Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14:42
Ik ben me sinds enige tijd ook aan het orienteren op de dynamische markt.
Wellicht ga ik binnenkort ook overstappen.
Tibber lijkt voor mij de beste keus gezien de prijzen en integratie met Solaredge en Nibe warmtepomp.

Ik heb een vraag Home Assistant Tibber Entso-e integratie gerelateerd.
Ik weet niet of ik deze het beste hier, of of het HA forum kan stellen, dus eerst maar hier...

Ik heb sinds enige tijd de ENTSO-e integratie draaien op Hoe Asisstant. Ik heb de price modifier voor Tibber ingevoerd, en meermaals gecheckt. Toch krijg ik in HA prijzen te zien die steeds ca 2 ct boven de prijs liggen die ik via een app zie voor Tibber.

Iemand enig idee wat ik verkeerd doe?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Op dagen als vandaag is inzet van een thuisbatterij in combinatie met een dynamisch contract wel rendabel. Mijn script berekent de inzet van de accu en andere verbruikers zoals ev (vol om 13:00 uur), wp en boiler voor vandaag als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sLYiCKxmTwxiToLjjsUMH10e7Fg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HpLrUYqcACFHmMXhe0sDyBNj.png?f=fotoalbum_large
Inderdaad: zolang je alles kunt salderen is prijs de enige incentive, met als bijkomend voordeel: hoe lager de prijs hoe groener de stroom.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17-09 00:47
Bezzerk schreef op maandag 27 maart 2023 @ 09:37:
[...]

Misschien moet je je nog opnieuw inlezen op het salderen met dynamische prijzen.

[...]

Hoe jij je keuzes maakt, is voor jou. Hier werd de vraag gesteld hoe je de som moet maken met het meeste geld opbrengen bij terugleveren. Die vraag beantwoordde ik en jij gooit er je eigen persoonlijke afwegingen in. Dat doet niets af aan de som.
Eens denken. Salderen bij dynamisch: belasting is nog steeds op jaarbasis, maar het variabel deel op uurbasis. Heb ik iets gemist?
En mijn keuzes zijn aan mij inderdaad. Daarom dat ze ook achteraan staan en niets te maken hebben met de rest van het verhaal. Ik wil alleen maar de besparing van bepaalde acties relativeren. Als je een netto verbruiker bent, dan zit het merendeel van je winst momenteel sowieso al in het feit dat dynamische tarieven significant goedkoper zijn dan vaste contracten, ongeacht het uur waar je in zit. En op je totale verbruik is het sturen van die wasmachine of vaatwasser peanuts.

@Gecko123 Nee. Zonder salderen heb je een bias van ca 15/kwh (bij de huidige tarieven) om direct de stroom die je opwekt, af te nemen. Je zou immers deze belasting betalen bij afname, maar niet terugkrijgen.

Dus tenzij er de afgelopen tijd iets veranderd is, en belastingen niet meer op jaarbasis gesaldeerd worden, blijf ik bij mijn mening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:50
Obelixxx schreef op maandag 27 maart 2023 @ 09:53:
Ik ben me sinds enige tijd ook aan het orienteren op de dynamische markt.
Wellicht ga ik binnenkort ook overstappen.
Tibber lijkt voor mij de beste keus gezien de prijzen en integratie met Solaredge en Nibe warmtepomp.

Ik heb een vraag Home Assistant Tibber Entso-e integratie gerelateerd.
Ik weet niet of ik deze het beste hier, of of het HA forum kan stellen, dus eerst maar hier...

Ik heb sinds enige tijd de ENTSO-e integratie draaien op Hoe Asisstant. Ik heb de price modifier voor Tibber ingevoerd, en meermaals gecheckt. Toch krijg ik in HA prijzen te zien die steeds ca 2 ct boven de prijs liggen die ik via een app zie voor Tibber.

Let erop dat je geen oude waardes gebruikt. Tibber is van 0,242 cent opslag naar 2,178 cent gegaan, dat is ongeveer 2 cent. Beide waarden zijn inclusief BTW.

Volgens mij heb ik ook wel eens zitten te prutsen met die ENTSO-e integratie, en ik kan me herinneren dat het berekenen van de BTW met zo'n Price Modifyer Template niet helemaal intuïtief was, waardoor ik ook steeds 2-3 cent verschil kreeg. Misschien moet je eens wat dingen veranderen rondom de BTW, bijvoorbeeld de BTW op 0 zetten en die dan via de Price Modifyer Template berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14:42
Sicco92 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 10:56:
[...]

Let erop dat je geen oude waardes gebruikt. Tibber is van 0,242 cent opslag naar 2,178 cent gegaan, dat is ongeveer 2 cent. Beide waarden zijn inclusief BTW.

Volgens mij heb ik ook wel eens zitten te prutsen met die ENTSO-e integratie, en ik kan me herinneren dat het berekenen van de BTW met zo'n Price Modifyer Template niet helemaal intuïtief was, waardoor ik ook steeds 2-3 cent verschil kreeg. Misschien moet je eens wat dingen veranderen rondom de BTW, bijvoorbeeld de BTW op 0 zetten en die dan via de Price Modifyer Template berekenen.
Ik heb nergens gezien dat de opslag aangepast was. Dat zou veel verklaren.
Die BTW had ik al in de modiefier zitten.

Dank je voor de help

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik vind de prijzen van vandaag een beetje curieus. 15:00-16:00 € -0,02 en dan stijgend tot 20:00-21:00 € 0,189.

Die € -0,02 wordt totaal niet gevolgd door de omliggende landen. België € 0,1072, Duitsland € 0,04616, Noorwegen € 0,07172.
Als het op de noordzee even hard waait zou je toch denken dat Duitsland en Noorwegen daar ook profijt van hebben? En blijkbaar is er zoveel overschot dat de interconnects het ook niet meer aankunnen, anders zouden BE, DE en NO ook wel meegaan in de prijs.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
Obelixxx schreef op maandag 27 maart 2023 @ 11:09:
[...]

Ik heb nergens gezien dat de opslag aangepast was. Dat zou veel verklaren.
Die BTW had ik al in de modiefier zitten.

Dank je voor de help
Dat is wel het risico van het overnemen van templates van het internet, die kunnen makkelijk out-of-date raken. In de topicstart staat een tabel met alle up-to-date waarden. Die waarden kan je gebruiken, ook in de toekomst of voor andere leveranciers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 25-07 22:23
Ik heb hier na 3 maanden nog steeds niet de eindafrekening van NextEnergy mogen ontvangen. Ik heb hier al meerdere keren contact over gehad. Dit zou doorgezet zijn naar de Financiële afdeling. De wettelijke termijn hiervoor is 6 weken. Dit is voor mij een reden om hier nooit meer klant te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
Maasluip schreef op maandag 27 maart 2023 @ 11:11:
Ik vind de prijzen van vandaag een beetje curieus. 15:00-16:00 € -0,02 en dan stijgend tot 20:00-21:00 € 0,189.

Die € -0,02 wordt totaal niet gevolgd door de omliggende landen. België € 0,1072, Duitsland € 0,04616, Noorwegen € 0,07172.
Als het op de noordzee even hard waait zou je toch denken dat Duitsland en Noorwegen daar ook profijt van hebben? En blijkbaar is er zoveel overschot dat de interconnects het ook niet meer aankunnen, anders zouden BE, DE en NO ook wel meegaan in de prijs.
Gokje: ik denk dat zonnestroom een grotere impact heeft op de Nederlandse day-ahead markt, omdat we Europees voorloper zijn als het gaat om zonnepanelen. Als ik ook kijk naar de huidige stroomopwek, dan komt een heel groot gedeelte van zonnepanelen. Dat lijkt nu vooral de prijs te bepalen. Ik ben benieuwd hoe de mix er straks tussen 15:00-16:00 uitziet.

[ Voor 5% gewijzigd door Sicco92 op 27-03-2023 11:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:03
Sicco92 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 11:36:
[...]

Gokje: ik denk dat zonnestroom een grotere impact heeft op de Nederlandse day-ahead markt, omdat we Europees voorloper zijn als het gaat om zonnepanelen. Als ik ook kijk naar de huidige stroomopwek, dan komt een heel groot gedeelte van zonnepanelen. Dat lijkt nu vooral de prijs te bepalen. Ik ben benieuwd hoe de mix er straks tussen 15:00-16:00 uitziet.
@Maasluip check ook onbalans prijzen straks. Kan indicatie geven over hoe goed de markt er gister naast zat of niet.

https://prijzen.powerhouse.net/forecast/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:03
[...]

En ik zou CO2monitor.nl gebruiken, die neemt ook afschakelen van windmolens mee (wat nogal eens het geval kan zijn bij negatieve prijzen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Gokje: ik denk dat zonnestroom een grotere impact heeft op de Nederlandse day-ahead markt, omdat we Europees voorloper zijn als het gaat om zonnepanelen.
En Duitsland was altijd zo goed.
Maar ik lees dat in Duitsland onderhand ook al 75 GW geïnstalleerd vermogen is, en hun behoefte is daar meer in de buurt van 40 GW.
Misschien dat het daar niet zo zonnig is. Ik zie dat ze de afgelopen weken ook niet meer dan 34 GW gehaald hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 19:34
Maasluip schreef op maandag 27 maart 2023 @ 11:11:
Blijkbaar worden die interconnects toch niet altijd gebruikt. Bijvoorbeeld nu (1300 uur), importeert Nederland volgens electricitymaps 666 MW uit Duitsland. Terwijl in Duitsland de stroom 5,5 cent duurder is dan hier.

Verschillende sites hebben ook andere gegevens over zonneopwek in dit uur:
- electricitymaps.com zegt 4,8 GW
- energieopwek.nl zegt 10,1 GW
(co2monitor.nl zegt 8,5 GW; maar dit is om 12:15, consistent met energieopwek.nl rond die tijd).

Dus welke klopt nou? :-/ (of allemaal niet haha)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

mdvmine schreef op maandag 27 maart 2023 @ 13:39:
[...]

(co2monitor.nl zegt 8,5 GW; maar dit is om 12:15, consistent met energieopwek.nl rond die tijd).

Dat soort cijfers is sowieso een model. Maximale opwek * een factor dikke duim zonnigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:54
mdvmine schreef op maandag 27 maart 2023 @ 13:39:
[...]

Blijkbaar worden die interconnects toch niet altijd gebruikt. Bijvoorbeeld nu (1300 uur), importeert Nederland volgens electricitymaps 666 MW uit Duitsland. Terwijl in Duitsland de stroom 5,5 cent duurder is dan hier.

Alle 3 werken met modellen, maar electricitymaps.com lijkt slechts van de 3 te zijn.

Co2monitor gebruikt ENTSO-E (voorbeeld), die is als goed is wel live.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmHaKa
  • Laatst online: 22:36

EmHaKa

harêuh

Obelixxx schreef op maandag 27 maart 2023 @ 09:53:
Verkeerd is een groot woord, maar handig vind ik het niet.
Als iedereen (nu 125.000 maar zodra de rest van NL het door heeft misschien 2.000.000) allemaal
de ruwe prijzen bij entsoe ophaalt, dan raakt die server overbelast en gaan ze de service misschien stoppen.
Daarnaast moet iedereen telkens aanpassingen maken voor belasting-, BTW- en toeslag-wijzigingen.
Het is toch veel handiger als er meerdere websites zoals spotswitch.net komen?
Dan gaat het voor de meesten vanzelf en hoeven maar een paar programmeurs het centraal bij te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
w00key schreef op maandag 27 maart 2023 @ 15:33:
[...]
Alle 3 werken met modellen, maar electricitymaps.com lijkt slechts van de 3 te zijn.

Co2monitor gebruikt ENTSO-E, die is als goed is wel live.
Die ENTSO-E rapporteert ongeveer 200MW zonneproductie voor elk kwartier tussen 15:00-16:00. Dus 200MWh waar anderen tussen 8 en 10 GWh schatten. Klinkt weinig? (of mis ik iets).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
@EmHaKa Als een partij als ENTSO-e een paar API-calls van wat 'enthusiasts' niet aan zou kunnen, dan verwacht ik nog veel grotere problemen bij andere websites die daar nog weer tussen proberen te zitten. Daarnaast, zoveel mensen, zoveel wensen. Ik heb het liefst zelf de controle, dus wil ik graag de ruwe marktdata hebben zodat ik daar zelf bij kan bepalen wat ik daar mee ga doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:54
:+ Waarom lees ik 'enthusiasts' als while(1)?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmHaKa
  • Laatst online: 22:36

EmHaKa

harêuh

Sicco92 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 17:09:
Ik heb het liefst zelf de controle,
Ik ook, maar ik hoop (en verwacht) dat jij en ik (en nog een paar honderd) wel de uitzonderingen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sicco92
@Raymond P Je hebt de data toch 100 ms nadat het gepubliceerd is nodig? Stel je voor dat je achter de feiten aanloopt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
EmHaKa schreef op maandag 27 maart 2023 @ 17:14:
[...]

Ik ook, maar ik hoop (en verwacht) dat jij en ik (en nog een paar honderd) wel de uitzonderingen zijn.
Ik hoop het niet. Wat meer inzicht in hun verbruik en niet meer zoveel mogelijk ontzorgd moeten worden, zou de gemiddelde Nederlander goed doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPDeckers
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:49
Raymond P schreef op maandag 27 maart 2023 @ 17:12:
:+ Waarom lees ik 'enthusiasts' als while(1)?
Zie ook de enever opmerkingen indertijd:

"update 8 december 2022: Helaas zien we dat sommige mensen iedere 5 minuten (en in sommige gevallen zelfs iedere seconde!) een feed-request doen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling, aangezien de feeds maar één keer per dag wijzigen."

En daarna na invoeren tokens ook mensen met meerdere accounts.

Tja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwinus
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:05

alwinus

Tweaked

Frank Energie, lijkt zijn zaakjes weer niet op orde te hebben. Ben per 2 maar overgestapt op Zonneplan.
In hun app ook te zien dat ze tot en met 1 maart verbruik hebben bijgehouden en bij Zonneplan is het 2 maar gestart.

Nu kreeg ik vorige week doodleuk een factuur van ze voor de maand april.... of ik even wil betalen. Mail aan gewaagd. Ik verwacht een eindafrekening en geld terug voor de maand maart. Kreeg te horen dat ik nog als klant in systeem stond....zucht.

Dat Zonneplan iets niet goed had gedaan. Lijkt mij sterk. Daar. Hun eigen (Frank) app geeft toch een ander beeld. Op dit soort momenten wil je toch het liefst bellen. Dat gedoe via de mail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees D.
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 04-12-2023
alwinus schreef op maandag 27 maart 2023 @ 18:47:
Frank Energie, lijkt zijn zaakjes weer niet op orde te hebben. Ben per 2 maar overgestapt op Zonneplan.
In hun app ook te zien dat ze tot en met 1 maart verbruik hebben bijgehouden en bij Zonneplan is het 2 maar gestart.

Nu kreeg ik vorige week doodleuk een factuur van ze voor de maand april.... of ik even wil betalen. Mail aan gewaagd. Ik verwacht een eindafrekening en geld terug voor de maand maart. Kreeg te horen dat ik nog als klant in systeem stond....zucht.

Dat Zonneplan iets niet goed had gedaan. Lijkt mij sterk. Daar. Hun eigen (Frank) app geeft toch een ander beeld. Op dit soort momenten wil je toch het liefst bellen. Dat gedoe via de mail.
Herkenbaar, was hier hetzelfde. Houdt er rekening mee dat ze de April factuur gaan incasseren. Deze gewoon storneren, krijg je wel een bericht van waar je weer op kan reageren dat je een creditnota voor April verwacht. Duurt al met al 6 weken is mijn ervaring. Zijn erg druk bij de service desk. Al met al werd het goed op gepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:07
Inmiddels bijna een half jaartje bij Zonneplan en ik moet zeggen dat het mij echt bevalt!
Elke maand ongeveer betalen wat je hebt verbruikt. En maart is nu bijna voorbij en ik ga nu op €0,26 de kWh uitkomen en €1,17 per m³, mooi onder het prijsplafond dus en ook elke maand nog ruim onder wat variabele aanbieders bieden.

Ik hou niet mega veel rekening met het verbruik, probeer wel te koken voor de piek en vanmiddag bijvoorbeeld 5kWh verbruikt door de vaatwasser en wasmachine toen het €0,13 was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
JPDeckers schreef op maandag 27 maart 2023 @ 17:31:
[...]

Zie ook de enever opmerkingen indertijd:

"update 8 december 2022: Helaas zien we dat sommige mensen iedere 5 minuten (en in sommige gevallen zelfs iedere seconde!) een feed-request doen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling, aangezien de feeds maar één keer per dag wijzigen."

En daarna na invoeren tokens ook mensen met meerdere accounts.

Tja.
Och, als je ze die kans geeft dan is dat ook een logisch gevolg.
Daarbovenop hoeft het imho ook niet direct een issue te zijn als de data zo statisch is.

Tegenwoordig ondersteunt zo'n beetje elke broodrooster MQTT en een pub/sub systeem is m.i. dan ook veel logischer dan met z'n allen F5-en op een url. Mja, er moet ook geld worden verdiend natuurlijk...

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slurpgeit
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:32
m00 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:58:
[...]

Ook geprobeerd, app aan de API gelinkt. Gevolg is dat Tibber zo lang dat slim laden aanstaat elk uur de auto voor 10-15 min. aanzet, waarschijnlijk om SoC en geo te controleren. Ik snap waarom-ie dat doet, maar dat zou moeten gebeuren zonder wake-up. Nog afgezien van het onnodige extra batterij- en dus stroomverbruik zorgt dat ook voor talloze onnodige start-stop cycli van HV-connectoren, pomp etc.

Dus voorlopig terug naar handmatige planning, want dit is wat mij betreft game breaking en absoluut niet 'slim'... Ben benieuwd bij hoeveel dit ongemerkt aan de gang is en hoe dat zit bij andere merken, want zonder datalogger kan dit heel goed volledig aan je voorbij gaan.

[Afbeelding]

Andere gerelateerde ervaringen met alternatieve oplossingen zoals Jedlix, Home Assistant integraties?
Ik heb vandaag een automation voor Home Assistant gemaakt die smart charging alleen aanzet als de auto thuis ingeplugd is zoals gemeld door Teslamate. Werkt tot nu toe prima, maar heb nog niet zo lang getest ;)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
automation:
  - alias: tibber_smartcharge_change_mode
    description: Disable Tibber SmartCharging when not plugged in at home
    trigger:
      - platform: state
        entity_id:
          - binary_sensor.tesla_plugged_in
    condition:
      - condition: state
        entity_id: sensor.tesla_geofence
        state: Home
    action:
      - choose:
          - conditions:
                entity_id: binary_sensor.tesla_plugged_in
                state: "on"
            sequence:
              - service: rest_command.tibber_smartcharge_change_mode
                data:
                  mode: "on"
          - conditions:
                state: "off"
            sequence:
                data:
                  mode: "off"
    mode: single

rest:
  - resource: https://app.tibber.com/v4/login.credentials
    payload: !secret tibber_login
    method: POST
    scan_interval: 3600
    headers:
      Content-Type: application/x-www-form-urlencoded
    sensor:
      - name: Tibber login
        json_attributes:
          - token
        value_template: ok

rest_command:
  tibber_smartcharge_change_mode:
  url: https://app.tibber.com/v4/gql
  headers:
    Authorization: "{{ state_attr('sensor.tibber_login', 'token') }}"
    Content-Type: application/json
  payload: >
    {
      "operationName":"SetElectricVehicleSettings",
      "variables":{
        "homeId":"<tibber_home_id_guid>",
        "vehicleId":"<tibber_vehicle_id_guid>",
        "settings":[
          {
            "key":"smartCharging.isEnabled",
            "value":"{{ mode }}"
          }
        ]
      },
      "query":"mutation SetElectricVehicleSettings($homeId: String!, $vehicleId: String!, $settings: [SettingsItemInput!]) { me { home(id: $homeId) { electricVehicle(id: $vehicleId) { setSettings(settings: $settings) { name settingsScreen { settings { key value } } } } } } } "
    }

secrets.yaml:
YAML:
1
tibber_login: "email=user@gmail.com&password=password123"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:15
Slurpgeit schreef op maandag 27 maart 2023 @ 19:48:
[...]

Ik heb vandaag een automation voor Home Assistant gemaakt die smart charging alleen aanzet als de auto thuis ingeplugd is zoals gemeld door Teslamate. Werkt tot nu toe prima, maar heb nog niet zo lang getest ;)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
automation:
  - alias: tibber_smartcharge_change_mode
    description: Disable Tibber SmartCharging when not plugged in at home
    trigger:
      - platform: state
        entity_id:
          - binary_sensor.tesla_plugged_in
    condition:
        entity_id: sensor.tesla_geofence
        state: Home
    action:
      - choose:
          - conditions:
                state: "on"
            sequence:
                data:
                  mode: "on"
          - conditions:
                state: "off"
            sequence:
                data:
                  mode: "off"
    mode: single

rest:
  - resource: https://app.tibber.com/v4/login.credentials
    payload: !secret tibber_login
    scan_interval: 3600
    headers:
      Content-Type: application/x-www-form-urlencoded
    sensor:
      - name: Tibber login
        json_attributes:
          - token
        value_template: ok

rest_command:
  tibber_smartcharge_change_mode:
  url: https://app.tibber.com/v4/gql
  headers:
    Authorization: "{{ state_attr('sensor.tibber_login', 'token') }}"
    Content-Type: application/json
  payload: >
    {
      "operationName":"SetElectricVehicleSettings",
      "variables":{
        "homeId":"<tibber_home_id_guid>",
        "vehicleId":"<tibber_vehicle_id_guid>",
        "settings":[
          {
            "key":"smartCharging.isEnabled",
            "value":"{{ mode }}"
          }
        ]
      },
      "query":"mutation SetElectricVehicleSettings($homeId: String!, $vehicleId: String!, $settings: [SettingsItemInput!]) { me { home(id: $homeId) { electricVehicle(id: $vehicleId) { setSettings(settings: $settings) { name settingsScreen { settings { key value } } } } } } } "
    }

secrets.yaml:
YAML:
1
tibber_login: "email=user@gmail.com&password=password123"
Maar dat lost bovenstaand probleem toch niet op? Zodra die aangesloten is en smart charging aanzet volgens jou automation zal die nog steeds elk uur gaan controleren? Zelf heb ik geen Tesla maar een Skoda Enyaq en weet niet of daar hetzelfde voor geldt.

Bij tibber zijn de goedkoopste prijzen toch altijd in de nacht, ik zou in mijn geval dan smart charging dan pas na 00:00 aanzetten en zodra de auto 80% (of 100, maar in ieder geval vol) dan weer uitzetten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:30
Senaxx schreef op maandag 27 maart 2023 @ 23:04:
[...]
Bij tibber zijn de goedkoopste prijzen toch altijd in de nacht,
Als je dat denkt, heb je de laatste dagen niet goed op zitten letten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slurpgeit
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:32
Senaxx schreef op maandag 27 maart 2023 @ 23:04:
[...]

Maar dat lost bovenstaand probleem toch niet op? Zodra die aangesloten is en smart charging aanzet volgens jou automation zal die nog steeds elk uur gaan controleren? Zelf heb ik geen Tesla maar een Skoda Enyaq en weet niet of daar hetzelfde voor geldt.

Bij tibber zijn de goedkoopste prijzen toch altijd in de nacht, ik zou in mijn geval dan smart charging dan pas na 00:00 aanzetten en zodra de auto 80% (of 100, maar in ieder geval vol) dan weer uitzetten.
Oplossen is een groot woord, omzeilen? Ik heb 'm nu zo ingesteld dat smart charging uit gaat als m'n batterij op het gewenste niveau is gekomen tot ik weer thuis inplug. Dan maakt hij hem in ieder geval alleen wakker TIJDENS het opladen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 01:41
Zijn er hier meer tibber-klanten die op https://tibber.com/nl/portal/analysis geen verbruik van 26 maart (afgelopen zondag) kunnen zien? Ik ben bang dat hun systeem moeite heeft met zomertijd.

Ach, het overkomt de beste, meerdere keren. En mij ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:15
Peetz0r schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:01:
Zijn er hier meer tibber-klanten die op https://tibber.com/nl/portal/analysis geen verbruik van 26 maart (afgelopen zondag) kunnen zien? Ik ben bang dat hun systeem moeite heeft met zomertijd.
Bij mij staat wel gewoon verbruik gemeld. In hoeverre accuraat weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:37

Bij mij ook niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
Bij mij zie ik wel verbruik, en komt het verbruik en het bedrag ook tot op de cent overeen met wat ik zelf bijhoud in Home Assistant.
Misschien ligt het probleem bij de netbeheerder? Wij hebben Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
Sicco92 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:31:
[...]

Bij mij zie ik wel verbruik, en komt het verbruik en het bedrag ook tot op de cent overeen met wat ik zelf bijhoudt in Home Assistant.
Misschien ligt het probleem bij de netbeheerder? Wij hebben Enexis.
Ja, misschien inderdaad. Ik zit bij Stedin. Als @thehog ook bin Stedin zit en @Bezzerk juist niet, dan lijkt het daar wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezzerk
@Sicco92 @Peetz0r Liander hier (inderdaad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Ook geen data op 26 maart bij Tibber.
Stedin. Maar slimmemeterportal heeft de data wel.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryHaver
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 31-08 20:32
Ben net overgestapt naar Tibber per 1 april. Ik zie wel dat Zonneplan eigenlijk goedkoper is momenteel, dus overweeg om weer over te stappen. Hoe dan ook, het is veel goedkoper dan mijn huidige variabele contract.

Ik heb een elektrische boiler die nogal veel energie verbruikt en die wil ik ook dynamisch gaan aansturen zodat hij opwarmt op momenten waarop de energie het goedkoopst is. Zal meestal rond het middaguur zijn zo te zien, maar eventueel ook op andere tijdstippen, aangezien ik meestal wat vroeger douche dan dat.

Nu zag ik dat er in de Tibber-shop een Fibaro-schakelaar staat voor 50 euro. Nogal prijzig, maar ik zie wel allemaal kortingscodes voorbijkomen op internet waarmee ik blijkbaar 50 euro korting krijg (voor de duidelijkheid: ik vraag hierbij dus NIET om een kortingscode).

Iemand ervaring met deze schakelaar of vergelijkbare schakelaars icm met die app? Kan ik die schakelaar controleren met de app of zelfs automatisch aan laten gaan op goedkope momenten? En moet ik er dan ook een of ander smartsysteem bij kopen om de boel te controleren? Ik heb ook een aantal Google Nest Mini's in huis staan.

Zit ook te denken aan een andere slimme schakelaar maar die kan ik dan denk ik weer niet controleren met de Tibber-app of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Peetz0r schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:35:
[...]

Ja, misschien inderdaad. Ik zit bij Stedin. Als @thehog ook bin Stedin zit en @Bezzerk juist niet, dan lijkt het daar wel op.
Liander :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemingr
  • Laatst online: 12-09 09:29
Kort vraagje. Als ik op Enever (dank voor deze site) kijk zijn de tarieven voor Frank (Gas) 1.184 incl alle kosten.

Kijk ik in mijn app dan is de prijs incl. alle kosten 1.346.

Iemand enig idee waar dit verschil in zit?

Make Tweakers Great Again

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:27

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
Hemingr schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 11:33:
Kort vraagje. Als ik op Enever (dank voor deze site) kijk zijn de tarieven voor Frank (Gas) 1.184 incl alle kosten.

Frank heeft verschillende tarieven gevoerd. het kan zijn dat je op een oud contract zit.
Het is een paar keer in dit topic voorbij gekomen, wellicht kan je het met een zoek opdracht vinden.

Mensen bij Frank die een oud tarief hadden moeten zelf aangeven of ze naar het nieuwe contract willen.
Dat is de enige verklaring die ik op dit moment kan bedenken.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 00:31

Ook Tibber.
25 maart is de laatste dag met verbruik.
Stedin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemingr
Smuggler schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 11:40:
[...]

Frank heeft verschillende tarieven gevoerd. het kan zijn dat je op een oud contract zit.
Het is een paar keer in dit topic voorbij gekomen, wellicht kan je het met een zoek opdracht vinden.

Mensen bij Frank die een oud tarief hadden moeten zelf aangeven of ze naar het nieuwe contract willen.
Dat is de enige verklaring die ik op dit moment kan bedenken.
Daar heb ik inderdaad een tijdje terug een mailtje over gehad. Ik ga er geen actie op nemen dan, binnenkort toch weg bij de cowboys van Frank. Nu eerst nog goed nadenken of ik dynamisch blijf of naar vast ga met 2500kwh verbruik, 3000kwh PVen 600m3 gas, maar zonder EV of Warmtepomp is het dubben (ivm saldering).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
Daar ging onze hypothese.
Simpel360 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 11:40:
[...]

Ook Tibber.
25 maart is de laatste dag met verbruik.
Stedin.
Of toch niet?

Ik ben benieuwd hoe dit eind van de maand eruit ziet op de factuur, en of ik inderdaad mijn verbruik van zondag (3,36 kWh, ongeveer €1) gratis krijg of dat het toch ergens meegeteld gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Ik heb overigens wel op diezelfde dag productie in de grafieken (online zie je die niet maar in de app wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 00:31
Peetz0r schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 11:53:
[...]

Daar ging onze hypothese.

[...]

Of toch niet?

Ik ben benieuwd hoe dit eind van de maand eruit ziet op de factuur, en of ik inderdaad mijn verbruik van zondag (3,36 kWh, ongeveer €1) gratis krijg of dat het toch ergens meegeteld gaat worden.
Vreemd, net weer gecheckt.
Nu ontbreekt alleen de 26e.
Van gister nu wel de waardes.
:?

Waardes van nu zie ik morgen pas.
Geen p1 dongel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
Simpel360 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 12:21:
[...]

Vreemd, net weer gecheckt.
Nu ontbreekt alleen de 26e.
Van gister nu wel de waardes.
:?

Waardes van nu zie ik morgen pas.
Geen p1 dongel.
Het kan dat de 27e pas net verschenen is omdat je meter pas net uitgelezen is. Dat gebeurt maar 1x per dag en het tijdstip waarop dat gebeurt verschilt per aansluiting en per dag.

Op https://web.stedin.net/mijn-stedin-overzicht kun je zien wanneer precies voor het laatst.

Edit: misschien heeft @thehog wel een p1-dongel (aka Tibber Pulse) en daarom wel data, en de rest van ons niet? Ikke niet iig.

[ Voor 10% gewijzigd door Peetz0r op 28-03-2023 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Peetz0r schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 12:29:
[...]

Het kan dat de 27e pas net verschenen is omdat je meter pas net uitgelezen is. Dat gebeurt maar 1x per dag en het tijdstip waarop dat gebeurt verschilt per aansluiting en per dag.

Op https://web.stedin.net/mijn-stedin-overzicht kun je zien wanneer precies voor het laatst.

Edit: misschien heeft @thehog wel een p1-dongel (aka Tibber Pulse) en daarom wel data, en de rest van ons niet? Ikke niet iig.
Ja ik heb de pulse inderdaad. Dus wel productie data van de 26e maar geen verbruik.

edit: nog even dieper in de app gekeken. Ik heb alleen productie gegevens van die dag tussen 19u en 20u. Rest van de dag niet. Dus ook dat niet compleet

[ Voor 11% gewijzigd door thehog op 28-03-2023 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don spike
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 00:14
Peetz0r schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:35:
[...]

Ik zit ook bij Stedin, en onze verbruikers gegevens kloppen voor afgelopen zondag.

edit:
Wij hebben wel de Tibber Pulse dongle

[ Voor 7% gewijzigd door don spike op 28-03-2023 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Hier bij Liander en 26-3 ook niet binnen, 27-3 wel.
Met de api ophalen: precies hetzelfde.
Ze zullen vandaag wel een nieuw verzoek naar de netbeheerder sturen voor de ontbrekende data en dan zijn ze er morgen.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnaud1980
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 17-09 04:59
geen tibber data voor 26 maart ( 27 wel)Enexis

Iemand enig idee hoe dit verrekend word? Gratis dagje?😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:22
Arnaud1980 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 14:13:
geen tibber data voor 26 maart ( 27 wel)Enexis

Iemand enig idee hoe dit verrekend word? Gratis dagje?😁
Dat wordt door Tibber nog wel opgehaald.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22:29

V-8

HarryHaver schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 11:10:
Ben net overgestapt naar Tibber per 1 april. Ik zie wel dat Zonneplan eigenlijk goedkoper is momenteel, dus overweeg om weer over te stappen. Hoe dan ook, het is veel goedkoper dan mijn huidige variabele contract.

Ik heb een elektrische boiler die nogal veel energie verbruikt en die wil ik ook dynamisch gaan aansturen zodat hij opwarmt op momenten waarop de energie het goedkoopst is. Zal meestal rond het middaguur zijn zo te zien, maar eventueel ook op andere tijdstippen, aangezien ik meestal wat vroeger douche dan dat.

Nu zag ik dat er in de Tibber-shop een Fibaro-schakelaar staat voor 50 euro. Nogal prijzig, maar ik zie wel allemaal kortingscodes voorbijkomen op internet waarmee ik blijkbaar 50 euro korting krijg (voor de duidelijkheid: ik vraag hierbij dus NIET om een kortingscode).

Iemand ervaring met deze schakelaar of vergelijkbare schakelaars icm met die app? Kan ik die schakelaar controleren met de app of zelfs automatisch aan laten gaan op goedkope momenten? En moet ik er dan ook een of ander smartsysteem bij kopen om de boel te controleren? Ik heb ook een aantal Google Nest Mini's in huis staan.

Zit ook te denken aan een andere slimme schakelaar maar die kan ik dan denk ik weer niet controleren met de Tibber-app of wel?
Mooiste en meest uitgebreide oplossing is Home Assistant draaien i.c.m. de integratie van Tibber. Je kunt dan je boiler met een slimme stekker schakelen o.b.v. de tarieven, als deze tenminste aan gaat zodra de spanning er op komt.

Maar daar is dit eigenlijk niet het juiste topic voor!

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezzerk
HarryHaver schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 11:10:

Je kunt de tibber app al gebruiken voordat je contract ingaat. Daarin staan ook power-ups waarmee je apparaten kunt aansturen op basis van het uurtarief. Iets om alvast naar te kijken? Wellicht heeft je huidige boiler al wel een power-up beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ntram
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:53
[...]

Ja, ze nemen wat marge om ervoor te zorgen dat je o.a. P1 meter binnen hebt en de administratie geregeld is.
Die marge is te omzeilen door een beroep te doen op de algemene voorwaarden die elke energieleverancier verplicht moet hebben, zie artikel 2, lid 3. Als je eenmaal goedgekeurd bent als klant, moeten ze meewerken aan vrijwel direct switchen, als je daartoe verzoekt.Zie deze post.

[ Voor 22% gewijzigd door ntram op 30-03-2023 17:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ntram
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:53
Card Nox schreef op zondag 26 maart 2023 @ 16:38:
@bilgy_no1

EDIT: mijn variabele contract loopt 1 Apr af, kan echter pas 17 Apr bij Zonneplan komen, is hier een reden voor?
Wat voor reden er ook is, het is te omzeilen door een beroep te doen op Artikel 2 lid 3 van hun algemene voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:32
@ntram, thanks. Hij gaf inderdaad dat het oa kwam door administratie en 2 weken bedenktijd. Ik heb destijds met mijn private lease auto ook schriftelijk aangegeven dat ik afzie van de bedenk tijd zodat ik de auto sneller kon hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Hemingr schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 11:33:

Mijn ervaring met de afgelopen 3 maanden dynamische energie is dat er vaker wel dan niet foutjes in de data van Enever opduiken. Geen idee waarom dat is en waarom er ogenschijnlijk vaak aan de rekenmethodes gesleuteld wordt, maar het maakt de data vrij onbetrouwbaar.

Uiteraard is het een handige website om een globaal inzicht te krijgen, maar als je het minitieus bij wilt houden is hij te onbetrouwbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:24

ChUcKiE

Dus........

Ik ben nieuw in de wereld van dynamische energieprijzen en ben me nu flink aan het inlezen.
Mijn situatie is als volgt: nieuwbouwhuis 3*25A, Warmtepomp + boiler, kookplaat, stoomoven, 4 airco's en verder het standaard elektrische spul. Onlangs overgestapt naar een elektrische auto (Tesla M3) en heb 21 zonnepanelen.
Momenteel heb ik nog een energiecontract van 5 jaar oud (Essent) met interessante prijzen. Dit contract heb ik meegenomen van mijn oude huis (toen nog met gas) en voldoet prima, want ik krijg op de jaarrekening nog wat geld terug. Dit contract loopt in juni dit jaar af, dus ik moet vernieuwen.
Daarnaast wil ik een laadpaal plaatsen (prive) en waarschijnlijk ook extra zonnepanelen.

Qua laadpaal heb ik al naar een Zappi V2.1 gekeken (loadbalancing en direct laden vanaf zonnepanelen). Maar ook via Zonneplan heb ik een aanvraag geplaatst (laadpaal + app + dynamische energieprijzen).

Wat raden jullie aan? Zijn er hier tweakers die dat pakket (Paal, app en energiecontract) ook van Zonneplan in gebruik hebben en wat zijn de ervaringen?

Of kan ik beter de zaken toch wat meer los van elkaar zien, dus een Zappi om slim te laden en vervolgens een nieuw (wellicht dynamisch) enegeriecontract afsluiten.

[ Voor 7% gewijzigd door ChUcKiE op 29-03-2023 10:49 ]

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
ChUcKiE schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 10:47:
Ik ben nieuw in de wereld van dynamische energieprijzen en ben me nu flink aan het inlezen.
Mijn situatie is als volgt: nieuwbouwhuis 3*25A, Warmtepomp + boiler, kookplaat, stoomoven, 4 airco's en verder het standaard elektrische spul. Onlangs overgestapt naar een elektrische auto (Tesla M3) en heb 21 zonnepanelen.
Momenteel heb ik nog een energiecontract van 5 jaar oud (Essent) met interessante prijzen. Dit contract heb ik meegenomen van mijn oude huis (toen nog met gas) en voldoet prima, want ik krijg op de jaarrekening nog wat geld terug. Dit contract loopt in juni dit jaar af, dus ik moet vernieuwen.
Daarnaast wil ik een laadpaal plaatsen (prive) en waarschijnlijk ook extra zonnepanelen.

Qua laadpaal heb ik al naar een Zappi V2.1 gekeken (loadbalancing en direct laden vanaf zonnepanelen). Maar ook via Zonneplan heb ik een aanvraag geplaatst (laadpaal + app + dynamische energieprijzen).

Wat raden jullie aan? Zijn er hier tweakers die dat pakket (Paal, app en energiecontract) ook van Zonneplan in gebruik hebben en wat zijn de ervaringen?

Of kan ik beter de zaken toch wat meer los van elkaar zien, dus een Zappi om slim te laden en vervolgens een nieuw (wellicht dynamisch) enegeriecontract afsluiten.
Als je een tesla rijdt zou ik het slim laden via de tesla doen. Die weet exact hoe vol de accu moet etc.
Genoeg apps ondertussen die dat aan kunnen sturen.
Ik merk dat slim sturen via de laadpaal toch vaak wat minder slim is. Veel laadpalen op ac weten niet hoe vol de accu van de auto is. En zijn daardoor minder efficiënt.

Voorlopig heeft laden vanaf de zonnepanelen geen zin behalve een goed gevoel en is het beter om enkel naar de energieprijzen te kijken.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Smuggler schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 10:55:
[...]

Als je een tesla rijdt zou ik het slim laden via de tesla doen. Die weet exact hoe vol de accu moet etc.
Genoeg apps ondertussen die dat aan kunnen sturen.
Ik merk dat slim sturen via de laadpaal toch vaak wat minder slim is. Veel laadpalen op ac weten niet hoe vol de accu van de auto is. En zijn daardoor minder efficiënt.

Voorlopig heeft laden vanaf de zonnepanelen geen zin behalve een goed gevoel en is het beter om enkel naar de energieprijzen te kijken.
Thanks. Ik snap, dat het voor nu, met de salderingsregeling, het allemaal wat minder uitmaakt.
Aan de ene kant denk ik ook soms om de komende jaren te starten met een "eenvoudigere" laadpaal, bijvoorbeeld een Tesla Wall Connector van 500 euro en dan middels de app "slim" te laten laden, maar dan mis ik de loadbalancing optie irm de elektrische apparatuur in mijn huis. Met het prijsverschil (750 euro) kun je de komende jaren dan best wel wat laden zeg maar.

Het energiecontract staat er dan nog los van, dat zou altijd dynamisch kunnen zijn.

Van de andere kant lonkt het om het meteen goed aan te pakken en in te regelen.
Ik ben dan ook wel iemand die vooral ontzorgd wil worden en niet te veel wil nadenken dat om om 20:00 handmatig de vaatwasser pas start, de warmtepomp ook laat programmeren met slimme stekkers/apps zodat die ook op het juiste moment aan zal slaan, de Tesla om 24:00 inplug om en overbelasting te voorkomen en omdat het dan 1 cent goedkoper is :X

Dan liever iets duurder uit en volledig ontzorgd zeg maar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
ChUcKiE schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 11:15:
bijvoorbeeld een Tesla Wall Connector van 500 euro en dan middels de app "slim" te laten laden, maar dan mis ik de loadbalancing optie irm de elektrische apparatuur in mijn huis.
Mijn situaties is exact dezelfde als die van jou (behalve dat ik nog 'n kleine kW aan terrariumverlichting overdag heb branden) en ik heb met 'n wall connector nog geen enkel moment gedacht dat ik loadbalancing mis. Met 3x25A heb je gewoon speelruimte zat. Het enige is dat ik de wall connector op max 3x13A heb ingesteld, maar ik denk eigenlijk dat 3x16 ook prima zal gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Sneller kunnen laden is wel een plus, een laadpaal die praat met P1 hoeveel stroom je thuis gebruik en de rest naar de auto kan sturen is een stuk vlotter dan eentje die hard begrensd is op weinig. 3x25A - 16A voor de auto = 9A per fase, niet heel veel over voor de rest van het huis, een oven / waterkoker / inductiekookplaat van 3kW / 12.5A samen met de auto gaat over je limiet heen.

Dan is actief load balancing wel een must have, anders moet je echt oppassen wat je aanzet tijdens het laden dat urenlang kan duren.

Heel even over 25A is niet erg, maar als de hoofdzekering klapt moet je Stedin bellen en wachten tot ze langskomen om het te vervangen.

[ Voor 11% gewijzigd door w00key op 29-03-2023 12:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
w00key schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 12:10:
Sneller kunnen laden is wel een plus, een laadpaal die praat met P1 hoeveel stroom je thuis gebruik en de rest naar de auto kan sturen is een stuk vlotter dan eentje die hard begrensd is op weinig. 3x25A - 16A voor de auto = 9A per fase, niet heel veel over voor de rest van het huis, een oven / waterkoker / inductiekookplaat van 3kW / 12.5A samen met de auto gaat over je limiet heen.

Dan is actief load balancing wel een must have, anders moet je echt oppassen wat je aanzet tijdens het laden dat urenlang kan duren.
Da's allemaal waar in theorie. In mijn praktijkervaring is dat allemaal geen issue.
Heel even over 25A is niet erg, maar als de hoofdzekering klapt moet je Stedin bellen en wachten tot ze langskomen om het te vervangen.
Het gaat om een nieuwbouwhuis, daar kun je de hoofdzekering zelf gewoon weer omzetten (bij mij wel, iig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
anboni schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 12:24:
Da's allemaal waar in theorie. In mijn praktijkervaring is dat allemaal geen issue.

Het gaat om een nieuwbouwhuis, daar kun je de hoofdzekering zelf gewoon weer omzetten (bij mij wel, iig)
¯\_(ツ)_/¯

25A is niet zoveel, ik zit regelmatig er dicht tegen op, zeker op dit draadje heb je wel meer warmtepomp gebruikers. But hey, you do you, en met 25A - 13A = 12A over kan je nog wel wat, 2880W per fase is iig genoeg voor koffie en thee.

Ik ken een happy user van de Zonneplan P1 + laadpaal, die is hoger begrensd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

w00key schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 12:34:
[...]

¯\_(ツ)_/¯

25A is niet zoveel, ik zit regelmatig er dicht tegen op, zeker op dit draadje heb je wel meer warmtepomp gebruikers. But hey, you do you, en met 25A - 13A = 12A over kan je nog wel wat, 2880W per fase is iig genoeg voor koffie en thee.

Ik ken een happy user van de Zonneplan P1 + laadpaal, die is hoger begrensd.
Het is ook vooral het idee dat ‘s nachts als ik aan het slapen ben er met bijvoorbeeld een legionella run op opwarmproces en het laden van de tesla iets uit zou knallen en je daar ‘s morgens achter komt.
Dan misschien toch maar wat meer zekerheid en Max laden als dat mogelijk is.

Zonneplan P1 is dat het pakket met app en energie contract?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
ChUcKiE schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 12:39:
[...]

Het is ook vooral het idee dat ‘s nachts als ik aan het slapen ben er met bijvoorbeeld een legionella run op opwarmproces en het laden van de tesla iets uit zou knallen en je daar ‘s morgens achter komt.
Dan misschien toch maar wat meer zekerheid en Max laden als dat mogelijk is.

Zonneplan P1 is dat het pakket met app en energie contract?
Oh P1 ging over hun kastje die je prikt in de P1 poort van de slimme meter. Daarmee zie je in je app hoeveel je nu gebruik, met betere data dan via je netbeheerder die een dag of meer kan achterlopen.

Daarmee kunnen ze ook tegen de laadpaal zeggen: ff chill, iemand anders is bezig.

Ik heb hier een ouderwetse hoofdzekering die smelt dus daar wil ik echt niet overheen, in 2004 was dat nog gangbaar. Nu plaatsen ze inderdaad automaten die je zelf terug kan flippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Laatst online: 16-09 13:41
w00key schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 12:43:
[...]

Oh P1 ging over hun kastje die je prikt in de P1 poort van de slimme meter. Daarmee zie je in je app hoeveel je nu gebruik, met betere data dan via je netbeheerder die een dag of meer kan achterlopen.

Daarmee kunnen ze ook tegen de laadpaal zeggen: ff chill, iemand anders is bezig.
Met dien verstande dat de Zonneplan app net niet accuraat is in vergelijking met de HomeWizard app. Bij de laatste zie ik direct dat ik mijn oven uitschakel, en bij zonneplan kan dat wel even duren. Op zich is dat in bovenstaande geen ramp natuurlijk, maar wou het toch ff meegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
robkrekel schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 12:51:
[...]
Met dien verstande dat de Zonneplan app net niet accuraat is in vergelijking met de HomeWizard app. Bij de laatste zie ik direct dat ik mijn oven uitschakel, en bij zonneplan kan dat wel even duren. Op zich is dat in bovenstaande geen ramp natuurlijk, maar wou het toch ff meegeven.
Klopt, het gaat over een 4G sim en niet zo live als de HomeWizard live view. Vergelijkbaar met de HomeWizard "today" scherm die ook 5-15 minuten achterloopt.

Overigens is load balancing niet altijd iets dat je via je energieleverancier moet regelen, je hebt ook losse producten zoals Wallbox Power Boost.

Daar kan je misschien zelf ook wat meer, als je een 3x32A versie koop kan je die zelf instellen op whatever-A + power sharing (tot 3x ~22A ofc, aansluiting kan niet hoger), voor de keren dat je echt haast hebt zoals bezoek met lege accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
ChUcKiE schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 12:39:
[...]

En dat dikgedrukte vat het aardig samen. Is hier in 3 jaar tijd nog nooit een probleem geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:58
ChUcKiE schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 11:15:
[...]

Thanks. Ik snap, dat het voor nu, met de salderingsregeling, het allemaal wat minder uitmaakt.
Aan de ene kant denk ik ook soms om de komende jaren te starten met een "eenvoudigere" laadpaal, bijvoorbeeld een Tesla Wall Connector van 500 euro en dan middels de app "slim" te laten laden, maar dan mis ik de loadbalancing optie irm de elektrische apparatuur in mijn huis. Met het prijsverschil (750 euro) kun je de komende jaren dan best wel wat laden zeg maar.
Inderdaad. Je hoort dat op Tweakers niet snel, maar dit heb ik ook gedaan. Een goedkope lader van onder de €500. Kabel er aan en meterkast aangepast. De laadpaal ingesteld via dipswitsches op 3 x 10 A. Voor het huis blijft op iedere fase nog 15 A over. Alle apparaten in huis worden aangezet alsof er geen auto wordt geladen. Tot op heden nog geen hoofdzekering er uit. (wel schakelaars). Nog geen jaren ervaring (vanaf nov 2022), maar ik verwacht geen problemen door de goede verdeling over de fasen van grote stroomverbruikers en de zonnepanelen op de zwaarst belaste fase.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
w00key schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 12:43:
[...]

Ik heb hier een ouderwetse hoofdzekering die smelt dus daar wil ik echt niet overheen, in 2004 was dat nog gangbaar. Nu plaatsen ze inderdaad automaten die je zelf terug kan flippen.
Voordeel van smeltzekeringen is dat ze veel meer overbelast kunnen worden voordat ze eruit vliegen. Maar als ze klappen is het inderdaad goed vervelend.

De Tibber P1 meter geeft ook aan of je een fase overbelast. Is me wel gebeurd tijdens het koken toen alle keuken apparatuur op 1 fase was aangesloten. Maar nog nooit gehad dat de hoofdzekering eruit klapte. Dit is inmiddels opgelost en nu nooit problemen meer.

Warmtepomp is hier op 3 fase aangesloten, maar volgens de Tibber app wordt alleen op fase 2 stroom getrokken, zowel de compressor als het warmte element. Had verwacht dat ze die twee wel op verschillende fases zouden maken. Dus zo slim zit een Nibe WP dus niet in elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 21:00
robkrekel schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 12:51:
[...]
Met dien verstande dat de Zonneplan app net niet accuraat is in vergelijking met de HomeWizard app. Bij de laatste zie ik direct dat ik mijn oven uitschakel, en bij zonneplan kan dat wel even duren.
Zonneplan update de data in de app maar eens per 5min, heeft een developer elders aangegeven (rondom de zonneplan component voor Home Assistant)

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdvmine
Hmmbob schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 13:56:
[...]
Zonneplan update de data in de app maar eens per 5min, heeft een developer elders aangegeven (rondom de zonneplan component voor Home Assistant)
Klopt, kun je zelf ook zien. Vind ik misleidend, wat ze "live" noemen is dus eigenlijk 5-10 min oude data. Dat noem ik niet live. Als je ze erover vraagt zeggen ze: "ja het is wel live maar niet realtime" ??? haha! Een voetbalwedstrijd ofzo kan een paar seconden achterlopen maar ruim 5 min is echt waardeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 17:42
@w00key Tegenwoordig is de hoofdzekering een automaat die je zelf weer in kan inschakelen. Dit is een C karakteristiek welke 1 uur tot 150% belast kan worden.

-------
Bij mij ontbreekt nog steeds de 26ste bij Tibber, ik zit bij Liander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Willempie27 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 14:56:
@w00key Tegenwoordig is de hoofdzekering een automaat die je zelf weer in kan inschakelen. Dit is een C karakteristiek welke 1 uur tot 150% belast kan worden.

-------
Bij mij ontbreekt nog steeds de 26ste bij Tibber, ik zit bij Liander.
Even een check, maar het is toch 60-400 seconden ongeveer dat je 150% kan belasten?
Ongeacht B,C of D karakteristiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Mister I schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 15:23:
[...]

Even een check, maar het is toch 60-400 seconden ongeveer dat je 150% kan belasten?
Ongeacht B,C of D karakteristiek.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vYRQwEd2r18ZdKnmTiyWJthx9BM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Zm8rYdBIaaYGYqlBFbxMkL3O.png?f=fotoalbum_large

Tussen de 10^2 en 10^3 seconden. Maar een korte piek naar 200% schakelt het bijna direct af bij B, van C mag je nog iets meer.

Dat is inderdaad hoe ik een 32A kookplaat en een oven op 1x40A durf te gebruiken, ja je gaat er soms kort overheen, nee het is niet erg.

Een auto erbij, dat wil ik dan wel in 1 keer goed doen, aansluiting naar 3x25A plus load balancing zodat de charger gewoon wel op 3x20A afgezekerd mag worden, 2x zo snel als 3x10A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

w00key schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 15:48:
[...]

[Afbeelding]

Tussen de 10^2 en 10^3 seconden. Maar een korte piek naar 200% schakelt het bijna direct af bij B, van C mag je nog iets meer.

Dat is inderdaad hoe ik een 32A kookplaat en een oven op 1x40A durf te gebruiken, ja je gaat er soms kort overheen, nee het is niet erg.

Een auto erbij, dat wil ik dan wel in 1 keer goed doen, aansluiting naar 3x25A plus load balancing zodat de charger gewoon wel op 3x20A afgezekerd mag worden, 2x zo snel als 3x10A.
Ja eens, dan had ik het ook gewoon goed in mijn hoofd en niet een uur overbelasting.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:14
Dat heeft allemaal niet zoveel te zoeken in dit topic :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
Morgen ook weer overdag mooie lage prijzen (in verhouding met avond/nacht), gebeurt steeds vaker...

Baal er van dat de EV overdag nooit thuis is :(

[ Voor 14% gewijzigd door Jazsie op 29-03-2023 18:22 ]

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Jazsie schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 18:22:
Morgen ook weer overdag mooie lage prijzen (in verhouding met avond/nacht), gebeurt steeds vaker...

Baal er van dat de EV overdag nooit thuis is :(
Ja idd, maar met een beetje geluk werk je +-2 dagen per week thuis, dan heb je 4 dagen in de week om ervan te profiteren en met een beetje accucapaciteit overbrug je daarmee die andere dagen ook nog wel :)

Ik heb nu een maandje Zonneplan en icm het Home Assistant dashboard op de Google Nest Hub 2 wordt er goed gebruikgemaakt van de lagere tarieven. Vrouw en kinderen kijken ook steeds even en plannen de wasmachine, droger en vaatwasser mooi in de dalen. "Nadeel" is dan wel weer dat dat vaak midden overdag is en dan leveren de panelen dusdanig veel terug dat er dan geen stroom vanaf het net wordt gehaald en je dus eigenlijk weinig van het lage tarief profiteert. Maar die 2 factoren zijn natuurlijk niet voor niets aan elkaar verbonden... Dit heeft ook invloed op de gemiddelde prijs van de afgenomen kWh's, ik had die lager verwacht, maar goed, 28 cent gemiddeld over 535 kWh tov voorheen 72/92 cent (los van het prijsplafond) is nog steeds dikke prima. Nu de EV sinds 2 weken altijd op de goedkoopste uren van de dag laadt zal dat gemiddelde ook wel verder dalen.

Volgens de calculator had ik voor een SAP moeten gaan ipv 100% dynamisch, maar het is nu een sport geworden om er het maximale uit te halen. Als de prijs enorm laag is knal ik direct alles met een accu aan de lader, de lagere kosten zijn waarschijnlijk gerommel in de marge, maar het voelt wel goed.

Heb nu de Tibber Pulse niet meer in gebruik ivm Zonneplan, die ga ik komende week even in de familie doorgeven om nog meer zieltjes voor dynamische tarieven te winnen :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mars2020
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 00:14
ChUcKiE schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 10:47:

Beetje dezelfde situatie hier alles electrisch, 3x25A, warmtepomp, zonnepanelen, Zappi V2 en 2 x Tesla en dynamisch contract (ANWB).
Omdat ik niet afhankelijk wil zijn van de diensten van de energieleverancier, stuur ik alles zelf aan. Als ik van leverancier wissel, hoef ik niets aan te passen en alles blijft werken zoals ik het zelf heb ingesteld.
Voor het laden stuur ik niet direct de auto aan, maar ik combineer de mogelijkheden van de Zappi met een aansturing van de Zappi vanuit Home assistant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Vanmiddag zijn bij mij (netbeheerder Liander) de data van Tibber van 26 maart binnengekomen.
De data van 28 maart waren er vanmorgen al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemingr
Ik zit een beetje te tobben met het idee om toch weer naar vaste prijzen te gaan.

Mijn situatie is alsvolgt:

Verbruik ~1200kwh piek ~1200 dal, ~600m3 gas (toevallig gisteren eens alles zitten optellen). Vanaf 1 mei heb ik 3200Wp PV op het dak (zuiden, zo goed als ideale installatie omstandigheden). We hebben geen EV, geen warmtepomp en deze komen met enige zekerheid ook niet het komende jaar.

Het meeste verbruik zit bij ons op tijden dat er weinig PV is. Vroeg in de ochtend en na 18:00. We werken allebei niet thuis.

Met vol variable gaat salderen eigenlijk niet op, dus verkopen we goedkope stroom en kopen we dure stroom. Mijn idee is bij een vaste aanbieding voor zeg een jaar (E0.40 per kwh en 1.35E per m3 gas) de stroom volledig weg salderen en zelfs een marginaal bedrag overhouden (zegge een paar tientjes per jaar). Uiteraard in ieder geval tot de saldering wegvalt. We verwachten qua verbruik nog wel iets omhoog te gaan ivm nieuwe domotica en het feit dat ik gewoon weer eens espresso wil in de ochtend.

Zit ik goed in die denkrichting, of is het naar jullie mening zelfs in deze situatie beter voor uurtarieven te gaan?

edit: volgens het tabelletje (dat ik pas net zie) inderdaad vaste prijzen. Maar wat is SAP?

[ Voor 3% gewijzigd door Hemingr op 30-03-2023 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
(3200Wp *0.8) - 1200 = ~1300 kWh overschot.

Je denkwijze is correct, zorg wel dat je een energieleverancier hebt die per jaar doet salderen...

SAP = Second Allocation Point, ofwel een 2de energiemeter waarop je een ander energieconract op afsluit dan je eerste (PAP) energiemeter.

Maar 1300 kWh overschot is ook niet schrikbarend veel vind ik zelf, stel je domotica gebruikt 50W slaapverbruik, dat is al 438 kWh per jaar... blijft er nog minder over van je ~1300 kWh overschot.

En wie weet is het zo warm dat er een airco komt of een zwembad ter verkoeling (zfp die vaak draait), dan ga je al richting 0 of je vebruik is dan al meer dan je opwek.

[ Voor 41% gewijzigd door Jazsie op 30-03-2023 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hremijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 19:14
Hemingr schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 07:37:
Ik zit een beetje te tobben met het idee om toch weer naar vaste prijzen te gaan.

Mijn situatie is alsvolgt:

Verbruik ~1200kwh piek ~1200 dal, ~600m3 gas (toevallig gisteren eens alles zitten optellen). Vanaf 1 mei
Gas heeft niets met stroom te maken, dus dat kan je gewoon dynamisch houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yannickie111
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-09 14:09
Wauw, zo'n foutieve titel had ik niet verwacht van de Volkskrant...
https://www.volkskrant.nl...t-zonder-risico~b68ee691/
In de eerste alinea leggen ze het daarna wel weer netjes uit dat het de eerste grote leverancier is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Vandebron biedt als eerste leverancier stroom per uur aan: goed voor klimaat, maar niet zonder risico

"Vandebron introduceert als eerste grote energieleverancier een contract waarbij de stroomprijs per uur varieert. Klanten kunnen zo profiteren van lage prijzen als de zon schijnt en de wind waait. Maar er zijn ook risico’s."

Alle leveranciers in dit topic doen dit al, en er zijn geen risico's in 2023 door het prijsplafond. Zie ik iets over het hoofd?

edit:
Aah, dat hierboven had ik over het hoofd gezien dus. Heel slecht dit. En toevallig mooie reclame voor vandebron.

[ Voor 9% gewijzigd door TheZeroorez op 30-03-2023 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemingr
Jazsie schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 07:59:
(3200Wp *0.8) - 1200 = ~1300 kWh overschot.

Je denkwijze is correct, zorg wel dat je een energieleverancier hebt die per jaar doet salderen...

SAP = Second Allocation Point, ofwel een 2de energiemeter waarop je een ander energieconract op afsluit dan je eerste (PAP) energiemeter.

Maar 1300 kWh overschot is ook niet schrikbarend veel vind ik zelf, stel je domotica gebruikt 50W slaapverbruik, dat is al 438 kWh per jaar... blijft er nog minder over van je ~1300 kWh overschot.

En wie weet is het zo warm dat er een airco komt of een zwembad ter verkoeling (zfp die vaak draait), dan ga je al richting 0 of je vebruik is dan al meer dan je opwek.
Ik bedoelde 1200 dal + 1200 piek (dus 2400). Ik zit nu te denken aan Pure-Energie. Die komen goed uit de reviews en salderen per jaar. Qua gas zie ik het nog niet zo hard naar beneden gaan. Die 1.35 is prima voor het komende jaar. Ik had daar vorig jaar voor mijn gevoel teveel stress over en dat even terzijde schuiven is me een paar euro waard. In het ergste geval als het echt daalt als een malle dan breek ik het gas contract op voor 5 tientjes.

[ Voor 9% gewijzigd door Hemingr op 30-03-2023 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jusch
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-05 08:37

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

TheZeroorez schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 08:36:
Vandebron biedt als eerste leverancier stroom per uur aan: goed voor klimaat, maar niet zonder risico

"Vandebron introduceert als eerste grote energieleverancier een contract waarbij de stroomprijs per uur varieert. Klanten kunnen zo profiteren van lage prijzen als de zon schijnt en de wind waait. Maar er zijn ook risico’s."

Alle leveranciers in dit topic doen dit al, en er zijn geen risico's in 2023 door het prijsplafond. Zie ik iets over het hoofd?

edit:
Aah, dat hierboven had ik over het hoofd gezien dus. Heel slecht dit. En toevallig mooie reclame voor vandebron.
Het prijsplafond heeft een maximum, er zijn al genoeg mensen (met warmtepomp en EV) die al lang over het maximum zitten, dan is er een theoretisch risico. Maar zoals al aangegeven; als de prijzen flink stijgen gaan de variabele contracten ook omhoog (en flink). Gezien het feit dat de grote leveranciers nu al een jaarcontract (vast) aanbieden voor net onder het plafond, zal de prijs nog wel blijven dalen. Alleen met een dynamisch contract profiteer je daar meteen van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Ik zit een beetje vlot te kijken op de website van van de bron.
Ze bieden aan:
Vast en Variabel, maar zie nergens de tarieven staan voor dynamisch.
Heeft iemand anders meer succes met zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Hemingr schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 08:38:
[...]

Ik bedoelde 1200 dal + 1200 piek (dus 2400). Ik zit nu te denken aan Pure-Energie. Die komen goed uit de reviews en salderen per jaar. Qua gas zie ik het nog niet zo hard naar beneden gaan. Die 1.35 is prima voor het komende jaar. Ik had daar vorig jaar voor mijn gevoel teveel stress over en dat even terzijde schuiven is me een paar euro waard. In het ergste geval als het echt daalt als een malle dan breek ik het gas contract op voor 5 tientjes.
Oops, slordige fout van mij :F.

In dat geval, (3200Wp *0.8) - 2400 kWh = ~160 kWh overschot.

Lekker dynamisch gaan zitten, zeker als domotica erbij komt en misschien wat andere zaken dan zit je zo op meer vebruik dan opwek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Smuggler
Inkoopvergoeding, ook wel kosten die worden gemaakt op de beurs. De tarieven hiervoor zijn 0,021877 per kWh stroom en 0,106619 per m³ gas

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Dankje, Jammer dat het weer eens onduidelijk is of die opslag incl of excl btw is.

Laatst nog contact gehad met tibber, en daar staat het dus excl btw op de website. :).
Zo even de TS aanpassen @Sicco92 , denk dat we deze even zullen benaderen als excl btw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-09 18:46
Smuggler schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:08:
Ik zit een beetje vlot te kijken op de website van van de bron.
Ze bieden aan:
Vast en Variabel, maar zie nergens de tarieven staan voor dynamisch.
Heeft iemand anders meer succes met zoeken?
https://www.dynamische-en...l/actuele-energieprijzen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Dat is niet wat ik bedoelde ;). maar bedankt voor de moeite.
het ging mij om de opslag per m³ en per kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 22:29
Zonneplan is by far de goedkoopste toch inmiddels? Hopelijk blijven hun prijzen zo. Tenzij je wat meer API mogelijkheden wilt. Dan Tibber. Benieuwd of de ‘grote’ dit gaan marketen (dynamisch) of dat ze het aanbieden omdat het ‘moet’

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:31
jusch schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 08:49:
[...]

Het prijsplafond heeft een maximum, er zijn al genoeg mensen (met warmtepomp en EV) die al lang over het maximum zitten, dan is er een theoretisch risico. Maar zoals al aangegeven; als de prijzen flink stijgen gaan de variabele contracten ook omhoog (en flink). Gezien het feit dat de grote leveranciers nu al een jaarcontract (vast) aanbieden voor net onder het plafond, zal de prijs nog wel blijven dalen. Alleen met een dynamisch contract profiteer je daar meteen van.
De dynamische prijzen waren vorig jaar anders wel extreem hoog, soms wel rond 1 euro per kWh. En dat in augustus/september, dus heel weinig dekking onder het prijsplafond.

Nu lijken de prijzen weer te dalen, maar in de zomer moeten de gasvoorraden weer worden aangevuld en wie weet hoe de geopolitiek zich ontwikkelt. In die zin is er wel degelijk een risico. Met een jaarcontract op 0,40 per kWh zit je dan zeker op de maximale prijs onder het prijsplafond. Gemiddeld zit ik nu met dynamisch rond 0,30 dus valt er een dubbeltje te verdienen met het nemen van meer risico.

In mijn geval met 7000 kWh verbruik (warmtepomp en af en toe ook de EV opladen als het heel goedkoop kan) zou dat 700 euro per jaar schelen. Maar met een verbruik rond 3000 kWh kan ik me voorstellen dat mensen dan liever het risico afkopen.

Hier komen in mei de zonnepanelen met OZO/WNW opstelling en verwacht 3500 kWh per jaar, dus ik denk dat ik dan nog steeds beter uit ben met dynamisch, maar wel met een risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S91
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14-09 22:10

S91

meermarco schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:57:
Zonneplan is by far de goedkoopste toch inmiddels? Hopelijk blijven hun prijzen zo. Tenzij je wat meer API mogelijkheden wilt. Dan Tibber. Benieuwd of de ‘grote’ dit gaan marketen (dynamisch) of dat ze het aanbieden omdat het ‘moet’
Vrijopnaam is nu de nummer 2 geloof ik, qua kWh- en m³-tarieven.
Pagina: 1 ... 126 ... 298 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels