• RVE_NL
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:44
ObiTewodros schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 10:02:
Voor de mensen die al een tijdje een dynamisch contract hebben: wat heb je in de afgelopen maanden gemiddeld betaald voor 1 kWh elektriciteit en 1 m3 gas?
Je kan nu een contract afsluiten voor ongeveer €0,35/kWh en €1,3/m3. Waren dynamische prijzen de afgelopen maanden aanzienlijk lager dan dat? Even er vanuit gaande dat je zelf niets opwekt.
Gas hebben mensen al redelijk duidelijk antwoord op gegeven.

Voor stroom is het afhankelijk hoeveel je stuurt, Zonneplan houd echter een handig overzichtje met 3 scenario's: https://www.zonneplan.nl/energie#prijs-vergelijken

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-05 19:58
RVE_NL schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 10:48:
Voor stroom is het afhankelijk hoeveel je stuurt, Zonneplan houd echter een handig overzichtje met 3 scenario's: https://www.zonneplan.nl/energie#prijs-vergelijken
Wat ook van belang is dat als je zonnepanelen hebt, je gemiddelde prijs hoger kan worden. Als overdag de prijs door veel zon laag is, neem je juist weinig af omdat je eigen panelen dan stroom leveren. Dus neem je gemiddeld genomen meer af in de dure uren.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• cybermich
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-05 17:28
Joyous-P schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 10:41:
Ik heb per email gevraagd of het klantonderzoek kon worden gedeeld. Dit omdat het volgende in mijn ogen niet de waarheid onder de (meeste) klanten is:

[...]

Hierop heb ik de volgende reactie gekregen:

[...]

Ik krijg nu het idee dat er geen klantonderzoek is geweest.
Er zal best een klantonderzoek zijn geweest, maar ik geloof niet dat klanten om al deze verslechteringen hebben gevraagd. Ongeloofwaardige communicatie van Zonneplan, blijkbaar denken ze dat hun klanten achterlijk zijn en deze onzin als zoete koek slikken.

Mijn overstap naar Tibber is inmiddels in gang gezet: per saldo zijn zij goedkoper dan Zonneplan bij een niet al te hoog stroomverbruik en je krijgt gewoon groene stroom. Het is schandelijk dat een partij met de naam Zonneplan grijze stroom levert en het prijsvoordeel daarvan ook nog eens in eigen zak steekt.

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 10:55
Och, als ze nu gewoon de GVO's opschortten en voorschotten aanzetten zonder de prijs te verhogen, dan vond ik dat ook prima. Maar ik ga niet €200/Y extra betalen gecombineerd met nog meer nadelen. Tibber heeft met zijn referalls tenminste nog leuke goodies als offset van de meerprijs.

De manier van communiceren vind ik op zijn zachts gezegd ook niet zo handig, maar als puntje bij paaltje komt is het de homo economicus in mij die de knoop door hakt.

• NoAcars
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 10:51
zojuist van ZP naar Tibber overgestapt via de Tibber App. Eerst account aangemaakt. Typisch dat er niet gevraagd werd om je geschatte verbruik en teruglevering op te geven. Aan de klantenseervice de vraag gesteld hoe dit aangepast kan worden. Ook de uitnodingscode ingevoerd, maar het lijkt nu alsof ik degeen uitnodig die juist mij heeft uitgenodigd. Zijn naam staat er nu en 0€. Dat zal wel goed komen op de dag dat het contract ingaat. Hoe is jullie ervaring met het aanpassen van het geschat verbruik en teruglevering? Kan dat ergens in de App?

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
NoAcars schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 11:40:
zojuist van ZP naar Tibber overgestapt via de Tibber App. Eerst account aangemaakt. Typisch dat er niet gevraagd werd om je geschatte verbruik en teruglevering op te geven. Aan de klantenseervice de vraag gesteld hoe dit aangepast kan worden. Ook de uitnodingscode ingevoerd, maar het lijkt nu alsof ik degeen uitnodig die juist mij heeft uitgenodigd. Zijn naam staat er nu en 0€. Dat zal wel goed komen op de dag dat het contract ingaat. Hoe is jullie ervaring met het aanpassen van het geschat verbruik en teruglevering? Kan dat ergens in de App?
Alles is achteraf bij Tibber. er hoeft dus niets geschat te worden.

Betekend wel dat als je zonnepanelen hebt en/of warmtepomp dat je rekening in de winter veel hoger zal zijn dan in de zomer.

Gewoon sebastiaan

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 27-05 13:44
NoAcars schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 11:40:
Heb jij ook nog gas? Zo ja, heb je die achtergelaten bij Zonneplan? Of had je die al reeds bij een andere leverancier? Aangezien Zonneplan aangeeft voor nieuwe klanten niet aan enkel gas te doen vraag ik mij af wat er gebeurt bij een bestaande klant wanneer die enkel de stroom naar een nieuwe leverancier brengt. In het contract en de voorwaarden staat dat namelijk nergens als ontbindende voorwaarde.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Smuggler
  • Nu online

Smuggler

Topicstarter
Hatsjoe schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 11:45:
[...]

Heb jij ook nog gas? Zo ja, heb je die achtergelaten bij Zonneplan? Of had je die al reeds bij een andere leverancier? Aangezien Zonneplan aangeeft voor nieuwe klanten niet aan enkel gas te doen vraag ik mij af wat er gebeurt bij een bestaande klant wanneer die enkel de stroom naar een nieuwe leverancier brengt. In het contract en de voorwaarden staat dat namelijk nergens als ontbindende voorwaarde.
het gas blijft dan achter bij zonneplan, er zijn in dit topic meerdere voorbeelden te vinden van mensen die dit gedaan hebben met succes.

Gewoon sebastiaan

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Hatsjoe
cybermich schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 11:08:
[...]
Het is schandelijk dat een partij met de naam Zonneplan grijze stroom levert en het prijsvoordeel daarvan ook nog eens in eigen zak steekt.
Wij krijgen allemaal dezelfde stroom, het is niet alsof er aparte stroomkabels liggen voor groene stroom. Zover ik begrepen heb blijft Zonneplan nog steeds dezelfde stroom inkopen, maar betaalt enkel niet meer extra voor de certificaten die enkel een nutteloos papiertje zijn. Althans, zo heb ik het ooit een keer begrepen van een Lubach uitzending. In dat geval snap ik Zonneplan wel. Maar als ze ook het soort stroom dat ze inkopen veranderen, dan is het natuurlijk wel schandelijk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Smuggler
  • Nu online

Smuggler

Topicstarter
Hatsjoe schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 11:49:
[...]

Wij krijgen allemaal dezelfde stroom, het is niet alsof er aparte stroomkabels liggen voor groene stroom. Zover ik begrepen heb blijft Zonneplan nog steeds dezelfde stroom inkopen, maar betaalt enkel niet meer extra voor de certificaten die enkel een nutteloos papiertje zijn. Althans, zo heb ik het ooit een keer begrepen van een Lubach uitzending. In dat geval snap ik Zonneplan wel. Maar als ze ook het soort stroom dat ze inkopen veranderen, dan is het natuurlijk wel schandelijk.
Elke leverancier in elk geval bij dynamisch zal zijn stroom inkopen op de day-ahead market.
Vandaar dat ze ook allemaal dezelfde prijs betalen en dus doorbelasten.

Dus is bij definitie een mix van iedereen die daar zijn stroom aanbied.

Daarnaast werden er met certificaten handel bepaald hoe je jouw stukje stroom mag noemen.
de GvO. en die gaan niet per tijdseenheid. die gaan per jaar.
Dus producent levert 1000MWh groene stroom. en zonneplan heeft nog 1000MWh groene stroom nodig om de klanten te bedienen. Dan betaald Zonneplan dus X bedrag aan de producent om deze certificaten te krijgen. en daarmee is de stroom "groen"

De producent krijgt een paar cent extra voor z'n opwek maar dat is het dan.

Ik krijg bij tibber nu windenergie volgens de GVO, een tijdlang was het de GVO van een zonnepark ergens in nederland. (ook snachts).
en daarom kan een leverancier 100% zonneënergie aanbieden ook al is dat fysiek onmogelijk.

de GvO's helpen wel iets, als genoeg mensen dat willen ontstaat er schaarste door te weinig aanbod, en krijgen groene producenten dus een prikkel om nog meer groene energie te gaan opwekken.

Maar het is enkel administratief. de stroom thuis is altijd een mix.(en ook de inkoop zelf is een mix).

Gewoon sebastiaan

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:02
Toch wel mooi om die marktwerking te zien. Zonneplan doet iets wat sommige mensen tegen de borst stuit en mensen kunnen gewoon lekker overstappen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KL643
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:44

KL643

photowalldecoration

Inmiddels ook een overstap gedaan richting Next Energy. Op zich was ik zeer tevreden met ZP maar wat communicatie betreft kan ik daar niet zo goed tegen. Ben geen grootverbruiker en heb geen panelen en als ik het jaar volmaak een bonus van totaal €150,- Uiteindelijk zal het allemaal niet heel veel schelen maar voelt voor nu wel even goed. Kan ik eindelijk mijn HomeWizzard ook eens aansluiten :)

fotowanddecoratie

• NoAcars
  • Laatst online: 10:51
Smuggler schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 11:46:
[...]

het gas blijft dan achter bij zonneplan, er zijn in dit topic meerdere voorbeelden te vinden van mensen die dit gedaan hebben met succes.
Ja, ik zit voor gas dan nog bij ZP. Ik ben ook benieuwd naar hoe ze dit oppakken. Ik denk niet dat ze er iets tegen kunnen doen. Gascontract loopt door en die kunnen ze niet zomaar opzeggen.
Maar ik ga die ook hopelijk nog opzeggen. Zodra er een schappelijk aanbod komt voor 1 of 3 jaar vast, dan doe ik dat. Komende winter zou nog wel eens pijnlijk kunnen worden met dynamisch. Maar dat dachten we afgelopen winter ook. Het deed ook soms zeer in een koude periode. Ik geloof dat ik ergens begin december aan 30,- zat voor gas op een dag. Toen kneep ik hem wel. Wat als de prijs nóg verder gaat oplopen? Dan werd het echt met z'n allen rond de open haard met jas en alles verstoken wat kan branden. Gelukkig kwam het nooit zover.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• cybermich
Hatsjoe schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 11:49:
[...]

Als het een nutteloos papiertje is, zou niemand bereid zijn om ervoor te betalen denk je wel?

Het moeten natuurlijk wel Nederlandse GVO’s zijn. Dan weet je dat het equivalent van jouw stroomverbruik geproduceerd is met duurzame bronnen en daarmee lever je wel degelijk een positieve bijdrage aan de energietransitie.

Prima als Zonneplan ervoor kiest om deze GVO’s niet meer in te kopen, maar dan zou het ze wel sieren om transparant te zijn over hun vieze stroom en het inkoopvoordeel aan hun klanten ten goede te laten komen.

Op dit moment verlagen ze hun kosten door geen GVO’s meer in te kopen en vervijfvoudigen ze tegelijkertijd hun opslag aan klanten, dat is van twee walletjes eten.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• rdgut
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-05 18:32
cybermich schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 12:37:
[...]

Als het een nutteloos papiertje is, zou niemand bereid zijn om ervoor te betalen denk je wel?

Het moeten natuurlijk wel Nederlandse GVO’s zijn. Dan weet je dat het equivalent van jouw stroomverbruik geproduceerd is met duurzame bronnen en daarmee lever je wel degelijk een positieve bijdrage aan de energietransitie.

Prima als Zonneplan ervoor kiest om deze GVO’s niet meer in te kopen, maar dan zou het ze wel sieren om transparant te zijn over hun vieze stroom en het inkoopvoordeel aan hun klanten ten goede te laten komen.

Op dit moment verlagen ze hun kosten door geen GVO’s meer in te kopen en vervijfvoudigen ze tegelijkertijd hun opslag aan klanten, dat is van twee walletjes eten.
Volgens mij begrijp jij niet wat de anderen zeggen. Alle dynamische stroom verkopers kopen dezelfde stroom in. Ze zijn dus juist transparant over hoe “vies” de stroom is door dit in hun app aan te geven.

Volgens mij missen een hoop mensen hier de feiten die ik her en der heb opgepikt in alle berichten hier.
- Zonneplan heeft nog steeds de laagste handling fee maar zijn door de maandelijkse kosten iets duurder dan Tibber tot een bepaald kantelpunt.
- De tarieven zijn niet buitensporig hoog opeens, ze zijn nu meer in lijn met de rest. Ze waren eerder dus absurd goedkoop.
- In de app wordt duidelijk aangegeven wat de energiemix is (al geruime tijd). Ze zijn enkel gestopt met het greenwashing van de energie.
- Als je niet tevreden bent, stap dan over naar een andere partij.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17:11
GvO is een bijdrage aan duurzame energie, een subsidie van eindgebruikers naar de zonneparken etc.

Dat zijn inkomsten die ervoor zorgen dat hun business case sneller positief wordt, anders moeten ze meer subsidies hebben van de overheid of langer wachten tot bijvoorbeeld grotere, efficiëntere turbines beschikbaar zijn.

Beetje lomp om te zeggen dat het niet boeit, laat lekker klanten hun gang gaan die hun stroom en gas wel willen vergroenen / compenseren. Op lange termijn zorgt het voor meer groene stroom op het net en Zonneplan maakt daar graag reclame voor, zonder mee te betalen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• cybermich
rdgut schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 12:46:
[...]

Volgens mij begrijp jij niet wat de anderen zeggen. Alle dynamische stroom verkopers kopen dezelfde stroom in. Ze zijn dus juist transparant over hoe “vies” de stroom is door dit in hun app aan te geven.

Volgens mij missen een hoop mensen hier de feiten die ik her en der heb opgepikt in alle berichten hier.
- Zonneplan heeft nog steeds de laagste handling fee maar zijn door de maandelijkse kosten iets duurder dan Tibber tot een bepaald kantelpunt.
- De tarieven zijn niet buitensporig hoog opeens, ze zijn nu meer in lijn met de rest. Ze waren eerder dus absurd goedkoop.
- In de app wordt duidelijk aangegeven wat de energiemix is (al geruime tijd). Ze zijn enkel gestopt met het greenwashing van de energie.
Het klopt niet wat je schrijft, misschien moet je je er wat beter in verdiepen. Andere partijen maken kosten door GVO’s in te kopen en kunnen daarmee garanderen dat het equivalent van de door hun ingekochte stroom op groene wijze in Nederland geproduceerd is. Niks greenwashing dus, die GVO’s zijn geen wassen neus.

ZP maakt die kosten voortaan niet meer, kan hun stroom dus niet meer als “groen” verkopen, maar rekent intussen wel praktisch dezelfde kostenopslag aan haar klanten.

Kassa dus voor Zonneplan.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:50
GvO's zijn bij uitstek greenwashing mijns inziens.
Wat jij zegt klopt ook, maar de gewone burger denkt dat het écht groen is wat ze kopen, wat niet zo is.

Dit is mijn opinie ook
In Nederland is de vraag naar groene stroom veel groter dan de opwek. Daarom zijn GvO’s enorm in trek. Energiebedrijven kopen de groencertificaten bijvoorbeeld uit Noorwegen en IJsland. In die landen wordt al decennia nagenoeg alle stroom duurzaam opgewekt. Ze zijn daar zo gewend aan groene stroom, dat niemand omkijkt naar die certificaten. Met de overgekochte GvO’s kunnen Nederlandse energiebedrijven vervolgens claimen dat hun geleverde energie groen is, ook al is die in werkelijkheid via gas of kolen opgewekt. En zo wordt grijze stroom groen gemaakt. Een sterk staaltje greenwashing.
https://groendus.nl/inbadmet/gvo

[Voor 69% gewijzigd door SidewalkSuper op 17-05-2023 13:09]

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 17:17
En deze link is al vaker gedeeld maar hier kun je zien hoe groen het echt is.
https://app.electricitymaps.com/zone/NL

De Home Assistant integratie haalt hier ook zijn info vandaan.

• rdgut
cybermich schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 12:59:
[...]

Het klopt niet wat je schrijft, misschien moet je je er wat beter in verdiepen. Andere partijen maken kosten door GVO’s in te kopen en kunnen daarmee garanderen dat het equivalent van de door hun ingekochte stroom op groene wijze in Nederland geproduceerd is. Niks greenwashing dus, die GVO’s zijn geen wassen neus.

ZP maakt die kosten voortaan niet meer, kan hun stroom dus niet meer als “groen” verkopen, maar rekent intussen wel praktisch dezelfde kostenopslag aan haar klanten.

Kassa dus voor Zonneplan.
Ik betwijfel dat er heel veel GVO uit Nederland komen. Wij hebben immers te weinig groene stroom toch?
Bovendien is het toch echt wel greenwashing. Ik stel voor dat je zelf wat meer onderzoek doet.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Onder andere Tibber en ANWB doen dat niet zo hoor. GvOs zijn daar voor Nederlandse groene energie en niet van buitenlandse centrales.

Tibber:
Hoe groen je groene stroom écht is, hangt af van waar de GvO vandaan komt. Als jouw stroomverbruik te herleiden is naar een waterkrachtcentrale in het buitenland, spreken we op z'n Hollands van sjoemelstroom: je verbruik is dan alleen op papier groen, maar stimuleert niet de Nederlandse productie van groene stroom. De groene stroom van Tibber is soms afkomstig van windmolens en soms van een zonnepark, maar altijd van Nederlandse bodem.
ANWB:
Wij leveren 100% gecertificeerde Nederlandse stroom uit wind en zon. In ons stroometiket zie je terug dat we met Garanties van Oorsprong (GvO’s) garanderen dat al jouw stroom duurzaam wordt opgewekt in Nederland.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• cybermich
rdgut schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 13:13:
[...]

Ik betwijfel dat er heel veel GVO uit Nederland komen. Wij hebben immers te weinig groene stroom toch?
Bovendien is het toch echt wel greenwashing. Ik stel voor dat je zelf wat meer onderzoek doet.
Merkwaardig dat je mij adviseert om meer onderzoek te doen, terwijl je zelf allerlei niet-onderbouwde uitspraken doet.

Dat er maar een beperkt aantal Nederlandse GVO’s beschikbaar zijn doet natuurlijk niets af aan de impact ervan. Sterker nog, de schaarste en het daarmee gepaard gaande prijspeil is juist een stimulans voor verdere uitbreiding van zonne- en windenergie. Mits egoïstische partijen als ZP de kosten bereid zijn te betalen natuurlijk en stoppen om simpele zielen wijs te maken dat het greenwashing zou zijn.

• rdgut
*knip* op de man

[Voor 96% gewijzigd door Proton_ op 17-05-2023 13:48]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Markappelman
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 26-05 16:53
Waarschijnlijk al via andere kanalen, maar toch nog even ook de mailbevestiging aan een bestaande klant (ikzelf) inzake de handling fee :

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dreas
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 25-05 20:52
Smuggler schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 09:06:
[...]

Zal mij eens in de anwb verdiepen deze week.
ANWB:
"Hierna ontvang je volgende maandfacturen op de 23e van iedere maand en deze nota’s zullen rond de 25e van elke kalendermaand geïncasseerd worden."

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Smuggler
  • Nu online

Smuggler

Topicstarter
dreas schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 14:45:
[...]

ANWB:
"Hierna ontvang je volgende maandfacturen op de 23e van iedere maand en deze nota’s zullen rond de 25e van elke kalendermaand geïncasseerd worden."
Hoe wordt mijn maandbedrag berekend?
Het maandbedrag is een voorschot op je werkelijke energiekosten in een jaar. Zo voorkomen we dat je elke maand een ander bedrag op je factuur krijgt. De werkelijke verbruikskosten kunnen namelijk flink verschillen tussen zomer en winter. We berekenen je maandbedrag met jouw (opgegeven) verbruik en met een zo goed mogelijke schatting van de (door alle leveranciers) verwachte inkoopprijzen. Zo willen we ervoor zorgen dat alle vaste maandbedragen die je betaalt precies jouw werkelijke energiekosten in dat jaar gaan afdekken.
maar ANWB doet het dus wel anders dan zonneplan.

ANWB verrekend 1x per jaar. en je kan het voorschot een beetje aanpassen.
Zonneplan verrekend alles in de maand nadat het is geleverd.

Toch wel een groot verschil.

Gewoon sebastiaan

• Whats85
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17:54
Welke gevolgen kan de aanpassing van het factuur systeem hebben voor het prijsplafond bij Zonneplan? Natuurijk nu totaal niet aan de orde met deze prijzen maar wie weet wat de rest van het jaar doet. Dat gaat dan om het meenemen van ongebruik plafond 'tegoed' en/of het bij de jaarrekening terugbetalen van mogelijk onterecht verkregen compensatie. Ik weet dat de ANWB hier anders mee omging dan Zonneplan maar heb hem niet helemaal meer scherp.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• earthman
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:55
mikevankan schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 14:18:

Verhoging handling fee
Het klopt inderdaad dat we verhoging van de inkoopkosten hebben doorgevoerd. Wij vinden het zelf ook niet leuk om deze verandering door te voeren, maar het is nodig om kosten te dekken.

De reden van deze verhoging komt voornamelijk door de gestegen onbalanskosten. Het komt bijvoorbeeld voor dat we veel zonnestroom inkopen terwijl op de dag zelf de zon er niet blijkt te zijn. Omdat de hele markt in zo’n geval veel zonnestroom heeft voorspeld is er een tekort op het elektriciteitsnet. We kopen de stroom dan uiteindelijk in voor onbalansprijzen. Deze kosten worden steeds hoger door de toename van onvoorspelbare zon- en windenergie op het net. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat we op een dag € 1,00 per kWh betalen terwijl de verkoopprijs rond de € 0,15 per kWh ligt. We hebben daarom de nieuwe inkoopvergoeding nodig om deze onbalanskosten te dekken."
Ik heb het idee dat Zonneplan hier toch iets omdraait, of in ieder geval verkeerd uitlegt.

Voor zover ik weet worden de kosten van het verhelpen van onbalans altijd door Tennet (?) op de veroorzaker afgewenteld, tenzij deze het zelf al oplost (door iets bij/af te schakelen dan wel elders extra stroom/afname in te kopen).

Als Zonneplan zonnestroom had ingekocht, en deze wordt alsnog niet geproduceerd door de producent die de stroom van tevoren op de veiling had aangeboden, dan zijn de kosten voor rekening van de producent. Het is dus niet Zonneplan die hier de 1 euro voor gaat betalen.

Wat wel gebeurt is dat klanten met zonnepanelen meer stroom dan verwacht van het net trekken indien de opwek tegenvalt. In dat geval had Zonneplan dus te weinig stroom ingekocht, en die moeten ze dan alsnog op de onbalansmarkt inkopen. En omdat het tekort komt doordat op dat moment sowieso alle zonnestroomproductie tegenvalt, en de producenten van zonnestroom dus zelf ook stroom moeten inkopen op de onbalansmarkt, zal op dat moment natuurlijk de onbalansprijs erg hoog zijn.

De andere kant op gebeurt een beetje hetzelfde: als er juist meer stroom wordt geproduceerd dan verwacht, dan neemt Zonneplan minder stroom van het net af (of levert meer aan het net) dan vooraf ingekocht (verkocht), en moet inderdaad Zonneplan zelf iets regelen. Dit zal vermoedelijk minder de onbalansprijs beinvloeden, omdat grote zonneparken bij overschot toch vrij makkelijk de productie terug kunnen schalen (denk ik?), in tegenstelling tot consumenten met zonnepanelen op hun dak (die dat natuurlijk wel kunnen, maar niet zomaar zullen doen, omdat zij niks met de onbalansmarkt te maken hebben).

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Smuggler
  • Nu online

Smuggler

Topicstarter
earthman schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 16:13:
[...]

Ik heb het idee dat Zonneplan hier toch iets omdraait, of in ieder geval verkeerd uitlegt.

Voor zover ik weet worden de kosten van het verhelpen van onbalans altijd door Tennet (?) op de veroorzaker afgewenteld, tenzij deze het zelf al oplost (door iets bij/af te schakelen dan wel elders extra stroom/afname in te kopen).

Als Zonneplan zonnestroom had ingekocht, en deze wordt alsnog niet geproduceerd door de producent die de stroom van tevoren op de veiling had aangeboden, dan zijn de kosten voor rekening van de producent. Het is dus niet Zonneplan die hier de 1 euro voor gaat betalen.

Wat wel gebeurt is dat klanten met zonnepanelen meer stroom dan verwacht van het net trekken indien de opwek tegenvalt. In dat geval had Zonneplan dus te weinig stroom ingekocht, en die moeten ze dan alsnog op de onbalansmarkt inkopen. En omdat het tekort komt doordat op dat moment sowieso alle zonnestroomproductie tegenvalt, en de producenten van zonnestroom dus zelf ook stroom moeten inkopen op de onbalansmarkt, zal op dat moment natuurlijk de onbalansprijs erg hoog zijn.

De andere kant op gebeurt een beetje hetzelfde: als er juist meer stroom wordt geproduceerd dan verwacht, dan neemt Zonneplan minder stroom van het net af (of levert meer aan het net) dan vooraf ingekocht (verkocht), en moet inderdaad Zonneplan zelf iets regelen. Dit zal vermoedelijk minder de onbalansprijs beinvloeden, omdat grote zonneparken bij overschot toch vrij makkelijk de productie terug kunnen schalen (denk ik?), in tegenstelling tot consumenten met zonnepanelen op hun dak (die dat natuurlijk wel kunnen, maar niet zomaar zullen doen, omdat zij niks met de onbalansmarkt te maken hebben).
Maar zonneplan zal geen perfecte voorspelling kunnen doen van al ons verbruik, dus zal er een restje energie zijn die niet klopt.
Op dat moment is er een onbelans, door de grote aanwezigheid van windmolens is de prijs van die onbalans onzeker voor zonneplan, en kan dus best duurder uitvallen. doordat de windmolens wel mee bepalen wat die onbalans kosten zijn.

Gewoon sebastiaan

Acties:
  • +3Henk 'm!

• cybermich
Smuggler schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 16:16:
[...]

Maar zonneplan zal geen perfecte voorspelling kunnen doen van al ons verbruik, dus zal er een restje energie zijn die niet klopt.
Op dat moment is er een onbelans, door de grote aanwezigheid van windmolens is de prijs van die onbalans onzeker voor zonneplan, en kan dus best duurder uitvallen. doordat de windmolens wel mee bepalen wat die onbalans kosten zijn.
Zonneplan kan het totale verbruik heel nauwkeurig inschatten, maar zonnepanelen zijn de grote stoorzender. Het weer (en daarmee de stroomvraag en productie van de ZP klanten met zonnepanelen) laat zich veel lastiger inschatten.

Doordat ZP waarschijnlijk veel klanten met zonnepanelen heeft, weegt dit relatief zwaar. Eigenlijk is het oneerlijk dat klanten zonder zonnepanelen hiervoor mede moeten opdraaien.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• earthman
Whats85 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 15:57:
Welke gevolgen kan de aanpassing van het factuur systeem hebben voor het prijsplafond bij Zonneplan? Natuurijk nu totaal niet aan de orde met deze prijzen maar wie weet wat de rest van het jaar doet. Dat gaat dan om het meenemen van ongebruik plafond 'tegoed' en/of het bij de jaarrekening terugbetalen van mogelijk onterecht verkregen compensatie. Ik weet dat de ANWB hier anders mee omging dan Zonneplan maar heb hem niet helemaal meer scherp.
In principe heeft de facturering er niks mee te maken, het gaat er immers om wanneer je hoeveel stroom/gas tegen welke prijs hebt verbruikt, en niet om wanneer de leverancier van jou het geld hiervoor heeft gekregen.

Wat ZP en ANWB anders doen, is dat ZP gewoon het plafond over het hele jaar (of in ieder geval tot aan een jaar/eindafrekening) op 1 grote hoop gooit, en ook je verbruik van diezelfde hele periode op 1 grote hoop gooit. Als de gemiddelde prijs voor die hele periode dan boven de plafondprijs uitkomt, dan betaal je voor het binnen-het-plafond-deel daarvan enkel de plafondprijs. Zelfde verhaal voor het deel na de jaarafrekening.

ANWB zegt dat dit waarschijnlijk niet voordelig is, want als er in die periode bijvoorbeeld een of meer maanden waren dat binnen die maand jouw gemiddelde prijs boven het plafond uit kwam, maar de gemiddelde prijs gedurende de hele periode uiteindelijk toch onder de plafondprijs bleef, dan krijg je niks. Maar als je deze berekening voor elke maand apart doet (met de limieten die alleen bij die maand horen), dan krijg je voor die dure maanden wel korting. ANWB zegt dan dat ze achteraf voor iedere klant gaan berekenen welke van de twee methodes voordeliger is, en voor die klant die specifieke methode gaan toepassen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ton14
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Zonet antwoord gekregen van Frank Energie op mijn vraag waarom bij mij de genmiddelde gasprijs in de app. 17ct te hoog is namelijk:

Kale gas prijs + 21% BTW + inkoopvergoeding, dit is vandaag 17 mei 2023:
0,342+ 0,0714 + 0,08 = 0,493 ct m3,
Echter de gemiddelde gasprijs die aan mij berekend wordt is 0,631 ct m3. (14 ct te hoog).

Het blijkt dat er 2 contracten bestaan, wat op 22 februari 2023 middels een email genaamd "nieuwtjes", die voornamelijk over slim laden, aan klanten gestuurd is. Het bestaande contract van VOOR 22 februari heeft voor gas een inkoopvergoeding van maar liefst 0,26257/m³. In het nieuwe contract is dit 0,08/m³.

Je moet echter wel je oude contract omzetten bij Frank Energie !!!

Wat in de email van 22 februari niet staat zijn de bedragen van de inkoopvergoedingen !!! Hier ben ik na een paar e-mails achter gekomen.

De vaste kosten zijn op 22 februari 2023 ook veranderd van € 5.- naar € 7.- per maand. Ik betaal € 10, want een dubbele meter wordt als 2 aansluitingen gezien.

PS. Ik ben op 8 januari 2023 overgegaan naar Frank Energie, dus dit is allemaal langs me heen gegaan.

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:42
Het zal vast ook niet helpen dat we totaal heel wat meer panelen hebben liggen dan vorig jaar en daar simpelweg nog geen data van is om beter het verbruik en opbrengst te kunnen schatten.

@earthman Als de afname in een uur niet overeenkomt met waarmee ingeschreven is op de day ahead veiling dan komt uiteindelijk daar ook een rekening voor als dat niet te fixen is door wie er verder tussen zit.

- knip -

• Whats85
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17:54
earthman schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 16:29:
[...]

In principe heeft de facturering er niks mee te maken, het gaat er immers om wanneer je hoeveel stroom/gas tegen welke prijs hebt verbruikt, en niet om wanneer de leverancier van jou het geld hiervoor heeft gekregen.

Wat ZP en ANWB anders doen, is dat ZP gewoon het plafond over het hele jaar (of in ieder geval tot aan een jaar/eindafrekening) op 1 grote hoop gooit, en ook je verbruik van diezelfde hele periode op 1 grote hoop gooit. Als de gemiddelde prijs voor die hele periode dan boven de plafondprijs uitkomt, dan betaal je voor het binnen-het-plafond-deel daarvan enkel de plafondprijs. Zelfde verhaal voor het deel na de jaarafrekening.

ANWB zegt dat dit waarschijnlijk niet voordelig is, want als er in die periode bijvoorbeeld een of meer maanden waren dat binnen die maand jouw gemiddelde prijs boven het plafond uit kwam, maar de gemiddelde prijs gedurende de hele periode uiteindelijk toch onder de plafondprijs bleef, dan krijg je niks. Maar als je deze berekening voor elke maand apart doet (met de limieten die alleen bij die maand horen), dan krijg je voor die dure maanden wel korting. ANWB zegt dan dat ze achteraf voor iedere klant gaan berekenen welke van de twee methodes voordeliger is, en voor die klant die specifieke methode gaan toepassen.
Dank voor deze uitleg! Mijn gedachtegang was: Wanneer Zonneplan na 2 maanden terug kijkt naar inschatting vs het daadwerkelijke verbruik, dan vind er in feite een afrekening plaats (zoals ook op jaarafrekening). Door deze afrekening zou je dan de prijsplafond korting voor die maand kunnen behouden en niet meer bij de jaarafrekening op 1 grote hoop zoals jij het aangeeft. Ik denk gezien de prijsontwikkelingen tot nu toe dit jaar dat de ANWB methode slimmer is dan de Zonneplan methode. Als er een slechte winter komt met hoge prijzen dan zal de gemiddelde prijs over het hele jaar moeilijk boven de plafond prijzen uitkomen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• cybermich
ton14 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 16:32:
Zonet antwoord gekregen van Frank Energie op mijn vraag waarom bij mij de genmiddelde gasprijs in de app. 17ct te hoog is namelijk:

Kale gas prijs + 21% BTW + inkoopvergoeding, dit is vandaag 17 mei 2023:
0,342+ 0,0714 + 0,08 = 0,493 ct m3,
Echter de gemiddelde gasprijs die aan mij berekend wordt is 0,631 ct m3. (14 ct te hoog).

Het blijkt dat er 2 contracten bestaan, wat op 22 februari 2023 middels een email genaamd "nieuwtjes", die voornamelijk over slim laden, aan klanten gestuurd is. Het bestaande contract van VOOR 22 februari heeft voor gas een inkoopvergoeding van maar liefst 0,26257/m³. In het nieuwe contract is dit 0,08/m³.

Je moet echter wel je oude contract omzetten bij Frank Energie !!!

Wat in de email van 22 februari niet staat zijn de bedragen van de inkoopvergoedingen !!! Hier ben ik na een paar e-mails achter gekomen.

De vaste kosten zijn op 22 februari 2023 ook veranderd van € 5.- naar € 7.- per maand. Ik betaal € 10, want een dubbele meter wordt als 2 aansluitingen gezien.

PS. Ik ben op 8 januari 2023 overgegaan naar Frank Energie, dus dit is allemaal langs me heen gegaan.
Al net zulke boefjes dus als ZP, slecht nieuws verstoppen in een mail die grossiert in holle marketingtaal.

Bij zo’n bedrijf wil je toch geen klant zijn?

• Desprinter
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 03:18
cybermich schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 16:44:
[...]

Al net zulke boefjes dus als ZP, slecht nieuws verstoppen in een mail die grossiert in holle marketingtaal.

Bij zo’n bedrijf wil je toch geen klant zijn?
Geef mij maar eens een voorbeeld van een bedrijf die wel volledig eerlijk is en niet iets positiever verwoord? Want ik denk dat het bedrijf met een volledig eerlijk verhaal niet bestaat.

• earthman
Smuggler schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 16:16:
[...]

Ja maar Zonneplan gaf als voorbeeld dat ze veel zonnestroom hadden ingekocht terwijl deze er toch niet blijkt te zijn. De onbalanskosten om dit tekort op te lossen zijn dan niet voor rekening van Zonneplan maar voor de producent. De producent is immers de veroorzaker van de onbalans, niet Zonneplan.

Tenzij Zonneplan bilaterale overeenkomsten aangaat met zonneparken waarbij Zonneplan voor eventuele onbalans opdraait, maar ik twijfel of Zonneplan zich met zulke speculatie bezighoudt (bilateraal inkopen en tegen DA doorverkopen).

Mijn punt is dat Zonneplan dus een onzin-voorbeeld in hun mail gezet had. Als je een voorbeeld geeft dan moet dat natuurlijk wel overeenkomen met de werkelijkheid.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• earthman
Whats85 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 16:43:
[...]

Dank voor deze uitleg! Mijn gedachtegang was: Wanneer Zonneplan na 2 maanden terug kijkt naar inschatting vs het daadwerkelijke verbruik, dan vind er in feite een afrekening plaats (zoals ook op jaarafrekening). Door deze afrekening zou je dan de prijsplafond korting voor die maand kunnen behouden en niet meer bij de jaarafrekening op 1 grote hoop zoals jij het aangeeft. Ik denk gezien de prijsontwikkelingen tot nu toe dit jaar dat de ANWB methode slimmer is dan de Zonneplan methode. Als er een slechte winter komt met hoge prijzen dan zal de gemiddelde prijs over het hele jaar moeilijk boven de plafond prijzen uitkomen.
Ik las nergens dat Zonneplan afstapt van het elke maand 1/12 van de verwachte belastingen in rekening brengen? Dus dan zullen ze toch een jaarafrekening moeten maken waar ze die verrekenen met daadwerkelijk verbruik in het afgelopen jaar.

Edit: sterker nog, in hun uitlegt stelt Zonneplan dat het deel 'vast bedrag aan overheidsheffingen gebaseerd op verwacht jaarverbuik' niet verandert.

[Voor 7% gewijzigd door earthman op 17-05-2023 16:53]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• cybermich
earthman schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 16:47:
[...]

Ja maar Zonneplan gaf als voorbeeld dat ze veel zonnestroom hadden ingekocht terwijl deze er toch niet blijkt te zijn. De onbalanskosten om dit tekort op te lossen zijn dan niet voor rekening van Zonneplan maar voor de producent. De producent is immers de veroorzaker van de onbalans, niet Zonneplan.

Tenzij Zonneplan bilaterale overeenkomsten aangaat met zonneparken waarbij Zonneplan voor eventuele onbalans opdraait, maar ik twijfel of Zonneplan zich met zulke speculatie bezighoudt (bilateraal inkopen en tegen DA doorverkopen).

Mijn punt is dat Zonneplan dus een onzin-voorbeeld in hun mail gezet had. Als je een voorbeeld geeft dan moet dat natuurlijk wel overeenkomen met de werkelijkheid.
De zonnestroom producenten uit dit voorbeeld zijn volgens mij de eigen klanten van ZP die terugleveren…

De overige stroom kopen ze immers gewoon op de spotmarkt in, niet bij een specifieke producent.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• RCBL
  • Niet online
rdgut schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 12:46:
[...]

Gedaan

• dragonballz
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-05 08:31
Smuggler schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 11:46:
[...]

In dat geval sluit je de ZP Connect en Tibber Pulse tegelijk op de slimmer meter, werkt dan nog goed ?
Heb begrijpen dat niet alle hubje werkt?

• Smuggler
  • Nu online

Smuggler

Topicstarter
dragonballz schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 20:47:
[...]

In dat geval sluit je de ZP Connect en Tibber Pulse tegelijk op de slimmer meter, werkt dan nog goed ?
als je een powered hubje hebt, dan gaat dat lukken.

Gewoon sebastiaan

• Mitssz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 26-05 12:04
dragonballz schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 20:47:
[...]

Ik heb nu het hubje die Zonneplan mee levert met daar aan de ZP Connect en de HomeWizard P1 meter. Werkt prima. HomeWizard heeft zelfs ook een 1 in, 3 out hub.

Canon 5D Mark III - 50 1.8 STM - 85 1.8 - 24-105 4L - DJI Mavic Pro

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

ObiTewodros schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 10:02:
Voor de mensen die al een tijdje een dynamisch contract hebben: wat heb je in de afgelopen maanden gemiddeld betaald voor 1 kWh elektriciteit en 1 m3 gas?
Je kan nu een contract afsluiten voor ongeveer €0,35/kWh en €1,3/m3. Waren dynamische prijzen de afgelopen maanden aanzienlijk lager dan dat? Even er vanuit gaande dat je zelf niets opwekt.

When you do things right, people won't be sure you've done anything at all.

• Willempie27
Klopt dat wel? In april een gemiddelde prijs van 50ct all in? En terugleveren 3ct kaal?

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07:08
Willempie27 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 22:24:
[...]

Klopt dat wel? In april een gemiddelde prijs van 50ct all in? En terugleveren 3ct kaal?
Inderdaad, de berekening van het gemiddelde all-in …zit een kink in de kabel. 8)7

• icall5s
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16:08
Joyous-P schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 10:41:
Ik heb per email gevraagd of het klantonderzoek kon worden gedeeld. Dit omdat het volgende in mijn ogen niet de waarheid onder de (meeste) klanten is:

[...]

Hierop heb ik de volgende reactie gekregen:

[...]

Ik krijg nu het idee dat er geen klantonderzoek is geweest.
Ze liegen gewoon, ik betaal bij Tibber namelijk nog steeds geen voorschot ;)

• w00key
Willempie27 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 22:24:
[...]

Klopt niet 100% maar is waarschijnlijk zoiets:

(937 x 0.16 - 404 x 0.03 + (937-404) x 0.17) / (937-404) ~= 0.43 per kWh all in, per netto kWh.

De kale prijs voor stroom was best wel laag op zonnige dagen, vaak genoeg nul of zelfs negatief.

• Willempie27
w00key schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 00:03:
[...]

Klopt niet 100% maar is waarschijnlijk zoiets:

(937 x 0.16 - 404 x 0.03 + (937-404) x 0.17) / (937-404) ~= 0.43 per kWh all in, per netto kWh.

De kale prijs voor stroom was best wel laag op zonnige dagen, vaak genoeg nul of zelfs negatief.
En komt dat bedrag ook overheen met je factuur? 43 cent all-in kan echt niet kloppen hoor het is een aantal keer net boven de 40 ct geweest voor een paar uur in de hele maand.

Een vast contract zou dan nog voordeliger zijn.

[Voor 4% gewijzigd door Willempie27 op 18-05-2023 01:00]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• w00key
Willempie27 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 00:58:
[...]

En komt dat bedrag ook overheen met je factuur? 43 cent all-in kan echt niet kloppen hoor het is een aantal keer net boven de 40 ct geweest voor een paar uur in de hele maand.

Een vast contract zou dan nog voordeliger zijn.
Kijk nog een keer goed naar de berekening.

Een eenvoudiger voorbeeld, als je 1000 kWh gebruik en 500 kWh terug lever, is je verbruik 500 netto. Als je vervolgens het inkoop voor 0,15 ex en verkoop voor 0,00, wat is dan je gemiddelde prijs?

Dat is 1000 x 0,15 betaald en 0 ontvangen, dus 150 euro voor 500 kWh, of 0,30 ex. 0,47 incl dus bij de meeste leveranciers.

Ja vast is beter bij hoge teruglevering, dat is wel duidelijk. Elke middag is stroom goedkoop.

Factuur: geen idee, ben niet de poster van dat tabel, maar mensen begrijpen niet hoe de prijs hoger kan zijn dan de maximum spot prijs. Dit is de uitleg.

• Willempie27
w00key schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 01:07:
[...]

Kijk nog een keer goed naar de berekening.

Een eenvoudiger voorbeeld, als je 1000 kWh gebruik en 500 kWh terug lever, is je verbruik 500 netto. Als je vervolgens het inkoop voor 0,15 ex en verkoop voor 0,00, wat is dan je gemiddelde prijs?

Dat is 1000 x 0,15 betaald en 0 ontvangen, dus 150 euro voor 500 kWh, of 0,30 ex. 0,47 incl dus bij de meeste leveranciers.

Ja vast is beter bij hoge teruglevering, dat is wel duidelijk. Elke middag is stroom goedkoop.

Factuur: geen idee, ben niet de poster van dat tabel, maar mensen begrijpen niet hoe de prijs hoger kan zijn dan de maximum spot prijs. Dit is de uitleg.
Ik snap de berekening wel maar het is natuurlijk niet zo dat je alleen in de 3 uur dat het 0 is terug leverd. Bij mij zit er 2 ct verschil in afname 27ct en terug levering 25ct all-in. Ik vind het zo groot verschil.

Hebben meerdere dit ook die minder opwekken dan ze verbruiken?

[Voor 3% gewijzigd door Willempie27 op 18-05-2023 01:44]

• w00key
Willempie27 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 01:42:
[...]

Ik snap de berekening wel maar het is natuurlijk niet zo dat je alleen in de 3 uur dat het 0 is terug leverd. Bij mij zit er 2 ct verschil in afname 27ct en terug levering 25ct all-in. Ik vind het zo groot verschil.

Hebben meerdere dit ook die minder opwekken dan ze verbruiken?
@JackBol kloppen je teruglever tarieven?

• JackBol
  • Niet online

JackBol

w00key schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 01:45:
[...]

@JackBol kloppen je teruglever tarieven?
Hier wat meer detail. De netto terugleverprijs is echt waardeloos inderdaad.

Edit: ik realiseer nu ook dat hoe dichter je bij de 0 komt, hoe harder die vaste kosten pijn doen op de per kWh prijs.

[Voor 9% gewijzigd door JackBol op 18-05-2023 08:30]

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:44

mightym

23.685 Wp+ 7.5 kW Ecodan

Markappelman schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 14:33:
Waarschijnlijk al via andere kanalen, maar toch nog even ook de mailbevestiging aan een bestaande klant (ikzelf) inzake de handling fee :

[Afbeelding]
Dat is gek, je zou verwachten dat je bij de teruglevering ook 2 cent per kWh zou moeten afdragen. Die handling fee had ik geinterpreteerd als een vergoeding voor zonneplan voor het verhandelen van de energie. Nu lijkt het een extra vergoeding voor de verkopende partij.. #eerstziendangeloven ;)

23.685 Wp+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan + 300L boiler

• tcviper
  • Laatst online: 09:38
Hiya all, ik volg dit topic al maanden natuurlijk en lees veel bij. Voor mij word het per augustus Tibber (heb de pulse al en ben de app icm Homey en Zaptec Go EV lader, SMA omvormer aant gebruiken).

Alleen voor gas moet ik nog kiezen (zit nu bij Greenchoice, maar nieuwe tarief is 1,23 per m3), welke partij raden jullie aan voor gas als je Tibber pakt voor stroom? 😀 Thx.

Ik deed tot nu toe ca 1900 m3 per jaar verbruiken (dat zou iets omlaag moeten nu aangezien ik ca 40%-50% verminder door airco's ook te gebruiken).

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

• user109731
  • Niet online
tcviper schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 08:52:
Alleen voor gas moet ik nog kiezen (zit nu bij Greenchoice, maar nieuwe tarief is 1,23 per m3), welke partij raden jullie aan voor gas als je Tibber pakt voor stroom? 😀 Thx.
GroeneStroomLokaal en ANWB zijn geliefd. Lees even de laatste pagina's door want deze vraag (of de "alleen gas dynamisch" variant) komt regelmatig voorbij.

• hremijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:59
JackBol schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 08:25:
[...]

Hier wat meer detail. De netto terugleverprijs is echt waardeloos inderdaad.

Edit: ik realiseer nu ook dat hoe dichter je bij de 0 komt, hoe harder die vaste kosten pijn doen op de per kWh prijs.

[Afbeelding]
Als je deze berekening doet om te vergelijken met niet-dynamische leveranciers is het niet zo handig om de netbeheer kosten in de all-in prijs mee te nemen. De prijzen die ze aanbieden zijn overal zonder deze netbeheerkosten en meestal ook zonder de maandelijkse vaste kosten van de energieleverancier.
.
Voor het vergelijken van prijzen is het sowieso handiger om alles excl vaste lasten, energiebelasting en btw te doen.

Wat er eigenlijk ook nog bij moet is de energie van je zonnepanelen die je zelf hebt verbruikt tegen de uurtarieven.

[Voor 3% gewijzigd door hremijn op 18-05-2023 09:13]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• tcviper
  • Laatst online: 09:38
user109731 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 09:01:
[...]

GroeneStroomLokaal en ANWB zijn geliefd. Lees even de laatste pagina's door want deze vraag (of de "alleen gas dynamisch" variant) komt regelmatig voorbij.
Ok dankje. Ga denk ik dan bij ANWB toch maar kijken.

[Voor 33% gewijzigd door tcviper op 18-05-2023 09:31]

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-05 19:31
Zal ongetwijfeld al paar keer zijn uitgelegd maar:
ANWB:
Dynamische terugleververgoeding
Ook bij een dynamisch energiecontract kun je salderen, dat werkt anders dan bij een energiecontract met vaste vergoeding. Een dynamisch contract werkt met uurtarieven, er is daarom géén vast teruglevertarief. Dat tarief hangt af van de actuele inkoopprijzen, die verschillen per uur.

Je terugleververgoeding is dus hetzelfde als het stroomtarief dat je op dat moment zou betalen voor je verbruik, inclusief alle energiebelasting. Als je over een jaar bekeken méér teruglevert dan je verbruikt van het net, dan is je terugleververgoeding voor elke kWh 'overschot' alleen vaak exclusief alle energiebelastingen.

De vergoeding per teruggeleverde kWh kan hoger of lager zijn dan bij een vast contract. Dat hangt af van de actuele stroomprijs. Deze is soms zelfs negatief, dan krijg je geld als je stroom gebruikt. Voor het terugleveren betaal je dan juist. Dan is het zaak om zoveel mogelijk zelf opgewekte stroom direct te verbruiken.
Het wordt dus per bedrag verrekend en niet meer kWh?
Stel ik lever vandaag 30kWh terug en verbruik maar 14kWh. Dan krijg ik 16kWh in geldbedrag terug.
Maar hoe gaat de saldering dan?

En hoe gaat het als het vandaag NEGATIEVE tarieven zouden zijn? Dan betaal ik dus nog 16kWh (begrijpelijk), maar hoe zit dit met saldering?

• EmHaKa
  • Laatst online: 26-05 14:49

EmHaKa

spotswitch.net

JackBol schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 08:06:
Ik probeer even uit te vogelen wat nu de situatie is:
1) Frank vraagt geld voor elke kWh die je afneemt en levert, waardoor je dus eigenlijk dubbel betaalt. Andere partijen zoals zonneplan en tibber doen dit niet en zijn dus te prefereren als je terug levert?
Het argument van Zonneplan is dat de ACM ze dwingt dit aan te passen.
Denk je niet dat de ACM ook de deur van Frank Energie weet te vinden?
M.a.w. Frank Energie zal ook eerdaags met een aanpassing komen, en dan kunnen we weer honderden posts met onze mening spuien :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 27-05 22:49
@kx22 het salderen (edit: eigenlijk “leveren/terugleveren”) wordt per uur berekent. Dus stel (versimpeld):

Van 13-14hr is het tarief €0,15/kWh en netto heb je dat uur 10kWh verbruikt: je betaald €1,50 voor dat uur
Van 14-15hr is het tarief €0,10/kWh en netto heb je dat uur 10kWh teruggeleverd: je ontvangt €1 voor dat uur

Ondanks dat je dus van 13-15hr evenveel verbruikt als teruggeleverd hebt moet je €0,50 betalen.
Andersom kan natuurlijk ook.

[Voor 3% gewijzigd door Franciesco op 18-05-2023 09:51]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kx22
Franciesco schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 09:41:
@kx22 het salderen wordt per uur berekent. Dus stel (versimpeld):

Van 13-14hr is het tarief €0,15/kWh en netto heb je dat uur 10kWh verbruikt: je betaald €1,50 voor dat uur
Van 14-15hr is het tarief €0,10/kWh en netto heb je dat uur 10kWh teruggeleverd: je ontvangt €1 voor dat uur

Ondanks dat je dus van 13-15hr evenveel verbruikt als teruggeleverd hebt moet je €0,50 betalen.
Andersom kan natuurlijk ook.
Bedankt, wat jij nu uitlegt, dat vermoeden had ik al.

Maar gezien mijn situatie twijfel ik of dan dynamisch wel goed voor mij is.

Ik heb ongeveer 5.000 kWh opwek per jaar.
Mijn verbruik gaat ongeveer 13.000 per jaar zijn (denk ik icm EV).
De saldering is dus dan slechter dan wanneer het op kWh gaat.
In de zomer krijg ik weinig geld voor kWh terug (ik laad in de avond na werktijd op)
In de winter betaal ik "meer" ervoor.

Dan is een vast contract makkelijker.

Ik heb geen zin in SAP en alle gedoe omheen.

---------
Eigenlijk is dit net als bij zakelijke energie. Daar heb je ook geen saldering, maar teruglevering.

[Voor 5% gewijzigd door kx22 op 18-05-2023 09:54]

• SidewalkSuper
Je verbruikt meer dan je opwekt, dus dynamisch is door de bank genomen veel interessanter voor je.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

hremijn schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 09:07:
[...]

Als je deze berekening doet om te vergelijken met niet-dynamische leveranciers is het niet zo handig om de netbeheer kosten in de all-in prijs mee te nemen. De prijzen die ze aanbieden zijn overal zonder deze netbeheerkosten en meestal ook zonder de maandelijkse vaste kosten van de energieleverancier.
.
Voor het vergelijken van prijzen is het sowieso handiger om alles excl vaste lasten, energiebelasting en btw te doen.

Wat er eigenlijk ook nog bij moet is de energie van je zonnepanelen die je zelf hebt verbruikt tegen de uurtarieven.
Ik had deze excel eigenlijk gemaakt om te zien wat ik totaal kwijt was, maar je beredenering snijdt hout.
Hierbij dezelfde excel zonder vaste lasten.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

EmHaKa schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 09:36:
[...]

Het argument van Zonneplan is dat de ACM ze dwingt dit aan te passen.
Denk je niet dat de ACM ook de deur van Frank Energy weet te vinden?
M.a.w. Frank Energy zal ook eerdaags met een aanpassing komen, en dan kunnen we weer honderden posts met onze mening spuien :+
Dus even blijven wachten, lijkt me?
Kan iemand die nog wel Twitter heeft dit eens aan @FrankEnergienl vragen (met link naar het bericht van zonneplan)?

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:28
Homer-Simpson schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 10:22:
Januari 25,50 ct
Februari 26,07 ct
Maart 25,09 ct
April 24,45 ct

Medio april heb ik wat zonnepanelen geinstalleerd. Het gemiddelde tarief wat ik vermeld is het gemiddelde afnametarief. All electric huis, enkel sturing van wasmachine indien het uitkomt en vaatwasser. SWW run elke nacht om 04:00.
Mooie gemiddelde! Lager dan hier, ben benieuwd naar hoe je dit doet. Of heb je een elektrische auto die je in de nacht laad (en het gemiddelde omlaag trekt)?

• SPetra
  • Nu online
SidewalkSuper schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 10:17:
Je verbruikt meer dan je opwekt, dus dynamisch is door de bank genomen veel interessanter voor je.
Gewoon even hersenspinsel waar ik zelf aan denk: kun je niet nu eerst alles 100% traditioneel salderen en daarna terug overstappen op dynamische? Wat zou daar het nadeel van zijn en bij welke partij kun je 100% salderen zonder vast contract?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• EmHaKa

EmHaKa

spotswitch.net

Om te kijken wat het verschil nou eigenlijk is, heb ik even mijn kassabon voor het oude en het nieuwe tarief gemaakt, van deze halve maand tot nu.
https://kampmation.eu/Spo...rice-2023-05-oudeplan.pdf
https://kampmation.eu/Spo...ice-2023-05-nieuwplan.pdf
Dit is met BTW, maar zonder EB en vaste lasten (die verschillen ook niet)
Nu EUR 9,17 teruggave en bij het nieuwe plan EUR 13,08, dus dat is bijna 4 euro in mijn voordeel _/-\o_

Ook het "voorschot" in juli wordt leuk, krijg ik dan alvast voor 2 maanden geld terug? 8)7

[Voor 8% gewijzigd door EmHaKa op 18-05-2023 11:36]

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:14
kx22 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 09:53:
[...]

Bedankt, wat jij nu uitlegt, dat vermoeden had ik al.

Maar gezien mijn situatie twijfel ik of dan dynamisch wel goed voor mij is.

Ik heb ongeveer 5.000 kWh opwek per jaar.
Mijn verbruik gaat ongeveer 13.000 per jaar zijn (denk ik icm EV).
De saldering is dus dan slechter dan wanneer het op kWh gaat.
In de zomer krijg ik weinig geld voor kWh terug (ik laad in de avond na werktijd op)
In de winter betaal ik "meer" ervoor.

Dan is een vast contract makkelijker.

Ik heb geen zin in SAP en alle gedoe omheen.

---------
Eigenlijk is dit net als bij zakelijke energie. Daar heb je ook geen saldering, maar teruglevering.
Dynamisch zijn dagkoersen en daar kun je geluk en pech mee hebben net als op de beurs het verschil tussen beleggen en rente.

Er is echter één groot verschil:
Op het elektriciteits netwerk treedt fluctuatie op, dat brengt kosten met zich mee. Met dynamische tarieven en elektrisch laden ben je in staat om iets aan te doen tegen die fluctuatie. Het dynamische tarief zal dus logischerwijs altijd wat lager liggen dan een vast tarief.

Twee kanttekeningen daarbij: niet altijd is alles logisch en je moet in staat zijn om enig risico (financieel) op te vangen. Het is dus niet voor iedereen geschikt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Siaon
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-05 20:21
Hoe werkt dat salderen nou precies voor een dynamisch energiecontract met kWh prijzen per uur? Van wat ik begrijp van 'het grote day ahead topic' in combinatie met wat hier staat is:

Salderen met een dynamisch contract is niet helemaal het tegen elkaar wegstrepen. Je mag de belasting en de 'handling fee' tegen elkaar wegstrepen. De ruwe energieprijs die dan overblijft, streep je niet tegen elkaar weg. Je kijkt dan naar wat de energieprijs was toen je de energie kocht, en daarna kijk je naar wat de energieprijs was toen je de energie 'verkocht' (terugleverde). Die trek je van elkaar af, dat hoeft dus niet niks te zijn en zal meestal betekenen dat er nog een klein bedrag overblijft.

Begrijp ik dat nou zo goed?

Het lijkt er (daarom) daarnaast op dat, zo lang je meer gebruikt dan dat je terugleverd, het verschil tussen de bovenstaande kosten lager zal zijn dan de vaste prijs die je zou hebben betaald bij een vast contact. M.a.w. een dynamisch contract is typisch goedkoper dan een vast contract, mits je meer gebruikt dan je terugleverd (aangezien je dan altijd de belasting kan wegstrepen bij elke kWh die je terugleverd).

Waarom is iets simpels zo ingewikkeld... Gelukkig is er Tweakers.

• kx22
Siaon schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 12:36:
Hoe werkt dat salderen nou precies voor een dynamisch energiecontract met kWh prijzen per uur? Van wat ik begrijp van 'het grote day ahead topic' in combinatie met wat hier staat is:

Salderen met een dynamisch contract is niet helemaal het tegen elkaar wegstrepen. Je mag de belasting en de 'handling fee' tegen elkaar wegstrepen. De ruwe energieprijs die dan overblijft, streep je niet tegen elkaar weg. Je kijkt dan naar wat de energieprijs was toen je de energie kocht, en daarna kijk je naar wat de energieprijs was toen je de energie 'verkocht' (terugleverde). Die trek je van elkaar af, dat hoeft dus niet niks te zijn en zal meestal betekenen dat er nog een klein bedrag overblijft.

Begrijp ik dat nou zo goed?

Het lijkt er (daarom) daarnaast op dat, zo lang je meer gebruikt dan dat je terugleverd, het verschil tussen de bovenstaande kosten lager zal zijn dan de vaste prijs die je zou hebben betaald bij een vast contact. M.a.w. een dynamisch contract is typisch goedkoper dan een vast contract, mits je meer gebruikt dan je terugleverd (aangezien je dan altijd de belasting kan wegstrepen bij elke kWh die je terugleverd).

Waarom is iets simpels zo ingewikkeld... Gelukkig is er Tweakers.
Volgens mij stel ik die vraag ook hierboven.
Eigenlijk is het niet salderen, maar gewoon teruglevering en afname.

Als je veel opwekt is dynamisch eigenlijk niet interessant.
Je wekt namelijk op, als de tarieven laag zijn (dan krijg je weinig geld terug).
Je koopt in als het duur is.
Stel je wekt 5000 op en je verbruikt elk jaar 5000
Dat is 0. Bij een vast contract betaal je niks (behalve vastrecht)

Nu betaal je echter in de winter 40c en in de zomer misschien maar 10c. Echter in de zomer is al je opwek.

• SidewalkSuper
SPetra schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 10:28:
[...]

Gewoon even hersenspinsel waar ik zelf aan denk: kun je niet nu eerst alles 100% traditioneel salderen en daarna terug overstappen op dynamische? Wat zou daar het nadeel van zijn en bij welke partij kun je 100% salderen zonder vast contract?
Dat doen er veel en dan voornamelijk in dit topic: Zero Tolerance: Wat is nu de beste terugleververgoeding?

• Raven8
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 14:12
Ik wil ook aan de dynamische tarieven. Ik heb de app van Zonneplan gedownload en kan tarieven zien. Weet iemand of ik ook tarieven van Tibber of ANWB in kan stellen?

Acties:
  • +8Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Raven8 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 13:10:
Ik wil ook aan de dynamische tarieven. Ik heb de app van Zonneplan gedownload en kan tarieven zien. Weet iemand of ik ook tarieven van Tibber of ANWB in kan stellen?
Je wilt Tibber tarieven in de zonneplan app instellen?
Doe ze maar een verzoek voor deze nieuwe feature :D

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:14
SPetra schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 10:28:
[...]

Kun je dit hersenspinsel met een voorbeeld verduidelijken zodat ik het voordeel ook begrijp?

• D_Jeff
  • Laatst online: 18:19
Hoewel de TS volgespamd is over PV & stroom, zie ik eigenlijk maar vrij weinig voorbij komen over (aard-)gas.
Hoe kan ik berekenen of het interessant is om over te stappen van Delta?

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Smuggler
  • Nu online

Smuggler

Topicstarter
D_Jeff schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 14:28:
Hoewel de TS volgespamd is over PV & stroom, zie ik eigenlijk maar vrij weinig voorbij komen over (aard-)gas.
Gas is amper te sturen.
En de prijzen zijn per dag.
Dat is echt een vraag wil je het risico van andere prijzen afkopen

Gewoon sebastiaan

• marclegrand
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21-05 09:32
Is er een mogelijkheid (website, Excel sheet) met mijn eigen P1 data (.CSV file) te berekenen wat het had gekost (incl met terug leveren van de zonnepanelen) met een Dynamisch tarief (van de verschillende providers) voor die periode (dag, week, maand, jaar) om zo te zien wat het echte verschil is?

Bedankt, Marc

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
ZveenT schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 10:26:
[...]

Mooie gemiddelde! Lager dan hier, ben benieuwd naar hoe je dit doet. Of heb je een elektrische auto die je in de nacht laad (en het gemiddelde omlaag trekt)?
Dank je! Ik heb nog geen lader voor mijn elektrische auto (sinds april in bezit) dus dat speelt niet mee. Wat ik doe is dus elke nacht vanaf 04:00 de SWW run van de warmtepomp. De vaatwasser gaat meestal ‘s nachts aan of op een dag als vandaag rond 13:00. Wasmachine gaat als het even kan ook rond 13:00 aan op een dag als vandaag. Verder geen sturing.

• Lecenten
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 27-05 15:58
D_Jeff schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 14:28:
Dat hangt er ten eerste van af wat je nu betaalt. Of je in de toekomst voordeliger uit bent weet je niet, omdat de dynamische prijzen per dag veranderen.

Het is wel bijna zeker dat je voordeliger uit bent zolang het prijsplafond geldt en je daar niet ver boven zit. Vaste contracten voor een jaar zitten nu net iets onder het prijsplafond. Tot januari betaal je met een dynamisch contract ook niet meer dan het prijsplafond, maar als de prijs onder het prijsplafond ligt is het voordeel voor jou. De ANWB gaat hier het beste mee om (kijkt per maand en per jaar wat voordeliger is voor jou).

Verder weet je alleen wat je nu en in het verleden betaalt bij een dynamisch contract. Bij Zonneplan betaal je vandaag 1,02 per m3. Deze maand tot nu toe gemiddeld 1,07.

Dat is een fors verschil met de goedkoopste jaarcontracten die je nu kan krijgen (rond de 1,35). Samen met het prijsplafond zou gas in januari/februari/maart volgend jaar wel enorm duur moeten zijn voordat een vast contract voordeliger is.

• famrossel3
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23-05 16:19
ilaurensnl schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 07:23:
[...]

Je zou dan een actieve splitter moeten hebben, zie: https://www.homewizard.com/shop/active-p1-splitter/
Dit gebruik ik met Tibber en HomeWizard, werkt goed! als je in een geval voor wat voor reden te weinig stroom geleverd krijgt vanuit je slimme meter kan je een externe accu/adapter eraan hangen via usb c

Alleen.... Het is niet goedkoop.
Ik heb nu een rj12 (6 aders0 splitter met zonneplan en domticz op een raspberry pi.

Nu wil ik met stroom overstappen naar TIBBER (gas blijft zonneplan) dus wil ik opnieuw een splitter plaatsen op de uitgang waar nu de pi op zit om daar vervolgens de pi en de Tibber pulse op aan te sluiten.

Gaat dat werken tweakers?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ilaurensnl
  • Laatst online: 17:14
famrossel3 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 16:34:
[...]

Ik heb nu een rj12 (6 aders0 splitter met zonneplan en domticz op een raspberry pi.

Nu wil ik met stroom overstappen naar TIBBER (gas blijft zonneplan) dus wil ik opnieuw een splitter plaatsen op de uitgang waar nu de pi op zit om daar vervolgens de pi en de Tibber pulse op aan te sluiten.

Gaat dat werken tweakers?
Durf helaas niet te zeggen of dit gaat werken; ik zelf gebruiker tibber pulse en homewizard p1 met een actief splitter van homewizard (zonder extra stoom oid).

Je geeft aan dat je gas bij zonneplan laat maar van stroom gaat overstappen, weet je zeker dat dit mogelijk is? aangezien aanvragen alleen als bundel kan (of alleen stroom) maar niet alleen gas.

[Voor 17% gewijzigd door ilaurensnl op 18-05-2023 17:30]

• scoobs
  • Laatst online: 10:55
ilaurensnl schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 17:13:
[...]

Je geeft aan dat je gas bij zonneplan laat maar van stroom gaat overstappen, weet je zeker dat dit mogelijk is? aangezien aanvragen alleen als bundel kan (of alleen stroom) maar niet alleen gas.

Zou je een code kunnen geven als je dit niet hebt, dan krijgen we beide 50 euro om te gebruiken in hun shop :+ :*) dan kan je gratis een puls aanschaffen. :9
Ja, je kunt prima gas laten staan bij zonneplan. Ze mogen niet zomaar een contract voor je opzeggen. Je ziet wel vaker dat mensen dit doen, mijzelf inclusief toen ik naar tibber overstapte en gas liet staan. Niet bij zonneplan though.

PS: Op het openbaar forum is het niet te bedoeling naar referalls te vragen - zie waarschuwing - dat moet via dm gebeuren. ;)

• ilaurensnl
  • Laatst online: 17:14
Oeh dat is wel nice, heb nu een provider maar voelt best shady voor mij om eerlijk te zijn; maar goed zal vast een prima provider zijn.

Haha, je hebt gelijk verwijderd, stond ook onderaan; oopsy :-) _/-\o_

[Voor 9% gewijzigd door ilaurensnl op 18-05-2023 17:32]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• EmHaKa

EmHaKa

spotswitch.net

marclegrand schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 15:30:
Is er een mogelijkheid (website, Excel sheet) met mijn eigen P1 data (.CSV file) te berekenen wat het had gekost (incl met terug leveren van de zonnepanelen) met een Dynamisch tarief (van de verschillende providers) voor die periode (dag, week, maand, jaar) om zo te zien wat het echte verschil is?
Ja, blader even terug of klik https://gathering.tweaker...message/75306496#75306496

Misschien helpt deze VBA-code om het vanuit Excel in een juist formaat csv te proppen:
Function maakcsv()
Dim dt As Object
Dim FSO As New FileSystemObject

Set dt = CreateObject("WbemScripting.SWbemDateTime")
Set FSO = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
regel = 2
Set FileToCreate = FSO.CreateTextFile("C:\Users\xxx\Documents\spotswitch.csv")
Do
Set curCell = Worksheets("blad1").Cells(regel, 1)
dt.SetVarDate DateAdd("h", 1, curCell.Value)
Set curCell = Worksheets("blad1").Cells(regel, 3)
meters = ";" & Int(curCell.Value * 1000)
Set curCell = Worksheets("blad1").Cells(regel, 5)
meters = meters & ";" & Int(curCell.Value * 1000) & ";0;0;0"
FileToCreate.Write "power&gas;excel;" & Format(dt.GetVarDate(False), "yyyy-mm-ddThh:nn:00Z") & meters & vbCrLf
DoEvents
regel = regel + 1
Loop Until curCell.Value = ""
FileToCreate.Close
End Function

[Voor 46% gewijzigd door EmHaKa op 18-05-2023 17:59]

• D_Jeff
Lecenten schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 16:10:
[...]

Dat hangt er ten eerste van af wat je nu betaalt. Of je in de toekomst voordeliger uit bent weet je niet, omdat de dynamische prijzen per dag veranderen.

Het is wel bijna zeker dat je voordeliger uit bent zolang het prijsplafond geldt en je daar niet ver boven zit. Vaste contracten voor een jaar zitten nu net iets onder het prijsplafond. Tot januari betaal je met een dynamisch contract ook niet meer dan het prijsplafond, maar als de prijs onder het prijsplafond ligt is het voordeel voor jou. De ANWB gaat hier het beste mee om (kijkt per maand en per jaar wat voordeliger is voor jou).

Verder weet je alleen wat je nu en in het verleden betaalt bij een dynamisch contract. Bij Zonneplan betaal je vandaag 1,02 per m3. Deze maand tot nu toe gemiddeld 1,07.

Dat is een fors verschil met de goedkoopste jaarcontracten die je nu kan krijgen (rond de 1,35). Samen met het prijsplafond zou gas in januari/februari/maart volgend jaar wel enorm duur moeten zijn voordat een vast contract voordeliger is.
Dank voor je reactie. Qua all-in prijs rekent Delta momenteel € 1,82 / m3, wat door het huidige prijsplafond gelimiteerd wordt op € 1,45 / m3. Er ligt een aanbod klaar voor een verlening met 1 jaar vast, maar ook deze prijzen zijn boven het prijsplafond.

Mag ik vragen wat jou "all-in" (dagprijs + opslag aanbieder + belastingen (21%) piekprijs was in Nov / dec 2022?

Als ik de grafieken van de gelinkte web gebruikt en 80 eurocent opslag reken, zou dat € 2,25 moeten zijn. Correct?

• Wesnam
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-05 23:40
Hi all,

Ik zit met een klein dilemma. Ik heb 10 (oude) zonnepanelen op het zuiden liggen. Leveren jaarlijks zo'n 2500Kwh op. Ik heb met mijn EV een verbruik van ongeveer 7000-8000Kwh per jaar. Ik zit op dynamisch en laad zoveel mogelijk op tijdens de goedkoopste uren. (werk veel thuis).

Nu was het plan om die 10 zonnepanelen te vervangen door 10 nieuwe en 5 extra op het dak op het westen. In totaal dus 25 panelen, die zo 7000-8000Kwh zullen opleveren. Ik wilde de oude panelen dan zelf nog verplaatsen naar de garage op het westen. Nu dacht ik dat het misschien veel handiger was om de huidige (oude) panelen te laten liggen en 15 nieuwe op het westen te leggen. Dat zal qua opbrengt in Kwh misschien wat minder zijn, maar laat dat nou net de piekuren zijn. Dan laad ik mijn EV overdag wel op en lever terug einde dag/avond. Al met al gaat met dat ook minder kosten dan vervangen dus win win.

De vraag is nu of het wel handig is om bij dynamisch (ZP in dit geval) te blijven of om toch over naar vast te gaan. Volgens mij (met de galzenbol) zal ik op west misschien wel meer terugkrijgen dan dat ik betaal tijdens overdag, dus is salderen misschien wel helemaal niet handig.

biertje?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:22
Wesnam schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 20:15:
Hi all,

Ik zit met een klein dilemma. Ik heb 10 (oude) zonnepanelen op het zuiden liggen. Leveren jaarlijks zo'n 2500Kwh op. Ik heb met mijn EV een verbruik van ongeveer 7000-8000Kwh per jaar. Ik zit op dynamisch en laad zoveel mogelijk op tijdens de goedkoopste uren. (werk veel thuis).

Nu was het plan om die 10 zonnepanelen te vervangen door 10 nieuwe en 5 extra op het dak op het westen. In totaal dus 25 panelen, die zo 7000-8000Kwh zullen opleveren. Ik wilde de oude panelen dan zelf nog verplaatsen naar de garage op het westen. Nu dacht ik dat het misschien veel handiger was om de huidige (oude) panelen te laten liggen en 15 nieuwe op het westen te leggen. Dat zal qua opbrengt in Kwh misschien wat minder zijn, maar laat dat nou net de piekuren zijn. Dan laad ik mijn EV overdag wel op en lever terug einde dag/avond. Al met al gaat met dat ook minder kosten dan vervangen dus win win.

De vraag is nu of het wel handig is om bij dynamisch (ZP in dit geval) te blijven of om toch over naar vast te gaan. Volgens mij (met de galzenbol) zal ik op west misschien wel meer terugkrijgen dan dat ik betaal tijdens overdag, dus is salderen misschien wel helemaal niet handig.
Als je opwek gelijk of iets meer is als je verbruik dan zou ik voor 1 jaar vast gaan (Engie heeft/had nog een 1-jarig contract). Na 1 juni bieden leveranciers weer vaste contracten aan.

23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord. Regio West-Friesland te Noord-Holland..

• de schompen
  • Laatst online: 10:17
D_Jeff schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 19:13:
[...]

Dank voor je reactie. Qua all-in prijs rekent Delta momenteel € 1,82 / m3, wat door het huidige prijsplafond gelimiteerd wordt op € 1,45 / m3. Er ligt een aanbod klaar voor een verlening met 1 jaar vast, maar ook deze prijzen zijn boven het prijsplafond.

Mag ik vragen wat jou "all-in" (dagprijs + opslag aanbieder + belastingen (21%) piekprijs was in Nov / dec 2022?

Als ik de grafieken van de gelinkte web gebruikt en 80 eurocent opslag reken, zou dat € 2,25 moeten zijn. Correct?
Variabel bij Delta is voor gas 1.227 m3 en electra tussen de 30 en 32 cent. Misschien variabel gaan zitten?

Set 1: 5200 Wp Shinetime xtm6- 60- 260bl onder 9 graden zuid met p300 optimizers op een se 5k. Set 2: 5200 Wp Sunpower p3 zuid onder 9 graden plus optimizers p404 op een se 5k

Acties:
  • +1Henk 'm!

• D_Jeff
de schompen schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 21:02:
[...]

Variabel bij Delta is voor gas 1.227 m3 en electra tussen de 30 en 32 cent. Misschien variabel gaan zitten?
Dat is hun prijs, inc btw maar zonder energiebelasting.

Zonder energiebelasting was het leven al een stuk aangenamer (en had dit topic wellicht nauwelijks zin)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
D_Jeff schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 21:43:
[...]

Dat is hun prijs, inc btw maar zonder energiebelasting.

Zonder energiebelasting was het leven al een stuk aangenamer (en had dit topic wellicht nauwelijks zin)
Zonder energiebelasting had dit topic des te meer nut :).

Dan was het nog leuker in dit topic... >:).

3600 Wp op 0° (vrijwel plat)

• Raven8
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 14:12
de Peer schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 13:27:
[...]

Je wilt Tibber tarieven in de zonneplan app instellen?
Doe ze maar een verzoek voor deze nieuwe feature :D
Excuus, ik dacht dat ze soort reseller model hadden. Toch wel interessant die prijzen zo te volgen door de dag heen. Wel afwachten of ik de discipline kan opbrengen dagelijks de app te openen. Hoe zijn jullie ervaringen daarmee? Zakt de motivatie na een tijdje weg?

• Willempie27
Raven8 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 23:23:
[...]

Excuus, ik dacht dat ze soort reseller model hadden. Toch wel interessant die prijzen zo te volgen door de dag heen. Wel afwachten of ik de discipline kan opbrengen dagelijks de app te openen. Hoe zijn jullie ervaringen daarmee? Zakt de motivatie na een tijdje weg?
Hier niet, ik kijk altijd wel even de prijs. Net zoals het weer, nieuws of beurs. Ik heb de prijzen in home assistant en gebruik de app van de leverancier zelden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hatsjoe
[...]

Ik kijk enkel in de app (Home Assistant in mijn geval, heb daar alles in staan) wanneer ik weet dat ik veel energie ga verbruiken dat te sturen valt zoals met de vaatwasser of wasmachine. De auto opladen en stoppen gaat automatisch door middel van Home Assistant en Node Red. Heb het zo ingesteld dat de auto automatisch begint te laden wanneer de stroom onder X euro is en stopt wanneer deze boven X euro komt.

Al met al kost het me hooguit een minuut per dag om op de juiste momenten energie slurpende apparaten aan te zetten. Zeker de moeite waard dus. Ik ga niet zo ver dat ik een uur later of eerder ga eten omdat dan de oven net wat goedkoper aankan, of mijn vriendin later laten douchen zodat de föhn net iets goedkoper is.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Toch wel interessant die prijzen zo te volgen door de dag heen. Wel afwachten of ik de discipline kan opbrengen dagelijks de app te openen. Hoe zijn jullie ervaringen daarmee? Zakt de motivatie na een tijdje weg?
Ik kijk de meeste dagen wel even, maar nu minder dan in het begin. De vorm van de grafiek is vrij voorspelbaar. Het belangrijkste is de ochtendpiek en avondpiek die je zo veel mogelijk wilt vermijden voor zware apparaten die je kunt sturen of programmeren. Het loont om die begin van de middag te laten draaien (vooral bij veel zon) of in de nacht (vooral bij veel wind). Met dat als vuistregel ben je al een heel eind.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:24

Omdat ik de vraag salderen vaak voorbij zie komen even praktijkvoorbeeld:

Feb:
Verbuik: 529kwh a 170 euro = 0,32
Opwek: 24kwh a 7 euro = 0,24

Mei:
Verbruik: 99kwh a 28 euro = 0,28
Opwek: 89kwh a 22 euro = 0,24

Salderen warme maand met koude maand
Zou ik tradioneel de mei op wek met febrari mogen salderen dan waren mijn kosten in februari 140,8 geweest ipv 170.
De mei opwek salderen met februari had dus een waarde van 29 euro wat dus 7 euro hoger is dan de 22 euro die ik nu ontvangen heb. Maar met een normaal contracr had ik nooit 0,32ct/kwh in februari gehad.

Salderen binnen warme maand
Aangezien mijn verbruik nu even hoog ligt als mn opwek kan t interessant zijn tradioneel te salderen. Het zou jammer dat zijn als je bv 500verbruikt a 32ct en 500 opwekt a 24ct. Dan kost je dat 40 euro extra tov normaal salderen.

Bij mij “kost” het nu 4 euro

Feit blijft dat met jaarlijks minimaal evenveel opwekken als verbruiken een tradioneel contract het meest voordelige blijft

[Voor 9% gewijzigd door laurens0619 op 20-05-2023 06:47]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nollekeuh
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-05 20:09
Even een opmerking over de huidige prijzen op de day ahead markt t.o.v. de andere marktprijzen. Ik zie dat de gevestigde energieleveranciers zoals vattenfall tarieven voor gas en electra vanaf juli hebben geopenbaard die nog steeds zeer ver boven de day ahead prijzen liggen, terwijl de zomer altijd een forse daling laat zien.

Een optie voor velen is inderdaad de day ahead prijzen, vinden jullie het ook niet raar dat in de mainstream media geen aandacht besteed wordt aan dit verschil en de keuze voor mensen om te switchen? Sterker nog, er wordt gesproken over het wederom vastleggen van prijzen in contracten van 1 tot 3 jaar! Niets over de dagprijs mogelijkheid! Is de media/journalistiek collectief blind en volgen ze schaapachtig de publicaties van de energieleveranciers?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Nollekeuh schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 07:44:
Even een opmerking over de huidige prijzen op de day ahead markt t.o.v. de andere marktprijzen. Ik zie dat de gevestigde energieleveranciers zoals vattenfall tarieven voor gas en electra vanaf juli hebben geopenbaard die nog steeds zeer ver boven de day ahead prijzen liggen, terwijl de zomer altijd een forse daling laat zien.

Een optie voor velen is inderdaad de day ahead prijzen, vinden jullie het ook niet raar dat in de mainstream media geen aandacht besteed wordt aan dit verschil en de keuze voor mensen om te switchen? Sterker nog, er wordt gesproken over het wederom vastleggen van prijzen in contracten van 1 tot 3 jaar! Niets over de dagprijs mogelijkheid! Is de media/journalistiek collectief blind en volgen ze schaapachtig de publicaties van de energieleveranciers?
Ik heb het een aantal keer op Tv gezien hoor. Ook in het nos journaal zelfs. En recent nog bij Radar.
Wel is het zo dat vaak verkeerd uitgelegd wordt dat het alleen interessant is als je je verbruik kunt sturen. En de risico's worden ook overdreven.

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17:52
de Peer schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 07:52:
[...]

Ik heb het een aantal keer op Tv gezien hoor. Ook in het nos journaal zelfs. En recent nog bij Radar.
Wel is het zo dat vaak verkeerd uitgelegd wordt dat het alleen interessant is als je je verbruik kunt sturen. En de risico's worden ook overdreven.
Inderdaad wel voldoende aandacht op TV. Maar de mensen zijn huiverig. Zelfs mijn buren die ik mijn voordeel heb laten zien willen niet aan dynamisch terwijl hun geen zonnepanelen hebben.

Heb trouwens ook mensen wel weten te overtuigen en die zijn er heel blij mee.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jusch
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 13:44

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

Nollekeuh schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 07:44:

Klopt, gas is vandaag al 99,6 ct all-in. de trend is al langer dat het flink daalt. Ik ben benieuwd wanneer de vaste contracten dergelijke prijzen gaan aanbieden. Het stukje risico word heel dik afgedekt heb ik het idee.

Sturen met de uurprijzen wordt ook erg overdreven, vandaag ben je op het duurste uur 29 cent kwijt.
Pagina: 1 ... 143 ... 149 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook Het algemeen beleid #verbodenspam

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee