Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:32
Gecko123 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 16:19:
Gisteren kwam in de BNR podcast De Technoloog de visie van Tennet op dynamische tarieven aan bod. De negatieve prijzen zijn volgens Tennet een tijdelijk phenomeen vanwege de huidige subsidies op windmolenparken. Het aflopen van deze regelingen maakt hier dus een einde aan (want dan kost het de producent geld en worden windmolens en zonneparken gewoon afgeschakeld).

Luistertip voor tijdens een lange (auto)rit ;-)

https://www.bnr.nl/podcas...-werkt-windenergie-op-zee
Is het dan niet dat het tegen een minimale vergoeding naar waterstof fabrieken en van die grote warmte accu's gaan?

(Ja en is er dan nog stroom over en wordt de prijs negatief zal er vast afgeschakeld worden). Maar ik gok dat die hierboven genoemde opties prima dynamisch kunnen opnemen.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:21
Gecko123 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 16:19:
Gisteren kwam in de BNR podcast De Technoloog de visie van Tennet op dynamische tarieven aan bod. De negatieve prijzen zijn volgens Tennet een tijdelijk fenomeen vanwege de huidige subsidies op windmolenparken. Het aflopen van deze regelingen maakt hier dus een einde aan (want dan kost het de producent geld en worden windmolens en zonneparken gewoon afgeschakeld).
Waarbij "tijdelijk" moet worden begrepen als de eerste 15 jaar (?) van het windpark, dus dit fenomeen kan nog doorlopen tot ~2030? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
mhr-zip schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 16:26:
[...]

Is het dan niet dat het tegen een minimale vergoeding naar waterstof fabrieken en van die grote warmte accu's gaan?

(Ja en is er dan nog stroom over en wordt de prijs negatief zal er vast afgeschakeld worden). Maar ik gok dat die hierboven genoemde opties prima dynamisch kunnen opnemen.
Stel dat je een miljard investeert in een hydrolyser. Dan ga je dat apparaat zo volledig mogelijk willen benutten om iets van een business case te hebben. Alleen draaien op de paar zeldzame momenten dat stroom een negatieve prijs kent is economisch gezien niet logisch. Bovendien heb je voor de financiering van zo'n installatie een robuuste business case nodig met enige zekerheid over de belangrijkste input (elektriciteit).

Ook is de vraag waarvoor die waterstof wordt gebruikt. Als dat een kunstmestfabriek is dan heeft die gewoon gegarandeerd een bepaalde hoeveelheid waterstof per dag nodig om goed te kunnen draaien. En die zal dus van de waterstofleverancier een gegarandeerde hoeveelheid willen kunnen afnemen. Liefst tegen stabiele prijzen.

En uiteraard kan ook de stroomproductie worden aangepast. Een windmolen is zo stopgezet als het anders geld kost...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-09 07:09
mhr-zip schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 16:26:
[...]

Ik heb er geen verstand van maar zit de capaciteit van waterstoffabrieken en warmteaccu's dan niet al in de uurprijs verwerkt? Tenzij dit als backup in de onbalansmarkt wordt opgesteld. Maar een waterstoffabriek lijkt me dure backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Nu online
mdvmine schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 16:35:
[...]

Waarbij "tijdelijk" moet worden begrepen als de eerste 15 jaar (?) van het windpark, dus dit fenomeen kan nog doorlopen tot ~2030? :)
Maar in steeds mindere mate, want er wordt inmiddels getenderd zonder subsidie. Een flink deel daarvan komt voor 2030 online en het aandeel van die paar gesubsidieerde parken neemt dan ook af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jo0p
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-09 21:19
Jazsie schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 13:13:
[...]

Zit bij ZP en volgens klantenservice is dit niet mogelijk,alleen tja hier lees ik dan ook weer dat het dan wel weer kan 8)7.

Zit goed bij ZP dus echt proberen ga ik niet doen >:).
Ik zat voor stroom en gas bij ZP, maar ben vanaf volgende maand overgestapt naar model Engie (ivm TLV ;) ). Ben idd ook benieuwd wat er gaat gebeuren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickvdLinde
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07-04 16:07
Essent is de eerste van de drie grote energiemaatschappijen die weer vaste contracten voor een jaar aanbiedt. Sinds de energieprijzen anderhalf jaar geleden door het dak gingen, werden geen vaste contracten meer aangeboden. Het bedrijf had vorig jaar weinig last van de hoge energieprijzen in 2022: de winst verdubbelde.

Klanten van Essent die een vast contract afsluiten, betalen 0,3981 per kilowattuur en 1,4450 per kuub gas. Het contract geldt voor een periode van een jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_schimmel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-09 07:40
w00key schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 15:33:
[Afbeelding]

Tarief voor Q2 / Q3 gecombineerd is ~12 cent als je het nu inkoopt. +15 cent belasting kom je uit op 27 cent, plus opslag / marge etc voor 35 all in verkopen is prima te doen.

Het betekent ook dat de handelaren er vertrouwen in hebben dat de spot prijs lager dan dat zal zijn, 10 cent maybe? Dan kom je tussen 25 en 30 cent uit bij dynamische leveranciers.
Dan snap ik dat Oxxio nu 6 maand contracten voor 34,5 cent kan aanbieden. Dat kunnen ze nu prima alvast goedkoop inkopen.

Wat dynamisch betreft is het afwachten wat de kerncentrales in Frankrijk en waterkracht in Italië gaan doen. Er is nu al een tekort aan water en EDF had van de week weer nieuwe scheurtjes ontdekt. Door het tekort aan water heeft Italië straks een tekort aan elektriciteit, ze halen ongeveer een derde uit hydro, en kunnen de Franse centrales niet gekoeld worden. Dat zorgde in augustus afgelopen jaar ook al voor hoge tarieven.

Vanaf april ongeveer wek ik meer op dan ik verbruik in die maand. Ik heb alleen niet genoeg accu's om de dip in prijs op te vangen waardoor ik goedkoper mijn PV aan het verkopen ben dan ik het van het winter voor heb ingekocht. Door nu over te stappen mis ik wel weer het salderen van de EB. Keuzes, lastig :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starscream
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-09 05:51
Ik moet een nieuw contract afsluiten voor energie en twijfel tussen Zonneplan en Tibber. Volgens het Excel sheet kom ik met de huidige tarieven goedkoper uit met Zonneplan.

Mijn zorg: De variable opslag stroom voor Tibber is €0,0180 en bij Zonneplan slechts €0,0025. Als die van Zonneplan in de nabije toekomst verhoogd wordt (tot €0,0100 zou het even duur zijn als Tibber) of rechtgetrokken wordt met die van andere aanbieders dan zijn zij direct ongunstig.

Ik ben vrij nieuw tot al deze informatie, maar gezien Zonneplan als enige aanbieder zo'n extreem lage opslag heeft, is het dan niet heel waarschijnlijk dat dit op korte termijn verhoogd wordt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:59

de Peer

under peer review

Starscream schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 19:12:
Ik moet een nieuw contract afsluiten voor energie en twijfel tussen Zonneplan en Tibber. Volgens het Excel sheet kom ik met de huidige tarieven goedkoper uit met Zonneplan.

Mijn zorg: De variable opslag stroom voor Tibber is €0,0180 en bij Zonneplan slechts €0,0025. Als die van Zonneplan in de nabije toekomst verhoogd wordt (tot €0,0100 zou het even duur zijn als Tibber) of rechtgetrokken wordt met die van andere aanbieders dan zijn zij direct ongunstig.

Ik ben vrij nieuw tot al deze informatie, maar gezien Zonneplan als enige aanbieder zo'n extreem lage opslag heeft, is het dan niet heel waarschijnlijk dat dit op korte termijn verhoogd wordt?
Tsja en wat dan nog? Dan stap je op dat moment gewoon over :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:10
Modbreak:Dagkoersen mensen. Geen slimme meters, accu's, etc, etc.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

heeft iemand daadwerkelijk de facturen van bv tibber nagekeken of het klopt met de eigen geregistreerde kosten per uur? misschien met HA? klopt het een beetje? ik merk nu pas dat de verbruikanalyse in de tibber app niet heel duidelijk is, wat betreft teruglevering.

via enelogic heb ik bv voor gisteren (slimme meter als bron, niet mijn youless. maar ze komen wel overeen)
20,09 kWh afname en Teruglevering
14,16 kWh

volgens de tibebr app is dit 20kwh afname en 10kwh opwek 4kwh teruglevering zie ik dus niet terug)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/d2JbwB4/4274-EE77-6-A6-B-4-F74-AFAB-4-B7-EE4-DE35-AA-1-101-o.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/d0d3mKd/Screenshot-2023-03-16-at-11-16-17.png

alle facturen staat ook de prijzen niet per uur gespecificieerd, maar is een gemiddeld bedrag a 100kwh x 0,13 cent of zo, dus... ik wil het een beetje kunnen verifieren of mijn vaatwasser ook daadwerkelijk tegen de lage tarief is afgerekend.

[ Voor 14% gewijzigd door kmf op 16-03-2023 11:19 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:46

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
kmf schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 11:17:
heeft iemand daadwerkelijk de facturen van bv tibber nagekeken of het klopt met de eigen geregistreerde kosten per uur? misschien met HA? klopt het een beetje? ik merk nu pas dat de verbruikanalyse in de tibber app niet heel duidelijk is, wat betreft teruglevering.

via enelogic heb ik bv voor gisteren (slimme meter als bron, niet mijn youless. maar ze komen wel overeen)
20,09 kWh afname en Teruglevering
14,16 kWh

volgens de tibebr app is dit 20kwh afname en 10kwh opwek 4kwh teruglevering zie ik dus niet terug)

[Afbeelding]
[Afbeelding]

alle facturen staat ook de prijzen niet per uur gespecificieerd, maar is een gemiddeld bedrag a 100kwh x 0,13 cent of zo, dus... ik wil het een beetje kunnen verifieren of mijn vaatwasser ook daadwerkelijk tegen de lage tarief is afgerekend.
Als je onderin naar analyse gaat, Dan drukt op de productie van zonne energie.
Dan zie je daar je teruglevering.
Athans bij mij zonder gekoppelde zonnepanelen.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Smuggler schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 11:20:
[...]

Als je onderin naar analyse gaat, Dan drukt op de productie van zonne energie.
Dan zie je daar je teruglevering.
Athans bij mij zonder gekoppelde zonnepanelen.
je hebt gelijk. beetje omslachtig, maar daar kan ik het vinden.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/hRw8tny/IMG-0663.png

---

het is vreemd, maar toen ik bij de reguliere leveranciers zat, had ik de jaarcijfers nooit echt gecontroleerd. mar nu er meer info is met dynamische leveranciers, let ik er toch op.....

[ Voor 53% gewijzigd door kmf op 16-03-2023 11:29 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:44
s_schimmel schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 18:48:
[...]

Dan snap ik dat Oxxio nu 6 maand contracten voor 34,5 cent kan aanbieden. Dat kunnen ze nu prima alvast goedkoop inkopen.

Wat dynamisch betreft is het afwachten wat de kerncentrales in Frankrijk en waterkracht in Italië gaan doen. Er is nu al een tekort aan water en EDF had van de week weer nieuwe scheurtjes ontdekt. Door het tekort aan water heeft Italië straks een tekort aan elektriciteit, ze halen ongeveer een derde uit hydro, en kunnen de Franse centrales niet gekoeld worden. Dat zorgde in augustus afgelopen jaar ook al voor hoge tarieven.
Ook dat is in de ENDEX prijs verwerkt. Tuurlijk zijn er altijd wel wat issues, maar de hoeveelheid zon die er komt is voldoende dat producenten en handelaren een mooie prijs kunnen geven voor Q2/Q3. Beter dan Q4 in ieder geval.

En de lange termijn verwachting is down down down, prijsverschil voor 2024 vs 5 jaar later is best groot. Grafiek voor verloop afgelopen 3 maanden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nc5zLE1CVsYWRhgOHRfxPp7j15k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/t4L9doetdALGev1DULxQJWXc.png?f=user_large

(Groen = 1 jaar, zwart = 5 jaar later)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_schimmel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-09 07:40
kmf schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 11:24:
[...]

je hebt gelijk. beetje omslachtig, maar daar kan ik het vinden.

[Afbeelding]

---

het is vreemd, maar toen ik bij de reguliere leveranciers zat, had ik de jaarcijfers nooit echt gecontroleerd. mar nu er meer info is met dynamische leveranciers, let ik er toch op.....
Er staat in die afbeelding toch dat je 14 kWh hebt teruggeleverd. Naast die cirkel als "naar het energienet". Dat is hetzelfde als je aangeeft dat Enelogic heeft gemeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 16:01
Ben overgestapt van Frank Energy naar Zonneplan ( gaat volgende week vrijdag in ) ivm de hoge prijzen bij Frank. Nu lees ik echter dat Frank een nieuwe propositie heeft en dat iedereen kan overstappen. Echter lees ik dit pas hier en heb hier zelf geen communicatie van Frank over gehad. Volgens de app betaal ik ook nog steeds 1,3 euro per m3...

Gelukkig is zonneplan nog steeds goedkoper maar het scheelt nu niet meer zo veel.

Ben blij dat ik weg ben bij die ontransparante bende straks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pelt
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:33
Op de site van Frank worden de bedragen ook nog door elkaar gebruikt:

https://www.frankenergie.nl/Inkoopvergoeding
Gas: € 0,2657/m³
Stroom: € 0,0254/kWh
Teruglevering: € 0,0351/kWh

Bovenstaande tarieven zijn inclusief 21% btw.
Maar als je een nieuw contract probeert af te sluiten:
Stroomprijs

Verwachte inkoopprijs (12 maanden)
gem. € 0,1440 per kWh
Inkoopvergoeding
€ 0,0253 per kWh
Overheidsheffingen
€ 0,1524 per kWh
Totaal
gem. € 0,3218 per kWh
Gasprijs

Verwachte inkoopprijs (12 maanden)
gem. € 0,5348 per m³
Inkoopvergoeding
€ 0,0800 per m³
Overheidsheffingen
€ 0,5926 per m³
Totaal
gem. € 1,2074 per m³

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WishmasterNL
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:43

WishmasterNL

XBOX: WishmasterNLD

Ben me een beetje aan het verdiepen in de aanbieders. Ik twijfel nog tussen ANWB en Zonneplan.
Voorkeur gaat uit naar Zonneplan omdat deze net iets goedkoper is.
Alleen betaal je daar naar daadwerkelijk verbruik, en dus de wintermaanden een hoog bedrag, en de zomer juist laag.

Mensen die hier juist rekening mee houden? Dus zelf maandelijks een bedrag in een potje plaatsen (dus eigenlijk een potje vol met voorschotten) en vanuit dat potje de rekening betalen? Of heeft men een andere oplossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
WishmasterNL schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 11:41:
Ben me een beetje aan het verdiepen in de aanbieders. Ik twijfel nog tussen ANWB en Zonneplan.
Alleen betaal je daar naar daadwerkelijk verbruik, en dus de wintermaanden een hoog bedrag, en de zomer juist laag.

Mensen die hier juist rekening mee houden? Dus zelf maandelijks een bedrag in een potje plaatsen (dus eigenlijk een potje vol met voorschotten) en vanuit dat potje de rekening betalen? Of heeft men een andere oplossing?
Wij hebben hier een rekening voor alles "vaste" lasten, en daar storten we elke maand een vast bedrag op.
In de zomer stroomt de rekening extra vol (zo erg zelfs dat de zonnepanelen mijn hypotheek en alle andere vaste lasten zoals Internet konden betalen), en in de winter wordt deze buffer weer gebruikt.
Maar dat is meer uit praktisch oogpunt dat ik er niet naar om hoef te kijken.
Opzich geen behoefte aan de buffer, waar we genoeg euro's normaal gesproken per maand opzij kunnen zetten. waardoor we de rekening eigenlijk altijd wel kunnen betalen van de lopende rekening.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joyous-P
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 16-09 15:41

Hier ook Zonneplan (en zeer tevreden) en betaal nu gewoon het factuur bedrag met het idee dat als straks in de zomer het bedrag lager ligt ik het verschil in een apart potje zet voor winter 2023-2024.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key

Zonneplan rekent ongeveer daadwerkelijk verbruik af. Verbruik ja, maar energiebelasting, stel dat je 1200 m3 gebruik, dan reken je voor 100 m3 per maand aan belastingen af om de kosten toch een beetje te spreiden.

ANWB doet gewoon aan voorschotten met een pagina om te kijken of je meer of minder gebruik. Ik heb beide op 2 verschillende locaties.

Zonneplan is fancier en heeft live data via een kastje op de P1, en uurtarief die ze tonen is all in. Maar er is geen enkele mogelijkheid om te kijken hoeveel euro stroom, gas en gecombineerd je hebt verstookt.

ANWB data loopt achter, die krijgen dat een dag later via je netbeheerder. Maar menu -> stroom / gas heeft netjes een bar chart met euros per uur / dag. Je moet alleen zelf wel bij de uurtarieven je energiebelasting toevoegen, ze hebben beloofd dat het in een update komt.

Met beide ben ik tevreden, maar met ANWB kan ik veel beter bijhouden hoe goed ik het doe met de airco - stoken wanneer het cheap is en zien dat het €5 ipv €10 kost.

Zonneplan is meer ¯\_(ツ)_/¯, ja leuk dat kWh vs tijd chart, ik wil €. Dat is achteraf alleen 1x per maand in de pdf factuur te vinden. Ik vind dat niet kunnen, Eneco deed dat ook beter.

[ Voor 3% gewijzigd door w00key op 17-03-2023 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 11:48
Je betaalt bij Zonneplan alleen de leveringskosten naar werkelijk verbruik. De energiebelasting (ruim 50% van de totale gas- en stroomprijs bij de huidige tarieven) wordt over 12 maanden verdeeld naar geschat verbruik. Dus dat valt heel erg mee met de verschillen tussen zomer en winter.

Daarnaast zit je nu net in de tijd dat de maandrekening lager gaat worden dan het gemiddelde. Dus dan kun je beter zelf geld in een potje stoppen in plaats van dat je het bij de energieleverancier parkeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joyous-P
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 16-09 15:41
w00key schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 11:51:
[...]

Zonneplan is fancier en heeft live data via een kastje op de P1, en uurtarief die ze tonen is all in. Maar er is geen enkele mogelijkheid om te kijken hoeveel euro stroom, gas en gecombineerd je hebt verstookt.
Daar moeten ze echt nog iets mee doen, want het zit al in de app: de prijsplafond pagina.
Daar staat de hoeveelheid verbruik x de kosten per eenheid, tel dit bij elkaar op voor stroom en gas en je hebt een redelijke indicatie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• w00key
Joyous-P schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 12:09:
[...]

Daar moeten ze echt nog iets mee doen, want het zit al in de app: de prijsplafond pagina.
Daar staat de hoeveelheid verbruik x de kosten per eenheid, tel dit bij elkaar op voor stroom en gas en je hebt een redelijke indicatie.
Nee dat wil ik niet alleen per maand weten. Tuurlijk hebben ze die data, want het staat al op de factuur, maar het feit is dat het niet te zien is hoeveel euros er vandaag, gisteren, etc. verbruikt is.

Met een warmtepomp / airco kan je prima een programma draaien om extra te stoken in de nacht / middag als het goedkoop is en als je dat heb ingepland wil je vergelijken. Als je een laadpaal hebt is dat ook interessante data. Met ANWB kan dat prima. Met Zonneplan, nope.

ANWB, voor de knutselaars onder ons, kan je ook prima F12 -> network -> copy pasta json url met auth token om zelf de verbruik data te processen in Python, ook de euros per uur. Met Zonneplan heb ik dat nog niet gevonden.

[edit] Misschien ben ik gewoon ouderwets maar geef mij maar een goede webpagina dan een fancy app met animaties. Als ik iets mis kan ik dat vaak zelf fixen / scrapen, helemaal makkelijk als ze json over HTTP als data transport gebruiken.

En als ontwikkelaar voor beide weet ik zelf hoe lastig code schrijven is in iOS / Android, vs html i.c.m. bijvoorbeeld Django/Python. Dan mis je inderdaad vaak knoppen of functies als download-as-csv. Iets dat gewoon table-tr-td and repeat is kost opeens hoeveel sprints en story points :+

[ Voor 19% gewijzigd door w00key op 17-03-2023 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pelt
w00key schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 12:14:
[...]

Nee dat wil ik niet alleen per maand weten. Tuurlijk hebben ze die data, want het staat al op de factuur, maar het feit is dat het niet te zien is hoeveel euros er vandaag, gisteren, etc. verbruikt is.

Met een warmtepomp / airco kan je prima een programma draaien om extra te stoken in de nacht / middag als het goedkoop is en als je dat heb ingepland wil je vergelijken. Als je een laadpaal hebt is dat ook interessante data. Met ANWB kan dat prima. Met Zonneplan, nope.

ANWB, voor de knutselaars onder ons, kan je ook prima F12 -> network -> copy pasta json url met auth token om zelf de verbruik data te processen in Python, ook de euros per uur. Met Zonneplan heb ik dat nog niet gevonden.
Is dit voor Zonneplan wellicht mogelijk via Home Assistant en dan: https://github.com/fsaris/home-assistant-zonneplan-one?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
pelt schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 13:36:
[...]

Is dit voor Zonneplan wellicht mogelijk via Home Assistant en dan: https://github.com/fsaris/home-assistant-zonneplan-one?
Ja en nee, dat kan met elke P1 meter natuurlijk, hier met ANWB heb ik een HomeWizard Energy meter aan Home Assistant hangen.

Maar dat neemt niet weg dat het mist bij Zonneplan. Je kan niet de netto netto euro bedragen krijgen via hun app of P1 meter; je kan altijd zelf knutselen en berekenen maar dat gaat 99.9% van de mensen te ver.

Zo'n scherm is toch echt wel de #1 requirement van een energiebedrijf app?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/btp2y7_TaJ8cNGP6EddoBYBi234=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jqCIY0GhDowN6ovbxJSindPS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pelt
w00key schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 14:00:
[...]

Ja en nee, dat kan met elke P1 meter natuurlijk, hier met ANWB heb ik een HomeWizard Energy meter aan Home Assistant hangen.

Maar dat neemt niet weg dat het mist bij Zonneplan. Je kan niet de netto netto euro bedragen krijgen via hun app of P1 meter; je kan altijd zelf knutselen en berekenen maar dat gaat 99.9% van de mensen te ver.

Zo'n scherm is toch echt wel de #1 requirement van een energiebedrijf app?

[Afbeelding]
Ik zit zelf (nog) niet bij Zonneplan dus kan het niet testen, maar uit de documentatie van die onofficiele integratie haal ik onderstaande, waarbij de nettobedragen worden genoemd.
Additional sensors: (available when you have a energy contract)
Current Zonneplan Electricity tariff: €/kWh
The full Electricity forecast is available as a forecast attribute of this sensor
Current Zonneplan Gas tariff: €/m³
8 hours forecast of Zonneplan Electricity tariff: €/kWh (default disabled)
Current electricity usage
Sustainability score

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
pelt schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 14:18:
[...]

Ik zit zelf (nog) niet bij Zonneplan dus kan het niet testen, maar uit de documentatie van die onofficiele integratie haal ik onderstaande, waarbij de nettobedragen worden genoemd.

[...]
Dan mis je nog aftrek energiebelasting, netbeheerkosten, etc. Bijna maar nog niet helemaal, plus je moet dan zelf een A x B = C then sum schermpje in HA in elkaar knutselen. Misschien kan het. Ik verwacht dat als standaard functie in de app.

Maar ik mis het ook niet genoeg om het te bouwen, ik kijk wel in de ANWB app daarvoor en copy-paste de instellingen dan naar het Zonneplan-huisje.

[ Voor 11% gewijzigd door w00key op 17-03-2023 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09:23
Ik ben zelf aan het kijken naar een dynamisch contract, 1 ding is mij echter niet helemaal duidelijk..

Ik verbruik zelf ongeveer 5000kwh per jaar,
ik wek ongeveer 6000kwh op met mijn zonnepanelen.

Echter is de opwekking/verbruik natuurlijk niet evenredig over het gehele jaar..
In de wintermaanden heb ik een hoog verbruik met lage opwekking en vice versa.

Nu begrijp ik dat je met een dynamisch contract dagprijzen (of zelfs uurprijzen) krijgt berekent over je verbruik en teruglevering..

Nu lees ik bij diverse aanbieders het volgende: Voor de energiebelastingen wordt er op traditionele wijze gesaldeerd (daarvan is de prijs immers gelijk). Je betaalt alleen energiebelasting over positief netto verbruik.

Betekent dit wanneer ik dus in mijn geval meer opwek dan verbruik op jaarbasis, het hele jaar geen energiebelasting op mijn KWH tarief krijg? Of wordt dit apart verrekend op 1 of andere manier?

Ik ben namelijk "bang" dat de proefberekeningen die op de diverse sites staan te rooskleurig zijn en er een addertje onder het gras zit..

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

verstappen33 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 15:39:

Betekent dit wanneer ik dus in mijn geval meer opwek dan verbruik op jaarbasis, het hele jaar geen energiebelasting op mijn KWH tarief krijg?
Ja dat klopt, die saldeer je weg.

Maar in jouw geval wordt een dynamisch contract afgeraden. Je kunt beter (het gehele tarief) salderen op jaarbasis bij een traditionele energieleverancier. Zie voor meer info de startpost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Nu online
de Peer schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 15:44:
[...]

Ja dat klopt, die saldeer je weg.

Maar in jouw geval wordt een dynamisch contract afgeraden. Je kunt beter (het gehele tarief) salderen op jaarbasis bij een traditionele energieleverancier. Zie voor meer info de startpost.
Alleen is er nu bijna geen enkele aanbieder die dat aanbiedt. Wel maandelijkse of halfjaarlijkse tarieven, waarbij het maand/zomer overschot wordt afgerekend tegen de TLV. Dan moet @verstappen33 dus ook naar de Terugleververgoeding kijken en niet alleen voor die 1000 kWh teruglevering maar ook voor wat hij in de zomer meer opwekt dan verbruikt. En dat afwegen tegen de verwachte kale stroomprijs die de teruggeleverde kWh kunnen opbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 06:44
bilgy_no1 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 17:03:
[...]

Alleen is er nu bijna geen enkele aanbieder die dat aanbiedt. Wel maandelijkse of halfjaarlijkse tarieven, waarbij het maand/zomer overschot wordt afgerekend tegen de TLV. Dan moet @verstappen33 dus ook naar de Terugleververgoeding kijken en niet alleen voor die 1000 kWh teruglevering maar ook voor wat hij in de zomer meer opwekt dan verbruikt. En dat afwegen tegen de verwachte kale stroomprijs die de teruggeleverde kWh kunnen opbrengen.
Klopt dit wel? Ik heb een soortgelijke situatie als @verstappen33 (ruim meer opwek dan verbruik) en heb een variabel contract bij Budget Energie. Ik ben in de veronderstelling dat als ik zeg een jaar bij Budget blijf, ze gewoon over dat jaar de opwek en verbruik tegen elkaar verrekenen en ik over het overschot de TLV krijg.

Ik hoor graag of mijn aanname correct is, anders zijn dynamische tarieven wellicht toch interessant om te onderzoeken gezien mijn TLV maar 11 cent is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
JeroenVerweij schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 17:40:
[...]

Klopt dit wel? Ik heb een soortgelijke situatie als @verstappen33 (ruim meer opwek dan verbruik) en heb een variabel contract bij Budget Energie. Ik ben in de veronderstelling dat als ik zeg een jaar bij Budget blijf, ze gewoon over dat jaar de opwek en verbruik tegen elkaar verrekenen en ik over het overschot de TLV krijg.

Ik hoor graag of mijn aanname correct is, anders zijn dynamische tarieven wellicht toch interessant om te onderzoeken gezien mijn TLV maar 11 cent is.
Salderen moet op jaarbasis, zie punt 2 op https://www.eigenhuis.nl/.../variabel-energiecontract

Er zijn leveranciers dat het even maandelijks probeerden maar die werden op hun vingers getikt, BudgetEnergie heeft besloten daarmee te stoppen. Ik zou opzoeken bij je eigen leverancier hoe ze dat precies verwerken, en als ze het fout doen, overstappen of zeuren bij ACM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Nu online
JeroenVerweij schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 17:40:
[...]

Dan moet je even kijken hoe jouw aanbieder dat doet.

Bij Greenchoice las ik het volgende: https://www.greenchoice.nl/zonnepanelen/salderingsregeling/

Daarin wordt verwezen naar 'tariefperiode' waarbinnen het kale tarief wordt gesaldeerd. Dat is dus een maand of 6 maanden op dit moment. Ze bieden nu (nog) geen jaarcontract aan.

Bij Budget weet ik het niet. Moet je echt even in je voorwaarden nakijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

bilgy_no1 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 17:03:
[...]

Alleen is er nu bijna geen enkele aanbieder die dat aanbiedt.
ze zullen wel moeten. dat is de wet. Het type contract doet er daarbij niet toe.

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 17-03-2023 18:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Nu online
de Peer schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 17:59:
[...]

ze zullen wel moeten. dat is de wet. Het type contract doet er daarbij niet toe.
Laten we niet weer de discussie te ver off-topic laten gaan over salderen bij niet-dynamische leveranciers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
bilgy_no1 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 18:01:
[...]

Laten we niet weer de discussie te ver off-topic laten gaan over salderen bij niet-dynamische leveranciers.
Het is wel een belangrijk verschil van vast vs dynamisch, dat je op 0 kWh netto verbruik ook voor 0 afrekent. Dat is niet meer het geval bij dynamische leveranciers en ondanks druk vanuit politiek, vereniging eigen huis en ACM zoeken bedrijven als Green Choice dus de grens op - soort van jaarlijks salderen, maar toch niet helemaal.

Doe mij dan maar volledig dynamisch, dan weet je precies wat je krijgt en zonder risico opslag / epic winstmarge (variable, eerste 6 maanden vast 41 / 36 cent nu bij Eneco).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Nu online
w00key schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 18:46:
[...]

Het is wel een belangrijk verschil van vast vs dynamisch, dat je op 0 kWh netto verbruik ook voor 0 afrekent. Dat is niet meer het geval bij dynamische leveranciers en ondanks druk vanuit politiek, vereniging eigen huis en ACM zoeken bedrijven als Green Choice dus de grens op - soort van jaarlijks salderen, maar toch niet helemaal.

Doe mij dan maar volledig dynamisch, dan weet je precies wat je krijgt en zonder risico opslag / epic winstmarge (variable, eerste 6 maanden vast 41 / 36 cent nu bij Eneco).
Klopt. Het is relevant om te weten welke aanbieder op welke manier saldeert. Maar discussies over wat 'moet' of 'zou moeten' gaan volgens mij te ver buiten het topic en zijn een herhaling van een onlangs gevoerde discussie.

Maar goed, wat is nou gunstig: vast of dynamisch? Zit hier zelf ook aan te rekenen ivm installatie PV binnenkort.

Als ik even snel reken met:
Verbruik: 7000 kWh per jaar (warmtepomp...)
PV installatie: 12 panelen van 400 Wp
Kosten: 6300
KWh opbrengst: 3500 (Ligging O/W, voorzichtige raming leverancier), verval 0,5% per jaar
Salderen belastingen à: €0.15245
Kaal tarief: 0,00
€50 pj onderhoud en na 15 jaar een nieuwe inverter
Gemiddeld dynamisch tarief: €0,30 all-in
Vast tarief: €0,39

Dan kom ik op een rendement van 5% over 30 jaar en terugverdientijd (TVT) van 14 jaar.

Indien ik voor kaal tarief €0,10 gebruik, dan wordt dit 12% en iets korter dan 8 jaar TVT.

Als stroom weer richting langjarig gemiddelde gaat en kaal rond €0,05 kost: 8% rendement en 10 jaar TVT.

Bij 100% salderen en stroom all-in €0,39 per kWh (dus kale prijs 0,23755 per kWh) is de situatie van de PV erg gunstig: 20% rendement en 5 jaar TVT.

Echter... We verbruiken 3500 kWh meer dan we opwekken. Daarover betalen we gemiddeld €0,09 per kWh meer dan bij dynamisch. Als ik daarvoor compenseer wordt het rendement 14% en TVT 7 jaar. Ik heb hierbij overigens geen afbouw van het salderen ingerekend, dus deze casus wordt iets minder.

Kortom, de vraag is welke prijs ik met mijn kWh ga behalen. Dynamisch voelt eerlijk en levert ook bij een gemiddeld lage prijs een acceptabel rendement op. Maar zolang salderen nog levert dat een iets hoger (en zekerder) rendement op.

EDIT:
Heb nog even gekeken naar de tarieven afgelopen jaar uit deze post: firecaps30 in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."

Dan lijkt het erop dat de EUR 0,10 per kWh kaal tarief die ik voor dynamisch hanteerde wel wat conservatief is. Natuurlijk was afgelopen jaar niet heel representatief, dus ik verwacht niet echt de tarieven rond de EUR 0,95 zoals die eind augustus op de day-ahead markt wel langskwamen in de avonduren... Uiteraard was inkoop vorig jaar ook flink duurder. Maar ik denk dat 0,10 gemiddeld wel moet kunnen lukken, aangezien NL nu duurder LNG gebruikt voor het merendeel van de stroom en dus een terugkeer naar EUR 0,05 op korte termijn niet waarschijnlijk lijkt.

Maar goed, als mijn berekeningen enigszins kloppen en de aanname van gemiddeld 0,10 per kWh (let wel ik reken hiermee over 30 jaar) ook, dan zou het prima zijn om bij dynamisch te blijven.

[ Voor 17% gewijzigd door bilgy_no1 op 17-03-2023 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S91
  • Laatst online: 15:45

S91

Stap je over van Vrijopnaam naar Tibber vanwege de kosten... Wordt Tibber duurder en Vrijopnaam goedkoper 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-09 21:22
@S91 Thanks! Staat in de tabel. Best competitieve prijzen zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarf28
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Het lijkt er op dat ze eindelijk de weekend prijzen voor gas bij de EnergyZero leveranciers op tijd gaan weergeven, voor dit weekend staan de prijzen al in de grafiek zie ik!

Tot vorig weekend stonden de prijzen van het weekend vaak pas na het weekend er op of aan het einde van de dag op zaterdag.
Maar dit weekend nu dus al!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FlyingPineapple
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 18-09 23:53
Smuggler schreef op zondag 12 maart 2023 @ 16:15:
[...]

vul de excel sheet in uit de TS.

Zonneplan is per kwh goedkoper
Tibber met het vastrecht.

Dus wat uiteindelijk het goedkoopste is, hangt af van je verbruik.
verder zit je als je zonnepanelen hebt nog met salderen waardoor overstappen ongunstig kan zijn in bepaalde periodes van het jaar.
Ik heb uiteindelijk ChatGPT gebruikt om het uit te rekenen, leek me wel geinig. Ik heb geen zonnepanelen en verbruik ongeveer 1800 kwh per jaar.

Volgens ChatGPT ben ik dan iets goedkoper uit bij Zonneplan, het verschil in basiskosten zou voor mij 5 euro zijn op jaarbasis. Voor die 5 euro per jaar ga ik niet overstappen, ik ben namelijk zeer tevreden over Tibber.

Maar nu het interessante deel... ik heb ChatGPT gevraagd om uit te rekenen wanneer het ene bedrijf nu significant goedkoper zou worden dan de andere.

Als je meer dan 2604 kwh per jaar gebruikt begint Tibber significant goedkoper te worden. Ik kreeg dit mooie gegenereerde schema:

Energy Usage (kWh) Tibber Total Cost (EUR) Zonneplan Total Cost (EUR) Price Difference (EUR)
1400 72.304 65.20 7.104
1600 80.844 67.40 13.444
1800 88.148 83.00 5.148
2000 96.688 98.60 -1.912
2200 105.228 114.20 -8.972
2400 113.768 129.80 -16.032
2600 122.308 145.40 -23.092
2800 130.848 161.00 -30.152
3000 139.388 176.20 -36.812

Wat is AI toch afentoe handig. 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S91
  • Laatst online: 15:45

S91

@FlyingPineapple interessant, weet je ook wat voor energieprijzen vriend ChatGPT vanuit is gegaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Mooie prijswijziging.
Maar als je aan het salderen bent is het maar weer de vraag hoe ze dit verrekenen?
Straks krijgen we allemaal hoge inkoop vergoedingen in de winter, en lage in de zomer als we weer aan het terugleveren zijn.
Om het allemaal maar simpel te houden :).

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Sicco92
FlyingPineapple schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 15:09:
[...]

Ik heb uiteindelijk ChatGPT gebruikt om het uit te rekenen, leek me wel geinig. Ik heb geen zonnepanelen en verbruik ongeveer 1800 kwh per jaar.

Volgens ChatGPT ben ik dan iets goedkoper uit bij Zonneplan, het verschil in basiskosten zou voor mij 5 euro zijn op jaarbasis. Voor die 5 euro per jaar ga ik niet overstappen, ik ben namelijk zeer tevreden over Tibber.

Maar nu het interessante deel... ik heb ChatGPT gevraagd om uit te rekenen wanneer het ene bedrijf nu significant goedkoper zou worden dan de andere.

Als je meer dan 2604 kwh per jaar gebruikt begint Tibber significant goedkoper te worden. Ik kreeg dit mooie gegenereerde schema:

Energy Usage (kWh) Tibber Total Cost (EUR) Zonneplan Total Cost (EUR) Price Difference (EUR)
1400 72.304 65.20 7.104
1600 80.844 67.40 13.444
1800 88.148 83.00 5.148
2000 96.688 98.60 -1.912
2200 105.228 114.20 -8.972
2400 113.768 129.80 -16.032
2600 122.308 145.40 -23.092
2800 130.848 161.00 -30.152
3000 139.388 176.20 -36.812

Wat is AI toch afentoe handig. 😁
Handig in het presenteren van informatie misschien, maar ChatGPT is ook erg goed in onwaarheden presenteren alsof het de waarheid is. Dat is hier ook weer gebeurd. Tibber heeft lage vaste maandlasten (€3,99) en hoge(re) variabele kosten per kWh (€0,02178). Bij Zonneplan is het precies andersom, met hoge(re) maandlasten (€6,25) en lage variabele kosten per kWh (€0,003). Zonder naar de precieze getallen te kijken, kan ik al beredeneren dat ChatGPT hier fout zit.
Tibber zou goedkoper moeten zijn bij een laag verbruik, omdat daar immers de vaste maandlasten een groter aandeel van de totale kosten zijn. Zonneplan zou goedkoper moeten zijn bij een hoog verbruik. De tabel van ChatGPT laat dit precies andersom zien. Het klopt dat er ergens een omslagpunt zit, maar die zit dus ook precies andersom.

Ik zou dus de getallen van ChatGPT ook met een enorme kruiwagen aan zout nemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertje30
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12-06 20:19
Hier ben ik ook benieuwd naar.
Heb een vergelijkbaar verbruik. En wek ook meer stroom op dan ik verbruik. Welk dynamisch contract ik ook invul op hun website (bijv Zonneplan) kom ik op fors lagere kosten uit dan ik nu met een variabel contract betaal.

Daarom zie ik door de bomen het bos niet meer gezien de adviezen die op het forum worden gegeven bij meer opwek dan verbruik juist geen dynamisch contract te kiezen.
verstappen33 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 15:39:
Ik ben zelf aan het kijken naar een dynamisch contract, 1 ding is mij echter niet helemaal duidelijk..

Ik verbruik zelf ongeveer 5000kwh per jaar,
ik wek ongeveer 6000kwh op met mijn zonnepanelen.

Echter is de opwekking/verbruik natuurlijk niet evenredig over het gehele jaar..
In de wintermaanden heb ik een hoog verbruik met lage opwekking en vice versa.

Nu begrijp ik dat je met een dynamisch contract dagprijzen (of zelfs uurprijzen) krijgt berekent over je verbruik en teruglevering..

Nu lees ik bij diverse aanbieders het volgende: Voor de energiebelastingen wordt er op traditionele wijze gesaldeerd (daarvan is de prijs immers gelijk). Je betaalt alleen energiebelasting over positief netto verbruik.

Betekent dit wanneer ik dus in mijn geval meer opwek dan verbruik op jaarbasis, het hele jaar geen energiebelasting op mijn KWH tarief krijg? Of wordt dit apart verrekend op 1 of andere manier?

Ik ben namelijk "bang" dat de proefberekeningen die op de diverse sites staan te rooskleurig zijn en er een addertje onder het gras zit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

petertje30 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 20:30:
Hier ben ik ook benieuwd naar.
Heb een vergelijkbaar verbruik. En wek ook meer stroom op dan ik verbruik. Welk dynamisch contract ik ook invul op hun website (bijv Zonneplan) kom ik op fors lagere kosten uit dan ik nu met een variabel contract betaal.
zeker weten?
Neem je dan ook het salderen op jaarbasis mee in je vergelijking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertje30
  • Laatst online: 12-06 20:19
Ik vul het verbruik en teruglevering in van onze laatste jaarafrekening.
de Peer schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 20:40:
[...]

zeker weten?
Neem je dan ook het salderen op jaarbasis mee in je vergelijking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingPineapple
  • Laatst online: 18-09 23:53
S91 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 15:33:
@FlyingPineapple interessant, weet je ook wat voor energieprijzen vriend ChatGPT vanuit is gegaan?
Geen, ik heb 'm alleen met de basiskosten laten rekenen. De variabele energietarieven ZOUDEN immers vrijwel overal gelijk moeten zijn. (Al kan dat in de praktijk weleens anders uitvallen uiteraard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hremijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 19:14
Smuggler schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 16:13:
[...]

Mooie prijswijziging.
Maar als je aan het salderen bent is het maar weer de vraag hoe ze dit verrekenen?
Straks krijgen we allemaal hoge inkoop vergoedingen in de winter, en lage in de zomer als we weer aan het terugleveren zijn.
Om het allemaal maar simpel te houden :).
In tarieven blad maart 2023 staat het volgende:
Wek je met eigen zonnepanelen thuis meer zonnestroom op dan je jaarlijks verbruikt dan ontvang je
hiervoor een terugleververgoeding. De vergoeding bedraagt € 0,05 per kWh.
Zie: https://www.vrijopnaam.nl...d-2023M3-Dynamisch-V2.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
hremijn schreef op zondag 19 maart 2023 @ 08:51:
[...]

In tarieven blad maart 2023 staat het volgende:
Wek je met eigen zonnepanelen thuis meer zonnestroom op dan je jaarlijks verbruikt dan ontvang je
hiervoor een terugleververgoeding. De vergoeding bedraagt € 0,05 per kWh.
Zie: https://www.vrijopnaam.nl...d-2023M3-Dynamisch-V2.pdf
Bijzonder.dus terugleveren is bij deze partij niet dynamisch. @Sicco92 hoe gaan we dit nu weer verwerken in de ts?
Maar daar ging mijn opmerking niet over. Dat ging over het stuk binnen de salderingsregeling.
Waarbij er nu verschillende tarieven door het jaar gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hremijn
Smuggler schreef op zondag 19 maart 2023 @ 09:03:
[...]

Bijzonder.dus terugleveren is bij deze partij niet dynamisch. @Sicco92 hoe gaan we dit nu weer verwerken in de ts?
Maar daar ging mijn opmerking niet over. Dat ging over het stuk binnen de salderingsregeling.
Waarbij er nu verschillende tarieven door het jaar gebruikt worden.
Volgens de contractvoorwaarden stroom en gas dynamisch doen ze niet aan klanten die zelf stroom opwekken.

..7. Salderen en terugleververgoeding
Het is (vooralsnog) niet mogelijk om gebruik te maken van het dynamisch tarief, indien je zelf
zonnestroom opwekt met zonnepanelen op eigen dak. Wanneer sprake is van invoeding op het
elektriciteitsnet gedurende de looptijd van het dynamisch contract, wordt dit omgezet naar het
Vrijopnaam variabel contract.

https://www.vrijopnaam.nl...amisch-tarief-10-2022.pdf

[ Voor 6% gewijzigd door hremijn op 19-03-2023 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RCBL
  • Niet online
Sicco92 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 16:57:
[...]

Tibber zou goedkoper moeten zijn bij een laag verbruik, omdat daar immers de vaste maandlasten een groter aandeel van de totale kosten zijn. Zonneplan zou goedkoper moeten zijn bij een hoog verbruik.
Ben niet zo goed in rekenen, maar waar zit dan het omslagpunt? Ik wil nl ook naar dynamisch en kan met alleen stroomverbruik kiezen uit Zonneplan of Tibber als de goedkoopste. Waar zit het omslagpunt bij een verbruik van 2500Kwh zoals ik heb?

Volgens het plaatje via de topicstart zou ik naar Zonneplan moeten?!
Maar dan vraag ik mij nog steeds af waar dat omslag punt nu zit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jiKLGRehvsyIgVgtL8ZNWJ41gDo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3vi9m65cI7dq9TDGdknexHXe.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door RCBL op 19-03-2023 09:48 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Jo0p schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 17:31:
[...]

Ik zat voor stroom en gas bij ZP, maar ben vanaf volgende maand overgestapt naar model Engie (ivm TLV ;) ). Ben idd ook benieuwd wat er gaat gebeuren!
Ik ben voor stroom overgestapt naar Energiedirect (ivm salderen) en voor gas bij ZP gebleven. Ging hier prima!

ZP gaf aan dat ik de connect moest terugsturen, maar ik had geappt dat ik die ivm gas graag wilde houden. Was prima!

Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-09 23:15
RCBL schreef op zondag 19 maart 2023 @ 09:43:
[...]

Ben niet zo goed in rekenen, maar waar zit dan het omslagpunt? Ik wil nl ook naar dynamisch en kan met alleen stroomverbruik kiezen uit Zonneplan of Tibber als de goedkoopste. Waar zit het omslagpunt bij een verbruik van 2500Kwh zoals ik heb?
Het omslagpunt zit waar het verschil in tarief het verschil in vastrecht kruist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RCBL
  • Niet online
Bezzerk schreef op zondag 19 maart 2023 @ 10:10:
[...]

Het omslagpunt zit waar het verschil in tarief het verschil in vastrecht kruist?
Zegt mij helemaal niets. Bij hoeveel Kwh is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarf28
  • Niet online
Zijn er meer mensen waarbij de Tibber app crasht als je de uurtarieven probeert te openen sinds gisteravond laat?
Ik heb al geprobeerd de app opnieuw te installeren, en me afgemeld voor het beta programma in de play store, maar helpt allemaal niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
RCBL schreef op zondag 19 maart 2023 @ 10:14:
[...]

Zegt mij helemaal niets. Bij hoeveel Kwh is dat?
probeer eens 1300kwh :) dan zijn die 2 gelijk aan elkaar.

Zelf berekenen doe je zo:
Verschil vastrecht = 2,25 x 12 per jaar = 27 euro. (afgerond)
verschil per kwh = 1,8 cent. (afgerond)

27 euro / 0,018 euro = 1500. kwh waarbij ze allebei hetzelfde kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
edgarf28 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 10:33:
Zijn er meer mensen waarbij de Tibber app crasht als je de uurtarieven probeert te openen sinds gisteravond laat?
Ik heb al geprobeerd de app opnieuw te installeren, en me afgemeld voor het beta programma in de play store, maar helpt allemaal niet
Hier hetzelfde,
Gisteren deed de app het nog wel.
wellicht dat de app na 13:00 weer begint te werken.
Ze hebben gisteren de grafieken een update gegeven, ik denk dat daar ergens een fout is ingeslopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RCBL
  • Niet online
Smuggler schreef op zondag 19 maart 2023 @ 10:33:
[...]

probeer eens 1300kwh :) dan zijn die 2 gelijk aan elkaar.

Zelf berekenen doe je zo:
Verschil vastrecht = 2,25 x 12 per jaar = 27 euro. (afgerond)
verschil per kwh = 1,8 cent. (afgerond)

27 euro / 0,018 euro = 1500. kwh waarbij ze allebei hetzelfde kosten.
Dat helpt.. :) Nogmaals, rekenen is niet mijn sterkste punt.. Zonneplan is dus DE optie bij mijn verbruik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarf28
  • Niet online
Smuggler schreef op zondag 19 maart 2023 @ 10:37:
[...]

Hier hetzelfde,
Gisteren deed de app het nog wel.
wellicht dat de app na 13:00 weer begint te werken.
Ze hebben gisteren de grafieken een update gegeven, ik denk dat daar ergens een fout is ingeslopen.
Ah oke ik ben dus niet de enigste.
Ik heb zelfs gisteravond rond 23u toen ik de vaatwasser inprogrammeerde de tabel nog voor me gehad, dus toen deed ie het nog.
En toen ik in bed lag deed hij het ineens niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-09 12:34
Hier geen problemen met de Tibber app (android 10)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
RCBL schreef op zondag 19 maart 2023 @ 09:43:
[...]

Volgens het plaatje via de topicstart zou ik naar Zonneplan moeten?!
Maar dan vraag ik mij nog steeds af waar dat omslag punt nu zit

[Afbeelding]
Wolfram Alpha is wel handig voor dit soort berekeningen als je het precies wilt weten :) https://www.wolframalpha....178*x%3D6.25*12%2B0.003*x
Omslagpunt ligt bij een jaarverbruik van 1444 kWh, vanaf dan is Zonneplan goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonvanboven
  • Laatst online: 18-09 14:11
edgarf28 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 10:33:
Tibber for iOS 23.08.0 (5) werkt prima.

Tibber; 3-fase Victron 5000 ESS, 60 kWh opslag; Day Ahead Optimizing van @KC27; PV 10kWp sinds 2010, EV sinds 2014; gasloos sinds 2001

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarf28
  • Niet online
Willempie27 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 11:21:
Hier geen problemen met de Tibber app (android 10)
Raar. Android 13 hier (Galaxy S23 Ultra)
Ineens uit het niets was het, volgens mij is er geen eens is een update van de app geweest.
Heb ook mn toestel al herstart en de app opnieuw geïnstalleerd, maar blijft crashen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Laatst online: 17-09 21:41
edgarf28 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 07:45:
Het lijkt er op dat ze eindelijk de weekend prijzen voor gas bij de EnergyZero leveranciers op tijd gaan weergeven, voor dit weekend staan de prijzen al in de grafiek zie ik!

Tot vorig weekend stonden de prijzen van het weekend vaak pas na het weekend er op of aan het einde van de dag op zaterdag.
Maar dit weekend nu dus al!
Gekkenhuis :D
Vorige week maandag erachter komen dat tijdens het weekend de gasprijs ineens sterk gestegen is. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WishmasterNL
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:43

WishmasterNL

XBOX: WishmasterNLD

Inmiddels toch de stap genomen en de aanvraag gedaan bij Zonneplan.
Bij goedkeuring vanaf 7 April de levering.

Eind vorig jaar de Univé aanbieding bij Greenchoice genomen voor meer zekerheid. Maar met de huidige prijzen loont het om de boete van 2x €100 gewoon te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hremijn
Arnout schreef op zondag 19 maart 2023 @ 15:46:
[...]

Gekkenhuis :D
Vorige week maandag erachter komen dat tijdens het weekend de gasprijs ineens sterk gestegen is. :X
Er waren voor vorig weekend hier al een aantal berichten over de hogere prijs dus er zijn tweakers die het wel wisten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edgarf28
  • Niet online
edgarf28 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 13:39:
[...]

Raar. Android 13 hier (Galaxy S23 Ultra)
Ineens uit het niets was het, volgens mij is er geen eens is een update van de app geweest.
Heb ook mn toestel al herstart en de app opnieuw geïnstalleerd, maar blijft crashen
Er is inmiddels een update van de Tibber app uitgekomen en hij werkt weer! :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mindstorms
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-04 03:47
@Sicco92 Er is een nieuwe aanbieder, de AtoomAlliantie. De prijs lijkt met €6,05 per product per maand (en vast maandbedrag) en opslag van €0,025652/kWh en €0,087846/m3 niet slecht. Certificaten van Oorsprong voor kernenergie is ook weer eens wat anders dan zon/wind...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hremijn
Mindstorms schreef op maandag 20 maart 2023 @ 07:37:
@Sicco92 Er is een nieuwe aanbieder, de AtoomAlliantie. De prijs lijkt met €6,05 per product per maand (en vast maandbedrag) en opslag van €0,025652/kWh en €0,087846/m3 niet slecht. Certificaten van Oorsprong voor kernenergie is ook weer eens wat anders dan zon/wind...
Ik zie graag even de leveringsvoorwaarden voor ik iets doe met een leverancier, maar die zijn moeilijk te vinden.
Ze willen dat ik eerst mijn gegevens invul voordat ik een aanbod krijg.Dat zie ik niet bij andere leveranciers.
Heb je een aanbieding van deze leverancier en staan daar ook de leveringsvoorwaarden bij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezzerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hremijn
Inderdaad, was waarschijnlijk nog niet helemaal wakker bij het zoeken.
Ik zocht dit:
https://bestanden.opensou...en%20kleinverbruikers.pdf
Ziet er wel standaard uit.
Ze salderen. Je betaalt de inkoopvergoeding als je na het salderen ook nog teruglevert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arnout
  • Laatst online: 17-09 21:41
hremijn schreef op zondag 19 maart 2023 @ 17:58:
[...]

Er waren voor vorig weekend hier al een aantal berichten over de hogere prijs dus er zijn tweakers die het wel wisten.
Ik doelde meer op het feit dat je als aanbieder van uur/dagprijzen je dus een app hebt, waarin je die prijzen weergeeft, maar structureel (!) niet in het weekend, omdat diegene dat dat moet doen vrij heeft ofzo? :X :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezzerk
hremijn schreef op maandag 20 maart 2023 @ 08:53:
[...]

Inderdaad, was waarschijnlijk nog niet helemaal wakker bij het zoeken.
Ik zocht dit:
https://bestanden.opensou...en%20kleinverbruikers.pdf
Ziet er wel standaard uit.
Ze salderen. Je betaalt de inkoopvergoeding als je na het salderen ook nog teruglevert.
Maar erg summier verwoord. Ze salderen, dat geven ze ook aan (logisch want wettelijk verplicht), maar hoe is niet duidelijk. Of heb je die info ergens anders nog duidelijker gevonden?
Wanneer u zelf energie opwekt en eventueel een deel daarvan teruglevert, wordt voor de Kleinverbruikaansluiting de salderingsregeling toegepast.
• Voor alle elektriciteit die u meer opwekt dan verbruikt geldt een terugleververgoeding die gelijk is aan de EPEX Day Ahead gewogen gemiddelde uurprijs. Daarnaast betaalt u de inkoopvergoeding voor teruglevering per kWh.
Per week, maand, kwartaal of per jaar. Er staat niet zoveel…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hremijn
Arnout schreef op maandag 20 maart 2023 @ 09:03:
[...]

Ik doelde meer op het feit dat je als aanbieder van uur/dagprijzen je dus een app hebt, waarin je die prijzen weergeeft, maar structureel (!) niet in het weekend, omdat diegene dat dat moet doen vrij heeft ofzo? :X :D
Nee omdat het automatische systeem die dat bij houdt het niet doet.
Het is niet alleen in het weekend het is ook 's nachts dat het niet werkt.
Ze hebben vast geen medewerker die de hele tijd zit te checken of dat grafiekje werkt in de app, dus om het te repareren moet er iemand klagen bij de klantenservice. En als er genoeg klagen gaat iemand vast wat doen.
Het grafiekje levert bij de meeste aanbieders de kale prijs incl/excl btw en niet de werkelijke prijs, dus voor vergelijken is het sowieso niet bruikbaar. Wel mooi voor de trend natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jusch
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-05 08:37

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

hremijn schreef op maandag 20 maart 2023 @ 11:04:
[...]

Nee omdat het automatische systeem die dat bij houdt het niet doet.
Het is niet alleen in het weekend het is ook 's nachts dat het niet werkt.
Ze hebben vast geen medewerker die de hele tijd zit te checken of dat grafiekje werkt in de app, dus om het te repareren moet er iemand klagen bij de klantenservice. En als er genoeg klagen gaat iemand vast wat doen.
Het grafiekje levert bij de meeste aanbieders de kale prijs incl/excl btw en niet de werkelijke prijs, dus voor vergelijken is het sowieso niet bruikbaar. Wel mooi voor de trend natuurlijk.
Tibber en Zonneplan geven gewoon een all-in prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• everlast666
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01-09 09:20
Hallo, ik ben nieuw in de wereld van dynamische energie en ben me aan t verdiepen wat te doen. Hier al een en ander doorgelezen maar zie eerlijk door de bomen het bos niet meer. Wat is mijn situatie en voorkeuren.

Ik rijd electrisch. 5500KW gaat er per jaar door mijn laadpaal naar mijn auto. Kia EV6

3500KW resteert voor mij prive, totaal 9000kw.

1576 Kuub gas per jaar.

Ik wil het liefst naar een aanbieder die en electra en gas levert en wil heel graag naar een aanbieder die (a la Tibber) ervoor zorgt dat mijn 5500KW op t meest gunstige moment wordt geladen. Uit zichzelf, dus niet dat ik hier handmatig wat voor moet doen, want dat houd ik toch niet vol.

Wel moet ik de zekerheid hebben dat ie op een bepaalde tijd vol is de auto.

Ik werk 2 halve dagen per week thuis en ook in t weekend staat de auto veel bij de deur. Ik zet m iedere avond aan de laadpaal al was t alleen maar omdat ik in de ochtend de auto en daarmee de accu verwarmd wil hebben. Dus dat deed ik toch al.

Ik zit nu bij pure energie. Zij bieden (nog) geen dynamisch contract. Wat adviseren jullie mij te doen ?

ps. Traditionele laadpaal aangesloten op 1x35kw met separate loadbalancer (dus niet via de slimme meter) en tevens een slimme meter aanwezig in de meterkast waarvan de UTP aansluiting dus beschikbaar is _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door everlast666 op 20-03-2023 12:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
everlast666 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 12:50:
Hallo, ik ben nieuw in de wereld van dynamische energie en ben me aan t verdiepen wat te doen. Hier al een en ander doorgelezen maar zie eerlijk door de bomen het bos niet meer. Wat is mijn situatie en voorkeuren.

Ik rijd electrisch. 5500KW gaat er per jaar door mijn laadpaal naar mijn auto. Kia EV6

1576 Kuub gas per jaar.

Ik wil het liefst naar een aanbieder die en electra en gas levert en wil heel graag naar een aanbieder die (a la Tibber) ervoor zorgt dat mijn 5500KW op t meest gunstige moment wordt geladen. Uit zichzelf, dus niet dat ik hier handmatig wat voor moet doen, want dat houd ik toch niet vol.

Ik werk 2 halve dagen per week thuis en ook in t weekend staat de auto veel bij de deur. Ik zet m iedere avond aan de laadpaal al was t alleen maar omdat ik in de ochtend de auto en daarmee de accu verwarmd wil hebben. Dus dat deed ik toch al.

Ik zit nu bij pure energie. Zij bieden (nog) geen dynamisch contract. Wat adviseren jullie mij te doen ?

ps. Traditionele laadpaal aangesloten op 1x35kw met separate loadbalancer (dus niet via de slimme meter) en tevens een slimme meter aanwezig in de meterkast waarvan de UTP aansluiting dus beschikbaar is _/-\o_
Ik kan helaas geen apps vinden die de KIA 6 kunnen aansturen voor het laden. (behalve de tibber app). maar als tibber het kan zullen er genoeg onafhankelijke apps beschikbaar zijn denk ik zo.
Kia schijnt zelf iets in de app te hebben zitten, maar mijn zoektocht daarnaar toe heb ik al snel opgegeven.
Als het aan de auto kan niet lukt dan moet je naar een slim iets aan de andere kant gaan, de laadpaal.
Ik heb geen idee wat voor laadpaal je hebt, maar wellicht kan je die upgraden naar iets dat te sturen is zoals een Eassee.

Maar zou inderdaad met dat stroomverbruik en de hoeveelheid die je kan sturen overstappen naar dynamisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReSpawN
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 19:24

ReSpawN

Age of the Geek, baby!

Reeds overgestapt van Next Energy naar Zonneplan. Puur om prijs van zowel gas als elektra. Ik moet het nog even aanzien wat ik in de zomer doe gezien ik meer opwek dan dat ik gebruik maar dat zien we medio mei wel weer.

Age of the Geek, baby!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:25

1576 Kuub gas per jaar.

Staar je niet blind op de connectiviteit met je auto. Ik rij zelf Cupra maar met de GridIO app kan ik die op elk gewenst(goedkoop) moment laten laten. Ik zie dat Kia ook wordt ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKoetsier
  • Laatst online: 09-08 23:51
Aangezien de gasprijs weer onder de €40,- duikt, was ik wel benieuwd hoe die prijzen zich met de tijd verhouden toen de gasprijzen ook onder de 40 waren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/75B3Rz0Tfi2AV_18ULYQTWjtuZ4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kQsfdkjuGXsQUewYBh7LsLh8.png?f=user_large
Dat was rond eind juli/begin augustus vorig jaar.
Als ik in de Tibber app kijk was dat in de maanden juli/augustus respectievelijk 25 a 26 ct inclusief belastingen.

Nu zitten we rond de 31 a 32 ct. Dus hopelijk gaat dat in de komende dagen/weken steeds verder zakken! In de koude natte maanden ervoor (feb - apr 2021) was dat zelfs 21 ct, dus fingers crossed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13:29
DeKoetsier schreef op maandag 20 maart 2023 @ 15:42:
Aangezien de gasprijs weer onder de €40,- duikt, was ik wel benieuwd hoe die prijzen zich met de tijd verhouden toen de gasprijzen ook onder de 40 waren.
Puur uit interesse, hoe kom je aan deze data / grafiek? Ergens gratis te vinden en update dat elke dag? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeKoetsier
jojost1 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 15:49:
[...]

Puur uit interesse, hoe kom je aan deze data / grafiek? Ergens gratis te vinden en update dat elke dag? :)
Here you go:
https://vanhelder.nl/zakelijke-energie/actuele-beursprijzen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lecenten
DeKoetsier schreef op maandag 20 maart 2023 @ 15:42:

...

Als ik in de Tibber app kijk was dat in de maanden juli/augustus respectievelijk 25 a 26 ct inclusief belastingen.

Nu zitten we rond de 31 a 32 ct. Dus hopelijk gaat dat in de komende dagen/weken steeds verder zakken! In de koude natte maanden ervoor (feb - apr 2021) was dat zelfs 21 ct, dus fingers crossed!
Alleen al de energiebelasting is incl BTW nu 8 cent hoger dan in de tweede helft van 2022. Dus die prijzen van vroeger komen niet snel terug en dat komt door belastingen. Van de huidige prijs van zeg 30 cent is 18 cent belasting.

Als je een all-in prijs van 21 cent terug wil hebben, dan mag de inkoopprijs incl inkoopkosten niet hoger zijn dan 5 cent. Met daarop dan 16 cent belasting :'(

Die hogere belastingen waren mede bedoeld om het energieplafond te financieren. Nu de prijzen weer onder het plafond duiken zijn we daardoor met zijn allen dus flink duurder uit. Bij gas idem dito.

En die belastingen gaan vast niet weer omlaag, want goed voor het miljeu en zo :?

[ Voor 12% gewijzigd door Lecenten op 20-03-2023 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKoetsier
Lecenten schreef op maandag 20 maart 2023 @ 16:38:
[...]

Alleen al de energiebelasting is incl BTW nu 8 cent hoger dan in de tweede helft van 2022. Dus die prijzen van vroeger komen niet snel terug en dat komt door belastingen. Van de huidige prijs van zeg 30 cent is 18 cent belasting.

Als je een all-in prijs van 21 cent terug wil hebben, dan mag de inkoopprijs incl inkoopkosten niet hoger zijn dan 5 cent. Met daarop dan 16 cent belasting :'(
Ik vergelijk toch met 2021? Ik geloof dat het daar ook 21% boven op de energiebelasting was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
DeKoetsier schreef op maandag 20 maart 2023 @ 16:44:
[...]

Ik vergelijk toch met 2021? Ik geloof dat het daar ook 21% boven op de energiebelasting was.
Klopt, de BTW is even hoog als in 2021. Energiebelasting/ODE is nu ook hoger dan in 2021, maar dat is niet veel voor stroom. Voor gas is het wel stukken hoger.

En de plannen voor de toekomst zijn, je raadt het al, nog hogere belastingen. Dus die prijzen van vroeger komen waarschijnlijk niet meer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liev
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 20:08
Info reeds gevonden.

[ Voor 91% gewijzigd door Liev op 20-03-2023 18:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17-09 09:46

1576 Kuub gas per jaar.

Ik zou eens naar Zonneplan kijken icm met de Zonneplan lader. Die is in staat om in die combinatie op de meest gunstige tijden te laden: https://www.zonneplan.nl/laadpaal

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickoa
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-09 09:58
In het excel document staat nog een tarief van Frank van boven de 20ct

In een aanvraag op hun website staat 7,99 ct.
Is dit door hun aangepast? Of zie ik het verkeerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KYYo0haxLTEnJwyWnhDqZiJ95h0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/daAH8zYlRMUa59PM2K1GHInC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:03
Lecenten schreef op maandag 20 maart 2023 @ 16:38:
[...]

Die hogere belastingen waren mede bedoeld om het energieplafond te financieren. Nu de prijzen weer onder het plafond duiken zijn we daardoor met zijn allen dus flink duurder uit. Bij gas idem dito.

En die belastingen gaan vast niet weer omlaag, want goed voor het miljeu en zo :?
Ehm nee? edit: mix-'n-match fout.
In 2022 was de energiebelasting (verlaagd naar) 0.03679 en ODE 0.0865, samen 0.12329.
In 2023 is ODE samengevoegd met de energiebelasting à 0.12599.
Exclusief BTW ontloopt het elkaar dus amper. Inclusief BTW laag tarief was 2022 dus in de tweede helft van het jaar 0.022 goedkoper.

In 2021 was het 0.09428 + 0.0851, samen 0.17938. M.a.w. in 2021 was de opslag inclusief BTW 6.5 cent hoger per eenheid dan dit jaar.
Door de exorbitant hoge belastingvermindering in 2022 was het natuurlijk wel een goedkoop jaar, maar dat was dan ook een kunstgreep om de lasten te verlichten.
De belastingvermindering is in 2023 ook hoger dan in 2021.

Tenminste, als je kleinverbruiker bent. Ga je over de 1MWh/jaar dan gelden er andere tarieven die wél flink gestegen zijn.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Raymond P schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 12:05:
[...]

Ehm nee?
In 2022 was de energiebelasting (verlaagd naar) 0.03679 en ODE 0.0865, samen 0.12329.
In 2023 is ODE samengevoegd met de energiebelasting à 0.12599.
Exclusief BTW ontloopt het elkaar dus amper. Inclusief BTW laag tarief was 2022 dus in de tweede helft van het jaar 0.022 goedkoper.
Ehm ja? :) Je kijkt verkeerd in de tabel, je kijkt naar de ODE van gas. Idem in 2021.

Van tweede helft 2022 naar 2023 is stroom 8 cent duurder geworden en gas zelfs 10 cent, alleen door hogere belastingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:03
@Lecenten Ik had het inderdaad gemengd, was eerst gas aan het voorrekenen. :+

Het verschil met 2021 was nihil. Ik had het begin dit jaar voor mijzelf uitgerekend en kwam tot de conclusie dat prima was. Vandaar geen red flag bij mijn som...

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T homass
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-07 23:07
Krijg net de volgende reactie van Frank Energie. Ben blij als het is afgerond, vind het maar weer een mooi verhaal van ze.
Momenteel zijn wij met het RVO in gesprek over de toepassing van het prijsplafond in afrekeningen. Deze gesprekken zitten in een afrondende fase, maar een exacte datum kan ik helaas niet geven. Hierdoor is het niet mogelijk om een afrekening te maken waar de periode februari 2023 (of later) in zit.

Wij moeten wachten op hun uitspraak voordat wij het prijsplafond in afrekeningen kunnen verwerken. Ook wij zien graag dat dit z.s.m. mogelijk wordt zodat wij jou, de klant, van de juiste afrekening kunnen voorzien.

We zullen helaas nog even geduld moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pelt
rickoa schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 11:37:
In het excel document staat nog een tarief van Frank van boven de 20ct

In een aanvraag op hun website staat 7,99 ct.
Is dit door hun aangepast? Of zie ik het verkeerd?

[Afbeelding]
Nee, dat zijn inderdaad de nieuwe prijzen, misschien kan de TS geupdate worden. Is inmiddels namelijk ook aangepast op de website van Frank: https://www.frankenergie.nl/Inkoopvergoeding
T homass schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 14:13:
Krijg net de volgende reactie van Frank Energie. Ben blij als het is afgerond, vind het maar weer een mooi verhaal van ze.

[...]
Reactie waarop?

[ Voor 16% gewijzigd door pelt op 21-03-2023 21:38 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Laatst online: 15:31
Vaste leveringskosten zijn wel omhoog bij Frank.
Boefjes zijn het. Tijdens de tijd dat men veel gas verbruikt vragen ze een hoge vergoeding per eenheid en nu de zuinige maanden beginnen gaan juist de vaste leveringskosten omhoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EmHaKa
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 18-09 20:40

EmHaKa

harêuh

Smuggler schreef op maandag 20 maart 2023 @ 14:27:
[...]
Ik kan helaas geen apps vinden die de KIA 6 kunnen aansturen voor het laden. (behalve de tibber app). maar als tibber het kan zullen er genoeg onafhankelijke apps beschikbaar zijn denk ik zo.
Deze bijvoorbeeld: https://www.domoticz.com/wiki/Vehicles_Hyundai_Kia

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter

Pagina: 1 ... 124 ... 298 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels