:
[...]

Je zou in eerste instantie denken aan een communicatieprobleem tussen de gasmeter en de slimme meter of tussen de slimme meter en de Connect. Maar sommigen hier sturen de P1 data via een splitter naar een ander systeem en ik begrijp dat de data daar wel goed binnenkomen, da's wel heel raar....
Ja, ik heb een splitter en een tweede P1 lezer stuurt de data door naar Home Assistant, en daarnaast wordt mijn P4 data naar slimmemeterportal.nl doorgestuurd. Beiden tonen dezelfde metingen, alleen via de Connect mist er wat gas. Er is dus niks mis met de communicatie tussen de gasmeter en de slimme meter (P2), data uit de P1 poort is goed, en data via P3 (meter -> netbeheerder) gaat blijkbaar ook goed (anders kwam het er bij P4 niet goed uit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Goed dat ik dit topic ben tegengekomen. Dank voor de goede topic start en de berekeningen.

Zit al een geruime tijd bij Frank energie maar vorige maand verhuisd en zonnepanelen laten plaatsen. Nu alles het aan het overwegen.

Overigens heb ik wel positieve ervaringen met Frank. De eindafrekening is gewoon geregeld zonder gezeur. Ook moest ik ivm een spoedaanvraag een borg betalen. Dit is ook terug gestort. Ook wel eens goed om te vermelden tenslotte.

Maargoed ivm de zonnepanelen maar overstappen (waarschijnlijk tibber) ivm het salderen. Ik heb ongeveer een oost west opstelling waardoor het terugleveren wel aantrekkelijk is aangezien ik best wel veel opwek op de duurste momenten. Via HA maar even regelen de panelen uit te zetten op de momenten dat de prijs negatief wordt en natuurlijk de groot verbruikers zoveel mogelijk aan tussen 11 - 15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 22:08
Hoewel goede dagen blijven de prijzen behoorlijk stabiel, hoog bedoel ik dan...
Pagina: 1 ... 156 ... 285 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels