Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:39
meermarco schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:57:
Benieuwd of de ‘grote’ dit gaan marketen (dynamisch) of dat ze het aanbieden omdat het ‘moet’
Waarschijnlijk gaan ze als eerste een product introduceren dat zo oninteressant is dat geen weldenkend mens ervoor kiest, dan gooien ze hun handen in de lucht en roepen ze dat ze het echt hebben geprobeerd maar dat niemand interesse heeft, en houden ze hun bestaande verdienmodel zo lang mogelijk in stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_freak1
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Ik zag zojuist in het gedeelde google spreadsheet document in de TS dat zonneplan niet zonder gas aanbied. echter heb ik een maand gelezen prima het gas deel in mijn contract kunnen opzeggen. daarmee heb ik nu alleen stroom via zonneplan.
dus dat het niet kan klopt niet in het spreadsheet document.

niet meer relevant, misintepretatie van mijn kant.

[ Voor 8% gewijzigd door pc_freak1 op 30-03-2023 13:10 ]

Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:31
pc_freak1 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 13:06:
Ik zag zojuist in het gedeelde google spreadsheet document in de TS dat zonneplan niet zonder gas aanbied. echter heb ik een maand gelezen prima het gas deel in mijn contract kunnen opzeggen. daarmee heb ik nu alleen stroom via zonneplan.
dus dat het niet kan klopt niet in het spreadsheet document.
Kan zijn dat ik het mis heb, maar ik dacht dat het juist andersom was. Je kan niet alleen gas bij ze afnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_freak1
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Senaxx schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 13:09:
[...]

Kan zijn dat ik het mis heb, maar ik dacht dat het juist andersom was. Je kan niet alleen gas bij ze afnemen.
je hebt gelijk. ik heb het verkeerd om geïnterpreteerd.
excuus.

Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-09 13:30
Smuggler schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:34:
[...]

Dankje, Jammer dat het weer eens onduidelijk is of die opslag incl of excl btw is.

Laatst nog contact gehad met tibber, en daar staat het dus excl btw op de website. :).
Zo even de TS aanpassen @Sicco92 , denk dat we deze even zullen benaderen als excl btw?
Officieel moeten leveranciers alle tarieven volgens mij inclusief BTW communiceren. Over het algemeen doen energieleveranciers dit best goed, bij vrijwel alle rekentools staat het inderdaad inclusief 21% BTW. Alleen Tibber doet dit consistent verkeerd. Ik denk dat we dus wel van een bedrag inclusief BTW uit kunnen gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jusch
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-05 08:37

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

Ideaal voor de WAF 8)

linkdrop naar twitter embed

[ Voor 43% gewijzigd door Proton_ op 30-03-2023 19:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10:37
Die is twee dagen te vroeg gelekt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online
En coolblue heeft het zelfde product :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10:29
Gewoon weer een variatie van wat velen al hebben.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:16
Het nifo van Twitteraars wordt in de reacties ook weer eens bevestigd. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icall5s
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-09-2023
TheBrut3 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 18:35:
[...]

Het nifo van Twitteraars wordt in de reacties ook weer eens bevestigd. 8)7
Nifo, serious, niffo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:16
Ik mis jouw punt waarschijnlijk. Nifo, als in het bewust foutief spellen van niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjberkhof
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-12-2024
meermarco schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:57:
Zonneplan is by far de goedkoopste toch inmiddels? Hopelijk blijven hun prijzen zo. Tenzij je wat meer API mogelijkheden wilt. Dan Tibber. Benieuwd of de ‘grote’ dit gaan marketen (dynamisch) of dat ze het aanbieden omdat het ‘moet’
Bij laag verbruik is tibber +GSL net ietsje goedkoper. Weet niet helemaal waar de grens ligt though.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeAnne
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-09 16:17
Goedenavond,

Hier in huis in elke kamer een airco hangen en hebben er mee geëxperimenteerd in de winter om ermee te verwarmen. Niet zo aangenaam als de cv, maar wel te doen. Maar vanwege prijsplafond voorlopig toch maar terug gegaan naar gas.
Nu vroeg ik mij zo af hoe de dynamische energietarieven in de winter gedurende de dag zijn? En dan dus met name op de momenten dat de verwarming aan staat.
Zomers overdag geloof ik het wel...dan doen mijn zonnepanelen het meeste werk maar ja dan hoef ik ook niet te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 19:20

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
In de topicstart staan verschillende linkjes met de vraag op je antwoorden.

De gezamelijke website van de leveranciers geven je de mogelijkheid om alles per dag te bekijken.

De website van maasluip bundelt de informatie op zo'n manier dat je vraag waarschijnlijk goed beantwoord wordt.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-09 21:37

Audione0

Strijdt der titanen

yannickie111 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 08:29:
Wauw, zo'n foutieve titel had ik niet verwacht van de Volkskrant...
https://www.volkskrant.nl...t-zonder-risico~b68ee691/
In de eerste alinea leggen ze het daarna wel weer netjes uit dat het de eerste grote leverancier is.
Click and bait, het lijkt Tweakers wel🤣

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

@OmeAnne http://www.maasluip.nl/energyprice/maandgemiddeld.html

De bovenste grafiek geeft de prijs per uur weer, gemiddeld per maand, van de afgelopen 12 maanden. Augustus en september vorig jaar moet je eigenlijk niet bekijken, dat was de gascrisis.

Ik heb ook de prijzen per dag in een heatmap gezet: absolute prijzen en relatieve prijzen (t.o.v. het gemiddelde van de dag).

Maar in het algemeen kun je wel zeggen dat als de zon niet schijnt, de prijzen overdag ook niet laag zullen zijn, en die kans is in de winter natuurlijk groter. Dat kan natuurlijk nog gaan veranderen als er meer windparken neergezet worden.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:09
Maasluip schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 08:36:

De bovenste grafiek geeft de prijs per uur weer, gemiddeld per maand, van de afgelopen 12 maanden. Augustus en september vorig jaar moet je eigenlijk niet bekijken, dat was de gascrisis.

Ik heb ook de prijzen per dag in een heatmap gezet: absolute prijzen en relatieve prijzen (t.o.v. het gemiddelde van de dag).

Maar in het algemeen kun je wel zeggen dat als de zon niet schijnt, de prijzen overdag ook niet laag zullen zijn, en die kans is in de winter natuurlijk groter. Dat kan natuurlijk nog gaan veranderen als er meer windparken neergezet worden.
Wat ik mij afvroeg. Overal zie ik jaar gemiddelde of maand gemiddelde.
Maar is ook terug te vinden bijvoorbeeld een jaar gemiddelde. Maar wat het dan afgelopen jaar gemiddeld koste tussen bijv. 17:00 en 18:00.

Gemiddeld is leuk natuurlijk, maar niet alle goedkope uren gebruik ik, want simpel weg geen stroom nodig. Maar we koken wel altijd tussen 17:00 en 18:00.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeAnne
mhr-zip schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 08:54:
[...]

Maar is ook terug te vinden bijvoorbeeld een jaar gemiddelde. Maar wat het dan afgelopen jaar gemiddeld koste tussen bijv. 17:00 en 18:00.

Gemiddeld is leuk natuurlijk, maar niet alle goedkope uren gebruik ik, want simpel weg geen stroom nodig. Maar we koken wel altijd tussen 17:00 en 18:00.
Nou als je zijn relatieve heatmap ziet, krijg je wel een duidelijke indicatie van wat het tussen 5 en 6 kost. En aangezien iedereen dan kookt danwel verwarmt en eventueel vaatwast....is het duur.
Maasluip schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 08:36:

Hey thanx, dat valt me nog niet eens zo tegen in de herfst en winter maanden. Alleen december steekt er met kop en schouders bovenuit als ik dat zo zie.

Misschien toch niet zo'n raar idee om eens over te stappen.
Nu nog even kijken naar welke partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-09 13:41
[...]

Vrij eenvoudig zelf te maken als je zoals ik ( 8)7 )alle prijzen in een excel zet. Dit is vanaf 07-02-23, dus nog niet heeeeel lang. wat me nu o[p valt, is dat de prijzen tussen 13 en 15 uur lager zijn dan 's nachts, al kan dat door het gebrek aan data (50 dagen) en een paar flink goedkope dagen tussen 13-15 uur goed uit verhouding zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JsEbKlGaw7gfA7dp0Nfcilvwipk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jFPY8W5cPsXiLQ2rmjhytrNV.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-09 22:26
OmeAnne schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 09:09:

[...]

Hey thanx, dat valt me nog niet eens zo tegen in de herfst en winter maanden. Alleen december steekt er met kop en schouders bovenuit als ik dat zo zie.

Misschien toch niet zo'n raar idee om eens over te stappen.
Nu nog even kijken naar wie, de ANWB heeft tegenwoordig ook energie.
Klopt, afgelopen december was stroom ook relatief duur; een aantal kerncentrales waren tegelijkertijd in onderhoud en er was weinig wind.
Toen later de wind weer begon en de kerncentrales weer aangingen werden tarieven gelijk anders, tegen 0-tarief (enkel belasting erop) in de nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezzerk

Het is best inzichtelijk via de genoemde bronnen. Daarbij moet je vooral kijken naar wat je met die informatie wilt, resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst, het is alleen om een beeld te schetsen toch?
Als je een willekeurig uurtarief pakt van vorig jaar en je verwacht dat ook komend jaar te krijgen kom je al snel bedrogen uit; het onderdeel belasting uit dat tarief vorig jaar is dit jaar verdubbeld.

Je kunt ervan uitgaan dat het aanbod zonnestroom toeneemt. Je kunt er ook vanuit gaan dat het aanbod windenergie toeneemt.
Je kunt er ook vanuit gaan dat de vraag naar stroom toeneemt; de verhouding in vraag en aanbod bepaald de prijs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeAnne
Bezzerk schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 09:15:
[...]

Klopt, afgelopen december was stroom ook relatief duur; een aantal kerncentrales waren tegelijkertijd in onderhoud en er was weinig wind.
Toen later de wind weer begon en de kerncentrales weer aangingen werden tarieven gelijk anders, tegen 0-tarief (enkel belasting erop) in de nacht.
Nou ja en met al die extra lichtjes, gourmetstellen, pizzarettes e.d. wordt er natuurlijk ook daadwerkelijk veel meer stroom gebruikt en daardoor duurderderderder. ;)

Denk wel dat ik even wacht tot de jaar afrekening eind mei begin juni voor ik overstap. Dat valt dan namelijk nagenoeg samen met een jaar lang zonnepanelen opbrengst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bezzerk
robkrekel schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 09:14:
[...]
Vrij eenvoudig zelf te maken als je zoals ik ( 8)7 )alle prijzen in een excel zet. Dit is vanaf 07-02-23, dus nog niet heeeeel lang. wat me nu o[p valt, is dat de prijzen tussen 13 en 15 uur lager zijn dan 's nachts, al kan dat door het gebrek aan data (50 dagen) en een paar flink goedkope dagen tussen 13-15 uur goed uit verhouding zijn.
[Afbeelding]
Klopt ook, komt inderdaad door de korte periode waarover je kijkt. In die uren zitten veel zonuren waardoor die momenten in jouw overzicht goedkoper zijn dan de nachtelijke uren.

In het begin van dit jaar (en ik geloof ook tussen kerst en oud en nieuw) waren de nachtelijke uren regelmatig 0-tarief (excl belasting), toen was de windstroom erg goedkoop.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

robkrekel schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 09:14:
[...]
[Afbeelding]
Ja, dat zie ik ook. De extra opwek van zon heeft dus meer effect dan de mindere vraag in de nacht.

Voor de laatste 365 dagen heb ik dit:
uurprijs
00.21328
10.19613
20.18924
30.18204
40.18193
50.19337
60.22673
70.25684
80.26534
90.24577
100.21934
110.19995
120.17996
130.16866
140.17030
150.18198
160.20158
170.24635
180.27445
190.29060
200.28308
210.26183
220.24755
230.22107
gemiddeld0.22072

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• icall5s
OmeAnne schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 23:35:
Goedenavond,

Hier in huis in elke kamer een airco hangen en hebben er mee geëxperimenteerd in de winter om ermee te verwarmen. Niet zo aangenaam als de cv, maar wel te doen. Maar vanwege prijsplafond voorlopig toch maar terug gegaan naar gas.
Nu vroeg ik mij zo af hoe de dynamische energietarieven in de winter gedurende de dag zijn? En dan dus met name op de momenten dat de verwarming aan staat.
Zomers overdag geloof ik het wel...dan doen mijn zonnepanelen het meeste werk maar ja dan hoef ik ook niet te verwarmen.
De tarieven rijzen de pan uit als het kouder dan -5 wordt en het niet waait. In de rest van de winter zijn de tarieven goed te doen en betaal je als consument vooral belasting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeAnne
Ach de cv is nog niet weg, dus kunnen altijd kiezen voor de combi!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jusch
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-05 08:37

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

Bezzerk schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 09:24:
[...]

Klopt ook, komt inderdaad door de korte periode waarover je kijkt. In die uren zitten veel zonuren waardoor die momenten in jouw overzicht goedkoper zijn dan de nachtelijke uren.

In het begin van dit jaar (en ik geloof ook tussen kerst en oud en nieuw) waren de nachtelijke uren regelmatig 0-tarief (excl belasting), toen was de windstroom erg goedkoop.
klopt, toen was het heel lang en vaak 7 cent (lager tarief belasting 2022) :P
Mijn contract ging net voor kerst in dus mijn gewogen gemiddelde voor 2022 was 14 cent _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
OmeAnne schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 23:35:
Je zou 24/7 kunnen verwarmen op koudere dagen, eventueel 's nachts op een iets lagere temperatuur. Daar is veel over te vinden in Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 en het eerdere deel.

Hier staat de hoofdunit in de woonkamer aan van 5:00 tot 23:30, zo profiteer ik nog even van de lagere tarieven net voor de ochtendpiek, en ook nog iets na de avondpiek. Mijn tweede binnenunit gaat om 10:00 aan, net na de ochtendpiek.

Er is ook nog Tado Balance AC om automatisch de temperatuur te veranderen gebaseerd op de dynamische tarieven. Heb je wel een abonnement voor nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bilgy_no1
OmeAnne schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:31:
Ach de cv is nog niet weg, dus kunnen altijd kiezen voor de combi!
Die gemiddelde verdeling geeft vooral een idee en is wel bruikbaar om een verwachting op te stellen op jaarbasis. Maar uiteindelijk zie ik de tarieven enorm verschillen van dag tot dag. Er zijn wel wat algemene trends te spotten:

- verbruikspiek in de ochtend en vroege avond: tarieven gaan omhoog
- Heel veel wind: tarieven gaan omlaag
- Heel zonnig: tarieven gaan omlaag
- Koud: tarieven gaan omhoog
- Nacht: typisch minder verbruik dus goedkoper

En uiteraard omgekeerd. En die effecten kunnen elkaar versterken of juist dempen. Het kan dus voorkomen dat vandaag om 20:00 uur goedkoper is morgen om 03:00 uur.

Dus je vroeg in je eerste post naar tarieven "op de tijd dat de verwarming aan staat". Dat moet je dus eigenlijk omkeren als je echt wilt profiteren van dynamische tarieven. De verwarming dus aanzetten wanneer de tarieven laag zijn, al dan niet geautomatiseerd met een smart home platform als Home Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
user109731 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:04:
[...]

Er is ook nog Tado Balance AC om automatisch de temperatuur te veranderen gebaseerd op de dynamische tarieven. Heb je wel een abonnement voor nodig.
Dit is (afhankelijk van merk en type Airco) ook gratis zelf te regelen via Home Assistant. Zie het daarvoor bedoelde forum.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
  • Laatst online: 11:38
Verwarmen met airco gaat erg goed als je een huis hebt die warmte goed vasthoudt. Je raakt warmte kwijt door je wanden, en dus moet je x kWh toevoegen om het warm te houden; ik zie het als een batterij die je regelmatig moet opladen, maar wanneer, dat maakt minder uit.

Dus hij draait hier alle uren, behalve de pieken van 0700-1000, en 1700-1900/2000. Als het warmer wordt mag het nog korter draaien en sla ik de nacht over.

Het kost ongeveer de helft vergeleken met gas dus goed te doen, en met dynamische leveranciers maakt prijsplafond niet uit, ik betaal netto €0.30/kWh sinds overstappen afgelopen december en betaal 1600 x 0.3 = 480 per jaar = 40 euro per maand om 150 m2 op 19 (boven) - 21 (beneden) graden te houden.

Break even point om te switchen naar gas is €1.45/m3* voor 8 kWh warmte, de airco heeft daar 2 kWh voor nodig (bij een COP van 4) en dus bij €0.725/kWh is het zinvol om die uit te zetten om op gas verder te stoken. Dat gebeurt niet zo gauw, zeker buiten de piekuren om.

* Aanname is als stroom op 50+ cent op EPEX staat, dat gas ook boven prijsplafond niveau gaat zitten, dus prijs = prijsplafond voor de eerste x m3.

[ Voor 7% gewijzigd door w00key op 31-03-2023 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeAnne
Ja ik moet wel zeggen dat ik met het verwarmen met airco minder aangenaam in huis vind, maar misschien komt dat juist wel doordat ik hem pas laat draaien wanneer we het nodig hebben, misschien moet ik wel gewoon naar altijd draaien toe behalve op de piek momenten inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
OmeAnne schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:44:
Ja ik moet wel zeggen dat ik met het verwarmen met airco minder aangenaam in huis vind, maar misschien komt dat juist wel doordat ik hem pas laat draaien wanneer we het nodig hebben, misschien moet ik wel gewoon naar altijd draaien toe behalve op de piek momenten inderdaad.
Ik richt het zo hoog mogelijk als ik op de bank zit bijvoorbeeld. De keren dat het echt koud was en ik ziekig heb ik ook de CV samen mee aangezet, scheelt nog steeds heel veel gas (iets van 1 m3 per dag ipv 4+). De airco zachtjes mee laten draaien is dan geen bezwaar meer, de CV zorgt voor verwarmen van onderaf en airco van boven.

Ik heb geen vloerverwarming maar die hele lange buis door de woonkamer kan je gewoon zien met een simpele IR thermometer, dat maakt het sneller comfortabel, bij lagere luchttemperatuur.

Bij airco moet je ook niet letten op de temperatuur maar gewoon hoger instellen als je het koud hebt. Niet denken, op de CV is 19 al okay en 20 al heel hoog, nee gewoon hoger zetten tot het warm genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthman
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-09 10:44
w00key schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:49:
[...]

Bij airco moet je ook niet letten op de temperatuur maar gewoon hoger instellen als je het koud hebt. Niet denken, op de CV is 19 al okay en 20 al heel hoog, nee gewoon hoger zetten tot het warm genoeg is.
De meeste airco's hangen vlak onder het plafond, en trekken dan ook de warmste lucht in de kamer langs de temperatuursensor. De thermostaat van de CV hangt doorgaans een stuk lager, waar de lucht wat kouder is. Als je op de bank zit, dan ben je nog lager en dus in nog iets koelere lucht dan de CV thermostaat.

Tenzij de airco een externe temperatuursensor heeft die ergens lager hangt natuurlijk (bedieningspaneel aan de muur?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
earthman schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:58:
[...]

De meeste airco's hangen vlak onder het plafond, en trekken dan ook de warmste lucht in de kamer langs de temperatuursensor. De thermostaat van de CV hangt doorgaans een stuk lager, waar de lucht wat kouder is. Als je op de bank zit, dan ben je nog lager en dus in nog iets koelere lucht dan de CV thermostaat.

Tenzij de airco een externe temperatuursensor heeft die ergens lager hangt natuurlijk (bedieningspaneel aan de muur?).
Dat klopt. Op de airco draad hebben we allerlei opties om dat te fixen, ik blaas hem naar beneden in de nacht en soms middag als er toch niemand is, anderen werken met (plafond)ventilatoren. Maar er zijn ook mensen die het aansturen met Home Assistant / externe thermometers. Tweaking opties genoeg om het wel goed te laten werken met je huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Sicco92 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 13:38:
[...]

Tibber doet dit wel maandelijks. Het enige wat zij op jaarbasis verrekenen zijn de energiebelasting en BTW bij salderen/terugleveren.
Workaround gevonden. Het is nu de laatste dag van de maand, en ik weet dus op de kWh nauwkeurig hoeveel ik deze maand gebruikt ga hebben (138 kWh). Zojuist in de Zonneplan app zelf m'n geschatte jaarlijkse verbruik aangepast (1656 kWh). Nu hoop ik dat hiermee op de rekening van maart precies de correcte belasting gaat staan...
Over een week ga ik het weten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Laatst online: 16-09 13:41
usr-local-dick schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:02:
[...]

Workaround gevonden. Het is nu de laatste dag van de maand, en ik weet dus op de kWh nauwkeurig hoeveel ik deze maand gebruikt ga hebben (138 kWh). Zojuist in de Zonneplan app zelf m'n geschatte jaarlijkse verbruik aangepast (1656 kWh). Nu hoop ik dat hiermee op de rekening van maart precies de correcte belasting gaat staan...
Dus dat ga je iedere laatste dag van de maand doen ofzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:21
usr-local-dick schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:02:
[...]

Laat het ons weten, als dit zo werkt dan vind ik dat 1x per maand effe aanpassen nog niet eens een ramp :).

Wat heb jij overigens een enorm laag vebruik, wat jij op een jaar hebt heb ik op nog geen 2 maanden :D.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faceless
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-09 17:06
Jazsie schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:29:
[...]
Wat heb jij overigens een enorm laag vebruik, wat jij op een jaar hebt heb ik op nog geen 2 maanden :D.
Ik zit op totaal 116 kWh voor maart, € 32,85 (gem. €0,28). Nu nog wat warmer worden buiten en dan duikt m'n gas ook naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11:29
Faceless schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:38:
[...]

Ik zit op totaal 116 kWh voor maart, € 32,85 (gem. €0,28). Nu nog wat warmer worden buiten en dan duikt m'n gas ook naar beneden.
Maart 1256 kWh :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Whoa.

570 kWh waarvan 275 verwarming, 22 m3 warm water, ~€200. Ik mag niet klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groxgrox
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06:06
Ik belde vandaag met zonneplan omdat ik nog geen factuur ontvangen had.
Het blijkt dat de connect aangesloten moet zijn om deze op te kunnen stellen.
Mijn p1 wordt echter door home assistant uitgelezen en ik heb geen splitter.

Hebben meer mensen dit en krijg je daadwerkelijk geen factuur?
Welke actieve splitter adviseren jullie?

Wat een goede service, er wordt direct teruggebeld na navraag gedaan te hebben en de meter wordt ook via de p4 uitgelezen. Op basis daarvan kunnen ze ook factureren.

[ Voor 20% gewijzigd door groxgrox op 31-03-2023 17:04 ]

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=918192

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 16-09 21:00
groxgrox schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 16:47:

Die van Zonneplan.

edit: dat is overigens deze - plaatje/link via Google dus ik zeg zeker niet dat dit de goedkoopste plek is.

[ Voor 42% gewijzigd door Hmmbob op 31-03-2023 16:58 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aloft
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12:06

Dat is wel een raar verhaal. Want je kunt kinderlijk eenvoudig de data die uit de P1 komt vervalsen (bv 10 % van al het verbruik eraf halen en dat op de goedkope uren terug laten vloeien) en dat dan de Connect invoeren.

Dus ik neem aan dat ze zich -uiteindelijk- baseren op de informatie vanuit de netbeheerder. Misschien dat het dan wat langer duurt voordat die factuur er komt. Maar voor zover ik weet was die Connect niet verplicht.

Ik heb overigens ook de actieve splitter van Zonneplan meteen meebesteld. Beetje aan de prijs vergeleken met wat ik op Internet vond, maar werkt wel prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000

franssie

Save the albatross

@Maasluip vraagje, is dit een dynamische weergave of 2022?
http://www.maasluip.nl/energyprice/maandgemiddeld.html

Zat zelf te denken aan een analyse als dit, en dan ook de spreiding/deviatie relatief tov het gemiddelde per uur/dag en eventueel temperatuur.
Met name de correlatie met temperatuur lijkt me leuk om te zien als price-driver, ben van plan steeds meer met L/L te verwarmen (bevalt nu een jaar goed) maar of dat dynamisch slim is krijg ik nog geen beeld bij.
(al heb ik nog gas achter de hand)
Heb jij een dataset op dag en uur? Dan kan ik via het KNMI er wel wat data bij zoeken denk ik.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

top! Dat zocht ik en via de zoekfunctie had ik wel gevonden dat er ergens een link oid moest staan, maar deze post wilde maar niet boven komen drijven.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pelt
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06:52
aloft schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 17:05:
[...]

Ik heb overigens ook de actieve splitter van Zonneplan meteen meebesteld. Beetje aan de prijs vergeleken met wat ik op Internet vond, maar werkt wel prima.
Waar kan je deze bestellen via Zonneplan? Via een (openbare) link?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
pelt schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 18:52:
[...]

Waar kan je deze bestellen via Zonneplan? Via een (openbare) link?
Ik heb de homewizard P1 active splitter icm ZP. Dit omdat ik meer dan 2 aansluitingen wilde hebben en was goedkoper dan die van ZP.

Werkt top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marciej123
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-09 15:32

Wat een goede service, er wordt direct teruggebeld na navraag gedaan te hebben en de meter wordt ook via de p4 uitgelezen. Op basis daarvan kunnen ze ook factureren.
Ik heb deze week de factuur van februari gehad, ze wachten op gegevens vanuit de net leverancier als je meter niet uit te lezen is, mocht dit heel lang duren dan vergelijken ze dit met de P1 meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
De leveranciers krijgen van de netbeheerder meterstanden waaruit zij de verbruiken berekenen. Daarmee kunnen zij de verbruiken uit de pulse/connect controleren, zodat fraude nog niet zo makkelijk is.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07:41
Hmmbob schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 16:55:
[...]

Die van Zonneplan.

edit: dat is overigens deze - plaatje/link via Google dus ik zeg zeker niet dat dit de goedkoopste plek is.
Ik zou gaan voor deze:
https://www.homewizard.com/shop/active-p1-splitter/
Heb je gelijk een paar poorten meer voor verdere eigen uilezingen.

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ren-z
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 01:30
psdata schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 20:02:
[...]

Ik zou gaan voor deze:
https://www.homewizard.com/shop/active-p1-splitter/
Heb je gelijk een paar poorten meer voor verdere eigen uilezingen.
Ik zou voor deze gaan: https://www.7er.nl/viewtopic.php?t=3
Heeft een extra poort en is goedkoper (incl verzending)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dynamisch over de laatste 365 dagen.
De gedachte erachter was om het verschil in de maanden/seizoenen te zien, maar vorig jaar kwam daar dan ook weer de gascrisis bovenop.
Zat zelf te denken aan een analyse als dit, en dan ook de spreiding/deviatie relatief tov het gemiddelde per uur/dag en eventueel temperatuur.
Met name de correlatie met temperatuur lijkt me leuk om te zien als price-driver, ben van plan steeds meer met L/L te verwarmen (bevalt nu een jaar goed) maar of dat dynamisch slim is krijg ik nog geen beeld bij.
(al heb ik nog gas achter de hand)
Heb jij een dataset op dag en uur? Dan kan ik via het KNMI er wel wat data bij zoeken denk ik.
Temperatuurgegevens weet ik wel te vinden, de daggegevens (etmgeg). Maar dat moet handmatig gedownload worden, dus dat zou ik hoogstens als analyse achteraf willen doen.
Ik weet alleen niet of je zo'n grote correlatie met de temperatuur krijgt. Misschien als iedereen met warmtepompen gaat verwarmen, maar zo ver zijn we nog lang niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Maasluip schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 21:52:
[...]

Dynamisch over de laatste 365 dagen.
De gedachte erachter was om het verschil in de maanden/seizoenen te zien, maar vorig jaar kwam daar dan ook weer de gascrisis bovenop.

[...]

Temperatuurgegevens weet ik wel te vinden, de daggegevens (etmgeg). Maar dat moet handmatig gedownload worden, dus dat zou ik hoogstens als analyse achteraf willen doen.
Ik weet alleen niet of je zo'n grote correlatie met de temperatuur krijgt. Misschien als iedereen met warmtepompen gaat verwarmen, maar zo ver zijn we nog lang niet.
Ik heb ondertussen via dit topic ook de link gekregen om de data zelf binnen te krijgen. Ik kan zelf de weerdata wel vinden denk ik, als ik wat leuks zie in de data meld ik mij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hremijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 19:14
franssie schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 22:21:
[...]

Ik heb ondertussen via dit topic ook de link gekregen om de data zelf binnen te krijgen. Ik kan zelf de weerdata wel vinden denk ik, als ik wat leuks zie in de data meld ik mij!
Om het zoeken makkelijker te maken:
https://www.knmi.nl/nederland-nu/klimatologie/uurgegevens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanlith
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-02-2024
Goedemorgen,

Iemand ervaring met het volgende. Ik ben sinds vandaag overgestapt van ANWB naar tibber voor stroom. Echter heeft ANWB het hele contract gestopt en niet alleen het stroomdeel. Ik heb contact opgenomen met ANWB en heb een nieuw contract af moeten sluiten voor Ga, maar dat kan pas ingaan op 4-4 en dus niet vandaag. In de tussentijd krijg ik wel gas geleverd, uiteraard. ANWB geeft aan dat de afrekening via de netbeheerder zal lopen voor het Gas deel voor de komende dagen tot het contract bij ANWB weer ingaat. Vraag me dan af wat ik betaal in de tussentijd voor mijn gas.

Dank je wel

John

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• squaddie
  • Laatst online: 14-09 13:14
@jvanlith Volgens mij hebben ze bij de ANWB onzin lopen verkondigen, een netbeheerder mag wettelijk geen energie direct aan een verbruiker verkopen, er moet altijd een energieleverancier zijn. Aangezien ANWB zowel oude als nieuwe leverancier is zullen ze of de begindatum nieuwe overeenkomst of einddatum oude overeenkomst moeten aanpassen en zullen ze toch echt de periode tussen 1-4 en 4-4 aan jou moeten factureren.

Je zou voor de zekerheid voor de periode dagelijks de meterstand van gas samen met tarief van de anwb kunnen noteren.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ren-z
Met een beetje geluk heb je die paar dagen gratis energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeehondje
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16-09 15:49
Ik heb hetzelfde gehad met de ANWB waar ik enkel mijn stroom verplaatst heb naar een andere aanbieder. Na wat heen en weer met de klantenservice hebben ze uiteindelijk een nieuw contract gestuurd voor enkel gas, maar ik weet niet of dit zonder contact met de klantenservice ook goed gegaan was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• usr-local-dick
  • Niet online
Jazsie schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:29:
[...]
Laat het ons weten, als dit zo werkt dan vind ik dat 1x per maand effe aanpassen nog niet eens een ramp :).
Inderdaad, binnen 10 seconden geregeld in de app.
Dit was nog een dure maand want de airco moest een aantal keer draaien in het begin van de maand toen het zo koud was. Ik blijk met een aantal dingen gunstig te zitten:
* Appartementje van 60m2 op de 3e verdieping
* Veel ramen op het zuidoosten, als de zon schijnt is het heel snel warm binnen
* Onderburen uit een warm land (fungeren als mijn vloerverwarming)
* Weer de hele week op kantoor

Februari was een topmaand, nergens echt koud, 70 kWh. Daarom had ik het idee opgevat om de nul euro challenge met mezelf aan te gaan. Met de bovengenoemde workaround is dat nog steeds mogelijk :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bezzerk
jvanlith schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 11:01:
ANWB geeft aan dat de afrekening via de netbeheerder zal lopen voor het Gas deel voor de komende dagen tot het contract bij ANWB weer ingaat. Vraag me dan af wat ik betaal in de tussentijd voor mijn gas.

Dank je wel

John
Nee hoor, anwb gaat je die dagen factureren op je nieuwe contract, zoals @squaddie al zei.
Daar gaat je netbeheerder anwb aan houden. Geen stress.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Vanaf morgen overdag lage elektra prijzen: veel zon. Volgens EnAppsys maandag zelfs negatief (-14,5 euro/MWh). Mooie vooruitzichten 😊

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

KC27 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 18:43:
Vanaf morgen overdag lage elektra prijzen: veel zon. Volgens EnAppsys maandag zelfs negatief (-14,5 euro/MWh). Mooie vooruitzichten 😊
Heb je een link oid? In mijn Tibber app kan ik maar één dag vooruit kjken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
franssie schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 19:27:
[...]

Heb je een link oid? In mijn Tibber app kan ik maar één dag vooruit kjken.
EnAppSys Energy insight app play store

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertJan2012
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15-09 08:20
Ik heb vanaf morgen energie via de ANWB. Wat ik nog niet echt snap is wat er precies met de totaalprijs gebeurd zodra de stroom 0,00 cent of -01.00 cent kost (zie screenshot voor de tarieven van morgen) Normaal zitten er extra kosten aan een kWh waaronder de belasting. Hoe zit dat op het moment dat het niets kost? Die leveringskosten zullen er ongetwijfeld zijn, maar hoe zit het bijvoorbeeld met de belasting? Het lijkt mij vreemd dat je belasting betaald of iets wat niets kost, of zie ik dat verkeerd?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X0oBNmZaUN75kGNBd6btZ3Q_t3k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mHtdFr9CuEhkKAyWdQZJ2e5w.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yannickie111
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-09 14:09
GertJan2012 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 19:59:
Ik heb vanaf morgen energie via de ANWB. Wat ik nog niet echt snap is wat er precies met de totaalprijs gebeurd zodra de stroom 0,00 cent of -01.00 cent kost (zie screenshot voor de tarieven van morgen) Normaal zitten er extra kosten aan een kWh waaronder de belasting. Hoe zit dat op het moment dat het niets kost? Die leveringskosten zullen er ongetwijfeld zijn, maar hoe zit het bijvoorbeeld met de belasting? Het lijkt mij vreemd dat je belasting betaald of iets wat niets kost, of zie ik dat verkeerd?
[Afbeelding]
Het kale stroomtarief kan negatief zijn. De belasting betaal je altijd. De stroomprijs moet dus echt < - 15 cent per kWh zijn voor het écht negatief is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GertJan2012
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15-09 08:20
yannickie111 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 20:03:
[...]

Het kale stroomtarief kan negatief zijn. De belasting betaal je altijd. De stroomprijs moet dus echt < - 15 cent per kWh zijn voor het écht negatief is.
Helder, dus als de prijs echt kaal is , dan betaal je +/- 15 cent voor een kWh?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
GertJan2012 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 20:05:
[...]

Ja, 15,25 cent.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Peetz0r
  • Laatst online: 16-09 05:44
GertJan2012 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 20:05:
[...]

Eerder +/- 17 cent. Ik denk dat mensen de BTW vergeten. Ja, er gaat BTW over de energiebelasting. Belasting over belasting ja.

Je kunt doen alsof je geen belasting over belasting betaalt door met 15,25 cent te rekenen. Maar ik vind het overzichtelijker om de bedragen zonder BTW te gebruiken en de BTW als laatste stap toe te voegen. De opslag van ANWB is 2,118 cent met BTW, en dus 1,750 cent zonder BTW.

Drie rekenvoorbeeldjes:

kWh-prijs (indien exact nul)0,000
Energiebelasting12,599
Opslag (ANWB)1,750
BTW ((0,000+12,599+1,750) * 0,21)3,013
Totaal17,362

kWh-prijs (goedkoopste morgen)-0,399
Energiebelasting12,599
Opslag (ANWB)1,750
BTW ((-0,399+12,599+1,750) * 0,21)2,930
Totaal16,878

kWh-prijs (nu)11,095
Energiebelasting12,599
Opslag (ANWB)1,750
BTW ((11,095+12,599+1,750) * 0,21)5,343
Totaal30,787

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
Peetz0r schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 20:29:
[...]

Eerder +/- 17 cent. Ik denk dat mensen de BTW vergeten. Ja, er gaat BTW over de energiebelasting. Belasting over belasting ja.

Je kunt doen alsof je geen belasting over belasting betaalt door met 15,25 cent te rekenen. Maar ik vind het overzichtelijker om de bedragen zonder BTW te gebruiken en de BTW als laatste stap toe te voegen. De opslag van ANWB is 2,118 cent met BTW, en dus 1,750 cent zonder BTW.

Drie rekenvoorbeeldjes:

Energiebelasting12,599
Opslag (ANWB)1,750
Totaal17,362

Energiebelasting12,599
Opslag (ANWB)1,750
Totaal16,878

kWh-prijs (nu)11,095
Energiebelasting12,599
Opslag (ANWB)1,750
Totaal30,787
Niet iedere aanbieder heeft zo'n hoge opslag als de ANWB

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Peetz0r schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 20:29:
[...]

Drie rekenvoorbeeldjes:

Energiebelasting12,599
Opslag (ANWB)1,750
Totaal17,362

Energiebelasting12,599
Opslag (ANWB)1,750
Totaal16,878

kWh-prijs (nu)11,095
Energiebelasting12,599
Opslag (ANWB)1,750
Totaal30,787
Het is niet de BTW dit bij die 15,25 wordt "vergeten" maar de opslag die bij elke leverancier anders is.
Varieert van 0,2 cent tot 3 cent ongeveer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Peetz0r
  • Laatst online: 16-09 05:44
John245 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 20:30:
[...]

De vraag kwam van een ANWB-klant, vandaar dat ik hun opslag pak. Daarnaast, alle aanbieders behalve zonneplan hebben een opslag waarmee je dichter bij 17 cent dan bij 15 cent uit komt.

Maar voor de volledigheid, hier hetzelfde rekenvoorbeeldje voor zonneplan:

Energiebelasting12,599
Opslag (Zoneplan)0,248
BTW ((0,000+12,599+0,248)*0,21)2,698
Totaal15,545

En zelfs dan is het, na correcte afronding, 16 cent ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
John245 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 20:30:
[...]

Elke aanbieder behalve Zonneplan rekent tussen de 2 en 3 cent. ANWB zit aan de lage kant met 2.118, zie start post.

Zonneplan is de enige, Tibber deed dat ook tot ze hun opslag met 900% verhoogde, dat leverde wat gezeik op, maar kom op, het is nog steeds 2 cent van de ~30 cent gemiddeld die je betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
w00key schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 22:54:
[...]

Elke aanbieder behalve Zonneplan rekent tussen de 2 en 3 cent. ANWB zit aan de lage kant met 2.118, zie start post.

Zonneplan is de enige, Tibber deed dat ook tot ze hun opslag met 900% verhoogde, dat leverde wat gezeik op, maar kom op, het is nog steeds 2 cent van de ~30 cent gemiddeld die je betaalt.
2 cent bij een verbruik >10.000 kWh is minimaal Euro 200,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icall5s
Ik ben benieuwd hoe lang Zonneplan de opslag nog deze prijs zal houden, gezien alle andere aanbieders volgens de OP al boven de 2 cent zitten.

[ Voor 5% gewijzigd door icall5s op 02-04-2023 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desprinter
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14-09 15:36
icall5s schreef op zondag 2 april 2023 @ 10:12:
Ik ben benieuwd hoe lang Zonneplan de opslag nog deze prijs zal houden, gezien alle andere aanbieders volgens de OP al boven de 2 cent zitten.
Gok zodra ze genoeg klanten hebben/ te weinig winst maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 06:07
Weet iemand waar je van de afgelopen maand de uurtarieven kunt downloaden. Ik kan niet overweg met api’s of zo, dus zoek een praktische manier om ergens een tabelletje te downloaden bijvoorbeeld.

Nu had ik al panelen op plat-dak liggen (oost-west), maar heb ze onlangs ook vertikaal geplaatst naar het zuidwesten ….speciaal voor het avondzonnetje.
De hellingshoek is minder ideaal, maar de tarieven op dat tijdstip zijn wel beter. Je voelt hem aankomen…ik wil de opbrengst per locatie vermenigvuldigen met de uurtarieven. Heb alle panelen met Enphase en zodoende kwartierdata per paneel/micro.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

@WillemP22 Ik heb een csv file gemaakt met de prijzen vanaf 1-1-2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
John245 schreef op zondag 2 april 2023 @ 08:00:
[...]

2 cent bij een verbruik >10.000 kWh is minimaal Euro 200,-
30 cent bij 10000 kWh is dan minimaal 3000 euro... Percentage blijft gelijk hé. 6.7% vind ik geen woekerwinst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eekhoornz0r
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-10-2024
Ik overweeg een dynamisch energiecontract voor het woon-winkelpand van mijn moeder, Ik huur de winkel en we hebben een ouderwetse tussen meter. Nu vraag ik mij af of de aanbieders overzicht geven (per maand liefst) in wat de gemiddelde prijs van ons verbruik in die periode was, zodat wij dit met elkaar kunnen verrekenen.

Daarnaast kijk ik regelmatig naar @EPrijzen op Twitter, Komen er bij die prijzen nog kosten bovenop van de aanbieders, en zo ja is er een site waar je dat kunt vergelijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Eekhoornz0r schreef op zondag 2 april 2023 @ 15:41:
Ik overweeg een dynamisch energiecontract voor het woon-winkelpand van mijn moeder, Ik huur de winkel en we hebben een ouderwetse tussen meter. Nu vraag ik mij af of de aanbieders overzicht geven (per maand liefst) in wat de gemiddelde prijs van ons verbruik in die periode was, zodat wij dit met elkaar kunnen verrekenen.

Daarnaast kijk ik regelmatig naar @EPrijzen op Twitter, Komen er bij die prijzen nog kosten bovenop van de aanbieders, en zo ja is er een site waar je dat kunt vergelijken?
Lees de start post even goed re: prijs. Daar staat ook in dat je een eigen aansluiting nodig hebt met een slimme meter, dat gaat niet met een tussenmeter.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:46

de Peer

under peer review

Eekhoornz0r schreef op zondag 2 april 2023 @ 15:41:

het is niet de bedoeling om hier maar gewoon je vragen te dumpen zonder zelf enige moeite te doen. alles wat je vraagt staat in de startpost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
w00key schreef op zondag 2 april 2023 @ 13:50:
[...]

30 cent bij 10000 kWh is dan minimaal 3000 euro... Percentage blijft gelijk hé. 6.7% vind ik geen woekerwinst.
De helft van die 30 cent is belasting, dus dan is het niet 6.7% maar 13.4% is toch een aardige marge op iets waar Tibber claimt geen winst op te maken.
Denk dat ze het geld wel nodig hebben, omdat ze nog te weinig klanten hebben. Maar als het is om de vaste kosten te dekken hoort het IMHO bij de vaste leveringskosten en niet als opslag op de kWh prijs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• icall5s
Z___Z schreef op zondag 2 april 2023 @ 16:47:
[...]

De helft van die 30 cent is belasting, dus dan is het niet 6.7% maar 13.4% is toch een aardige marge op iets waar Tibber claimt geen winst op te maken.
Denk dat ze het geld wel nodig hebben, omdat ze nog te weinig klanten hebben. Maar als het is om de vaste kosten te dekken hoort het IMHO bij de vaste leveringskosten en niet als opslag op de kWh prijs.
Wat maakt het uit? Ten eerste is Tibber geen coöperatie of liefdadigheidsinstelling maar een bedrijf met winstoogmerk, wat je weet als je een overeenkomst aangaat. Ten tweede neem ik liever diensten af van bedrijven die financieel gezond zijn dan van verlieslatende bedrijven, Ten derde is de opslag van Tibber ongeveer de norm binnen de sector, ten vierde kunnen we gewoon overstappen naar een variabel of vast contract zodra dit aantrekkelijk wordt. Storm in een glas water...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
icall5s schreef op zondag 2 april 2023 @ 17:41:
[...]

Wat maakt het uit? Ten eerste is Tibber geen coöperatie of liefdadigheidsinstelling maar een bedrijf met winstoogmerk, wat je weet als je een overeenkomst aangaat. Ten tweede neem ik liever diensten af van bedrijven die financieel gezond zijn dan van verlieslatende bedrijven, Ten derde is de opslag van Tibber ongeveer de norm binnen de sector, ten vierde kunnen we gewoon overstappen naar een variabel of vast contract zodra dit aantrekkelijk wordt. Storm in een glas water...
Het maakt mij niet uit als ze er geen reclame mee maken.

Maar goed ik ben vanaf deze maand overgestapt naar een variabele leverancier om de zonnepanelen te salderen en zal in de herfst wel weer kijken hoe de markt voor dynamische aanbieders eruit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hremijn
Tibber claimt dat de prijsverhoging veroorzaakt is door de hogere kosten van de GVO's.
Nu was de prijs daarvan eind 2022 relatief hoog volgens allerlei info van het internet, dus ik ga er maar vanuit dat de info van Tibber klopt.
Toch wil ik wel controleren als een leverancier iets zegt, daarom ben ik op zoek naar actuele en historische data van de koers van de GVO's. Weet iemand een open bron van deze data? Dus zonder dat ik een (betaald) abonnement moet afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
De ANWB gebruikt de twee cent inkoopkosten voor drie dingen:
  1. De transactiekosten die aan ons worden doorberekend bij het inkopen van elektriciteit en gas voor jou op de energiemarkt.
  2. De kosten voor het in balans houden van vraag en aanbod op het elektriciteits- en gasnet. Deze worden aan alle leveranciers doorberekend door de netbeheerders. Lees hier meer over hoe de energiemarkt werkt.
  3. De kosten voor Garanties van Oorsprong van in Nederland duurzaam opgewekte elektriciteit en CO2-compensatie voor gas. Hier vind je meer over hoe groen groene energie echt is.
Alle drie de onderdelen worden zonder opslag voor de ANWB in de inkoopkosten verwerkt. Als de kosten die aan ons worden doorberekend stijgen, dan verhogen wij de inkoopkosten. Dalen ze, dan verlagen wij deze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• usr-local-dick
  • Niet online
Laat het ons weten, als dit zo werkt dan vind ik dat 1x per maand effe aanpassen nog niet eens een ramp :)
Werkt :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3peZ7eEm9lEcQESTUgw_m2iH2GM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SjXsiUtIpyxZEaP9XTJP8BD8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ren-z
@usr-local-dick Hoe kan het dat jij nu al de factuur binnen hebt? Ik krijg hem meestal pas in de tweede week van de nieuwe maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Laatst online: 08:39
hremijn schreef op zondag 2 april 2023 @ 18:08:
Tibber claimt dat de prijsverhoging veroorzaakt is door de hogere kosten van de GVO's.
Nee, ze claimen dat de verhoging is vanwege GVO's en onbalanskosten. Dus als je de GVO-gerelateerde kosten hebt gevonden, moet je daarnaast ook nog de onbalanskosten in kaart gaan brengen. TenneT biedt daar waarschijnlijk een goed startpunt voor: https://www.tennet.eu/nl/balanceringsmarkten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• usr-local-dick
  • Niet online
Ren-z schreef op zondag 2 april 2023 @ 23:09:
@usr-local-dick Hoe kan het dat jij nu al de factuur binnen hebt? Ik krijg hem meestal pas in de tweede week van de nieuwe maand.
Weet ik niet. Misschien omdat ik alleen elektriciteit heb bij ze en geen gas (meer)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hremijn
anboni schreef op maandag 3 april 2023 @ 00:37:
[...]

Nee, ze claimen dat de verhoging is vanwege GVO's en onbalanskosten. Dus als je de GVO-gerelateerde kosten hebt gevonden, moet je daarnaast ook nog de onbalanskosten in kaart gaan brengen. TenneT biedt daar waarschijnlijk een goed startpunt voor: https://www.tennet.eu/nl/balanceringsmarkten
Het is zo jammer dat als je hier iets vraagt er vaak mensen zijn die het niet eens zijn met de vraagstellingn en dan de vraag zo verbouwen dat de originele vraag verdwijnt.
Ik vroeg naar de GVO's, niet naar de onbalanskosten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwdd
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22-06-2024
[quote]usr-local-dick schreef op zondag 2 april 2023 @ 21:38:
[...]

Werkt :)

Top! Dan neem ik op de laatste dag van april meteen de correctie over de maanden jan/febr/maart mee en loopt dat vanaf april maandelijks goed zodat eind 2023 er geen jaarcorrectie meer plaatsvindt.

In de app voer ik 30 april dan als jaarverbruik in:
(werkelijk maandverbruik april*12)+(correctie jan/febr/maart*12)

Dan betaal ik maandelijks echt wat ik heb verbruikt inclusief de vaste maandheffingen. O-)

[ Voor 12% gewijzigd door dwdd op 03-04-2023 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11:42
hremijn schreef op maandag 3 april 2023 @ 08:12:
[...]

Het is zo jammer dat als je hier iets vraagt er vaak mensen zijn die het niet eens zijn met de vraagstellingn en dan de vraag zo verbouwen dat de originele vraag verdwijnt.
Het deed bij mij de vraag opborrelen wat het uiteindelijke doel van uw vraag is?
:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
hremijn schreef op maandag 3 april 2023 @ 08:12:
[...]

Tibber gebruikt enkel regionale GVO's (hier dus Nederlandse). Focus dus vooral daarop, het gebrek aan noodzaak ervan in sommige EU landen drukt de exportprijs van die certs enorm wat effect heeft op de Europese markt.

Een directe index waar dat duidelijk in weergegeven wordt voor NL ken ik niet. Epexspot heeft wel een beurs voor Europese handel, wederom NL is normaliter iets prijziger dan de rest.

Je kunt zoeken naar "GVO prijsontwikkeling" (of guarantee of origin als je EU zoekt)
Bij mij komt deze naar boven: https://wisenederland.nl/artikel/prijzen-gvos/
De kosten van handelen en productie zijn gelijk gebleven: https://www.certiq.nl/guarantees-of-origin/

Mijn conclusie was dat de prijzen van GVO vergeleken met '22 inderdaad flink omhoog zijn gegaan én dat Tibber in '22 mogelijk te weinig heeft gerekend. Ik vind 1.8ct/kWh plausibel.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Peetz0r schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 20:36:
[...]

De vraag kwam van een ANWB-klant, vandaar dat ik hun opslag pak. Daarnaast, alle aanbieders behalve zonneplan hebben een opslag waarmee je dichter bij 17 cent dan bij 15 cent uit komt.

Maar voor de volledigheid, hier hetzelfde rekenvoorbeeldje voor zonneplan:

Energiebelasting12,599
Opslag (Zoneplan)0,248
BTW ((0,000+12,599+0,248)*0,21)2,698
Totaal15,545

En zelfs dan is het, na correcte afronding, 16 cent ;)
Gelukkig rond ZP niet af op de manier wat jij zegt en is het nog steeds gewoon 15,55 cent -afgerond- bij mij :).

Zou wat zijn met 10k kWh verbruik per jaar, dan kost die afrondingen wel meer dan wat centen :9~.
Dat is top.

Effe concreet; je doet op de laatste dag van de maand je jaarlijks verbruik updaten met het verbruik van die maand * 12, dus in mijn geval 800 (vebruik van maart) * 12 = 9600 kWh.

Heb ook gas, daar zou je dus ook het zelfde kunnen doen :9 :9~ O+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W_Walker
  • Registratie: Juli 2011
  • Nu online
hremijn schreef op zondag 2 april 2023 @ 18:08:
Nu was de prijs daarvan eind 2022 relatief hoog volgens allerlei info van het internet, dus ik ga er maar vanuit dat de info van Tibber klopt.
Toch wil ik wel controleren als een leverancier iets zegt, daarom ben ik op zoek naar actuele en historische data van de koers van de GVO's. Weet iemand een open bron van deze data? Dus zonder dat ik een (betaald) abonnement moet afsluiten.
Het lastige is dat GVO's niet op een beurs verhandeld worden. GVO-deals worden bilateral gesloten, en er bestaat dus geen transparante prijsdata. Zie hier voor meer info over de prijssystematiek: https://wisenederland.nl/...nties-van-oorsprong-gvos/ en zie hier voor een prijsindicatie: https://wisenederland.nl/artikel/prijzen-gvos/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-09 23:08
Hemingr schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 11:33:
Kort vraagje. Als ik op Enever (dank voor deze site) kijk zijn de tarieven voor Frank (Gas) 1.184 incl alle kosten.

Kijk ik in mijn app dan is de prijs incl. alle kosten 1.346.

Iemand enig idee waar dit verschil in zit?
Je zit op het oude contract bij Frank Energie met lagere vaste leveringskosten maar hogere inkoopvergoeding. Uiterst verwarrend, enkel bij geen verbruik 'voordeliger'.

Web Enrichment

Pagina: 1 ... 127 ... 298 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels