Toon posts:

Rekening op €0 per maand laten uitkomen zonder PV?

Pagina: 1
Acties:

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-03 21:47
Hi
Sinds de zomer van 2022 heb ik wat aanpassingen gedaan hier in huis (jaren 80 appartement Amsterdam-C, bovenste verdieping, geen zonnepanelen)
  • Airco geplaatst (initieel voor koeling, maar blijkt ook prima mee te verwarmen)
  • Boilertje geplaatst
  • Gasgestookte CV ketel verwijderd
  • Gasfornuis verruild voor inductieplaat
  • 2 Synology NASsen + switch + 2 powerline adapters vervangen door 1 Pi zero met USB stick opslag
  • Fritzbox ADSL modem gaat alleen aan als ik thuis ben
Ik had mazzel dat m'n 10 jaar oude koelkast best wel OK is met ca. 0,3 kWh/dag.
In november overgegaan op Zonneplan, en de bekende patronen aangeleerd/geïmplementeerd (wasmachine/vaatwasser/boiler (laten) plannen in goedkoopste uur, etc). De laatste maanden van 2022 nog wat kunnen geniet van lage bodemprijzen, vanaf 1 januari 2023 is dat wat minder. Sinds vorige week is ook het gas afgesloten en de meter verwijderd door de Liander. Vanaf nu alleen elektriciteit.

In de Zonneplan app zit een Analyse verbruik menu, met daarin een Prognose van jouw energiekosten pagina. Als ik daar op de Bekijk berekening klik, kom er een staatje met de diverse kosten. Ik ben pas vorige week afgesloten van het gas, dus dat staat er nog bij.
Als ik dit overzicht zelf even nabouw in een spreadsheet, blijkt dat ik iedere maand (Zonneplan rekent af na het eind van de maand) begin bij een negatief bedrag van €14,30 (dus 0 kWh gebruik).
Er is dus een omslagpunt wanneer ik dat geldbudget precies heb gebruikt. Dit is afhankelijk van de stroomprijs.
In het ongunstigste geval (prijs op of boven het plafond, dus netto €0,40/kWh), is mijn energiebudget dus 36 kWh/maand, (1,2 kWh/dag), dat wordt wel lastig. Maar stel dat het in mei/juni €0,28/kWh is, dan is het budget 51 kWh/maand, dat wordt al een stuk realistischer, omdat ik verwacht dat er niet gekoeld of verwarmd hoeft te worden. Het lijkt me sowieso een leuke uitdaging om het eens te proberen.

Ben benieuwd of er hier mensen zijn die hier ervaring mee hebben?

• Ysberg80
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:19
Airco, boiler, inductiekookplaat, geen zonnepanelen en dan uitkomen op €0 maandlasten? Wat denk je zelf?

Geen ervaring met Zonneplan en als ik op de site kijk kom ik niet verder omdat ik gegevens in moet vullen. Voor mij een rode vlag, als het zo geweldig is als jij schetst was het wel transparanter geweest.

Alleen boiler van bijvoorbeeld 60ltr verbruikt al ruim 1000kWh per jaar dus alleen daarmee ga je al ruim over je "plan".

Wat is je verbruik van de afgelopen jaren gemiddeld?

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-03 20:45
Ysberg80 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 18:27:
Wat is je verbruik van de afgelopen jaren gemiddeld?
Dit...
Grote kans dat dat al VER boven de 51kWh per maand zit, en dan komt daar dus nog een airco, boiler en inductieplaat bij.

-specs-

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Je hebt een korting van 597 euro op je rekening. Per maand net geen 50 euro. Als je daaronder kan blijven met alle vaste en variabele kosten heb je 0 op je rekening.

Blijkbaar zijn de vaste kosten voor jou ongeveer 35 euro waarmee gerekend wordt waardoor je een ' budget' overhoud van 14,30. Dat dit niet veel is ben je al achter gekomen. Met zonnepanelen wordt het al veel makkelijk om op 0 uit te komen of zelfs negatief.

[Voor 18% gewijzigd door kiddyl op 06-02-2023 20:30]

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Met flink handelen met een thuisaccu (laag inkopen, hoog verkopen) en evt icm een SAP kun je nog wel wat geld verdienen zónder PV.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:34

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

kiddyl schreef op maandag 6 februari 2023 @ 20:29:
Je hebt een korting van 597 euro op je rekening. Per maand net geen 50 euro. Als je daaronder kan blijven met alle vaste en variabele kosten heb je 0 op je rekening.

Blijkbaar zijn de vaste kosten voor jou ongeveer 35 euro waarmee gerekend wordt waardoor je een ' budget' overhoud van 14,30. Dat dit niet veel is ben je al achter gekomen. Met zonnepanelen wordt het al veel makkelijk om op 0 uit te komen of zelfs negatief.
Netbeheer neemt daar al een forse hap uit, evenals de vaste maandkosten van je energieleverancier.

Van die 36 kWh/maand heeft je koelkast er al 10 ingenomen.

Je kan bij je oude/nieuwe leverancier vrij makkelijk je elektraverbruik per maand zien.

[Voor 10% gewijzigd door Señor Sjon op 07-02-2023 09:20]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• BCM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-03 16:27
bbbrumbrum schreef op maandag 6 februari 2023 @ 22:05:
Met flink handelen met een thuisaccu (laag inkopen, hoog verkopen) en evt icm een SAP kun je nog wel wat geld verdienen zónder PV.
Het eerste is heel moeilijk door de energiebelasting en btw. Daar ga je echt niet uitkomen. En het 2de is niet toegestaan.

Cedo Nulli

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee