Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Dan kan je daar best op voorhand mee rekening houden en niet na gedane zaken van schrikken.kx22 schreef op zondag 16 april 2023 @ 09:24:
[...]
Jawel, want de kWh's van de EV worden doorberekend aan mijn BV
Je weet toch hoeveel een EV gemiddeld verbruikt en hoeveel km je met de 2 EV's rijdt? Geen reden om te schrikken dus.
Kan je geen afzonderlijk dynamisch contract op SAP nemen voor de laadpaal?
Houdt kosten voor EV en huishouden ook overzichtelijk en voor de laadpaal stuurbaar op prijs.
[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 16-04-2023 09:59 ]
Dan ben je daarmee de BTW kwijt. Een optie is om de electra aansluiting op de BV te zetten, alles in de voorbelasting meenemen en het privé gebruik elektra door te belasten (uiteraard met BTW).kx22 schreef op zondag 16 april 2023 @ 09:24:
[...]
Jawel, want de kWh's van de EV worden doorberekend aan mijn BV
Tibber; 3-fase Victron 5000 ESS, 60 kWh opslag; Day Ahead Optimizing van @KC27; PV 10kWp sinds 2010, EV sinds 2014; gasloos sinds 2001
Voor het sturen hoef je geen SAP te nemen. Een energiemeter ertussen is een optie die ik eerder had.IvoB2 schreef op zondag 16 april 2023 @ 09:56:
[...]
Dan kan je daar best op voorhand mee rekening houden en niet na gedane zaken van schrikken.![]()
Je weet toch hoeveel een EV gemiddeld verbruikt en hoeveel km je met de 2 EV's rijdt? Geen reden om te schrikken dus.
Kan je geen afzonderlijk dynamisch contract op SAP nemen voor de laadpaal?
Houdt kosten voor EV en huishouden ook overzichtelijk en voor de laadpaal stuurbaar op prijs.
Sinds januari heb ik SAP en een apart contract is wel makkelijker en zuiver voor de bedrijfsadministratie. Voordeel is dat je flexibeler bent en een apart energiecontract kan afsluiten. Nadeel is dat dit moet en je een vaste fee betaald.
[...]
Voor het sturen hoef je geen SAP te nemen. Een energiemeter ertussen is een optie die ik eerder had.
Inderdaad.
In Vlaanderen en met PV is het bijkomend nadeel dat je dan moet kiezen naar welke meter je de te injecteren PV productie stuurt. Is PV aangesloten op de huishoudelijke meter kan je deze niet meer voor de laadpaal gebruiken en andersom.Sinds januari heb ik SAP en een apart contract is wel makkelijker en zuiver voor de bedrijfsadministratie. Voordeel is dat je flexibeler bent en een apart energiecontract kan afsluiten. Nadeel is dat dit moet en je een vaste fee betaald.
Je zou nog kunnen energiedelen tussen je eigen meters maar dan betaal je alle netkosten, accijnzen en BTW op je eigen productie die naar de ontvangende meter gaat en dat lijkt me ook niet echt de bedoeling.
Bij een bepaald verbruikersprofiel (weinig netafname, wat bij PV niet uitzonderlijk moet zijn) is de som van alle kosten al hoger dan de kost van de energiecomponent.
[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 16-04-2023 14:09 ]
Het zou natuurlijk mooi zijn om een limiet in te kunnen stellen om daarop automatiseringen uit te kunnen voeren, bijvoorbeeld de airco of vaatwasser aan als de prijs onder een bepaalde waarde komt.
Als die 1200 kWh/maand representatief is voor je verbruik is dat voor de auto's dus 14400 kWh per jaar + 3300 kWh voor het huis is bijna 18000 kWh per jaar. En daar staat 5000 kWh opwekking tegenover. Deze cijfers kun je checken in de kruistabel in de Topic Start.kx22 schreef op zondag 16 april 2023 @ 09:10:
Toch even schrikken.
Sinds begin maart woon ik in nieuwe huis met oprit en uiteraard EV oplader.
Verbruik in maart 1500 kWh!
Hiervan is 1200kWh naar onze EV's (2) gegaan.
Verbruik zonder EV's is 300kWh. (teruglevering ook 300)
Verwachting is dat ik ongeveer 3300kWh per jaar verbruik en 5000kWh teruglever met 16 zonnepanelen.
Ik heb me aangemeld bij zonneplan zojuist.
Toch lees ik veel dat mensen voor een jaarcontract gaan in de andere topics, maar hoe dan ook, de dynamische is toch altijd voordeliger op jaarbasis?
Besef wel: met dynamische tarieven bestaat "hoe dan ook" niet. We weten immers niet wat de dynamische tarieven gaan doen en het hangt ook af van of je veel verbruik kunt sturen adhv de energieprijzen.
[ Voor 10% gewijzigd door bilgy_no1 op 16-04-2023 21:47 ]
Het lijkt er op dat Frank Energie dit als smoes gebruikt om geen afrekeningen op stellen. Bij mij waren ze ook te laat en na klagen via whatsapp kreeg ik eerst ook het verhaal over een discussie met de overheid over rekenregels. Nadat ik had aangegeven hier niet mee akkoord te gaan kreeg ik op dezelfde ineens een email dat ze uitsluitsel hadden van de overheid en de afrekening zouden opstellen:Lord_Nemesis schreef op woensdag 12 april 2023 @ 15:56:
[...]
Dank je voor de informatie. Ik zal Frank nogmaals vragen om de eindafrekening..
De afrekening kwam ook twee dagen later. Alleen de uitbetaling hebben ze weer niet gedaan. Via whatsapp weer geklaagd en weer een raar verhaal dat ze mijn afrekening hadden doorgestuurd naar de financiele afdeling en dan binnen een week zouden betalen, terwijl de datum die op afrekening stond al voorbij was. Gelukkig was mijn laatste betaling net iets meer dan de afrekening en viel het nog net binnen de 56 dagen, dus die heb ik maar gestorneerd. Nu mag Frank Energie het uitzoeken en die paar euro die ze nog tegoed hebben zal ik betalen zodra ze er om vragen.Door de inrichting van de toepassing van het prijsplafond op onze jaar- of eindafrekeningen heb je mogelijk langer dan gewoonlijk moeten wachten op deze factuur.
Dit proces stond stil omdat we duidelijkheid moesten krijgen over hoe het prijsplafond te verwerken in afrekeningen. Dit heeft langer geduurd dan wij hadden gehoopt, waardoor je nog geen afrekening hebt ontvangen.
Inmiddels hebben we duidelijkheid over de toe te passen methode en ontvang je van ons op korte termijn de afrekening.
Vriendelijke groet,
Team Frank
https://solarmagazine.nl/...uisbatterij-interessanter
Ik zou zelf eigenlijk verwachten dat dit nog tegen valt. Maar als je hieronder kijkt ziet het er wel logisch uit eigenlijk.
https://bliq.energy/nl/2023/01/aansturing-bliq/
Ik zie vooral reclame voor een thuis accu.Darksteel83 schreef op maandag 17 april 2023 @ 08:00:
Heeft Peter Desmet van Solarclarity Group en oprichter van Bliq gelijk dat als je zonnepanelen hebt een dynamisch contract nu ook al interessant is?
Ik zou zelf eigenlijk verwachten dat dit nog tegen valt. Maar als je hieronder kijkt ziet het er wel logisch uit eigenlijk.
En ook met zonnepanelen kan dynamisch heel interessant zijn, zie ook de topicstart. alleen niet in alle gevallen.
Zolang de salderingregeling 100% is, moet en kan je de accu en de zonnepanelen los van elkaar zien.
vanaf 2025? veranderd dat, en kan je ze als 1 unit beschouwen. En helpt een accu om je zonnestroom zo efficient mogelijk in te zetten.
Heb heel snel door je linkjes heen gekeken, het is echt wel pro accu geschreven, en verliezen die zo'n accu meebrengen (transport en opslag verliezen), worden erg makkelijk buiten beschouwing gelaten. net zoals de slijtage van de accu's zelf.
In de TS staan linkjes naar topics die meer met thuisbatterijen doen.
Thuisbatterijen kunnen nu ook al winstgevend zijn. maar makkelijk is het niet.
vanaf 2025 wordt het wel intressant als de teruglevering niet meer 100% kan worden gesaldeerd.
Hoe dat precies gaat uitpakken en wat de wetgeving exact wordt is mij persoonlijk nog onduidelijk, en verdiep me er ook niet meer in, omdat het telkens veranderd. waarschijnlijk nog tot de laatste week van december 2024.
[ Voor 5% gewijzigd door Smuggler op 17-04-2023 08:25 ]
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Het topic staat vol met de combinatie zonnepanelen en dynamisch , lees het ff doorDarksteel83 schreef op maandag 17 april 2023 @ 08:00:
Heeft Peter Desmet van Solarclarity Group en oprichter van Bliq gelijk dat als je zonnepanelen hebt een dynamisch contract nu ook al interessant is?
De combinatie met zonnepanelen en dynamisch is nu eenmaal speculatief.
Zolang in Nederland 100% gesaldeerd wordt op eigen verbruik zou elke thuisbatterij pas economisch kansrijk zijn wanneer je nu overproductie pv hebt liggen.
De thuisbatterij inzetten op dure uren tov lage tarieven of pv-opbrengst is echt wel speculeren in de marge. Moet je hobby zijn.
Het blijft een gek verhaal en ik ben blij dat ik er weg ben (en zal er ook niet weer heen gaan).Sebastiaan schreef op zondag 16 april 2023 @ 22:57:
[...]
Het lijkt er op dat Frank Energie dit als smoes gebruikt om geen afrekeningen op stellen. Bij mij waren ze ook te laat en na klagen via whatsapp kreeg ik eerst ook het verhaal over een discussie met de overheid over rekenregels. Nadat ik had aangegeven hier niet mee akkoord te gaan kreeg ik op dezelfde ineens een email dat ze uitsluitsel hadden van de overheid en de afrekening zouden opstellen:
[...]
De afrekening kwam ook twee dagen later. Alleen de uitbetaling hebben ze weer niet gedaan. Via whatsapp weer geklaagd en weer een raar verhaal dat ze mijn afrekening hadden doorgestuurd naar de financiele afdeling en dan binnen een week zouden betalen, terwijl de datum die op afrekening stond al voorbij was. Gelukkig was mijn laatste betaling net iets meer dan de afrekening en viel het nog net binnen de 56 dagen, dus die heb ik maar gestorneerd. Nu mag Frank Energie het uitzoeken en die paar euro die ze nog tegoed hebben zal ik betalen zodra ze er om vragen.
Na vragen via whatsapp was het nu ineens geen probleem meer om de afrekening te maken. Het gekke hiervan is dan weer dat ik een eindafrekening krijg die ik volledig moet betalen, en voor beide reeds betaalde termijnen heb ik een aangepaste factuur van gekregen waardoor beide bedragen zouden moeten worden terug gestort. Hoe moeilijk kan het zijn om het even te verrekenen en enkel een bedrag terug te storten..
We gaan het zien, het zou moeten deze week gebeuren.
There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery
Met vergelijkbare specs huis heb ik een F2120-8 draaien. Nog geen dag dat we het koud hebben gehadHiBe schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 12:06:
[...]
is geen klein huis, uit 2018 met RC=5 voor vloer, RC=6 voor wanden en RC=7 voor dak. HR++ 1.0 glas met warm edge spacers. Overal vloerverwarming en per ruimte (via domotica) aangestuurd.
Op basis van de warmteverlies berekening kwam eruit dat bij -10C we 9kW nodig hebben. probleem met de 12kW versie van de Nibe F2120 is dat deze bij -10C geen 9kW meer kan leveren. En dus kwam de installateur op de 16 kW versie uit.
Nu we er wat jaartjes wonen zou ik zelf best de 9kW versie aandurven. die paar dagen dat het echt kouder is kunnen we ook opvangen met wat extra uren de houtkachel aan.
+-190m2. Enige verschil is tripple glas met U=0.6 en dak heeft een RC van 7.4.
Nou uit ervaring (PV+accu+niet salderen+langdurig dag na dag opvolgen dynamisch versus variabel contract) kan ik je toch zeggen dat de accu in dat hele verhaal (accu met dan nog 40% subsidies op de handelsprijs en aangekocht toen er nog minder vraag dan aanbod was) economisch gezien helemaal niet rendabel is.Smuggler schreef op maandag 17 april 2023 @ 08:24:
[...]
vanaf 2025 wordt het wel intressant als de teruglevering niet meer 100% kan worden gesaldeerd.
Hoe dat precies gaat uitpakken en wat de wetgeving exact wordt is mij persoonlijk nog onduidelijk, en verdiep me er ook niet meer in, omdat het telkens veranderd. waarschijnlijk nog tot de laatste week van december 2024.
Ik neem dan wel het totale plaatje mee en doe niet mee aan mezelf rijk rekenen.
Wat niet is kan uiteraard nog komen maar dan zal de marktprijs van een accu toch nog heel hard moeten zakken en/of de terugleververgoeding volledig in elkaar klappen en de afnameprijs omhoog schieten.
Overigens was tot op heden in april (door PV) een dynamisch contract nog geen enkele dag voordeliger dan mijn variabel contract (kan uiteraard bij andere contractvoorwaarden anders zijn).
:strip_exif()/f/image/CRWxP2LAMkjukAbEQcqnC8uH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/w7tFfORaZXSoeB41Bhl4nwtf.jpg?f=fotoalbum_large)
De blauwe lijn geeft telkens het variabel contract aan en de groene het resultaat van een dynamisch bij eenzelfde verbruikersprofiel.
[ Voor 38% gewijzigd door IvoB2 op 17-04-2023 10:00 ]
inderdaad en dat blijft voorlopig zo. Voorlopig is er nog niets door de 1e kamer en dat blijft wellicht zo met de BBB in aantocht. Dus voorlopig zou ik er vanuit gaan dat we nog wel wat jaren kunnen blijven salderen, en dat een accu financieel onaantrekkelijk blijft de komende 5 jaar.Smuggler schreef op maandag 17 april 2023 @ 08:24:
[...]
Ik zie vooral reclame voor een thuis accu.
En ook met zonnepanelen kan dynamisch heel interessant zijn, zie ook de topicstart. alleen niet in alle gevallen.
Zolang de salderingregeling 100% is, moet en kan je de accu en de zonnepanelen los van elkaar zien.
Wij hebben ~275m2 dus een F2120-12 had prima passend geweest. Over een jaar of 10 als we dat ding moeten vervangen weten we in ieder geval dat minder ook prima is.TLer schreef op maandag 17 april 2023 @ 09:29:
[...]
Met vergelijkbare specs huis heb ik een F2120-8 draaien. Nog geen dag dat we het koud hebben gehad![]()
+-190m2. Enige verschil is tripple glas met U=0.6 en dak heeft een RC van 7.4.

zelfs met afbouw salderen is de vraag of een accu uit kan. De prijzen van een accu en het aantal cycles is gewoon nog niet goed genoeg. Prijzen te hoog, aantal cycles te laag.de Peer schreef op maandag 17 april 2023 @ 09:50:
[...]
inderdaad en dat blijft voorlopig zo. Voorlopig is er nog niets door de 1e kamer en dat blijft wellicht zo met de BBB in aantocht. Dus voorlopig zou ik er vanuit gaan dat we nog wel wat jaren kunnen blijven salderen, en dat een accu financieel onaantrekkelijk blijft de komende 5 jaar.
Neemt niet weg dat thuisaccu's mijns inziens nog echt niet interessant zijn vanuit econmisch perspectief, of je moet ze al gebruiken omdat je op de een of andere manier niet genoeg hebt aan je 3x25A aansluiting.
Dat is een belangrijk argument. Het scheelt je namelijk 1112 euro per jaar als je door toepassing van een accu geen 3x35A aansluiting nodig hebt.scoobs schreef op maandag 17 april 2023 @ 11:36:
Neemt niet weg dat thuisaccu's mijns inziens nog echt niet interessant zijn vanuit econmisch perspectief, of je moet ze al gebruiken omdat je op de een of andere manier niet genoeg hebt aan je 3x25A aansluiting.
3x25A is 18 kW tegelijk. Moet wel heel raar lopen wil dat niet uitkunnen voor 99% van de gezinnen. Die andere 1% heeft waarschijnlijk geen enkel probleem met 1125 per jaar...earthman schreef op maandag 17 april 2023 @ 12:09:
[...]
Dat is een belangrijk argument. Het scheelt je namelijk 1112 euro per jaar als je door toepassing van een accu geen 3x35A aansluiting nodig hebt.
Je kunt makkelijk de EV terugzetten van 16A naar 10A of zelfs 8A als dat nodig is. Andere apparaten verbruiken zelden hun nominale maximale vermogen (warmtepomp, kookplaten/ovens, wasmachines, vaatwassers) en hoogstens voor heel korte periodes.
https://www.se.com/nl/nl/faqs/FA277439/
Maargoed, vandaar de op de een of andere manier in de opmerking.
Er zijn ook niet zoveel situaties te bedenken dat je thuis met een lagere laadsnelheid niet voldoende range zou kunnen laden.
Ter info: hier een full electric huishouden met BEV en eigen laadpaal (sinds begin 2019) en volledig op 1F 40A (incl. remautomaat 1F/40A) waarbij de hoofdzekering er nog nooit is uitgeklapt door overbelasting.
ps. Ik woon in

[ Voor 44% gewijzigd door IvoB2 op 17-04-2023 14:21 ]
Als je de kans krijgt zou ik in ieder geval CT coils installeren voor je EV lader. Ik heb onderstaande van AliExpress in gebruik voor een iotawatt projectje, en ze zitten allemaal op <.5% afwijking van elkaar bij wat hogere vermogens. Bovendien zijn ze super klein - er past net een 6mm2 draad zonder geisoleerde adereindhuls doorheen
https://nl.aliexpress.com...jD4B&gatewayAdapt=glo2nld
Steeds meer energiebedrijven bieden dynamische energiecontracten aan. Hierbij betaal je per uur een verschillende prijs voor je stroom en een dagprijs voor gas. Als consument profiteer je van lage prijzen wanneer het hard waait of de zon flink schijnt, maar bij weinig zon of wind betaal je juist meer.
Hoe voordelig is een dynamisch energiecontract, wat zijn de nadelen en hoe moet je ze onderling vergelijken? Radar zoekt het uit.
Het gaat om het theoretische geval dat 18 kW aansluiting niet voldoende zou zijn. Het is hoogstens bij heel kortstondig piekverbruik problematisch als de EV 11 kW trekt. Dus niet echt noodzakelijk om dan een grotere aansluiting te nemen of een batterij (waar die discussie begon).scoobs schreef op maandag 17 april 2023 @ 14:05:
Voor zover ik weet is een lagere laadsnelheid iets minder efficient (je EV kan niet in deep sleep) én - in het kader van dit topic - je kunt minder optimaliseren gedurende welke uren je laadt. Die wil je in ieder geval zo snel mogelijk vol hebben. Bij laadstromen van <0.2C (11kw) spelen dingen als laadefficientie nog niet echt een rol.
Als je de kans krijgt zou ik in ieder geval CT coils installeren voor je EV lader. Ik heb onderstaande van AliExpress in gebruik voor een iotawatt projectje, en ze zitten allemaal op <.5% afwijking van elkaar bij wat hogere vermogens. Bovendien zijn ze super klein - er past net een 6mm2 draad zonder geisoleerde adereindhuls doorheen
https://nl.aliexpress.com...jD4B&gatewayAdapt=glo2nld
Voor het optimaal gebruik maken van lage dynamische tarieven heb je helemaal gelijk. Dan wil je liefst zoveel mogelijk in je batterij pompen als de stroom een paar uur heel goedkoop is. En inderdaad zijn de laadverliezen dan ook wat lager.
Maar dan is het te hopen dat ze in NL na het afvoeren van de saldering ook geen capaciteitstarief op vermogenbilgy_no1 schreef op maandag 17 april 2023 @ 17:03:
Voor het optimaal gebruik maken van lage dynamische tarieven heb je helemaal gelijk. Dan wil je liefst zoveel mogelijk in je batterij pompen als de stroom een paar uur heel goedkoop is. En inderdaad zijn de laadverliezen dan ook wat lager.
invoeren want dan is op korte tijd veel laden (=hoog vermogen) je winst daar weer weg.
Eens, ik heb er ook wel eens naar gekeken, maar is totaal niet rendabel.Bezzerk schreef op maandag 17 april 2023 @ 09:03:
[...]
De thuisbatterij inzetten op dure uren tov lage tarieven of pv-opbrengst is echt wel speculeren in de marge. Moet je hobby zijn.
Stel je hebt een 5kWh accu en deze zou je op de onvoordeligste uren in kunnen zetten met een prijsverschil tussen de dan geldende tarieven en de tarieven tijdens het laden zit je op maximaal 20 cent verschil per kWh als ik de zonneplan app even pak als referentie.
In veel gevallen is het eerder 10 cent verschil, maar als ik al reken met 20 cent is het maximaal een besparing van 1,- euro per dag, 5kWh x 20 cent.
Dit is zonder rekening te houden met verliezen tijdens het laden en ontladen, daardoor wordt het nog ongunstiger.
De besparing is dan 365,- euro per jaar maximaal, dan zou het 10 jaar duren voordat je een accu terugverdient hebt, die prijzen liggen namelijk ook rond de 3500,- euro voor 5kWh. Binnen die 10 jaar is de accu wel overleden of in ieder geval redelijk gezakt in capaciteit.
Al met al terugverdientijd van ∞ op het moment...
Een kwalitaitieve LFP accu gebruikt binnen redelijke C-waarden en de berekende cycli heeft een max. rendementsverlies van 2% per jaar. Daar zijn trouwens de garanties ook op afgesteld.BernardV schreef op maandag 17 april 2023 @ 17:49:
[...]
Binnen die 10 jaar is de accu wel overleden of in ieder geval redelijk gezakt in capaciteit.
Na tien jaar zit je dus nog op 80% van de oorspronkelijke capaciteit. Daar zal het dus niet aan liggen.
[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 17-04-2023 18:20 ]
Ssst! Breng ze hier in Den Haag niet op malle ideeën...IvoB2 schreef op maandag 17 april 2023 @ 17:24:
[...]
Maar dan is het te hopen dat ze in NL na het afvoeren van de saldering ook geen capaciteitstarief op vermogen
invoeren want dan is op korte tijd veel laden (=hoog vermogen) je winst daar weer weg.
Liever wordt dynamisch de standaard en worden steeds meer gebruikers automatisch aangestuurd op prijs. Bijv. de laadpalen niet een standaard tarief ongeacht het tijdstip, maar een tijdgebonden tarief (piek/dal of zelfs helemaal dynamisch).
Dat hebben ze al gezien. Heb niet meer de link naar het artikel, maar dat gaat ooit wel eens ingevoerd worden.bilgy_no1 schreef op maandag 17 april 2023 @ 19:30:
[...]
Ssst! Breng ze hier in Den Haag niet op malle ideeën...
Liever wordt dynamisch de standaard en worden steeds meer gebruikers automatisch aangestuurd op prijs. Bijv. de laadpalen niet een standaard tarief ongeacht het tijdstip, maar een tijdgebonden tarief (piek/dal of zelfs helemaal dynamisch).
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Ik heb de benodigde capaciteit door NIBE zelf laten berekenen en kwam met een iets kleinere woning uit op een 2040-8. Volgens NIBE moet de capaciteit iets “onder gedimensioneerd” zijn om pendelen te voorkomen en het optimale rendement te halen. Tijdens extremen koude kan het electrisch element indien nodig bijverwarmen.HiBe schreef op maandag 17 april 2023 @ 10:13:
[...]
Wij hebben ~275m2 dus een F2120-12 had prima passend geweest. Over een jaar of 10 als we dat ding moeten vervangen weten we in ieder geval dat minder ook prima is.
Even terug naar het topic….. Het mooie van de meeste warmptepompen is dat je ze standaard al kunt koppelen met de dynamische tarieven om zo optimaal gebruik te kunnen maken van de dynamische tarieven.
Dat zullen van mij niet als eerste horen maar eerder de netbeheerders onder elkaar. Een stroomnet is al lang geen landelijk gegeven meer maar verbonden door interconnecties om het net in evenwicht te houden.bilgy_no1 schreef op maandag 17 april 2023 @ 19:30:
[...]
Ssst! Breng ze hier in Den Haag niet op malle ideeën...
Hier is ook al het bericht doorgesijpeld dat men in NL zich vragen stelt bij de te hoge prijs van de terugleververgoedingen.
De prijzen van piek en dal en dynamisch worden bepaald door vraag en aanbod.
Wanneer iedereen overschakelt naar dynamisch heeft dat uiteraard ook gevolgen voor de prijszetting.
Wat betreft het piek- en daltarief is dat hier in Vlaanderen vanaf 1/1/23 trouwens ook afgelopen. Dat was nog een erfenis toen elektriciteit nog voornamelijk opgewekt werd met nucleaire energie en men 's nachts en in het WE te veel elektriciteit produceerde in verhouding tot de vraag. Dat is nu al verschoven naarmate zonnestraling en windsterkte. Wat uiteraard niet zo voorspelbaar is dan vraag vanuit huishoudens en industrie.
[ Voor 39% gewijzigd door IvoB2 op 17-04-2023 19:59 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik wil ook zo'n snor als die goser naast haar.franssie schreef op maandag 17 april 2023 @ 20:32:
Voor wie het leuk vind, nu op NPO een aflevering van RADAR over dynamische prijzen. Ik kan die vrouw niet uitstaan dus sla even over.
Alle antwoorden staan in de topicstart
Mooi Item, maar die meneer aan tafel over dynamische tarieven wilde ook geen eerlijk verhaal vertellen over zonnepanelen.
Hij had prima kunnen benoemen dat als je verbruik en aanbod even hoog zijn met zonnepanelen, dat je met een vast contract op 0 uitkomt, en met een dynamisch contract een risico loopt, op een hoger of lagere rekening, al zal dat vast niet zoveel schelen. maar nu werd die vraag totaal ontweken. erg jammer.
Had nog wel meer puntjes, maar kan mij daar niet zo druk over maken.
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
ik weet niet of je ooit op het radar forum bent geweest, maar geloof me, dat wil je niet hier hebbenSmuggler schreef op maandag 17 april 2023 @ 22:36:
om de aanbieders te vergelijken hoeven ze enkel naar dit topic te komen.
lijkt mij ookAlle antwoorden staan in de topicstart.
Viel mee dus, ik zal de aflevering morgen terugkijken, ook om de snor waar eerder over gesproken werd te bekijkenMooi Item, maar die meneer aan tafel over dynamische tarieven wilde ook geen eerlijk verhaal vertellen over zonnepanelen.
Hij had prima kunnen benoemen dat als je verbruik en aanbod even hoog zijn met zonnepanelen, dat je met een vast contract op 0 uitkomt, en met een dynamisch contract een risico loopt, op een hoger of lagere rekening, al zal dat vast niet zoveel schelen. maar nu werd die vraag totaal ontweken. erg jammer.
Had nog wel meer puntjes, maar kan mij daar niet zo druk over maken.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ook het salderen werd m.i. prima belicht. Zoals de presentatrice erop doorgaat is zoals de meeste mensen die ik spreek die niet overstag gaan; gebrek aan zekerheid, dus maar niet doen.Smuggler schreef op maandag 17 april 2023 @ 22:36:
Mooi Item, maar die meneer aan tafel over dynamische tarieven wilde ook geen eerlijk verhaal vertellen over zonnepanelen.
Het beste uit te leggen is m.i. met een rekenvoorbeeld. Maar dan wordt het vaak ook vrij technisch (wat ze niet uit de weg gingen bij het onderwerp toen het over negatieve tarieven ging).
Dat rekenvoorbeeld moeten ze toch ook voor de inkoop, dus waarom zou je iets dergelijks niet aanhalen voor het salderen.
De key-spelers hier in het topic hebben die voorbeelden op de website staan, dus moeilijk kan het niet zijn dat in een jip en janneke format te presenteren.
- 'Voor alle mensen zonder zonnepanelen is het superinteressant, want (waarschijnlijk) lagere prijzen dan bij een vast contract.'
- 'Voor mensen met zonnepanelen die hun verbruik goed kunnen sturen naar de daluren kan het interessant zijn. Zo is de stroomprijs bijvoorbeeld ook laag als het hard waait in de herfst.
- 'Voor mensen met zonnepanelen die graag hun opwek in de zomer willen wegstrepen tegen hun verbruik in de winter en daarmee op 0 euro uitkomen bij een vast contract, is het waarschijnlijk wat minder interessant'
op een positief saldo willen uitkomen bij een vast/variabel conteact, is het waarschijnlijk niet interessant.Bard1982 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 11:27:
Voor mensen met zonnepanelen die graag hun opwek in de zomer willen wegstrepen tegen hun verbruik in de winter en daarmee op 0 euro uitkomen bij een vast contract, is het waarschijnlijk wat minder interessant
Wij hebben een verbruik van ongeveer 5000kWh (AC's als warmtepomp) en een opwek van ook ongeveer 5000kWh. We hebben twee EV's die we nu laden bij een publiek punt tegen 0,35 per kWh en dat zal tegen de 7500kWh per jaar liggen in totaal
Het idee dat ik had bij de aanvraag voor 3 fase en SAP is met onze PAP het gewoonlijke verbruik met een vast/variabel contract en opwek salderen zoals we "gewend" zijn. En met de SAP een dynamisch contract bij Tibber puur voor het opladen van de auto's zoveel mogelijk gestuurd op goedkope momenten.
Echter duurt het bij Liander tot wel 12(!) maanden voor ze een 3-fase meter kunnen leveren en nu begin ik weer te twijfelen na het weer bezoeken van dit topic waar een SAP nu steeds minder interessant blijkt te zijn.
Zit nu in de bedenktijd voor een vast contract van een half jaar bij United Consumers; 0,37 piek en 0,33 dal. We stappen hierop over vanaf Essent welke mij echt veel te lang aanhouden op tarieven boven het energieplafond wat mijn inziens gewoon staatskas roof genoemd mag worden.
Niemand kan in een glazen bol kijken, dat snap ik, maar ben wel op zoek naar meningen waar we nu goed aan kunnen doen... Die SAP door laten gaan of juist niet, nu alsnog afzien van een half jaar vast contract en toch meteen voor dynamisch te kiezen.
Nog even op een rijtje:
- 5000kWh "normaal" verbruik
- 5000kWh zonnepanelen opwek
- 250m3 gas voor SWW (ik kijk naar een elektrische boiler)
- 7500kWh laden van de auto's welke we nu nog publiek laden
- SAP annuleren en meteen naar een dynamisch contract?
- SAP aanhouden en auto's gescheiden van te salderen verbruik opladen?
Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West
Zijn de vaste kosten voor een dynamisch contract en een variabel contract nihil of verschillen ze?
Zoniet zie ik buiten de wintermaanden wel een praktisch probleem.
[ Voor 26% gewijzigd door IvoB2 op 18-04-2023 12:02 ]
1) Nee, nou ja je zou dan een tweede omvormer of schakelmechaniek nodig hebben om op twee verschillende meters terug te leveren?IvoB2 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 12:00:
Kan je in NL de opwek van PV zonder kosten verdelen over de PAP en SAP?
Zijn de vaste kosten voor een dynamisch contract en een variabel contract nihil of verschillen ze?
Zoniet zie ik buiten de wintermaanden wel een praktisch probleem.
2) Vaste kosten tussen dynamisch en variabel contract zijn in mijn situatie in ieder geval nagenoeg gelijk.
Wat wel is, met een SAP heb je natuurlijk wel extra vaste kosten.
https://www.kafkas.gr/ile...ragas-4p-40a-250v_193719/
Ja, Griekse site, want hier kosten ze ineens 200-300 euro.
2: Mijn ervaring is dat de vaste kosten van een SAP anders flink negatief zijn hoor, mits je hem inzet voor een woon- of verblijfsfunctie. Én je kunt een inactief 5-jarig contract op één van de aansluitingen plaatsen, voor als er ooit weer een dure periode is.
Maar, waarom ga je in jouw geval niet gelijk voor een dynamisch contract? De eventueel iets lagere opbrengsten door PV worden ruimschoots gecompenseerd door de besparing die je op je EV hebt, lijkt me zo.
Ohja, en kijk eens naar zonneplan ipv tibber, scheelt je weer 1,8ct/kwh.
[ Voor 106% gewijzigd door scoobs op 18-04-2023 12:44 ]
1. Ik vroeg het maar om mee te zijn met de NL discussie.bokkow schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 12:29:
[...]
1) Nee, nou ja je zou dan een tweede omvormer of schakelmechaniek nodig hebben om op twee verschillende meters terug te leveren?
2) Vaste kosten tussen dynamisch en variabel contract zijn in mijn situatie in ieder geval nagenoeg gelijk.
Wat wel is, met een SAP heb je natuurlijk wel extra vaste kosten.
Ik ben nl. Belg en hier is een tweede digitale meter plaatsen gratis maar kan alleen gebruikt worden voor een laadpaal. Technisch is er geen probleem. Ook niet om de PV-opbrengst te delen tussen de twee meters.
Extra hardware, laat staan 2 omvormers, is niet nodig. De netbeheerder regelt dat voor je voor 1€/jaar + netkosten op de tweede ontvanger.
2. En dan zijn er wel enkel nadelen:
- Een variabel contract kost hier nul euro (afhankelijk van de energieleverancier) en dynamisch kost (bij de energieleveranciers die het al aanbieden) 8,6 €/maand. Die extra kost moet je er bij een dynamisch contract op jaarbasis dus al uitkrijgen. En hoe lager je netafname hoe meer een vaste kost doorweegt op de kWh prijs.
- Probleem in Vlaanderen is dat je de thuis opgewekte energie mag delen met een externe of interne afnemer indien beiden in bezit van een digitale meter met meetregime 3 (meetregime 3 kost per jaar maar één € meer dan het standaard meetregime dus dat maakt geen merkbaar verschil).
Maar dan is alleen het delen van de energiecomponent gratis. Alle andere kosten (netkosten, heffingen, accijnzen, BTW) worden dan per kWh evenzeer doorgerekend. Ook wanneer je deelt met jezelf.
In de praktijk komt het er dus op neer dat je kosten zit te betalen op de zelf opgewekte energie die naar de tweede meter gaat. Je overproductie van PV (tussen maart en eind oktober) die je niet kwijt kan in de woning (PAP) moet dus naar het net of deel je met de SAP (maar daar betaal je dan een 9-14 c€/kWh kosten op.
Kan je in de praktijk (vanuit economisch standpunt) al even goed je overtollige energie volledig op het net zetten en de terugleververgoeding opstrijken en met die opbrengst op de SAP alleen dynamisch laden tegen een kost gelijk of lager dan de terugleververgoeding.
[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 18-04-2023 13:06 ]
Dus je zegt; SAP annuleren, en nu direct over naar dynamisch contract?scoobs schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 12:35:
1: Hagar SF440
https://www.kafkas.gr/ile...ragas-4p-40a-250v_193719/
Ja, Griekse site, want hier kosten ze ineens 200-300 euro.
2: Mijn ervaring is dat de vaste kosten van een SAP anders flink negatief zijn hoor, mits je hem inzet voor een woon- of verblijfsfunctie. Én je kunt een inactief 5-jarig contract op één van de aansluitingen plaatsen, voor als er ooit weer een dure periode is.
Maar, waarom ga je in jouw geval niet gelijk voor een dynamisch contract? De eventueel iets lagere opbrengsten door PV worden ruimschoots gecompenseerd door de besparing die je op je EV hebt, lijkt me zo.
Ohja, en kijk eens naar zonneplan ipv tibber, scheelt je weer 1,8ct/kwh.
Daarmee krijg ik eindelijk mijn "kassabon" https://kampmation.eu/Spotswitch-DynPrice-2023-04.pdf
return {
on = {
timer = {
'at *:00'
},
},
logging = {
level = domoticz.LOG_INFO,
marker = 'Test',
},
execute = function(domoticz, item)
-- auto lookup or manually fill in wanted Power and Gas idx
PowerIDX = domoticz.devices('Power').idx
GasIDX = domoticz.devices('Gas').idx
-- fill in output path of CSV files
CSVpath = '/volume1/tmp'
-- NOTHING TO ADAPT FROM HERE --
-- create meters information line
Meters='power&gas;dmtz1;' .. domoticz.time.getISO() .. ';'
device = domoticz.devices(PowerIDX)
Meters=Meters .. device.usage1 .. ';' .. device.return1 .. ';'
Meters=Meters .. device.usage2 .. ';' .. device.return2 .. ';'
device = domoticz.devices(GasIDX)
Meters=Meters .. device.counter
-- check if on month break
yesterday = domoticz.time.addMinutes(-121)
today = domoticz.time.addMinutes(61)
if ( yesterday.month == today.month ) then
csvfile = CSVpath .. '/DPhourly-' .. today.year .. '-' .. today.month .. '.csv'
csvhandle = assert(io.open(csvfile, "a"))
csvhandle:write(Meters .. '\n')
csvhandle:close()
else
csvfile = CSVpath .. '/DPhourly-' .. yesterday.year .. '-' .. yesterday.month .. '.csv'
csvfile = CSVpath .. '/DPhourly-' .. today.year .. '-' .. today.month .. '.csv'
end
end
}
volgens mij zegt hij juist dat een SAP zeer interessant is en blijft.bokkow schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 13:04:
[...]
Dus je zegt; SAP annuleren, en nu direct over naar dynamisch contract?
Ligt het aan mij of is er iets aan de hand ?
[ Voor 5% gewijzigd door KC27 op 18-04-2023 13:26 ]
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
De eerste auction heeft extreme prijzen opgeleverd (<-1000 EUR/MWh), dus de tweede auction (na het openen van de biedboeken) is nu bezig.KC27 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 13:26:
De da-prijzen voor morgen van Nordpool en Entsoe zijn nog niet binnen.
Ligt het aan mij of is er iets aan de hand ?
Dus dit heeft niks met jou persoonlijk te maken
[ Voor 6% gewijzigd door mat.hi.as op 18-04-2023 13:29 ]
Ja dit is te vinden onderaan de epexspot market data pagina: https://www.epexspot.com/en/market-data.mat.hi.as schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 13:28:
[...]
De eerste auction heeft extreme prijzen opgeleverd (<-1000 EUR/MWh), dus de tweede auction (na het openen van de biedboeken) is nu bezig.
Pfff ze willen ons dynamische verbruikers niet meer dan een euro per kWh betalen. Flauw zegDue to the exceeding of the predefined price thresholds, a Second Auction is triggered.
Consequently, the PX order books will be reopened at 12:55 for exactly 15 minutes.
Therefore, the publication of the Market Coupling Results is delayed.
Low prices are detected for:
- The Netherlands (NL) on the following hours: 14, 15, 16
Ik zeg: beiden. Direct een dynamisch contract en tzt een vast contract op je SAP.de Peer schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 13:10:
[...]
volgens mij zegt hij juist dat een SAP zeer interessant is en blijft.
Thanks voor de link, interessant! Ik was/ben nog niet bekend met hoe de prijs tot stand komt.mdvmine schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 13:35:
[...]
Ja dit is te vinden onderaan de epexspot market data pagina: https://www.epexspot.com/en/market-data.
Da's dan wel weer jammer...[...]
Pfff ze willen ons dynamische verbruikers niet meer dan een euro per kWh betalen. Flauw zeg

Of degene die met een dynamisch contract en zonnepanelen (zoals ikmdvmine schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 13:35:
Pfff ze willen ons dynamische verbruikers niet meer dan een euro per kWh betalen. Flauw zeg

er is altijd een uit knop met zonnepanelenmat.hi.as schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 13:44:
[...]
Of degene die met een dynamisch contract en zonnepanelen (zoals ik) niet teveel laten betalen
.
Tot nu toe maar 3x eerder nodig gehad.
Ik ga mijn bitcoin miners alvast even afstoffen
Heeft iemand ervaring hiermee en weet hoe lang die vertraging gaat duren?mat.hi.as schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 13:28:
[...]
De eerste auction heeft extreme prijzen opgeleverd (<-1000 EUR/MWh), dus de tweede auction (na het openen van de biedboeken) is nu bezig.
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
Dat had de business case voor salderen bij dynamisch ook ineens heel anders gemaaktmdvmine schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 13:35:
van de epex website:
Maar dat beantwoord je vraag nog niet.Dear Member,
Due to the exceeding of the predefined price thresholds, a Second Auction is triggered.
Consequently, the PX order books will be reopened at 12:55 for exactly 15 minutes.
Therefore, the publication of the Market Coupling Results is delayed.
- The Netherlands (NL) on the following hours: 14, 15, 16
Low prices are detected for the following bidding areas and 60 min:
Bidding Area High/Low Period
NL (NL)
Low 13 - 14
Low 14 - 15
Low 15 - 16
Disclaimer: The timings are expressed as CET timings.
Disclaimer for entering or modifying orders:
In case a Second Auction is triggered, an Exhange Member is authorized to adjust its orders according to the following rules:
a) For all hours(s) for which thresolds have been reached:
- In case of high prices: add sale volumes, remove purchase volumes, lower the prices of the sell and/or purchase Orders;
- In case of low prices: add purchase volumes, remove sale volumes, increase the prices of the sell and/or purchase Orders;
b) For all hours(s) for which thresolds have not been reached:
- Order modification is authorized if the Exchange Member can justify its intention to improve the situation of the markt Area and hour(s) for which thresolds have been reached.
Please refer to the PX Operational Rules for other specific cases.
Vorige keer dat er zo'n warning kwam was in België. Toen is het juist compleet omgeslagen, In plaats van hele lage prijzen in de genoemde uren, werd het extreem (maar niet té) hoog omdat teveel partijen een aanpassing hadden gedaan. Hopelijk is dat nu niet het geval (al komen mijn panelen dan weer wel mooi uitSmuggler schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 13:47:
[...]
er is altijd een uit knop met zonnepanelen.
Tot nu toe maar 3x eerder nodig gehad.
Ik ga mijn bitcoin miners alvast even afstoffen.
Dat is dus voor het eerst negatief dit jaar (-4 cent zoiets)
[ Voor 70% gewijzigd door jusch op 18-04-2023 13:55 ]
Kijk, toch even afstoffen die bitcoin miners, en de zonnepanelen hebben even 2 uur pauze.
en in de tibber app, die blijkbaar rechtstreeks gekoppeld is.
laat jij nu de zonnepanelen aan staan?KC27 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 14:03:
Wordt dit de opmaat voor de komende zomer:
[Afbeelding]
Hmm, dat is voor mij wel een ethisch dillema. Hoe meer zonnestroom hoe beter voor het klimaat. Om dat nou weg te gooien ten gunste van mijn portemonnee......KC27 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 14:09:
Nee dat zit nog niet in mijn "model", maar ik zet ze wel uit met een netto negatieve prijs.
Anderzijds is dat met congestiemanagement natuurlijk business as usual, maar dan in het kwadraat.
Negatieve prijzen betekent in de regel een overschot, dus geen noodzaak om extra pv op het net te duwen.Marcva schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 14:20:
[...]
Hmm, dat is voor mij wel een ethisch dillema. Hoe meer zonnestroom hoe beter voor het klimaat. Om dat nou weg te gooien ten gunste van mijn portemonnee......
Anderzijds is dat met congestiemanagement natuurlijk business as usual, maar dan in het kwadraat.
Dat zijn netto negatieve prijzen zelfs met €0.17 aan energiebelasting en inkoopkosten. Even 2 uur lang goed stoken morgen, goed voor het milieu en mijn portemonnee.IvoB2 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 14:27:
Een klein beetje geduld kan nooit kwaad.
[Afbeelding]
Stoken? De daling is over de middag dus op die uren meer dan zon genoeg. Dus totaal geen nood aan stoken noch transport van energie over het net. Dat is pas goed voor het klimaat en de protefeuille.
Alhoewel. De dip voor afname via het net waarbij de prijzen all in negatief zijn is uiteraard veel kleiner dan de tijdsvork voor negatieve prijzen voor teruglevering (je betaalt dus om eigen energie op het net te mogen zetten).
Goed nieuws dus voor consumenten met een DA dynamisch tarief die nog moeten stoken maar wellicht minder goed nieuws voor prosumenten zonder eigen opslag en met een dynamisch tarief die onnodig verbruikers over de middag moeten inschakelen om te voorkomen dat ze eigen productie richting net sturen.
[ Voor 54% gewijzigd door IvoB2 op 18-04-2023 14:36 ]
In ieder geval; ik ga het ervan nemen, en die thermische buffer volledig opladen in die twee uur. Voelt wel raar aan dat er op de andere meter alsnog 91ct/kwh betaald wordt.
[ Voor 9% gewijzigd door scoobs op 18-04-2023 14:36 ]
Wie was dat ook alweer? "Nou negatieve consumentenprijzen gaan we dit jaar niet zien!" hahaSmuggler schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 13:55:
2 uur lang -20 cent.
Kijk, toch even afstoffen die bitcoin miners, en de zonnepanelen hebben even 2 uur pauze.
-8 zelfsjusch schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 13:54:
-19,4 cent
Dat is dus voor het eerst negatief dit jaar (-4 cent zoiets)
:strip_exif()/f/image/3Ut2hRQN55yQ5uuegocU6LTf.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij een goed geïsoleerd huis vervangt het verwarmen op een ander moment. Uit de warmteverliesberekening voor mijn huis komt voor 10 graden buiten (gemiddeld tussen dag en nacht) 1.26 kW transmissieverlies en 0.25 kW ventilatieverlies, 36 kWh per dag.IvoB2 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 14:33:
Het is maar hoe je het bekijkt en hoe je situatie is.
Stoken? De daling is over de middag dus op die uren meer dan zon genoeg. Dus totaal geen nood aan stoken noch transport van energie over het net. Dat is pas goed voor het klimaat.
Ik verbruik nu 4 kWh per dag voor het warm houden, x5 COP = 20 kWh thermisch. Rest krijg ik van zon op de raampartijen en natuurlijk andere (bijv. PC, TV, vaatwasser) stroomverbruik dat 1:1 wordt omgezet naar warmte.
Beter stoken als er toch overschot groene stroom is dan 's avonds van een gascentrale.
[ Voor 4% gewijzigd door w00key op 18-04-2023 14:41 ]
haha dat was ik... gelijk 1 dag later ongelijk bewezen. deze zag ik niet aankomen zo opeens.mdvmine schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 14:37:
[...]
Wie was dat ook alweer? "Nou negatieve consumentenprijzen gaan we dit jaar niet zien!" haha
Zoals ik schreef, dat hangt van de situatie af.scoobs schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 14:35:
@IvoB2 Gelukkig zijn stenen huizen ideale thermische batterijen. Bovendien is de COP van je airco dan het hoogste, dus is het alsnog vrij efficient allemaal.
Hier is het in de leefruimte (en dat zal morgen dus niet anders zijn) tussen de 22 en 23°C (louter op kernfusie) dus ik zie geen enkele reden om dat met een airco warmer te gaan stoken?
Verwarmen op kernfusie zonder gebruik te maken van het net noch airco vind ik dan toch iets efficiënter en milieuvriendelijker?
De stroom die we morgen niet zelf kunnen verbruiken en niet zelf voor later gebruik kunnen opslaan gaat richting EV aan 55 cent/kWh (netto 35 cent/kWh) en/of richting net aan 20 cent/kWh. Lijkt me ook nog eens economisch voordeliger dan een paar cent te krijgen om een paar uur van de dag van het net af te nemen?
De rekening lijkt me vrij eenvudig te maken toch?
Het uur erna -9 toch?
Maar het is inderdaad drie uur in plaats van twee uur. ANWB geeft -0,23/-0,24/-0,18 aan voor 13:00-16:00 uur, dus bij hen is het -0,01 dat derde uur.
Nou wel hoe de accu van mijn auto zsm leeg isArnaud1980 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 14:43:
Iemand een idee hoe je je accu zo snel mogelijk leeg krijgt
Dan verstaan we iets anders over een "goed geïsoleerde woning".w00key schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 14:40:
[...]
Bij een goed geïsoleerd huis vervangt het verwarmen op een ander moment. Uit de warmteverliesberekening voor mijn huis komt voor 10 graden buiten (gemiddeld tussen dag en nacht) 1.26 kW transmissieverlies en 0.25 kW ventilatieverlies, 36 kWh per dag.
Ik verbruik nu 4 kWh per dag voor het warm houden, x5 COP = 20 kWh thermisch. Rest krijg ik van zon op de raampartijen en natuurlijk andere (bijv. PC, TV, vaatwasser) stroomverbruik dat 1:1 wordt omgezet naar warmte.
Beter stoken als er toch overschot groene stroom is dan 's avonds van een gascentrale.
Mijn woning is niet eens optimaal geïsoleerd (een gerenoveerd pan uit de jaren negentig van vorige eeuw) en verbruikt nu 0 kWh per dag. Alle verwarming komt in deze tijd van het jaar rechtstreeks van kernfusie in overvloed en gratis beschikbaar.
Dus beter helemaal niet extra stoken dan om het even van welke centrale en de energie voortkomend uit HE voorbehouden voor o.a. mobiliteit en een later tijdstip wanneer de prijzen terug stijgen (het grootste deel van het etmaal dus).
Waarom zou je dat willen?Arnaud1980 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 14:43:
Iemand een idee hoe je je accu zo snel mogelijk leeg krijgt
Je kan de stroom dumpen in een EV of terugleveren aan het net wanneer de netprijzen positief zijn.
De NL prijzen zijn vandaag de hele dag positief en bereiken hun piek tussen 18:00 en 21:00 uur en blijven positief tot morgen 11:00 uur. Dus tijd genoeg.
Voor de prijspiek tussen 06:00 en 09:00 is het al te laat.
[ Voor 44% gewijzigd door IvoB2 op 18-04-2023 14:55 ]
Betekent dit dat het heel erg zonnig wordt en dat het dus geld gaat kosten om KW's terug te leveren?
Allemaal de zonnepanelen weer uitzetten
Combinatie van zon en wind en vraag en aanbod en zoals ik al schreef kost het je dus geld wanneer je gaat terugleveren en zelf niet kan opslaan en/of direct verbruiken om de vork van negatieve prijzen te overbruggen.So_Surreal schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 14:48:
Ik zie bij Zonneplan dat er morgen tussen 13:00 en 15:00 een negatief tarief is.
Betekent dit dat het heel erg zonnig wordt en dat het dus geld gaat kosten om KW's terug te leveren?
Ik gebruik 6000kWh per jaar en lever er 1500 terug. Heeft het dan zin om de zonnepanelen uit te zetten of maakt dat niet uit gezien salderen?
Huizen met grote raampartijen op zuiden zijn ideaal daarvoor. Hier is de hele wijk gebouwd op oost-west en met een rijtjeshuis nog geen 5 meter breed haal je de 18 graden niet zonder bijwarmen.IvoB2 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 14:47:
[...]
Dan verstaan we iets anders over een "goed geïsoleerde woning".
Mijn woning is niet eens optimaal geïsoleerd (een gerenoveerd pan uit de jaren negentig van vorige eeuw) en verbruikt nu 0 kWh per dag. Alle verwarming komt in deze tijd van het jaar rechtstreeks van kernfusie in overvloed en gratis beschikbaar.![]()
Dus beter helemaal niet extra stoken dan om het even van welke centrale en de energie voortkomend uit HE voorbehouden voor o.a. mobiliteit en een later tijdstip wanneer de prijzen terug stijgen (het grootste deel van het etmaal dus).
Niet te veel rondjes rijden hede Peer schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 14:46:
[...]
Nou wel hoe de accu van mijn auto zsm leeg is
Ik val eigenlijk in dit bakje met op dit moment een hogere opwek dan verbruik, maar bij mij speelt ook nog mee dat ik dynamisch gewoon een 'beter systeem' vindt. Meer verbruiken overdag wanneer er veel groene stroom is, ipv 's nachts in de daluren. Daarnaast wordt er op deze manier naar mijn mening een ethischer/transparanter/eerlijker verdienmodel gehanteerd door de leveranciers.Bard1982 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 11:27:
- 'Voor mensen met zonnepanelen die graag hun opwek in de zomer willen wegstrepen tegen hun verbruik in de winter en daarmee op 0 euro uitkomen bij een vast contract, is het waarschijnlijk wat minder interessant'
Om deze redenen blijf ik graag dynamisch, ook al kan ik vast en zeker goedkoper uit zijn met mijn stroom ergens anders.
Hier ben ik het mee eens, ik denk ook dat we voor de energie transitie deze kant op moeten.jojost1 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 14:54:
[...]
Ik val eigenlijk in dit bakje met op dit moment een hogere opwek dan verbruik, maar bij mij speelt ook nog mee dat ik dynamisch gewoon een 'beter systeem' vindt. Meer verbruiken overdag wanneer er veel groene stroom is, ipv 's nachts in de daluren. Daarnaast wordt er op deze manier naar mijn mening een ethischer/transparanter/eerlijker verdienmodel gehanteerd door de leveranciers.
Om deze redenen blijf ik graag dynamisch, ook al kan ik vast en zeker goedkoper uit zijn met mijn stroom ergens anders.
Met zulke negatieve tarieven.Remz schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 14:52:
Hoe zit dat dan met salderen en de negatieve tarieven?
Ik gebruik 6000kWh per jaar en lever er 1500 terug. Heeft het dan zin om de zonnepanelen uit te zetten of maakt dat niet uit gezien salderen?
Dus onder de -15 cent. zoals morgen dus met -19 cent. heeft het zeker zin om je panelen uit te zetten.
De vraag is ook wel hoeveel je daar dan mee wint.
Geen idee hoeveel je opwekt in die 3 uur. maar als dat maar 20kwh is. dan bespaar je 20x 4 cent. = 80 cent.
de vraag is, is dat de moeite waard voor deze ene keer.
Ik heb geen kennis van omvormers en hoe goed het is voor de levensduur om die aan en uit te schakelen.
Hetzelfde als altijd met salderen en dynamische tarieven: de belasting van de levering wordt weggestreept tegen verbruik op een ander moment, de variabele uurprijs wordt toegepast op de teruggeleverde kWh.Remz schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 14:52:
Hoe zit dat dan met salderen en de negatieve tarieven?
Als je de opwek van die paar uur niet zelf kunt gebruiken, is het financieel interessanter (maar het is uiteindelijk alsnog centenwerk) om ze uit te zetten. Je betaalt per teruggeleverd kWh meer dan je aan belasting terugwint.Ik gebruik 6000kWh per jaar en lever er 1500 terug. Heeft het dan zin om de zonnepanelen uit te zetten of maakt dat niet uit gezien salderen?
[ Voor 3% gewijzigd door anboni op 18-04-2023 14:58 ]
Inderdaad.w00key schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 14:52:
[...]
Huizen met grote raampartijen op zuiden zijn ideaal daarvoor. Hier is de hele wijk gebouwd op oost-west en met een rijtjeshuis nog geen 5 meter breed haal je de 18 graden niet zonder bijwarmen.
Zoals ik schreef hangt het van ieders situatie af.
Hier in de leefruimte gedeeltelijk op oost en west en volledig op zuid ramen van vloer tot plafond.
Goedkoper wordt de verwarming niet.
Gewoon de zekering van de omvormer eruit. Doet niets aan de levensduur.Smuggler schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 14:57:
[...]
Ik heb geen kennis van omvormers en hoe goed het is voor de levensduur om die aan en uit te schakelen.
Wanneer er in de toekomst steeds meer HE geproduceerd wordt zullen ze sowieso door de netbeheerder aangestuurd moeten worden om het net stabiel te houden.
Bedankt!anboni schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 14:57:
[...]
Hetzelfde als altijd met salderen en dynamische tarieven: de belasting van de levering wordt weggestreept tegen verbruik op een ander moment, de variabele uurprijs wordt toegepast op de teruggeleverde kWh.
[...]
Als je de opwek van die paar uur niet zelf kunt gebruiken, is het financieel interessanter (maar het is uiteindelijk alsnog centenwerk) om ze uit te zetten. Je betaalt per teruggeleverd kWh meer dan je aan belasting terugwint.
Er past na vanavond nog wel 33kWh in de auto, dus die gaat dan tijdens die uurtjes aan de lader en laat ik de zonnepanelen aan (als ik 6kWh in die drie uurtjes opwek is het veel). Die paar cent maakt toch niet uit, het is al leuk dat je betaald krijgt om de auto vol te laden.
[ Voor 3% gewijzigd door Remz op 18-04-2023 15:00 ]
Zo denk ik er inderdaad ook over, worden hoe dan ook lekker goedkope kilometers als ik donderdag naar kantoor gaRemz schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 15:00:
[...]
Bedankt!
Er past na vanavond nog wel 33kWh in de auto, dus die gaat dan tijdens die uurtjes aan de lader en laat ik de zonnepanelen aan. Die paar cent maakt toch niet uit, het is al leuk dat je betaald krijgt om de auto vol te laden.
Gelukkig heb ik een auto waar de stroom van de zonnepanelen direct in kanIvoB2 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 14:50:
[...]
Combinatie van zon en wind en vraag en aanbod en zoals ik al schreef kost het je dus geld wanneer je gaat terugleveren en zelf niet kan opslaan en/of direct verbruiken om de vork van negatieve prijzen te overbruggen.
Doordacht en lovenswaardig initiatief.jojost1 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 14:54:
[...]
Ik weet niet of het in NL al kan maar je zou je uiteraard ook nog altijd bij een energiecoöperatie kunnen aansluiten die de overschot van zonne-energie van de eigen leden opkoopt en herverdeeld naar de leden met op dat ogenblik een vraag. En niet alleen dat doet maar ook zelf produceert via wind en waterkracht zodat je niet alleen door de dag HE produceert en er ook na zonsondergang en voor zonsopgang groene energie naar de klanten met een energievraag kan gestuurd worden.
Moet je wel uitkijken dat je accu morgen na de middag al niet vol zit.Senaxx schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 15:07:
[...]
Gelukkig heb ik een accu waar de stroom van de zonnepanelen direct in kanHoef ik het niet het net op te gooien.
Hier was de accu vandaag bv. tussen 10:00 en 11:00 al 100% gevuld en de boiler nadien ook via direct verbruik van PV al op 90 minuten op temperatuur.
:strip_exif()/f/image/KhIQB62qhv01p1IsYHAWgZb1.jpg?f=fotoalbum_large)
De EV staat spijtig genoeg vandaag bij de dealer wegens begeven elektromotor na 45.000 km.

Hopelijk vanavond opgelost.
Ze geven op locatie voor morgen nog meer zon dan vandaag het geval was:
:strip_exif()/f/image/vYfiXCeCqatTIYgJNAHwCydx.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 65% gewijzigd door IvoB2 op 18-04-2023 15:23 ]
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels