Weet iemand wat er precies allemaal in de analyse verbruikskosten zitten van Zonneplan, ik zie dat hier de kosten per m3 en kwh van b.v jan en febr 2023 hoger staan dan de factuur aangeeft
In de analyse verbruikskosten rekenen ze volgens mij met de totaalprijs inclusief energiebelasting en BTW. Dus de prijs die je uiteindelijk betaalt.Deldenaar schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:25:
Weet iemand wat er precies allemaal in de analyse verbruikskosten zitten van Zonneplan, ik zie dat hier de kosten per m3 en kwh van b.v jan en febr 2023 hoger staan dan de factuur aangeeft
Op de factuur is de energiebelasting niet meegerekend in het bedrag voor het verbruik. Die wordt later apart vermeld op de factuur. Maar dan niet voor het werkelijke verbruik in de maand, maar voor 1/12e van het geschatte jaarverbruik.
Ja klopt op de factuur worden deze 2 bedragen apart vermeld maar dan kom ik juist nog niet op het analyse bedrag per eenheid, ik ga ervanuit dat de analysebedrag achteraf correct word bijgesteld...
[ Voor 26% gewijzigd door Deldenaar op 22-03-2023 13:23 ]
Je moet niet rekenen met de energiebelasting die op de factuur is vermeld, maar met de energiebelasting over het werkelijke verbruik in die maand. Dan klopt het bij mij wel.
Tot nu toe zie ik dat (in de winter) de prijzen na 23:00 inzakken en in de nacht het goedkoopste zijn, dus ik heb gewoon een schema in mijn Leaf (ook 1 fase )ingesteld die start op 23:00 en stopt op 6:00.everlast666 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 12:50:
Hallo, ik ben nieuw in de wereld van dynamische energie en ben me aan t verdiepen wat te doen. Hier al een en ander doorgelezen maar zie eerlijk door de bomen het bos niet meer. Wat is mijn situatie en voorkeuren.
Ik rijd electrisch. 5500KW gaat er per jaar door mijn laadpaal naar mijn auto. Kia EV6
3500KW resteert voor mij prive, totaal 9000kw.
1576 Kuub gas per jaar.
Ik wil het liefst naar een aanbieder die en electra en gas levert en wil heel graag naar een aanbieder die (a la Tibber) ervoor zorgt dat mijn 5500KW op t meest gunstige moment wordt geladen. Uit zichzelf, dus niet dat ik hier handmatig wat voor moet doen, want dat houd ik toch niet vol.
Wel moet ik de zekerheid hebben dat ie op een bepaalde tijd vol is de auto.
Ik werk 2 halve dagen per week thuis en ook in t weekend staat de auto veel bij de deur. Ik zet m iedere avond aan de laadpaal al was t alleen maar omdat ik in de ochtend de auto en daarmee de accu verwarmd wil hebben. Dus dat deed ik toch al.
Ik zit nu bij pure energie. Zij bieden (nog) geen dynamisch contract. Wat adviseren jullie mij te doen ?
ps. Traditionele laadpaal aangesloten op 1x35kw met separate loadbalancer (dus niet via de slimme meter) en tevens een slimme meter aanwezig in de meterkast waarvan de UTP aansluiting dus beschikbaar is
De energie die im overdag opwek die verbruik ik met warmptepomp / Infrarood en de rest krijg ik gewoon weer terug van ANWB (in mijn geval)
MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt
Zelf rijd ik ook een KIA EV6 en was op zoek naar een dynamische energie leverancier.everlast666 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 12:50:
Hallo, ik ben nieuw in de wereld van dynamische energie en ben me aan t verdiepen wat te doen. Hier al een en ander doorgelezen maar zie eerlijk door de bomen het bos niet meer. Wat is mijn situatie en voorkeuren.
Ik rijd electrisch. 5500KW gaat er per jaar door mijn laadpaal naar mijn auto. Kia EV6
3500KW resteert voor mij prive, totaal 9000kw.
1576 Kuub gas per jaar.
Ik wil het liefst naar een aanbieder die en electra en gas levert en wil heel graag naar een aanbieder die (a la Tibber) ervoor zorgt dat mijn 5500KW op t meest gunstige moment wordt geladen. Uit zichzelf, dus niet dat ik hier handmatig wat voor moet doen, want dat houd ik toch niet vol.
Wel moet ik de zekerheid hebben dat ie op een bepaalde tijd vol is de auto.
Ik werk 2 halve dagen per week thuis en ook in t weekend staat de auto veel bij de deur. Ik zet m iedere avond aan de laadpaal al was t alleen maar omdat ik in de ochtend de auto en daarmee de accu verwarmd wil hebben. Dus dat deed ik toch al.
Ik zit nu bij pure energie. Zij bieden (nog) geen dynamisch contract. Wat adviseren jullie mij te doen ?
ps. Traditionele laadpaal aangesloten op 1x35kw met separate loadbalancer (dus niet via de slimme meter) en tevens een slimme meter aanwezig in de meterkast waarvan de UTP aansluiting dus beschikbaar is
Ik kwam eerst uit bij Zonneplan omdat deze het gunstigste kwa prijs uit de hoek kwam voor zowel gas als elektriciteit.
Toen viel mijn oog op Tibber en heb de app geinstalleerd.
Ik kon mijn KIA via de Tibber app al opdracht geven om te laden op goedkope tijden en met de mogelijkheid van wanneer deze weer vol moet zijn.
Ik heb geen laadpaal en had toen nog geen contract afgesloten bij Tibber.
Je kunt dus je auto dynamisch laden via de Tibber app en je contract afsluiten bij een andere provider.
Inmiddels ben ik wel over op Tibber want dat clubje heeft een hoog tweaker gehalte.
Mijn gas haal ik nu bij NextEnergy.
Voor de komende dagen zijn er zeer lage prijzen voorspeld voor tijdens het middag uur. Ben benieuwd
Hoe kom je aan deze informatie?mathijshooi schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 10:01:
Voor de komende dagen zijn er zeer lage prijzen voorspeld voor tijdens het middag uur. Ben benieuwd
Volgens energieweerbericht is het vooral vandaag dat het hard waait toch?
SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal
Klopt, vandaag veel meer wind.radeoxx schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 11:21:
[...]
Hoe kom je aan deze informatie?
Volgens energieweerbericht is het vooral vandaag dat het hard waait toch?
Mijn glazen bollen geven dat ook aan:
windy
Energie weerbericht
electricitymaps
maar ik blijf vanaf 12:50 de EPEX refreshen
Of je volgt Zonneplan op Twitter:
Vooral in het tweede deel van deze week naar verwachting veel wind- en zonnestroom! Zaterdag tussen 13u en 14u lijkt het meest groene uur te worden. Het verwachte gemiddelde van de week is 56%, vorige week was dat 41%. Een mooie energieweek op komst dus! #energieweerbericht pic.twitter.com/dRBRYdLBsx
— Zonneplan (@Zonneplan) 20 maart 2023
[ Voor 29% gewijzigd door Hmmbob op 23-03-2023 12:52 ]
Sometimes you need to plan for coincidence
Schep EPEX nu maar. "Mijn" glazen bol had toch gelijk.jusch schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 11:30:
[...]
Klopt, vandaag veel meer wind.
windy
Energie weerbericht
electricitymaps
maar ik blijf vanaf 12:50 de EPEX refreshenEPEX
Day-ahead markt zat er trouwens voor vandaag toch ook redelijk naast. Zeer lage onbalans prijzen.jusch schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 11:30:
[...]
Klopt, vandaag veel meer wind.
windy
Energie weerbericht
electricitymaps
maar ik blijf vanaf 12:50 de EPEX refreshenEPEX
https://prijzen.powerhouse.net/forecast/
Ik ben bang dat deze vraag al eerder gesteld is in dit megatopic, maar ik kan het niet makkelijk terugvinden. Ik ben sinds kort over op Zonneplan en zie bij mijn prognose energieverbruik een bedrag op basis van mijn gemiddelde uurprijs (op dit moment is dat 32c). Daaronder zie ik mijn opbrengst zonnepanelen voor diezelfde verbruiksprognose, maar ik krijg voor die opbrengst maar 27c, 5c verschil. Ik dacht dat bij salderen de opbrengst en het verbruik 1 op 1 tegen elkaar worden afgestreept, ook in prijs. Dus ik zou verwachten dat mijn opbrengst evenveel waard is als mijn gebruik.
Voor mijn overschot krijg ik volgens de prognose een laag bedrag (12c), en dat had ik bij Greenchoice ook, dus dat lijkt mij logisch.
Voor mijn overschot krijg ik volgens de prognose een laag bedrag (12c), en dat had ik bij Greenchoice ook, dus dat lijkt mij logisch.
JIJ voorspelt lage prijzenmathijshooi schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 10:01:
Morgen 3 uur lang: -1, -1,1 en -0,5 cent. Dat begint er op te lijken ja. Dat zijn geen windmolens meer die uitgezet kunnen worden.
Signatures zijn voor boomers.
Je saldeert terug tegen de uurprijs die dan geldt.Mokum4life schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 13:51:
Ik ben bang dat deze vraag al eerder gesteld is in dit megatopic, maar ik kan het niet makkelijk terugvinden. Ik ben sinds kort over op Zonneplan en zie bij mijn prognose energieverbruik een bedrag op basis van mijn gemiddelde uurprijs (op dit moment is dat 32c). Daaronder zie ik mijn opbrengst zonnepanelen voor diezelfde verbruiksprognose, maar ik krijg voor die opbrengst maar 27c, 5c verschil. Ik dacht dat bij salderen de opbrengst en het verbruik 1 op 1 tegen elkaar worden afgestreept, ook in prijs. Dus ik zou verwachten dat mijn opbrengst evenveel waard is als mijn gebruik.
Bij jou op dit moment dus minder dan voor hoeveel je het inkoopt.
Als je stroom verbruik goed en voldoende weet te sturen dan kan dit ook omdraaien.
Om je een inzicht te geven in hoeveel je dit kan sturen:
Afgelopen jaar bij mij:
Maand -> kosten stroom verbruik -> inkomen productie:
Juni 17,8 cent 18.46 cent
Juli 25,9 cent 24.21 cent
Augustus 31,20 cent 36,30 cent
September 28.97 cent 30.72 ocent
Oktober 12.24 cent 12.82 cent
November 15.88 cent 15.70 cent
December 22.15 cent 35.82 cent
Januari 11.37 cent 12.42 cent
Februari 12.17 cent 12.28 cent
Maart 15 cent 14 cent. (voorlopige schatting)
Vaak lukt het, soms ook niet.
Maar dit is precies de reden waarom er wordt geadviseerd dat als je een verbruik rond de 0 hebt om niet naar dynamische tarieven te gaan.
Het kan wel, maar dan moet je veel stroom kunnen sturen naar de gunstige momenten.
Je overschot is 12, omdat 27 - 15 cent belasting = 12 cent.
Als de prijs duurder wordt, dan gaat je overschot ook omhoog.
Overigens, Als je overproductie hebt (op jaar basis)(al heb ik geen idee hoeveel over productie), dan is het morgen tijd om de zonnepanelen 3 uur lang uit te zetten)
Of laat ze nu aanstaan omdat het nog maar een cent negatief is,
Maar alles is afhankelijk hoeveel overproductie je denkt te hebben.
Maar wellicht wil je de panelen uitzetten als de prijs onder de -5 of -10 cent komt. afhankelijk van hoeveel zon er nog komt dit jaar en hoeveel je verbruikt.
[ Voor 14% gewijzigd door Smuggler op 23-03-2023 14:20 ]
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Dank voor je reactie. Ik heb net zonnepanelen, maar als het goed is heb ik een opbrengst van +500kwh per jaar. Ik probeer wel grote apparaten te sturen op goedkope momenten (behalve mijn inductie kookplaat, die is vaak toch op piekmomenten aan). Ik ben net begonnen dus de tijd zal moeten uitwijzen of ik de prijs productie verbruik kan kantelen, maar 15c gemiddeld in maart vind ik wel heel knap, want veel goedkoper dan 14cent heb ik het deze maand nog niet gezien volgens mij. En dat is vaak maar op een paar momenten van de dag/nacht, maar dat komt vooral door snachts een auto te laden denk ik?
exclusief 15 cent belastingenMokum4life schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 14:24:
Dank voor je reactie. Ik heb net zonnepanelen, maar als het goed is heb ik een opbrengst van +500kwh per jaar. Ik probeer wel grote apparaten te sturen op goedkope momenten (behalve mijn inductie kookplaat, die is vaak toch op piekmomenten aan). Ik ben net begonnen dus de tijd zal moeten uitwijzen of ik de prijs productie verbruik kan kantelen, maar 15c gemiddeld in maart vind ik wel heel knap, want veel goedkoper dan 14cent heb ik het deze maand nog niet gezien volgens mij. En dat is vaak maar op een paar momenten van de dag/nacht, maar dat komt vooral door snachts een auto te laden denk ik?
Als je maar 500kwh over productie heb zou ik de panelen pas uit zetten bij lagere prijzen
We weten nog niet wat voor prijzen deze zomer zullen brengen.
[ Voor 9% gewijzigd door Smuggler op 23-03-2023 15:02 ]
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Iemand enig idee waarom ik bij Zonneplan morgen om 13 uur 15ct/kWh betaal en ANWB volgens hun website dan -0,01 euro incl. BTW rekent? Zet Zonneplan toch nog zóveel bovenop de flexibele tarieven?
Ik heb geen signature
Omdat ANWB niet de all-in prijs laat zien en Zonneplan wel.Appie76 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 17:16:
Iemand enig idee waarom ik bij Zonneplan morgen om 13 uur 15ct/kWh betaal en ANWB volgens hun website dan -0,01 euro incl. BTW rekent? Zet Zonneplan toch nog zóveel bovenop de flexibele tarieven?
Voor een goede prijsvergelijking zie: https://enever.nl/grafieken-stroomprijs-vandaag-morgen/
van anwb nieuwsbrief:Appie76 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 17:16:
Ondanks dat de stroom zelf gratis is betaal je nog steeds energiebelasting: 15 cent per kWh. De inkoopkosten voor één kWh zijn 2 cent. Bij elkaar komt er dus nog 17 cent bij.
Goed om te weten: we werken hard aan onze nieuwe app, daarin kunnen we straks ook de all-in prijzen tonen.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Eindelijk volgende week een nieuwe meter (ter vervanging van mijn eerste generatie "slimme" meter). Dus dan weg bij de amateurs van Frank (wat die mij flikten komt later nog een post over). Dan over naar wssl Zonneplan (ook ivm PV die over een week of 3 komt). Weet iemand hoe Zonneplan tot de eerste maand komt, aangezien zij mijn verbruik natuurlijk niet weten van de afgelopen maanden (ca 125 euro per maand G+E).
Make Tweakers Great Again
Je rekent bij Zonneplan per maand af wat je verbruikt hebt, dus een voorspelling of historische data is wat dat betreft niet relevant. Je betaalt echter wel elke maand een stukje belasting oid obv je geschatte jaarverbruik. Maar dit is dus obv een geschat verbruik (kun je zelf invullen bij aanmelding) en dan 1/12e van dat betreffende bedrag aan heffingen...
[ Voor 10% gewijzigd door Appie76 op 23-03-2023 18:53 ]
Ik heb geen signature
Ik kreeg die ANWB nieuwsbrief ook.
Maar waarom ze zo hard moeten werken om de all-in prijs te kunnen tonen is mij een raadsel.
Lijkt mij niet zo moeilijk.
Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren
De huidige app lijkt veel op die van EnergyZero resellers, als ik de screenshots daarvan vergelijk. Ik hoop dat de ANWB zich steeds meer daarvan losmaakt nu ze zelf een vergunning hebben ("onze nieuwe app" suggereert dat tenminste wel). Ik zou ook graag de all-in prijs vandaag al zien, maar ik vind het ook wel fijn dat ze hun tijd nemen om zelf alles goed op te zettenJukeboxBill schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 18:52:
Ik kreeg die ANWB nieuwsbrief ook.
Maar waarom ze zo hard moeten werken om de all-in prijs te kunnen tonen is mij een raadsel.
Lijkt mij niet zo moeilijk.
Ah, dus ipv een voorschot is het een achteraf. Gotcha.Appie76 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 18:48:
Je rekent bij Zonneplan per maand af wat je verbruikt hebt, dus een voorspelling of historische data is wat dat betreft niet relevant. Je betaalt echter wel elke maand een stukje belasting oid obv je geschatte jaarverbruik. Maar dit is dus obv een geschat verbruik (kun je zelf invullen bij aanmelding) en dan 1/12e van dat betreffende bedrag aan heffingen...
Make Tweakers Great Again
Ah, dus ipv een voorschot is het een achteraf. Gotcha.
Wat betaal je achteraf?
Wat betaal je achteraf?
Helemaal nieuw hier met "dynamische energieprijzen" en eigenlijk nog niet voor mij (zit bij budget energie voor nu).
Ik ben momenteel wat met Node red aan het stoeien (Venus OS Large / Victron), en heb al verschillende "integraties" gezien die een "vandaag" en "morgen" grafiekje laten zien van hoge t/m lage inkoop prijzen van stroom.
Ik ben voor nu niet geïnteresseerd in de stroomprijs, maar wel op de tijden wanneer het hoog / laag is.
Vraag: Zijn deze tijden gelijk voor iedere dynamische aanbieder, of zit hier verschil in?
Ik ben momenteel wat met Node red aan het stoeien (Venus OS Large / Victron), en heb al verschillende "integraties" gezien die een "vandaag" en "morgen" grafiekje laten zien van hoge t/m lage inkoop prijzen van stroom.
Ik ben voor nu niet geïnteresseerd in de stroomprijs, maar wel op de tijden wanneer het hoog / laag is.
Vraag: Zijn deze tijden gelijk voor iedere dynamische aanbieder, of zit hier verschil in?
Deze zijn gelijk voor elke aanbieder voor elektra.N0EL schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 20:38:
Helemaal nieuw hier met "dynamische energieprijzen" en eigenlijk nog niet voor mij (zit bij budget energie voor nu).
voor Gas zijn er 2 beursen actief op de nederlandse markt, daarin kan dus wel verschil ontstaan.
Ook terug te vinden in de topicstart.
Omdat alles nu goed werkt, worden nu op verzoek de gas en elektra prijzen ook meegeven naast de eigen condities op spotswitch.net. Voor wie dat in Domoticz of Home Assistant wil hebben.
Ik zie bij ANWB energie (sinds begin deze maand mee begonnen) dat ze op twee dagen het "verwachte" gebruik hebben berekend vorige week (16 en 17 maart). Dit terwijl we niet thuis waren. Dus waar we een verbruik van -15 ongeveer hadden moeten hebben op de 17e staat er nu +35 in de boeken. Dit wijkt best af. Ik heb ze gemaild, maar mijn ervaring in het contact met deze club verwacht ik pas over weken antwoord. Hebben andere ervaringen met zulke significante afwijkingen?
Memento mori
Mijn contract bij vanOns zou per 1 januari ingaan, maar het werd in de eerste instantie enkele dagen later. Nadat ik contact heb opgenomen kon dat met terugwerkende kracht weer worden rechtgezet, want 1 januari was natuurlijk niet toevallig gekozen.
Gisteren kreeg ik onverwachts post van vanOns, een bol.com cadeaukaart als excuses voor de opstartproblemen en om mij als een van de klanten van het eerste uur te bedanken voor het vertrouwen.
Zo kan het dus ook! Bonuspunten voor de service
Gisteren kreeg ik onverwachts post van vanOns, een bol.com cadeaukaart als excuses voor de opstartproblemen en om mij als een van de klanten van het eerste uur te bedanken voor het vertrouwen.
Zo kan het dus ook! Bonuspunten voor de service
Dit is natuurlijk een domme vraag (voor iemand die al bij een dynamische aanbieder zit sinds twee maanden). Maar is het nu dan zo, dat omdat de kale prijs negatief is, ik in die uren ga betalen per teruggevoerde KWH? Of is dat pas het geval wanneer de prijzen inclusief alle opslagen onder de 0 komt?Maasluip schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 14:05:
[...]
JIJ voorspelt lage prijzen
Morgen 3 uur lang: -1, -1,1 en -0,5 cent. Dat begint er op te lijken ja. Dat zijn geen windmolens meer die uitgezet kunnen worden.
Indien dat eerste zou het wel fijn zijn wanneer Zonneplan ergens ook de kale prijs inzichtelijk zou maken.
Dat ligt er dus aan of je uiteindelijke verbruik per jaar -500 of 500kWh is.Don Quijote schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 08:53:
[...]
Dit is natuurlijk een domme vraag (voor iemand die al bij een dynamische aanbieder zit sinds twee maanden). Maar is het nu dan zo, dat omdat de kale prijs negatief is, ik in die uren ga betalen per teruggevoerde KWH? Of is dat pas het geval wanneer de prijzen inclusief alle opslagen onder de 0 komt?
Indien dat eerste zou het wel fijn zijn wanneer Zonneplan ergens ook de kale prijs inzichtelijk zou maken.
Bij -500, dan betaal je nu dus voor het terugleveren. ( te veel panelen)
Bij 500 levert het nog belastingen op, dus ligt dat punt 16 cent lager. ( te weinig panelen)
Maakt dat uit? Alleen als je verwacht echt veel geld terug te krijgen zou ik het maandbedrag aanpassen.Bob-B190 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 07:27:
Ik zie bij ANWB energie (sinds begin deze maand mee begonnen) dat ze op twee dagen het "verwachte" gebruik hebben berekend vorige week (16 en 17 maart). Dit terwijl we niet thuis waren. Dus waar we een verbruik van -15 ongeveer hadden moeten hebben op de 17e staat er nu +35 in de boeken. Dit wijkt best af. Ik heb ze gemaild, maar mijn ervaring in het contact met deze club verwacht ik pas over weken antwoord. Hebben andere ervaringen met zulke significante afwijkingen?
In de loop van tijd heb je nog veel grotere pieken en dalen, ze hebben echt niet voorspeld dat het ging sneeuwen in maart of dat ik 2 weken op wintersport was met verwarming op minimum. Een hittegolf met de airco aan staat ook niet in de standaard model.
Vraagje: Zijn leveranciers verplicht om dynamisch gas aan je te leveren als je daar om vraagt?
Ik zou best bij Zonneplan gas af willen nemen, maar wil wel mijn huidige stroomcontract houden. Ze zeggen zelf dat het niet kan, alleen i.c.m. stroom, maar ik wil graag weten of ze dit idd mogen weigeren.
Ik zou best bij Zonneplan gas af willen nemen, maar wil wel mijn huidige stroomcontract houden. Ze zeggen zelf dat het niet kan, alleen i.c.m. stroom, maar ik wil graag weten of ze dit idd mogen weigeren.
Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant
Ze zijn verplicht een modelcontract aan te bieden. Dat kost je €4 per m3 gas.V-8 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 11:26:
Vraagje: Zijn leveranciers verplicht om dynamisch gas aan je te leveren als je daar om vraagt?
Ah da's inderdaad niet interessant, jammerw00key schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 11:27:
[...]
Ze zijn verplicht een modelcontract aan te bieden. Dat kost je €4 per m3 gas.
Wie is na Zonneplan de goedkoopste dynamische leverancier bij 400m3 per jaar?
Ik denk EnergieVanOns, ivm 5 euro vaste kosten.
[ Voor 20% gewijzigd door V-8 op 24-03-2023 11:30 ]
Is natuurlijk ook geen ramp als het niet lukt.Smuggler schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 14:06:
[...]
Je saldeert terug tegen de uurprijs die dan geldt.
Bij jou op dit moment dus minder dan voor hoeveel je het inkoopt.
Als je stroom verbruik goed en voldoende weet te sturen dan kan dit ook omdraaien.
Om je een inzicht te geven in hoeveel je dit kan sturen:
Afgelopen jaar bij mij:
Maand -> kosten stroom verbruik -> inkomen productie:
Juni 17,8 cent 18.46 cent
Juli 25,9 cent 24.21 cent
Augustus 31,20 cent 36,30 cent
September 28.97 cent 30.72 ocent
Oktober 12.24 cent 12.82 cent
November 15.88 cent 15.70 cent
December 22.15 cent 35.82 cent
Januari 11.37 cent 12.42 cent
Februari 12.17 cent 12.28 cent
Maart 15 cent 14 cent. (voorlopige schatting)
Vaak lukt het, soms ook niet.
Maar dit is precies de reden waarom er wordt geadviseerd dat als je een verbruik rond de 0 hebt om niet naar dynamische tarieven te gaan.
Het kan wel, maar dan moet je veel stroom kunnen sturen naar de gunstige momenten.
Je overschot is 12, omdat 27 - 15 cent belasting = 12 cent.
Als de prijs duurder wordt, dan gaat je overschot ook omhoog.
Overigens, Als je overproductie hebt (op jaar basis)(al heb ik geen idee hoeveel over productie), dan is het morgen tijd om de zonnepanelen 3 uur lang uit te zetten)
Of laat ze nu aanstaan omdat het nog maar een cent negatief is,
Maar alles is afhankelijk hoeveel overproductie je denkt te hebben.
Maar wellicht wil je de panelen uitzetten als de prijs onder de -5 of -10 cent komt. afhankelijk van hoeveel zon er nog komt dit jaar en hoeveel je verbruikt.
De effecten versterken elkaar ook natuurlijk. Als de stroom goedkoop is neem je weinig af met zonnepanelen wat slecht is voor het gemiddelde. Of je moet een EV hebben.
Ik bekijk het ook op jou manier. Maar ik kijk ook naar wat mijn maandgemiddelde is en vergelijk dat met traditionele aanbieders.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Ik denk dat ANWB nog steeds de EnergyZero backend gebruikt. Ik heb MijnDomein en die heeft dat ook.w00key schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 11:25:
[...]
Maakt dat uit? Alleen als je verwacht echt veel geld terug te krijgen zou ik het maandbedrag aanpassen.
In de loop van tijd heb je nog veel grotere pieken en dalen, ze hebben echt niet voorspeld dat het ging sneeuwen in maart of dat ik 2 weken op wintersport was met verwarming op minimum. Een hittegolf met de airco aan staat ook niet in de standaard model.
Het verwachte gebruik komt niet overeen met de werkelijkheid.
Ik denk dat het slimmer is om een maand of 3 te wachten zodat je beter inzicht hebt in je maand kosten..
Je mist het punt, er zit een significant verschil tussen geregistreerd verbruik door de anwb en wat via p1 uitlezen te zien is. Dat is een probleemw00key schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 11:25:
[...]
Maakt dat uit? Alleen als je verwacht echt veel geld terug te krijgen zou ik het maandbedrag aanpassen.
Memento mori
Fatsoenlijke, oftewel helemaal geen, zoals het ook hoort. De 'onderliggende' data is immers niet continu, maar juist super discreet. Dat moet je dan ook niet gaan zitten interpoleren.Raymond P schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 07:52:
Tibber heeft ook eindelijk fatsoenlijke interpolatie tussen uren.
Holy moke, als je dat maar weetmathijshooi schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 13:00:
Mooi dagje morgen.
:strip_exif()/f/image/Y6g3AsNx2U37jFlIpRW8IUTs.jpg?f=fotoalbum_large)
(Zonneplan tarieven).
Dat mag wel iedere dag zo
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
100% belasting betalen om je auto op te laden. Meer dan over E10. Maar nog spot goedkoop natuurlijk.Jazsie schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 14:35:
[...]
Holy moke, als je dat maar weet![]()
![]()
![]()
.
[Afbeelding]
(Zonneplan tarieven).
Dat mag wel iedere dag zo.
Ik heb eindelijk ook mijn liefde voor dynamische prijzen gevonden. En ik vind het geweldig, dankzij de actieve schrijvers in dit onderwerp! 
Ik wil één keer per dag een staafdiagram maken met de elektriciteitsprijzen per uur. Ik bedoel niet integratie in home assistant etc, ik wil gewoon een grafiek (png, jpg) om naar mijn telefoon te sturen en als splashscreen te laten zien. Net zoals wat ik zie in alle apps/websites van de providers, maar zonder een app moeten te openen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/GHA5jKd190JWmlgsE1Ho1ej8.png?f=user_large)
Ik heb een API-sleutel voor entsoe. Voordat ik het wiel opnieuw uitvind en wat code schrijf hier de vraag: heeft iemand al een script dat een afbeelding zoals hierboven produceert? Zal ik dat als uitgangspunt kan gebruiken?
Ik wil één keer per dag een staafdiagram maken met de elektriciteitsprijzen per uur. Ik bedoel niet integratie in home assistant etc, ik wil gewoon een grafiek (png, jpg) om naar mijn telefoon te sturen en als splashscreen te laten zien. Net zoals wat ik zie in alle apps/websites van de providers, maar zonder een app moeten te openen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/GHA5jKd190JWmlgsE1Ho1ej8.png?f=user_large)
Ik heb een API-sleutel voor entsoe. Voordat ik het wiel opnieuw uitvind en wat code schrijf hier de vraag: heeft iemand al een script dat een afbeelding zoals hierboven produceert? Zal ik dat als uitgangspunt kan gebruiken?
Je kan misschien wat inspritatie uit de Toon (thermostaat) app halen die hetzelfde doet: https://github.com/ToonSoftwareCollective/spotenergyargafal schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 20:36:
Ik heb eindelijk ook mijn liefde voor dynamische prijzen gevonden. En ik vind het geweldig, dankzij de actieve schrijvers in dit onderwerp!
[Afbeelding]
Ik ben sinds half januari van het nieuwe jaar overgestapt naar Tibber en Groene Stroom Lokaal. Voorheen was het Budget Energie. Ik ben tevreden met Tibber. De maand februari heeft mij €27,82 aan stroom gekost als alleenstaande, zonder zonnepanelen.
Van Groene Stroom Lokaal had ik meer verwachtingen qua kosten en zij hanteren voorschotten en daar ben ik niet zo van. Eigenlijk wilde ik gas afnemen bij Zonneplan, maar dat kan helaas niet afzonderlijk. Als ik het goed heb is Zonneplan goedkoper in gas dan Groene Stroom Lokaal. Maar daarentegen betaald men bij Zonneplan meer aan vastrecht. Ik denk dus dat men bij beide leveranciers ongeveeer evenveel kwijt is aan gas. Als dat niet zo is, hoor ik het graag.
Nog een ander optie is electriciteit én gas afnemen bij zonneplan. De vraag is of ik dan goedkoper uit zal zijn dan mijn huidige 'setup'.
Wil de mensen bedanken die mij ertoe hebben gezet (lees:geholpen) de stap te wagen.
Van Groene Stroom Lokaal had ik meer verwachtingen qua kosten en zij hanteren voorschotten en daar ben ik niet zo van. Eigenlijk wilde ik gas afnemen bij Zonneplan, maar dat kan helaas niet afzonderlijk. Als ik het goed heb is Zonneplan goedkoper in gas dan Groene Stroom Lokaal. Maar daarentegen betaald men bij Zonneplan meer aan vastrecht. Ik denk dus dat men bij beide leveranciers ongeveeer evenveel kwijt is aan gas. Als dat niet zo is, hoor ik het graag.
Nog een ander optie is electriciteit én gas afnemen bij zonneplan. De vraag is of ik dan goedkoper uit zal zijn dan mijn huidige 'setup'.
Wil de mensen bedanken die mij ertoe hebben gezet (lees:geholpen) de stap te wagen.
[ Voor 4% gewijzigd door Urbanized op 24-03-2023 20:46 ]
Gebruik een dienst als stillio.com, nothing to programmargafal schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 20:36:
Het maak op basis van dagelijks a plaatje van een website, en dit kun je dan naar je toe sturen.
Wellicht gebruiken maken de website van : https://enever.nl/grafieken-stroomprijs-vandaag-morgen/
[ Voor 14% gewijzigd door psdata op 24-03-2023 21:08 ]
Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti
In je oorspronkelijke bericht stond heel iets anders.Bob-B190 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 13:25:
[...]
Je mist het punt, er zit een significant verschil tussen geregistreerd verbruik door de anwb en wat via p1 uitlezen te zien is. Dat is een probleem
Maar je bedoelt dus dat het aantal kWh of m3 wat je zelf geregistreerd hebt afwijkt van wat in de ANWB app staat?
Dat kan alleen als ze verkeerde getallen van de netbeheerder doorgekregen hebben of als er een bug in hun software zit.
Spotprijzen (inkoopprijzen) zijn vandaag meerdere uren negatief. Daarnaast betaal je nog 0,15245 aan energiebelasting en nog 0,003 aan Zonneplan per kWh.lolapa schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 08:13:
Ik las op social media dat Zonneplan meld dat de inkoopprijzen vandaag negatief zijn, echter in mijn app zie ik als laagste tarief 14 cent. Hoe kan ik ergens zien dat het negatief is? Of is bij een bepaald bedrag, bijv 15 cent altijd negatieve prijzen?
[Afbeelding]
Daarom dat je dat op die manier terug ziet in de app.
Om het ingewikkelder te maken je hebt natuurlijk ook nog de korting op energiebelasting(over 2023 een bedrag van 597), waardoor een deel van verbruik uiteindelijk wel weer belasting vrij is.
Bij verbruik van 1000 kwh en 500 gas, is het dus meer terug dan je betaald aan belasting.
Onderaan de streep is de stroom dus nu gratis.
Bij verbruik van 1000 kwh en 500 gas, is het dus meer terug dan je betaald aan belasting.
Nee want die korting krijg je ook als je niets verbruiktDesprinter schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 08:51:
Om het ingewikkelder te maken je hebt natuurlijk ook nog de korting op energiebelasting(over 2023 een bedrag van 597), waardoor een deel van verbruik uiteindelijk wel weer belasting vrij is.
Dus 1kwh meer verbruiken kost in die situatie nogsteeds ruim 15 cent.
Leuk dat er een energie naampje aanhangt. Maar zou dat nooit op die manier wegrekenen.
Tevens betaal je ook nog een hoop vastrecht per maand. Zou die korting eerder daartegen wegstrepen dan tegen het verbruik.
Ik weet niet wat jullie onder gratis verstaan, maar gratis is iets waar je niets voor betaald. De inkoopprijs op de energiemarkt mag dan wel ongeveer €0,— zijn, maar zolang ik nog alle opslagen en belastingen betaal, is het voor mij niet gratis.
Als iets gratis is in de supermarkt hoef je bij de kassa ook niet de winst en belasting te betalen.
Als iets gratis is in de supermarkt hoef je bij de kassa ook niet de winst en belasting te betalen.
Je hebt ook nog de netkosten, zelfs als de stroom gratis is en als je weinig kWh nodig hebt vanuit het net.
Kabels en toebehoren kosten best wel wat geld. Is grotendeels een vaste kost die omgerekend wordt naar een bedrag per verbruikte kWh.
De vraag is wel hoe lang deze manier van doorrekenen nog vol te houden is.
Kabels en toebehoren kosten best wel wat geld. Is grotendeels een vaste kost die omgerekend wordt naar een bedrag per verbruikte kWh.
De vraag is wel hoe lang deze manier van doorrekenen nog vol te houden is.
Help!
Vannacht de auto opgeladen, vaatwasser gedraaid, wassen gedraaid en gedroogd, boiler van 300L krijgt vanmiddag nog even een boost, thermostaat een graadje hoger (warmtebuffer)... Ik weet even niet meer wat ik nog kan doen om van deze prijzen te profiteren... Iemand nog een idee???
😂😂😂
Oh en voor mij is het nu praktisch gezien wel gratis. Hebben een postcoderoos waarmee ik de energiebelasting mag salderen en vanaf mei ook zonnepanelen. Kans is ruim aanwezig dat we gecombineerd meer kWh opwekken dan verbruik, en dan gaat een deel van de te verrekenen energiebelasting verloren. Oftewel, we kunnen net zo goed wat meer verbruiken nu...
Vannacht de auto opgeladen, vaatwasser gedraaid, wassen gedraaid en gedroogd, boiler van 300L krijgt vanmiddag nog even een boost, thermostaat een graadje hoger (warmtebuffer)... Ik weet even niet meer wat ik nog kan doen om van deze prijzen te profiteren... Iemand nog een idee???
😂😂😂
Oh en voor mij is het nu praktisch gezien wel gratis. Hebben een postcoderoos waarmee ik de energiebelasting mag salderen en vanaf mei ook zonnepanelen. Kans is ruim aanwezig dat we gecombineerd meer kWh opwekken dan verbruik, en dan gaat een deel van de te verrekenen energiebelasting verloren. Oftewel, we kunnen net zo goed wat meer verbruiken nu...
Even vaatwasser en wasmachine "kookwas"? Mok soda er en gaan.bilgy_no1 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 09:12:
Iemand nog een idee???
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
No offence naar @lolapa (écht niet), maar wel weer een mooi voorbeeld: zouden we het antwoord op deze vraag (én die op "hee de anwb app geeft iets heel anders aanlolapa schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 08:13:
Ik las op social media dat Zonneplan meld dat de inkoopprijzen vandaag negatief zijn, echter in mijn app zie ik als laagste tarief 14 cent. Hoe kan ik ergens zien dat het negatief is? Of is bij een bepaald bedrag, bijv 15 cent altijd negatieve prijzen?
[Afbeelding]
[ Voor 5% gewijzigd door Hmmbob op 25-03-2023 09:42 ]
No offence @hmmbob (écht niet, maar lag zo lekker voor open doelHmmbob schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 09:36:
[...]
No offence naar @lolapa (écht niet), maar wel weer een mooi voorbeeld: zouden we het antwoord op deze vraag (én die op "hee de anwb app geeft iets heel anders aan) niet in de topic warning kunnen zetten? Die komen zó vaak terug..... Blijkbaar is het antwoord op deze twee meest gestelde vragen niet eenvoudig genoeg te vinden.

Het stellen van een vraag is zooooveel sneller/makkelijker

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie
Had toch verwacht dat er meer mensen met een dynamisch contact zouden zijn: https://solarmagazine.nl/...frank-energie-marktleider
Ik heb deze twee vragen rondom ANWB en EnergyZero resellers even expliciet in de FAQ in de TS gezet. Voor de enkeling die toevallig toch op de vraag zoekt, wordt hier dan expliciet antwoord op gegeven in de TS.
Edit: ook nog een derde algemenere vraag over negatieve stroomprijzen toegevoegd.
Edit: ook nog een derde algemenere vraag over negatieve stroomprijzen toegevoegd.
[ Voor 18% gewijzigd door Sicco92 op 25-03-2023 12:00 ]
Top zo! Een rechtstreekse verwijzing naar die FAQ in de topic warning zou een mooie aanvulling zijn.
De kracht van reclame... De slechtste aanbieder heeft het grootste marktaandeelNiek_ schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 11:26:
Had toch verwacht dat er meer mensen met een dynamisch contact zouden zijn: https://solarmagazine.nl/...frank-energie-marktleider
Topicwarning aangepast
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik vind het niet zo gek dat die 1% ook vaak de mensen zijn die hier op tweakers zitten.Niek_ schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 11:26:
De aanbieders die ik in dit topic het meeste voorbij zie komen (maar weinig in reclamespotjes zie), hebben het kleinste marktaandeel. De slechtste aanbieder het grootste marktaandeel 😂
Makkelijkst is een shortcut maken op je desktop naar een site die de grafiek al heeft. Kun je altijd aanklikken en is altijd actueel.argafal schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 20:36:
heeft iemand al een script dat een afbeelding zoals hierboven produceert? Zal ik dat als uitgangspunt kan gebruiken?
Bijvoorbeeld https://weer.omat.nl/dayAhead/ of een grafiek van enever uit de TS.
Ik wil eigenlijk ook voor alleen gas overstappen naar een leverancier met dynamische prijzen. Ben jij wat wijzer geworden bij welke leverancier je daarvoor terecht kan tegen acceptabele tarieven?V-8 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 11:26:
Dat ligt er aan hoeveel je verbruikt. Je kan in de TS een mooie excel vinden. Succes met rekenen.Spixo schreef op zondag 26 maart 2023 @ 09:24:
[...]
Ik wil eigenlijk ook voor alleen gas overstappen naar een leverancier met dynamische prijzen. Ben jij wat wijzer geworden bij welke leverancier je daarvoor terecht kan tegen acceptabele tarieven?
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Inclusief opslagen. Ja, dat moet je er altijd even bijdenken, uurprijzen worden meestal kaal genoemd, zonder (in Nederland) energiebelasting van 15 cent.Don Quijote schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 08:53:
[...]
Dit is natuurlijk een domme vraag (voor iemand die al bij een dynamische aanbieder zit sinds twee maanden). Maar is het nu dan zo, dat omdat de kale prijs negatief is, ik in die uren ga betalen per teruggevoerde KWH? Of is dat pas het geval wanneer de prijzen inclusief alle opslagen onder de 0 komt?
Dus de uurprijs moet al -15 cent (inclusief BTW) worden wil je als consument ook echt niets betalen (of moeten betalen voor terugleveren).
Als de kale uurprijs 1 ct negatief is. Dan krijg toch maar 14 ct vergoed? Als de kale uurprijs 0 ct is dan krijg je 15 ct (belasting). En als de kale uurprijs 10 ct is krijg je 25 cent.Maasluip schreef op zondag 26 maart 2023 @ 11:43:
[...]
Inclusief opslagen. Ja, dat moet je er altijd even bijdenken, uurprijzen worden meestal kaal genoemd, zonder (in Nederland) energiebelasting van 15 cent.
Dus de uurprijs moet al -15 cent (inclusief BTW) worden wil je als consument ook echt niets betalen (of moeten betalen voor terugleveren).
Dat is toch de berekening die je maakt?
Klopt.Ren-z schreef op zondag 26 maart 2023 @ 11:49:
[...]
Als de kale uurprijs 1 ct negatief is. Dan krijg toch maar 14 ct vergoed? Als de kale uurprijs 0 ct is dan krijg je 15 ct (belasting). En als de kale uurprijs 10 ct is krijg je 25 cent.
Dat is toch de berekening die je maakt?
Om precies te zijn: kale uurprijs (ex BTW) + € 0,12599 + BTW.
Dus € 0,01 negatief = € 0,11599 ex BTW = € 0,1403479 consumentenprijs.
Om het nog meer precies te zeggen:Maasluip schreef op zondag 26 maart 2023 @ 11:52:
[...]
Klopt.
Om precies te zijn: kale uurprijs (ex BTW) + € 0,12599 + BTW.
Dus € 0,01 negatief = € 0,11599 ex BTW = € 0,1403479 consumentenprijs.
De uiteindelijke prijs = (kale prijs + 0,12599) * (1 + BTW)
Dus als de kale prijs -0,13 is : (-0,13+0,12599)*(1,21) = -0,00485
Dus het omslagpunt ligt bij -0,12599 en niet bij -0,15
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
-0,12599 ex. BTW is natuurlijk -0.1524479 incl. BTW.KC27 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 12:21:
[...]
Om het nog meer precies te zeggen:
De uiteindelijke prijs = (kale prijs + 0,12599) * (1 + BTW)
Dus als de kale prijs -0,13 is : (-0,13+0,12599)*(1,21) = -0,00485
Dus het omslagpunt ligt bij -0,12599 en niet bij -0,15
Anwb heeft deze website (https://energie.anwb.nl/actuele-tarieven) waar ze de groothandelsmarktprijzen tonen. Maar hebben zij (of een andere provider) ook zoiets, maar dan voor de werkelijke prijs die zij de klanten in rekening brengen? Ik probeer te beslissen of ik nog een contract met energiedirect moet nemen of gewoon moet overstappen op een dynamisch contract.
Toch ook maar aan het verdiepen in de dynamische contract wereld.
Mijn specs van de laatste 12 maanden voor een gezin van 4 (2 volwassen, 2 kinderen van 4 & 2 jaar) in vrijstaande woning (900m3).
Stroom gebruik : 3.800 kWh
Stroom afnemen dag : 900 kWh
Stroom afnemen nacht : 2.000 kWh
Stroom gebruik zelf opgewekt : 900 kWh
Stroom opwekken : 3.900 kWh
Stroom terugleveren dag : 2.100 kWh
Stroom terugleveren dag : 900 kWh
Gas : 1.200m3
Ik ga nu echter ook mijn elektrische auto thuis laden (voorheen op het werk gedaan), om te beginnen met een granny, en verwacht zo'n 3.000 a 3.500 kWh nodig te gaan hebben op jaar basis. Uitbreiding van PV is mogelijk.
Nu heb ik al veel websites en natuurlijk de TS gelezen. Ik heb de Google Sheets gebruikt en daar komt Zonneplan uit als de goedkoopste aanbieder, maar klopt het dat ik maar 2 'parameters' hoef in te vullen? Enkel mijn stroom en gasverbruik?
Mijn specs van de laatste 12 maanden voor een gezin van 4 (2 volwassen, 2 kinderen van 4 & 2 jaar) in vrijstaande woning (900m3).
Ik ga nu echter ook mijn elektrische auto thuis laden (voorheen op het werk gedaan), om te beginnen met een granny, en verwacht zo'n 3.000 a 3.500 kWh nodig te gaan hebben op jaar basis. Uitbreiding van PV is mogelijk.
Nu heb ik al veel websites en natuurlijk de TS gelezen. Ik heb de Google Sheets gebruikt en daar komt Zonneplan uit als de goedkoopste aanbieder, maar klopt het dat ik maar 2 'parameters' hoef in te vullen? Enkel mijn stroom en gasverbruik?
Die Google Sheet helpt om te kiezen tussen de verschillende dynamische leveranciers. De verschillen bestaan dan alleen in het vaste bedrag per maand en de opslag per kWh/M3. Dan is het verbruik dus voldoende.Card Nox schreef op zondag 26 maart 2023 @ 15:46:
Toch ook maar aan het verdiepen in de dynamische contract wereld.
Je hebt redelijk precies in beeld hoe jouw situatie is, dus kun je op die basis een onderbouwde keuze maken.
Enige is dat dynamisch nog fijnmaziger is met verschillende tarieven van dag tot dag en van uur tot uur. Helemaal precies kun je het dus niet uitrekenen.
@bilgy_no1, thanks voor je reactie. Yes, ik wil me dan ook nog wat gaan verdiepen in het hele automation gebeuren.
Verwarming (gas) met Google Nest.
Stroom: autoladen tijdens daluren met slimme stekker.
Stroom: vaatwasser, was machine en droger doen we voornamelijk 's avonds en kunnen we makkelijk regelen omdat er een uitstelfunctie op zit (iirc
)
Denk dat het vooral nu met de auto wel interessant wordt. Was voorheen voor stroom niets kwijt vanwege salderen en enkel voor gas, maar ook die is best een stuk goedkoper met dynamische prijzen.
Voor mij komt Zonneplan er het beste uit, nog even wat recensies over lezen, maar dan gaan we er voor.
Stroom: vaatwasser, was machine en droger doen we voornamelijk 's avonds en kunnen we makkelijk regelen omdat er een uitstelfunctie op zit (iirc
Denk dat het vooral nu met de auto wel interessant wordt. Was voorheen voor stroom niets kwijt vanwege salderen en enkel voor gas, maar ook die is best een stuk goedkoper met dynamische prijzen.
Voor mij komt Zonneplan er het beste uit, nog even wat recensies over lezen, maar dan gaan we er voor.
Kijk op deze site, vraag een token aan en maak voor je zelf de link met je tokenfilicida schreef op zondag 26 maart 2023 @ 14:32:
Anwb heeft deze website (https://energie.anwb.nl/actuele-tarieven) waar ze de groothandelsmarktprijzen tonen. Maar hebben zij (of een andere provider) ook zoiets, maar dan voor de werkelijke prijs die zij de klanten in rekening brengen? Ik probeer te beslissen of ik nog een contract met energiedirect moet nemen of gewoon moet overstappen op een dynamisch contract.
https://enever.nl/prijzenfeeds/
En je hebt de prijze voor je eigen leverancier geupdate iedere dag.
en de grafiek op deze pagina, maar die is gelijk als de ANWB zonder verdere kosten
https://enever.nl/grafieken-stroomprijs-vandaag-morgen/
Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti
Ja, de auto zal de grootste stroomgebruiker zijn (bij mij is het de warmtepomp) en als je mogelijkheden hebt om die op de goedkoopste momenten te laden kan dat enorm schelen.Card Nox schreef op zondag 26 maart 2023 @ 16:24:
@bilgy_no1, thanks voor je reactie. Yes, ik wil me dan ook nog wat gaan verdiepen in het hele automation gebeuren.
Stroom: vaatwasser, was machine en droger doen we voornamelijk 's avonds en kunnen we makkelijk regelen omdat er een uitstelfunctie op zit (iirc)
Wat voor jou relevant wordt is welke prijs je voor je opgewekte stroom gaat krijgen. Gisteren was de kale stroomprijs bijvoorbeeld -/- €0,01 gedurende een paar uur. Idealiter wil je dan dus je stroom niet terugleveren, maar bijvoorbeeld in je auto stoppen of in een lucht/lucht warmtepomp gebruiken om te verwarmen of koelen.
Als je nog panelen gaat bijplaatsen en je hebt al panelen op Zuid, dan zou ik voor Oost/West opstelling gaan, want er zit nog bijna iedere dag wel een piek in de prijs gedurende 07:00-10:00 uur en dan weer 16:00-21:00 uur. Dit is althans mijn observatie obv de afgelopen maanden.
Zonneplan heeft hier een goede reputatie. Ik heb mijn PV bij hun in de bestelling staan. Voor stroom desondanks bij Groene Stroom Lokaal ivm de verwerking van de postcoderoos die we ook hebben. Anders zat ik al bij Zonneplan of Tibber.
Tibber biedt overigens al geautomatiseerd laden op de goedkope momenten aan. Maar het is ook via een Home Assistant oid te regelen en dan zit je niet vast aan één aanbieder.
[ Voor 11% gewijzigd door bilgy_no1 op 26-03-2023 16:37 ]
@bilgy_no1, ik heb 4.8kWp op OW liggen. Kwam destijds (4+ jaar geleden) kwa kWp/m2 het beste uit en wilde ook OW vanwege het salderen wat ooit weg gaat vallen.
:strip_exif()/f/image/3plZ9xG3okLlSZq8VsLWEizC.jpg?f=fotoalbum_large)
Moet nog even kijken hoe het automatiseren gaat, maar de auto via een slimme stekker is al vrij simpel 's nachts te doen. Dan maak ik geen gebruik van de OW setup dus dat moet ik nog even uitzoeken.
EDIT: mijn variabele contract loopt 1 Apr af, kan echter pas 17 Apr bij Zonneplan komen, is hier een reden voor?
:strip_exif()/f/image/3plZ9xG3okLlSZq8VsLWEizC.jpg?f=fotoalbum_large)
Moet nog even kijken hoe het automatiseren gaat, maar de auto via een slimme stekker is al vrij simpel 's nachts te doen. Dan maak ik geen gebruik van de OW setup dus dat moet ik nog even uitzoeken.
EDIT: mijn variabele contract loopt 1 Apr af, kan echter pas 17 Apr bij Zonneplan komen, is hier een reden voor?
[ Voor 7% gewijzigd door Card Nox op 26-03-2023 16:43 ]
Hier zonnepanelen op ZO, ZW en NW liggen, wat ik doe is de auto opladen in de goedkoopste uren, dat is vaak ook het moment waarop je zonnepanelen gecombineerd het meeste terugleveren. Wat ze in de overige uren terugleveren levert dan ook meer op, omdat de tarieven dan hoger zijn.Card Nox schreef op zondag 26 maart 2023 @ 16:38:
Ja, ze nemen wat marge om ervoor te zorgen dat je o.a. P1 meter binnen hebt en de administratie geregeld is.Card Nox schreef op zondag 26 maart 2023 @ 16:38:
[ Voor 47% gewijzigd door Taro op 26-03-2023 16:50 ]
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
@Taro, thanks, zal ze morgen eens bellen of ze het om kunnen zetten. Heb al een HomeWizard P1 sinds een paar maanden.
Ben in ieder geval aangemeld, yay.
Ben in ieder geval aangemeld, yay.
ANWB is daar druk mee bezig maar gebruikt nu nog EnergyZero infrastructuur (ze zijn begonnen als reseller). Zoals al gezegd is enever.nl een goede workaround voor nu.filicida schreef op zondag 26 maart 2023 @ 14:32:
Anwb heeft deze website (https://energie.anwb.nl/actuele-tarieven) waar ze de groothandelsmarktprijzen tonen. Maar hebben zij (of een andere provider) ook zoiets, maar dan voor de werkelijke prijs die zij de klanten in rekening brengen?
Zonneplan app zegt morgen tussen 15 en 16h 13 cent. Day ahead zegt -20 cent.
Zien jullie dat ook?
Zien jullie dat ook?
Nee, -2 cent. Dus met 15 cent heffingen er bij inderdaad 13 cent.mathijshooi schreef op zondag 26 maart 2023 @ 22:01:
Zonneplan app zegt morgen tussen 15 en 16h 13 cent. Day ahead zegt -20 cent.
Zien jullie dat ook?
Ahja. Tuurlijk.Hathi schreef op zondag 26 maart 2023 @ 22:07:
[...]
Nee, -2 cent. Dus met 15 cent heffingen er bij inderdaad 13 cent.
Als je hier kijkt is het inderdaad -20, maar dat is in Euro/MWh.
https://www.epexspot.com/...eriod=&production_period=
Voor mij is Energie VanOns waarschijnlijk het beste (bij verbruik van 400m3 gas).Spixo schreef op zondag 26 maart 2023 @ 09:24:
[...]
Ik wil eigenlijk ook voor alleen gas overstappen naar een leverancier met dynamische prijzen. Ben jij wat wijzer geworden bij welke leverancier je daarvoor terecht kan tegen acceptabele tarieven?
Groene Stroom lokaal en Energie van Ons hebben dezelfde maandelijkse kosten (5 euro).V-8 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 07:59:
[...]
Voor mij is Energie VanOns waarschijnlijk het beste (bij verbruik van 400m3 gas).
Ze zijn beide reseller van EnergyZero. Ze hebben dan toch even duur?
Tralapo schreef op zondag 26 maart 2023 @ 09:41:
Kun je toch gewoon zelf inzien en uitrekenen met het Google sheet uit de topic start.
mhr-zip schreef op zondag 26 maart 2023 @ 09:42:
[...]
Dat ligt er aan hoeveel je verbruikt. Je kan in de TS een mooie excel vinden. Succes met rekenen.
Thank voor jullie reacties. Goede Excel sheet inderdaad, uiteindelijk de keuze gemaakt voor ANWB (alleen gas). DankV-8 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 07:59:
[...]
Voor mij is Energie VanOns waarschijnlijk het beste (bij verbruik van 400m3 gas).
Ongeacht wanneer je zonnepanelen stroom opleveren is elektriciteit verbruiken tijdens het goedkoopste uur toch altijd het verdeligst en op het duurste uur het duurst?bilgy_no1 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 16:34:
[...]
Ja, de auto zal de grootste stroomgebruiker zijn (bij mij is het de warmtepomp) en als je mogelijkheden hebt om die op de goedkoopste momenten te laden kan dat enorm schelen.
Wat voor jou relevant wordt is welke prijs je voor je opgewekte stroom gaat krijgen. Gisteren was de kale stroomprijs bijvoorbeeld -/- €0,01 gedurende een paar uur. Idealiter wil je dan dus je stroom niet terugleveren, maar bijvoorbeeld in je auto stoppen of in een lucht/lucht warmtepomp gebruiken om te verwarmen of koelen.
Als je nog panelen gaat bijplaatsen en je hebt al panelen op Zuid, dan zou ik voor Oost/West opstelling gaan, want er zit nog bijna iedere dag wel een piek in de prijs gedurende 07:00-10:00 uur en dan weer 16:00-21:00 uur. Dit is althans mijn observatie obv de afgelopen maanden.
Zonneplan heeft hier een goede reputatie. Ik heb mijn PV bij hun in de bestelling staan. Voor stroom desondanks bij Groene Stroom Lokaal ivm de verwerking van de postcoderoos die we ook hebben. Anders zat ik al bij Zonneplan of Tibber.
Tibber biedt overigens al geautomatiseerd laden op de goedkope momenten aan. Maar het is ook via een Home Assistant oid te regelen en dan zit je niet vast aan één aanbieder.
Als je je eigen opgewekte pv stroom gebruikt tijdens het goedkoopste moment waardoor je (netto meer) pv stroom kunt terugleveren tijdens een duurder tarief, dan ben je toch beter uit?Gecko123 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 08:27:
[...]
Ongeacht wanneer je zonnepanelen stroom opleveren is elektriciteit verbruiken tijdens het goedkoopste uur toch altijd het verdeligst en op het duurste uur het duurst?
Ja, dat lijkt me welGecko123 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 08:27:
[...]
Ongeacht wanneer je zonnepanelen stroom opleveren is elektriciteit verbruiken tijdens het goedkoopste uur toch altijd het verdeligst en op het duurste uur het duurst?
Of we missen beiden iets aan informatie
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
De enige denkfout die je maakt is dat je perse moet kijken naar de opbrengst van de panelen, dat staat er los van. Als op uur 1 de panelen veel opleveren én stroom duur is, terwijl op uur 2 de panelen weinig opleveren, maar stroom goedkoop is - dan verbruik je liever juist veel op uur 2. Ook als dat betekent dat je juist weinig eigen opwekt verbruikt.Bezzerk schreef op maandag 27 maart 2023 @ 08:58:
[...]
Als je je eigen opgewekte pv stroom gebruikt tijdens het goedkoopste moment waardoor je (netto meer) pv stroom kunt terugleveren tijdens een duurder tarief, dan ben je toch beter uit?
Er is zéker een hoge mate van correlatie, maar verwachte opbrengst panelen is níet de beste factor om te bepalen wat je betaalt per kwh. Dat is... de prijs per kwh.
Pas als salderen gaat vervallen, dán heb je ineens een 15ct/kwh incentive (of wat het dan ook mag zijn) om eigen opbrengst ook echt te verbruiken. Tot die tijd is het - panelen of niet - gewoon kijken naar het goedkoopste moment van de dag.
En zelfs dan geldt dat het eigenlijk maar zoden aan de dijk zet voor het opladen van een auto, of sturen van de warmtepomp. Dingen die je kunt automatiseren zegmaar. Ik ga niet voor een eventuele 10ct energiebesparing kijken wanneer ik de wasmachine, vaatwasser, of whatever aan moet gaan zetten.
Dat klopt als je alleen naar dynamisch kijkt. En dan moet je dus wel verbruik kunnen sturen naar die momenten, oftewel voldoende afname capaciteit hebben om op een zinnige wijze een paar kW te verbruiken gedurende een aantal uur.Gecko123 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 08:27:
[...]
Als hij dat namelijk niet heeft is de oorspronkelijke vraagsteller misschien/waarschijnlijk wel beter af met een contract dat ook op jaarbasis de kale prijs saldeert.
Misschien moet je je nog opnieuw inlezen op het salderen met dynamische prijzen.scoobs schreef op maandag 27 maart 2023 @ 09:15:
Pas als salderen gaat vervallen, dán heb je ineens een 15ct/kwh incentive (of wat het dan ook mag zijn) om eigen opbrengst ook echt te verbruiken. Tot die tijd is het - panelen of niet - gewoon kijken naar het goedkoopste moment van de dag.
Hoe jij je keuzes maakt, is voor jou. Hier werd de vraag gesteld hoe je de som moet maken met het meeste geld opbrengen bij terugleveren. Die vraag beantwoordde ik en jij gooit er je eigen persoonlijke afwegingen in. Dat doet niets af aan de som.scoobs schreef op maandag 27 maart 2023 @ 09:15:
En zelfs dan geldt dat het eigenlijk maar zoden aan de dijk zet voor het opladen van een auto, of sturen van de warmtepomp. Dingen die je kunt automatiseren zegmaar. Ik ga niet voor een eventuele 10ct energiebesparing kijken wanneer ik de wasmachine, vaatwasser, of whatever aan moet gaan zetten.
Zonder salderen is stroom verbruiken tijdens het goedkoopste uur nog steeds het goedkoopst en het duurste uur nog steeds het duurst.scoobs schreef op maandag 27 maart 2023 @ 09:15:
[...]
...
...
Het maakt niet uit of het zonnestroom is dat je direct verbruikt (en niet verkoopt) of dat je het van het net afneemt voor de prijs op dat uur.
Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels