Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zaadstra
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-07 22:13

zaadstra

Überprutser

EmHaKa schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 08:18:
[...]

Bij mij werkt alles nu weer normaal en ook de afgelopen dagen kloppen weer.
Hier is het ook gefixt en klopt met Domoticz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Deldenaar schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 18:11:
Hoewel goede dagen blijven de prijzen behoorlijk stabiel, hoog bedoel ik dan...
Ja, opvallend he ineens de laatste dagen? Toch wat bronnen uitgezet waarschijnlijk.

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Taro schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 21:12:
[...]

Ja, opvallend he ineens de laatste dagen? Toch wat bronnen uitgezet waarschijnlijk.
Ik denk: een combinatie van weinig wind en veel extra verbruik van airco's.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06:29
Taro schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 21:12:
[...]

Ik kreeg uit Zweden de volgende foto met de melding dat het daar kurkdroog is: :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zi2oSWF4PIUrJqwjNBWIwKOviAY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4mG6VXmv1epzLmn9O5CPAWiX.jpg?f=fotoalbum_large

Er is in Noorwegen/Zweden iig net zo weinig regen gevallen als hier en er is nu aanzienlijk minder smeltwater. Kleine 50% minder export naar NL/DE/DK vergeleken met vorige maand met wat ik snel kon zien. (linkje)

[ Voor 6% gewijzigd door Raymond P op 13-06-2023 22:32 ]

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonvanboven
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 19:35
rogierrr schreef op maandag 12 juni 2023 @ 20:53:
[...]

Nice. Doe je de automatisering zelf, of doet de batterij dit? Hoeveel kWh aan batterijen heb je?
Nog met de hand en ben bezig de software van @KC27 in gebruik te gaan nemen. Batterijen ~60kWh.

Tibber; 3-fase Victron 5000 ESS, 60 kWh opslag; Day Ahead Optimizing van @KC27; PV 10kWp sinds 2010, EV sinds 2014; gasloos sinds 2001

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonvanboven
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 19:35
Magnat schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 07:17:
[...]
Netjes! Is dit een maand?
Begin mei waren het twee batterijen van ~15kWh, half mei volle bak. En was het voor mij een voorzichtig begin om te leren om te gaan met een batterij.

Tibber; 3-fase Victron 5000 ESS, 60 kWh opslag; Day Ahead Optimizing van @KC27; PV 10kWp sinds 2010, EV sinds 2014; gasloos sinds 2001

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krinne
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 13-06-2023
Weet iemand ook waarom de teruglevertarieven van Zonneplan niet vermeld staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:44

de Peer

under peer review

Krinne schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 22:41:
Weet iemand ook waarom de teruglevertarieven van Zonneplan niet vermeld staan?
Bij een dynamische contract is het teruglevertarief gelijk aan het kale levertarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Deldenaar schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 18:11:
Hoewel goede dagen blijven de prijzen behoorlijk stabiel, hoog bedoel ik dan...
Met de nieuwe aircoverslaving van Nederlanders tegenwoordig denk ik dat het verbruik ook gewoon toeneemt. Aangevuld met zwakke wind en zonnepanelen die misschien alweer last hebben van oververhitting en dus ook alweer over hun piek efficiëntie heen zijn. Dat maakt de grafiek vlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 15-07 17:10
*off-topic*

En zie Feature Tweakers.net Nachtmodus.

[ Voor 80% gewijzigd door tweakduke op 15-06-2023 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Niek.
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15-07 13:55
Gisteren is zowel de slimme meter als de gasmeter vervangen door een nieuwe meter met SMR 5. Helaas geeft hij nu de gasstanden niet meer door naar de Zonneplan app. Volgens Zonneplan is het een veelvoorkomend probleem na vervanging. De gasmeter was volgens hun niet meer verbonden met de slimme meter. Iemand anders met de zelfde ervaring? Hoop niet dat Liander kosten in rekening gaat brengen als ik ze opnieuw langs laat komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marciej123
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15-07 15:31
.Niek. schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 10:21:
Gisteren is zowel de slimme meter als de gasmeter vervangen door een nieuwe meter met SMR 5. Helaas geeft hij nu de gasstanden niet meer door naar de Zonneplan app. Volgens Zonneplan is het een veelvoorkomend probleem na vervanging. De gasmeter was volgens hun niet meer verbonden met de slimme meter. Iemand anders met de zelfde ervaring? Hoop niet dat Liander kosten in rekening gaat brengen als ik ze opnieuw langs laat komen.
Hier zal je helaas niks aan kunnen doen, dit is bij ons ook gebeurt op 20 november, tot op heden nog geen gasstanden door via de P1 poort.
Een case staat open bij Enexis maar ik vrees dat ik nog een stuk langer zal moeten wachten..
Je hoeft je geen zorgen te maken dat hiervoor kosten in rekening worden gebracht, alleen ga er maar vanuit dat dit wel even gaat duren..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NoAcars
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19-10-2024
Toch wel raar hoor dat die netbeheerders ermee wegkomen met enorm lange wachttijden op herstel van de juiste diensten van je slimme meter. Daar waar je uiteindelijk je netbeheerkosten voor betaald. Sterker nog, een apart deel van die rekening is specifiek voor de slimmer meter. Ik heb nu ook een niet 100% functionerende slimmer meter. P1 leest wel uit, maar de GSM verbinding is weg, waardoor de netbeheerder Enexis de meter niet meer kan uitlezen op afstand. Enexis 1e lijnshulp vermoedt dat er tussen de cel waarin mijn slimme meter zich bevindt en de GSM mast een verandering is geweest, waardoor het signaal nu niet meer aankomt. Schijnt vaker voor te komen. Komt door het plaatsen van zonnepanelen in de wijk zeggen ze. Ik vind dat een apart verhaal. Het ligt bij hun 2e lijn nu en het gaat zeker 10 weken duren voordat het opgepakt gaat worden. Personeelstekort bla bla bla. En die 10 weken is al een verhoogde prioriteit, omdat ik een dynamisch contract heb. Nondeju, hoe lang mag je wachten als je een 'normaal' contract hebt? (Daar is het probleem ook minder spannend, dus dan kun je de klanten ook laten wachten).
Waar het mij om gaat is dat met de verschillende diensten die er zijn een goed functionerende slimme meter essentieel is. Daar moet dan ook alle prioriteit liggen wat mij betreft om die asap te herstellen als er iets niet pluis is. Eens horen wat de ACM er van vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:13
NoAcars schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 11:05:
Toch wel raar hoor dat die netbeheerders ermee wegkomen met enorm lange wachttijden op herstel van de juiste diensten van je slimme meter. Daar waar je uiteindelijk je netbeheerkosten voor betaald. Sterker nog, een apart deel van die rekening is specifiek voor de slimmer meter. Ik heb nu ook een niet 100% functionerende slimmer meter. P1 leest wel uit, maar de GSM verbinding is weg, waardoor de netbeheerder Enexis de meter niet meer kan uitlezen op afstand. Enexis 1e lijnshulp vermoedt dat er tussen de cel waarin mijn slimme meter zich bevindt en de GSM mast een verandering is geweest, waardoor het signaal nu niet meer aankomt. Schijnt vaker voor te komen. Komt door het plaatsen van zonnepanelen in de wijk zeggen ze. Ik vind dat een apart verhaal. Het ligt bij hun 2e lijn nu en het gaat zeker 10 weken duren voordat het opgepakt gaat worden. Personeelstekort bla bla bla. En die 10 weken is al een verhoogde prioriteit, omdat ik een dynamisch contract heb. Nondeju, hoe lang mag je wachten als je een 'normaal' contract hebt? (Daar is het probleem ook minder spannend, dus dan kun je de klanten ook laten wachten).
Waar het mij om gaat is dat met de verschillende diensten die er zijn een goed functionerende slimme meter essentieel is. Daar moet dan ook alle prioriteit liggen wat mij betreft om die asap te herstellen als er iets niet pluis is. Eens horen wat de ACM er van vindt.
GSM module kan ook gewoon stuk zijn, want ik begrijp dat er nog geen monteur bij de slimme meter is geweest om te checken of er wel gewoon voldoende GSM signaal is (je dient te weten op welk netwerk je zit)
Bij mij was de GSM module oa stuk, meter had zelfs vrijzicht op GSM mast, maar voor ik daar achter was, was het een spijkerbed aan veronderstelling waar het wel of niet allemaal aan kon liggen, alleen maar om tijd te rekken, daarna ging het ineens snel (binnen 3 dagen een monteur, mogelijk speelde mee dat er geen profiel verbruik te schatten/voorspellen is voor mij [thuisaccu & PV]) En oplossing via P1 was ook niet alles, de terugkoppeling, als ik keek bij energieleverancier was alleen afname voor de lopende maand al hoger dan alle telwerken bij elkaar (dit lag uiteindelijk bij energieleverancier (Tibber) en heeft tot April geduurd (ook na een nwe meter was geplaatst, wat er nu misging is nooit duidelijk geworden)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoAcars
Domba schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 11:58:
[...]

GSM module kan ook gewoon stuk zijn, want ik begrijp dat er nog geen monteur bij de slimme meter is geweest om te checken of er wel gewoon voldoende GSM signaal is (je dient te weten op welk netwerk je zit)
Bij mij was de GSM module oa stuk, meter had zelfs vrijzicht op GSM mast, maar voor ik daar achter was, was het een spijkerbed aan veronderstelling waar het wel of niet allemaal aan kon liggen, alleen maar om tijd te rekken, daarna ging het ineens snel (binnen 3 dagen een monteur, mogelijk speelde mee dat er geen profiel verbruik te schatten/voorspellen is voor mij [thuisaccu & PV]) En oplossing via P1 was ook niet alles, de terugkoppeling, als ik keek bij energieleverancier was alleen afname voor de lopende maand al hoger dan alle telwerken bij elkaar (dit lag uiteindelijk bij energieleverancier (Tibber) en heeft tot April geduurd (ook na een nwe meter was geplaatst, wat er nu misging is nooit duidelijk geworden)
Klopt, er is nog geen monteur langs geweest. De meter zelf geeft -999dBm signaalsterkte. Maar waarvan? Is het het zendvermogen wat ik daar uitlees of is het de gemeten veldsterkte tussen SIM en GSM mast? Ook dat wist de 1e lijnshulp niet te vertellen, dus dat spijkerbed aan veronderstellingen is hier ook aan de gang. Stuur een kerel langs voor storingsanalyse en ga dan een plan maken zou ik zeggen. Personeelstekort of niet; zolang duurt een storingsanalyse niet en rondrijden in de auto in de buurt doen ze toch al. Dus dit zou ad-hoc altijd erbij gepland kunnen worden met de huidige bemanning. Maar ja, aan de goden overgeleverd ben je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15-07 16:48
NoAcars schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 11:05:
Hoewel het totaal van de zotte is dat het zo lang moet duren mag mijns inziens de prio liggen bij uitbreiding van het netwerk; daar heeft iedereen wat aan. Een niet-goed uitleesbare meter is mogelijkerwijs een probleem voor 1 klant.
Dat gezegd hebbende heeft Enexis via een andere aannemer afgelopen maandag bij mij de gasmeter weggehaald. Dit heeft vanaf de aanvraag net geen 6 weken geduurd. Het is dus wel vreemd dat voor zoiets ook niet een aannemer beschikbaar zou zijn die het sneller kan fixen. PS er zal toch wel een 4G verbinding in die slimme meter zitten en niet een 3G-verbinding welke nu zolangzaamaan overal uitgefaseerd wordt......

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
NoAcars schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 12:03:
[...]
Klopt, er is nog geen monteur langs geweest. De meter zelf geeft -999dBm signaalsterkte. Maar waarvan? Is het het zendvermogen wat ik daar uitlees of is het de gemeten veldsterkte tussen SIM en GSM mast? Ook dat wist de 1e lijnshulp niet te vertellen, dus dat spijkerbed aan veronderstellingen is hier ook aan de gang. Stuur een kerel langs voor storingsanalyse en ga dan een plan maken zou ik zeggen. Personeelstekort of niet; zolang duurt een storingsanalyse niet en rondrijden in de auto in de buurt doen ze toch al. Dus dit zou ad-hoc altijd erbij gepland kunnen worden met de huidige bemanning. Maar ja, aan de goden overgeleverd ben je.
Als het een verstoring van het signaalzou zijn, zouden anderen er ook last van moeten hebben in je directe omgeving, informeer eens bij de buren dichtbij. Als die geen last hebben, vraag dan bij netwerkbeheerder hoe dat te verklaren is. ;)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoAcars
Domba schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 12:08:
[...]

Als het een verstoring van het signaalzou zijn, zouden anderen er ook last van moeten hebben in je directe omgeving, informeer eens bij de buren dichtbij. Als die geen last hebben, vraag dan bij netwerkbeheerder hoe dat te verklaren is. ;)
Die vraag stelde ik ook al meteen. Maar je hebt met de 1e lijn te maken. En hun opdracht is de klant mede te delen dat er naar gekeken wordt. Zo spoedig mogelijk, maar ja, personeel bla bla bla. Ik moet wachten totdat de 2e lijn het oppakt en die kun je uiteraard niet direct bereiken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NoAcars
ArPi75 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 12:07:
[...]

Hoewel het totaal van de zotte is dat het zo lang moet duren mag mijns inziens de prio liggen bij uitbreiding van het netwerk; daar heeft iedereen wat aan. Een niet-goed uitleesbare meter is mogelijkerwijs een probleem voor 1 klant.
Dat gezegd hebbende heeft Enexis via een andere aannemer afgelopen maandag bij mij de gasmeter weggehaald. Dit heeft vanaf de aanvraag net geen 6 weken geduurd. Het is dus wel vreemd dat voor zoiets ook niet een aannemer beschikbaar zou zijn die het sneller kan fixen. PS er zal toch wel een 4G verbinding in die slimme meter zitten en niet een 3G-verbinding welke nu zolangzaamaan overal uitgefaseerd wordt......
Ik snap je punt omtrent het netwerk. Dat is idd belangrijker dan 1 klant. Mijn punt is méér dat de slimme meter ondertussen een dusdanig belangrijk onderdeel is, dat er regelgeving zou moeten zijn omtrent de beschikbaarheid van alle functies. En indien iets niet werkt, wat altijd kan, want we hebben me techniek te maken, dat er dan compensatie volgt. Nu is het gewoon, jammer dan. Tibber ging rücksichtlos schatten op basis van oude gegevens. Waarin ik zelfs niet eens panelen had. Dat kan niet in mijn ogen. En bij Tibber konden ze maar 1 correctie uitvoeren over een achterliggende periode, want dat maandelijks doen: nee daarvoor hebben we geen personeel.....(na 6 dagen Tibber ben ik weer terug bij Zonneplan, een verademing wat hulpvaardigheid en kennis betreft van de medewerkers; ik zie nu in dat een beetje méér betalen voordelen kan hebben:-))

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magnat
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-07 09:20
Bij een vriend van mij ook problemen met het uitlezen van de slimme meter. Deze is 2x vervangen. Daar opvolgend kwam de volgende brief van Stedin. Tot op heden werkt het niet.

Bel ons niet.. wij bellen u idee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TdtBRZWyXSrBQZrpcNzaL7Yo0qI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V5Vao1uUiFDJtBmlc2oZhZIS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-06 00:30
De wetgeving is nogal vreemd ten aanzien van netbeheerders: ze hebben bakken taken gekregen maar tegenover geen van die verplichtingen staat een sanctie, of anderzins een stok achter de deur. Alleen de ACM houdt toezicht, maar heeft onvoldoende kennis en capaciteit. De ACM is overigens wel geïnteresseerd in klachten, ontwikkelingen, dus willen graag op de hoogte gehouden worden.
Mijn advies is dus bij een falende meter: dien een klacht in bij je netbeheerder, eventueel een schadeclaim. Wacht de afhandeling af, 6 weken, stap bij geen reactie of onvoldoende resultaat naar de ACM, of Consuwijzer voor particulieren.
De nieuwe energiewet brengt weinig verbetering, want nog steeds geen stok achter de deur. Als er meer meldingen komen fietsen ze dat er wellicht nog in. Al zal dat ijdele hoop zijn O-)
Zie voor mijn voorgeschiedenis Marcva in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."

[ Voor 7% gewijzigd door Marcva op 14-06-2023 13:56 . Reden: Verwijzing ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vegazz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15-07 11:18
Magnat schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 13:22:
Bij een vriend van mij ook problemen met het uitlezen van de slimme meter. Deze is 2x vervangen. Daar opvolgend kwam de volgende brief van Stedin. Tot op heden werkt het niet.

Bel ons niet.. wij bellen u idee.

[Afbeelding]
Vorig jaar hetzelfde meegemaakt; Staan opeens voor je deur om de meter te vervangen. Handig, als je net in een vergadering zit. Uiteindelijk krijg je dan een telefoonnummer wat je kan bellen om een afspraak te maken. je zit een uurtje zonder stroom, fyi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Uurtje? Ik ga ervan uit dat je ze geen koffie hebt geserveerd? :+

(mijn laatste meterwissel duurde +/-20 minuten)

[ Voor 28% gewijzigd door Raymond P op 14-06-2023 14:53 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vegazz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15-07 11:18
Raymond P schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 14:53:
Uurtje? Ik ga ervan uit dat je ze geen koffie hebt geserveerd? :+

(mijn laatste meterwissel duurde +/-20 minuten)
Dan had je een vlotte te pakken, of ik juist een tergend langzame ;)

Wellicht niet op de seconde gelijk een uur, maar toch zeker wel 45 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elpee
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15-07 02:00
Ik ben een leek:

Ik wek jaarlijks 2500kWh op middels mijn zonnepanelen. Ik verbruik ongeveer 4500kWh per jaar aan stroom. Is het voor mij voordeliger om een dynamisch energiecontract af te sluiten of te blijven bij de reguliere aanbieder?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:33

knakworst

Get more sats!

Vegazz schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 15:49:
[...]

Dan had je een vlotte te pakken, of ik juist een tergend langzame ;)

Wellicht niet op de seconde gelijk een uur, maar toch zeker wel 45 minuten.
1 fase of 3 fasen? Zal ook wel uitmaken of je van een digitale of een analoge gemigreerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Vegazz Het was hier ongetwijfeld een snelle, ging op de blinde piloot. Wat hij met de rest van z'n tijd heeft gedaan weet ik niet, maar er is vast hetzelfde uurtje als bij jou geschreven. :P

- knip -

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

elpee schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 18:40:
Ik ben een leek:

Ik wek jaarlijks 2500kWh op middels mijn zonnepanelen. Ik verbruik ongeveer 4500kWh per jaar aan stroom. Is het voor mij voordeliger om een dynamisch energiecontract af te sluiten of te blijven bij de reguliere aanbieder?

Alvast bedankt voor jullie hulp.
Even de startpost lezen aub. Deze vraag komt 3x per dag langs nu lijkt het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mandroideka
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 13-07 10:28
.Niek. schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 10:21:
Heb je gevraagd wat Zonneplan nu gaat doet met hun gas tarief bij jou? Op hun website schrijven ze namelijk dat ze maar liefst 4 euro per m3 rekenen als ze je slimme meter niet kunnen uitlezen.

Samen met de recente storing in hun dongle, waar in deze draad ook enkele berichten over kwamen, maakt me toch wel wat zenuwachtig soms over Zonneplan met hun aparte dongle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
Zonneplan gaat zoals reeds bekend over van achteraf betalen naar een voorschot binnenkort, is ook bekend hoe die voorschot word beredeneerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:54
Deldenaar schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 22:14:
Zonneplan gaat zoals reeds bekend over van achteraf betalen naar een voorschot binnenkort, is ook bekend hoe die voorschot word beredeneerd
Mijn hemel - de eerste hit als ik google op "Zonneplan voorschot".

Het antwoord op je vraag is dus: "ja".

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
Ja, en hoe....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:02
Heb je de eerste alinea wel gelezen? https://www.zonneplan.nl/...-naar-dynamisch-voorschot
Voortaan rekenen we maandelijks een dynamisch voorschot op basis van je verwachte verbruik en de verwachte tarieven voor de komende maand. In de maand daarna verrekenen we je daadwerkelijk gemaakte kosten in de maand ervoor met het reeds betaalde voorschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Ik ben echt benieuwd waar de gasprijs heen gaat. We zitten aan bijna een verdubbeling in een paar weken tijd en vandaag zit er inmiddels ook alweer 8% op. Vaste contracten bieden inmiddels bijna goedkoper gas (€1,12) en stroom (€0,29) dan dynamisch. Als ik de nieuwsberichten mag geloven en Azië flink overgaat op LNG is dat een zeer slecht vooruitzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
TheBrut3 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 10:07:
Ik ben echt benieuwd waar de gasprijs heen gaat. We zitten aan bijna een verdubbeling in een paar weken tijd en vandaag zit er inmiddels ook alweer 8% op. Vaste contracten bieden inmiddels bijna goedkoper gas (€1,12) en stroom (€0,29) dan dynamisch. Als ik de nieuwsberichten mag geloven en Azië flink overgaat op LNG is dat een zeer slecht vooruitzicht.
Als er vaste contracten met die prijzen worden aangeboden, is de verwachting toch juist dat de gasprijs daaronder zal zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Nu online
Kurios schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 10:11:
Als er vaste contracten met die prijzen worden aangeboden, is de verwachting toch juist dat de gasprijs daaronder zal zitten?
Volgens mij kopen de grote aanbieders jouw geschatte verbruik in op het moment dat je een vast contract afsluit en speculeren ze niet op de toekomstige inkoopprijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Kurios Nee, zo werkt dat niet. Bij het aangaan van een vast contract wordt je gas alvast gekocht tegen x tarief voor het kwartaal / de maand dat je het waarschijnlijk gaat gebruiken.

Het day ahead tarief voor gas wordt meer bepaald door hoeveel er afgeweken moet worden van de vooraf gedane schatting verbruik op vaste contracten.

De kans dat de day-ahead gasprijs deze nazomer rock bottom gaat is aanzienlijk. Hoe snel het daarna weer zal klimmen wordt wild over gespeculeerd.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Niek.
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15-07 13:55
mandroideka schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 20:48:
[...]

Heb je gevraagd wat Zonneplan nu gaat doet met hun gas tarief bij jou? Op hun website schrijven ze namelijk dat ze maar liefst 4 euro per m3 rekenen als ze je slimme meter niet kunnen uitlezen.

Samen met de recente storing in hun dongle, waar in deze draad ook enkele berichten over kwamen, maakt me toch wel wat zenuwachtig soms over Zonneplan met hun aparte dongle.
Sinds gisteravond krijg ik op wonderbaarlijke wijze de standen voor gas weer door. De standen zouden via de p4 poort worden doorgegeven aldus een medewerker van Zonneplan.

De gasmeter zelf is trouwens niet te zien in de app. Alleen de slimme meter. (bij het adres van mijn ouders staan zowel de slimme meter als de gasmeter geregistreerd in de app.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Raymond P schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 10:23:
@Kurios Nee, zo werkt dat niet. Bij het aangaan van een vast contract wordt je gas alvast gekocht tegen x tarief voor het kwartaal / de maand dat je het waarschijnlijk gaat gebruiken.

Het day ahead tarief voor gas wordt meer bepaald door hoeveel er afgeweken moet worden van de vooraf gedane schatting verbruik op vaste contracten.

De kans dat de day-ahead gasprijs deze nazomer rock bottom gaat is aanzienlijk. Hoe snel het daarna weer zal klimmen wordt wild over gespeculeerd.
Check, ik weet niet precies hoe de markt werkt, maar ik zou wel verwachten dat als er nu gas wordt 'gekocht', dat er niet fysiek gas wordt gekocht en geleverd, maar een afspraak wordt gemaakt om in de toekomst x m3 tegen x prijs te leveren. Dan zou ik verwachten dat de leverancier voor die levering gaat verwachten dat die prijs niet onder de dan geldende leveringsprijs zal zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Kurios Dat klopt. Die verkoper zal gewoon krijgen wat er afgesproken is.
Van leverancier kan je imho niet echt spreken, het gas in de buis/opslag verwisselt enorm vaak van eigenaar (title transfer).

Stel dat er een hele warme winter week is en er minder vooraf ingekocht gas gebruikt wordt dan heeft de koper toch een afnameplicht en zal ervan af moeten. Op de day-ahead en week markt zal je dan zien dat de prijs daalt.
De situatie andersom verloopt een stukje ingewikkelder.

Het is dus niet simpelweg productie en levering van gas is maar meer een poppenkast met speculanten en heel veel partijen die hun boterham verdienen met het verhandelen.
In Nederland extra handig om je bewust van te zijn, een flink deel van onze stroom wordt opgewekt met gas.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-07 13:52
.Niek. schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 10:33:
[...]
De standen zouden via de p4 poort worden doorgegeven aldus een medewerker van Zonneplan.
Dat is altijd al zo inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ph4nt0m
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-07 17:00
Volgens mij gaat het niet helemaal goed bij Tibber. Andere ook last van?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qJ58J6LalgSFxnZVajDUmqJSzPQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wZwmb2NDvELdfbywUZehlJId.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sa1n5w3ajKNpZ5FQby52P_0mdPI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qX5WqmLt6WNEpjLBbeSwojNT.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
ph4nt0m schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 11:43:

[Afbeelding][Afbeelding]
Nee, heb een andere scherm indeling, opwek en verbruik zijn volledig gescheiden in mijn app (geen intergratie van PV opwek, geeft alleen maar verwarring met een thuisaccu)

Een leuk systeempje met ~10MWh (140-160kWp) opwek voor Juni ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4nt0m
Domba schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 12:05:
[...]

Nee, heb een andere scherm indeling, opwek en verbruik zijn volledig gescheiden in mijn app (geen intergratie van PV opwek, geeft alleen maar verwarring met een thuisaccu)

Een leuk systeempje met ~10MWh (140-160kWp) opwek voor Juni ;)
Was t maar zo :-) het tijdstip waarop dit opgewekt moest zijn, lag tussen 2 en 3 vannacht :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst

knakworst

Get more sats!

Raymond P schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 10:23:

Maar dat x tarief stijgt ook flink.

https://www.theice.com/pr...res/data?marketId=5577209

Je ziet daar voor levering in de komende kwartalen, en tot 5 jaar. Allemaal dik omhoog. En duurder dan de huidige aanbiedingen. Als vuistregel, neem het bedrag per MWh, vermeniguldig met 21% btw, en 68 cent opslag. Dan heb je de prijs zonder marge. Dus 50 euro is 60 cent, plus 68 cent = 1,28 voor een kuub.

Overigens is elektriciteit door dit gezeur best wel duur deze dagen :(

[ Voor 3% gewijzigd door knakworst op 15-06-2023 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-06 00:30

[Afbeelding][Afbeelding]
Nee, ziet er bij mij reëel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
ph4nt0m schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 12:14:
[...]

Was t maar zo :-) het tijdstip waarop dit opgewekt moest zijn, lag tussen 2 en 3 vannacht :-)
Maanpaneeltjes?

Wordt chatten met Tibber, ik had zoiets 1e kwartaal voor afname in API, tot wel >10x mijn hoofdzekeringen, mega irritant omdat voor API nog eens hele maand blijft staan.
Ik maak wel gebruik van Pulse intergratie ondanks dat zijn de maand/jaar totale eigenlijk op geen moment upto date of lopen maar een uurtje achter, maar in de app worden de cumulatieven zo onregelmatig bijgewerkt (geen vermelding tot wanneer bijgewerkt) dat eigenlijk alleen pas 2 dagen na afloop van een maand kan vergelijken met gegevens uit eigen systeem.

Voorbeeld Tov van mijn eigengevens, Hoofdscherm Analyse is 22kWh lager (voor vandaag pas 18kWh ingevoed, dus laatste keer dat bijgewerkt ergens 21-22 uur gisteren (tijdens teruglevering uit accu) ook geen update met de P4 waarden van netbeheerder, detail analyse scherm loopt ca 9kWh achter ca 3 uur geleden voor laatst een keer bijgewerkt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lecenten
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 12-07 11:34
Op de TTF futures markt wordt geen gas verhandeld, daar wordt gespeculeerd op de toekomstige prijs van gas. De volumes daar zijn pakweg een factor 10 (100: zie PS) hoger dan de werkelijke fysieke hoeveelheid gas die uiteindelijk wordt verhandeld. Anders gezegd, tussen de leverancier en afnemer van het gas zitten 9 speculanten.

Laagste en huidige prijs van de juli future is ongeveer 23 en 46 euro -> 100% stijging

Laagste en huidige prijs van de spot markt is ongeveer 23 en 37 cent -> 60% stijging.

Gisteren was de prijs op de spot markt 34 cent, vandaag 37 cent en morgen ook 37 cent. Geen enkele paniek dus, die future prijzen zijn pure speculatie. Daar was lange tijd flink verdiend aan dalende prijzen en op een gegeven moment stokt dat en dan krijg je scherpe bewegingen naar boven, een klassieke short squeeze.

In het huidige vul tempo zijn de bergingen in augustus al vol en dan weten ze niet meer waar ze met het gas naar toe moeten.

PS: de volumes op de future markt zijn geen factor 10 hoger, maar een factor 100(!) dan die op de fysieke markt, zie bijlage. 99% speculatie dus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HtCVnrJ0yq2csLE_VDAPxiqzM1w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FoGxm8zl735gwxaRINQNMhDR.png?f=user_large

[ Voor 22% gewijzigd door Lecenten op 15-06-2023 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
knakworst schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 12:30:
[...]

Maar dat x tarief stijgt ook flink.
Ja, maar de futures hebben verder geen relatie met de day ahead tarieven. :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnat
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-07 09:20

[Afbeelding][Afbeelding]
Mijn vader heeft dit ook eens gehad. Die heeft naast de P1 ook een Pulse. Bij hem ging om het terugleveren. Hier heeft hij niets mee gedaan en dat geld ook niet gekregen. Dus ergens corrigeren ze het.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T1vHjQSkk1vaTsY6mAcrOOJOkCA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ehV7Wx7Le7o6YwjTBj1YPkAE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4nt0m
Magnat schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 13:15:
[...]

Mijn vader heeft dit ook eens gehad. Die heeft naast de P1 ook een Pulse. Bij hem ging om het terugleveren. Hier heeft hij niets mee gedaan en dat geld ook niet gekregen. Dus ergens corrigeren ze het.

[Afbeelding]
Ok top thanks!

Ik heb ze voor de zekerheid wel een bericht gestuurd, met de vraag of zij het juiste zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst

knakworst

Get more sats!

Lecenten schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 12:52:
[...]

Op de TTF futures markt wordt geen gas verhandeld, daar wordt gespeculeerd op de toekomstige prijs van gas. De volumes daar zijn pakweg een factor 10 hoger dan de werkelijke fysieke hoeveelheid gas die uiteindelijk wordt verhandeld. Anders gezegd, tussen de leverancier en afnemer van het gas zitten 9 speculanten.

Laagste en huidige prijs van de juli future is ongeveer 23 en 46 euro -> 100% stijging

Laagste en huidige prijs van de spot markt is ongeveer 23 en 37 cent -> 60% stijging.

Gisteren was de prijs op de spot markt 34 cent, vandaag 37 cent en morgen ook 37 cent.
Waar haal je dat vandaan? Gister was 38 cent, maar inmiddels 46 cent?

De day ahead volgt de TTF vrij nauwkeurig. Ik heb geen account op LEBA, maar bijvoorbeeld deze is meestal na 13:00 uur voor de volgende dag bijgewerkt.

https://www.eex.com/en/market-data/natural-gas/spot

46 cent voor morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treveo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14-07 16:04
Waar is het €1,12 dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLSS
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 14-07 21:47
Als ik de nieuwsberichten mag geloven en Azië flink overgaat op LNG is dat een zeer slecht vooruitzicht.
Dit heb ik even genist. Heb je toevallig nog een goed artikel dat je hierover hebt gelezen in het achterhoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JML
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-07 04:10

JML

Treveo schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 14:19:
[...]

Waar is het €1,12 dan?
1,12 kan ik ook niet vinden. 1,168 en een beetje bij Coolblue voor 1 jaar vast. Alleen gas is alleen mogelijk als je via Independer afsluit. Dat heb ik vanochtend gedaan. Zit nu ook nog dynamisch, maar voor die prijs toch maar voor zekerheid gekozen aankomende wintermaanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treveo
JML schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 14:50:
[...]

1,12 kan ik ook niet vinden. 1,168 en een beetje bij Coolblue voor 1 jaar vast. Alleen gas is alleen mogelijk als je via Independer afsluit. Dat heb ik vanochtend gedaan. Zit nu ook nog dynamisch, maar voor die prijs toch maar voor zekerheid gekozen aankomende wintermaanden.
Precies zelfde hier, ook Coolblue €1,168 vast voor 1 jaar, geeft mij toch een beter gevoel dan weer een winter op dynamisch gokken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lecenten
knakworst schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 13:44:
[...]

Waar haal je dat vandaan? Gister was 38 cent, maar inmiddels 46 cent?

De day ahead volgt de TTF vrij nauwkeurig. Ik heb geen account op LEBA, maar bijvoorbeeld deze is meestal na 13:00 uur voor de volgende dag bijgewerkt.

https://www.eex.com/en/market-data/natural-gas/spot

46 cent voor morgen.
Ik keek naar deze prijzen
https://www.dynamische-en...l/actuele-energieprijzen/

waar die precies vandaan komen weet ik niet, maar de meeste dynamische leveranciers gebruiken de EGSI index en dat is de uurgemiddelde prijs voor de volgende dag van 8:00-18:00. Die van morgen is dus nog niet bekend. Zo te zien gaat het richting 42 cent.

Maar zoals ik in het andere bericht al schreef, zo'n enorm felle beweging omhoog zonder duidelijke aanleiding is typisch voor een speculatieve short squeeze. Als het maar hoog genoeg gaat zijn uiteindelijk alle shorters uit hun positie gedrukt en dan gaan er vast handelaren hun winst nemen en dan kan het weer omlaag.

PS. De stijging stopte vandaag precies bij 50 euro, een mooi rond bedrag om winst te nemen. En dan 20% daling binnen 2 uur tijd..... gekkenwerk en pure speculatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8UzmRbC6V2GU_SOOuxkbqccOLzc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eYu6IfKZpeIagha1kCIbb6X1.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Lecenten op 15-06-2023 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marciej123
Treveo schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 14:58:
[...]

Precies zelfde hier, ook Coolblue €1,168 vast voor 1 jaar, geeft mij toch een beter gevoel dan weer een winter op dynamisch gokken.
Wij hebben hem voor 2 jaar aangevraagd a €1,245.
Na onze verhuizing afgelopen november en de gas prijs van 3.22 bij rattenval (staat nu nog op 1.85 zonder het prijsplafond) lijkt me dit een prima oplossing..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Lecenten schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 15:32:
[...]

PS. De stijging stopte vandaag precies bij 50 euro, een mooi rond bedrag om winst te nemen. En dan 20% daling binnen 2 uur tijd..... gekkenwerk en pure speculatie.
Daar is een prima vraag/aanbod verklaring voor. Vandaag is de prijs over de grens gegaan van wat het lokaal in China kost.
Daar is men dus gestopt met kopen: https://finance.yahoo.com...ders-pause-075455339.html

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lecenten
Raymond P schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 16:25:
[...]

Daar is een prima vraag/aanbod verklaring voor. Vandaag is de prijs over de grens gegaan van wat het lokaal in China kost.
Daar is men dus gestopt met kopen: https://finance.yahoo.com...ders-pause-075455339.html
Het lijkt me sterk dat de Aziaten gisteren gestopt zijn met kopen omdat vandaag hier de prijs precies op het ronde bedrag van 50 euro piekte :) Maar dat is typisch wel zo'n punt waarop traders een stop zetten, dat zie je niet alleen bij gas.

Bij dit soort bewegingen komen de financiele websites altijd met verklaringen, maar soms zijn die er gewoon niet. Ik las vandaag ook al dit als verklaring:

https://www.bloomberg.com...ld-in-groningen-this-year

Een ding weet ik zeker, en dat is 99% van de handel in de TTF futures speculatief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Lecenten M'n punt is dat je day ahead/intraday niet als een future moet zien. Vandaag is het gaan dalen omdat het aanbod hier op de markt toenam.

Dat het verder allemaal speculatief is ben ik helemaal met je eens. Neemt niet weg dat we het moeten doen met het resultaat daarvan.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benji007
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 28-12-2023
Ik heb net mijn stroom overgezet van Zonneplan naar Tibber. Heb ik een Tibber Pulse nodig? Ik heb al een Homewizard P1 meter en zo houd ik het verbruik vooral bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rastapopoulos
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-07 20:57
Interessant die discussie over prijzen van gas, ben erg benieuwd waar het naartoe gaat.

Elektriciteit vind ik de laatste tijd wel opvallend duur met bijzonder veel zon en vaak ook veel wind. Vraag me of hoe dat kan en of dit dan zo blijft de komende maanden. Iemand hierop nog wat interessante input?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogierrr
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10-07 14:57
benji007 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 20:36:
Ik heb net mijn stroom overgezet van Zonneplan naar Tibber. Heb ik een Tibber Pulse nodig? Ik heb al een Homewizard P1 meter en zo houd ik het verbruik vooral bij.
Ik heb ze allebei (Pulse en Homewizard P1). Je hebt de Pulse niet nodig, maar het is wel prettig om wat meer realtime informatie in de Tibber app te hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• knakworst

knakworst

Get more sats!

Rastapopoulos schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 20:41:
Interessant die discussie over prijzen van gas, ben erg benieuwd waar het naartoe gaat.

Elektriciteit vind ik de laatste tijd wel opvallend duur met bijzonder veel zon en vaak ook veel wind. Vraag me of hoe dat kan en of dit dan zo blijft de komende maanden. Iemand hierop nog wat interessante input?
Airco's stimuleren de vraag en zorgen ervoor dat we midden op de dag niet negatief raken.
Elektriciteitsprijs is bij hoge vraag gekoppeld aan de gasprijs, want de gascentrales moeten bijspringen.
Komend weekend wellicht weer een beetje negatief.

Maar dat we op piekmomenten bijna op het prijsplafond raken had ik niet verwacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:07
knakworst schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 21:24:
[...]

Airco's stimuleren de vraag en zorgen ervoor dat we midden op de dag niet negatief raken.
Elektriciteitsprijs is bij hoge vraag gekoppeld aan de gasprijs, want de gascentrales moeten bijspringen.
Komend weekend wellicht weer een beetje negatief.

Maar dat we op piekmomenten bijna op het prijsplafond raken had ik niet verwacht.
Als ik op EnAppSys kijk zie ik dat er vandaag en de komende dagen niet/nauwelijks kolen zijn/worden gestookt. Er wordt dus duidelijk capaciteit afgeschakeld om de balans te bewaren.

Hele goede ontwikkeling, want de PV rendeert zo lekker, terwijl de CO2-uitstoot flink daalt. Tussen 11:00 en 16:00 is PV ongeveer 2/3 van de opwekking.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JUX4qwtp_7Zd9Yt5X3SDUqic_gE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fIlhVf3FspWpoDCXK2IKyhbo.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door bilgy_no1 op 15-06-2023 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst

knakworst

Get more sats!

bilgy_no1 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 22:49:
[...]

Als ik op EnAppSys kijk zie ik dat er vandaag en de komende dagen niet/nauwelijks kolen zijn/worden gestookt. Er wordt dus duidelijk capaciteit afgeschakeld om de balans te bewaren.

Hele goede ontwikkeling, want de PV rendeert zo lekker, terwijl de CO2-uitstoot flink daalt. Tussen 11:00 en 16:00 is PV ongeveer 2/3 van de opwekking.[Afbeelding]
Mooi overzicht. Alleen jammer van dat onzichtbare kleurverschil tussen wkk en gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:07
knakworst schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 23:04:
[...]

Mooi overzicht. Alleen jammer van dat onzichtbare kleurverschil tussen wkk en gas.
Het is op dit moment ook gewoon hetzelfde. WKK staat vaak bij tuinders. Warmte wordt nu gewoon afgevoerd door de ramen in het dak van de kas open te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-1-5-7
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15-07 15:57
Hier wat meer achtergrondinformatie wat betreft de hoge gasprijs:
https://nos.nl/artikel/24...iecontracten-weer-duurder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:44
Gas weer duurder..

Ik twijfel of ik gas moet vastzetten en voor stroom wel dynamisch blijf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Heeft iemand met zonnepanelen de uitbetaling van Tibber al ontvangen? Ik weet niet wat de normale uitbetalingstermijn is, maar vorige maand was factuurdatum de 9e en de volgende dag stond het bedrag al op mijn rekening. deze maand ook factuurdatum 9, maar tot nu toe nog niks

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler
  • Laatst online: 14-07 14:55

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
kmf schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 08:54:
Heeft iemand met zonnepanelen de uitbetaling van Tibber al ontvangen? Ik weet niet wat de normale uitbetalingstermijn is, maar vorige maand was factuurdatum de 9e en de volgende dag stond het bedrag al op mijn rekening. deze maand ook factuurdatum 9, maar tot nu toe nog niks
Vandaag ontvangen, maar het wisselt nogal bij Tibber wanneer het gestort wordt.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23:27
iMode schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 08:23:
Gas weer duurder..

Als ik nog gas zou gebruiken zou ik dat zelf wel doen. Is de stroom goedkoop dan elektrisch stoken. Krijgen we weer van die bizarre prijzen dan op gas stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-07 23:41
Incasso is bij mij altijd zo rond 25e-27e, dus ik verwacht de terugbetaling van de huidige factuur over een dag of 10.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ping83
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-07 14:59
Gas weer duurder..

Wat je beschrijft heb ik zojuist gedaan, gas een jaar vastgezet bij CB via Independer. Stroom laat ik nog bij Zonneplan omdat je hier nog enigszins zelf invloed op hebt kwa verbruik.

Vandaag is de prijs voor gas €1,1389 bij Zonneplan, die €0,03 voor vastigheid het komende jaar/winter is het mij wel waard. Maarja het blijft gokken…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johancuppen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:06
marciej123 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 16:09:
[...]

Wij hebben hem voor 2 jaar aangevraagd a €1,245.
Na onze verhuizing afgelopen november en de gas prijs van 3.22 bij rattenval (staat nu nog op 1.85 zonder het prijsplafond) lijkt me dit een prima oplossing..
@marciej123 Begrijp ik het goed dat je bij CB een 2 jarig contract hebt afgesloten? Heb je dat telefonisch geregeld via de website zie ik die optie namelijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Bezzerk schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 09:00:
[...]

Incasso is bij mij altijd zo rond 25e-27e, dus ik verwacht de terugbetaling van de huidige factuur over een dag of 10.
Ik heb het over de factuur van de vorige maand, dus die van mei 2023. als het goed is heb je die al in je app, maar het gaat ook om uitbetalingen, dus van Tibber richting klant en niet incasso.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marciej123
johancuppen schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 09:15:
[...]

@marciej123 Begrijp ik het goed dat je bij CB een 2 jarig contract hebt afgesloten? Heb je dat telefonisch geregeld via de website zie ik die optie namelijk niet.
Nee bij GreenChoice hebben wij hem afgesloten! (wel via independer)

Is ietsjes duurder, maar 2 jaar zekerheid lijkt me niet verkeerd na de gekte van vorig jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85
  • Laatst online: 14-07 16:23

GG85

.......

Zojuist Gas vast gezet voor 2 jaar bij GC. Zit daar al vast aan stroom omdat we Winddelen hebben.
Prijs is €0,54 excl alles en €1,25 incl alles.

Huidige ANWB Energie prijs is al €1.17 vandaag en het gemiddelde kale tarief voor dit jaar ligt tot nu toe op €0,44 in 2023, €1,20 in 2022 en €0,45 in 2021.

Dus 2 jaar vast voor €0,54 lijkt me een strakke deal. Als je daar in de winter (met hoog verbruik) met dynamisch een paar keer goed overheen gaat zit je daar al boven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aW6yJh9OS2WPptUBPfcWel_FSCo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RJ7kkKY2RI8rHmOKX7riFYFm.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door GG85 op 16-06-2023 09:28 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Faceless
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-07 17:21
Intrigerend dat een persbericht van Ben Woldring (die preekt voor zijn eigen commissie) overgenomen wordt door nos.nl en dat vervolgens mensen daardoor gaan twijfelen en vast gaan zetten. Precies het doel van Ben. Hij zal het ook wel moeilijk hebben gehad in de afgelopen jaren.

Anyhow, van mij persoonlijk hoef je hier niet te melden dat je de prijs hebt vastgezet. Redelijk off topic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Faceless schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 09:35:
Intrigerend dat een persbericht van Ben Woldring (die preekt voor zijn eigen commissie)
spreken voor eigen parochie, is de uitdrukking ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cequadrat
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 15-07 00:59
de Peer schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 09:37:
[...]

Preken voor eigen parochie. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

cequadrat schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 09:43:
[...]

Preken voor eigen parochie. ;)
haha ohja. oeps! :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
[...]
Anyhow, van mij persoonlijk hoef je hier niet te melden dat je de prijs hebt vastgezet. Redelijk off topic.
Het grote rode blok dat je ziet tijdens posten is het daarmee eens.
Mja, in dit geval is het in ieder geval direct duidelijk dat het om een vast contract gaat en kan ik het negeren. Dat is ook wel eens anders. :9

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMode
Ping83 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 09:14:
[...]
Wat je beschrijft heb ik zojuist gedaan, gas een jaar vastgezet bij CB via Independer. Stroom laat ik nog bij Zonneplan omdat je hier nog enigszins zelf invloed op hebt kwa verbruik.

Vandaag is de prijs voor gas €1,1389 bij Zonneplan, die €0,03 voor vastigheid het komende jaar/winter is het mij wel waard. Maarja het blijft gokken…
Bedankt, ik heb nu net precies het zelfde afgesloten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweakx
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 03-07 09:17
Gas weer duurder..

Hier ook opgezegd, dank. Zonneplan wilde ik sowieso vanaf door de verhoging van afgelopen maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezzerk
kmf schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 09:19:
[...]

Ik heb het over de factuur van de vorige maand, dus die van mei 2023. als het goed is heb je die al in je app, maar het gaat ook om uitbetalingen, dus van Tibber richting klant en niet incasso.
Daar heb ik het ook over, ik gaf antwoord op je vraag.

Opvallend is wel dat ze bij mij dus tot dusver zo rond de 25e incasseren, en bij de huidige factuur, dus over mei, aangeven dat ze dat 9 juni zouden terugbetalen, maar dat nog niet hebben gedaan.
Zoals gezegd wacht ik einde maand even af.

Edit: nu net betaling binnen ( @kmf )

[ Voor 3% gewijzigd door Bezzerk op 16-06-2023 11:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bezzerk
de Peer schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 09:37:
[...]

Spreken voor eigen commissie klopt ook als een bus hoor, in deze context _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Nu online
Het was inderdaad €1,14 en niet €1,12, maar ik zie dat Coolblue inmiddels op €1,16 staat. Die zullen door het nieuws van afgelopen tijd ook de ogen open houden. TTF staat vandaag voorlopig weer -10%, dus dat lijkt weer de goede kant op te gaan.

Stroom is wel duur, €0,27 op het goedkoopste moment vandaag. Morgen zal het vast ook prijzig zijn voor een weekend dag, wordt vrij warm en met windkracht 1 zal er weinig opwek zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15-07 16:48
Gisteren ontvangen.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treveo
TheBrut3 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 10:17:
[...]

Het was inderdaad €1,14 en niet €1,12, maar ik zie dat Coolblue inmiddels op €1,16 staat. Die zullen door het nieuws van afgelopen tijd ook de ogen open houden. TTF staat vandaag voorlopig weer -10%, dus dat lijkt weer de goede kant op te gaan.

Stroom is wel duur, €0,27 op het goedkoopste moment vandaag. Morgen zal het vast ook prijzig zijn voor een weekend dag, wordt vrij warm en met windkracht 1 zal er weinig opwek zijn.
€1,14 was VEH denk ik, €1,16 is Independer met lagere leveringskosten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-07 13:52
Reken erop dat zo'n "short squeeze" of in ieder geval vergelijkbare marktbewegingen altijd in deze tijd van het jaar gebeuren om angstige mensen weg te harken naar een vast contract.
De Ben Woldring's van de wereld spinnen hier natuurlijk garen bij.

Dat de markt zo'n beweging maakt lijkt mij momenteel (bij huidig gasverbruik) nog geenszins een noodzaak om gas vast te leggen. Er komen nog wel weer betere momenten en ik verwacht vrij weinig problemen met day ahead deze winter, gezien de voorraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jusch
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-05 08:37

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

Tweakx schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 10:05:
[...]

Hier ook opgezegd, dank. Zonneplan wilde ik sowieso vanaf door de verhoging van afgelopen maand.
Daar baal ik ook van maar ze zijn nog steeds de goedkoopste.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Bezzerk

Ik vind het best ontopic dat mensen nu kiezen van dynamisch af te gaan omdat ze liever zekerheid kopen.

Het geeft aan binnen welke marge mensen kiezen voor het risico van dynamische tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:02
jusch schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 10:25:
[...]

Ja, maar voor stroom alleen als je meer dan 1000 kWh per maand netto afneemt en als Zonneplan goed saldeert. In andere gevallen is Tibber iets goedkoper per maand door hun lage maandelijkse vastrecht.
Maar ja, het gaat in dit geval maar om enkele euro's/centen.

Voor gas zijn ze wel een van de goedkoopste (al is technisch gezien Vrijopnaam goedkoper :P)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Faceless
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-07 17:21
Bezzerk schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 10:27:
[...]

Ik vind het best ontopic dat mensen nu kiezen van dynamisch af te gaan omdat ze liever zekerheid kopen.

Het geeft aan binnen welke marge mensen kiezen voor het risico van dynamische tarieven.
Ik zei ook 'redelijk offtopic'. Als de post iets toevoegt op wat er nog niet gezegd is, is het uiteraard prima.

Een post als "Bedankt, ik heb nu net precies het zelfde afgesloten" is totale verspilling van mijn tijd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• iMode
Faceless schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 10:36:
[...]
Een post als "Bedankt, ik heb nu net precies het zelfde afgesloten" is totale verspilling van mijn tijd.
Jeetje, lekker vriendelijk zeg.. :|
Verkeerde been uit bed gestapt? Vriendin ongesteld?

“verspilling van mijn tijd”

Dan lees je het toch niet? Ik bedank gewoon een mede tweaker. Als het echt zo verspilling van je tijd is reageer dan niet, dat is pas verspilling van je tijd.

Fijne dag en alvast een goed weekend :>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweakx
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 03-07 09:17
iMode schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 11:03:
[...]

Jeetje, lekker vriendelijk zeg.. :|
Verkeerde been uit bed gestapt? Vriendin ongesteld?

“verspilling van mijn tijd”

Dan lees je het toch niet? Ik bedank gewoon een mede tweaker. Als het echt zo verspilling van je tijd is reageer dan niet, dat is pas verspilling van je tijd.

Fijne dag en alvast een goed weekend :>
Eens, ik was juist wel benieuwd wat de gemiddelde Tweaker doet met zulk nieuws. Blijven? Vertrekken? Het hielp mij in ieder geval.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-06 13:18
Tweakx schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 11:06:
[...]
Eens, ik was juist wel benieuwd wat de gemiddelde Tweaker doet met zulk nieuws. Blijven? Vertrekken? Het hielp mij in ieder geval.
Mwoah dit is natuurlijk wel een N=1 (of 2) steekproef. Of dat de 'gemiddelde Tweaker' is? Het geeft alleen aan dat er mensen zijn die afstappen van dynamische contracten (op zich prima), maar wat als er 5 van deze berichten komen? of 10? Is dan ineens "iedereen" om? Uiteindelijk zegt het toch weinig, ieder maakt zo'n eigen keuze, prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Nu online
jusch schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 10:25:
Als ik de ts mag geloven is Tibber goedkoper met alleen stroom en zijn GSL en Energie VanOns goedkoper met gas en stroom.

[ Voor 20% gewijzigd door TheBrut3 op 16-06-2023 11:30 ]

Pagina: 1 ... 157 ... 290 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels