Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Ik heb een aantal topics doorgespit, maar ik vind niet echt een antwoord.

Wij hebben zonnepanelen en maken gebruik van dynamische energieprijzen.

Vannacht om 00:00 was de kale inkoopprijs afgerond €0,11. Daar komt nog 21% bij -> 12,32 cent. Dan komt er nog 15 cent energiebelasting bij, en 2 cent inkoopvergoeding, aldus onze leverancier. Totaalprijs dus zo'n 29,32 cent. Volgens enever.nl was de prijs op dat moment voor onze leverancier €0,302; mijn berekening wijkt dus iets af, maar niet heel veel.

Morgen is de inkoopprijs even -€0,20. Inclusief btw is dat zo'n -€0,242. Daar komt dan nog die 17 cent bij, voor een totaal van -€0,072.

Hoe zit dit met terugleveren? Wij krijgen dus kaal 20 cent terug, ik neem aan dat daar die 17 cent nog vanaf gaat, maar betalen wij dan ook nog 21% btw? Of is het zelfs andersom, en betalen we 41,2 cent per kWh die we terugleveren?

Ik kan op internet geen rekenvoorbeelden vinden van hoe dit precies is opgebouwd. Normaal gesproken niet heel relevant omdat het over een kleine marge gaat, maar met 20 cent zit je op het punt waar je dus mogelijk baat zou hebben bij het wel of niet meer verbruiken dan je panelen opleveren.

We gaan morgen de wasmachine en droger laten draaien om zo neutraal mogelijk uit te komen, hoe meer we zelf kunnen verbruiken hoe beter, maar is dit al het punt waar ik moet gaan zorgen dat ik écht niet teruglever of valt het nog mee?

Kan iemand mij misschien een rekenvoorbeeld laten zien van de kosten bij import en export, bij negatieve en positieve prijzen, op basis van de cijfers die ik hier noem?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poktor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-09 12:26
Ik zit zelf bij ANWB energie. Zij betalen 1:1 de op dat moment geldende kostprijs bij terugleveren. Kost een Kwh 20 cent, krijg je ook 20 cent terug als je die teruglevert.
Op 13 april 13:00 dook de prijs naar -€0,06:
https://bluelake.nl/files/anwb-kwh.png

Mijn terugleververgoeding op dat moment:
https://bluelake.nl/files/anwb-solar.png

Als ik de bedragen eenvoudig bij elkaar optel, komt uit bij de bedragen in de totaalkolom. Het is dus blijkbaar zo, dat de tarieven vaststaan qua levering, BTW e.d. Enkel is je vergoeding op zo'n moment minimaal, omdat je wel levert en daarvoor een vastgestelde vergoeding krijgt, maar omdat de kale kostprijs onder nul is, gaat dat bedrag(je) er evenredig even van af. Maar desondanks hou je er dus toch iets aan over. Op 13 april om 13:00 kreeg ik toch nog 14 cent. :)

[ Voor 108% gewijzigd door poktor op 18-04-2023 20:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:03
Het sommetje is in beginsel simpel. Je hebt een kale energieprijs, daar komt de energiebelasting (EB) bovenop, en dan over dat totaal de BTW van 21% (ja, je betaalt ook BTW over de energiebelasting, belasting op belasting dus).

Voorbeeld met simpele getallen ter illustratie (per kWh):

kale prijs: -0,10 euro, EB 0,15 euro. Dan wordt de prijs die je moet betalen voor inkoop van deze stroom:

-0,10 + 0,15 = +0,05 * 1,21 = 0,06 euro

En dat zou dan ook de prijs moeten zijn die je ontvangt voor teruglevering, anders klopt de saldering niet meer op je jaarafrekening ;)

Disclaimer: dit is hoe ik het nu begrijp, maar ik heb me er ook nog niet heel erg in verdiept. Ik heb ook geen dynamisch energiecontract en lever ook nog niet terug ;)

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XeriuM
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:24
Je betaalt -€0,072 per kWh die je teruglevert, financieel gezien dus interessant om je zonnepanelen uit te zetten en je consumptie te maximaliseren (want dan krijg je -€0,072 per kWh doe je gebruikt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:52
XeriuM schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 21:12:
Je betaalt -€0,072 per kWh die je teruglevert, financieel gezien dus interessant om je zonnepanelen uit te zetten en je consumptie te maximaliseren (want dan krijg je -€0,072 per kWh doe je gebruikt).
Niet allemaal natuurlijk, gedurende die uren zullen je huis, koelkast, laders, routers ook ook nog wel wat wegslurpen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bolderkar
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 05-06-2023
Als je zonnepanelen hebt is dynamisch niet echt handig. Verbaasd me wel dat dit nu in april op een donderdag al het geval is. Gaat nog wat worden in de weekenden komende zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeriuM
The_Vice schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 21:21:
[...]

Niet allemaal natuurlijk, gedurende die uren zullen je huis, koelkast, laders, routers ook ook nog wel wat wegslurpen.
Ik zeg per kWh die je teruglevert, niet die je zonnepanelen opwekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XeriuM
Bolderkar schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 21:27:
Als je zonnepanelen hebt is dynamisch niet echt handig. Verbaasd me wel dat dit nu in april op een donderdag al het geval is. Gaat nog wat worden in de weekenden komende zomer.
Morgen is het woensdag :Y)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-09 07:51

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ja op woensdag komt dit vaker voor. Donderdag is het wel heeeel speciaal :P

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
Bolderkar schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 21:27:
Salderen missen we wel ja, maar met ongeveer 60% van ons verbruik aan theoretische jaaropbrengst valt wat we missen nog wel mee, en we zijn met de overstap van 760 euro per maand naar 120 euro per maand gezakt. Dus voorheen een maand voorschot doen we nu een half jaar mee 8)7

Ben dus alleen benieuwd of het rendabel is om hier echt iets mee te doen, maar ik reken me blind op hoe het zit met belasting en negatieve bedragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
Gameboy schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 21:04:
Het sommetje is in beginsel simpel. Je hebt een kale energieprijs, daar komt de energiebelasting (EB) bovenop, en dan over dat totaal de BTW van 21% (ja, je betaalt ook BTW over de energiebelasting, belasting op belasting dus).

Voorbeeld met simpele getallen ter illustratie (per kWh):

kale prijs: -0,10 euro, EB 0,15 euro. Dan wordt de prijs die je moet betalen voor inkoop van deze stroom:

-0,10 + 0,15 = +0,05 * 1,21 = 0,06 euro

En dat zou dan ook de prijs moeten zijn die je ontvangt voor teruglevering, anders klopt de saldering niet meer op je jaarafrekening ;)

Disclaimer: dit is hoe ik het nu begrijp, maar ik heb me er ook nog niet heel erg in verdiept. Ik heb ook geen dynamisch energiecontract en lever ook nog niet terug ;)
Betekent dit dan dat, in jouw rekenvoorbeeld, ik dus nog 6 cent per kWh terugkrijg wanneer de huidige energieprijs -0,10 is?

In dat geval zou ik nu dus op -0,0363 per kWh uitkomen, dus 0,24684 per uur als ik die twee uur lang volledig aan het terugleveren ben op 100% capaciteit. Dan gaat eigenlijk dit hele topic nergens over 8)7

Mocht dit kloppen dan in ieder geval heel erg bedankt voor de verduidelijking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:04
The_Vice schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 21:21:
[...]

ja maar als je die gewoon laat draaien terwijl je panelen uit staan krijg je er nog geld bij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:26
Als je dus meer opwekt dan verbruikt op jaarbasis zul je in die uren wel €0,20/kWh moeten afdragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolderkar
Noshi schreef op woensdag 19 april 2023 @ 08:22:
Als je dus meer opwekt dan verbruikt op jaarbasis zul je in die uren wel €0,20/kWh moeten afdragen.
Ja dat is het idee van dynamisch. Niet aantrekkelijk als je zelf veel opwekt. Let wel met zonnepanelen betaal je dus onder de streep 7 cent per kwh dat je vandaag opwekt tussen 2-3) (24 cent, waarvan je later op een ander moment 15 cent "belastingkorting" krijgt. (En dan heb je nog iets met inkoopkosten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

@Noshi @Bolderkar

Het is andersom (beetje ingewikkeld opgeschreven). 60% opbrengst tov gebruik.

"Met ongeveer 60% van ons verbruik aan theoretische jaaropbrengst"

Mijn onderbuik zegt dat ook dan een vast tarief beter is, maar er is lichte twijfel. Je saldeert weg bij een vast contract. Dus je betaalt dan nog maar 40% van je stroom.

Bij dynamisch contract: Stroom afnemen doe je altijd (duur en goedkoop), De grote pieken in opbrengst hebben (zoals vandaag) groot risico om in een goedkope periode te vallen (of zelfs negatief).

Ik denk dat het er om spannen gaat en alles hangt af van de hoeveelheid geld die je voor je teruggeleverde electriciteit krijgt.

Als het dynamische tarief ook maar gemiddeld 40% is van een vast contract voor je gebruik in een jaar, heb je zonder terugleveren al dezelfde prijs. Maar of dat zo is vind ik lastig inschatten voor de toekomst.

[ Voor 4% gewijzigd door JvS op 19-04-2023 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:31

paQ

Dat is natuurlijk de gok die je zou kunnen nemen met een Secundair allocatiepunt om (bijv) op momenten als vanmiddag je opgewekte stroom aan een ander terug te leveren, terwijl je goedkoop (of negatief) inkoopt bij een dynamische aanbieder.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
JvS schreef op woensdag 19 april 2023 @ 10:01:
@Noshi @Bolderkar

Mijn onderbuik zegt dat ook dan een vast tarief beter is, maar er is lichte twijfel. Je saldeert weg bij een vast contract. Dus je betaalt dan nog maar 40% van je stroom.

Bij dynamisch contract: Stroom afnemen doe je altijd (duur en goedkoop), De grote pieken in opbrengst hebben (zoals vandaag) groot risico om in een goedkope periode te vallen (of zelfs negatief).

Ik denk dat het er om spannen gaat en alles hangt af van de hoeveelheid geld die je voor je teruggeleverde electriciteit krijgt.

Als het dynamische tarief ook maar gemiddeld 40% is van een vast contract voor je gebruik in een jaar, heb je zonder terugleveren al dezelfde prijs. Maar of dat zo is vind ik lastig inschatten voor de toekomst.
Als je kijkt (zoals ik eerder noemde) wat wij nu betalen t.o.v. voorheen bij een variabel maar niet-dynamisch contract dan ben ik nu toch zeker wel beter af. We moeten nu zelf wat meer letten op wanneer we de wasmachine aanzetten om de pieken eraf te krijgen, maar zelfs al zouden we dat niet doen dan komen we alsnog ver positief uit.

Ja het is jammer dat we niet op jaarbasis kunnen salderen, maar we hebben het over meer dan 3x zoveel aan maandbedrag, zelfs al zouden we alles zelf moeten betalen dan nog komen we goedkoper uit.

Misschien dat we in de toekomst weer switchen, maar voor nu is dit echt wel de betere optie. Alleen ergens jammer van de zonnepanelen, want die worden nu dus niet optimaal gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
paQ schreef op woensdag 19 april 2023 @ 10:09:
Dat is natuurlijk de gok die je zou kunnen nemen met een Secundair allocatiepunt om (bijv) op momenten als vanmiddag je opgewekte stroom aan een ander terug te leveren, terwijl je goedkoop (of negatief) inkoopt bij een dynamische aanbieder.
Het gaat om een huurhuis, we hebben geluk gehad dat de verhuurder mee wilde denken en we zonnepanelen hebben kunnen regelen (enkele maanden voordat we geswitcht zijn naar dynamische prijzen), ik denk dat een SAP niet gaat gebeuren helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Maandbedrag moet je niet naar kijken he (tenzij je een cashflow limiet hebt ofzo), maar naar jaarkosten :)
Misschien dat we in de toekomst weer switchen, maar voor nu is dit echt wel de betere optie. Alleen ergens jammer van de zonnepanelen, want die worden nu dus niet optimaal gebruikt.
Je stelt het met veel zekerheid :P. Ik geloof dat je gelijk kan hebben, maar het verbaast me hoe zeker je het denkt te weten.

[ Voor 60% gewijzigd door JvS op 19-04-2023 10:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lecenten
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 17:41
Oon schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 18:53:

Morgen is de inkoopprijs even -€0,20. Inclusief btw is dat zo'n -€0,242. Daar komt dan nog die 17 cent bij, voor een totaal van -€0,072.

Hoe zit dit met terugleveren? Wij krijgen dus kaal 20 cent terug, ik neem aan dat daar die 17 cent nog vanaf gaat, maar betalen wij dan ook nog 21% btw? Of is het zelfs andersom, en betalen we 41,2 cent per kWh die we terugleveren?

Ik kan op internet geen rekenvoorbeelden vinden van hoe dit precies is opgebouwd.
Lecenten in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolderkar
JvS schreef op woensdag 19 april 2023 @ 10:01:
@Noshi @Bolderkar

Fixed tarief zou altijd voordeliger moeten zijn. Immers zou die prijs eigenlijk een gemiddelde van alle energieprijzen. Bij dynamisch saldeer je allen de belasting, bij fixed prijzen saldeer je het hele bedrag.

Aangezien je opwekt tegen lagere dynamische prijs dan gemiddeld moet fixed prijs beter zijn. Je koopt dan bij dynamisch in tegen hogere prijs.

Hangt uiteraard welbvan de fixed prijs af. Je ziet nu dat sommige fixed (/variabel) vaak nog hoger liggen dan de hoogste prijs die je bij dynamisch betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
Om het topic mooi af te ronden: We hebben gisteren zo'n 11kWh teruggeleverd, kale terugleverprijs (over de hele dag gezien) 95 cent..

In totaal tussen 14:00 en 15:00 (toen de prijs op -20 cent stond) 1,48 kWh, volgens de app van onze leverancier heeft dat ons 12 cent opgeleverd (maar dat is exclusief kosten, btw, en belasting).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
Bolderkar schreef op woensdag 19 april 2023 @ 15:42:
[...]

Fixed tarief zou altijd voordeliger moeten zijn. Immers zou die prijs eigenlijk een gemiddelde van alle energieprijzen. Bij dynamisch saldeer je allen de belasting, bij fixed prijzen saldeer je het hele bedrag.

Aangezien je opwekt tegen lagere dynamische prijs dan gemiddeld moet fixed prijs beter zijn. Je koopt dan bij dynamisch in tegen hogere prijs.

Hangt uiteraard welbvan de fixed prijs af. Je ziet nu dat sommige fixed (/variabel) vaak nog hoger liggen dan de hoogste prijs die je bij dynamisch betaalt.
Het grote voordeel van dynamisch haal je natuurlijk uit het zelf verbruiken op de juiste momenten. Waar voorheen de wasmachine en vaatwasser 's nachts aan stonden gaan die nu in de middag aan wanneer we toch stroom 'over' hebben. Bij vaste prijzen word je juist beloond om dat niet te doen, want terugleveren == salderen voor de winter.

Maar als ik kijk naar de gemiddelde prijs van 2022 op enever.nl waar de hoogste op ongeveer 60 cent uitkomt (in augustus om 19:00), dat is nog steeds minder dan wij bij Greenchoice aan vaste kWh prijs betaalden voor het hele jaar, en dan heb je niet het voordeel dat er goedkopere momenten zijn, dan betaal je dat gewoon altijd. De duurste gemiddelde dagprijs die ik nu zie als ik terug klik naar augustus 2022 is 69 cent, maar de meeste dagen liggen rond de 30 cent.

Hoe dat verschil in prijs tot stand komt weet ik niet, maar we gaan het eind dit jaar zien. Dan kan ik al mijn data van het hele jaar in Excel gooien met de prijs van Greenchoice erlangs, rekening houdende met salderen en de lagere TLV die Greenchoice had voor niet-gesaldeerde kWh's. Dan zie ik heel snel of we er iets mee hebben gewonnen, alleen dan met ons verbruik meer gericht op zelf gebruiken ipv salderen. Tot nu toe gaat het over zo'n 15 euro per dag aan verbruik, de vraag is dus hoeveel het niet op jaarbasis salderen gaat schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niltag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09 12:44
Zolang de prijzen niet exteem lang en met grote bedragen onder die nul gaan komen valt het allemaal wel mee denk ik. Uiteindelijk is rond de nul het grootste deel belasting en die blijf je gewoon salderen.

Ik zit zelf nog met een variabel contract waarbij het er nu op lijkt dat het salderen per tariefperiode wordt aan het eind van dit jaar. In de winter bijna 1 euro per kWh betaald en nu sinds 1 april nog maar 40 cent. Daardoor moet ik nu meer dan 2 kWh terugleveren om 1 kWh uit de winter te compenseren. Ik was met dynamisch veel beter af geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poktor
Oon schreef op woensdag 19 april 2023 @ 00:54:
[...]

Salderen missen we wel ja, maar met ongeveer 60% van ons verbruik aan theoretische jaaropbrengst valt wat we missen nog wel mee, en we zijn met de overstap van 760 euro per maand naar 120 euro per maand gezakt. Dus voorheen een maand voorschot doen we nu een half jaar mee 8)7

Ben dus alleen benieuwd of het rendabel is om hier echt iets mee te doen, maar ik reken me blind op hoe het zit met belasting en negatieve bedragen
Zelfde hier. We zitten nu bij ANWB en leveren iets meer terug dan we verbruiken. we gingen van 878 euro naar nu 130. Dat verschil is echt niet uit te leggen. We werden gewoon schaamteloos opgelicht door Greenchoice. Maar ach, het is een eneco-dochter dus dan weet je waar het vandaan komt. Ik ga nooit meer terug naar zo'n conventionele leverancier. De flexibiliteit en zee aan informatie die je nu krijg is echt heerlijk! _/-\o_ En het is heel simpel om zelf veiligheden in te bouwen bij een dynamische leverancier: let op hun voorspellingen voor de rest van het jaar en betaal maandelijks ongeveer het bedrag wat ze adviseren, dan kun je onder de prijs duiken als het een maandje duur wordt en dan doet dat niet zo'n zeer. :)
Al het teveel betaalde krijg je toch aan het eind van het jaar weer terug en je kunt zelf nog tussentijds het bedrag verhogen of verlagen zo vaak je maar wil. :)
Zelf doe ik het als volgt: ik kijk naar het voorspelde bedrag wat ik eind van het jaar terug krijg en hou dat rond de 500 euro. Dat is mijn bufferbedrag voor eventuele uitschieters. Is het niet nodig, dan krijg ik het terug. En mocht het wel nodig zijn, dan heb ik geen dure maand en valt het allemaal wel mee. :)
We zitten sowieso al elke maand gemiddeld 100-200 euro onder hun voorspelde bedrag, dus die 500 euro die ik terug krijg zie ik ook gestaag oplopen. In de loop van het jaar stel ik dan mijn maandbedrag wat naar beneden bij zodat ik dan weer rond de 500 zit. :)
EDIT: ik kreeg mijn teruggave niet omlaag en die bleef maar stijgen! Uiteindelijk de ANWB gebeld en nu blijkt dat ik veel te hoog zat qua verwacht verbruik. Ze hebben nu mijn maandbedrag omlaag geschroefd naar 15 euro en nog steeds hou ik over! *O*

[ Voor 25% gewijzigd door poktor op 31-05-2023 17:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poktor
boyette schreef op woensdag 19 april 2023 @ 05:07:
[...]

ja maar als je die gewoon laat draaien terwijl je panelen uit staan krijg je er nog geld bij :)
Ik heb mijn panelen gewoon door laten draaien. :) Op de dag dat de prijs naar -0,23 ging, kreeg ik nog steeds ruim 4 euro terug. Daar heb ik letterlijk niets voor hoeven doen. En toch leveren we meer terug dan we verbruiken. Dus hoe kan dat? Heel simpel: die dip in de prijs is altijd maar kort. En het verbruik, opwekken en terugleveren gaat de hele maand door, dus dat momentje kost me hooguit een paar dubbeltjes, niets om me zorgen om te hoeven maken. Dus ik laat de panelen gewoon lekker doordraaien. :)

[ Voor 34% gewijzigd door poktor op 24-04-2023 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
Vanmiddag van 14:00 tot 15:00 is de inkoopprijs -0,40, daarmee is het met alle kosten volgens de app -0,31..

Ik snap nog niet helemaal hoe de berekening werkt, maar dit klinkt toch wel als een goed moment om een parasol boven de panelen te hangen en de mobiele airco en een paar straalkacheltjes buiten neer te zetten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• happysan
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 28-05 13:50
Oon schreef op zondag 28 mei 2023 @ 11:57:
Vanmiddag van 14:00 tot 15:00 is de inkoopprijs -0,40, daarmee is het met alle kosten volgens de app -0,31..

Ik snap nog niet helemaal hoe de berekening werkt, maar dit klinkt toch wel als een goed moment om een parasol boven de panelen te hangen en de mobiele airco en een paar straalkacheltjes buiten neer te zetten
Een perfect voorbeeld van hoe kapitalisme ons klimaat om zeep helpt samengevat in 1 zin. SMH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icall5s
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-09-2023
happysan schreef op zondag 28 mei 2023 @ 14:54:
[...]

Een perfect voorbeeld van hoe kapitalisme ons klimaat om zeep helpt samengevat in 1 zin. SMH
Eerder een perfect voorbeeld van de nadelen van zonne- en windenergie (levert niet op alle momenten evenveel energie).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:10

de Peer

under peer review

[...]

Dat is grote onzin.

Het is een perfect voorbeeld hoe je via dynamische beprijzing netstabiliteit kunt behouden. Dit als een manier om om te gaan met de golven waarmee duurzame energie het net opkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

icall5s schreef op zondag 28 mei 2023 @ 15:01:
[...]

Eerder een perfect voorbeeld van de nadelen van zonne- en windenergie (levert niet op alle momenten evenveel energie).
Ik zou het zelfs geen nadeel noemen. Dit is een voorbode van gratis energie die we straks gaan hebben. We zijn er alleen nog niet op voorbereid om die nuttig in te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
[...]

Is dat niet een misvatting? De negatieve energieprijs komt toch juist vanwege (niet-duurzame) energiecentrales die door moeten draaien (bijv vanwege start-stopkosten) die een groot deel van de negatieve prijs veroorzaken. Vooral kernenergie en kolencentrales hebben dit probleem.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:06
[...]

Dit is nu net een probleem dat wonderbaarlijk zal opgelost worden door middel van een portie kapitalisme*.

Menig ondernemer en bedrijf is nu bezig met het uitwerken van plannen om deze oppurtiniteit van negatieve prijzen uit te buiten. Productieprocessen zullen hierop trachten in te spelen, er zullen batterijen geplaatst worden,...
Werknemers zullen misschien wel een stevige premie krijgen indien ze bereidt zijn om een extra shift te komen werken op dagen als vandaag?

*Veel andere maatschappelijke problemen mag je heel zeker niet overlaten aan het kapitalisme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icall5s
anandus schreef op zondag 28 mei 2023 @ 15:23:
[...]

Is dat niet een misvatting? De negatieve energieprijs komt toch juist vanwege (niet-duurzame) energiecentrales die door moeten draaien (bijv vanwege start-stopkosten) die een groot deel van de negatieve prijs veroorzaken. Vooral kernenergie en kolencentrales hebben dit probleem.
Nee, dat is geen misvatting. De prijs wordt een dag van tevoren al bekend gemaakt. Kerncentrales kunnen snel af- en opschalen (met het uur). Bovendien is kernenergie slechts een zeer klein deel van onze energiemix.

Gasunie, Netbeheer Nederland, Tennet, en de Hanzehogeschool Groningen hebben een website gemaakt waarop je de opwekking van verschillende energiesoorten kunt zien. De negatieve prijzen vallen samen met de piek van de opwek van zonne-energie...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cikDpATcL4zp4wqJsJYnVu56eQc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5QkwzgzHqiaXBLAVnmXiscMo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icall5s
Wozmro schreef op zondag 28 mei 2023 @ 15:34:
[...]

Dit is nu net een probleem dat wonderbaarlijk zal opgelost worden door middel van een portie kapitalisme*.

Menig ondernemer en bedrijf is nu bezig met het uitwerken van plannen om deze oppurtiniteit van negatieve prijzen uit te buiten. Productieprocessen zullen hierop trachten in te spelen, er zullen batterijen geplaatst worden,...
Werknemers zullen misschien wel een stevige premie krijgen indien ze bereidt zijn om een extra shift te komen werken op dagen als vandaag?

*Veel andere maatschappelijke problemen mag je heel zeker niet overlaten aan het kapitalisme.
Dat moet je niet willen. Uiteindelijk is kapitalisme er om de mens (werknemer) te dienen, niet andersom. Stabiele werktijden zorgen voor stabiliteit in ons leven. Laten we dat zo veel mogelijk zo houden. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

icall5s schreef op zondag 28 mei 2023 @ 16:08:
[...]

Dat moet je niet willen. Uiteindelijk is kapitalisme er om de mens (werknemer) te dienen, niet andersom. Stabiele werktijden zorgen voor stabiliteit in ons leven. Laten we dat zo veel mogelijk zo houden. :)
Niet iedereen wil stabiliteit. Ik wil best in het weekend werken voor 150 procent loon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJJKL
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 02-01 20:11
Ik zit ook sinds kort bij ANWB energie met een dynamisch contract. Ik heb ook zonnepanelen maar ik ben er nu achter dat zij de stroomtarieven bij zonnig weer dik in de min zetten, vandaag (28 mei 2023) is de stroomprijs om 16:00u zelfs €-0,48 ! Dat betekent dat ik dus per teruggeleverde KWh €0,48 moet betalen aan ANWB-Energie. Dit is toch eigenlijk te gek voor woorden.
Nu is mijn vraag of iemand weet of je op een simpele en vooral veilige wijze de zonnepanelen tijdelijk kunt uitschakelen met bijvoorbeeld een switch in de meterkast. Ik heb 8 zonnepanelen met onder elk zonnepaneel een micro-omvormer. Wie kan mij een goed advies geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

JJJKL schreef op zondag 28 mei 2023 @ 16:17:
Ik zit ook sinds kort bij ANWB energie met een dynamisch contract. Ik heb ook zonnepanelen maar ik ben er nu achter dat zij de stroomtarieven bij zonnig weer dik in de min zetten, vandaag (28 mei 2023) is de stroomprijs om 16:00u zelfs €-0,48 ! Dat betekent dat ik dus per teruggeleverde KWh €0,48 moet betalen aan ANWB-Energie. Dit is toch eigenlijk te gek voor woorden.
Nu is mijn vraag of iemand weet of je op een simpele en vooral veilige wijze de zonnepanelen tijdelijk kunt uitschakelen met bijvoorbeeld een switch in de meterkast. Ik heb 8 zonnepanelen met onder elk zonnepaneel een micro-omvormer. Wie kan mij een goed advies geven.
48 cent is bruto. Je betaalt 33 0f 35 cent.

Het uitzetten van de omvormer is vandaag in diverse topics uitgebreid besproken
Je kan dit doen :
Via modbus
Via API van de omvormer
Hardwarematig, met bijv. Een Shelly 3 pro
Handmatig, in de meterkast.

Of je doet gewoon niets. Op jaarbasis gaat het tot nu toe om een paar euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:29
icall5s schreef op zondag 28 mei 2023 @ 16:06:
[...]
Gasunie, Netbeheer Nederland, Tennet, en de Hanzehogeschool Groningen hebben een website gemaakt waarop je de opwekking van verschillende energiesoorten kunt zien. De negatieve prijzen vallen samen met de piek van de opwek van zonne-energie...
Dan moet je ook https://co2monitor.nl/energiebronnen noemen, daar zie je ook de rest van de energiebronnen. Er blijft erg weinig gas en wkk doordraaien en een beetje kernenergie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Vanmiddag rond 14.00 uur de zonnepanelen uitgezet want ik ga natuurlijk niet betalen om terug te leveren. Vervolgens rond die tijd de vaatwasser, wasmachine en wasdroger aangezet en tevens de jacuzzi opgewarmd waarvoor ik geld ontvang voor het energieverbruik. Lang leve het kapitalisme*! >:)

*) Marktwerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJJKL
Maar ik heb geen idee hoe ik op een veilige manier mijn zonnepanelen tijdelijk kan uitzetten in de meterkast. Kan dat niet gevaarlijk zijn? Ik heb geen verstand van elektriciteit dus ik ben bang dat ik dan iets verkeerd of onveilig doe in de meterkast. Mijn vraag is hoe zet ik de panelen veilig uit. Ik heb micro omvormers onder elk paneel zitten, ik weet niet of dat iets uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

JJJKL schreef op zondag 28 mei 2023 @ 18:23:
Maar ik heb geen idee hoe ik op een veilige manier mijn zonnepanelen tijdelijk kan uitzetten in de meterkast. Kan dat niet gevaarlijk zijn? Ik heb geen verstand van elektriciteit dus ik ben bang dat ik dan iets verkeerd of onveilig doe in de meterkast. Mijn vraag is hoe zet ik de panelen veilig uit. Ik heb micro omvormers onder elk paneel zitten, ik weet niet of dat iets uitmaakt.
Gewoon de alamat uit zetten in de meterkast. Klaar.
Andere opties : de Peer in "Terugleveren met negatieve prijs"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolderkar
Vandaag ook een kookwasje ingezet en ene half lege vaatwasser. Tja.. 30 cent (na belasting) per verbruikte kwh. Zonvalt ee bijna met batterijen nog geld te verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJJKL
Ja ja gewoon de “alamat” uitzetten? Ik heb geen idee wat dat is. Kan je mij aangeben wat en waar die zit in de meterkast? En raak ik dan niet offline van de enligthenapp? Kan ik het dan ook weer zonder problemen aanzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

JJJKL schreef op zondag 28 mei 2023 @ 19:46:
Ja ja gewoon de “alamat” uitzetten? Ik heb geen idee wat dat is. Kan je mij aangeben wat en waar die zit in de meterkast? En raak ik dan niet offline van de enligthenapp? Kan ik het dan ook weer zonder problemen aanzetten?
alamat = aardlekautomaat. Dus de schakelaar van de extra groep die is aangelegd voor je zonnepanelen.
kun je zonder problemen aan en uit zetten.

uiteraard is dan je omvormer niet meer online, maar die komt weer online als je de schakelaar weer aan zet.

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 28-05-2023 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
[...]

Mwah, het hele idee van dynamische prijzen is dat je je verbruik erop kunt aanpassen. Wat dat betreft is meer van je eigen energie zelf gebruiken dus precies wat ze willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
de Peer schreef op zondag 28 mei 2023 @ 16:29:
[...]

48 cent is bruto. Je betaalt 33 0f 35 cent.

Het uitzetten van de omvormer is vandaag in diverse topics uitgebreid besproken
Je kan dit doen :
Via modbus
Via API van de omvormer
Hardwarematig, met bijv. Een Shelly 3 pro
Handmatig, in de meterkast.

Of je doet gewoon niets. Op jaarbasis gaat het tot nu toe om een paar euro.
De kern van dit topic is dan ook juist om die 'paar euro' in kaar te brengen. Volgens de app van onze leverancier was het nu totaal -0,31/kWh, ik neem aan dat daar ook energiebelasting en btw in zit. Maar de inkoopprijs en evt. vergoeding saldeer je per uur, de belasting per jaar volgens eerdere reacties in dit topic.

Volgens Home Assistant gaat het om 3,81kWh teruggeleverd tussen 14:00 en 15:00, dus dan heb je het over €1,524 aan bruto prijs. Alleen zo goed als onmogelijk om dus te berekenen wat de echte nettoprijs is. Vooralsnog gaat het niet om veel geld, ik zal overmorgen (als het verbruik in euro in de app staat) nog eens terugkoppelen in dit topic wat het resultaat nou daadwerkelijk was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
Het uiteindelijke resultaat aldus onze leverancier: Gisteren tussen 14:00 en 15:00 3,82kWh teruggeleverd, daarvoor hebben we in totaal €1,24 betaald. Gaat dus om een prijs van €0,324 per kWh, net iets meer dan de 31 cent die de app aangaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Ik denk dat ieder voor zich in zijn eigen situatie moet bekijken wat de impact is.
Zoals @de Peer ook zegt: je kan ook gewoon niks doen en slikken dat het je een paar euro kost op die momenten.

Waar het 2 weken terug nog wel 'grappig' was om te zien wat ik allemaal aan kon zetten en zo een whopping 1,36 kon verdienen, interesseert het me nu vrij weinig. Gisteren toevallig even pyrolyse van de oven gedraaid, en op zolder de verwarming aangezet. Verder viel er niet heel veel winst meer te halen. Naja, geneuzel in de marge iig.
vandaag was natuurlijk minder interessant, maar ik los het dan maar op door naar de SAP te schakelen voor teruglevering. Dan hoef ik me iig geen zorgen te maken om dat terugleveren me netto geld kost.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IikXrsc4NrCYKlv6uDC0AsLC5gw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Yq7uhrmWLtr91l2xyWtp0EYL.png?f=fotoalbum_large
Het suffe is dat je aan de grafiekjes ziet dat ik nou niet bepaald meehelp om het 'probleem ' (van overschot) op te lossen :+ Ik lever nog altijd veel harder terug dan dat ik afneem.
Morgen is alles weer rond en boven de 25 cent zie ik, dus dan lever ik weer gewoon terug aan Tibber.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Ik heb iig mijn EV weer wat opgeladen en daar zelfs nog geld voor teruggekregen. En gewoon even gewacht met de vaatwasser aanzetten. En ipv om 10 uur de was te draaien, deze in de middag te doen evenals de wasdroger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

mierenfokker schreef op maandag 29 mei 2023 @ 21:48:
Ik heb iig mijn EV weer wat opgeladen en daar zelfs nog geld voor teruggekregen. En gewoon even gewacht met de vaatwasser aanzetten. En ipv om 10 uur de was te draaien, deze in de middag te doen evenals de wasdroger.
Het is nu elke keer een 'hot topic' zeg maar dus dan word je er ook weer even op gewezen. Ik verwacht alleen niet dat ik (en ik denk een heleboel anderen) er op den duur nog naar om wil kijken.
Daarbij, als je niet thuis bent kun je ook lastig actie ondernemen van een afstand. Ik las zo al wat paniekberichten "we zijn op vakantie en ik lees at ik moet gaan betalen voor mijn opbrengst morgen :o "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:52
JJJKL schreef op zondag 28 mei 2023 @ 16:17:
.. Ik heb ook zonnepanelen maar ik ben er nu achter dat zij de stroomtarieven bij zonnig weer dik in de min zetten, vandaag (28 mei 2023) is de stroomprijs om 16:00u zelfs €-0,48 ! ....
Dit is toch eigenlijk te gek voor woorden.
....
'm nee niet te gek voor woorden. Kwestie van vraag en aanbod. Ook producenten zullen mikken op een positieve prijs. Verder voor ik zover kan terug kijken gebeurt dit hooguit 2% van het jaar.
Dan wel weer op het momenten dat er wind of zonne energie wordt geproduceerd, in combinatie met minder afname.
De afgelopen kerst week was er ook zo één. Vast niet geiniteerd door een overschot aan zon.

Die twee procent zal wel wat hoger zijn voor de momenten dat er energie (wind/zon) lading is, dus als zonnepaneel eigenaar zou ik met 5-10% minder inkomsten rekenen op jaarbasis.
Maar daar valt tegen weg te regelen, al naar gelang hoeveel effort je daar in wilt steken.
  • paneel uit,
  • verbruik [(af)-wasmachine, auto laden] plannen
  • alle kachels en lampen aanzettern

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
paQ schreef op maandag 29 mei 2023 @ 21:41:
Ik denk dat ieder voor zich in zijn eigen situatie moet bekijken wat de impact is.
Zoals @de Peer ook zegt: je kan ook gewoon niks doen en slikken dat het je een paar euro kost op die momenten.

Waar het 2 weken terug nog wel 'grappig' was om te zien wat ik allemaal aan kon zetten en zo een whopping 1,36 kon verdienen, interesseert het me nu vrij weinig. Gisteren toevallig even pyrolyse van de oven gedraaid, en op zolder de verwarming aangezet. Verder viel er niet heel veel winst meer te halen. Naja, geneuzel in de marge iig.
vandaag was natuurlijk minder interessant, maar ik los het dan maar op door naar de SAP te schakelen voor teruglevering. Dan hoef ik me iig geen zorgen te maken om dat terugleveren me netto geld kost.
[Afbeelding]
Het suffe is dat je aan de grafiekjes ziet dat ik nou niet bepaald meehelp om het 'probleem ' (van overschot) op te lossen :+ Ik lever nog altijd veel harder terug dan dat ik afneem.
Morgen is alles weer rond en boven de 25 cent zie ik, dus dan lever ik weer gewoon terug aan Tibber.
Ik denk ook echt niet dat het rendabel is om hier heel ver in te gaan, dat was in het begin van dit topic wel al duidelijk, maar het is wel iets dat goed is om mee bezig te zijn. Op het moment dat de prijs negatief is willen ze dat je stroom gebruikt, dus dat is het perfecte moment om de wasmachine e.d. aan te zetten.

Ik kan overmorgen weer mijn Enever koppeling aanslingeren (nadat ik die gefixt heb) en dan hopelijk wat meer inzicht krijgen, in Home Assistant heb ik alles al klaar staan om van vandaag en morgen te zien wat de laagste prijs gaat zijn, maar het is nu duidelijk dat veel verder gaan dan mijn vrouw die data aanbieden voor wanneer ze de wasmachine aanzet ook niet echt winstgevend is.

Alleen blijft het knagen dat ik toch niet echt een berekening kan doen van de daadwerkelijke kosten/baten als je salderen van de belastingen (per jaar?) meerekent..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
paQ schreef op maandag 29 mei 2023 @ 21:54:
[...]

Het is nu elke keer een 'hot topic' zeg maar dus dan word je er ook weer even op gewezen. Ik verwacht alleen niet dat ik (en ik denk een heleboel anderen) er op den duur nog naar om wil kijken.
Daarbij, als je niet thuis bent kun je ook lastig actie ondernemen van een afstand. Ik las zo al wat paniekberichten "we zijn op vakantie en ik lees at ik moet gaan betalen voor mijn opbrengst morgen :o "
Om vervolgens 2 cervezza te bestellen voor 3 euro :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poktor
Oon schreef op zondag 28 mei 2023 @ 11:57:

Meen je dat serieus? Voor die schamele 30 cent? Dat kun je niet menen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poktor
The_Vice schreef op maandag 29 mei 2023 @ 22:11:
[...]

'm nee niet te gek voor woorden. Kwestie van vraag en aanbod. Ook producenten zullen mikken op een positieve prijs. Verder voor ik zover kan terug kijken gebeurt dit hooguit 2% van het jaar.
Dan wel weer op het momenten dat er wind of zonne energie wordt geproduceerd, in combinatie met minder afname.
De afgelopen kerst week was er ook zo één. Vast niet geiniteerd door een overschot aan zon.

Die twee procent zal wel wat hoger zijn voor de momenten dat er energie (wind/zon) lading is, dus als zonnepaneel eigenaar zou ik met 5-10% minder inkomsten rekenen op jaarbasis.
Maar daar valt tegen weg te regelen, al naar gelang hoeveel effort je daar in wilt steken.
  • paneel uit,
  • verbruik [(af)-wasmachine, auto laden] plannen
  • alle kachels en lampen aanzettern
Ik doe helemaal niets. En ja, ik lever iets van 6kw per uur terug met dit weer, maar dat uurtje onder nul kost me misschien 2 euro of zo. Lekker boeiend. Daar kom ik mn stoel niet voor uit, hoor. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poktor
de Peer schreef op zondag 28 mei 2023 @ 15:14:
[...]

Ik zou het zelfs geen nadeel noemen. Dit is een voorbode van gratis energie die we straks gaan hebben. We zijn er alleen nog niet op voorbereid om die nuttig in te zetten.
Eens! Het gaat ooit komen. Maar zolang we omringd zijn door hebzuchtige mensen komt het er helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walsumhof
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-02 13:47
inmiddels vandaag 2023-07-02 prijs gedaald naar EUR -0.61 per kWh, gedurende een periode van 4 uur. Mijn 7.3kWp install levert in deze periode ongeveer 20kWh * plm 0.43 is toch alweer een klein 9 euro die je inlevert.
(en ja ook ik heb een dynamisch contract)

Dit soort tarieven gaan we de komende tijd zeker vaker tegenkomen dus het lijkt me wel degelijk relevant hier op in te spelen en niet zoals in voorgaande reacties simpelweg te ignoreren.

Ben zelf inmiddels api's aan het verzamelen mn tesla aan te sturen (set amp, charging start/stop), mn iungo uit te lezen voor momentaan verbruik + opbrengst panelen en om elektra uurprijzen op te halen.

Wellicht genoeg voer voor een nieuwe topic om de meest efficiente logic hieromtrent te bediscussieren - dit naast aansturing van de apparatuur (solaredge api kun je bv alleen monitoren niet aan/uitzetten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ermo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-08-2024

Ermo

the syntax is painful...

XeriuM schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 21:12:
Weet iemand hoe ik de zonnepanelen tijdelijk kan uitschakelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:02
werkschakelaar omzetten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ermo schreef op zondag 2 juli 2023 @ 10:22:
[...]

Weet iemand hoe ik de zonnepanelen tijdelijk kan uitschakelen?
De knop omdraaien! :+

Dus b.v. de hoofd/(nood)werkschakelaar van je PV-groep. E.e.a. afhankelijk van of je een string omvormer hebt hangen of een of meerdere micro-omvormers.
Of de alamat van je PV-groep in de groepenkast.

Of, helemaal fancy, als je een HA-integratie hebt met al je PV-devices, via je domotica installatie de omvormers software matig uitschakelen (mits mogelijk uiteraard).

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
walsumhof schreef op zondag 2 juli 2023 @ 09:50:
inmiddels vandaag 2023-07-02 prijs gedaald naar EUR -0.61 per kWh, gedurende een periode van 4 uur. Mijn 7.3kWp install levert in deze periode ongeveer 20kWh * plm 0.43 is toch alweer een klein 9 euro die je inlevert.

Dit soort tarieven gaan we de komende tijd zeker vaker tegenkomen dus het lijkt me wel degelijk relevant hier op in te spelen en niet zoals in voorgaande reacties simpelweg te ignoreren.

Ben zelf inmiddels api's aan het verzamelen mn tesla aan te sturen (set amp, charging start/stop), mn iungo uit te lezen voor momentaan verbruik + opbrengst panelen en om elektra uurprijzen op te halen.

Wellicht genoeg voer voor een nieuwe topic om de meest efficiente logic hieromtrent te bediscussieren - dit naast aansturing van de apparatuur (solaredge api kun je bv alleen monitoren niet aan/uitzetten)
Ik had er even niet meer zoveel op gelet, maar vandaag was inderdaad een dag waar het echt wel verschil kan maken.

Ik heb recent wel mijn omvormer ingesteld om vanuit Home Assistant een percentage voor het maximumvermogen te kunnen schakelen, daarmee zou ik in theorie nu al wanneer de prijs onder de 0 gaat de omvormer op max. 0 watt kunnen gooien.
Via de API zal het misschien niet kunnen, maar wij hebben geen toegang via de API (huurhuis, verhuurder heeft de installatie er in zijn account bij laten zetten) dus ik lees 'm uit via de modbus integratie voor Home Assistant, en daarmee kun je sinds enkele weken wel dat limiet zetten.

Daarmee wordt het een kwestie van een simpele automation, en zou alleen nog bekeken moeten worden vanaf welk bedrag je netto onder de 0 komt en het dus interessant is om niet terug te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:09

SolarEdge kan je juist heel makkelijk limiteren op afstand: Daaniea in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20:05
Wanneer er straks een groot deel van het jaar teveel windenergie is, hoe gaan we dan zorgen dat niet alle zonnepanelen naar Spanje verpatst worden? Uiteindelijk gaat zonneenergie het van de wind verliezen.
Op een stille zonnige dag kun je dan veel verdienen, maar om ze dan als particulier met de hand weer aan te moeten zetten... Waarschijnlijk is het in 2030 al zover dat zonneenergie maar een dag of 20 loont in de zonrijke maanden

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
LangeFries schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 10:34:
Wanneer er straks een groot deel van het jaar teveel windenergie is, hoe gaan we dan zorgen dat niet alle zonnepanelen naar Spanje verpatst worden? Uiteindelijk gaat zonneenergie het van de wind verliezen.
Op een stille zonnige dag kun je dan veel verdienen, maar om ze dan als particulier met de hand weer aan te moeten zetten... Waarschijnlijk is het in 2030 al zover dat zonneenergie maar een dag of 20 loont in de zonrijke maanden
Het is niet zo dat windenergie wel 365 dagen per jaar interessant is, de afgelopen hele hete weken hebben we ook nagenoeg geen wind gehad en dan ben je toch wel blij dat er nog genoeg zonnepanelen zijn.

Dat is denk ik ook wel het nadeel van deze manier van energie opwekken, je bent afhankelijk van de natuur, dus op sommige momenten heb je veel zon én veel wind en dus flinke overcapaciteit, op andere momenten heb je geen/weinig zon én geen wind.

Het wordt allemaal pas écht interessant als we een manier vinden om grote hoeveelheden energie op te slaan zonder groot verlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20:05
Veel energie goedkoop opslaan is een utopie, waarschijnlijk passen we ons aan door hard aan het werk te gaan om die energie te gebruiken wanneer die er is. Deed de molenaar voor de vondst van olie en gas ook. Het is ook niet erg om af en toe wat weg te gooien, dat gebeurde toen ook. Dat gaat inderdaad nogal een cultuuromslag zijn, maar gaat toch wel langzaam gebeuren.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:48
Zolang je veel energiebelasting en btw af moet tikken blijft het interessant om een deel van je eigen verbruik af te dekken met PV en dat staat los van wind of welke bron dan ook die aan het net levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poktor

slim om dat te doen inderdaad. Als je dat kunt automatiseren op basis van de koers, betaalt het zich wel terug. :)
Ik rij nog niet electrisch, maar dat komt uiteindelijk vanzelf wel. Dan kan ik ook aan de slag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poktor
Oon schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 11:11:
[...]

Het is niet zo dat windenergie wel 365 dagen per jaar interessant is, de afgelopen hele hete weken hebben we ook nagenoeg geen wind gehad en dan ben je toch wel blij dat er nog genoeg zonnepanelen zijn.

Dat is denk ik ook wel het nadeel van deze manier van energie opwekken, je bent afhankelijk van de natuur, dus op sommige momenten heb je veel zon én veel wind en dus flinke overcapaciteit, op andere momenten heb je geen/weinig zon én geen wind.

Het wordt allemaal pas écht interessant als we een manier vinden om grote hoeveelheden energie op te slaan zonder groot verlies
Het is wachten tot de thuisaccu's betaalbaar worden denk ik. Duurt nog een paar jaar.
En inderdaad, we zijn afhankelijk van de natuur. In voor- en najaar zijn er heel wat dagen zonder zon, daarom wilde ik de maximale capaciteit op mijn dak. Daar profiteer ik nu van, in februari begint mijn dak al stroom te leveren en doet dat tot december. Mijn vrouw verklaarde mij toen voor gek, maar is, nu ze de opbrengst in euro's ziet, helemaal om. :Y)
Pagina: 1