Prima keuze dus, je bent nu aan het kijken of dynamisch iets voor je kan zijn, ongeacht de specifieke aanbieder.
Vrijstaand huis met warmtepomp en 28 pv panelen.
Dit is verbruik 2021,
normaal 6.529 (M) 8.856 (M) 2.327
dal 9.335 (M) 12.500 (M) 3.165
teruglevering normaal 6.300 (M) 9.505 (M) -3.205
teruglevering dal 2.739 (M) 4.048 (M) -1.309
Ik volg de 2 getallen niet die je hier van elkaar aftrekt.
Belangrijk om goed mee te kunnen denken met het advies zijn de volgende getallen.
Totaal verbruik 21.356 kWh?
Opbrengst zonnepanelen: 13.553 kwh?
Het verbuik is dan nog goed op te splitsen in:
Idle verbruik. (wat altijd aan staat)
Stuurbare stroom (de EV bijvoorbeeld)
Seizoensstroom (de warmtepomp die vooral in de winter aan staat),
Seizoensstroom stuurbaar (Als je de warmtepomp dusdanig kan sturen dat je ook in de winter vooral goedkope stroom gebruikt).
Totaal verbruik 21.356 kWh?
Opbrengst zonnepanelen: 13.553 kwh?
Maar als ik deze getallen pak, dan is een dynamische tarief heel snel gunstig.
Zeker als je de EV goed kan sturen, en de Warmtepomp ook nog enigzins stuurbaar is.
Daar komt vanaf deze maand een elektrische auto bij die thuis opgeladen kan worden en niet voor vakantie bedoeld is. Km 10-15k per jaar? Schatting 2000kwh per jaar.
Prima schatting, denk eerder 2000 - tot 3000 kWh per jaar.
Heb je al gekeken hoe je auto slim kan worden opgeladen?
Nu kom ik al zonder deze toekomstige auto al uit bij een dynamisch tarief aanbieder Frank en Next energie bij een energie vergelijker.
Bekijk de Topicstart eens goed met de aanbieders, als je dynamisch gaat moet je momenteel niet uitgaan van traditionele energie vergelijkers of de websites van de aanbieders zelf.
Het lukt ze nog niet om dit eerlijk te kunnen vergelijken. vandaar de uitgebreide startpost in dit topic.
Frank en Next zijn niet de beste aanbieders. frank is vooral duur. en Next heeft kleine lettertjes, zoek als je een aanbieder hebt gevonden het topic eens door op die naam.
Nu denk ik zelf dat dit gezien salderen nooit kan kloppen omdat het piekverbruik in de winter is en dit met de opbrengst in de zomer gecompenseerd moet worden, waarbij dit bij een dynamische aanbieder de opbrengst van pv panelen waarschijnlijk nihil is bij terugleveren (toch?). Even proberen is geen optie omdat gezien het winterverbruik een verkeerde gok 1000+ euro kan schelen.
Ja dat kan, maar normaal ben je geld kwijt door het risico bij een andere partij te leggen. en die zorgen er wel voor dat ze netto eraan verdienen. met diezelfde logica ben je eigenlijk altijd goedkoper uit bij dynamisch.
Maar dit is exclusief de EV, die ik dan weer zeer gunstig bij een daltarief zou kunnen opladen bij een dynamische aanbieder
Mijn aanname is overigens dat de elektriciteitsprijzen verder gaan dalen bij budget energie en mogelijk iets gaan stijgen bij een dynamische aanbieder in de winter tov nu.
Iemand enig idee wat wijsheid is?
Ik denk dat dynamisch heel goed past bij je energie verbruik. maar de juiste details kunnen wel een stuk helpen om daar een weloverwogen beslissing over te maken.
Die seizoens invloeden zullen er zijn, maar volgens mij heb je zoveel meer elektra dan je opwekt, dat dit nadeel ruimschoots wordt opgeheven door de goedkopere prijs van de stroom überhaupt.
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber