Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-09 15:29
SPetra schreef op woensdag 12 april 2023 @ 17:33:
[...]

Als ik zo vrij mag zijn.... bij welke partij heb jij goede ervaring met het afnemen van stroom? En zit je voor gas wel dynamisch?
Sinds april hebben wij 16 panelen liggen. De gem. stroomprijs ligt nu op €0.29. De terugleverprijs op €0,24. Ik heb de indruk dat dit nog verder gaat dalen de komende tijd.... dus dan inderdaad beter traditioneel salderen.
Zeker mag dat, daar zijn we hier voor op een forum.

Ik heb nu al 1.5jaar panelen en een hybrid omvormer met accu. In de 2 winters heb ik de laagste kwh prijs voor afname gezocht. Dat bleek steeds dynamisch te zijn, Tibber dus. In het goedkoopste uur accu laden en de rest van de dag nauwelijks stroom nodig. 6kwh zelfbouw accu was ik 1200 euro voor kwijt.

In de zomers zoek ik de toko met hoogste tlv (en accu uit). In 2022 6 keer overgestapt ofzo, helaas bleven de partijen het steeds nodig vinden de tarieven aan te passen dus tja, kan ik ook niet helpen :+
In 2022 iets van 2000 euro gekregen van de vriendjes van Eneco.

Nu zit ik bij SamenOm (dacht ik, of VanOns) voor 60-70 cnt, en die hanteren nog 1:1 tlv ex btw, dus dat is vrij schappelijk. Tot 1 juli in ieder geval, erna is t feest vorobij :9

Gas dikke 1.5j vast (3j contract) bij GC, meen 1.95. Maar dat is al ruime tijd dus 1.45 vanwege het plafond. Gezien ik 900m3 per jaar verstook hoef ik niet over te stappen, plus dit jaar wsl gas eruit en wp erin. 8)

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:18
Zijn er al verwachtingen wat het sluiten van de Duitse kerncentrales kan gaan doen met de prijzen? Toen in Frankrijk afgelopen jaar een aantal centrales dicht waren stond de prijs in Nederland ook een aantal centen hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
@TheBrut3 Dat is een gepland proces itt Frankrijk '22. Er draaien daar inmiddels gewoon wat kolencentrales wat harder.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

TheBrut3 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 19:55:
Zijn er al verwachtingen wat het sluiten van de Duitse kerncentrales kan gaan doen met de prijzen? Toen in Frankrijk afgelopen jaar een aantal centrales dicht waren stond de prijs in Nederland ook een aantal centen hoger.
Duitsland gaat steenkool verbranden, dat is goedkooop spul. Ik verwacht weinig invloed op onze prijzen, centenwerk.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen50
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 17-08 17:10
Wie met zonnepanelen heeft besloten om van dynamische tarieven af te stappen en te gaan kiezen voor variabele tarieven bij een reguliere provider?
Zo ja, welke provider heb je gekozen en waarom? Dank voor de feedback.

Via https://www.independer.nl/energie zie ik dat Engie een teruglevertarief hanteert gelijk aan het kale leveringstarief.
Is dit de beste keuze (van mei tot en met september zal ik zeker meer opwekken dan verbruiken

[ Voor 30% gewijzigd door Jeroen50 op 12-04-2023 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-07 21:34
KC27 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 13:10:
Morgenmiddag is de kale prijs -0,05 euro/kWh 😊
Netto 10 ct/kWh 😊😊
Slecht voor mensen met zonnepanelen. Voor mij ook de reden om weer over te stappen op een jaar contact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08:48
Jeroen50 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 20:37:
Wie met zonnepanelen heeft besloten om van dynamische tarieven af te stappen en te gaan kiezen voor variabele tarieven bij een reguliere provider?

Ik zie dat Oxxio hoge tarieven heeft (0.36-0.42) en krijg je dit ook bij teruglevering?
Deze vraag gaat niet meer over dynamische tarieven. Check de links in de topic start (eerste post) naar het toepasselijke Topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S91
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14-09 22:10

S91

Jeroen50 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 20:37:

Via https://www.independer.nl/energie zie ik dat Engie een teruglevertarief hanteert gelijk aan het kale leveringstarief.
Is dit de beste keuze (van mei tot en met september zal ik zeker meer opwekken dan verbruiken
Ik :w dynamische winter gehad en per maart bij Engie (contract al in december afgesloten, TLV €0,51 normaal €0,39 dal). Zie verder deze post.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Laatst online: 20-07 21:34
IvoB2 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 14:03:
[...]

Even nuanceren: tussen 13:00 en 15:00 uur, waar iemand met PV en/of uit werken dus weinig tot niets aan heeft. :)
Integendeel, wie met PV productie tussen 13:00 en 15:00 zijn eigen productie niet volledig zelf kan verbruiken (en niet meer saldeert) en lokaal opslaan mag betalen om eigen opwek op het net te zetten en 's avonds de volle pot betalen om terug van het net af te nemen.
Volgens mij klopt dit niet, zelfs met negatieve prijzen die we morgen hebben, blijft de totaalprijs positief , je saldeert altijd minimaal de belastingen nog.

Dus (gelukkig) niet zo dat je echt moet ‘betalen’. echt interessant is het echter ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retlowr
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 31-08 12:41
Tibber koopt dus GvO's voor Nederlandse zon en/of wind. Nou maakt het mij niet uit of "groen" uit Nederland of waar dan ook vandaan komt,. Echter prijzen van buitenlandse GvO's zijn beduidend lager dan die van de Nederlandse. GvO's zijn europees gereglementeerd, en we leven in een Europa van vrije handel en uitwisseling van diensten. Waarom kiest Tibber dan schijnbaar voor "duur" NL, terwijl ze elders voor hun klanten goedkopere certificaten kunnen inkopen. Nogmaals, het kan niet te maken hebben met hun verdienmodel want zoals ze in hun mailing van 30 januari over de verhoging van de GvO en onbalanskosten melden:

<quote>
"We willen nogmaals benadrukken dat we bij Tibber nooit verdienen aan je stroomverbruik, maar onze klanten juist willen helpen zo min mogelijk energie te verbruiken. Dat zal altijd zo blijven.
</quote>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frag1le
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-09 11:32
Frag1le schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 15:16:
[...]
Ik ben benieuwd of ik dan de Tibber Pulse, app en api nog kan gebruiken.
Hierbij het antwoord:
Tibber Pulse is te gebruiken, het actuele verbruik is ook nog zichtbaar in de app, de api functioneert ook nog afgezien van de entiteit 'electricity price'.
De uurtarieven zijn niet meer zichtbaar in de app, deze button is nu een 'Stap over' button geworden.
De Analyse laat geen nieuwe verbruiken meer zien maar nog wel de historische.
Het Huidig verbruik via de Pulse laat nog wel een 'Dagverbruik' en 'Productie vandaag' zien met EUR bedragen eronder, deze bedragen zijn natuurlijk niet gebaseerd op mijn tarieven nu.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@Frag1le Indien wenselijk kan je de Pulse ook buiten Tibber's ecosysteem gebruiken.

Tijdens setup na een reset op het juiste moment afhaken en je kunt je eigen MQTT server opgeven.
Of je gaat wat verder en flasht erg gewoon iets anders op natuurlijk. :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Laatst online: 04-09 07:09
Kaaschef schreef op woensdag 12 april 2023 @ 21:07:
[...]

Volgens mij klopt dit niet, zelfs met negatieve prijzen die we morgen hebben, blijft de totaalprijs positief , je saldeert altijd minimaal de belastingen nog.

Dus (gelukkig) niet zo dat je echt moet ‘betalen’. echt interessant is het echter ook niet.
Jup.

En ook al heb je PV, tijdens het goedkoopste uur stroom verbruiken levert altijd een besparing op. De meeste vaatwassers, drogers en wasmachines hebben een timer dus die zijn het eenvoudigst.

Negatieve markt prijzen komt enkel vanwege de huidige subsidieregelingen voor zon-/windparken en zijn eindig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darksteel83
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02-09 21:41
Zie ik het nu goed dat je vandaag 13-04-2023 tussen 13:00 en 16:00 je 50 euro per MWh krijgt?
https://www.epexspot.com/en/market-data
https://energy-charts.inf...art.htm?l=en&c=NL&week=15

Als je geen belasting zou betalen zou dit echt helemaal top zijn met een accu.

Het word echt tijd voor zonnepanelen en om mijn vriendin ervan te overtuigen om naar dynamisch te gaan zolang we nog geen zonnepanelen hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ta8sNkunYj5GB2qeTlE3FZnzgpk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8T2Sv1EknBvx8eHpGxjwFm72.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-09 17:58

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
Darksteel83 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 08:01:
Zie ik het nu goed dat je vandaag 13-04-2023 tussen 13:00 en 16:00 je 50 euro per MWh krijgt?
https://www.epexspot.com/en/market-data
https://energy-charts.inf...art.htm?l=en&c=NL&week=15

Het word echt tijd voor zonnepanelen en om mijn vriendin ervan te overtuigen om naar dynamisch te gaan zolang we nog geen zonnepanelen hebben.

[Afbeelding]
Ja dat klopt.

Zolang je in totaal per jaar niet meer teruglevert, ontvang je dus met zonnepanelen ook nog altijd 10 cent voor de stroom, omdat je de stroom mag salderen.
Mocht je echt over productie hebben dan worden dit de tijden om de panelen uit te zetten.
Maar wees voorzichtig daarmee als je in die situatie zit, de prijzen hebben zich nog wel eens verder negatief ontwikkeld (record staat op -20 cent kale prijs),

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Gecko123 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 07:20:
[...]
En ook al heb je PV, tijdens het goedkoopste uur stroom verbruiken levert altijd een besparing op. De meeste vaatwassers, drogers en wasmachines hebben een timer dus die zijn het eenvoudigst.
Dat klopt natuurlijk niet altijd.
Je kan in normale omstandigheden met één meter nl. niet iedere dag zomaar overschakelen van een dynamisch contract naar een variabel contract.
Wanneer je PV hebt en je gaat van het net stroom afnemen op de goedkoopste uren (en die uren zijn bij veel zon soms ook al tijdens de middag - zoals in het voorgaande voorbeeld bv. tussen 13:00 en 15:00 uur - waarbij het dus al helemaal geen zin heeft om dan via het net te gaan verbruiken) staat daar ook tegenover dat de teruglevering tegen een minimale prijs is.
Je zal dan moeten zien dat die paar goedkope uren dynamisch afnemen opwegen tegen de vele uren dat je duurder kan terugleveren met een variabel contract. En over een langere termijn genomen is dat meestal niet zo. Het verlies van zeer lage injectieprijzen bij een dynamisch contract weegt niet op tegen de paar euro's winst bij de afname tijdens een paar goedkope uren.
Je moet winst en verlies van je energierekening zien over een lagere periode (bv. een jaar) en niet aan cherrypicking doen door je blind te staren op een paar uren dat er uitzonderlijk lage prijzen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Darksteel83 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 08:01:
Maar je betaalt uiteraard altijd wel een belasting.
Moesten er geen belasting en kosten geheven worden op elektriciteit en je altijd kon afnemen tegen de prijs van de naakte stroomcomponent zou de investering in een accu ook geen zin hebben want dan kon je beter altijd afnemen van het net.

Je vergeet ook dat je met een accu niet 1:1 stroom afneemt. Buiten de kosten op afname moet je ook nog eens de verliezen voor de omvorming van AC naar DC en terug naar AC in rekening brengen (reken afhankelijk van de configuratie van het systeem maar om een 10 tot 30% omzettingsverlies), een jaarlijkse degradatie van de accu rond de 2% en uiteraard de investeringskost in een accusysteem dat je eerst eruit moet halen voor je ook maar één euro winst kan beginnen maken.

De dip van vandaag speelt zich ook alleen af rond de middag gedurende een tweetal uur. Afhankelijk van de kosten zou je dan met een accu gedurende twee uur stroom kunnen afnemen aan 5 tot 10 cent/kWh. Tel daar nog de omvormerverliezen bij en de afschrijvingskosten in de accu en je afnameprijs zal al niet veel lager liggen dan de kosten van een variabel contract (die 24/7 gelden).
Voor de investeringskost van een accu (onderhevig aan degradatie) kan je dan, als je dak het toelaat, beter investeren in PV (met een veel lagere degradatie en nauwelijks onderhoudskosten) en daar 1:1 je stroom van afnemen.

Verder zitten jullie in NL in de vrij unieke situatie van salderen + plafondprijs.
Investeren in PV en/of accu is iets voor de lange termijn (10 tot 25 jaar).
Die unieke situatie van salderen blijf uiteraard op die termijn ook niet houdbaar en dan ziet het plaatje er weer helemaal anders uit.

[ Voor 32% gewijzigd door IvoB2 op 13-04-2023 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darksteel83
IvoB2 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 08:17:
[...]

Maar je betaalt uiteraard altijd wel een belasting.
Moesten er geen belasting en kosten geheven worden op elektriciteit en je altijd kon afnemen tegen de prijs van de naakte stroomcomponent zou de investering in een accu ook geen zin hebben want dan kon je beter altijd afnemen van het net.

Je vergeet ook dat je met een accu niet 1:1 stroom afneemt. Buiten de kosten op afname moet je ook nog eens de verliezen voor de omvorming van AC naar DC en terug naar AC in rekening brengen (reken afhankelijk van de configuratie van het systeem maar om een 10 tot 30% omzettingsverlies), een jaarlijkse degradatie van de accu rond de 2% en uiteraard de investeringskost in een accusysteem dat je eerst eruit moet halen voor je ook maar één euro winst kan beginnen maken.
Dat is duidelijk alleen een thuis accu lijkt me ook niet interessant met de kosten die je er dan bij hebt. Uiteindelijk verwacht ik de accu's eerder bij de zonnepanelen. Dan heb je normaal alleen een DC/DC omzetting voor het laden. Maar zolang je nog kunt salderen is een dynamisch contract minder interessant met zonnepanelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Darksteel83 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 08:26:
[...]
Dat is duidelijk alleen een thuis accu lijkt me ook niet interessant met de kosten die je er dan bij hebt. Uiteindelijk verwacht ik de accu's eerder bij de zonnepanelen. Dan heb je normaal alleen een DC/DC omzetting voor het laden. Maar zolang je nog kunt salderen is een dynamisch contract minder interessant met zonnepanelen.
Accu met PV geeft uiteraard ook niet alleen DC/DC omzetting. Vanuit de accu heb je terug een omzetting naar AC nodig voor de verbruikers.
En alleen met een hybride omvormer (één omvormer voor PV en accu) heb je in eerste instantie DC/DC. Met retrofit heb je dat al niet (dubbele verliezen). Hybride en retrofit hebben elk hun specifieke voor- en nadelen maar dat is volledig off topic dus daar ga ik hier niet verder over uitwijden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Master FX
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Volgens de zonneplan app betaal ik vandaag 9 ct tussen 13u en 16u.

Stay safe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
Darksteel83 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 08:26:
[...]

Maar zolang je nog kunt salderen is een dynamisch contract minder interessant met zonnepanelen.
Dat hangt dus af van de verhouding tussen je verbruik en wat je zelf opwekt. Bij hoog verbruik en weinig opwek kan dynamisch alsnog goedkoper zijn met PV.

De tabel in de Topic Start geeft een idee van waar het omslagpunt zou kunnen liggen. Het is niet exact te berekenen, aangezien er teveel variabelen zijn, maar de tabel geeft enige houvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zaadstra
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-09 22:24

zaadstra

Überprutser

Hoe kunnen deze prijzen dan in NL, als je naar de omringende landen kijkt???
Het is geen stormweer of superzonning of zo.
Overigens stijgt de prijs al weer na morgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mat.hi.as
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03:39
zaadstra schreef op donderdag 13 april 2023 @ 09:19:
[...]

De windparken op zee produceren genoeg stroom. Die hebben geen storm nodig om al richting max productie te gaan. En de zon schijnt volop, en gecombineerd met relatief milde temperaturen, zorgt dat voor meer opwek dan consumptie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darksteel83
zaadstra schreef op donderdag 13 april 2023 @ 09:19:
[...]

In de eerste plaats hebben we de meeste zonnepanelen per inwoner van de EU.
We komen waarschijnlijk door de combinatie van zon en wind boven onze vraag uit. Dit komt best wel vaak voor tegenwoordig.

De zonnepanelen die op huizen staan hebben door de salderings regeling helemaal geen zin om nu te stoppen met leveren.
Er zijn x gascentrales die beschikbaar moeten zijn voor reserve vermogen en dus waarschijnlijk op een minimale stand, maar dus niet uit moeten draaien om snel aan te kunnen als dat toch nodig blijkt. Tennet betaald voor dit reserve vermogen.
Waarom de zonnepanelen en windmolens verder blijven leveren bij prijzen onder 0 snap ik minder goed. Waarschijnlijk door een subsidie regeling en/of garanties van oorsprong die een waarde hebben. Want je zou verwacht dat hun anders precies op 0 of iets daarboven stoppen met leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zaadstra
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-09 22:24

zaadstra

Überprutser

mat.hi.as schreef op donderdag 13 april 2023 @ 09:28:
[...]

De windparken op zee produceren genoeg stroom. Die hebben geen storm nodig om al richting max productie te gaan. En de zon schijnt volop, en gecombineerd met relatief milde temperaturen, zorgt dat voor meer opwek dan consumptie.
Als ik dan dit lees:
In 2023 moet er voor minimaal 4,5 GW vermogen aan windmolens op zee staan. Deze afspraak staat in het Energieakkoord voor duurzame groei. Windmolens op zee leveren dan 3,3% van alle energie in Nederland.
Dan lijkt me dat die 3,3% van het geheel niet echt het verschil kan maken.

Bron: https://www.rijksoverheid...nergie/windenergie-op-zee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
zaadstra schreef op donderdag 13 april 2023 @ 09:39:
[...]

Als ik dan dit lees:

[...]

Elektriciteit is dan ook slechts een klein deel van het totale energieverbruik. We verbruiken 3 EJ per jaar, Da's gemiddeld 5,5 kW per inwoner. Besparingen door huishoudens zijn dan ook gerommel in de marge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebari
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 26-03 12:07
Ha allen.

Heb jullie advies nodig.
Mijn contract bij Greenchoice verloopt op 01-05-2023. Was een driejarig contract dus ik kom van redelijk mooie tarieven af.

Omdat ik een electrische auto (lease) rijd en met name aan huis laad en dat redelijk kan plannen ben ik de mogelijkheid aan het overwegen om een dynamisch energiecontract te kiezen.
Mijn jaarlijks verbruik bruto zit op 10317 kWh. Door de 12 zonnepanelen lever ik nog 2140 kWh terug. Gas is te verwaarlozen met een verbruik van 307 m3.

Ik heb denk ik wel de vraag beantwoord of een dynamisch energietarief voor mij rendabel zou kunnen zijn, maar ik heb nog wel de vraag of het nú al zin heeft. We zitten immers voor de zomer en dan vindt de grootste opbrengst en teruglevering plaats. in een dynamisch contract zou dat tegen aanzienlijk lagere of misschien wel negatieve tarieven zijn, terwijl in een vast / variabel contract dat tegen een hoger tarief ligt.

Is het in mijn situatie dan niet handiger om even te wachten tot na de zomer en dan per 01-10 bijvoorbeeld over te stappen naar een dynamisch tarief?

En nog een andere vraag: wat doen lease EV rijders met eenn dynamisch contract met de kWh prijs die ze opgeven aan de leasemaatschappij? Je zult iets van een gemiddelde moeten aanhouden, maar hoe vaak ga je dat wijzigen?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-09 17:58

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
sebari schreef op donderdag 13 april 2023 @ 10:27:
Ha allen.

Heb jullie advies nodig.
Mijn contract bij Greenchoice verloopt op 01-05-2023. Was een driejarig contract dus ik kom van redelijk mooie tarieven af.

Omdat ik een electrische auto (lease) rijd en met name aan huis laad en dat redelijk kan plannen ben ik de mogelijkheid aan het overwegen om een dynamisch energiecontract te kiezen.
Mijn jaarlijks verbruik bruto zit op 10317 kWh. Door de 12 zonnepanelen lever ik nog 2140 kWh terug. Gas is te verwaarlozen met een verbruik van 307 m3.

Ik heb denk ik wel de vraag beantwoord of een dynamisch energietarief voor mij rendabel zou kunnen zijn, maar ik heb nog wel de vraag of het nú al zin heeft. We zitten immers voor de zomer en dan vindt de grootste opbrengst en teruglevering plaats. in een dynamisch contract zou dat tegen aanzienlijk lagere of misschien wel negatieve tarieven zijn, terwijl in een vast / variabel contract dat tegen een hoger tarief ligt.

Is het in mijn situatie dan niet handiger om even te wachten tot na de zomer en dan per 01-10 bijvoorbeeld over te stappen naar een dynamisch tarief?

En nog een andere vraag: wat doen lease EV rijders met eenn dynamisch contract met de kWh prijs die ze opgeven aan de leasemaatschappij? Je zult iets van een gemiddelde moeten aanhouden, maar hoe vaak ga je dat wijzigen?

Lever je 2000kWh terug, of wekken de panelen 2000kWh op?

Met zo'n groot verschil tussen opwek en verbruik zou ik nu gewoon voor dynamische gaan,
Je wekt relatief weinig op, en je vebruikt veel.

Je kan natuurlijk in de zomermaanden even kijken, om naar een vaster contract te gaan.
Het overstap moment is daar dit jaar geschikt voor.

In de zomer maanden wek je ongeveer maximaal 15% van je totaal per jaar op. Dus zo'n 300Kwh in een goede maand.
Je verbruik is 833kWh per maand. (10.000 / 12).

dus elke maand is beter om dynamische te zitten zo te zien, je hebt immers in elke maand een netto verbruik.
dus 500Kwh die je meer verbruikt wil je dan zo goedkoop mogelijk hebben.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebari
Smuggler schreef op donderdag 13 april 2023 @ 10:37:
[...]

Lever je 2000kWh terug, of wekken de panelen 2000kWh op?

Met zo'n groot verschil tussen opwek en verbruik zou ik nu gewoon voor dynamische gaan,
Je wekt relatief weinig op, en je vebruikt veel.

Je kan natuurlijk in de zomermaanden even kijken, om naar een vaster contract te gaan.
Het overstap moment is daar dit jaar geschikt voor.

In de zomer maanden wek je ongeveer maximaal 15% van je totaal per jaar op. Dus zo'n 300Kwh in een goede maand.
Je verbruik is 833kWh per maand. (10.000 / 12).

dus elke maand is beter om dynamische te zitten zo te zien, je hebt immers in elke maand een netto verbruik.
dus 500Kwh die je meer verbruikt wil je dan zo goedkoop mogelijk hebben.
Ik lever terug 2000kWh, de opbrengst van de zonnepanelen zal hoger liggen (2022 3,4 mWh), maar door verbruik achter de meter lever ik dus uiteindelijk minder terug.

Oke dank, het zal dus marginaal in het voordeel zijn van het dynamische contract als ik je zo begrijp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
[...]

Als ik dan dit lees:

[...]

Maar het is niet simpelweg een optelsom van vaste vermogens. Wind heeft een bepaald nominaal/gemiddeld vermogen, maar wat het echt genereert verschilt van moment tot moment en ook nog eens tussen de regio's.

Bovendien moet het net altijd in balans zijn en dan hoeft de onbalans procentueel maar heel klein te zijn om de prijzen te beïnvloeden. Alle producenten zitten ook met een planning, contracten en in sommige gevallen lastig op/af te schalen assets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1

Ik heb een auto op mijn eigen zaak. Als ik thuis laad reken ik daarvoor het tarief dat ik anders bij de laadpaal om de hoek zou moeten betalen. Dit ongeacht de werkelijke stroomprijs. Of mijn accountant dat een goed idee vind ga ik binnenkort eens checken... Maar ik vind het wel een aannemelijk bedrag als het om marktconforme prijzen gaat. Bovendien heb ik (prive) ook kosten moeten maken voor de infrastructuur, dus uitgaan van alleen het marginale dynamische tarief is te laag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-09 22:46

de Peer

under peer review

dat is een lastige kwestie en daar is hier op tweakers een eigen topic voor.

Bij mij speelt het ook. Werkgever begrijpt er niets van en geeft geen duidelijke richtlijnen, waardoor iedereen maar wat doet. de één blijft doodleuk 90 cent per kWh declareren, een ander 40 ct per kWh (prijsplafond) en weer een ander wijzigt elke maand het declaratie-tarief op basis van de voorgaande maand.
Het is een zootje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
RemcoDelft schreef op donderdag 13 april 2023 @ 10:16:
[...]

Elektriciteit is dan ook slechts een klein deel van het totale energieverbruik. We verbruiken 3 EJ per jaar, Da's gemiddeld 5,5 kW per inwoner. Besparingen door huishoudens zijn dan ook gerommel in de marge.
Huishoudens zijn verantwoordelijk voor ongeveer 14% van het totaal. Dat is na de Industrie (44%) juist een van de grootste categorieën. Daarnaast zijn huishoudens ook nog verantwoordelijk voor een groot deel van Verkeer en Vervoer (wat goed is voor 13% van het energieverbruik).

Als huishoudens 25% besparen (dus van 14% naar grofweg 10-11% gaan) bespaart dat op het totaal ongeveer 3%. Dat kun je marginaal noemen, maar uiteindelijk moeten alle categorieën mee. En die paar procent besparen maakt het makkelijker om sneller richting 100% duurzame opwekking te komen.

Het moge duidelijk zijn dat de industrie ook een enorme opgave heeft en die zijn heel lang buiten schot gehouden omwille van concurrentie. Daar moet de European Green Deal verandering in brengen door de heffing aan de buitengrens. Maar dat neemt niet weg dat ook besparingen door huishoudens nodig zijn en impact hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Als ik dan dit lees:

[...]

Ik denk het wel. Stroomverbruik in Nederland piekt zo rond de 7,5-8 GW maar is meestal een GW minder, dus 4,5 GW aan windmolens gaan echt wel verschil maken. Natuurlijk wekken die niet 24 uur per dag 4,5 GW op, maar zelfs 1 GW schopt een deuk in een pakje boter.

Bijvoorbeeld voor vandaag. Tijdens de lage prijzen van 13-15 uur is de vraag rond de 6,3 GW. Aanbod tot 0 euro gaat tot 8 GW. Dus 1,7 GW moet je eigenlijk anders zien te verbruiken. Of wel verkoop, ofwel opslag ofwel vraaggestuurd verbruik. We hebben 350.000 EV's rondrijden in Nederland, als die allemaal op 3 kW gaan laden in die uren heb je al 1 GW aan verbruik.

Dan piekt de prijs om 20 uur met een vraag van 6,7 GW terwijl de 0 euro prijs dan al op 5,6 GW eindigt.
Als al die EV's dan ook weer 3 kW zouden kunnen terugleveren dan heb je dat verschil ook alweer opgeheven.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 02:27
de Peer schreef op donderdag 13 april 2023 @ 10:57:
[...]

dat is een lastige kwestie en daar is hier op tweakers een eigen topic voor.

Bij mij speelt het ook. Werkgever begrijpt er niets van en geeft geen duidelijke richtlijnen, waardoor iedereen maar wat doet. de één blijft doodleuk 90 cent per kWh declareren, een ander 40 ct per kWh (prijsplafond) en weer een ander wijzigt elke maand het declaratie-tarief op basis van de voorgaande maand.
Het is een zootje.
Ben jij diegene die doodleuk zijn PAP tarieven declareert, maar EV opzijn dynamisch SAP heeft hangen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

scoobs schreef op donderdag 13 april 2023 @ 12:13:
[...]

Ben jij diegene die doodleuk zijn PAP tarieven declareert, maar EV opzijn dynamisch SAP heeft hangen? ;)
haha nee zeker niet. dat vind ik niet kunnen want dat valt niet te verdedigen. Ik kies 1 x per 3 maanden een declaratietarief, en maak er vervolgens wel een sport van om zo goedkoop mogelijk te laden zodat het onder dat declaratietarief uit komt. Ik maak er dus ook wel wat tientjes winst op per maand.
Is volgens mij Win-Win voor zowel werkgever als voor mij (en het milieu). Want ik kan ook gewoon laden voor 90 cent per kWh en dat declareren.

[ Voor 42% gewijzigd door de Peer op 13-04-2023 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:51

bert pit

asdasd

Ha allen.

Heb jullie advies nodig.

Mocht je hem nog niet gevonden hebben, kijk even naar de Gridio app. Deze geeft de dynamische tarieven handig weer en kan communiceren met sommige auto's. Ik ga dit volgende week uitproberen.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:45

Audione0

Strijdt der titanen

bert pit schreef op donderdag 13 april 2023 @ 13:06:
[...]

Mocht je hem nog niet gevonden hebben, kijk even naar de Gridio app. Deze geeft de dynamische tarieven handig weer en kan communiceren met sommige auto's. Ik ga dit volgende week uitproberen.
Kan je nu al zeggen dat het top werkt :)

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebari
de Peer schreef op donderdag 13 april 2023 @ 13:06:
[...]

haha nee zeker niet. dat vind ik niet kunnen want dat valt niet te verdedigen. Ik kies 1 x per 3 maanden een declaratietarief, en maak er vervolgens wel een sport van om zo goedkoop mogelijk te laden zodat het onder dat declaratietarief uit komt. Ik maak er dus ook wel wat tientjes winst op per maand.
Is volgens mij Win-Win voor zowel werkgever als voor mij (en het milieu). Want ik kan ook gewoon laden voor 90 cent per kWh en dat declareren.
Dat is denk ik dé manier om ermee om te gaan. Dank voor de input. Nu nog kijken hoe ik dat tarief dan per kwartaal moet vaststellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

sebari schreef op donderdag 13 april 2023 @ 13:33:
[...]

Dat is denk ik dé manier om ermee om te gaan. Dank voor de input. Nu nog kijken hoe ik dat tarief dan per kwartaal moet vaststellen.
ja klopt, dat blijft lastig. Ik deed in de winter (toen er nog geen prijsplafond was) 60 cent per kWh en nu staat hij op 40 cent per kWh. Het moet natuurlijk enigszins redelijk zijn. Het handigst zou zijn als je ergens een bepaalde prijsindex zou kunnen gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-09 21:48
Zonneplan geeft in zijn app keurig het gemiddelde maandtarief weer. Ik ga die gebruiken.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Hmmbob schreef op donderdag 13 april 2023 @ 13:44:
Zonneplan geeft in zijn app keurig het gemiddelde maandtarief weer. Ik ga die gebruiken.
dat kun je doen. Houd er rekening mee dat dat tarief lager kan zijn dan je laadkosten, als je bijvoorbeeld toch genoodzaakt bent om op duurdere tijdstippen te laden. Dan ga je er dus juist verlies op maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Laatst online: 04-09 07:09
IvoB2 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 08:11:
[...]

Dat klopt natuurlijk niet altijd.
Je kan in normale omstandigheden met één meter nl. niet iedere dag zomaar overschakelen van een dynamisch contract naar een variabel contract.

Wanneer je PV hebt en je gaat van het net stroom afnemen op de goedkoopste uren (en die uren zijn bij veel zon soms ook al tijdens de middag - zoals in het voorgaande voorbeeld bv. tussen 13:00 en 15:00 uur - waarbij het dus al helemaal geen zin heeft om dan via het net te gaan verbruiken) staat daar ook tegenover dat de teruglevering tegen een minimale prijs is.
Je zal dan moeten zien dat die paar goedkope uren dynamisch afnemen opwegen tegen de vele uren dat je duurder kan terugleveren met een variabel contract. En over een langere termijn genomen is dat meestal niet zo. Het verlies van zeer lage injectieprijzen bij een dynamisch contract weegt niet op tegen de paar euro's winst bij de afname tijdens een paar goedkope uren.
Je moet winst en verlies van je energierekening zien over een lagere periode (bv. een jaar) en niet aan cherrypicking doen door je blind te staren op een paar uren dat er uitzonderlijk lage prijzen zijn.
Mijn vorige reactie ging natuurlijk over een (doorlopend) dynamisch contract.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amw82
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09:45
Richtlijn (maar niet verplicht) van bv Leaseplan is gemiddeld tarief vorige maand + 0,10 cent. Dit is door mijn werkgever overgenomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10:02
amw82 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 16:46:
[...]

Richtlijn (maar niet verplicht) van bv Leaseplan is gemiddeld tarief vorige maand + 0,10 cent. Dit is door mijn werkgever overgenomen.
0,10 cent of 0,10 Euro?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

10 eurocent natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-09 01:30
Dan is 'de sport' zoals @de Peer beschrijft er wel af natuurlijk.
Het moet natuurlijk wel lonen om je EV laadtijden te verschuiven naar de goedkope momenten, zoals @de Peer het doet heeft zowel de werkgever als hijzelf er baat bij. Kan me nier voorstellen dat een werkgever daar op tegen is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _l_Arjan_l_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Zie https://help.leaseplanene...et-een-dynamisch-contract voor het advies vanuit Leaseplan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marciej123
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:04
Ha allen.

Heb jullie advies nodig.

Ik heb het tarief gewoon hoog staan, en laad gewoon met mijn laadpas / druppel.
1 omdat de tarieven steeds wisselen en ik niet continu die aan ga passen en 2, ik heb de alle werkzaamheden voor het aansluiten van de paal (en groepenkast vervangen) allemaal zelf betaald.

Dus ja ik verdien elke maand aan de paal, en daardoor is het voor mij de sport om snachts zo goedkoop mogelijk te laden en als ik thuis ben of in het weekend probeer is zoveel mogelijk van de PV te gebruiken, maar ik heb natuurlijk eerst ook kosten moeten maken voor de paal om uberhaupt thuis te kunnen laden (en ik anders een stuk moest lopen naar een paal die regelmatig bezet zijn).

Ik zou niet weten waarom ik de tarieven 1 op 1 door zou moeten rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
yannickie111 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 11:02:
[...]

Dan is 'de sport' zoals @de Peer beschrijft er wel af natuurlijk.
Het moet natuurlijk wel lonen om je EV laadtijden te verschuiven naar de goedkope momenten, zoals @de Peer het doet heeft zowel de werkgever als hijzelf er baat bij. Kan me nier voorstellen dat een werkgever daar op tegen is.
Je kan "de sport" uiteraard ook omkeren.
De werkgever betaalt een relatief hoog vast tarief (gebaseerd op de rekensom van een onafhankelijke derde) voor thuisladen en de werknemer zoekt een energiecontract met een zo laag mogelijke afnameprijs.
De werkgever is zeker van zijn kost en de werknemer kan daar dan nog eens extra winst op maken.
Ook een incentive voor de werknemer, indien voorhanden, om zoveel mogelijk de EV op zonnestroom te laden want de prijs daarvan is, bij een afbetaalde installatie, altijd lager dan de afnameprijs op het net (door de accijnzen, heffingen en BTW die telkens bij de naakte stroomprijs wordt geteld).
Ter info: kosten moesten er hier ook niet gemaakt worden voor de laadpaal. Volledig voor rekening van de EV minded werkgever.

[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 14-04-2023 11:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 02:27
de Peer schreef op donderdag 13 april 2023 @ 13:06:
[...]

Tsja, ik zou anders ook niet weten wie nog vrijwillig 90ct betaalt voor zijn stroom op dit moment - volgens mij zijn er geen variabele contracten meer met die prijzen. Of het moet iemand zijn die gewoon een bedrag uit zijn neus tovert.

Die opmerking van gemiddeld maandtarief + 10ct vanuit leaseplan is natuurlijk wel een goede. Dan zitten de prijzen ongeveer op het niveau van vaste contracten. En het feit dat dit vanuit een leasemaatschappij komt, maakt het ook makkelijker te verantwoorden lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• earthman
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-09 10:44
Ik heb zojuist toch maar met een 'zelfgemaakte' P1 splitter de Zonneplan Connect aangesloten, samen met een 'SlimmeLezer+'. Dit alles zonder externe voedingen.

De splitter heb ik gemaakt door van een generieke 2-poorts RJ12 splitter op de 'slave' poort pin 2 (REQ) eruit te slopen.

De SlimmeLezer+ zit op de master poort, de Connect op de slave. Het lijkt tot nu toe te werken. HA krijgt de data van de SlimmeLezer+ binnen (en is ook te zien op de webinterface van de SlimmeLezer+), en de Connect geeft een groen lampje en in de Zonneplan app zie ik ook de data verschijnen.

Ik heb wel de SlimmeLezer+ eerst aangesloten en een tijdje gewacht (dit ding schijnt in het begin meer stroom te gebruiken dan na de initialisatie), en dan pas de Connect aangesloten. Het zou natuurlijk kunnen gebeuren dat als de stroom weer aan gaat na een stroomstoring die twee elkaar in de weg gaan zitten doordat ze samen tegelijk meer stroom van de P1 pakken dan die kan leveren, maar dat zien we dan wel. Ik heb het in ieder geval niet getest.

Gaat deze setup blijven werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amw82
  • Laatst online: 09:45
marciej123 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 11:17:
[...]

Ik heb het tarief gewoon hoog staan, en laad gewoon met mijn laadpas / druppel.
1 omdat de tarieven steeds wisselen en ik niet continu die aan ga passen en 2, ik heb de alle werkzaamheden voor het aansluiten van de paal (en groepenkast vervangen) allemaal zelf betaald.

Dus ja ik verdien elke maand aan de paal, en daardoor is het voor mij de sport om snachts zo goedkoop mogelijk te laden en als ik thuis ben of in het weekend probeer is zoveel mogelijk van de PV te gebruiken, maar ik heb natuurlijk eerst ook kosten moeten maken voor de paal om uberhaupt thuis te kunnen laden (en ik anders een stuk moest lopen naar een paal die regelmatig bezet zijn).

Ik zou niet weten waarom ik de tarieven 1 op 1 door zou moeten rekenen.
Omdat je in theorie over het bedrag dat je verdiend belasting verschuldigd bent (verkapt loon). Nu wordt hier nog niet op gecontroleerd, maar je zou (opnieuw in theorie) hierover een naheffing+boete kunnen krijgen.

Daarnaast zijn er ook werkgevers die hier zelf op controleren (want willen weten of de bedragen die ze betalen correct zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
  • Registratie: Februari 2023
  • Nu online
IvoB2 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 08:11:
[...]

Klopt, je moet een jaar lang met de werkelijk gerealiseerde afname- en terugleverprijzen rekenen en dat voor een grote groep gebruikers.

Zonneplan heeft dat gedaan met zijn klanten over 2022 en dit was het resultaat voor de scenario's met netto afname, netto teruglevering en verbruik gelijk aan opbrengsten:

https://www.zonneplan.nl/...rstandig-met-zonnepanelen

Nu is dit alles wel afhankelijk van de marktomstandigheden en van je persoonlijke situatie, maar in ieder geval was in 2022 voor de Zonneplan klanten in vrijwel alle gevallen een dynamisch contract inderdaad het voordeligste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
earthman schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 12:32:
Ik heb zojuist toch maar met een 'zelfgemaakte' P1 splitter de Zonneplan Connect aangesloten, samen met een 'SlimmeLezer+'. Dit alles zonder externe voedingen.

De splitter heb ik gemaakt door van een generieke 2-poorts RJ12 splitter op de 'slave' poort pin 2 (REQ) eruit te slopen.

De SlimmeLezer+ zit op de master poort, de Connect op de slave. Het lijkt tot nu toe te werken. HA krijgt de data van de SlimmeLezer+ binnen (en is ook te zien op de webinterface van de SlimmeLezer+), en de Connect geeft een groen lampje en in de Zonneplan app zie ik ook de data verschijnen.

Ik heb wel de SlimmeLezer+ eerst aangesloten en een tijdje gewacht (dit ding schijnt in het begin meer stroom te gebruiken dan na de initialisatie), en dan pas de Connect aangesloten. Het zou natuurlijk kunnen gebeuren dat als de stroom weer aan gaat na een stroomstoring die twee elkaar in de weg gaan zitten doordat ze samen tegelijk meer stroom van de P1 pakken dan die kan leveren, maar dat zien we dan wel. Ik heb het in ieder geval niet getest.

Gaat deze setup blijven werken?
Ligt een beetje aan het design van de aangesloten devices. Als je ze beiden parasitair blijft voeden zal het wel even blijven werken. :)
Idealiter split je dat netjes.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Lecenten schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 16:09:
[...]
Nu is dit alles wel afhankelijk van de marktomstandigheden en van je persoonlijke situatie, maar in ieder geval was in 2022 voor de Zonneplan klanten in vrijwel alle gevallen een dynamisch contract inderdaad het voordeligste.
Kan kloppen maar ik zit dan ook niet bij Zonneplan.
Vandaar dat ik voor 2022 en 2023 tot het tegengestelde besluit kom.
Ik kan ook alleen maar de variabele tarieven van mijn energieleverancier vergelijken met het dynamisch contract.
Zal ook veel helpen dat mijn energieleverancier zijn afnameprijzen, op het sociaal tarief na, het goedkoopste* van de Vlaamse markt is (met als gevolg een klantenstop en bij heropening nieuwe klanten na een tiental dagen, wegens stormloop, al terug een nieuwe klantenstop tot eind dit jaar), 50% van de variabele prijs gekoppeld is aan de DA BE spotprijs en ver onder het NL prijsplafond zit.

* Om je een idee te geven, in 2023 (jan-april) schommelde de gemiddelde maandprijs voor een dynamisch contract tussen de 11,3 en 15,6 cent/kWh (voor afname en teruglevering - voor afname komen daar nog eens 9-10 cent/kWh kosten bij) en voor het variabel 24/7 contract rond de 17-19 cent voor afname (26-28 cent all in) en 20 cent netto voor teruglevering (24/7 voor 6 maanden).
Een consument kan dus idd beter gokken op een dynamisch contract.
Een prosument met voldoende eigen verbruik en teruglevering zal hoogstwaarschijnlijk zijn broek aan een dynamisch contract scheuren.

[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 14-04-2023 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
amw82 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 15:21:
[...]

Omdat je in theorie over het bedrag dat je verdiend belasting verschuldigd bent (verkapt loon). Nu wordt hier nog niet op gecontroleerd, maar je zou (opnieuw in theorie) hierover een naheffing+boete kunnen krijgen.

Daarnaast zijn er ook werkgevers die hier zelf op controleren (want willen weten of de bedragen die ze betalen correct zijn).
Tja dit is natuurlijk weer een geval van dat de Belastingdienst zich druk maakt om een klein issue, maar ondertussen met miljarden tegelijk kortingen geeft aan grote bedrijven en hun 'belastingoptimalisaties'...

Waarom is het prima als de werkgever de laadkosten betaalt a EUR 0,59 bij de publieke laadpaal om de hoek, maar zou je als thuislader een ander tarief moeten hanteren? En leuk, die gemiddelde inkoopprijs + opslag, maar waarom zou je dat als thuislader allemaal gaan moeten uitrekenen? Doe gewoon het reguliere tarief van de openbare palen in de buurt en klaar.

De laadpaalprijzen zijn overigens nog absurd hoog, gezien de huidige ontwikkelingen in de markt. Ik zou overigens veel vaker op straat laden als ik daar ook met dynamische tarieven zou kunnen laden (om het weer enigszins bij het topic te brengen). Rond EUR 0,60 kost dat (inclusief laadverliezen) zo'n EUR 0,12 per kilometer. Dat soort afperspraktijken bij die lui ga ik liever niet ondersteunen. Dan betaalt mijn BV dat bedrag liever aan een prive persoon ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09:59
Wij hebben 11 kWh PV opbrengst per jaar, maar ivm ons hoge verbruik (All electric woning, EV, SPA) gebruiken we toch netto 3 kWh op jaarbasis. uiteraard vooral in de winter.

Wij verbruiken 7500 kWh hoog tarief (en leveren ongeveer 8000 kWh terug aan het net op hoogtarief. Verder verbruiken we zo'n 6500 kWh op laagtarief en leveren we zo'n 3000 kWh terug op laagtarief. Aan het eind van het feestje dus 3000kWh netto verbruik per jaar.

Nu zitten we bij tibber maar ik heb het sterke gevoel dat een nieuw contract voor 1 jaar wel eens beter uit kan gaan pakken omdat we dan de meeropbrengst van de zomer kunnen salderen tegen de dure winter. Hoe kijken jullie hier tegenaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnaud1980
  • Laatst online: 06:48
HiBe schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 19:36:
Wij hebben 11 kWh PV opbrengst per jaar, maar ivm ons hoge verbruik (All electric woning, EV, SPA) gebruiken we toch netto 3 kWh op jaarbasis. uiteraard vooral in de winter.

Wij verbruiken 7500 kWh hoog tarief (en leveren ongeveer 8000 kWh terug aan het net op hoogtarief. Verder verbruiken we zo'n 6500 kWh op laagtarief en leveren we zo'n 3000 kWh terug op laagtarief. Aan het eind van het feestje dus 3000kWh netto verbruik per jaar.

Nu zitten we bij tibber maar ik heb het sterke gevoel dat een nieuw contract voor 1 jaar wel eens beter uit kan gaan pakken omdat we dan de meeropbrengst van de zomer kunnen salderen tegen de dure winter. Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Wellicht dat je een SAP kan overwegen, kan met dit soort verbruik en opbrengst wel interessant zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2

Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Met stijgende verbazing.
:)

Wat is trouwens SPA?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• athvdk
  • Laatst online: 18-04 01:13
IvoB2 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 20:05:
[...]

Met stijgende verbazing.
:)

Wat is trouwens SPA?
SPA, ik gok zo'n bak met warm water in de tuin :-)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09:20
athvdk schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 20:38:
[...]

Second Pool Allocation

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-09 20:51
Wij hebben 11 kWh PV opbrengst per jaar,
...
Aan het eind van het feestje dus 3000kWh netto verbruik per jaar.
Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Ik denk dat je eens serieus naar je verbruik moet gaan kijken, want 14.000 kWh per jaar is ook met een EV echt wel exorbitant.
Een normale EV verbruikt rond de 15 kWh/100 km. Bij 20.000 km / jaar is dat dus 3.000 kWh

Een normaal gezin verbruikt zo'n 3000 kWh. Tel daar nog eens 3000 kWh voor de WP bij en dus nog 3000 kWh voor de EV.
Dus tenzij je erg veel kilometers met die EV maakt (en altijd thuis laadt) zou je dus makkelijk onder de 10.000 kWh moeten kunnen blijven. Maar jij zit er nog 4000 kWh boven.

Ter vergelijking: Wij zitten (ook all-electric, maar zonder EV) op 5300 kWh, en het ontbreekt ons hier aan niks.

Hint: iets met "global warming"....

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:58
Andrehj schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 20:45:
[...]

Een normale EV verbruikt rond de 15 kWh/100 km. Bij 20.000 km / jaar is dat dus 3.000 kWh
Doe mij een "normale" EV dan.. en ook graag zo'n laadpaal zonder verlies die jij blijkbaar hebt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
[...]

Ik denk dat je eens serieus naar je verbruik moet gaan kijken, want 14.000 kWh per jaar is ook met een EV echt wel exorbitant.

Een normaal gezin verbruikt zo'n 3000 kWh. Tel daar nog eens 3000 kWh voor de WP bij en dus nog 3000 kWh voor de EV.
Dus tenzij je erg veel kilometers met die EV maakt (en altijd thuis laadt) zou je dus makkelijk onder de 10.000 kWh moeten kunnen blijven. Maar jij zit er nog 4000 kWh boven.

Ter vergelijking: Wij zitten (ook all-electric, maar zonder EV) op 5300 kWh, en het ontbreekt ons hier aan niks.

Hint: iets met "global warming"....
Een beetje koi vijver verbruikt al 5000 kWh. Hier ook all electric en een verbruik van ca. 14.000 kWh.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
CopyCatz schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 21:15:
[...]

Doe mij een "normale" EV dan.. en ook graag zo'n laadpaal zonder verlies die jij blijkbaar hebt..
Ik wil ook wel zo'n goedkope EV. Ford Mustang Macjh E haalt maar 10 km uit een kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Ben ook wel benieuwd welke EV dat haalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-09 20:51
Een VW ID3 heeft een WLTP-verbruik van 12.9 kWh. Als je netjes rijdt is dat prima haalbaar.
Gewoon korte stukjes op de fiets doen en niet harder dan 100 rijden. En uiteraard uit laten rollen en niet als een malle vol gas op het stoplicht afrijden en dan vol op de rem gaan.
Dan heb je nog 2 kWh over voor de laadverliezen.
John245 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 21:16:
Een beetje koi vijver verbruikt al 5000 kWh. Hier ook all electric en een verbruik van ca. 14.000 kWh.
Dat jij een hobby hebt die maar liefst 5000 kWh aan elektriciteit verbruikt wil niet zeggen dat zoiets normaal is.
John245 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 21:19:
Ik wil ook wel zo'n goedkope EV. Ford Mustang Macjh E haalt maar 10 km uit een kWh.
Dat is 10 kWh per 100 km. Dat lijkt me erg zuinig en iets om trots op te zijn.
Wolly schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 21:39:
Ben ook wel benieuwd welke EV dat haalt.
Zie boven. Of bijvoorbeeld de Kia Niro. Velen rijden deze onder de 15 kWh / 100 km. Zie https://www.spritmonitor....5&minkm=15000&powerunit=2

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Andrehj schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 21:52:
[...]

Een VW ID3 heeft een WLTP-verbruik van 12.9 kWh. Als je netjes rijdt is dat prima haalbaar.
Gewoon korte stukjes op de fiets doen en niet harder dan 100 rijden. En uiteraard uit laten rollen en niet als een malle vol gas op het stoplicht afrijden en dan vol op de rem gaan.

[...]

Dat jij een hobby hebt die maar liefst 5000 kWh aan elektriciteit verbruikt wil niet zeggen dat zoiets normaal is.

[...]

[...]

Zie boven. Of bijvoorbeeld de Kia Niro. Velen rijden deze onder de 15 kWh / 100 km. Zie https://www.spritmonitor....5&minkm=15000&powerunit=2
Wat een onzin website, bij model 3 staan er ook alleen maar droomgetallen :X

En dan weet je nog niet eens wat het echte verbruik is wat er via de laadpaal is ingegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09:20
Andrehj schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 21:52:
[...]

[...]

[...]

[...]

Zie boven. Of bijvoorbeeld de Kia Niro. Velen rijden deze onder de 15 kWh / 100 km. Zie https://www.spritmonitor....ml?fueltype=5&powerunit=2
10 kWh per 100 km ;) Ik geloof er niks van, tenzij je inderdaad op de cruise control met warm weer onder 100 blijft. Zoiets vind ik erg moeilijk, dat hou ik maar een paar minuten vol :*)

Sorry, wat off-topic, laten we het niet over EV’s hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
athvdk schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 20:38:
[...]

Ah, gezien hoofdletters dacht ik een afkorting van het een of ander.
Maar 3 kWh valt dan nog mee voor een Spa of een tweede zwembad.

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 14-04-2023 22:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
[...]
Weer een teleurstelling rijker dan. :)
Als extreem ecorijder (Kia e-Niro, max. 90-100, voornamelijk binnenwegen, gemeten over 45.000 km en alle weertypes, buiten uitzonderlijke noodstop remmen op regeneratie, 1 tot 2 personen aan boord en nauwelijks bagage,....) kom ik aan 15 kWh/100 km op de GOM doch 17,2 kWh aan de MID teller van de laadpaal.
Er is dus nog werk aan de winkel om normale verbruikswaarden te bereiken. :'(

Maar wel eens dat het een hoog huishoudelijk verbruik is.
Hoe hoger het verbruik en hoe hoger de netafname hoe meer kans dat sturen op een dynamisch uurtarief voordelen oplevert.
Hier overigens ook een all electric woning (zonder Spa) maar door de jaarlijkse lage netafname (tussen de 300 en 500 kWh op jaarbasis) en relatief hoge teruglevering (meer dan vier keer de afname) voorlopig geen voordeel bij een dynamisch tarief (de voordelige dynamische netafname tijdens de maanden december en januari weegt niet op tegen de hogere vaste terugleververgoeding van een variabel contract (vergeleken met de lage dynamische injectieprijzen) gedurende de overige tien maanden.

[ Voor 53% gewijzigd door IvoB2 op 14-04-2023 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

IvoB2 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 22:37:
[...]

Ah, gezien hoofdletters dacht ik een afkorting van het een of ander.
Maar 3 kWh valt dan nog mee voor een Spa of een tweede zwembad.
SAP (2e slimme meter)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Een SAP (als 2de DM in NL) ken ik wel maar er stond wel duidelijk SPA (in een reeks om blijkbaar grootverbruikers te rechtvaardigen dan denk je toch ook niet aan een schrijffout want een meter verbruikt zelf niets?).
Soit, de opgegeven kWh raken ook kant noch wal. Zal ook wel MWh moeten zijn?
Gezien de verbruiken (in MWh) zal de gok op bacteriënkweekbak (In Vlaanderen gekend als een Jacuzzi, Spa is hier een merk mineraalwater) er niet ver naast zitten. :+

[ Voor 27% gewijzigd door IvoB2 op 15-04-2023 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

IvoB2 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 08:45:
[...]

Een SAP (als 2de DM in NL) ken ik wel maar er stond wel duidelijk SPA (in een reeks om blijkbaar grootverbruikers te rechtvaardigen dan denk je toch ook niet aan een schrijffout want een meter verbruikt zelf niets?).
Soit, de opgegeven kWh raken ook kant noch wal. Zal ook wel MWh moeten zijn?
Gezien de verbruiken (in MWh) zal de gok op bacteriënkweekbak (In Vlaanderen gekend als een Jacuzzi, Spa is hier een merk mineraalwater) er niet ver naast zitten. :+
Iedereen had door dat het om een SAP ging :P vandaar de 2 grappen die gemaakt werden:
WillemP22 in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."
athvdk in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."

edit: maar nu ik het terug lees vind ik het toch niet zo duidelijk eigenlijk. Mogelijk ging het wel degelijk om een zwembad/jacuzzi.

wordt vaak genoemd om aan te geven welke mogelijkheden je hebt op elektrisch gebied.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 15-04-2023 09:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
de Peer schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 09:48:
[...]

Iedereen had door dat het om een SAP ging :P vandaar de 2 grappen die gemaakt werden:
Nou ik dus niet vandaar de vraag.
en deze opmerking:
Arnaud1980 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 19:44:
Wellicht dat je een SAP kan overwegen, kan met dit soort verbruik en opbrengst wel interessant zijn.
hielp ook al niet. Waarom een SAP adiviseren als iedereen al door heeft dat er al een SAP staat?
Het zou natuurlijk ook helpen en verdere misverstanden voorkomen als de schrijver zelf het zo vlug mogelijk rechtzet.

[ Voor 33% gewijzigd door IvoB2 op 15-04-2023 09:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

IvoB2 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 09:52:
[...]

Nou ik dus niet vandaar de vraag.
en deze opmerking:
[...]

hielp ook al niet. Waarom een SAP adiviseren als iedereen al door heeft dat er al een SAP staat?
Het zou natuurlijk ook helpen en verdere misverstanden voorkomen als de schrijver zelf het zo vlug mogelijk rechtzet.
Haha ja je hebt gelijk. @HiBe help ons uit de brand. Wat heb je nu? Een SAP of een Spa?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HiBe
@IvoB2 @de Peer @Andrehj en anderen,

Bedankt voor de reacties.

Om te beginnen een SPA kan ook gezien worden als Jacuzzi, hottub, bak met warm water etc. maar inderdaad zo'n ding is het.

Ik had dit genoemd omdat ik me er bewust van ben dat het een absurd hoog energieverbruik is. Daarom heb ik ook het nodige geïnvesteerd in december/januari om nu eens wat beter te begrijpen waar de kilowatts blijven, zodat we ook kunnen gaan ingrijpen.

Mochten mensen geïnteresseerd zijn in wat grootheden (in principe van 1 januari tot nu, anders vermeld):
1) SPA/Jacuzzi/whateverYouCallIt: ~1450 kWh
2) 16kW Lucht-water Warmtepomp (vanaf eind januari tot nu): ~1800 kWh
3) WTW: ~ 400 kWh
4) Domotica + ICT: ~ 400 kWh
5) keuken gebruik (ovens magnetron, quooker, inductie): ~250 kWh
6) wasmachine + wasdroger: 190 kWh
7) EV (Sinds eind januari): ~300 kWh

en van de P1 poort van 1 januari tot nu: 3920 kWh van het net afgenomen en 1210 kWh terug geleverd.

Tot zover de meterstanden. Het gebruik is vooral hoog in de koude wintermaanden, en de PV opbrengst is vooral hoog in de zomer. Uiteindelijk neem ik onder aan de streep meer af van het net en zal er bijbetaald moeten worden.

Blijft de vraag natuurlijk staan of het zinvol is om in de zomermaanden met overschot dynamisch te blijven (al dan niet bij Tibber), of toch een jaar contract af te sluiten om maximaal te kunnen salderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
HiBe schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 10:03:
Blijft de vraag natuurlijk staan of het zinvol is om in de zomermaanden met overschot dynamisch te blijven (al dan niet bij Tibber), of toch een jaar contract af te sluiten om maximaal te kunnen salderen.
Salderen (maar ik ken de finesses van het NL salderen niet) lijkt me altijd beter dan tegen een lage afnamekost van het net afnemen. Doorgaans is bij een lage dynamische afnameprijs er ook een uiterst lage terugleverprijs.
Dan speelt de gegarandeerde vaste injectieprijs van een jaarcontract weer mee.
Je zal dus alle persoonlijke parameters netjes op een rijtje moeten zetten om effectief te kunnen rekenen wwa het voordeligst is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bilgy_no1
@IvoB2 @de Peer @Andrehj en anderen,

Bedankt voor de reacties.

Om te beginnen een SPA kan ook gezien worden als Jacuzzi, hottub, bak met warm water etc. maar inderdaad zo'n ding is het.

Ik had dit genoemd omdat ik me er bewust van ben dat het een absurd hoog energieverbruik is. Daarom heb ik ook het nodige geïnvesteerd in december/januari om nu eens wat beter te begrijpen waar de kilowatts blijven, zodat we ook kunnen gaan ingrijpen.

Mochten mensen geïnteresseerd zijn in wat grootheden (in principe van 1 januari tot nu, anders vermeld):
1) SPA/Jacuzzi/whateverYouCallIt: ~1450 kWh
2) 16kW Lucht-water Warmtepomp (vanaf eind januari tot nu): ~1800 kWh
3) WTW: ~ 400 kWh
4) Domotica + ICT: ~ 400 kWh
5) keuken gebruik (ovens magnetron, quooker, inductie): ~250 kWh
6) wasmachine + wasdroger: 190 kWh
7) EV (Sinds eind januari): ~300 kWh

en van de P1 poort van 1 januari tot nu: 3920 kWh van het net afgenomen en 1210 kWh terug geleverd.

Tot zover de meterstanden. Het gebruik is vooral hoog in de koude wintermaanden, en de PV opbrengst is vooral hoog in de zomer. Uiteindelijk neem ik onder aan de streep meer af van het net en zal er bijbetaald moeten worden.

Even over die warmtepomp: hoe groot is je huis dat je 16 kW nodig hebt en hoe is het geïsoleerd? Voor een normaal formaat woning met moderne isolatie is dat al snel teveel. De warmtepomp kan dan niet efficiënt werken. Ter illustratie ik heb een tussenwoning uit 1938 van tegen de 450 m3, wel achteraf geïsoleerd, en een warmtepomp van 7,5 kW. En zelfs die draait gaan op laag vermogen omdat het al snel te warm is. Maar wij hadden ook 'experts' over de vloer die zeiden dat we 16 kW nodig zouden hebben.Check even het warmtepomp topic hiervoor.

Voor het salderen moet je ook even per aanbieder nagaan. Lijkt erop dat ze nu allemaal wat anders doen en een variabel contract wil niet automatisch zeggen dat ook op jaarbasis wordt gesaldeerd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:14

Je hebt het al aardig in beeld d:)b

Zekerheid kan niemand je geven, is afhankelijk van de prijzen de komende tijd. Advies wel, maar daarop moet je toch je eigen keuzes maken.

Het is ook afhankelijk of je voor langere tijd een abonnement wilt, of vaker overstappen geen probleem is.

Ik zie het zo;
- Als je uitgaat van salderen is het m.i. het goedkoopst als je overstapt naar een traditionele aanbieder zodra je meer gaat terugleveren dan je verbruikt.
Tot die tijd maak je gebruik van de lage dynamische tarieven.
Zodra je alles “weggesaldeerd” hebt” bij je traditionele aanbieder in de winterperiode stap je weer over naar dynamisch; er valt toch niet meer te salderen en dynamisch zal goedkoper zijn dan traditioneel.

- hele jaar door dynamisch lijkt me ook gunstig. De kosten dit jaar zijn geheel anders dan vorige jaren doordat de belasting enorm gestegen zijn en dus een vast component in de prijs. Dat aandeel saldeer je ook bij dynamisch 1-op-1 dus daarin zit je risico niet.

Het enige wat m.i. tegen kan zitten met dynamisch is een zonovergoten dag waarin je maximaal opwekt met ook flinke wind waardoor de prijzen minimaal/negatief zijn. Zullen dat er veel zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
bilgy_no1 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 10:59:
[...]

Even over die warmtepomp: hoe groot is je huis dat je 16 kW nodig hebt en hoe is het geïsoleerd? Voor een normaal formaat woning met moderne isolatie is dat al snel teveel. De warmtepomp kan dan niet efficiënt werken. Ter illustratie ik heb een tussenwoning uit 1938 van tegen de 450 m3, wel achteraf geïsoleerd, en een warmtepomp van 7,5 kW. En zelfs die draait gaan op laag vermogen omdat het al snel te warm is. Maar wij hadden ook 'experts' over de vloer die zeiden dat we 16 kW nodig zouden hebben.Check even het warmtepomp topic hiervoor.

Voor het salderen moet je ook even per aanbieder nagaan. Lijkt erop dat ze nu allemaal wat anders doen en een variabel contract wil niet automatisch zeggen dat ook op jaarbasis wordt gesaldeerd.
is geen klein huis, uit 2018 met RC=5 voor vloer, RC=6 voor wanden en RC=7 voor dak. HR++ 1.0 glas met warm edge spacers. Overal vloerverwarming en per ruimte (via domotica) aangestuurd.

Op basis van de warmteverlies berekening kwam eruit dat bij -10C we 9kW nodig hebben. probleem met de 12kW versie van de Nibe F2120 is dat deze bij -10C geen 9kW meer kan leveren. En dus kwam de installateur op de 16 kW versie uit.

Nu we er wat jaartjes wonen zou ik zelf best de 9kW versie aandurven. die paar dagen dat het echt kouder is kunnen we ook opvangen met wat extra uren de houtkachel aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HiBe
Bezzerk schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 11:18:
[...]

Je hebt het al aardig in beeld d:)b

Zekerheid kan niemand je geven, is afhankelijk van de prijzen de komende tijd. Advies wel, maar daarop moet je toch je eigen keuzes maken.

Het is ook afhankelijk of je voor langere tijd een abonnement wilt, of vaker overstappen geen probleem is.

Ik zie het zo;
- Als je uitgaat van salderen is het m.i. het goedkoopst als je overstapt naar een traditionele aanbieder zodra je meer gaat terugleveren dan je verbruikt.
Tot die tijd maak je gebruik van de lage dynamische tarieven.
Zodra je alles “weggesaldeerd” hebt” bij je traditionele aanbieder in de winterperiode stap je weer over naar dynamisch; er valt toch niet meer te salderen en dynamisch zal goedkoper zijn dan traditioneel.

- hele jaar door dynamisch lijkt me ook gunstig. De kosten dit jaar zijn geheel anders dan vorige jaren doordat de belasting enorm gestegen zijn en dus een vast component in de prijs. Dat aandeel saldeer je ook bij dynamisch 1-op-1 dus daarin zit je risico niet.

Het enige wat m.i. tegen kan zitten met dynamisch is een zonovergoten dag waarin je maximaal opwekt met ook flinke wind waardoor de prijzen minimaal/negatief zijn. Zullen dat er veel zijn?
dit helpt zeker, en dit is ook de overweging die ik aan het maken ben. ik neig naar de eerste optie (Salderen bij traditionele aanbieder), hopelijk kan ik het energie verbruik de komende maanden reduceren en daalt de netto jaar afname.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lecenten
  • Nu online
IvoB2 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 17:28:
[...]

Kan kloppen maar ik zit dan ook niet bij Zonneplan.
Vandaar dat ik voor 2022 en 2023 tot het tegengestelde besluit kom.
Ik kan ook alleen maar de variabele tarieven van mijn energieleverancier vergelijken met het dynamisch contract.
Zal ook veel helpen dat mijn energieleverancier zijn afnameprijzen, op het sociaal tarief na, het goedkoopste* van de Vlaamse markt is (met als gevolg een klantenstop en bij heropening nieuwe klanten na een tiental dagen, wegens stormloop, al terug een nieuwe klantenstop tot eind dit jaar), 50% van de variabele prijs gekoppeld is aan de DA BE spotprijs en ver onder het NL prijsplafond zit.

* Om je een idee te geven, in 2023 (jan-april) schommelde de gemiddelde maandprijs voor een dynamisch contract tussen de 11,3 en 15,6 cent/kWh (voor afname en teruglevering - voor afname komen daar nog eens 9-10 cent/kWh kosten bij) en voor het variabel 24/7 contract rond de 17-19 cent voor afname (26-28 cent all in) en 20 cent netto voor teruglevering (24/7 voor 6 maanden).
Een consument kan dus idd beter gokken op een dynamisch contract.
Een prosument met voldoende eigen verbruik en teruglevering zal hoogstwaarschijnlijk zijn broek aan een dynamisch contract scheuren.
Je bedoelt dat een consument in Belgie dan hoogstwaarschijnlijk zijn broek scheurt aan een dynamisch contract. Maar volgens mij komen de meeste gebrukers op dit forum niet uit Belgie, dan moet je voorzichtig zijn om op die basis advies te geven,

Ik kan met de gegevens van Zonneplan niet anders concluderen dan dat hun klanten met zonnepanelen (en dus ook de klanten van de andere dynamische leveranciers in Nederland, mits met hetzelfde gebruikspatroon) in 2022 bijna altijd voordeliger uitwaren met een dynamisch contract. Dat wil zeggen zowel de netto afnemers als de netto terugleveraars en bij degenen die evenveel produceerden als ze gebruikten maakte het bijna niets uit.

Nu was 2022 wel een speciaal jaar en het hangt er ook vanaf in hoeverre je het gebruik kan sturen. Je mag aannemen dat juist degenen die hun verbruik goed kunnen sturen een dynamisch contract nemen. Aan de andere kant denk ik dat er teveel nadruk wordt gelegd op de uren met veel zon en lage of negatieve prijzen. Wind heeft tegenwoordig veel meer invloed, dat zag je heel goed deze week. Donderdag was deels bewolkt met veel wind en dat gaf fors negatieve prijzen, vrijdag met weinig wind maar wel volop zon waren de prijzen in de middag niet lager dan in het dal 's nachts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ik zie, aan consumentenzijde, zelden tot nooit negatieve prijzen. Ook niet via de e-spot BE en NL DA markt.

Klanten met zonnepanelen hadden bv. ook donderdag 13/4 niets aan uiterst lage dynamische prijzen over de middag.
Klanten met zonnepanelen, en dat zal in NL niet anders zijn dan in BE, nemen tijdens die specifieke tijdsperiode, toch als hun installatie correct werd berekend, hun energie af van hun zonnepanelen en niet van het net.
Klanten met zonnepanelen die tijdens deze periode niet al hun opgewekte energie zelf konden verbruiken (of opslaan) kregen met een dynamisch contract dat ook nog eens een veel lagere terugleververgoeding dan klanten met een vaste terugleververgoeding.

Ik zie voor klanten met zonnepanelen, in BE noch in NL, dan ook geen enkel voordeel om over de middag op een zonnige dag (cfr. 13/4/23) goedkope stroom van het net af te nemen en niet direct te verbruiken van hun panelen. Noch zie ik op dat tijdstip een voordeel om tegen praktisch nul energie op het net te gaan zetten wanneer je er via een ander contract veel meer voor kan krijgen.

[ Voor 81% gewijzigd door IvoB2 op 15-04-2023 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
  • Nu online
IvoB2 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 14:55:

Ik zie voor klanten met zonnepanelen, in BE noch in NL, dan ook geen enkel voordeel om over de middag op een zonnige dag (cfr. 13/4/23) goedkope stroom van het net af te nemen en niet direct te verbruiken van hun panelen. Noch zie ik op dat tijdstip een voordeel om tegen praktisch nul energie op het net te gaan zetten wanneer je er via een ander contract veel meer voor kan krijgen.
Zoals je zelf eerder aangaf, het gaat er niet om welk voordeel of nadeel je op een bepaald moment van de dag hebt, het gaat erom wat over een lange periode voordeliger is. Je kunt nu eenmaal niet alleen 's middags als de zon schijnt een vast contract nemen en dan de rest van de dag dynamisch (tenzij met een SAP).

En dan geven de cijfers van Zonneplan aan dat, in ieder geval over 2022, voor de meeste zonnepaneel bezitters in hun klantenbestand een dynamisch contact voordeliger was. Puur kijkend naar de werkelijk gerealiseerde lever- en terugleverprijzen.

13/4/23 met die lage prijzen was juist geen heel zonnige dag (maar wel een dag met veel wind), 14/4/23 had bijna dubbel zoveel zon maar weinig wind en toen waren de prijzen in de middag nauwelijks lager dan in de andere uren buiten de ochtend- en avondspits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Je moet inderdaad naar het geheel en over langere termijn kijken.
En dan kom je vanaf een andere locatie* en met een ander verbruiksprofiel tot tegengestelde resultaten.
* Op 13/4 was het hier een meer dan behoorlijke zonovergoten dag. Niet zo dramatisch** dan vandaag maar toch meer dan voldoende om geen netafname nodig te hebben.
** Gezien de netproblemen van vandaag de BEV maar de hele dag aan de PV gehangen om weinig tot niets terug op het net te moeten zetten.

Zon en wind zullen in de toekomst overigens voor nog veel meer problemen zorgen op het net.
Momenteel is er, door een verkeerde voorspelling, lichte paniek in de BeNeLux om het stroomnet in BE in balans te kunnen houden waarbij de windmolens grotendeels moeten terugschakelen of van het net af moeten.
Prijzen tot minus 300 €/MWh op de imbalance markt.
Had men dat correct voorspeld was het voor de DA markt wel een mooie recorddag geworden met echt negatieve (incl. kosten) prijzen.

[ Voor 61% gewijzigd door IvoB2 op 15-04-2023 16:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
HiBe schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 12:06:
[...]

is geen klein huis, uit 2018 met RC=5 voor vloer, RC=6 voor wanden en RC=7 voor dak. HR++ 1.0 glas met warm edge spacers. Overal vloerverwarming en per ruimte (via domotica) aangestuurd.

Op basis van de warmteverlies berekening kwam eruit dat bij -10C we 9kW nodig hebben. probleem met de 12kW versie van de Nibe F2120 is dat deze bij -10C geen 9kW meer kan leveren. En dus kwam de installateur op de 16 kW versie uit.

Nu we er wat jaartjes wonen zou ik zelf best de 9kW versie aandurven. die paar dagen dat het echt kouder is kunnen we ook opvangen met wat extra uren de houtkachel aan.
Voor een modern en goed geïsoleerd huis uit 2018 lijkt me dat echt overkill. Probleem kan zijn dat de warmtepomp dan het minimale vermogen niet goed af kan geven en gaat 'pendelen'. Zoals gezegd zou je dit kunnen bespreken in het betreffende topic.

Dit nav je verbruik door de warmtepomp. Te vergelijking: mijn totale verbruik vanaf 1 Feb tot nu is ook ongeveer 1800 kWh, inclusief komen, wassen, licht, etc en ongeveer 440 kWh laten. Dus 1800 kWh voor die periode alleen de warmtepomp lijkt wat veel. Kan echter ook liggen aan de ingestelde temperatuur. Wij hebben het snel te warm, dus thermostaat meestal rond 19°C. En af en toe bijverwarmen met een half uur de pelletkachel aan.

Overigens kun je met dynamisch nog wel wat besparen op je warmtepomp. Ik laat bijvoorbeeld de boiler vooral opwarmen op de goedkope momenten. En als het een paar uur goedkoop is zet ik de thermostaat wat hoger, zodat ik wat goedkope warmte buffer.

Daar zit een belangrijke knop om aan te draaien als je langere kosten wilt: verbruik sturen naar de momenten met lage prijzen. Met jouw profiel heb je grootverbruikers die prima je eigen opgewekte kWh kunnen opnemen als de prijs negatief is. Ideaal is een warmtepomp airco in de slaapkamer. Als het warm is met negatieve prijzen koel je lekker je slaapkamer en op een dag zoals gisteren laat je hem juist goedkoop verwarmen.

Zoiets is ook aan te sturen adhv de dynamische prijzen en dmv Home Assistant oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10-09 16:55
Vraagje: volgens de anwb app betaal ik 1,50 per maand deze maand terwijl dit op de site van enever heel wat anders is. Waar zit hem het verschil in? Ik kan gasprijzen vastzetten voor lagere prijzen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ChbF8xmOEMSDARnsAMWV5ueo_zo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0qO2c6ELA5IR165nT91VoSwW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iV-7MVfbj9C77-ipK3l5VI8YoaA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xQoIH66x6ao89qn5HbFG7XHM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Davidrrr schreef op zondag 16 april 2023 @ 07:48:
Vraagje: volgens de anwb app betaal ik 1,50 per maand deze maand terwijl dit op de site van enever heel wat anders is. Waar zit hem het verschil in? Ik kan gasprijzen vastzetten voor lagere prijzen.
Als je naar Gas gaat in de app kun je bovenaan op de prijs klikken om de onderdelen te zien. De vaste kosten (incl netbeheerkosten) zitten ook bij die 57 euro in, ik denk dat dat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Laatst online: 14-09 22:18
Toch even schrikken.
Sinds begin maart woon ik in nieuwe huis met oprit en uiteraard EV oplader.
Verbruik in maart 1500 kWh!
Hiervan is 1200kWh naar onze EV's (2) gegaan.
Verbruik zonder EV's is 300kWh. (teruglevering ook 300)
Verwachting is dat ik ongeveer 3300kWh per jaar verbruik en 5000kWh teruglever met 16 zonnepanelen.

Ik heb me aangemeld bij zonneplan zojuist.

Toch lees ik veel dat mensen voor een jaarcontract gaan in de andere topics, maar hoe dan ook, de dynamische is toch altijd voordeliger op jaarbasis?

[ Voor 23% gewijzigd door kx22 op 16-04-2023 09:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IvoB2
Hoe kan je nu verwachten 3300 kWh per jaar te verbruiken als je op één maand al 1500 kWh hebt verbruikt en je twee EV's alleen al 1200 kWh per maand verbruiken?
Wanneer jouw profiel aangeeft dat dynamisch altijd voordeliger is dan een jaarcontract moet je niet twijfelen.
Met andere mensen moet je dan geen rekening houden.
Andere verbruikersprofielen en andere energiecontracten leiden gewoon tot andere conclusies.

[ Voor 64% gewijzigd door IvoB2 op 16-04-2023 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
IvoB2 schreef op zondag 16 april 2023 @ 09:14:
Hoe kan je nu verwachten 3300 kWh per jaar te verbruiken als je op één maand al 1500 kWh hebt vberbruikt?
Alleen aan het huis. Anders is het ruim 18k

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Maakt toch niet uit waar je verbruik naar toe gaat?
Het is je totale behoefte die je moet opvangen/rekening mee houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MenV
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 03-12-2024
Zit er veel verschil tussen de verschillende aanbieders van dynamische energie? Welke kan je beste nemen?

Ik verbruik per jaar ongeveer 6500 kwh en wek ongeveer 3000 kwh op door 11 zonnepanelen. Ik heb alleen elektriciteit en geen gas.

Wat kan ik dan het beste doen? Dynamisch contract nemen of een aanbieder met hoge teruglevergoeding?

Dank vast voor het meedenken.

Modbreak:De topic warning is nu aangepast, met betrekking tot eigen inzet. Lees even de topic start door, als je er dan niet uitkomt stel dan gerust je vraag.

[ Voor 18% gewijzigd door tweakduke op 16-04-2023 13:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
MenV schreef op zondag 16 april 2023 @ 09:16:
Zit er veel verschil tussen de verschillende aanbieders van dynamische energie? Welke kan je beste nemen?
Lees gewoon eens de laatste 5 pagina's door van dit topic.
Ik verbruik per jaar ongeveer 6500 kwh en wek ongeveer 3000 kwh op door 11 zonnepanelen. Ik heb alleen elektriciteit en geen gas.
In de topic start staat een mooie excel om het uit te rekenen.
Wat kan ik dan het beste doen? Dynamisch contract nemen of een aanbieder met hoge teruglevergoeding?

Dank vast voor het meedenken.
Als je even terug leest in dit topic, kan je zelf het antwoord ook verzinnen.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10-09 16:55
user109731 schreef op zondag 16 april 2023 @ 07:58:
[...]

Als je naar Gas gaat in de app kun je bovenaan op de prijs klikken om de onderdelen te zien. De vaste kosten (incl netbeheerkosten) zitten ook bij die 57 euro in, ik denk dat dat het is.
Thanks. Bedrag is alleen meer dan ik in mijn hoofd had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
IvoB2 schreef op zondag 16 april 2023 @ 09:16:
Maakt toch niet uit waar je verbruik naar toe gaat?
Het is je totale behoefte die je moet opvangen/rekening mee houden.
Jawel, want de kWh's van de EV worden doorberekend aan mijn BV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
kx22 schreef op zondag 16 april 2023 @ 09:10:
Toch even schrikken.
Sinds begin maart woon ik in nieuwe huis met oprit en uiteraard EV oplader.
Verbruik in maart 1500 kWh!
Hiervan is 1200kWh naar onze EV's (2) gegaan.
Verbruik zonder EV's is 300kWh. (teruglevering ook 300)
Verwachting is dat ik ongeveer 3300kWh per jaar verbruik en 5000kWh teruglever met 16 zonnepanelen.

Ik heb me aangemeld bij zonneplan zojuist.

Toch lees ik veel dat mensen voor een jaarcontract gaan in de andere topics, maar hoe dan ook, de dynamische is toch altijd voordeliger op jaarbasis?
Aanvullende wat ik voor mijzelf helder zou willen hebben. Aangezien je veel verbruikt qua auto, ga ik er ook vanuit dat je veel rijdt cq. weg bent.

- Kan je overdag laden (want vaak goedkoop)?
- Kan je beide auto's snel genoeg laden om te profiteren van de goedkope uurtjes?

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

MenV schreef op zondag 16 april 2023 @ 09:16:
Welkom in het topic.
Pagina: 1 ... 130 ... 298 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels