w00key schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 18:46:
[...]
Het is wel een belangrijk verschil van vast vs dynamisch, dat je op 0 kWh netto verbruik ook voor 0 afrekent. Dat is niet meer het geval bij dynamische leveranciers en ondanks druk vanuit politiek, vereniging eigen huis en ACM zoeken bedrijven als Green Choice dus de grens op - soort van jaarlijks salderen, maar toch niet helemaal.
Doe mij dan maar volledig dynamisch, dan weet je precies wat je krijgt en zonder risico opslag / epic winstmarge (variable, eerste 6 maanden vast 41 / 36 cent nu bij Eneco).
Klopt. Het is relevant om te weten welke aanbieder op welke manier saldeert. Maar discussies over wat 'moet' of 'zou moeten' gaan volgens mij te ver buiten het topic en zijn een herhaling van een onlangs gevoerde discussie.
Maar goed, wat is nou gunstig: vast of dynamisch? Zit hier zelf ook aan te rekenen ivm installatie PV binnenkort.
Als ik even snel reken met:
Verbruik: 7000 kWh per jaar (warmtepomp...)
PV installatie: 12 panelen van 400 Wp
Kosten: 6300
KWh opbrengst: 3500 (Ligging O/W, voorzichtige raming leverancier), verval 0,5% per jaar
Salderen belastingen à: €0.15245
Kaal tarief: 0,00
€50 pj onderhoud en na 15 jaar een nieuwe inverter
Gemiddeld dynamisch tarief: €0,30 all-in
Vast tarief: €0,39
Dan kom ik op een rendement van 5% over 30 jaar en terugverdientijd (TVT) van 14 jaar.
Indien ik voor kaal tarief €0,10 gebruik, dan wordt dit 12% en iets korter dan 8 jaar TVT.
Als stroom weer richting langjarig gemiddelde gaat en kaal rond €0,05 kost: 8% rendement en 10 jaar TVT.
Bij 100% salderen en stroom all-in €0,39 per kWh (dus kale prijs 0,23755 per kWh) is de situatie van de PV erg gunstig: 20% rendement en 5 jaar TVT.
Echter... We verbruiken 3500 kWh meer dan we opwekken. Daarover betalen we gemiddeld €0,09 per kWh meer dan bij dynamisch. Als ik daarvoor compenseer wordt het rendement 14% en TVT 7 jaar. Ik heb hierbij overigens geen afbouw van het salderen ingerekend, dus deze casus wordt iets minder.
Kortom, de vraag is welke prijs ik met mijn kWh ga behalen. Dynamisch voelt eerlijk en levert ook bij een gemiddeld lage prijs een acceptabel rendement op. Maar zolang salderen nog levert dat een iets hoger (en zekerder) rendement op.
EDIT:
Heb nog even gekeken naar de tarieven afgelopen jaar uit deze post:
firecaps30 in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."
Dan lijkt het erop dat de EUR 0,10 per kWh kaal tarief die ik voor dynamisch hanteerde wel wat conservatief is. Natuurlijk was afgelopen jaar niet heel representatief, dus ik verwacht niet echt de tarieven rond de EUR 0,95 zoals die eind augustus op de day-ahead markt wel langskwamen in de avonduren... Uiteraard was inkoop vorig jaar ook flink duurder. Maar ik denk dat 0,10 gemiddeld wel moet kunnen lukken, aangezien NL nu duurder LNG gebruikt voor het merendeel van de stroom en dus een terugkeer naar EUR 0,05 op korte termijn niet waarschijnlijk lijkt.
Maar goed, als mijn berekeningen enigszins kloppen en de aanname van gemiddeld 0,10 per kWh (let wel ik reken hiermee over 30 jaar) ook, dan zou het prima zijn om bij dynamisch te blijven.
[
Voor 17% gewijzigd door
bilgy_no1 op 17-03-2023 20:14
]