Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Peterhardenberg schreef op donderdag 6 april 2023 @ 22:32:
[...]

Verbruik 2800 - 2500kWh opwek geeft een netto verbruik na het salderen van 300Kwh
Als je 0,10 euro kan besparen op een kWh is dat toch 30 euro na een jaar.
Die 30 euro heb je zo weer verloren doordat je de goedkope zonnestroom aan het verkopen bent en dure stroom terug koopt voor het avondeten en verlichting in de avond. Voor 300 kWh netto verbruik zou ik gewoon traditioneel salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• athvdk
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18-04 01:13
Z___Z schreef op donderdag 6 april 2023 @ 23:14:
[...]

Die 30 euro heb je zo weer verloren doordat je de goedkope zonnestroom aan het verkopen bent en dure stroom terug koopt voor het avondeten en verlichting in de avond. Voor 300 kWh netto verbruik zou ik gewoon traditioneel salderen.
Maar welke leveranciers salderen nog traditioneel? De meeste rekenen nu immers ook per maand of 3 maanden af. En kun je alleen over die periode kWh's meenemen? Dan is je opgebouwde kWh tegoed toch ook weer weg na afrekenen Of zie ik dat verkeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:45
athvdk schreef op donderdag 6 april 2023 @ 23:54:
[...]

Maar welke leveranciers salderen nog traditioneel? De meeste rekenen nu immers ook per maand of 3 maanden af. En kun je alleen over die periode kWh's meenemen? Dan is je opgebouwde kWh tegoed toch ook weer weg na afrekenen Of zie ik dat verkeerd.
Je krijgt net als bij dynamisch bij overschot in een prijs-periode inderdaad de toen geldende terugleververgoeding, vaak gelijk aan de prijs, ex belasting.

Dus je hebt wel kans dat je goedkope zomerstroom verkoop en dat duur weer terug koop in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:00
[...]

Ja dat viel mij ook al op, ondanks dat -zover ik weet- salderen per jaar moet...

Het verhaal met volledig salderen op jaar basis gaat inderdaad naar mijn mening ook niet meer op in deze tijd...

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthman
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-09 10:44
LangeFries schreef op donderdag 6 april 2023 @ 21:53:
[...]

Dan zie ik geen voordeel op oost/west.
Ik meen dat er meer panelen op dat dak pasten in oost/west opstelling dan op het zuiden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:27

de Peer

under peer review

[...]

Maar welke leveranciers salderen nog traditioneel?
alle traditonele energieleveranciers. Dat is wettelijk verplicht, dat is onlangs weer benadrukt.
De meeste rekenen nu immers ook per maand of 3 maanden af.
dat zal dan een tussentijdse nota moeten zijn, want salderen dient per jaar te gebeuren.
En kun je alleen over die periode kWh's meenemen? Dan is je opgebouwde kWh tegoed toch ook weer weg na afrekenen Of zie ik dat verkeerd.
Salderen gaat per jaar of zolang het contract loopt. Dus zolang je zelf niet opzegt kun je salderen op jaarbasis.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 07-04-2023 10:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
Salderen van belasting gaat per jaar. De rest niet. Voorbeeld:
Het bedrag dat je betaalt per kWh, krijg je ook als je een kWh teruglevert.
Bij een variabel contract heb je wisselende tarieven per maand of half jaar. Je teruggeleverde stroom wordt afgerekend tegen het leveringstarief van de betreffende periode.
https://energievanons.zen...ij-een-variabel-contract-

Bij dynamisch zijn de periodes per uur. Bij variabele contracten is dat maandelijks of paar keer per jaar, bij vast, dat is dan per contractperiode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

w00key schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 11:10:
klopt. maar de vraag ging specifiek of traditionele leveranciers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
de Peer schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 11:12:
[...]

klopt. maar de vraag ging specifiek of traditionele leveranciers.
En dat quote is van een traditionele leverancier die variabele contracten aanbied, waarbij de prijs maar een paar maanden vast staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

w00key schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 11:13:
[...]

En dat quote is van een traditionele leverancier die variabele contracten aanbied, waarbij de prijs maar een paar maanden vast staat.
Ah ik zie nu dat de tweede nota van wijziging van Jetten nog niet door de kamer was. In dat geval kunnen ze (ondanks dat de minister duidelijk uitspreekt hier niet van gediend te zijn) dit soort praktijken nog uitvoeren, met het risico dat ze toch nog teruggefloten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazooh
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 01-05-2023
Hallo,

Ik ben nieuw hier en vooral veel bezig om mij in te lezen in deze interessante materie.

Nu heb ik echter een tweetal vragen:

- is het mogelijk om van een netbeheerder een persoonlijk profiel te ontvangen van de historische gegevens van mijn slimme meter? Ik weet dat dit in België bijvoorbeeld vrij en gratis beschikbaar is.

Weet iemand waar ik een bestand kan vinden van de dynamische tarieven van gas en stroom van de afgelopen 12 maanden, per dag per uur?

In afwachting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• athvdk
w00key schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 11:10:

[...]

https://energievanons.zen...ij-een-variabel-contract-

Bij dynamisch zijn de periodes per uur. Bij variabele contracten is dat maandelijks of paar keer per jaar, bij vast, dat is dan per contractperiode.
In dit voorbeeld zie ik dat er per maand met bedragen verrekend wordt en niet met kWh. Dat verschilt dan volgens mij niet veel met hoe een dynamische aanbieder dit doet.
Je zult dan een vast contract moeten hebben i.v.m. de jaarperiode van het verbruik om de kWh van de goedkope zomermaanden met de dure wintermaanden te kunnen verrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joep03nl
  • Laatst online: 14-09 07:57
V-8 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 07:59:
[...]

Voor mij is Energie VanOns waarschijnlijk het beste (bij verbruik van 400m3 gas).
Vergeet niet om de Google-reviews van EVO te bekijken, niet al te best: https://www.google.com/se...:0x88b8a57f130d2ab5,1,,,,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:33
DLSS schreef op donderdag 6 april 2023 @ 18:59:
Dag iedereen,

Ik ben nieuw op het gebied van dynamische energiecontracten maar ik wil graag de overstap maken.

Heb even zitten speuren op deze forumpagina maar het is mij niet geheel duidelijk geworden waarom niet iedereen een Zonneplan contract heeft.

Kleven er nadelen aan deze leverancier die niet meteen op het oog duidelijk zijn?
Toen ik overstapte verrekenden ze geen postcoderoos project. De Energy Zero leveranciers wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djvdgalien
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-02 18:05
Hallo,
Ik volg al een tijdje dit draadje.
Mede daardoor ben ik sinds februari overgestapt van Vattenfall naar Zonneplan, naar meer dan alle tevredenheid. De eerste maanden al veel geld bespaard.
Verbruik redelijk veel stroom (7000 kWh, geen EV) en met het verhoogde gebruik van de hout kachel was het gas verbruik gehalveerd naar 1500m3 (ik weet veel verbruik, maar groot huis met groot gezin).
Vanaf juni krijg ik zonnepanelen waarmee ik iig 7000kwh ga opwekken.
Daarom stap ik per juni over naar een vast jaarcontract zodat ik over dat gehele jaar 1:1 kan salderen en er geen risico is dat ik zou bij moeten betalen voor stroom.
Ik hoop wel dat ik bij Zonneplan kan blijven voor gas, want dat bevalt prima.
Goed plan, of zie ik iets over het hoofd?
Alvast bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robb.
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:49
Ik zit sinds vorig jaar bij juli bij Tibber, daarvoor bij Essent. Tibber bevalt mij prima. Sinds januari hebben we zonnepanelen en met grote waarschijnlijkheid een overproductie dit jaar. Vanwege het salderen kan ik het beste een vast jaarcontract afsluiten. Maar ik wil eigenlijk wel bij Tibber blijven en niet meer naar de grote energieboeven overstappen. ;)
Ik ben dus bezig om te kijken of bij Tibber blijven mij niet teveel geld gaat kosten, daarnaast ben ik zzp-er (mijn vrouw ook) dus we moeten ook nog btw betalen over de teruglevering.
In de onderstaande sheet heb ik het gemiddelde verbruik en de verwachte productie weergegeven. En vervolgens dmv percentages (inschatting) berekend hoeveel ik kwijt ben aan energie inkoop (net) en teruglevering (zon) aan Tibber.
Mijn vragen:
1) zijn de percentages voor hoeveel ik van het net afneem en teruglever een beetje reëel? Jan-Feb-Maa zijn de huidige percentages die ik uit de tibber app heb gehaald.
2) de inkoop en terugleververgoeding is natuurlijk lastig te bepalen, ik heb ze nu op 25 cent gezet incl. energiebelasting. Zijn dit reële prijzen om mee te rekenen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SnGidQHQakb1EmlOPR4hth5Cv74=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/X6wgEFkqQOarNF4rykCdPKDc.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

robb. schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 12:31:
Ik zit sinds vorig jaar bij juli bij Tibber, daarvoor bij Essent. Tibber bevalt mij prima. Sinds januari hebben we zonnepanelen en met grote waarschijnlijkheid een overproductie dit jaar. Vanwege het salderen kan ik het beste een vast jaarcontract afsluiten. Maar ik wil eigenlijk wel bij Tibber blijven en niet meer naar de grote energieboeven overstappen. ;)
Ik ben dus bezig om te kijken of bij Tibber blijven mij niet teveel geld gaat kosten, daarnaast ben ik zzp-er (mijn vrouw ook) dus we moeten ook nog btw betalen over de teruglevering.
In de onderstaande sheet heb ik het gemiddelde verbruik en de verwachte productie weergegeven. En vervolgens dmv percentages (inschatting) berekend hoeveel ik kwijt ben aan energie inkoop (net) en teruglevering (zon) aan Tibber.
Mijn vragen:
1) zijn de percentages voor hoeveel ik van het net afneem en teruglever een beetje reëel? Jan-Feb-Maa zijn de huidige percentages die ik uit de tibber app heb gehaald.
2) de inkoop en terugleververgoeding is natuurlijk lastig te bepalen, ik heb ze nu op 25 cent gezet incl. energiebelasting. Zijn dit reële prijzen om mee te rekenen?

[Afbeelding]
Ik zou als ik jou was een 2e slimme meter aanvragen. Dan kun je op een vast jaarcontract afsluiten op 1 meter en Tibber op de 2e meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robb.
de Peer schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 13:52:
[...]

Ik zou als ik jou was een 2e slimme meter aanvragen. Dan kun je op een vast jaarcontract afsluiten op 1 meter en Tibber op de 2e meter.
Heb ik over nagedacht maar dat wil ik uiteindelijk niet.

[ Voor 3% gewijzigd door robb. op 08-04-2023 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annestweak
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 14-09 20:25
Mijn vragen:

tip

prive heeben wij ook tibber en nu nog frank maar we willen naar anwb
zakelijk (op een ander adres) zitten we bij nieuwestroom, deze is nog voordeliger dan tibber

weet niet hoe jullie situatie precies is maar het is een idee

[Afbeelding]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robb.
Bij ons liggen de zonnepanelen op de prive woning dus ik heb maar 1 adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 16:15
Ik hoop dat iemand even kan helpen.
De Pulse van mijn zoon werkt niet naar behoren.
In het home screen zie wel het real time verbruik,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6-IkpVzb5ytPMlt4AmE6Ql0qz0M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/syWZlAbhSdHZUPJl7fAzjmo2.jpg?f=fotoalbum_large

maar als je dat “bolletje” aanklikt dan verschijnt een scherm met de mededeling dat de Pulse geen data ontvangt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wSa6kI2G4Xcew9bvmzfnHhR-86E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TgG0h1exRRxiHPa91SLa56S9.jpg?f=fotoalbum_large

Android installatie op een tablet, een reset is (was Tibber advies) al talloze malen uitgevoerd. Wifi signaal is heel sterk (-27 dBm). De Pulse knippert blauw, en Tibber geeft aan data te ontvangen.
Dus wat is hier het probleem?

Iemand een idee?
Dank.

Edit:
Een aangesloten Energiemeter (Beeclear) ziet gewoon data van de slimme meter (elke 10 seconden, zonder onderbreking), en de Pulse en Beeclear zijn aangesloten via een P1 splitter van HomeWizard.
Dus de slimme meter werkt.

[ Voor 15% gewijzigd door EVfan op 09-04-2023 12:35 ]

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don spike
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:47
EVfan schreef op zondag 9 april 2023 @ 12:20:
Ik hoop dat iemand even kan helpen.
De Pulse van mijn zoon werkt niet naar behoren.
In het home screen zie wel het real time verbruik,

[Afbeelding]

maar als je dat “bolletje” aanklikt dan verschijnt een scherm met de mededeling dat de Pulse geen data ontvangt.

[Afbeelding]

Android installatie op een tablet, een reset is (was Tibber advies) al talloze malen uitgevoerd. Wifi signaal is heel sterk (-27 dBm). De Pulse knippert blauw, en Tibber geeft aan data te ontvangen.
Dus wat is hier het probleem?

Iemand een idee?
Dank.

Edit:
Een aangesloten Energiemeter (Beeclear) ziet gewoon data van de slimme meter (elke 10 seconden, zonder onderbreking), en de Pulse en Beeclear zijn aangesloten via een P1 splitter van HomeWizard.
Dus de slimme meter werkt.
De active P1 splitter voorzien van external power adapter?
Heb je geprobeerd om de Pulse direct in de slimme meter te stoppen, zonder P1 splitter ertussen? (eventueel de Pulse met een eigen power adapter).
Welke SMR versie heeft je slimme meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Mooie tarieven morgen. Gemiddeld 6 cent voor het kale tarief incl BTW en een paar uur negatief :) Weer meer wind komende dagen.

[ Voor 3% gewijzigd door user109731 op 09-04-2023 14:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 16:15
don spike schreef op zondag 9 april 2023 @ 13:12:
[...]

De active P1 splitter voorzien van external power adapter?
Heb je geprobeerd om de Pulse direct in de slimme meter te stoppen, zonder P1 splitter ertussen? (eventueel de Pulse met een eigen power adapter).
Welke SMR versie heeft je slimme meter?
@don spike dank voor je input.
Ja direct op de slimme meter aangesloten, en werkte ook niet. Ook niet met een USB voeding aangesloten op de P1 splitter. Het gaat om een ESMR 5 meter.
Maar, het probleem lijkt opgelost.
De Tibber app verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, en voor nu werkt het wel.
Simpele remedie, maar wel een vreemde oorzaak.
Enfin, hopelijk blijft het nu werken.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12-09 16:00

V-8

djvdgalien schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 19:01:

Ik hoop wel dat ik bij Zonneplan kan blijven voor gas, want dat bevalt prima.
Goed plan, of zie ik iets over het hoofd?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Nee, kan niet. Zonneplan doet niet alleen gas. Alleen i.c.m. stroom.

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:00
user109731 schreef op zondag 9 april 2023 @ 13:43:
Mooie tarieven morgen. Gemiddeld 6 cent voor het kale tarief incl BTW en een paar uur negatief :) Weer meer wind komende dagen.
Of ik begrijp je niet of het klopt niet.

Ik zie € 0,145 (ZP) als laagst tarief (13u) inclusief belastingen...
(€ -0.008 kaal tarief)

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icall5s
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-09-2023
Jazsie schreef op zondag 9 april 2023 @ 19:49:
[...]

Of ik begrijp je niet of het klopt niet.

Ik zie € 0,145 (ZP) als laagst tarief (13u) inclusief belastingen...
(€ -0.008 kaal tarief)
Dat klopt dus met wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Nu online
Iemand die weet of je bij zonneplan met een negatieve uurprijs ook echt moet bij betalen met teruglevering of wordt dit als 0 geregistreerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:26
0xygen500 schreef op maandag 10 april 2023 @ 09:22:
Iemand die weet of je bij zonneplan met een negatieve uurprijs ook echt moet bij betalen met teruglevering of wordt dit als 0 geregistreerd?
Dat ligt er aan of je meer opwekt dan gebruik. Salderen gaat immers echt en alleen over de belastingen.

4000 verbruikt , 5000 opwek en dus 1000 verkocht. Dan heb je kans dat je op bepaalde momenten moet betalen.

5000 verbruikt en 5000 opwek, dan moet je pas betalen als de stroomprijs +-15,5 cent negatief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-07 21:34
user109731 schreef op zondag 9 april 2023 @ 13:43:
De ontwikkeling van de prijzen nu doet mij twijfelen om weerover te stappen op een jaarcontract met vaste prijzen. Met zonnepanelen blijft het een ding. Je krijgt minder voor de opwek of zelfs negatief en hebt je alleen nog voordeel van het salderen van de belastingen. De gemiddelde prijs was afgelopen maand 29 ct. Waarbij de piekmomenten dus ongeveer hetzelfde zijn als een nieuw vast contract.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaaschef
Ik heb namelijk geen laadpunt voor een electrische auto . Daarmee kan je heel goed je verbruik op de goedkope uren mee sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robb.
Mijn vragen:

[Afbeelding]
Is er nog iemand die aub input kan geven op mijn sheet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
robb. schreef op maandag 10 april 2023 @ 11:43:
[...]

Is er nog iemand die aub input kan geven op mijn sheet?
Je totaal van 3700 kWh rechtsonder kan natuurlijk nooit meer zijn dan de 2250 kWh die je opwek minus verbruik van elkaar verschillen. Dus dit klopt niet helemaal. O-)

Zie bijvoorbeeld juni waar je van de 1024 kWh 30% uit het net, en dus 70% uit je panelen haalt. Die 70% is dus ~700 kWh eigenverbruik.

Maar qua opwek geef je aan 85% van de 1870 kWh terug te leveren dus 15% eigenverbruik te hebben. Dit is 280 kWh.

Hier wordt dus 700 - 280 = 420 kWh uit het niets gegenereerd. :+

Verder vraag ik me af of met 1 tarief van 25ct / kWh rekenen wel reëel is aangezien de zonnige dagen minder opleveren dan de donkere/windstille kosten.

Afaik kun je alleen de belastingen salderen, maar de kale levertarieven niet.

[ Voor 14% gewijzigd door SmiGueL op 10-04-2023 12:09 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Frag1le
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-09 11:32
Na een lekkere 4 maanden bij Tibber, erg tevreden, ga ik overstappen naar een 6 maanden traditioneel contract.
Puur en alleen om alle aankomende opgewekte kWhs te salderen de komende 6 maanden.

Dit omdat we zelfs in de meest zonnige maanden meer verbruiken dan we opwekken en dat verbruik ligt dan veelal in de nachtelijke uren vanwege het laden van elektrische auto's.

Mijn voornemen is vooralsnog om na deze 6 maanden weer naar een dynamisch contract over te stappen.
Eigenlijk jammer dat dit 'nodig' is, want ik had liever gewoon gesaldeerd bij Tibber.

Is mijn conclusie correct of zie ik mogelijk iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:43
Frag1le schreef op maandag 10 april 2023 @ 13:00:
Na een lekkere 4 maanden bij Tibber, erg tevreden, ga ik overstappen naar een 6 maanden traditioneel contract.
Puur en alleen om alle aankomende opgewekte kWhs te salderen de komende 6 maanden.

Dit omdat we zelfs in de meest zonnige maanden meer verbruiken dan we opwekken en dat verbruik ligt dan veelal in de nachtelijke uren vanwege het laden van elektrische auto's.

Mijn voornemen is vooralsnog om na deze 6 maanden weer naar een dynamisch contract over te stappen.
Eigenlijk jammer dat dit 'nodig' is, want ik had liever gewoon gesaldeerd bij Tibber.

Qua kosten kun je geen conclusies trekken, want de dynamische prijzen zijn niet bekend. Als er in de wereldpolitiek geen shocking zaken gebeuren, blijft het zo.n beetje zoals afgelopen maanden….verwacht ik. En die tarieven liggen mijn inziens lager dat de vaste contracten. Mijn EV laad ik op, op de goedkopere momenten, vaak overdag en weekend. Kortom: of het de juiste conclusie is, is moeilijk te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S91
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14-09 22:10

S91

Ik denk correct. Na een dynamische winter zijn wij per half maart weer ingestapt bij Engie (teruglevertarief 51ct normaal, 39ct dal). Op een dag als vandaag scheelt me dat tussen de €5 en €10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef

ja ik ben ook voornemens weer even over te stappen. zit nu ook bij Tibber maar dat salderen (of eigenlijk alleen een terugleververgoeiding) is nu gewoon ruk. Wat is nu een goede aanbieder voor 6 maanden dan? zag coolblue met aardige tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robb.
SmiGueL schreef op maandag 10 april 2023 @ 11:54:
[...]

Je totaal van 3700 kWh rechtsonder kan natuurlijk nooit meer zijn dan de 2250 kWh die je opwek minus verbruik van elkaar verschillen. Dus dit klopt niet helemaal. O-)

Zie bijvoorbeeld juni waar je van de 1024 kWh 30% uit het net, en dus 70% uit je panelen haalt. Die 70% is dus ~700 kWh eigenverbruik.

Maar qua opwek geef je aan 85% van de 1870 kWh terug te leveren dus 15% eigenverbruik te hebben. Dit is 280 kWh.

Hier wordt dus 700 - 280 = 420 kWh uit het niets gegenereerd. :+

Verder vraag ik me af of met 1 tarief van 25ct / kWh rekenen wel reëel is aangezien de zonnige dagen minder opleveren dan de donkere/windstille kosten.

Afaik kun je alleen de belastingen salderen, maar de kale levertarieven niet.
Ik ben van de cijfers/percentages van tibber uitgegaan, maar daar zit dus iets vreemds in :? Zie het onderstaande voorbeeld mbt januari

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YE5vl9oIU4RfBJfWnLQ6Mt-yfZM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CXjNURlYQRSx2RqtROYGqVMb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:12
[...]

Ik zit een beetje in hetzelfde bootje, en heb er wel oren naar. Heb je veel extra kosten moeten maken voor het laten installeren van een 2e slimme meter?

Laat maar, 980 euro voor een terugleverpunt.

Voor de inkoop bevalt het prima bij Tibber maar de "verkoop" is helaas peanuts. En met een uitbreiding, deze of volgende maand, ligt er straks 11 x 320w en 12 x 370w op dak.

[ Voor 22% gewijzigd door Senaxx op 10-04-2023 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sentitel
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:44
robb. schreef op maandag 10 april 2023 @ 14:13:
[...]

Ik ben van de cijfers/percentages van tibber uitgegaan, maar daar zit dus iets vreemds in :? Zie het onderstaande voorbeeld mbt januari

[Afbeelding]
Wat bedoel je precies? Tibber klopt toch?

Je hebt niet alles wat je hebt opgewekt meteen verbruikt, dus heb je teruggeleverd.

Verbruik van zonnepanelen: 1032 * 0,12 = 123,84 kWh
Deel van productie van zonnepanelen verbruikt: 194 * 0,62 = 119,04 kWh

Percentage van Tibber is afgerond, dus dit verschil kan erin zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Laatst online: 20:10
[...]

Ik denk dat 'n 2e meter in dit stadium alleen maar geld weggooien is. Je bent makkelijk €600-1000 kwijt voor het SAP en de aanpassingen aan de meterkast. Die contracten zoals jouw 91ct vaste TLV komen nooit meer terug, dus dan heb je het over heel wat jaren terugverdientijd. En als de plannen doorgaan dat het wettelijk mogelijk moet worden om een apart teruglevercontract af te sluiten op de PAP, dan is die SAP voor dit doel helemaal overbodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:12
anboni schreef op maandag 10 april 2023 @ 14:39:
[...]

Ik denk dat 'n 2e meter in dit stadium alleen maar geld weggooien is. Je bent makkelijk €600-1000 kwijt voor het SAP en de aanpassingen aan de meterkast. Die contracten zoals jouw 91ct vaste TLV komen nooit meer terug, dus dan heb je het over heel wat jaren terugverdientijd. En als de plannen doorgaan dat het wettelijk mogelijk moet worden om een apart teruglevercontract af te sluiten op de PAP, dan is die SAP voor dit doel helemaal overbodig.
Vanwege die opmerking was ik er net naar aan het kijken, en daar kost een 3x25A zuivere terug levering punt 980 euro. Voordat ik dat gecompenseerd heb....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
Kaaschef schreef op maandag 10 april 2023 @ 14:00:
[...]

ja ik ben ook voornemens weer even over te stappen. zit nu ook bij Tibber maar dat salderen (of eigenlijk alleen een terugleververgoeiding) is nu gewoon ruk. Wat is nu een goede aanbieder voor 6 maanden dan? zag coolblue met aardige tarieven.
Ik heb m'n vizier nu op Oxxio 6 maanden, vanwege het laagste daltarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
WillemP22 schreef op maandag 10 april 2023 @ 13:20:
[...]

Qua kosten kun je geen conclusies trekken, want de dynamische prijzen zijn niet bekend. Als er in de wereldpolitiek geen shocking zaken gebeuren, blijft het zo.n beetje zoals afgelopen maanden….verwacht ik. En die tarieven liggen mijn inziens lager dat de vaste contracten. Mijn EV laad ik op, op de goedkopere momenten, vaak overdag en weekend. Kortom: of het de juiste conclusie is, is moeilijk te zeggen.
Je hebt helemaal gelijk dat dynamisch achteraf een betere keuze kan zijn wanneer de uurtarieven overdag, wanneer de zon schijnt, hoger liggen dan de uurtarieven wanneer de zon onder is en wij het meeste verbruiken.

Daarnaast hou ik ook rekening met een zomervakantie van 3 weken waar we niets verbruiken en alleen terugleveren.
Mocht er wel iets shockings gebeuren dan loop ik een beetje TLV mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
Frag1le schreef op maandag 10 april 2023 @ 15:04:
[...]

Ik heb m'n vizier nu op Oxxio 6 maanden, vanwege het laagste daltarief.
hmm, krijg melding opb website van Oxxio: Op dit moment kun je online geen contract afsluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman_J
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-09-2024
*knip* zie topic warning

[ Voor 89% gewijzigd door Proton_ op 10-04-2023 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Senaxx schreef op maandag 10 april 2023 @ 14:22:
[...]

Ik zit een beetje in hetzelfde bootje, en heb er wel oren naar. Heb je veel extra kosten moeten maken voor het laten installeren van een 2e slimme meter?

Laat maar, 980 euro voor een terugleverpunt.

Voor de inkoop bevalt het prima bij Tibber maar de "verkoop" is helaas peanuts. En met een uitbreiding, deze of volgende maand, ligt er straks 11 x 320w en 12 x 370w op dak.
ja dat zijn wel de kosten die je maakt inderdaad. dus goed nadenken of het voor jou wel uit kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

anboni schreef op maandag 10 april 2023 @ 14:39:
[...]

Ik denk dat 'n 2e meter in dit stadium alleen maar geld weggooien is. Je bent makkelijk €600-1000 kwijt voor het SAP en de aanpassingen aan de meterkast. Die contracten zoals jouw 91ct vaste TLV komen nooit meer terug, dus dan heb je het over heel wat jaren terugverdientijd.
Dat is waar, van alleen het terugleveren moet je het niet (meer) hebben voor het verdienmodel. Maar vergeet niet dat het tegelijk kunnen afsluiten van een dynamisch contract en een vast contract alsnog lucratief kan zijn. Op 2 paarden tegelijk wedden. Maar dat zal de toekomst uitwijzen.

En ik mag het hier niet te hard roepen, maar veel aanbieders betalen dus ook de vermindering energiebelasting (ca 400 euro per jaar) dubbel uit als je een 2e slimme meter hebt. Alleen dat is al een prima (maar wel discutabel) verdienmodel.
En als de plannen doorgaan dat het wettelijk mogelijk moet worden om een apart teruglevercontract af te sluiten op de PAP, dan is die SAP voor dit doel helemaal overbodig.
Niet helemaal correct. Zo'n teruglevercontract gaat dan alleen over de stroom die de meter passeert en terug geleverd wordt. De stroom die je zelf verbruikt kun je dan dus niet verkopen. Met een SAP kun je 100% van je zonnestroom verkopen.
Met de casus van een zeer hoge TLV maakt ook dat nog een forst verschil.

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 10-04-2023 18:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
de Peer schreef op maandag 10 april 2023 @ 18:10:
Met de casus van een zeer hoge TLV maakt ook dat nog een forst verschil.
Daar heb je een punt, alleen ben ik bang dat naar de toekomst zo'n zeer hoge TLV alleen nog maar een droom is (vroegah, toen de lucht nog schoon en sex nog vies was....)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

anboni schreef op maandag 10 april 2023 @ 19:03:
[...]

Daar heb je een punt, alleen ben ik bang dat naar de toekomst zo'n zeer hoge TLV alleen nog maar een droom is (vroegah, toen de lucht nog schoon en sex nog vies was....)
ja daar ben ik ook bang voor. Maar een mens mag blijven hopen he :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jusch
  • Laatst online: 12-05 08:37

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

12 cent all-in morgen (14.00), ik hoop dat dit een trend is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• athvdk

"Dit omdat we zelfs in de meest zonnige maanden meer verbruiken dan we opwekken en dat verbruik ligt dan veelal in de nachtelijke uren vanwege het laden van elektrische auto's."

In dat geval saldeer je toch niet je hele verbruik en moet je alsnog duur inkopen bij een traditioneel contract?

Ik heb er ook over gedacht om naar een vast contract te gaan maar lees in een ander topic "De energierekening - kroegtopic" ook over bepaalde nadelen met het prijsplafond waar je dan mogelijk boven komt bij een traditionele leverancier, en dus de bijbehorende tarieven.
En er komt bij dat ik pas sinds februari 10 panelen (375 Wph) heb liggen, een verbruik van ongeveer 3300 kWh, maar nog geen jaar ervaring. Dus wat het opwekt in een jaar is niet echt bekend. In theorie zo'n 3375 kWh in een jaar, maar nu hebben we het over 6 maanden contracten. Dus ik heb nog geen idee wat de realiteit zal zijn. En als de opwek achter blijft, dan heb je het wel over andere tarieven die je mag betalen dan nu bij Zonneplan. Ik hoor het graag als het anders in elkaar zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
athvdk schreef op maandag 10 april 2023 @ 22:34:
[...]

"Dit omdat we zelfs in de meest zonnige maanden meer verbruiken dan we opwekken en dat verbruik ligt dan veelal in de nachtelijke uren vanwege het laden van elektrische auto's."

In dat geval saldeer je toch niet je hele verbruik en moet je alsnog duur inkopen bij een traditioneel contract?

Ik heb er ook over gedacht om naar een vast contract te gaan maar lees in een ander topic "De energierekening - kroegtopic" ook over bepaalde nadelen met het prijsplafond waar je dan mogelijk boven komt bij een traditionele leverancier, en dus de bijbehorende tarieven.
En er komt bij dat ik pas sinds februari 10 panelen (375 Wph) heb liggen, een verbruik van ongeveer 3300 kWh, maar nog geen jaar ervaring. Dus wat het opwekt in een jaar is niet echt bekend. In theorie zo'n 3375 kWh in een jaar, maar nu hebben we het over 6 maanden contracten. Dus ik heb nog geen idee wat de realiteit zal zijn. En als de opwek achter blijft, dan heb je het wel over andere tarieven die je mag betalen dan nu bij Zonneplan. Ik hoor het graag als het anders in elkaar zit.
Verbruik in de aankomende 6 maanden is historisch 20% hoger dan wat ik terug lever.
Met dynamisch (Tibber) saldeer je dus ook, maar krijg je de uurtarieven. Die zullen vermoedelijk overdag, een stuk lager liggen dan het verbruik wat wij voornamelijk 's nachts hebben.
Ofwel de aankomende 6 maanden kan ik dus 80% sowieso compleet salderen zonder uurtarieven invloed.

De huidige kWh tarieven zijn niet meer zoals vorig jaar, daltarief bijv bij Oxxio is € 0,3495

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• athvdk
Frag1le schreef op maandag 10 april 2023 @ 22:57:
[...]

Verbruik in de aankomende 6 maanden is historisch 20% hoger dan wat ik terug lever.
Met dynamisch (Tibber) saldeer je dus ook, maar krijg je de uurtarieven. Die zullen vermoedelijk overdag, een stuk lager liggen dan het verbruik wat wij voornamelijk 's nachts hebben.
Ofwel de aankomende 6 maanden kan ik dus 80% sowieso compleet salderen zonder uurtarieven invloed.

De huidige kWh tarieven zijn niet meer zoals vorig jaar, daltarief bijv bij Oxxio is € 0,3495
Dat is bij mij dus nog een onbekende factor :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16:48
athvdk schreef op maandag 10 april 2023 @ 22:34:
[...]

Ik kwam enige tijd geleden deze berekening v.w.b. te verwachten opbrengst tegen (credit @crisp).

Heb sinds 7 april '22 hier panelen liggen,
6*360 kWh op Zuid en 6*360 kWh op Noord, dus theoretisch 4.320 kWh. Met een helling van 15°.
Nu inmiddels 1 jaar verder en daarmee eindelijk ook inzichtelijk.

Het klopt bij mij als een zwerende vinger, ik heb idd. de opbrengst conform verwachting (95 om 75), zijnde 3.700 kWh.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2DZ6bETnf9BDeNxzFkR6724C1Lg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/98smIceGG56HH9UKQsD3NDIG.jpg?f=fotoalbum_large

Wellicht kun je hiermee een eigen inschatting maken, i.c.m. onderstaande weergave van de verdeling van de opbrengst op een jaar, die behulpzaam kan zijn bij je overwegingen om al dan niet dynamisch de zomer te overbruggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AIukIWMT8JHvVMlUM2eFeCJLrH8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U1TZEOe6wqJ33xLZ184WWJqp.jpg?f=fotoalbum_large

@Frag1le heeft zeker een valide punt dat de uurtarieven overdag vermoedelijk een stuk lager liggen dan de uurtarieven in de nacht en dit met "vaste" leveringstarieven fors kan schelen, i.i.g. bij meer verbruik dan dat er te salderen valt.

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• athvdk
Peet-je schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 00:04:
[...]

Ik kwam enige tijd geleden deze berekening v.w.b. te verwachten opbrengst tegen (credit @crisp).

6*360 kWh op Zuid en 6*360 kWh op Noord, dus theoretisch 4.320 kWh. Met een helling van 15°.

Het klopt bij mij als een zwerende vinger, ik heb idd. de opbrengst conform verwachting (95 om 75), zijnde 3.700 kWh.
[Afbeelding]

Wellicht kun je hiermee een eigen inschatting maken, i.c.m. onderstaande weergave van de verdeling van de opbrengst op een jaar, die behulpzaam kan zijn bij je overwegingen om al dan niet dynamisch de zomer te overbruggen.

[Afbeelding]

@Frag1le heeft zeker een valide punt dat de uurtarieven overdag vermoedelijk een stuk lager liggen dan de uurtarieven in de nacht en dit met "vaste" leveringstarieven fors kan schelen, i.i.g. bij meer verbruik dan dat er te salderen valt.
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dank voor je info. Zou ik begin mei overstappen en naar een contract van 6 maanden gaan, dan zou ik in die periode 66% van de jaaropbrengst kunnen opwekken (volgens de grafiek). Ik weet niet of dit samenvalt met ook 66% van het jaarverbruik, dan zou het 1 op 1 gesaldeerd kunnen worden. Maar daar heb ik nog geen inzicht in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat ik hier nog mis is hoe de verdeling van de opbrengst over de dag is bij de verschillende richtingen en hellingshoeken. De piek zal hoe dan ook tussen 12 en 15ish liggen, maar bij panelen pal op zuid zijn de hellingen van de grafiek stijler en de piek hoger dan bij panelen meer op O of W. Dat wordt ineens enigszins relevant in de context van dynamische tarieven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman_J
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-09-2024
athvdk schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 00:31:
[...]

[...]

Dank voor je info. Zou ik begin mei overstappen en naar een contract van 6 maanden gaan, dan zou ik in die periode 66% van de jaaropbrengst kunnen opwekken (volgens de grafiek). Ik weet niet of dit samenvalt met ook 66% van het jaarverbruik, dan zou het 1 op 1 gesaldeerd kunnen worden. Maar daar heb ik nog geen inzicht in.
Bedenk wel dat in 2022 het aantal zonuren ongeveer 25% meer was dan gemiddeld. (2233/1774 = 1.258)
Bron: https://www.knmi.nl/over-...0zonniger%20dan%20normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
[...]

Dit meerverbruik zal waarschijnlijk in het traditionele contract ook voor meer worden afgerekend dan bij een dynamisch contract in de zonnige maanden.
Je krijgt ergens dus een punt waarbij meerverbruik in een traditioneel contract de 'besparing' van het traditioneel salderen overstijgt en bij dynamisch blijven dus meer loont.
Waar dat punt ligt is een lastige berekening vanwege alle unknowns en variabelen.

[ Voor 3% gewijzigd door Frag1le op 11-04-2023 12:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frag1le
Kaaschef schreef op maandag 10 april 2023 @ 15:29:
[...]

hmm, krijg melding opb website van Oxxio: Op dit moment kun je online geen contract afsluiten.
Gewoon even bellen, ik zit vanaf morgen bij Oxxio.

Ik ben benieuwd of ik dan de Tibber Pulse, app en api nog kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijscamp
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15:28
Ben dit topic al een tijdje met veel interesse aan het volgen en vraag me af of ik de juiste keuze heb gemaakt. Ik kom geen vergelijkbare situatie tegen in de vele voorbeelden...

Verbruik jaarlijks ongeveer 9000 kWh. Dit vooral dankzij warmtepomp en EV.
Met 16 panelen verwacht ik ongeveer de helft op te wekken.
Geen gas aansluiting.

Momenteel zit ik bij ANWB, vooral nadat ik vorig jaar november van Oxxio een nieuw voorstel kreeg om mijn jaarcontract te verlengen tegen 90 cent ofzo...
Met mijn huidige verbruik ben ik volgens mij met Dynamische tarieven voordeliger uit, echter zie ik in de TP dat ik eigenlijk voor een SAP moeten gaan. Ik kan alleen zelf niet helemaal helder krijgen wanneer ik die kosten van een SAP terug heb verdiend. Wat ik heb gelezen kost die aansluiting iets van 500 euro.

Wat denken de geleerden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

kWh, James Watt draait zich om in zijn graf :P
Met mijn huidige verbruik ben ik volgens mij met Dynamische tarieven voordeliger uit,
dat lijkt me ook, je moet relatief veel inkopen. Dan is Dynamisch meestal aan te raden.
echter zie ik in de TP dat ik eigenlijk voor een SAP moeten gaan.
Hoe ben je tot die conclusie gekomen? Dat is pas interessant als je veel teruglevert met een hoge TLV, dat is bij jou niet het geval.

Je bent inderdaad wel minimaal 500 euro kwijt voor een SAP. Je moet goed nadenken over een verdienmodel daarvoor. de TLV is dat op dit moment niet (meer).

de tabel was indicatief, en bedoeld voor 6-12 maanden geleden, en momenteel is alles weer anders op de energiemarkt.

[ Voor 21% gewijzigd door de Peer op 11-04-2023 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
de Peer schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 16:50:
[...]

[...]

dat lijkt me ook, je moet relatief veel inkopen. Dan is Dynamisch meestal aan te raden.

[...]

Hoe ben je tot die conclusie gekomen? Dat is pas interessant als je veel teruglevert met een hoge TLV, dat is bij jou niet het geval.
Waarchijnlijk tot de conclusie gekomen door af te lezen. Echter het model neemt geen tarieven in ogenschouw

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

John245 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 16:55:
[...]

Waarchijnlijk tot de conclusie gekomen door af te lezen. Echter het model neemt geen tarieven in ogenschouw
Ik zie het ja. die tabel gaat nog uit van hogere TLV bedragen die vandaag de dag niet meer gelden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• matthijscamp
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15:28
[...]

Excuus, aangepast en boek Elektrotechniek voor Dummies besteld :P
[...]

[...]

Inderdaad gewoon door de tabel af te lezen zoals John al zegt. Dat is nu juist de kern van mijn vraag, ik kan het potentiele voordeel niet uit deze tabel halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Laatst online: 28-12-2024
jusch schreef op maandag 10 april 2023 @ 20:16:
12 cent all-in morgen (14.00), ik hoop dat dit een trend is :)
Dynamische tarieven kennen geen trend maar zijn afhankelijk van heel veel veranderende parameters.
Een dag later, 12/4, ziet het er bv. al heel anders uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d1h6Bk2-NeZ99056J2LAAmn0q7A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qeNlseTSYgBq7slAwr2wXRBk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Me64W-18zp5vOvPjMBxpmOKkI30=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o7FTAG1h3GXTptjSSNAOkOqZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthman
Ik ben bij Tibber weggegaan, en ik heb geen zonnepanelen. Ik heb de factuur t/m de laatste dag ontvangen. Het is mij niet helemaal duidelijk of ik nu nog wel of niet een definitieve eindfactuur moet verwachten?

Volgens ChatGPT in principe niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:14
earthman schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 18:09:
Ik ben bij Tibber weggegaan, en ik heb geen zonnepanelen. Ik heb de factuur t/m de laatste dag ontvangen. Het is mij niet helemaal duidelijk of ik nu nog wel of niet een definitieve eindfactuur moet verwachten?

Volgens ChatGPT in principe niet :)
De factuur tm de laatste dag is dan neem ik aan ook de eindfactuur, aangezien je alles achteraf en per maand betaalt bij Tibber.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mika1989
  • Laatst online: 12-09-2023
V-8 schreef op zondag 9 april 2023 @ 19:08:
[...]

Nee, kan niet. Zonneplan doet niet alleen gas. Alleen i.c.m. stroom.
Dat kan wel. Ik heb dat nu namelijk ook. Had eerst gas en stroom van zonneplan maar ben met stroom overgestapt naar powerpeers omdat ik te veel stroom gebruikte met mijn warmtepomp. Nu kan ik mijn stroom salderen tot binnenkort mijn sessy’s komen 😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12-09 16:00

V-8

Mika1989 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 01:01:
[...]

Dat kan wel. Ik heb dat nu namelijk ook. Had eerst gas en stroom van zonneplan maar ben met stroom overgestapt naar powerpeers omdat ik te veel stroom gebruikte met mijn warmtepomp. Nu kan ik mijn stroom salderen tot binnenkort mijn sessy’s komen 😬
Oke, dat is een interessante, als je er al zit blijven met gas en overstappen met stroom. Maar aan de voorkant accepteren ze niet het afnemen van alleen gas.

Ik citeer het antwoord dat ik van Zonneplan zelf kreeg:

''Goedemiddag, het is niet mogelijk om alleen gas af te nemen. Wij richten ons voornamelijk op stroom omdat daar veel duurzaamheid uit te halen is. Om een compleet pakket aan te kunnen bieden voor klanten met stroom en gas, bieden we die mogelijkheid wel. Maar alleen gas dus niet.''

[ Voor 24% gewijzigd door V-8 op 12-04-2023 08:48 ]

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Nemesis
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-09 16:18

Lord_Nemesis

Wa oars?

Zijn hier meer mensen met problemen mbt de eindafrekening bij Frank?

Mijn situatie; begin december 2022 klant geworden voor stoom en gas waarbij startdatum contract 17-01-2023 was. Vlak hierna kwam Frank met de (enorme) verhoging mbt de 'inkoopvergoeding' voor gas. Ik heb toen mijn contract opgezegd en ben overgestapt naar Zonneplan. Startdatum contract bij Zonneplan 10-02-2023.
Ik heb dus bij Frank minder dan een maand afgenomen, maar moest wel 2 facturen voldoen ivm voorschot. Ik verwacht bij de eindafrekening dus ook een bedrag terug te ontvangen.

Tot op heden echter nog steeds geen eindafrekening. Ik heb Frank 6 weken na beëindiging van mij contact gevraagd wanneer ik mijn eindafrekening kan verwachten. Dit was op 24-03-2023.
Het antwoord van Frank:

"De ACM is ervan op de hoogte dat de afrekeningen een vertraging oplopen, ze weten dus dat we van deze 6 weken afwijken. We moeten om bevestiging van de overheid vragen, en wanneer deze nog niet binnen is kunnen we simpelweg nog geen afrekening aanmaken. Onze excuses voor het ongemak."

Ondertussen is het halverwege april. Geen eindafrekening van Frank en ook geen verdere communicatie.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mika1989
V-8 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 08:42:
[...]

Oke, dat is een interessante, als je er al zit blijven met gas en overstappen met stroom. Maar aan de voorkant accepteren ze niet het afnemen van alleen gas.

Ik citeer het antwoord dat ik van Zonneplan zelf kreeg:

''Goedemiddag, het is niet mogelijk om alleen gas af te nemen. Wij richten ons voornamelijk op stroom omdat daar veel duurzaamheid uit te halen is. Om een compleet pakket aan te kunnen bieden voor klanten met stroom en gas, bieden we die mogelijkheid wel. Maar alleen gas dus niet.''
Ja dat zal dan het verschil zijn inderdaad. Ik wist ook niet dat je überhaupt los gas en stroom ergens kon hebben. Had ik toevallig gelezen ergens en ben toen met stroom over gegaan omdat dat te duur werd met mijn warmtepomp terwijl ik ook zonnepanelen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mika1989
Lord_Nemesis schreef op woensdag 12 april 2023 @ 09:16:

Mijn situatie; begin december 2022 klant geworden voor stoom en gas waarbij startdatum contract 17-01-2023 was. Vlak hierna kwam Frank met de (enorme) verhoging mbt de 'inkoopvergoeding' voor gas. Ik heb toen mijn contract opgezegd en ben overgestapt naar Zonneplan. Startdatum contract bij Zonneplan 10-02-2023.
Ik heb dus bij Frank minder dan een maand afgenomen, maar moest wel 2 facturen voldoen ivm voorschot. Ik verwacht bij de eindafrekening dus ook een bedrag terug te ontvangen.

Tot op heden echter nog steeds geen eindafrekening. Ik heb Frank 6 weken na beëindiging van mij contact gevraagd wanneer ik mijn eindafrekening kan verwachten. Dit was op 24-03-2023.
Het antwoord van Frank:

"De ACM is ervan op de hoogte dat de afrekeningen een vertraging oplopen, ze weten dus dat we van deze 6 weken afwijken. We moeten om bevestiging van de overheid vragen, en wanneer deze nog niet binnen is kunnen we simpelweg nog geen afrekening aanmaken. Onze excuses voor het ongemak."

Ondertussen is het halverwege april. Geen eindafrekening van Frank en ook geen verdere communicatie.
Daar heb ik ook gezeten. Een grote bende daar. Duurde ook heel lang met mijn afrekening en antwoorden op mails met vragen. Maar uiteindelijk wel alles terug gehad. Ik moest ook een flink bedrag voorschot betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• earthman
Mika1989 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 09:34:
[...]

Daar heb ik ook gezeten. Een grote bende daar. Duurde ook heel lang met mijn afrekening en antwoorden op mails met vragen. Maar uiteindelijk wel alles terug gehad. Ik moest ook een flink bedrag voorschot betalen.
Ik ben er ook weggegaan, voornamelijk vanwege al die bedragen die ik er van tevoren moest betalen:
- waarborg wegens spoedaanvraag (2x het gemiddelde verwachte maandbedrag)
- 1e maand (november) voorschot
- in november ook nog de voorschoten voor december en januari

Ik heb er iets langer dan een maand gezeten, en heb meer dan 1800 euro van ze terugbetaald gekregen. Ik zag het echt niet zitten dat een (energie)bedrijf mij onnodig nog zo veel geld schuldig is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mika1989
earthman schreef op woensdag 12 april 2023 @ 09:58:
[...]

Ik ben er ook weggegaan, voornamelijk vanwege al die bedragen die ik er van tevoren moest betalen:
- waarborg wegens spoedaanvraag (2x het gemiddelde verwachte maandbedrag)
- 1e maand (november) voorschot
- in november ook nog de voorschoten voor december en januari

Ik heb er iets langer dan een maand gezeten, en heb meer dan 1800 euro van ze terugbetaald gekregen. Ik zag het echt niet zitten dat een (energie)bedrijf mij onnodig nog zo veel geld schuldig is.
Ja dat had ik ook. Ik heb ook rond de 1500 euro terug moeten krijgen. Wel allemaal terug gehad hoor maar heeft lang geduurd. Ze zijn in korte tijd te veel gegroeid en niet op tijd genoeg mensen extra. Ik had een mail gestuurd met een vraag en kreeg pas na een week een ontvangstbevestiging van de mail en 2 dagen laten sturen ze dood leuk een mail dat als je nieuwe klanten aanmeldt je 100€ of zo krijgt. Toen heb ik wel even terug gestuurd dat ze de huidige klanten eerst maar eens fatsoenlijk helpen voordat ze meer hooi op de vork nemen.
Maar ik kwam hun ergens tegen op internet en dat was de eerste keer dat ik van een dynamisch contract had gehoord dus wist niet goed welke partijen dat nog meer deden. Uiteindelijk snel weggegaan daar

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Morgenmiddag is de kale prijs -0,05 euro/kWh 😊
Netto 10 ct/kWh 😊😊

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TomJans
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:12
Lord_Nemesis schreef op woensdag 12 april 2023 @ 09:16:

Het antwoord van Frank:

Toevallig heb ik ongeveer een zelfde iets. Ook eind december bij Frank energie afgesloten omdat dit met de koop van de woning vrij snel ging ook nog een spoedaansluiting en hier dus borg voor moeten betalen. En begin februari overgestapt naar zonneplan. Na de 6 weken contact gezocht met Frank en toen ook bericht gekregen dat ze nog bezig zijn met de overheid voor het berekenen van het prijs plafond. Op 1 April (Hopelijk geen grap) kreeg ik een email van ze dat ze het uitsluitsel hadden van de overheid en ik z.s.m. de eindafrekening zou krijgen. Deze heb ik nog niet ontvangen. Wel heb ik vandaag nog een keer gevraagd hoe het hier mee zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jusch
  • Laatst online: 12-05 08:37

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

KC27 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 13:10:
Netto 10 ct/kWh 😊😊
9 zelfs om 14.00 (zp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

En Duitsland en België tegelijkertijd € 0,10 :o Maak eens wat betere interconnects zou ik zeggen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:48
Maasluip schreef op woensdag 12 april 2023 @ 13:54:
[...]

En Duitsland en België tegelijkertijd € 0,10 :o Maak eens wat betere interconnects zou ik zeggen.
Of zorg voor meer wind & zon in die landen maar sluit vooral geen nucleaire centrales!

Lees onderstaande link ook een door allen! Op dit moment betalen wij als Nederlandse belastingbetalers via SDE++ en Tennet subsidies de sluiting van de centrales bij onze buren!

https://www.energiepodium.nl/artikel/verdienmodel-noordzee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Netto 10 ct/kWh 😊😊
Even nuanceren: tussen 13:00 en 15:00 uur, waar iemand met PV en/of uit werken dus weinig tot niets aan heeft. :)
Integendeel, wie met PV productie tussen 13:00 en 15:00 zijn eigen productie niet volledig zelf kan verbruiken (en niet meer saldeert) en lokaal opslaan mag betalen om eigen opwek op het net te zetten en 's avonds de volle pot betalen om terug van het net af te nemen.

[ Voor 31% gewijzigd door IvoB2 op 12-04-2023 14:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:42
IvoB2 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 14:03:
[...]

Even nuanceren: tussen 13:00 en 15:00 uur, waar iemand met PV en/of uit werken dus weinig tot niets aan heeft. :)
Integendeel, wie met PV productie tussen 13:00 en 15:00 zijn eigen productie niet volledig zelf kan verbruiken (en niet meer saldeert) en lokaal opslaan mag betalen om eigen opwek op het net te zetten en 's avonds de volle pot betalen om terug van het net af te nemen.
Ja dat klopt. Er is blijkbaar de verwachting dat het aanbod de vraag ver overstijgt, dus elk stukje extra aanbod is niet wenselijk. Vervolgens wil je wel stroom verbruiken als de zon niet of nauwelijks meer schijnt, dus dan is dat toch eerlijk? Als je dat niet wilt, dan moet je zelf stroom opslaan of je zonnepanelen uitzetten/begrenzen en profiteren van goedkope stroom van anderen.

Of sowieso geen dynamisch contract hebben omdat we nu nog de verstorende salderingsregeling hebben, dat is ook een optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Laatst online: 21:21
IvoB2 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 14:03:
[...]

Met PV moet je helemaal geen dynamisch hebben in je netto teruglevermaanden (zomer). Dan moet je de hoogste tlv pakken.

Ofja, is mijn id dan he. Denk dat je dan fijne centjes misloopt. In de winter natuurlijk prima om dynamisch te pakken.

*we kennen de strekking wel zo onderhand denk ik :+

[ Voor 3% gewijzigd door PCJR op 12-04-2023 14:38 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Sicco92 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 14:31:
[...]
Of sowieso geen dynamisch contract hebben omdat we nu nog de verstorende salderingsregeling hebben, dat is ook een optie
Iedereen kiest uiteraard wat het beste bij hem past.
Maar staan juichen omdat de stroom op een etmaal twee uur laag staat en dat op een ogenblik dat de meeste mensen er weinig mee kunnen (anders stond hij ook niet zo laag) vind ik, persoonlijke mening, dan ook een beetje overdreven.
En mijn keuze is, voorlopig, om niet meer te salderen, zoveel mogelijk direct te verbruiken van PV, wat ik niet direct kan verbruiken zelf op te slaan voor de uren en dagen zonder of te weinig zon en wat ik zelf niet kan opslaan te vermarkten (met een variabal contract) om met de opbrengst daarvan in de maanden december en januari (wanneer PV nauwelijks iets opbrengt) energie van het net in te kopen (met een variabel contract van een energiemaatschappij waar ik zelf aandeelhouder/investeerder van ben, dus ook al niet goedkope geproduceerde elektriciteit van anderen, deze is er immers nauwelijks in de maanden december en januari).
Voor mij nog altijd lonender en minder stressvol dan te moeten wachten op enkele uren per dag met een lage energieprijs.
Ter info: de maanden van netto teruglevering lopen hier van februari tot en met oktober.
De hogere vaste kostprijs van een dynamisch contract tov variabel contract kan het kleine voordeel van een dynamisch contract in de andere maanden niet compenseren.
Zoals steeds spreken de cijfers voor zich, een klein voordeel voor dynamisch in de eerste en laatste maand van het jaar en een steeds hoger oplopend voordeel voor variabel in de overige maanden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JnjDUZfl6WHXBDkU1xxWGwqmjqY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MVC0asswGU9Nom1WJIUxzmNQ.jpg?f=fotoalbum_large
:)B

[ Voor 32% gewijzigd door IvoB2 op 12-04-2023 18:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sicco92
IvoB2 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 14:56:
[...]

Iedereen kiest uiteraard wat het beste bij hem past.
Maar staan juichen omdat de stroom op een etmaal twee uur laag staat en dat op een ogenblik dat de meeste mensen er weinig mee kunnen (anders stond hij ook niet zo laag) vind ik, persoonlijke mening, dan ook een beetje overdreven.
Zoals je zelf al zegt, met zonnepanelen heb je (nog?) veel minder te zoeken bij dynamische stroomtarieven. Ik ga er dus vanuit dat van de mensen met een dynamisch contract de grootste groep netto afnemer is, dus het is logisch dat die blij zijn met een zeer lage stroomprijs. Hierdoor kunnen zij ook profiteren van opwek door wind en zon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Sicco92 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 15:03:
[...]

Zoals je zelf al zegt, met zonnepanelen heb je (nog?) veel minder te zoeken bij dynamische stroomtarieven. Ik ga er dus vanuit dat van de mensen met een dynamisch contract de grootste groep netto afnemer is, dus het is logisch dat die blij zijn met een zeer lage stroomprijs. Hierdoor kunnen zij ook profiteren van opwek door wind en zon :)
Volgens mij maak je jezelf dan blij met een dooie mus (of rekent men zichzelf graag rijk).
Hoeveel stroom verbruikt een modaal gezin (zonder PV en zonder eigen opslag) tussen 13:00 en 15:00 uur?
Zoals ik al schreef 's morgens en vooral 's avonds betalen ze de volle pot en dat gaan die paar uurtjes goedkope stroom niet compenseren.

Ik heb ook niets tegen dynamische tarieven, iedereen kiest het tarief waar hun denken het voordeligst mee uit te komen.
Ik reageerde dan ook alleen met

[ Voor 15% gewijzigd door IvoB2 op 12-04-2023 15:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sicco92
IvoB2 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 15:06:
[...]

Volgens mij maak je jezelf dan blij met een dooie mus (of rekent men zichzelf graag rijk).
Hoeveel stroom verbruikt een modaal gezin (zonder PV en zonder eigen opslag) tussen 13:00 en 15:00 uur?
Zoals ik al schreef 's morgens en vooral 's avonds betalen ze de volle pot en dat gaan die paar uurtjes goedkope stroom niet compenseren.
Het gaat niet om compenseren, maar om stroomverbruik schuiven. Ik doe liever een 60- of 90-graden was als ik €0,10 per kWh betaal dan als ik €0,35 moet betalen. Ik zet dan ook liever mijn vaatwasser aan, of laad mijn elektrische auto op, of.. wat je ook maar kan bedenken. Het doel is niet je geld voor avondverbruik terug te verdienen in de goedkope uurtjes, maar het doel is zoveel mogelijk verbruik te verschuiven naar de goedkope uurtjes of dagen zodat dat niet (of minder) plaats hoeft te vinden in duurdere uren of dagen (met theoretisch minder groene stroom).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ah ja, als je het zo bekijkt.
Alle respect voor wie zijn huishouden kan afstemmen op de uurtjes met goedkopere stroom.
ps. ik doe nooit een 60 tot 90° was maar steeds een 20 tot 40° was. Problemen kan je beter bij de bron aanpakken dan trachten ze met gedoe een beetje te kunnen compenseren. :)

[ Voor 42% gewijzigd door IvoB2 op 12-04-2023 15:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:25
Nadat ik enige tijd geleden dit topic had verlaten omdat Liander geen slimme meter in mijn net opgeleverde nieuwbouwhuis had geplaatst ben ik nu weer terug omdat ik wel een slimme meter heb. Ik ben me nu dus aan het orienteren of een dynamisch contract slim is in mijn situatie.
  • 12 * 365 Wp richting zuid west. Dit zou denk ik op jaarbasis een 3600/3700 kWh kunnen opleveren
  • Warmtepomp
  • Elektrische auto
Mijn energieverbruik kan ik nog moeilijk inschatten ivm nieuw huis maar ik kan met het laden van mijn auto natuurlijk wel goed sturen richting de goedkope nachtelijke uren. Alles bij elkaar is het waarschijnlijk een hoop stroom en ook deels goed stuurbaar dus dat zou spreken voor een dynamisch contract. Echter lees ik hier ook veel mensen die voor de zomer naar een traditioneel contract gaan ivm het salderen. Ik ben nu dus het spoor bijster en weet niet waar ik goed aan doe. Ik weet dat er door alle opties en mogelijkheden geen eenduidig antwoord is maar wat is grosso modo de beste keuze?

/post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Nemesis
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-09 16:18

Lord_Nemesis

Wa oars?

TomJans schreef op woensdag 12 april 2023 @ 13:28:
[...]

Toevallig heb ik ongeveer een zelfde iets. Ook eind december bij Frank energie afgesloten omdat dit met de koop van de woning vrij snel ging ook nog een spoedaansluiting en hier dus borg voor moeten betalen. En begin februari overgestapt naar zonneplan. Na de 6 weken contact gezocht met Frank en toen ook bericht gekregen dat ze nog bezig zijn met de overheid voor het berekenen van het prijs plafond. Op 1 April (Hopelijk geen grap) kreeg ik een email van ze dat ze het uitsluitsel hadden van de overheid en ik z.s.m. de eindafrekening zou krijgen. Deze heb ik nog niet ontvangen. Wel heb ik vandaag nog een keer gevraagd hoe het hier mee zit.
Dank je voor de informatie. Ik zal Frank nogmaals vragen om de eindafrekening..

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 16:11
Ik zit nu sinds een aantal weken bij ANWB energie op een dynamisch contract.
Ik kan de eerste analyse maken.

Gerealiseerde all-in prijs in cent/kWh (inclusief alle kosten en belastingen per kWh, exclusief maandelijkse componenten zoals vastrecht, capaciteitstarief en vermindering energiebelasting)

Levering maart: 27.7
Levering april: 30.1

Dezelfde oefening voor gas (cent / m3):

Levering maart: 117.1
Levering april: 123.3

Als ik dat vergelijk met de traditionale (maandvariabele en 1-jaars) contracten, is het wel een stuk goedkoper. Ik denk dat veel traditionele contracten momenteel ongeveer 37-40 cent/kWh stroom en 1.45-1.65 euro/m3 gas vragen (cap op 1.45 prijsplafond).

Scheelt dus ~25% op stroom en ~10-25% op gas.

Er is wel een addertje als je zelf opwekt.

Bij een traditioneel contract levert de teruglevering evenveel op als de levering kost: je saldeert tegen vaste tarieven gelijk de leveringstarieven.

Heb je een dubbele meter, dan is het zelfs nog wat gunstiger: TLV zit voor bijna 70% in het hoge tarief. We hebben hier ook nog een gunstig verbruikspatroon (PHEV, warmtepomp) waardoor ons verbruik juist 65% dal was. Als je dan bijvoorbeeld 38 cent dal en 42 cent piek betaalt, dan is LVR gemiddeld 39.4 cent en TLV 40.8 cent/kWh. --> je maakt dus marge door een gunstig verschl in de tijdscurves.

Ik heb een korte analyse gemaakt van de TLV tarieven die we bij ANWB halen.

Teruglevering maart: 23.1
Teruglevering april: 27.0

Dus in plaats van 1.4 cent/kWh TLV winst door de dubbele meter, is het 3.8 cent verlies door de uurprijzen. Dat komt omdat in het zonseizoen de middagen nog goedkoper zijn dan de nachten -> daar gaat de opbrengst van je zonnepanelen. (*)

Ik reken hier met 10.500 kWh verbruik en 5.500 opwekking. Dan zou de levering van stroom me 3035 euro kosten en de teruglevering 1375 opleveren. Onder de streep 33.2 cent per netto verbruikte kWh. Daarmee is de winst flink kleiner dan hij leek, maar nog steeds is het een cent of 5 goedkoper dan een klassiek contract.

(*) het kan in de zomer ongunstiger worden (nog lagere stroomprijzen in de middag), maar ook gunstiger (langere periodes zonlicht waardoor de oost- en west-gerichte panelen juist wat meer gaan leveren in de ochtend- en avondpiek).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• earthman
Lord_Nemesis schreef op woensdag 12 april 2023 @ 15:56:
[...]

Dank je voor de informatie. Ik zal Frank nogmaals vragen om de eindafrekening..
Mijn ervaring is dat Frank via WhatsApp sneller antwoordt dan via email.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Sand0rf schreef op woensdag 12 april 2023 @ 15:54:
Nadat ik enige tijd geleden dit topic had verlaten omdat Liander geen slimme meter in mijn net opgeleverde nieuwbouwhuis had geplaatst ben ik nu weer terug omdat ik wel een slimme meter heb. Ik ben me nu dus aan het orienteren of een dynamisch contract slim is in mijn situatie.
  • 12 * 365 Wp richting zuid west. Dit zou denk ik op jaarbasis een 3600/3700 kWh kunnen opleveren
  • Warmtepomp
  • Elektrische auto
Mijn energieverbruik kan ik nog moeilijk inschatten ivm nieuw huis maar ik kan met het laden van mijn auto natuurlijk wel goed sturen richting de goedkope nachtelijke uren. Alles bij elkaar is het waarschijnlijk een hoop stroom en ook deels goed stuurbaar dus dat zou spreken voor een dynamisch contract. Echter lees ik hier ook veel mensen die voor de zomer naar een traditioneel contract gaan ivm het salderen. Ik ben nu dus het spoor bijster en weet niet waar ik goed aan doe. Ik weet dat er door alle opties en mogelijkheden geen eenduidig antwoord is maar wat is grosso modo de beste keuze?
Je zult relatief veel stroom moeten inkopen en hebt de mogelijkheid om te sturen, dus dan maakt je een geschikte klant voor dynamische tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Behalve dat de prijzen in de middag vaak lager liggen dan in de nacht. Een EV is vooral een nacht-verbruiker, tenzij je veel thuiswerkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

t_captain schreef op woensdag 12 april 2023 @ 16:19:
Behalve dat de prijzen in de middag vaak lager liggen dan in de nacht. Een EV is vooral een nacht-verbruiker, tenzij je veel thuiswerkt ;)
behalve dan in de winter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Hoe kun je eigenlijk nog meer stroom opwekken dan met PV?

Voor zonneparken is een regeling dat je ook kan deelnemen aan een lokaal zonnepark en dat jouw aandeel in de productie dan wordt gesaldeerd als ware het opgewekt op je eigen dak.

Bestaat dat ook voor wind? En voor andere energiebronnen? Kan ik een stukje baseload inkopen ergens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
t_captain schreef op woensdag 12 april 2023 @ 16:24:
Hoe kun je eigenlijk nog meer stroom opwekken dan met PV?

Voor zonneparken is een regeling dat je ook kan deelnemen aan een lokaal zonnepark en dat jouw aandeel in de productie dan wordt gesaldeerd als ware het opgewekt op je eigen dak.

Bestaat dat ook voor wind? En voor andere energiebronnen? Kan ik een stukje baseload inkopen ergens?
De postcoderoosregeling is er ook voor stroom opgewekt uit wind voor zover ik weet, alleen moet je wel net een project voor windstroom in je buurt hebben waar je nog kan meedoen. In mijn omgeving is het vooral zonneparken waarbij je kan meedoen, dus ik zou vooralsnog niks met wind kunnen doen.

Overigens doen niet alle dynamische leveranciers mee met de postcoderoosregeling volgens mij. Dat is in dit topic al een paar keer voorbij gekomen.
Verder is dit onderwerp niet direct relevant voor dynamische leveranciers, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:14
Netto 10 ct/kWh 😊😊
Dat betekent veel moois voor komende zomer 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:56

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
Sand0rf schreef op woensdag 12 april 2023 @ 15:54:
  • Warmtepomp
  • Elektrische auto
Voor de auto kan je een aardige schatting maken.
Hoeveel km's ga je vanuit huis laden?, deel dat door 5 en je hebt het aantal kwh per jaar extra.
De warmtepomp was volgens mij het gas verbruik x2 (in 1m³ gas zit 10kwh energie, en je hebt optimaal een COP van 4 a 5), waarbij de oude ketel waarschijnlijk inefficient was.

denk dat je op die manier best een gerichte aanname kan doen betreft stroom verbruik.
Het heen en weer switchen heeft met de totale rekensom te maken en wanneer je energie verbruikt en opwekt, maar die som is voor iedereen totaal anders, en moeilijk om dat in regels samen te vatten.

klinkt alsof een dynamisch tarief wel goed zal komen :).
zoals ook in de Topicstart staat. we kunnen niet in de toekomst kijken met alle tarieven. dus er blijven altijd scenario's die achteraf minder gunstig waren.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPetra
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 28-06-2024
PCJR schreef op woensdag 12 april 2023 @ 14:37:
[...]

Met PV moet je helemaal geen dynamisch hebben in je netto teruglevermaanden (zomer). Dan moet je de hoogste tlv pakken.

Ofja, is mijn id dan he. Denk dat je dan fijne centjes misloopt. In de winter natuurlijk prima om dynamisch te pakken.

*we kennen de strekking wel zo onderhand denk ik :+
Als ik zo vrij mag zijn.... bij welke partij heb jij goede ervaring met het afnemen van stroom? En zit je voor gas wel dynamisch?
Sinds april hebben wij 16 panelen liggen. De gem. stroomprijs ligt nu op €0.29. De terugleverprijs op €0,24. Ik heb de indruk dat dit nog verder gaat dalen de komende tijd.... dus dan inderdaad beter traditioneel salderen.
Pagina: 1 ... 129 ... 298 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels