Het grote dakkapel (offertes) topic

Pagina: 1 ... 9 ... 13 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Vendetta_X schreef op donderdag 26 september 2024 @ 23:52:
[...]

Jazeker. Waarschijnlijk gespoten pir en geen pir platen? Wij hebben achteraf nog geïsoleerd met wol. Was het geluid ook snel zat, alsof het binnen regende
Pir platen houden ook maar weinig geluid tegen ;)

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:01

FreakNL

Well do ya punk?

H.A.B. schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 20:22:
Wil een grote dakkapel laten plaatsen, maar vraag me af wat nu tegenwoordig de 'standaard' is voor isoleren van het dak van een dakkapel. Als je namelijk warm-dak isolatie doet, krijg je 14cm PIR aan de buitenkant en daarmee wordt de totale dakopbouw incl. balken en platen welk heel erg hoog lijkt me voor een dakkapel? Of wordt ook koud dak constructie voor dakkapellen toch wel toegepast dmv PIR tussen de balken en rondom afpurren?
Nee dat “verlies” je aan de binnenkant. Zie het al een voorzetwandje, daar wordt je muur ook niet breder van…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwaargeschapen
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 21:32
Vendetta_X schreef op donderdag 26 september 2024 @ 23:52:
[...]

Jazeker. Waarschijnlijk gespoten pir en geen pir platen? Wij hebben achteraf nog geïsoleerd met wol. Was het geluid ook snel zat, alsof het binnen regende
Nee echt PIR-platen. Is het regengeluid bij jou nu volledig weg (hoeveel cm wol heb je gebruikt)? En geeft het naisoleren aan de binnenkant geen vochtproblemen?

Voor de duidelijkheid: wij horen de regendruppels vallen op het dak, had jij dat ook?

[ Voor 11% gewijzigd door zwaargeschapen op 27-09-2024 07:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
zwaargeschapen schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 07:27:
[...]

Nee echt PIR-platen. Is het regengeluid bij jou nu volledig weg (hoeveel cm wol heb je gebruikt)? En geeft het naisoleren aan de binnenkant geen vochtproblemen?

Voor de duidelijkheid: wij horen de regendruppels vallen op het dak, had jij dat ook?
Ja, we hoorden het heel goed. Alsof het dak open was en er regen direct op een plastic zeil viel. Ik denk zo'n 6 cm dik, ik dacht met Knauf acoustifit spul. Geen folie gebruikt, dus hopelijk blijven vochtproblemen uit. Er zit gipsplaat onder, dacht dat dat redelijk dampopen spul is dus vocht niet opgesloten raakt. Zo niet, dan kom ik er waarschijnlijk pas over een jaar of 5? achter.
Gdzr schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 07:07:
[...]

Pir platen houden ook maar weinig geluid tegen ;)
Ok, moet ik toch eens naar buiten zo. Schuur heeft EPDM + 6cm pir, voor zover ik me herinner is het daar een stuk minder erg. Zit wel nog een laag hout onder, dus mogelijk dempt dat iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Vendetta_X schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 09:44:

[...]

Ok, moet ik toch eens naar buiten zo. Schuur heeft EPDM + 6cm pir, voor zover ik me herinner is het daar een stuk minder erg. Zit wel nog een laag hout onder, dus mogelijk dempt dat iets.
Heb hier een slaapkamer en badkamer met een platdak, daar ligt iets van 20cm PIR plaat op, maar door het doffe geluid van de regen lijkt het net of het binnen regent. Nu is het wel zo dat de slaapkamer geen gips in het plafond heeft, dus je kijkt daar gewoon tegen het dakbeschot aan. Hier ga ik nog houtvezel tussen doen en afwerken met gips, dan zou het geluid bijna weg moeten zijn.

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwaargeschapen
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 21:32
Vendetta_X schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 09:44:
[...]

Ja, we hoorden het heel goed. Alsof het dak open was en er regen direct op een plastic zeil viel. Ik denk zo'n 6 cm dik, ik dacht met Knauf acoustifit spul. Geen folie gebruikt, dus hopelijk blijven vochtproblemen uit. Er zit gipsplaat onder, dacht dat dat redelijk dampopen spul is dus vocht niet opgesloten raakt. Zo niet, dan kom ik er waarschijnlijk pas over een jaar of 5? achter.

[...]

6cm valt erg mee. En is het geluid nu volledig weg of kun je het nog steeds wel horen?
Gdzr schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 09:59:
[...]

Heb hier een slaapkamer en badkamer met een platdak, daar ligt iets van 20cm PIR plaat op, maar door het doffe geluid van de regen lijkt het net of het binnen regent. Nu is het wel zo dat de slaapkamer geen gips in het plafond heeft, dus je kijkt daar gewoon tegen het dakbeschot aan. Hier ga ik nog houtvezel tussen doen en afwerken met gips, dan zou het geluid bijna weg moeten zijn.
Ja heel herkenbaar. Waarom wordt dit standaard zo geleverd bij dakkapellen? Hier is toch zonder stevige naisolatie geen bruikbaar kantoor of slaapkamer van te maken (als het goed regent)?

[ Voor 30% gewijzigd door zwaargeschapen op 27-09-2024 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Conroe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:00
Is je dakkapel nog niet afgewerkt aan de binnenzijde ? Zodra er gipsplaat, cementgebonden plaat of iets anders op zit met een nette stuc afwerking is dat geluid met de regen al 90% weg. Je kunt isoleren tussen dakbeschot en gipsplaat maar dan breng je risico op vochtproblemen in het spel en het heeft niet heel veel meerwaarde.

Ik was er ook van overtuigd dat ik extra moest isoleren omdat ik bang was dat de ruimte tussen dakbeschot en gipsplaat als een klankkast zou gaan werken maar dat bleek in de praktijk helemaal niet het geval te zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door Mr.Conroe op 27-09-2024 16:42 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _l_Arjan_l_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Bij mijn dakkapel met gespoten pir en afgewerkt met agnes platen vind ik het geluid van de regen best meevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:08
Hier in het offerte traject voor het renoveren van mn dakkapel ivm lekkage.
Dakkapel is ongeveer 3m bij 3m en loopt van muur met de buren tot aan de naastgelegen kamer.
Beide wanden zijn dus kalkzandsteen met daarop een houten balken laag.

Offerte voor het vervangen en verwijderen van het oude dak en constructie, verwijderen van de stenen muren
kunststofkozijn, HR glas, geïsoleerd dak van buitenuit met bitumen bedekking van binnen met glaswol en folie, kunststof kozijn en keraliet zijwand.
Volledig opnieuw gebouwd bestaande uit houten constructie en volledig afgewerkt bijna 22 duizend euro's.....

Wat ik bijzonder vind is het bedrijf de bakstenen zijwanden, complete dakconstructie etc wil verwijderen om vervolgens alles van hout te herbouwen.
Dit lijkt mij toch onlogisch en onnodig veel werk en sonde van de constructie die nu ook prima is.

Ben ik nou gek of is dit onwijs veel geld en een bijzondere aanpak voor renovatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:09
Peppe9 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 11:06:
[...]

Hierbij even een update vanuit mij. Hollandia heeft inmiddels de dakkapel geplaatst. Zeer tevreden over de communicatie en de uiteindelijke plaatsing. We hebben nog meer ruimte gecreëerd dan verwacht. Zie bijgevoegd een foto om een beeld te krijgen

Binnenkant moeten we zelf afwerken zoals ook gecommuniceerd door Hollandia. Dat doen we in eigen beheer maar zoals wel vaker is dit meer werk dan verwacht. We komen er wel 😉

[Afbeelding]
Wat was ongeveer de kostprijs van een kapel als deze? Ik heb dezelfde dakhoek, ben aan het oriënteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:49

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Kees85 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 18:39:
Hier in het offerte traject voor het renoveren van mn dakkapel ivm lekkage.
Dakkapel is ongeveer 3m bij 3m en loopt van muur met de buren tot aan de naastgelegen kamer.
Beide wanden zijn dus kalkzandsteen met daarop een houten balken laag.

Offerte voor het vervangen en verwijderen van het oude dak en constructie, verwijderen stenen muren
kunststofkozijn, HR glas, geïsoleerd dak van buitenuit met bitumen bedekking van binnen met glaswol en folie, kunststof kozijn en keraliet zijwand.
Volledig opnieuw gebouwd bestaande uit houten constructie en volledig afgewerkt bijna 22 duizend euro's.....

Wat ik bijzonder vind is het bedrijf de bakstenen zijwanden, complete dakconstructie etc wil verwijderen om vervolgens alles van hout te herbouwen.
Dit lijkt mij toch onlogisch en onnodig veel werk en sonde van de constructie die nu ook prima is.

Ben ik nou gek of is dit onwijs veel geld en een bijzondere aanpak voor renovatie?
Niet als je de dakkapel prefab wil aanleveren, dan is opnieuw beginnen opzich de juiste keuze en juist minder werk. Maar als je de bestaande wil renoveren is het niet persee de slimste keuze. maar dat wil niet ieder bedrijf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:08
De dakkapel word niet prefab aangeleverd en dat wil ik ook niet aangezien ik aan de buren vast zit met de dakkapel.
Ik wil de bestaande geupgrade hebben met kunststof, isolatie, nieuw kozijntje etc.

[ Voor 26% gewijzigd door Kees85 op 27-09-2024 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 23:30
zo onze dakkapel (1 van de 2 zit er op, op de achterkant zit nog een kleintje).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a64ED7ykIvBnDssAukP9xwQKsU8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zdoDkBY1M3mCXpXqqNmpuncY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ae7k5eWYwf_ALe8iNXYrKt1aueA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QdreuLogSUFUWskr24iSmHkg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wXQtUHm5qOzkfzMryJiEhsJooIQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mK8UdS61q8HR8XRguCqgcHAR.jpg?f=fotoalbum_large

Dakkapel is bekleed met Trespa (ipv Keraliet ivm prijs verschil) en is in het werk gemaakt.

Kwa isolatie waardes. (heb er scherp op gelet ivm de verhalen hier) puur alleen aan PIR zit er op het dak 8 cm (Rd 3.65)+4 cm(Rd1.80) (randje bij de boei alleen 8 ivm dat anders de boeirand belachelijk hoog zou worden..(daar kon ik kwa beredenatie wel inkomen).

Rest van de warm dakopbouw is van binnen naar buiten OSB platen, (8 of 12 cm pir) en dakbedekking is wit PVC.

Zijwanden zijn Trespa, Stiho blauwe folie ( waterkerende, dampdoorlatende laag aan de koude zijde) (raamwerk met daartussen 8 cm PIR platen (rd 3.65) en doorzichtige Stiho folie (dampremmende folie ).

Weet niet of het dak een RC van 6.3 gaat halen? (en zijwanden 4.7) maar we zijn kwa pir best een eindje gekomen.

Nu wilde ik de dakkapel nog verder isoleren (plafond en zijwang...) waar zou ik dat het beste mee kunnen doen. (ik heb nog ruimte in de zijwang als ik die even folie weghaal (en weer terug plaats dan kan ik er nog wat PIR in kwijt (3 cm ongeveer). bij het plafond heb ik zeeën van ruimte (maar ben bang dat PIR daar niet gaat ivm de warme dak constructie) wie denkt even mee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7wUbjMcAeRGCUemQkb6AFqx57rw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PlZmpPaHj2fnVdwmrhfEmMAu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:49
Ik zie hier vrij veel offertes van 'grote' partijen voorbij komen.
Kun je daar nog invloed uitoefenen op het ontwerp van de dakkapel?
Wij oriënteren ons op een dakkapel aan de voorzijde van de woning en is vergunningsplicht i.c.m. de welstand die er iets van vindt.

Welstandsnota
  • bescheiden en afgestemd op de maat en schaal van gevelelementen;
  • kozijnindeling afgestemd op de indeling van gevelkozijnen.
  • afgestemd op bestaande bebouwing en bijdragend aan het gewenste ondergeschikte karakter;
  • hoogte boeiboord maximaal 25 centimeter.
Huis is 2,5 jaar geleden opgeleverd en vanuit de bouwer was een dakkapel ook een optie. Mooiste zou zijn om een dakkapel in die stijl te bouwen, maar vraag me af of de 'grote' partijen daarmee om kunnen gaan.

Met name de indeling van de ramen is 'anders dan anders' en ook de boeidelen zijn in lagen opgebouwd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xp5GGvsBjnCRkwwJFHXmjlov9HI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jTbCmKMqW7etjry3KvDyzf1e.jpg?f=user_large
Note: bovenaanzicht en vooraanzicht is niet dezelfde dakkapel zo te zien

In de ideale situatie zou de dakkapel zo breed worden als de erker. Maar dat mag niet...

[ Voor 3% gewijzigd door SquareOne op 30-09-2024 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06:12
Orkaan schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:26:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dakkapel is bekleed met Trespa (ipv Keraliet ivm prijs verschil) en is in het werk gemaakt.

Kwa isolatie waardes. (heb er scherp op gelet ivm de verhalen hier) puur alleen aan PIR zit er op het dak 8 cm (Rd 3.65)+4 cm(Rd1.80) (randje bij de boei alleen 8 ivm dat anders de boeirand belachelijk hoog zou worden..(daar kon ik kwa beredenatie wel inkomen).

Rest van de warm dakopbouw is van binnen naar buiten OSB platen, (8 of 12 cm pir) en dakbedekking is wit PVC.

Zijwanden zijn Trespa, Stiho blauwe folie ( waterkerende, dampdoorlatende laag aan de koude zijde) (raamwerk met daartussen 8 cm PIR platen (rd 3.65) en doorzichtige Stiho folie (dampremmende folie ).

Weet niet of het dak een RC van 6.3 gaat halen? (en zijwanden 4.7) maar we zijn kwa pir best een eindje gekomen.

Nu wilde ik de dakkapel nog verder isoleren (plafond en zijwang...) waar zou ik dat het beste mee kunnen doen. (ik heb nog ruimte in de zijwang als ik die even folie weghaal (en weer terug plaats dan kan ik er nog wat PIR in kwijt (3 cm ongeveer). bij het plafond heb ik zeeën van ruimte (maar ben bang dat PIR daar niet gaat ivm de warme dak constructie) wie denkt even mee?

[Afbeelding]
Tussen de balken iets van Glaswol of Isovlas/houtvezel doen. Is qua warmtewering en geluid ook veel prettiger dan PIR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Wij zijn ons ook aan het orienteren op een dakkapel, maar ik vroeg me af of er ook partijen zijn die draaikiep (of meer de klassieke ramen) hebben die naar buiten gaan? Dit omdat je anders binnen gewoon veel ruimte verliest met rolgordijnen etc die zo 10/15cm naar binnen gemonteerd moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Orkaan schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:26:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Een warm dak naisoleren kan prima, maar alleen met pir als je ten opzichte van je warmdak isolatie relatief dun isoleerd hoe dik je kan isoleren moet je echt narekenen. in bv ubakus.
we hebben een heel topic wat over dit soort vragen gaat.
Isoleren 101: Van ijzige zolder tot Warm Welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Ophidian schreef op maandag 9 september 2024 @ 17:42:
Hier is vandaag ons dakkapel geplaatst van Ruiter, 5,8 meter lang.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Dakkapel wordt in het midden opgevangen door een staander. Daar komt nog een stukje tussenwand en naar 1 kant van het dakkapel wordt ie straks nog extra opgevangen. Ik ga ook het knieschot weer terugplaatsen met beplating ertussen.

Helaas wel wat issues. 1 rolluik loopt niet, enkele randen van het kozijn zitten niet mooi en 1 raam is het scharnier defect. Maar daar gaan ze nog voor terug komen.
Gaaf hoeveel ruimte je 'gewonnen hebt'.
Hadden jullie ook een dragend knieschot en zie je op deze foto's ook de nieuwe dragende constructie?

Edit: even gezocht op andere posts in het topic en daar lees ik dat er een nieuwe dragende constructie is geplaatst.

[ Voor 4% gewijzigd door SquareOne op 01-10-2024 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06:48
SquareOne schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 19:33:
[...]

Gaaf hoeveel ruimte je 'gewonnen hebt'.
Hadden jullie ook een dragend knieschot en zie je op deze foto's ook de nieuwe dragende constructie?

Edit: even gezocht op andere posts in het topic en daar lees ik dat er een nieuwe dragende constructie is geplaatst.
De hoeveelheid ruimte is erg fijn. Vloeroppervlak is "maar" 54cm x 5,5 meter, maar doordat de schuine wanden weg zijn voelt het zoveel groter.

Het was een dragend knieschot inderdaad. Waar geen dakkapel is, is dat gebleven. Het dakkapel is aan de onderkant ondersteund door balken, ik heb er om de 60cm een ondersteuning bijgezet. Er is een dubbele bovenbalk in gezet. Het dakkapel wordt in het midden ondersteund door een staander. In het midden van de kamer is de wand met 30cm hoh balken en OSB+gips tot in de nok. De helft tot aan de staander (wand overloop) ondersteunt de dubbele bovenbalk en is ook 30cm hoh met OSB en gips beide kanten. Dus wel wat constructieve maatregelen genomen.

Inmiddels in de afrondende fase gekomen. Alles zelf gedaan, vloer er vandaag in gezet. Zal nog wel fotootje posten als het af is :+

Rolluiken werken erg fraai met de IO motoren overigens. En erg stil :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2TS0aBXvJHEb1RaAeZcbDy8Vc4U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rL5jAmJzTSz2cxonZPKWJ5uB.jpg?f=user_large

Aftersales van Ruiter is overigens tot dusver erg goed. 1 jaloezie in het glas zitten 2 lamellen geplakt. Die wordt nog vervangen. De eerdere punten zijn binnen 3 dagen opgelost.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 30-06 14:17
Ophidian schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 22:06:
[...]

De hoeveelheid ruimte is erg fijn. Vloeroppervlak is "maar" 54cm x 5,5 meter, maar doordat de schuine wanden weg zijn voelt het zoveel groter.

Het was een dragend knieschot inderdaad. Waar geen dakkapel is, is dat gebleven. Het dakkapel is aan de onderkant ondersteund door balken, ik heb er om de 60cm een ondersteuning bijgezet. Er is een dubbele bovenbalk in gezet. Het dakkapel wordt in het midden ondersteund door een staander. In het midden van de kamer is de wand met 30cm hoh balken en OSB+gips tot in de nok. De helft tot aan de staander (wand overloop) ondersteunt de dubbele bovenbalk en is ook 30cm hoh met OSB en gips beide kanten. Dus wel wat constructieve maatregelen genomen.

Inmiddels in de afrondende fase gekomen. Alles zelf gedaan, vloer er vandaag in gezet. Zal nog wel fotootje posten als het af is :+

Rolluiken werken erg fraai met de IO motoren overigens. En erg stil :)
[Afbeelding]

Aftersales van Ruiter is overigens tot dusver erg goed. 1 jaloezie in het glas zitten 2 lamellen geplakt. Die wordt nog vervangen. De eerdere punten zijn binnen 3 dagen opgelost.
Wij zijn in het traject voor een zelfde model.
We overwegen triple glas maar t.o.v. HR++ glas is dat 2x zo duur.
Online lees ik dat triple glas 10-15-20% duurder zou zijn.
Dat lijkt een fors verschil.

Wat hebben jullie gekozen en wat zouden andere adviseren? Het is een nieuwbouwhuis uit 2018 dus verder allemaal goed geisoleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
@kaboom1555 wij hebben HR++ glas met jaloezie in de spouw. Ons huis is vanuit de bouw in 2002 geisoleerd met Rc 3.0, dus voor ons had het HR+++ glas geen meerwaarde. Wel heb ik de tussenwanden 6cm glaswol in gestoken met name voor het geluid en hopelijk om de warmte wat op de overloop te houden (we stoken niet op de slaapkamers).

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
sOid schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 16:19:
Goed, ik heb intussen 4 offertes binnen. Twee vallen er sowieso af, vooral op basis van gevoel. Bij Hollandia zijn ze helemaal niet ingegaan op mijn vragen en willen ze pas komen kijken op het moment dat ik een offerte goedkeur. Ik vind dit een heel vreemde manier van werken. Maar goed.

Overgebleven partijen zijn:

***members only***

Bij beide partijen een goed gevoel. Bij partij 1 langsgeweest in de showroom en daar goed te woord gestaan en alle opties bekeken en besproken. Partij 2 is hier ter plekke de situatie komen bekijken. Ik zal jullie niet vervelen met alle details, maar zou het wel fijn vinden als jullie meekijken. Er is een behoorlijk prijsverschil dus ik vraag me af waar dat in zit. Daarnaast ben ik erg benieuwd hoe jullie over het opvakken van het spant denken, want daar hanteren ze allebei een andere aanpak.

***members only***

***members only***

De belangrijkste verschillen, zoals ik ze zie:
  • Manieren om het Spant op te vangen
  • Lood (partij 1) vs loodvervanger (partij 2)
  • Garantie (10 jaar bij partij 1, 15 jaar bij partij 2. Partij 1 geeft echter ook garantie op de dakconstructie en niet alleen op de kapel zelf)
  • Isolatie van het dak (partij 1 maakt gebruik van een sandwichpaneel zonder balken dus geen koudebruggen, partij 2 maakt gebruik van een traditionele constructie)
Spant weghalen
Een apart kopje omdat ik hier wel een beetje huiverig voor ben ;) Geen zin om na een paar jaar met een verzakkende dakconstructie te zitten.
  • Partij 1 (is nog niet op locatie geweest) vermoedt dat het voldoende is om de nokbalk op te dikken en zo een stijvere constructie te maken.
  • Partij 2 (wel op locatie geweest) wil het weghalen van het spant opvangen door een constructiebalk tussen de zijslapers te zetten en dit stijf te maken met een spijkerplaat.
Wat is nou logisch? Ik wil het sowieso nog wel even laten doorrekenen (bij partij 1 kost dit €320, geen idee wat het bij partij 2 kost) voor mijn gemoedsrust. En mijn dakkapel is vergunningsplichtig dus mogelijk heb ik die berekening sowieso nodig. Maar er zijn natuurlijk meerdere wegen naar Rome en ik heb niet de expertise om in te schatten of een of beide opties aannemelijk zijn om het spant op te vangen.

Hier wat tekeningen van de constructie (had ik al eerder even gedeeld geloof ik).

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Fotootje:
[Afbeelding]
Heb jij toevallig al een keuze gemaakt tussen de partijen?

Mooie analyse ook van de verschillen, maar wat is beter?
- loodvervanger vs lood? (mijn hypothese is lood?)
- isolatie van dak sandwichpaneel of traditionele constructie?

Na dit topic gelezen te hebben van @_kilian_ ben ik wat huiverig voor de constructies en isolatiewaarde.
Vraag: Iemand die iets kan zeggen of o.b.v. deze specs de RC waardes ook daadwerkelijk gehaald kunnen worden?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WGuwkrnHJYLuJrE5G6UvldMeAQs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PHJWj9UvqgiUS9IXbKVAaIJa.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
SquareOne schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 14:48:
[...]

Heb jij toevallig al een keuze gemaakt tussen de partijen?
Ja. Ik heb uiteindelijk gekozen voor:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Vergunningstraject is intussen gestart.

Ik heb daar ook nog wat korting kunnen bedingen, waardoor het prijsverschil vrij klein was. Ook het inmeten via deze partij was het meest professioneel.
Mooie analyse ook van de verschillen, maar wat is beter?
- loodvervanger vs lood? (mijn hypothese is lood?)
- isolatie van dak sandwichpaneel of traditionele constructie?
Uiteindelijk bleken beide partijen gewoon lood te gebruiken. Meningen zijn erover verdeeld wat nou beter is. Schijnt niet heel veel uit te maken.

Sandwichpaneel lijkt mij, met boerenverstand van isolatie, beter. Met een traditionele constructie heb je koudebruggen in het dak (balken) terwijl dat met sandwichpaneel niet zo is.

Waarom ga je trouwens voor houten kozijnen? Juist bij een dakkapel lijkt kunststof me een no-brainer. Edit: oh, ik zie je post hierboven. Heeft vast met welstand te maken ;)

[ Voor 8% gewijzigd door sOid op 05-10-2024 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
sOid schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 15:40:
[...]

Ja. Ik heb uiteindelijk gekozen voor:
***members only***

Vergunningstraject is intussen gestart.

Ik heb daar ook nog wat korting kunnen bedingen, waardoor het prijsverschil vrij klein was. Ook het inmeten via deze partij was het meest professioneel.

[...]

Uiteindelijk bleken beide partijen gewoon lood te gebruiken. Meningen zijn erover verdeeld wat nou beter is. Schijnt niet heel veel uit te maken.

Sandwichpaneel lijkt mij, met boerenverstand van isolatie, beter. Met een traditionele constructie heb je koudebruggen in het dak (balken) terwijl dat met sandwichpaneel niet zo is.

Waarom ga je trouwens voor houten kozijnen? Juist bij een dakkapel lijkt kunststof me een no-brainer. Edit: oh, ik zie je post hierboven. Heeft vast met welstand te maken ;)
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Woon wel in oosten van het land tussen Nijmegen en Arnhem dus weet niet of ze daar leveren. Zal ook daar eens informeren. WBB ligt om de hoek, maar daar maak ik me zorgen om de isolatie.

Weet niet zeker of hout verplicht is eerlijk gezegd. Al onze andere kozijnen zijn wel hout (ondanks dat het nieuwbouw is). Ik heb er niet specifiek om gevraagd bij de offerte, maar mogelijk komt het omdat ik graag van die bovenlichten wil zoals bij het kozijn van de erker.

@twain4me kun jij wellicht iets zinnigs zeggen over de isolatie van Klaassen o.b.v. de specs zoals gedeeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

SquareOne schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 15:58:
[...]

***members only***
Woon wel in oosten van het land tussen Nijmegen en Arnhem dus weet niet of ze daar leveren. Zal ook daar eens informeren. WBB ligt om de hoek, maar daar maak ik me zorgen om de isolatie.

Weet niet zeker of hout verplicht is eerlijk gezegd. Al onze andere kozijnen zijn wel hout (ondanks dat het nieuwbouw is). Ik heb er niet specifiek om gevraagd bij de offerte, maar mogelijk komt het omdat ik graag van die bovenlichten wil zoals bij het kozijn van de erker.

@twain4me kun jij wellicht iets zinnigs zeggen over de isolatie van Klaassen o.b.v. de specs zoals gedeeld?
Als ze dit leveren voldoen ze aan het bouwbesluit en is er gekozen voor een warmdakopbouw
iko is gewoon een A merk van isolatie, ziet er gewoon prima uit eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 01-06 03:59
Hallo,

Ik ben me aan het oriënteren om na de oplevering van mijn nieuwbouwwoning een dakkapel aan de achterzijde te laten plaatsen, met een breedte van 4,00 m. Ik heb al enkele offertes aangevraagd en de prijsverschillen zijn behoorlijk, variërend van 8.000 tot 11.000 euro. Het gaat allemaal om kunststof dakkapellen.

Hero Dakkapellen heeft mij een offerte gestuurd, en ik ben benieuwd naar de mening van kenners hierover.

Zie foto's

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I-YPE6dJgz0uJ5unn89rq3teRmQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OdiJqy4sRqMLlhMgFwYSvrRy.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8QM8NbLjVNPUmVhdJup3ZZ9erIc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T2MleMfM63qS5XhypbshRzzC.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door moca007 op 06-10-2024 04:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeezuiper
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:14
moca007 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 01:43:
...
Hero Dakkapellen heeft mij een offerte gestuurd, en ik ben benieuwd naar de mening van kenners hierover.
...
We hebben destijds onze dakkapel door Hero laten maken en plaatsen.

We waren destijds wel erg tevreden over hun, ook met het regelen van de vergunning e.d. Waren 5 jaar geleden ook het scherpst met de prijs. We betaalden toen 9k voor 4,8m x 2,5m, alleen zonder zonwering opties en binnenafwerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _l_Arjan_l_
  • Niet online
Hoe zit het met je ventilatie systeem in je nieuwbouw woning? Als je daar ook balans ventilatie hebt, wil je mss niet voor ventilatieroosters, maar overal hr+++ glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
_l_Arjan_l_ schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 10:21:
Hoe zit het met je ventilatie systeem in je nieuwbouw woning? Als je daar ook balans ventilatie hebt, wil je mss niet voor ventilatieroosters, maar overal hr+++ glas.
Standaard ventilatie geen WTW we hebben in de woning ventilatieroosters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
zeezuiper schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 08:28:
[...]

We hebben destijds onze dakkapel door Hero laten maken en plaatsen.

We waren destijds wel erg tevreden over hun, ook met het regelen van de vergunning e.d. Waren 5 jaar geleden ook het scherpst met de prijs. We betaalden toen 9k voor 4,8m x 2,5m, alleen zonder zonwering opties en binnenafwerking.
€9k voor zo grote dakkapel kan je nu wel vergeten, Goed om te weten dat je jullie tevreden zijn.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Ophidian
Had nog de uiteindelijke resultaat foto's beloofd. We moeten nog op zoek naar een timmerman voor de ruimte onder het dakkapel. Zouden daar nog wat kasten in willen hebben. De rest hebben we allemaal zelf gedaan. Niet perfect strak, maar erg blij met het resultaat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9DaOQPSdl3j7Mw4zKQNymYkqBfg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kpE9ShWUZta5YoepPhEXmqX7.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7e4KiO-bE6OGL4VBZ3eJJ51hmqY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fJOyl45cjQbyweZp6lHevZWD.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j8hnL3r1K6b7k-wA_vKtXVphd60=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZPCUuBjytODOFCVOzxUotea5.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XyE_4poZ1m0oCKR36V5xm1R_doc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qduwoSB78t0aztuNTRZib3MU.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Ophidian schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 20:27:
Had nog de uiteindelijke resultaat foto's beloofd. We moeten nog op zoek naar een timmerman voor de ruimte onder het dakkapel. Zouden daar nog wat kasten in willen hebben. De rest hebben we allemaal zelf gedaan. Niet perfect strak, maar erg blij met het resultaat

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Fraai geworden! ben eigenlijk wel benieuwd naar plattegrondje met afmetingen van de zolder (mag ook in PB als het hier offtopic is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
SquareOne schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 20:29:
[...]

Fraai geworden! ben eigenlijk wel benieuwd naar plattegrondje met afmetingen van de zolder (mag ook in PB als het hier offtopic is).
Plattegrond heb ik niet ;) Maar de muur van het bed is 3,95 meter. De muur tot het oude knieschot waar de tv staat 3,5 meter. De extra vloeropp door het dakkapel is 54 cm, dus van muur tot dakkapel is 4,05meter. Het deel waar de kast staat is 2,3 meter x 2 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hoe groot is de dakkapel en wat is jou ervaring met Ruiter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djankie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-06 20:13

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mooi gedaan! Waar komt die airco buis vandaan? Heb je een voorzetwand geplaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
moca007 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 23:33:
[...]

Hoe groot is de dakkapel en wat is jou ervaring met Ruiter?
Dit zijn de afmetingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SWruRTw4goLmzB_kxAAxx_BPK_w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lbuOTMsKeCU3XZY34yuaGiiI.jpg?f=user_large

Ervaring bij Ruiter is goed. Is zeker niet de goedkoopste partij op de markt. Reageerde snel op vragen in offerte traject. Op dag van levering waren de monteurs vroeg aanwezig. Uitvoerder nog gesproken. Netjes opgeruimd achter gelaten. Aftersale reageert vlot. Zijn paar dingetjes snel opgelost. Nu staat nog een raam in bestelling omdat 2 jaloezielamellen vast zitten aan elkaar. Klink wordt nog vervangen en 1 ventilatierooster loopt niet lekker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
Djankie schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 06:24:
[...]

Mooi gedaan! Waar komt die airco buis vandaan? Heb je een voorzetwand geplaatst?
Dat is de achterzijde van de woning. Daar gaat ie meteen naar buiten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jansmijns
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 15-06 07:13
Iemand toevalig ervaring met hartog dakkapel? Klinkt goed qua kwaliteit/ prijs verhouding , nazorg/ garantie etc. Maar er zijn natuurijs reviews en dat vind ik gek... alleen bij 1 zo'n betaalde reviews bedrijf..

[ Voor 34% gewijzigd door Jansmijns op 18-10-2024 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keukenboer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-06 20:56
Heeft er iemand ervaring met Hero-dakkapellen en/of PolyStyle dakkapellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06:26
Wij hebben begin van het jaar een aantal dakkapel leveranciers over de vloer gehad.
Toen hebben we de plaatsing ivm gezinsuitbreiding uitgesteld maar nu willen we rond april volgend jaar dan toch starten met het werk.
Ik ben benieuwd naar wat de prijzen gaan doen. Zal het hier dan ook wel delen.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helen88
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 18-03 22:44
Hoi allemaal,
we hebben net een nieuwbouw huis gekocht en moeten dit weekend onze meerwerk keuzes doorgeven (stress!).

1 van de overwegingen is om nu al een dakkapel te plaatsen, of pas later.

Dit zijn de specificaties:

Dakkapel achterzijde ca. 1,4m. x 4,9m. € 17.750,00
- de buitenzijde van de dakkapel wordt gebouwd met een plat dak, waterdichte
bedekking en afgewerkte dakranden.
- de draagconstructie voor de dakkapel is van hout gemaakt, dat onbehandeld
blijft (u kunt er zelf voor kiezen deze af te werken, bijvoorbeeld door deze te
schilderen).
- Het plafond van de dakkapel aan de binnenzijde wordt voorzien van gipsplaten
met zichtbare naden;
- Aan de buitenzijde van de dakkapel worden de zijwangen gerealiseerd met
onderhoudsarm plaatmateriaal, passend bij de kleurstelling van de woning.

Wat denken jullie? Doen of niet?

Redenen die ik kan bedenken om het later te doen:
- nog hogere dakkapel (bijv 1.75m ipv 1.4m)
- goedkoper?

Redenen om het nu te doen:
- garanties?
- heeft het invloed op energieprestatie etc?

Ik heb ondertussen ook een offerte van een andere partij ontvangen, zie hieronder. Deze is ong even breed als die van aannemer van het nieuwbouw project, maar wel hoger (175cm ipv 140cm). Als je prijs van bijv elektrische rolluiken eraf haalt kom je op rond de 14.000 euro uit, dus ook een stuk goedkoper. Maar geen idee of dit verder een betrouwbare aannemer is (ze schijnen al lang te bestaan, maar slechts 1 google review...?) en op welke andere punten deze verschilt van de "meerwerk" dakkapel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vpe14En6daJZyoYqGmp5tpXetX0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JBiJglpvRivrLRavynY3Rw0W.jpg?f=fotoalbum_large

Graag jullie advies :-) we hebben 0 ervaringen hiermee dus er komt erg veel op ons af in korte tijd. :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
@helen88 Vrij prijzig. Wij waren 19.500 kwijt voor 5,8 meter. Maar dat was inclusief jaloezie in spouw van het glas a 3.000 euro en ongunstigere dakhelling. En dat was al een duurdere partij. Dus voor 4,8 meter moet het een stuk goedkoper kunnen.

Zorg ook dat de motoren van de rolluiken gespecificeerd zijn. Je wil wel io motoren namelijk.

[ Voor 16% gewijzigd door Ophidian op 24-10-2024 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helen88
Ophidian schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 23:28:
@helen88 Vrij prijzig. Wij waren 19.500 kwijt voor 5,8 meter. Maar dat was inclusief jaloezie in spouw van het glas a 3.000 euro en ongunstigere dakhelling. En dat was al een duurdere partij. Dus voor 4,8 meter moet het een stuk goedkoper kunnen.

Zorg ook dat de motoren van de rolluiken gespecificeerd zijn. Je wil wel io motoren namelijk.
Bedoel je de offerte van de aannemer van het nieuwbouwproject, of de offerte van de externe partij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orkaan
Wit kunststof aan de binnen kant...(Persoonlijk vind ik dat heel cheap ass uitzien). Kies dan een houtnerf of andere folie.

Wij hebben van binnen en buiten zwarte folie.

Ik zie dat er bij de aannemer nog wat afwerking bijzit (naar wat ik zie op dit forum is laten afwerken in verhouding duur).

Ook kwa garantie op je nieuwbouw woning..hoe zit dat als je extern een dakkapel laat plaatsen? (Lijkt mij ook niet onbelangrijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helen88
Ik heb net ook nog deze offerte ontvangen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rOpBRdPhj_LOFqWdLPqluVrbgss=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/pdDKjndQpfSQhti8HW5AOZEa.jpg?f=user_large

Met verhogen naar 1.75m (940 euro) en een extra draaikiepraam (250 euro) zou totaalbedrag 9860 euro zijn. De aannemer heeft niet super veel reviews op google, maar wel goede (Eembouw kwaliteitsdakkapellen in Woerden)

Deze offerte is dus beduidend goedkoper dan bedrag van aannemer vanuit de nieuwbouw (~10.000 versus 17.750 euro) met een hoogte van 175cm ipv 140cm.

Klinkt dan weer bijna als te mooi om waar te zijn? :) Of is de nieuwbouw aannemer gewoon heel duur? :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orkaan
Wat voor kozijnen heb je nu....kunststofkozijnen zonder folie zijn echt heel lelijk (en geeft een woningbouw gevoel)....... Zonder folie binnen en buiten is wel een smak goedkoper natuurlijk....dus je moet wel dezelfde soort afwerking vragen om te kunnen vergelijken...

Dus ook de aftimmering meenemen

Van buiten en binnen folie is by far de mooiste optie.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Laatst online: 20:51
helen88 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 13:17:

[Afbeelding]

Met verhogen naar 1.75m (940 euro) en een extra draaikiepraam (250 euro) zou totaalbedrag 9860 euro zijn. De aannemer heeft niet super veel reviews op google, maar wel goede (Eembouw kwaliteitsdakkapellen in Woerden)

Deze offerte is dus beduidend goedkoper dan bedrag van aannemer vanuit de nieuwbouw (~10.000 versus 17.750 euro) met een hoogte van 175cm ipv 140cm.

Klinkt dan weer bijna als te mooi om waar te zijn? :) Of is de nieuwbouw aannemer gewoon heel duur? :')
Wbb prijsniveau.
Iets bekend over de opboiw / isolatie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-06 15:52
helen88 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 13:17:

[Afbeelding]

Beetje waardeloze offerte, ja je krijgt een dakkapel maar hoe en wat die is opgebouwd blijft de vraag. Isolatie, merk kozijnen enz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
daniel14 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 08:36:
[...]

Beetje waardeloze offerte, ja je krijgt een dakkapel maar hoe en wat die is opgebouwd blijft de vraag. Isolatie, merk kozijnen enz.
Typische dakkapellen-cowboy. Onder de noemer: 'Don't ask, don't tell' werken. Als je er wel naar vraagt krijg je mooie praatjes, maar puntje bij paaltje krijg je een dakkapel die niet aan het bouwbesluit voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helen88
Wbb prijsniveau.
Iets bekend over de opboiw / isolatie?
@FitTiv Dit stond er ook nog bij de offerte. Geen idee of dit goed is?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xLFfMtJsBkSvbpvo-xIX7pzTK2M=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/AEaErwJ78XYAH4tqDmPC5jUG.jpg?f=user_large

Daarnaast zijn dit voorbeeld foto's van hoe het er van binnen en buiten uit zou zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k7xlbqc9IKGRmeACv2Y31uDwVQk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zWNDnsokijDepc8uKyw64qRz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PyL0bfdDZ0q6DONLPdeQC3WLTF4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uLmIlIbncNYqeiFRYzMap21h.jpg?f=fotoalbum_large
Wat voor kozijnen heb je nu....kunststofkozijnen zonder folie zijn echt heel lelijk (en geeft een woningbouw gevoel)....... Zonder folie binnen en buiten is wel een smak goedkoper natuurlijk....dus je moet wel dezelfde soort afwerking vragen om te kunnen vergelijken...

Dus ook de aftimmering meenemen

Van buiten en binnen folie is by far de mooiste optie.......
@Orkaan kan jij op basis hiervan zien of dit folie is?

Ik vind persoonlijk die houten balken aan de binnenkant best mooi haha.

Probleem qua vergelijking met de prijs van de aannemer van het nieuwbouw project is dat we daar ook nauwelijks informatie over hebben qua afwerkingen en materialen... Dit is het enige wat erover in de meerwerklijst staat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ncUAu_gKy-kw-smAWhQhWShs-0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d98j74tF4WTd3eM81lE4nACx.jpg?f=fotoalbum_large
Of maken jullie hier meer uit op?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FitTiv
helen88 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 12:16:
[...]

@FitTiv Dit stond er ook nog bij de offerte. Geen idee of dit goed is?
[Afbeelding]

Daarnaast zijn dit voorbeeld foto's van hoe het er van binnen en buiten uit zou zien:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]

@Orkaan kan jij op basis hiervan zien of dit folie is?

Ik vind persoonlijk die houten balken aan de binnenkant best mooi haha.

Probleem qua vergelijking met de prijs van de aannemer van het nieuwbouw project is dat we daar ook nauwelijks informatie over hebben qua afwerkingen en materialen... Dit is het enige wat erover in de meerwerklijst staat:
[Afbeelding]
Of maken jullie hier meer uit op?
Dit is glad zonder houtnerffolie.

Een Rd van 3 is echt heel laag en dan ga je terug naar 1985. Rc van wellicht 2~2.5 dan.
Ter vergelijk voor nieuwbouw dient dit minimaal 6.3 Rc te zijn. Lees je even in in dit topic anders of het grote isolatietopic.

Ik zou je nieuwbouwaannemer vragen naar de isolatie en opbouw. Maar voor 17k is er wel wat groots te krijgen.

Mijn advies: ga naar een goede club welke een warm-dak dakkapel biedt, van 1.75m, triple glas, en fatsoenlijke isolatie minimaal Rc 6.3 voor het dak.

[ Voor 6% gewijzigd door FitTiv op 27-10-2024 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orkaan
Als jouw kozijnen van je nieuwbouw huis met houtnerf zijn van binnen en buiten..dan krijg je datzelfde ook bij de dakkapel.....dat staat immers in de offerte/ meerwerk lijst..wij weten niet wat je huis krijgt aan kozijnen.

Bij alle andere waar er niets gespecificeerd staat moet je ervan uitgaan dat alles dat goedkope uitziende witte kunststof is..(dat is ook by far de goedkoopste optie).normaliter is het ook vrij normaal om het merk van de kozijnen te vermelden, oa veka, gealan, aluplast, deceuninck oid.

Let wel op dat je aan de vergunningsvrije eisen blijft voldoen..dus zover uit de dakrand en dak nok, zijkant en max hoogte.....(Dat is je eigen verantwoording...de kozijn boer plaatst immers gewoon wat jij wil.......).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helen88
Orkaan schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 15:53:
Als jouw kozijnen van je nieuwbouw huis met houtnerf zijn van binnen en buiten..dan krijg je datzelfde ook bij de dakkapel.....dat staat immers in de offerte/ meerwerk lijst..wij weten niet wat je huis krijgt aan kozijnen.

Bij alle andere waar er niets gespecificeerd staat moet je ervan uitgaan dat alles dat goedkope uitziende witte kunststof is..(dat is ook by far de goedkoopste optie).normaliter is het ook vrij normaal om het merk van de kozijnen te vermelden, oa veka, gealan, aluplast, deceuninck oid.

Let wel op dat je aan de vergunningsvrije eisen blijft voldoen..dus zover uit de dakrand en dak nok, zijkant en max hoogte.....(Dat is je eigen verantwoording...de kozijn boer plaatst immers gewoon wat jij wil.......).
In de technische omschrijving staat er letterlijk alleen dit over de buitenkozijnen:
"vervaardigd in kunststof, kleur cf. kleur- en materiaalstaat"

En verder is er dit model plaatje (waar waarschijnlijk geen rechten aan ontleend kunnen worden etc ;-) )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lEdLzqqrbOD7ROlynmFKIh0yNdY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wKsiXkRYGnULjfd2Dn2f5Fap.jpg?f=user_large
Dus ik gok dat het wit kunststof wordt. :')
(weet niet waarom het plaatje hier zo'n slechte kwaliteit heeft, is niet bij het origineel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orkaan
Email sturen een optie?

Vragende mensen kunnen geholpen worden:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helen88
Orkaan schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 19:05:
Email sturen een optie?

Vragende mensen kunnen geholpen worden:-)
Haha klopt, al geprobeerd. Al het contact loopt via de kopersbegeleiding, en dit gaat moeizaam. Als je 3 vragen stelt wordt er steeds maar 1 beantwoord. We hebben/hadden al zoveel openstaande vragen dat we nu zoiets hebben van "choose your battles"... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReversdRainbow
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 29-06 20:42
Goedendag allemaal

In ons dakkapel (wat een verschrikkelijk verhaal is maar daar weten we het eind nog steeds niet van )
Zitten kunststof kozijnen met hr++ 1.1 ramen

Nu vind ik er nogsteeds best wel wat condens op zitten op de ramen aan de binnenkant wel te verstaan

De luchtvochtigheid is idd aan de hoge kant maar mag dit dan alsnog gebeuren?
Zo koud is het buiten nog niet
Bvd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LmSbHsFjn-UqpB3R4ZzwcOgxKjQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AP1ifuTIwiN4L70rSMwp4CCc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LYG6BJj88yz2O_6kI_Fqd4xD5eE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ykGQu3mt0pJNpkxPccQWbUpw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:43
ReversdRainbow schreef op zondag 3 november 2024 @ 12:49:
Goedendag allemaal

In ons dakkapel (wat een verschrikkelijk verhaal is maar daar weten we het eind nog steeds niet van )
Zitten kunststof kozijnen met hr++ 1.1 ramen

Nu vind ik er nogsteeds best wel wat condens op zitten op de ramen aan de binnenkant wel te verstaan

De luchtvochtigheid is idd aan de hoge kant maar mag dit dan alsnog gebeuren?
Zo koud is het buiten nog niet
Bvd
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat kan zeker, 75% bij 17graden is redelijk hoog.
Dit is een kwestie van ventileren, niet van problemen met het glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReversdRainbow
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 29-06 20:42
darklord007 schreef op zondag 3 november 2024 @ 18:09:
[...]

Dat kan zeker, 75% bij 17graden is redelijk hoog.
Dit is een kwestie van ventileren, niet van problemen met het glas.
Dankjewel voor je reactie ,
Dan gaan we toch maar een dop extra gebruiken van de inhoud box
Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chriztiaan
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-06 15:42
Hier zijn we aan t oriënteren op het vervangen van de oude lekke dakkapel, en meteen dan maar een stuk grotere erop te zetten.
Zou gaan om een dakkapel van 560cm, verdeeld over 2 kamers, dus 1 deel 330, ander deel 230 met blind paneel er tussen.

Wat zijn voor jullie overwegingen geweest voor rolluiken? Vooral de verduistering lijkt me heel prettig, maar hoeveel moet ik me bijv voorstellen van hittewering/isolatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djankie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-06 20:13
Kan aardig wat graadjes schelen in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Chriztiaan schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 13:25:
Hier zijn we aan t oriënteren op het vervangen van de oude lekke dakkapel, en meteen dan maar een stuk grotere erop te zetten.
Zou gaan om een dakkapel van 560cm, verdeeld over 2 kamers, dus 1 deel 330, ander deel 230 met blind paneel er tussen.

Wat zijn voor jullie overwegingen geweest voor rolluiken? Vooral de verduistering lijkt me heel prettig, maar hoeveel moet ik me bijv voorstellen van hittewering/isolatie?
Wij hebben dit jaar screens laten installeren op de 1e etage.
In de slaapkamer welke tot zonsondergang vol zon krijgt, scheelt het 7 graden t.o.v. geen screens.
Rolluiken sluiten het nog beter af dus kan me voorstellen dat dit nog een paar graden extra zal schelen.

Wij gaan in het dakkapel ook voor een screen ipv rolluik.
Bij een roluik, als deze dicht zit is de kamer ook volledig donker/afgesloten. Met een screen komt er nog wel lichtval naar binnen en kan je nog naar buiten kijken. Met name als het een slaapkamer van bijvoorbeeld de kids is die in de kamer spelen wel een ding om rekening mee te houden.
En ja, je kan natuurlijk gewoon een lamp aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Hoe doen jullie ventileren van een (slaap)kamer met een nieuwe dakkapel zonder geluidshinder. Het gaat om een woning zonder centrale WTW.
De volgende opties ken ik:
  1. Ventilatieroosters
  2. Ventilatieroosters met geluidsdeming/suskasten
  3. Decentrale-WTW
  4. Of iets van een ventilator die verse koude lucht naar binnen blaast
  5. Ventilatie via plafond dakventilator (al zie ik dit vaker in de industrie dan bij bij dakkapellen)
In verband geluidsdruk vanaf maaiveld zat ik me af te vragen hoe je bij een nieuw te plaatsen dakkapel het beste kon ventileren zonder teveel overlast te krijgen van geluid van de begane grond. De dakkapel leverancier komt vaak alleen met ventilatorroosters.

Vanwege geluid komt er waarschijnlijk ook HR+++ glas in of akoestisch HR++ glas.

Hoe doen jullie ventileren van een (slaap)kamer met een nieuwe dakkapel zonder geluidshinder, in woningen zonder centrale WTW ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitTiv
Type C ventilatie?
Airco?

Wij hebben hier een winterstand raampje.

Verder als je je druk maakt over geluid...denk ook even na over regen of vogelpootjes op een plat dak. Ik stoor me er niet aan maar hoor het wel vrij luid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Dre schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:30:
Hoe doen jullie ventileren van een (slaap)kamer met een nieuwe dakkapel zonder geluidshinder. Het gaat om een woning zonder centrale WTW.
De volgende opties ken ik:
  1. Ventilatieroosters
  2. Ventilatieroosters met geluidsdeming/suskasten
  3. Decentrale-WTW
  4. Of iets van een ventilator die verse koude lucht naar binnen blaast
  5. Ventilatie via plafond dakventilator (al zie ik dit vaker in de industrie dan bij bij dakkapellen)
In verband geluidsdruk vanaf maaiveld zat ik me af te vragen hoe je bij een nieuw te plaatsen dakkapel het beste kon ventileren zonder teveel overlast te krijgen van geluid van de begane grond. De dakkapel leverancier komt vaak alleen met ventilatorroosters.

Vanwege geluid komt er waarschijnlijk ook HR+++ glas in of akoestisch HR++ glas.

Hoe doen jullie ventileren van een (slaap)kamer met een nieuwe dakkapel zonder geluidshinder, in woningen zonder centrale WTW ?
Je kunt boven alsnog WTW (of eventueel een vraaggestuurde ventilatiebox) plaatsen.
Bij WTW heb je meer kanalen maar geen ventilatieroosters nodig, bij een ventilatiebox hebt je weinig buis maar in elke kamer een ventilatierooster nodig. Er zijn ook stille ventilatieroosters leverbaar.

Als je zoveel mogelijk energie wilt besparen moet je voor WTW kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshnub
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-06 00:06
Hoe zit het als je een offerte hebt getekend voor een bepaalde prijs, maar er nog wel ingemeten moet worden en na inmeten de prijs hoger uitvalt. Kan je de koop dan ontbinden? We zitten met een max budget en de offerte prijs past hier wel in. Duurder niet.

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-06 15:52
Freshnub schreef op woensdag 13 november 2024 @ 23:24:
Hoe zit het als je een offerte hebt getekend voor een bepaalde prijs, maar er nog wel ingemeten moet worden en na inmeten de prijs hoger uitvalt. Kan je de koop dan ontbinden? We zitten met een max budget en de offerte prijs past hier wel in. Duurder niet.
Inmeten doen ze om de exacte maat te bepalen, ik neem aan dat ze wel al een maat hebben bepaald, maar dat door het inmeten het misschien een paar cm scheelt, ik neem aan dat dit niks uitmaakt voor de prijs.
Tenzij het vermeld staat in de offerte dat de prijs aangepast kan worden na inmeten.

• Freshnub
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-06 00:06
daniel14 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 08:04:
[...]

Inmeten doen ze om de exacte maat te bepalen, ik neem aan dat ze wel al een maat hebben bepaald, maar dat door het inmeten het misschien een paar cm scheelt, ik neem aan dat dit niks uitmaakt voor de prijs.
Tenzij het vermeld staat in de offerte dat de prijs aangepast kan worden na inmeten.
Ja dat staat vermeld, maar dat betekent toch niet dat ik akkoord moet gaan met de nieuwe prijs?

• Flix20
Prijzen gaan doorgaans per 0,5m1. En zoveel zullen ze er niet naast gaan zitten.
Of je moet net de pech hebben om van 4.49m naar 4.51m te gaan. Maar daar zal vast over te praten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
Freshnub schreef op donderdag 14 november 2024 @ 14:37:
[...]

Ja dat staat vermeld, maar dat betekent toch niet dat ik akkoord moet gaan met de nieuwe prijs?
Nee. Offerte is pas definitief na inmeten. Ik zou me niet al te druk maken. Als jij 4 meter dakkapel vraagt, maar de inmeten zegt dat ook 4,5 meter kan is de keuze altijd bij jou.

Tip van mijn kant: niet druk maken en vergeet niet een beetje voorpret te hebben van je nieuwe dakkapel. Mark Twain zei ooit: 'Ik heb veel noden gekend, maar de meesten zijn nooit uit gekomen'. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mithrandir
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:23
Hoe hoog hebben jullie de onderkant van de dakkapel?

In ons geval is nu 120cm aangehouden, omdat daarmee er nog 2 pannen onder de dakkapel komen. Omdat de dakkapel 150cm hoog is (maximale hoogte in onze gemeente) komt het plafond op 240cm (wel lekker hoog). Toch ben ik bang dat 120cm onderkant dakkapel erg hoog is. Heeft iemand hier ervaring mee?

Verbouwing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
Onze zit op een meter, dat zou ik als bovengrens aanhouden.

Waarom geen 1 pan onder de kapel, dan zak je zo'n 20-30cm (bij een standaard pan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just smile
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:20
FitTiv schreef op maandag 18 november 2024 @ 19:54:
Onze zit op een meter, dat zou ik als bovengrens aanhouden.

Waarom geen 1 pan onder de kapel, dan zak je zo'n 20-30cm (bij een standaard pan)
Dan is hij vergunningsplichtig vermoed ik zo (minimaal 50cm vanaf de nok vergunningsvrij).

Bij ons is de plaatsing hoogte op 90cm geoffereerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Mithrandir schreef op maandag 18 november 2024 @ 19:38:
Hoe hoog hebben jullie de onderkant van de dakkapel?

In ons geval is nu 120cm aangehouden, omdat daarmee er nog 2 pannen onder de dakkapel komen. Omdat de dakkapel 150cm hoog is (maximale hoogte in onze gemeente) komt het plafond op 240cm (wel lekker hoog). Toch ben ik bang dat 120cm onderkant dakkapel erg hoog is. Heeft iemand hier ervaring mee?
Dat is wel een nadeel want hiermee krijg je door de plaatsing er maar 30cm woonoppervlakte bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _l_Arjan_l_
  • Niet online
Als het budget het toelaat zou ik in 1x het zo goed als mogelijk doen. Een hoog plafond is erg fijn, wordt met spotjes wellicht als iets lager. En extra woonoppervlakte is ook fijn, al is het maar 20 cm door 1 pan lager te zitten. Een iets groter dakkapel biedt wellicht ook mogelijkheden voor b.v. een extra zonnepaneel erop als dat interessant is voor jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Je hebt ook aanbieders die 175cm hoogte aanbieden. Dan zou je in jullie geval beide hebben; meer m2 en hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountaink
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 07:08
Wij zijn aan het orienteren voor een dakkapel op onze extra kamer (drooghok/opslag) wat we in de toekomst willen ombouwen tot werkkamer. Valt compleet onder een schuine wand van onze jaren 20 woning op zolder, dus middels dakkapel kijken hoe we de werkruimte wat kunnen vergroten.

Heel wat offertes opgevraagd eind vorige week. Wat opvalt is dat vrijwel iedereen een offerte aanbiedt bij afspraak op locatie, terwijl onze eisen allemaal vrij duidelijk zijn aangegeven (maatvoering, afwerking, ramen etc). Is dit normaal tegenwoordig? Wij hebben weinig zin om dagen lang showrooms te bezoeken als deze uiteindelijk het hoogste bedrag gaan noemen. Ik kom graag langs als ik zeker weet bijna een offerte akkoord ga geven en graag de details nog even doorspreek.

Het betreft maar een klein dakkapelletje van 2,5 meter, omgeving Den Haag/Rotterdam. De veelvoorkomende bedrijven in dit topic zijn al aangeschreven (Pronk, Ruiter, BKKD, WBB, Jordens, Hollandia etc.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neliss
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-06 12:43

neliss

h00t h00t!

Wij overwegen om een dakkapel te laten installeren aan de voorzijde op onze nog op te leveren nieuwbouw woning. Aangezien we nog in het begintraject zitten van de bouw ligt de keuze nog open om de dakkapel door de bouwaannemer te laten plaatsen, ofwel deze direct na oplevering te laten plaatsen door een andere partij.

De dakkapel die door de aannemer kan worden geplaatst is 2.60m breed, en kost €16.500. Uit navraag blijkt dat deze aan de buitenzijde is gemaakt uit rockpanel, binnenzijde is afgetimmerd met spaanplaat. De hoogte is niet bekend maar valt in onze bouwtekening op schaal na te meten als ca. 2m (zie foto).
Het is een kader dakkapel met zijwangen van maarliefst 25cm dikte (per zijde), waardoor van binnen maar iets van 2.1m overblijft.

Omdat de dakkapel aan de voorzijde zit, is er een gemeentevergunning nodig. In de welstandsnota van de gemeente lazen wij terug:
maatvoering
  • aan een voorkant breedte in totaal hoogstens 50% van het dakvlak met een maximum van 2.70 m
  • hoogte van een plat afgedekte dakkapel niet meer dan 1.50 m gemeten vanaf voet dakkapel tot bovenzijde boeiboord of trim
Dit betekent dus dat een dakkapel die achteraf wordt geplaatst slechts 10cm breder mag worden, wellicht kan met dunnere zijwangen iets meer winst qua binnenruimte worden behaald. Wat ons opvalt (en zorgen baart) is dat de gemeente een maximale hoogte van 1.5m voorschrijft, een stuk lager dus dan de dakkapel die door de aannemer wordt aangeboden. Het lijkt dus dat bij plaatsing achteraf eenzelfde formaat dakkapel niet mogelijk is, maar het is juist onze wens om hem (van binnen) zo groot mogelijk te maken.

Samengevat zitten wij in dubio tussen het afnemen van de dakkapel door de aannemer tegen een behoorlijk forse prijs (verwacht dat het zeker 5k goedkoper kan) en het risico op teleurstellingen/gedoe omtrent vergunning bij het achteraf laten plaatsen. Heeft iemand ervaring of affiniteit met een dergelijke casus? Advies is meer dan welkom!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qr14Bg4Gs0jyD14jjvAXj5ea2Zg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fy9EDoay6GreGsxWppvY5Ilc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orkaan
Ik kan mij niet voorstellen dat je zomaar een 2m hoge dakkapel mag...dat zie je echt nergens........ (En zal dan ook een precedent scheppen voor de omgeving....). Dus ik zou mij daarmee zeker niet rijk rekenen. Zou dus eerst eens goed navragen hoe hoog de dakkapel van de aannemer is....denk max 1.75 zo niet 1.50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neliss
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-06 12:43

neliss

h00t h00t!

Orkaan schreef op maandag 25 november 2024 @ 15:06:
Zou dus eerst eens goed navragen hoe hoog de dakkapel van de aannemer is....denk max 1.75 zo niet 1.50.
Ik werd door de kopersbegeleider doorverwezen naar de technische tekening voor de maatvoering, dat is de enige informatie die beschikbaar is (samen met wat voorbeeld foto's uit eerdere bouwprojecten, maar die zijn indicatief).
De technische tekening is op schaal getekend, zoals in het plaatje wat ik eerder stuurde is hierin terug meten dat het om een dakkapel van 2.60m breed en 2.00m hoog gaat.
Het lijkt me niet dat de aannemer vervolgens vrij is om er vervolgens een dakkapel van 1.50m of 1.75m hoog op te zetten, aangezien de tekening als leidend wordt beschouwd.

Ik ben overigens volledig met je eens dat de maatvoering niet gangbaar is, mijn eerder genoemde vraag/twijfel heeft daar ook alles mee te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• monkey7
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06:18
Ideaal toch? Als maar één van de buren een dakkapel vanuit de bouw doet, dan kan de rest van de buurt een vergunning krijgen met dat exemplaar als precedent.

Als de tekening op die locatie geen bemating heeft, zal men zich er onderuit wurmen met 'de tekening is voor de beeldvorming' oid. Ik verwacht dat de dakkapel 1,75 wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orkaan
Ja maar als de gemeente de boel bij controle afkeurt...dan (is wel de aannemer aansprakelijk in jouw geval) maar je hebt er dan alsnog last en stress van. ......De gemeente gaat 2m hoog echt niet legaliseren....want ja dan mag iedereen in die gemeente tot die 2 meter gaan. (Er is ook een topic op tweakers waarbij mensen hun dakkapel lager moesten maken..omdat hij niet aan de eisen voldoet die gelden in de gemeente).

Ik zou het het iig niet op aan laten komen. En flink betalen en grote kans op stres. Dakkapel zit aan de voorkant dus goed in het zicht. 2m hoog valt echt op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XeNoBiTe
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ook hier druk met het aanvragen van offertes en we neigen momenteel Dakkapel.nl de opdracht te gunnen. We hebben deze leverancier ontdekt door de diverse berichten hier op GoT. Inmeten gebeurde heel snel, prijzen zijn goed en er wordt niet met korting gesmeten. Kozijnen zijn van Schuco, dus kwalitatie ook in orde.
Zag alleen niet direct iemand hier met daadwerkelijk ervaring van plaatsing en kwaliteit. En juist daarvan lees ik ook veel negatieve reacties online... Maar ik weet ook dat het gras niet altijd groener is aan de andere kant en dat vooral klagers terug te vinden zijn in reviews. Dakkapelwarenhuis is/was ook in de race met vergelijkbare prijzen, maar hoor van een kennis slechte verhalen over hun kwaliteit. Ook levertijd is daar een stuk langer, terwijl we echt eind februari/begin maart geplaatst willen krijgen. Hollandia zit er veel te ver boven en van de Ruijter in een vorig huis ook veel te hoge offertes van ontvangen. Dus die vallen beiden af.

De meest recente offerte bedraagt €8300,- voor de dakkapel aan de voorzijde bij Dakkapel.nl:
  • 308x175cm
  • 1 draai, 2 vast ramen
  • Triple glas, warm edge
  • Geen roosters
  • Keralit + Ubiflex
  • RC 6.3 dak en 4.7 zijwangen
  • Inclusief vergunningaanvraag
Voor de achterzijde €19.600,- met:
  • 900x175cm
  • 3 draai kiep, 4 vast, een blind vlak
  • Triple glas, warm edge
  • Geen roosters
  • Keralit + Ubiflex
  • RC 6.3 dak en 4.7 zijwangen
  • 3x Somfy rolluiken
  • Versteviging t.b.v. zonnepanelen
Mocht iemand nog tips/opmerkingen hebben op deze offerte en beter nog ervaring met Dakkapel.nl, dan hoor ik het graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
Ben wel even benieuwd welk isolatiemateriaal ze gebruiken om RC 6.3 dak en 4.7 zijwangen te halen. Daar wordt vaak mee gesjoemeld.

• XeNoBiTe
  • Niet online
Voor de standaard isolatie is het als volgt:
Binnenzijde 10mm melamine spaanplaat, dampdoorlatende folie, balklaag, 120mm isolatie,10mm melamine spaanplaat, EPDM, RC waarde 4.5.
Het dak laat ik upgraden naar 6.3, dus ga even vragen hoe ze dit precies verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
Wat vinden jullie van hiervan?

Offerte van Klaassen Dakkapellen

- 140x453cm buitenmaat ( binnen maat 115x423 cm)
- Kunststof kozijn kleur antraciet
- HR++ glas samenstelling 4-15-5 U - waarde 1.1
- Trespa
- Dakbeddeking EPDM
- 2 Ventilatieroosters
- Rolluiken elektrische met ab
- afvoeren dakpannen + afval
- Verplaatsen dakraam ( waar de dakkapel komt hebben we nu dakraam die verplaatst wordt naar voorkant woning
- 2 horren
- Isolatie Rc-4.7 IKO enertherm Alu 100mm

Dit allemaal voor €11650 meteen aangeven niet akkoord te gaan en krijg nu het aanbod €11000

Is dit een goede prijs? Wat vinden jullie van het bedrijf Klaassen? Kan het nog lonen om verder te shoppen en zoja tips?

[ Voor 3% gewijzigd door moca007 op 22-12-2024 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNoBiTe
  • Niet online
TwingyTwingy schreef op woensdag 11 december 2024 @ 14:24:
Ben wel even benieuwd welk isolatiemateriaal ze gebruiken om RC 6.3 dak en 4.7 zijwangen te halen. Daar wordt vaak mee gesjoemeld.
Heb netjes op verzoek een Ubakus (oude file maar wel de opgegeven specs) uitdraai van ze gekregen. Mij lijkt het wel in orde als leek. Zie jij/jullie hier nog gekke dingen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zxSUwYrIJWee7pSQkPie2hZl-w4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/9oE15qT9rY73TmodvyZS3XYE.png?f=user_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TwingyTwingy
XeNoBiTe schreef op maandag 23 december 2024 @ 13:26:
[...]

Heb netjes op verzoek een Ubakus (oude file maar wel de opgegeven specs) uitdraai van ze gekregen. Mij lijkt het wel in orde als leek. Zie jij/jullie hier nog gekke dingen?
[Afbeelding]
Nee, het spijt me maar dit is absoluut niet goed. Zij verwerken de PIR tussen de balken. PIR met alumiumum cachering is dampdicht. Door de PIR tussen je balken te verwerken kan het vocht bij een eventuele lekkage of een teveel aan gewoon 'leefvocht' niet meer uit je constructie met als grootste probleem schimmel en een rottend dakbeschot.

Daarom werk je met begrippen als koud-dak of warm-dak. Bij een koud dak stop je dampopen isolatiemateriaal tussen je balken (net als de PIR hier) maar kies je voor glaswol/steenwol/houtvezel/isovlas. En werk je af met een klimaatfolie aan de onderzijde. Daarmee kan ongewenst vocht altijd nog uit je constructie ontsnappen.

Warm-dak kan ook. Dan komt de PIR BOVEN het dakbeschot te liggen. Met daaroverheen de EPDM.

Combinatie van deze twee kan ook. Maar wat niet kan is tussen je balken werken met dampdicht materiaal. Als jij de afvoer verstopt hebt en dat geeft vervolgens lekkage heb je echt een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNoBiTe
  • Niet online
Blijkt maar weer eens dat GoT onmisbaar is. Thanks @TwingyTwingy. Nu ik het zo van je lees, snap ik het (weer). Heb direct om verheldering gevraagd waarom ze niet voor warm- of koud-dak kiezen. Valt me nu ook pas op dat Ubakus op vochtbescherming ook een 'heel slecht' aangeeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06:57
XeNoBiTe schreef op maandag 23 december 2024 @ 15:40:
Blijkt maar weer eens dat GoT onmisbaar is. Thanks @TwingyTwingy. Nu ik het zo van je lees, snap ik het (weer). Heb direct om verheldering gevraagd waarom ze niet voor warm- of koud-dak kiezen. Valt me nu ook pas op dat Ubakus op vochtbescherming ook een 'heel slecht' aangeeft...
Ik denk dat ze dit doen omdat je met 170mm op je dak een flinke boeiboord krijgt.. nu kan je de isolatie aan de rand wel verjongen als je een overstek hebt maar het blijft altijd lastig om zon dik pak isolatie mooi te verwerken.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNoBiTe
  • Niet online
Ja zoiets lijkt inderdaad het geval. Ze hebben er iig over nagedacht, want ik krijg een nette toelichting!
Wij maken gebruik van PIR-isolatieplaten met aan beide zijden een aluminium folie. Dit is een standaard product dat vaak wordt toegepast wanneer men kiest voor PIR-isolatie.

Het is correct dat waterdamp niet kan ontsnappen in deze opbouw. Dit komt doordat EPDM-dakbedekking wordt gebruikt. EPDM sluit de constructie volledig af, wat overigens ook het geval zou zijn bij een bitumen dakbedekking. Dit is een gangbare werkwijze bij platte daken en zorgt ervoor dat het dak goed beschermd is tegen vocht van buitenaf.

Aan de binnenzijde van de constructie wordt een dampdichte folie aangebracht. Dit voorkomt dat vocht vanuit de leefruimte in de constructie kan doordringen. U hoeft zich dus geen zorgen te maken dat leefvocht schade kan veroorzaken aan de dakconstructie.

Kortom, deze aanpak zorgt voor een goed geïsoleerde dakopbouw die voldoet aan de gebruikelijke normen en eisen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-06 14:37

AMDFreak

Intel is zo..

Ik lees dat de zijwangen op 4,7 worden gebouwd, ik zou meteen vragen of zij dit ook op 6,3 willen doen.
Ja de wangen worden dikker, maar dat is te verwaarlozen. heb je meteen een mooi "schilletje".

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitTiv
XeNoBiTe schreef op maandag 23 december 2024 @ 22:48:
Ja zoiets lijkt inderdaad het geval. Ze hebben er iig over nagedacht, want ik krijg een nette toelichting!

[...]
Klopt ook, werkt ook, totdat je lekkage hebt ergens.
Ik heb zelf de dampdichte folie van de fabrikant eraf gehaald en een klimaatfolie gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
XeNoBiTe schreef op maandag 23 december 2024 @ 22:48:

[...]
Precies, voor leefvocht ben ik niet zo bang. Maar naar goed gebruik in deze branche laten ze het onderdeel lekkage maar uit de toelichting. Zodra er lekkage is kan het vocht niet weg. Niet aan de bovenkant en niet aan de onderkant. Zolang je geen lekkage hebt gaat dat heel lang goed.

Overigens ben ik het ook oneens met de poster hier boven die zegt dat je boeideel direct 14cm hoger wordt als je de PIR bovenop je dakbeschot legt. Je kunt prima warmdak en kouddak combineren. Dan leg je 10cm pir bijvoorbeeld bovenop en stop je daarna tussen de balken vol met isolatie + klimaatfolie. Er zijn heel veel leveranciers die het wel correct doen. Deze neemt gewoon onnodige risico's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 30-06 00:25
@XeNoBiTe Persoonlijk vind ik dat wel echt een hele nette offerte, je hebt hem full option voor een goede prijs.

Dakkapel.nl had een goede offerte, wel hoger dan wat ze nu bij jou offeren. Ook gebruik van kwaliteitsmaterialen zoals Schüco ramen en Somfy motoren etc. kwam wel goed over. Voor mij viel die af omdat ze niet standaard hoger gingen dan 7 meter (ik had over de 8 meter nodig) en wat ik later begreep dat het vooral een verkooporganisatie was met productie in Polen. Voor mij hoeft dat niet echt een nadeel te zijn maar in de branche werd er niet zo positief over gesproken in combinatie met kwaliteit van aflevering en afwikkeling van garantie. Ik kan mij voorstellen dat er ook een hoop tevreden mensen zijn als de montage wel in 1x goed is gegaan. Wat er dus van die verhalen waar is, geen idee maar garantie/service is bij alle partijen wel een dingetje omdat ze dan niet meer kunnen verdienen.

[ Voor 7% gewijzigd door wm1234 op 24-12-2024 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNoBiTe
  • Niet online
Ja @wm1234, ik heb flink onderhandeld over de exacte samenstelling en prijs. En nu inderdaad full option, alles wat ik wil voor een goede prijs. Dat maakt gelijk waarom ik het zo lastig vind om nu akkoord te geven als ik de tips/risico's van hier boven lees, terwijl ik wel een goed gevoel heb hoe ik geholpen/geadviseerd word.
Lekkage is sowieso natuurlijk drama als je dat krijgt in je dak. Welke vorm van isolatie er dan ook is! (m'n zus laatste nog een flinke lekkage gehad in een in het werk geplaatste dakkapel waar niks was afgekit/waterdcith gemaakt. Maar ik neem dit advies/waarschuwing natuurlijk wel ter harte en ga dus wederom het gesprek met ze aan na de vakantiestop.
Maar als er nog tips zijn voor bedrijven die het wél correct doen en geen onnodige risico's nemen, dan ga ik die zeker aanschrijven. Hollandia dakkapel heb ik ook nog aangeschreven, die zal ik nog eens opvolgen. Dakkapelwarenhuis was ook in de race, maar die is afgevallen. Ruijters was vorige keer stukken duurder in de offerte, dus daar ga ik geen energie in stoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitTiv
XeNoBiTe schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 10:28:
Ja @wm1234, ik heb flink onderhandeld over de exacte samenstelling en prijs. En nu inderdaad full option, alles wat ik wil voor een goede prijs. Dat maakt gelijk waarom ik het zo lastig vind om nu akkoord te geven als ik de tips/risico's van hier boven lees, terwijl ik wel een goed gevoel heb hoe ik geholpen/geadviseerd word.
Lekkage is sowieso natuurlijk drama als je dat krijgt in je dak. Welke vorm van isolatie er dan ook is! (m'n zus laatste nog een flinke lekkage gehad in een in het werk geplaatste dakkapel waar niks was afgekit/waterdcith gemaakt. Maar ik neem dit advies/waarschuwing natuurlijk wel ter harte en ga dus wederom het gesprek met ze aan na de vakantiestop.
Maar als er nog tips zijn voor bedrijven die het wél correct doen en geen onnodige risico's nemen, dan ga ik die zeker aanschrijven. Hollandia dakkapel heb ik ook nog aangeschreven, die zal ik nog eens opvolgen. Dakkapelwarenhuis was ook in de race, maar die is afgevallen. Ruijters was vorige keer stukken duurder in de offerte, dus daar ga ik geen energie in stoppen.
Bkkd gebruikt geloof ik een warm dak constructie.

En anders zelf de folie voor klimaatfolie veranderen. Prima toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graft
  • Laatst online: 30-06 16:45
Hi allen,

Wij zijn van plan om in 2025 een dakkapel over gehele breedte van onze woning te plaatsen. Nu hebben bij een 5 tal partijen met productie in eigen beheer in NL. Te weten De Ruiter, Wiko, Klok, Van Hattem en Van Wette. Ik heb offertes opgevraagd met de volgende eisen:
  • Kader / moderne dakkapel (zie onderstaande foto voor exact wat wij voor ogen hebben)
  • Buitenmaat 422x150 op een dakhelling van 35 graden.
  • 3 kiepramen
  • Horren & screens
  • Goede isolatie waardes in lijn met bouwbesluit, HR++ etc
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tpSDTzVMMElNUo1BbNtU0eG7NFI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q9uJTXI6CvXqDTsfbZeT392k.jpg?f=fotoalbum_large

Er zijn drie aanbieders waar het om lijkt te gaan draaien, WIKO, Klok en De Ruiter (de Verbinden hier in het Noorden). Alle drie leveren ook dakkapellen aan de grote nieuwbouw jongens (van Wijnen, Heijmans etc) wat ik een fijn idee vind.

WIKO
  • Pluspunt: mooiere afwerking, je ziet namelijk geen nagels aan de buitenkant. Zij gebruiken geen Trespa of Unikern voor de buitenkant maar aluminum materiaal genaamd Colorcoat HPS 200 Ultra. Zie onderstaande foto.
  • Minpunt: zelf werkvoorbereiden - gipsplaten afwerking tot de nok weghalen etc.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u1j83gsjNP4_8fS1biqPQZ0EoD8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E7Ro85IIX9vQ9Zw4sbAeB8tL.jpg?f=fotoalbum_large

Klok
  • Pluspunt: als enige 15 jaar garantie.
  • Minpunt: zelf werkvoorbereiden - gipsplaten afwerking tot de nok weghalen etc.
De Ruiter
  • Pluspunt:geen werkvoorbereiding
  • Pluspunt: hoor goede verhalen over de Ruiter. Daarnaast zit de timmerfabriek hier in Groningen en werken ze met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
  • Minpunt: helaas zijn zij vooralsnog verreweg het duurst 13,6K voor een traditionele dakkapel, ik heb ze in de kerstvakantie niet meer te pakken gekregen om mijn eisen bij te stellen.
Vragen
  • Heeft iemand ervaring met bovenstaande 3 aanbieders?
  • Heeft iemand hier ervaring met Colorcoat HPS 200 Ultra? Wat is het voordeel hiervan? Ik kan me voorstellen dat dit eventueel gaat 'zingen' met harde wind.
  • Ik kom op de Ruiter na bij alle aanbieders uit rond de 13K, ik heb het idee afgaand dat afgaand op de offertes in dit topic het idee dat dit nog iets aan de hoge kant is? Goed om te weten, helaas kost het het verkrijgen van een kraanvergunning in Groningen al 450,- ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Son Gohan
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 29-06 01:21
Graft schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 10:50:

• Goede isolatie waardes in lijn met bouwbesluit, HR++ etc
Mag ik vragen waarom je niet gelijk voor triple +++ gaat maar voor dubbel ++?

[ Voor 4% gewijzigd door Son Gohan op 03-01-2025 11:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Graft
  • Laatst online: 30-06 16:45
Son Gohan schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 11:23:
[...]

Mag ik vragen waarom je niet gelijk voor triple +++ gaat maar voor dubbel ++?
Kosten overweging, dat valt per dakkapel zo'n ±500,- duurder uit. Gezien de tijd dat wij hier willen blijven wonen, nog max. 5 jaar denk ik niet dat wij dat eruit gaan krijgen.

Daarnaast is op dit moment is de zolder al een warme ruimte waar in principe nooit de verwarming aanstaat. Grootste warmte lek zal inderdaad het raam zijn, de rest van de dakkapel heeft al een hogere RC waarde dan het met pur geisoleerde dag (± 4)

Maar ik laat me graag overtuigen mocht ik een fout begaan. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
TwingyTwingy schreef op maandag 23 december 2024 @ 13:32:
[...]

Nee, het spijt me maar dit is absoluut niet goed. Zij verwerken de PIR tussen de balken. PIR met alumiumum cachering is dampdicht. Door de PIR tussen je balken te verwerken kan het vocht bij een eventuele lekkage of een teveel aan gewoon 'leefvocht' niet meer uit je constructie met als grootste probleem schimmel en een rottend dakbeschot.

Daarom werk je met begrippen als koud-dak of warm-dak. Bij een koud dak stop je dampopen isolatiemateriaal tussen je balken (net als de PIR hier) maar kies je voor glaswol/steenwol/houtvezel/isovlas. En werk je af met een klimaatfolie aan de onderzijde. Daarmee kan ongewenst vocht altijd nog uit je constructie ontsnappen.

Warm-dak kan ook. Dan komt de PIR BOVEN het dakbeschot te liggen. Met daaroverheen de EPDM.

Combinatie van deze twee kan ook. Maar wat niet kan is tussen je balken werken met dampdicht materiaal. Als jij de afvoer verstopt hebt en dat geeft vervolgens lekkage heb je echt een probleem.
Heb je technisch gelijk; mogelijk, daar heb ikzelf de kennis niet van paraat om een oordeel over te hebben.

Maar 95% van Nederland (en dan schat ik het nog voorzichtig in) heeft al helemaal deze kennis niet paraat maar toch liggen er honderdduizenden dakkapellen op de Nederlandse daken.
Het meerendeel daarvan zal zonder verstand van zaken bij een dakkapellenboer naar binnen zijn gelopen en zeggen ik wil een dakkapel, en die hebben ze gekregen.
Maar volgens mij heb ik de berichten van massaal lekkende en schimmelende daken door malafide dakkapel constructies nog niet voorbij zien komen.

Dit is imo weer zo’n typisch Tweakers geval dat vooral naar de theoretische kant gekeken wordt en niet naar de praktijk.
Zal jouw theorie het perfecte dakkapel opleveren? Mogelijk.
Maar zullen de gerenommeerde dakkapel leveranciers ook goede producten leveren waar je de komende 20+ jaar veel leesplezier van zal beleven? Dat denk ik ook wel.

Nb; ik quote nu toevallig jouw bericht omdat dit de meeste recente is met soortgelijke strekking, zie het dus vooral niet als iets persoonlijk.

Pagina: 1 ... 9 ... 13 Laatste