Rekening op €0 per maand laten uitkomen zonder PV?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Hi
Sinds de zomer van 2022 heb ik wat aanpassingen gedaan hier in huis (jaren 80 appartement Amsterdam-C, bovenste verdieping, geen zonnepanelen)
  • Airco geplaatst (initieel voor koeling, maar blijkt ook prima mee te verwarmen)
  • Boilertje geplaatst
  • Gasgestookte CV ketel verwijderd
  • Gasfornuis verruild voor inductieplaat
  • 2 Synology NASsen + switch + 2 powerline adapters vervangen door 1 Pi zero met USB stick opslag
  • Fritzbox ADSL modem gaat alleen aan als ik thuis ben
Ik had mazzel dat m'n 10 jaar oude koelkast best wel OK is met ca. 0,3 kWh/dag.
In november overgegaan op Zonneplan, en de bekende patronen aangeleerd/geïmplementeerd (wasmachine/vaatwasser/boiler (laten) plannen in goedkoopste uur, etc). De laatste maanden van 2022 nog wat kunnen geniet van lage bodemprijzen, vanaf 1 januari 2023 is dat wat minder. Sinds vorige week is ook het gas afgesloten en de meter verwijderd door de Liander. Vanaf nu alleen elektriciteit.

In de Zonneplan app zit een Analyse verbruik menu, met daarin een Prognose van jouw energiekosten pagina. Als ik daar op de Bekijk berekening klik, kom er een staatje met de diverse kosten. Ik ben pas vorige week afgesloten van het gas, dus dat staat er nog bij.
Als ik dit overzicht zelf even nabouw in een spreadsheet, blijkt dat ik iedere maand (Zonneplan rekent af na het eind van de maand) begin bij een negatief bedrag van €14,30 (dus 0 kWh gebruik).
Er is dus een omslagpunt wanneer ik dat geldbudget precies heb gebruikt. Dit is afhankelijk van de stroomprijs.
In het ongunstigste geval (prijs op of boven het plafond, dus netto €0,40/kWh), is mijn energiebudget dus 36 kWh/maand, (1,2 kWh/dag), dat wordt wel lastig. Maar stel dat het in mei/juni €0,28/kWh is, dan is het budget 51 kWh/maand, dat wordt al een stuk realistischer, omdat ik verwacht dat er niet gekoeld of verwarmd hoeft te worden. Het lijkt me sowieso een leuke uitdaging om het eens te proberen.

Ben benieuwd of er hier mensen zijn die hier ervaring mee hebben?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ysberg80
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13-09 05:27
Airco, boiler, inductiekookplaat, geen zonnepanelen en dan uitkomen op €0 maandlasten? Wat denk je zelf?

Geen ervaring met Zonneplan en als ik op de site kijk kom ik niet verder omdat ik gegevens in moet vullen. Voor mij een rode vlag, als het zo geweldig is als jij schetst was het wel transparanter geweest.

Alleen boiler van bijvoorbeeld 60ltr verbruikt al ruim 1000kWh per jaar dus alleen daarmee ga je al ruim over je "plan".

Wat is je verbruik van de afgelopen jaren gemiddeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-09 21:19
Ysberg80 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 18:27:
Wat is je verbruik van de afgelopen jaren gemiddeld?
Dit...
Grote kans dat dat al VER boven de 51kWh per maand zit, en dan komt daar dus nog een airco, boiler en inductieplaat bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Je hebt een korting van 597 euro op je rekening. Per maand net geen 50 euro. Als je daaronder kan blijven met alle vaste en variabele kosten heb je 0 op je rekening.

Blijkbaar zijn de vaste kosten voor jou ongeveer 35 euro waarmee gerekend wordt waardoor je een ' budget' overhoud van 14,30. Dat dit niet veel is ben je al achter gekomen. Met zonnepanelen wordt het al veel makkelijk om op 0 uit te komen of zelfs negatief.

[ Voor 18% gewijzigd door kiddyl op 06-02-2023 20:30 ]

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Met flink handelen met een thuisaccu (laag inkopen, hoog verkopen) en evt icm een SAP kun je nog wel wat geld verdienen zónder PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:11
kiddyl schreef op maandag 6 februari 2023 @ 20:29:
Je hebt een korting van 597 euro op je rekening. Per maand net geen 50 euro. Als je daaronder kan blijven met alle vaste en variabele kosten heb je 0 op je rekening.

Blijkbaar zijn de vaste kosten voor jou ongeveer 35 euro waarmee gerekend wordt waardoor je een ' budget' overhoud van 14,30. Dat dit niet veel is ben je al achter gekomen. Met zonnepanelen wordt het al veel makkelijk om op 0 uit te komen of zelfs negatief.
Netbeheer neemt daar al een forse hap uit, evenals de vaste maandkosten van je energieleverancier.

Van die 36 kWh/maand heeft je koelkast er al 10 ingenomen.

Je kan bij je oude/nieuwe leverancier vrij makkelijk je elektraverbruik per maand zien.

[ Voor 10% gewijzigd door Señor Sjon op 07-02-2023 09:20 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-09 15:01

BCM

bbbrumbrum schreef op maandag 6 februari 2023 @ 22:05:
Met flink handelen met een thuisaccu (laag inkopen, hoog verkopen) en evt icm een SAP kun je nog wel wat geld verdienen zónder PV.
Het eerste is heel moeilijk door de energiebelasting en btw. Daar ga je echt niet uitkomen. En het 2de is niet toegestaan.

Cedo Nulli

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• usr-local-dick
  • Niet online
Mission accomplished :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ear9hC2v3VdqoYzhq2-cxK-xRMg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pnMRrOkev83FM30IYMNKkbZx.jpg?f=user_large

Deze maand heb ik een eenmalige correctie doorgevoerd voor de totale hoeveelheid belasting dit jaar (op basis van deze workaround), maar zelfs als je die niet meerekent (dus ipv 78 kWh belasting ipv 58 kWh) kom ik nog steeds onder nul uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icall5s
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-09-2023
usr-local-dick schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 15:29:

[Afbeelding]

Deze maand heb ik een eenmalige correctie doorgevoerd voor de totale hoeveelheid belasting dit jaar (op basis van deze workaround), maar zelfs als je die niet meerekent (dus ipv 78 kWh belasting ipv 58 kWh) kom ik nog steeds onder nul uit.
Gefeliciteerd
Heb ik ook gehad een paar maanden vorig jaar toen ik alleen een laptop (M1 MBP) had
Desktop met beeldscherm maakte de rekening te hoog dus haalde ik het niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rrob
Netjes. Hoe krijg je het voor elkaar om die 78kWh voor minder dan een euro in te kopen??
Niet alles laat zich plannen en niet elke dag zijn er uren dat de stroom erg goedkoop is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• usr-local-dick
  • Niet online
Hm ja ik kijk net nog eens goed en dat is wel raar. Ik zal ze eens vragen hoe ze daar bij gekomen zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RCBL
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
usr-local-dick schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 08:18:
Hm ja ik kijk net nog eens goed en dat is wel raar. Ik zal ze eens vragen hoe ze daar bij gekomen zijn
Factuurdatum lijkt mij ook wat vreemd 28-04? De afrekening is normaal gesproken toch over de hele maand april. Dus t/m 30 april.

Lijkt mij dat je nog een herstelrekening gaat krijgen....

[ Voor 0% gewijzigd door RCBL op 12-05-2023 18:16 . Reden: van 31-04, 30-04 gemaakt.. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• usr-local-dick
  • Niet online
Zonneplan gaf alleen een standaard antwoord, geen specifieke getallen.
Maar even zelf redeneren dan... heb helaas geen totaalbeeld van het gebruik in de app, omdat ik halverwege de maand een andere slimme meter kreeg, de Liander deed dat om m'n 3-fasen aan te sluiten. Dit gebeurde op 19 april, die dag met hele hoge negatieve prijzen. Er zit in de zonneplan app dus een gat van een dag in de data van april.
Volgens de app heb ik in april 55 kWh gebruikt tegen €0,26 netto (te zien in het prijsplafond scherm), dus €0,10 inkoop, dat is totaal €5,50.
Maar ik weet dat ik op 19 april 's-middags ca 22 kWh verstookt toen de inkoop ongeveer -€0,20 was, totaal dus ca. -€4,40.
Dan kom je op ongeveer €1,10 totaal aan inkoop.
Dus die €0,97 zou heel goed kunnen kloppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13:40
RCBL schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 09:42:
[...]

Factuurdatum lijkt mij ook wat vreemd 28-04? De afrekening is normaal gesproken toch over de hele maand april. Dus t/m 31 april.

Lijkt mij dat je nog een herstelrekening gaat krijgen....
Bij mij heeft april er maar 30.

zeker, zeker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:11
Ben ik de enige die twijfels zet bij een koelkast van 10 jaar oud met maar 0.3 kwh per dag ?

Ik heb zojuist een spiksplinternieuwe machine gekocht met nieuw A label welke 104 kwh op jaarbasis doet en dit is een lamlendig zwaar apparaat 110 kg.

Misschien dat die met de huidige weersomstanstigheden op 0.3 kwh zit maar midden zomer zou dit best een pak hoger uit kunnen vallen.

Puur uit interresse maar wat is het type van de koelkast? en werkt deze nog wel correct? of staat hij op te "hoge" temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Laatst online: 16-09 19:09
TRAXION schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 14:51:
Ben ik de enige die twijfels zet bij een koelkast van 10 jaar oud met maar 0.3 kwh per dag ?

Ik heb zojuist een spiksplinternieuwe machine gekocht met nieuw A label welke 104 kwh op jaarbasis doet en dit is een lamlendig zwaar apparaat 110 kg.

Misschien dat die met de huidige weersomstanstigheden op 0.3 kwh zit maar midden zomer zou dit best een pak hoger uit kunnen vallen.

Puur uit interresse maar wat is het type van de koelkast? en werkt deze nog wel correct? of staat hij op te "hoge" temperaturen.
Dit begon ik mij ook al af te vragen. Ik heb zelf 10 jaar terug een koelkast gekocht en die was destijds een van de zuinige modellen. Mijn verbruik is beduidend hoger of je moet de koelkast inzetten als warmte kast... _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RCBL
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
ozzynator schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 14:41:
[...]

Bij mij heeft april er maar 30.
Dan wordt het nog verwarrender... ;)

gewijzigd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happysan
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 28-05 13:50
TRAXION schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 14:51:

Inderdaad, mijn "zuinige" koelkast verbruikt ongeveer 200 kwh per jaar. Alles daaronder is volgens mij alleen haalbaar voor hele nieuwe, dure en ultra-zuinige modellen.
Maar dan hebben we het wel over een koel-vriescombinatie voor een heel gezin, dus een hoge kast geheel als koelkast.

Ik kan me voorstellen dat een modern (zeg minder dan 10 jaar oud) klein onderkast model zonder vriesvak een stuk zuiniger is? Aan de andere kant zijn dat vaak juist budget modellen met weinig ruimte voor dikke isolatie waarvan ik zou verwachten dat ze meer verbruiken.

0.3kwh per dag over een heel jaar lijkt me in ieder geval erg onrealistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
happysan schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 18:33:
[...]

Inderdaad, mijn "zuinige" koelkast verbruikt ongeveer 200 kwh per jaar. Alles daaronder is volgens mij alleen haalbaar voor hele nieuwe, dure en ultra-zuinige modellen.
Maar dan hebben we het wel over een koel-vriescombinatie voor een heel gezin, dus een hoge kast geheel als koelkast.

Ik kan me voorstellen dat een modern (zeg minder dan 10 jaar oud) klein onderkast model zonder vriesvak een stuk zuiniger is? Aan de andere kant zijn dat vaak juist budget modellen met weinig ruimte voor dikke isolatie waarvan ik zou verwachten dat ze meer verbruiken.

0.3kwh per dag over een heel jaar lijkt me in ieder geval erg onrealistisch.
Nieuwe tafelmodellen zijn idd behoorlijk zuinig maar "vroeger" voor de nieuwe energielabels was 100kwh meer of minder niet zo spannend pas de recente kasten +/- 2 jaar oud met nieuwe labels 2021 zijn echt behoorlijk zuiniger geworden.

Wat het oude energielabel A+++ is nu C geworden waarbij een A+++ kast al extreem prijzig was.

Nu alles moet voldoen aan hogere normen is de prijs relatief gezakt.
Ikzelf heb nu dan een nieuw label A
uitvoering: Bosch Serie | 6 KGN39AIAT

En dit is inderdaad een behoorlijk grote kast met een behoorlijke efficiëntie "vermoed door behoorlijk heftige isolatie vandaar ook 110kg"

Daarnaast zijn compressors ongeswitched naar inverters dus tenzij het een ultra deluxe miele/liebherr is gok ik er zomaar op dat de verbruiks/meet gegevens stammen uit februari toen de koelkast weinig werk te verrichten had.

Omdat je ΔT vrij klein is door de doorgaans lagere temperatuur in februari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happysan
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 28-05 13:50
Inderdaad, plus wat je zegt waarschijnlijk niet de juiste temperatuur. Aangeraden is rond de 4 graden, maar veel mensen die em nog gewoon op 7 graden houden. Dat scheelt enorm in het verbruik, zeker in de wintermaanden als het in huis ook niet zo warm is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• usr-local-dick
  • Niet online
Net even gechecked en ik heb deze staan: https://www.bosch-home.nl/productoverzicht/KGE36AW40

Ingesteld op 5°C koelen en -16°C vriezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11:23
usr-local-dick schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 07:41:
Net even gechecked en ik heb deze staan: https://www.bosch-home.nl/productoverzicht/KGE36AW40

Energieverbruik is 149kWh.

Let op met zuinig zijn tov veilig qua gezondheid. Ik meen dat -18 de ('warmste') adviesvriestemperatuur is voor oa vlees en dergelijke.

[ Voor 12% gewijzigd door Truus01 op 13-05-2023 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Hoe heb je van de winter comfortabel warm gekregen met die airco met dit soort lage rekeningen? Of had je toen de cv-ketel nog?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-09 19:14
usr-local-dick schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 14:36:
Maar ik weet dat ik op 19 april 's-middags ca 22 kWh verstookt toen de inkoop ongeveer -€0,20 was, totaal dus ca. -€4,40.
Waar heb je al die energie op één middag dan voor gebruikt, gezien je de rest van de maand vrijwel niks verbruikt in verhouding?

Heb je daar ook iets nuttigs mee gedaan?
Of compleet nutteloos voor de kat z’n viool lopen opstoken en naar buiten zitten blazen, (bijvoorbeeld), met als enige doel om dan een paar euro’s te besparen omdat de energieprijs toevallig negatief was op dat moment…? :|

Ik zie in je overzicht namelijk niet echt apparaten staan waar je 22kWh in zou kunnen opslaan voor een nuttige toepassing…

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRAXION

Met die instellingen zou het nog best redelijk zuinig kunnen zijn maar persoonlijk zou ik toch 4/-18 aanhouden ivm voedselveiligheid.

Ik zou echt never nooit voor 20/30kwh op jaarbasis daarmee spelen.

Overigens een erg zuinige a+++ kast uit 2012.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
usr-local-dick schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 15:29:

[Afbeelding]

Respect!! 78kwh gebruiken we hier regelmatig per dag :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-09 23:21
Die rekening van april komt vnl. op nul uit vanwege vermindering energiebelasting.
Maar als je het hele jaar door maar weinig energie gebruikt en dus ook weinig belasting hoeft te betalen, wordt dan die vermindering niet weer weg gecompenseerd in de jaarrekening?

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:44

De vriezer -16?
Als ik de producten in mijn bak op die temperatuur heb mag.... sorry moet alles de vuilnisbak in.
Advies temperatuur is -18.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-09 23:21
Ad de Jong schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 10:26:
[...]

De vriezer -16?
Als ik de producten in mijn bak op die temperatuur heb mag.... sorry moet alles de vuilnisbak in.
Wat je zegt "adviestemperatuur".
Bij iets hogere temperatuur betekent het alleen dat de houdbaarheidsduur iets afneemt. En zelfs als de houdbaarheidsduur is overschreden, dan betekent het niet dat het direct bedorven is. Hooguit gaat de smaak wat achteruit.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
usr-local-dick schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 14:36:
Volgens de app heb ik in april 55 kWh gebruikt tegen €0,26 netto (te zien in het prijsplafond scherm), dus €0,10 inkoop, dat is totaal €5,50.
Dan kom je op ongeveer €1,10 totaal aan inkoop.
Dus die €0,97 zou heel goed kunnen kloppen.
22kWh verstoken als de prijs een paar uur negatief is, dat helpt behoorlijk...

[ Voor 26% gewijzigd door Rrob op 13-05-2023 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 17:18
Ad de Jong schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 10:26:
[...]

De vriezer -16?
Beetje zonde van het voedsel dan, je kunt prima je vriezer op een lagere temperatuur houden maar dan is het vlees een stuk minder lang houdbaar. Rundvlees bij -12 maar een week langer dacht ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:44
Nopheros schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 14:27:
[...]

Beetje zonde van het voedsel dan, je kunt prima je vriezer op een lagere temperatuur houden maar dan is het vlees een stuk minder lang houdbaar. Rundvlees bij -12 maar een week langer dacht ik.
In dit geval is het zo dat ik het moet melden als de temperatuur in mijn bak te laag wordt.
Maar eerlijk is eerlijk dit is dan zakelijk (bevroren producten voor de horeca) en niet prive, al staat mijn vriezer ook gewoon netjes op -18 en de koelkast op 4 graden.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:04
usr-local-dick schreef op maandag 6 februari 2023 @ 14:17:
  • Fritzbox ADSL modem gaat alleen aan als ik thuis ben
ADSL kun je beter aanlaten ivm de DLM. (Dynamic Line Management)
Als je regelmatig je verbinding verbreekt zal DLM dat zien als een onstabiele verbinding en je snelheid naar beneden draaien om te proberen het weer goed te krijgen.
Pagina: 1