9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Ik zit er ook en deze grap kost me 75 euro per jaar, 2/3 ervan is stroom. Ik vraag me af welke kosten er zijn (ik las iets van jaarbelasting of zo). Een voordeel naar bv. Tibber is zo uitgerekend.
Daarnaast is dat vooruitbetalen en dan weer verrekenen ook lekker mistig, een beetje controle en grip op de prijs wordt zo wel moeilijker.
En hebben jullie de app gezien? De prijzen in de nacht tot 06:00 zijn er niet meer. Volgt ZP de day ahead prijzen niet meer? Ook hier zouden ze kunnen afwijken en dan niet in het voordeel van de klant vermoed ik.
De prijzen zijn hier in de nacht gewoon zichtbaar, dus wellicht is je app even bugged?zaadstra schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:42:
Zo te zien is de dubbeldynamische groep een kleine minderheid, daarentegen de ZP groep wel groot.
Ik zit er ook en deze grap kost me 75 euro per jaar, 2/3 ervan is stroom. Ik vraag me af welke kosten er zijn (ik las iets van jaarbelasting of zo). Een voordeel naar bv. Tibber is zo uitgerekend.
Daarnaast is dat vooruitbetalen en dan weer verrekenen ook lekker mistig, een beetje controle en grip op de prijs wordt zo wel moeilijker.
En hebben jullie de app gezien? De prijzen in de nacht tot 06:00 zijn er niet meer. Volgt ZP de day ahead prijzen niet meer? Ook hier zouden ze kunnen afwijken en dan niet in het voordeel van de klant vermoed ik.
Dit klinkt echt als onzin, dat je zelf iets fout ziet of de boel niet goed begrijpt hoor.zaadstra schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:42:

"Bedankt voor je bericht. De handling fee zijn de kosten die wij betalen om stroom in te kopen op de energiemarkt. Deze kosten zijn bij Zonneplan Energie al geruime tijd erg laag vergeleken met de andere aanbieders van dynamische contracten.
Door de stijgende kosten voor het inkopen van energie op de onbalans markt zijn we genoodzaakt de handling fee te verhogen naar marktconforme prijzen. We maakten namelijk verlies op de inkoopkosten en met deze aanpassing maken we nog steeds geen winst hierop".
Ik vind het wel belangrijk ja. In b.v. Noorwegen, waar de grote meerderheid van de stroom daadwerkelijk 'groen' is, koopt niemand die GvO's waardoor ze massa's van die dingen kunnen exporteren. Als ze nou wel netjes groene stroom inkochten, moesten we hier in NL een stuk meer moeite doen om iedereen van groene stroom te voorzien. Dan zou het misschien nog werken.Willempie27 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 10:48:
Hechten mensen hier echt zoveel aan de GVO certificaten. Uiteindelijk is groene stroom wat er op dat moment opgewekt wordt en jij verbruikt. Daar zal altijd bruinkool en gas bij zitten. Met of zonder GVO.
Home assistant kan het voor je bijhouden. Zonder zonnepanelen zat het rond de 40-65% groen en nu met zonnepanelen 75-90%.
Er zijn veel energieleveranciers waar je stroom met GVO's met nederlandse oorsprong kan kopen.marcop23 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 12:24:
Ik vind het wel belangrijk ja. In b.v. Noorwegen, waar de grote meerderheid van de stroom daadwerkelijk 'groen' is, koopt niemand die GvO's waardoor ze massa's van die dingen kunnen exporteren. Als ze nou wel netjes groene stroom inkochten, moesten we hier in NL een stuk meer moeite doen om iedereen van groene stroom te voorzien. Dan zou het misschien nog werken.
Geld uitgeven aan GVO's van bestaande waterkracht is inderdaad niet zo zinvol.
Op 8 september betaal je al het voorschot voor oktober. De voorschotfacturen zouden eind van de voorgaande maand (na de 20ste) verstuurd moeten worden in plaats van aan het begin van de voorgaande maand. Nu vragen ze eigenlijk naast het voorschot ook een (risicovolle en renteloze) lening van 3 weken.
Of overdrijf ik nu en doen anderen dat ook?
Ik begrijp het echt als 1 maand voorschot, niet twee. Hoe kom jij bij twee?
[ Voor 47% gewijzigd door SidewalkSuper op 16-05-2023 12:36 ]
Het is 1x achteraf en 1 voorschot op een factuur, in juli. Daarna voorschot alleen.dreas schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 12:34:
Ik heb alle begrip voor een maand voorschot, maar dat Zonneplan bijna 2 maanden voorschot gaat rekenen, is voor mij wel een reden om te overwegen te vertrekken.
Of overdrijf ik nu en doen anderen dat ook?
Ik verwacht ook rond Juli de laagste rekening van het jaar, dit wordt nu dan x2.VHware schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 12:41:
[...]
Het is 1x achteraf en 1 voorschot op een factuur, in juli. Daarna voorschot alleen.
Beter getimed dan December

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
"Vanaf 1-7 wordt de handelings fee gesaldeerd, zowel binnen als buiten saldeerverbruik"
Klopt. Maar ze brengen dat voorschot dan altijd 3 weken voor de start van de maand al in rekening.VHware schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 12:41:
[...]
Het is 1x achteraf en 1 voorschot op een factuur, in juli. Daarna voorschot alleen.
Ik zie ook echt 2 maanden voorschot.SidewalkSuper schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 12:35:
Je overdrijft echt mijns inziens haha 😝
Ik begrijp het echt als 1 maand voorschot, niet twee. Hoe kom jij bij twee?
Je betaald 2 maanden vooruit voordat er een afrekening komt.
Over de maand Juli als voorbeeld:
In Augustus het daadwerkelijke betalen = achteraf.
In Juli een voorschot betalen en augustus verrekenen = 1 maand voorschot.
In Juni een voorschot betalen en in augustus verrekenen = 2 maanden voorschot.
Zeker als het begin van de maand al wordt ingehouden.
Er is toch niets mis mee om begin Juli voor heel Juli alvast te innen. ipv al begin Juni de incasso's te starten.
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
wat was de vraag?Sjakov schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 12:57:
Ontvangen van ZP klantenservice:
"Vanaf 1-7 wordt de handelings fee gesaldeerd, zowel binnen als buiten saldeerverbruik"
Buitensaldeerverbruik de handelingsfee wel verder salderen.
Ik zag het al in hun eigen rekentool staan, maar dat is wel heel aardig.
Zonneplan is nu de place to be als je meer opwekt dan verbruikt.
snap de business case niet helemaal, dit gaat ze alleen veel geld kosten.
Als dit voorbeeld klopt dan klopt dus ook mijn stelling die ik al een jaar bezig: Afbouw saldering pleit voor meer panelen leggen want dan kan je absoluut gezien meer salderen.Smuggler schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 09:04:
[...]
Ben even naar je opzoek gegaan.
De orginele wettekst is van voor de eerste dynamische leverancier 1998.
Maar ook daarna zijn ze nog niet echt bewust van deze nice in de markt.
Toch zijn er wel een aantal quotes die verduidelijking geven. in de stukken die erbij hangen.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-35594-3.html
Zal er een punt uit quoten:
[...]
De leveringskosten mogen dus alleen over die 2.135 kWh berekend worden. naar mijn idee valt een opslag voor inkoopkosten daar dus ook onder.
Het voorbeeld laat ook heel mooi zien hoe de rekening eruit komt te zien als het salderen wordt afgebouwd.
Hartstikke mooi, dus vervalt mijn vorige post en wordt het NUL euro i.p.v. de huidige 18 euro per jaar.EmHaKa schreef op maandag 15 mei 2023 @ 16:10:
Oeps, nou wordt de toeslag op de opgewekte stroom wel belangrijk.
Want met 3000 kWh afgenomen en ook 3000 kWh teruggeleverde stroom ga ik nu
van 18 naar 120 euro per jaar aan toeslag op de stroom alleen.
(3000x0,003+3000x0,003 versus 3000x0,02+3000x0,02)
Alleen komt er nog 3ct per kuub gas bij, maal 800 is 24 euro per jaar.
Dat wordt 1 biertje
V.w de vele klanten met zonnepanelen moeten de opbrengsten van Zonneplan omhoog om de kosten die dit met zich meebrengt te bekostigen....
Dat zou erg goed nieuws zijn. Zou betekenen dat je niets merkt van die handling-fee verhoging wanneer je hetzelfde of meer opwekt dan dat je verbruikt.Sjakov schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 12:57:
Ontvangen van ZP klantenservice:
Ik vind dat je niet zo mag zeuren, de grote partijen kopen nog steeds ENDEX 1 jaar @ 0.12ct/kWh plus 0.15 tax plus BTW ~= 0.33 /kWh kostprijs om dat weer te verkopen voor 0.38+. Dat is pas een pittige opslag. En partijen met hun eigen windmolens / zonneparken hebben echt niet zoveel voor betaald, LCOE is 30-50/MWh voor zon / wind op land en zee, dus 3 tot 5 cent.
Ik merk in dit topic niet veel onbegrip op dit punt sec. Wel op het complete plaatje waarin de dienstverlening verandert.w00key schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 13:58:
Sja, had iedereen nou echt het idee dat Tibber en Zonneplan zo speciaal waren dat ze 10x minder kunnen vragen dan de rest? Als iedereen 0.02/kWh vraagt is dat gewoon de markt prijs, super laag schieten doe je om klanten te winnen, ooit houdt dat op.
Het hele idee van dynamisch is natuurlijk wel dat het strakke prijsvoering is, met weinig marge voor de bedrijfsvoering. Het risico van de tarieven liggen nu bij de klant, niet bij de leverancier. Anders kun je net zo goed kiezen voor een variabel of vast contract met alle marges voor risico en andere kosten in bedrijfsvoering die daarbij horen.
De vraag luidde: "Met het oog op de verhoogde tarieven; wordt de handelings fee gesaldeerd bij teruglevering?"Smuggler schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 13:04:
[...]
wat was de vraag?
Buitensaldeerverbruik de handelingsfee wel verder salderen.
Ik zag het al in hun eigen rekentool staan, maar dat is wel heel aardig.
Zonneplan is nu de place to be als je meer opwekt dan verbruikt.
snap de business case niet helemaal, dit gaat ze alleen veel geld kosten.
"Goedemiddag,
Dynamisch voorschot
We begrijpen dat er klanten zijn die liever achteraf zouden blijven betalen. De overstap naar een dynamisch voorschot is in onze ogen echter een logische keuze en een onvermijdelijk gevolg van de toegenomen interesse in Zonneplan Energie. Bovendien is het dé manier om nog steeds samen voor de laagste energierekening te gaan, hetgeen voor onze klanten het zwaarst weegt.
Door een sterke groei van het aantal klanten in de afgelopen maanden stijgt logischerwijs ook het bedrag dat wij maandelijks moeten voorfinancieren. Dat leidt uiteraard tot kosten, zeker nu ook de rente oploopt. We willen daarbij benadrukken dat Zonneplan een financieel gezond bedrijf is. Om een lage handling fee (inkoopvergoeding) te hanteren, kiezen we ervoor om over te stappen naar een voorschotmethode. De keuze voor een dynamisch voorschot op basis van het verwachte verbruik per maand ligt daarbij het meest in lijn met de afrekenmethode die je al van ons gewend was. Daarnaast zorgen we ervoor dat je energierekening overzichtelijk blijft met inzicht in je energiekosten in de Zonneplan app.
Tot slot willen we benadrukken dat de verandering van afrekenmethode niet betekent dat je aan het eind van het jaar meer of minder hebt betaald. Je rekent nog steeds je verbruik af op basis van uurprijzen voor stroom en dagprijzen voor gas. Eventueel te veel of te weinig betaalde voorschotten worden aan het eind van elke volgende maand direct verrekend, zodat je ook geen verrassingen op de jaarafrekening kunt verwachten.
Verhoging handling fee
Het klopt inderdaad dat we verhoging van de inkoopkosten hebben doorgevoerd. Wij vinden het zelf ook niet leuk om deze verandering door te voeren, maar het is nodig om kosten te dekken.
De reden van deze verhoging komt voornamelijk door de gestegen onbalanskosten. Het komt bijvoorbeeld voor dat we veel zonnestroom inkopen terwijl op de dag zelf de zon er niet blijkt te zijn. Omdat de hele markt in zo’n geval veel zonnestroom heeft voorspeld is er een tekort op het elektriciteitsnet. We kopen de stroom dan uiteindelijk in voor onbalansprijzen. Deze kosten worden steeds hoger door de toename van onvoorspelbare zon- en windenergie op het net. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat we op een dag € 1,00 per kWh betalen terwijl de verkoopprijs rond de € 0,15 per kWh ligt. We hebben daarom de nieuwe inkoopvergoeding nodig om deze onbalanskosten te dekken."
Al met al een duidelijk en volledig antwoord. En nu mijn mening: fijn voor de portemonnee, maar zoals ze zelf ook zeggen in de laatste zin stimuleert dit wederom niet om eigen zonnestroom te gebruiken. Maar goed, zolang salderen een ding is is dit een druppel op een gloeiende plaat.In de nieuwe situatie ontvang je ook voor teruggeleverde zonnestroom de inkoopvergoeding. Het afgelopen jaar is de interesse in dynamische energiecontracten sterk gegroeid. Daardoor is er ook meer duidelijk over het verrekenen van afgenomen stroom met teruggeleverde stroom.
De ACM schrijft ons sinds kort voor dat we geen verschillend tarief mogen rekenen voor levering en teruglevering binnen hetzelfde uur. Stroom uit het net heeft dus dezelfde prijs als de stroom die jij teruglevert aan het net.
Voor stroomafname betaal je inkoopkosten en voor het stroomlevering ontvang je dus ook inkoopkosten. Dit geldt ook wanneer je op jaarbasis meer stroom levert dan afneemt, ondanks het feit dat juist de huishoudens met zonnepanelen voor relatief hoge onbalanskosten zorgen.
Ondanks dat de mail/berichtgeving van gisteren zeker wat directer kon zonder een beetje om de feiten heen te draaien, ben ik wel tevreden met de communicatie van Zonneplan. Ze reageren op alle vragen, ze reageren snel en proberen (voor mijn gevoel) altijd het 'hele verhaal' goed uit te leggen in hun mails / blogposts / etc.
Is 0.02/kWh niet strak genoeg? Nu het lekker rustig is op de markt is de risico opslag weer "normaal" bij de andere leveranciers, maar toch nog steeds gemiddeld nog geen 30 cent all in bij dynamisch vs ~38 cent bij variabel / vast voor paar maanden, of 26% op de prijs. Dat vind ik al vrij strak.Bezzerk schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 14:11:
[...]
Ik merk in dit topic niet veel onbegrip op dit punt sec. Wel op het complete plaatje waarin de dienstverlening verandert.
Het hele idee van dynamisch is natuurlijk wel dat het strakke prijsvoering is, met weinig marge voor de bedrijfsvoering. Het risico van de tarieven liggen nu bij de klant, niet bij de leverancier. Anders kun je net zo goed kiezen voor een variabel of vast contract met alle marges voor risico en andere kosten in bedrijfsvoering die daarbij horen.
In december kwam ik van 0.87 (Eneco) naar 0.30 (ANWB). Dat was een enorm gat t.w.v. €300 per maand en zou blijven voor minimaal een kwartaal tot ze het weer aanpassen. De ANWB prijs bleef in 2023 rond de 0.27 - 0.30 hangen door verlaging spot prijs vs verhoging energiebelasting.
Dat is de winst van dynamisch, niet dat zeuren over de laatste 2 cent.
[ Voor 84% gewijzigd door Señor Sjon op 16-05-2023 15:22 ]
Zie ik iets over het hoofd? In de Consumentenbond heb ik vertrouwen.
Zoek het topic even door op Next Energy,PeterdeGroot schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 16:03:
Volgens de Energievergelijker van de Consumentenbond is voor mij NextEnergy de goedkoopste. NextEnergy kost € 5,00 per maand (voor elektra en voor gas) en een opslag van € 0,0220 per kWh en € 0,1286 per m3. De laatste is aan de hoge kant. Maar het grote voordeel voor mij is de € 150 welkomstkorting en gezien mijn lage verbruik (1.200 kWh en 200 m3) telt dat zwaarder dan de (hogere) opslagen. Ik heb geen zonnepanelen (appartement) en geen elektrische auto (en die komt er de komende jaren ook niet).
zo uit mijn hoofd is de factuur niet altijd duidelijk, en doen ze een creditcheck waardoor sommige 500 euro borg moeten betalen.
150 euro welkomskorting betekend dat je volgend jaar weer moet overstappen.
Next energy heeft niet de beste reputatie hier.
[ Voor 6% gewijzigd door Smuggler op 16-05-2023 16:33 ]
Zit in die energyvergelijker überhaupt nog andere dynamische leveranciers dan? Mijn ervaring is dat ze ook enorm traag zijn met eindrekening(langer dan wettelijke norm), en dan ook met het terugbetalen bij teveel vooruitbetaald. Via chat bereikbaar, maar vaker valse beloftes gehad, die ze niet nakwamen. Dus ben er niet heel groot fan van.PeterdeGroot schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 16:03:
Volgens de Energievergelijker van de Consumentenbond is voor mij NextEnergy de goedkoopste. NextEnergy kost € 5,00 per maand (voor elektra en voor gas) en een opslag van € 0,0220 per kWh en € 0,1286 per m3. De laatste is aan de hoge kant. Maar het grote voordeel voor mij is de € 150 welkomstkorting en gezien mijn lage verbruik (1.200 kWh en 200 m3) telt dat zwaarder dan de (hogere) opslagen. Ik heb geen zonnepanelen (appartement) en geen elektrische auto (en die komt er de komende jaren ook niet).
Ik heb 'm even snel ingevuld maar NextEnergy en Frank zijn de enige dynamische aanbieders die ze me laten zien...PeterdeGroot schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 16:03:
De prijzen worden gedurende de dag ervoor bepaald en er valt dus totaal geen prognose te maken voor het jaar en de kans is ook klein dat er verdiend wordt. De dagprijzen zijn grotendeels negatief als de zon schijnt, waar je bij een modelcontract gewoon nog kan salderen.
Dat is best misleidend voor mensen die willen overstappen, je tekend namelijk voor een extreem volatiel tarief.
[ Voor 5% gewijzigd door Nollekeuh op 16-05-2023 16:54 ]
Jazeker, we missen hier het woordje 'geen'.PeterdeGroot schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 16:03:
[...]
Zoals bij praktisch elke energie of andere verzekeringsvergelijker is er een verdienmodel.
Nu zou Consumentenbond daar volgens hun info de modelcontracten van alle andere leveranciers (Tibber, ANWB, Zonneplan etc) tussen moeten staan, maar dat doen ze niet.
Frank en Next kun je aanvragen via die vergelijker, wat betekent dat Consumentenbond een deel van de taart krijgt (daar zijn ze open over).
Als je bij Next op een dynamisch contract óók nog eens 150 euro korting krijgt dan zou je je wel moeten afvragen hoe ze dat dan gaan doen want op de energie zelf zouden ze geen winst moeten maken. Als je de tip van @Smuggler opvolgt zal je een goede gok kunnen doen.
Wat je verder nog over het hoofd ziet is dat bijna alle andere dynamische aanbieders geen jaarcontracten hebben en je weg kunt wanneer je dat wilt.
Een jaarcontract bij een dynamische aanbieder biedt enkel de zekerheid (hoop ik dan) dat de opslagen niet zullen veranderen. De rest blijft dynamisch.
Waar je ook voor moet waken bij een dusdanig laag gasverbruik zijn de netbeheerkosten, op de Consumentenbond site wordt het juiste tarief aangehaald, op de Nextenergy website kom ik +60 euro/jaar duurder uit.
Soms moet je best wel wat touwtrekken om dat gecorrigeerd te krijgen, als het al lukt.
- knip -
Kreeg ik als reactie op mijn klacht/vragen via de chat.Hi, wat jammer dat je dit zo ervaart. Wij kiezen er juist voor om achteraf te betalen zodat we niet veel meer hoeven voor te schieten voor alle klanten en daardoor minder risico lopen. We hebben op dit moment meer dan 20 000 klanten en omdat we zo gegroeid zijn moet er veel voorgeschoten worden. We hebben er wel expres voorgekozen om een dynamisch voorschot te doen. Je betaald dus niet elke maand hetzelfde voorschotbedrag maar de maand erna wordt je voorschot direct verrekend met je daadwerkelijke verbruik. Daarom reken je nog steeds af wat je direct hebt verbruikt, maar dan met 1 maand vertraging.
mbt de GVO: Zonneplan is hier transparant over: Er bestaat niet zoiets als 100% groene of 100% grijze stroom. Stroom is grotendeels groen op het moment dat de zon schijnt en de wind waait. Op andere momenten is er veel gas en/of steenkool nodig om in de vraag naar stroom te kunnen voorzien.
In plaats van dat we een oneerlijk beeld te geven met “100% groene stroom” kiest Zonneplan er bewust voor om het daadwerkelijke percentage groene stroom weer te geven in de app. Op die manier stimuleren we onze klanten om zoveel mogelijk groene stroom te gebruiken met als bijkomend voordeel dat deze ook nog eens goedkoper is.
Duidelijk antwoord, jammer dat het zo nodig is. Maar alsnog een van de goedkoopste aanbieders natuurlijk. Verder ben ik gewoon hartstikke blij met ze en blijf dus voorlopig ook gewoon bij ze zitten.
MSI MPG X870E CARBON WIFI, Ryzen 9 9900X, 64GB, Gigabyte AORUS M RTX3080 10G, Samsung 990 Pro 4TB, Samsung 970 EVO 2TB, Samsung OLED G9, LG 48CX, LG 65C8, Xbox Series X, PS4 Pro, Galaxy Z Fold6 512GB, Kia EV6 RWD 77,4 kWh Plus, Weheat Blackbird P80
De vraag voor nu is: hoe reken ik uit of dit interessanter is t.o.v. wat we nu afnemen ?
Handig om te weten: hebben een nieuwbouwhuis (6 jaar oud) , maar wel een gas aansluiting voor onze HR ketel en zonnepanelen op het dak.
Ter indicatie: 1-4 t/m 1-5 :276 kWh vervruikt, 271 kWh terug geleverd, en 88m3 aan gas verbruikt
Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice
Vast en variabel zijn beide geen dynamisch. Dit forum gaat over dynamische prijzen.Pimmetje651 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 17:06:
We hebben al enige tijd een vast contract bij VandeBron, en hebben nu de mail gehad om aan te sluiten bij het variabel contract wat ze willen opstarten.
Maar aan jou teruglevering te zien van afgelopen maand zou ik zeker niet dynamisch gaan.
Edit: Ik zie dat van de bron nu ook dynamisch aan wil bieden en dat is waar je op doelt. Dat is anders dan een variabel contact wat bijv per maand of per kwartaal de prijs kan wijzigen in tegenstelling per uur bij dynamisch.
[ Voor 20% gewijzigd door Willempie27 op 16-05-2023 17:15 ]
Hoe kun je dit bewijzen want Zonneplan zegt dat de 0.02 incl. BTW is ...Rastapopoulos schreef op maandag 15 mei 2023 @ 15:49:
Ik zit net trouwens nog eens goed te kijken naar de nieuwe tarieven van Zonneplan en het valt mij op dat ze hun berekeningen en vergelijkingen echt totaal niet op orde hebben. Nog buiten het feit dat er nog geen communicatie is geweest met hun huidige klanten.
Die € 0,02 blijkt ex. BTW (€ 2,42 ct / kWh inc BTW dus) te zijn terwijl ze op hun vergelijkingspagina verder alleen inclusief BTW rekenen. (https://www.zonneplan.nl/energie-vergelijken vs https://service.zonneplan.nl/slimme-energie)
Daarnaast pakken ze op die vergelijkingspagina ANWB als 2e goedkoopste en worden alle Energyzero resellers op een hoop gegooid, omdat ze dezelfde handelingfee hebben. Voor het “gemak” vergeten ze alleen even dat GroeneStroomLokaal met € 5 een lager bedrag rekent als vaste leveringskosten. Daarnaast is die 8 cent handeling fee voor gas óók ex BTW.
Conclusie: Tibber met GSL voor evt gas is weer het goedkoopste voor vrijwel iedereen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De negatieve prijs is vaak voor 2/3 uur. Maar vandaag was het zonnig ik wek nu om 17:00 nog max op en de prijs is verre van negatief. Dat is die vandaag ook niet geweest. Morgen is die ook niet negatief maar wel op 0 voor een 3 uurtjes. En dan heb ik het nog niet over de belasting die wel gesaldeerd kan worden en wordt de negatieve drempel nog hoger.Nollekeuh schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 16:52:
De dagprijzen zijn grotendeels negatief als de zon schijnt, waar je bij een modelcontract gewoon nog kan salderen.
Dat is best misleidend voor mensen die willen overstappen, je tekend namelijk voor een extreem volatiel tarief.
Dynamische stroomprijs fluctueert erg. Hierdoor kan je extra besparen. Hoe groter de schommeling en hoe meer je kan sturen des te groter de besparing. Als je naar gewone leveranciers kijkt hebben we het gezien dat deze hun prijzen netjes op 20-25ct hebben gehouden zodat de klant hier geen risico loopt. Gelukkig gingen die niet mee in bizarre prijzen van 80+ ct en was er ook geen prijsplafond nodig.
Het is net als bij de tankstations. Gaat de olieprijs omhoog dan stijgen ze direct mee en gaat die dalen dan zit daar een enorme vertraging in.
Maar ik ben het wel met je eens dat er nu veel aanbieders onder de 40ct zitten en zeker met zonnepanelen loop je dan minder risico.
Het is wat het is: een prognose, een schatting. Net als het weerbericht. Geen garanties.Nollekeuh schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 16:52:
1 ding snap ik niet. Ik zie bij de dynamic pricing partijen prognoses qua kosten en inkomsten voor zonnepanelen bezitters. Echter kunnen ze dat helemaal niet weten van te voren.
De prijzen worden gedurende de dag ervoor bepaald en er valt dus totaal geen prognose te maken voor het jaar en de kans is ook klein dat er verdiend wordt. De dagprijzen zijn grotendeels negatief als de zon schijnt, waar je bij een modelcontract gewoon nog kan salderen.
Heb je al jouw panelen op west liggen?Willempie27 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 17:35:
[...]
Maar vandaag was het zonnig ik wek nu om 17:00 nog max op
Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com
Daar staat in:
Okay, dat hebben ze dus afgedekt.Zonneplan behoudt zich het recht om de handling fee te wijzigen als de marktomstandigheden
daartoe aanleiding geven.
Het 'dynamisch vooruit betalen' :
Okay, maar dat zegt niets over het feit dat ze in 1 maand 2x mogen afschrijven. Ik kan daar (snelle blik) niks over vinden. Ik vraag mij af of het wel rechtmatig is wat ze doen. Iemand met iets meer juridische kennis die hier iets meer over kan zeggen?12.2 Wij mogen u vragen in termijnbedragen te betalen. Wij spreken met u af wanneer u de
termijnbedragen gaat betalen. Wij bepalen de hoogte van deze termijnbedragen. Wilt u een ander
termijnbedrag betalen? Neem dan met ons contact op.
Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua
Willempie27 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:17:
Zonneplan denk het volgende.
Wat ook bleek is dat het gros van de klanten het achteraf betalen van de energierekening geen belangrijke feature vinden.
Als ik hier het forum lees krijg ik niet deze indruk. Misschien eens een poll starten onder de gebruikers?
:fill(white):strip_exif()/f/image/chwiEmr2vimq9NX4DvgBnaid.png?f=user_large)
Gezien de tussenstand van deze poll was dit een nogal vrije interpretatie van Zonneplan. Nu komen ze met een andere uitleg....

:fill(white):strip_exif()/f/image/QRRQvFVPRcqqgB824Wr1lHmr.png?f=user_large)
Volgens mij stond dat er al heel duidelijk bij aan de hand van de screenshots, zie vooral ook de uitleg van de kosten op de tweede screenshot waar btw geheven wordt op de 0,02.Joyous-P schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 17:28:
[...]
Hoe kun je dit bewijzen want Zonneplan zegt dat de 0.02 incl. BTW is ...
Maar goed, het is inmiddels aannemelijk dat ze het daar zelf verkeerd genoteerd hebben, omdat ze later hebben gecommuniceerd dat het inclusief btw is en hun rekenvoorbeeld in de screenshot niet meer op hun pagina staat.
Je hebt een incassomachtiging afgegeven tbv het innen van facturen (vaak ietwat meer cryptisch omschreven). Zolang ze je kennis geven lijkt mij dat volledig ok.beany schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 19:23:
Ik heb even snel door de algemene voorwaarden van ZP zitten neuzen, en in de documenten die mij zijn toegestuurd toen ik het contract met ze aanging.
Daar staat in:
[...]
Okay, dat hebben ze dus afgedekt.
Het 'dynamisch vooruit betalen' :
[...]
Okay, maar dat zegt niets over het feit dat ze in 1 maand 2x mogen afschrijven. Ik kan daar (snelle blik) niks over vinden. Ik vraag mij af of het wel rechtmatig is wat ze doen. Iemand met iets meer juridische kennis die hier iets meer over kan zeggen?
Mocht je het daar niet mee eens zijn kan je, indien nodig met hulp van de bank, tot 8 weken na de incasso storneren.
- knip -
Dit klopt, door de lagere maandelijkse kosten en je lage verbruik (ook al is de opslag per m³ bij Next aan de hoge kant).PeterdeGroot schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 16:03:
Puur voor 1200 kWh en 200 m³ (ik verbruik ongeveer hetzelfde) is Tibber voor stroom (€ 3,99 per maand) en GroeneStroomLokaal voor gas (€ 5,00 per maand) de goedkoopste combinatie, maar die welkomstpremie van Next doet het hem natuurlijk wel voor een jaartje
Zonneplan heeft altijd gecommuniceerd over inkoopvergoeding/opslag/toeslag/handling met incl. BTW prijzen, dus 0,3 cent gaat naar 2 cent incl. BTW.Rastapopoulos schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 19:47:
[...]
Maar goed, het is inmiddels aannemelijk dat ze het daar zelf verkeerd genoteerd hebben, omdat ze later hebben gecommuniceerd dat het inclusief btw is en hun rekenvoorbeeld in de screenshot niet meer op hun pagina staat.
Tibber ging eerder van 0,2 cent naar 1,8 cent maar dat was ex. BTW.
Zie ook https://docs.google.com/s...3Ul8uNKU3d1s1Y/edit#gid=0 die is actueel, zelfs de nieuwe prijzen van Zonneplan staan er al in.
Ja, helemaal top, maar dat stond er dus niet op dat moment, zie tweede screenshot in die post. Is verder waarschijnlijk niet meer relevant.Robert Brink schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 20:14:
[...]
Zonneplan heeft altijd gecommuniceerd over inkoopvergoeding/opslag/toeslag/handling met incl. BTW prijzen, dus 0,3 cent gaat naar 2 cent incl. BTW.
Tibber ging eerder van 0,2 cent naar 1,8 cent maar dat was ex. BTW.
Zie ook https://docs.google.com/s...3Ul8uNKU3d1s1Y/edit#gid=0 die is actueel, zelfs de nieuwe prijzen van Zonneplan staan er al in.
[ Voor 3% gewijzigd door Rastapopoulos op 16-05-2023 20:25 ]
Dit verklaart wel waarom de handlingskosten zo omhoog moeten. Ze hebben als zonnepanelenleverancier natuurlijk bovengemiddeld veel klanten met zonnepanelen. Dat betekent veel energie verhandelen waar je niets op verdient. En de liquiditeit die ze erbij krijgen door twee maanden eerder te factureren, kunnen ze gebruiken voor de duurzaamheidsleningen die ze verstrekken.jojost1 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 14:35:
Ik heb ook antwoord van Zonneplan op de vraag van het salderen van de handlingskosten, een bevestiging van wat anderen ook te horen kregen. Via Twitter:
[...]
Al met al een duidelijk en volledig antwoord. En nu mijn mening: fijn voor de portemonnee, maar zoals ze zelf ook zeggen in de laatste zin stimuleert dit wederom niet om eigen zonnestroom te gebruiken. Maar goed, zolang salderen een ding is is dit een druppel op een gloeiende plaat.
Ondanks dat de mail/berichtgeving van gisteren zeker wat directer kon zonder een beetje om de feiten heen te draaien, ben ik wel tevreden met de communicatie van Zonneplan. Ze reageren op alle vragen, ze reageren snel en proberen (voor mijn gevoel) altijd het 'hele verhaal' goed uit te leggen in hun mails / blogposts / etc.
Ik hoopte met een dynamische energieleverancier iets minder mee te betalen aan alle zonnepanelen subsidies. Maar helaas alsnog nadeel van de handling fee. Misschien dan toch maar zonnepanelen aan m'n balkon hangen.
Voor stroom ga ik waarschijnlijk naar Tibber overstappen. Gas ben ik nog niet uit, misschien een jaarcontract als ik daar een beetje redelijke prijzen voor kan vinden. Want de grootste winst bij dynamische energieprijzen zit toch bij elektriciteit.
Dat ik weg ga bij Zonneplan staat in ieder geval vast. Begin juli mijn stroom voor augustus afrekenen betekent dat ik dat van mijn juni salaris moet betalen. Dat is 2 maanden vooruit. Eind van de maand vooruit betalen voor de volgende maand zou ik geen problemen mee hebben, dat doet bijvoorbeeld Ziggo ook. Maar dit voelt voor mij als klanten naaien, zeker in combinatie met de manier van communicatie.
Voor stroom lag het omslagpunt tussen Tibbber (2,18 cent) en Zonneplan (0,3 cent) t.o.v. de maandelijkse kosten (€ 3,99 t.o.v. € 6,25) bij ca. 1500 kWh.Patrick1995 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 21:02:
[...]
Voor stroom ga ik waarschijnlijk naar Tibber overstappen. Gas ben ik nog niet uit, misschien een jaarcontract als ik daar een beetje redelijke prijzen voor kan vinden
Bij meer verbruik (na salderen eventueel) was Zonneplan goedkoper, maar als die naar 2 cent gaan is de keuze voor Tibber al gauw gemaakt natuurlijk.
Voor gas lijkt GroeneStroomLokaal (reseller EnergyZero maar slechts € 5,00 per maand en toeslag van 8,3 cent per m³) een goede dynamische optie.
Het lijkt me zomaar niet logisch om een nadeel te creeëren t.o.v. tibber alleen om meer leningen te kunnen verstrekken.Patrick1995 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 21:02:
Dit verklaart wel waarom de handlingskosten zo omhoog moeten. Ze hebben als zonnepanelenleverancier natuurlijk bovengemiddeld veel klanten met zonnepanelen. Dat betekent veel energie verhandelen waar je niets op verdient. En de liquiditeit die ze erbij krijgen door twee maanden eerder te factureren, kunnen ze gebruiken voor de duurzaamheidsleningen die ze verstrekken.
De handling fees zouden eigenlijk ook niets te maken moeten hebben met de prijs van elektriciteit, maar met de kosten van onbalans (en natuurlijk GVO). Bij dynamisch zou je verwachten dat onbalans veroorzaakt wordt door het verschil tussen van verwacht werd aan afname/produktie en wat er werkelijk gebeurt. Zonnepanelen zijn in het algemeen goed voorspelbaar.
De welkomstkorting komt pas achteraf zo te zien, bij de eind/jaarafrekening.PeterdeGroot schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 16:03:
Volgens de Energievergelijker van de Consumentenbond is voor mij NextEnergy de goedkoopste.
...
Je maandbedrag wordt bij CB wel vertoond met een vermindering van € 12,50, in de praktijk zal dit dus niet zo zijn.
Reken bij evt. stijging van de tarieven of andere kosten wel goed door of het rendabel blijft om "vast" te blijven zitten (om het welkomstbedrag uiteindelijk daadwerkelijk te ontvangen).
De "wortel" die ze voorhouden kan verschrompelen.
Overigens nu bij CB/Frank en Vandenbron ook € 150 korting, echter nog steeds niet interessant m.i.
ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie
Voorlopig gebruik ik weinig gas, dus dan is het voorschot ook laag. Dan zoek ik eind van de zomer wel een andere gasleverancier.
Bij Next ook welkomstkorting, en dan wordt het interessant of ze die ook geven als je daar alleen voor gas komt! Dan neem je Tibber voor stroom en één van die andere partijen (met welkomstkorting) voor gas.Peet-je schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 21:46:
[...]
De welkomstkorting komt pas achteraf zo te zien, bij de eind/jaarafrekening.
Je maandbedrag wordt bij CB wel vertoond met een vermindering van € 12,50, in de praktijk zal dit dus niet zo zijn.
Reken bij evt. stijging van de tarieven of andere kosten wel goed door of het rendabel blijft om "vast" te blijven zitten (om het welkomstbedrag uiteindelijk daadwerkelijk te ontvangen).
De "wortel" die ze voorhouden kan verschrompelen.
Overigens nu bij CB/Frank en Vandenbron ook € 150 korting, echter nog steeds niet interessant m.i.
Uiteraard krijg je die welkomstkorting pas na een jaar op je energienota, en vooropgesteld dat ze alle voorschotten tijdig hebben kunnen incasseren (dus het hele eerste jaar nooit enige betalingsachterstand hebt gehad). Plus dat je ook de laatste termijn voldoet ook al ben je dan eigenlijk al overgestapt... yay!
[ Voor 4% gewijzigd door Robert Brink op 17-05-2023 00:14 ]
Zonneplan levert sowieso geen gas zonder stroom, en Tibber levert geen gas.Patrick1995 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 22:07:
Bedacht me dat het natuurlijk ook nog een optie is om alleen voor stroom over te stappen. Zonneplan accepteert geen nieuwe klanten met alleen gas maar als je al klant bent, kan je wel gewoon alleen voor elektriciteit overstappen naar een ander.
Voorlopig gebruik ik weinig gas, dus dan is het voorschot ook laag. Dan zoek ik eind van de zomer wel een andere gasleverancier.
In de algemene voorwaarden wordt overal gesproken over 'energie en/of gas'. En achter de tarieven voor elektriciteit staat ook (indien van toepassing).Robert Brink schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 22:17:
[...]
Zonneplan levert sowieso geen gas zonder stroom, en Tibber levert geen gas.
Ook staat er nergens in mijn contract dat ik verplicht ben beide af te nemen, of dat Zonneplan mijn contract opzegt als ik geen elektriciteit meer afneem. Daarnaast kan een energieleverancier niet zomaar contracten opzeggen, net zoals ze niet zomaar iemand kunnen weigeren.
Maar we zullen zien wat er gaat gebeuren, ik heb zojuist Tibber aangevraagd.
Ik heb inmiddels een contract via CB aangevraagd bij Next. Ik vind de combinatie van een dynamisch contract met een welkomstbonus apart, maar we zullen zien.Robert Brink schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 22:16:
[...]
Uiteraard krijg je die welkomstkorting pas na een jaar op je energienota, en vooropgesteld dat ze alle voorschotten tijdig hebben kunnen incasseren (dus het hele eerste jaar nooit enige betalingsachterstand hebt gehad).
Je hoeft niet het hele jaar te blijven voor de bonus, en krijgt die per rato uitgekeerd als je eerder weg gaat. Zie hieronder een deel van de voorwaarden, inclusief rekenvoorbeeld:
"De welkomstkorting geldt alleen voor het eerste jaar van het contract.
De welkomstkorting zal verrekend worden op de jaarafrekening. De getoonde welkomstkorting is inclusief BTW.
Bij opzegging van het contract vóór het einde van het eerste jaar, zal de welkomstkorting pro rato worden berekend en verdeeld over de volledige kalendermaanden die nog overblijven tot het einde van het contract.
De pro rato berekening zal worden gebaseerd op het aantal volledige kalendermaanden dat nog resteert tot het einde van het eerste jaar, en zal worden afgetrokken van het totaalbedrag van de welkomstkorting.
Rekenvoorbeeld: Wanneer je 75 dagen actief klant bent en stroom en/of gas afneemt bij NextEnergy is dat 2 volledige maanden. Stel dat er €120,- welkomstkorting was in het eerste jaar is de berekening als volgt: €120/12*2=€20,-.
De welkomstkorting wordt gegeven voor stroom en gas. Alleen stroom of alleen gas. Indien er een contract voor stroom en gas is afgesloten inclusief welkomstkorting voor stroom en gas en een van beide producten wordt stopgezet vervalt de welkomstkorting en zal deze berekend worden volgens bovenstaand
rekenvoorbeeld."
Hopelijk kan Tibber zijn huidige tarieven handhaven en komt er voorlopig geen nieuwe verhoging.
https://twitter.com/DontG...tatus/1658567852893392920de Peer schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 23:04:
Aan het aantal verzoeken voor Tibber referral codes via directe berichten die ik krijg merk ik dat veel mensen van zonneplan naar Tibber aan het overstappen zijn.
Hopelijk kan Tibber zijn huidige tarieven handhaven en komt er voorlopig geen nieuwe verhoging.
offtopic: Ik zit zelf gelukkig niet op twitter, wat stinkt het daar: het lijkt wel een riool
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
Laten we deze mythe alsjeblieft niet voortzetten. Leveranciers krijgen een tariefcode door met de aansluitingen, en hanteren het tarief wat daar bij hoort. De tariefcode wordt bepaald op basis van het geregistreerde SJV op de aansluiting (nee, dat is zeker niet gelijk aan het verbruik in het afgelopen jaar!), welke opnieuw berekend wordt zodra de leverancier een 'afgelezen of uitgelezen' stand indient. Vaker wel dan niet is dat maar eens per jaar, op moment van de jaarafrekening. Nee, klagen daarover bij de leverancier heeft geen zin, weten hoe de berekening van het SJV werkt en wanneer de leverancier weer een stand indient [23/5; en hem eventueel aanzetten tot het indienen van een extra stand] wel. Zie voor details over hoe je gemakkelijk je SJV correct kan berekenen mijn toelichting in het topic daarover.Raymond P schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 16:52:
[...]
Waar je ook voor moet waken bij een dusdanig laag gasverbruik zijn de netbeheerkosten, op de Consumentenbond site wordt het juiste tarief aangehaald, op de Nextenergy website kom ik +60 euro/jaar duurder uit.
Soms moet je best wel wat touwtrekken om dat gecorrigeerd te krijgen, als het al lukt.
[ Voor 3% gewijzigd door ntram op 23-05-2023 16:48 . Reden: spelling verbeterd, herhaling verwijderd, verduidelijking wat je de LV wel kan laten doen. ]
Waarom zou dit illegaal moeten zijn? Ik hoop dat terugleveren met negatieve prijzen afgestraft blijft worden, het draagt namelijk niks bij. Ik ben groot voorstander van wat Frank doet hier.Smuggler schreef op maandag 15 mei 2023 @ 10:51:
[...]
Dit is het probleem bij frank:
https://www.frankenergie.nl/Inkoopvergoeding
Stroom: € 0,0254/kWh
Teruglevering: € 0,0351/kWh
Als de stroom 0 euro is.
dan betaal je alsnog 2,54 cent per kwh om af te nemen.
maar je betaald OOK 3,51 cent per kwh om terug te leveren.
Dat is bijna een tarief van 6 cent die je kwijt bent per kwh door het net als accu te gebruiken.
Totaal illegaal en hartstikke duur.
Als je dit bij Tibber doet. (rond de 2 cent opslag)
dan betaal je 2cent per kwh om af te nemen.
en krijg je (vanwege salderen), dus ook 2 cent per kwh om weer terug te leveren. eind rekening daarvan is dan 0 cent..
Hierbuiten betaal je natuurlijk ook nog 15,25 cent belasting. van de overheid.
Die krijg je bij frank ook terug over je verbruik, maar heb geen idee hoe die zichtbaar zijn op je overzicht.
Maar wellicht is het verhaal dan:
Zaterdag:
Verbruikt: 6.11 kwh > € 0.94 + 0,93 = 1.87
Teruggeleverd: 28.61 kwh > € 1.11!! - 4.36 = - 3,25
Zondag:
Verbruikt: 7.20 kwh > € 1.06 + 1.09 = 2.15
Teruggeleverd: 22.14kwh > € 0.23 - 3.37 = -3.15
Dus met salderen levert het nog steeds op.
Dit is ook de reden waarom als je even veel opwekt als verbruikt je vaak beter af bent met een normaal contract.
Daarnaast is Frank niet echt een goedkope leverancier met alle extra kosten.
Welke mythe?ntram schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 23:35:
[...]
Laten we deze mythe alsjeblieft niet voortzetten. Leveranciers krijgen een tariefcode door met de aansluitingen, en hanteren het tarief wat daar bij hoort. De tariefcode wordt bepaald op basis van het geregistreerde SJV op de aansluiting (nee, dan is zeker niet gelijk aan het verbruik in het afgelopen jaar), welke opnieuw berekend wordt zodra de leverancier een stand indient (en vaker wel dan niet is dat maar eens per jaar, op moment van de jaarafrekening). Nee, klagen daarover bij de leverancier heeft geen zin, weten hoe de berekening van het SJV werkt en wanneer de leverancier weer een stand indient wel. Zie voor details over hoe je gemakkelijk je SJV correct kan berekenen mijn toelichting in het topic daarover.
Ik ben een aantal maanden geleden nog van tarief <500 naar >500 naar <500 gegaan door leveranciers te switchen binnen 2 maanden.
SJV <400m3 overigens, afgelopen feb>feb zelfs <300.
Klagen daarover heeft zeker zin. Leverancier >500 heeft een correctie toegepast op de eindafrekening nadat ze 'bericht hadden ontvangen van de netbeheerder'. Dat is overigens ook niet de bedoeling, eenmaal vastgesteld is vastgesteld.
Overigens niet de eerste keer dat ik daarmee te maken heb gehad.
- knip -
Is het verstandig om weer terug te gaan naar Tibber met +- 3000 kwh verbruik per jaar en voor gas wel te blijven bij Zonneplan? Zonde ook van die switch waar je voor betaalt als je overstapt naar Zonneplan.
[ Voor 46% gewijzigd door Supreme_One op 17-05-2023 00:42 ]
Even ter vergelijking met ANWB. Die incasseren de 25ste van de voorgaande maand het voorschot. Zonneplan straks de 8e van de voorgaande maand. Verder is er geen wezenlijk verschil toch?Smuggler schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 13:02:
[...]
Ik zie ook echt 2 maanden voorschot.
<snip>
Over de maand Juli als voorbeeld:
In Augustus het daadwerkelijke betalen = achteraf.
In Juli een voorschot betalen en augustus verrekenen = 1 maand voorschot.
In Juni een voorschot betalen en in augustus verrekenen = 2 maanden voorschot.
[ Voor 6% gewijzigd door dreas op 17-05-2023 14:48 ]
Wat heeft dat met negatieve markttarieven te maken ?icall5s schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 23:39:
[...]
Waarom zou dit illegaal moeten zijn? Ik hoop dat terugleveren met negatieve prijzen afgestraft blijft worden, het draagt namelijk niks bij. Ik ben groot voorstander van wat Frank doet hier.
Een levertarief dient alles in begrepen te zijn voor salderen, een aparte heffing voor teruglevering is niet toegestaan als ook dat NL geen producenten heffing kent..
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Staat al vermeld in het bericht waar ik op reageerDomba schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 00:02:
[...]
Wat heeft dat negatieve markttarieven te maken ?
Een levertarief dient alles in begrepen te zijn voor salderen, een aparte heffing voor teruglevering is niet toegestaan als ook dat NL geen producenten heffing kent..
Perfect, dank voor het uitzoeken! En jammer voor Zonneplan (de Connect even terug sturen) doei!wiegah1 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 22:57:
[...]
"De welkomstkorting geldt alleen voor het eerste jaar van het contract.
De welkomstkorting zal verrekend worden op de jaarafrekening. De getoonde welkomstkorting is inclusief BTW.
Bij opzegging van het contract vóór het einde van het eerste jaar, zal de welkomstkorting pro rato worden berekend en verdeeld over de volledige kalendermaanden die nog overblijven tot het einde van het contract.
De pro rato berekening zal worden gebaseerd op het aantal volledige kalendermaanden dat nog resteert tot het einde van het eerste jaar, en zal worden afgetrokken van het totaalbedrag van de welkomstkorting.
Rekenvoorbeeld: Wanneer je 75 dagen actief klant bent en stroom en/of gas afneemt bij NextEnergy is dat 2 volledige maanden. Stel dat er €120,- welkomstkorting was in het eerste jaar is de berekening als volgt: €120/12*2=€20,-.

Via de Tibber adepts ook al veel kortingscodes (shop tegoed) gekregen voor Homewizard gadgets en zo. Maar die heb ik allemaal al!de Peer schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 23:04:
Aan het aantal verzoeken voor Tibber referral codes via directe berichten die ik krijg merk ik dat veel mensen van zonneplan naar Tibber aan het overstappen zijn.

De mythe dat klagen leidt tot het corrigeren van het tarief. Dit gaat automatisch op basis van standen die ingediend worden. Enige standen die verplicht zijn in te dienen zijn de standen bij jaarafrekening, en de standen als je switcht van leverancier. Als de SJV berekening op basis van die standen onder de 500m3 is (en dat kun je zelf narekenen op basis van diezelfde standen), ga je naar de lagere categorie.Raymond P schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 23:44:
[...]
Welke mythe?
Ik ben een aantal maanden geleden nog van tarief <500 naar >500 naar <500 gegaan door leveranciers te switchen binnen 2 maanden.
SJV <400m3 overigens, afgelopen feb>feb zelfs <300.
Klagen daarover heeft zeker zin. Leverancier >500 heeft een correctie toegepast op de eindafrekening nadat ze 'bericht hadden ontvangen van de netbeheerder'. Dat is overigens ook niet de bedoeling, eenmaal vastgesteld is vastgesteld.
Overigens niet de eerste keer dat ik daarmee te maken heb gehad.
Verdere discussie graag in het andere topic dat specifiek over dat onderwerp gaat...
[ Voor 5% gewijzigd door ntram op 23-05-2023 16:50 . Reden: link toegevoegd, aardiger geformuleerd. ]
Dat daarmee een beetje te toveren is is hier door een leverancier ook al eens benoemd.
Mgoed, in mijn geval deed leverancier ook (correct) <500 sjv benoemen in het contract en >500 factureren.
De keer daarvoor stond mijn uitgebouwde meter 600m3 lager dan de door de leverancier geregistreerde stand.
Soms hebben ze gewoon een zetje nodig. Of tien.
En als je zeker weet dat er iets verkeerd gaat moet je dat zetje imho gewoon geven. Of nog beter: proberen te voorkomen.
- knip -
Uitgaande van: 6000 kWh per jaar
Tibber:
4 euro per maand vaste leveringskosten
0,018 0,02178 cent per kWh inkoopvergoeding
Zonneplan:
6,25 euro per maand vaste leveringskosten
0,02 cent per kWh inkoopvergoeding
Tibber: (6000×0.0180.02178)+(12×4) = 156 178.68 euro
Zonneplan: (6000×0.02)+(12×6.25) = 195
Dat is een verschil van 3916.32 euro in het voordeel van Tibber, en het feit dat Tibber gewoon het daadwerkelijke verbruik achteraf factureert in tegenstelling tot Zonneplan.
Ik zit nu serieus te overwegen om over te stappen naar Tibber voor mijn stroom. Gas laat ik dan wel bij Zonneplan (verbruik toch niet veel) en scheelt dat ik dan ook die Zonneplan ONE niet hoef terug te sturen
Klopt mijn conclusie dat ik 3916.32 euro per jaar goedkoper uit ga zijn bij Tibber mits zij de prijzen ook niet gaan verhogen? En zijn er al ervaringen wat betreft overstappen van Zonneplan naar Tibber (of een andere leverancier) waarbij Zonneplan wel het gas blijft leveren?
Leuk dat Zonneplan zegt een financieel gezond bedrijf te zijn, maar deze wijzigingen laten mij toch anders doen geloven. Daarnaast wordt het risico mooi verplaatst naar de consument in het geval er ooit sprake is van een faillissement. Juist daarom vond ik achteraf het daadwerkelijke verbruik betalen een fijn idee. Ben bang dat ze zich erg in de vingers snijden met deze wijzigingen.
- knip -
RundSupreme_One schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 23:51:
Wat fijn zeg stap ik net van Tibber en Groenestroom Lokaal naar Zonneplan verhogen ze de fees en dat precies na 14 dagen.
Is het verstandig om weer terug te gaan naar Tibber met +- 3000 kwh verbruik per jaar en voor gas wel te blijven bij Zonneplan? Zonde ook van die switch waar je voor betaalt als je overstapt naar Zonneplan.

Met name wegens de maandtarieven (Tibber € 3,99 en die EnergyZero reseller € 5,00 voor gas). Voor de rest is het centenwerk en krijg je tot wel €200 welkomstpremies (als je een jaar blijft, maar korter mag soms ook zelfs met dynamisch tarief!)
[ Voor 3% gewijzigd door Robert Brink op 17-05-2023 01:08 ]
Ah je hebt gelijk. Staat erg slecht weergegeven op de website, de opslag staat onder de btw dus ging er vanuit dat het inclusief btw was.Raymond P schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 01:01:
@Hatsjoe Je rekent met Tibber's opslag exclusief btw en bij Zonneplan inclusief.
Met die nieuwe berekening kom ik op:
(6000×0.02178)+(12×4) = 178.68
Dan is het nog maar een verschil van 16.32 euro, dus alsnog goedkoper maar een kleiner verschil.
Zie https://enever.nl/energieleveranciers voor de incl. BTW prijzen, en https://docs.google.com/s...3Ul8uNKU3d1s1Y/edit#gid=0 om zelf te spelen met de prijzen (tarieven Zonneplan al aangepast naar die per 1 juli).Hatsjoe schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 01:08:
[...]
Ah je hebt gelijk. Staat erg slecht weergegeven op de website, de opslag staat onder de btw dus ging er vanuit dat het inclusief btw was.
Met die nieuwe berekening kom ik op:
(6000×0.02178)+(12×4) = 178.68
Dan is het nog maar een verschil van 16.32 euro, dus alsnog goedkoper maar een kleiner verschil.
Volgens de TS is dat ook de enige die dat nog doet.
Pluspunten voor Zonneplan dat ze die switch in juli doen.
- knip -
Inderdaad, hier ook ineens een stijging aan directe berichten voor refferralcodes. Daardoor dit topic maar weer even bekeken en gemerkt dat Zonneplan alles flink in beweging heeft gebracht.de Peer schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 23:04:
Erg benieuwd of andere aanbieders van dynamische contracten volgen. Voor Tibber ben ik hier niet zo bang voor, die timmeren al langer aan de weg dan de meeste resellers hier in Nederland.
Ik heb 23 panelen maar die leverde in de winter niet zoveel op, dus op zich was het allemaal geen probleem. Maar nu de zon weer begint te schijnen is het mij wel duidelijk dat ik bij Frank weg moet als ik aan mijn portemonnaie wil denken.
Ik probeer even uit te vogelen wat nu de situatie is:
1) Frank vraagt geld voor elke kWh die je afneemt en levert, waardoor je dus eigenlijk dubbel betaalt. Andere partijen zoals zonneplan en tibber doen dit niet en zijn dus te prefereren als je terug levert?
2) Bij Zonneplan ga ja vanaf Juli vooraf betalen in plaats van achteraf en om die reden willen veel mensen overstappen?
3) Voor Tibber heb je een referral code nodig om je aan te melden?
Ik trek soort van de conclusie uit de 50 of zo berichten hierboven dat Tibber momenteel de te verkiezen leverancier is. Klopt dat?
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Tibber:Hatsjoe schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 00:54:
Net zoals vele anderen zit ik even te rekenen na de aangekondigde wijzigingen van Zonneplan. Ook ik ben bij Zonneplan gegaan door de knappe prijzen en het achteraf betalen aan de hand van het daadwerkelijke verbruik.
Uitgaande van: 6000 kWh per jaar
Tibber:
0,018 0,02178 cent per kWh inkoopvergoeding
Zonneplan:
0,02 cent per kWh inkoopvergoeding
Tibber: (6000×0.0180.02178)+(12×4) = 156 178.68 euro
Zonneplan: (6000×0.02)+(12×6.25) = 195
Dat is een verschil van 3916.32 euro in het voordeel van Tibber, en het feit dat Tibber gewoon het daadwerkelijke verbruik achteraf factureert in tegenstelling tot Zonneplan.
Ik zit nu serieus te overwegen om over te stappen naar Tibber voor mijn stroom. Gas laat ik dan wel bij Zonneplan (verbruik toch niet veel) en scheelt dat ik dan ook die Zonneplan ONE niet hoef terug te sturen
Klopt mijn conclusie dat ik 3916.32 euro per jaar goedkoper uit ga zijn bij Tibber mits zij de prijzen ook niet gaan verhogen? En zijn er al ervaringen wat betreft overstappen van Zonneplan naar Tibber (of een andere leverancier) waarbij Zonneplan wel het gas blijft leveren?
Leuk dat Zonneplan zegt een financieel gezond bedrijf te zijn, maar deze wijzigingen laten mij toch anders doen geloven. Daarnaast wordt het risico mooi verplaatst naar de consument in het geval er ooit sprake is van een faillissement. Juist daarom vond ik achteraf het daadwerkelijke verbruik betalen een fijn idee. Ben bang dat ze zich erg in de vingers snijden met deze wijzigingen.
2,178 cent per kWh inkoopvergoeding
Zonneplan:
2 cent per kWh inkoopvergoeding
2,178 cent per kWh inkoopvergoeding tbv GVO.
Zonneplan:
2 cent per kWh inkoopvergoeding tbv Zonneplan.
zie: Smuggler in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."icall5s schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 23:39:
[...]
Waarom zou dit illegaal moeten zijn? Ik hoop dat terugleveren met negatieve prijzen afgestraft blijft worden, het draagt namelijk niks bij. Ik ben groot voorstander van wat Frank doet hier.
maar ook vanuit de leveranciers zelf die blijkbaar al op hun vingers worden getikt.
De ACM schrijft ons sinds kort voor dat we geen verschillend tarief mogen rekenen voor levering en teruglevering binnen hetzelfde uur. Stroom uit het net heeft dus dezelfde prijs als de stroom die jij teruglevert aan het net. [2/3]
— Zonneplan (@Zonneplan) 16 mei 2023
Afschaffen van negatieve prijzen is wel het domste wat je momenteel kan doen voor de energietransitie, Ja het is niet leuk als je zonnepanelen hebt en de prijs is -40 cent. maar laat dat een motivatie zijn om op dat moment je energie te verbruiken of je zonnepanelen uit te zetten.
We praten nog steeds over enkele uren per jaar dat de prijs negatief genoeg is dat het voor niemand meer iets oplevert. De lage prijzen zijn de andere kant van dezelfde medaille. als je dat niet wilt kan je altijd voor een vast contract gaan.
De laatste 50 berichten gingen eigenlijk meer over de aangekondigde wijzingen in de leveringsvoorwaarden van Zonneplan.JackBol schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 08:06:
Ik trek soort van de conclusie uit de 50 of zo berichten hierboven dat Tibber momenteel de te verkiezen leverancier is. Klopt dat?
In de topic start staan wat tabellen en een spreadsheet waar je op basis van jaarverbruik wat meer inzicht kan krijgen.
Als je zonnepanelen meer produceren dan je zelf verbruikt kan je beter een vast contract met niet-dynamische tarieven afsluiten.
Ik heb geen verstand van Frank, want ik heb Tibber voor prive en Zonneplan voor een verenigingsgebouw.
De meesten willen weg omdat Zonneplan naar een voorschot gaat.
Je hebt voor Tibber geen referall code nodig, maar als je een code hebt dan krijg je shop tegoed.
Waarschijnlijk zal Tibber ook een keer naar een voorschot model moeten gaan want met de huidige rente is het bijna onmogelijk om alles voor te financieren, maar dat zien we dan weer.
Ja, maar niets houdt tibber tegen om binnenkort ook de tarieven te verhogen. of opeens een voorschot te vragen zoals ze recent in Noorwegen hebben gedaan.JackBol schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 08:06:
Ik probeer even wat dingen bij elkaar te puzzelen. Vorig jaar november ben ik in redelijk spoed overgestapt van een vast contract naar Frank, om de eenvoudige reden dat ik dat het snelst op Google gevonden had.
Ik heb 23 panelen maar die leverde in de winter niet zoveel op, dus op zich was het allemaal geen probleem. Maar nu de zon weer begint te schijnen is het mij wel duidelijk dat ik bij Frank weg moet als ik aan mijn portemonnaie wil denken.
Ik probeer even uit te vogelen wat nu de situatie is:
1) Frank vraagt geld voor elke kWh die je afneemt en levert, waardoor je dus eigenlijk dubbel betaalt. Andere partijen zoals zonneplan en tibber doen dit niet en zijn dus te prefereren als je terug levert?
2) Bij Zonneplan ga ja vanaf Juli vooraf betalen in plaats van achteraf en om die reden willen veel mensen overstappen?
3) Voor Tibber heb je een referral code nodig om je aan te melden?
Dus op dit moment ja Tibber, of dat op lange termijn handig is, weet niemand behalve tibber zelf.
Als je het dan toch compleet wil maken, inkoop vergoeding + GVO + onbalansSimpel360 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 08:38:
Bij ZP dus zonder GVO
“Niets houdt tibber tegen” leest voor mij nogal suggestief dat ze dat zouden gaan doen. Volgens mij bedoel je hem niet zo, maar zo lees ik je tekst.Smuggler schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 08:44:
[...]
Ja, maar niets houdt tibber tegen om binnenkort ook de tarieven te verhogen. of opeens een voorschot te vragen zoals ze recent in Noorwegen hebben gedaan.
Dus op dit moment ja Tibber, of dat op lange termijn handig is, weet niemand behalve tibber zelf.
Tibber zou die keuze natuurlijk ook kunnen gaan maken, maar voorlopig is er niets waaruit dat blijkt. Het kan (één) van hun USP’s zijn op deze manier te blijven opereren.
De acties vanuit Tibber noorwegen suggeren dat momenteel wel.Bezzerk schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 08:51:
[...]
“Niets houdt tibber tegen” leest voor mij nogal suggestief dat ze dat zouden gaan doen. Volgens mij bedoel je hem niet zo, maar zo lees ik je tekst.
Tibber zou die keuze natuurlijk ook kunnen gaan maken, maar voorlopig is er niets waaruit dat blijkt. Het kan (één) van hun USP’s zijn op deze manier te blijven opereren.
Denk dat het sowieso iets is om over na te denken. Nu is het begin zomer, en kan iedereen met zonnepanelen straffeloos overstappen.
Als dit in de herfst gebeurd en je zit met een overschot van zonne energie op je balans, dan wordt het erg duur om over te stappen.
Naar mijn mening is het een terechte waarschuwing.
Volgens mij zijn die regels altijd zo geweest, klinkt meer als eigen straatje schoonvegen.
Er is blijkbaar in elk geval contact geweest vanuit het ACM. en dat kan best kort geleden zijn geweest
het is nu in elk geval opgelost.
Als dat zo is niet inderdaad.dreas schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 00:01:
[...]
Even ter vergelijking met ANWB. Die incasseren de 25ste van de voorgaande maand het voorschot. Zonneplan straks de 8e van de voorgaande maand. Verder is er geen wezenlijk verschil toch?
Maar als de rekening de 25e is, dan wordt het bedrag van 1 juli, dus pas 25 augustus definitief afgerekend.
Zal mij eens in de anwb verdiepen deze week.
:fill(white):strip_exif()/f/image/q28jrs3ytb63J6JrQoMhV1oh.png?f=user_large)
jusch schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 08:33:
[...]
Tibber:
2,178 cent per kWh inkoopvergoeding
Zonneplan:
2 cent per kWh inkoopvergoeding
Whoops, heb het inderdaad verkeerd verwoord in mijn post, in plaats van cent had daar euro moeten staan. De berekeningen kloppen welSimpel360 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 08:38:
Tibber:
Zonneplan:
2 cent per kWh inkoopvergoeding tbv Zonneplan.
Je kan nu een contract afsluiten voor ongeveer €0,35/kWh en €1,3/m3. Waren dynamische prijzen de afgelopen maanden aanzienlijk lager dan dat? Even er vanuit gaande dat je zelf niets opwekt.
Gemiddeld: €0,26/kWh, €1,14/m3ObiTewodros schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 10:02:
Voor de mensen die al een tijdje een dynamisch contract hebben: wat heb je in de afgelopen maanden gemiddeld betaald voor 1 kWh elektriciteit en 1 m3 gas?
Je kan nu een contract afsluiten voor ongeveer €0,35/kWh en €1,3/m3. Waren dynamische prijzen de afgelopen maanden aanzienlijk lager dan dat? Even er vanuit gaande dat je zelf niets opwekt.
Op dit moment is gas €1,02/m3
Is dat met aansturing van je verbruik op basis van actuele tarieven of zonder daarmee rekening te houden?VHware schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 10:06:
[...]
Gemiddeld: €0,26/kWh, €1,14/m3
Op dit moment is gas €1,02/m3
ObiTewodros schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 10:02:
Voor de mensen die al een tijdje een dynamisch contract hebben: wat heb je in de afgelopen maanden gemiddeld betaald voor 1 kWh elektriciteit en 1 m3 gas?
maand | stroom (cent per kWh) | gas (cent per m3) |
---|---|---|
januari | 29 | 130 |
februari | 31 | 129 |
maart | 27 | 118 |
april | 25 | 115 |
mei | 27 | 107 |
Ik heb een elektrische auto die ik thuis oplaadt, daardoor is de gemiddelde prijs lager als bij iemand die niet op hele goedkope momenten heel veel stroom kan verbruiken.
De grootverbruikers zoals auto, wasmachine, vaatwasser, stuur ik zoveel mogelijk aan om op goedkope momenten te draaien. Maar laat de vaatwasser niet 2 dagen vol staan wanneer de stroom niet super goedkoop is.
[ Voor 16% gewijzigd door Hatsjoe op 17-05-2023 10:18 ]
Hangt ook een beetje af hoeveel energie je afneemt en of je dat dan kan richten op goedkope tijden.ObiTewodros schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 10:02:
Bijvoorbeeld een auto opladen tijdens de lage uren.
Ik gebruik (weinig ?) stroom, (2200kWh / jaar) en mijn gemiddelde prijs bij ZP over de laatste 5 maanden is +/- 30 a 31 cnt.
Geen panelen en weinig te sturen.
Zonder al te somber te zijn over wat er in de wereld gebeurd heb ik toch het gevoel dat rumoerige tijden niet zullen afnemen, integendeel.
Dus een jaar vast tegen 35cent zou ik zeker overwegen.
Februari 26,07 ct
Maart 25,09 ct
April 24,45 ct
Medio april heb ik wat zonnepanelen geinstalleerd. Het gemiddelde tarief wat ik vermeld is het gemiddelde afnametarief. All electric huis, enkel sturing van wasmachine indien het uitkomt en vaatwasser. SWW run elke nacht om 04:00.
[ Voor 23% gewijzigd door Homer-Simpson op 17-05-2023 10:25 ]
Hierop heb ik de volgende reactie gekregen:Hieruit blijkt dat de laagste energierekening voor klanten het meest belangrijk is en onze app door veel van jullie wordt gewaardeerd.
Ik krijg nu het idee dat er geen klantonderzoek is geweest.Belangrijk om te benadrukken is dat een voorschot onvermijdelijk was. We hebben dus gekeken naar de beste optie inclusief een voorschot. We begrijpen dat er klanten zijn die liever achteraf zouden blijven betalen. De overstap naar een dynamisch voorschot is in onze ogen echter een logische keuze en een onvermijdelijk gevolg van de toegenomen interesse in Zonneplan Energie
Voor alleen een voorschot hoeft je natuurlijk niet over te stappen. Dat veranderd verder niets aan de prijs en Tibber is nu de enige zonder voorschot dus als je dat niet wilt is er geen alternatief of er moet een nieuwe leverancier in de markt komen.Smuggler schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 08:56:
[...]
De acties vanuit Tibber noorwegen suggeren dat momenteel wel.
Denk dat het sowieso iets is om over na te denken. Nu is het begin zomer, en kan iedereen met zonnepanelen straffeloos overstappen.
Als dit in de herfst gebeurd en je zit met een overschot van zonne energie op je balans, dan wordt het erg duur om over te stappen.
Naar mijn mening is het een terechte waarschuwing.
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels