Top.Senaxx schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 15:07:
[...]
Gelukkig heb ik een auto waar de stroom van de zonnepanelen direct in kanHoef ik het niet het net op te gooien.
De onze heeft het tijdelijk laten afweten.
Top.Senaxx schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 15:07:
[...]
Gelukkig heb ik een auto waar de stroom van de zonnepanelen direct in kanHoef ik het niet het net op te gooien.
Wat voor accu heb je, hoeveel KW/u past er in en wat kost zoiets tegenwoordig?IvoB2 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 15:08:
[...]
Doordacht en lovenswaardig initiatief.![]()
Ik weet niet of het in NL al kan maar je zou je uiteraard ook nog altijd bij een energiecoöperatie kunnen aansluiten die de overschot van zonne-energie van de eigen leden opkoopt en herverdeeld naar de leden met op dat ogenblik een vraag. En niet alleen dat doet maar ook zelf produceert via wind en waterkracht zodat je niet alleen door de dag HE produceert en er ook na zonsondergang en voor zonsopgang groene energie naar de klanten met een energievraag kan gestuurd worden.
Zonneplan geeft -8c aan voor 13:00 en 14:00 dit is dus inclusief belasting en btw...mdvmine schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 13:35:
[...]
Ja dit is te vinden onderaan de epexspot market data pagina: https://www.epexspot.com/en/market-data.
[...]
Pfff ze willen ons dynamische verbruikers niet meer dan een euro per kWh betalen. Flauw zeg
Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + Proxmox HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a)
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
https://www.europe-solars...box-premium-lvl-15-4.htmlSo_Surreal schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 15:29:
[...]
Wat voor accu heb je, hoeveel KW/u past er in en wat kost zoiets tegenwoordig?
[ Voor 56% gewijzigd door IvoB2 op 18-04-2023 15:48 ]
Ik denk dat je deze vraag kunt beantwoorden door even een paar berichten terug te lezen. Maar het antwoord is: ja.Desprinter schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 16:07:
Dus als ik morgenmiddag energie gebruik, krijg ik er geld voor terug?
Je krijgt gedurende een korte periode een 8 cent/kWh die je verbruikt terug.Desprinter schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 16:07:
Dus als ik morgenmiddag energie gebruik, krijg ik er geld voor terug?
[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 18-04-2023 16:16 ]
Al zou ik morgen natuurlijk ook met 11 Kw/h morgen de auto kunnen opladenIvoB2 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 15:16:
[...]
Top.
De onze heeft het tijdelijk laten afweten.
Zou helemaal kunnen.Senaxx schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 16:15:
[...]
Al zou ik morgen natuurlijk ook met 11 Kw/h morgen de auto kunnen opladen
[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 18-04-2023 16:22 ]
Wel uitkijken dat je 3×25A niet eruit klaptmierenfokker schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 16:34:
Morgen om 13u gaat bij mij de EV aan de oplader, de wasmachine + droger aan, en de vaatwasser aan!!!
- knip -
Denk wel dat zoiets meespeelt, nog los van de grote zonneparken in het land. Al heb je wel het bedrijfsleven dat juist overdag veel verbruikt natuurlijk.DLSS schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 17:03:
Nou dat wordt de vaatwasser instellen voor morgenmiddag...
Serieuze vraag: Komt dit nu eigenlijk doordat zonnepaneelbezitters met een normaal contract hun groene stroom overdag nauwelijks gebruiken met die salderingsregeling?
[ Voor 8% gewijzigd door Tralapo op 18-04-2023 17:12 ]
Dat heeft er soort van wel invloed op, maar is natuurlijk niet direct oorzaak gevolg.DLSS schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 17:03:
Serieuze vraag: Komt dit nu eigenlijk doordat zonnepaneelbezitters met een normaal contract hun groene stroom overdag nauwelijks gebruiken met die salderingsregeling?
Dus eigenlijk haalt de, op het oog, groene salderingsregeling de prikkel weg om slimmer met onze energie om te gaan en te innoveren op het gebeid van opslag?Hathi schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 17:09:
[...]
Dat heeft er soort van wel invloed op, maar is natuurlijk niet direct oorzaak gevolg.
Oorzaak is gewoon dat er veel opgewekt wordt (via zon en wind met name) en weinig verbruikt wordt. Dus meer aanbod dan vraag.
Zou er niet iets als saldering bestaan en levert stroom terugleveren dus minder op dan het kost om stroom te verbruiken, dan zouden meer mensen waarschijnlijk slimmer omgaan met de energie, dus opslaan in accu's, stroom verbruiken als er veel opwek is etc.
Dus de salderingsregels zijn niet de oorzaak voor de negatieve prijzen, maar het afschaffen van deze regels kan er wel voor zorgen dat mensen meer geprikkeld worden om 'slimmer' om te gaan met de energie die ze opwekken, waardoor er mogelijk minder vaak negatieve prijzen 'nodig' zijn.
Ja. maar politiek.DLSS schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 17:20:
[...]
Dus eigenlijk haalt de, op het oog, groene salderingsregeling de prikkel weg om slimmer met onze energie om te gaan en te innoveren op het gebeid van opslag?
Kunnen we dan niet beter een veel grotere subsidie leggen op de panelen zelf in plaats van geld steken in de salderingsregeling?
Dan heb je een prikkel om zonnepanelen te nemen én om de opgewekte energie slimmer te gebruiken..
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Meen je dat nou? wtf.... Is dat dan de energielobby die wil voorkomen dat ze consumenten moeten betalen? of is dat overheid die consumenten wil beschermen tegen betalen voor overtollige productie?Smuggler schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 17:28:
[...]
Net zoals negatieve prijzen straks verboden zullen zijn.
Nee. Bij zon en wind kan je altijd een overschot verwachten op dagen met veel zon of wind. Je wilt ook genoeg produktie als het half bewolkt is, of een beetje waait. Dus daarom is er overcapaciteit.DLSS schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 17:20:
Dus eigenlijk haalt de, op het oog, groene salderingsregeling de prikkel weg om slimmer met onze energie om te gaan en te innoveren op het gebeid van opslag?
Kunnen we dan niet beter een veel grotere subsidie leggen op de panelen zelf in plaats van geld steken in de salderingsregeling?
Dan heb je een prikkel om zonnepanelen te nemen én om de opgewekte energie slimmer te gebruiken..
Die laatste is het idee. Het geldt dan ook alleen voor particulieren.anboni schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 17:32:
[...]
Meen je dat nou? wtf.... Is dat dan de energielobby die wil voorkomen dat ze consumenten moeten betalen? of is dat overheid die consumenten wil beschermen tegen betalen voor overtollige productie?
Wow, zou dat het probleem niet alleen maar groter maken? Vanaf wanneer is dat verboden?Smuggler schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 17:28:
[...]
Dat is niet handig bij dynamisch, dus die rekening komt ergens te liggen.
Negatieve terugleververgoeding, voor de duidelijkheid.Smuggler schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 17:28:
[...]
Dat is niet handig bij dynamisch, dus die rekening komt ergens te liggen.
Dan zou de stroomprijs dus alsnog negatief kunnen zijn bij afname via een dynamisch energiecontract?Tralapo schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 17:46:
[...]
Negatieve terugleververgoeding, voor de duidelijkheid.
Jazeker, dat blijft gewoon.DLSS schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 17:48:
[...]
Dan zou de stroomprijs dus alsnog negatief kunnen zijn bij afname via een dynamisch energiecontract?
[ Voor 120% gewijzigd door Tralapo op 18-04-2023 17:52 ]
En weer lijkt de overheid een maatregel te verzinnen die leuk uitpakt voor de haves en dus verhaald gaat worden op de havenots. Want als die zonnepanelen op mijn dak morgenmiddag terugleveren tegen 0-tarief, moet die -20ct dus ergens verrekend worden...
PieterH
En vergeet de samonella run niet op je boiler van de warmtepomp wat vroeger te laten draaien. Ik moet nog 280L verwarmen van 15c naar 60C, i.v.m. net nieuwe woning.mierenfokker schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 16:34:
Morgen om 13u gaat bij mij de EV aan de oplader, de wasmachine + droger aan, en de vaatwasser aan!!!
Hier ben ik ook wel naar benieuwd. Zojuist een ander topic geopend in de hoop duidelijk te krijgen wat terugleveren morgen nou echt gaat kosten, panelen afdekken is natuurlijk ook weer veel te riskant (kans op krassen), maar volgens verschillende bronnen op internet kun je ook niet zomaar de omvormer uitzetten.Pieter Hermens schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 19:00:
Heb ik het juist dat ik met mijn dynamisch contract morgenmiddag beter de omvormer uit kan zetten, heb veel overproductie in het gehele jaar? Kunnen de zonnepanelen niet beschadigd raken indien ik de omvormer uitzet?
Lijkt me sterk, omvormers schakelen ook uit bij een te hoog net voltage, daar kunnen de panelen en omvormers ook prima tegen.Oon schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 19:11:
[...]
maar volgens verschillende bronnen op internet kun je ook niet zomaar de omvormer uitzetten.
Is de PV groep in de meterkast uitzetten niet de beste oplossing?Rmg schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 19:13:
[...]
Lijkt me sterk, omvormers schakelen ook uit bij een te hoog net voltage, daar kunnen de panelen en omvormers ook prima tegen.
Als het goed is heb je een kill-switch (DC schakelaar) van voldoende kwaliteit om je panelen af te schakelen van de omvormer, in geval van brand oid.Oon schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 19:11:
[...]
Hier ben ik ook wel naar benieuwd. Zojuist een ander topic geopend in de hoop duidelijk te krijgen wat terugleveren morgen nou echt gaat kosten, panelen afdekken is natuurlijk ook weer veel te riskant (kans op krassen), maar volgens verschillende bronnen op internet kun je ook niet zomaar de omvormer uitzetten.
Wordt dus volgend jaar maar een elektrische luifel boven de panelen hangen om voor schaduw te zorgen
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Denk ik wel, en sowieso wat ligt er gemiddeld op een dak? 3 kilowattpiek? 6 kilowattpiek? We hebben het echt over misschien over een halve euro maximaal.PSP123 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 19:15:
[...]
Is de PV groep in de meterkast uitzetten niet de beste oplossing?
[ Voor 19% gewijzigd door Rmg op 18-04-2023 19:22 ]
Als energieproducenten van zonne- en windmolenparken geld moeten betalen voor het leveren van hun energie dan zetten ze toch de boel gewoon stil? Wat we hier zien onder null lijkt me enkel het effect van lopende subsidies waardoor het niet loont om de boel af te schakelen. Of zie ik dit te simpel?IvoB2 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 18:04:
Negatieve energieprijzen (er is een verschil tussen de naakte stroomprijs en de all in prijs => naakte stroomprijs is voor de leverancier, de kosten meestal voor de overheid) betekent dat er meer aanbod dan vraag is op een net dat in evenwicht dient te zijn. Negatieve prijzen zijn dus een incentive om geen of minder energie op het net te zetten maar juist om meer het te gaan afnemen.
En omgekeerd.
Waarom zou een overheid dus gaan ingrijpen op de prijs van de stroomcomponent door een negatieve prijs voor teruglevering te verbieden en zo het evenwicht op het net nog verder ontwrichten?
Hoe bedoel je dat? Overheid int gewoon de belasting, netbeheerder int gewoon de transport kosten. bij verbruik. Bij salderen wordt het weggestreept tegen ander gebruik zoals bij elk contract.anboni schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 17:55:
[...]
En weer lijkt de overheid een maatregel te verzinnen die leuk uitpakt voor de haves en dus verhaald gaat worden op de havenots. Want als die zonnepanelen op mijn dak morgenmiddag terugleveren tegen 0-tarief, moet die -20ct dus ergens verrekend worden...
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Als nieuwe verbruiker van dynamische tarieven komen wat vragen in mij op:jusch schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 13:54:
-19,4 cent
Dat is dus voor het eerst negatief dit jaar (-4 cent zoiets)
Dit is voor mij nog de meest logische verklaring tot nu toe. Als je een windmolen stilzet, dan slijt ie ook minder. Dat is denk ik ook de fout die gemaakt is in het systeem van subsidies, er had een aanvulling tot een bepaalde prijs moeten zijn, ipv een subsidie per kWh (als dat zo is).Gecko123 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 19:23:
[...]
Als energieproducenten van zonne- en windmolenparken geld moeten betalen voor het leveren van hun energie dan zetten ze toch de boel gewoon stil? Wat we hier zien onder null lijkt me enkel het effect van lopende subsidies waardoor het niet loont om de boel af te schakelen. Of zie ik dit te simpel?
Ik heb het net even nattevinger uitgerekend op basis van m'n opwek op de 15e (de meest recente mooie dag). Over de hele dag 38kWh opgewekt (totaal 7kWp), tussen 13 en 15u was het rond de 8kWh. Als die volledig het net op zouden gaan, kost het anderhalve euro. Dat gaan ze natuurlijk niet, dus inderdaad een halve tot max een hele euro 'besparing' als ik m'n panelen uitzet.Rmg schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 19:20:
[...]
Denk ik wel, en sowieso wat ligt er gemiddeld op een dak? 3k kilowattpiek? 6 kilowattpiek? We hebben het echt over misschien over een halve euro maximaal.
Dit is voor mij ook een vraag. De bekende heffingen van de overheid van circa 16 cent, draag je die nu wel of niet af als de prijs onder nul zit.Oon schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 17:48:
Hoe zit het negatief terugleveren t.o.v. extra kosten?
Ik heb de volgende data van NextEnergy: [Afbeelding]
Hiermee zou ik dus per kWh die ik inkoop 'maar' 6 cent terugkrijgen, in plaats van 20 cent. Betekent dat dat ik dan ook per kWh die ik teruglever 'maar' 6 cent betaal, in plaats van 20 cent? Of is het juist andersom en betaal je dan dus ~33 cent?
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Het gaat over het plan om negatieve teruglevertarieven voor consumenten te verbieden.franssie schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 19:23:
[...]
Hoe bedoel je dat? Overheid int gewoon de belasting, netbeheerder int gewoon de transport kosten. bij verbruik. Bij salderen wordt het weggestreept tegen ander gebruik zoals bij elk contract.
Als het teruglevertarief niet negatief mag zijn dan moet de leverancier dat bijleggen, de beursprijs verandert niet.franssie schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 19:23:
[...]
Hoe bedoel je dat? Overheid int gewoon de belasting, netbeheerder int gewoon de transport kosten. bij verbruik. Bij salderen wordt het weggestreept tegen ander gebruik zoals bij elk contract.
- knip -
Ik heb 6800wp aan panelen, en ik heb al wat dagen gehad waar de piek op 6kW zat.Rmg schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 19:20:
[...]
Denk ik wel, en sowieso wat ligt er gemiddeld op een dak? 3 kilowattpiek? 6 kilowattpiek? We hebben het echt over misschien over een halve euro maximaal.
Meer moeite dan je pv groep uitzetten kost je meer, een zeil om je panelen at te dekken hal je er niet eens uit, laat staan een luifel of iets anders geautomatiseerd.
De belastingen zijn een vast bedrag per kWh verbruikt, met uitzondering van de BTW is dat volledig onafhankelijk van de prijs. Die betaal je dus gewoon (of je streept ze weg tegen teruggeleverde kWh)bert pit schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 19:27:
[...]
Dit is voor mij ook een vraag. De bekende heffingen van de overheid van circa 16 cent, draag je die nu wel of niet af als de prijs onder nul zit.
Gisteren op TV bij Radar werd er beweerd van wel, en in een eerdere webcast begin dit jaar werd zeer stellig beweerd van niet.
Energiebelasting saldeert gewoon door, dus netto is het -20-15 cent met 6kwh opwek teruglever 'kost' het je 30 centOon schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 19:29:
[...]
Ik heb 6800wp aan panelen, en ik heb al wat dagen gehad waar de piek op 6kW zat.
Wat mij vooral nog altijd niet duidelijk is, is hoe het zit met terugleveren bij negatieve prijzen vwb energiebelasting en inkoopvergoeding. Ik heb net wat cijfers opgezocht, als ik inderdaad 20 cent + dan nog energiebelasting, inkoopvergoeding én btw moet betalen dan is het al snel een paar euro per uur.
Als ik zie hoe vaak we dit jaar al negatieve prijzen hebben gehad vraag ik me dan toch af of je dat er niet in een zomer uit geautomatiseerd kunt hebben, want ik kan me niet voorstellen dat morgen de meest zonnige dag van het jaar gaat zijn
De belasting en leververgoeding blijf je betalen bij leveren en maakt de prijs minder negatief (-6ct) en niet negatiever (-33ct).Oon schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 17:48:
Hoe zit het negatief terugleveren t.o.v. extra kosten?
Ik heb de volgende data van NextEnergy: [Afbeelding]
Hiermee zou ik dus per kWh die ik inkoop 'maar' 6 cent terugkrijgen, in plaats van 20 cent. Betekent dat dat ik dan ook per kWh die ik teruglever 'maar' 6 cent betaal, in plaats van 20 cent? Of is het juist andersom en betaal je dan dus ~33 cent?
Wat een bull-shit. Die omvormer kan gewoon uit. De panelen wekken dan wel spanning op, maar er gaat geen stroom lopen. Als je een dynamisch contract hebt is dat morgenmiddag op de echt negatieve uren inderdaad verstandig.Oon schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 19:11:
Hier ben ik ook wel naar benieuwd. Zojuist een ander topic geopend in de hoop duidelijk te krijgen wat terugleveren morgen nou echt gaat kosten, panelen afdekken is natuurlijk ook weer veel te riskant (kans op krassen), maar volgens verschillende bronnen op internet kun je ook niet zomaar de omvormer uitzetten.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Bewaar jij je dode kippen in je warmwatervat?PSP123 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 19:01:
En vergeet de samonella run niet op je boiler van de warmtepomp wat vroeger te laten draaien. Ik moet nog 280L verwarmen van 15c naar 60C, i.v.m. net nieuwe woning.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Mijn omvormer nadert de 12 jaar, is al meermaals uitgezet via de hoofdzekering, en werkt nog altijd als een tierelier.Oon schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 19:11:
[...]
Wordt dus volgend jaar maar een elektrische luifel boven de panelen hangen om voor schaduw te zorgen
Uiteraard moet je die betalen, maar morgenmiddag zit de netto stroomprijs zover onder nul dat die ook inclusief belastingen nog steeds negatief blijft. Volgens mij is dat overigens de eerste keer dat we dat meemaken.bert pit schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 19:27:
Dit is voor mij ook een vraag. De bekende heffingen van de overheid van circa 16 cent, draag je die nu wel of niet af als de prijs onder nul zit.
Dat is een goeie, ik ben benieuwd of de SolarEdge Modbus integratie in Home Assistant dit zou kunnenAndrehj schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 19:38:
[...]
Overigens zou ik in zo'n geval toch eens over wat automatisering gaan nadenken. Die prijzen kun je vast wel automatisch binnen harken op bijvoorbeeld een Pi. En van de betere omvormers kun je gewoon het vermogen via een communicatiebus begrenzen. Dan kun je dit geheel automatisch laten verlopen.
De combinatie van veel zon en windkracht 6 tot 7 op zee geeft veel energie op een tijdstip dat er relatief weinig energie nodig is.Oon schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 19:29:
[...]
Als ik zie hoe vaak we dit jaar al negatieve prijzen hebben gehad vraag ik me dan toch af of je dat er niet in een zomer uit geautomatiseerd kunt hebben, want ik kan me niet voorstellen dat morgen de meest zonnige dag van het jaar gaat zijn
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Bij SMA is het gewoon een waarde naar het juiste Modbus register schrijven. Daar heb je geen speciale integratie voor nodig.Oon schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 19:43:
Dat is een goeie, ik ben benieuwd of de SolarEdge Modbus integratie in Home Assistant dit zou kunnen
Zou voor NL toch een redelijke uitzondering zijn voor wanneer niet.bert pit schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 19:27:
[...]
Toch blijft het erg bijzonder (eigenlijk idioot). Als ik een windmolen zou hebben en ik zou 20 cent per kWh moeten toebetalen op elke kWh die dat ding opbrengt, dan zou ik hem gewoon uit de wind draaien en pas als de stroom weer geld oplevert hem weer aan zetten.bert pit schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 19:44:
De combinatie van veel zon en windkracht 6 tot 7 op zee geeft veel energie op een tijdstip dat er relatief weinig energie nodig is.
Over Bull-shit gesprokenAndrehj schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 19:38:
[...]
Als je een dynamisch contract hebt is dat morgenmiddag op de echt negatieve uren inderdaad verstandig.
Het werkt 2 kanten op het kost je dubbeltjes om te leveren maar je verdient ook geen dubbeltjes door af te nemen.anboni schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 19:49:
[...]
Over Bull-shit gesprokenJe hebt het over dubbeltjeswerk voor een (boven)gemiddeld woonhuis.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Heb ik nietPSP123 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 19:01:
[...]
En vergeet de samonella run niet op je boiler van de warmtepomp wat vroeger te laten draaien. Ik moet nog 280L verwarmen van 15c naar 60C, i.v.m. net nieuwe woning.
Tja, en wat kost zo'n Pi op jaarbasis aan stroom?Andrehj schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 19:38:
Overigens zou ik in zo'n geval toch eens over wat automatisering gaan nadenken. Die prijzen kun je vast wel automatisch binnen harken op bijvoorbeeld een Pi. En van de betere omvormers kun je gewoon het vermogen via een communicatiebus begrenzen. Dan kun je dit geheel automatisch laten verlopen.
Dit dus, de besparing (geen winst) is nog wat groter dan normaal, en zeker met een E-auto is het gewoon leuk (die ik nog niet heb).Homeland schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 20:08:
De winst zit er in om morgen tijdens die gratis uren te doen waar je anders voor betaald. Dus niet je wasmachine voor 38cent per kWh laten draaien maar voor -8, daar pak je dan een klein stukje winst.
Morgen alle apparaten in huis aanzetten levert niet veel op en weegt in elk geval niet op tegen de moeite.
Bij mn Goodwe zit een slider in home assistant. Als ik die op nul zet levert hij niks terug maar blijf wel standby staan.Smuggler schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 14:57:
[...]
Met zulke negatieve tarieven.
Dus onder de -15 cent. zoals morgen dus met -19 cent. heeft het zeker zin om je panelen uit te zetten.
De vraag is ook wel hoeveel je daar dan mee wint.
Geen idee hoeveel je opwekt in die 3 uur. maar als dat maar 20kwh is. dan bespaar je 20x 4 cent. = 80 cent.
de vraag is, is dat de moeite waard voor deze ene keer.
Ik heb geen kennis van omvormers en hoe goed het is voor de levensduur om die aan en uit te schakelen.
Klopt, je 2x25A is iets van 17kw.Homeland schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 20:08:
De winst zit er in om morgen tijdens die gratis uren te doen waar je anders voor betaald. Dus niet je wasmachine voor 38cent per kWh laten draaien maar voor -8, daar pak je dan een klein stukje winst.
Morgen alle apparaten in huis aanzetten levert niet veel op en weegt in elk geval niet op tegen de moeite.
Van dubbeltjes bull shit gesproken.
[ Voor 40% gewijzigd door IvoB2 op 18-04-2023 20:25 ]
Ik heb voor een energiebedrijf gewerkt aan een oplossing die precies dit doet. Maar dat werkt niet op basis van de dagprijzen, maar op de onbalansprijs. Die worden in blokken van 15 minuten gehakt en (achteraf) bekend gemaakt. Maar als je slim bent, dan kan je er wel wat voorspellingen op loslaten. Daarmee draaiden we dus inderdaad ook windmolens uit de wind. Dan krijg je geld voor het *niet leveren* en dat is theoretisch best lucratief. Hetzelfde kan je doen met biovergisteres. Door tijdelijk gas op te slaan en pas te gaan leveren bij hogere prijzen kan je best leuk extra geld verdienen.Andrehj schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 19:46:
Toch blijft het erg bijzonder (eigenlijk idioot). Als ik een windmolen zou hebben en ik zou 20 cent per kWh moeten toebetalen op elke kWh die dat ding opbrengt, dan zou ik hem gewoon uit de wind draaien en pas als de stroom weer geld oplevert hem weer aan zetten.
The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.
In Spanje is het al niet mogelijk om een negatieve energierekening te hebben.anboni schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 17:32:
[...]
Meen je dat nou? wtf.... Is dat dan de energielobby die wil voorkomen dat ze consumenten moeten betalen? of is dat overheid die consumenten wil beschermen tegen betalen voor overtollige productie?
Als ik het goed onthouden heb mag je in dat overwegend zonnig land ook niet terugleveren.Willempie27 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 20:23:
[...]
In Spanje is het al niet mogelijk om een negatieve energierekening te hebben.
Ik heb een zuinige Intel NUC en die verbruikt 8W continu, dus dat is zo'n 70kWh op jaarbasis. Maar daar draait ook een VPN server op (Wireguard), zodat ik overal ter wereld veilig kan internetten (alsof ik thuis ben). Ook draait daar de DSMR reader op (logging van electra) en Home Assistant. Bestanden sla ik overigens liever op in de cloud, vanwege het probleem met backups. Eigenlijk kost het onderhoud aan het systeem nog het meeste tijd/geld.S91 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 20:12:
Tja, en wat kost zo'n Pi op jaarbasis aan stroom?
Ik heb het wel een uitgerekend: je kunt met de stroomkosten van een NAS eigenlijk nooit tegen cloud storage tarieven op. Vrees dat we hier ook tegen zo'n soort wetmatigheid aan lopen.
The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.
Deze begrijp ik niet helemaal.Homeland schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 20:08:
Hangt dan toch weer af hoe je de transport en overige kosten verrekend?IvoB2 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 20:35:
[...]
Deze begrijp ik niet helemaal.
Je kan toch morgen alleen die "winst" maken met een dynamisch contract?
En met een dynamisch contract betaal je doorgaans op de andere uren ook geen 38 cent/kWh.
Het gemiddelde bedroeg hier ongeveer 13,10 cent/kWh (naakte stroomprijs) => maart 11,26 februari 14,58 januari 13,47 cent.
Er draaien ook nog verplicht kolen en gascentrales, waarschijnlijk wel op minimum maar cker niet 0.Andrehj schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 19:46:
[...]
Toch blijft het erg bijzonder (eigenlijk idioot). Als ik een windmolen zou hebben en ik zou 20 cent per kWh moeten toebetalen op elke kWh die dat ding opbrengt, dan zou ik hem gewoon uit de wind draaien en pas als de stroom weer geld oplevert hem weer aan zetten.
Ergens heb ik hier het gevoel dat een of ander subsidiespook gigantisch de markt aan het verstoren is en het belastinggeld weer met kruiwagens tegelijk over de balk gesmeten wordt...
Innova bijvoorbeeld moet een aantal mensen 1,10/kwh gaan toeleggen op wat ze leveren morgenmiddag. Wat je hier vooral ziet zijn simpelweg vaste contracten die naar verwachting morgen zóveel gaan produceren tegen een gegarandeerde prijs, dat er simpelweg niet tegenop gecompenseerd kan worden met de day-ahead markt.[b]Andrehj in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."Ergens heb ik hier het gevoel dat een of ander subsidiespook gigantisch de markt aan het verstoren is en het belastinggeld weer met kruiwagens tegelijk over de balk gesmeten wordt...
[ Voor 5% gewijzigd door scoobs op 18-04-2023 21:13 ]
Mocht je daarvoor het configuration stukje uit HA hebben liggen en willen kopiëren, dan ontvangen we dat graag ;-)Andrehj schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 19:44:
[...]
Bij SMA is het gewoon een waarde naar het juiste Modbus register schrijven. Daar heb je geen speciale integratie voor nodig.
Ah vaste contracten voor levering, dus niet alleen subsidie. Het begint mij nu steeds meer te dagen want de energiemarkt is toch echt iets anders dan de spot/termijn markt die ik van valuta etc ken.scoobs schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 21:12:
[...]
Innova bijvoorbeeld moet een aantal mensen 1,10/kwh gaan toeleggen op wat ze leveren morgenmiddag. Wat je hier vooral ziet zijn simpelweg vaste contracten die naar verwachting morgen zóveel gaan produceren tegen een gegarandeerde prijs, dat er simpelweg niet tegenop gecompenseerd kan worden met de day-ahead markt.
Misschien dat we in de toekomst wel windmolens gaan zien die ook tegen de wind ín kunnen draaien. Erg lucratief met dergelijke prijzen iig, en zo word er ook weer nieuwe wind geplant voor de toekomst.
Sorry, ik heb geen HA (en ook geen dynamisch tarief trouwens).tijmeng schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 21:17:
Mocht je daarvoor het configuration stukje uit HA hebben liggen en willen kopiëren, dan ontvangen we dat graag ;-)
Hoezo dat hangt ervan af hoe je dat berekend?The_Vice schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 20:44:
[...]
Hangt dan toch weer af hoe je de transport en overige kosten verrekend?
[ Voor 38% gewijzigd door IvoB2 op 18-04-2023 21:45 ]
Vergeet ook nauwelijks schaalbare nucleaire centrales niet. Hier nog vijf stuks.mathijshooi schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 21:03:
[...]
Er draaien ook nog verplicht kolen en gascentrales, waarschijnlijk wel op minimum maar cker niet 0.
https://solarmagazine.nl/...-op-deze-punten-aanpassenanboni schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 17:32:
[...]
dit voorstel is aangenomen in de 2e kamer helaas.Teruglevergoeding nooit negatief
Omtzigt en Van Haga dienden zelf ook nog een tweede amendement in – samen met Silvio Erkens (VVD) en Pieter Grinwins (ChristenUnie) – om te zorgen dat de redelijke vergoeding voor zonnepaneeleigenaren nooit negatief kan zijn. Met een negatieve terugleververgoeding zou de investering voor zonnepanelen zich immers niet terugverdienen.
In de praktijk betekent dat dit indien de energieprijs op de spotmarkt negatief is en het contract voorziet in een terugleververgoeding op basis van de spotprijs, dat daar dan een ondergrens van 0 in zit en de zonnepaneeleigenaar niet hoeft te betalen om energie terug te leveren aan het net.
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Ik dacht dat wij hier redelijk eigenaardige politici zonder enig termijninzicht hadden maar het kan blijkbaar nog altijd een graadje erger.Smuggler schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 22:14:
[...]
dit voorstel is aangenomen in de 2e kamer helaas.
[ Voor 21% gewijzigd door IvoB2 op 18-04-2023 22:23 ]
De energiemaatschappijen worden er niet slechter van. Die kunnen de energie toch mooi opslaan in grote accu's en teugleveren als prijs hoog is. Waarschijnlijk betaal je het toch wel, maar zie je het niet.IvoB2 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 22:21:
[...]
Ik dacht dat wij hier redelijk eigenaardige politici zonder enig termijninzicht hadden maar het kan blijkbaar nog altijd een graadje erger.
En aan wie wordt die "terugverdientijd" dan doorgerekend want bij mijn weten bestaat gratis niet.
Er is altijd iemand die het voordeel van een ander moet betalen.
[ Voor 4% gewijzigd door Zenix op 18-04-2023 22:44 ]
Later deze week ook goedkope stroom
Lukt het niet om morgenmiddag te profiteren van gratis stroom? Op vrijdag- en zondagmiddag worden ook lage stroomprijzen verwacht.
Tja, we hebben onze 2e kamer de laatste tijd niet vaak kunnen betrappen op daadwerkelijk economisch (of ander) inzicht, dus dat verbaast haast niet meer...Smuggler schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 22:14:
[...]
https://solarmagazine.nl/...-op-deze-punten-aanpassen
[...]
dit voorstel is aangenomen in de 2e kamer helaas.
Komt er van met onze energiezuinige woningen en toestellen. Daar valt niet veel mee te verdienen bij negatieve energieprijzenIvoB2 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 20:22:
[...]
Van dubbeltjes bull shit gesproken.
Wat een dramaverhalen allemaal voor een paar centjes (letterlijk) meer of minder tijdens een korte redelijk uitzonderlijke periode voor wie voorheen duizenden euro in PV heeft geïnvesteerd en/of de rest van het jaar hele euro's betaalt aan energieafname via het net.
Eh, nee. Ten eerste is een energieproductie in disbalans een probleem en kostenpost, geen besparing, of oplossing. Ten tweede zijn huishoudens verantwoordelijk voor ongeveer 14% van onze energievraag. Misschien heb je er een leuk onderbuikgevoel bij maar dat is bij lange na niet hetzelfde als een oplossing voor een probleem.Wozmro schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 22:49:
[...]
Komt er van met onze energiezuinige woningen en toestellen. Daar valt niet veel mee te verdienen bij negatieve energieprijzen
Ik vind het eigenlijk heel leuk om te zien hoe mensen anticiperen op de schommelende energieprijzen. Dit is net de richting waar we naar toe moeten om het energieprobleem op te lossen. En ik ben er steeds meer van overtuigd dat we het nu ook in sneltempo aan het oplossen zijn.
Je moet niet alles geloven, wat op internet staat. De omvormer kan gewoon uit. Enphase heeft in de portal een knop om de productie te stoppen. Kun je dat mooi online doen …en later uiteraard weer de productie starten. Als het ooit om wat serieuzere bedragen gaat zal dat ook wel geautomatiseerd moeten kunnen.Oon schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 19:11:
[...]
Dit wordt op grote schaal ook gedaan. De netbeheerder kan soms een compleet windpark afschakelen… de eigenaar krijgt dan gewoon doorbetaald volgens contract…voor zijn niet-geleverde energie. Beetje asset-manager plant dan het onderhoud vd turbine…Andrehj schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 19:46:
[...]
Ergens heb ik hier het gevoel dat een of ander subsidiespook gigantisch de markt aan het verstoren is en het belastinggeld weer met kruiwagens tegelijk over de balk gesmeten wordt...
Het is niet altijd zo geweest dat we energiebronnen hebben die te veel energie opwekken op moment A en te weinig op moment B. En dat is uiteindelijk alleen maar vervelend voor onze rekening.Wozmro schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 23:02:
- In een stroomnet moet je altijd vraag en aanbod in evenwicht houden. Dat is altijd al zo geweest.
- Ook bedrijven houden steeds meer rekening met dynamische prijzen in hun productieprocessen.
- Transport (auto’s, vrachtwagens,...) beginnen ook steeds meer hun rol te spelen in het spel van vraag en aanbod op het stroomnet. (automatisch laden op de goedkopere momenten)
Is dat niet letterlijk waarom in de jaren 80 ofzo het piek en daltarief zijn ingevoerd?icall5s schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 23:11:
[...]
Het is niet altijd zo geweest dat we energiebronnen hebben die te veel energie opwekken op moment A en te weinig op moment B.
Heb je je voor deze mail ergens moeten aanmelden bij Zonneplan? Is wel leuke info.
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
http://www.maasluip.nl/energyprice/maandgemiddeld.htmlbilgy_no1 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 23:33:
Nog iemand omgeving Haarlem-Bloemendaal die zonnepanelen heeft en morgen tussen 12 en 17 zn stroom niet kwijt kan? Dan plug ik mijn mobiele batterij even aan je laadpaal om voor niets te voorkomen dat je moet betalen...
#HadIkMaarEenOprit
Maar serieuzer... De zonnepanelen komen er aan. Ik ga het toch maar even goed na wat het handigst is om te gaan doen. Want als dit de regelmaat wordt is de lol er met panelen snel vanaf...
Dat. Ik heb zo’n 9 kW aan elektrische verwarmingen in huis. Als ik die allemaal 2,5 uur lang voor Jan lul aan zet (lekker voor het milieu) dan “verdien” je 1,50.Homeland schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 20:08:
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq