Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyrider
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18-07 14:04
hackbard schreef op zondag 12 maart 2023 @ 09:38:
[...]

in die overzicht zitten ook de verbruiksonafhankelijke kosten bij, netbeheer en vaste leveringskosten. Die betaal je dus ook als je niks verbruikt.
Ah ja, dat is waar ook, was ik al weer vergeten. Wel jammer dat het in gas verbruik kosten overzicht komt te staan. Vind ik erg verwarrend.

[ Voor 3% gewijzigd door Skyrider op 12-03-2023 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hremijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 19:14
hackbard schreef op zondag 12 maart 2023 @ 09:18:
[...]

kijk eens op enever.nl/
mijndomein zou nu 1,26 moeten zijn all-in. Trouwens zijn volgens mij bij alle energy-zero resellers de prijzen sinds januari helaas niet meer op het moment dat ze ingaan op hun websites te zien, in het weekend zoals nu soms helemaal niet. En om 15uur de dag ervoor zoals ze beloven, kan helemaal niet.
Er is iets mis bij EnergyZero met de API waardoor er vaak geen updates doorkomen.
Bij de resellers werkt het dan ook niet.
Misschien klagen de klanten niet genoeg anders was het vast al opgelost.

De gasprijs is pas bekend om 6:00 uur en niet om 15:00 uur, dat is voor stroom.
In het weekend is het niet relevant want in het weekend blijft de prijs hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-09 22:31

GG85

.......

earthman schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 12:37:
Die prijzengrafiek van EnergyZero/ANWB is gewoon ronduit misleiding, getuige de grote aantallen mensen die steeds met dezelfde vraag komen.
Misleidend niet direct maar wel een beetje nutteloos. Volgens mij wil 90% de prijs zien incl alles dus waarom men dat niet implementeert is me een raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaRuBe
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-09 21:41
earthman schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 12:37:
Die prijzengrafiek van EnergyZero/ANWB is gewoon ronduit misleiding, getuige de grote aantallen mensen die steeds met dezelfde vraag komen.
sorry, maar dat ben ik niet met je eens. Je mag van mensen verwachten dat ze zich inlezen en goed laten informeren. Mensen die hierin "trappen" hebben hun huiswerk niet gedaan. Op de website, in het contract, in de app en in de mails geeft ANWB meermaals aan dat het kale prijzen betreft.

Echter, ik ben het wel eens dat de ANWB dit beter moet presenteren in de app. Waarom dit zo lang duurt is mij een raadsel, maar van misleiding is geen sprake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18-09 16:12
hremijn schreef op zondag 12 maart 2023 @ 09:49:
[...]

Er is iets mis bij EnergyZero met de API waardoor er vaak geen updates doorkomen.
Bij de resellers werkt het dan ook niet.
Misschien klagen de klanten niet genoeg anders was het vast al opgelost.

De gasprijs is pas bekend om 6:00 uur en niet om 15:00 uur, dat is voor stroom.
In het weekend is het niet relevant want in het weekend blijft de prijs hetzelfde.
het is zondag, 6uur voorbij, en kan jij misschien daar ergens de actuele gasprijs of die van gisteren zien, bijvoorbeeld op https://www.dynamische-en...l/actuele-energieprijzen/ ?
En dan staat nog leuk erbij:
Elke dag om 15:00 uur worden de tarieven van de volgende dag gepubliceerd.
Wordt langzaam tijd dat ze ergens aangeven dat dat met gas niet zo is, en dat ze ook nog een probleem hebben met uberhaupt actuele gasprijzen tonen. Dit is al sinds begin dit jaar mis. Toen ik eens klaagde daar kwam terug dat de vertraging toch weinig impact zou hebben. ;w Idd, het heeft voor mij pas echt impact als de concurrentie duidelijk voordeliger is.
En gelukkig is er nog enever.nl die het wel lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• friketje1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:25
Ik kom er even niet uit.
Ik zit nu bij budgetenergie, waarbij ik alleen al vanwege rancune weg wil, wie weet wat ze nog meer bedenken na het salderingsgedoe.

Vrijstaand huis met warmtepomp en 28 pv panelen.
Dit is verbruik 2021,

normaal 6.529 (M) 8.856 (M) 2.327
dal 9.335 (M) 12.500 (M) 3.165
teruglevering normaal 6.300 (M) 9.505 (M) -3.205
teruglevering dal 2.739 (M) 4.048 (M) -1.309

Daar komt vanaf deze maand een elektrische auto bij die thuis opgeladen kan worden en niet voor vakantie bedoeld is. Km 10-15k per jaar? Schatting 2000kwh per jaar.

Nu kom ik al zonder deze toekomstige auto al uit bij een dynamisch tarief aanbieder Frank en Next energie bij een energie vergelijker.

Nu denk ik zelf dat dit gezien salderen nooit kan kloppen omdat het piekverbruik in de winter is en dit met de opbrengst in de zomer gecompenseerd moet worden, waarbij dit bij een dynamische aanbieder de opbrengst van pv panelen waarschijnlijk nihil is bij terugleveren (toch?). Even proberen is geen optie omdat gezien het winterverbruik een verkeerde gok 1000+ euro kan schelen.

Maar dit is exclusief de EV, die ik dan weer zeer gunstig bij een daltarief zou kunnen opladen bij een dynamische aanbieder

Mijn aanname is overigens dat de elektriciteitsprijzen verder gaan dalen bij budget energie en mogelijk iets gaan stijgen bij een dynamische aanbieder in de winter tov nu.

Iemand enig idee wat wijsheid is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezzerk
  • Laatst online: 14:41
friketje1 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 11:43:

Mijn aanname is overigens dat de elektriciteitsprijzen verder gaan dalen bij budget energie en mogelijk iets gaan stijgen bij een dynamische aanbieder in de winter tov nu.

En wat is je vraag precies?

Je aanname dat de stroomprijzen komende tijd nog stijgen zal vermoedelijk niet juist zijn. Prijzen van stroom gaan nu -richting einde winter- nog zakken gezien de opbrengsten van de wind en pv op nationaal niveau. Kun je terugzien op de grafieken die hier wel gedeeld worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:58

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
friketje1 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 11:43:
Ik kom er even niet uit.
Ik zit nu bij budgetenergie, waarbij ik alleen al vanwege rancune weg wil, wie weet wat ze nog meer bedenken na het salderingsgedoe.
Prima keuze dus, je bent nu aan het kijken of dynamisch iets voor je kan zijn, ongeacht de specifieke aanbieder.
Vrijstaand huis met warmtepomp en 28 pv panelen.
Dit is verbruik 2021,

normaal 6.529 (M) 8.856 (M) 2.327
dal 9.335 (M) 12.500 (M) 3.165
teruglevering normaal 6.300 (M) 9.505 (M) -3.205
teruglevering dal 2.739 (M) 4.048 (M) -1.309
Ik volg de 2 getallen niet die je hier van elkaar aftrekt.
Belangrijk om goed mee te kunnen denken met het advies zijn de volgende getallen.

Totaal verbruik 21.356 kWh?
Opbrengst zonnepanelen: 13.553 kwh?

Het verbuik is dan nog goed op te splitsen in:
Idle verbruik. (wat altijd aan staat)
Stuurbare stroom (de EV bijvoorbeeld)
Seizoensstroom (de warmtepomp die vooral in de winter aan staat),
Seizoensstroom stuurbaar (Als je de warmtepomp dusdanig kan sturen dat je ook in de winter vooral goedkope stroom gebruikt).

Totaal verbruik 21.356 kWh?
Opbrengst zonnepanelen: 13.553 kwh?
Maar als ik deze getallen pak, dan is een dynamische tarief heel snel gunstig.
Zeker als je de EV goed kan sturen, en de Warmtepomp ook nog enigzins stuurbaar is.
Daar komt vanaf deze maand een elektrische auto bij die thuis opgeladen kan worden en niet voor vakantie bedoeld is. Km 10-15k per jaar? Schatting 2000kwh per jaar.
Prima schatting, denk eerder 2000 - tot 3000 kWh per jaar.
Heb je al gekeken hoe je auto slim kan worden opgeladen?
Nu kom ik al zonder deze toekomstige auto al uit bij een dynamisch tarief aanbieder Frank en Next energie bij een energie vergelijker.
Bekijk de Topicstart eens goed met de aanbieders, als je dynamisch gaat moet je momenteel niet uitgaan van traditionele energie vergelijkers of de websites van de aanbieders zelf.
Het lukt ze nog niet om dit eerlijk te kunnen vergelijken. vandaar de uitgebreide startpost in dit topic.
Frank en Next zijn niet de beste aanbieders. frank is vooral duur. en Next heeft kleine lettertjes, zoek als je een aanbieder hebt gevonden het topic eens door op die naam.
Nu denk ik zelf dat dit gezien salderen nooit kan kloppen omdat het piekverbruik in de winter is en dit met de opbrengst in de zomer gecompenseerd moet worden, waarbij dit bij een dynamische aanbieder de opbrengst van pv panelen waarschijnlijk nihil is bij terugleveren (toch?). Even proberen is geen optie omdat gezien het winterverbruik een verkeerde gok 1000+ euro kan schelen.
Ja dat kan, maar normaal ben je geld kwijt door het risico bij een andere partij te leggen. en die zorgen er wel voor dat ze netto eraan verdienen. met diezelfde logica ben je eigenlijk altijd goedkoper uit bij dynamisch.
Maar dit is exclusief de EV, die ik dan weer zeer gunstig bij een daltarief zou kunnen opladen bij een dynamische aanbieder

Ik denk dat dynamisch heel goed past bij je energie verbruik. maar de juiste details kunnen wel een stuk helpen om daar een weloverwogen beslissing over te maken.
Die seizoens invloeden zullen er zijn, maar volgens mij heb je zoveel meer elektra dan je opwekt, dat dit nadeel ruimschoots wordt opgeheven door de goedkopere prijs van de stroom überhaupt.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• friketje1
Verbruik: te slordig gepaste, dit moet het zijn.

normaal 2.327
dal 3.165
teruglevering normaal -3.205
teruglevering dal -1.309

Als de vergelijkers niet kloppen is mijn antwoord eigenlijk al beantwoord.
Ik neem aan dat je mag salderen voor de geldende uur tarieven? De opbrengst pv panelen in de zomer is dan nihil terwijl het verbruik 80% in de winter is voor verwarming (tegen hoger tarief door gebrek aan zonne energie).
Dan maar niet de ev goedkoop opladen.
Dan plan was (voor de EV) om gewoon een tarief voor een jaar vast te zetten als dat weer kan, met een warmtepomp en goede pv opbrengst maakt het dan eigenlijk niet eens veel uit wat het tarief dan is zolang je mag salderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
friketje1 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 12:35:
Verbruik: te slordig gepaste, dit moet het zijn.

normaal 2.327
dal 3.165
teruglevering normaal -3.205
teruglevering dal -1.309

Als de vergelijkers niet kloppen is mijn antwoord eigenlijk al beantwoord.
Ik neem aan dat je mag salderen voor de geldende uur tarieven? De opbrengst pv panelen in de zomer is dan nihil terwijl het verbruik 80% in de winter is voor verwarming (tegen hoger tarief door gebrek aan zonne energie).
Dan maar niet de ev goedkoop opladen.
Dan plan was (voor de EV) om gewoon een tarief voor een jaar vast te zetten als dat weer kan, met een warmtepomp en goede pv opbrengst maakt het dan eigenlijk niet eens veel uit wat het tarief dan is zolang je mag salderen.
Dan nog heb je een verrbuik van 3000 tot 4000kwh per jaar met je EV erbij.
Je saldeert inderdaad tegen de uurtarieven.

Verder heeft wind energie meer invloed op de prijs is in nederland dat zonnepanelen.
Dus als je vrijstaande huis harder afkoelt omdat het waait, dan is de stroom ook goedkoper.

Dan is de vraag welk risico wil je lopen.

naar mijn idee kan je flink besparen op die 3000kwh -> al is het maar 5 cent gegoedkoper dan een normale aanbieder geeft dat 150 euro voordeel, vergelijken met wat je het verschil tussen zomer en winter kan wegsalderen.

Daarnaast is het een mooie stap naar volgende jaren waar salderen elk jaar minder en minder wordt.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-09 11:38

bert pit

asdasd

GG85 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 10:00:
[...]

Misleidend niet direct maar wel een beetje nutteloos. Volgens mij wil 90% de prijs zien incl alles dus waarom men dat niet implementeert is me een raadsel.
(kopietje van mijn antwoord op een soortgelijke vraag)
De berekening is bijna niet te maken. Dit komt doordat over je afgenomen kW altijd belasting betaalt en daarna slechts over een deel van de kW de belasting terugkrijgt. Laten we zeggen dat die grens bij de 3000 kW zit, daarover krijg je circa 597 Euro terug, daarboven niet. Dus zou je precies op de grens zitten dan kun je een zuivere berekening maken en dat grafisch presenteren, anders niet.

Ze zouden dat wel met voorbeelden kunnen verduidelijken echter het grootste deel van de Nederlanders snapt niet hoe het systeem werkt.
Nu met het prijsplafond en de seizoensinvloed die daaroverheen komt en bovendien mensen die een nieuw contract moeten afsluiten per bijvoorbeeld 1 april en daardoor per 1 januari al een hogere prijs betalen..... moet je bijna wiskunde hebben gestudeerd om het nog allemaal te begrijpen en goed te kunnen vergelijken.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hremijn
hackbard schreef op zondag 12 maart 2023 @ 11:04:
[...]

het is zondag, 6uur voorbij, en kan jij misschien daar ergens de actuele gasprijs of die van gisteren zien, bijvoorbeeld op https://www.dynamische-en...l/actuele-energieprijzen/ ?
En dan staat nog leuk erbij:
Elke dag om 15:00 uur worden de tarieven van de volgende dag gepubliceerd.
Wordt langzaam tijd dat ze ergens aangeven dat dat met gas niet zo is, en dat ze ook nog een probleem hebben met uberhaupt actuele gasprijzen tonen. Dit is al sinds begin dit jaar mis. Toen ik eens klaagde daar kwam terug dat de vertraging toch weinig impact zou hebben. ;w Idd, het heeft voor mij pas echt impact als de concurrentie duidelijk voordeliger is.
En gelukkig is er nog enever.nl die het wel lukt.
Ik heb geen idee en het intereseert me niet, want ik weet dat het dezelfde prijs is als gisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezzerk
bert pit schreef op zondag 12 maart 2023 @ 12:49:
[...]

(kopietje van mijn antwoord op een soortgelijke vraag)
De berekening is bijna niet te maken. Dit komt doordat over je afgenomen kW altijd belasting betaalt en daarna slechts over een deel van de kW de belasting terugkrijgt. Laten we zeggen dat die grens bij de 3000 kW zit, daarover krijg je circa 597 Euro terug, daarboven niet. Dus zou je precies op de grens zitten dan kun je een zuivere berekening maken en dat grafisch presenteren, anders niet.

Ze zouden dat wel met voorbeelden kunnen verduidelijken echter het grootste deel van de Nederlanders snapt niet hoe het systeem werkt.
Nu met het prijsplafond en de seizoensinvloed die daaroverheen komt en bovendien mensen die een nieuw contract moeten afsluiten per bijvoorbeeld 1 april en daardoor per 1 januari al een hogere prijs betalen..... moet je bijna wiskunde hebben gestudeerd om het nog allemaal te begrijpen en goed te kunnen vergelijken.
Vreemde beredenering.
De prijs dient gewoon bruto gecommuniceerd te worden en staat los van allerlei voorwaarden die in Nederland allemaal erbij zijn verzonnen en ook elke zoveel tijd kunnen wijzigen; vermindering energiebelasting, eventueel salderen.

De hypotheek die je mogelijk hebt regel je ook bruto met de hypotheekverstrekker, ongeacht mogelijke aftrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18-09 16:12
hremijn schreef op zondag 12 maart 2023 @ 14:17:
[...]

Ik heb geen idee en het intereseert me niet, want ik weet dat het dezelfde prijs is als gisteren.
en die van gisteren interesseert je ook niet? Want zoals gezegt hebben ze die ook nog niet bekend gemaakt..

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• gac
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:38

gac

Morgen is een dag met mooie uurtarieven voor stroom. Als ze de belastingen niet hadden uitgevonden zouden we een aantal uren gratis stroom hebben gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hremijn
hackbard schreef op zondag 12 maart 2023 @ 14:42:
[...]

en die van gisteren interesseert je ook niet? Want zoals gezegt hebben ze die ook nog niet bekend gemaakt..
Nee, want ik betaal niet vandaag voor gisteren.
Ik betaal aan het eind van het jaar,
Wat ik belangrijk vind is of de kosten per maand een beetje in de pas lopen met mijn voorschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingPineapple
  • Registratie: Oktober 2022
  • Nu online
Is Tibber nog wel de goedkoopste voor stroom nu ze de variabele opslag stroom verhoogd hebben? Of is Zonneplan dat nu?

Ik ben een tevreden klant van Tibber al een paar maanden, maar heb ze destijds alleen gekozen omdat ze de goedkoopste waren. Dus ik stap net zo graag weer over naar een ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
FlyingPineapple schreef op zondag 12 maart 2023 @ 16:10:
Is Tibber nog wel de goedkoopste voor stroom nu ze de variabele opslag stroom verhoogd hebben? Of is Zonneplan dat nu?

Ik ben een tevreden klant van Tibber al een paar maanden, maar heb ze destijds alleen gekozen omdat ze de goedkoopste waren. Dus ik stap net zo graag weer over naar een ander.
vul de excel sheet in uit de TS.

Zonneplan is per kwh goedkoper
Tibber met het vastrecht.

Dus wat uiteindelijk het goedkoopste is, hangt af van je verbruik.
verder zit je als je zonnepanelen hebt nog met salderen waardoor overstappen ongunstig kan zijn in bepaalde periodes van het jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• friketje1
Smuggler schreef op zondag 12 maart 2023 @ 12:48:
[...]

Dan nog heb je een verrbuik van 3000 tot 4000kwh per jaar met je EV erbij.
Je saldeert inderdaad tegen de uurtarieven.

Verder heeft wind energie meer invloed op de prijs is in nederland dat zonnepanelen.
Dus als je vrijstaande huis harder afkoelt omdat het waait, dan is de stroom ook goedkoper.

Dan is de vraag welk risico wil je lopen.

naar mijn idee kan je flink besparen op die 3000kwh -> al is het maar 5 cent gegoedkoper dan een normale aanbieder geeft dat 150 euro voordeel, vergelijken met wat je het verschil tussen zomer en winter kan wegsalderen.

Daarnaast is het een mooie stap naar volgende jaren waar salderen elk jaar minder en minder wordt.
Het is alleen de EV die roet in het eten gooit. Mijn gemiddelde verbruik is +/- 0, hangt een beetje van het weer af. Zit dit jaar in de plus schat ik. Dus 2000kw verbruik.

Los daarvan: ik denk dat je redenatie niet klopt. Ik ben erg afhankelijk van het piekvermogen van de pv panelen om in de winter te salderen. Dat is maar een paar uurtjes per dag en op goede dagen verwacht ik dat de prijs in die uurtjes juist erg laag of negatief is. Nu krijg ik daar nog 40 cent voor.

Als 2e: ik denk dat het high risk low reward is om dynamisch te gaan. Nu is er een groot verschil, maar waarschijnlijk gaan de prijzen zullen wel weer wat stabiliseren en dan zal het verschil dynamisch/vast weer kleiner worden. Met spotprijzen loop je dan wel het risico om juist erg veel te betalen. Naast politiek gedoe kun je ook denken aan koudegolven met weinig wind waardoor de kwh prijs boven een euro komt. Moet ook zeggen dat mijn vertrouwen in een goede afhandeling van de energietransitie Siberisch is, oftewel ik verwacht blackouts door tekorten/ontoereikend netwerkt. Bij problemen in de energievoorziening kost mij dat duizenden euro's, dynamisch gaat mij hooguit honderen euro's per jaar opleveren.

Lang verhaal kort: zolang ik kan salderen is is het hopen op een vast contract en gewoon blijven zitten, jammer v/d laadkosten voor de EV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
friketje1 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 17:28:
[...]

Het is alleen de EV die roet in het eten gooit. Mijn gemiddelde verbruik is +/- 0, hangt een beetje van het weer af. Zit dit jaar in de plus schat ik. Dus 2000kw verbruik.

Los daarvan: ik denk dat je redenatie niet klopt. Ik ben erg afhankelijk van het piekvermogen van de pv panelen om in de winter te salderen. Dat is maar een paar uurtjes per dag en op goede dagen verwacht ik dat de prijs in die uurtjes juist erg laag of negatief is. Nu krijg ik daar nog 40 cent voor.
die 40cent is natuurlijk kul,
want je moet eerst die stroom voor 40 cent inkopen voordat je die 40 cent terug krijgt.
de TLV is meestal niet zo hoog.

maar je moet wat je te kort komt ook weer voor 40 cent inkopen.
Als de gemiddelde prijs 20 cent is, hoef je de rest maar voor 20 cent in te kopen.

En de seizoenseffecten zijn inderdaad een ding, dat zal niemand ontkennen.
Een vast contract kan je best beschouwen als een verzekeringen tegen fluctuerende prijzen. die verzekering zal niet gratis zijn, aangezien de aanbieder van het vaste contract risico loopt ipv jij.

en we zullen alleen achteraf kunnen concluderen wat de meest verstandige keus is geweest in een situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Bezzerk schreef op zondag 12 maart 2023 @ 14:40:
[...]

Vreemde beredenering.
De prijs dient gewoon bruto gecommuniceerd te worden en staat los van allerlei voorwaarden die in Nederland allemaal erbij zijn verzonnen en ook elke zoveel tijd kunnen wijzigen; vermindering energiebelasting, eventueel salderen.

De hypotheek die je mogelijk hebt regel je ook bruto met de hypotheekverstrekker, ongeacht mogelijke aftrek.
Leg dan aub uit wat de prijs per kWh is die voor elke situatie geldt en ze die even in een grafiekje. Wel zo verhelderen. Bedankt alvast.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-09 17:03

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Weet iemand een app met alleen uurprijzen van stroom, dus zonder energiecontract?

Wil liever niet dat m'n zoon rechstreeks op mijn Tibber account met het contract zit.

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
ursusMaritimus schreef op zondag 12 maart 2023 @ 18:46:
Weet iemand een app met alleen uurprijzen van stroom, dus zonder energiecontract?

Wil liever niet dat m'n zoon rechstreeks op mijn Tibber account met het contract zit.
android of iOS?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:21

Ik gebruik “energie radar”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23:16

https://www.nordpoolgroup...s/ALL1/Hourly/?view=table

Linkje ook goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPetra
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 28-06-2024
Smuggler schreef op zondag 12 maart 2023 @ 16:15:
[...]

verder zit je als je zonnepanelen hebt nog met salderen waardoor overstappen ongunstig kan zijn in bepaalde periodes van het jaar.
Wat zou een gunstig moment zijn om over te stappen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 12:13
SPetra schreef op zondag 12 maart 2023 @ 19:22:
[...]

Ieder moment in het verleden.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
SPetra schreef op zondag 12 maart 2023 @ 19:22:
[...]

Als je exact even vele opwekt als verbruikt in het jaar.
Dan is het beste overstap moment, de dag dat deze 2 aan elkaar gelijk zijn.

Slechtste overstap moment is wanneer je al meer hebt teruggeleverd dan hebt verbruikt (nu midden maart is dat meestal niet het geval).

Maar nu overstappen zou dat een beperking kunnen zijn om vast te zitten tot volgen jaar december, omdat zonnepanelen nu beginnen op te leveren.
Dan zou je een beetje willen blijven hangen, zodat je weer uitkomt op dat je bijna net zoveel hebt geleverd als dat je hebt afgenomen.

Maar dat hangt allemaal af van hoeveel zonnepanelen je hebt, hoeveel je verbruikt, en wanneer je laatste contract is gestart.
en of je juist nu snel wilt overstappen, of dat je ruimte wilt houden met terugleveren in de toekomst,voor als je nog een keer wilt overstappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezzerk
bert pit schreef op zondag 12 maart 2023 @ 18:43:
[...]

Leg dan aub uit wat de prijs per kWh is die voor elke situatie geldt en ze die even in een grafiekje. Wel zo verhelderen. Bedankt alvast.
Die bruto prijs vind je op enever.nl die voor iedere particulier gelijk is.
Daarna mag je zelf redeneren of die kwh binnen je vermindering energiebelasting valt of daarbuiten.

Of je je eigen realtime opgewekte stroom uit je pv trekt, je thuisbatterij, of alles tegen de op dat moment geldende bruto prijs moet inkopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19:55
[...]

Als 2e: ik denk dat het high risk low reward is om dynamisch te gaan. Nu is er een groot verschil, maar waarschijnlijk gaan de prijzen zullen wel weer wat stabiliseren en dan zal het verschil dynamisch/vast weer kleiner worden. Met spotprijzen loop je dan wel het risico om juist erg veel te betalen. Naast politiek gedoe kun je ook denken aan koudegolven met weinig wind waardoor de kwh prijs boven een euro komt. Moet ook zeggen dat mijn vertrouwen in een goede afhandeling van de energietransitie Siberisch is, oftewel ik verwacht blackouts door tekorten/ontoereikend netwerkt. Bij problemen in de energievoorziening kost mij dat duizenden euro's, dynamisch gaat mij hooguit honderen euro's per jaar opleveren.

Lang verhaal kort: zolang ik kan salderen is is het hopen op een vast contract en gewoon blijven zitten, jammer v/d laadkosten voor de EV.
Jouw casus kun je checken in de Topic Start (eerste post op p. 1 van dit topic). De 'conventional wisdom' is inderdaad dat je bij veel opwekking of rond nul netto verbruik beter af bent bij een vast contract.

Echter... er worden momenteel vooral variabele contracten afgesloten, waarbij het tarief per maand varieert. In dat geval zul je dus waarschijnlijk ook per maand salderen qua kale stroomprijs. Het is dan niet zo dat je opwekking in de zomer nog volledig gebruikt kan worden om je verbruik in de winter af te dekken. Kijk in elk geval goed naar de voorwaarden voor je ergens tekent.

Als de tarief periode inderdaad per maand wordt gehanteerd, dan heb je in de maanden met overschot vooral te maken met de Terugleververgoeding.

De Energiebelasting, ODE en BTW worden echter wel per jaar gesaldeerd.

Bij dynamisch geldt dat ook. Je aanname is dat je teruggeleverde stroom bij dynamisch niets opbrengt, maar dat klopt dus niet. Sowieso saldeer je voor iedere kWh de belastingen, wat betekent dat je ongeveer €0,15-0,17 terugkrijgt per kWh.

Daar bovenop komen de kale prijzen voor de stroom. Die kan niemand precies voorspellen. Hangt ook af van wind, gasprijs, tijdstip van opwekken (panelen op Zuid of Oost/West?). Dit kan soms ook een negatieve prijs zijn, dus handig als je dan juist de auto kunt laden of de airco aan kunt zetten.

Kijk verder even goed naar de aanbieders. De twee die je noemt hebben hier geen al te beste naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezzerk

Moet ook zeggen dat mijn vertrouwen in een goede afhandeling van de energietransitie Siberisch is, oftewel ik verwacht blackouts door tekorten/ontoereikend netwerkt. Bij problemen in de energievoorziening kost mij dat duizenden euro's, dynamisch gaat mij hooguit honderen euro's per jaar opleveren.
Waarom kost een probleem in de energievoorziening extra geld als het gaat om black-outs?
Als jouw regio te maken krijgt met black-outs kun je geen stroom afnemen. Of je nou de rekening betaald bij Vattenfall / Essent of een dynamische leverancier, dan is die rekening €0,- want dan kun je geen stroom afnemen.

Je vergelijk van duizenden euro’s kosten tov honderden euro’s besparen kan ik ook niet volgen. Als stroom dermate duur wordt ben je dit jaar beschermt door het prijsplafond, hebben we de ervaring uit het verleden dat de energieleveranciers die kosten ook hebben en de vaste tarieven later langer hoog blijven om die verliezen te compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Bezzerk schreef op zondag 12 maart 2023 @ 22:50:
[...]

Die bruto prijs vind je op enever.nl die voor iedere particulier gelijk is.
Daarna mag je zelf redeneren of die kwh binnen je vermindering energiebelasting valt of daarbuiten.

Of je je eigen realtime opgewekte stroom uit je pv trekt, je thuisbatterij, of alles tegen de op dat moment geldende bruto prijs moet inkopen.
Prima verwoord en daar zit hem de kneep, waardoor een organisatie als ANWB die getallen niet als exact kan presenteren. Er zitten gewoon teveel variabelen in de getallen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bezzerk
bert pit schreef op maandag 13 maart 2023 @ 08:30:
[...]

Prima verwoord en daar zit hem de kneep, waardoor een organisatie als ANWB die getallen niet als exact kan presenteren. Er zitten gewoon teveel variabelen in de getallen.
Wat een onzin :/

Dit kunnen ze makkelijk, ze doen het niet, daar kan ik je volgen en is ook al vaak hier besproken.
Als er iets helder is, zijn het die tarieven.
Enige wat je ontbreekt in de tarieven die je daar leest zijn vaste belastingen. Daarom kan een private derde partij die berekening wel laten zien en doen ze dat ook.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:54
[...]

Je komt hier met een vraag, @Smuggler probeert je zo goed mogelijk te helpen en vervolgens weet je het zelf wel beter (althans zo lijkt het). Beetje apart maar oke.

Gezien je reactie ben je iemand dat liever x bedrag per maand betaald zodat je "veilig" zit, dan is dynamische tarieven inderdaad niet de juiste keus.

Check vooral goed de voorwaardes (ongeacht waar je heen gaat) want salderen hoe we het kennen is niet meer vanzelf sprekend.

Ik zelf ben blij met de stap, heeft mij dit jaar alleen al meer dan paar honderden euro's bespaard.
Kan je na gaan, het is pas Maart ;).

Vandaag ook weer ~15ct de kWh, dat wil ik wel zien bij een "vast contract" >:).

Ja, gemiddeld is hoger maar nog steeds beduidend stukken lager dan bij een vast contract + onder het prijsplafond.

[ Voor 3% gewijzigd door Jazsie op 13-03-2023 09:39 ]

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bilgy_no1
bert pit schreef op maandag 13 maart 2023 @ 08:30:
[...]

Het lijkt mij eerder logisch om de volledige kWh-prijs te tonen en dan een opmerking erbij dat tot een bepaald verbruik een korting geldt op de Energiebelasting.

Of maak een staafdiagram waar ieder staafje uit een aantal componenten bestaat: kale prijs en heffingen (al dan niet uiteengesplitst).

Sommige aanbieders bieden overigens de mogelijkheid om deze extra kosten aan of uit te zetten in de grafiek. Dat is ook mogelijk.

Maar er zijn dus ook aanbieders die alleen de kale prijs laten zien en ook geen mogelijkheid bieden om de totaalprijs te tonen. Het verwarrende is dat vervolgens in de realisatie tot nu toe wel de totaalprijs wordt gebruikt.

En gezien de frequentie waarmee dit soort vragen (alleen al in dit forum) terugkomt is het op de huidige manier gewoon niet duidelijk genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthman
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-09 09:01
bilgy_no1 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 09:51:
[...]

Het lijkt mij eerder logisch om de volledige kWh-prijs te tonen en dan een opmerking erbij dat tot een bepaald verbruik een korting geldt op de Energiebelasting.
Maar dat is niet waar en volledig onnodig en onlogisch om dat hierbij te betrekken. Je krijgt de volledige 'korting energiebelasting' verrekend/uitbetaald ongeacht je verbruik: zelfs als je 0kWh verbruikt krijg je toch dat bedrag. Die korting hoort dus helemaal niet thuis bij de variabele kosten, maar bij de vaste kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
earthman schreef op maandag 13 maart 2023 @ 10:18:
[...]

Maar dat is niet waar en volledig onnodig en onlogisch om dat hierbij te betrekken. Je krijgt de volledige 'korting energiebelasting' verrekend/uitbetaald ongeacht je verbruik: zelfs als je 0kWh verbruikt krijg je toch dat bedrag. Die korting hoort dus helemaal niet thuis bij de variabele kosten, maar bij de vaste kosten.
Ja, dat klopt. Maar volgens mij werd het hierboven als argument gebruikt om niet de volledige prijs te tonen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lecenten
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 17:28
BobKooistra schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 14:03:
Iemand enig idee waarom de gasprijs vrijdag zo aan het stijgen was?
ICE Dutch TTF Natural Gas Futures - Apr 2023 (TFMBMc1):
52,857 +9,258 (+21,23%)
Zat juist tijden zo rond de 43 / 45.
Een prijsstijging van 21% omdat Franse stakers een paar LNG terminals blokkeren ;(

Ik vond nog een interessant staatje over TTF volumes, zie bijlage. De verhouding fysieke flow (net volume) en de verhandelde hoeveelheid gas is dus gemiddeld ongeveer 1 op 88. Of anders gezegd: tussen de leverancier van het gas en de consument wordt elke m3 gas 88 keer verhandeld. En al die 88 keer wil er iemand wat aan verdienen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MWv-MBBqqIITSWrY3CCmsRXTwjU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qWwKRc3JCGlfyFP2FLD8siH8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-09 07:31
Zometeen een uurtje negatieve prijs (€-0,001) en daarna twee uurtjes €0,000.

Goed moment voor de mensen met overproductie om wat extra saldeerbaar verbruik te creëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

straat schreef op maandag 13 maart 2023 @ 12:32:
Zometeen een uurtje negatieve prijs (€-0,001) en daarna twee uurtjes €0,000.

Goed moment voor de mensen met overproductie om wat extra saldeerbaar verbruik te creëren.
Wat bedoel je hier nu mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• straat
de Peer schreef op maandag 13 maart 2023 @ 12:37:
[...]

Wat bedoel je hier nu mee?
Ik bedoel dat je vanmiddag gratis je auto kan opladen of je huis/water kan verwarmen etc.

Wanneer je meer elektriciteit produceert dan consumeert, dan mag je de energiebelasting (€0,15 per kWh) salderen en is deze energie ook echt gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

straat schreef op maandag 13 maart 2023 @ 12:41:
[...]

Ik bedoel dat je vanmiddag gratis je auto kan opladen of je huis/water kan verwarmen etc.

Wanneer je meer elektriciteit produceert dan consumeert, dan mag je de energiebelasting (€0,15 per kWh) salderen en is deze energie ook echt gratis.
Als je meer produceert dan consumeert, dan kun je toch sowieso je auto opladen met je zonnepanelen? Dan passeert de stroom de slimme meter niet eens.
En dat staat dus los van de dynamische prijzen.

Maar misschien begrijp ik je (alsnog) verkeerd?

En echt gratis zou ik het niet noemen, toch zonde dat je terugleververgoeding misloopt op je PV-overschot.

edit: ik begrijp je alsnog denk ik. Als je op jaarbasis een netto overschot hebt dan saldeer je al je belastingen weg en betaal je dus eigenlijk altijd het kale tarief.

[ Voor 18% gewijzigd door de Peer op 13-03-2023 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

[...]

Dank voor de uitleg, weer zo'n regel die ik niet kende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straat
Ik bedoel niet overproductie op vermogen maar op energie.

Als je per jaar 6000 kWh produceert en 4000 kWh consumeert, dan mag je alle te betalen energiebelasting over die 4000 kWh verrekenen. Als je dan op bepaalde momenten, wanneer de energie gratis in te kopen is, extra consumptie kan creëren dan kan je zo tot 2000 kWh extra energie gebruiken waarvan de inkoopkosten 0 zijn en de belasting te verrekenen is.

Als je vanmiddag energie gaat produceren, loop je helemaal geen terugleververgoeding mis want die is dus 0 of negatief…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:30
De vaatwasser staat nu lekker te draaien. Helaas gisteren al een kookwasje gedaan met de wasmachine, anders had dat zomaar 10-15 cent goedkoper geweest. Voelt toch lekker,15ct per kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

straat schreef op maandag 13 maart 2023 @ 12:57:
Ik bedoel niet overproductie op vermogen maar op energie.
Oke je bedoelt dus overproductie in kWh op jaarbasis/contractbasis..
Als je per jaar 6000 kWh produceert en 4000 kWh consumeert, dan mag je alle te betalen energiebelasting over die 4000 kWh verrekenen. Als je dan op bepaalde momenten, wanneer de energie gratis in te kopen is, extra consumptie kan creëren dan kan je zo tot 2000 kWh extra energie gebruiken waarvan de inkoopkosten 0 zijn en de belasting te verrekenen is.
Ok, ja nu snap ik je. Of het ook echt voordelig is, is me niet duidelijk. Klinkt als sigaar uit eigen doos.
Als je vanmiddag energie gaat produceren, loop je helemaal geen terugleververgoeding mis want die is dus 0 of negatief…
Ja dat is mijn punt: een terugleververgoeding van 0 heb ik liever niet. Vandaar dat ik ook niet snel zal kiezen voor een dynamisch contract in combinatie met zonnepanelen. Bij een regulier contract krijg(kreeg) je 10-90 cent per kWh.

Als je 6000 kWh produceert en 4000 kWh consumeert dan heb je een verkeerd contract afgesloten, dan is dynamisch geen optimale keuze.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 13-03-2023 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Lecenten schreef op maandag 13 maart 2023 @ 12:13:
[...]
Of anders gezegd: tussen de leverancier van het gas en de consument wordt elke m3 gas 88 keer verhandeld. En al die 88 keer wil er iemand wat aan verdienen.
Ik begrijp niets van die staat, ik heb duidelijk niet de financiële achtergrond om de gevolgtrekking te kunnen volgen.
Ik ben in ieder geval blij dat die 88 handelaars niet elk zoveel willen verdienen als onze overheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straat
NietGiftig schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:18:
[...]

Ik begrijp niets van die staat, ik heb duidelijk niet de financiële achtergrond om de gevolgtrekking te kunnen volgen.
Ik ben in ieder geval blij dat die 88 handelaars niet elk zoveel willen verdienen als onze overheid.
Het kunnen bij wijze van spreken best 8 handelaars zijn die 11 keer onder elkaar doorverkopen en daarbij soms wat winst maken en soms wat verlies.

Als er elke keer winst gemaakt zou worden, dan zou dat handelsvolume oneindig groot worden want dan wil iedereen wel meedoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hremijn
[...]

Al de belasting die in Nederland betaalt wordt, wordt gebruikt om Nederland te laten draaien, niet om een of andere dictator rijker te maken. Dus die 15 cent + btw komt weer terug naar je zelf. Is het toch weer gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BobKooistra
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 19-03 11:33
NietGiftig schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:18:
[...]

Maar 88 tussenhandelaren is natuurlijk wel vd gekke. Als ze allemaal 1% pakken kan je nagaan wat de initiële nettoprijs dan wel is.. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
TheBrut3 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:05:
De vaatwasser staat nu lekker te draaien. Helaas gisteren al een kookwasje gedaan met de wasmachine, anders had dat zomaar 10-15 cent goedkoper geweest. Voelt toch lekker,15ct per kWh.
Hier al sinds 12u non-stop 12kWh verbruik. Voelt toch goed :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthman
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-09 09:01
BobKooistra schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:54:
[...]

Maar 88 tussenhandelaren is natuurlijk wel vd gekke. Als ze allemaal 1% pakken kan je nagaan wat de initiële nettoprijs dan wel is.. 8)7
Kunnen best allemaal daytraders zijn die een miniscule winst maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
straat schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:39:
[...]

Het kunnen bij wijze van spreken best 8 handelaars zijn die 11 keer onder elkaar doorverkopen en daarbij soms wat winst maken en soms wat verlies.

Als er elke keer winst gemaakt zou worden, dan zou dat handelsvolume oneindig groot worden want dan wil iedereen wel meedoen.
Het is future handel die op dagbasis cash wordt afgerekend. Het is niet zo dat gas telkens wordt doorverkocht, waarbij bij stijgende prijzen in principe iedereen zou kunnen verdienen. Zoals al een willekeurig ander goed wat telkens wordt doorverkocht. Van de 88 handelaren zijn er maar 2 die ooit het gas in bezit zullen hebben. De producent en de uiteindelijke afnemer die het gaat gebruiken.

De andere 86 verdienen per saldo niets, elke dag gaat er cash van de verkoper naar koper of andersom. Afhankelijk van of de prijs daalt of stijgt. Winst van de een is per definitief even groot als verlies van de ander.

Maar een verhouding van 1 op 88 van fysieke handel ten opzichte van financiele handel (speculatie) zorgt wel voor enorme prijsschommelingen. Dat was mijn punt, dat de prijs 21% stijgt door een paar LNG terminals die (heel tijdelijk) door stakers worden geblokkeerd. Dat komt echt niet doordat er opeens gas tekort is en daarom is het eigenlijk best wel raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
[...]

Je kan ook andersom redeneren:
De eigen opwek brengt nu slechts de belasting op.

Anders gezegd, maakt het niet uit wat de prijs is zolang je maar gelijk of meer produceerd als verbruikt!

Het levert pas echt wat op bij PAP op dynamisch en productie op SAP met knappe TLV.
Dan ben je pas "spekkoper" :*)
Voor zolang als het nog duurt, dat dan weer wel. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
Lecenten schreef op maandag 13 maart 2023 @ 14:44:
[...]

Het is future handel die op dagbasis cash wordt afgerekend. Het is niet zo dat gas telkens wordt doorverkocht, waarbij bij stijgende prijzen in principe iedereen zou kunnen verdienen. Zoals al een willekeurig ander goed wat telkens wordt doorverkocht. Van de 88 handelaren zijn er maar 2 die ooit het gas in bezit zullen hebben. De producent en de uiteindelijke afnemer die het gaat gebruiken.

De andere 86 verdienen per saldo niets, elke dag gaat er cash van de verkoper naar koper of andersom. Afhankelijk van of de prijs daalt of stijgt. Winst van de een is per definitief even groot als verlies van de ander.

Maar een verhouding van 1 op 88 van fysieke handel ten opzichte van financiele handel (speculatie) zorgt wel voor enorme prijsschommelingen. Dat was mijn punt, dat de prijs 21% stijgt door een paar LNG terminals die (heel tijdelijk) door stakers worden geblokkeerd. Dat komt echt niet doordat er opeens gas tekort is en daarom is het eigenlijk best wel raar.
Wees niet bang, het is een verdienmodel.
Niemand zit in de "handel" met alleen maar verlies.
Het is ook een makkelijke manier van handelen, paar muisklikken en weer 1 cent marge gepakt.
"massa is kassa"

Dat de eindgebruiker alles betaald is duidelijk.
Maar de Eneco's van deze wereld kunnen ook zelf direct bij de bron kopen, valt zomaar de tussenhandel weg, maar dat gebeurt dan niet (genoeg). Of dat doen ze wel en de rest is om hun marge op te kloppen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 20-09 11:56
Hoewel stroom op dit moment gratis is qua inkoop word er iets van 16 ct berekend, tot hoever negatief moet de prijs dan gaan om weer zoals vorig jaar echt negatief te worden?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15:46
Deldenaar schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:15:
Hoewel stroom op dit moment gratis is qua inkoop word er iets van 16 ct berekend, tot hoever negatief moet de prijs dan gaan om weer zoals vorig jaar echt negatief te worden?
iets van 16 ct ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

-16 cent inderdaad. dat gaat nooit gebeuren. Vorig jaar is dat ook maar enkele uren geweest volgens mij.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 13-03-2023 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
De beursprijs moet dan -13 cent worden. Met de opslag van de dynamische levancier is dat ongeveer -12,7 cent en dat is samen met de energiebelasting ex BTW net iets minder dan 0.

[ Voor 4% gewijzigd door Lecenten op 13-03-2023 15:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
de Peer schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:18:
[...]

-16 cent inderdaad. dat gaat nooit gebeuren. Vorig jaar is dat ook maar enkele uren geweest volgens mij.
23 April 2022 is zo'n dag geweest.

5 uur lang, -17 tot -21 cent excl btw.
Een prachtige dag om mijn auto op te laden

Combinatie van:
Veel wind.
Veel Zon.
Weekend.
Vakantie.
En ook bij de buren genoeg energie beschikbaar.

[ Voor 13% gewijzigd door Smuggler op 13-03-2023 16:11 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
https://www.energievergel...aQZFCJRAbhDhBJMGHPK98MJow

er is een onderzoek geweest naar leveranciers:

Dynamische aanbieders zijn daarin ook meegenomen:
Tibber op 1.
Frank de op 1 na slechtste van allemaal.

Hoe betrouwbaar dit onderzoek is, geen idee.
Tevens zie ik op google zelf heel veel slechte reviews over de noorse tak van Tibber.
Blijkbaar reken ze daar nu een voorschot. en dat hebben ze vrij abrupt gedaan, met vele klachten als gevolg.

Dynamische aanbieders op een rijtje volgens het onderzoek:

Tibber 9,7 (161 reviews)
Vrijopnaam 9,0 (2 reviews)
Zonneplan 8,7 (35 reviews)
ANWB 6,8 (209 reviews)
Next energy 6,4 (692 reviews)
Easyenergy 6,2 (11 reviews)
Nieuwestroom (zakelijk) 5,4 (23 reviews)
Frank 5,4 (67 reviews)

[ Voor 16% gewijzigd door Smuggler op 14-03-2023 09:18 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:36

TommyGun

Stik er maar in!

Ook maar de stap gezet naar een dynamisch contract nav mijn aflopende jaarcontract.

Zonneplan it is :)

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hremijn
Smuggler schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 09:12:
https://www.energievergel...aQZFCJRAbhDhBJMGHPK98MJow

er is een onderzoek geweest naar leveranciers:

Dynamische aanbieders zijn daarin ook meegenomen:
Tibber op 1.
Frank de op 1 na slechtste van allemaal.

Hoe betrouwbaar dit onderzoek is, geen idee.
Tevens zie ik op google zelf heel veel slechte reviews over de noorse tak van Tibber.
Blijkbaar reken ze daar nu een voorschot. en dat hebben ze vrij abrupt gedaan, met vele klachten als gevolg.

Dynamische aanbieders op een rijtje volgens het onderzoek:

Tibber 9,7 (161 reviews)
Vrijopnaam 9,0 (2 reviews)
Zonneplan 8,7 (35 reviews)
ANWB 6,8 (209 reviews)
Next energy 6,4 (692 reviews)
Easyenergy 6,2 (11 reviews)
Nieuwestroom (zakelijk) 5,4 (23 reviews)
Frank 5,4 (67 reviews)
Dit soort reviews zijn voor mij altijd een beetje wazig. Een van de traditionele leveranciers die goed scoren staat bij mij helemaal onder aan de lijst vanwege slechte ervaringen uit het verleden.
Ik lees alleen de slechte reviews en kijk dan of er bij staat waarom ze slecht zijn en dan bekijk ik of ik dat onderdeel belangrijk vind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
hremijn schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 10:34:
[...]

Dit soort reviews zijn voor mij altijd een beetje wazig. Een van de traditionele leveranciers die goed scoren staat bij mij helemaal onder aan de lijst vanwege slechte ervaringen uit het verleden.
Ik lees alleen de slechte reviews en kijk dan of er bij staat waarom ze slecht zijn en dan bekijk ik of ik dat onderdeel belangrijk vind.
Dat niet alleen.
Sommige leveranciers hebben heel veel reviews (600+) terwijl anderen er maar 2 hebben.
Er wordt dus duidelijk gestuurd door sommige leveranciers. wellicht zelfs met acties als je iets goeds achter laat.

Desalniettemin is het een een extra parameter die je kan meenemen.
Tibber staat waarschijnlijk hoog, door het achteraf betalen en goede prijs.
Frank staat waarschijnlijk laag, door de absurde verhogingen de laatste tijd en slechte helpdesk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:30
En dan is de vraag nog van wanneer de reviews zijn. Want inmiddels heeft Tibber natuurlijk niet meer de goedkoopste eenheidsprijs. Nog wel het goedkoopste in vastrecht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jazsie
TommyGun schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 10:17:
Ook maar de stap gezet naar een dynamisch contract nav mijn aflopende jaarcontract.

Zonneplan it is :)
Welkom :+ !

Ga je geen spijt van krijgen, zit ook bij ZP met volle tevredenheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17-09 09:46
Beetje vreemd dat Tibber in het onderzoek zo hoog staat en als ENERGIE aanbieder wordt genoemd, terwijl ze geen gas leveren. Kromme vergelijking imho.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Finraziel
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Isheara schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:09:
Beetje vreemd dat Tibber in het onderzoek zo hoog staat en als ENERGIE aanbieder wordt genoemd, terwijl ze geen gas leveren. Kromme vergelijking imho.
Het een 'onderzoek' noemen heeft ook nogal wat fantasie nodig... Het zijn gewoon gebruikersreviews en iemand heeft daar een artikeltje bij geschreven. Dan is wat ik hier typ ook een onderzoek.
En ja die gebruikersreviews zijn erg onbetrouwbaar en makkelijk beïnvloedbaar. Je kunt inderdaad de reviews lezen om te kijken of bepaalde zaken naar voren komen die voor jou belangrijk zijn, maar dan nog is het lastig zaken op waarde te schatten. Zo staan er veel reviews tussen van mensen die het gewoon niet echt lijken te begrijpen. Ook staan er slechte ervaringen van de nieuwere energiemaatschappijen die erg hard gegroeid zijn en daardoor een periode slecht bereikbaar waren. Je wil weten of dat nu opgelost is, niet of ze een half jaar geleden slecht bereikbaar waren. Ik zag ook een van de hoogst scorende aanbieders, met 2 reviews 8)7

Gamertag: FinrazielNL

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Isheara schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:09:
Want elektra is geen energie?

Energie van de toekomst zelfs. Daar hoort aardgas niet bij imho

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 14-03-2023 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKP
  • Registratie: April 2008
  • Niet online

JKP

de Peer schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 19:15:
[...]

*knip* vervelend, maar ver offtopic

[ Voor 51% gewijzigd door Proton_ op 14-03-2023 22:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isheara
de Peer schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 19:15:

Gas is ook energie, en voor velen die niet gasloos zijn, zou dat tenminste vermeld moeten worden in de vergelijking.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• athvdk
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18-04 01:13
Ik ben eens bij energievergelijk.nl terecht gekomen toen ik een andere energieleverancier zocht. Ik vind de site energievergelijk niet echt objectief. Ook vergelijken zij met prijzen die op de betreffende sites berekenend (geschat) worden (ik kreeg nl. printscreens van de sites in mijn mail toen ik later met hun aan het mailen was). Bij hun kwam NextEnergy naar boven, dat was meteen ook de enige met dynamische tarieven (volgens deze site). En er stond ook achter (goedkoopste). Mooi denk je dan. Keuze gemaakt. Toen had ik nog geen weet van alle andere dynamische leveranciers. Daar kwam ik achter na het ontdekken van dit Tweakersforum. En toen bleek al gauw dat NextEnergy helemaal niet de goedkoopste was. Dus dat contract heeft ook maar 3 weken geduurd.

Ik heb over bovenstaande een hele mail wisseling gehad met de maker van de site maar er kwam op een gegeven moment geen reactie meer op mijn vragen.

Dus hoe onafhankelijk is een dergelijke vergelijkingssite?

[ Voor 11% gewijzigd door athvdk op 15-03-2023 00:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:54
athvdk schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 00:45:

meeste energievergelijkings site zijn affiliate marketing en de aanbeveling zal gekleurd /beperkt zijn vanwege de commissie die ze kunnen verdienen door zoveel mogelijk alleen over energieleveranciers te hebben waarmee ze een overeenkomst hebben

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Morales79
  • Laatst online: 19:20
Mijn overstap in november van Oxxio naar dynamisch via Zonneplan is wel de beste beslissing geweest die ik in tijden heb gemaakt. Heb het eens uitgerekend en het heeft me in de afgelopen 4 maanden al ruim €800,- opgeleverd. Sinds vorige week ook privé een EV aangeschaft en al vol kunnen laden voor €0,20 per kWh. Wat uitkomt op €0,03 per gereden km.
Eigenlijk belachelijk als je al die verhalen hoort over energiearmoede en hoeveel gemeenschapsgeld daar tegenaan gegooid wordt dat die mensen niet gewoon doorverwezen worden naar een dynamische aanbieder. Ik begrijp wel dat er ook een potentieel risico van prijsstijgingen is, maar netto/netto zal het altijd beter uitpakken dan een variabel contract bij traditionele energieboer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bilgy_no1
athvdk schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 00:45:
Ik ben eens bij energievergelijk.nl terecht gekomen toen ik een andere energieleverancier zocht. Ik vind de site energievergelijk niet echt objectief. Ook vergelijken zij met prijzen die op de betreffende sites berekenend (geschat) worden (ik kreeg nl. printscreens van de sites in mijn mail toen ik later met hun aan het mailen was). Bij hun kwam NextEnergy naar boven, dat was meteen ook de enige met dynamische tarieven (volgens deze site). En er stond ook achter (goedkoopste). Mooi denk je dan. Keuze gemaakt. Toen had ik nog geen weet van alle andere dynamische leveranciers. Daar kwam ik achter na het ontdekken van dit Tweakersforum. En toen bleek al gauw dat NextEnergy helemaal niet de goedkoopste was. Dus dat contract heeft ook maar 3 weken geduurd.

Ik heb over bovenstaande een hele mail wisseling gehad met de maker van de site maar er kwam op een gegeven moment geen reactie meer op mijn vragen.

Wijze Levensles nr. 1:
Vergelijkingssites zijn niet onafhankelijk, bieden niet per se een compleet overzicht en hebben geen prioriteit om jou de beste keuze te laten maken.

Wijze Levensles nr. 2:
Doe geen grote aankoop zonder eerst Tweakers te checken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CeeBee
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 16-09 11:08
bilgy_no1 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 09:04:
[...]

Wijze Levensles nr. 1:
Vergelijkingssites zijn niet onafhankelijk, bieden niet per se een compleet overzicht en hebben geen prioriteit om jou de beste keuze te laten maken.

Wijze Levensles nr. 2:
Doe geen grote aankoop zonder eerst Tweakers te checken!
Je kunt vergelijkingssites vergelijken. Ik weet niet in hoeverre https://www.snakewool.nl/vergelijk/energiebedrijven.htm onafhankelijk is.

pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:23
Morales79 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 08:27:
Mijn overstap in november van Oxxio naar dynamisch via Zonneplan is wel de beste beslissing geweest die ik in tijden heb gemaakt. Heb het eens uitgerekend en het heeft me in de afgelopen 4 maanden al ruim €800,- opgeleverd. Sinds vorige week ook privé een EV aangeschaft en al vol kunnen laden voor €0,20 per kWh. Wat uitkomt op €0,03 per gereden km.
Eigenlijk belachelijk als je al die verhalen hoort over energiearmoede en hoeveel gemeenschapsgeld daar tegenaan gegooid wordt dat die mensen niet gewoon doorverwezen worden naar een dynamische aanbieder.
Tenzij je al je zonnepanelen op zuid hebt liggen en een all-electric huis. Ik kom op jaarbasis 1000 kWh tekort qua opwek. Tevens kan ik het verbruik niet volledig sturen (deels apparatuur, deels partner die niet zo oplet). Dan kan ik beter salderen bij een traditionele energieboer die op jaarbasis saldeert. Volgens het schema in de TS ben ik het beste uit bij normaal tarief.
Ik begrijp wel dat er ook een potentieel risico van prijsstijgingen is, maar netto/netto zal het altijd beter uitpakken dan een variabel contract bij traditionele energieboer.
Geldt dus niet in alle gevallen. Let op wat je roept.

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Isheara schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 23:41:
[...]

Gas is ook energie, en voor velen die niet gasloos zijn, zou dat tenminste vermeld moeten worden in de vergelijking.
Waarom? je kunt toch elders gas af nemen als je dat zo nodig wilt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Morales79
LuPo schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 09:47:
[...]

Tenzij je al je zonnepanelen op zuid hebt liggen en een all-electric huis. Ik kom op jaarbasis 1000 kWh tekort qua opwek. Tevens kan ik het verbruik niet volledig sturen (deels apparatuur, deels partner die niet zo oplet). Dan kan ik beter salderen bij een traditionele energieboer die op jaarbasis saldeert. Volgens het schema in de TS ben ik het beste uit bij normaal tarief.

[...]

Geldt dus niet in alle gevallen. Let op wat je roept.
Ja geniet nog even van het salderen maar op termijn zal ook jij beter af zijn met een dynamisch contract (zal sowieso de norm gaan worden).
En mijn tweede opmerking was gemaakt in de context van energiearmoede. Iets zegt me dat jij hier geen slachtoffer van bent..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Morales79 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:11:
[...]

Ja geniet nog even van het salderen maar op termijn zal ook jij beter af zijn met een dynamisch contract (zal sowieso de norm gaan worden).
En mijn tweede opmerking was gemaakt in de context van energiearmoede. Iets zegt me dat jij hier geen slachtoffer van bent..
Ik betwijfel dat dynamisch de norm gaat worden. Nederland is kampioen (over)verzekeren. Vaste contracten is het afkopen van prijs risico op de energiemarkt. Dat willen Nederlanders graag, dus geen dynamische contracten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
de Peer schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 09:58:
Waarom? je kunt toch elders gas af nemen als je dat zo nodig wilt?
Dan moet je dus twee contracten afsluiten terwijl een aantal aanbieders beide leveren.
Gemak dient de mens toch? Ik geef alleen aan dat het in een ENERGIE vergelijker aangegeven mag worden dat een partij alleen stroom levert, terwijl de andere partijen in de vergelijking allebei aanbieden.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-09 12:34
LuPo schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 09:47:
[...]

Grappig dat je dat zegt want dat is juist ook een reden waardoor traditionele leveranciers duurder zijn omdat salderen niet gratis is voor de leverancier. Jij bent het beste af met het normale tarief maar dat wordt opgehoest door een deel die gebruik moeten maken van het energieplafond. Indirect betaal je er nu dus ook aan mee.
Denk hierbij aan mensen die onder bewind staan, mensen die een maand een vast budget hebben of die geen slimme meter hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Isheara schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:20:
[...]

Dan moet je dus twee contracten afsluiten terwijl een aantal aanbieders beide leveren.
dat is al een tijdje de norm. Of nouja, het kan al een tijdje, maar meeste mensen blijven liever bij het oude.
Gemak dient de mens toch?
Tsja tegen een prijs. Ik heb nooit begrepen waarom je gas en elektra bij 1 aanbieder zou afnemen. zou je ook je internet en water en inboedelverzekering bij ze willen afnemen? ik niet.
Ik geef alleen aan dat het in een ENERGIE vergelijker aangegeven mag worden dat een partij alleen stroom levert, terwijl de andere partijen in de vergelijking allebei aanbieden.
Voor het overzicht zeker beter om dat aan te geven ja.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 15-03-2023 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezzerk
Isheara schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:20:
[...]

Je sluit feitelijk 2 contracten af, ook als je alles onder 1 dak doet. Maargoed die discussie is al tig keer voorbij gekomen, gemak dient de mens inderdaad, amen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:23
Willempie27 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:21:
[...]

Grappig dat je dat zegt want dat is juist ook een reden waardoor traditionele leveranciers duurder zijn omdat salderen niet gratis is voor de leverancier. Jij bent het beste af met het normale tarief maar dat wordt opgehoest door een deel die gebruik moeten maken van het energieplafond. Indirect betaal je er nu dus ook aan mee.
Denk hierbij aan mensen die onder bewind staan, mensen die een maand een vast budget hebben of die geen slimme meter hebben.
Ik betaal wel aan meer mee dus als we op die manier gaan redeneren? Als de overheid om zonnepanelen te stimuleren een salderingsregel in het leven roept moet ik daar dus maar geen gebruik van maken? Als ik een elektrische auto koop mag ik zeker ook geen gebruik maken van de SEPP regeling?

Zo ken ik er ook nog wel een paar...

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
LuPo schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:33:
[...]

Ik betaal wel aan meer mee dus als we op die manier gaan redeneren? Als de overheid om zonnepanelen te stimuleren een salderingsregel in het leven roept moet ik daar dus maar geen gebruik van maken? Als ik een elektrische auto koop mag ik zeker ook geen gebruik maken van de SEPP regeling?

Zo ken ik er ook nog wel een paar...
Laat ik het zo zeggen. Ben in principe helemaal tegen subsidies. En ik geef je zeker geen ongelijk als je er gebruik van kan maken dit ook te doen. Dat zal iedereen wel doen. Kwam vooral uit het bericht waarop je quote over energie armoede waarom niet iedereen dynamisch zou moeten gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morales79
Z___Z schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:15:
[...]

Ik betwijfel dat dynamisch de norm gaat worden. Nederland is kampioen (over)verzekeren. Vaste contracten is het afkopen van prijs risico op de energiemarkt. Dat willen Nederlanders graag, dus geen dynamische contracten.
Vanuit het consument perspectief zou je gelijk kunnen hebben maar ik verwacht dat de netwerkbeheerders het als nieuwe standaard zullen gaan afdwingen om de overbelasting op piekmomenten het hoofd te kunnen bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
In het noorden heel populair dus.

In Scandinavië, met name in Noorwegen, zijn dynamische energietarieven al gemeengoed. Daar hebben inmiddels 70 tot 80 procent van de energieklanten dergelijke tarieven. Onder Jedlix-gebruikers is dat meer dan 95 procent. De mogelijkheid tot sturing van de elektrische auto op deze tarieven en de extra transparantie hebben bijgedragen aan deze cijfers. Zelfs bij (semi) publieke laders past men dergelijke dynamische tarieven toe.
bron https://expertquotes.anp....ergietarieven-scandinavie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Z___Z schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:15:
[...]

Maar het is al aan de gang. Op dit moment worden vooral (uitsluitend?)* variabele tarieven gehanteerd die dus per maand kunnen veranderen. Misschien dat de (meer-)jaar(s) contracten weer terugkomen, maar dat is zeker geen gegeven.

In Belgie is het systeem ook op de schop gegaan om netbelasting te kunnen sturen. Zo zal ieder land gaan kijken hoe ze hun specifieke uitdagingen gaan aanpakken. Dynamische tarieven zijn eigenlijk beter dan het Belgische systeem, omdat er wat fijnmaziger gestuurd wordt om vraag en aanbod op ieder moment te matchen.

*Even gecheckt, maar bijvoorbeeld bij Greenchoice kun je nu een halfjaar contract (tot 1-9-2023) afsluiten. In mijn geval zou dat nog altijd een stuk meer per maand zijn dan het geschatte maandbedrag van de dynamische aanbieder die ik nu heb. Uiteraad iets meer risico op prijsstijgingen.

[ Voor 14% gewijzigd door bilgy_no1 op 15-03-2023 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ren-z
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:02
Ik ben opzoek naar iemand die bij Zonneplan zit en met zijn Elektra is overgestapt naar een andere leverancier. Kun je dan Gas blijven afnemen?

Lees verschillende verhalen binnen dit topic dat het waarschijnlijk wel gewoon moet lukken. De ander zegt weer van niet.

Ik wil gewoon eens hard bewijs van iemand die dat al geprobeerd heeft en of het is gelukt of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dwdd
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22-06-2024
Essent en Energiedirect bieden nu een vast energiecontract aan voor een jaar met tarieven net onder het prijsplafond met vaste leveringskosten van 6,99 euro per maand.

Daarmee wordt eigenlijk het prijsplafond verlengd tot 31 maart 2024 voor wie dat wilt natuurlijk.
Ik hou het nog bij Zonneplan en zie wel hoe de prijzen zich in 2023 gaan ontwikkelen.

https://www.rtlnieuws.nl/...contracten-aan-als-eerste

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Ren-z schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:26:
Ik ben opzoek naar iemand die bij Zonneplan zit en met zijn Elektra is overgestapt naar een andere leverancier. Kun je dan Gas blijven afnemen?

Lees verschillende verhalen binnen dit topic dat het waarschijnlijk wel gewoon moet lukken. De ander zegt weer van niet.

Ik wil gewoon eens hard bewijs van iemand die dat al geprobeerd heeft en of het is gelukt of niet.
Zit bij ZP en volgens klantenservice is dit niet mogelijk,alleen tja hier lees ik dan ook weer dat het dan wel weer kan 8)7.

Zit goed bij ZP dus echt proberen ga ik niet doen >:).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_schimmel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-09 07:40
bilgy_no1 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:21:
[...]

...

*Even gecheckt, maar bijvoorbeeld bij Greenchoice kun je nu een halfjaar contract (tot 1-9-2023) afsluiten. In mijn geval zou dat nog altijd een stuk meer per maand zijn dan het geschatte maandbedrag van de dynamische aanbieder die ik nu heb. Uiteraad iets meer risico op prijsstijgingen.
Het verschil wordt wel klein. Bij Oxxio staat het tarief nu op €0,345 voor 6 maanden vast. Deze maand zit ik met dynamisch gemiddeld op €0,31. Vorige maand was dat €0,28. Dat is met een thuisbatterij die de pieken van €0,42+ er uit haalt en het sturen van het EV laden op de goedkope momenten. Het is dat ik nog wat verbruik van de afgelopen winter moet weg salderen maar €0,345 en nergens meer aan hoeven denken is ook wel aantrekkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:59
Ren-z schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:26:

Dat het nu wordt gedoogd en niet actief klanten afsluiten betekent niet dat ze het willen. Klantenservice geeft aan dat het niet mag.

Wat je met dat antwoord doet is voor jezelf. Er zijn inderdaad gas-only klanten hier, voor hoe lang nog weet niemand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
s_schimmel schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 14:16:
[...]

Het verschil wordt wel klein. Bij Oxxio staat het tarief nu op €0,345 voor 6 maanden vast. Deze maand zit ik met dynamisch gemiddeld op €0,31. Vorige maand was dat €0,28. Dat is met een thuisbatterij die de pieken van €0,42+ er uit haalt en het sturen van het EV laden op de goedkope momenten. Het is dat ik nog wat verbruik van de afgelopen winter moet weg salderen maar €0,345 en nergens meer aan hoeven denken is ook wel aantrekkelijk.
Zonneplan app geeft voor jan / feb / mrt 0.30, 0.31, 0.29 als prijs bij mij. Geen batterij, geen EV, geen zonnepanelen.

Dat Oxxio denkt dat het vanaf nu voor 6 maanden goedkoper is mooi natuurlijk, maar dat betekent niet dat de dynamische tarieven niet ook omlaag gaan. De ~0.30 van afgelopen periode vergelijken met de komende 6 maanden is heel lastig, wat doet de dynamische markt, naar 0.25 gemiddeld? Wie weet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:53
w00key schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 14:40:
[...]

Zonneplan app geeft voor jan / feb / mrt 0.30, 0.31, 0.29 als prijs bij mij. Geen batterij, geen EV, geen zonnepanelen.

Dat Oxxio denkt dat het vanaf nu voor 6 maanden goedkoper is mooi natuurlijk, maar dat betekent niet dat de dynamische tarieven niet ook omlaag gaan. De ~0.30 van afgelopen periode vergelijken met de komende 6 maanden is heel lastig, wat doet de dynamische markt, naar 0.25 gemiddeld? Wie weet...
Ik weet het ook niet. Behalve dat de komende 6 maanden de zon langer en harder gaat schijnen.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:38
Als zij die prijzen voor de komende zes maanden voorspellen en dus winst nemen kun je er van uit gaan dat de marktprijs lager is.
Hele snelle redenatie.
En over 6 maanden heb je bijna de ongelukkigste tijd om over te stappen.
En ook ik zit op gemiddeld 31 cent afgelopen 2 maanden zonder te sturen. En dit waren denk ik wel de duurste stroom maanden inc december.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
s_schimmel schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 14:16:
[...]

Klopt. De afgelopen 2 maanden waren uitzonderlijk qua tarief bij de vaste aanbieders. Maar dat waren de tarieven bij de dynamische aanbieders ook. Langjarig zat de kale prijs per kWh rond €0,05. Nu heb je in jouw geval €0,15 gerealiseerd en bij Oxxio betaal je €0,19. Kennelijk kan Oxxio nu termijncontracten afsluiten tegen een lagere prijs dan voorheen dus dat voordeel zal ook bij dynamisch doorsijpelen de komende maanden.

Stel dat je het komend halfjaar met dynamisch uitkomt op €0,12, dan bespaar je per kWh €0,07. Afhankelijk van je gebruik is dat wel of niet meer relevant. Zou in mijn geval €350 schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/03OMjS3hKBPSZfSrMyy3g5krK9U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sMwmfOoGr4X4lFqDDdN5CMzD.png?f=user_large

Tarief voor Q2 / Q3 gecombineerd is ~12 cent als je het nu inkoopt. +15 cent belasting kom je uit op 27 cent, plus opslag / marge etc voor 35 all in verkopen is prima te doen.

Het betekent ook dat de handelaren er vertrouwen in hebben dat de spot prijs lager dan dat zal zijn, 10 cent maybe? Dan kom je tussen 25 en 30 cent uit bij dynamische leveranciers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-09 07:09
Gisteren kwam in de BNR podcast De Technoloog de visie van Tennet op dynamische tarieven aan bod. De negatieve prijzen zijn volgens Tennet een tijdelijk fenomeen vanwege de huidige subsidies op windmolenparken. Het aflopen van deze regelingen maakt hier dus een einde aan (want dan kost het de producent geld en worden windmolens en zonneparken gewoon afgeschakeld).

Luistertip voor tijdens een lange (auto)rit ;-)

https://www.bnr.nl/podcas...-werkt-windenergie-op-zee
Pagina: 1 ... 123 ... 299 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels