Gebruik de zoekfunctie maar even in dit topic. Misschien wil je dan wel een overstap maken.frozensun744 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 12:01:
[...]
Waarom vermijden van EasyEnergy? Daar zit ik nu met gas en stroom. Is het de moeite waard om over te gaan naar bijv. Tibber en gas bij een andere?
De meeste jaarrekeningen kloppen niet.frozensun744 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 12:01:
[...]
Waarom vermijden van EasyEnergy? Daar zit ik nu met gas en stroom. Is het de moeite waard om over te gaan naar bijv. Tibber en gas bij een andere?
en ze salderen per maand als je zonnepanelen hebt ipv per jaar.
Verder is de klantenservice zo'n beetje afgeschaft (al heb ik ondertussen alweer een jaar geen ervaring daarmee).
Gewoon sebastiaan
Prima toch? Zolang je er maar rekening mee houdt dat de wintermaanden qua opbrengst wat minder zijn, ben je goed bezig.poktor schreef op maandag 22 mei 2023 @ 21:00:
[...]
500 is niets qua kosten. Wij verstoken hier minimaal 10Mwh per jaar met ons gezin. 2 ICT'ers in huis, dus er draaien hier 24/7 wat servers.
Per maand zit ik dus op het dubbele van wat jij in een heel jaar verstookt? Waar maak je je dan druk om?![]()
Sinds december heb ik 8300 WP aan zonnepanelen liggen op oost+west, 45 graden. Dit levert lekker wat op, zelfs meer dan we verbruiken. Vorige maand, april dus, leverde mijn systeem al 500Kwh terug, dus dit wordt een mooie zomer!![]()
Ik zat echter bij Greenchoice, die me geen reet hiervoor teruggaf ondanks dat ik ze netjes had aangemeld, ook bij Stedin, dus ik zat nog steeds op 878 euro per maand.
Tot ik in februari overstapte naar ANWB energie. Mijn tarief ging met meer dan de helft naar beneden en zakte steeds verder. Uit voorzichtigheid hield ik mijn maandbedrag op 300 euro, maar ook dat is nog veel te hoog. Mijn kosten halen deze maand de 50 euro niet eens en ik moet hoognodig mijn maandbedrag flink naar beneden bijstellen, want mijn teruggave staat nu op bijna 1200 euro.![]()
Heerlijk toch, zo'n luxeprobleem?![]()
Wel een beetje scheef vergelijken tussen niks salderen bij GC naar wel salderen in de periode dat je enorm veel opwekt bij ANWB.poktor schreef op maandag 22 mei 2023 @ 21:00:
[...]
500 is niets qua kosten. Wij verstoken hier minimaal 10Mwh per jaar met ons gezin. 2 ICT'ers in huis, dus er draaien hier 24/7 wat servers.
Per maand zit ik dus op het dubbele van wat jij in een heel jaar verstookt? Waar maak je je dan druk om?![]()
Sinds december heb ik 8300 WP aan zonnepanelen liggen op oost+west, 45 graden. Dit levert lekker wat op, zelfs meer dan we verbruiken. Vorige maand, april dus, leverde mijn systeem al 500Kwh terug, dus dit wordt een mooie zomer!![]()
Ik zat echter bij Greenchoice, die me geen reet hiervoor teruggaf ondanks dat ik ze netjes had aangemeld, ook bij Stedin, dus ik zat nog steeds op 878 euro per maand.
Tot ik in februari overstapte naar ANWB energie. Mijn tarief ging met meer dan de helft naar beneden en zakte steeds verder. Uit voorzichtigheid hield ik mijn maandbedrag op 300 euro, maar ook dat is nog veel te hoog. Mijn kosten halen deze maand de 50 euro niet eens en ik moet hoognodig mijn maandbedrag flink naar beneden bijstellen, want mijn teruggave staat nu op bijna 1200 euro.![]()
Helemaal niet raar. Tussen landen liggen kabels (interconnectie capaciteit). Als er ruimte op de capaciteit is om de prijzen bij elkaar te laten komen (bied-laat) dan is er een gelijke prijs. Is er geen ruimte meer, zal de prijs uit elkaar gaan lopen.Maasluip schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 17:08:
Hmm, morgen is er iets vreemd aan de hand.
Van 10 tot 17 alle landen behalve UK, PL en CH prijzen 0 of negatief, dat is mooi. Maar gedurende het grootste deel van de dag hebben alle landen (ook weer behalve UK, PL en CH) exact dezelfde prijs.
Cedo Nulli
Maar zo gek veel transportcapaciteit tussen de landen is er niet, en dat de prijzen in alle landen exact gelijk zijn voor zoveel uren achter elkaar is wel heel erg sterk.BCM schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 13:56:
[...]
Helemaal niet raar. Tussen landen liggen kabels (interconnectie capaciteit). Als er ruimte op de capaciteit is om de prijzen bij elkaar te laten komen (bied-laat) dan is er een gelijke prijs. Is er geen ruimte meer, zal de prijs uit elkaar gaan lopen.
Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart
Toch voldoende! Zonder al te veel in details van de flowbased koppeling te duiken: DA volumes zijn ong 20% van nations load waardoor de landen als ze allemaal dezelfde kant op staan, redelijk gelijk bewegen.Maasluip schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 14:11:
[...]
Maar zo gek veel transportcapaciteit tussen de landen is er niet, en dat de prijzen in alle landen exact gelijk zijn voor zoveel uren achter elkaar is wel heel erg sterk.
Daarnaast ben ik wel benieuwd wat jouw perceptie van "niet zo gek veel".
NL-DE 4250 MW
NL-BE 2400MW
NL-NO 700 MW
NL-VK 1000 MW
NL-DK 700 MW
Op een landelijk noodzakelijk vermogen van ~ 10.000 tot 16.000 MW.
Cedo Nulli
Ja, maar dan nog: alle landen dezelfde prijs.
Als ik kijk naar vandaag 14-15, dan zit er een grote spreiding: Nederland € -20,00, België € 50,38, Duitsland € 5,55. Als die interconnects zo veel capaciteit hadden, waarom is er vandaag dan wel zo'n groot verschil.
Als ik kijk naar vandaag 14-15, dan zit er een grote spreiding: Nederland € -20,00, België € 50,38, Duitsland € 5,55. Als die interconnects zo veel capaciteit hadden, waarom is er vandaag dan wel zo'n groot verschil.
Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart
Ik snap dat wel. Mijn stofzuiger is ook 2100kW. Als er voortdurend zware gereedschappen gebruikt worden kan dat oplopen in de kosten, zeker bij mensen die nog vastzitten in een duur contract.poktor schreef op maandag 22 mei 2023 @ 21:00:
[...]
das een beste stofzuigericall5s schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 15:42:
[...]
Ik snap dat wel. Mijn stofzuiger is ook 2100kW. Als er voortdurend zware gereedschappen gebruikt worden kan dat oplopen in de kosten, zeker bij mensen die nog vastzitten in een duur contract.

misschien 2100W??
Volgens mij drijven wij af van de essentie van het onderwerp. Maar vanuit mijn werk kan ik je melden dat de prijsvorming aardig efficient is in NW EU. Daarmee bedoel ik dat als je alle details bekijkt in alle netwerken en de uitwisselingen, de prijs te verklaren is.Maasluip schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 15:40:
Ja, maar dan nog: alle landen dezelfde prijs.
Cedo Nulli
Dit topic gaat over de day ahead prijzen, @Maasluip benoemt iets over de totstandvorming er van en wat daar aan ten grondslag ligt. Is wat mij betreft prima in scope van dit topic. Ik lees er in ieder geval graag meer (details) overBCM schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 16:49:
[...]
Volgens mij drijven wij af van de essentie van het onderwerp.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Ik heb besloten dynamisch te gaan en de overstap naar Zonneplan te maken. Ik heb hun service gesproken en die gaf mij goede antwoorden en vertrouwen. Verder gebruik ik de app nu bijna een week en die bevalt goed in gebruik en is altijd lekker snel, wat vertrouwen geeft in de techniek. Nu wachten tot ik de Connect in huis heb.
Gratz, zal je prima bevallen. Zit ook bij ZPRaven8 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 19:43:
Ik heb besloten dynamisch te gaan en de overstap naar Zonneplan te maken. Ik heb hun service gesproken en die gaf mij goede antwoorden en vertrouwen. Verder gebruik ik de app nu bijna een week en die bevalt goed in gebruik en is altijd lekker snel, wat vertrouwen geeft in de techniek. Nu wachten tot ik de Connect in huis heb.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat)
Welkom bij de clubRaven8 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 19:43:
Ik snap alleen niet zo goed waarom tweakers voor zonneplan gaan ipv tibber. Heb je toch meer gadgets en slimmigheden..
Ondanks dat ik zelf wel Tibber heb kan ik me voorstellen dat met gas je alles onder 1 dak wilt hebben. Ik zou ook adviseren om nooit van 3de afhankelijk te zijn en dus eigen software te hosten voor het slimme en niet de app van de aanbieder.CopyCatz schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 20:45:
[...]
Ik snap alleen niet zo goed waarom tweakers voor zonneplan gaan ipv tibber. Heb je toch meer gadgets en slimmigheden..
Buiten het voorschot en de communicatie van de verhoging vind ik Zonneplan nu ook zo slecht niet in tegenstelling tot Frank bijvoorbeeld.
Zoals? HA werkt gewoon met Zonneplan.CopyCatz schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 20:45:
[...]
Alles onder 1 dak en dan de goedkope keuze + prima app.
Dan wens ik je heel veel succes. Google op Flow based market coupling, PCR, transparancy data en ga je eigen model bouwen.Freeaqingme schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 17:08:
[...]
Dit topic gaat over de day ahead prijzen, @Maasluip benoemt iets over de totstandvorming er van en wat daar aan ten grondslag ligt. Is wat mij betreft prima in scope van dit topic. Ik lees er in ieder geval graag meer (details) over
Cedo Nulli
Niet helemaal niks bij GC, ik leverde terug van december tot half februari. Alleen dacht GC in die periode goedkoop weg te komen met slechts een paar cent per Kwh. Dus dat leverde niets op.GoEV6 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 12:53:
[...]
Wel een beetje scheef vergelijken tussen niks salderen bij GC naar wel salderen in de periode dat je enorm veel opwekt bij ANWB.
Zijn er hier mensen die middels een variabel energie
contract volledig salderen en daarna voor een paar maandjes evt dynamisch overstappen? Dat lijkt mij nu eigenlijk de meest interessante oplossing om geen boete te hoeven betalen bij b.v. een jaarcontract. Of zie ik wat over het hoofd?
contract volledig salderen en daarna voor een paar maandjes evt dynamisch overstappen? Dat lijkt mij nu eigenlijk de meest interessante oplossing om geen boete te hoeven betalen bij b.v. een jaarcontract. Of zie ik wat over het hoofd?
werkt weer hier.
https://www.dynamische-en...l/actuele-energieprijzen/
https://www.dynamische-en...l/actuele-energieprijzen/
Iemand in staat de "rekensheet" in de TS aan te passen met de huidige energieaanbieders?
[Voor 3% gewijzigd door Deldenaar op 25-05-2023 15:21]
Zal vrij op naam / vandebron dit weekend eens toevoegenDeldenaar schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 15:19:
Iemand in staat de "rekensheet" in de TS aan te passen met de huidige energieaanbieders?

of mis ik er nog meer?
Gewoon sebastiaan
Energie van onsSmuggler schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 16:07:
[...]
Zal vrij op naam / vandebron dit weekend eens toevoegen, bedankt voor de herinnering dat we die nog missen.
of mis ik er nog meer?
Heb gas, en als echte Tweaker zijn zelfs de gadgets en slimmigheden van Tibber niet voldoendeCopyCatz schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 20:45:
[...]

Doe alles zelf in huis regelen, niet afhankelijk en kan zo overstappen indien ik dat wil.
Dit speelt voor mij ook mee:CopyCatz schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 20:45:
[...]
Vattenfall 🇸🇪 Essent 🇩🇪 Eneco 🇯🇵 Tibber 🇳🇴
Zonneplan 🇳🇱
Bij mij niet 🇪🇺Raven8 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 19:06:
[...]
Dit speelt voor mij ook mee:
Vattenfall 🇸🇪 Essent 🇩🇪 Eneco 🇯🇵 Tibber 🇳🇴
Zonneplan 🇳🇱
Landsgrenzen zijn steeds minder relevant tegenwoordig
Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018
De gasprijs blijft dalen, nu 30 cent kaal tarief volgens ANWB en bij bijna alle leveranciers onder de 1 euro all-in.
Als ik terug kijk zie ik <= 30 cent voor het laatst begin juni 2021. Precies twee jaar geleden, 26 mei 2021, was het ook 30 cent.
Het zal weer stijgen in de winter maar de beursprijzen zijn nog steeds aan het dalen dus ik ben benieuwd hoe dit doorzet.
Als ik terug kijk zie ik <= 30 cent voor het laatst begin juni 2021. Precies twee jaar geleden, 26 mei 2021, was het ook 30 cent.
Het zal weer stijgen in de winter maar de beursprijzen zijn nog steeds aan het dalen dus ik ben benieuwd hoe dit doorzet.
de Peer schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 19:26:
[...]
Bij mij niet 🇪🇺
Landsgrenzen zijn steeds minder relevant tegenwoordig
Zo zwart-wit als hierboven hoeft het misschien niet, maar als we alles maar goedkoop uit het buitenland halen betekend ook dat ons geld naar het buitenland gaat. En dat er een handelstekort ontstaat etc.
Dus ik vind het een prima argument om in ieders persoonlijke afweging mee te nemen.
[Voor 7% gewijzigd door mhr-zip op 26-05-2023 07:17]
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl en zet Drinkwaterspots op je telefoon.
Dat zou voor het eerst zijn dat ik iets goedkoops (Tibber) uit Noorwegen haalmhr-zip schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 07:16:
[...]
[Afbeelding]
Zo zwart-wit als hierboven hoeft het misschien niet, maar als we alles maar goedkoop uit het buitenland halen betekend ook dat ons geld naar het buitenland gaat. En dat er een handelstekort ontstaat etc.
Dus ik vind het een prima argument om in ieders persoonlijke afweging mee te nemen.

ik zie de EU niet als het buitenland, dat lijkt me een beetje een achterhaald concept vandaag de dag.
Kijk ik zou geen contract in China afsluiten als dat mogelijk was, maar NL of DE of FR maakt voor mij niet uit.
Maargoed ieder zijn ding inderdaad. Ik denk niet dat er over 10 jaar nog steeds zo over gedacht wordt.
[Voor 11% gewijzigd door de Peer op 26-05-2023 09:27]
Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018
Achterhaald concept? Kun je dat uitleggen?de Peer schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 09:25:
[...]
Dat zou voor het eerst zijn dat ik iets goedkoops (Tibber) uit Noorwegen haal![]()
ik zie de EU niet als het buitenland, dat lijkt me een beetje een achterhaald concept vandaag de dag.
Kijk ik zou geen contract in China afsluiten als dat mogelijk was, maar NL of DE of FR maakt voor mij niet uit.
Maargoed ieder zijn ding inderdaad. Ik denk niet dat er over 10 jaar nog steeds zo over gedacht wordt.
Andere landen binnen de EU zien als het buitenland, terwijl de boel ondertussen al behoorlijk geintegreerd is en dat is nog steeds gaande. Ik ben gewoon een EU-burger.
Ik bestel ook niet mijn spullen alleen binnen de provincie limburg omdat ik daar woon.
Deze discussie heeft niet zoveel meer met dynamische energie te maken, toch?
Sometimes you need to plan for coincidence
vind ik ook. Maar tot mijn verbazing speelt bij sommige mensen het land van herkomst van de energieleverancier mee bij het maken van een keuze. Als dat echt een criterium is voor veel mensen dan kan het dus wel relevant zijn.Hmmbob schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 10:02:
Deze discussie heeft niet zoveel meer met dynamische energie te maken, toch?
Overstappen naar ANWB met gas gaat lekker. 
Ik krijg direct een mailtje dat ik geen slimme meter heb. Support, telefonisch want ik heb geen whatsapp, wordt twee keer afgekapt na >5 minuten. Nr. 3 is pending.
Edit: Derde keer is raak, klaarblijkelijk moet ik mijn netbeheerder vragen om ANWB te autoriseren. Dat is nieuw voor mij.
Edit 2: Stedin zegt
Edit 3: ANWB #4 zegt smart meter found
Hoe zet ik die energieleverancierproblemen-magneet uit?

Ik krijg direct een mailtje dat ik geen slimme meter heb. Support, telefonisch want ik heb geen whatsapp, wordt twee keer afgekapt na >5 minuten. Nr. 3 is pending.
Edit: Derde keer is raak, klaarblijkelijk moet ik mijn netbeheerder vragen om ANWB te autoriseren. Dat is nieuw voor mij.
Edit 2: Stedin zegt

Edit 3: ANWB #4 zegt smart meter found

Hoe zet ik die energieleverancierproblemen-magneet uit?
[Voor 24% gewijzigd door Raymond P op 26-05-2023 12:48]
- knip -
Bij Zonneplan moet je voortaan een voorschot betalen. De reden hiervoor zou zijn dat Zonneplan teveel moet voorfinancieren. Maar wat moeten de energieleveranciers voorfinancieren. ??
Het grootste deel van de nota bestaat uit belasting en netbeheerskosten. De energieleverancier moet dit alleen maar innen en doorsturen naar de belastingdienst / netwerkbeheerder. Het lijkt me dat ze pas afdragen als ze het geld van de klant hebben ontvangen. Kan iemand uitleggen hoe dit werkt. ??
Wat mij betreft stuurt de netwerkbeheerder zelf weer de nota. Naar mijn idee veel overzichtelijker.
Het grootste deel van de nota bestaat uit belasting en netbeheerskosten. De energieleverancier moet dit alleen maar innen en doorsturen naar de belastingdienst / netwerkbeheerder. Het lijkt me dat ze pas afdragen als ze het geld van de klant hebben ontvangen. Kan iemand uitleggen hoe dit werkt. ??
Wat mij betreft stuurt de netwerkbeheerder zelf weer de nota. Naar mijn idee veel overzichtelijker.
blijkbaar gaat dat 'innen en doorsturen' nu net in de andere volgorde. het wordt eerst geïnd. dat moeten ze dus voorfinanciëren en nu met de stijgende renten en steeds meer klanten lopen de kosten op.sideriusj schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 12:46:
Bij Zonneplan moet je voortaan een voorschot betalen. De reden hiervoor zou zijn dat Zonneplan teveel moet voorfinancieren. Maar wat moeten de energieleveranciers voorfinancieren. ??
@sideriusj Kort samengevat: je verbruik.
Op een enkele klant valt dat natuurlijk wel mee, maar over het gehele bestand gaat het over miljoenen wat vast staat en waar geen rente over gevangen kan worden.
Op een enkele klant valt dat natuurlijk wel mee, maar over het gehele bestand gaat het over miljoenen wat vast staat en waar geen rente over gevangen kan worden.
- knip -
Zonneplan moet ook elke dag energie inkopen. Dat moeten ze uit eigen zak voorschieten en dat krijgen ze pas een maand later vergoed. Als er niet genoeg cash is, dan moeten ze dat lenen en dat wordt steeds duurder met de stijgende rente. Daarom gaan ze over op een voorschot.sideriusj schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 12:46:
Is dat wel zo? Geen idee hoe het met energie belastingen werkt. Maar als ik een klant een factuur stuurt en die betaald pas over een jaar moet ik wel de BTW (belasting) gewoon afdragen.Raymond P schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 12:51:
@sideriusj Kort samengevat: je verbruik.
Er zullen ook klanten zijn met een betalingsachterstand wat wellicht helemaal niet meer te innen valt. En daar moet je veel stroom voor verkopen om 1 niet betalende klant goed te maken. Ik kan me ook voorstellen dat vooral mensen met betalingsproblemen aangetrokken voelen tot dynamische leveranciers want ze konden ineens achteraf betalen wat ze weer wat lucht gaf. En op internet worden overal prijzen voorgespiegeld (ook in de media) zonder belastingen.
Maar wat is feitelijk de betaaltermijn voor de day-ahead stroom en gasproducten?
En daarmee bedoel ik wanneer moet zo'n Zonneplan de op de veiling/beurs ingekochte stroom en gas daadwerkelijk betalen?
En daarmee bedoel ik wanneer moet zo'n Zonneplan de op de veiling/beurs ingekochte stroom en gas daadwerkelijk betalen?
[Voor 43% gewijzigd door earthman op 26-05-2023 13:03]
Zolang je BTW kunt wegstrepen tegen ingekochte meuk valt die impact wel mee. Dat bedrag zal in dit geval ook bijna gelijk zijn.Willempie27 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 12:56:
[...]
Is dat wel zo? Geen idee hoe het met energie belastingen werkt. Maar als ik een klant een factuur stuurt en die betaald pas over een jaar moet ik wel de BTW (belasting) gewoon afdragen.
Er zullen ook klanten zijn met een betalingsachterstand wat wellicht helemaal niet meer te innen valt. En daar moet je veel stroom voor verkopen om 1 niet betalende klant goed te maken. Ik kan me ook voorstellen dat vooral mensen met betalingsproblemen aangetrokken voelen tot dynamische leveranciers want ze konden ineens achteraf betalen wat ze weer wat lucht gaf. En op internet worden overal prijzen voorgespiegeld (ook in de media) zonder belastingen.
Als je diensten levert, grote facturen stuurt én zaken doet met flinke bedrijven die hun eigen betaalvoorwaarden forceren dan is het inderdaad soms ff de billen knijpen als kleine ondernemer.
@earthman Als we de leveranciers moeten geloven is dat voor gas iig op het moment van afnemen (no-credit), dat gaf vorig jaar problemen bij leveranciers.
[Voor 6% gewijzigd door Raymond P op 26-05-2023 13:10]
- knip -
De veiling is niet gelukt denk ik?
Ik verwacht zeer lage prijzen voor morgen.
Daar lijkt het wel op, zou gunstig zijn als het negatieve prijzen zijn, m'n auto is bijna leeg dus dan kan er weer 50Kwh van het net getrokken wordenjusch schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 13:09:
De veiling is niet gelukt denk ik?

dit is een tijdje geleden ook geweest toen was de prijs lager dan -1 euro, en dat mag niet.marciej123 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 13:15:
[...]
Daar lijkt het wel op, zou gunstig zijn als het negatieve prijzen zijn, m'n auto is bijna leeg dus dan kan er weer 50Kwh van het net getrokken worden

Voor nederland is limit overschreden voor 16-17 uur
Deye SUN12K + 29kWh (Seplos 3x48100-10C +48200-10E)
Correct UTC en zomertijd vergetenHathi schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 13:21:
[...]
Nee, tussen 15:00 en 16:00
https://www.epexspot.com/en/market-data
En dan wat naar onderen scrollen
Volgens mij bedoelen ze met Hour 16 gewoon het 16e uur van de dag. Uur 1 is van 00:00 tot 01:00, dus uur 16 is van 15:00 tot 16:00.
Hoe dan ook, belooft lage prijzen morgen
Hoe dan ook, belooft lage prijzen morgen

weet iemand of sinds mei 2022 de Day ahead limiten nog zijn aangepast, was toen +400ct/kWh en - 55ct/kWh
En daar zijn ze, 20 cent negatief (kaal tarief):
https://www.epexspot.com/...7&trading_date=2023-05-26
https://www.epexspot.com/...7&trading_date=2023-05-26
Ben benieuwd! Hoelaat wordt na zo'n marktpauze dan de daadwerkelijke prijs gepubliceerd?
edit: nu dus
edit: nu dus
[Voor 8% gewijzigd door basdej op 26-05-2023 13:50]
Hoi.
Hij is er nu:basdej schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 13:49:
Ben benieuwd! Hoelaat wordt na zo'n marktpauze dan de daadwerkelijke prijs gepubliceerd?
link
Poeh, dat is wel erg diep in het rood. Ik ben niet thuis die tijd, is er een manier om mijn SolarEdge omvormer op afstand uit- & in- te schakelen? Ik heb er nog geen gevonden helaas.
Ja, die is er.jojost1 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 14:27:
Poeh, dat is wel erg diep in het rood. Ik ben niet thuis die tijd, is er een manier om mijn SolarEdge omvormer op afstand uit- & in- te schakelen? Ik heb er nog geen gevonden helaas.
In de omvormer zit een blok met aansluitingen voor RRCR. Hier kan je relais op aansluiten.
Vervolgens kan je in de solaredge programmeren wat voor een maximale belasting bij welke relaisposities mogelijk is.
Dus hij moet spanningsloos en open etc. Als je een omvormer met display hebt is het wat meer werk om in te stellen dan met de nieuwe zonder display, maa rhet kan wel.
Zie filmpje van Harold Halewijn.
YouTube: Regelen van PV Omvormers
Produceer je zoveel dat dat voor dat ene uurtje de moeite waard is?jojost1 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 14:27:
Hier gaan we weer.jojost1 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 14:27:

Goed moment om morgen de koelcapaciteit van de Daikins te testen. Verwarming hebben we in April al mogen testen.
haha ja iedereen zijn omvormer uitzetten omdat hij anders 27 eurocent moet betalen

home energy kWh meter installeren in de leiding tussen meterkast en omvormer. Deze kan je op afstand aan / uit schakelen.jojost1 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 14:27:
Beetje bruut, maar werkt wel.
2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZWvloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017
In theorie maakt Zonneplan nu dus minder kosten, want geen kosten van voorfinancieren (rente) en nu wel rente over het vooruitbetaalde bedrag van klanten.Swerfer schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 12:52:
[...]
Zonneplan moet ook elke dag energie inkopen. Dat moeten ze uit eigen zak voorschieten en dat krijgen ze pas een maand later vergoed. Als er niet genoeg cash is, dan moeten ze dat lenen en dat wordt steeds duurder met de stijgende rente. Daarom gaan ze over op een voorschot.
Daarom kunnen de tarieven voor klanten dus wat omlaag .... maar de leverkosten gaan omhoog

In theorie wel, maar in de praktijk werkt dat dus niet per se zozaadstra schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 15:35:
[...]
In theorie maakt Zonneplan nu dus minder kosten, want geen kosten van voorfinancieren (rente) en nu wel rente over het vooruitbetaalde bedrag van klanten.
Daarom kunnen de tarieven voor klanten dus wat omlaag .... maar de leverkosten gaan omhoog

[Voor 3% gewijzigd door SidewalkSuper op 26-05-2023 16:18]
Je moet wel oppassen met het schakelen onder hoge continue load. Niet elke tussenstekker of relais is hier geschikt voor, zie bijv Shelly Plus 1 PM in de fik. Zelf ook iets soortgelijks gehad met een Shelly. Ligt niet per se aan de Shelly overigens. In mijn geval had het propwerk in de inbouwdoos de basis gelegd.BarryH schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 15:23:
[...]
home energy kWh meter installeren in de leiding tussen meterkast en omvormer. Deze kan je op afstand aan / uit schakelen.
Beetje bruut, maar werkt wel.
Misschien heb je een airco met internet? Dan kun je die op afstand aanzetten.jojost1 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 14:27:
Niet vergeten om precies op tijd uit te zetten

Daar gaat het juist om…… de paar centenehtweak schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 16:40:
Idd, morgenmiddag een uurtje flink negatief.
[Afbeelding]
Maar dan nog, als particulier met een paar PV-panelen? Die paar cent dat je er echt geld aan overhoudt....
Anders bent jij niet op tweakers 👍
Maar als ik moet kiezen tussen een biertje gaan drinken op een terras of thuisblijven om de zonnepanelen 1 uur uit te zetten, dan ga ik toch liever dat bier tweaken.chulin schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 16:49:
[...]
Daar gaat het juist om…… de paar centen
Anders bent jij niet op tweakers 👍
Tja als ik in dat uur normaal 3kWh produceer, is het toch weer €0,60 (want ik wek meer op dan ik verbruik).. in mijn mening hoort dit er gewoon bij wanneer je probeert je verbruik te schuiven, dan probeer je ook op dit soort momenten je opwek te beperken (= uitzetten). En zoals eerder besproken ontlast je ook het net etc etc.de Peer schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 15:18:
[...]
haha ja iedereen zijn omvormer uitzetten omdat hij anders 27 eurocent moet betalen
De belasting komt er nog bij. Dus ongeveer 3x €0,07 = €0,21 .jojost1 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 17:00:
[...]
Tja als ik in dat uur normaal 3kWh produceer, is het toch weer €0,60
En toch bent u hier om te reageer 👍hremijn schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 16:59:
[...]
Maar als ik moet kiezen tussen een biertje gaan drinken op een terras of thuisblijven om de zonnepanelen 1 uur uit te zetten, dan ga ik toch liever dat bier tweaken.
Je ziet het verkeerd. je hoeft niet thuis te blijven om de boel uit te zetten, dat automatiseer je namelijk!
Yep, heb ik ook..V_ger schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 17:32:
Je ziet het verkeerd. je hoeft niet thuis te blijven om de boel uit te zetten, dat automatiseer je namelijk!
Daar gaat het niet om, niet iedereen heeft tweakers gevonden 👍
Jeej, morgen uurtje EV laden en WP (zwembad) aan 
.

Als echte Tweaker doe je uiteraard je PV omvormer automatisch regelen en ga je ook voor dat biertje op het terrashremijn schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 16:59:
[...]
Maar als ik moet kiezen tussen een biertje gaan drinken op een terras of thuisblijven om de zonnepanelen 1 uur uit te zetten, dan ga ik toch liever dat bier tweaken.

Begrijp ik nou goed dat ik morgen tussen 1500-1600 zoveel mogelijk stroom moet verbruiken omdat dan mijn rekening van deze maand omlaag gaat?
Zit bij Tibber en heb geen zonnepanelen

Nouja niet overdrijven. Je kunt er misschien 50 cent mee verdienen als je je best doet.herrieschopper schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 18:00:
Begrijp ik nou goed dat ik morgen tussen 1500-1600 zoveel mogelijk stroom moet verbruiken omdat dan mijn rekening van deze maand omlaag gaat?
Moet niet, maar je rekening gaat inderdaad omlaag deze maand als je dat uur (meer) verbruikt. Je krijgt geld toe dat uur.herrieschopper schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 18:00:
Veel plezier

Moet toevallig nog mijn auto opladenBezzerk schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 18:48:
[...]
Moet niet, maar je rekening gaat inderdaad omlaag deze maand als je dat uur (meer) verbruikt. Je krijgt geld toe dat uur.
Veel plezier

Maar deze maand met de zon gaat het sowieso prima.
[Voor 32% gewijzigd door Senaxx op 26-05-2023 19:08]
Dan heb je wel serieus veel zonnepanelen.Senaxx schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 19:05:
[...]
Moet toevallig nog mijn auto opladendat stel ik wel uit vanaf de nacht naar morgenmiddag. (Maar dan laadt hij toch al op vanaf de zonnepanelen
).
Maar deze maand met de zon gaat het sowieso prima.
[Afbeelding]
Ik heb er 16 en deze maand 562 kWh geproduceerd.
Mijn woning en dak zitten op een zowat perfecte positie voor opwekken. Geen hoge bomen of gebouwen in de buurt.
Wel oke hoor. Ik heb er sinds afgelopen maart 18 op oostkx22 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 19:30:
[...]
Dan heb je wel serieus veel zonnepanelen.
Mijn woning en dak zitten op een zowat perfecte positie voor opwekken. Geen hoge bomen of gebouwen in de buurt.
Ik heb er 23. 11x320w en 12x370w. Ook in een perfecte positie. Opwek begint nu rond 06.00, piek rond 12 en 14.00 tot 18.00 ongeveer. Op een dag als vandaag doe je dan 50 kWhkx22 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 19:30:
[...]
Dan heb je wel serieus veel zonnepanelen.
[Voor 4% gewijzigd door Senaxx op 26-05-2023 20:01]
Het zal wel beroepsdeformatie zijn, maar ik zie elke dag wat er allemaal mis kan gaan in de (fabrieks)automatisering in heel veel fabrieken in de wereld en dat wil ik thuis liefst vermijden.Jazsie schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 17:53:
Jeej, morgen uurtje EV laden en WP (zwembad) aan
[...]
Als echte Tweaker doe je uiteraard je PV omvormer automatisch regelen en ga je ook voor dat biertje op het terras.
Als ik vanavond tegen een boom rijd moet nog wel gewoon de verwarming blijven werken.
Dus als ik dat doe moet het fool proof zijn met de juiste handmatige overrides, en de juiste documentatie. En dat laatste ben ik niet zo goed in.
De apparatuur voor mijn hobbies doen het niet zonder de automatisering maar dat is voor de lol.
Vandaag had ik voor de tweede keer dat m'n Nordpool grafiekje in HA voor morgen leeg bleef (werd gefixt na een herstart van HA Core, daar stond toch een update voor klaar). Vorige keer dat dit gebeurde, was ook een dag voor een flink negatief kaal tarief. Meer mensen die dit ervaren?
https://www.socialcooling.com/
Vorige keer kwamen die prijzen ook veel later, net als vandaag. Misschien gaat dat script ervan uit dat de prijzen er elke dag om 13 uur zijn?anboni schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 20:25:
Vandaag had ik voor de tweede keer dat m'n Nordpool grafiekje in HA voor morgen leeg bleef (werd gefixt na een herstart van HA Core, daar stond toch een update voor klaar). Vorige keer dat dit gebeurde, was ook een dag voor een flink negatief kaal tarief. Meer mensen die dit ervaren?
Neemt niet weg dat het idee wel leuk is natuurlijk, als je geld verdient met verbruiken.de Peer schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 15:18:
[...]
Zonneplan vond zelfs dat ze me erover moesten mailen.
ja. ik vind het zelf vooral leuk om wat experimentjes mee te doen. ik heb 3 airco's en ben dan gewoon benieuwd hoe veel ik het huis kan koelen door ze alle 3 volle bak aan te zetten. setpoint 12 gradenscoobs schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 20:44:
[...]
Neemt niet weg dat het idee wel leuk is natuurlijk, als je geld verdient met verbruiken.
Zonneplan vond zelfs dat ze me erover moesten mailen.

Hier precies hetzelfde. Nu net een herstart gedaan en de tarieven staan erin.anboni schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 20:25:
Ik heb ongeveer 6000kWh per jaar op oost/west. Ik verbruik ongeveer alles op in het jaar. Mijn grootverbruikers zijn een elektrische auto (kan ik soms wel overdag laden) en een relatief hoog continue verbruik van 350 watt. (hobby)
Ik begrijp dat het salderen gaat voor het huidige tarief, moet dan even gaan rekenen wat handig is. Iemand een vergelijkbare situatie?
Ik begrijp dat het salderen gaat voor het huidige tarief, moet dan even gaan rekenen wat handig is. Iemand een vergelijkbare situatie?
[Voor 53% gewijzigd door savale op 26-05-2023 21:29]
Great minds. Hier ga ik ook kijken wat we kunnen bereiken in 70 minuten. (De opspooltijd betaal ik zelf wel.)de Peer schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 20:48:
[...]
ja. ik vind het zelf vooral leuk om wat experimentjes mee te doen. ik heb 3 airco's en ben dan gewoon benieuwd hoe veel ik het huis kan koelen door ze alle 3 volle bak aan te zetten. setpoint 12 graden
Juist met een continueverbruiker en een (groot-)verbruiker die je kan sturen, kan je ervoor kiezen om een EV uit te zoeken die V2G ondersteund OF de thuisaccu.savale schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 21:23:
Ik heb ongeveer 6000kWh per jaar op oost/west. Ik verbruik ongeveer alles op in het jaar. Mijn grootverbruikers zijn een elektrische auto (kan ik soms wel overdag laden) en een relatief hoog continue verbruik van 350 watt. (hobby)
Voor die thuisaccu kan je in een ander draadje terecht, hoewel het begint met het maken van de rekensom.
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Bedankt voor het meedenken! Ik zit inderdaad dan ook te denken aan een thuisaccu om die op goedkope momenten te vullen en de continue verbruikers daarmee te voorzien als de prijzen hoog liggen.D_Jeff schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 21:43:
[...]
Juist met een continueverbruiker en een (groot-)verbruiker die je kan sturen, kan je ervoor kiezen om een EV uit te zoeken die V2G ondersteund OF de thuisaccu.
Voor die thuisaccu kan je in een ander draadje terecht, hoewel het begint met het maken van de rekensom.
Ik zat naar hetzelfde te kijken, maar de auto ondersteund helaas (nog) geen V2G.D_Jeff schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 21:43:
[...]
Juist met een continueverbruiker en een (groot-)verbruiker die je kan sturen, kan je ervoor kiezen om een EV uit te zoeken die V2G ondersteund OF de thuisaccu.
En een thuisaccu ben ik wel aan het overwegen, maar met de investering dit jaar in het huis is het ook wel een keer leuk geweest (full electric warmtepomp, huis compleet gasloos gemaakt, extra zonnepanelen, elektrische auto, groen dak)
herrieschopper schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 18:00:
[Voor 19% gewijzigd door frozensun744 op 26-05-2023 22:59]
Klopt inderdaad, tijd van mijn browser stond niet goed..
[Voor 16% gewijzigd door frozensun744 op 26-05-2023 22:59]
Tussen 13 en 14 uur zijn de (consumenten)prijzen niet negatief. Dat is alleen van 15 tot 16 uur.frozensun744 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 22:57:
[...]
Klopt inderdaad, tijd van mijn browser stond niet goed..
Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels