Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:31
Zelfs zonder aansturen loont het zich.

Kan je grootverbruikers aansturen dan is het voordeel nog groter...

3600 Wp op 0° (vrijwel plat)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 07:35
Menselijk gedrag is moeilijk te sturen.
Zeker als er partijen zijn die er belang bij hebben bij het "oude vertrouwde".

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nollekeuh
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-06 19:25
de Peer schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 07:52:
[...]

Ik heb het een aantal keer op Tv gezien hoor. Ook in het nos journaal zelfs. En recent nog bij Radar.
Wel is het zo dat vaak verkeerd uitgelegd wordt dat het alleen interessant is als je je verbruik kunt sturen. En de risico's worden ook overdreven.
Voor gas geld dat uiteraard niet, dat kan je niet sturen. En die prijs ligt nu op de spotmarkt extreem laag t.o.v. de variabele tarieven en daar komt dus ook geen verandering in. Sterker nog: de media rept over 1-3 jaar contracten om maar weer stabiliteit te krijgen op basis van hoge gasprijzen (men is gewend). Die media inhoud komt vast en zeker van de ACM, de lobby van energie leveranciers en de overheid. Ik ben geen wappie, maar dit is best schokkend hoe men de massa ergens toe wilt zetten.

Er wordt door EZ wel degelijk gestuurd op media inhoud en om aardverschuivingen te komen in de markt.
Zie: https://www.volkskrant.nl...en-te-voorkomen~bf1b1afa/

Ik kan het enigszins begrijpen, als iedereen zou overstappen op dynamisch zou de vraag op de spotmarkt stijgen. Hoewel Nederland maar een klein landje is en dus op de wereldwijde prijs weinig invloed heeft. Ik verbaas mij er dus nog steeds over.

[Voor 3% gewijzigd door Nollekeuh op 19-05-2023 08:31]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 08-06 19:12
laurens0619 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 06:38:
[Afbeelding]

Omdat ik de vraag salderen vaak voorbij zie komen even praktijkvoorbeeld:

Feb:
Verbuik: 529kwh a 170 euro = 0,32
Opwek: 24kwh a 7 euro = 0,29

Mei:
Verbruik: 99kwh a 28 euro = 0,22
Opwek: 89kwh a 22 euro = 0,24

Salderen warme maand met koude maand
Zou ik tradioneel de mei op wek met febrari mogen salderen dan waren mijn kosten in februari 140,8 geweest ipv 170.
De mei opwek salderen met februari had dus een waarde van 29 euro wat dus 7 euro hoger is dan de 22 euro die ik nu ontvangen heb. Maar met een normaal contracr had ik nooit 0,32ct/kwh in februari gehad.

Salderen binnen warme maand
Aangezien mijn verbruik nu even hoog ligt als mn opwek kan t interessant zijn tradioneel te salderen. Het zou jammer dat zijn als je bv 500verbruikt a 32ct en 500 opwekt a 24ct. Dan kost je dat 40 euro extra tov normaal salderen.

Echter bij mij is het andersom, ik krijg (nu) meer voor mijn opwek dan verbruik. Stel ik kom deze maand uit op 140 verbruik en 140 opwek dan krijg ik
2,80 terug ipv 0 :)

Feit blijft dat met jaarlijks minimaal evenveel opwekken als verbruiken een tradioneel contract het meest voordelige blijft
Rekenfoutje?
Je verbruik in mei is 99 kWh, totaal 28€, dus ook 28 cent per kWh, niet 22 cent.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:56

de Peer

under peer review

Nollekeuh schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 08:30:
[...]

Voor gas geld dat uiteraard niet, dat kan je niet sturen. En die prijs ligt nu op de spotmarkt extreem laag t.o.v. de variabele tarieven en daar komt dus ook geen verandering in. Sterker nog: de media rept over 1-3 jaar contracten om maar weer stabiliteit te krijgen op basis van hoge gasprijzen (men is gewend). Die media inhoud komt vast en zeker van de ACM, de lobby van energie leveranciers en de overheid. Ik ben geen wappie, maar dit is best schokkend hoe men de massa ergens toe wilt zetten.
Ik krijg er wel een wappie-gevoel bij. ;)
Ik denk zelf dat consumenenprogramma's hun klanten goed kennen en het daarom niet actief adviseren. De meeste mensen willen geen risico's. Ook geen kleine risico's. Ze zijn allemaal oververzekerd en betalen liever een te hoog vast bedrag dan iets lager dynamisch/variabel.

dat de overheid bijstuurde is omdat het een geitenpaadje was met een ongewenst gevolg: een instabiele en onvoorspelbare energiemarkt. dat is onwenselijk.

[Voor 7% gewijzigd door de Peer op 19-05-2023 08:34]

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nollekeuh
John245 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 08:07:
[...]

Inderdaad wel voldoende aandacht op TV. Maar de mensen zijn huiverig. Zelfs mijn buren die ik mijn voordeel heb laten zien willen niet aan dynamisch terwijl hun geen zonnepanelen hebben.

Heb trouwens ook mensen wel weten te overtuigen en die zijn er heel blij mee.
De grap is uiteraard dat als het te duur wordt je weer kan switches en keuze hebt, precies wat de overheid wilde.

Het gaat hier niet over een telefoon abonnement van 120 euro op jaarbasis, maar een bedrag voor de meesten van rond de 3000 euro op jaarbasis. Dat is uiteraard geen kattenpis.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Simpel360 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 08:27:
Menselijk gedrag is moeilijk te sturen.
Zeker als er partijen zijn die er belang bij hebben bij het "oude vertrouwde".
Helemaal niet. Met een pot honing stuur je hele kuddes aan.

- knip -

Acties:
  • +4Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Nollekeuh schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 08:34:
[...]

De grap is uiteraard dat als het te duur wordt je weer kan switches en keuze hebt, precies wat de overheid wilde.
als dynamisch duur is, zal een vast contract vervolgens ook heel duur zijn. dus overstappen is dan juist onverstandig.

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Er wordt door EZ wel degelijk gestuurd op media inhoud en om aardverschuivingen te komen in de markt.
Dat artikel overdrijft wel een beetje want de tarieven zitten nu al maanden onder het prijsplafond bij dynamisch en redelijk wat mensen stappen over maar het is geen aardverschuiving. Het prijsplafond is nog steeds interessant omdat de grootste risico's afgedekt zijn dit jaar.

Als klant bij een dynamische leverancier kan ik ook begrijpen dat de overheid bij een paar uur 41 cent niet direct de portemonnee wil trekken als de rest van de dag ver onder de 40 cent zit.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:24

Swerfer

Hmm...

de Peer schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 08:40:
[...]

als dynamisch duur is, zal een vast contract vervolgens ook heel duur zijn. dus overstappen is dan juist onverstandig.
Dit is inderdaad het grootste risico. Ja je kan eenvoudig je dynamisch contract opzeggen als het duur wordt, maar dan betaal je voor vast of variabel ook de hoofdprijs voor waarschijnlijk een langere duur.

Crypto.com

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hremijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
D_Jeff schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 19:13:
[...]

Dank voor je reactie. Qua all-in prijs rekent Delta momenteel € 1,82 / m3, wat door het huidige prijsplafond gelimiteerd wordt op € 1,45 / m3. Er ligt een aanbod klaar voor een verlening met 1 jaar vast, maar ook deze prijzen zijn boven het prijsplafond.

Mag ik vragen wat jou "all-in" (dagprijs + opslag aanbieder + belastingen (21%) piekprijs was in Nov / dec 2022?

Als ik de grafieken van de gelinkte web gebruikt en 80 eurocent opslag reken, zou dat € 2,25 moeten zijn. Correct?
Het is super onhandig om de prijzen te vergelijken als je ook de ODE, energiebelasting, BTW en de inkoopkosten er bij betrekt.
Dat was in 2022 allemaal anders. (Lager).
Op 8 december was de dag prijs het hoogst van de winter: 1,44/m3 excl alle btw en andere toevoegingen..
Zie https://www.dynamische-en...l/actuele-energieprijzen/
Bij MijnDomein kostte dat toen 2,16/m3 all in (9% BTW).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nollekeuh
de Peer schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 08:40:
[...]

Je hebt dan toch in de afgelopen periode je lage prijzen gepakt, in ieder geval veel lager dan variabel of vast. Dat is waar het om gaat hier he?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nollekeuh
Swerfer schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 08:44:
[...]
Dit is inderdaad het grootste risico. Ja je kan eenvoudig je dynamisch contract opzeggen als het duur wordt, maar dan betaal je voor vast of variabel ook de hoofdprijs voor waarschijnlijk een langere duur.
Nogmaals :):

Je hebt dan toch in de afgelopen periode je lage prijzen gepakt, in ieder geval veel lager dan variabel of vast. Dat is waar het om gaat hier he?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Nollekeuh schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 08:56:
[...]

nee ik reageerde op jouw zin " als het te duur wordt je weer kan switchen"

en mijn stelling is dat je dan nog duurder uit bent, dus dan nog switchen is niet logisch, dan ben je nog duurder uit.
je had dan misschien beter in een 3-jarig contract kunnen zitten voor een middelmatige prijs.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Nollekeuh schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 08:57:
[...]

Nogmaals :):

jij belegt niet op de beurs zeker? 8)7
op de piek van de energieprijs een 1-jarig contract afsluiten doet al je besparing van voorheen teniet.

[Voor 14% gewijzigd door de Peer op 19-05-2023 09:15]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• anboni
  • Laatst online: 07:33
Raven8 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 23:23:
[...]

Excuus, ik dacht dat ze soort reseller model hadden. Toch wel interessant die prijzen zo te volgen door de dag heen. Wel afwachten of ik de discipline kan opbrengen dagelijks de app te openen. Hoe zijn jullie ervaringen daarmee? Zakt de motivatie na een tijdje weg?
Ik heb in home assistant een trigger ingesteld die een push notificatie naar m'n telefoon stuurt als de kale prijs nul of negatief wordt. Verder kijken we meestal wel even naar de tarieven als we de wasmachine of vaatwasser aanzetten om in ieder geval bij de duurste uren weg te blijven.

Ik denk dat er ook wel dagen voorbij gaan dat ik niet naar de tarieven kijk, maar blijkbaar is het al zo'n onbewust iets dat ik dat niet eens zeker weet.

https://www.socialcooling.com/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:48
hremijn schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 08:47:
[...]

Het is super onhandig om de prijzen te vergelijken als je ook de ODE, energiebelasting, BTW en de inkoopkosten er bij betrekt.
Dat was in 2022 allemaal anders. (Lager).
Op 8 december was de dag prijs het hoogst van de winter: 1,44/m3 excl alle btw en andere toevoegingen..
Zie https://www.dynamische-en...l/actuele-energieprijzen/
Bij MijnDomein kostte dat toen 2,16/m3 all in (9% BTW).
Dit was een antwoord dat ik zocht, dank
Eneco vari was toen 3,10/m3 -- Delta zat toen op dat tarief.

Achteraf gezien is iedereen die een "dynamisch gas contract" heeft gehad tussen nov'22 en maart'23 dikke spekkoper geweest. De gasprijs op de spotmarkt zakte namelijk sneller dan de prijsaanpassingen van een variabel contract

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Homer-Simpson schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 10:28:
[...]

Vermindering energiebelasting wellicht? Als je netto teruglevert dan krijg je feitelijk geld toe op je elektra aansluiting.
Hoeveel je teriglevert staat daar toch los van. Iedereen krijgt die vermindering.

Wellicht een cashback dan?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Lecenten
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 06-06 16:22
D_Jeff schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 19:13:
[...]

Dank voor je reactie. Qua all-in prijs rekent Delta momenteel € 1,82 / m3, wat door het huidige prijsplafond gelimiteerd wordt op € 1,45 / m3. Er ligt een aanbod klaar voor een verlening met 1 jaar vast, maar ook deze prijzen zijn boven het prijsplafond.

Mag ik vragen wat jou "all-in" (dagprijs + opslag aanbieder + belastingen (21%) piekprijs was in Nov / dec 2022?

Als ik de grafieken van de gelinkte web gebruikt en 80 eurocent opslag reken, zou dat € 2,25 moeten zijn. Correct?
De gemiddelde dagprijs was in november 2022 88 cent en in december 1,15. Met de BTW en energiebelasting van 2023 zou dat all-in 1,71 en 2,03 zijn geweest.

De variabele tarieven lagen daar destijds ver boven. Inmiddels zijn de goedkoopste variabele tarieven en jaarcontracten iets lager dan het prijsplafond, maar de dynamische prijs bij Zonneplan is vandaag 99,6 cent.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Klopt het dat de tarieven die Zonneplan momenteel in de eigen app toont al inclusief de prijsverhogingingen per 1 juli zijn?

Ik houd zelf de prijzen bij in Home Assistant en dat ging altijd goed, maar sinds de recente update van de Zonneplan app zit ik met de kWh prijs steeds circa 2 cent te laag en met de gasprijs 3ct. Dat komt precies overeen met die prijsverhoging die per 1 juli ingevoerd wordt.

Waarom zouden ze dat doen?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Lecenten
Tralapo schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 11:09:
Klopt het dat de tarieven die Zonneplan momenteel in de eigen app toont al inclusief de prijsverhogingingen per 1 juli zijn?

Ik houd zelf de prijzen bij in Home Assistant en dat ging altijd goed, maar sinds de recente update van de Zonneplan app zit ik met de kWh prijs steeds circa 2 cent te laag en met de gasprijs 3ct. Dat komt precies overeen met die prijsverhoging die per 1 juli ingevoerd wordt.
De dagprijs voor gas is vandaag 29,2 cent. Met de oude opslag van 5 cent is dat all-in 99,6 cent en dat is ook precies wat ik in de app zie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tralapo
  • Niet online
Lecenten schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 11:15:
[...]
De dagprijs voor gas is vandaag 29,2 cent. Met de oude opslag van 5 cent is dat all-in 99,6 cent en dat is ook precies wat ik in de app zie.
Precies, die 99 cent geeft mijn Home Assistant ook aan, net als 22,xx cent per kwh.

De Zonneplan app schotelt mij echter 24ct en 103ct voor op dit moment.

[Voor 29% gewijzigd door Tralapo op 19-05-2023 11:22]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lecenten
Tralapo schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 11:20:
[...]

Precies, die 99 cent geeft mijn Home Assistant ook aan, net als 22,xx cent per kwh.

Mijn Zonneplan app laat een gasprijs van 99,6 cent zien. En ik zie dat een update klaar staat voor die Zonneplan app, ik durf er haast op te wedden dat ik daarna ook 1,03 zie :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08-06 15:01
Tralapo schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 11:20:
[...]

[Afbeelding]
Mijn app laat voor nu nog een kWh prijs zien van 22 cent, en in Home Assistant zie ik het zelfde. Ook zie ik in de Play Store geen update klaarstaan. Dus als de prijzen idd afwijken, dan komt dat niet door de data uit de API, maar doordat de app er kunstmatig wat bovenop rekent. Wel bijzonder, lijkt mij dan eerder op een bug. Goed de factuur volgende maand in de gaten houden om zeker te zijn dat je nog de oude goedkopere prijs betaalt en niet alvast de prijs die pas per 1 juli geldt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 08-06 20:24
Hier ook...ook na een reset

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tralapo
  • Niet online
Heb het even geverifieerd bij Zonneplan zelf en zij zeggen inderdaad dat het een bug betreft, alleen mensen die sinds 15 mei klant zijn zouden deze prijzen moeten zien.

Ze geven ook aan dat de verrekening wel de juiste prijzen gebruikt, dat moet ik dan maar van ze aannemen.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 08-06 20:24
Het kan nog mooier als je de bedragen in decimalen zet in de app

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Zit men weer klaar om PV morgen af te schakelen? :+

- knip -

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Nu online
Raymond P schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 12:56:
Nee dat gaat automatisch.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nollekeuh
de Peer schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 09:02:
[...]

jij belegt niet op de beurs zeker? 8)7
op de piek van de energieprijs een 1-jarig contract afsluiten doet al je besparing van voorheen teniet.
Dit valt echt totaal niet vergelijken met beleggen op de beurs. Komop zeg! Dat slaat echt nergens op, ik betwijfel of jij daar wel iets van begrijpt.

Je weet helemaal niet wat die contract prijzen gaan worden. Je kan als je op dit moment op variabel zit gewoon fors besparen, dat is een zekerheid. Over pakweg een kwartaal kan je daar weer op acteren.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
De terugkomende discussie daarover als het in het weekend een centje onder de 0 duikt niet. ;)

Dacht 'm dit keer netjes te verwelkomen met bitterballen :)F.

- knip -

Acties:
  • +1Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Nollekeuh schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 13:03:
[...]

Je weet helemaal niet wat die contract prijzen gaan worden.
Weten niet. Onderbouwen kan ik het wel. Het is naïef om te denken dat als dynamisch erg duur wordt, dat je dan kunt vluchten naar een variabel of vast contract om goedkoper uit te zijn. Net zoals je je hypotheekrente ook niet snel 20 jaar kunt vastzetten voor een aantrekkelijk tarief nu de variabele rente is opgelopen naar 5 procent.
Je kan als je op dit moment op variabel zit gewoon fors besparen, dat is een zekerheid.
Over pakweg een kwartaal kan je daar weer op acteren.
Met dynamisch bedoel je denk ik? Met variabel betaal je juist best veel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Willempie27
  • Nu online
Raymond P schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 13:08:
[...]

De terugkomende discussie daarover als het in het weekend een centje onder de 0 duikt niet. ;)

Ow kaleprijs is in de 0 voor maar liefst 1 uur.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Raymond P schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 13:08:
[...]

LOL. Ben benieuwd of hij hapt :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Een garnalenkroketje zat er niet in met dat tarief, maar wie weet. :+

- knip -

Acties:
  • +2Henk 'm!

• anboni
  • Laatst online: 07:33
Nee, ik ga in die uren de auto op druppelladen zetten :P

https://www.socialcooling.com/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NoAcars
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 01:59
Ik kom de ZP app niet meer in. Hebben er meer last van?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:40

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Willempie27 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 13:11:
[...]

Ow kaleprijs is in de 0 voor maar liefst 1 uur.
3 uur eronder en 2 uur op 0 en 2 uur op 0.1 en 0.2 cent. Dat vind ik ook 0, dus 7 uur.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Raven8
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 28-05 14:12
Ik zie in de app ook de nieuwe prijzen. Bedankt voor de decimalen tip @Deldenaar Nu nog besluiten of ik over ga stappen, ik ben er nog niet uit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
EVfan schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 08:32:
[...]

Rekenfoutje?
Je verbruik in mei is 99 kWh, totaal 28€, dus ook 28 cent per kWh, niet 22 cent.
Thnx :)
Rekenfoutje ja…. Gefixt nu als het goed is

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• poktor
  • Laatst online: 31-05 17:22
Smuggler schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 14:53:
[...]

Gas is amper te sturen.
En de prijzen zijn per dag.
Dat is echt een vraag wil je het risico van andere prijzen afkopen
Voordeel van gas bij een dynamische leverancier is wel, dat de prijs de markt aardig volgt. Lees je in de krant dat de prijs daalt, dan zul je dat 1 of 2 dagen daarna ook echt zien in de app van je leverancier. Bij een "ouderwetse" leverancier als Greenchoice bijvoorbeeld, betaal je nog een half jaar lang te hoge tarieven.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• poktor
D_Jeff schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 10:17:
[...]

Dit was een antwoord dat ik zocht, dank
Eneco vari was toen 3,10/m3 -- Delta zat toen op dat tarief.

Achteraf gezien is iedereen die een "dynamisch gas contract" heeft gehad tussen nov'22 en maart'23 dikke spekkoper geweest. De gasprijs op de spotmarkt zakte namelijk sneller dan de prijsaanpassingen van een variabel contract
Klopt inderdaad. Ik stapte toen over van Greencoice naar ANWB. Mijn maandbedrag ging direct door de helft! _/-\o_

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PSP123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07:54
Nollekeuh schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 08:34:
[...]

Het gaat hier niet over een telefoon abonnement van 120 euro op jaarbasis, maar een bedrag voor de meesten van rond de 3000 euro op jaarbasis. Dat is uiteraard geen kattenpis.
Ik stap na 2 maanden dynamisch weer over naar een vast contract.
Reden aantal PV panelen flink uitgebreid, waardoor ik straks 0.25eu kan krijgen per kWh en meer zekerheid in de winter.
Op dit moment krijg ik gemiddeld 9 cent per kWh.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:58
9 cent per kwh bij een dynamische aanbieder? Dan laat je de belasting achterwege denk ik?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• poktor
Nee doe ik nooit. Dat ene uurtje dat de prijs onder 0 daalt zal me boeien. In het ergste geval kost me dat een kwartje, terwijl ik met zo'n zonnige dag als vandaag de rest van de dag bijna 10 euro aan stroom genereer. :D
Vandaag daalde de prijs niet lager dan 4 cent, om na een uurtje weer te stijgen. En dat patroon zie ik iedere keer, de ene keer wel onder nul, de andere keer niet. Ik kan het allemaal prima in Home Assistant volgen. Die paar centen zijn al dat gedoe niet waard. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

feelthepower schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 22:00:
9 cent per kwh bij een dynamische aanbieder? Dan laat je de belasting achterwege denk ik?
uiteraard, en terecht. Want bij 'flinke uitbreiding zonnepanelen' is die 9 cent waar hij mee dient te rekenen. Waarbij die 9 cent misschien nog wel lager wordt in de zomer.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• poktor
[...]

Ik kan het enigszins begrijpen, als iedereen zou overstappen op dynamisch zou de vraag op de spotmarkt stijgen. Hoewel Nederland maar een klein landje is en dus op de wereldwijde prijs weinig invloed heeft. Ik verbaas mij er dus nog steeds over.
Klopt inderdaad, hoewel ik er een licht aluhoedjes-gevoel bij krijg. Maar met wat je op tv ziet hierover en leest en hoort van andere mensen, klopt het verhaal wel. Er wordt gestuurd op zoveel mogelijk vaste contracten en hoe doe je dat het beste? Door de "gevaren" van dynamische leveraniers schromelijk te overdrijven en te benadrukken dat een negatief tarief je geld kost als je zonnepanelen hebt. Werkt als een speer.
In werkelijkheid ben je overall gewoon de helft goedkoper uit, is dat negatieve tarief hooguit 1 of 2 uurtjes per maand en kost het je over de hele maand misschien hooguit 50 cent en werken de dynamische leveranciers ook met vaste maandbedragen. Maar de massa die zelf niets onderzoekt, weet dat niet, wil dat ook niet weten en laat zich daarom heel makkelijk sturen.
Ik vind het echt ongelooflijk dat er in deze markt nog steeds mensen zijn die gewoon 25 jaar of langer bij een eneco blijven hangen gewoon "omdat we daar altijd bij zitten". 8)7

Acties:
  • +1Henk 'm!

• D_Jeff
@poktor Toen ik een mailtje van Eneco kreeg dat de boel door de 3 euro de kuub ging, was ik er toch vrij snel klaar mee. Ben toen op zoek gegaan naar een partij waarbij de boel EN goedkoper was EN nog een redelijke TLV had (dat was Delta op dat moment)

Dynamisch had ik al overwegen, maar vanwege de inschatting voor hoge dagprijzen toch maar vanaf gezien. Typische gevalletje van verkeer gegokt en "verloren". :-(

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0Henk 'm!

• frozensun744
  • Laatst online: 08-06 13:00
Ik zit met een dilemma. Onlangs heb ik mijn PV opwek verdubbeld van 5k wp naar 10k wp, met stroom zit ik momenteel bij een dynamische leverancier. Met de nieuwe panelen kom ik op een overschot aan stroom uit. Verder heb ik ook een hybride omvormer waarbij ik binnen afzienbare tijd een batterij aan wil koppelen (10 of 15 kWh).
Wat is nu slim om te doen? Weggaan bij mijn dynamische leverancier en naar een contract met hoge TLV (momenteel Powerpeers 21 cent)? Of is het juist slim om te blijven bij dynamisch, ook wanneer ik een batterij zou hebben zodat ik daarmee enigszins kan sturen op lage/hoge tarieven?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

frozensun744 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 22:53:
Ik zit met een dilemma. Onlangs heb ik mijn PV opwek verdubbeld van 5k wp naar 10k wp, met stroom zit ik momenteel bij een dynamische leverancier. Met de nieuwe panelen kom ik op een overschot aan stroom uit. Verder heb ik ook een hybride omvormer waarbij ik binnen afzienbare tijd een batterij aan wil koppelen (10 of 15 kWh).
Wat is nu slim om te doen? Weggaan bij mijn dynamische leverancier en naar een contract met hoge TLV (momenteel Powerpeers 21 cent)? Of is het juist slim om te blijven bij dynamisch, ook wanneer ik een batterij zou hebben zodat ik daarmee enigszins kan sturen op lage/hoge tarieven?
Ik zou dan inderdaad naar powerpeers gaan.
of je neemt ze allebei, maar dan moet je een SAP (2e slimme meter) nemen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• feelthepower
de Peer schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 22:27:
[...]

uiteraard, en terecht. Want bij 'flinke uitbreiding zonnepanelen' is die 9 cent waar hij mee dient te rekenen. Waarbij die 9 cent misschien nog wel lager wordt in de zomer.
Ja in principe wel, maar ik twijfel of de 25cent die die ook noemt dan wel terugleververgoeding is… ik weet dat jij nog een mooi contract hebt waarbij een SAP interessant is, maar vziw zou 25cent momenteel wel heel hoog zijn?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:05
Wanner is de day ahead marktprijs 21 ct/kWh?
De ochtend en avond bult is sterk afhankelijk van de gasprijs en die moet daarvoor weer verdubbelen en zonnige uren er tussen wordt de prijs gedrukt door PV van klein verbruikers op vast of variabel contract,

Deye SUN12K + 29kWh (Seplos 3x48100-10C +48200-10E)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

feelthepower schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 23:04:
[...]

Ja in principe wel, maar ik twijfel of de 25cent die die ook noemt dan wel terugleververgoeding is… ik weet dat jij nog een mooi contract hebt waarbij een SAP interessant is, maar vziw zou 25cent momenteel wel heel hoog zijn?
ik dacht dat PowerPeers momenteel de hoogste was met 21 cent per kWh, maar daar hebben we het andere topic voor.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik heb al panelen en een accu. Dankzij die accu kan ik op momenten dat het dynamische tarief laag is mijn productie opslaan en terugleveren als het tarief hoog is.
In onderstaande tabel staat per dag mijn verbruik/productie en kosten/opbrengst, gem inkoop tarief en gemiddeld teruglever tarief van de maand mei tot en met gisteren:

Zoals je ziet: veel meer geproduceerd dan verbruikt, toch is mijn gemiddeld teruglevertarief hoger dan wat je van Powerpeers krijgt (alles incl toeslagen, energiebelasting en btw).
Maar: ik ben wel afhankelijk van de dynamische uurkoersen: resultaten uit het verleden .....

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000

Acties:
  • 0Henk 'm!

• frozensun744
Domba schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 23:08:
[...]

Wanner is de day ahead marktprijs 21 ct/kWh?
De ochtend en avond bult is sterk afhankelijk van de gasprijs en die moet daarvoor weer verdubbelen en zonnige uren er tussen wordt de prijs gedrukt door PV van klein verbruikers op vast of variabel contract,
Waarschijnlijk zeer weinig de komende tijd. En de optie om in de 'zon-maanden' een contract te hebbben met hoge TLV en in de 'minder-zon-maanden' een dynamisch contract. Is dat nog interessant?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• frozensun744
KC27 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 23:16:
[...]

Ik heb al panelen en een accu. Dankzij die accu kan ik op momenten dat het dynamische tarief laag is mijn productie opslaan en terugleveren als het tarief hoog is.
In onderstaande tabel staat per dag mijn verbruik/productie en kosten/opbrengst, gem inkoop tarief en gemiddeld teruglever tarief van de maand mei tot en met gisteren:
[Afbeelding]
Zoals je ziet: veel meer geproduceerd dan verbruikt, toch is mijn gemiddeld teruglevertarief hoger dan wat je van Powerpeers krijgt (alles incl toeslagen, energiebelasting en btw).
Maar: ik ben wel afhankelijk van de dynamische uurkoersen: resultaten uit het verleden .....
Zeer interessant, bedankt voor het delen! Mag ik vragen hoe je dit ingericht hebt?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
frozensun744 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 23:51:
[...]

Zeer interessant, bedankt voor het delen! Mag ik vragen hoe je dit ingericht hebt?
Zie mijn posts (en van vele anderen) in het topic Zelf een powerwall bouwen
en review: Vijf tweakers over hun zelfbouwthuisaccu: motivaties, kosten, problem...

[Voor 33% gewijzigd door KC27 op 19-05-2023 23:54]

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000

• Willempie27
  • Nu online
Best een bizar artikel dat de leverancier jou toevoer aan stroom kan bepalen in noodsituaties of door een door jou opgegeven prijs.

https://solarmagazine.nl/...epanelen-zo-snel-mogelijk

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Domba
Willempie27 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 00:58:
Best een bizar artikel dat de leverancier jou toevoer aan stroom kan bepalen in noodsituaties of door een door jou opgegeven prijs.

Niet in noodsituaties, maar als verkoop model de energieleverancier de controle te geven over LLD-slimme meters die huidige zouden moeten vervangen zodat die gunstiger kan inkopen en reguliere energieleveranciers die nu variabel en vaste contracten aanbieden over te halen om ook dynamische aan te bieden.

Edit: Met dynamisch contract nemen we nu al de risico's over van de energieleverancier, maar om de energieleverancier geen enkel risico te laten lopen, ook al maken ze een inschattingsfout, komt Tennet met een 7 sloten risico-vrije oplossing voor de energieleverancier.

link naar originele rapport zie Pagina 100

[Voor 13% gewijzigd door Domba op 20-05-2023 03:04]

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-06 16:50
Willempie27 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 00:58:

Wat een belachelijke houding en eenzijdig stuk van tennet. Het gaat in argumentatie ook alle kanten op.
Ze willen mensen aan de thuisbatterij, of is het toch een sta-in-de-weg voor de opkomst van dynamische tarieven. Of allebei, wat is het nou.
Zolang de kale stroomprijs niet gedurende de gehele dag circa 1 eurocent is, gaan we toch niet de particulier met zijn spaarcenten geïnvesteerd in pv pesten.
Tot die tijd een overschot aan groene stroom lekker laten gebruiken door de opkomst van ondernemers met batterij en anderen grootgebruikers. En de EV’s laden natuurlijk. En anders affakkelen natuurlijk. Daar is bij zonnestroom en windenergie toch geen enkel probleem mee.

De suggestie die ze weken geleden deden, achter het voltage op het net verder te mogen verhogen was ook al een proefballon om de particuliere omvormers massaal uit te laten vallen.

[Voor 12% gewijzigd door Bezzerk op 20-05-2023 06:58]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• phicoh
  • Laatst online: 08-06 13:45
Bezzerk schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 06:17:

Wat een belachelijke houding en eenzijdig stuk van tennet. Het gaat in argumentatie ook alle kanten op.
Misschien moet Tennet dat soort plannen eerst even uitproberen onder de eigen medewerkers. Als daar dan geen opstand uitbreekt, is het misschien ook goed voor de rest van nederland.

Vraagsturing, wat een grap. Als ik 's avond thuis kom, dan ga ik koken, eten en de afwasmachine gaat aan. Als het koud wordt in huis, dan gaat de warmtepomp aan.

Blijft over de wasmachine, die zouden we met slim programmeren wel 's middags kunnen laten draaien. Maar dat schiet niet op. T.o.v. van het totaal zie je dat niet terug.

En wie wil er nu geen stroom als stroom duur is? De gevolgen daarvan zijn veel groter dan die paar cent die je uitspaart.

En dit alles werkt natuurlijk alleen als je eerst een verbod op varaibele en vaste contracten introduceert en iedereen verplicht om een dynamisch contract te nemen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Insp
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:56
Ik lees het blijkbaar dan wat meer met een TenneT bril op denk ik (ik werk er overigens niet en heb zelf wel dynamisch contract maar geen zonnepanelen):

Zij zien natuurlijk meer en meer zonnepanelen en windmolens komen welke potentieel energie leveren, ook wanneer dit niet altijd nodig is. Lees de consument gebruikt/misbruikt het energienet als batterij. Maar ook de grote zonnevelden doen dit. Ergens kunnen we natuurlijk allemaal wel begrijpen dat het een keer ophoudt.

Met zoveel concurrentie en mileue regels wil in de toekomst niemand natuurlijk een gasturbine centrale beheren, waarmee nu nog de pieken van het net gladgetrokken worden.

Ook de optie die TenneT aangeeft voor een nieuw type meter kan ik mij als consument met dynamische contracten eigenlijk wel in vullen. Stel je bent meerdere dagen op vakantie en via je providerapp lees je dat morgen de stroom en gas allebei ineens (door bijv. een crisis/oorlog, of realister een Beurs die z'n rust verliest) €300/eenheid gaan? Dan zou het wel fijn zijn dat je meter je dan beschermd tegen absurde prijzen die je binnen een dag falliet maakt. Dacht dit in Amerika jaar terug wel is gebeurd? Ten slotte heeft ook niet iedereen home automation, die dit zou kunnen voorkomen.

Persoonlijk denk ik dat als er niets gedaan wordt, we in Nederland ook blackouts gaan krijgen.

Vraag aan KC27, Stel dat er een blackout komt, wordt jouw Accu dan ineens de leverancier van de buurt (en trekken zij dus jouw accu leeg). Of kun je dit afschakelen?

• phicoh
  • Laatst online: 08-06 13:45
Insp schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 09:09:
Zij zien natuurlijk meer en meer zonnepanelen en windmolens komen welke potentieel energie leveren, ook wanneer dit niet altijd nodig is. Lees de consument gebruikt/misbruikt het energienet als batterij. Maar ook de grote zonnevelden doen dit. Ergens kunnen we natuurlijk allemaal wel begrijpen dat het een keer ophoudt.

Met zoveel concurrentie en mileue regels wil in de toekomst niemand natuurlijk een gasturbine centrale beheren, waarmee nu nog de pieken van het net gladgetrokken worden.

Ook de optie die TenneT aangeeft voor een nieuw type meter kan ik mij als consument met dynamische contracten eigenlijk wel in vullen. Stel je bent meerdere dagen op vakantie en via je providerapp lees je dat morgen de stroom en gas allebei ineens (door bijv. een crisis/oorlog, of realister een Beurs die z'n rust verliest) €300/eenheid gaan? Dan zou het wel fijn zijn dat je meter je dan beschermd tegen absurde prijzen die je binnen een dag falliet maakt. Dacht dit in Amerika jaar terug wel is gebeurd? Ten slotte heeft ook niet iedereen home automation, die dit zou kunnen voorkomen.
Tennet begint ergens in het midden. In 2030 moeten we een stuk minder CO2 uitstoot hebben. In 2035 moeten volgens het plan van de regering een volledig groene elektriciteitsopwek hebben. Dus eerste vraag is, hoeveel PV en windturbines heb je dan nodig en waar komen die. Hoeveel opslag heb je dan nodig.

Als die PV op daken van kleingebruikers komt, dan zal je daar toch wat mee moeten. En niet dat op magische wijze consumenten dan op een zonnige dag het overschot maar moeten verbruiken. Gewoon onzin. Het enige wat je zonder salderen kan verwachten is dat er in totaal minder PV wordt geïnstalleerd.

Ook in de toekomst hebben we gascentrales nodig, maar dan op waterstof. Als dat een probleem is, dan moet de overheid die capaciteit inkopen. Het heeft weinig zin om particulieren met PV de schuld te geven. Zulke centrales zijn maar af en toe nodig. Dus het is meer de door de overheid opgelegde marktwerking die het probleem veroorzaakt.

Hoevaak komt het nu voor dat de elektriciteitsprijs enorm omhoog gaat precies als je met vakantie bent? Dat komt gewoon niet voor. Dus zo'n systeem staat standaard verkeerd ingesteld, gewoon omdat het nooit gebruikt wordt. Dus als zo'n systeem op grote schaal ingevoerd wordt, dan kunnen we de zielige verhalen al verwachten. Een huis dat niet verwarmd wordt, met bevroren waterleidingen. Tropische vissen die dood zijn, etc.

In plaats van een dure technische oplossing is een veel simpelere oplossing iets als het huidige prijsplafond.

• Bezzerk

Vraag aan KC27, Stel dat er een blackout komt, wordt jouw Accu dan ineens de leverancier van de buurt (en trekken zij dus jouw accu leeg). Of kun je dit afschakelen?
Batterijen met een off-grid functie kunnen dit. Terugleveren binnenshuis ook, hooguit een enkele kwh zal de meter wellicht een keer voorbij gaan.

Maar voor deze specifieke vraag kun je diegene beter taggen @KC27

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Domba
Bezzerk schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 11:54:
[...]

Batterijen met een off-grid functie kunnen dit. Terugleveren binnenshuis ook, hooguit een enkele kwh zal de meter wellicht een keer voorbij gaan.

Maar voor deze specifieke vraag kun je diegene beter taggen @KC27
Met een Deye systeem terugleveren van PV opwek of uit accu (als ook afname) is alleen mogelijk als extern verzorgt, de net kwaliteit in orde is.
Voor een systeem met Deye met verbruikers op load (of hele huis), valt simpel de verbinding uit tussen netaansluiting en hybride omvormer en gaat over in volledige eiland mode met de resterende verbruikers op load (EPS),
PV opwek wordt nu afhankelijk van het verbruik en of er ruimte is in de accu is, om op te slaan.

Als je buurt wilt voorzien is het 50-100m verlengkabel uitrollen die op LOAD zijde van Deye aangesloten zit en buren aansluiten, wat tot nu toe nog maar 1 keer is voorgekomen voor 1 buur

[Voor 10% gewijzigd door Domba op 20-05-2023 12:20]

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-06 16:27
Hahahah, wel tof, tegen welk tarief leverde je toen dan Domba? :D :+

In ander nieuws, de gasprijs is voor het eerst dit jaar weer onder de 1 euro voor consumenten gedoken (inclusief alle energiebelastingen, btw en inkoopkosten).

[Voor 54% gewijzigd door SidewalkSuper op 20-05-2023 12:51]

• Domba
SidewalkSuper schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 12:42:
Hahahah, wel tof, tegen welk tarief leverde je toen dan Domba? :D :+
Geen, gratis ik heb graag goede buren (buiten gebied),

Wat nog niet wil zeggen dat we regelmatig bij elkaar over de vloer komen, misschien 1-2x jaar, werkzaamheden (die geluidmaken)/ afspraken etc gaan meest via de prive buurt app / 1 op 1 whatsapp of even aan de omheining

• poktor
D_Jeff schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 22:52:
@poktor Toen ik een mailtje van Eneco kreeg dat de boel door de 3 euro de kuub ging, was ik er toch vrij snel klaar mee. Ben toen op zoek gegaan naar een partij waarbij de boel EN goedkoper was EN nog een redelijke TLV had (dat was Delta op dat moment)

Dynamisch had ik al overwegen, maar vanwege de inschatting voor hoge dagprijzen toch maar vanaf gezien. Typische gevalletje van verkeer gegokt en "verloren". :-(
Ja dat is zuur.. ik hoop dat je niet te lang aan delta vastzit.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Domba
phicoh schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 09:43:
[...]
Tennet begint ergens in het midden. In 2030 moeten we een stuk minder CO2 uitstoot hebben. In 2035 moeten volgens het plan van de regering een volledig groene elektriciteitsopwek hebben. Dus eerste vraag is, hoeveel PV en windturbines heb je dan nodig en waar komen die. Hoeveel opslag heb je dan nodig.

Als die PV op daken van kleingebruikers komt, dan zal je daar toch wat mee moeten. En niet dat op magische wijze consumenten dan op een zonnige dag het overschot maar moeten verbruiken. Gewoon onzin. Het enige wat je zonder salderen kan verwachten is dat er in totaal minder PV wordt geïnstalleerd.

Ook in de toekomst hebben we gascentrales nodig, maar dan op waterstof. Als dat een probleem is, dan moet de overheid die capaciteit inkopen. Het heeft weinig zin om particulieren met PV de schuld te geven. Zulke centrales zijn maar af en toe nodig. Dus het is meer de door de overheid opgelegde marktwerking die het probleem veroorzaakt.

Hoevaak komt het nu voor dat de elektriciteitsprijs enorm omhoog gaat precies als je met vakantie bent? Dat komt gewoon niet voor. Dus zo'n systeem staat standaard verkeerd ingesteld, gewoon omdat het nooit gebruikt wordt. Dus als zo'n systeem op grote schaal ingevoerd wordt, dan kunnen we de zielige verhalen al verwachten. Een huis dat niet verwarmd wordt, met bevroren waterleidingen. Tropische vissen die dood zijn, etc.

In plaats van een dure technische oplossing is een veel simpelere oplossing iets als het huidige prijsplafond.
Energieleveranciers controle geven over het vermogen van een consumenten net aansluiting is een slecht idee,

Energieleveranciers die zich voorbeeldig gedragen, ik heb dan iets gemist van de wereld.

De markt kan gemanipuleerd worden UK Vitol (gas centrale Rye House)
of Drax's

Of ongevraagd kwetsbare op een 20% tot 240% hoger tarief zetten, zonder instemming van de klant,
Weinig goede woorden voor ( UK Toezichthouder )

Hoe kwetsbaar wil je het?
(UK voorbeeld)
"Goh een van uw huisgenoten heeft chemotherapie,
U gaat naar 20% hoger prepaid tarief en u dient te zorgen voor voldoende saldo
"

• svvner
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21-05 13:13
Kan iemand bevestigen of het klopt wat ik vermoed?
Als ik naar de ANWB tarieven ga https://energie.anwb.nl/actuele-tarieven dan zie ik het onderstaande :

zoals je ziet is het resultaat van de api call anders dan de weergave op de website zelf. Ik ga er vanuit dat de ANWB dit gewoon goed weergeeft, maar ik wil he toch even checken. de 2 uur tijdsverschil tussen API resultaat en de weergave komt dit weg uit de tijdzone (+2 uur Amsterdam)?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
svvner schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 15:43:
zoals je ziet is het resultaat van de api call anders dan de weergave op de website zelf. Ik ga er vanuit dat de ANWB dit gewoon goed weergeeft, maar ik wil he toch even checken. de 2 uur tijdsverschil tussen API resultaat en de weergave komt dit weg uit de tijdzone (+2 uur Amsterdam)?
Ja die Z aan het eind geeft aan dat het UTC is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:40

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Hmm, morgen is er iets vreemd aan de hand.
Van 10 tot 17 alle landen behalve UK, PL en CH prijzen 0 of negatief, dat is mooi. Maar gedurende het grootste deel van de dag hebben alle landen (ook weer behalve UK, PL en CH) exact dezelfde prijs.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• MenV
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 02-06 13:36
de Peer schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 23:09:
[...]

ik dacht dat PowerPeers momenteel de hoogste was met 21 cent per kWh, maar daar hebben we het andere topic voor.
Als 21 cent het hoogste is dan krijg je bij dynamische tarieven dat toch ook al snel als je de belastingen etc ook kan salderen? Met ongeveer 17 cent belastingen etc is dat toch al meer vanaf 4 cent?

• Arnaud1980
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23:22
MenV schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 17:32:
[...]

Als 21 cent het hoogste is dan krijg je bij dynamische tarieven dat toch ook al snel als je de belastingen etc ook kan salderen? Met ongeveer 17 cent belastingen etc is dat toch al meer vanaf 4 cent?
Volgens mij is salderen en terugleveren iets heel anders.....

• Domba
[...]

TLV is pas na salderen en gebruikelijk is dat daarvoor kale tarief excl belastingen wordt aangegeven (maar energieleveranciers zijn graag vaag)

• KC27
  • Niet online
Ik lees het blijkbaar dan wat meer met een TenneT bril op denk ik (ik werk er overigens niet en heb zelf wel dynamisch contract maar geen zonnepanelen):

Persoonlijk denk ik dat als er niets gedaan wordt, we in Nederland ook blackouts gaan krijgen.

Nee de omvormers in de Multiplus II van Victron zijn beveiligd tegen netuitval (net als de omvormers van pv installaties): als de netspanning wegvalt wordt een relais dat de netverbinding in standhoudt vrijgegeven zodat de netverbinding wordt verbroken. Maar zoals @Domba ook al zei (over zijn Deye omvormers) ik kan wel via de ACout van de omvormers mijn eigen verbruikers voorzien van stroom. Het systeem schakelt bij netuitval in 20 msec over op eilandbedrijf zodat je zelf (en je apparatuur) de netuitval niet in de gaten hebt.

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

Dat is alleen zo als je meer verbruikt dan opwekt. Niet erg interessant dus als je veel zonnepanelen hebt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• famrossel3
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08:28
ilaurensnl schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 17:13:
[...]

Durf helaas niet te zeggen of dit gaat werken; ik zelf gebruiker tibber pulse en homewizard p1 met een actief splitter van homewizard (zonder extra stoom oid).

Je geeft aan dat je gas bij zonneplan laat maar van stroom gaat overstappen, weet je zeker dat dit mogelijk is? aangezien aanvragen alleen als bundel kan (of alleen stroom) maar niet alleen gas.
Als je klant bent van zonneplan (gas en stroom) dan kan je stroom verhuizen naar Tibber begreep ik. Misschien dat iemand die dit (ook technisch werkend met de pulse en de zonneplan dongel) heeft even reageren🙏🏽

Acties:
  • 0Henk 'm!

• famrossel3
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08:28
Patrick1995 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 22:29:
[...]

In de algemene voorwaarden wordt overal gesproken over 'energie en/of gas'. En achter de tarieven voor elektriciteit staat ook (indien van toepassing).
Ook staat er nergens in mijn contract dat ik verplicht ben beide af te nemen, of dat Zonneplan mijn contract opzegt als ik geen elektriciteit meer afneem. Daarnaast kan een energieleverancier niet zomaar contracten opzeggen, net zoals ze niet zomaar iemand kunnen weigeren.
Maar we zullen zien wat er gaat gebeuren, ik heb zojuist Tibber aangevraagd.
Wil je ons op de hoogte houden, hoe die overstap gaat, ook ik ben van plan zonneplan te houden voor gas en Tibber voor stroom.

Ga jij ook de pulse van Tibber aansluiten, ga je voor een actieve splitter?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• xeoMe
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:13
Ik zie door de bomen het bos niet meer, ik dacht dat zonneplan een slimme zet was maar zie nu veel kritiek over de handeling fee.

Ons verbruik ligt erg laag (3500kwh en 750m3)
Op dit moment nog geen zonnepanelen, die komen nog denk ergens volgend jaar.

Wat raden jullie aan? Ik zit nu bij essent met hoge kosten maar redelijk gedrukt omdat ik onder het prijsplafond zit met verbruik. (alleen stroom iets erover)

Acties:
  • +5Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

xeoMe schreef op maandag 22 mei 2023 @ 12:22:
Ik zie door de bomen het bos niet meer, ik dacht dat zonneplan een slimme zet was maar zie nu veel kritiek over de handeling fee.

Wat raden jullie aan? Ik zit nu bij essent met hoge kosten maar redelijk gedrukt omdat ik onder het prijsplafond zit met verbruik. (alleen stroom iets erover)
Tibber, en gas elders onderbrengen

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter

Zonneplan is nog steeds een slimme zet.
Het is alleen niet meer zo geweldig als dat het eerst was.

Alternatief is Tibber of ANWB over het algemeen. waar mensen voor kiezen.

Vermijden:
Frank, Easy.

[Voor 7% gewijzigd door Smuggler op 22-05-2023 12:43]

Gewoon sebastiaan

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jazsie

Wat @de Peer zegt of Zonneplan als je alles onder 1 hoed wilt.

Zit zelf bij ZP en wat er gebeurd is was te verwachten alleen de communicatie hoe het gedaan is daar valt wat over te zeggen zoals hier al te lezen is.

Ze zijn verder nog steeds goedkoop.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-06 15:41

Energy zero werkt ook prima

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ilaurensnl
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07-06 21:43

Zijn de huidige prijzen niet < plafond, dus op het moment zou dat niet uitmaken toch? Ik heb zelf Tibber voor stroom en ben er zelf best tevreden mee.

Je zou eventueel alleen stroom kunnen nemen b.v. en gas bij huidige laten. Zonneplan geen ervaring mee, helaas.

Als je vragen hebt mag je altijd een PM sturen.

[Voor 3% gewijzigd door ilaurensnl op 22-05-2023 15:04]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• namo_h
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-06 09:45
Onze energiecontract is onlangs afgelopen en ik ben me aan het inventariseren voor een nieuw contract.

Doorgaans zou ik gewoon gaan voor een "standaard" 1-jarige vast energiecontract gaan. Echter gaan we verbouwen. Een aannemer zal, met ingang van morgen, de komende maanden (tot c.a. september) bezig zijn met het realiseren van een aanbouw. Gister is mij aangeraden om eens te kijken naar dynamische energieprijzen omdat daarbij de energieprijs overdag (tijdens de werkzaamheden en wanneer dus het meeste stroom wordt verbruikt) doorgaans laag is. Klopt dit en is het inderdaad een goed idee om in ieder geval de komende periode tijdens de verbouwing een dynamisch energiecontract te nemen?

Verbruik afgelopen jaar:
Stroomverbruik 2761kwh
Terug levering (zonnepanelen) 2222Kwh
Gas 909m3
We bezitten geen elektrische auto's

Acties:
  • +1Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

namo_h schreef op maandag 22 mei 2023 @ 17:39:
Onze energiecontract is onlangs afgelopen en ik ben me aan het inventariseren voor een nieuw contract.

Doorgaans zou ik gewoon gaan voor een "standaard" 1-jarige vast energiecontract gaan. Echter gaan we verbouwen. Een aannemer zal, met ingang van morgen, de komende maanden (tot c.a. september) bezig zijn met het realiseren van een aanbouw. Gister is mij aangeraden om eens te kijken naar dynamische energieprijzen omdat daarbij de energieprijs overdag (tijdens de werkzaamheden en wanneer dus het meeste stroom wordt verbruikt) doorgaans laag is. Klopt dit en is het inderdaad een goed idee om in ieder geval de komende periode tijdens de verbouwing een dynamisch energiecontract te nemen?

Verbruik afgelopen jaar:
Stroomverbruik 2761kwh
Gas 909m3
Ik zou zeggen lees het topic eens door. Ja met dynamische tarieven is de stroom overdag goedkoper.
wat heeft je verbouwing met je keuze te maken?

Neem je netto 500 kWh af van je energieleverancier?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• feelthepower
Bouwlui beginnen over het algemeen vroeg, dus je pakt wel de ochtendpiek mee, maar alsnog is het voor de komende periode wel een goed idee. Echter in de bouwvak liggen de werkzaamheden stil gok ik?

[Voor 43% gewijzigd door feelthepower op 22-05-2023 18:26]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jazsie
namo_h schreef op maandag 22 mei 2023 @ 17:39:

Verbruik afgelopen jaar:
Stroomverbruik 2761kwh
Gas 909m3
Vraag me af hoe groot die verbouwing wel niet is dat het zo een invloed heeft op je energierekening dat je daar rekening mee houd?!

Zoals @de Peer al zei vraag ik mij af wat de verbouwing met je energiecontract te maken heeft :9.

[Voor 4% gewijzigd door Jazsie op 22-05-2023 18:58]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• namo_h
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-06 09:45
Jazsie schreef op maandag 22 mei 2023 @ 18:57:
[...]

Vraag me af hoe groot die verbouwing wel niet is dat het zo een invloed heeft op je energierekening dat je daar rekening mee houd?!

Zoals @de Peer al zei vraag ik mij af wat de verbouwing met je energiecontract te maken heeft :9.
Er is mij voorgehouden dat het voordelig is tijdens de verbouwing een dynamische energiecontract af te sluiten voor (in iedergeval) de maanden tijdens de verbouwing. Dit omdat tijdens de verbouwing er overdag veel stroomverbruik zou zijn en bij dynamische energie de energieprijzen overdag lager zijn. Omdat toevallig mijn contract deze maand afloopt kan ik dit ook makkelijk afsluiten.

Mijn vraag is dus of deze beredenering juist is. Of een verbouwing daadwerkelijk veel stroom kost durf ik niet te zeggen.

Er zijn hier de komende 3,5 maand dagelijks bouwvakkers aan het werk. Het betreft een aanbouw van ongeveer 80m2. Volgens de planning is de stukadoor met de bouwvak gereed en worden na de bouwvak de laatste zaken afgewerkt, de vloer en de keuken geplaatst.

Het afgelopen jaar en de voorgaande jaren heb ik inderdaad netto rond 500Kwh afgenomen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• poktor
Jazsie schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 08:17:
Zelfs zonder aansturen loont het zich.

Kan je grootverbruikers aansturen dan is het voordeel nog groter...
Oh zeker. bij ons is het enige verschil de vaatwasser. Die gaat nu overdag aan in plaats van 's nachts. Dat is het eigenlijk. :)
En ik weet dat er mensen zijn die zelfs hun PV uitgooien bij negatieve tarieven en dergelijke, maar daar heb ik helemaal geen zin in. Ik werk overdag en mijn vrouw waagt zich daar niet aan, dus dat gaat hier niet gebeuren.
Maar zoveel maakt dat niet eens uit. Wat zou je winnen per maand? 50 cent misschien, dat is het wel.
Dat is het allemaal niet waard, dus lekker laten draaien, ook als het tarief een uurtje onder 0 zakt. 8)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• poktor
namo_h schreef op maandag 22 mei 2023 @ 19:28:
[...]

Er is mij voorgehouden dat het voordelig is tijdens de verbouwing een dynamische energiecontract af te sluiten voor (in iedergeval) de maanden tijdens de verbouwing. Dit omdat tijdens de verbouwing er overdag veel stroomverbruik zou zijn en bij dynamische energie de energieprijzen overdag lager zijn. Omdat toevallig mijn contract deze maand afloopt kan ik dit ook makkelijk afsluiten.

Mijn vraag is dus of deze beredenering juist is. Of een verbouwing daadwerkelijk veel stroom kost durf ik niet te zeggen.

Er zijn hier de komende 3,5 maand dagelijks bouwvakkers aan het werk. Het betreft een aanbouw van ongeveer 80m2. Volgens de planning is de stukadoor met de bouwvak gereed en worden na de bouwvak de laatste zaken afgewerkt, de vloer en de keuken geplaatst.

Het afgelopen jaar en de voorgaande jaren heb ik inderdaad netto rond 500Kwh afgenomen.
500 is niets qua kosten. Wij verstoken hier minimaal 10Mwh per jaar met ons gezin. 2 ICT'ers in huis, dus er draaien hier 24/7 wat servers. :)
Per maand zit ik dus op het dubbele van wat jij in een heel jaar verstookt? Waar maak je je dan druk om? 8)7
Sinds december heb ik 8300 WP aan zonnepanelen liggen op oost+west, 45 graden. Dit levert lekker wat op, zelfs meer dan we verbruiken. Vorige maand, april dus, leverde mijn systeem al 500Kwh terug, dus dit wordt een mooie zomer! :9~
Ik zat echter bij Greenchoice, die me geen reet hiervoor teruggaf ondanks dat ik ze netjes had aangemeld, ook bij Stedin, dus ik zat nog steeds op 878 euro per maand. :(
Tot ik in februari overstapte naar ANWB energie. Mijn tarief ging met meer dan de helft naar beneden en zakte steeds verder. Uit voorzichtigheid hield ik mijn maandbedrag op 300 euro, maar ook dat is nog veel te hoog. Mijn kosten halen deze maand de 50 euro niet eens en ik moet hoognodig mijn maandbedrag flink naar beneden bijstellen, want mijn teruggave staat nu op bijna 1200 euro. 8)7
Heerlijk toch, zo'n luxeprobleem? :P :*)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mokum4life
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 30-05 07:34
Zijn er mensen die makkelijk het maandbedrag bij Groene Stroom Lokaal kunnen aanpassen? Ik neem alleen gas af, maar ze berekenen nu een maandbedrag op basis van mijn jaarverbruik en een gemiddelde prijs van 1,37m3, maar die dagprijs is het al maanden niet geweest. Ik zat hiervoor bij Zonneplan en volgens mij is het in ieder geval heel 2023 niet boven de 1,30 geweest en is nu zelfs onder de euro. Ik vind het op zich prima om mijn jaarverbruik te verspreiden over een heel jaar, maar liever wel op basis van de gemiddelde maandprijs van gas van de huidige of vorige maand (dat zou deze maand niet veel hoger dan een euro moeten zijn).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
Mokum4life schreef op maandag 22 mei 2023 @ 21:23:
Zijn er mensen die makkelijk het maandbedrag bij Groene Stroom Lokaal kunnen aanpassen? Ik neem alleen gas af, maar ze berekenen nu een maandbedrag op basis van mijn jaarverbruik en een gemiddelde prijs van 1,37m3, maar die dagprijs is het al maanden niet geweest. Ik zat hiervoor bij Zonneplan en volgens mij is het in ieder geval heel 2023 niet boven de 1,30 geweest en is nu zelfs onder de euro. Ik vind het op zich prima om mijn jaarverbruik te verspreiden over een heel jaar, maar liever wel op basis van de gemiddelde maandprijs van gas van de huidige of vorige maand (dat zou deze maand niet veel hoger dan een euro moeten zijn).
Heb die van mij gewoon online in de portaal kunnen aanpassen.
Als het daar niet lukt, zal ik eens voor je kijken waar je precies op moet klikken

Gewoon sebastiaan

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mokum4life
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 30-05 07:34
Smuggler schreef op maandag 22 mei 2023 @ 21:35:
[...]

Heb die van mij gewoon online in de portaal kunnen aanpassen.
Als het daar niet lukt, zal ik eens voor je kijken waar je precies op moet klikken
Ik kan mijn maandbedrag omlaag krijgen door mijn verbruik omlaag te zetten of een herberkening te maken, maar ik zou eigenlijk verwachten dat mijn maandbedrag gebaseerd is op een gasprijs die overeen komt met een gemiddelde van de laatste maand en niet een gemiddelde op basis van het laatste jaar oid. Want ik weet niet zo goed waar die 1,37m3 anders vandaan moet komen.

Misschien moet ik eerst een maand verbruik hebben gehad voordat ik makkelijker een maandbedrag kan aanpassen. Mijn contract start morgen pas, maar heb wel al een voorschot moeten betalen.

[Voor 12% gewijzigd door Mokum4life op 22-05-2023 21:56]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pascal s68
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:45
Mokum4life schreef op maandag 22 mei 2023 @ 21:52:
[...]

Ik kan mijn maandbedrag omlaag krijgen door mijn verbruik omlaag te zetten of een herberkening te maken, maar ik zou eigenlijk verwachten dat mijn maandbedrag gebaseerd is op een gasprijs die overeen komt met een gemiddelde van de laatste maand en niet een gemiddelde op basis van het laatste jaar oid. Want ik weet niet zo goed waar die 1,37m3 anders vandaan moet komen.

Misschien moet ik eerst een maand verbruik hebben gehad voordat ik makkelijker een maandbedrag kan aanpassen. Mijn contract start morgen pas, maar heb wel al een voorschot moeten betalen.
Dit valt mij dus ook op aan GroeneStroom Lokaal en andere energieleveranciers die variabel gas aanbieden (ANWB etc) - de hoge voorschotten.
Ben dus ook benieuwd wat hier mogelijk is bij oa GSL (die ik ook overweeg om binnenkort naar toe over te stappen).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hremijn
  • Nu online
Mokum4life schreef op maandag 22 mei 2023 @ 21:52:
[...]

Ik zit bij mijndomein maar ik verwacht dat alle EnergyZero resellers hetzelfde werken.
Mijn maandbedrag is gebaseerd op wat ik zelf opgegeven heb als gasverbruik per jaar. Wat 400 m3 minder was dan vorig jaar.
Verder rekenden ze in november daarvoor 1,85. In januari aangepast naar 1,64. (Ivm prijsplafond).
Ik denk dat deze bedragen gebaseerd zijn op wat zij verwachten wat het jaargemiddelde zal zijn.
Over het algemeen is de gasprijs in de winter hoger en je verbruik ook, dus de wintermaanden beïnvloeden het gemiddelde meer dan april t/m september.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hremijn
  • Nu online
pascal s68 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 23:02:
[...]

Dit valt mij dus ook op aan GroeneStroom Lokaal en andere energieleveranciers die variabel gas aanbieden (ANWB etc) - de hoge voorschotten.
Ben dus ook benieuwd wat hier mogelijk is bij oa GSL (die ik ook overweeg om binnenkort naar toe over te stappen).
Dat vind ik niet. Je betaalt het verwachte jaarverbruik per maand.
Ze bepalen daar een gemiddelde prijs per jaar voor en berekenen dan met het maand gebruik een voorschot.
In mijn geval kom ik dan aan het eind van het jaar binnen +- 5% van mijn jaar verbruik.
Dat vind ik wel een redelijk voorschot.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bezzerk
namo_h schreef op maandag 22 mei 2023 @ 19:28:
[...]

Dat is wel goed voorgehouden naar mijn mening.

Die piektarieven die worden aangehaald vallen grotendeels onder de tarieven nu bij een vast contract gevraagd worden. Na die uren zakt het tarief nog verder, de komende tijd zeker.

Gezien je meer verbruikt dan je pv opbrengst zul je toch bij moeten betalen, zeker met je verbouwing.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• frozensun744
Smuggler schreef op maandag 22 mei 2023 @ 12:42:
[...]

Zonneplan is nog steeds een slimme zet.
Het is alleen niet meer zo geweldig als dat het eerst was.

Alternatief is Tibber of ANWB over het algemeen. waar mensen voor kiezen.

Vermijden:
Frank, Easy.
Waarom vermijden van EasyEnergy? Daar zit ik nu met gas en stroom. Is het de moeite waard om over te gaan naar bijv. Tibber en gas bij een andere?
Pagina: 1 ... 144 ... 156 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee