Shelly Plus 1 PM in de fik

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:24

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Topicstarter
Via deze weg wil ik iedereen waarschuwen voor de nieuwe Shelly Plus switches.
Mocht je ze in gebruik hebben houdt dan (met HA b.v.) heel goed de temperatuur in de gaten!

Zojuist trof ik mijn Shelly die mijn Boiler (3000watt) kan schakelen en meet smeulend aan in de lasdoos.
Gezien een boiler een ohmse last is valt dit ruim binnen de specs die Shelly aangeeft (max 16A).

Ben flink geschrokken en heb de leverancier op de hoogte gesteld gezien dit op zeker een brand had veroorzaakt als ik dit niet tijdig had opgemerkt.

Op dit moment is het enige wat de Shelly deed monitoren, schakelen deed ik (nog) niet. Dit was een work in progress om de boiler alleen te schakelen (via HA) als ik voldoende opbrengst heb van mijn zonnepanelen.
Shelly heeft er ongeveer 2 maanden max tussengezeten.

Foto's spreken voor zich doe er uw voordeel mee en ben vooral voorzichtig !

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VHHTzf6HJpCxaUVd16s_5hDRFVQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jb6i4yoQchlktaDv9xjOF3rY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6gx6b1c6AkHp37phA6-07anKLx4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0xLBLEj6DrHy9O4XNRUoKkzS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0vDXMnOldQDNkfYaK4OfIpI40FQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x7nW9xsj0e7UjGz6kbQJpD2G.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O-8_ONJF8c79Z2zy2ZEI9U_RLfQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w8u7aoKc0PNIKVMdvuUxZg12.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door cyclone op 26-04-2023 11:08 ]

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:25
Zou het kunnen dat de draad in de hoek slecht contact heeft gehad? Draad is nml ook zwart uitgeslagen daar. Voor een lampje niet zo erg, maar als je er 3000W doorheen laat lopen wordt dat met een beetje overgangsweerstand veel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

3000watt schakelen zou ik sowieso afraden. 3000 watt vermogen trekken over de relais is op zich geen probleem, maar het schakelen levert een flinke vonk op als dat gebeurd op het moment dat de fase net in zijn piek zit.

Je zou dan beter met een hulprelais kunnen werken voor dit soort vermogens.

[ Voor 15% gewijzigd door Fairy op 26-04-2023 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Topicstarter
_JGC_ schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:14:
Zou het kunnen dat de draad in de hoek slecht contact heeft gehad? Draad is nml ook zwart uitgeslagen daar. Voor een lampje niet zo erg, maar als je er 3000W doorheen laat lopen wordt dat met een beetje overgangsweerstand veel meer.
Is niet goed zichtbaarop de foto maar zowel de draad als het contact was volledig schoon (metaal en koper) ik heb er juist omdat er flink vermogen door loopt voor gezorgd dat ik maximum contact oppervlakte had op deze kleine terminals om overgangsweerstand te voorkomen.

Zwarte wat je ziet is het afzetting / roet afkomstig uit uitgefikte gedeelte dat door de behuizing is gesmolten / smeulde op de print.

Bij een slecht contact zie je dat direct terug op de terminals / aansluitdraad ader zelf .. die zijn 100% schoon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:21

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Dit lees ik vaker over die shelly's dat ze behoorlijk warm worden ook. Je hebt ook de 1PM op DIN rail. Die doet het al beter volgens mij.

Ik krijg toevallig vandaag een soortgelijk apparaat binnen om 2 heaters (totaal 3600w) te schakelen:

Heat It Zm Relais 16A

https://www.robbshop.nl/heat-it-zm-relais-16a

deze. Hopelijk overkomt mij niet hetzelfde..

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Topicstarter
Fairy schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:17:
3000watt schakelen zou ik sowieso afraden. 3000 watt vermogen trekken over de relais is op zich geen probleem, maar het schakelen levert een flinke vonk op als dat gebeurd op het moment dat de fase net in zijn piek zit.

Je zou dan beter met een hulprelais kunnen werken voor dit soort vermogens.
Ik schakelde (nog) niet dus dat is nu sowieso niet im frage (had ik ook al in de openingspost gezet).

Maar leg mij eens uit waarom ik een shelly die volgens spec 16A AC kan schakelen (16A x 230v = 3680w)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HsEwN4YVILCFDnh-Ap1NsgT8o78=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZB8jKaSGQZyd373Whaa8vzpG.jpg?f=fotoalbum_large

Niet kan gebruiken om een ohmse last van 3000w te schakelen?
Dit is nota bene 17% onder de max spec.
Kortom ruim binnen specificaties ALS ik al had willen schakelen maar dat deed ik dus nog niet Shelly is 1 keer ingeschakeld en heeft alleen maar als metering device ertussen gezeten tot op heden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:30
cyclone schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:06:
Ben flink geschrokken en heb de leverancier op de hoogte gesteld
Heel goed. Benieuwd of er wat uitkomt.
gezien dit op zeker een brand had veroorzaakt als ik dit niet tijdig had opgemerkt.
Waarom?

Je had netjes een lasdoos dus waarschijnlijker scenario was dat e.e.a. zou smeulen en niet meer.

Ik ben trouwens wel benieuwd naar de post mortum van de Shelly. Mocht de leverancier/fabrikant er niets mee doen dan is dat wel iets voor een tear-down: welk component van de Shelly heeft het begeven.

Daarnaast blijft ik het enigszins naief vinden om blind op goedkoop klein consumentenspul te vertrouwen als het om langdurige hoge vermogens gaat. Laatst was er hier op het forum ook al iemand met een gesmeulde Blitzwolf adapter.

[ Voor 15% gewijzigd door Rukapul op 26-04-2023 11:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Als je in zo'n Shelly kijkt naar het relais dat er in zit, dat is niet echt beefy om eerlijk te wezen. Ik zou dat persoonlijk niet aandurven. Voor mijn zonnepanelen gebruik ik bijvoorbeeld Shelly EM met CT klemmen.

Ik was daar eerder een beetje tegen omdat ik die CT niet vertrouwde, maar dat blijkt bijzonder accuraat te zijn..

Dat doe je dan wel alleen als je niet hoeft te schakelen uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Topicstarter
@Fairy Fair point, moet eerlijk bekennen dat dit mijn eerste avontuur is met Shelly voorheen was het zelfbouw op basis van de ESP's wat hier de klok sloeg.
Maar met name de metering capaciteiten voor die prijs en de reputatie wilde ik wel eens proberen.
Goeie tips trouwens om eens te kijken naar de DinRail varianten. Ben nu wel genezen om dit soort spul in een las doos te zetten en ik heb ruimte zat om dit netjes in een klein DinRail kastje te zetten.

@Rukapul
Ja ik ben ook benieuwd vandaar dat ik hem nog niet heb opengetrokken dat mag Shelly zelf doen als ze willen om te onderzoeken wat hier nu gefaald heeft.

En die angst voor brand, zoals je kunt zien op de foto's is de omgeving geheel hout en nogal brand gevoelig.
Ik heb idd alle veiligheidsmaatregelen genomen maar ben alsnog zeer geschrokken.
Maargoed gewaarschuwd mens telt voor 2 vandaar dat ik ook mijn ervaring hier deel.
Niet om Shelly zwart te maken integendeel maar wel om bewustwording te creeren voor iedereen die deze spullen gebruikt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 31-05 10:07
cyclone schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:40:
Niet om Shelly zwart te maken integendeel maar wel om bewustwording te creeren voor iedereen die deze spullen gebruikt.
:+, dat zwart maken deed Shelly zelf al :+

Durfde het thuis nog niet aan om mijn Quooker met een Shelly / slimme stekker te meten (en schakelen), maar dat laat ik nog even aan mij voorbij gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
En die angst voor brand, zoals je kunt zien op de foto's is de omgeving geheel hout en nogal brand gevoelig.
Ik heb idd alle veiligheidsmaatregelen genomen maar ben alsnog zeer geschrokken.
Maargoed gewaarschuwd mens telt voor 2 vandaar dat ik ook mijn ervaring hier deel.
Als het deksel op de lasdoos zat dan is de kans zeer klein dat het buiten de lasdoos komt.
Ook hout is minder brandgevoelig dan je denkt. Het moet namelijk eerst ontbranden en dat gebeurt niet zomaar.

Dit is overigens om je geen onnodig zorgen te maken, niet om niet de juiste voorzorgsmaatregelen in acht te nemen (die hier prima in orde lijken met uitzondering van wellicht de keuze voor de Shelly voor deze toepassing).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
cyclone schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:06:
Mocht je ze in gebruik hebben houdt dan (met HA b.v.) heel goed de temperatuur in de gaten!
Ik heb zelf 3 van deze zelfde Shelly's in gebruik. Een paar vragen:
Welke temperatuur had deze Shelly toen hij aan het smeulen was ?
Hoe heb je het opgemerkt ?
Werd er nog stroom doorgegeven aan je boiler ?
Ik neem aan dat de Shelly zichzelf al had uitgeschakeld door het smeulen ?

Even wat data van mijn Shelly Plus 1 PM's:
1. Buitenunit L/L WP: sinds januari 2022 in gebruik. Heeft maximaal 79,1 graden in de Shelly gemeten (ook door direct zonlicht) en max wattage: ~2000, in standby is die 5 Watt en in gebruik wisselt het van ~200 tot meestal ~1200 maar ik heb soms ook uitschieters gezien.
2. Buitenunit L/W WP: sinds september 2022 in gebruik. Heeft maximaal 60,2 graden in de Shelly gemeten. Max wattage: ~2500 , in standby 14-16 Watt en in gebruik wisselt het van ~400 tot maximaal ~2500.
3. Binnenunit L/W WP: sinds november 2022 in gebruik. Komt alleen stroom door bij legionella run 1x in de 14 dagen. Haalt dan maximaal 74,9 graden in de Shelly gemeten en max wattage ~2200.

Ik schakel met geen van deze Shellies. Data zet ik in Domoticz en in een eigen database. In Domoticz heb ik meldingen ingesteld als de Shellies toch uitschakelen en dus het apparaat erachter uit zetten, dat is een paar keer voorgekomen vanwege bugs in de overvoltage protection. Volgens mij is dat intussen wel opgelost in de firmware. Heb het al een hele tijd niet meer gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Topicstarter
@Plenkske
Toen ik hem aantrof was de temperatuur rond de 40 graden volgens Home Assistant (gek genoeg)
Ik merkte het op omdat deze zich bevind in een kast waar ik wat wilde pakken en fried electronics rook.
Er werd geen stroom meer doorgegeven aan de boiler
De shelly was gewoon nog operationeel in zoverre het WiFi / netwerk gedeelte reageerde gewoon.

Het begon met een aantal keren uitschakelen van mijn boiler zonder dat ik schakelde. (2x in een periode van een dikke 2 weken).
Dit was zichtbaar in HA maar verder nergens logging / allarm oid.
Toen ben ik gaan zoeken en zag dat er een disabled entity op de shelly zat die de interne temperatuur meet die heb ik toen ingeschakeld en toen zag ik deze grafiek.
Ik dacht te kleine ruimte dus ik gooi de las doos open en dat zie je ook terug in de grafiek te pieken worden lager.

Deze lasdoos ligt in een omgeving waar de buitentemperatuur (dus laag) gelijk is aan de omgevings temperatuur maar dit is na installatie (begin maart) natuurlijk wel hoger geworden dus dit was in mijn beleving wel een accident waiting to happen.

For the record er liep voor 98% van de dag maar 1 watt door de shelly verder trok de boiler eens per 3 uur 2000 watt i.v.m. thermische verliezen. En dan 1x per dag een half uurtje max vermogen i.v.m. het douchen.

Kortom hij werd niet voordurend / vaak belast maar bij belasting wel 2 tot 3 kw.
Het uitschakelen van de boiler heeft mij wel attent gemaakt dat er iets niet lekker zat dus ook nogmaals alle verbindingen / terminals gecontrolleerd maar daar was niets mis mee.
Beestje heeft echt zichzelf om zeep geholpen zo lijkt het.

Hier de grafiek met temperaturen :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oqSMYUw_XGh65Ytnfr1ppDWhNco=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PINU9HeMhpxaEXDv2CfscTud.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:21
[...]
Ben nu wel genezen om dit soort spul in een las doos te zetten en ik heb ruimte zat om dit netjes in een klein DinRail kastje te zetten.
[...]
De lasdoos (met gesloten deksel) voorkomt juist erger, deze is gemaakt van brandvertragend plastic. Als de unit los achter een wand/op een plafond zit heb je veel meer kans op brand.

Ik ben ook wel benieuwd naar foto's. Antwoord van de leverancier even afwachten en dan voorzichtig de plastic behuizing verwijderen. Ik vermoed ook een slecht contact waardoor een printspoor erg warm is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Nu online
cyclone schreef op woensdag 26 april 2023 @ 12:25:
@Plenkske
Toen ik hem aantrof was de temperatuur rond de 40 graden volgens Home Assistant (gek genoeg)
Ik merkte het op omdat deze zich bevind in een kast waar ik wat wilde pakken en fried electronics rook.
Er werd geen stroom meer doorgegeven aan de boiler
De shelly was gewoon nog operationeel in zoverre het WiFi / netwerk gedeelte reageerde gewoon.
Dat is wel bijzonder, dat hij nog wel werkte.
Het begon met een aantal keren uitschakelen van mijn boiler zonder dat ik schakelde. (2x in een periode van een dikke 2 weken).
Dit was zichtbaar in HA maar verder nergens logging / allarm oid.
Toen ben ik gaan zoeken en zag dat er een disabled entity op de shelly zat die de interne temperatuur meet die heb ik toen ingeschakeld en toen zag ik deze grafiek.
Ik dacht te kleine ruimte dus ik gooi de las doos open en dat zie je ook terug in de grafiek te pieken worden lager.

Deze lasdoos ligt in een omgeving waar de buitentemperatuur (dus laag) gelijk is aan de omgevings temperatuur maar dit is na installatie (begin maart) natuurlijk wel hoger geworden dus dit was in mijn beleving wel een accident waiting to happen.
Heb je in de webinterface van de Shelly gekeken toen hij uitgeschakeld was ? Was het Voltage toevallig hoog ? Dit was een bug in firmware. Een reboot was dan de oplossing. Bij een firmware update is het opgelost.

Omdat ik temperaturen van 75+ ook wel hoog vond ben ik gaan zoeken, maar dit moeten de Shellies prima aan kunnen. Uiteraard is lager beter, maar een relatief korte tijd 70-80 graden moet kunnen.
Kortom hij werd niet voordurend / vaak belast maar bij belasting wel 2 tot 3 kw.
Het uitschakelen van de boiler heeft mij wel attent gemaakt dat er iets niet lekker zat dus ook nogmaals alle verbindingen / terminals gecontrolleerd maar daar was niets mis mee.
Beestje heeft echt zichzelf om zeep geholpen zo lijkt het.
Het is dus nog de vraag waarom die ineens ging smelten.
Je geeft aan dat er geen stroom meer doorgegeven werd, oftewel de relais was uitgeschakeld. Misschien dat de overvoltage protection in werking ging, de Shelly het relais uitschakelde en er een "flinke vonk" ontstond zoals @Fairy hier omschrijft: Fairy in "Shelly Plus 1 PM in de fik"

Kan je nog in de data zien op welk moment het relais uitschakelde en of de boiler vlak ervoor nog 2-3kw trok ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Als ik mijn boiler liet schakelen met bijv een Shelly zou ik zoiets nemen:

https://www.elektramat.nl...tg10010ac2-sie-contactor/ (even een willekeurige keuze gepakt).

Hier zijn uiteenlopende soorten, merken en maten van. Je moet even kijken of je met AC of DC gaat schakelen e.d.

Je kan dan een 12-24V shelly nemen en daarmee de contactor schakelen, of met een AC shelly en een DC adapter de contactor bedienen etc.

[ Voor 4% gewijzigd door Fairy op 26-04-2023 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Topicstarter
@Plenkske
Er is geen sprake geweest van overvoltage, ik monitor al mijn fases via de P1 poort daar is niets zichtbaar qua overvoltage.
Mijn spanning ligt rond de 227v en 234v de afgelopen maanden vrij stabiel dus.

Ja ik heb zowel de webinterface als ook HA bekeken nergens valt een oorzaak uit te herleiden.
En de Shellys draaiden op de laatste firmware kortom dat sluit de overvoltage bug helemaal uit.

Qua overheating vond ik trouwens nog deze pagina. wellicht heb je daar nog aan.

Jou hypothese over de vonk bij het relais vind geen grond een Relais heeft een eigen behuizing en heeft mitigerende maatregelen juist tegen vonken.
Tevens zit ik nog steeds ruim ONDER de max te schakelen stroom van 16A.

Kortom alle theorien despijt zou dit niet moeten kunnen, er werd amper geschakeld (niet door mij althans) dus aantal schakelingen is op 1 hand te tellen maar behalve dat alles was goed aangesloten en ruim binnen de opgegeven specificaties van de fabrikant.

Zelf ben ik elektrotechnisch opgeleid dus heb wel enige kennis in wat wel / niet verstandig / veilig is :-)

Dit had botweg niet moeten kunnen gebeuren, en vandaar dat ik dit ook aanhankelijk maak bij de leverancier maar ook de community.

@Fairy
Nogmaals ik liet hem (nog) niet schakelen he :-)
Voorlopig zit de boiler weer lekker direct op een lasdop, en gaan alle shellys (heb er nog 3) retour naar de leverancier .. ik vertrouw ze niet meer.
Dit soort hobby hardware bouw ik of zelf (op basis van een solid state relais) of met behulp van profesionele spullen (zoals jij idd laat zien.

Het was een test met helaas voor Shelly een negatieve uitkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
@cyclone neem een een kijk naar de pro serie van shelly

ik gebruik de pro4 om 2 zwembadpompen te schakelen. En een vuilwaterpomp.
Eerst via een relais, maar inmiddels rechtstreeks zodat ik het daadwerkelijke verbruik zie

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:14

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Zou je de behuizing ook nog eens open kunnen maken? Benieuwd wat er nu heet geworden is. Zo in het hoekje lijkt me niet het relais.

Zou eerder de (soldering) van het schroefcontact verwachten. Geen fan van deze stijl met 16A zelf. Met aandraaien of aan de Shelly rommelen met stugge draden komt daar namelijk best veel mechanische spanning op :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

cyclone schreef op woensdag 26 april 2023 @ 13:10:

@Fairy
Nogmaals ik liet hem (nog) niet schakelen he :-)
Voorlopig zit de boiler weer lekker direct op een lasdop, en gaan alle shellys (heb er nog 3) retour naar de leverancier .. ik vertrouw ze niet meer.
Dit soort hobby hardware bouw ik of zelf (op basis van een solid state relais) of met behulp van profesionele spullen (zoals jij idd laat zien.

Het was een test met helaas voor Shelly een negatieve uitkomst.
Begrijp ik, maar ook de eerste inschakeling gaat via het relais. Het blijft toch een beetje tricky. Persoonlijk zou ik niet willen schakelen boven de 5 ampère met een Shelly. Hulprelais/contactor en een CT klem to the rescue ;) kan je schakelen én meten, maar is wel iets meer hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Nu online
@Plenkske
Er is geen sprake geweest van overvoltage, ik monitor al mijn fases via de P1 poort daar is niets zichtbaar qua overvoltage.
Mijn spanning ligt rond de 227v en 234v de afgelopen maanden vrij stabiel dus.

Ja ik heb zowel de webinterface als ook HA bekeken nergens valt een oorzaak uit te herleiden.
En de Shellys draaiden op de laatste firmware kortom dat sluit de overvoltage bug helemaal uit.
Bij mij was ook nooit sprake van overvoltage, het was een bug in een aantal versies van de firmware waardoor de Shelly dacht dat er overvoltage was en het relais uitschakelde. Maar als ze op de laatste draaide dan sluit het dat al uit, of er moet nog een andere bug in zitten.

Die theorie over de vonk is/was niet mijn theorie he...

Jammer dat er verder ook niks te zien is in de data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Nu online
Qua overheating vond ik trouwens nog deze pagina. wellicht heb je daar nog aan.
Bedankt voor die URL. Ik heb één Shelly die vanaf de middag in de zon komt (wel met kap van een werkschakelaar er nog omheen), en als het buiten warm is dan kan het denk ik daarbinnen wel meer dan 40 worden. Ik moet eens kijken of ik hem in de schaduw kan krijgen.

Wat bedoelen ze in die link met een bridge ? Ik heb mijn shellies hetzelfde aangesloten als jij had, dat is goed toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Topicstarter
jack zomer schreef op woensdag 26 april 2023 @ 13:17:
@cyclone neem een een kijk naar de pro serie van shelly
Thanks voor de tip !
Septillion schreef op woensdag 26 april 2023 @ 13:36:
Zou je de behuizing ook nog eens open kunnen maken? Benieuwd wat er nu heet geworden is. Zo in het hoekje lijkt me niet het relais.
Nope leverancier heeft inmiddels gereageerd en is in contact met shelly kortom ik wacht dat eerst even af om discussie te voorkomen dat ik zelf heb lopen
rommellen.

Maar wellicht later in het topic, want stiekem ben ik zelf ook nieuwsgierig en denk ik dat jouw vermoeden spot on is.
Fairy schreef op woensdag 26 april 2023 @ 13:37:
[...]
Het blijft toch een beetje tricky. Persoonlijk zou ik niet willen schakelen boven de 5 ampère met een Shelly.
Neen ik ga daar niet in mee (al mag jij dit prima vinden) feitelijk gaat het om een product dat gemaakt is om te schakelen en door de fabrikant gespecificeerd is voor AC 16A.
Zoals eerder genoemd zit ik met de boiler wat een ohmse last is en geen inductieve last (zoals een pomp oid) dus geen gekke aanloop stromen oid en blijf ik ruim onder de maximale specificaties met dik 17%.
Als we de specificaties van een fabrikant niet meer voor waar aan kunnnen nemen en je alles maar met haast 66% moet gaan overdimensioneren gaat er in mijn beleving toch echt structureel iets mis.

Ik benader zaken (zoals u al gemerkt heeft) graag feitelijk.

@Plenkske
Zoals aangegeven alles wat je noemt is niet im frage.

De uitleg over die bridge snap ik ook niet helemaal, maar op de wijze waarop ik ze heb aangesloten loopt alleen het vermogen van de boiler + het eigen vermogen van de Shelly maar dat is verwaarloosbaar.
Shelly noemt dat er dan dubbel vermogen dus wellicht bedoelen ze een manier van aansluiten dat je de last via de schakelaar EN via het relais laat lopen.
Maar of dat is wat ze bedoelen weet ik ook niet zeker.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Markappelman
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13-05 14:27
Ik heb een soortgelijke situatie gehad. Geen brand, wel veel vonken. Ook op dezelfde outlet. Bleek dat de outlet was afgebroken van het PCB, waarschijnlijk door door stugge kabels die ik gebruikt had. Op de andere aansluitingen had ik gebruik gemaakt van een aansluitsetje met flexibele kabels. Sindsdien ook huiverig om Shellys te installeren op plekken waar ik er niet direct bij kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verbraakje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 31-05 00:47

verbraakje

🚦

Markappelman schreef op woensdag 26 april 2023 @ 18:11:
Ik heb een soortgelijke situatie gehad. Geen brand, wel veel vonken. Ook op dezelfde outlet. Bleek dat de outlet was afgebroken van het PCB, waarschijnlijk door door stugge kabels die ik gebruikt had. Op de andere aansluitingen had ik gebruik gemaakt van een aansluitsetje met flexibele kabels. Sindsdien ook huiverig om Shellys te installeren op plekken waar ik er niet direct bij kan.
Ik heb al bij meerdere Shellys met een brakke soldeerverbinding gehad waarschijnlijk door de stugge draad. Als je ze ook nog in een doosje "propt" gaat het mis. Heb ook alle Shellys vervangen voor de pro variant + 2 met flexibel aangesloten.

Veiligheid staat voor op http://www.juniorverkeerslichten.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frankyy
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
@cyclone
Bedankt voor het delen, ik heb van de week een exact zelfde Shelly in een doos geplaatst waar ongeveer het zelfde vermogen over heen gaat. Ik twijfelde al toen ik de Shelly temp zag (+/- 50c standaard), maar dit trekt mij zeker over de lijn om het weer uit te bouwen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Topicstarter
@Frankyy
Ik wacht nog op inhoudelijke reactie van de leverancier dus zodra ik die heb meld ik deze weer hier.
En verder denk ik dat het aansluiten op massieve kern af te raden is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Topicstarter
Nou netjes mijn centjes terug gehad, netjes opgelost en men hoefde de shelly niet terug dus hier de post mortem foto’s:
Overigens ontkrachten deze foto's al het gespeculeer dat het relais de 16A niet aan zou kunnen / vonken e.d. en de oorzaak zou zijn.
Niets te zien aan het relais / de aansluitingen of printsporen nabij het relais.
Ook zit de terminal nog vast echter is wel de print bij de aansluiting van de O terminal compleet weggebrand. Kortom wellicht een slecht contact oid geweest.

Nu zijn de shelly's makkelijk open te maken zonder iets stuk de maken dus prima weer te sluiten kan dus een ieder van harte aanraden om deze terminal / soldeerverbinding goed te controleren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9S3yNwJjKm_0i8yr84c_m4kqyAc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fPwiJaHmuOLLdAOXNSCOaH41.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fzIFM-ik87JlVMFEY2b9HcDdMAg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EYO67qzpoxPvLYnwc5wfWPnh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jsF37DXzxag8pY2BozXXnhV18Ug=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0lqVeqj8TqAOG7YAw9DytRZg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door cyclone op 03-05-2023 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoidbergh
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-05 15:53
Hm, als ik niet beter zou weten, zou ik zeggen dat je pech hebt gehad met een soldeerverbinding. Losgelaten bij het wegwerken in de lasdoos (stugge draden die (te)veel weerstand geven) of gewoon meepse tin die af-fabriek al niet helemaal lekker heeft gepakt. Met hoge stromen gaat dat wel vonken en warm worden.

Zie dat er een ESP32 chip in zit, grappig. Weet je toevallig ook of deze data encrypted heeft opgeslagen (SSID / wachtwoord)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Zoidbergh schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 17:01:
Zie dat er een ESP32 chip in zit, grappig.
Dat is bij alle plus en pro Shelly's het geval. De 'originele' serie heeft de ESP8266.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Yep, dat ziet eruit alsof de soldering gebroken was. Waarschijnlijk door de mechanische stres en loodvrij soldeer op een wat koude las :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Topicstarter
Iemand nog even zin om mee te denken in de bewering van Shelly?
Zei beweren dat als je de 0 van de load aansluit op de N terminal van de shelly je een dubbelle DOOR de shelly heen trekt.

Ik kan hier met mijn pet niet bij maar wellicht mis ik iets. Zal nu even mijn redevoering achterweg laten waarom ik denk dat dit niet klopt om u niet te beinvloeden.
Maar de leverancier wees mij hier op .. en ook op diverse plekken beweerd Shelly dit :
Hier maar ook hier helemaal onderaan bij trouble shooting.

Anyone ?

Ooh en zojuist even de boel schoongemaakt met wat alcohol en een tandenborstel. 100% slecht contact of afgebroken idd nu goed zichtbaar beter nog alles functioneert ook nog dus schoonmaken terminal opnieuw solderen en hij kan zo op marktplaats :-) (geintje natuurlijk)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C5wWZNwhKyzBG3QMdl_GRny5cds=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pIazNZjEkT47RL1zIbgSGrQz.jpg?f=fotoalbum_large

Plaatje van Interwebs hoe het eruit hoort te zien :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s9IWjRCMqHcQTFbnvz6e1MLr1lo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b6uaL2lJfT65JbBFQ26UKsUT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door cyclone op 03-05-2023 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@cyclone Ja, dan loopt de stroom er inderdaad twee keer door. Zou zelf de doorlus klemmen op een Shelly ook alleen gebruiken voor doorlussen naar een schakelaar of als het alleen naar een lichtpunt gaat.

Zou het verder wel aan moeten kunnen en mag eigenlijk ook geen warmte geven maar is wel weer extra kwetsbaarheid waar ik liever een lasklem voor zou gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Topicstarter
@Septillion maar leg mij dan eens uit hoe dan, hoe loopt die stroom er dan 2 keer doorheen ?
Heb er net met een multimeter op gemeten, maar de 0 loopt NIET door het relais heen. De L zit verbonden aan het relais en word al dan niet doorgegeven aan de O daar loopt de stroom door de shelly heen.
Stel je hebt de 0 doorverbonden op de terminals dan loopt de stroom door de L terminals maar die zijn massief en dik.
Ergo dan loopt de stroom niet door de shelly 2 x neen 1 keer DOOR het relays en 1 x over de L terminal.

Zo zie ik het althans maar again .. wellicht mis ik hier iets

En hoe langer ik er over nadenk hoe achterlijker ik dan nu het design vind.
Als je de terminals niet als bridge mag gebruiken waarom hebben we dan 2 N terminals (waar is die 2de voor nodig) en 3 L terminals (waar is de 3de voor nodig ?
Je zou kunnen voldoen volgens de manual met 1 N terminal en 2 L terminals 1 SW terminal en 1 O terminal.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5aTUAZctQ43h-lqn1w34hCB2qlA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RDcjgZb9vG8yqYxaL7tzpcYl.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door cyclone op 03-05-2023 18:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@cyclone De stroom loopt wel twee keer door de Shelly maar inderdaad niet twee keer door het relais. Relais != Shelly :+ De stroom loopt ook van de linker N-terminal naar de rechter N-terminal. En gek genoeg hebben ze er inderdaad niet voor gekozen daar de boel (met tin) te verdikken. Daar loopt de volle 16A dus alleen door het stukje printspoor.

En ja, 3xL en 2xN is inderdaad een rare keuze geweest. Denk dat het puur gedaan is zodat ze voor de 1PM en 2PM dezelfde behuizing kunnen gebruiken. Laatste heeft natuurlijk twee terminals meer (voor de tweede switch en tweede uitgang). En ook de EM heeft dezelfde behuizing waar de twee extra klemmen voor een tweede stroomspoel. De 2PM heeft nog wel een tweede L maar die kan ik nog een beetje snappen om daarmee alleen de schakelaar aan te sluiten. Mocht de schakelaar niet al twee draden aan kunnen scheelt je dat een lasklem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Topicstarter
@Septillion
Aaaaah .. kwartje is gevallen, ik maakte de aanname dat de L en N terminals ook boven de print 1 geheel zijn maar dat is idd niet het geval die stroom loopt zoals jij terrecht opmerkt (en waardoor ik het nu eindelijk snap) over de print contacten heen. En idd dat stuk is niet extra vertint.

Nahja in mjin geval is dus de O terminal afgefikt, maar zoals eerder genoemd vermoeddelijk i.v.m. gebroken soldering i.v.m. gebruik van massieve kern bekabeling.
Lang verhaal kort, nooit je shelly aansluiten op enkel en alleen massieve kernen want daar zijn de soldeer verbindingen niet tegen bestand.

Dank voor de uitleg en het geduld :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Na dit verhaal zou ik zelf de terminals nog solderen als ik stugge draden zou gebruiken en/of zeker bij hoge stromen. En dan lekker alles eraf en loodhoudend soldeer erop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:52
Wauw, ben gewoon letterlijk as we speak Shellys aan het installeren in onze overkapping buiten om 3x een heater te kunnen schakelen. Vind het inderdaad wel schrikken dat dit zou kunnen gebeuren. Uiteraard alles met installatiedraad verbonden, dus vaste kern.

Geheel zit in een lasdoos. Ga hem alleen gebruiken als we thuis zijn. Klopt het dat het grootste risico zich voordoet bij gebruik? Dan durf ik het nog wel aan. Als ik het toch wat spannend vind worden haal ik ze eruit. Wilde ze met name gebruiken om van binnen de heaters alvast in te schakelen. Nu vraag ik mij af of dat het wel waard is..

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Topicstarter
Mijn advies :
Niet aansluiten met vaste kernen, dus alles mbv wago’s omzetten naar flexibele kern.

En als je dat niet past, niet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
cyclone schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 07:26:
Mijn advies :
Niet aansluiten met vaste kernen, dus alles mbv wago’s omzetten naar flexibele kern.

Opzich heb ik daar wel ruimte voor denk ik. Maar heb de Shellys al een week geleden erin gezet en zodoende al gedraaid en geduwd etc. Dan zou de schade toch al gedaan zijn? Of heeft het nog altijd nut? Heb genoeg wagos met 1 klem die ik kan gebruiken om vast naar soepel om te zetten.

Als het idee is dat hij tijdens belasting dan minder 'spanning ervaart" is dat nog wel de moeite waard.
NeFoRcE schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:21:
Dit lees ik vaker over die shelly's dat ze behoorlijk warm worden ook. Je hebt ook de 1PM op DIN rail. Die doet het al beter volgens mij.

Ik krijg toevallig vandaag een soortgelijk apparaat binnen om 2 heaters (totaal 3600w) te schakelen:

Heat It Zm Relais 16A

https://www.robbshop.nl/heat-it-zm-relais-16a

deze. Hopelijk overkomt mij niet hetzelfde..
Waarom heb jij bij voorbaat al gekozen voor deze modules? Zijn aanzienlijk duurder dan de Shelly en met cyclone ben ik eens dat de Shelly wordt verkocht als zijnde geschikt voor 16A. Waarom zou je daar dan niet vanuit kunnen gaan?

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
B-Bandit schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 22:26:
Wauw, ben gewoon letterlijk as we speak Shellys aan het installeren in onze overkapping buiten om 3x een heater te kunnen schakelen. Vind het inderdaad wel schrikken dat dit zou kunnen gebeuren. Uiteraard alles met installatiedraad verbonden, dus vaste kern.

Geheel zit in een lasdoos. Ga hem alleen gebruiken als we thuis zijn. Klopt het dat het grootste risico zich voordoet bij gebruik? Dan durf ik het nog wel aan. Als ik het toch wat spannend vind worden haal ik ze eruit. Wilde ze met name gebruiken om van binnen de heaters alvast in te schakelen. Nu vraag ik mij af of dat het wel waard is..
Adem in, adem uit. Praktische benadering:

Ten eerste: de meeste mechanische belasting is dynamisch. Alles wat je nu doet met veranderen voegt belasting toe.

Ten tweede: schade is cumulatief en wordt niet meer minder.

Ten derde: een lasdoos draagt significant bij aan de veiligheid door gebrek aan brandstof. Je ziet in dit topic dat zelfs de behuizing van de Shelly hieraan bijdraagt.

Ten vierde: hoewel het risico in dit topic zich uitte bij het actieve gebruik sluit dit verder niets uit, want als er eenmaal schade is dan kan het steeds erger worden. Er loopt immers stroom door het apparaat voor de werking van de Shelly zelf.

Wat je kan doen ter geruststelling is eens de temperatuur meten van je Shellys met een IR thermometer. Daarbij zou ik echter niet onnodig gaan lopen trekken duwen aan de module.

[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 18-06-2023 09:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Het zou voor mij wel een beetje afhangen van het vermogen wat ze zien. Maar zeker als ze vermogen zien zou ik ze uitbouwen en de terminal opnieuw solderen met loodhoudend soldeer en ze dan met soepel draad hermonteren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Topicstarter
Mijn shelly gaf pas na ruim 2 maanden na inbouw de beschreven problemen. De mechanische spanning van de solide installatie draad kan dus over tijd dus meer breuk / schade veroorzaken op de gesoldeerde contacten.

De gevolgtrekking dat tijdens installatie de schade ontstaat en daarna niet meer deel ik niet.
Mijn observatie is zoals hierboven beschreven anders.

Mijn advies:
Uitbouwen, contacten opnieuw laten vloeien / hersolderen zodat eventuele ontstane breuken scheuren in de soldering ivm mechanische spanning worden opgelost.

Opnieuw installeren met wago / flexibele kern (met kabelschoentjes).

Verder idd zorg dat de las doos waarin ze zijn geplaatst goed is afgesloten mocht het misgaan is dat een prima mitigerende maatregel.

[ Voor 27% gewijzigd door cyclone op 18-06-2023 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
Gelukkig zijn de planken waar de dozen achter zitten nog niet dicht. Kan ze dus vrij eenvoudig benaderen. Dank voor jullie adviezen, ga het inderdaad dan met soepel draad bevestigen.

Dit doet mij wel afvragen, hoe zit het dan met reguliere situaties waar men Shellys plaatst in een inbouwdoos, bijvoorbeeld tbv schakelen van verlichting. Dat is per definitie altijd installatiedraad. Heb daarnaast ook een Shelly 1PM geplaatst bij de wasmachine en droger om via HA meldingen te ontvangen als ze klaar zijn en een 1PM achter het WCD van mijn zoon om de pc op slot te kunnen gooien. Die zijn er allemaal met behoorlijk wat geprop in gegaan, dus denk ook aanzienlijk belaste verbindingen. Daar past echter ook geen wago met soepele draad meer bij.

Dit maakt het product Shelly eigenlijk niet bruikbaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Topicstarter
Zoals eerder opgemerkt door mij (en vaker benoemd door anderen) monitor de temperatuur van je Shelly’s.
Zit gewoon een temp sensor in die je simpel met HA (of ander domotica systeem) kunt monitor en desnoods alarms op kunt zetten.

Geklooi met infrarood thermometer (zoals iemand noemde) is dus niet nodig.

Zie ook screenshot dat ik eerder met deze temp logging heb geplaatst.

Maar ik deel wel je mening dat de huidige bouw van de shelly niet robuust genoeg is voor het beoogde doel.
De soldeer aansluiting zijn veels te kwetsbaar voor gebruik van standaard massieve installatie kabel in een lasdoos.
Daar is mijn ervaring een sprekend praktijk voorbeeld van.

Bij mij komen deze units er dan ook niet meer in, wellicht de pro versie die op din rail geïnstalleerd moeten worden en sowieso robuuster zijn qua aansluit klemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
B-Bandit schreef op zondag 18 juni 2023 @ 12:12:
Gelukkig zijn de planken waar de dozen achter zitten nog niet dicht. Kan ze dus vrij eenvoudig benaderen. Dank voor jullie adviezen, ga het inderdaad dan met soepel draad bevestigen.

Dit doet mij wel afvragen, hoe zit het dan met reguliere situaties waar men Shellys plaatst in een inbouwdoos, bijvoorbeeld tbv schakelen van verlichting. Dat is per definitie altijd installatiedraad. Heb daarnaast ook een Shelly 1PM geplaatst bij de wasmachine en droger om via HA meldingen te ontvangen als ze klaar zijn en een 1PM achter het WCD van mijn zoon om de pc op slot te kunnen gooien. Die zijn er allemaal met behoorlijk wat geprop in gegaan, dus denk ook aanzienlijk belaste verbindingen. Daar past echter ook geen wago met soepele draad meer bij.
Een Shelly in een inbouwdoos is een laag risico:
1. De kans dat er iets gebeurt is beperkt, want afhankelijk van eenmalig inbouwbelasting. (En natuurlijk de uitnodiging tot user error met gekoppelde N.)
2. De kans op brand buiten de inbouwdoos is zeer laag. Er is namelijk weinig tot niets dat kan ontbranden waardoor het na het wegsmeulen stopt.

Al met al is dit veel veiliger dat de gemiddelde smartplug die je in een wandcontactdoos steekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Topicstarter
Rukapul schreef op zondag 18 juni 2023 @ 13:06:
[...]

Al met al is dit veel veiliger dat de gemiddelde smartplug die je in een wandcontactdoos steekt.
Uw mening, andere discussie —> dus ander topic.
Mocht u daar een topic over willen openen prima maar die discussie hoeven we hier waar het over Shelly’s gaat niet te voeren wat mij betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Bandit
cyclone schreef op zondag 18 juni 2023 @ 12:48:
Zoals eerder opgemerkt door mij (en vaker benoemd door anderen) monitor de temperatuur van je Shelly’s.
Zit gewoon een temp sensor in die je simpel met HA (of ander domotica systeem) kunt monitor en desnoods alarms op kunt zetten.

Geklooi met infrarood thermometer (zoals iemand noemde) is dus niet nodig.

Zie ook screenshot dat ik eerder met deze temp logging heb geplaatst.

Maar ik deel wel je mening dat de huidige bouw van de shelly niet robuust genoeg is voor het beoogde doel.
De soldeer aansluiting zijn veels te kwetsbaar voor gebruik van standaard massieve installatie kabel in een lasdoos.
Daar is mijn ervaring een sprekend praktijk voorbeeld van.

Bij mij komen deze units er dan ook niet meer in, wellicht de pro versie die op din rail geïnstalleerd moeten worden en sowieso robuuster zijn qua aansluit klemmen.
Ga ik zeker doen. Maar ik vraag het ook omdat ik soms anderen (niet tech-onderlegden) producten adviseer. Als dat vervolgens in de fik vliegt heb ik het natuurlijk weer gedaan. Dus dan ga ik dit niet snel meer doen.
cyclone schreef op zondag 18 juni 2023 @ 13:25:
[...]

Uw mening, andere discussie —> dus ander topic.
Mocht u daar een topic over willen openen prima maar die discussie hoeven we hier waar het over Shelly’s gaat niet te voeren wat mij betreft.
Ik zag het meer als een vergelijking. Maar goed, die Shellys worden al heet genoeg, geen reden om de discussie te verhitten :+ Volgens mij willen we allemaal ons huis zoveel mogelijk kunnen aansturen op slimme wijze zonder brandrisico.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 29-05 12:14
Ik heb dit ook wel eens gehad met een Shelly icm vast kern. Doosje zat aardig vol en bij het terug de doos in duwen zag ik wat vonken er vanaf komen.

Soldeer verbinding was ook daar defect. Opnieuw gesoldeerd en aangesloten met flex. Nu draait hij al weer een 1.5 jaar. Al schakelt hij alleen een led lamp van een watt of 20.

Sindsdien goed opgelet met het aansluiten. De soldeer verbindingen samen met de vaak dikke draad en kleine connector kan soms voor problemen zorgen. Al mijn shellies (stuk of 12) zitten vrijwel allemaal met flexdraad aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-05 17:21

Sebazzz

3dp

heggico schreef op zondag 18 juni 2023 @ 14:15:
Al mijn shellies (stuk of 12) zitten vrijwel allemaal met flexdraad aangesloten.
Ik hoop wel met adereindhulsen.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
Zeker, adereindhulsje bij de Shelly, bij de 221 wago's zit het wel zonder erin, maar die heeft dan ook een veerklem. Ik weet eigenlijk niet of het dan toch ook aangeraden word?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
Wacht ff. Adereindhuls? Dan heb je toch weer net zo een harde verbinding die kracht kan uitoefenen op de verbinding?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• heggico
Het gaat om de stugge draad. Die zet mechanische stress op de connector en dus ook de soldeerverbinding.

Probleem zit niet in de schroefconnector. Met flex draad er aan zet je dus geen stress op de connector doordat de kabel aan de connector ligt te trekken.

Adereindhulsje is puur om de losse aders bij elkaar te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wirehead
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-05 17:17
Zou het niet beter zijn als Shelly ruimere marge zou aanhouden in de specs?

Iets als: "max 16A, continu 10A" - net zoals het bvb op een stopcontact ook geen goed idee is om continu zo'n lasten te trekken. (Cfr granny-chargers bij EV's... Een stopcontact _kan_ ook 16A, maar het is geen goed idee om dat continu te doen).

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Maakt hier niets voor uit. Als de terminal te veel stres heeft gezien is dat ook voor 1A al niet goed. Zouden duidelijker moeten stellen in de handleiding dat mechanische stres voorkomen moet worden. En eigenlijk het design veranderen dat de terminal mechanisch meer klem zit.

Ja, er zijn goedkope stopcontacten waar ik ook niet graag 16Av continue zou doen. Maar gewoon een unit van een goed merk zou ik geen probleem mee hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Topicstarter
Wirehead schreef op zondag 18 juni 2023 @ 17:12:
Zou het niet beter zijn als Shelly ruimere marge zou aanhouden in de specs?

Iets als: "max 16A, continu 10A" -
Euh nee en zonder nu rot uit de hoek te willen komen maar dan heb je de hele essentie van het probleem gemist.

Mijn manko hier is dat ik het blijkbaar niet goed beschreven krijg dat iedereen begrijpt.

Maar het gaat dus om de zwakheid van de connectie van de schroef terminals op de print waardoor die pinnen / soldering stuk gaan , niet de belasting / hoeveelheid stroom die overbelasting veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

B-Bandit schreef op zondag 18 juni 2023 @ 08:48:
[...]

Waarom heb jij bij voorbaat al gekozen voor deze modules? Zijn aanzienlijk duurder dan de Shelly en met cyclone ben ik eens dat de Shelly wordt verkocht als zijnde geschikt voor 16A. Waarom zou je daar dan niet vanuit kunnen gaan?
Omdat ik gewoon goed spul wil hebben. Dat ding hangt in de schuur buiten (hele tuin aangepakt, grote douglas schuur gebouwd, veel elektra erin ook etc), en wil gewoon geen gedoe. Die paar tientjes doen 't 'm dan ook niet meer. Hij werkt verder prima so far, geen issues nog :). Als ik al zie dat zo'n shelly eens vlam vat, dan ben ik er gelijk wel klaar mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
NeFoRcE schreef op maandag 19 juni 2023 @ 08:21:
[...]

Omdat ik gewoon goed spul wil hebben. Dat ding hangt in de schuur buiten (hele tuin aangepakt, grote douglas schuur gebouwd, veel elektra erin ook etc), en wil gewoon geen gedoe. Die paar tientjes doen 't 'm dan ook niet meer. Hij werkt verder prima so far, geen issues nog :). Als ik al zie dat zo'n shelly eens vlam vat, dan ben ik er gelijk wel klaar mee :)
Snap ik. Maar waarom is dat ding van heatit beter? Wat maakt dat jij 55 euro wilde betalen ipv 19 voor de 1PM? Tot dit topic had ik namelijk niet getwijfeld aan de mechanische belasting die op de Shelly komt te staan en lijkt het mij meer een marketing verhaal. En kwa digitale integratie met HA ed is de Shelly meer geaccepteerd, eigen app ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Die 1PM had ik al eerder van gelezen dat die hitte problemen kon hebben. En nu zag ik dit topic onlangs met 't bewijs dat die dingen idd te warm konden worden, en zodoende heb ik besloten toch meer geld er voor uit te geven. Qua integratie doet die HeatIT wat ik wil; schakelen, monitoren energieverbruik, waarschuwingen geven indien stront aan de knikker.

Voor onze wasmachine hebben we bijv. een Z-Wave Qubino tussenstekker, was ook iets van 55 euro. Maar doet het erg goed in hoge spanningen schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Topicstarter
NeFoRcE schreef op maandag 19 juni 2023 @ 09:10:
Maar doet het erg goed in hoge spanningen schakelen.
Euh “hoge spanningen” ?

Die Shelly’s zijn qua software en intergratie idd top zoals eerder benoemd, dus die din rail versie ga ik eens eentje bestellen.

Tis echt de mechanische tekort komisch van dat kleine spul wat het manco is.
Verder schakelen ze prima hoge stromen, zolang het maar een ohmse last en geen inductieve laat met de daarbij komende aanloop stromen.
Dat geldt echter voor zo goed als alle oplossing die een mechanisch relais gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

cyclone schreef op maandag 19 juni 2023 @ 10:07:
[...]

Euh “hoge spanningen” ?

Die Shelly’s zijn qua software en intergratie idd top zoals eerder benoemd, dus die din rail versie ga ik eens eentje bestellen.

Tis echt de mechanische tekort komisch van dat kleine spul wat het manco is.
Verder schakelen ze prima hoge stromen, zolang het maar een ohmse last en geen inductieve laat met de daarbij komende aanloop stromen.
Dat geldt echter voor zo goed als alle oplossing die een mechanisch relais gebruiken.
Ja, die DIN moet het al veel beter doen wat ik gelezen had. Die kon ik alleen niet gemakkelijk kwijt qua formaat, vandaar dat ik voor deze formfactor gekozen heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
Hoe krijgen jullie nou weer een 2.5 draad in een adereindhuls en hem vervolgens in een Shelly. De Shelly lijkt gemaakt voor 1.5 en accepteert nog wel een 2.5 draad met vaste kern.

Heb met moeite mijn 2.5 draad geknepen en erin gekregen. Kan alleen de schroefjes niet meer aandraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Topicstarter
B-Bandit schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 17:28:
Hoe krijgen jullie nou weer een 2.5 draad in een adereindhuls en hem vervolgens in een Shelly.
Niet, 1,5mm2 is voldoende tot 16a voor korte afstanden.
Vandaar dus ook advies om massief 2,5mm2 in een wago te proppen, en dan flexibel te gebruiken naar je Shelly. Voor dat korte stukje binnen de lasdoos is 1,5mm2 prima.

En idd gouden regel is : If flexibel then use adderhuls.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Bandit
cyclone schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 18:39:
[...]

Niet, 1,5mm2 is voldoende tot 16a voor korte afstanden.
Vandaar dus ook advies om massief 2,5mm2 in een wago te proppen, en dan flexibel te gebruiken naar je Shelly. Voor dat korte stukje binnen de lasdoos is 1,5mm2 prima.

En idd gouden regel is : If flexibel then use adderhuls.
Verdorie, helemaal niet bij stilgestaan. Heb alles hier afgetekend op 2.5mm.

Stukje van 10cm 1.5mm in de Shelly is natuurlijk niet zo spannend.

Dank voor het meedenken 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matteo456
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 10-08-2024
Zeer gelijkaardige plaats van falen bij mij, lijkt erop dat het een ontwerpfout is

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PfnDDiyk8hixl6nXqhBtR8R173U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2xOKgO6PqjRbto3oJbWJBRQ9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Matteo456 op 14-07-2024 15:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Topicstarter
Hoe had je hem aangesloten? Ik heb nu alles op flexibele bekabeling zitten en 0,0 problemen meer.
Dus “ontwerp fout” zou ik het niet noemen maar zou goed zijn om heel duidelijk aan te geven dat het gebruik van de shelly op standaard (massieve) installatie draad niet aan te bevelen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yannick97
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16:00
cyclone schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 18:24:
@Septillion maar leg mij dan eens uit hoe dan, hoe loopt die stroom er dan 2 keer doorheen ?
Heb er net met een multimeter op gemeten, maar de 0 loopt NIET door het relais heen. De L zit verbonden aan het relais en word al dan niet doorgegeven aan de O daar loopt de stroom door de shelly heen.
Stel je hebt de 0 doorverbonden op de terminals dan loopt de stroom door de L terminals maar die zijn massief en dik.
Ergo dan loopt de stroom niet door de shelly 2 x neen 1 keer DOOR het relays en 1 x over de L terminal.

Zo zie ik het althans maar again .. wellicht mis ik hier iets

En hoe langer ik er over nadenk hoe achterlijker ik dan nu het design vind.
Als je de terminals niet als bridge mag gebruiken waarom hebben we dan 2 N terminals (waar is die 2de voor nodig) en 3 L terminals (waar is de 3de voor nodig ?
Je zou kunnen voldoen volgens de manual met 1 N terminal en 2 L terminals 1 SW terminal en 1 O terminal.
[Afbeelding]
Septillion schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 19:38:
@cyclone De stroom loopt wel twee keer door de Shelly maar inderdaad niet twee keer door het relais. Relais != Shelly :+ De stroom loopt ook van de linker N-terminal naar de rechter N-terminal. En gek genoeg hebben ze er inderdaad niet voor gekozen daar de boel (met tin) te verdikken. Daar loopt de volle 16A dus alleen door het stukje printspoor.

En ja, 3xL en 2xN is inderdaad een rare keuze geweest. Denk dat het puur gedaan is zodat ze voor de 1PM en 2PM dezelfde behuizing kunnen gebruiken. Laatste heeft natuurlijk twee terminals meer (voor de tweede switch en tweede uitgang). En ook de EM heeft dezelfde behuizing waar de twee extra klemmen voor een tweede stroomspoel. De 2PM heeft nog wel een tweede L maar die kan ik nog een beetje snappen om daarmee alleen de schakelaar aan te sluiten. Mocht de schakelaar niet al twee draden aan kunnen scheelt je dat een lasklem.
Oude berichten, maar leest vast nog wel iemand mee. :)

De dubbele N snap ik ook niet zo goed, de nul terminal op de Shelly wordt en mag enkel gebruikt voor zijn eigen spanning en kan in dat opzicht prima over de PCB, klein vermogen, deze wil je altijd met een WAGO splitsen naar je verbruiker. De L, die kun je eventueel nog gebruiken voor je schakelaar die vervolgens op de SW input komt, hier zit verder geen load op en is dus prima mogelijk. Ondanks de verdikking verder niet om af te splitsen naar weer een andere verbruiker.

-----------

Ik heb dit topic eerder gemist, bij een bekende heb ik zijn rolluiken (2x Shelly 2.5) met harde kern aangesloten, draait inmiddels al maanden. Laten zitten en verder niet aan komen of toch maar wisselen naar soepele draad? en dan eerst de contactpunten maar opnieuw solderen? 🤔

[ Voor 4% gewijzigd door Yannick97 op 15-07-2024 03:39 ]

Gaming Rig | Race Rig [P1-X, Simucube 2 Pro, HE Sprint pedals, CSS SQ V1.5, HE HB, Seat: Sparco Pro 2000 II] | iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartsys
  • Laatst online: 27-05 10:34
Is dit een specifiek Shelly probleem of speelt dit ook bij de Shelly Qubino modules. Ik heb een dozijn en meer Qubino modules in mijn huis verstopt zitten. De meeste al vele jaren. Ik hoop dat die wat betrouwbaarder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@smartsys Eigenlijk een probleem van heel veel smart modules. Dus niet alleen deze of Shelly. Maar als de terminals stres kunnen zetten op de PCB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Yannick97 Ik zou ook de N extern splitsen met een lasklem / Wago.

Maar die 2e N is wel een rare. En er staat dan ook nergens dat je er niet mee door zou mogen lussen. Zelfde eigenlijk met die L klem.

En mja, controleren is wel de meest veilige optie natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Topicstarter
@Yannick97 Die klemmen zijn allemaal losse niet doorverbonden klemmen (ik dacht dat de N klemmen en L klemmen uit 1 geheel bestonden en dus voor solderen al met elkaar in (elektrische) verbinding stonden.
Da’s dus niet zo.

Die klemmen worden op de print pas met elkaar doorverbonden. En als je de N Klemmen gebruikt i.p.v. een lasdop / wago etc dan gebruik je dus een (dun) printspoortje dat niet geschikt is voor amperes ipv een lasdop die daar wel voor ontworpen is.

Mijn advies is nog steeds ALLES op flexibele kabel aansluiten en ja ik zou alle bestaande installaties aanpassen.
Risico mijdend vanwege de grote gevolgen die het kan hebben als het 1 keer mis gaat en mogelijk je hele huis afbrand.

Tis puur wat tijd want het geld zijn die wago’s / kleine stukjes kabel en aderhulsjes niet.

Doe er je voordeel mee.

Oohja tip, bestel de kleinste wago’s want ik had de 5klem ipv de 3 klem per ongeluk besteld.
Da’s wat meer proppen in volle lasdozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yannick97
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16:00
cyclone schreef op maandag 15 juli 2024 @ 18:53:
@Yannick97 Die klemmen zijn allemaal losse niet doorverbonden klemmen (ik dacht dat de N klemmen en L klemmen uit 1 geheel bestonden en dus voor solderen al met elkaar in (elektrische) verbinding stonden.
Da’s dus niet zo.

Die klemmen worden op de print pas met elkaar doorverbonden. En als je de N Klemmen gebruikt i.p.v. een lasdop / wago etc dan gebruik je dus een (dun) printspoortje dat niet geschikt is voor amperes ipv een lasdop die daar wel voor ontworpen is.

Mijn advies is nog steeds ALLES op flexibele kabel aansluiten en ja ik zou alle bestaande installaties aanpassen.
Risico mijdend vanwege de grote gevolgen die het kan hebben als het 1 keer mis gaat en mogelijk je hele huis afbrand.

Tis puur wat tijd want het geld zijn die wago’s / kleine stukjes kabel en aderhulsjes niet.

Doe er je voordeel mee.

Oohja tip, bestel de kleinste wago’s want ik had de 5klem ipv de 3 klem per ongeluk besteld.
Da’s wat meer proppen in volle lasdozen.
Een volle lasdoos is dus precies waar wij al tegenaan liepen, de jaloezieschakelaar mag eigenlijk enkel alleen maar harde kern kabel hebben, geen adereindhulzen en voor nog meer WAGO's is geen plek. Ik heb foto's terug gekeken, enkel de nul zit met een voorgebogen 2,5mm2 en daarop een WAGO, de L in is een soepele draad, de L die ik gebruikt heb naar de jaloezieschakelaar is een voorgebogen 2,5mm2 en dan 2 maal 1,5mm2 schakeldraad, allemaal voorgebogen alvorens vast te schroeven.

Ruimte is wel een ding, forse opbouwdoos, grote schakelaar en dan de Shelly nog, ik had uitgerekend dat we 1mm over hadden achter de Shelly en daaromheen zitten alle kabels.

Gaming Rig | Race Rig [P1-X, Simucube 2 Pro, HE Sprint pedals, CSS SQ V1.5, HE HB, Seat: Sparco Pro 2000 II] | iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SdtThys
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13-05 17:05
Was net hier aan het kijken om mijn huis wat slimmer te maken en was uitgekomen op de shelly's.
Stond op het punt deze te bestellen tot ik deze thread tegen kwam.
Zijn er andere modules die jullie weten die wat robuuster zijn?

Ik heb er niet veel nodig (+-5) dus de kostprijs doet er niet zoveel toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sambaltegelkaas
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 16:52
@SdtThys Zelf heb ik er geen problemen mee. Ook nooit gehad ;)
Ook niet met harde kern.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Topicstarter
@Yannick97
De issue is precies de combinatie met weinig ruimte en kabels met harde kernen.
Je gaat dan mechanische spanning zetten bij het dichtproppen van de lasdoos op de klemmen van de shelly die alleen maar hun stevigheid halen uit de soldeerverbinding op de print.

Dit is PRECIES wat er bij mij dus mis is gegaan. Teveel mechanische spanning op de klem waardoor de solderverbinding onder mechanische spanning is gekomen en na verloop van tijd de verbinding slecht werd en is gaan vonken.

Mechanische stress voorkom je volledig door geen massieve kabels maar flexibele kabels te gebruiken.

@SdtThys Nee in basis maakt het niet uit of je nu een shelly hebt of een andere product de issue zit hem in wat ik hierboven beschrijf.
Al het andere spul van hetzelfde formaat gebruikt een zelfde soort schroef/klem verbindingen die rechtstreeks op een printje zijn gesoldeerd.

En initieel twijfelde ik heel erg om ze nog in te zetten, maar na wat logisch denkwerk heb ik nu de overige shellys gewoon al ruim een jaar zonder enig probleem in gebruik. Ook op die plek (Boiler) waar ik het probleem had.

Tis gewoon echt goed aansluiten met flexibele kabels (die vaak ook erbij worden aangeboden overigens bij de betere webshops).
Da's niet zonder reden :)

[Edit]
Dit alles staat overigens allang benoemd in eerdere posts we zijn het draadje nu zo ongeveer opnieuw aan het doen. (las net even terug).
Ik zei al eerder letterlijk.
cyclone schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 07:26:
Mijn advies :

[ Voor 15% gewijzigd door cyclone op 15-07-2024 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snobbieh
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-05 08:35
Volgens het Belgische AREI mag je geen flexibele kernen gebruiken in inbouwdozen (voor stopcontacten, verlichting).
De oplossing dat je voorstelt mag dus alleen maar in Nederland, niet in Belgie.

EDIT: zie discussie verder met reactie van mijzelf -> verouderde info AREI.

Zelf gebruik ik alleen maar deze Shelly modules voor aansturen verlichting, niet achter stopcontacten omdat ik deze niet vertrouw voor deze belastingen. Daar gebruik ik dan slimme stekkers voor.

[ Voor 9% gewijzigd door Snobbieh op 16-07-2024 12:15 . Reden: Oude AREI, in orde volgens nieuw AREI ]

I7 2600K - 8GB - M550 256GB - GTX 670

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Topicstarter
Snobbieh schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 09:48:
Volgens het Belgische AREI mag je geen flexibele kernen gebruiken in inbouwdozen (voor stopcontacten, verlichting).
Heb je een link / referentie ? Klinkt mij een beetje vreemd / outdated in de oren.
Behalve dat hoe doe je dat met het ophangen van een lamp dan ? Meeste armaturen die ik tot op heden in mijn handen heb gehad zijn zonder een enkele uitzondering voorzien van flexibele kern bekabeling en die sluit ik ook gewoon aan in een centraaldoos in het plaffond.
De oplossing dat je voorstelt mag dus alleen maar in Nederland, niet in Belgie.
Zelf gebruik ik alleen maar deze Shelly modules voor aansturen verlichting, niet achter stopcontacten omdat ik deze niet vertrouw voor deze belastingen. Daar gebruik ik dan slimme stekkers voor.
Kan ik ben ook NL en niet BE :)
En als je het niet vertrouwd is je huidige oplossing niet beter / veiliger in mijn bescheiden mening.
Als je naar een meer robuuste oplossing zou willen is dat de DIN rail modellen die ook beschikbaar zijn.
Deze hebben grotere klemmen en zijn gefixeerd op een DIN rail en geschikt voor masieve draden.

Dat gezegd hebbende snap ik je bron van wantrouwen niet, zie boven in het screenshot wat ik in dit topic heb gezet. De Shelly Plus 1 PM kan gewoon ohmse lasten op AC tot 16A schakelen.

Max vermogen wat jij uit 1 stopcontact kunt / mag trekken in NL kortom waarom zou je dit wantrouwen ?

En nog een edit heb nog even datasheet van van het relais wat gebruikt wordt erop nagezocht en ook deze bevestigd dat het relais 250VAC / 16A kan schakelen.

Relais type kun je uit de foto's herleiden die ik in dit topic heb gezet maar is de HF7520 type 012-HSTP.
Datasheet bevesigd dat dit een high capacity versie is van het relais met alle specs.

[ Voor 27% gewijzigd door cyclone op 16-07-2024 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartsys
  • Laatst online: 27-05 10:34
cyclone schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 10:37:
Heb je een link / referentie ? Klinkt mij een beetje vreemd / outdated in de oren.
Behalve dat hoe doe je dat met het ophangen van een lamp dan ? Meeste armaturen die ik tot op heden in mijn handen heb gehad zijn zonder een enkele uitzondering voorzien van flexibele kern bekabeling en die sluit ik ook gewoon aan in een centraaldoos in het plaffond.
Is het niet zo dat je normaliter een stugge 1,5mm2 zwarte schakeldraad, een stugge 2,5mm2 blauwe nuldraad en eventueel een stugge 2,5mm2 geel/groene aarddraad uit de centraaldoos moet voeren of in het deksel van de centraaldoos een schroefklem (kroonsteen) hebt zitten waarmee je de stugge en soepele draden met elkaar verbind. De soepele draad blijft op die manier ALTIJD buiten de centraaldoos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Ken de AREI niet maar klinkt wel achterhaalt inderdaad.

Naar mijn idee blijft het met stug draad met alle modules uitkijken. Zou je dus wat kunnen helpen door kabel goed voor te vouwen en de terminals opnieuw te solderen met loodhoudend tin.

Zolang je een Shelly pakt die 16A mag schakelen zie ik weinig verschil tussen een module en een plug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Topicstarter
Zat nog wat na te bladeren op de Shelly site en zie dat ze net een GEN3 uit hebben van de 1PM met .. je raadt het niet .. andere klemmen (en ze ogen zwaarder)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xeuYIKfr310vZXqJGOkNlJHcIDE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jELmrPbnaa5FJBPhuM99vi0l.png?f=user_large

Andere specs is ESP32 met 8MB geheugen en ze noemen nu expliciet ook op de product pagina use cases om een boiler aan te sluiten en te monitoren. Tel daarbij de 3 jaar garantie die ze geven dan hebben ze toch wel echt vertrouwen in hun product en beslecht nu de discussie over de belastbaarheid van deze units.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VNBukONeeJcKzT4rr01UuU6cOXY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YcpSGJtpkOKR37oRbcZ0thHj.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snobbieh
cyclone schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 10:37:
[...]

[...]

Kan ik ben ook NL en niet BE :)
En als je het niet vertrouwd is je huidige oplossing niet beter / veiliger in mijn bescheiden mening.
Als je naar een meer robuuste oplossing zou willen is dat de DIN rail modellen die ook beschikbaar zijn.
Deze hebben grotere klemmen en zijn gefixeerd op een DIN rail en geschikt voor masieve draden.

Dat gezegd hebbende snap ik je bron van wantrouwen niet, zie boven in het screenshot wat ik in dit topic heb gezet. De Shelly Plus 1 PM kan gewoon ohmse lasten op AC tot 16A schakelen.

Max vermogen wat jij uit 1 stopcontact kunt / mag trekken in NL kortom waarom zou je dit wantrouwen ?

En nog een edit heb nog even datasheet van van het relais wat gebruikt wordt erop nagezocht en ook deze bevestigd dat het relais 250VAC / 16A kan schakelen.

Relais type kun je uit de foto's herleiden die ik in dit topic heb gezet maar is de HF7520 type 012-HSTP.
Datasheet bevesigd dat dit een high capacity versie is van het relais met alle specs.
Ik heb nog eens even het AREI erbij gepakt en, als ik het goed versta, mag het nu wel in vaste installaties gebruikt worden mits gebruik van hulzen of soortgelijk systeem. Vroeger was het verboden om in vaste installaties gebruik te maken van soepele geleiders, mits uitzondering van verdeelborden.
Kleine aanpassing dus maar het zou dus betekenen dat, je van vaste geleider in verdeeldoos naar een Wago moet, om daarna met flexibele draad naar de Shelly te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Topicstarter
Snobbieh schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 11:54:
[...]

Ik heb nog eens even het AREI erbij gepakt en, als ik het goed versta, mag het nu wel in vaste installaties gebruikt worden mits gebruik van hulzen of soortgelijk systeem. Vroeger was het verboden om in vaste installaties gebruik te maken van soepele geleiders, mits uitzondering van verdeelborden.
Wellicht handiger om je foutieve opmerking gewoon even aan te passen / te verwijderen ? Dit wekt nu alleen maar verwarring namelijk want je ontkracht hier nu zelf volledig je vorige bewering.
Kleine aanpassing dus maar het zou dus betekenen dat, je van vaste geleider in verdeeldoos naar een Wago moet, om daarna met flexibele draad naar de Shelly te gaan.
Niet rot bedoeld maar ja dit is dus nu inmiddels al wel meer dan 5 maal in dit topic zo benoemd.
Al vergeet je wel te noemen dat het gebruik van aderhulzen op je flexibele bekabeling nodig is.

@Septillion denk dat alles wel gezegd is, zie eigenlijk alleen maar herhaling in dit topic wellicht gewoon maar op slot gooien ?

[ Voor 6% gewijzigd door cyclone op 16-07-2024 12:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snobbieh
cyclone schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 12:01:
[...]

Wellicht handiger om je foutieve opmerking gewoon even aan te passen / te verwijderen ? Dit wekt nu alleen maar verwarring namelijk want je ontkracht hier nu zelf volledig je vorige bewering.

[...]

Niet rot bedoeld maar ja dit is dus nu inmiddels al wel meer dan 5 maal in dit topic zo benoemd.
Al vergeet je wel te noemen dat het gebruik van aderhulzen op je flexibele bekabeling nodig is.

@Septillion denk dat alles wel gezegd is, zie eigenlijk alleen maar herhaling in dit topic wellicht gewoon maar op slot gooien ?
Aangepast en klopt, hulzen zijn nodig en dit is ook het advies reeds meer maal gegeven!

Pagina: 1