✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
Ik denk dat je 20% gratis krijg.aloft schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:38:
Het stroomverbruik is nu wel heel erg groen bij Zonneplan...
[Afbeelding]
Iemand enig idee hoe ze dit berekenen?
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Viel me de afgelopen dagen ook al op ja. Vond het ook al apart. Zal wel een foutje in de berekeningsmethode zitten lijkt me.aloft schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:38:
[Afbeelding]
Ik ben in November overgestapt op dynamische tarieven en heb toen gekozen voor Tibber/Mijn Domein omdat die combinatie voor mij het goedkoopst was.Simpel360 schreef op maandag 3 april 2023 @ 09:03:
[...]
Het deed bij mij de vraag opborrelen wat het uiteindelijke doel van uw vraag is?
Nu is Tibber duurder geworden, en vraag ik me af of het zinvol is om over te stappen naar een andere leverancier. Zonneplan rekent maar 0,3 cent voor iets wat bij alle andere leveranciers minimaal 1,8 cent kost.
Alle leveranciers hebben ongeveer dezelfde beschrijving van deze variabele kosten dus ergens doet Zonneplan iets anders dan de rest.
Dat zal dan dus liggen aan de GVO's.
Met dank aan de antwoorden van @Raymond P and @W_Walker weet ik nu dat Europese wind GVO's goedkoper zijn dan Nederlandse zon GVO's.
Tibber gebruikt voor Nederland alleen Nederlandse GVO's, maar Zonneplan doet Europese wind en Nederlandse zon/wind. Als de prijs van de GVO's van Zonneplan voor 99% bepaald wordt door Europese wind GVO's dan zou dit het verschil in prijs kunnen verklaren.
- knip -
Oi, ik zit op 100%aloft schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:38:
[Afbeelding]
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
Onbelangrijke info, behalve voor mensen die zoveel mogelijk uitzetten omdat hun stroom niet groen (genoeg) is.aloft schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:38:
[Afbeelding]
1/3 van het scherm met volkomen nutteloze, niet zakelijke info.
Zou fijn zijn als ze dat groene ge-oh eens stopten waar je geen donder aan hebt.
Mogelijk behalve voor wat mensen die er toch een warm gevoel van krijgen.
"wat goed dat ik Zonneplan gebruik en wat ben ik toch milieu vriendelijk bezig."
Groene masturbatie, wat goed dat de zon schijnt en dat het zo waait.
Ha, ik zit op 131%aloft schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:38:
[Afbeelding]
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Je hebt zonnepanelen en die leveren op dit moment meer op dan je gebruikt?aloft schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:38:
[Afbeelding]
Dat overzicht loopt bij mij ook achter qua opbrengst zonnepanelen. Is niet real-time.KingsCrown schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:49:
Zien jullie in de Tibber app wel de opbrengst van de zonnepanelen staan? Bij mij staat het op 0,- EUR.
Op de factuur, maandfactuur februari, stond het overigens wel vermeld met vergoeding.
[Afbeelding]
Er zijn wel overzichten binnen de app die dat wel (near) real time tonen, die van actueel verbruik geeft onderin ook de opbrengst weer. Loopt de teller daar wel bij jou?
Ik heb geen eens panelen en ook 120%, niet dat mij iets boeit zolang ze maar goedkoop zijn, dan vind ik het best.Bezzerk schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:28:
[...]
Je hebt zonnepanelen en die leveren op dit moment meer op dan je gebruikt?
Misschien relateren ze het aan de actuele duurzame opwek in Nederland, zie bijvoorbeeld deze site: https://energieopwek.nl. Vanmiddag lag de duurzame opwek rond de 18 GW, terwijl de elektriciteitsbehoefte in Nederland gemiddeld rond de 15 GW is.aloft schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:38:
[Afbeelding]
Hier ook geen panelen, dus daar kan het niet aan liggen. Meestal als ik kijk is het percentage behoorlijk laag, dus het viel me nu op dat het hoog was, en ook boven de 100 %Desprinter schreef op maandag 3 april 2023 @ 16:02:
[...]
Ik heb geen eens panelen en ook 120%, niet dat mij iets boeit zolang ze maar goedkoop zijn, dan vind ik het best.
en met eigen zonneplan laadpalen kan kunnen ze waarschijnlijk ook wat doen aan de onbalans kosten. werkt ook kosten verlagendRaymond P schreef op maandag 3 april 2023 @ 14:13:
@hremijn Zonneplan doet helemaal geen GVO, daarom is het goedkoper.
Het is niet dat ik het eens ben met de vraagstelling. Jij poneert een stelling die aantoonbaar onjuist is. Ik vul die aan en geef je vervolgens antwoord op het deel van je vraag die zou moeten volgen uit mijn aanvulling, omdat ik daarvan toevallig weet waar het te vinden is. Die hele GvOs boeien mij niet, dus daar weet ik de info niet voor te vinden.hremijn schreef op maandag 3 april 2023 @ 08:12:
[...]
Het is zo jammer dat als je hier iets vraagt er vaak mensen zijn die het niet eens zijn met de vraagstellingn en dan de vraag zo verbouwen dat de originele vraag verdwijnt.
Ik vroeg naar de GVO's, niet naar de onbalanskosten..
Hier de uitleg:W_Walker schreef op maandag 3 april 2023 @ 16:21:
[...]
Misschien relateren ze het aan de actuele duurzame opwek in Nederland, zie bijvoorbeeld deze site: https://energieopwek.nl. Vanmiddag lag de duurzame opwek rond de 18 GW, terwijl de elektriciteitsbehoefte in Nederland gemiddeld rond de 15 GW is.
https://twitter.com/zonne...&t=r1u3zs5XKTx3X0Sh7Jlz-A
Thanks voor de duidelijkheid. Ik ga er niets meer aan doen, 14 april ben ik weg bij deze cowboysWietsee. schreef op maandag 3 april 2023 @ 12:56:
[...]
Je zit op het oude contract bij Frank Energie met lagere vaste leveringskosten maar hogere inkoopvergoeding. Uiterst verwarrend, enkel bij geen verbruik 'voordeliger'.

Make Tweakers Great Again
Dat staat op de website, maar in het contract staat dat ze europese wind en nederlandse zon/wind leveren.Raymond P schreef op maandag 3 april 2023 @ 14:13:
@hremijn Zonneplan doet helemaal geen GVO, daarom is het goedkoper.
Als ze geen GVO's doen hoe weten ze dan waar de stroom vandaan komt?
Dan is het statement dat ze groene stroom leveren dus fout.
Ik weet ook wel dat 100% echte groene stroom niet bestaat en het maakt voor mij niet zoveel uit, maar ik vind het wel raar als in een contract iets staat wat suggereert dat ze groene stroom leveren.
Ik poneer helemaal geen stelling, ik geef een kleine introductie op een vraag die ik ging stellen.anboni schreef op maandag 3 april 2023 @ 20:45:
[...]
Het is niet dat ik het eens ben met de vraagstelling. Jij poneert een stelling die aantoonbaar onjuist is. Ik vul die aan en geef je vervolgens antwoord op het deel van je vraag die zou moeten volgen uit mijn aanvulling, omdat ik daarvan toevallig weet waar het te vinden is. Die hele GvOs boeien mij niet, dus daar weet ik de info niet voor te vinden.
Ik zal dat voortaan niet meer doen.
Hun corebusiness is iets met zonnepanelen geloof ik.hremijn schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 10:47:
[...]
Dat staat op de website, maar in het contract staat dat ze europese wind en nederlandse zon/wind leveren.
Als ze geen GVO's doen hoe weten ze dan waar de stroom vandaan komt?
Dan is het statement dat ze groene stroom leveren dus fout.
Ik weet ook wel dat 100% echte groene stroom niet bestaat en het maakt voor mij niet zoveel uit, maar ik vind het wel raar als in een contract iets staat wat suggereert dat ze groene stroom leveren.
(Als ze als energieleverancier hard genoeg groeien zal daar een shift in zitten.)
Hoe dat werkt met het aannemelijk maken van herkomst weet ik ook niet. Het is allemaal een beetje vaag (en daar heeft Zonneplan een prima punt).
Wellicht mogen ze hun 'eigen' productie zo wegschrijven, dat is immers gewoon groen opgewekt.
Het voordeel van GVO is dat die centen daadwerkelijk bij de producent terecht komen. Incentive dus.
Als een bedrijf dat op een andere manier klaarspeelt ook prima natuurlijk.
- knip -
Volgens hun contractvoorwaarden koopt Zonneplan GVO's.Raymond P schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 11:21:
[...]
Hun corebusiness is iets met zonnepanelen geloof ik.Hun stroometiket 2021 was ook 100% Nederlandse zon.
(Als ze als energieleverancier hard genoeg groeien zal daar een shift in zitten.)
Hoe dat werkt met het aannemelijk maken van herkomst weet ik ook niet. Het is allemaal een beetje vaag (en daar heeft Zonneplan een prima punt).
Wellicht mogen ze hun 'eigen' productie zo wegschrijven, dat is immers gewoon groen opgewekt.
Het voordeel van GVO is dat die centen daadwerkelijk bij de producent terecht komen. Incentive dus.
Als een bedrijf dat op een andere manier klaarspeelt ook prima natuurlijk.
/f/image/vy9fzXZYgX6kuLzXx6Ya94Ma.png?f=fotoalbum_large)
Die 0,248 cent toeslag voor stroom is dan wel heel laag, want daar zittten ook alle andere kosten in. Als Europese wind GVO's inderdaad 2,3 euro per mWh kosten, dan is dat al vrijwel gelijk aan hun hele toeslag. Het kan zijn dat ze zo marktaandeel willen kopen, schaalgrootte is essentieel in deze handel.
[ Voor 3% gewijzigd door Lecenten op 04-04-2023 12:29 ]
Vriend met variabel contract bij hen wél, bij hem hebben ze de invoeding over de gehele periode 21/3/22 - 28/2/23 op 0 gezet, aangezien de "de nieuwe leverancier de begin-/eindstanden heeft berekend in plaats van uitgelezen" aldus de servicedesk.. Gevolg is afrekening -/-€1200 ipv +€700.
Ze kunnen echter wel de metereindstanden opgeven in de eindafrekening en ook op basis van die eindstanden de exorbitant lage terugleververgoeding bepalen....
Daarnaast lijkt de opzet van de afrekening op een - als de invoeding niet 0 zou zijn - op een dreigende saldering per tariefperiode, ook niet goed.
Iemand?
[ Voor 12% gewijzigd door __Erik__ op 04-04-2023 12:48 . Reden: aanvulling, typo's ]
Eos 600, Sigma 28-70, 50-200, 100 2.8, 430EZ
Eos 300D, 500D, 70D, 10-22, 15-85, 24, 50 1.4, 100 2.8, 100-400, 430EXII
Dan kopen ze ook GVO's.Lecenten schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 12:19:
[...]
Volgens hun contractvoorwaarden koopt Zonneplan GVO's.
[Afbeelding]
Die 0,248 cent toeslag voor stroom is dan wel heel laag, want daar zittten ook alle andere kosten in. Als Europese wind GVO's inderdaad 2,3 euro per mWh kosten, dan is dat al vrijwel gelijk aan hun hele toeslag. Het kan zijn dat ze zo marktaandeel willen kopen, schaalgrootte is essentieel in deze handel.
Europese wind kost overigens inmiddels meer dan 7eur/MWh, maar certs zijn een hele poos (1 jaar) na productie geldig/inzetbaar.
Die 100% zon stroometiket is immers ook al uit '21, sindsdien zijn ze flink gegroeid en dekt de eigen productie van uitgehuurde/uitgeleende panelen de afzet mogelijk niet meer. Of er zijn andere slimme manieren om kosten te drukken.
Of zoals je stelt gewoon marktaandeel kopen/reserveren.
Volgens mij heb ik echt gelezen dat ze niet meer mee deden met GVO, wellicht was dat niet haalbaar of ik heb het verkeerd gelezen/begrepen ("we stoppen met greenwashing"). Who knows / Mea Culpa.
Ik ben wel geinteresseerd in wat een wat ouder contract daarover te melden heeft, want de text "Inclusief groene stroom certificaten" is 100% zeker wel nieuw op hun website.
Mgoed, als Zonneplan in de komende maanden hierdoor ietwat duurder wordt zou het mij minder verbazen dan de nieuwe inhoud van m'n zakje Lays.
- knip -
Je zit in het scherm 'verbruik' onder analyse. Je hebt dus 137 kWh totaal verbruikt. 12 kWh komt van je zonnepanelen, hier krijg je niets voor terug omdat dit in je eigen huis is verbruikt. Ze weten dit omdat je je omvormer hebt gekoppeld.KingsCrown schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:49:
Zien jullie in de Tibber app wel de opbrengst van de zonnepanelen staan? Bij mij staat het op 0,- EUR.
Op de factuur, maandfactuur februari, stond het overigens wel vermeld met vergoeding.
[Afbeelding]
Als je wilt weten wat je hebt verkocht moet je onder 'opwek' kijken in de analyse. Alleen voor wat je daadwerkelijk teruglevert krijgt je een vergoeding.
Had zelf dezelfde verwarring maar heb het uitgelegd gekregen via de servicedesk
Goed om te lezen!Faceless schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 16:59:
Ze hebben naar jullie geluisterd. Zonneplan stuurt de factuur nu mee in de e-mail!
Een lerende organisatie (onderneming) is altijd goed.
En in dit geval een stukje makkelijker.
Zeker, je hebt gelijk. Maar ik had liever dat het ontwikkelteam tijd in andere dingen had gestoken, maar prima hoor.NietGiftig schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 17:26:
[...]
Goed om te lezen!
Een lerende organisatie (onderneming) is altijd goed.
En in dit geval een stukje makkelijker.
Ach, quick win, tijdens 2 happen brood in het systeem gezet.Faceless schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 17:29:
[...]
.. tijd in andere dingen had gestoken, maar prima hoor.
Dat er nog een goeie rapportage api/page komt zal meer tijd kosten.
Mijn gemiddelde kWh prijs tot nu toe dit jaar is precies 30ct (op 4000kWh). Aangezien het opladen automatisch naar de goedkopere uren wordt gestuurd, zitten m'n auto kWhs zeker onder die 30. Dus nee, geen utopie.ZveenT schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 17:46:
Zijn er hier mensen die elektrisch laden en op de daltarieven gemiddeld voor 25/30cent per kwh hun auto volkrijgen? Of is dat een utopie?
Nee hoor, hier een voorbeeldje van Tibber maar anderen hebben dit ook wel dacht ikZveenT schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 17:46:
Zijn er hier mensen die elektrisch laden en op de daltarieven gemiddeld voor 25/30cent per kwh hun auto volkrijgen? Of is dat een utopie?
https://tibber.com/nl/store/slim-opladen/laadpunten
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
franssie schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 18:00:
[...]
Nee hoor, hier een voorbeeldje van Tibber maar anderen hebben dit ook wel dacht ik
Okee. Wij zijn nu sinds 19 januari over naar Zonneplan met een gemiddelde van 30cnt per kwh (1364kwh totaal).franssie schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 18:00:
[...]
Nee hoor, hier een voorbeeldje van Tibber maar anderen hebben dit ook wel dacht ik
Ben benieuwd of ik in de daluren in de toekomst snel genoeg kan laden om in de auto vol te krijgen (zonnepanelen nog niet meegerekend).
Edit: anboni; hoe laat jij gestuurd? Beetje offtopic, dus anders in dm?
[ Voor 4% gewijzigd door ZveenT op 04-04-2023 19:08 ]
Dus hierbij.
Juist met dynamische contracten is het sturen van gebruik (witgoed en auto's) juist on-topic wat mij betreft.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Op dit moment GridIO. Heb in het verleden ook de Tibber app en Jedlix gebruikt. Tibber heeft de meeste features, maar maakte m'n auto veel te vaak wakker. Jedlix was redelijk vergelijkbaar met GridIO. Mogelijk werkt Tibber beter met zo'n slimme laadpaal als hierboven gelinkt, ik heb een hele simpele Tesla Wall Connector. Ik ben nog steeds van plan om hier zelf wat voor in Home Assistant te gaan bouwen, maar dat is er nog niet van gekomen.ZveenT schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 19:06:
Edit: anboni; hoe laat jij gestuurd? Beetje offtopic, dus anders in dm?
Ik red dat de laatste weken wel voor minder. Mijn laadpaal haalt native de dynamische tarieven binnen en ik heb het schema per (type) dag zo ingesteld dat dagelijks de 2-3 goedkoopste uren worden gebruikt, op dagen dat ik de hele dag thuis ben de 4-5 goedkoopste uren en daarnaast ingesteld dat als het tarief onder de 17 cent komt, de auto helemaal wordt volgegooid tot de ingestelde max. Afgelopen weekend was het dus echt genieten met die lage tarieven.ZveenT schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 17:46:
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Zo hoef je niks actief aan te sturen maar pak je wel vanzelf over het algemeen de voordelige tarieven. Alleen als je laat thuis komt met een lege batterij dan kan het zijn dat je wat in de dure ochtendpiek zit.
Dit jaar tot nu toe ongeveer 3500 kWh totaal afgenomen, voor gemiddeld €0.317
Er is ongeveer 1000 kWh opgewekt door zonnepanelen op oost, met een waarde van gemiddeld €0.288
Bijv. komende nacht pak je dan wel een aantal uren >30 cent/kWh mee. Als je 5 dagen per week op locatie werkt dan kan het mogelijk niet anders, maar als je dynamische tarieven niet standaard worden ondersteund dan zou je nog kunnen sturen met HomeAssistant en op bijv. zaterdag & zondag overdag de accu zo vol mogelijk gooien, dat zijn volgens mij gemiddeld de beste dagen + tijden.straat schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 20:20:
Hier een auto die ingesteld staat om 's nachts te laden, de auto probeert om 5.00 uur op het gewenste niveau (80-90%) te zitten. Dat betekent opladen vanaf 22.00 uur ongeveer als hij bijna leeg is.
Zo hoef je niks actief aan te sturen maar pak je wel vanzelf over het algemeen de voordelige tarieven. Alleen als je laat thuis komt met een lege batterij dan kan het zijn dat je wat in de dure ochtendpiek zit.
Dit jaar tot nu toe ongeveer 3500 kWh totaal afgenomen, voor gemiddeld €0.317
Er is ongeveer 1000 kWh opgewekt door zonnepanelen op oost, met een waarde van gemiddeld €0.288
De combinatie thuisladen, dynamische tarieven, EV (type/accu), zonnepanelen en HomeAssistant past slecht in dit, maar ook de andere deels matchende topics. Dat is echt een mooie combinatie waar je veel over kunt afstemmen. Misschien ruimte voor een apart topic?
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Maar wij hebben dagen dat we de auto niet nodig hebben, en zo skipped jedlix de dure nachten.
[ Voor 25% gewijzigd door Dala op 04-04-2023 22:07 ]
Mijn resultaten voor dit jaar (zit pas sinds 1-1-23 op dynamisch):ZveenT schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 17:46:
Jan | 25,3ct |
Feb | 29ct |
Mar | 26,6ct |
Gemiddeld 26,9 ct dus. Ik laad hierbij voornamelijk in de nacht en soms in het weekend overdag.
Heb niet de luxe dat ik thuis kan werken, anders was het stukken lager geweest.
En in het weekend ben ik ook vaker overdag weg dan thuis.
Merk toch dat wanneer de zon mooi schijnt de tarieven overdag veelal lager zijn dan in de nacht.
De nachten zijn vaak toch niet zo duur? De avonden wel. Maar van 02:00 tot 07:00 zie ik vaak relatief lage tarieven (wat gek is want vaak weinig wind en geen zon). De vaatwasser kan uitgesteld aangezet worden hier, wasmachine waarschijnlijk ook.Dala schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 21:46:
<>
Maar wij hebben dagen dat we de auto niet nodig hebben, en zo skipped jedlix de dure nachten.
Met een auto moet je dan ook gewoon terugrekenen hoelang het laden duurt en dan op T- x uur starten met laden lijkt me?
edit: ik volg het nog niet zo lang en moet mijn datasets nog analyseren maar vraag lijkt toch de grootste driver te zijn in de prijs denk ik.
[ Voor 11% gewijzigd door franssie op 04-04-2023 22:28 ]
Ik vermoed dat dat komt doordat een aantal energieopwekkers niet zomaar even uitgeschakeld kunnen worden en het verbruik op die momenten tegelijkertijd enorm laag is.franssie schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 22:24:
[...]
De nachten zijn vaak toch niet zo duur? De avonden wel. Maar van 02:00 tot 07:00 zie ik vaak relatief lage tarieven (wat gek is want vaak weinig wind en geen zon).
Dat idee heb ik ook, met name kernenergie is lastig snel te regelen, gas relatief snel en kolen ook wel. Maar ik dacht ook ooit ergens gelezen te hebben dat er een standaard reserve paraat moet zijn. Leuke want rare markt dit,Taro schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 22:31:
[...]
Ik vermoed dat dat komt doordat een aantal energieopwekkers niet zomaar even uitgeschakeld kunnen worden en het verbruik op die momenten tegelijkertijd enorm laag is.
Ik heb nu prijzen, weerdata. Nu nog de energiemix historisch zien te vinden per uur en de verbruiken per uur.
Want de nacht tarieven zijn vreemd. Gasprijs per uur is van later zorg.
Kernenergie is wel heel snel te regelen, maar het levert zo weinig op.franssie schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 22:44:
[...]
Dat idee heb ik ook, met name kernenergie is lastig snel te regelen, gas relatief snel en kolen ook wel. Maar ik dacht ook ooit ergens gelezen te hebben dat er een standaard reserve paraat moet zijn. Leuke want rare markt dit,
Ik heb nu prijzen, weerdata. Nu nog de energiemix historisch zien te vinden per uur en de verbruiken per uur.
Want de nacht tarieven zijn vreemd. Gasprijs per uur is van later zorg.
De kosten zitten hem niet in de brandstof, maar in alles erom heen, en dat blijft in takt ook al zet je een kern energie centrale op een laag pitje.
Even wat getallen uit de losse pols en nergens geverifieerd, maar puur voor het idee.
een centrale levert 1500MWh op in een uurtje voor een prijs van 75.000 euro.
Maar als je de centrale afschakelt naar 50%, dan ben je wellicht nogsteeds 70.000 euro kwijt. Aan koelinstalaties mensen, onderhoud, afschrijving.
Terwijl bij een Gas centrale of kolen centrale, speelt de brandstof een veel grotere rol. en scheelt afschalen dus ook echt geld.
Een kerncentrale is dus prima af te schalen, maar er is bijna geen reden om dat te doen financieel gezien.
In elk geval net zo renabel als windmolens stil zetten.
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Maar dat gaat hier wat off-topic, je punt dat zo'n ding door laten lopen voordeliger is dan terugschalen omdat de brandstof toch "gratis"is in verhouding tot de vastere lasten snap ik, dat zou ik bedrijfseconomisch ook doen.
Dank, nieuw inzicht.
Het is vraag en aanbod. In de nacht inderdaad minder vraag, dus vandaar historisch altijd het daltarief.franssie schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 22:24:
[...]
De nachten zijn vaak toch niet zo duur? De avonden wel. Maar van 02:00 tot 07:00 zie ik vaak relatief lage tarieven (wat gek is want vaak weinig wind en geen zon). De vaatwasser kan uitgesteld aangezet worden hier, wasmachine waarschijnlijk ook.
Met een auto moet je dan ook gewoon terugrekenen hoelang het laden duurt en dan op T- x uur starten met laden lijkt me?
edit: ik volg het nog niet zo lang en moet mijn datasets nog analyseren maar vraag lijkt toch de grootste driver te zijn in de prijs denk ik.
Maar aan de aanbodkant spelen ook factoren: hoeveel windenergie is er, wat doet de gasprijs, dat soort zaken.
En vannacht is het inderdaad goedkoper dan de piek van de avond en ochtend, maar de prijs is wel hoger dan morgen overdag: €0,15 kaal per kWh, tegenover €0,13 overdag.
Deze week is weer anders dan de vorige (minder wind) maar mijn opmerking ging met name om de avond (ja duur) of nacht (goedkoop) omdat er opgemerkt werd dat die duur zou zijn. Dat zie ik niet. Wel dat het overdag nog goedkoper kan bij zon met veel vind. 's nachts zal je niet vaak negatieve prijzen zien denk ik (maar dat moet ik nog nakijken in de datasets - nog geen tijd voor gehad)bilgy_no1 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 23:22:
[...]
<>
En vannacht is het inderdaad goedkoper dan de piek van de avond en ochtend, maar de prijs is wel hoger dan morgen overdag: €0,15 kaal per kWh, tegenover €0,13 overdag.
Er vanuit gaande dat iemand de auto bij huis oplaadt op eigen stroom. Op het werk is het een andere afweging maar dat doe je ook niet in de avond.
Ik had precies dezelfde aanname een tijd geleden. Totdat ik er door iemand op gewezen werd dat dit incorrect was.franssie schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 23:08:
@Smuggler ah dan weet jij er meer van dan ik. Mijn idee/aanname was altijd dat de kern gekoeld moet worden en dat dat het beste kan door energie in de vorm van stoom weg te halen. (daarom dat alle bijna en echte rampen op Tsjernobyl na door koelingsproblemen kwamen).
Maar dat gaat hier wat off-topic, je punt dat zo'n ding door laten lopen voordeliger is dan terugschalen omdat de brandstof toch "gratis"is in verhouding tot de vastere lasten snap ik, dat zou ik bedrijfseconomisch ook doen.
Dank, nieuw inzicht.
Zal kijken of ik die bron informatie nog kan terugvinden die hij erbij leverde.
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Het verschilt simpelweg van dag tot dag. Zie bijv mijn eerdere post:franssie schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 23:35:
[...]
Deze week is weer anders dan de vorige (minder wind) maar mijn opmerking ging met name om de avond (ja duur) of nacht (goedkoop) omdat er opgemerkt werd dat die duur zou zijn. Dat zie ik niet. Wel dat het overdag nog goedkoper kan bij zon met veel vind. 's nachts zal je niet vaak negatieve prijzen zien denk ik (maar dat moet ik nog nakijken in de datasets - nog geen tijd voor gehad)
Er vanuit gaande dat iemand de auto bij huis oplaadt op eigen stroom. Op het werk is het een andere afweging maar dat doe je ook niet in de avond.
bilgy_no1 in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."
En ja, ik heb al diverse keren 's nachts tegen een zeer laag tarief kunnen laden. Weer is een belangrijke factor, dus als je vooruit wilt kijken heb je de EnAppSys app en de day-ahead tarieven om het beste moment uit te kiezen. Ik kan overdag niet echt makkelijk laden, dus ik moet vooral de beste nacht uitkiezen. En dat kan dus ook wel degelijk tegen een heel laag kaal tarief.
Klinkt goed. Ik kan niet altijd laden, maar hoef ook niet elke dag te laden om m'n kilometers woon/werk te maken (450km per week). Ik werk 2 dagen thuis en kan dan, in weekenden en snachts regelmatig laden, als er plek is voor de deur. Helaas geen eigen parkeerplek.Taro schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 19:59:
[...]
Ik red dat de laatste weken wel voor minder. Mijn laadpaal haalt native de dynamische tarieven binnen en ik heb het schema per (type) dag zo ingesteld dat dagelijks de 2-3 goedkoopste uren worden gebruikt, op dagen dat ik de hele dag thuis ben de 4-5 goedkoopste uren en daarnaast ingesteld dat als het tarief onder de 17 cent komt, de auto helemaal wordt volgegooid tot de ingestelde max. Afgelopen weekend was het dus echt genieten met die lage tarieven.
Ik ga in m'n autokosten berekening in elk geval rekenen met 28 cent per kwh gemiddeld voor laden, dan zit ik sowieso goed. Rijdt nu nog een diesel.
Inmiddels is duidelijk dat ik meer opwek dan verbruik (ik denk minimaal + 1000). Nu twijfel ik of ik niet toch de overstap moet maken naar dynamisch. Mijn huidige stroomleverancier (VandeBron) gaat ook dynamische tarieven aanbieden. In de bijgaande blog staat verder deze informatie:
Voor mij is dus de laatste situatie van toepassing. Mijn huidige terugleververgoeding is € 0,10.Je levert weinig terug - Je gebruikt dus veel zelf en neemt minder af bij een energieleverancier. Een dynamisch energiecontract is dan voordelig, omdat de prijs voor stroom over het algemeen lager is dan bij andere contracten.
Je levert ongeveer evenveel terug als je verbruikt - Je saldeert (bijna) alles. In dat geval is een ander contract voordeliger. Het tarief voor teruglevering is namelijk meestal lager dan je gemiddelde verbruikskosten.
Je levert meer terug dan je verbruikt - Bij meer teruglevering dan verbruik ontvang je bij andere contracten een terugleververgoeding. Dat is meestal een fractie van de inkoopprijs. Bij een dynamisch contract ontvang je het tarief dat op dit moment geldt. Waarschijnlijk is dat een stuk hoger. Voor deze groep is het dynamische contract dus wél weer interessant.
De zonnepanelen liggen precies op het zuiden, dus leveren op piekmomenten ook de meeste stroom terug.
Ik heb topicstart doorgenomen, maar dit biedt me weinig houvast. Heeft iemand hier ervaring mee, welke keuze heb je gemaakt en waarom?
Heeft iemand een simpelere versie van dit tabelletje (of kan iemand dit genereren) zonder SAP en zonder hogere TLV, de meeste mensen zullen toch de keuze maken tussen dynamisch of vast/variabel.
In ons geval hebben we zo'n 11.000kWh bruto opbrengst en zo'n 14.500 kWh bruto gebruik. Nu hebben wij al dynamisch (Tibber), maar de vraag is of overstappen naar vast niet handiger is om maximaal gebruik te maken van salderen.
ACM heeft nu gegevens van 1 maart 2023 en Solar Magazine heeft er een nieuw artikel over geschreven:Niek_ schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 11:26:
Had toch verwacht dat er meer mensen met een dynamisch contact zouden zijn: https://solarmagazine.nl/...frank-energie-marktleider
Dynamische energiecontracten: ANWB in één klap marktleider bij consumenten
Het aantal dynamische contracten voor huishoudens is meer dan verdubbeld sinds 31 december 2022, inmiddels 2%:

ANWB Energie heeft Frank van de troon gestoten als grootste dynamische leverancier:

Voor gas-contracten is ANWB's aandeel 40-45%.
Veel bedrijven stappen ook over naar dynamisch:
De adoptie van dynamische energiecontracten lijkt bij bedrijven de afgelopen maanden sneller te gaan dan bij consumenten. Het percentage dynamische contracten bij bedrijven is in de periode tot 1 maart namelijk met ruim 4 procent gestegen tot 73.726 stuks. Inmiddels heeft ruim 60 procent van de bedrijven een variabel contract.
Zal met de nieuwe marktomstandigheden eens een nieuwe tabel maken.HiBe schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:33:
in de startpost staat een mooi tabelletje met een globale aanduiding wanneer normaal/dynamisch/Hogere TLV/SAP het beste zou uitkomen i.c.m. bruto opbrengst PV panelen. Maar als ik de markt een beetje bekijk dan is een hogere TLV niet echt reëel meer, en is nu investeren in een SAP niet heel aantrekkelijk.
Heeft iemand een simpelere versie van dit tabelletje (of kan iemand dit genereren) zonder SAP en zonder hogere TLV, de meeste mensen zullen toch de keuze maken tussen dynamisch of vast/variabel.
In ons geval hebben we zo'n 11.000kWh bruto opbrengst en zo'n 14.500 kWh bruto gebruik. Nu hebben wij al dynamisch (Tibber), maar de vraag is of overstappen naar vast niet handiger is om maximaal gebruik te maken van salderen.
10 cent is nog best een hoop denk ik.
Sap is voor deze hoeveelheden niet direct aantrekkelijk.
Zou zelf als ik financieel moest kiezen voor een hoge terugleververgoeding gaan. Er is daar een topic over. Wellicht kan je daar inspiratie opdoen hoe hoog deze tarieven momenteel zijn.
Als je dynamisch zal gaan.
Moet je als je zoveel teruglevert best vaak de panelen gaan uitzetten als de prijs onder 0 duikt.
De prijs moet dan iets van -13ct zijn voordat je echt gaat betalen...Smuggler schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:44:
[...]
Zal met de nieuwe marktomstandigheden eens een nieuwe tabel maken.
10 cent is nog best een hoop denk ik.
Sap is voor deze hoeveelheden niet direct aantrekkelijk.
Zou zelf als ik financieel moest kiezen voor een hoge terugleververgoeding gaan. Er is daar een topic over. Wellicht kan je daar inspiratie opdoen hoe hoog deze tarieven momenteel zijn.
Als je dynamisch zal gaan.
Moet je als je zoveel teruglevert best vaak de panelen gaan uitzetten als de prijs onder 0 duikt.
Die kans kan je denk ik wel op 1 hand tellen hoevaak dat zal gebeuren.
Belasting wordt niet gesaldeert als je meer levert dan verbruik in een jaar. HiBe levert 3500 kWh netto terug, daar krijg je marktprijs ex belasting voor en dat kan best -1 of -2 cent zijn.Jazsie schreef op woensdag 5 april 2023 @ 12:00:
[...]
De prijs moet dan iets van -13ct zijn voordat je echt gaat betalen...
Zonnepanelen op zuid leveren juist hun maximum vermogen precies op een dalmoment (midden op de dag). Het begin van de ochtend en eind van de middag/begin van de avond zijn de piekmomenten voor dynamische stroomprijzen.djoelzz schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:31:
De zonnepanelen liggen precies op het zuiden, dus leveren op piekmomenten ook de meeste stroom terug.
Ik heb topicstart doorgenomen, maar dit biedt me weinig houvast. Heeft iemand hier ervaring mee, welke keuze heb je gemaakt en waarom?
Vandebron zou het natuurlijk wel heel fijn vinden dat jij midden op de dag voor bijna niks energie aan ze levert, energie die ze voor veel meer geld aan een klant met een vast contract kunnen verkopen.
Waarschijnlijk zal je eigen verbruik ook meer op de dure momenten liggen dan de goedkope midden op de dag. Gemiddeld zal je dus energie duurder gebruiken dan terugleveren.
Het voordeel van traditioneel salderen is dat je deze dure stroom mag wegstrepen tegen goedkope stroom die je midden op de dag opwekt (wanneer een erg lage of zelfs negatieve dynamische prijs regelmatig voorkomt).
Je moet dus hopen dat het verschil met een vast teruglevertarief hoog genoeg is om deze beide effecten teniet te doen.
Met een vast tarief heb je meer zekerheid op een positief €-saldo aan het eind van het jaar (zolang de zon maar genoeg schijnt). Ik denk dat je jezelf ook meer in de middelste categorie moet zien (gebruik is ongeveer gelijk aan teruglevering). Je kan kiezen voor €100 zonder er bij na te denken in de pocket of elke dag als het heerlijk zonnig is midden in de zomer twijfelen of je de panelen moet afschakelen.
Ik denk dat dynamisch vooral interessant is bij een lichte jaarlijkse overproductie, wanneer je het verbruik goed kan sturen naar de goedkope momenten (midden van de dag en nacht) zoals het opladen van een auto. Dan kan je je gemiddelde verbruikstarief lager laten zijn dan het gemiddelde teruglevertarief.
[ Voor 15% gewijzigd door straat op 05-04-2023 12:35 ]
Ochja klopt, was mij ontgaan... mijn eigen opwek is lager dan verbruik en dan is het idd wel zow00key schreef op woensdag 5 april 2023 @ 12:09:
[...]
Belasting wordt niet gesaldeert als je meer levert dan verbruik in een jaar. HiBe levert 3500 kWh netto terug, daar krijg je marktprijs ex belasting voor en dat kan best -1 of -2 cent zijn.
Enkel als je saldeert.Jazsie schreef op woensdag 5 april 2023 @ 12:00:
[...]
De prijs moet dan iets van -13ct zijn voordat je echt gaat betalen...
In het bovenstaande voorbeeld wordt er 1000kwh te veel opgewekt per jaar.
Daar krijg je geen belasting van terug, dus over 1000kwh krijg je alleen de kale prijs terug.
Vanaf dat moment is een negatieve prijs ook meteen echt negatief, (tenzij je weer meer dan 1000kwh produceert terwijl de prijzen negatief zijn).
en als je de zonnepanelen uitzet in die gevallen wil je ook zeker weten dat je niet te veel gaat verbruiken op jaarbasis, want dan mag je opeens wel die 15 cent belasting erbij op tellen.
Om het allemaal maar lekker simpel te houden
Mooi verhaal van Vandebron, maar ze 'vergeten' er even bij te vermelden dat je op echte piek opwekmomenten betaalt voor wat je extra teruglevert. En juist met panelen op zuid matcht jouw piek precies met de overall piek.djoelzz schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:31:
Voor mij is dus de laatste situatie van toepassing. Mijn huidige terugleververgoeding is € 0,10.
Dit is van een oost-west opstelling, ook hier dus midden op de dag maximum vermogen.straat schreef op woensdag 5 april 2023 @ 12:13:
[...]
Zonnepanelen op zuid leveren juist hun maximum vermogen precies op een dalmoment (midden op de dag). Het begin van de ochtend en eind van de middag/begin van de avond zijn de piekmomenten voor dynamische stroomprijzen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/UmwtDSyABNMqrELS7Cf7WKmG.png?f=user_large)
uhm, misschien niet helemaal duidelijk, we gebruiken netto zo'n beetje 3.500 kWh per jaar. maar ja, dat is vooral in de winter (all-electric).w00key schreef op woensdag 5 april 2023 @ 12:09:
[...]
Belasting wordt niet gesaldeert als je meer levert dan verbruik in een jaar. HiBe levert 3500 kWh netto terug, daar krijg je marktprijs ex belasting voor en dat kan best -1 of -2 cent zijn.
De piek ligt (uiteraard, zou ik haast zeggen) op hetzelfde moment. Die piek is echter lager dan met hetzelfde aantal panelen op zuid en de op en afgaande zijdes van de grafiek zijn minder stijl, waardoor je dus ook op de wat duurdere momenten nog steeds opwek hebt.earthman schreef op woensdag 5 april 2023 @ 12:43:
[...]
Dit is van een oost-west opstelling, ook hier dus midden op de dag maximum vermogen.
[Afbeelding]
Hier mijn oost-west opstelling (met 2 x een helling van 45 graden)earthman schreef op woensdag 5 april 2023 @ 12:43:
[...]
Dit is van een oost-west opstelling, ook hier dus midden op de dag maximum vermogen.
[Afbeelding]
Ok, hij heeft wel wat aftopping, maar het punt dat werd gemaakt is volgens mij dat de boel meer uitgesmeerd is over de dag, en een minder hoge piek.
:strip_exif()/f/image/XK3LZOcVlmiGMunZAxaCFGIj.jpg?f=fotoalbum_large)
Onafhankelijk van oriëntatie, midden op de dag produceert elk paneel een significante hoeveelheid energie als de zon schijnt. Zuid alleen iets meer dan oost en west.
Zolang er geen kostenefficiënte manier is om die energie voor later gebruik op te slaan, zal die energie weinig waard blijven. Maar de overheid is bezig om dingen te veranderen mbt salderen en terugleververgoedingen dus wat dit jaar een goede strategie is kan volgend jaar of over een paar jaar weer anders zijn.
Voor elke kwh die opgewekt wordt kunnen in ieder geval de belastingen gesaldeerd worden (tot totaal verbruik), dat is toch ook een flink aandeel op de rekening (tegenwoordig).
Best logisch. ANWB is een bekende naam en laat zo ongeveer de kale prijzen zien, dus lijkt mega goedkoop. Hoe vaak hebben we hier een post gehad met een vraag over die prijzenuser109731 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:42:
ACM heeft nu gegevens van 1 maart 2023 en Solar Magazine heeft er een nieuw artikel over geschreven:
Het aantal dynamische contracten voor huishoudens is meer dan verdubbeld sinds 31 december 2022, inmiddels 2%:
[Afbeelding]
ANWB Energie heeft Frank van de troon gestoten als grootste dynamische leverancier:
[Afbeelding]
ANWB waarschijnlijk puur op naam.
De tarieven zijn toch leidend zou je zeggen
Nou en vergeet niet dat ANWB de tarieven lange tijd zonder opslagen liet zien... dat waren die gebruikers hier die steeds zeiden dat zij (in tegenstelling tot de rest) toch écht gratis stroom haddenSidewalkSuper schreef op woensdag 5 april 2023 @ 16:51:
Ik vind het alsnog best ongelofelijk (lees grappig) dat zoveel mensen alsnog ANWB en Frank kiezen.
De tarieven zijn toch leidend zou je zeggen![]()
Ik zit bij ANWB inderdaad mede omdat het een goede naam hoog te houden heeft, dus hopelijk krijg ik geen rare dingen. De tarieven zijn verder prima, prijsplafond gaan ze voordeliger mee om dan veel andere partijen, ze hebben een goede klantenservice in mijn ervaring, dus waarom eigenlijk niet?SidewalkSuper schreef op woensdag 5 april 2023 @ 16:51:
Ik vind het alsnog best ongelofelijk (lees grappig) dat zoveel mensen alsnog ANWB en Frank kiezen.
Ja Zonneplan is goedkoper, maar die zijn weer minder duidelijk omtrent GvOs. Niet om die hele discussie weer op te halen, iedereen heeft andere afwegingen, maar voor mij is prijs niet het allerbelangrijkste.
Yep en de rest rekenen allemaal tussen de 2-3 cent opslag, zo gek is 2.2 cent van ANWB niet. En ze zijn in principe non profit organisatie, de energie tak is ooit gestart als goedkoop alternatief voor laden van auto's naast hun laadpassen, zodat je ook thuis kan laden zonder de hoofdprijs te betalen.user109731 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 17:14:
[...]
Ik zit bij ANWB inderdaad mede omdat het een goede naam hoog te houden heeft, dus hopelijk krijg ik geen rare dingen. De tarieven zijn verder prima, prijsplafond gaan ze voordeliger mee om dan veel andere partijen, ze hebben een goede klantenservice in mijn ervaring, dus waarom eigenlijk niet?
Ja Zonneplan is goedkoper, maar die zijn weer minder duidelijk omtrent GvOs. Niet om die hele discussie weer op te halen, iedereen heeft andere afwegingen, maar voor mij is prijs niet het allerbelangrijkste.
Ik zit bij Frank omdat ik 6 maanden geleden een accuut probleem had wat ik moest oplossen, maar ben nu verder aan het kijken.SidewalkSuper schreef op woensdag 5 april 2023 @ 16:51:
De tarieven zijn toch leidend zou je zeggen![]()
Als ik puur naar de cijfers kijk, lijkt Zonneplan het beste aanbod. Wat ik me afvraag is waarom ze slechts 3ct vragen terwijl de rest van de markt tussen de 21 en 30ct zit.
Ik zou wel willen weten of er nog een addertje onder het gras zit ergens.
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Tis maar goed dat ze dat niet vragen....JackBol schreef op woensdag 5 april 2023 @ 18:31:
[...]
Ik zit bij Frank omdat ik 6 maanden geleden een accuut probleem had wat ik moest oplossen, maar ben nu verder aan het kijken.
Als ik puur naar de cijfers kijk, lijkt Zonneplan het beste aanbod. Wat ik me afvraag is waarom ze slechts 3ct vragen terwijl de rest van de markt tussen de 21 en 30ct zit.
Ik zou wel willen weten of er nog een addertje onder het gras zit ergens.
Ik zat er inderdaad een cijfer langs. Zonneplan 0,3ct en de rest 2,1 tot 3ct.
Vraag blijft, waarom vragen ze slechts 1/10e tov de concurrentie?
Waarschijnlijk om hun klant portefeuille uit te breiden.. ( tibber had voor 1 maart 2023 een vergelijkbaar tarief)JackBol schreef op woensdag 5 april 2023 @ 19:16:
[...]
Wel interessant, zoveel huishoudens zijn er volgens mij niet. Zal wel over contracten gaan.user109731 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:42:
[...]
ACM heeft nu gegevens van 1 maart 2023 en Solar Magazine heeft er een nieuw artikel over geschreven:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[...]
Het scheelt voor mij €30 per maand en ik heb net mijn hele domotica integratie werken op basis van de Frank API. Dus ik wacht het eerst even af voordat ik omschakel.Arnaud1980 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 19:26:
[...]
Waarschijnlijk om hun klant portefeuille uit te breiden.. ( tibber had voor 1 maart 2023 een vergelijkbaar tarief)
Heeft het niet met 20% export te maken?robkrekel schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:51:
[...]
Viel me de afgelopen dagen ook al op ja. Vond het ook al apart. Zal wel een foutje in de berekeningsmethode zitten lijkt me.
Mss idee ala de action, ze nemen genoegen met kleine marge, als de klanten maar blijven komen en verbruiken, daarom heb ik alles daar zittenJackBol schreef op woensdag 5 april 2023 @ 19:16:
[...]
Ik zie in die afbeelding vooral dat je omvormer clipt als een gek. En die traptrede rond 4 uur, hoe komt dat?de Peer schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:05:
[...]
Hier mijn oost-west opstelling (met 2 x een helling van 45 graden)
Ok, hij heeft wel wat aftopping, maar het punt dat werd gemaakt is volgens mij dat de boel meer uitgesmeerd is over de dag, en een minder hoge piek.
[Afbeelding]
23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM
traptrede om 4 uur: het zijn 2 parabolen die overlappen. rond 4 uur gaat de 1e parabool hard omlaag (geen zonlicht meer op de Oost-panelen). Wat dan over blijft is de west-parabool.RikHa schreef op donderdag 6 april 2023 @ 06:22:
[...]
Ik zie in die afbeelding vooral dat je omvormer clipt als een gek. En die traptrede rond 4 uur, hoe komt dat?
En aardig wat aftoppen inderdaad, maar niet heel veel. je ziet de helling al afnemen voordat het plateau bereikt wordt. En deze periode (koude voorjaar) is worst case. In de zomer topt hij veel minder af. er zit 7600 Wp op een 3000W omvormer. De omvormer had ik echter gratis dus beetje compromis is dan niet erg.
[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 06-04-2023 09:04 ]
Dank je wel voor je reactie. Ik heb geen elektrische auto, bijsturen zou alleen maar zijn het laten draaien van wasdroger en vaatwasser in de daluren, dat zal niet zoveel zoden aan de dijk zetten. Dan blijf ik voorlopig gewoon zitten op mijn huidige contract.straat schreef op woensdag 5 april 2023 @ 12:13:
[...]
Zonnepanelen op zuid leveren juist hun maximum vermogen precies op een dalmoment (midden op de dag). Het begin van de ochtend en eind van de middag/begin van de avond zijn de piekmomenten voor dynamische stroomprijzen.
Vandebron zou het natuurlijk wel heel fijn vinden dat jij midden op de dag voor bijna niks energie aan ze levert, energie die ze voor veel meer geld aan een klant met een vast contract kunnen verkopen.
Waarschijnlijk zal je eigen verbruik ook meer op de dure momenten liggen dan de goedkope midden op de dag. Gemiddeld zal je dus energie duurder gebruiken dan terugleveren.
Het voordeel van traditioneel salderen is dat je deze dure stroom mag wegstrepen tegen goedkope stroom die je midden op de dag opwekt (wanneer een erg lage of zelfs negatieve dynamische prijs regelmatig voorkomt).
Je moet dus hopen dat het verschil met een vast teruglevertarief hoog genoeg is om deze beide effecten teniet te doen.
Met een vast tarief heb je meer zekerheid op een positief €-saldo aan het eind van het jaar (zolang de zon maar genoeg schijnt). Ik denk dat je jezelf ook meer in de middelste categorie moet zien (gebruik is ongeveer gelijk aan teruglevering). Je kan kiezen voor €100 zonder er bij na te denken in de pocket of elke dag als het heerlijk zonnig is midden in de zomer twijfelen of je de panelen moet afschakelen.
Ik denk dat dynamisch vooral interessant is bij een lichte jaarlijkse overproductie, wanneer je het verbruik goed kan sturen naar de goedkope momenten (midden van de dag en nacht) zoals het opladen van een auto. Dan kan je je gemiddelde verbruikstarief lager laten zijn dan het gemiddelde teruglevertarief.
Geen utopie tot nu toe. Ligt denk ik erg aan je aansluiting (1 of 3 fase). Als de prijzen hoog zijn laad ik hem met 11kW tot wat ik nodig heb of 50% en waneer die laag is 80-90%ZveenT schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 17:46:
Ik zit tm vandaag op:
januari 123 euro/502 kwh = 24,5 ct
februari 105 euro/365 kwh = 28,7 ct
maart 149 euro/560 kwh = 26,6 ct
april (tot de 6e) 14 euro/61 kwh = 22,9 ct
Gemiddeld tot 6 april 2023 = 26,3 ct
Dank voor je overzicht. 3 fase, dus sneller laden tegen minder euro’s.Gecko123 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:41:
[...]
Geen utopie tot nu toe. Ligt denk ik erg aan je aansluiting (1 of 3 fase). Als de prijzen hoog zijn laad ik hem met 11kW tot wat ik nodig heb of 50% en waneer die laag is 80-90%
Ik zit tm vandaag op:
januari 123 euro/502 kwh = 24,5 ct
februari 105 euro/365 kwh = 28,7 ct
maart 149 euro/560 kwh = 26,6 ct
april (tot de 6e) 14 euro/61 kwh = 22,9 ct
Gemiddeld tot 6 april 2023 = 26,3 ct
""""""wat"""""" aftoppingde Peer schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:05:
[...]
Hier mijn oost-west opstelling (met 2 x een helling van 45 graden)
[Afbeelding]
Ik zou er zeker niet happy mee zijn, ik zelf zou toch echt een dikkere omvormer hangen (mijn mening he). Mijn oostwest (2x 9x 415wp)
:strip_exif()/f/image/PESX5vKkm2tsjL0k3yqGyVTm.jpg?f=fotoalbum_large)
Overigens zie ik nog steeds mensen met solar en een dynamisch contract in de netto teruglevermaanden... kan ik nog steeds niet snappen
Cheers to the sun!
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Ben er zeer happy mee. was een bewuste keuze. Mijn oost west is op 45 graden he, dat is wel wat anders dan bij jou.PCJR schreef op donderdag 6 april 2023 @ 15:25:
[...]
""""""wat"""""" aftopping![]()
Ik zou er zeker niet happy mee zijn, ik zelf zou toch echt een dikkere omvormer hangen (mijn mening he). Mijn oostwest (2x 9x 415wp)
Op jaarbasis valt die aftopping wel mee (een paar procent) en de omvormer had ik gratis dus zonde om niet te gebruiken.
dat snap ik ook niet inderdaad!Overigens zie ik nog steeds mensen met solar en een dynamisch contract in de netto teruglevermaanden... kan ik nog steeds niet snappen
Ik heb 2 slimme meters. dus dynamisch op de 1 (voor inkopen) en een vast contract op slimme meter 2 voor het terugleveren tegen 91 cent per kWh.
[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 06-04-2023 15:58 ]
Dan doe ik het niet slecht met 26,6ct op 1 fase max 16A ladenZveenT schreef op donderdag 6 april 2023 @ 14:37:
[...]
Dank voor je overzicht. 3 fase, dus sneller laden tegen minder euro’s.
Jazsie in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."
Voor dergelijke berichten was tot nu toe geen passend topic, maar die kunnen vanaf nu in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.ZveenT schreef op woensdag 5 april 2023 @ 10:24:
[...]
Klinkt goed. Ik kan niet altijd laden, maar hoef ook niet elke dag te laden om m'n kilometers woon/werk te maken (450km per week). Ik werk 2 dagen thuis en kan dan, in weekenden en snachts regelmatig laden, als er plek is voor de deur. Helaas geen eigen parkeerplek.
Ik ga in m'n autokosten berekening in elk geval rekenen met 28 cent per kwh gemiddeld voor laden, dan zit ik sowieso goed. Rijdt nu nog een diesel.
Ik ben nieuw op het gebied van dynamische energiecontracten maar ik wil graag de overstap maken.
Heb even zitten speuren op deze forumpagina maar het is mij niet geheel duidelijk geworden waarom niet iedereen een Zonneplan contract heeft.
Kleven er nadelen aan deze leverancier die niet meteen op het oog duidelijk zijn?
De enige die ik voorbij heb zien komen zijn nogal wisselend relevant:DLSS schreef op donderdag 6 april 2023 @ 18:59:
Dag iedereen,
Ik ben nieuw op het gebied van dynamische energiecontracten maar ik wil graag de overstap maken.
Heb even zitten speuren op deze forumpagina maar het is mij niet geheel duidelijk geworden waarom niet iedereen een Zonneplan contract heeft.
Kleven er nadelen aan deze leverancier die niet meteen op het oog duidelijk zijn?
- Je kunt geen contract afsluiten voor enkel gas. Wat ze doen als je beide afsluit en later stroom opzegt is niet duidelijk, heb hier wisselende berichten over gelezen.
- Ze willen dat je hun P1 dongel aansluit. Die krijg je gratis in bruikleen, maar als je zelf al je P1 poort uitleest moet je betalen voor een splitter. Het is mij niet duidelijk of het echt verplicht is om hun dongel te gebruiken, heb hier wisselende berichten over gelezen. En mocht je je contract opzeggen dan moet deze dongel dus weer terug.
- Het is niet helemaal duidelijk wat hun beleid is rondom garanties van oorsprong (recente discussie in dit topic).
- Geen fancy API en integraties. Dit is voor sommige tweakers een reden om Tibber te kiezen voor stroom (naast het feit dat Tibber aardig wat goedkoper was totdat ze recent hun opslag ongeveer hebben vertienvoudigd).
[ Voor 8% gewijzigd door Kard op 06-04-2023 19:51 ]
Zonneplan betaal je einde van de maand wat je verbruikt heb. Dus in de wintermaanden relatief veel, in de zomer relatief weinig.Kard schreef op donderdag 6 april 2023 @ 19:47:
[...]
De enige die ik voorbij heb zien komen zijn nogal wisselend relevant:
- Je kunt geen contract afsluiten voor enkel gas. Wat ze doen als je beide afsluit en later stroom opzegt is niet duidelijk, heb hier wisselende berichten over gelezen.
- Ze willen dat je hun P1 dongel aansluit. Die krijg je gratis in bruikleen, maar als je zelf al je P1 poort uitleest moet je betalen voor een splitter. Het is mij niet duidelijk of het echt verplicht is om hun dongel te gebruiken, heb hier wisselende berichten over gelezen. En mocht je je contract opzeggen dan moet deze dongel dus weer terug.
- Het is niet helemaal duidelijk wat hun beleid is rondom garanties van oorsprong (recente discussie in dit topic).
- Geen fancy API en integraties. Dit is voor sommige tweakers een reden om Tibber te kiezen voor stroom (naast het feit dat Tibber aardig wat goedkoper was totdat ze recent hun opslag ongeveer hebben vertienvoudigd).
En correct me if I'm wrong, maar volgens mij betaal je bij ANWB iedere maand een vast voorschot. En veel mensen betalen liever iedere maand een beetje hetzelfde.
Daarnaast is ANWB een naam die bekend is en geassocieerd wordt met betrouwbaarheid,
En we doen hier net of dat behalve Zonneplan ze zo achterlijk duur zijn. Maar vergeleken met reguliere aanbieders van variabele en vaste contracten zijn ze allemaal goedkoop.
Hier zitten mensen die 10k-20k Kwh gebruiken per jaar, dan maakt het uit of je bij Zonneplan of een andere zit. Maar daaronder is het tientjes werk
Dus persoonlijk, als iemand in mijn kennissenkring over wil stappen naar Zonneplan, ANWB of Tibber ben ik het sowieso met ze eens dat het slim is om over te stappen naar dynamisch (uitgezonderd evt met salderen). En neem dan waar je het beste gevoel bij hebt, of waar je kan halen waar je persoonlijk het meest aan hebt (API, vast maandbedrag, laagste kosten etc.)
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
:strip_exif()/f/image/PNIm05TSCXeXdK536AyXlotb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yhfuhO2AtaB5gDL2srMcPyiJ.jpg?f=fotoalbum_large)
We hebben sinds gisteren 16 panelen liggen. Maar ik kom niet echt uit het teruglever deel op de zonneplan app
Afbeelding van 4 april is ons dagelijk verbruik zonder panelen. Normaal nemen we tussen 08:00 en 19:00 uur standaard 0.5 kWh af. Zoals ik het lees is de gele balk het deel energie wat we hebben opgewekt en niet direct gebruikt kon worden, dit gaat terug het net op. Een klein deel (groen balkje) komt van het net. Maar wat is dan mijn verbruik geweest tussen 08:00 en 16:00 uur?
Dan zie ik geen voordeel op oost/west. Mijn ZZO doet om 10u 3.1kW, max 5kW en om 16.30 ook nog ruim 3kW. Hij gaat aan voor 7.30 en na 20u uit. Tussen 7.30 en 8.30 lijkt ZZO inderdaad minder te leveren, Evenzo na 18u. Veel energie zit daar echter niet meer. Dan zul je meerdere dagen moeten verzamelen voor een dure 1kWh. Dan hoef ik ook niet meer verder met de gedachte nog een paar panelen oost/west te leggen voor het eigenverbruik. Dat gaat dan nauwelijks iets doen. Dank.earthman schreef op woensdag 5 april 2023 @ 12:43:
[...]
[Afbeelding]
Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO
Nee hoor.... de gele balkjes geven je overschot aan (geleverd aan het net), nadat je eigen verbruik van ca. 0,5 kWh al helemaal gedekt is.SPetra schreef op donderdag 6 april 2023 @ 21:33:
We hebben sinds gisteren 16 panelen liggen. Maar ik kom niet echt uit het teruglever deel op de zonneplan app
Afbeelding van 4 april is ons dagelijk verbruik zonder panelen. Normaal nemen we tussen 08:00 en 19:00 uur standaard 0.5 kWh af. Zoals ik het lees is de gele balk het deel energie wat we hebben opgewekt en niet direct gebruikt kon worden, dit gaat terug het net op. Een klein deel (groen balkje) komt van het net. Maar wat is dan mijn verbruik geweest tussen 08:00 en 16:00 uur?
Je werkelijke opgewekte kWh's is dus bijna het dubbele van de gele balkjes.
Heb je geen indicatie hoeveel er vanaf je omvormer komt?
Kan je niet zien met enkel de ZP app.SPetra schreef op donderdag 6 april 2023 @ 21:33:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hier zie je namelijk enkel wat langs je meter komt ofwel je eigen verbruik is al eraf...
In jouw voorbeeld is groen wat je van het net genomen hebt. Geel is wat je terug het net opgestuurd hebt.
Wat je dus niet ziet is je eigen verbruik want dat komt niet langs de meter wanneer je PV omvormer genoeg opwekt.
Wil je weten wat je netto eigen verbruik is dan moet je de opbrengst van je PV omvormer weten.
Nu je panelen hebt kun je je verbruik overdag niet meer (direct) meten via je slimme meter. Want de stroom loopt direct van je panelen naar de stroomverbruikers. De stroom passeert niet je meter en wordt dus niet gemeten.SPetra schreef op donderdag 6 april 2023 @ 21:33:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Alleen door de data uit je omvormer op te tellen bij de data van je slimme meter kun je uitrekenen wat je verbruik was.
Verbruik 2800 - 2500kWh opwek geeft een netto verbruik na het salderen van 300Kwhmeridin schreef op donderdag 6 april 2023 @ 20:38:
Wanneer is het ook al weer nadelig om met zonnepanelen een dynamisch contract te hebben? Ik heb bijvoorbeeld 12 zonnepanelen die niet ideaal liggen, ik wek daarmee zo een 2500kWh per jaar op, en ik verbruik ongeveer 2800kWh. Ik ben in februari overgestapt naar Zonneplan, daar ben ik heel tevreden over. Volgens mij omdat ik geen overschot heb, is het niet nadelig toch om bij Zonneplan te zitten? Ik zit niet diep genoeg in de materie..
Als je 0,10 euro kan besparen op een kWh is dat toch 30 euro na een jaar.
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels